quote:Op woensdag 7 augustus 2013 06:34 schreef Cobra4 het volgende:
Verdachte leden trainingsmissie teruggehaald
DEN HAAG -
Drie militairen van de politietrainingsmissie in Afghanistan worden verdacht van strafbare feiten. Ze zijn inmiddels teruggehaald naar Nederland, meldde het ministerie van Defensie dinsdag.
De commandant van de basis in Kunduz deed aangifte bij de marechaussee in Afghanistan. De drie militairen zijn inmiddels teruggehaald naar Nederland, meldde het ministerie van Defensie.
Het onderzoek naar de verdenkingen wordt uitgevoerd door de marechaussee.
Nederland is op 1 juli gestopt met de training van Afghaanse politiemensen in de Afghaanse provincie Kunduz. Een speciaal afbouwteam is bezig met het verplaatsen van materieel van Kunduz naar het westelijker gelegen Camp Marmal bij Mazar-e-Sharif.
Het streven is om uiterlijk 1 oktober helemaal weg te zijn uit Kunduz.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_teruggehaald__.html
quote:Op woensdag 7 augustus 2013 07:01 schreef Cobra4 het volgende:
Leger onderzoekt terugkeer Leopard
AMSTERDAM -
De landmacht is naarstig op zoek naar een oplossing voor het gat dat is ontstaan door de 119 Leopard 2A6-tanks te schrappen. Bronnen binnen het leger wijzen er op dat het ontbreken van de zware tank, of een alternatief, Nederland aanzien heeft gekost.
Dat schrijft dagblad Trouw. De Leopard is in 2011 door het ministerie van Defensie buiten gebruik gesteld. Tijdens oefeningen blijkt hij node te worden gemist.
De legerleiding onderzoekt volgens de bronnen meerdere opties. Zo wordt nagedacht over een leaseconstructie met Duitsland of het laten meedraaien van Duitse tanks in Nederlandse oefeningen.
Een derde mogelijkheid is het in gebruik nemen van de Nederlandse Leopardtanks die nog niet zijn verkocht. Die optie brengt echter veel kosten met zich mee.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)rd_schadelijk__.html
quote:Op woensdag 7 augustus 2013 09:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ongelofelijk, goed dat niemand dit zag aankomen
quote:
quote:
quote:Op woensdag 7 augustus 2013 10:37 schreef Conclusion het volgende:
1.3 miljard bezuinigen op Defensie, en dan deze gedachte in je hoofd nemen.....
quote:Op woensdag 7 augustus 2013 11:06 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Zo wordt maar weer eens duidelijk dat kortzichtigheid en incompetentie nog altijd de kenmerken van de Nederlandse politiek zijn als het gaat om defensie beleid.
quote:Op woensdag 7 augustus 2013 11:31 schreef Conclusion het volgende:
Hoeveel Leopards 2A6 heeft NL eigenlijk overgehouden na de verkoop???
Als ze het zouden willen doen dan is een stuk of 40/50 wel genoeg toch?
quote:
OK, weer wat geleerdquote:Op woensdag 7 augustus 2013 11:48 schreef MaryMouse het volgende:
- mag helaas niet i.v.m. claims van Trouw.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ugkeer-Leopard.dhtml
Daar zou je een ruggengraat voor nodig hebben. Iets wat vaak ontbreekt bij ministers.quote:Op woensdag 7 augustus 2013 13:43 schreef Karrs het volgende:
Leasetanks.
Het is zeker teveel gevraagd aan de minister om gewoon te zeggen waar het op staat: "Die 1,3 miljard bezuinigen gaat 'm niet worden. Hier is het lijstje met geld wat we nodig hebben om (dit-en-dit) te kunnen doen; zorg maar dat het geld er komt"?
Dat mocht bekend zijn, maar bij Hillen ontbrak het inzicht ook nog eens...quote:Op woensdag 7 augustus 2013 14:17 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Daar zou je een ruggengraat voor nodig hebben. Iets wat vaak ontbreekt bij ministers.
quote:Op woensdag 7 augustus 2013 15:14 schreef Conclusion het volgende:
Koop nou gewoon EENS die nieuwe auto of een nieuwe magnetron. Zo helpen we elkaar samen uit de crisis!
Ja het mag..
Tijdens een rondleiding wist de directeur van de NLR in Marknesse te vertellen dat de NH90 bijzonder slecht uit de tests kwam in de windtunnel daar. Ondanks dat koos men er voor om die resultaten naast zich neer te leggen en het project toch door te zetten. Benieuwd hoe dat uit gaat pakken.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 21:41 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De NH90 weer zo'n "succesvol" europees project.
Ze hadden gewoon SeaHawks moeten nemen, veel goedkoper en wel beproefd.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:35 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Tijdens een rondleiding wist de directeur van de NLR in Marknesse te vertellen dat de NH90 bijzonder slecht uit de tests kwam in de windtunnel daar. Ondanks dat koos men er voor om die resultaten naast zich neer te leggen en het project toch door te zetten. Benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Zullen wel te duur zijn.. of zo.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:25 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Ze hadden gewoon SeaHawks moeten nemen, veel goedkoper en wel beproefd.
Duurder dan de NH90? Nee dit zijn gewoon weer de politici die speciaal een europees project willen steunen inplaats van een beproefd Amerikaans ontwerp. Net zoals bij de Puma toendertijd.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 14:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Zullen wel te duur zijn.. of zo.
En net zoals de JSF? Oh wacht...quote:Op woensdag 14 augustus 2013 19:03 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Duurder dan de NH90? Nee dit zijn gewoon weer de politici die speciaal een europees project willen steunen inplaats van een beproefd Amerikaans ontwerp. Net zoals bij de Puma toendertijd.
De JSF is niet beproefd, de blackhawk en seahawk zijn dat wel.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 19:08 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
En net zoals de JSF? Oh wacht...
Ja daarom, alsof defensie nooit in een beproefd project wil stappen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 19:20 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
De JSF is niet beproefd, de blackhawk en seahawk zijn dat wel.
De Leopard 2 is niet beproefd en die hadden we ook.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 19:20 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
De JSF is niet beproefd, de blackhawk en seahawk zijn dat wel.
Baangarantie dus toch mogelijkquote:Op donderdag 22 augustus 2013 16:07 schreef Cobra4 het volgende:
Defensie prijst 15-jarige held wél
DEN HAAG -
Van de politie mag hij dan een reprimande hebben gekregen omdat hij achter drie zakkenrollers aanging, de 15-jarige Mike uit Wijk bij Duurstede krijgt van Defensie wél complimenten voor zijn optreden. Sterker nog, hij is meer dan welkom bij de Landmacht.
Mike, die later graag bij Defensie wil werken, voorkwam deze week in Zeist dat een 81-jarige vrouw werd bestolen door drie Oost-Europese zakkenrolsters. De kordate puber ging zelfs nog achter de dieven aan. Volgens de politie had hij dat niet moeten doen. Dapper, maar veel te gevaarlijk, aldus een woordvoerder streng.
Maar luitenant-generaal Mart de Kruif heeft wel louter lof voor de puber. Bij Defensie zouden ze maar wat blij zijn met types zoals hij. ,,Voor Mike is plaats bij de KL (Koninklijke Landmacht, red.)”, zo laat de hooggeplaatste militair weten op Twitter.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)held__15__wel__.html
selectief lezen?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 16:23 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]
Baangarantie dus toch mogelijk
http://www.defensie.nl/ma(...)gesteld_tijdens_Sailquote:Patrouilleschip Zeeland in dienst gesteld tijdens Sail
Zr. Ms. Zeeland officieel in dienst gesteld en nu operationeel inzetbaar. Het patrouilleschip Zeeland is vanmiddag officieel in dienst gesteld bij de Koninklijke Marine. Het Ocean Going Patrol Vessel draagt vanaf nu niet alleen het voorvoegsel Zijner Majesteits, maar is tevens operationeel inzetbaar. De ceremonie speelde zich af tijdens Sail De Ruyter Vlissingen, in de provincie waarnaar de jongste aanwinst is vernoemd.
Zr. Ms. Zeeland behoort tot de Holland-klasse. Deze telt 4 nieuwe flexibel inzetbare Ocean Going Patrol Vessels. De 108 meter lange Zeeland is, na Zr. Ms. Holland en Zr. Ms. Friesland, de derde die in dienst is gesteld. De Groningen volgt nog.
Counterdrugs
Het viertal is volledig ontworpen voor taken in het lagere deel van het geweldspectrum. De patrouilleschepen zijn geschikt voor bijvoorbeeld antipiraterij-, kustwacht- en counterdrugsoperaties. Ze beschikken over een mastconstructie met geavanceerde radar-, antenne- en camerasystemen. Elk schip telt een 55-koppige bemanning, maar dit aantal valt uit te breiden tot 90.
De bemanning van Zr. Ms. Zeeland maakt zich de komende tijd gereed om in het Caribisch gebied te opereren, begin 2014.
En Manouk en Danny gaan trouwen!quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 19:47 schreef jitzzzze het volgende:
En de Zr.Ms. Van Speijk is weer terug van haar anti-piraten missie.
Leuk ook dat hij er toestemming voor heeft gehad!quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:36 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Oh jaLeuke foto's, ook een leuke manier om zoiets te vragen
De Haar en Baggelhuizen zijn allebei waardeloze oefenterreinen...snap niet dat ze De Haar ooit hebben aangelegd zo. Wat mij betreft gewoon allebei verkopen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 16:11 schreef MaryMouse het volgende:
Oefenterrein Baggelhuizen opnieuw in gebruik
Ja, echt welquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:06 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Leuk ook dat hij er toestemming voor heeft gehad!
http://www.nu.nl/politiek(...)rs-terug-kunduz.htmlquote:Laatste politietrainers terug uit Kunduz
De vijfde en laatste groep Nederlandse politietrainers is zaterdagavond teruggekomen uit Afghanistan. Het gaat om een groep van 125 mariniers. Ze trainden en begeleidden in Kunduz de Afghaanse politie.
