abonnement Unibet Coolblue
pi_129774514


Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
Geneeskundestudent
Arts en Student
Medisch Student
Co-motions
VVAA
NHG Standaarden
Overzicht handige links van mol_air
Medische rekenmachine
Websurg - tekst en video's van voornamelijk laparoscopische chirurgie
Artsus.nl - medisch weblog voor de jonge medicus

IB Groep
Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)


Rijksuniversiteit Groningen (410)
Zij-instroom
Decentrale Selectie (50 % van de plaatsen)
• 40 collegeweken per jaar
Starla (2002)
Honeymooner (2003)
Pluizel (2006)
Barney.jpg MaxC (2007)
Legohead2.jpg Reintji (2011)


VU Amsterdam (350)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
plaatje.JPG DDM (2000?)
pmdomela (2008)
laura27md9c.jpg Laertes (2009)


Universiteit van Amsterdam (350)
Decentrale selectie (50% van de plaatsen)
Zwaardvisch (2003)
Merel1808 (2008)
Christiaan (2009)
n71371853610_693.jpg fusionfake (2009)
Kassaa (2009)


Universiteit Leiden (315)
Zij-instroom
• 39 collegeweken per jaar
ASY.jpg intoxicated (2004)
bonusbaas.gif Repeat (2005)
usericon.png HappyGirl91 (2011)


Universiteit Utrecht (344)
Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
• 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU'06)
fok-uitzicht-ani.gif dr.dunno
gohan16 (2005)
Leejow (2007)
abbeyroad.jpg iofn (2005)
schaapje.jpg Bellah (2007)


Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
WKava.gif Switchboy (2007)
Ludacriss (2010)
madmaniac (2010)
christiman (2010)


Radboud Universiteit Nijmegen (330)
• 40 collegeweken per jaar
Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
ralphie.jpg ralfie (2003)
Avatar%2004.gif June. (2006)
Untitled-2.png dotKoen (2007)
Rituals%20logo4.gif Rituals (2009)


Universiteit Maastricht (341)
thumb.jpg Seam (2008)
avater_fok.JPG BloodyVirginMary (2009)

Anders
EricT (Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde Groningen)
(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic :) voeg jezelf toe op de wiki pagina)

WELKOM
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_129774767
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 23:39 schreef Nafi het volgende:
Moet wel schrikken van wat June. allemaal zegt :{
Waarvan dan? Volgens mij begrijp je het niet helemaal dan, mede gezien je TT. Over denigrerend gesproken :{

[ Bericht 5% gewijzigd door June. op 07-08-2013 00:16:15 ]
Shine bright like a diamond.
pi_129776281
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 23:45 schreef June. het volgende:

[..]

Waarvan dan? Volgens mij begrijp je het niet helemaal dan, mede gezien je TT. Over denigrerend gesproken :{
Slechts jouw denigrerende toon overgenomen hoor, maak je geen zorgen. Dat iemand morbide obesitas heeft met grote risico's op zijn gezondheid is toch geen reden om iemand gewoon maar dood te laten gaan?
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_129776771
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 00:26 schreef Nafi het volgende:

[..]

Slechts jouw denigrerende toon overgenomen hoor, maak je geen zorgen. Dat iemand morbide obesitas heeft met grote risico's op zijn gezondheid is toch geen reden om iemand gewoon maar dood te laten gaan?
Oh, waar spreek ik dan denigrerend? Jij bent nu degene die generaliseerd hoor. Met je TT. Dat is zoiets jetzelfde als in "waar alle 80 plussers niet meer gereanimeerd worden". Dat klopt toch ook niet?

Soms is het fysiek onmogelijk om morbide obese patiënten te reanimeren of soms is er daarbij forse comorbiditeit dat het medisch zinloos is. Dus dan, ja, dan lijkt me het logisch dat je het dan op zijn minst overweegt. En gelukkig komt het niet veel voor, maar snap niet wat hier zo schokkend aan is..
Shine bright like a diamond.
pi_129777340
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 00:40 schreef June. het volgende:

[..]
maar snap niet wat hier zo schokkend aan is..
Op een klinische wijze spreken over de dood en zaken die gerelateerd zijn aan de dood kan bij leken (en for that matter mogelijk ook naïeve, beginnende, geneeskunde studenten) vaak wat hard overkomen.
pi_129778164
Passende titel. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129778169
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 08:09 schreef June. het volgende:

[..]

Nee vind ik niet. Heb het dan ook niet over een beetje obees, maar morbide obesitas ;)
...
Dus mensen die met de brandweer uit hun huis geholpen moeten worden, niet op de OK tafel passen en een speciaal bed nodig hebben in het ziekenhuis etc. Dus niet de mensen met wat overgewicht zoals jij beschrijft.
Ik heb eventjes deze stukjes tekst samengevoegd. ;)
Dat is inderdaad nogal ernstig maar je sprak enkel over obesitas en dat is een nogal brede waaier. Technisch gezien wordt de obesitasgrens op die BMI gelegd waarop de gezondheidsrisico's plotseling sterk toenemen met een stijgende BMI. Licht obees zijn kan je beter voorkomen maar licht obees, morbide obees en alles daar tussen in maakt gezien de steile helling van die grafiek nogal verschil.

Ik zou trouwens maar wat graag willen dat er meer beleid zou worden gevoerd om te voorkomen dat mensen überhaupt obees worden, vooral een betere monitoring en begeleiding van kinderen zou veel verschil maken. Ouders moeten meer stilstaan bij hun verantwoordelijkheid (fiets i.p.v. Auto, niet te veel snoep in huis halen, voldoende de kinderen buiten laten spelen, zelf met de kinderen gaan bewegen) en volwassenen moeten in een eerder stadium op een constructieve manier geholpen worden. Wellicht kunnen mensen die slechts overgewicht of lichte obesitas hebben ook zelf wat meer doen. Waarom niet eens supportgroepen organiseren waarin ze samen meer gaan bewegen? De overheid kan zoiets wellicht faciliteren.

quote:
"Van morbide obesitas is reeds sprake bij een BMI van meer dan 35 kg/m2, indien er zich samenhangende problemen voordoen: gewrichts-, hart- of longklachten, suikerziekte, hoge bloeddruk. De term superobesitas wordt gebruikt bij een BMI van boven de 50."
Die grenzen (buiten de grens van obesitas die steeds wordt gelegd bij een BMI van 30) verschillen nogal van land tot land nietwaar? Het verbaast me dat de BMI nog steeds als individuele maat wordt gebruikt terwijl het eigenlijk vooral interessant is als populatiemaat. Het vetpercentage is een veel informatievere maat, ook al kan je dat voor zo ver ik het weet niet exact meten tenzij je een dure techniek gebruikt. Sowieso hangt de BMI sterk af van de gespierdheid en de bouw (Schwarzenegger was een extreem voorbeeld, zoek maar eens op wat zijn BMI en vetpercentage waren toen hij Mister Universe werd ;)), volgens mij wordt de invloed van de lengte op de grenzen voor obesitas nogal onderschat, het lichaam neemt immers volumetrisch toe met een toenemende lengte, niet kwadratisch. Ze zouden eens grafieken moeten maken waarin voor hetzelfde vetpercentage (of een bereik van vetpercentages, bijv. 15-17% etc.) in functie van de lengte de gemiddelde BMI wordt uitgezet. Ik vermoed dat deze grafiek een stijgend verloop zou hebben. In dat geval zouden lange mensen een wat hogere BMI mogen hebben en zouden kleine mensen bij een lagere BMI al als obees moeten worden gequalificeerd. Kent iemand van jullie toevallig een verslag waarin zulke grafieken zijn gepubliceerd? Veel burgers gebruiken zelf de BMI als maat, dan kan die beter ook maar correct worden gebruikt. Al zie je in veel gevallen natuurlijk wel direct of dat iemand te veel vet heeft. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-08-2013 17:48:03 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129780653
-

[ Bericht 100% gewijzigd door _Lily_ op 07-08-2013 07:51:10 ]
pi_129780660
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 00:40 schreef June. het volgende:

[..]


Soms is het fysiek onmogelijk om morbide obese patiënten te reanimeren of soms is er daarbij forse comorbiditeit dat het medisch zinloos is. Dus dan, ja, dan lijkt me het logisch dat je het dan op zijn minst overweegt. En gelukkig komt het niet veel voor, maar snap niet wat hier zo schokkend aan is..
Dat is niet wat je eerst zei. Jij had het over ALLE obese mensen die je onder de categorie hartfalen en cardiovasculair belast schaarde.

Maar wellicht bedoelde je bovenstaande nuance, althans dat hoop ik

Vind deze topictitel overigens slecht. Heel Nederland kan dit topic zien als een plek waar artsen met elkaar sparren hè.
pi_129780921
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 07:51 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dat is niet wat je eerst zei. Jij had het over ALLE obese mensen die je onder de categorie hartfalen en cardiovasculair belast schaarde.

Maar wellicht bedoelde je bovenstaande nuance, althans dat hoop ik

Vind deze topictitel overigens slecht. Heel Nederland kan dit topic zien als een plek waar artsen met elkaar sparren hè.
Nee, ik heb nu toch wel duidelijk gemaakt dat ik mórbide obees bedoelde en niet alle.. Maar blijkbaar snapt niet iedereen hier het verschil tussen wat overgewicht en morbide obees. Zie ook de topictitel van nafi, vind de titel dan ook niet passen én niet kunnen.
Shine bright like a diamond.
pi_129782236
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 08:24 schreef June. het volgende:

[..]

Nee, ik heb nu toch wel duidelijk gemaakt dat ik mórbide obees bedoelde en niet alle.. Maar blijkbaar snapt niet iedereen hier het verschil tussen wat overgewicht en morbide obees. Zie ook de topictitel van nafi, vind de titel dan ook niet passen én niet kunnen.
Opgelost.
Ja doei.
pi_129784888
Godverdomme.. mijn lichttherapie afspraak van 11:00 gemist omdat ik door m'n wekker heen sliep :{
  woensdag 7 augustus 2013 @ 12:29:37 #13
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_129786696
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 11:27 schreef samthegreat5 het volgende:
Godverdomme.. mijn lichttherapie afspraak van 11:00 gemist omdat ik door m'n wekker heen sliep :{
quote:
Dit topic is bedoeld voor geneeskundestudenten om te praten over hun ervaringen mbt de opleiding. Het inwinnen van medisch advies bij deze studenten is niet toegestaan. Hier niet en op FOK! niet: daarvoor neem je contact op met je huisarts. Dit soort vragen zullen dan ook verwijderd en genote worden.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_129787236
-neen-

[ Bericht 98% gewijzigd door motorbloempje op 07-08-2013 13:04:25 ]
pi_129787723
Als je wilt praten over je medische toestanden dan kan dat in LIF. Dit topic is voor geneeskundestudenten, geen patiëntendagboek.
Ja doei.
pi_129788007
quote:
3s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:02 schreef motorbloempje het volgende:
Dit topic is voor geneeskundestudenten voor geneeskundestudenten en biomedici
pi_129790199
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 00:26 schreef Nafi het volgende:

[..]

Slechts jouw denigrerende toon overgenomen hoor, maak je geen zorgen. Dat iemand morbide obesitas heeft met grote risico's op zijn gezondheid is toch geen reden om iemand gewoon maar dood te laten gaan?
Ik zie het eerder dat je die persoon niet meer tot leven probeert te brengen dan dat je hem "gewoon maar laat doodgaan".
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
  woensdag 7 augustus 2013 @ 18:08:48 #18
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129798908
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 14:15 schreef ZwarteSteen het volgende:

[..]

Ik zie het eerder dat je die persoon niet meer tot leven probeert te brengen dan dat je hem "gewoon maar laat doodgaan".
idd, iemand die je moet reanimeren ís al dood.

En verder vind ik dat men zich wel enorm aanstelt en doet alsof we babyzeehondjes doodknuppelen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_129799683
quote:
10s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 13:10 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Er staat toch echt "Geneeskunde" in de TT. Als je graag over petrischaaltjes en pipetten wilt praten kan je vast een eigen reeks starten.
pi_129800132
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:35 schreef leejow het volgende:

[..]

Er staat toch echt "Geneeskunde" in de TT. Als je graag over petrischaaltjes en pipetten wilt praten kan je vast een eigen reeks starten.
Ja, want dat is totaal niet stereotyperend en precies alles wat we doen, dokter faalhaas :').
Nee, ik blijf mooi hier. Geneeskunde en medische biologie vullen elkaar mooi aan.
pi_129800222
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 01:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb eventjes deze stukjes tekst samengevoegd. ;)
Dat is inderdaad nogal ernstig maar je sprak enkel over obesitas en dat is een nogal brede waaier. Technisch gezien wordt de obesitasgrens op die BMI gelegd waarop de gezondheidsrisico's plotseling sterk toenemen met een stijgende BMI. Licht obees zijn kan je beter voorkomen maar licht obees, morbide obees en alles daar tussen in maakt gezien de steile helling van die grafiek nogal verschil.

Ik zou trouwens maar wat graag willen dat er meer beleid zou worden gevoerd om te voorkomen dat mensen überhaupt obees worden, vooral een betere monitoring en begeleiding van kinderen zou veel verschil maken. Ouders moeten meer stilstaan bij hun verantwoordelijkheid (fiets i.p.v. Auto, niet te veel snoep in huis halen, voldoende de kinderen buiten laten spelen, zelf met de kinderen gaan bewegen) en volwassenen moeten in een eerder stadium op een constructieve manier geholpen worden. Wellicht kunnen mensen die slechts overgewicht of lichte obesitas hebben ook zelf wat meer doen. Waarom niet eens supportgroepen organiseren waarin ze samen meer gaan bewegen? De overheid kan zoiets wellicht faciliteren.

[..]

Die grenzen (buiten de grens van obesitas die steeds wordt gelegd bij een BMI van 30) verschillen nogal van land tot land nietwaar? Het verbaast me dat de BMI nog steeds als individuele maat wordt gebruikt terwijl het eigenlijk vooral interessant is als populatiemaat. Het vetpercentage is een veel informatievere maat, ook al kan je dat voor zo ver ik het weet niet exact meten tenzij je een dure techniek gebruikt. Sowieso hangt de BMI sterk af van de gespierdheid en de bouw (Schwarzenegger was een extreem voorbeeld, zoek maar eens op wat zijn BMI en vetpercentage waren toen hij Mister Universe werd ;)), volgens mij wordt de invloed van de lengte op de grenzen voor obesitas nogal onderschat, het lichaam neemt immers volumetrisch toe met een toenemende lengte, niet kwadratisch. Ze zouden eens grafieken moeten maken waarin voor hetzelfde vetpercentage (of een bereik van vetpercentages, bijv. 15-17% etc.) in functie van de lengte de gemiddelde BMI wordt uitgezet. Ik vermoed dat deze grafiek een stijgend verloop zou hebben. In dat geval zouden lange mensen een wat hogere BMI mogen hebben en zouden kleine mensen bij een lagere BMI al als obees moeten worden gequalificeerd. Kent iemand van jullie toevallig een verslag waarin zulke grafieken zijn gepubliceerd? Veel burgers gebruiken zelf de BMI als maat, dan kan die beter ook maar correct worden gebruikt. Al zie je in veel gevallen natuurlijk wel direct of dat iemand te veel vet heeft. ;)
Amen _O_ Zelf inmiddels ook een BMI boven 25 maar dan wel met een vet% van 12.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_129800231
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:35 schreef leejow het volgende:

[..]

Er staat toch echt "Geneeskunde" in de TT. Als je graag over petrischaaltjes en pipetten wilt praten kan je vast een eigen reeks starten.
Je hebt je ondertitel goed gekozen: je bent inderdaad een kneus :').
pi_129800512
quote:
Amen _O_ Zelf inmiddels ook een BMI boven 25 maar dan wel met een vet% van 12.
Voor mij is 25 een uitstekende BMI, dan heb ik eveneens een laag vetpercentage en een ideaal gewicht voor sport. Bij een BMI van 20 zou ik zonder enige twijfel ondervoed zijn, je zou mijn ribben met het blote oog kunnen tellen. :')
Nogmaals, ik ben benieuwd naar de invloed van de lengte op de BMI, dat zou voor de niet-bodybuilders al een forse verfijning zijn van deze maatstaf. Ik zou zelf zo'n onderzoek verrichten ware het niet dat daar middelen voor nodig zijn die ik niet tot mijn beschikking heb. Ik hoop dat iemand anders het eens een keer doet, al is het ongetwijfeld niet bepaald het meest glamoureuze onderzoek wat je kan doen maar het simpele onderzoek moet ook gebeuren. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 7 augustus 2013 @ 19:00:59 #24
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_129800540
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:51 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Je hebt je ondertitel goed gekozen: je bent inderdaad een kneus :').
Uitgelote huillie :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_129800663
quote:
10s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:00 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Uitgelote huillie :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 19:31:54 #26
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_129801753
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 01:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb eventjes deze stukjes tekst samengevoegd. ;)
Dat is inderdaad nogal ernstig maar je sprak enkel over obesitas en dat is een nogal brede waaier. Technisch gezien wordt de obesitasgrens op die BMI gelegd waarop de gezondheidsrisico's plotseling sterk toenemen met een stijgende BMI. Licht obees zijn kan je beter voorkomen maar licht obees, morbide obees en alles daar tussen in maakt gezien de steile helling van die grafiek nogal verschil.

Ik zou trouwens maar wat graag willen dat er meer beleid zou worden gevoerd om te voorkomen dat mensen überhaupt obees worden, vooral een betere monitoring en begeleiding van kinderen zou veel verschil maken. Ouders moeten meer stilstaan bij hun verantwoordelijkheid (fiets i.p.v. Auto, niet te veel snoep in huis halen, voldoende de kinderen buiten laten spelen, zelf met de kinderen gaan bewegen) en volwassenen moeten in een eerder stadium op een constructieve manier geholpen worden. Wellicht kunnen mensen die slechts overgewicht of lichte obesitas hebben ook zelf wat meer doen. Waarom niet eens supportgroepen organiseren waarin ze samen meer gaan bewegen? De overheid kan zoiets wellicht faciliteren.

[..]

Dat bestaat al wel, obesitaspoli's te over, vooral in de kindergeneeskunde, met allemaal afvalprojecten e.d. Als de ouders echter hun best niet doen houdt het op.
Fietstas.
pi_129802030
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:08 schreef Pluizel het volgende:

[..]

idd, iemand die je moet reanimeren ís al dood.

En verder vind ik dat men zich wel enorm aanstelt en doet alsof we babyzeehondjes doodknuppelen.
haha Pluis, kom nou. Zeg je dat ook tegen je patienten als die miepen?
Ik ben keihard, waarschijnlijk heel wat harder dan jij. Toch zet ik (en anderen hier) een kritische noot bij hoe dingen hier geformuleerd worden omdat ik weet hoe het kan overkomen.

Dat heet communicatie ;) Dat doe je ook in het ziekenhuis als patienten een probleem hebben wat niet reeel is ;) Hoe je dat moet doen leren ze je tijdens de studie ;)
pi_129802208
quote:
7s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:51 schreef Seam het volgende:

[..]

Amen _O_ Zelf inmiddels ook een BMI boven 25 maar dan wel met een vet% van 12.
Als ik jou was zou ik allang op dieet zijn :')
Ik ben blij met mijn BMI van 21,5
pi_129802942
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:41 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik allang op dieet zijn :')
Ik ben blij met mijn BMI van 21,5
Last een neglect? Aan de rechterkant staat toch duidelijk 12% vet, wat toch laag is.
12%vet, lees je het zo wel?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_129803434
quote:
13s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:31 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Dat bestaat al wel, obesitaspoli's te over, vooral in de kindergeneeskunde, met allemaal afvalprojecten e.d. Als de ouders echter hun best niet doen houdt het op.
Het begint al met de tijdige constatering van het probleem. Als een kind tussen zijn 8ste en zijn 12de niet door een arts wordt gezien op school dan kan het al te laat zijn om nog in te grijpen als het kind ineens overgewicht blijkt te hebben, als er dan al wordt ingegrepen (lang niet altijd het geval, je moet niet pas ingrijpen wanneer iemand obees is maar wanneer het slechts overgewicht is aangezien overgewicht vaak leidt tot obesitas). Ik weet niet precies hoe het met de betaalbaarheid van zulke projecten zit. Kunnen ook alleenstaande bijstandsmoeders hier gebruik van maken?

Hoe dan ook, jij reageert nu op 1 schakel in de keten, ik denk dat elke schakel tekortschiet. De overheid doet te weinig aan voorlichting (nieuwe ouders kan je beter voorlichten en ben niet bang om te discrimineren naar opleidingsniveau en ingeschatte intelligentie), het tijdig signaleren van overgewicht en het mogelijk maken van de juiste stappen wanneer iemand overgewicht heeft of obees is. De ouders verdiepen zich te weinig in dit probleem, geven verkeerde voorbeelden (voeding, beweging, steeds maar de auto nemen in plaats te fietsen, niet zelf actief met de kinderen zijn) en hebben slechte rituelen (je moet eigenlijk 5-7 eetmomenten per dag hebben op vaste tijdstippen en steeds gezonde voeding (veel groenten en fruit, matig met koolhydraten, weinig vet). De obese mensen ondernemen te weinig actie. Waarom niet eens een stappenteller kopen en een supportgroep oprichten (obese mensen die samen actief zijn en indien gewenst spreken over voeding).

Er kan met niets zo veel gezondheidswinst en financiële winst (obesitas voorkomen is goedkoper dan al dat extra werk voor medische specialisten ;)) worden bereikt als met de succesvolle bestrijding van obesitas. Waarop wachten we?

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-08-2013 20:23:10 (Forumbug ;)) ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129803462
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:41 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik allang op dieet zijn :')
Ik ben blij met mijn BMI van 21,5
Misschien ben jij een klein niet-gespierd meisjes (niets mis mee!) en is hij een grote gespierde bodybuilder? ;)
Als hij een BMI van 21,5 zou hebben dan zou hij waarschijnlijk ondervoed zijn gezien zijn huidige BMI (+25) en vetpercentage (12%). Voor de man is 15% een goed vetpercentage wat hij statistisch gezien heeft bij een BMI van 22-23.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129804992
BMI is godverdomme toch al lang al achterhaald, dusch.. :')
pi_129805863
quote:
12s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:58 schreef Seam het volgende:

[..]

Last een neglect? Aan de rechterkant staat toch duidelijk 12% vet, wat toch laag is.
12%vet, lees je het zo wel?
Ja en?
Wat is de rest van dat BMI wilde je beweren, water ofzo? :')
pi_129816491
Iemand met een vetpercentage van ongeveer 12% weegt zeker niets te zwaar dus waarom zou hij moeten afvallen? Of ben jij van mening dat een vetpercentage van 12% te hoog is?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129818130
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 21:00 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ja en?
Wat is de rest van dat BMI wilde je beweren, water ofzo? :')
Iedereen heeft relatief ongeveer hetzelfde percentage water, dus lijkt me niet nee :'). Maar wat dacht je van spiermassa?

[ Bericht 4% gewijzigd door samthegreat5 op 08-08-2013 01:19:16 ]
pi_129818335
pi_129820597
quote:
10s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 01:02 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Iedereen heeft relatief ongeveer hetzelfde percentage water, dus lijkt me niet nee :'). Maar wat dacht je van spiermassa?
Spiermassa verandert in vet naarmate je ouder wordt
pi_129820609
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 00:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Iemand met een vetpercentage van ongeveer 12% weegt zeker niets te zwaar dus waarom zou hij moeten afvallen? Of ben jij van mening dat een vetpercentage van 12% te hoog is?
Ik zeg niets over wat hij wel of niet zou moeten doen. Moet hij lekker zelf weten
pi_129829413
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 07:20 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Spiermassa verandert in vet naarmate je ouder wordt
Ja, leuk irrelevant feit :P.
pi_129837157
Iemand hier ervaring met de SUMMA master in Utrecht?
pi_129839646
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:57 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ja, leuk irrelevant feit :P.
Niks irrelevant. Telt mee in mijn overweging als ik voor mezelf zorg
pi_129839934
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 07:20 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Spiermassa verandert in vet naarmate je ouder wordt
Huh? Wat?
Spiermassa verandert in vet?
't Word steeds gekker hier.
pi_129839951
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:11 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Niks irrelevant. Telt mee in mijn overweging als ik voor mezelf zorg
In deze context was het niet erg relevant aangezien ik enkel constateer dat de rest van je BMI uit bijvoorbeeld spiermassa bestaat en dat dat dus ook bedacht moet worden bij het interpreteren van een BMI waarde.
pi_129850009
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:20 schreef Asgard het volgende:

[..]

Huh? Wat?
Spiermassa verandert in vet?
't Word steeds gekker hier.
Studeer jij geneeskunde? Zoja, dan moet je maar eens de boeken in om te zien wat ouderdom met het lichaam doet. Wat het met spiermassa doet, insulinegevoeligheid, hormonale regulatie etc etc je kunt uren doorgaan en lichaamsprocessen opnoemen
pi_129850765
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 23:31 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Studeer jij geneeskunde? Zoja, dan moet je maar eens de boeken in om te zien wat ouderdom met het lichaam doet. Wat het met spiermassa doet, insulinegevoeligheid, hormonale regulatie etc etc je kunt uren doorgaan en lichaamsprocessen opnoemen
Ja, ik studeer geneeskunde en je hoeft mij echt niet te vertellen wat ik allemaal op zou moeten zoeken over (sport)fysiologie, daar heb ik buiten de opleiding om (aangezien je daar in de reguliere medische studieboeken minimale info over krijgt) meer dan genoeg over opgezocht gezien m'n hobby. En al helemaal niet als je een opmerking als "spiermassa verandert in vet" en je eerdere opmerking over BMI plaatst, dan heb je er gewoon weinig kaas van gegeten.

Opbouwende kritiek prima, maar ga mij niet belerend toespreken als je zelf onzin post.
pi_129850948
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 23:50 schreef Asgard het volgende:

[..]

Ja, ik studeer geneeskunde en je hoeft mij echt niet te vertellen wat ik allemaal op zou moeten zoeken over (sport)fysiologie, daar heb ik buiten de opleiding om (aangezien je daar in de reguliere medische studieboeken minimale info over krijgt) meer dan genoeg over opgezocht gezien m'n hobby. En al helemaal niet als je een opmerking als "spiermassa verandert in vet" en je eerdere opmerking over BMI plaatst, dan heb je er gewoon weinig kaas van gegeten.

Opbouwende kritiek prima, maar ga mij niet belerend toespreken als je zelf onzin post.
Gaap. Ja, ik weet er ook geen zak van, want tsja ik ben geen geneeskundestudent en jij wel. Jij weet ook veel meer af van medische zaken dan ik

Tot over een paar jaar *zwaai*

Ik gaf je overigens geen kritiek. Het was meer een tip voor mocht het onderwerp je interesseren. Maar blijkbaar weet je alles al, wijsneus
Als jij mijn coassistent was zou ik je echt alleen maar rotklusjes geven

[ Bericht 4% gewijzigd door _Lily_ op 09-08-2013 00:01:13 ]
pi_129851149
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 23:54 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Gaap. Ja, ik weet er ook geen zak van, want tsja ik ben geen geneeskundestudent en jij wel. Jij weet ook veel meer af van medische zaken dan ik

Tot over een paar jaar

Ik gaf je overigens geen kritiek. Het was meer een tip voor mocht het onderwerp je interesseren. Maar blijkbaar weet je alles al, wijsneus
Als je zo overtuigd ben over je standpunt mag je best eens een bron posten waaruit blijkt dat spiermassa in vet verandert hoor.
Dat je eerst een loze opmerking en dan mij maar naar de studieboeken verwijst is een beetje zwak en vervolgens reageren alsof je de gebeten hond bent is heel erg zielig.
pi_129851268
I feel kinda Locrian today
pi_129851273
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 23:54 schreef _Lily_ het volgende:
Als jij mijn coassistent was zou ik je echt alleen maar rotklusjes geven
Wat ben jij triest zeg. Echt, wat een aanfluiting.
Echt zo'n assistent die denkt dat ze per se alles beter weet dan iedereen die minder lang meekomt.
pi_129851292
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 23:59 schreef Asgard het volgende:

[..]

Als je zo overtuigd ben over je standpunt mag je best eens een bron posten waaruit blijkt dat spiermassa in vet verandert hoor.
Dat je eerst een loze opmerking en dan mij maar naar de studieboeken verwijst is een beetje zwak en vervolgens reageren alsof je de gebeten hond bent is heel erg zielig.
Niks ervan, vriend. Jij weet het allemaal dus kom jij maar met het bewijs uit de literatuur dat leeftijdsgerelateerde spiervervetting niet bestaat.

Succes met zoeken haha
pi_129851328
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 00:02 schreef Asgard het volgende:

[..]

Wat ben jij triest zeg. Echt, wat een aanfluiting.
Echt zo'n assistent die denkt dat ze per se alles beter weet dan iedereen die minder lang meekomt.
Nee want ik weet toch niks en klets alleen maar onzin? Ik ben niet eens medisch geschoold, nou goed?
pi_129851435
quote:
quote:
paraspinal muscles replacement
Replacement, niet conversion.
Een man van 30 jaar met 10kg extra aan spiermassa door bodybuilding heeft op 80 jarige leeftijd niet ineens een switch van 10kg spiermassa in vet. En dat is wel waar het om ging.

Dat je vetmassa toeneemt en je spiermassa afneemt bij veroudering weet iedereen. Dat je spiermassa omgezet word in vet, dat is nonsens.
pi_129851697
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 00:08 schreef Asgard het volgende:

[..]


[..]

Replacement, niet conversion.
Een man van 30 jaar met 10kg extra aan spiermassa door bodybuilding heeft op 80 jarige leeftijd niet ineens een switch van 10kg spiermassa in vet. En dat is wel waar het om ging.

Dat je vetmassa toeneemt en je spiermassa afneemt bij veroudering weet iedereen. Dat je spiermassa omgezet word in vet, dat is nonsens.
Nee daar ging het niet om. Wat kwek je nou? Ik zei: spiermassa verandert in vet. Ik heb daarbij niets gezegd over de snelheid of hoeveelheid.

Jij zei dat het onzin was. Dus bewijs jij dan maar hoe de stelling "spiermassa verandert in vet" onzin is.
Als je dat kan met degelijke vakliteratuur bied ik mijn excuses aan.

En anders geeft de arrogante arts assistent je nog een ongevraagd advies.
Mocht je ooit in een co veranderen, zeg dan NOOIT tegen een arts assistent (die jou begeleidt) dattie onzin verkondigt als je dat niet kan aantonen.

Maar ook dat is maar een tip ;) zoek het uit
pi_129851781
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 00:08 schreef Asgard het volgende:

[..]


[..]

Dat je vetmassa toeneemt en je spiermassa afneemt bij veroudering weet iedereen. Dat je spiermassa omgezet word in vet, dat is nonsens.
Ehm... Nee. Zo zwart wit ligt dat niet
Maar whatever, je hoeft hier niks te leren dus drop the subject
pi_129853149
Godverdomme dames, leuke intellectuele versie van een bitchfight terwijl ik weg was.
pi_129856955
#Team_Lily_ *O*
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_129888821
quote:
Je kunt altijd bij je eigen huisarts terecht om bijvoorbeeld te praten over iemand waarover je zorgen maakt!
Shine bright like a diamond.
pi_129888890
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 10:26 schreef MaxC het volgende:
#Team_Lily_ *O*
Lekker kontkruipen, hmm. :{
pi_129888928
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:00 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Lekker kontkruipen, hmm. :{
Wat is er mis met kontkruipen? Beetje homofoob?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_129888978
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:01 schreef Seam het volgende:

[..]

Wat is er mis met kontkruipen? Beetje homofoob?
Ik? Homofoob? Nee joh, ik heb intens genoten van die prostaatmassage van de huisarts. Oh? Wat zei je? Het was geen massage? Oh.. eh.. :@
pi_129889001
Geneeskunde/wiki expert! :p
Touching from a distance ~
pi_129889041
Ohjee, na De_Kardinaal (die de laatste tijd wel erg stilletjes is), hebben we een nieuwe Dr. Wiki!
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_129889091
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:05 schreef intoxicated het volgende:
Ohjee, na De_Kardinaal (die de laatste tijd wel erg stilletjes is), hebben we een nieuwe Dr. Wiki!
De_Kardinaal is een tijdje geleden overleden. Dus ik heb wel zo'n idee waarom hij stil is..
pi_129889174
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:05 schreef intoxicated het volgende:
Ohjee, na De_Kardinaal (die de laatste tijd wel erg stilletjes is), hebben we een nieuwe Dr. Wiki!
Ai pijnlijk dit :X
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_129889221
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_129889282
quote:
Gvd, sadist :')
pi_129889329
Pour some for one's homies.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_129889359
Nachtdienst, intoxicated? Of gewoon wakker zoals wij; normale stervelingen?
pi_129889375
stervelingen ;')
Touching from a distance ~
pi_129889389
Net een rij nachtdiensten gehad en nu vakantie, dus ik ben nog half in het nachtritme ;)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_129889435
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:16 schreef Purplesparks het volgende:
stervelingen ;')
Wie ben jij nu weer?
pi_129889442
Een sterveling?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_129889455
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:19 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Wie ben jij nu weer?
Paars en vonkjes dohhh Jij dan.....
Touching from a distance ~
pi_129889461
ster·ve·ling (de; m,v; meervoud: stervelingen)
1 mens: geen sterveling niemand
2 hij of zij die geen arts is
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_129889517
Nog 3 maanden :9
pi_129889721
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:15 schreef Seam het volgende:
Pour some for one's homies.
Straight Bourbon goed?
pi_129889726
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:19 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Wie ben jij nu weer?
Die vraag is nooit aan mij gesteld ;(
pi_129889733
Een interessant artikel wat ik toevallig tegenkwam terwijl ik naar iets anders zocht.
www.nature.com/tp/journal/v3/n7/full/tp201350a.html
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129889738
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:31 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Straight Bourbon goed?
haha :P
Maar zelf geen fan van Bourbon, liever een goeie Speyside.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_129889745
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:31 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Die vraag is nooit aan mij gesteld ;(
Maar jij maakt in het topic dan ook volstrekt duidelijk wie en wat je bent. En vooral wat niet. ;)
pi_129889755
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:32 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Maar jij maakt in het topic dan ook volstrekt duidelijk wie en wat je bent. En vooral wat niet. ;)
Laten we zeggen dat ik houd van duidelijkheid.
pi_129889765
Ah ik ben dus onduidelijk.
Touching from a distance ~
pi_129889767
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:22 schreef dotKoen het volgende:
Nog 3 maanden :9
-jaloers- Ik ga mijn stages verzetten zodat nog wat extra onderzoek of stage in het buitenland kan gaan doen, dus ik ben nog wel even bezig.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_129889788
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:33 schreef Purplesparks het volgende:
Ah ik ben dus onduidelijk.
Meh, hij doelt erop dat ik het vrij duidelijk heb gemaakt dat ik Medische Biologie student ben (bèta's rule the world..). Wat hij met dat 2e gedeelte van z'n zin bedoelt: geen flauw idee. Wie bent u?
pi_129889800
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:31 schreef Seam het volgende:

[..]

haha :P
Maar zelf geen fan van Bourbon, liever een goeie Speyside.
Ik heb een Glenmorangie 10 en een Famous Grouse Vintage 1992 Malt Blend in de kast staan. Welke van de 2?
pi_129889825
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:34 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Meh, hij doelt erop dat ik het vrij duidelijk heb gemaakt dat ik Medische Biologie student ben (bèta's rule the world..). Wie bent u?
Leeuwarder. geboren 1985. Geen geneeskunde behalve zelfstudie op wikipedia(wat niet werkelijk meetelt I know. :) )
Touching from a distance ~
pi_129889838
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:35 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Leeuwarder. geboren 1985. Geen geneeskunde behalve zelfstudie op wikipedia(wat niet werkelijk meetelt I know. :) )
Welkom
pi_129889874
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:36 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Welkom
Thanx, daarnaast wel enige persoonlijke ervaringen met bepaalde medicatie maar och staat los van dit topic geloof ik zo. no problem. :)
Touching from a distance ~
pi_129889918
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:37 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Thanx, daarnaast wel enige persoonlijke ervaringen met bepaalde medicatie maar och staat los van dit topic geloof ik zo. no problem. :)
Haven't we all.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:32 schreef dotKoen het volgende:
En vooral wat niet. ;)
Zegt de man met de UI die erg duidelijk maakt wat zijn specialisatie is :'). Omdat je erom vraagt:

Bachelor stage samthegreat5 (11 november 2013 - 31 januari 2014)

Development of an in vitro skin infection model

In this two-months project we will start to set up an in vitro skin infection model. Remnants of human abdominal skin derived from donors who underwent surgery for abdominal wall correction will be used to infect with several commensal and pathogenic bacteria. Survival and/or growth of these micro-organisms (after a chosen time period) will be analysed and quantified by in vitro culturing on agar plates and CFU counting, or by qPCR analysis with BRU16S primers and/or species specific primers. Skin with and without epidermis will be used as substrate for the bacteria. Mixtures of different bacteria (commensals and pathogens) will also be studied. The ultimate objective of this work is to have a validated in vitro skin infection model which can be used to test the efficacy of new potential antibiotics that we have discovered last years.
pi_129889971
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:39 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Haven't we all.

[..]

Omdat je erom vraagt asshole:

Bachelor stage samthegreat5 (11 november 2013 - 31 januari 2014)

Development of an in vitro skin infection model

In this two-months project we will start to set up an in vitro skin infection model. Remnants of human abdominal skin derived from donors who underwent surgery for abdominal wall correction will be used to infect with several commensal and pathogenic bacteria. Survival and/or growth of these micro-organisms (after a chosen time period) will be analysed and quantified by in vitro culturing on agar plates and CFU counting, or by qPCR analysis with BRU16S primers and/or species specific primers. Skin with and without epidermis will be used as substrate for the bacteria. Mixtures of different bacteria (commensals and pathogens) will also be studied. The ultimate objective of this work is to have a validated in vitro skin infection model which can be used to test the efficacy of new potential antibiotics that we have discovered last years.
Niet Koen gaan dissen, die man heeft bijna meer kennis dan Starla.
En hij heeft natuurlijk wel gelijk dat dit topic bedoeld is voor geneeskundestudenten. Medische biologie is nog 1 ding, maar mensen die verder niets met de studie te maken hebben, daar is dit topic gewoon niet voor bedoeld.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_129890050
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:42 schreef Seam het volgende:

[..]