De militairen kwamen even voor 21 uur aan op de vliegbasis Eindhoven. Enkele militairen zijn in Kunduz achtergebleven om alles daar af te ronden.
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie) is trots op de resultaten, liet zij weten. ''We laten een tastbare erfenis achter. Onze militairen hebben goed werk geleverd, scholing en training in de klas en vooral in de praktijk. Het is nu aan de Afghanen zelf.''
De politietrainingsmissie eindigde op 1 juli, een jaar eerder dan aanvankelijk de bedoeling was. De reden is dat Duitsland zijn missie in Kunduz afbouwt, eerder dan gepland. De Nederlanders zaten daar op de Duitse basis. Ons land was sinds de zomer van 2011 actief in Kunduz.
Actief
Nederland blijft nog wel actief in Afghanistan. Vanuit Mazar-e-Sharif kunnen vier Nederlandse F-16's fotoverkenningsmissies uitvoeren en als dat nodig is ook luchtsteun bieden.
Toch altijd bijzonder om te lezen dat partijen die defensie tot op de laatste man weg willen bezuinigen het hardst lopen te brullen over ingrijpen. In dit geval is het GL maar het is wachten tot de PvdA ook dit soort uitspraken gaat doen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 07:35 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
op Prinsjesdag nog een miljard eraf? Dat zijn de geluiden die ik hoor. elk ministerie krijgt een extra korting voor de broek, waarbij defensie een miljard extra wordt gekort, dit is wat ik hoor uit PvdA kringen.. , daarom is die 300 miljoen nu alvast even ingeboekt, dan kan er straks nog wat extra af. Het belooft niet veel goeds voor Defensie op Prinsjesdag. Kortom dit wordt als de geruchten kloppen het jaar van ruim 1,3 miljard bezuiniging bovenop de bezuiniging van 1 miljard van Hillen. Ik ben benieuwd welke wapensystemen moeten sneuvelen Zo zal er ongetwijfeld nog een brigade verdwijnen.
In dit tempo kunnen we er toch beter voor kiezen om alles weg te doen en de arrestantenteams van de politie met zwaardere wapens uit te rusten.quote:Op zondag 25 augustus 2013 07:35 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
op Prinsjesdag nog een miljard eraf? Dat zijn de geluiden die ik hoor. elk ministerie krijgt een extra korting voor de broek, waarbij defensie een miljard extra wordt gekort, dit is wat ik hoor uit PvdA kringen.. , daarom is die 300 miljoen nu alvast even ingeboekt, dan kan er straks nog wat extra af. Het belooft niet veel goeds voor Defensie op Prinsjesdag. Kortom dit wordt als de geruchten kloppen het jaar van ruim 1,3 miljard bezuiniging bovenop de bezuiniging van 1 miljard van Hillen. Ik ben benieuwd welke wapensystemen moeten sneuvelen Zo zal er ongetwijfeld nog een brigade verdwijnen.
Maar we gaan mss wel naar Maliquote:Op woensdag 4 september 2013 09:06 schreef AchJa het volgende:
Ook een cie marns opgedoekt... Tot zover de visie...
Bron?quote:Op woensdag 4 september 2013 09:06 schreef AchJa het volgende:
Ook een cie marns opgedoekt... Tot zover de visie...
Men is nog niet op de hoogte er geen structuur meer met compagnies bestaat binnen het Korps?quote:Op woensdag 4 september 2013 14:28 schreef Harde_Mepper het volgende:
[..]
Staat in het Trouw nieuws bericht, link paar posts naar boven.
Met een beetje mazzel gaat het om de 31e die al een tijdje niet meer op curacao zit, maar misschien op papier nog wel bestaat.quote:Op woensdag 4 september 2013 14:33 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Men is nog niet op de hoogte er geen structuur meer met compagnies bestaat binnen het Korps?
Ik ben benieuwd.
Alsof het nog niet te laat is...quote:Op woensdag 4 september 2013 15:33 schreef Karrs het volgende:
Die lui in Den Haag zorgen er anders uit onwetendheid en korte-termijnvisie wel voor dat er zaken onherstelbaar kapot worden gemaakt. Dat moet stoppen, voor het écht te laat is.
Geen reden om 't nog erger te laten worden, toch?quote:
Ik heb steeds meer het idee dat we het lachertje van de wereld worden als het om ons leger gaatquote:Op woensdag 4 september 2013 16:13 schreef Karrs het volgende:
[..]
Geen reden om 't nog erger te laten worden, toch?
Met deze bezuiniging erbij 1 gok ik zo'n beetje...We stonden op 1.2%...quote:Op woensdag 4 september 2013 17:03 schreef Nibb-it het volgende:
Hoeveel procent bnp zitten we eigelijk aan, tegenwoordig?
Volgt na prinsjesdag... Er moet natuurlijk ook nog 6 miljard verdeeld worden...quote:Op woensdag 4 september 2013 17:13 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Oh, oké. Had eerlijk gezegd nog erger verwacht.
2011 zaten we op 1,3%.quote:Op ywoensdag 4 september 2013 17:03 schreef Nibb-it het volgende:
Hoeveel procent bnp zitten we eigelijk aan, tegenwoordig?
De VS 4,8%, UK 2,6%, Griekenland 2,1%quote:Op woensdag 4 september 2013 17:31 schreef Lotusss het volgende:
[..]
2011 zaten we op 1,3%.
Op pagina 4 vind je een klein overzicht van andere NATO-landen.
Bron:https://www.google.com/ur(...)xZTdTSCBfYZc8aFc8nrg
NATO-norm is ook maar een streefgetal.quote:Op woensdag 4 september 2013 17:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgt na prinsjesdag... Er moet natuurlijk ook nog 6 miljard verdeeld worden...
Tanks naar het binnenhof.quote:Op woensdag 4 september 2013 09:03 schreef Bouke-p het volgende:
hebben we al eens gedaan en dat werd door de media compleet doodgezwegen...
Die wel, dit in tegenstelling tot de OESO-norm... Als daar ook maar een beetje aan gemorreld wordt breekt de pleuris uit...quote:Op woensdag 4 september 2013 17:47 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
NATO-norm is ook maar een streefgetal.
Vroeg ik me een tijd geleden ook al af, ik las in een artikel of op een forum (kan het me niet exact herinneren) dat het te maken had dat het leger daar nog altijd een stevige vinger in de pap heeft, en zich niet onder het tapijt laat schuiven. Ook speelt mee dat er nog regelmatig spanningen zijn met buurland Turkije.quote:Op donderdag 5 september 2013 07:43 schreef demspec het volgende:
Bizar om te zien dat griekenland, dat voor een groot deel overleefd dankzij onze miljarden, in staat is een groter percentage van het bnp vrij te maken dan wij.
Komt bij dat ze op elk godvergeten eiland wel eoa eenheid gestationeerd hebben en dan vnl luchtverdediging. Aan de andere kant, 2.1% van een paar kwartjes BNP is ook mager...quote:Op donderdag 5 september 2013 15:48 schreef Aapsoldaat het volgende:
[..]
Vroeg ik me een tijd geleden ook al af, ik las in een artikel of op een forum (kan het me niet exact herinneren) dat het te maken had dat het leger daar nog altijd een stevige vinger in de pap heeft, en zich niet onder het tapijt laat schuiven. Ook speelt mee dat er nog regelmatig spanningen zijn met buurland Turkije.
Ik denk niet dat wij het veel beter doen met ons dubbeltje op de eerste rijquote:Op donderdag 5 september 2013 16:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Komt bij dat ze op elk godvergeten eiland wel eoa eenheid gestationeerd hebben en dan vnl luchtverdediging. Aan de andere kant, 2.1% van een paar kwartjes BNP is ook mager...
Absoluut gezien geven wij ruim meer uit aan defensie.quote:Op donderdag 5 september 2013 16:05 schreef Aapsoldaat het volgende:
[..]
Ik denk niet dat wij het veel beter doen met ons dubbeltje op de eerste rij
Dat snap ik ook wel... Maar om je nu blind te staren op die 2.1% van de Grieken is natuurlijk iets te makkelijk om daar conclusies aan te verbinden. Ik bedoel zo'n bijelkaar geraapt zooitje zoals in Griekenland kom je weinig tegen...quote:Op donderdag 5 september 2013 16:54 schreef Lotusss het volgende:
Daarom is in percentages meten van ook representatiever in vergelijkingen maken dan met absolute cijfers werken.
Klopt.quote:Op donderdag 5 september 2013 18:21 schreef demspec het volgende:
Het gaat me meer om het feit dat we die ondankbare gyrosvretende belastingontduikers miljarden doneren (die lening zien we echt nooit meer terug) en daardoor zelf weer moeten bezuinigen terwijl daar kennelijk verhoudingsgewijs meer budget wordt vrijgemaakt.
Tsja, bij wat eenheden op visite gaan en een kwartier in een sneeuwhol kruipen staat nog niet garant voor solide en doordacht beleid... Alhoewel sommige naievelingen met haar wegliepen in het begin...quote:Sowieso een slechte zaak dat onze mindef nooit iemand is met een defensie achtergrond. Die vorige beukennoot heeft nota bene de dienstplicht ontdoken en plasschaart denkt er te komen met d'r "mooie" koppie, maar maakt ook helemaal niks waar.
Eerder dit jaar kwam ze op werkbezoek aan boord van zrms de ruyter voor de kust van somalië. Heb zelden iemand zo ongeïnteresseerd gezien.quote:Op donderdag 5 september 2013 18:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Tsja, bij wat eenheden op visite gaan en een kwartier in een sneeuwhol kruipen staat nog niet garant voor solide en doordacht beleid... Alhoewel sommige naievelingen met haar wegliepen in het begin...