Niet Koen gaan dissen, die man heeft bijna meer kennis dan Starla.
k
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:42 schreef Seam het volgende:
En hij heeft natuurlijk wel gelijk dat dit topic bedoeld is voor geneeskundestudenten. Medische biologie is nog 1 ding...
Medische biologie past hier prima, biomedici geven jullie immers de middelen (c.q. behandelmethoden) om mee te werken. Daarbij is onze diepere en bredere fundamentele kennis van o.a. fysiologie en celbiochemie een goede aanvulling op praktijkkennis uit de geneeskunde.
pi_129890077
Verder mogen, wat mij betreft, ook best geïnteresseerde leken meelurken. Maar wie ben ik.
pi_129890096
Lurken is iets anders dan ons lastig vallen met BRU16S primers :*

;)

Zegt de man die vandaag 140 CT's heeft gesegmenteerd.
pi_129890145
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:49 schreef dotKoen het volgende:
Lurken is iets anders dan ons lastig vallen met BRU16S primers :*

;)

Zegt de man die vandaag 140 CT's heeft gesegmenteerd.
Als je de post goed had gelezen dan had je gezien dat ik niet op mezelf doel met ''geïnteresseerde leken''. Ik doelde op onze nieuwe vriend Purple.
pi_129890191
Overigens pak je wel het meest interessante stukje eruit :').
Dit zou voor jullie het spannendste moeten zijn (voor mij in ieder geval wel).
quote:
'The ultimate objective of this work is to have a validated in

vitro skin infection model which can be used to test the efficacy of new potential antibiotics

that we have discovered last years.'''
pi_129890301
R&P / Verliefd op m'n tandarts #3
Godverdomme bazentopic. Waar hebben jullie op gestemd? :')
pi_129890323
ICC collega Seam.
pi_129890409
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 02:59 schreef dotKoen het volgende:
ICC collega Seam.
Beg your pardon?
pi_129890491
Seam is onze huispedofiel ;)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_129890500
Jezus, wat subtiel :')
pi_129890524
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 03:07 schreef intoxicated het volgende:
Seam is onze huispedofiel ;)
Ah, makes sense now :').
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 03:08 schreef dotKoen het volgende:
Jezus, wat subtiel :')
Fuck subtiliteit. Wie heeft het nodig :P.
pi_129890668
Trusteh
pi_129897401
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 03:07 schreef intoxicated het volgende:
Seam is onze huispedofiel ;)
opleidingsplekken kindergeneeskunde blijven schaars
pi_129897436
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 13:42 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

opleidingsplekken kindergeneeskunde blijven schaars
Schaars, dat is precies de kleedstijl die Seam bij lekkere meisjes van 10 het liefste ziet.
pi_129898031
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 13:43 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Schaars, dat is precies de kleedstijl die Seam bij lekkere meisjes van 10 het liefste ziet.
nou, dan wordt hij op zijn wenken bediend met die kinderen van tegenwoordig
pi_129898138
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 03:08 schreef dotKoen het volgende:
Jezus, wat subtiel :')
Onsubtiel is my middle name ;)
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_129898228
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 14:06 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

nou, dan wordt hij op zijn wenken bediend met die kinderen van tegenwoordig
Inderdaad. De man loopt de godganse dag met een boner rond.
pi_129931456
Lui, weet iemand wat het verschil is tussen de Master CRU en Master SUMMA in Utrecht? I can't seem to find waar CRU voor staat. Voor zover ik begrijp is CRU de gewone Geneeskunde Bachelor/Master.
  zondag 11 augustus 2013 @ 12:48:45 #110
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_129931788
Klopt. Master cru is 3jaar. Summa 4.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_129932153
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 12:48 schreef gohan16 het volgende:
Klopt. Master cru is 3jaar. Summa 4.
Ja, dat zag ik. Maar verder is de CRU master dus gewoon de Utrechtse Geneeskunde master? Vraag me af waar de CRU voor staat :P.
pi_129933240
Dit ving ook aan mijn aandacht:
http://www.umcutrecht.nl/(...)erige/MDPhD-traject/

Zijn wel een boel ''if's'' maar een man mag dromen: ''als ik geslecteerd wordt voor SUMMA, en als ik geselecteerd wordt voor dat MD/PhD traject'', dan ben ik ergens halverwege mijn 26e Dr. en M.D.
  zondag 11 augustus 2013 @ 13:51:46 #113
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_129934242
CRU staat voor het regulier curriculum. Nu is er CRU2006, toen gestart. Binnen een aantal jaar zal het curriculum worden aangepast en wordt het CRU2017 ofzo.

Md-phd is wel mogelijk, maar er zijn er maar weinig die die beurs krijgen.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_129934399
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 13:51 schreef gohan16 het volgende:
CRU staat voor het regulier curriculum. Nu is er CRU2006, toen gestart. Binnen een aantal jaar zal het curriculum worden aangepast en wordt het CRU2017 ofzo.

Md-phd is wel mogelijk, maar er zijn er maar weinig die die beurs krijgen.
De nieuwe CRU zal in 2015 starten met meer lijnblokken en eerstelijns stages. En samthegreat5 is de beste hier, dus hij zal vast wel dat stipendium halen door even een mailtje te sturen en van alle kanten opleidingsplaatsen aangeboden krijgen, want zo is hij gewoon.
pi_129934845
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 13:51 schreef gohan16 het volgende:
CRU staat voor het regulier curriculum. Nu is er CRU2006, toen gestart. Binnen een aantal jaar zal het curriculum worden aangepast en wordt het CRU2017 ofzo.

Md-phd is wel mogelijk, maar er zijn er maar weinig die die beurs krijgen.
Ah, thanks. Ja, ik kan me goed voorstellen (en ben me ook wel bewust van het feit) dat die M.D./PhD maar voor een enkeling is weggelegd. Maar het is het proberen waard. Ik weet ook niet of het voor wat telt, maar misschien dat m'n Propedeuse en Bachelor Bene meritum halen helpt.

quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 13:53 schreef leejow het volgende:

[..]
En samthegreat5 is de beste hier, dus hij zal vast wel dat stipendium halen door even een mailtje te sturen en van alle kanten opleidingsplaatsen aangeboden krijgen, want zo is hij gewoon.
Jij snapt het! Geef deze man gratis pils!
  zondag 11 augustus 2013 @ 17:37:28 #116
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129944744
quote:
11s.gif Op zondag 11 augustus 2013 13:29 schreef samthegreat5 het volgende:
Dit ving ook aan mijn aandacht:
http://www.umcutrecht.nl/(...)erige/MDPhD-traject/

Zijn wel een boel ''if's'' maar een man mag dromen: ''als ik geslecteerd wordt voor SUMMA, en als ik geselecteerd wordt voor dat MD/PhD traject'', dan ben ik ergens halverwege mijn 26e Dr. en M.D.
eh, je weet dat promoveren 4 jaar duurt he?
En zolang je "ik wordt" schrijft zou ik niet rekenen op zo'n plaatsje ;)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zondag 11 augustus 2013 @ 17:49:42 #117
350683 Renn
Kan niet kiezen
pi_129945195
Renn
RuG/ UMCG (2013)

Nog een paar weken.
pi_129945314
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 17:37 schreef Pluizel het volgende:

[..]

eh, je weet dat promoveren 4 jaar duurt he?
En zolang je "ik wordt" schrijft zou ik niet rekenen op zo'n plaatsje ;)
Lees eens goed, promoveren duurt met dat duale programma maar 2 jaar in plaats van 4 jaar.
En foutjes zijn menselijk, zelfs als een genie zoals ik zich daar schuldig aan maakt.. :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
EDIT: Hier, de RUG heeft het kennelijk ook:
http://www.rug.nl/researc(...)s/jsm/mdphd-traject/

[ Bericht 11% gewijzigd door samthegreat5 op 11-08-2013 18:03:49 ]
  zondag 11 augustus 2013 @ 17:53:12 #119
208890 June.
Seriously?
pi_129945321
En bene meritum stelt ook niet meer zoveel voor tegenwoordig. Zowat mijn halve cogroep is zo geslaagd.
Shine bright like a diamond.
pi_129945336
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 17:53 schreef June. het volgende:
En bene meritum stelt ook niet meer zoveel voor tegenwoordig. Zowat mijn halve cogroep is zo geslaagd.
Klopt is een 7.5, boeit niet zo veel.
pi_129945822
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 17:53 schreef June. het volgende:
En bene meritum stelt ook niet meer zoveel voor tegenwoordig. Zowat mijn halve cogroep is zo geslaagd.
Daarom dan ook cum laude :7
  zondag 11 augustus 2013 @ 19:06:19 #122
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129947740
quote:
10s.gif Op zondag 11 augustus 2013 17:52 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Lees eens goed, promoveren duurt met dat duale programma maar 2 jaar in plaats van 4 jaar.
En foutjes zijn menselijk, zelfs als een genie zoals ik zich daar schuldig aan maakt.. :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
EDIT: Hier, de RUG heeft het kennelijk ook:
http://www.rug.nl/researc(...)s/jsm/mdphd-traject/
die van de rug duurt nog steeds 2 jaar (2 jaar gelijk met de studie, 2 jaar na de coschappen doorgaan)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_129947856
Ik ben ook cum laude afgestudeerd. Aangezien het gros hier van mening is dat ik niet spoor zegt dat ook wel weer iets over de kwaliteit van de opleiding nietwaar?
pi_129948139
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 19:06 schreef Pluizel het volgende:

[..]

die van de rug duurt nog steeds 2 jaar (2 jaar gelijk met de studie, 2 jaar na de coschappen doorgaan)
''duurt nog steeds 4 jaar'' bedoel je? Ja, absoluut wel, maar ten opzichte van een normale promotie kom je relatief gezien 2 jaar korter uit. Maar goed, ik vraag me af of je dan niet tijdens SUMMA bijvoorbeeld zelf de laatste 2 jaar ergens kunt promoveren zonder dat speciale traject te moeten volgen.
pi_129948276
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 19:09 schreef _Lily_ het volgende:
Ik ben ook cum laude afgestudeerd. Aangezien het gros hier van mening is dat ik niet spoor zegt dat ook wel weer iets over de kwaliteit van de opleiding nietwaar?
Je bent zo gek als een delusional rapist on an overdose of LSD.
Goed, hier ga ik vooral in dit topic ( :P) geen vrienden mee winnen maar: WO bèta opleidingen worden over het algemeen als zwaarder en moeilijker gekenmerkt dan andere studies. Nou zeg ik niet dat Geneeskunde Communicatiewetenschappen is, maar toch.

[ Bericht 3% gewijzigd door samthegreat5 op 11-08-2013 19:26:45 ]
pi_129948837
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 19:20 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Je bent zo gek als een delusional rapist on an overdose of LSD.
Goed, hier ga ik vooral in dit topic ( :P) geen vrienden mee winnen maar: WO bèta opleidingen worden over het algemeen als zwaarder en moeilijker gekenmerkt dan andere studies. Nou zeg ik niet dat Geneeskunde Communicatiewetenschappen is, maar toch.
Achja, mij maakt dat niet uit hoor. Ik vond het ene niet makkelijker dan het ander (ik heb ooit ook medische biologie gestudeerd, vandaar in promotietraject gerold)

Moeilijkheidsgraad boeit mij niet. Het lukt me toch wel :p en dat zie ik meer als routine dan als prestatie (ja,
hoe arrogant is dat maar zo is het voor mij nou eenmaal)

Het maakt dat ik nooit zo maal om studies etc, academisch gedoe. Mijn leven buiten is veel belangrijker. Ik ben meer gestressed als ik een wedstrijd moet dansen dan als ik moet spreken op een congres
pi_129949018
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 19:35 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Moeilijkheidsgraad boeit mij niet. Het lukt me toch wel :p
Ik denk dat ik verliefd begin te worden.. :@
  zondag 11 augustus 2013 @ 20:24:30 #128
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129950787
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 19:16 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

''duurt nog steeds 4 jaar'' bedoel je? Ja, absoluut wel, maar ten opzichte van een normale promotie kom je relatief gezien 2 jaar korter uit. Maar goed, ik vraag me af of je dan niet tijdens SUMMA bijvoorbeeld zelf de laatste 2 jaar ergens kunt promoveren zonder dat speciale traject te moeten volgen.
ja, typo. 6 weekse werkdagen zijn niet goed voor mijn typevaardigheden.
Maargoed, zo'n traject is prachtig en promoveren is super, ik zie alleen het nut niet zo in van alles in zo min mogelijk tijd te moeten doen. Je moet later toch nog tig jaar werken.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zondag 11 augustus 2013 @ 20:25:10 #129
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129950825
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 19:20 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Je bent zo gek als een delusional rapist on an overdose of LSD.
Goed, hier ga ik vooral in dit topic ( :P) geen vrienden mee winnen maar: WO bèta opleidingen worden over het algemeen als zwaarder en moeilijker gekenmerkt dan andere studies. Nou zeg ik niet dat Geneeskunde Communicatiewetenschappen is, maar toch.
Pff, ik heb ook vrienden die roepen dat geneeskunde eigenlijk HBO zou moeten zijn. Jouw stelling is maar lafjes vergeleken hiermee ;)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_129951111
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 20:24 schreef Pluizel het volgende:

[..]

ja, typo. 6 weekse werkdagen zijn niet goed voor mijn typevaardigheden.
Maargoed, zo'n traject is prachtig en promoveren is super, ik zie alleen het nut niet zo in van alles in zo min mogelijk tijd te moeten doen. Je moet later toch nog tig jaar werken.
6 weekse werkdagen? :P --> 6-daagse werkweken? :P
Heb je op zich ook wel gelijk in hoor. Ik zat de mogelijkheden even af te speuren en dit leek gewoon wel aantrekkelijk. Maar je hebt een punt.

quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 20:25 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Pff, ik heb ook vrienden die roepen dat geneeskunde eigenlijk HBO zou moeten zijn. Jouw stelling is maar lafjes vergeleken hiermee ;)
Nou nou, HBO. Geneeskunde zouden ze eigenlijk meer moeten mengen met Biologie in de zin van meer fundamenteel wetenschappelijke principes zodat artsen een soort van bèta über-goden worden. :P
pi_129951301
Bro, je wilt wel erg graag bij geneeskunde horen :')
pi_129951585
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 20:31 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

6 weekse werkdagen? :P --> 6-daagse werkweken? :P
Heb je op zich ook wel gelijk in hoor. Ik zat de mogelijkheden even af te speuren en dit leek gewoon wel aantrekkelijk. Maar je hebt een punt.

[..]

Nou nou, HBO. Geneeskunde zouden ze eigenlijk meer moeten mengen met Biologie in de zin van meer fundamenteel wetenschappelijke principes zodat artsen een soort van bèta über-goden worden. :P
Wil jij arts worden dan?
pi_129953270
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 20:36 schreef Djibril het volgende:
Bro, je wilt wel erg graag bij geneeskunde horen :')
Wtf :') ?
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 20:43 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Wil jij arts worden dan?
Weet ik nog niet, dit jaar eerst de geneeskunde minor op het UMCN doen, tevens laatste jaar bachelor. Het is niet per se dat ik zo geweldig graag arts wil worden, ik vind academisch onderzoek denk ik interessanter. Maar ik zou graag een combinatie van beide zijn/doen: kennis van hoe het er in de kliniek aan toe gaat en klinische vaardigheden samen met een wetenschappelijke achtergrond.

Ik denk dat een combinatie van beide werkvelden verhelderend werkt en toegevoegde waarde heeft met betrekking tot een klinische onderzoekscarrière. Dan weet je tenminste, ten opzichte van een promovendus, hoe het er in de kliniek aan toe gaat en werkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door samthegreat5 op 11-08-2013 21:36:29 ]
pi_129955717
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 21:16 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Wtf :') ?

[..]

Weet ik nog niet, dit jaar eerst de geneeskunde minor op het UMCN doen, tevens laatste jaar bachelor. Het is niet per se dat ik zo geweldig graag arts wil worden, ik vind academisch onderzoek denk ik interessanter. Maar ik zou graag een combinatie van beide zijn/doen: kennis van hoe het er in de kliniek aan toe gaat en klinische vaardigheden samen met een wetenschappelijke achtergrond.

Ik denk dat een combinatie van beide werkvelden verhelderend werkt en toegevoegde waarde heeft met betrekking tot een klinische onderzoekscarrière. Dan weet je tenminste, ten opzichte van een promovendus, hoe het er in de kliniek aan toe gaat en werkt.
Ah dan doe je dus hetzelfde als ik ;)

Niettemin zeg ik toch: ik raad het niet aan om in deze tijden arts te worden.
Ren weg nu het nog kan ;)
pi_129956277
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:01 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Ah dan doe je dus hetzelfde als ik ;)

Niettemin zeg ik toch: ik raad het niet aan om in deze tijden arts te worden.
Ren weg nu het nog kan ;)
Ah, hoe zit het bij jou dan? Ben jij met geneeskunde begonnen of ook andersom zoals ik?
En hoe zit het dan met arts worden in deze tijden? Ik heb zelf voor ogen hetvolgende eerlijk gezegd: basisarts worden en promoveren om vervolgens medisch onderzoek te gaan doen. Ik hoef niet zo zeer in de kliniek te werken als puur en alleen specialist.
  zondag 11 augustus 2013 @ 22:28:51 #136
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129957281
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 20:31 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

6 weekse werkdagen? :P --> 6-daagse werkweken? :P
Heb je op zich ook wel gelijk in hoor. Ik zat de mogelijkheden even af te speuren en dit leek gewoon wel aantrekkelijk. Maar je hebt een punt.

[..]

Nou nou, HBO. Geneeskunde zouden ze eigenlijk meer moeten mengen met Biologie in de zin van meer fundamenteel wetenschappelijke principes zodat artsen een soort van bèta über-goden worden. :P
kijk daar gaan we al. ik moet nodig naar bed. :z

ja eh ik roep alleen wat sommige vrienden en kennissen roepen he? ik heb zelf nooit beweerd dat geneeskunde een veredelde hbo-opleiding is. en aan die fundamenteel wetenschappelijke principes heb ik niet zo veel als er op de SEH een patiënt lekker septisch ligt te zijn voor mijn neus. ik denk dat het gevaarlijk is om een god te worden :o
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_129957448
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:28 schreef Pluizel het volgende:

[..]

kijk daar gaan we al. ik moet nodig naar bed. :z

ja eh ik roep alleen wat sommige vrienden en kennissen roepen he? ik heb zelf nooit beweerd dat geneeskunde een veredelde hbo-opleiding is. en aan die fundamenteel wetenschappelijke principes heb ik niet zo veel als er op de SEH een patiënt lekker septisch ligt te zijn voor mijn neus. ik denk dat het gevaarlijk is om een god te worden :o
Trusten ;).

Nee, ik snapte dat je dat niet zelf bedoelt. En wat betreft het SEH verhaal, ok, maar op de plekken waar je meer tijd hebt kan ik me voorstellen dat wat diepere wetenschappelijke dingen misschien wel handig van pas kunnen komen.
pi_129958004
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 19:20 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Je bent zo gek als een delusional rapist on an overdose of LSD.
Goed, hier ga ik vooral in dit topic ( :P) geen vrienden mee winnen maar: WO bèta opleidingen worden over het algemeen als zwaarder en moeilijker gekenmerkt dan andere studies. Nou zeg ik niet dat Geneeskunde Communicatiewetenschappen is, maar toch.
Jij vindt Medische Biologie/Biomedische wetenschappen bèta?

:')
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_129958076
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:40 schreef Nafi het volgende:

[..]

Jij vindt Medische Biologie/Biomedische wetenschappen bèta?