Ik had al zo'n vermoeden dat het haar geen flikker interesseert.quote:Op donderdag 5 september 2013 19:50 schreef demspec het volgende:
[..]
Eerder dit jaar kwam ze op werkbezoek aan boord van zrms de ruyter voor de kust van somalië. Heb zelden iemand zo ongeïnteresseerd gezien.
Wanneer hebben we voor het laatst een minister gehad die ÜBERHAUPT iets af wist van het defensie apparaat...quote:Op donderdag 5 september 2013 19:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik had al zo'n vermoeden dat het haar geen flikker interesseert.
Dat zal Stemerdink geweest zijn ergens in de jaren 70...quote:Op donderdag 5 september 2013 20:22 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Wanneer hebben we voor het laatst een minister gehad die ÜBERHAUPT iets af wist van het defensie apparaat...?
Heeft totaal geen zin, de (linkse) media zwijgt dat dood. Staan er 20 leraren daar of kunstenaars of verpleegers dan is de pers ruim vertegenwoordigd maar staan er 10.000 militairen dan word daar nergens melding van gemaakt.quote:Op woensdag 4 september 2013 08:40 schreef Karrs het volgende:
Jullie defensielui moeten maar eens in opstand komen. Ga nou maar eens protesteren of zo, want dit MOET stoppen.
Nota béne een fucking PvdA ministerquote:Op donderdag 5 september 2013 20:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zal Stemerdink geweest zijn ergens in de jaren 70...
Weet ik niet.quote:Op donderdag 5 september 2013 20:58 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Nota béne een fucking PvdA minister
Wat is het verhaal achter het verlies van z'n oog eigenlijk?
fixedquote:Op vrijdag 6 september 2013 12:59 schreef Bouke-p het volgende:
belachelijk en het gaat die familie advocate enkel om het geld, maar goed de linksch menschen in nederland gaan weer vrolijk t weekend in.
Is alleen in het nieuws gekomen dat er een bataljon vanaf gaat. Waarschijnlijk painf. Zou een grap zijn als ze hele brigadestructuren gaan schrappen. Willen ze dan OOCL bij de gevechtsbrigades onderbrengen, of andersom.quote:Op vrijdag 6 september 2013 20:15 schreef Pumatje het volgende:
Oh oh die geruchtenmachine is weer op gang gebracht.
Meerdere lui hier bekend met de toekomst van de brigades?
Als er een painfbat vanaf gaat krijg je straks een brigade met één manoeuvrebataljon. Dat is ook heel raar, dan staat de opheffing van die brigade al snel ook op de agenda!quote:Op vrijdag 6 september 2013 21:19 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Is alleen in het nieuws gekomen dat er een bataljon vanaf gaat. Waarschijnlijk painf. Zou een grap zijn als ze hele brigadestructuren gaan schrappen. Willen ze dan OOCL bij de gevechtsbrigades onderbrengen, of andersom.
Kunnen ze 13 en 43 gaan samenvoegen. 3 gevechtsbataljons, en alle overige eenheden van de brigades samenvoegen en in een pool gooien. Wat een idee.quote:Op vrijdag 6 september 2013 21:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als er een painfbat vanaf gaat krijg je straks een brigade met één manoeuvrebataljon. Dat is ook heel raar, dan staat de opheffing van die brigade al snel ook op de agenda!
Nee, het zit allemaal wat anders.quote:Op vrijdag 6 september 2013 21:19 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Is alleen in het nieuws gekomen dat er een bataljon vanaf gaat. Waarschijnlijk painf. Zou een grap zijn als ze hele brigadestructuren gaan schrappen. Willen ze dan OOCL bij de gevechtsbrigades onderbrengen, of andersom.
Dus een brigade met Fennek, Boxer (en Patria, Bushmaster?) en de andere met CV-90's, PzH2000?quote:Op vrijdag 6 september 2013 21:34 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Nee, het zit allemaal wat anders.
Er zijn veel grotere veranderingen op komst als ik het goed begreep.
2 verschillende soort brigades. Wiel/rups.
Daar gaan we uiteindelijk wel heen denk ik. 2 manbrigs, 1 licht (lmb en mar) en 1 zwaar (painf). Met 3 of 4 bats per brig. Is ook mooi vierkant. En OOCL dan nog.quote:Op vrijdag 6 september 2013 21:33 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Kunnen ze 13 en 43 gaan samenvoegen. 3 gevechtsbataljons, en alle overige eenheden van de brigades samenvoegen en in een pool gooien. Wat een idee.
LMB en Marns samenvoegen denk je? Gaat dat niet een hele grote 'cultuurclash' worden?quote:Op vrijdag 6 september 2013 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar gaan we uiteindelijk wel heen denk ik. 2 manbrigs, 1 licht (lmb en mar) en 1 zwaar (painf). Met 3 of 4 bats per brig. Is ook mooi vierkant. En OOCL dan nog.
Let wel dat we nog niet zo heel lang geleden het nog over 6 infbrigs en 2 tkbrigs hadden!
Ongetwijfeld. Maar wel logisch. Want feitelijk is het allebei gewoon lichte infanterie. En als je uit een boot kunt springen kun je ook uit een heli springen. En vice versa.quote:
ik heb juist weer gehoord dat dr een bataljon luchtmobiel gaat verdwijnen. Maar goed, dr is toch niemand die het zeker weet. Wie weet gaat de JSF niet door en is dr geld over of gaat de MinDef een rondje op dr rug langs alle ministeries en komt dr zo wat geld bijquote:Op vrijdag 6 september 2013 21:19 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Ging ze maar op d'r rug om er geld bij te krijgen voor Defensie.quote:Op vrijdag 6 september 2013 22:01 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
ik heb juist weer gehoord dat dr een bataljon luchtmobiel gaat verdwijnen. Maar goed, dr is toch niemand die het zeker weet. Wie weet gaat de JSF niet door en is dr geld over of gaat de MinDef een rondje op dr rug langs alle ministeries en komt dr zo wat geld bij![]()
Oftewel, we merken t vanzelf wel, het zal ongetwijfeld het meest absurde en slechtste van alle opties zijn,
Yes, de "Afrika" brigade.quote:Op vrijdag 6 september 2013 21:37 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Dus een brigade met Fennek, Boxer (en Patria, Bushmaster?) en de andere met CV-90's, PzH2000?
Dat wordt dan het 13e denk ik. (Dichtst bij Afrika)quote:Op vrijdag 6 september 2013 22:44 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Yes, de "Afrika" brigade.
met nadruk op buma's
pcies.quote:Op vrijdag 6 september 2013 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat wordt dan het 13e denk ik. (Dichtst bij Afrika)
http://soldiersystems.net/2013/09/12/dsei-nfm/quote:DSEi – NFM
September 12th, 2013
These vests were built by NFM as a sub to Sagem as part of the SmartVest program currently being undertaken by the BeNeLux. Sagem is also working on the next generation of the French soldier system, FELIN.
Henk Kamp, die wilde Tomahawks kopenquote:Op donderdag 5 september 2013 20:22 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Wanneer hebben we voor het laatst een minister gehad die ÜBERHAUPT iets af wist van het defensie apparaat...?
en daarmee weet je automatisch iets af van Defensie?quote:Op dinsdag 17 september 2013 08:49 schreef fathank het volgende:
[..]
Henk Kamp, die wilde Tomahawks kopen
Het personeel van het 45e worden overgeplaatst naar een ander infbat neem ik aan? Wordt er ook meteen gewerkt aan de lage bezettingsgraad.quote:Op dinsdag 17 september 2013 11:49 schreef Wasmachinu het volgende:
Honderden gedwongen ontslagen bij Defensie
Bij het ministerie van Defensie zullen honderden mensen gedwongen ontslagen worden als gevolg van nieuwe bezuinigingen. Dat meldden ingewijden dinsdag.
Het is een nieuwe klap voor het departement dat door eerdere bezuinigingen al twaalfduizend functies moest schrappen.
De bezuinigingen lopen op tot 348 miljoen euro. Naast de kazerne in Assen wordt ook de Van Ghentkazerne in Rotterdam gesloten.
Verder wordt de 45e Pantserinfanteriebataljon opgeheven en verdwijnt de compagnie mariniers die op Aruba is gestationeerd.
Andere maatregelen zijn de verkoop van het in aanbouw zijnde logistiek ondersteuningsschip Karel Doorman en het schrappen van zes tot zeven F-16's.
Door: ANP
Bron: http://www.nu.nl/politiek(...)en-bij-defensie.html
Er is, ook voor painf, aardig gewerft de laatste tijd, dus het zal mij benieuwen of er nog plek is. 2300 extra ontslagen is niet niks.quote:Op dinsdag 17 september 2013 12:39 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Het personeel van het 45e worden overgeplaatst naar een ander infbat neem ik aan? Wordt er ook meteen gewerkt aan de lage bezettingsgraad.
Mooi zuur dan, met 2300 man kunnen veel vacatures weer gevuld worden lijkt me.quote:Op dinsdag 17 september 2013 12:50 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Er is, ook voor painf, aardig gewerft de laatste tijd, dus het zal mij benieuwen of er nog plek is. 2300 extra ontslagen is niet niks.
zijn nog wel vacatures, vooral op kader.quote:Op dinsdag 17 september 2013 12:50 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Er is, ook voor painf, aardig gewerft de laatste tijd, dus het zal mij benieuwen of er nog plek is. 2300 extra ontslagen is niet niks.
Uiteraard.quote:Op dinsdag 17 september 2013 14:48 schreef Bouke-p het volgende:
Maar niet voor een heel bataljon.... Dr gaan echt weer een hoop mensen t hek over
Is je grap-detector kapot?quote:Op dinsdag 17 september 2013 10:20 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
en daarmee weet je automatisch iets af van Defensie?
idd en vooral die officieren en dan met name opperofficieren moeten hun kop uit hun kont trekken en eens van zich gaan laten horen....quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:17 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Uiteraard.
Het is weer wachten op de camera teams die kazernes gaan bezoeken en daarbij officieren gaan interviewen. "Jaa, het is natuurlijk verschrikkelijk maar we kunnen dit aan, wij denken niet in problemen maar in oplossingen. blablabla "
En zodra de camera's weg zijn kantoor komen binnenlopen en hun dagelijkse gezeur op defensiebeleid uiten en schande spreken van de bezuinigingen.
http://www.defensie.nl/ac(...)en_als_vanouds_videoquote:Prinsjesdag 2013: ondanks bezuinigingen als vanouds (video)
17 september 2013, 16.42 uur
De Gouden Koets passeert de Marinierskapel in ceremonieel tenue.
Foto: Ministerie van Defensie
Prinsjesdag 2013 bracht weer honderden geüniformeerde mannen en vrouwen van Defensie op de been. Ondanks dat Defensie opnieuw te kampen krijgt met tegenvallende maatregelen, lieten de militairen het hoofd niet hangen. De ceremoniële omlijsting werd vandaag verzorgd door personeel van alle 4 de krijgsmachtdelen. Het zag er allemaal zeer gelikt uit.
Vaandel gegroet
"Het is een sprookje", roept een van de omstanders als de Gouden Koets passeert, gevolgd door het Cavalerie Ere-Escorte. Publiek is massaal naar Den Haag gekomen om een glimp op te vangen van deze gebeurtenis. Even later klinkt het Wilhelmus, gespeeld door de Marinierskapel van de Koninklijke Marine met tamboers en Pijpers van het Korps Mariniers. Na aankomst bij de Ridderzaal wordt het vaandel gegroet en betreden Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima de Ridderzaal voor de troonrede.
Belangen veiligstellen
Koning Willem-Alexander groet het vaandel na aankomst bij de Ridderzaal. Foto: Ministerie van Defensie
De Koning gaat in op de onveiligheid en instabiliteit in kwetsbare regio’s, die onze vrijheid, veiligheid en welvaart beïnvloeden. "Dit vraagt om een krijgsmacht die op zijn taken berekend is en die in Nederland en het buitenland kan opereren om de belangen van ons land veilig te stellen", zo zei de Koning. "In de nota ‘In het belang van Nederland’ geeft de regering concreet aan hoe die krijgsmacht eruitziet en welke aanpassingen daarvoor noodzakelijk zijn. Over de hele wereld zijn Nederlandse mannen en vrouwen actief om de internationale rechtsorde te beschermen. Zij verdienen onze grote dank en waardering voor hun moeilijke werk", aldus de Koning.
quote:Invoering nieuw insigne
Een Reorganisatie insigne is een draagbaar eerbetoon aan hen die slachtoffer zijn geworden van een reorganisatie de afgelopen 25 jaar.
Insigne mag zowel gedragen worden door burgers als militairen.
Voorwaarde, u moet zijn ontslagen door defensie.
Het gebroken geweertje toont de verslagenheid van uw strijd na ontslag.SPOILER: DraaginsigneOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bron: NOSquote:Gehele interview met commandant der strijdkrachten Middendorp
http://nos.nl/video/55252(...)hten-middendorp.html
Hij legt de keuzes wel goed uitquote:
Het zal allemaal wel...quote:
Tuurlijk. Kijk hoe Middendorp het antwoord ontwijkt op de vraag of we nou echt de grens hebben bereikt door te zeggen ''ja dat is iets wat de politiek beslist''. De CDS neemt gewoon de voorbinddildo van Jeanine in zijn kont. Zo ook de CDS voor hem, en de CDS na hem. Het is óf dat, óf optyfen als CDS en een burgerbaan zoeken.quote:Op woensdag 18 september 2013 20:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het zal allemaal wel...
Ik ben al dat geblabla meer dan zat over goed gevulde gereedschapskisten, richting toekomst, visie, echt echt echt de laatste keer, en weet ik veel wat voor vergoeilijk geouwehoer er de afgelopen dagen over de buhne is gekomen...
Volgend jaar doen we het nog eens dunnetjes over en dan krijgen we weer van dit soort retoriek.
De laatste CDS (toen werd daar nog chef defensie staf mee bedoeld) met ruggegraat was v/d Vlis, die kon zich niet vinden in het beleid en heeft zijn pak aan de wilgen gehangen.quote:Op woensdag 18 september 2013 20:41 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Kijk hoe Middendorp het antwoord ontwijkt op de vraag of we nou echt de grens hebben bereikt door te zeggen ''ja dat is iets wat de politiek beslist''. De CDS neemt gewoon de voorbinddildo van Jeanine in zijn kont. Zo ook de CDS voor hem, en de CDS na hem. Het is óf dat, óf optyfen als CDS en een burgerbaan zoeken.
Ja, klopt: Arie van der Vlis. Dat was een echte vent.quote:Op woensdag 18 september 2013 20:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
De laatste CDS (toen werd daar nog chef defensie staf mee bedoeld) met ruggegraat was v/d Vlis, die kon zich niet vinden in het beleid en heeft zijn pak aan de wilgen gehangen.
Elke keer dat overduidelijke pedagogische "ik heb de keuze gemaakt, ik ben verantwoordelijk" gezwerk om te doen alsof je een leider bent die verantwoordelijkheid neemt en er het positieve van maakt blablarfquote:Op woensdag 18 september 2013 20:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het zal allemaal wel...
Ik ben al dat geblabla meer dan zat over goed gevulde gereedschapskisten, richting toekomst, visie, echt echt echt de laatste keer, en weet ik veel wat voor vergoeilijk geouwehoer er de afgelopen dagen over de buhne is gekomen...
Volgend jaar doen we het nog eens dunnetjes over en dan krijgen we weer van dit soort retoriek.
Echt niet dus, Generaal van Uhm was echt wel oke. Hele sympathieke man die met veel gevoel zijn werk deed. De huidige is weer net een trekpop.quote:Op woensdag 18 september 2013 20:41 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Kijk hoe Middendorp het antwoord ontwijkt op de vraag of we nou echt de grens hebben bereikt door te zeggen ''ja dat is iets wat de politiek beslist''. De CDS neemt gewoon de voorbinddildo van Jeanine in zijn kont. Zo ook de CDS voor hem, en de CDS na hem. Het is óf dat, óf optyfen als CDS en een burgerbaan zoeken.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ruck_gestolen__.htmlquote:Volgeladen legertruck gestolen van basis
MAARSBERGEN -
Onbekenden hebben een legertruck die volgeladen was met kampeerspullen voor een militaire oefening, gestolen van een legerbasis in Noord-Brabant. De truck stond maandag in de bosjes langs de Griftdijk in Maarsbergen, maar was toen wel leeg. De marechaussee onderzoekt de zaak met hulp van de politie, aldus een politiewoordvoerder woensdag.
Een voorbijganger meldde de politie dat een legertruck op een vreemde manier geparkeerd was. Al snel bleek het om een militaire vrachtwagen te gaan waarvan al was opgemerkt dat die „tot de nok toe gevuld” was en die was verdwenen vanaf de legerbasis. Om welke legerbasis het gaat wil de politie in verband met het onderzoek niet zeggen.
De truck stond op de basis klaar om te vertrekken naar een oefening. In de wagen zaten veldbedden, kachels, boogtenten en stoelen. De marechaussee vraagt opkopers die recent militaire spullen te koop aangeboden hebben gekregen om zich te melden.
Waarom zeggen de amerikanen nee, waarschijnlijk omdat de OVV al een oordeeltje klaar had liggen of de amerikanen hebben een intern raport gedaan en geen zin om dat met nederland te delenquote:Op vrijdag 20 september 2013 20:05 schreef Cobra4 het volgende:
De OVV wilde tijdens het onderzoek onder meer vragen stellen aan de piloot van de Amerikaanse luchtmacht. Het is nu onduidelijk gebleven of de F15-piloot op de hoogte was van de aanwezigheid van passagiersvliegtuigen in het oefengebied.
En hoeveel weken zorg gaat dit grapje kosten?quote:Op woensdag 25 september 2013 19:18 schreef Pumatje het volgende:
Jullie zijn al op de hoogte van de vervanger van de MB's?
Een volkswagen Amarok
Lulkoek, plaats het dan in het geruchten topic.quote:Op woensdag 25 september 2013 19:18 schreef Pumatje het volgende:
Jullie zijn al op de hoogte van de vervanger van de MB's?
Een volkswagen Amarok
Kamerstukken zeggen van wel toch?quote:Op woensdag 25 september 2013 19:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lulkoek, plaats het dan in het geruchten topic.
Als "civiel" voertuig ja. Niet voor operationele doeleinden. Die aanbesteding loopt nog.quote:Op woensdag 25 september 2013 19:45 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Kamerstukken zeggen van wel toch?
De Natres krijgt de Amarok wel, in ieder geval is daar al lang sprake van: dat telt toch niet echt als civiel?quote:Op woensdag 25 september 2013 19:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als "civiel" voertuig ja. Niet voor operationele doeleinden. Die aanbesteding loopt nog.
quote:Op woensdag 25 september 2013 19:55 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
De Natres krijgt de Amarok wel, in ieder geval is daar al lang sprake van: dat telt toch niet echt als civiel?
Het is geen lulkoek helaaschquote:Op woensdag 25 september 2013 19:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lulkoek, plaats het dan in het geruchten topic.
Met civiel wordt er meer gedoeld op het verplaatsen van personeel buiten een geweldsoptreden. Iets wat de NATRES vrijwel altijd doet. Dat zij dus mogelijk de Amarok hebben kan nog steeds verschillend zijn voor andere eenheden.quote:Op woensdag 25 september 2013 19:55 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
De Natres krijgt de Amarok wel, in ieder geval is daar al lang sprake van: dat telt toch niet echt als civiel?
Oh, dan hebben we niets gezegd.quote:Op woensdag 25 september 2013 19:57 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Kom op, ik ben ook gewoon beëdigd
Dat heldert de definitie van ''civiel'' in deze context voor mij inderdaad op..quote:Op woensdag 25 september 2013 20:28 schreef Damaged het volgende:
[..]