:')
Biomedische wetenschappen: nee. Biologie: ja.
pi_129958156
Bmw = faculteit der medische wetenschappen
(Med)bio = faculteit der natuurwetenschappen
  zondag 11 augustus 2013 @ 23:03:59 #141
208890 June.
Seriously?
pi_129959324
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:13 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ah, hoe zit het bij jou dan? Ben jij met geneeskunde begonnen of ook andersom zoals ik?
En hoe zit het dan met arts worden in deze tijden? Ik heb zelf voor ogen hetvolgende eerlijk gezegd: basisarts worden en promoveren om vervolgens medisch onderzoek te gaan doen. Ik hoef niet zo zeer in de kliniek te werken als puur en alleen specialist.
Dan kun je veel beter biomedische wetenschappen gaan studeren en geen geneeskunde. Dat is veel meer gericht op onderzoek en niet zozeer op de kliniek. Het is een beetje onzinnig om geneeskunde te gaan doen om het vervolgens niet in de praktijk te brengen.

quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:31 schreef samthegreat5 het volgende:

Nee, ik snapte dat je dat niet zelf bedoelt. En wat betreft het SEH verhaal, ok, maar op de plekken waar je meer tijd hebt kan ik me voorstellen dat wat diepere wetenschappelijke dingen misschien wel handig van pas kunnen komen.
Welke plekken dan? Ik kan zo niet heel veel bedenken waar je dat voor nodig hebt. Of nouja, weet dan niet helemaal wat jij bedoeld met "fundamenteel wetenschappelijke principes".

De basis die je krijgt in het curriculum vond ik ook meer dan voldoende om goede patiëntenzorg te leveren in elk geval. Wat hiaten kun je opvullen middels uptodate etc. Hoe een levercel bijvoorbeeld in elkaar zit is dan veel minder relevant.

[ Bericht 6% gewijzigd door June. op 11-08-2013 23:12:43 ]
Shine bright like a diamond.
pi_129959756
Precies, meer fundamentele kennis is leuk, maar bij steeds verder uitdijende klinische vakgebieden is daar weinig tijd voor in de curricula; ik heb liever een dokter die weet hoe ik moet worden behandeld dan eentje de kan vertellen hoe een ELISA precies werkt. Wat meer academische vaardigheden lijkt me wel op zijn plaats (maar ook daar heb je in de directe klinische praktijk weinig aan).
pi_129960239
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 23:03 schreef June. het volgende:

[..]

Dan kun je veel beter biomedische wetenschappen gaan studeren en geen geneeskunde. Dat is veel meer gericht op onderzoek en niet zozeer op de kliniek. Het is een beetje onzinnig om geneeskunde te gaan doen om het vervolgens niet in de praktijk te brengen.
Ik studeer al, heb dit jaar 'n bachelor medische biologie. Is eigenlijk biomedische wetenschappen, alleen dan meer bèta en wat dieper theoretisch. Ik ben nog aan 't beslissen of ik een master Medische Bio ga doen of dat ik me voor die SUMMA master in Utrecht opgeef, of een 3e optie is nog de gewone Geneeskunde master in Nijmegen.

Wel allen met het doel medisch onderzoek te gaan doen uiteindelijk. Maar wat poliklinische ervaring lijkt me ook wel leuk. Vandaar die SUMMA en Gnk masters in mijn keuze overweging.

[ Bericht 2% gewijzigd door samthegreat5 op 11-08-2013 23:30:59 ]
pi_129960634
quote:
11s.gif Op zondag 11 augustus 2013 13:29 schreef samthegreat5 het volgende:
Dit ving ook aan mijn aandacht:
http://www.umcutrecht.nl/(...)erige/MDPhD-traject/

Zijn wel een boel ''if's'' maar een man mag dromen: ''als ik geslecteerd wordt voor SUMMA, en als ik geselecteerd wordt voor dat MD/PhD traject'', dan ben ik ergens halverwege mijn 26e Dr. en M.D.
En? Dat valt toch wel mee? Jong genoeg om nog met elke specialisatie te mogen starten in Nederland. ;)
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 20:31 schreef samthegreat5 het volgende:
Nou nou, HBO. Geneeskunde zouden ze eigenlijk meer moeten mengen met Biologie in de zin van meer fundamenteel wetenschappelijke principes zodat artsen een soort van bèta über-goden worden. :P
Dan zal je ook nog een flinke dosis wiskunde en fysica nodig hebben. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129960727
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 23:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En? Dat valt toch wel mee? Jong genoeg om nog met elke specialisatie te mogen starten in Nederland. ;)
Ging me er om dat het waarschijnlijk zelfs vrij jong is om gepromoveerd en arts te zijn (dus mooi :P).
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 23:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Dan zal je ook nog een flinke dosis wiskunde en fysica nodig hebben. ;)
Hey, we hebben wiskunde en biofysica! :P Jij was ingenieur right?
pi_129960866
quote:
11s.gif Op zondag 11 augustus 2013 19:39 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik verliefd begin te worden.. :@
:@
pi_129961003
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:13 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ah, hoe zit het bij jou dan? Ben jij met geneeskunde begonnen of ook andersom zoals ik?
En hoe zit het dan met arts worden in deze tijden? Ik heb zelf voor ogen hetvolgende eerlijk gezegd: basisarts worden en promoveren om vervolgens medisch onderzoek te gaan doen. Ik hoef niet zo zeer in de kliniek te werken als puur en alleen specialist.
Nee andersom. Dus geneeskunde als tweede. En geen arts worden omdat de gezondheidszorg naar de klote gaat, het respect voor artsen voor een groot deel weg is en de 1e prioriteit in de gezondheidszorg is niet iemand beter maken/helpen maar gewoon geldwinst

Idiote regels. Idiote meningen van politica die het verschil niet weten tussen hun flexura hepatica en flexura lienalis, maar wel de dienst uitmaken (met alle gevolgen van dien)

De enige reden waarom ik dit werk doe is dat ik verdraaid goed ben in dit vak en daaruit plezier haal. Maar het was beter voor mij geweest als ik goed was in iets anders. Iets in het bedrijfsleven ofzo en dan lekker geld maken zonder normen en waarden

Het altruïsme dat een mens drijft tot arts worden breekt je op in een maatschappij als deze waarin er geluld wordt over dbc's en marktwerking in de zorg

[ Bericht 22% gewijzigd door _Lily_ op 11-08-2013 23:47:59 ]
pi_129961178
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 23:41 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Nee andersom. Dus geneeskunde als tweede. En geen arts worden omdat de gezondheidszorg naar de klote gaat, het respect voor artsen voor een groot deel weg is en de 1e prioriteit in de gezondheidszorg is niet iemand beter maken/helpen maar niks anders dan winst maken
Hmhm, I got ya. Dat lange termijn behandeling is winstgevender dan genezen verhaaltje ken ik ook al. Big pharma etc. Er is zo veel mis met de pharmaceutische industrie, ben een sterk aanhanger van Dr. Ben Goldacre.

Maar ik ben jammergenoeg koppig, ik opereer onder het motto: ik wil het eerst zelf gedaan, gezien en ervaren hebben.
pi_129980651
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 23:35 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ging me er om dat het waarschijnlijk zelfs vrij jong is om gepromoveerd en arts te zijn (dus mooi :P).
Inderdaad. Het zou leuk zijn als je straks als stagiaire (5de en 6de jaar) ook wat onderzoek zou kunnen doen maar hoe realistisch is dat? Kuipers deed tijdens zijn opleiding geneeskunde wel al vroeg onderzoek, hij onderzocht de werking van het evenwichtsorgaan. Leuk als je als student zo'n kans hebt.

quote:
Hey, we hebben wiskunde en biofysica! :P
Die biofysica geef ik jou, al is dat niet meer dan een introductieniveau, maar wiskunde :N ;)
quote:
Jij was ingenieur right?
Nog niet, ik studeer er voor.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129981095
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2013 23:41 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Nee andersom. Dus geneeskunde als tweede. En geen arts worden omdat de gezondheidszorg naar de klote gaat, het respect voor artsen voor een groot deel weg is en de 1e prioriteit in de gezondheidszorg is niet iemand beter maken/helpen maar gewoon geldwinst
Dat laatste is natuurlijk funest (en sterk overlappend met jouw eerste klacht?). Geen respect meer voor artsen? Dat valt wel mee. Het staat niet meer zo sterk op een voetstuk uitstekend boven tal van andere beroepen waarvoor je hooggeschoold moet zijn en de nodige vaardigheden moet hebben. Dat lijkt mij een vrij logische ontwikkeling, het is het gevolg van een sterk toegenomen percentage hoger opgeleiden, vroeger kwamen veel mensen enkel met hoger opgeleiden in contact wanneer ze als klant/patiënt een dienst van een arts, notaris etc. nodig hadden. Dat zorgde er voor dat de status van die beroepen hoger lag dan voor tal van andere beroepen waarvoor je hogeropgeleid moet zijn waarmee ze niet in contact kwamen. Je kan natuurlijk ook niet alle artsendisciplines over 1 kam scheren. Is respect voor een vak niet sowieso irrationeel? Je kan respect hebben voor wat iemand heeft moeten presteren om iets te bereiken maar je moet sowieso altijd respect verdienen door professioneel te handelen.

quote:
Maar het was beter voor mij geweest als ik goed was in iets anders. Iets in het bedrijfsleven ofzo en dan lekker geld maken zonder normen en waarden
Ik denk niet dat je in het andere bedrijfsleven gemakkelijker poen schept maar ik herken jouw frustratie. Soms denk ik dat ik het mezelf gemakkelijker had kunnen maken door rechten of iets met economie te studeren en vervolgens advocaat of manager te worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 12-08-2013 15:55:24 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129981378
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Inderdaad. Het zou leuk zijn als je straks als stagiaire (5de en 6de jaar) ook wat onderzoek zou kunnen doen maar hoe realistisch is dat? Kuipers deed tijdens zijn opleiding geneeskunde wel al vroeg onderzoek, hij onderzocht de werking van het evenwichtsorgaan. Leuk als je als student zo'n kans hebt.
In die SUMMA master in Utrecht ligt de nadruk op onderzoek (naast klinisch werken), voor alle 40 masterstudenten. Er zit ook een onderzoeksstage in. En stel dat je in dat M.D./PhD programma terecht komt dan zit je al helemaal meteen in de wereld van het onderzoek. Dus vrij realistisch.
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die biofysica geef ik jou, al is dat niet meer dan een introductieniveau, maar wiskunde :N ;)
Huh? Het is misschien geen quantumfysica of hoge energie fysica, maar in de opleiding Biologie zit ook genoeg thermodynamica in de biochemie (vind ik zelfs erg interessant). Het vak biofysica (''toegepaste fysica'' eigenlijk) bestond, hoewel alleen toegepaste fysica, ook uit best een aantal vrij zware natuurkundige onderwerpen zoals potentiaalverschillen, elektrische velden, wetten van Kirchoff, hydrodynamica (Bernoulli/Poisseuille), thermische beweging van moleculen (Boltzmann, Perrin, Stokes-Einstein), een dubbel doppler effect dat erg wiskunde-heavy was etc. etc. Elektriciteit zou ik niet per se heel zwaar noemen, maar alles wat daarna komt in het rijtje was vrij pittig.

Wiskunde was voornamelijk een soort lichte versie van jullie calculus, maar ook toegepast: differentiaalrekeningen, groeimodellen, etc.

Ik weet best dat opleidingen fysica, wiskunde, werktuigbouwkunde, enz. toch eventjes een stukje zwaarder op de wiskunde en fysica leunen (veel van m'n vrienden studeren aan een TU of een fysica/wiskunde-heavy opleiding op mijn faculteit), maar Biologie in Nijmegen is heel natuurwetenschappelijk georiënteerd, dus vergis je daar niet in.

[ Bericht 1% gewijzigd door samthegreat5 op 12-08-2013 16:03:07 ]
pi_129982154
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:55 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

In die SUMMA master in Utrecht ligt de nadruk op onderzoek (naast klinisch werken), voor alle 40 masterstudenten. Er zit ook een onderzoeksstage in. En stel dat je in dat M.D./PhD programma terecht komt dan zit je al helemaal meteen in de wereld van het onderzoek. Dus vrij realistisch.
Ik zag op de website dat er geëist wordt dat je onderzoekservaring hebt. Hoe ga je die als bachelorstudent opdoen? :?
Er zal vast wel aan het einde van het derde jaar een onderzoeksopdrachtje zijn (aan mijn faculteit 10 of 15 EC's waard), zijn er nog andere mogelijkheden voor jullie om als bachelorfasestudent al mee onderzoek te verrichten?
Succes er mee!

quote:
Huh? Het is misschien geen quantumfysica of hoge energie fysica, maar in de opleiding Biologie zit ook genoeg thermodynamica in de biochemie (vind ik zelfs erg interessant). Het vak biofysica (''toegepaste fysica'' eigenlijk) bestond, hoewel alleen toegepaste fysica, ook uit best een aantal vrij zware natuurkundige onderwerpen zoals potentiaalverschillen, elektrische velden, wetten van Kirchoff, hydrodynamica (Bernoulli/Poisseuille), thermische beweging van moleculen (Boltzmann, Perrin, Stokes-Einstein), een dubbel doppler effect etc. etc. Elektriciteit zou ik niet per se heel zwaar noemen, maar alles wat daarna komt in het rijtje was vrij pittig.
Ik dacht aan de opleiding geneeskunde, niet aan de opleiding biologie. Ik weet dat je bij geneeskunde ook biofysica krijgt (misschien niet bij elke universiteit?) maar bij biologie ligt het niveau toch al wat hoger? Begrijp me niet verkeerd. Voor dit vakgebied kan complexe fysica worden toegepast en ontwikkeld. Ik stel niet dat jullie daar een Jip- en Jannekevariant van krijgen of iets dergelijks. De biologen die zich hierin specialiseren kunnen dit vast wel. ;)
Alleen wordt het bij bètavakken pas echt ingewikkeld wanneer je de diepte ingaat. Ik merk duidelijk het verschil tussen de eerste vakken die wij krijgen en de vervolgvakken. Als je bij de eerste vakken wat steekjes hebt laten vallen (wat voor minstens 80% van de studenten geldt) dan worden die vervolgvakken des te lastiger. Daar doelde ik op met "introductieniveau". Zolang je niet slecht bent in wiskunde en zo lang je niet een slechte docent hebt lukt dat wel. ;)

quote:
Ik weet best dat opleidingen fysica, wiskunde, werktuigbouwkunde, enz. toch eventjes een stukje zwaarder op de wiskunde en fysica wegen (veel van m'n vrienden studeren aan een TU of een fysica/wiskunde-heavy opleiding op mijn faculteit), maar Biologie in Nijmegen is heel erg natuurwetenschappelijk georiënteerd, dus vergis je daar niet in.
Ik zal eens het studieprogramma bekijken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 12-08-2013 16:32:56 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129983204
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zag op de website dat er geëist wordt dat je onderzoekservaring hebt. Hoe ga je die als bachelorstudent opdoen? :?
Er zal vast wel aan het einde van het derde jaar een onderzoeksopdrachtje zijn (aan mijn faculteit 10 of 15 EC's waard), zijn er nog andere mogelijkheden voor jullie om als bachelorfasestudent al mee onderzoek te verrichten?
Succes er mee!
Nee het wordt niet geëist, maar het is wel een pre zeggen ze. Ik ga dit jaar mijn bachelorstage doen bij het Nijmegen Institute 4 Infection, Inflammation & Immunity. Ze willen daar dat ik een in vitro model voor huidinfecties voor ze opzet zodat ze de effectiviteit van antibiotica kunnen testen. Ik denk niet dat veel mensen die uit hun bachelor komen zoiets zullen hebben gedaan. Dus dat heb ik al als een plus.
quote:
0s.gif Op
maandag 12 augustus 2013 16:11 schreef
Bram_van_Loon het volgende:

Ik dacht aan de opleiding geneeskunde, niet aan de opleiding biologie. Ik weet dat je bij geneeskunde ook biofysica krijgt (misschien niet bij elke universiteit?) maar bij biologie ligt het niveau toch al wat hoger? Begrijp me niet verkeerd. Voor dit vakgebied kan complexe fysica worden toegepast en ontwikkeld. Ik stel niet dat jullie daar een Jip- en Jannekevariant van krijgen of iets dergelijks. De biologen die zich hierin specialiseren kunnen dit vast wel. ;)
Alleen wordt het bij bètavakken pas echt ingewikkeld wanneer je de diepte ingaat. Ik merk duidelijk het verschil tussen de eerste vakken die wij krijgen en de vervolgvakken. Als je bij de eerste vakken wat steekjes hebt laten vallen (wat voor minstens 80% van de studenten geldt) dan worden die vervolgvakken des te lastiger. Daar doelde ik op met "introductieniveau". Zolang je niet slecht bent in wiskunde en zo lang je niet een slechte docent hebt lukt dat wel. ;)
Heb je inderdaad wel gelijk in, het wordt bij de echte bèta vakken (en sowieso bij de meeste vakken) lastiger naarmate je er dieper in raakt. We hebben bij Biologie vrij weinig échte dedicated fysica/wiskunde vakken, (wiskunde in het 1e jaar, biofysica in het 2e jaar, dan nog ergens statistiek), maar het is meer dat alle vakken meestal als fundering wiskunde en fysica, maar meestal een stuk meer (bio)chemie, hebben. Dus niet zo zeer dedicated vakken zoals je bij een technische opleiding of natuurkunde/wiskunde zou hebben, maar een bodem van wiskunde en natuurkunde waarop bijna alles in het curriculum van biologie steunt.
pi_129987193
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:37 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee het wordt niet geëist, maar het is wel een pre zeggen ze. Ik ga dit jaar mijn bachelorstage doen bij het Nijmegen Institute 4 Infection, Inflammation & Immunity. Ze willen daar dat ik een in vitro model voor huidinfecties voor ze opzet zodat ze de effectiviteit van antibiotica kunnen testen.
Leuk! Daar kan je als student lekker je tanden inzetten zonder dat het te vaag is wat je nu precies moet doen. Worden er nog steeds jaarlijks nieuwe cytokinen, cytokinereceptoren etc. ontdekt en nieuwe 'communicatie'mechanismes opgehelderd?
Zijn ze daar ook bezig met zelf nieuwe antibiotica te ontwikkelen of testen ze die alleen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129988387
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Leuk! Daar kan je als student lekker je tanden inzetten zonder dat het te vaag is wat je nu precies moet doen. Worden er nog steeds jaarlijks nieuwe cytokinen, cytokinereceptoren etc. ontdekt en nieuwe 'communicatie'mechanismes opgehelderd?
Ja, er wordt jaarlijks steeds meer ontdekt, in alle velden van de biologie.
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zijn ze daar ook bezig met zelf nieuwe antibiotica te ontwikkelen of testen ze die alleen?
Ja, ze zeggen in de beschrijving van m'n stage: ''The ultimate objective of this work is to have a validated in vitro skin infection model which can be used to test the efficacy of new potential antibiotics that we have discovered last years.''.
pi_129988636
Die jaarlijkse ontdekkingen hebben jullie toch te danken aan de sterke verbetering van de apparatuur die jullie gebruiken?
Ik zou graag vernemen hoe je het precies gaat aanpakken tegen de tijd dat het zo ver is. Het is altijd inspirerend om te horen hoe andere mensen problemen hebben opgelost. Voor geheel verschillende vakgebieden kan je dezelfde principes toepassen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129988824
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die jaarlijkse ontdekkingen hebben jullie toch te danken aan de sterke verbetering van de apparatuur die jullie gebruiken?
Ik zou graag vernemen hoe je het precies gaat aanpakken tegen de tijd dat het zo ver is. Het is altijd inspirerend om te horen hoe andere mensen problemen hebben opgelost. Voor geheel verschillende vakgebieden kan je dezelfde principes toepassen.
Dat dit de eeuw van de biologie is wel sterk gecorreleerd met alle technologische ontwikkelingen en vernieuwingen. De bio-informatica is bijvoorbeeld heel snel en sterk in waarde gerezen de laatste jaren, en dat gaat door. Door nieuwe ontwikkelingen op technisch vlak zijn wetenschappers in dit veld in staat om steeds sneller (en voorheen onmogelijke) ontdekkingen te doen.

Dus inderdaad, techniek speelt een ontzettend grote rol.

Ben het met je eens dat dezelfde principes in verschillende werkvelden heel goed kunnen worden toegepast, ik zal je op de hoogte houden ^O^ (en de rest van het topic waarschijnlijk ook :') )
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:25:30 #158
208890 June.
Seriously?
pi_129994615
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inderdaad. Het zou leuk zijn als je straks als stagiaire (5de en 6de jaar) ook wat onderzoek zou kunnen doen maar hoe realistisch is dat? Kuipers deed tijdens zijn opleiding geneeskunde wel al vroeg onderzoek, hij onderzocht de werking van het evenwichtsorgaan. Leuk als je als student zo'n kans hebt.

Elke geneeskundestudent doet onderzoek in zijn laatste jaar. Wel een beetje afhankelijk van motivatie en interesse in hoeverre het ook echt nut heeft, maar toch ;)
Shine bright like a diamond.
pi_129994883
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 19:22 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Dat dit de eeuw van de biologie is wel sterk gecorreleerd met alle technologische ontwikkelingen en vernieuwingen. De bio-informatica is bijvoorbeeld heel snel en sterk in waarde gerezen de laatste jaren, en dat gaat door. Door nieuwe ontwikkelingen op technisch vlak zijn wetenschappers in dit veld in staat om steeds sneller (en voorheen onmogelijke) ontdekkingen te doen.

Dus inderdaad, techniek speelt een ontzettend grote rol.

Ben het met je eens dat dezelfde principes in verschillende werkvelden heel goed kunnen worden toegepast, ik zal je op de hoogte houden ^O^ (en de rest van het topic waarschijnlijk ook :') )
Ik ben denk ik eerder misschien want simpeler over gekomen en heb je hier een daar misschien geschoffeerd om makkelijk punten te scoren, echter denk ik dat de geneeskunde je vies gaat tegen vallen. Hoewel medisch wetenschappelijk onderzoek en de geneeskundige kliniek onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn is er toch een reden voor dat mensen met een sterke beta-profilering niet in de kliniek te vinden zijn. Wat veel aspirant-artsen in spé, en zo dus ook mensen in dit topic, uit het oog verliezen is dat je dagelijks met (jawel) echte patiënten te maken hebt. Hoewel we in deze reeks eigenlijk alleen maar het wel en wee van de patiënten lopen af te kraken ben ik dagelijks vrij serieus, empathisch en betrokken bij de patiënten die ik zie. Mijn ervaring leert dat met name de ingestroomde beta studenten hier meer moeite mee hebben dan de klassieke geneeskundestudent. Nu wil ik niet zeggen dat elke labrat een sociaal gedereguleerd persoon is, maar veelal botst het op dit punt.
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:58:22 #160
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129996336
arg, mijn mantoux test jeukt. Damn you vroege reactie. Vandaag contract wezen tekenen voor m'n onderzoek 8-)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_129996651
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:58 schreef Pluizel het volgende:
arg, mijn mantoux test jeukt. Damn you vroege reactie. Vandaag contract wezen tekenen voor m'n onderzoek 8-)
*O*
pi_129999022
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:30 schreef leejow het volgende:

[..]
Wat voor primitieve, apathische bèta autist denk je dat ik ben? :') Gvd.
pi_130002242
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:42 schreef samthegreat5 het volgende:
Bmw = faculteit der medische wetenschappen
(Med)bio = faculteit der natuurwetenschappen
Ze kunnen een studie die plantenfysiologie in het curriculum heeft moeilijk onder de medische faculteit scharen hè.

Schep jij maar op dat je een echte bètastudie doet :P
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_130002441
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 00:01 schreef Nafi het volgende:

[..]

Ze kunnen een studie die plantenfysiologie in het curriculum heeft moeilijk onder de medische faculteit scharen hè.

Schep jij maar op dat je een echte bètastudie doet :P
Afgezien van plantenfysiologie is er wel meer verschil :')
Trotse bèta 4evah jeweetz, word from da streetz.
pi_130002505
* intoxicated heeft inmiddels elke regel in het boekje overtreden.

:@

:D *O* c_/ :+ *) w/

Details volgen.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_130002689
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 00:07 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Afgezien van plantenfysiologie is er wel meer verschil :')
Trotse bèta 4evah jeweetz, word from da streetz.
Thug life met calculus en atomaire fysica ju wait utttt, represent ze yo!
"We stay up late every night. Regret it every morning. Then do it again."
pi_130002827
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 00:14 schreef Nafi het volgende:

[..]

Thug life met calculus en atomaire fysica ju wait utttt, represent ze yo!
Jewaittzz de eckte eckte. :P
pi_130002922
Dusss, was geht ab bij de heren en dames?
pi_130002935
Stfu met jullie bètavakken! Of ik spreek een niet-reanimeren-beleid voor jullie af! :+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_130002987
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 00:20 schreef intoxicated het volgende:
Stfu met jullie bètavakken! Of ik spreek een niet-reanimeren-beleid voor jullie af! :+
Is goed, dan ga ik nu aan de slag met het verzinnen van een manier om alleen al jouw patiënten ''door jouw handelen'' te laten overlijden zodat je voor de tuchtcommissie terecht komt :')
pi_130003132
Shit :(

:+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_130003214
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 00:25 schreef intoxicated het volgende:
Shit :(

:+
To the mad scientist drawing table! (a.k.a fapcave). :9
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:51:25 #173
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130008631
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 00:09 schreef intoxicated het volgende:
* intoxicated heeft inmiddels elke regel in het boekje overtreden.

:@

:D *O* c_/ :+ *) w/

Details volgen.
o wee als dit spannender klinkt dan het is!
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130010335
Cardiologie O+
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_130018433
Interne O+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_130019291
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 14:48 schreef intoxicated het volgende:
Interne O+
Kom je er bij? O+
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 19:18:06 #177
208890 June.
Seriously?
pi_130028708
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 14:48 schreef intoxicated het volgende:
Interne O+
Ga je switchen ja? ;)
Shine bright like a diamond.
pi_130054334
http://www.nu.nl/achterkl(...)-jonge-vriendin.html
Ik wist niet dat Peter Jan Rens ook Geneeskundestudent was, maar hij is het alter ego van Seam :o
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_130055204
quote:
99s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:14 schreef intoxicated het volgende:
http://www.nu.nl/achterkl(...)-jonge-vriendin.html
Ik wist niet dat Peter Jan Rens ook Geneeskundestudent was, maar hij is het alter ego van Seam :o
''Het lijkt me leuk om hem voorbij te streven''.. :') Godverdomme.. beste reden ooit. Geef die man een nekschot iemand.
pi_130186465
Pfft. Ik noem iemand indirect een pedo en het hele topic ligt 4 dagen stil.

Word een wakker! :+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_130186497
quote:
99s.gif Op zondag 18 augustus 2013 02:00 schreef intoxicated het volgende:
Pfft. Ik noem iemand indirect een pedo en het hele topic ligt 4 dagen stil.

Word een wakker! :+
Seam heeft zichzelf verhangen vanwege de zware mentale klap die jullie publieke opinie hem deed toekomen.

R.I.P Seam
Geliefd closet-pedofiel en SES Geneeskunde bezoeker
;(
pi_130214390
Nog 9 dagen en dan is het toelatingsexamen in België, iemand anders die ook meedoet? :) Ik ben elke dag echt zwaar aan het oefenen, ik haal bijna volle punten voor Biologie en Scheikunde dus het KIW zit wel goed denk ik.
IVV kan ik geen oefenmateriaal meer over vinden, maar dat is pure logica, gewoon aardig en meelevend zijn met je patiënten en proberen de juiste feiten uit de wetenschappelijke teksten te zoeken.
  zondag 18 augustus 2013 @ 21:47:07 #183
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130215423
IVV is goed te doen: logisch lezen en concentratie: dan lukt het. Zelf had ik wel wat oefenmateriaal op de belgische site (die je vast kent). Let bij KIW (en ook IVV) vooral op de tijd! Dat viel mij tegen, de opgaven gingen wel, maar ik had minder tijd dan gehoopt: los vd moeilijkheidsgraad vd opgaven is dat vooral een bepalende factor. Begin met de opgaven die je gelijk herkent in de aanpak, zodat je tijd overhoudt om alles te controleren aan het einde.
  zondag 18 augustus 2013 @ 21:49:35 #184
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130215562
Sommige opgaven vragen ook veel tijd: sla die eerst over en kop de opgaven in waarbij het antwoord snel te bepalen is. Blijf logisch nadenken. Succes!
pi_130216408
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 21:47 schreef Grumpey het volgende:
IVV is goed te doen: logisch lezen en concentratie: dan lukt het. Zelf had ik wel wat oefenmateriaal op de belgische site (die je vast kent). Let bij KIW (en ook IVV) vooral op de tijd! Dat viel mij tegen, de opgaven gingen wel, maar ik had minder tijd dan gehoopt: los vd moeilijkheidsgraad vd opgaven is dat vooral een bepalende factor. Begin met de opgaven die je gelijk herkent in de aanpak, zodat je tijd overhoudt om alles te controleren aan het einde.
Ja ik ben lid van een aantal sites die me toegang geven tot alle examens van de laatste jaren, alleen van het IVV hebben ze echt bijna niks :'(. Maar ik kan ermee wel goed me wiskunde ophalen, wiskunde A is echt niet voldoende voor dat toelatingsexamen :').
Ik ben mezelf ook aan het trainen om onder de 3 uur te blijven bij het KIW, het lukt me tot nu toe nog best aardig. Zodra ik daar ben stort ik me direct op Scheikunde en Biologie en dan probeer ik bij Fysica en Wiskunde nog het een ander eruit te slepen denk ik :').

Had jij het in een keer gehaald? Ik hoor dat het slagingspercentage echt ontzettend laag is namelijk.
  zondag 18 augustus 2013 @ 22:11:07 #186
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130216737
Onderschat niet dat je geen zekerheid hebt: klinkt stom, maar er zitten enkele pittige opgaven tussen terwijl ze makkelijk lijken en andersom. Daarom haal je in de praktijk nooit echt hoger dan een 8 per richting. Je zal dus echt nog wat fysica en wiskunde moeten ophalen: youtube filmpjes zijn je grootste vriend.

Zelf op een half punt niet gehaald de kiw (ivv had ik alles goed, geen fout). Achteraf blij om, zit nu gewoon in Amsterdam in opleiding.
  zondag 18 augustus 2013 @ 22:13:35 #187
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130216854
Het percentage is vooral laag omdat weinig mensen zich goed voorbereiden: ze onderschatten het belang om de extra kennis die belgen hebben op gebied van wiskunde en natuurkunde zich eigen te maken, waardoor ze die opgaven fout invullen, en dan strafpunten binnen halen. Percentage slagen is per keer iets van 4% onder de nederlanders.
pi_130217035
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:13 schreef Grumpey het volgende:
Het percentage is vooral laag omdat weinig mensen zich goed voorbereiden: ze onderschatten het belang om de extra kennis die belgen hebben op gebied van wiskunde en natuurkunde zich eigen te maken, waardoor ze die opgaven fout invullen, en dan strafpunten binnen halen. Percentage slagen is per keer iets van 4% onder de nederlanders.
Woah, dat is echt bizar laag. Ik zal dan maar onthouden om zulke vragen gewoon te skippen als het echt niet anders kan, geeft me dan tenminste nog extra tijd voor de andere onderdelen. Wel goed van je dat je IVV volledig goed had ingevult, ik maak daar nog wel altijd het een en ander aan fouten mee. Het laatste onderdeel, de gesloten boek toets, daar maak ik me zorgen over omdat ik die gewoon niet van tevoren kan oefenen.
  zondag 18 augustus 2013 @ 22:23:12 #189
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130217394
Probeer eens artikel uit de ntvg te lezen, en dan je moeder/vriendin daar 40 (logische) vragen over laten maken. Probeer dan die 40 vragen te maken, zonder de tekst er bij te houden. Zo leer je focussen op wat belangrijk is in een lastige tekst met veel info.

En vul niet te weinig in: bedenk je dat minimaal 10-20 procent van wat je invult terwijl je overtuigd benttoch onjuist blijkt te zijn, dus je moet minimaal 25 vragen (of meer) met zekerheid kunnen invullen.
pi_130334129
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:43 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

''Het lijkt me leuk om hem voorbij te streven''.. :') Godverdomme.. beste reden ooit. Geef die man een nekschot iemand.
Tja, ik denk dat moeder natuur het prima heeft geregeld door de grens rond de 40 te leggen (voor vrouwen!). Normaal gesproken ben je vitaal genoeg om een kind op te voeden wanneer je 40-60 jaar oud bent en normaal gesproken heeft het kind zijn ouders of minstens 1 ouder die helder van geest is/zijn totdat hij ergens in de 30/40 is.

Hetzelfde als wat hij doet doen veel mensen met dieren. Helaas nemen veel te veel mensen een hond als accessoire. Ze hebben zich totaal niet verdiept in dieren en het gevolg is dan ook vaak dat de honden onhandelbaar zijn en dat kittens op straat worden gedumpt. Soms vraag ik me af of dat de mens wel beschaafder is dan andere dieren, ik neig naar een nee.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130334349
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:30 schreef leejow het volgende:

[..]

Ik ben denk ik eerder misschien want simpeler over gekomen en heb je hier een daar misschien geschoffeerd om makkelijk punten te scoren, echter denk ik dat de geneeskunde je vies gaat tegen vallen. Hoewel medisch wetenschappelijk onderzoek en de geneeskundige kliniek onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn is er toch een reden voor dat mensen met een sterke beta-profilering niet in de kliniek te vinden zijn. Wat veel aspirant-artsen in spé, en zo dus ook mensen in dit topic, uit het oog verliezen is dat je dagelijks met (jawel) echte patiënten te maken hebt.
Zou dat de enige reden zijn? :?
Ik hoop dat ik nu niet op tenen van geneeskundestudenten en/of basisartsen trap. Zou het lage bètagehalte van geneeskunde (in vergelijking met puurdere bètaopleidingen!) hier ook wat mee te maken hebben? Begrijp me niet verkeerd, ik stel zeker niet dat je bij geneeskunde alleen maar stof moet memoriseren maar voor een aanzienlijk deel van de theorie geldt dat wel. Een bèta is daar normaal gesproken niet in geïnteresseerd, hij wil de mechanismes begrijpen, de rest zoekt hij wel op. Ik stel dit ondanks dat ik een groot voorstander ben van een goede parate kennis! Zeker voor artsen. Een bèta studeert m.i. beter biologie, biomedische technologie of biomedische wetenschappen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130335293
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 00:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zou dat de enige reden zijn? :?
Ik hoop dat ik nu niet op tenen van geneeskundestudenten en/of basisartsen trap. Zou het lage bètagehalte van geneeskunde (in vergelijking met puurdere bètaopleidingen!) hier ook wat mee te maken hebben? Begrijp me niet verkeerd, ik stel zeker niet dat je bij geneeskunde alleen maar stof moet memoriseren maar voor een aanzienlijk deel van de theorie geldt dat wel. Een bèta is daar normaal gesproken niet in geïnteresseerd, hij wil de mechanismes begrijpen, de rest zoekt hij wel op. Ik stel dit ondanks dat ik een groot voorstander ben van een goede parate kennis! Zeker voor artsen. Een bèta studeert m.i. beter biologie, biomedische technologie of biomedische wetenschappen.
Helemaal mee eens. Wetenschappelijke kennis van hoe mechanismen werken is de fundering voor alles en opent je denkwijze om meer out-of-the-box te kunnen denken.

@Leejow:
Als ik arts (en tegelijkertijd wetenschapper) wil worden, dan word ik arts, dat garandeer ik je: als ik ergens voor ga, dan gebeurt dat ook, falen komt niet in mijn vocabulaire voor hoe cheesy/arrogant dat ook mag klinken.

[ Bericht 0% gewijzigd door samthegreat5 op 22-08-2013 01:21:50 ]
  donderdag 22 augustus 2013 @ 10:20:05 #193
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130340228
Gisteren weer eens bij een buluitreiking geweest (vriendinnetje studeerde af). Het is toch elke keer weer een wedstrijdje "wie heeft het meeste naast zijn studie gedaan en wie heeft de beste studieresultaten". Van die mensen die in veertigduizend commissies hebben gezeten, op nationaal niveau getennist hebben, cum laude afstuderen en oja vorige week ook al gepromoveerd zijn.
Ik krijg er de kriebels van. Vooral omdat ze daarna nog een praatje mogen houden allemaal en de meeste praatjes te lang, ondoordacht en zonder boodschap zijn. Dingen als "let op de balans tussen werk en prive!" "doe ook leuke dingen naast je werk!", "ik weet zelf ook niet zo goed wat ik wilde vertellen". Brrrrr.
Nog wel een briljante anekdote mogen aanhoren van een van de hoogleraren over buitenlandse artsen in je jaren 60. Er was toen een tekort aan anesthesisten en ze haalden ze uit het buitenland. De diploma's waren dus ook vaak in het arabisch enzo. Na visitatie bleek dat een van de "artsen" zijn zwemdiploma had ingeleverd 8-)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130342274
Huh, de kersverse artsen mogen op hun eigen buluitreiking spreken? Opmerkelijk. Maar ik snap je kriebels niet echt. Jalousie? Medelijden? Onzekerheid?
  donderdag 22 augustus 2013 @ 12:11:40 #195
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130343052
Ja dat moet bij ons. Je moet verplicht maximaal 2 minuten iets zeggen dat géén dankwoord mag zijn.
En die kriebels zijn omdat je de volle 6 jaar eigenlijk nooit openlijk met elkaar vergeleken wordt en iedereen lekker zijn ding aan het doen is. En dan krijg je je bul uitgereikt, en dan blijkt ineens dat het dan een soort van wedstrijd is wie het gaafst is. Dat vind ik stom.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:17:34 #196
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130345146
Aangenomen voor de opleiding tot internist! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130345411
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:17 schreef Pluizel het volgende:
Aangenomen voor de opleiding tot internist! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
^O^
pi_130345477
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:17 schreef Pluizel het volgende:
Aangenomen voor de opleiding tot internist! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Awesome! Congratz!!! :D
pi_130346056
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:17 schreef Pluizel het volgende:
Aangenomen voor de opleiding tot internist! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Gefeliciteerd! ^O^

In Groningen? Een vriend van mij is daar ook vandaag aangenomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MaxC op 22-08-2013 14:48:44 ]
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:50:15 #200
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130346414
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:40 schreef MaxC het volgende:

[..]

Gefeliciterd! ^O^

In Groningen? Een vriend van mij is daar ook vandaag aangenomen.
Yep, Groningen. Maar ik begin pas over minstens 3 jaar als mijn onderzoek af is.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130349211
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:20 schreef Pluizel het volgende:
Gisteren weer eens bij een buluitreiking geweest (vriendinnetje studeerde af). Het is toch elke keer weer een wedstrijdje "wie heeft het meeste naast zijn studie gedaan en wie heeft de beste studieresultaten". Van die mensen die in veertigduizend commissies hebben gezeten, op nationaal niveau getennist hebben, cum laude afstuderen en oja vorige week ook al gepromoveerd zijn.
Ik hoop dat je dit niet letterlijk hebt gehoord. Lekker interessant dat je toevallig wat talent hebt voor tennis of dat je 40 commissies hebt gedaan. Je zal er geen betere arts door worden. :')
Ook ik vind heel dat vergelijken stom. Doe gewoon wat je leuk vindt en wat je goed kan en ga er voor zonder jezelfd de hele tijd te vergelijken met anderen, daar bereik je volgens mij nog meer mee ook. Ik heb geen idee hoe de buluitreiking aan mijn faculteit verloopt, eerlijk gezegd interesseert het mij niet veel zolang we maar niet verplicht moeten spreken of mee moeten doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130349415
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:13 schreef Grumpey het volgende:
Het percentage is vooral laag omdat weinig mensen zich goed voorbereiden: ze onderschatten het belang om de extra kennis die belgen hebben op gebied van wiskunde en natuurkunde zich eigen te maken, waardoor ze die opgaven fout invullen, en dan strafpunten binnen halen.
Inderdaad, als je het niet weet niet gokken! Simpele kansrekening. Zolang je maar een 4 op 10 haalt (wordt er nog steeds met een schaal van 5 gewerkt) voor die twee onderdelen kan je het lekker compenseren met biologie, chemie en het middagonderdeel.
Ik vermoed dat er nog iets anders meespeelt, veel Nederlanders die geneeskunde willen gaan studeren en hier misschien ook best wel geschikt voor zijn hebben geen bètatalent. In Nederland heb je de gekke situatie dat je natuurkunde en scheikunde mag volgen zonder wiskundeB te volgen. In België hebben de meeste geneeskundestudenten wel een soort van wiskundeB (maar wat beter) gevolgd. Als je zo weinig wiskundebasis hebt dan wordt fysica ook direct lastiger, ook als het wel in je vakkenpakket zat op het VWO.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 22 augustus 2013 @ 15:30:02 #203
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130349900
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inderdaad, als je het niet weet niet gokken! Simpele kansrekening. Zolang je maar een 4 op 10 haalt (wordt er nog steeds met een schaal van 5 gewerkt) voor die twee onderdelen kan je het lekker compenseren met biologie, chemie en het middagonderdeel.
Ik vermoed dat er nog iets anders meespeelt, veel Nederlanders die geneeskunde willen gaan studeren en hier misschien ook best wel geschikt voor zijn hebben geen bètatalent. In Nederland heb je de gekke situatie dat je natuurkunde en scheikunde mag volgen zonder wiskundeB te volgen. In België hebben de meeste geneeskundestudenten wel een soort van wiskundeB (maar wat beter) gevolgd. Als je zo weinig wiskundebasis hebt dan wordt fysica ook direct lastiger, ook als het wel in je vakkenpakket zat op het VWO.
zoveel wiskunde heb je dan ook niet nodig voor je geneeskundestudie. Ik ben 90% van mijn middelbareschool wiskunde weer vergeten.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130350025
Ik vind de opmerking van Pluizel wel een beetje flauw hoor. Je zult het ergens over moeten hebben op zo'n uitreiking. Aangezien het niet echt lekker klinkt als ze vertellen dat 'Pietje heeft al z'n coschappen gehaald met een 7 en hij houdt van bier drinken', zul je nu eenmaal uitkomen met zaken die positief (goed, dat is subjectief) afwijken van het gemiddelde; dus een cum laude-predicaat, commissiewerk, buitenlandstage (hoewel dat meer regel is dan uitzondering).

Kortom, zo'n beetje wat op het formulier staat dat we in Nijmegen zelf moeten invullen:

quote:
Naam:
Studentnummer:
Uitreikingsdatum:

Eerder gevolgde opleiding (HBO / universitair):

I: Onderzoeksstage
Titel scriptie:
Naam begeleider:
Afdeling:
Cijfer:
Beoordeling/Commentaar:

II: senior coschap
Naam begeleider:
Afdeling:
Cijfer:
Beoordeling/Commentaar:

III: Keuze coschap
Naam begeleider:
Afdeling:
Cijfer:
Beoordeling/Commentaar:

IV: Activiteiten naast de studie:

V: Toekomstplannen:
pi_130351564
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:30 schreef Pluizel het volgende:

[..]

zoveel wiskunde heb je dan ook niet nodig voor je geneeskundestudie. Ik ben 90% van mijn middelbareschool wiskunde weer vergeten.
Natuurlijk (veel meer dan de elementaire basis van logaritmen (groeimodellen), differentiëren (diffusie) en integreren gebruiken jullie natuurlijk niet) maar het wordt gevraagd voor het toelatingsexamen (ook via fysica die in België minder dumbeddown is (lees: er wordt verondersteld dat de leerling wiskunde beheerst en anders is het die leerling zijn probleem, niet dat softe gedoe) en het is gewoon een goede basis, ook als je iets geheel anders gaat studeren.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:33 schreef dotKoen het volgende:
Ik vind de opmerking van Pluizel wel een beetje flauw hoor. Je zult het ergens over moeten hebben op zo'n uitreiking. Aangezien het niet echt lekker klinkt als ze vertellen dat 'Pietje heeft al z'n coschappen gehaald met een 7 en hij houdt van bier drinken', zul je nu eenmaal uitkomen met zaken die positief (goed, dat is subjectief) afwijken van het gemiddelde; dus een cum laude-predicaat, commissiewerk, buitenlandstage (hoewel dat meer regel is dan uitzondering).

Kortom, zo'n beetje wat op het formulier staat dat we in Nijmegen zelf moeten invullen:

[..]

Het gaat al fout bij het verplicht een praatje moeten houden! ;)
Van mijn part laat je 1 valedictorian spreken (naast een docent, decaan, rector, ...) maar dit circus hoeft van mij ook niet.

[ Bericht 26% gewijzigd door Bram_van_Loon op 22-08-2013 16:29:11 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130351805
Als je goed leest, schrijf ik ook dat ik het spreken door de ontvangers van de bul niet op prijs stel, maar ze worden ook toegesproken. Daar gaat de discussie over.
pi_130352017
*Zucht* ik wil nu gewoon dat toelatingsexamen al maken dan heb ik het gehad. Ik word zo naar van dit wachten :{ .
pi_130352062
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:31 schreef dotKoen het volgende:
Als je goed leest, schrijf ik ook dat ik het spreken door de ontvangers van de bul niet op prijs stel, maar ze worden ook toegesproken. Daar gaat de discussie over.
Ik had het onvoldoende zorgvuldig gelezen (ik ben erg moe wegens 6 nachten ernstig slaapgebrek waarvan 4 zonder 1 volledige diepe-slaap-fase t.g.v. een medisch probleempje ) maar ook dat hoeft van mij niet. Gewoon de bul geven en hooguit bij een enkele student nog een woordje als dat gepast is. Dat kan bijv. ook zijn omdat iemand ondanks een zware handicap zijn bul heeft gehaald.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130352164
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:38 schreef Ascarona het volgende:
*Zucht* ik wil nu gewoon dat toelatingsexamen al maken dan heb ik het gehad. Ik word zo naar van dit wachten :{ .
Je hoeft niet te wachten, ga extra oefenen en leren. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130352390
Examenuitreikingen voor je bachelor geneeskunde zijn pas triest. Mensen die er een big deal van maken terwijl je er geen drol aan hebt. Pas tijdens je master begint het echte werk.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 17:23:27 #211
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130353347
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:33 schreef dotKoen het volgende:
Ik vind de opmerking van Pluizel wel een beetje flauw hoor. Je zult het ergens over moeten hebben op zo'n uitreiking. Aangezien het niet echt lekker klinkt als ze vertellen dat 'Pietje heeft al z'n coschappen gehaald met een 7 en hij houdt van bier drinken', zul je nu eenmaal uitkomen met zaken die positief (goed, dat is subjectief) afwijken van het gemiddelde; dus een cum laude-predicaat, commissiewerk, buitenlandstage (hoewel dat meer regel is dan uitzondering).

Kortom, zo'n beetje wat op het formulier staat dat we in Nijmegen zelf moeten invullen:

[..]

Das leuk maar dat zegt toch niks over wat voor persoon je bent? Als ze nou gewoon zouden zeggen "Jan studeert cum laude af en wil later cardioloog worden en naast zijn studie heeft hij zich beziggehouden met surfen en bananen eten" is dat toch lang genoeg? Nu moest er over iedereen verteld worden waar hun klinische les over ging of wat hun onderzoek inhield en dat ze dingen bij ifmsa hebben gedaan en dat ze een legendarische co-out dag hebben georgainseerd. En wat er in hun beoordelingen stond tijdens coschap x en y. Dat interesseert niemand. In ieder geval niet als het steeds 5 minuten duurt en er 10 mensen afstuderen in zo'n sessie.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130354140
Ach, het zijn maar 50 minuten. Toch leuk om even te horen wat medestudenten hebben gedaan? Snap niet waar je je druk om maakt :P
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_130354266
quote:
Examenuitreikingen voor je bachelor geneeskunde zijn pas triest. Mensen die er een big deal van maken terwijl je er geen drol aan hebt. Pas tijdens je master begint het echte werk.
Dat geldt voor elke universitaire bachelorfase. Het is een deel van een opleiding, geen zelfstandige opleiding hoe graag de overheid dat ook anders zou zien (om economische redenen).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130355441
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 17:23 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Das leuk maar dat zegt toch niks over wat voor persoon je bent? Als ze nou gewoon zouden zeggen "Jan studeert cum laude af en wil later cardioloog worden en naast zijn studie heeft hij zich beziggehouden met surfen en bananen eten" is dat toch lang genoeg? Nu moest er over iedereen verteld worden waar hun klinische les over ging of wat hun onderzoek inhield en dat ze dingen bij ifmsa hebben gedaan en dat ze een legendarische co-out dag hebben georgainseerd. En wat er in hun beoordelingen stond tijdens coschap x en y. Dat interesseert niemand. In ieder geval niet als het steeds 5 minuten duurt en er 10 mensen afstuderen in zo'n sessie.
Bij ons was er eerst niets, maar heeft de examencommissie op verzoek van de studenten juist die praatjes toegevoegd. Het interesseert dus blijkbaar wel iemand. En je oma en opa vinden het vast leuk dat er nog iets over je verteld wordt tijdens de uitreiking.
pi_130360503
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:17 schreef Pluizel het volgende:
Aangenomen voor de opleiding tot internist! *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Gefeliciteerd! :Y) ^O^
Shine bright like a diamond.
pi_130431052
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:20 schreef Pluizel het volgende:
Gisteren weer eens bij een buluitreiking geweest (vriendinnetje studeerde af). Het is toch elke keer weer een wedstrijdje "wie heeft het meeste naast zijn studie gedaan en wie heeft de beste studieresultaten". Van die mensen die in veertigduizend commissies hebben gezeten, op nationaal niveau getennist hebben, cum laude afstuderen en oja vorige week ook al gepromoveerd zijn.
Ik krijg er de kriebels van. Vooral omdat ze daarna nog een praatje mogen houden allemaal en de meeste praatjes te lang, ondoordacht en zonder boodschap zijn. Dingen als "let op de balans tussen werk en prive!" "doe ook leuke dingen naast je werk!", "ik weet zelf ook niet zo goed wat ik wilde vertellen". Brrrrr.
Nog wel een briljante anekdote mogen aanhoren van een van de hoogleraren over buitenlandse artsen in je jaren 60. Er was toen een tekort aan anesthesisten en ze haalden ze uit het buitenland. De diploma's waren dus ook vaak in het arabisch enzo. Na visitatie bleek dat een van de "artsen" zijn zwemdiploma had ingeleverd 8-)
inderdaad, wat een vette onzin. Bij mijn vrienden nooit dit soort onzinnige wedstrijdjes. Maar je vrienden zijn ook meestal een soort gelijkgestemde zielen, want veel van ze denken net als ik --> namelijk dat wat je presteert buiten op het werk (bijv bij sport, op de dansvloer etc) veel belangrijker is dan wat je presteert op het werk. Ik weet niet eens meer precies wat ik bij mijn afstudeerpraatje heb gezegd. Ik weet wel nog dat ik iets vertelde over een strand op de Antillen
pi_130431083
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik hoop dat je dit niet letterlijk hebt gehoord. Lekker interessant dat je toevallig wat talent hebt voor tennis of dat je 40 commissies hebt gedaan. Je zal er geen betere arts door worden. :')
Ook ik vind heel dat vergelijken stom. Doe gewoon wat je leuk vindt en wat je goed kan en ga er voor zonder jezelfd de hele tijd te vergelijken met anderen, daar bereik je volgens mij nog meer mee ook. Ik heb geen idee hoe de buluitreiking aan mijn faculteit verloopt, eerlijk gezegd interesseert het mij niet veel zolang we maar niet verplicht moeten spreken of mee moeten doen.
hehe berg je dan maar. Volgens mij moet je overal bij het afstuderen speechen en dat wordt later alleen maar meer.
pi_130431122
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 16:51 schreef Seam het volgende:
Examenuitreikingen voor je bachelor geneeskunde zijn pas triest. Mensen die er een big deal van maken terwijl je er geen drol aan hebt. Pas tijdens je master begint het echte werk.
nee pas daarna
pi_130433064
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 00:07 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

hehe berg je dan maar. Volgens mij moet je overal bij het afstuderen speechen en dat wordt later alleen maar meer.
Ach, ik kan altijd nog proberen zo'n speech te gebruiken om mensen in positieve zin te proberen te beïnvloeden. "Vandaag vieren wij het behalen van ons diploma maar laten we nooit vergeten dat het vooral belangrijk is hoe wij als mens zijn. ..."
Serieus, ik zit er echt niet op te wachten om 5, 10 of 40 speeches van studenten te horen. Je mag van geluk spreken als 1 op 100 mensen voldoende wijsheid heeft om een interessante boodschap te hebben. Gelukkig moet je niet meedoen, de universiteit kan je geen diploma weigeren zolang er geen EC staat op de afsluitende ceremonie. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 00:06 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

inderdaad, wat een vette onzin. Bij mijn vrienden nooit dit soort onzinnige wedstrijdjes. Maar je vrienden zijn ook meestal een soort gelijkgestemde zielen, want veel van ze denken net als ik --> namelijk dat wat je presteert buiten op het werk (bijv bij sport, op de dansvloer etc) veel belangrijker is dan wat je presteert op het werk.
Dat vind ik nu ook weer onzin. Het is allemaal even (on)belangrijk. Je hebt toevallig bepaalde kwaliteiten en daar moet je het mee doen. Het is geen verdienste om een bepaald talent te hebben, het is geen schande om iets niet te kunnen. Het is wel een verdienste om goed om te gaan met de kaarten die je toevallig hebt gekregen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Bram_van_Loon op 25-08-2013 01:21:46 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130434849
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
[..]

Dat vind ik nu ook weer onzin. Het is allemaal even (on)belangrijk. Je hebt toevallig bepaalde kwaliteiten en daar moet je het mee doen. Het is geen verdienste om een bepaald talent te hebben, het is geen schande om iets niet te kunnen. Het is wel een verdienste om goed om te gaan met de kaarten die je toevallig hebt gekregen.

Hmm dat is eigenlijk wel een goed punt... Wie zegt inderdaad dat dat wel belangrijk is. Conclusie: het gaat allemaal weer over prioriteiten stellen
pi_130467491
Toekomst struggles slaan toe.. :'(
Met minor Geneeskunde aan UMCN moet ik als ik daarna een Master Geneeskunde aan het UMCN zou willen volgen eerst 1 pre-master jaar doen en daarna de 3-jarige Master = 4 jaar.

De SUMMA Master in Utrecht is ook 4 jaar, maar heb de indruk dat SUMMA meer aanzien heeft (en Utrecht staat veel hoger in de Shanghai ranking). Na afloop zou ik mijn PhD willen halen.

Master Medische Biologie in Nijmegen is ook nog een optie met als specialisatie Klinische Biologie, maar dan ga ik na die 2 jaar meteen door voor PhD en word ik nooit arts.

En er is nog een Molecular Mechanisms of Disease Master aan het UMCN..

Nog een heel jaar om te beslissen, maar hnggg strugglezz.. alles klinkt goed.

[ Bericht 10% gewijzigd door samthegreat5 op 26-08-2013 01:49:57 ]
  maandag 26 augustus 2013 @ 06:58:01 #222
208890 June.
Seriously?
pi_130468789
Het hele voordeel van dokter én wetenschapper zijn is dat je ook klinisch patiëntencontact hebt en zo een andere kijkt hebt op dingen. Als ik het zo lees ben jij dat niet van plan, vraag me dan ook af wat voor meerwaarde het heeft behalve dat je jezelf dan dokter kan noemen..

En nee, die 2 jaar coschappen tellen niet echt mee wat bij betreft.
Shine bright like a diamond.
  maandag 26 augustus 2013 @ 09:08:23 #223
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130469800
Hecht geen waarde aan de shanghai-ranking, compleet irrelevant voor individuele opleiding, en ook het aanzien van SUMMA moet je niet overdrijven. In Nederland zijn alle opleidingen prima, de enige die bepaald of je het maximale er uit haalt ben je zelf, niet de onderwijsinstelling.
pi_130473243
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 06:58 schreef June. het volgende:
Het hele voordeel van dokter én wetenschapper zijn is dat je ook klinisch patiëntencontact hebt en zo een andere kijkt hebt op dingen. Als ik het zo lees ben jij dat niet van plan, vraag me dan ook af wat voor meerwaarde het heeft behalve dat je jezelf dan dokter kan noemen..

En nee, die 2 jaar coschappen tellen niet echt mee wat bij betreft.
Waaruit haal je dat ik niet van plan ben patiëntencontact te onderhouden? MD-PhD's zitten juist zo'n 20% van hun tijd in de kliniek anders had ik wel alleen maar een PhD overwogen. Kijk, mijn doel is niet om de rest van mijn dagen in de polikliniek te slijten, daar heb ik geen zin in. Maar ik wil wel met 1 voet in de kliniek staan omdat ik mezelf dan als wetenschapper breder ontwikkel en tot meer en bredere inzichten kan komen.

[ Bericht 5% gewijzigd door samthegreat5 op 26-08-2013 15:30:43 ]
pi_130492821
Een dag voor het ingangsexamen een goudmijn aan informatie gevonden na zo'n 150 links af te gaan :'). Heb ik weer hoor, al die tijd deze stof gewoon kunnen stampen als ik het eerder had gevonden.

Nja, niks aan te doen. Nu maar in spanning proberen te gaan slapen, word een drukke dag morgen :'(.

Overigens, welke universiteit zouden jullie aanraden, Antwerpen of Leuven? Ik weet niet welke beter aangeschreven staat. Verschil in manier van opleiding maakt me niet zo heel veel uit, alleen de reputatie die ik krijg als ik er af studeer vind ik wel belangrijk. Of ben ik echt verkeerd bezig met zo'n instelling?
pi_130493974
Dan Leuven. Maar de reputatie van je basisopleiding lijkt me weinig uit te maken, er zijn geen slechte opleidingen in Vlaanderen. Je vervolgopleiding en (vooral) eventueel promotie-onderzoek zijn wat meer afhankelijk van reputatie. Maar je eigen inzet en prestaties zijn vele maken belangrijker.
pi_130502240
Godsamme 550 euro aan studieboeken voor het eerste blok.
Hoe moet een arme jongen als ik, die 4500 rood staat dat nou betalen? :')
pi_130502490
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 01:57 schreef The_Todd het volgende:
Godsamme 550 euro aan studieboeken voor het eerste blok.
Hoe moet een arme jongen als ik, die 4500 rood staat dat nou betalen? :')
Jezelf verkopen aan sekshongerige oude vrouwen op de straten van [insert woonplaats]
pi_130502971
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 01:57 schreef The_Todd het volgende:
Godsamme 550 euro aan studieboeken voor het eerste blok.
Hoe moet een arme jongen als ik, die 4500 rood staat dat nou betalen? :')
Niet alle boeken kopen.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 07:36:35 #230
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130503191
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 21:45 schreef Ascarona het volgende:
Een dag voor het ingangsexamen een goudmijn aan informatie gevonden na zo'n 150 links af te gaan :'). Heb ik weer hoor, al die tijd deze stof gewoon kunnen stampen als ik het eerder had gevonden.

Nja, niks aan te doen. Nu maar in spanning proberen te gaan slapen, word een drukke dag morgen :'(.

Overigens, welke universiteit zouden jullie aanraden, Antwerpen of Leuven? Ik weet niet welke beter aangeschreven staat. Verschil in manier van opleiding maakt me niet zo heel veel uit, alleen de reputatie die ik krijg als ik er af studeer vind ik wel belangrijk. Of ben ik echt verkeerd bezig met zo'n instelling?
al dat gelul over reputatie van een instelling: het is hier niet de UK of de VS hoor! Alle uni's zijn overheid gesponsord en ongeveer van een zelfde niveau. Voor het kleine beetje dat Leuven beter aangeschreven staat (niet dat je er iets van merkt) lever je in aan kwaliteit van je studentenleven omdat je Leuven na twee jaar wel gezien hebt. Zoals ik al zei: het verschil in nl en belgie tussen uni's is zo miniem, dat daar je keus op baseren echt nutteloos is!
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 07:44:22 #231
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130503248
Het ergelijke is ook nog eens dat het reputatie-gedoe alleeen maar in stand wordt gehouden door een groep studenten die graag zo'n standverschil zou willen en dit dan ook blijven verkondigen: alsof je daarmee jezelf automatisch'beter' maakt dan anderen. Promotieplekken krijg je bij professoren die goed zijn geld binnen te hengelen, en dat staat compleet los van een uni, en vooral afhankelijk van een professor. Dus tenzij je nu al weet welke afdeling met bijpassende prof je wil promoveren, maar dat lijkt me sterk. Kies gewoon op basis van bereikbaarheid, aantrekkelijkheid, gezelligheid, gevoel, etc. Uiteindelijk beinvloed dat je cijfers het meest positief, en cijfers zijn belangrijkste verkooppunt voor een promotieplek straks.
pi_130503488
Altijd dat gezeik over de (inderdaad te) hoge kosten van studieboeken terwijl minstens 90% van die klagers wel een veelvoud uitgeeft aan luxe die ze echt niet nodig hebben zoals drankjes bij het uitgaan, smartphones (there, I've said it), vakanties, tabak etc.
Begrijp me niet verkeerd, ik zal niet oordelen over waar iemand graag zijn geld aan uitgeeft maar iets met prioriteiten. ;)

Je betaalt verdomme nog geen 25% aan studieboeken in vergelijking met wat je aan collegegeld betaalt. Dat gezegd hebbende, het collegegeld is belachelijk hoog en boeken zijn vaak belachelijk duur in verhouding tot wat je er voor krijgt. Goed onderhandelen door de studievereniging en anders maar zelf een goede website uitzoeken om ze te bestellen kan veel helpen. Helaas kan je dan trouwens wel gedoe hebben met "autistische" docenten die huiswerkopgaven aanwijzen en er niet bij stil staan dat er verschillende versies zijn van dezelfde editie van hetzelfde boek (internationale versie vs. angelsaksische versie). Leve het empirische stelsel. :')
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130503509
Collegegeld belachelijk duur :'). Die ¤1800 vind ik erg goedkoop voor een voltijdsopleiding van prima kwaliteit waarmee je verdiencapaciteit enorm toeneemt.
pi_130503542
In vergelijking met wat het buitenland rekent aan colleggeld is onze 1835 Euro inderdaad belachelijk duur! Er zijn maar een paar landen in de wereld waar het duurder is, basically enkel de UK, haar voormalige kolonies en in een enkel geval Frankrijk waar je wel min of meer gratis de bacheloropleiding kan volgen. De kwaliteit is niet beter dan bijv. in België waar het collegegeld 1/3de bedraagt! De kwaliteit is zeer pover in vergelijking met bijv. de UK en haar kolonies (de A-universiteiten, niet de rest). Wij betalen dus het maximale voor middelmatigheid.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130503726
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 21:45 schreef Ascarona het volgende:
Een dag voor het ingangsexamen een goudmijn aan informatie gevonden na zo'n 150 links af te gaan :'). Heb ik weer hoor, al die tijd deze stof gewoon kunnen stampen als ik het eerder had gevonden.

Nja, niks aan te doen. Nu maar in spanning proberen te gaan slapen, word een drukke dag morgen :'(.

Overigens, welke universiteit zouden jullie aanraden, Antwerpen of Leuven? Ik weet niet welke beter aangeschreven staat. Verschil in manier van opleiding maakt me niet zo heel veel uit, alleen de reputatie die ik krijg als ik er af studeer vind ik wel belangrijk. Of ben ik echt verkeerd bezig met zo'n instelling?
Leuven staat hoger aangeschreven, zeker in België. Het heeft ook het beste academische ziekenhuis. De vraag is of dat je daarop af moet gaan. Nederlanders en Leuven is niet altijd een goede combinatie wegens de toch wel wat andere leerstijl die gevergd wordt (meer aandacht voor reproductie en af en toe best afhankelijk van aantekeningen). De een past er goed bij en past zich gemakkelijk aan, de ander niet. Je kan ook nog Hasselt en Gent overwegen. Leuven en Gent zijn de grote universiteiten, Hasselt (enkel bachelorfase) heeft een geheel andere werkwijze en werkt samen met Maastricht. Geen systematische opbouw maar themaonderwijs (dit moet even wat beter worden uitgelegd door een ander), niet eerst de basis van hoe het lichaam werkt als alles goed gaat en dan pas (masterfase) de pathologieën maar door elkaar. Ook meer zelfstudie en minder contacturen.

Kies voor de manier van werken die bij jou past, mocht jij slagen voor dat toelatingsexamen. Niet voor de universiteit die de beste reputatie heeft, je kan altijd nog bij de masterfase overstappen of na het afstuderen overstappen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130507712
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 02:28 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Jezelf verkopen aan sekshongerige oude vrouwen op de straten van [insert woonplaats]
Ik zelf zie meer iets als high-class gigolo, is alleen niet zo'n vaste baan uiteraard.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 06:38 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Niet alle boeken kopen.
Dat zou wel schelen ja, alleen hoe kom ik erachter welke boeken ik daadwerkelijk nodig heb?

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 08:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Altijd dat gezeik over de (inderdaad te) hoge kosten van studieboeken terwijl minstens 90% van die klagers wel een veelvoud uitgeeft aan luxe die ze echt niet nodig hebben zoals drankjes bij het uitgaan, smartphones (there, I've said it), vakanties, tabak etc.
Begrijp me niet verkeerd, ik zal niet oordelen over waar iemand graag zijn geld aan uitgeeft maar iets met prioriteiten. ;)
Zwitserse boetes zijn geen luxegoed en niet voor de poes. ;)
pi_130509043
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 11:24 schreef The_Todd het volgende:

[..]

Ik zelf zie meer iets als high-class gigolo, is alleen niet zo'n vaste baan uiteraard.
;(
pi_130509635
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 11:24 schreef The_Todd het volgende:
Zwitserse boetes zijn geen luxegoed en niet voor de poes. ;)
Maar wel ongetwijfeld gemakkelijk te vermijden. Over de eventueel daaraan gekoppelde skivakantie hoef ik zeker niets te zeggen? ;)
Serieus: geef toe dat het zeuren is als iemand die klaagt over de kosten van de studieboeken aan zulke zaken al meer geld besteedt dan aan wat boeken die hij nodig heeft voor zijn opleiding. Ik weet niet of dat dat voor jou geldt maar voor veel mensen mag alles geld kosten behalve de studieboeken. Nogmaals, die boeken zijn in Nederland wel te duur in vergelijking met wat je ervoor betaalt in het buitenland, in zo verre is het een terechte klacht.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:47:56 #239
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130520021
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 11:24 schreef The_Todd het volgende:

[..]

Ik zelf zie meer iets als high-class gigolo, is alleen niet zo'n vaste baan uiteraard.

[..]

Dat zou wel schelen ja, alleen hoe kom ik erachter welke boeken ik daadwerkelijk nodig heb?

[..]

Zwitserse boetes zijn geen luxegoed en niet voor de poes. ;)
even een DMmetje sturen naar een ouderejaars van jouw uni uit de OP met je boekenlijst erin.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130520162
Of gewoon hier posten, zijn er misschien meer mensen die ervan profiteren.
pi_130521625
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 08:16 schreef dotKoen het volgende:
Collegegeld belachelijk duur :'). Die ¤1800 vind ik erg goedkoop voor een voltijdsopleiding van prima kwaliteit waarmee je verdiencapaciteit enorm toeneemt.
Welke verdiencapaciteit?
pi_130523021
Nja dan negeer ik dat hele reputatie gedoe maar en ga ik maar gewoon met me oorspronkelijke plan door en naar Antwerpen, als het tenminste blijkt dat ik me examen heb gehaald :').

Ik heb me niet in kunnen houden met het IVV gedeelte en heb daar wel alles ingevuld, bij het tweede stilleestekst onderdeel weet ik dat dat pijnlijk kan zijn. Maar uit ervaring heb ik daar altijd heel hoog gescoord dus dat zal wel goed komen O-) . De wetenschapsvakken... tjsa, als ik geluk heb en het blijkt dat wat ik heb ingevuld bij fysica goed is dan slaag ik. Biologie was echt een eitje voor mijn gevoel, chemie wat lastiger. Wiskunde vond ik niet te doen, heb zolang gehamerd op wiskunde stof de laatste paar weken en het is nergens goed voor geweest. Maar 2 vragen in kunnen vullen van de 10 :'). Maar dat is ook wel te verwachten met wiskunde A denk ik *).
pi_130524766
Iemand hier weleens meegelopen met of keuzeco gedraaid bij de Radiotherapie? Ik zie de laatste tijd alleen maar vacatures AIOS Radiotherapie voorbijkomen, waarbij ik me realiseerde dat ik er eigenlijk relatief weinig mee in aanraking mee ben gekomen gedurende m'n coschappen. Eigenlijk alleen maar radiotherapeuten bij oncologisch multidisciplinair overleg gezien.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:37:30 #244
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130529638
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:25 schreef Ascarona het volgende:
Nja dan negeer ik dat hele reputatie gedoe maar en ga ik maar gewoon met me oorspronkelijke plan door en naar Antwerpen, als het tenminste blijkt dat ik me examen heb gehaald :').

Ik heb me niet in kunnen houden met het IVV gedeelte en heb daar wel alles ingevuld, bij het tweede stilleestekst onderdeel weet ik dat dat pijnlijk kan zijn. Maar uit ervaring heb ik daar altijd heel hoog gescoord dus dat zal wel goed komen O-) . De wetenschapsvakken... tjsa, als ik geluk heb en het blijkt dat wat ik heb ingevuld bij fysica goed is dan slaag ik. Biologie was echt een eitje voor mijn gevoel, chemie wat lastiger. Wiskunde vond ik niet te doen, heb zolang gehamerd op wiskunde stof de laatste paar weken en het is nergens goed voor geweest. Maar 2 vragen in kunnen vullen van de 10 :'). Maar dat is ook wel te verwachten met wiskunde A denk ik *).
Sterkte, ben benieuwd. Hoe ervoer je de tijdsdruk? Die vond ik echt beklemmend, zo weinig tijd had je (en normaal heb ik juist altijd tijd over)...
pi_130530143
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:37 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Sterkte, ben benieuwd. Hoe ervoer je de tijdsdruk? Die vond ik echt beklemmend, zo weinig tijd had je (en normaal heb ik juist altijd tijd over)...
Tijdsdruk had ik niet heel veel last van, ik moet daarbij wel zeggen dat ik iets meer dan 10 vragen heb overgeslagen bij KIW. Maar ik had toch ruim tijd om nog ff flink ervoor te gaan zitten op de wc's :P en ik was om 10 minuten voor tijd klaar met KIW. Het andere onderdeel had ik ook nergens last van, maar dat systeem wat zij aanhouden van dat je eerst je letter per sé moet invullen en dan je antwoord aankruisen vond ik daar wel gruwelijk irritant, ze hebben ook 5 keer naar me toe moeten lopen om tipex verbeteringen aan te brengen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ascarona op 27-08-2013 22:18:38 ]
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:08:55 #246
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130531184
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:48 schreef Ascarona het volgende:

[..]

Tijdsdruk had ik niet heel veel last van, ik moet daarbij wel zeggen dat ik iets meer dan 10 vragen heb overgeslagen bij KIW. Maar ik had toch ruim tijd om nog ff flink ervoor te gaan zitten op de wc's :p en ik was om 10 minuten voor tijd klaar met KIW. Het andere onderdeel had ik ook nergens last van, maar dat systeem wat zij aanhouden van dat je eerst je letter per sé moet invullen en dan je antwoord aankruisen vond ik daar wel gruwelijk irritant, ze hebben ook 5 keer naar me toe moeten lopen om tipex verbeteringen aan te brengen.
30 ingevuld, dus je moet driekwart van je ingevulde vragen goed hebben. Red je dat? Dat 2e deel haal je met gezond verstand altijd wel lijkt me. Spannend!
pi_130531550
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 22:08 schreef Grumpey het volgende:

[..]

30 ingevuld, dus je moet driekwart van je ingevulde vragen goed hebben. Red je dat? Dat 2e deel haal je met gezond verstand altijd wel lijkt me. Spannend!
Jazeker, maar biologie heb ik volgens mij helemaal goed, scheikunde denk ik ook wel. Het komt echt op natuurkunde aan denk ik :{

Overigens kan iemand me nog een aanbeveling doen voor welke studie ik dit jaar anders zou kunnen doen? Want ik heb besloten dat ik echt heel graag dit jaar nog aan de slag wil. Ik heb gekeken naar gezondheidswetenschappen aan t Erasmus en biologie of geschiedenis in Leiden. Biologie was me beste vak op school, maar ecologie is echt mijn struikelpunt en ik vrees dat het daar echt veel over gaat in Leiden. Gezondheidswetenschappen lijkt mij net teveel bedrijfskundig/economisch worden, maar het kan zijn dat ik er helemaal naast zit want ik heb er niet heel grondig naar gekeken, me voorkeur ligt er wel naar.

Geschiedenis hou ik er nog steeds in, ik hou van dat vak :P
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:18:58 #248
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130531734
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 22:15 schreef Ascarona het volgende:

[..]

Jazeker, maar biologie heb ik volgens mij helemaal goed, scheikunde denk ik ook wel. Het komt echt op natuurkunde aan denk ik :{
Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar bij mij viel vooral tegen dat je toch meer foutjes hebt in opgaven die je denkt foutloos gemaakt te hebben, dus als je op 10 punten rekent, dat je in de praktijk er maar 8 hebt (en dus eigenlijk 7,333). Maar zelfs dan heb je al 14,666, en moet je met 4 natuurkunde en 2 wiskunde er al zijn (naast dat je dan nog 2 fouten daarin mag hebben). Succes!
pi_130532104
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 12:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Maar wel ongetwijfeld gemakkelijk te vermijden. Over de eventueel daaraan gekoppelde skivakantie hoef ik zeker niets te zeggen? ;)
Serieus: geef toe dat het zeuren is als iemand die klaagt over de kosten van de studieboeken aan zulke zaken al meer geld besteedt dan aan wat boeken die hij nodig heeft voor zijn opleiding. Ik weet niet of dat dat voor jou geldt maar voor veel mensen mag alles geld kosten behalve de studieboeken. Nogmaals, die boeken zijn in Nederland wel te duur in vergelijking met wat je ervoor betaalt in het buitenland, in zo verre is het een terechte klacht.
Aan die enorme boete kleeft een prachtig verhaal dat ik nu niet ten gehoren zal brengen maar in mijn memoires zal terechtkomen. Wat ik er van kan zeggen is dat het niet echt mijn schuld was.

Geen skivakantie, werk, uiteraard wel maar tien meter van de piste vandaan. ;)

Ik zeur inderdaad wel maar ik lees veel, erg veel, heb nu al een te grote collectie boeken en ik vindt studieboeken verhoudingsgewijs gewoon te duur, helemaal in vergelijking met wat ik normaal aan boeken besteedt (en daaronder valt moeilijk exotisch design/architectuurwerk).
Het was eigenlijk meer een observatie.
pi_130533483
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 22:25 schreef The_Todd het volgende:

[..]

Aan die enorme boete kleeft een prachtig verhaal dat ik nu niet ten gehoren zal brengen maar in mijn memoires zal terechtkomen. Wat ik er van kan zeggen is dat het niet echt mijn schuld was.

Geen skivakantie, werk, uiteraard wel maar tien meter van de piste vandaan. ;)

Ik zeur inderdaad wel maar ik lees veel, erg veel, heb nu al een te grote collectie boeken en ik vindt studieboeken verhoudingsgewijs gewoon te duur, helemaal in vergelijking met wat ik normaal aan boeken besteedt (en daaronder valt moeilijk exotisch design/architectuurwerk).
Het was eigenlijk meer een observatie.
Vooral Nederlandse boeken zijn altijd rammend duur, had je al gepost waar je ging studeren? Er is hier ongetwijfeld iemand die advies kan geven over onnodige boeken op de lijst :)
pi_130536513
Gelukkig hoef ik nooit Nederlandse boeken te kopen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 28 augustus 2013 @ 07:40:42 #252
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130542483
Ik mijd nederlandse boeken altijd zoveel als mogelijk, die minimale boekenprijs voor een nl-boek doet volgens mij daarom ook meer schade dan goed, zeker in het huidige internettijdperk. Maar goed, dat is een andere discussie.
pi_130542498
Maar dan mis je pareltjes als Het Geneeskundig Proces!

:')
pi_130565056
quote:
''TS je hebt ALS, je gaat dood''
Wie brengt hem het goede nieuws? :')
pi_130565502
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 19:36 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

''TS je hebt ALS, je gaat dood''
Wie brengt hem het goede nieuws? :')
wow, dit is eigenlijk best wel grof
pi_130565948
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 19:47 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

wow, dit is eigenlijk best wel grof
Koen started it *wijst met vinger*
pi_130577306
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 07:42 schreef dotKoen het volgende:
Maar dan mis je pareltjes als Het Geneeskundig Proces!

:')
Van mijn grote held Grundmeijer! O+
pi_130585822
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 07:40 schreef Grumpey het volgende:
Ik mijd nederlandse boeken altijd zoveel als mogelijk, die minimale boekenprijs voor een nl-boek doet volgens mij daarom ook meer schade dan goed, zeker in het huidige internettijdperk. Maar goed, dat is een andere discussie.
Een interessante discussie! Gek genoeg ben ik die hier (op het forum) nog niet tegen gekomen.

Onder meer studieboeken vallen onder de Wet op de vaste boekenprijs. Concreet wil dit zeggen dat mbo-, hbo- en academische studieboeken niet onder een wettelijk vastgestelde prijs verkocht mogen worden. De Wet op de vaste boekenprijs maakt een uitzondering voor studieverenigingen, die aan hun leden ook Nederlandstalige studieboeken mogen aanbieden met maximaal 10% korting. Deze uitzondering zorgt ervoor dat veel studenten hun studieboeken kopen bij een studievereniging. Ook is het toegestaan om bij de verkoop van Nederlandstalige studieboeken 5% korting te geven. Een eis hierbij is dat de koper aan moet tonen de betreffende studieboeken te gebruiken voor een studie.

Dit verklaart het een en ander.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130586507
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 09:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een interessante discussie! Gek genoeg ben ik die hier (op het forum) nog niet tegen gekomen.

Onder meer studieboeken vallen onder de Wet op de vaste boekenprijs. Concreet wil dit zeggen dat mbo-, hbo- en academische studieboeken niet onder een wettelijk vastgestelde prijs verkocht mogen worden. De Wet op de vaste boekenprijs maakt een uitzondering voor studieverenigingen, die aan hun leden ook Nederlandstalige studieboeken mogen aanbieden met maximaal 10% korting. Deze uitzondering zorgt ervoor dat veel studenten hun studieboeken kopen bij een studievereniging. Ook is het toegestaan om bij de verkoop van Nederlandstalige studieboeken 5% korting te geven. Een eis hierbij is dat de koper aan moet tonen de betreffende studieboeken te gebruiken voor een studie.

Dit verklaart het een en ander.
Maar dat is lastiger dan het lijkt, de instantie die daarover gaat is de laatste jaren streng aan het controleren. Om 10% korting te mogen geven moet je de boeken in bulk bestellen, en je mag pas boeken bestellen, als de leden bij jou besteld hebben. Dus in principe moet je er voor zorgen dat je leden bij jou bestellen, jij bestelt het dan bij de boekenleverancier, die brengt het naar jouw winkel en dan mag jij het daar verkopen aan iedereen die besteld heeft. En daarvan mag je dan weer maximaal 5% terugsturen, dus je moet er ook voor zorgen dat iedereen daadwerkelijk zijn boeken komt kopen.
En dat allemaal op straffe van gigantische boetes, met de manier waarop wij het tot vorig jaar deden riskeerden we ¤90.000 boete per jaar :')
pi_130586611
Het verklaart misschien waarom de studiekring waar ik lid van ben dit jaar zeurderiger is dan anders: oproepen om vroegtijdig te bestellen, melden dat je het anders wellicht niet meer kan kopen via de studiekring. Ik heb voor een aantal boeken vergeleken, de prijs was (fors) hoger dan wanneer ik het bijv. via Amazon bestel. Ik heb ook wel eens boeken gekocht voor een veel lagere prijs nadat er onderhandeld was (van 120 Euro naar 60 Euro of iets dergelijks) maar het is dus zeker niet altijd de beste manier om een boek te bestellen. Toch van de zotten dat je een boek uit het buitenland moet laten komen met een vrachtwagen om minder te betalen dan wanneer je het om de hoek koopt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130590064
quote:
9s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 19:57 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Koen started it *wijst met vinger*
Die wil ik ook niet aan m'n bed. Niemand hier zou ik willen overigens, misschien alleen Starla nog. Maar die is weggejaagd haha
pi_130590526
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:04 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Die wil ik ook niet aan m'n bed. Niemand hier zou ik willen overigens, misschien alleen Starla nog. Maar die is weggejaagd haha
:*
pi_130591365
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:04 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Die wil ik ook niet aan m'n bed. Niemand hier zou ik willen overigens, misschien alleen Starla nog. Maar die is weggejaagd haha
Hoe is Starla eigenlijk precies weggejaagd? Ik spreek haar nog wel eens in een muziek topic waar ik kom :').
pi_130616754
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:04 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Die wil ik ook niet aan m'n bed. Niemand hier zou ik willen overigens, misschien alleen Starla nog. Maar die is weggejaagd haha
:D :')

Ik kan dat niet zo zeggen hoor, je kent elkaar niet eens.
Shine bright like a diamond.
pi_130624177
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 22:54 schreef June. het volgende:

[..]

:D :')

Ik kan dat niet zo zeggen hoor, je kent elkaar niet eens.
Gelukkig maar
pi_130631747
Ik denk dat iedereen hier Lilly liever ook niet aan het bed wil ;)
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_130636392
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:50 schreef MaxC het volgende:
Ik denk dat iedereen hier Lilly liever ook niet aan het bed wil ;)
Ik wel hoor :@
pi_130643449
Lol
pi_130643583
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:50 schreef MaxC het volgende:
Ik denk dat iedereen hier Lilly liever ook niet aan het bed wil ;)
Hehe dat denk ik ook niet. Ik denk dat ik je binnen 3 tellen aan het huilen zou hebben en dat wil ik niet op m'n geweten.

Lily is trouwens met 1 L
Met 2 LL-en klinkt als picalilly
pi_130647452
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 18:36 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Hehe dat denk ik ook niet. Ik denk dat ik je binnen 3 tellen aan het huilen zou hebben en dat wil ik niet op m'n geweten.

Lily is trouwens met 1 L
Met 2 LL-en klinkt als picalilly
Nou nou zeg, wat een zelfkennis.
pi_130680281
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 12:50 schreef MaxC het volgende:
Ik denk dat iedereen hier Lilly liever ook niet aan het bed wil ;)
Toen ik jou plaatje zag kreeg ik gelijk dit in mijn hoofd :D



Welke vrouw wil hem nou niet naast haar bed?
pi_130689881
iew wat een engerd
pi_130781728
Zoals verwacht, niet geslaagd voor het ingangsexamen geneeskunde Belgie.

Kennis en inzicht in de wetenschappen KIW 9,83 op 20
Informatie verwerken en verwerven IVV 9,53 op 20
Totaal 19,36 op 40

1 Vraag bij scheikunde of Natuurkunde open moeten laten, verder had ik geheel onverwacht echt super veel fouten gemaakt bij het patienten gesprek gedeelte? Dat waarvan ik overtuigd was dat ik zou scoren heb ik echt hard gefaald. Beetje jammer :'(.

Ik ga ff flink balen als iemand me zoekt.
  dinsdag 3 september 2013 @ 17:33:37 #276
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_130782336
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 17:16 schreef Ascarona het volgende:
Zoals verwacht, niet geslaagd voor het ingangsexamen geneeskunde Belgie.

Kennis en inzicht in de wetenschappen KIW 9,83 op 20
Informatie verwerken en verwerven IVV 9,53 op 20
Totaal 19,36 op 40

1 Vraag bij scheikunde of Natuurkunde open moeten laten, verder had ik geheel onverwacht echt super veel fouten gemaakt bij het patienten gesprek gedeelte? Dat waarvan ik overtuigd was dat ik zou scoren heb ik echt hard gefaald. Beetje jammer :'(.

Ik ga ff flink balen als iemand me zoekt.
Balen, het geluk bij het ongeluk wat je hebt is dat je niet alleen op de IVV ben gezakt, je moet immers op beide 10 hebben minimaal toch? (doet je gemoedsrust iets goed misschien, anders had je het jezelf helemaal kwalijk genomen denk ik).
pi_130782375
Nah zo'n type ben ik eigenlijk toch wel dat ik het mezelf kwalijk neem. Echt sneu gewoon hoe ik ben gezakt.

Jaartje Biologie it is!
pi_130801556
22 in totaal, minimaal 10 per onderdeel.

Ach, een jaar biologie is misschien wel interessanter en een betere basis, zie dat je goede cijfers haalt, dat je je goed voorbereidt voor een decentrale selectie en je kan volgend jaar starten met wat vrijstellingen. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130801692
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 17:34 schreef Ascarona het volgende:
Nah zo'n type ben ik eigenlijk toch wel dat ik het mezelf kwalijk neem. Echt sneu gewoon hoe ik ben gezakt.

Jaartje Biologie it is!
Biologie waar? Misschien vind je het wel zo leuk dat je blijft *)
pi_130801699
Echo van de blaas: scheren of niet?
  woensdag 4 september 2013 @ 08:06:15 #281
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130803112
quote:
5s.gif Op woensdag 4 september 2013 01:23 schreef samthegreat5 het volgende:
Echo van de blaas: scheren of niet?
Haha nee, daar kijk je wel doorheen met een klodder van die gel.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130804573
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 17:34 schreef Ascarona het volgende:
Nah zo'n type ben ik eigenlijk toch wel dat ik het mezelf kwalijk neem. Echt sneu gewoon hoe ik ben gezakt.

Jaartje Biologie it is!
Misschien een nuttige tip: zet geneeskunde ff uit je hoofd en focus je op bio, anders ga je een rotjaar krijgen.
En gebruik dit jaar om je cv te builden zodat je komend jaar hoe dan ook toegelaten wordt. Danwel middels decentrale selectie, danwel in België. Dus ook daarvoor voorbereiden zodat je niet zakt.

Ik snap hoe je je voelt, heb het zelf ook gehad. Op 6/100 gezakt in België (heel wat jaren geleden) toen wat anders gaan studeren en met deze mindset een topjaar gehad. Was superleuk en vrienden ontmoet waar ik nu +/- 8 jaar later nog steeds mee omga

Dus bovenstaande tip kan ik je aanbevelen, het heeft voor mij heel goed uitgepakt. Jaar daarop decentraal geselecteerd.
pi_130804601
quote:
5s.gif Op woensdag 4 september 2013 01:23 schreef samthegreat5 het volgende:
Echo van de blaas: scheren of niet?
Dat zouden die mensen thuis zelf moeten doen, iew
pi_130804668
Wat een shitochtend is dit trouwens. Kom ik supergaar uit m'n nachtdienst (ja, we waren alweer aan de beurt :') ), lig ik nu in bed en kan met geen mogelijkheid slapen omdat mijn buurman zit te boren. Zin om in m'n short naar buiten te rennen en die boor uit z'n hand te grissen
  woensdag 4 september 2013 @ 10:00:02 #285
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130804999
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2013 09:42 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Dat zouden die mensen thuis zelf moeten doen, iew
ik denk dat hij bedoelt dat hij zélf een echo van z'n blaas krijgt en vraagt of hij zn onderbuik moet scheren ;)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130807042
Help!
Voor een opdracht moet ik een DD van 4 diagnoses opstellen bij onderstaande casus, maar ik kom er even écht niet uit. Verder dan atriumfibrilleren en thyreotoxicose kom ik namelijk niet.
Natuurlijk weet ik dat ik niet mijn huiswerk door jullie moet laten maken, maar kan iemand me even een 'aha-erlebnis' geven aub?

Mijn dank is groot!

Casus:
Patiënte vertelt dat zij de afgelopen twee weken hartkloppingen ervaart. Deze zijn volgens haar niet continu aanwezig. Hierbij is zij soms wat licht in het hoofd, ze is niet flauwgevallen en heeft er geen pijn op de borst bij. Zij wordt sinds 10 jaar behandeld voor een hypothyreoïdie met 175 mcgr thyrax. Twee jaar geleden is bij haar een type II diabetes vastgesteld met hypertensie. Hiervoor wordt zij behandeld met metformin 500 mgr 1x daags, daarnaast gebruikt ze hydrochloorthiazide 25 mgr 1x daags en simvastatin 40 mgr 1x daags. Ze rookt 2 sigaretten per dag en drinkt ongeveer 10 kopjes koffie per dag. In haar familie komen, zover zij weet, geen aangeboren ritmestoornissen voor. Haar lengte is 167 cm bij een gewicht van 70 kilo.
  woensdag 4 september 2013 @ 11:30:51 #287
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130807580
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:11 schreef christiman het volgende:
Help!
Voor een opdracht moet ik een DD van 4 diagnoses opstellen bij onderstaande casus, maar ik kom er even écht niet uit. Verder dan atriumfibrilleren en thyreotoxicose kom ik namelijk niet.
Natuurlijk weet ik dat ik niet mijn huiswerk door jullie moet laten maken, maar kan iemand me even een 'aha-erlebnis' geven aub?

Mijn dank is groot!

Casus:
Patiënte vertelt dat zij de afgelopen twee weken hartkloppingen ervaart. Deze zijn volgens haar niet continu aanwezig. Hierbij is zij soms wat licht in het hoofd, ze is niet flauwgevallen en heeft er geen pijn op de borst bij. Zij wordt sinds 10 jaar behandeld voor een hypothyreoïdie met 175 mcgr thyrax. Twee jaar geleden is bij haar een type II diabetes vastgesteld met hypertensie. Hiervoor wordt zij behandeld met metformin 500 mgr 1x daags, daarnaast gebruikt ze hydrochloorthiazide 25 mgr 1x daags en simvastatin 40 mgr 1x daags. Ze rookt 2 sigaretten per dag en drinkt ongeveer 10 kopjes koffie per dag. In haar familie komen, zover zij weet, geen aangeboren ritmestoornissen voor. Haar lengte is 167 cm bij een gewicht van 70 kilo.
Probeer je niet blind te staren op alle details uit het verhaal. Niet alles is relevant. Verder is mijn belangrijkste tip dat je het jezelf makkelijk kunt maken door systematisch te denken. begin bijvoorbeeld met onderscheid te maken tussen interne en externe factoren: iets dat het lichaam zelf veroorzaakt (hart, bloedvaten, vullingstoestand) en iets dat van buitenaf kan komen (leefstijl, medicijnen, intoxicaties). Kan je dan zelf nog iets bedenken?
In de spoiler vind je mijn DD als je uitgedacht bent ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130807655
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 09:45 schreef _Lily_ het volgende:
Wat een shitochtend is dit trouwens. Kom ik supergaar uit m'n nachtdienst (ja, we waren alweer aan de beurt :') ), lig ik nu in bed en kan met geen mogelijkheid slapen omdat mijn buurman zit te boren. Zin om in m'n short naar buiten te rennen en die boor uit z'n hand te grissen
Oordopjes FTW!
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_130807683
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:30 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Probeer je niet blind te staren op alle details uit het verhaal. Niet alles is relevant. Verder is mijn belangrijkste tip dat je het jezelf makkelijk kunt maken door systematisch te denken. begin bijvoorbeeld met onderscheid te maken tussen interne en externe factoren: iets dat het lichaam zelf veroorzaakt (hart, bloedvaten, vullingstoestand) en iets dat van buitenaf kan komen (leefstijl, medicijnen, intoxicaties). Kan je dan zelf nog iets bedenken?
In de spoiler vind je mijn DD als je uitgedacht bent ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thanks, dit bevestigt een hoop van mijn vermoedens!
  woensdag 4 september 2013 @ 12:18:46 #290
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130809007
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:34 schreef christiman het volgende:

[..]

Thanks, dit bevestigt een hoop van mijn vermoedens!
wat dacht jij dan? Als je je gedachtengang post kunnen we je beter helpen en dan heb je er in de toekomst ook nog wat aan bij andere opdrachten ;)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130809206
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:00 schreef Pluizel het volgende:

[..]

ik denk dat hij bedoelt dat hij zélf een echo van z'n blaas krijgt en vraagt of hij zn onderbuik moet scheren ;)
hehehe ja, dat is wat ik bedoelde.
pi_130809512
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 12:18 schreef Pluizel het volgende:

[..]

wat dacht jij dan? Als je je gedachtengang post kunnen we je beter helpen en dan heb je er in de toekomst ook nog wat aan bij andere opdrachten ;)
Op basis van wat literatuur had ik al min of meer dezelfde dingen in m'n hoofd, maar ik dacht dat dat allemaal onderbouwing was voor de diagnose AF. Zodoende kwam ik niet aan 4 DD's.

Nogmaals dank en zal ik zeker doen! ;)
pi_130819435
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 12:25 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

hehehe ja, dat is wat ik bedoelde.
Hngg... 150 cc residueel urinevolume in de blaas nadat ik had geürineerd na de eerste echo, dat was wel op een volle (scratch that: ERG volle) blaas van 1000 cc.

Toen ik wegliep nog op een WC wat uitgeplast en thuis nog, weet niet zeker of dat bij elkaar 150 cc was. Hng.

Hoe groot is de kans dat een huisarts een RT doet en verkeerd inschat dat de prostaat niet vergroot is of ontstoken? Niet groot lijkt me bij zo'n routine procedure. Zou het ook nog psychologisch kunnen zijn?
  woensdag 4 september 2013 @ 18:31:12 #294
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_130819662
150 is niet zo heel gek veel. en een RT is géén rocketscience. en verder mogen we het hier niet hebben over jouw blaasproblematiek helaas :s)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_130819805
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:31 schreef Pluizel het volgende:
150 is niet zo heel gek veel. en een RT is géén rocketscience.
RT is inderdaad geen rocketscience, dus dat is uitgesloten.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:31 schreef Pluizel het volgende:
en verder mogen we het hier niet hebben over jouw blaasproblematiek helaas :s)
Anders krijgen we MoBlo weer op onze kop ;(
pi_130822119
Wat is normaal gesproken het maximale volume van een blaas? Hebben grotere mensen normaal gesproken ook een evenredig grotere blaas?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130822299
Dacht dat een volle blaas zo'n 600 tot 800 ml is ofzo en dat je urinatiedrang begint te voelen op 150 ml.
pi_130822683
Zou overigens verklaren waarom ik overal krampen begon te voelen met 1 liter urine in m'n blaas :')
pi_130822925
Wij brengen een verblijfscatheter is bij volume's boven de 500cc. Als patiënten tussen de 400cc en 500cc in hun blaas hebben en niet kunnen urineren gaat er een speedycath in en uit :P
pi_130824002
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 19:52 schreef Ace1 het volgende:
Wij brengen een verblijfscatheter is bij volume's boven de 500cc. Als patiënten tussen de 400cc en 500cc in hun blaas hebben en niet kunnen urineren gaat er een speedycath in en uit :P
Nou, het dubbele zat dus in mijn blaas :P
pi_130835246
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:11 schreef christiman het volgende:
Help!
Voor een opdracht moet ik een DD van 4 diagnoses opstellen bij onderstaande casus, maar ik kom er even écht niet uit. Verder dan atriumfibrilleren en thyreotoxicose kom ik namelijk niet.
Natuurlijk weet ik dat ik niet mijn huiswerk door jullie moet laten maken, maar kan iemand me even een 'aha-erlebnis' geven aub?

Mijn dank is groot!

Casus:
Patiënte vertelt dat zij de afgelopen twee weken hartkloppingen ervaart. Deze zijn volgens haar niet continu aanwezig. Hierbij is zij soms wat licht in het hoofd, ze is niet flauwgevallen en heeft er geen pijn op de borst bij. Zij wordt sinds 10 jaar behandeld voor een hypothyreoïdie met 175 mcgr thyrax. Twee jaar geleden is bij haar een type II diabetes vastgesteld met hypertensie. Hiervoor wordt zij behandeld met metformin 500 mgr 1x daags, daarnaast gebruikt ze hydrochloorthiazide 25 mgr 1x daags en simvastatin 40 mgr 1x daags. Ze rookt 2 sigaretten per dag en drinkt ongeveer 10 kopjes koffie per dag. In haar familie komen, zover zij weet, geen aangeboren ritmestoornissen voor. Haar lengte is 167 cm bij een gewicht van 70 kilo.
Vergeet de hyperventilatie niet in de DD *grinnikt*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')