Met civiel wordt er meer gedoeld op het verplaatsen van personeel buiten een geweldsoptreden. Iets wat de NATRES vrijwel altijd doet. Dat zij dus mogelijk de Amarok hebben kan nog steeds verschillend zijn voor andere eenheden.
Zijn al foto's van:quote:Op woensdag 25 september 2013 21:35 schreef LXIV het volgende:
Ik hoop trouwens dat die laadbak wel te overdekken valt met zeil ofzo. Ander voorzie ik dat tijdens een verplaatsing naar Duitsland de slaapzak en tent drijfnat geworden zijn.
En anders de poncho's aan elkaar knuppen.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:35 schreef LXIV het volgende:
Ik hoop trouwens dat die laadbak wel te overdekken valt met zeil ofzo. Ander voorzie ik dat tijdens een verplaatsing naar Duitsland de slaapzak en tent drijfnat geworden zijn.
Zorg voor? terminale mensen die in leven worden gehouden?quote:Op woensdag 25 september 2013 19:28 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
En hoeveel weken zorg gaat dit grapje kosten?
MBs zijn helemaal niet oud en verrot. Daarvoor was er de laro. Dat was pas een rotte bak.quote:Op woensdag 25 september 2013 22:24 schreef thesystem het volgende:
[..]
Zorg voor? terminale mensen die in leven worden gehouden?![]()
Al eens in die oude verrotte MB's gereden? Kennelijk niet...
Aan de andere kant... Mercedes-Benz >>>>>>>> VW
Dan heb je nog nooit achterin een Laro gezeten...quote:Op woensdag 25 september 2013 22:27 schreef thesystem het volgende:
Kennelijk nog niet met de gemiddelde MB gereden? Redelijk rot hoor...zeker als pax achterin
Vaak zat, even zo crap als die MB....quote:Op woensdag 25 september 2013 22:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan heb je nog nooit achterin een Laro gezeten...
Daar heb ik ook in gereden. Relatief luxe, maar zó zwaar, zó benzineslurpend, zó veel ruimte op de weg innemen, zó veel materieel om hem te bouwen en zó weinig effectieve ruimte in het voertuig zelf.quote:Op woensdag 25 september 2013 22:33 schreef thesystem het volgende:
[..]
Vaak zat, even zo crap als die MB....
Doe mij maar de HMMWV
Die rammelkist??? Gvd...quote:Op woensdag 25 september 2013 22:33 schreef thesystem het volgende:
[..]
Vaak zat, even zo crap als die MB....
Doe mij maar de HMMWV
Maar een beest om in te rijden! Ruimte op de weg is geen issue in de states net als brandstof.quote:
Ik weet niet in wat voor type jij gereden hebt dan, maar die waar ik in gezeten heb waren nog spartaanser dan de Laro...quote:Op woensdag 25 september 2013 22:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar heb ik ook in gereden. Relatief luxe, maar zó zwaar, zó benzineslurpend, zó veel ruimte op de weg innemen, zó veel materieel om hem te bouwen en zó weinig effectieve ruimte in het voertuig zelf.
Echt een toonbeeld van inefficiëntie.
Je zat op je stoel wel vrij ruim vond ik. En dikke vering erin.quote:Op woensdag 25 september 2013 22:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik weet niet in wat voor type jij gereden hebt dan, maar die waar ik in gezeten heb waren nog spartaanser dan de Laro...
Waar heb je gelezen/gehoord dat het die versie wordt? Zoals ook in het natres topic staat is de kans dat het die wordt nou niet echt groot ivm budget etc.quote:Op woensdag 25 september 2013 21:41 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Zijn al foto's van:
[ afbeelding ]
En het word de verlengde amarok, dus met pasagiersstoelen in de kabine, zoals hierboven
Intern NatRes forum. Word zo nu en dan ook wat in openbaring gebracht.quote:Op donderdag 26 september 2013 00:31 schreef Awsom het volgende:
[..]
Waar heb je gelezen/gehoord dat het die versie wordt? Zoals ook in het natres topic staat is de kans dat het die wordt nou niet echt groot ivm budget etc.
Ik denk dat de kans groter is dat het een normale civiele Amarok wordt in 1 kleur.
Ik zie die dingen vaak zat, helaas te vaakquote:Op woensdag 25 september 2013 22:39 schreef AchJa het volgende:
Ik weet niet in wat voor type jij gereden hebt dan, maar die waar ik in gezeten heb waren nog spartaanser dan de Laro...
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ommando-worden.dhtmlquote:"Ik wil de eerste vrouwelijke commando worden.
Larissa Bieringa (20) uit Duiven heeft maar één droom: commando worden. Ze kan de eerste vrouw ooit met een groene baret worden. Bieringa kreeg een startbewijs voor de selectietraining. Tot het korps besefte dat ze een vrouw is en haar om die reden afwees. Dat besluit wordt tot haar vreugde nu teruggedraaid.
Als kind droomde de Zevenaarse al van een carrière bij de commando's. 'Ik beschik over een ijzersterke conditie waar ik sinds mijn jeugd al iets mee wil doen en vind afzien heerlijk. Hoe moeilijker de omstandigheden hoe beter. Tegelijkertijd wil ik me graag inzetten voor de veiligheid van anderen en draag ik rechtvaardigheid hoog in het vaandel.'
Droom
Beroepsmilitairen en oudgedienden uit de kennissenkring van haar ouders motiveerden Bieringa om haar droom te realiseren, zegt ze terugblikkend. 'Als één vrouw is opgewassen tegen de zware eisen van het korps commandotroepen dan ben jij het wel, zeiden ze altijd.'
Met die uitspraak in het achterhoofd werkte Bieringa de afgelopen jaren gestaag aan haar doel. Zo speelde ze hockey op hoog niveau, bekwaamde zich in allerhande vechtsporten en volgde na de middelbare school een opleiding aan het Nijmeegse Johan Cruyff College. Momenteel is ze bezig met een opleiding tot fitnesstrainer A.
Selectieprogramma
Omdat ze niets aan het toeval wilde overlaten, begon Bieringa 2 maanden geleden met het trainen in alle onderdelen van het selectieprogramma van de commando's. Alleen deelnemers die slagen voor de loodzware lichamelijke testen, mogen solliciteren bij het elitekorps van de landmacht.
Touwklimmen, optrekken aan een stang met de kin erboven, opdrukken, sit-ups, hardlopen, zwemmen met alle mogelijke technieken inclusief een nepwapen. Bieringa werkte het rijtje dagelijks af sinds ze zich in juli aanmeldde bij het korps commandotroepen en na invulling van een stapel documenten werd ingeschreven voor de 3 dagen durende selectietraining in november.
Woedend
Een droom die Bieringa begin deze week in duigen zag vallen toen ze te horen kreeg dat de testweek van het KCT alleen openstaat voor mannen. Woedend vroeg ze telefonisch om uitleg. 'Volgens het commandocentrum had ik nooit ingeschreven mogen worden.'
Terwijl bij de toelatingseisen op de website nergens staat dat alleen mannen mogen deelnemen. Bieringa: 'Een foutje, beweert het korps. Vrijwel geen enkele vrouw zou kunnen voldoen aan de zware fysieke eisen.'
Belazerd
De Duivense voelde zich flink belazerd, om het netjes te zeggen. Het KCT scheert alle vrouwen in haar ogen over een kam. 'Het kan wel beweren dat de kans vrijwel nihil is dat vrouwen slagen voor de selectiekeuring, maar ik wil mezelf kunnen bewijzen. Temeer omdat in de algemene wervingsinformatie op de site staat dat vrouwelijke militairen vrij zijn 'te opteren' voor de commando-opleiding,' zegt Bieringa boos.
Haar droom opgeven wilde ze niet. 'Al moet ik ervoor naar de hoogste instanties, ik wil een eerlijke kans,' verzuchtte de vrouwelijke 'bikkel' gistermiddag nog.
Als we haar enkele uren later bellen met het nieuws dat het korps commandotroepen op de vingers is getikt door het ministerie van Defensie en dat ze alsnog mee mag doen aan de selectiekeuring, kent haar blijdschap geen grenzen. 'Super. Nu ga ik helemaal tot het uiterste want ik wil de eerste vrouw met een groene baret worden,' klinkt het dolenthousiast.
Die eisen voor de test zijn door iedereen met een goede gezondheid wel te halen. Wat ze zich duidelijk niet realiseert is dat ze er daarmee nog lang niet is.quote:Op donderdag 26 september 2013 09:09 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ommando-worden.dhtml
Hoho niet zo snel, ze heeft wel op hoog niveau gehockeyed.quote:Op donderdag 26 september 2013 09:37 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Die eisen voor de test zijn door iedereen met een goede gezondheid wel te halen. Wat ze zich duidelijk niet realiseert is dat ze er daarmee nog lang niet is.
Net als 80% van de mannen die er aan beginnen?quote:Op donderdag 26 september 2013 09:37 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Die eisen voor de test zijn door iedereen met een goede gezondheid wel te halen. Wat ze zich duidelijk niet realiseert is dat ze er daarmee nog lang niet is.
Precies, bijna iedereen denkt er te zijn met de basiseisen.quote:Op donderdag 26 september 2013 09:44 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Net als 80% van de mannen die er aan beginnen?
Probleem hier was dat zij geen toegang kreeg tot de selectie terwijl die gewoon open is voor vrouwen.
Plaats nu uw bets!quote:Op donderdag 26 september 2013 09:09 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Dan zal ik er wel overheen lezen. Ik zie alleen bevestigd dat het een VW Amarok wordt, verder niets.quote:Op donderdag 26 september 2013 01:13 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Intern NatRes forum. Word zo nu en dan ook wat in openbaring gebracht.
+1, zie alleen vw amarok staan, en niet of het ook de militaire versie (rheinmetall) gaat.quote:Op donderdag 26 september 2013 11:38 schreef Awsom het volgende:
[..]
Dan zal ik er wel overheen lezen. Ik zie alleen bevestigd dat het een VW Amarok wordt, verder niets.
Ik denk dat het KCT even goed moet gaan nadenken hoe ze eea gaan aanpakken met deze tante. Aangezien ze nu al ballistisch gaat over het niet mee mogen doen met de selectie voorspel ik dat ze bij falen eea tot op het hoogste niveau gaat aanvechten met "het vrouw zijn" als troef achter de hand.quote:Op donderdag 26 september 2013 09:09 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Daar zou je nog best wel eens gelijk in kunnen hebben.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk dat het KCT even goed moet gaan nadenken hoe ze eea gaan aanpakken met deze tante. Aangezien ze nu al ballistisch gaat over het niet mee mogen doen met de selectie voorspel ik dat ze bij falen eea tot op het hoogste niveau gaat aanvechten met "het vrouw zijn" als troef achter de hand.
Ik dacht meteen, bij alleen het lezen van de titel al precies hetzelfde.quote:Op donderdag 26 september 2013 12:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk dat het KCT even goed moet gaan nadenken hoe ze eea gaan aanpakken met deze tante. Aangezien ze nu al ballistisch gaat over het niet mee mogen doen met de selectie voorspel ik dat ze bij falen eea tot op het hoogste niveau gaat aanvechten met "het vrouw zijn" als troef achter de hand.
quote:Op donderdag 26 september 2013 17:17 schreef Pumatje het volgende:
Ze staan bij het KCt te trillen op hun benen
Commando 2.0
[ afbeelding ]
![]()
Ik zal al die brede kasten stuk voor stuk uitvallen.quote:Op donderdag 26 september 2013 17:25 schreef Pumatje het volgende:
Ze komt trouwens over als een burger wie defensie ziet als een nieuw sportpark en denkt lekker te gaan bergklimmen en modderrollen..
Pfff, alles behalve wat we nodig hebben, nog meer sportbillies.
Ze wist het inderdaad al haar hele leven, aldus deze tweet van 11 maart 2013.. Sneu dametje.quote:Larissa @LarissaBieringa
@KombijdePolitie topvoorlichting gehad bij de politieacedemie in Apeldoorn! Nu weet k eindelijk wat ik echt wil! Laat het snel 2014 zijn!
2 maanden lang gewaterboard worden in een groot zandland.. Hockeyen.. Same shit different dayquote:Op donderdag 26 september 2013 18:20 schreef Wasmachinu het volgende:
"Mentaal? Ja natuurlijk ben ik mentaal sterk. Laatst nog, stonden we in onze hockeywedstrijd met 1-0 achter, maar toch wonnen we met 1-2."
Ik lachte veel te hard om wat je typtequote:Op donderdag 26 september 2013 17:17 schreef Pumatje het volgende:
Ze staan bij het KCt te trillen op hun benen
Mijn zusje heeft vriendinnetjes die haar ownen met korfbal![]()
Komt ze aandacht tekort ofzo?quote:Op donderdag 26 september 2013 20:00 schreef NedKelly het volgende:
Ze is vanavond te gast bij Humberto Tan in RTL Late Night. Vanaf 22.30 uur op RTL4.
Ik heb alle terroristische cellen in alle potentiële KCT AO's al een whatsappje gestuurd dat ze vanavond dan maar eens goed moeten opletten tijdens RTL Late Night..quote:Op donderdag 26 september 2013 20:00 schreef NedKelly het volgende:
Ze is vanavond te gast bij Humberto Tan in RTL Late Night. Vanaf 22.30 uur op RTL4.
quote:Op donderdag 26 september 2013 19:59 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik lachte veel te hard om wat je typte![]()
![]()
![]()
Wat een geitquote:Op donderdag 26 september 2013 20:00 schreef NedKelly het volgende:
Ze is sowieso verschrikkelijk hard het haasje bij de instructeurs op die KCT-dagen waar ze eerst doorheen moetquote:Op donderdag 26 september 2013 20:16 schreef fathank het volgende:
[..]
Wat een geit
Volgens mij kan ze beter eerst de taakomschrijving van cospecops nog eens gaan bestuderen.
Nee, dus einde gelul en gaarne allen melden de echte SC. Tenzij iemand nog echt DEF nieuws te melden heeftquote:
Bijna wel. Maar je hebt gelijk.quote:
En die ouwe kan nog steeds godver hard lopen weet ik welquote:Op donderdag 26 september 2013 18:10 schreef leovanw het volgende:
Die "ouwe" was ooit eerst marinier voordat hij alsnog het licht zag en de overstap maakte
*klikt hakken tegen elkaar* JAWEL UWE OFFICIERLIJKE GODDELIJKHEID!quote:Op donderdag 26 september 2013 20:21 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Kuch. En dan nu endex SC in dit topic.
Dit heeft gister in het AD gestaan blijkbaarquote:
quote:Op maandag 30 september 2013 09:11 schreef leovanw het volgende:
Onderstaand een stukje dat staat op omroep Brabant.nl:
Kan een vrouw lid zijn van het Korps Commandotroepen? 'Als ze goed genoeg is wel'
ROOSENDAAL - Inmiddels is zo'n tien procent van het personeel bij Defensie een vrouw. Maar er is nog nooit een vrouw doorgedrongen tot het Korps Commandotroepen in Roosendaal. Niet dat het niet geprobeerd is, maar het lukte tot nu toe niet om door de voorselectie te komen. In november gaat in Roosendaal opnieuw een vrouw, Larissa Bieringa van 20 uit Duiven, een poging wagen.
Maakt ze überhaupt kans? Een goede vraag voor militair psycholoog buitendienst Willem Heijster. "Als ze goed genoeg is en de test doorstaat, is er niets aan de hand. Er werkt ook een vrouw als kapitein bij de Luchtmobiele Brigade. Of misschien heeft ze alweer een hogere rang. Dat mens was zo verschrikkelijk goed."
'Anders met een vrouw erbij'
Maar ook de psycholoog maakt een kanttekening bij het gegeven dat er mogelijk straks één vrouw tussen alleen maar mannen moet werken. "Alle eenheden bij Defensie drijven op teamvorming en onderlinge relaties. Dat zal anders zijn als er een vrouw bij is", zegt Heijster.
Volgens hem heeft onderzoek bovendien uitgewezen dat wanneer vrouwen in de minderheid zijn, ze toch het beste functioneren als tenminste 10 procent vrouw is. Dat is hier nog lang niet het geval.
Fysieke én psychologische test
Naast het belang van de fysieke fitheid worden potientiële commando's psychisch getest. Is op dat gebied bij voorbaat al een verschil aan te geven tussen mannen en vrouwen?
Heijster vindt het vooral belangrijk om te weten waaróm Bieringa zo graag bij de commando's wil. "Is dat omdat ze zich graag excentriek gedraagt? Of omdat ze per se wil bewijzen dat ze net zo goed kan zijn als een man? Of omdat ze eigenlijk sowieso liever man was geweest? Het kan allemaal. Zo'n psychologische test is net zo beslissend."
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)lijke-commando.dhtmlquote:Defensie niet blij met kritiek op vrouwelijke commando
Een woordvoerder van het ministerie van Defensie heeft vandaag het beleid toegelicht na de ontstane commotie over een vrouwelijke commando. 'Ik weet zeker dat commando's geen probleem hebben met een vrouwelijke collega. Als ze dat toch hebben, moeten ze maar een andere baan zoeken', meent hij volgens Omroep Brabant.
Als je bijvoorbeeld een week in de bush zit en je wordt ongesteld, dat kan toch niet
Oud-commando Cor Hertogh
De uitlating komt nadat advocaat Michael Ruperti vanochtend beweerde dat veel mensen binnen Defensie een vrouw bij de commando's niet zien zitten. Ruperti is gespecialiseerd in militaire zaken en heeft veel cliënten en contacten binnen de krijgsmacht.
Oud-commando's zien het niet zitten
De 20-jarige Larissa Bieringa uit Duiven liet eerder aan het AD weten dat ze de eerste vrouwelijke commando wil worden. Bieringa kreeg een startbewijs voor de selectietraining.
Oud-commando's vinden het idee om een vrouw toe te laten tot de commando's alles behalve een goede. 'Als je bijvoorbeeld een week in de bush bush zit en je wordt ongesteld, dat kan toch niet?' zegt Cor Hertogh uit Oud Gastel die in 1961 dienstplichtig was tegenover de regionale omroep.
Daarnaast heeft ook oud-commando Jan van Beek zijn bedenkingen. 'Kijk, als je in deze tijd een training gaat doen in deze tijd valt het met de kou wel mee. Maar in de winter kruip je 's nachts in je tentje wat dichter tegen elkaar aan om warm te blijven. Wat nu als ze toch opeens een klacht in gaat dienen?'
Wat een onzin, aanstelleritus noemde mijn moeder dit vroeger. Wel massaal de media opzoeken en het dan vreemd vinden dat mensen er wat van vinden? Wat had ze dan verwacht?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 12:03 schreef leovanw het volgende:
Natuurlijk leg de schuld maar bij iemand anders... Onderstaand staat in het AD:
De stroom aan negatieve reacties zorgden ervoor dat Larissa Bieringa niet meedoet aan de voorselectie voor de commando's.
Larissa Bieringa (20) uit Duiven heeft haar droom om de eerste vrouwelijke commando ooit te worden in de ijskast gezet. Ze voelt zich na aanhoudende negatieve reacties over vrouwen bij het elite-korps niet meer welkom en trekt zich terug. Vier andere vrouwen starten in november wél op de stormbaan. Een gemiste kans voor defensie. Zo noemt de teleurgestelde Bieringa de beslissing die ze na lang nadenken nam. 'De nieuwe commotie maakt duidelijk dat vrouwen op geen enkele wijze welkom zijn bij het korps. Het is jammer dat er zo mee wordt omgegaan.'
Gek he. Het is een proffesionele gevechtseenheid die serieus werk doen en serieus genomen willen worden. Dat hebben ze met hun werk in de afgelopen jaren wel laten zien. Ze zitten niet te wachten op iemand die de media opzoekt en daarmee de aandacht op de gehele eenheid gooit. Ze brengt met alle aandacht enkel niet haar zelf in gevaar, maar net zo goed de gehele eenheid. En ze zit er nog niet eens bij! Stel je voor als ze daadwerkelijk operator was geweest en er ging wat in haar carriere mis. Ik zou het ook niet willen, vrouw of niet.quote:Vorige week 'verscheurde' defensie in eerste instantie de sollicitatie van Bieringa omdat ze vrouw was. Een vergissing noemde defensie het. Ze mocht alsnog aan de driedaagse, loodzware voorselectie meedoen die in november wordt gehouden. Maar gisteren kwam er opnieuw gedoe
over haar aanmelding naar buiten. Op de werkvloer zouden commando's haar komst totaal niet zien zitten, bracht advocaat in militair recht Michael Ruperti naar buiten. Commando's stelden nadrukkelijk dat 'het niet werkt' om vrouwen bij deze elite-eenheid te zetten gezien de
zware operaties die ze moeten uitvoeren. Ook zou Bieringa zich door alle aandacht hebben 'gediskwalificeerd'. 'Commando's dienen in opperste geheimhouding te opereren,' zei Ruperti.
Dit stukje gaat dus over haar politie verleden met de berichten die ze daarover naar buiten bracht. Onder andere dat ze toen he-le-maal voor de politie wilde gaan, en nu ineens defensie, en dat ze was afgekeurd voor de politie. Ze had verwacht dat de MIVD daar niet achter was gekomen? Haar ultieme motivatie is discutabelquote:De storm aan negatieve reacties die haar verhaal losmaakte, heeft er mede voor gezorgd dat Bieringa nu een stap terug doet. 'Er zijn media die zo diep in mijn leven zijn gaan spitten, dat het verstandiger is om te kiezen voor mijn eigen veiligheid en die van mijn familie. Alle publiciteit heeft de kans op een baan bij het korps sowieso sterk verkleind, mocht ik de eerste selectieronde overleven.'
Er zijn zoveel mensen geweest met deze droom in duigen, omdat het een vrouw is is het ineens stukken erger? De eisen en verwachtingen zijn nu eenmaal loodzwaar. Dat begint al met innerlijke discipline. Iets wat ze niet heeft laten zien.quote:Bieringa kon de eerste vrouw ooit worden die een groene baret zou dragen. Als kind droomde de geboren Zevenaarse daar al van.
Inderdaad meid, al je hockeywedstrijden waren zo zwaar. Die heb je ook 90 minuten volgehouden. Wat een atleet. Nee inderdaad.. DAN kun je bij de commando's ..uche uchequote:Afgelopen jaren werd ze extra gemotiveerd door beroepsmilitairen en oudgedienden uit de kennisenkring van haar ouders. 'Als één vrouw is opgewassen tegen de zware eisen dan ben jij het wel, zeiden ze altijd.'
Probeer eerst een pantserinfanterie gevechtsfunctie. Die halen vrouwen al over het algemeen niet 1,2,3quote:Afgelopen maanden werkte Bieringa hard om de selectie te kunnen doorstaan. Ze trainde touwklimmen, optrekken aan een stang met de kin erboven, opdrukken, sit-ups, hardlopen en zwemmen. Al die inspanningen zijn volgens Bieringa niet helemaal voor niets geweest. 'Ze moeten bij het korps niet gek opkijken als ik het op een later moment toch weer probeer, maar dan in volledige anonimiteit.'
Dat laatste dus. Of LMB. Zijn er úberhaupt vrouwen met een rode baret in gevechtsfunctie?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 12:22 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Wat een onzin, aanstelleritus noemde mijn moeder dit vroeger. Wel massaal de media opzoeken en het dan vreemd vinden dat mensen er wat van vinden? Wat had ze dan verwacht?
[..]
Gek he. Het is een proffesionele gevechtseenheid die serieus werk doen en serieus genomen willen worden. Dat hebben ze met hun werk in de afgelopen jaren wel laten zien. Ze zitten niet te wachten op iemand die de media opzoekt en daarmee de aandacht op de gehele eenheid gooit. Ze brengt met alle aandacht enkel niet haar zelf in gevaar, maar net zo goed de gehele eenheid. En ze zit er nog niet eens bij! Stel je voor als ze daadwerkelijk operator was geweest en er ging wat in haar carriere mis. Ik zou het ook niet willen, vrouw of niet.
[..]
Dit stukje gaat dus over haar politie verleden met de berichten die ze daarover naar buiten bracht. Onder andere dat ze toen he-le-maal voor de politie wilde gaan, en nu ineens defensie, en dat ze was afgekeurd voor de politie. Ze had verwacht dat de MIVD daar niet achter was gekomen? Haar ultieme motivatie is discutabel
[..]
Er zijn zoveel mensen geweest met deze droom in duigen, omdat het een vrouw is is het ineens stukken erger? De eisen en verwachtingen zijn nu eenmaal loodzwaar. Dat begint al met innerlijke discipline. Iets wat ze niet heeft laten zien.
[..]
Inderdaad meid, al je hockeywedstrijden waren zo zwaar. Die heb je ook 90 minuten volgehouden. Wat een atleet. Nee inderdaad.. DAN kun je bij de commando's ..uche uche
[..]
Probeer eerst een pantserinfanterie gevechtsfunctie. Die halen vrouwen al over het algemeen niet 1,2,3
LMB Heeft geen Stingers meer, die taak komt nu bij ons te liggenquote:Op donderdag 3 oktober 2013 14:05 schreef Rave_NL het volgende:
Uit mijn hoofd eentje bij de stingergroep. En nog 1 à 2 anderen bij een andere ondersteuningseenheid.
Ik weet niet hoelang de aanmeldingsprocedure duurt voor de kennismakingsdagen, maar het lijkt me sterk dat er aan de hand van haar verhaal er 4 zich meteen tussengewurmd hebben.quote:
Dan weet ik niet waar ze is.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 14:06 schreef 026Remco het volgende:
[..]
LMB Heeft geen Stingers meer, die taak komt nu bij ons te liggen
Stelt niet veel voor, vlogens mij kun je gewoon via internet aanmelden. Kan t nu niet testen want alleen nog actief dienende militairen kunnen zich nu aanmelden. Maar zo lang er plekken zijn kun je gewoon inschrijven.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 14:11 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik weet niet hoelang de aanmeldingsprocedure duurt voor de kennismakingsdagen, maar het lijkt me sterk dat er aan de hand van haar verhaal er 4 zich meteen tussengewurmd hebben.
Ik begin steeds meer te vermoeden dat zij niets meer dan een strovrouwtje was die de publieke aandacht moest trekken:
- aandacht afleiden van de bezuinigingen en de nieuwe ontslagronde.
- lans breken om de publieke opinie zo te beïnvloeden dat die 4 meiden nauwlettend (anoniem) gevolgd worden zodat de KCT geen kunstgrepen kunnen toepassen om ze naar huis te sturen.
Sowieso een betere constructie. Bij de marsof kan je ook alleen intern terecht.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 14:54 schreef fathank het volgende:
[..]
Kan t nu niet testen want alleen nog actief dienende militairen kunnen zich nu aanmelden.
Sollicitatie voor spijkerbroeken is jaar of 2 niet mogelijk geweest, maar sinds dit jaar wel weer. Pin me niet vast op exacte data en/of perioden maar ik meende dat het te maken heeft/had met het aantal beschikbare plaatsen.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 17:52 schreef demspec het volgende:
[..]
Sowieso een betere constructie. Bij de marsof kan je ook alleen intern terecht.
Iets met professionele relatie in het geding?quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 16:24 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
http://www.nieuws.nl/alge(...)seks-op-marinefregat
geil!! waarom mag dit eigenlijk niet, zo'n meid heeft de kerels natuurlijk voor het iutkiezen, dus laat zich lekker uitwonen. Mag het aan wal wel trouwens, je kunt toch ook even een kamertje huren is de stad?
maar mag het alleen niet op zo'n boot? Als ze een kamertje in een hotel hadden gehuurd wel natuurlijk. Verer gaat het om een medisch specialist, dus een dokter, of zuster, die hebben geen directe gezagsverhouding, dus lekker ff doktertje spelen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:00 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Iets met professionele relatie in het geding?
Foto1: Niet op eenschip, geen nederlandse dames (tenminste de uitrustig niet)quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 17:05 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
maar mag het alleen niet op zo'n boot? Als ze een kamertje in een hotel hadden gehuurd wel natuurlijk. Verer gaat het om een medisch specialist, dus een dokter, of zuster, die hebben geen directe gezagsverhouding, dus lekker ff doktertje spelen.
ik heb een foto gevonden van de situatie voorafgaand aan het incident!!!
[ afbeelding ]
sommigen vragen er ook om!!!!
[ afbeelding ]
staat er nog geen leuk interview van Rutger met direct betrokkenen op Geenstijl? De desbetreffende dame is immers al teruggevlogen.
quote:Het kabinet wil een militaire bijdrage leveren aan de vredesmissie van de Verenigde Naties in Mali. Nederland zou onder meer commando's en Apaches naar het Afrikaanse land willen sturen. Dat schrijft de Volkskrant zaterdag op basis van ingewijden.
Over deelname aan de missie is lang getwijfeld. Daardoor zijn de 'makkelijke klussen', zoals het trainen van Malinezen in een ommuurd kamp, volgens de krant al vergeven aan andere landen. Om reputatieschade door de besluiteloosheid te herstellen overweegt Nederland volgens de krant een veel gevaarlijkere bijdrage.
Het kabinet zou willen meedraaien in het 'hoogste geweldsspectrum', met zo'n zeventig commando's die achter de vijandelijke linies opereren. Verder biedt Nederland volgens de krant vier Apaches en zo'n zeventig inlichtingenofficieren.
Ongeveer vierhonderd Nederlandse militairen zouden moeten worden uitgezonden. Het plan wordt volgens de krant over twee weken besproken in de ministerraad. Tot die tijd willen de ministerie van Buitenlandse Zaken en Defensie er niets over zeggen.
Begin vorige maand vertrok al een groep militairen naar Mali om onderzoek te doen naar wat Nederland zou kunnen bijdragen aan de missie. Voor de zomer liet het kabinet al weten de wenselijkheid en mogelijkheid van een bijdrage aan de missie te onderzoeken.
De VN-missie ging 1 juli van start na oplaaiend geweld in Mali. Het noorden van het land viel vorig jaar maart in handen van moslimextremisten en rebellen. Frankrijk greep in met een militair offensief. Uiteindelijk moeten ruim twaalfduizend VN-militairen en -politiemensen zijn gestationeerd in Mali. Er zijn er nu echter nog maar ruim vijfduizend.
Bron: Novum
http://www.nu.nl/binnenla(...)munitie-in-huis.htmlquote:Militair opgepakt met munitie in huis
Een 39-jarige militair uit Oss is vrijdag opgepakt in een onderzoek naar drugshandel. Bij een huiszoeking bleek hij munitie in huis te hebben.
De politie trof 380 stuks aan, van verschillende kalibers.
In het onderzoek naar de drugshandel werden vrijdagmiddag ook twee 40-jarige Ossenaren aangehouden. Ze zaten samen in een auto en hadden cocaïne op zak. In hun huizen werd cocaïne, hennep, versnijdingsmiddel, munitie en een mogelijk verboden luchtdrukwapen gevonden.
De militair werd later in zijn woning aangehouden. Hij is overgedragen aan de marechaussee, laat de Brabantse politie zaterdag weten.
39 Jaar... Wat voor lul ben je dan?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 12:24 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/binnenla(...)munitie-in-huis.html
Er is weer een extra vacature open dus...
nu een lul zonder baan en een lul die nooit meer voor de overheid zal werken of een vgb zal krijgen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
39 Jaar... Wat voor lul ben je dan?
Nondejuquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 23:11 schreef Cobra4 het volgende:
Onderzoek naar marinier om 'mishandeld' piraatje
Roy Klopper
AMSTERDAM -
Militairen voelen zich bij geweldsmissies in crisisgebieden tegengewerkt door justitie dat naar hun gevoel elke actie onder de loep legt. Binnen en rond de krijgsmacht heersen verbijstering en woede over een strafrechtelijk onderzoek naar het ingrijpen van een Nederlandse marinier bij een arrestatie tijdens een piraterijmissie bij Somalië.
Volgens militairen tonen de magistraten vanuit hun veilige bureaustoel te weinig begrip voor het vaak weerbarstige militaire werk.
„Dit soort zaken is onvergelijkbaar met welke arrestatie dan ook in Nederland. Met excessief geweld worden schepen gekaapt, opvarenden zijn vaak maandenlang gegijzeld en worden soms vermoord. Het overmeesteren van zwaar bewapende kapers is ook voor onze mariniers een risicovolle operatie”, aldus generaal b.d. Ruud Vermeulen namens de officierenkoepel GOV/MHB.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)naar_marinier__.html
Top. Dan kan de QRA straks van Florennes naar ergens halverwege de Noordzee vliegen om daar de Tupo's te gaan onderscheppen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:53 schreef MaryMouse het volgende:
'Nederland bewaakt luchtruim in 2016 samen met België'
Nederland zal naar verwachting in 2016 samen met België het luchtruim van de Benelux gaan bewaken.
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie heeft hierover woensdag in Brussel een intentieverklaring getekend met haar Belgische ambtgenoot Pieter de Crem.
Vorig jaar spraken Nederland, België en Luxemburg af om op militair gebied nauw te gaan samenwerken onder meer over de bewaking van het luchtruim. De drie landen hopen in tijden van grote bezuinigingen op de krijgsmacht op deze manier toch hun militaire slagkracht te kunnen verbeteren.
Bron: http://www.nu.nl/politiek(...)amen-met-belgie.html
quote:De meerderheid van het defensiepersoneel heeft geen vertrouwen in de top. Bijna negentig procent denkt dat minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) niet weet wat er leeft in haar eigen organisatie. Dat blijkt uit een peiling van de militaire vakbond AFMP.
...
http://www.nu.nl/politiek(...)mst-missie-mali.htmlquote:Minister Hennis-Plasschaert realistisch over uitkomst missie Mali
Van vorige vredesmissies is geleerd dat je van te voren realistisch moet zijn over de uitkomsten ervan. "Er zal veel inzet moeten worden geleverd om het staatsgezag in Mali terug te brengen."
Dat laat Jeanine Hennis-Plasschaert, minister van Defensie, weten in een interview met NU.nl over de missie in Mali. Volgens Hennis is dit bovendien niet de verantwoordelijkheid van Nederland, maar van de VN, die de missie leidt. "Wij gaan in ieder geval voor twee jaar. Maar er zal veel langer een VN-macht in het gebied aanwezig zijn."
Toch noemt ze de Nederlandse bijdrage aan de missie "cruciaal". "Nederland voorziet in deze missie voornamelijk de informatie. We zijn de ogen en oren van de VN. Zonder een goede informatiepositie zou de missie niet slagen."
Missie
Het kabinet besloot vrijdag om tot einde van 2015 met 368 militairen en 12 politieagenten een bijdrage leveren aan de VN-missie in Mali. Dit land wordt vooral in het noorden geteisterd door extremistische groeperingen, die geleerd zijn aan al-Qaeda.
Een les die van vorige missies geleerd is, is toch dat je de veiligheid van een land al niet meer kan garanderen zodra je een land verlaat?
"Je moet vooraf goed de verwachtingen scheppen over het resultaat van de missie. Bij Afghanistan was het onmogelijk om het land het Zwitserland van het Midden-Oosten te maken. Dat is bij Mali ook zo."
"Ik ben er wel van overtuigd dat deze missie zeer waardevol kan zijn voor het terugbrengen van het staatsgezag en daarmee waardevol voor het terugbrengen van de stabiliteit in het land. Daar zal heel veel inzet voor moeten worden geleverd."
U geeft aan dat het risico voor militairen in Mali momenteel 'matig' is. Maar dat kan veranderen, zo geeft u zelf ook aan. Wat gebeurt er in zo’n geval?
"In het verleden hebben we daarover belangrijke lessen geleerd (in Srebrenica, red.) dus dan moet je daar natuurlijk rekening mee houden. Het risico bij Mali is dat je misschien een opkomst ziet van het gebruik van bermbommen. Daar hebben we de nodige expertise voor."
Onze commando’s die het veld ingaan die kenmerken zich door zelfredzaamheid. Ze zijn getraind om in een onherbergzaam gebied te opereren.
"Als ze worden aangevalllen dan mogen ze zich verdedigen. Dat mandaat hebben ze en daar zijn ze ook goed voor getraind."
"Als dat niet genoeg is dan staan er Apache-helikopters klaar. Daarnaast is er een quick reaction macht van de VN die kan bijstaan. Dan is er ook nog een Franse defensiemacht die we om hulp kunnen vragen. Dus als het escaleert dan is het echt strak georganiseerd."
In september is het besluit gevallen over de aanschaf van 37 JSF-toestellen. Dat ligt moeilijk bij de achterban van de PvdA. De PvdA maakte zich wel erg sterk voor deze missie. Is het een goedmakertje?
"Ik herken dat beeld helemaal niet en zou zo’n redenatie ook echt verschrikkelijk vinden voor onze militairen, die daar niet zonder risico naar toe gaan. Het raakt me echt dat dat gesuggereerd wordt. Ik hou me daar echt verre van."
Deze week is er vanuit het Defensiepersoneel flinke kritiek op u als persoon geuit. Denkt u dat deze missie die verhoudingen wat kan stabiliseren?
"Ook dat kan nooit een argument zijn om tot zo’n intens besluit te komen. Ik vind mijn positie weinig relevant in het maken van een dergelijk besluit."
Maar er zal toch opgelucht worden gereageerd dat er weer een echte missie is waar Nederland aan bijdraagt?
"De krijgsmacht is er om ingezet te worden en niet om op een kazerne te blijven. Onze militairen worden bij voorkeur ingezet daar waar ze voor getraind en opgeleid worden. Dat kan ten behoeve van eigen land, of ten behoeve van de internationale veiligheid zijn."
Wordt u ook extra kritisch bekeken omdat u als vrouw aan het roer staat?
"Ik weet één ding zeker: als een organisatie al twintig jaar aan het reorganiseren is en de ene taakstelling na de andere over zich krijgt uitgestort, dan is het onvermijdelijk dat er op een gegeven moment onrust is en het moreel geraakt wordt. Het is volstrekt logisch wat er nu gebeurt op de werkvloer."
Toch kan ik me voorstellen dat een missie voor het moraal van de militairen heel goed uitwerkt. Dat het psychologisch wel zo uitwerkt?
"De gemiddelde militair is gedreven en die wil zich inzetten. Of dat in eigen land is of over de grens, dat is wat ze doen en dat is waar ze voor zijn opgeleid. "
Er is flink bezuinigd op Defensie. Kan Nederland nu het naar Mali gaat geen andere missies meer uitvoeren?
"Jawel. We zijn nog in de Golf van Aden voor de piraterijbestrijding in Somalië, we zijn met onze Patriots op de Turks Syrische grens en met onze F16’s in Afghanistan. We zijn op diverse plekken in de wereld aanwezig en dat zal ook in de toekomst zo blijven."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |