abonnement Unibet Coolblue
pi_132822094
Afgelopen zondag ook een fiets gekocht. 2e hands en op zich is maat fiets en alles wel goed. Gazelle met Deore LX afgemonteerd.



Probleem, ik moet waarschijnlijk hele derieur achter laten afstellen. Wilde vanochtend een stukje fietsen en om de zoveel tijd trap ik mij het ongeluk doordat de ketting doorschiet. Bij minste geringste beetje kracht heb ik dit.

Iemand in regio utrecht die dit voor mij wil afstellen? Bij fietsspeciaalzaak zal ik wel de hoofdprijs moeten betalen = weinig vertrouwen in. Hoeft niet voor niets te zijn.
pi_132822258
Afstellen kun je zelf, op YouTube staan zat instructiefilmpjes. Maar als ie echt doortrapt ligt het waarschijnlijk eerder aan een versleten cassette dan aan de afstelling. Wordt dus waarschijnlijk nieuwe cassette + ketting.
pi_132822856
Lekker dan. Heeft de verkopende partij niets over gezegd.

Eens kijken of hij tegemoet wil komen.. Tijd om mailtje te schrijven.
  zaterdag 2 november 2013 @ 15:17:58 #154
545 dop
:copyright: dop
pi_132823978
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 14:34 schreef Meike26 het volgende:
Lekker dan. Heeft de verkopende partij niets over gezegd.

Eens kijken of hij tegemoet wil komen.. Tijd om mailtje te schrijven.
close upje van tandwielen en cassette misschien dat we het daar al wel op kunnen zien.
het kan als nog een afstel probleempje zijn maar dan zou hij ook slecht moeten schakelen en een beetje ratelen en tikken wil hij overslaan door slechte afstelling.

je remhandels staan wat teveel omhoog lijkt het op de foto

[ Bericht 2% gewijzigd door dop op 02-11-2013 15:26:21 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 2 november 2013 @ 15:28:18 #155
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_132824328
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 12:21 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Ok, eens even zien of ik ze een beetje fatsoenlijk op kan sommen.. :) Heb helaas geen links voor bronnen bewaard dus heel veel [citation needed] hieronder.

Carbon: Minder gewicht (duh), maar duurder. Voor hetzelfde geld krijg je dan verder een fiets met minder hoogwaardige componenten. Uitkijken na crashes/ongevallen. Heb ook mensen horen zeggen dat zo'n frame zonder meer, ongeval of niet, na vijf jaar afgeschreven is. Maar daar kan ik verder niks over vinden, ik neem maar aan dat dat een verouderd argument is. Ook wordt tegenwoordig tien jaar of zelfs levenslange (leven van de (eerste) eigenaar in geval van Giant geloof ik?) garantie gegeven op zo'n frame, plus ze zijn steeds beter te repareren?

Naast gewicht zou het dan ook nog fijner voelen. Iets buigzamer waardoor je niet meteen elke hobbel voelt - al moet ik zeggen dat ik de hobbels nog prima kon voelen op die Specialized vorige maand. Maar goed, dat kan dus misschien nog sterker op een aluminium fiets. (En dan heb je nog de combinatie alu met carbon voorvork, als een aardig compromis.)

Aluminium: Goedkoper, nog steeds best licht, een goeie alu kan best lichter zijn dan een matige carbon. Uiteindelijk houdt alu verder ook niet echt van crashes, heb ik met mijn Gazelle ook al ondervonden.

Dus ik ga er maar gewoon een paar uitproberen en dan met mezelf uitvechten hoeveel geld de hobby me waard is. :) En welke fiets gewoon lekker zit en rijdt. Waar 'ie dan echt van gemaakt is zie ik dan wel weer.
Als je wilt besparen op gewicht zul je ook moeten gaan kijken naar de wielen en groep. Daar valt nogal wat winst te behalen.

Carbon is inderdaad steeds beter te repareren. Levenslange garantie is misschien leuk, maar wie doet er nu tientallen jaren met dezelfde fiets?

Rond welk bedrag zoek je en wat zijn je eisen wat betreft groep en wielen?
.
  FOK!fotograaf zaterdag 2 november 2013 @ 16:11:35 #156
73911 ultra_ivo
pi_132825470
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 15:28 schreef Yankee het volgende:

[..]

Carbon is inderdaad steeds beter te repareren. Levenslange garantie is misschien leuk, maar wie doet er nu tientallen jaren met dezelfde fiets?
:Y
ik
pi_132827348
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 15:17 schreef dop het volgende:

[..]

close upje van tandwielen en cassette misschien dat we het daar al wel op kunnen zien.
het kan als nog een afstel probleempje zijn maar dan zou hij ook slecht moeten schakelen en een beetje ratelen en tikken wil hij overslaan door slechte afstelling.

je remhandels staan wat teveel omhoog lijkt het op de foto

Dat van die remhandels zou goed kunnen. Heb het stuur ongeveer 15 graden hoger gezet dan toen ik hem kocht.

Vanmiddag na het plaatsen in dit topic nogmaals de fiets op gegaan en mijn vriend heeft daarbij even geholpen. Het doorschieten van ketting lijkt alleen voor te komen op het middelste blad voor. Toen kwam de vraag, is het dan de derellieur voor die verkeerd staat of is middelste blad versleten.

Later vanmiddag toch even advies gevraagd bij fietsenmaker. Zijn oordeel was niet rooskleurig. Mogelijk heeft vorige eigenaar veel km's gemaakt op alleen het middelste blad, wat heel veel mensen schijnen te doen. Alleen middelste blad of ketting vervangen zou ik geen reet mee opschieten volgens de man. Anders gezegd, mogelijk vervanging voorgroep en... blablabla.

Maandag afgesproken om fiets langs te brengen en kijken wat werkelijke schade is?
  zaterdag 2 november 2013 @ 17:27:18 #158
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_132827450
Wat een flauwekul, alle bladen voor moeten vervangen? Een nieuw blad voor in combinatie met een nieuwe ketting moet prima kunnen, eventueel zul je dan wel nog de cassette moeten vervangen
.
  zaterdag 2 november 2013 @ 17:53:49 #159
545 dop
:copyright: dop
pi_132828019
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 17:27 schreef Yankee het volgende:
Wat een flauwekul, alle bladen voor moeten vervangen? Een nieuw blad voor in combinatie met een nieuwe ketting moet prima kunnen, eventueel zul je dan wel nog de cassette moeten vervangen
moeilijk geval yankee, fietsenmakers roepen inderdaad makkelijk dat de boel geheel vervangen moet.
maar als er lang mee door gefietst is en de ketting is ook opgerekt dan is de cassette ook zeker aan vervanging toe, hoe dat voor de overige kettingwielen is kan ik zo niet bepalen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 2 november 2013 @ 18:55:21 #160
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_132829671
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 17:53 schreef dop het volgende:

[..]

moeilijk geval yankee, fietsenmakers roepen inderdaad makkelijk dat de boel geheel vervangen moet.
maar als er lang mee door gefietst is en de ketting is ook opgerekt dan is de cassette ook zeker aan vervanging toe, hoe dat voor de overige kettingwielen is kan ik zo niet bepalen
Met je eens, mocht alles wel moeten worden vervangen dan is die fiets wel zeer matig onderhouden
.
pi_132829779
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 15:28 schreef Yankee het volgende:
Als je wilt besparen op gewicht zul je ook moeten gaan kijken naar de wielen en groep. Daar valt nogal wat winst te behalen.
Ah nee, op gewicht besparen is voor mij dus ook niet echt belangrijk. Met mijn lengte en gewicht heeft het besparen van een paar honderd gram op de fiets weinig zin, zeker als dat veel meer gaat kosten.

quote:
Rond welk bedrag zoek je en wat zijn je eisen wat betreft groep en wielen?
Bedrag: Het mag best wat kosten. Over de 1000, prima. Over de 2000, dat dan liever niet. :)

Wielen: Eigenlijk nog geen kaas van gegeten. ;( Ik denk dat ik wat wielen betreft beter kan gaan voor wat maar op de fiets zit. Na een tijdje kan ik dan met wat meer verstand en ervaring wel naar een leuke upgrade zoeken. Hopen dat ik tot die tijd ook niet te veel lekke banden krijg.

Qua groepen: In principe werkte 2×10 op m'n Roubaix vorige maand al prima. Daar zat een SRAM groep op, heb helaas niet uit kunnen vinden welke. ;(

Een opoe-tandwiel vooraan is misschien leuk als ik ooit echt nare klimmen gaan doen, maar vooralsnog zal dat niet gebeuren. Ik heb qua groepen alleen echt naar Shimano gekeken, en neig naar 105. Ongetwijfeld zou een Tiagra al voldoende zijn, maar 105 zou toch nog net wat soepeler schakelen en past nog prima binnen mijn budget.

En het gaat me dus meer om "endurance" dan om keihard rijden. Dat ik de volgende keer met London-to-Brighton (100km met een paar klimmen tot 400m ofzo?) misschien in vier uur kan doen ipv zeven. :+
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zaterdag 2 november 2013 @ 19:01:39 #162
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_132829891
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 18:58 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Ah nee, op gewicht besparen is voor mij dus ook niet echt belangrijk. Met mijn lengte en gewicht heeft het besparen van een paar honderd gram op de fiets weinig zin, zeker als dat veel meer gaat kosten.

[..]

Bedrag: Het mag best wat kosten. Over de 1000, prima. Over de 2000, dat dan liever niet. :)

Wielen: Eigenlijk nog geen kaas van gegeten. ;( Ik denk dat ik wat wielen betreft beter kan gaan voor wat maar op de fiets zit. Na een tijdje kan ik dan met wat meer verstand en ervaring wel naar een leuke upgrade zoeken. Hopen dat ik tot die tijd ook niet te veel lekke banden krijg.

Qua groepen: In principe werkte 2×10 op m'n Roubaix vorige maand al prima. Daar zat een SRAM groep op, heb helaas niet uit kunnen vinden welke. ;(

Een opoe-tandwiel vooraan is misschien leuk als ik ooit echt nare klimmen gaan doen, maar vooralsnog zal dat niet gebeuren. Ik heb qua groepen alleen echt naar Shimano gekeken, en neig naar 105. Ongetwijfeld zou een Tiagra al voldoende zijn, maar 105 zou toch nog net wat soepeler schakelen en past nog prima binnen mijn budget.

En het gaat me dus meer om "endurance" dan om keihard rijden. Dat ik de volgende keer met London-to-Brighton (100km met een paar klimmen tot 400m ofzo?) misschien in vier uur kan doen ipv zeven. :+
Moet het een giant worden? Kijk anders eens naar een cannondale caad 10 met shimano 105. Een van de beste Alu frames en verkrijgbaar in 63cm
.
pi_132830403
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2013 19:01 schreef Yankee het volgende:
Moet het een giant worden? Kijk anders eens naar een cannondale caad 10 met shimano 105. Een van de beste Alu frames en verkrijgbaar in 63cm
Cannondale stond ook nog in mijn rijtje, ik kon er alleen niet echt een goeie dealer voor vinden hier. Sowieso al geen toko die een 63cm frame in voorraad zou hebben hier. ;(

Ik had idd nog een tabje open staan met precies de CAAD10, misschien toch nog even een dealer zoeken.

Dank voor de tips tot nu toe, allemaal. :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zaterdag 2 november 2013 @ 20:06:52 #164
545 dop
:copyright: dop
pi_132832382
let er wel op dat de frame maat afhankelijk is van de geometrie, bij cannondale is de kans wel behoorlijk dat je op een 63 uitkomt

maar dat wil niet zeggen dat bij andere merken 63 de zelfde geometrie is, zelf binnen een merk hoef je niet altijd op de zelfde maat uit te komen

[ Bericht 14% gewijzigd door dop op 02-11-2013 20:12:05 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_132838452
Klopt, daar was ik idd achter. Lijkt per merk nog steeds vrij veel te verschillen. Het helpt iig dat ze exacte geometrie info ook vaak wel vrij makkelijk vindbaar maken.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_132876357
Naar een winkel met Cannondales geweest! Ze hadden de CAAD10 alleen niet staan, en grootste framemaat was 58cm. Sowieso geen winkel hier die 61cm in voorraad heeft want vrijwel niemand die zo'n maat verder nodig heeft. ;(

Maar uiteindelijk op een Synapse gereden, en die rijdt op zich ook best fijn! Het is in de buurt van die winkel ietwat heuvelachtig dus klimmen kon ik ook meteen proberen. *O*

Maar goed, nu wordt het nóg lastiger kiezen dus. Binnenkort nog even wat Koga's uitproberen en dan nadenken.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  FOK!fotograaf maandag 4 november 2013 @ 09:57:02 #167
73911 ultra_ivo
pi_132881814
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 23:23 schreef LintuxCx het volgende:
Naar een winkel met Cannondales geweest! Ze hadden de CAAD10 alleen niet staan, en grootste framemaat was 58cm. Sowieso geen winkel hier die 61cm in voorraad heeft want vrijwel niemand die zo'n maat verder nodig heeft. ;(

Maar uiteindelijk op een Synapse gereden, en die rijdt op zich ook best fijn! Het is in de buurt van die winkel ietwat heuvelachtig dus klimmen kon ik ook meteen proberen. *O*

Maar goed, nu wordt het nóg lastiger kiezen dus. Binnenkort nog even wat Koga's uitproberen en dan nadenken.
Ben je al bij Condor geweest? Als zij 't niet hebben kunnen ze 't gewoon maken.
pi_132882052
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 09:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Ben je al bij Condor geweest? Als zij 't niet hebben kunnen ze 't gewoon maken.
Oh jee, die kende ik nog niet. Ziet er gaaf uit, maar zelfs met het goedkoopste frame + Shimano 105 en de rest vrij willekeurig uitgekozen, zit ik dan al aan de top van mijn budget. ;(

Die workshop wil ik wel eens zien eigenlijk ja, dat wel!
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  FOK!fotograaf maandag 4 november 2013 @ 10:56:48 #169
73911 ultra_ivo
pi_132882863
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 10:12 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Oh jee, die kende ik nog niet. Ziet er gaaf uit, maar zelfs met het goedkoopste frame + Shimano 105 en de rest vrij willekeurig uitgekozen, zit ik dan al aan de top van mijn budget. ;(

Die workshop wil ik wel eens zien eigenlijk ja, dat wel!
Een kwaliteitsframe gaat bij zuinig gebruik heel lang mee. Dan is het dus eigenlijk goedkoper ;).
pi_132883051
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 10:12 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Oh jee, die kende ik nog niet. Ziet er gaaf uit, maar zelfs met het goedkoopste frame + Shimano 105 en de rest vrij willekeurig uitgekozen, zit ik dan al aan de top van mijn budget. ;(

Die workshop wil ik wel eens zien eigenlijk ja, dat wel!
Al aan gedacht om een fiets te bestellen? Bijvoorbeeld bij Rose of Canyon? Kwaliteit, goedkoop en geen probleem om een grotere maat te vinden.
pi_132883631
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 10:56 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Een kwaliteitsframe gaat bij zuinig gebruik heel lang mee. Dan is het dus eigenlijk goedkoper ;).
:D Ja, dat zou ik dan iig hopen, ook bij de goedkoopste uit de collectie..
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 11:06 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Al aan gedacht om een fiets te bestellen? Bijvoorbeeld bij Rose of Canyon? Kwaliteit, goedkoop en geen probleem om een grotere maat te vinden.
Ja, op zich aan gedacht en de winkels waar ik geweest ben konden dat ook wel voor me doen, maar ik vind het ook wel fijn om een testrit te maken voor ik een relatief dure fiets koop. Bij de meeste winkels is 't zo dat bestellen al meteen betekent dat je 'm koopt, spijtig als de fiets er op het plaatje beter uitzag dan in het echt, of als 'ie totaal niet comfortabel blijkt te zijn. ;(

Het beste wat ik nu kan doen (en wat ik ook doe) is het grootste frame dat ze hebben uitproberen en iig eens zien hoe dat rijdt. 58cm is op zich een acceptabele benadering, zo lijkt het.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  FOK!fotograaf maandag 4 november 2013 @ 16:49:14 #172
73911 ultra_ivo
pi_132893471
Sorry hoor, maar een Rose of Canyon heeft niks in vergelijking met een Condor. Rose en Canyon zijn gewoon fietsen zonder smoel, bij een Condor komt er een hoop Brits klassiek vakmanschap in.
pi_132893532
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2013 16:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Sorry hoor, maar een Rose of Canyon heeft niks in vergelijking met een Condor. Rose en Canyon zijn gewoon fietsen zonder smoel, bij een Condor komt er een hoop Brits klassiek vakmanschap in.
Oke Ivo.
pi_132894055
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 17:53 schreef dop het volgende:

[..]

moeilijk geval yankee, fietsenmakers roepen inderdaad makkelijk dat de boel geheel vervangen moet.
maar als er lang mee door gefietst is en de ketting is ook opgerekt dan is de cassette ook zeker aan vervanging toe, hoe dat voor de overige kettingwielen is kan ik zo niet bepalen
Het lijkt er op dat jullie beiden gelijk hebben ;)

Vanmiddag even naar fietsenmaker geweest en zoals hij zaterdag ook zei, was er best een kans dat alles vervangen moest worden. Ik zat zelf ook zoals jullie te denken en dacht dat ik niet echt objectief commentaar op het probleem kreeg, meer subjectief naar de inkomsten van Frits Fietsenmaker.

Maar hij heeft vanmiddag wel heel objectief naar fiets kunen kijken en conclusie:

Achtergroep/casette is nieuw, net als ketting (speling-rekking van 0.07 mm als ik het goed onthouden heb. Alleen midden en klein blad vóór moeten vervangen worden en adviesis dus nieuwe groep te nemen. Als ik voor Shimano kies dan ben ik ¤114 + ¤25 arbeid kwijt.

Verlies nemen of alsnog contact zoeken met vorige eigenaar. Zelf heb ik wel zoiets van dat dit gewoon pech is en dat hij er welmet goede bedoelingen een verkoopbare en prettige fiets wilde verkopen, geen misbaksel. Dat is het risico van het 2e hands kopen. Als alles vervangen had moeten worden, dan was ik veel minder mild geweest. Denk ik.
pi_132894346
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2013 17:08 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Het lijkt er op dat jullie beiden gelijk hebben ;)

Vanmiddag even naar fietsenmaker geweest en zoals hij zaterdag ook zei, was er best een kans dat alles vervangen moest worden. Ik zat zelf ook zoals jullie te denken en dacht dat ik niet echt objectief commentaar op het probleem kreeg, meer subjectief naar de inkomsten van Frits Fietsenmaker.

Maar hij heeft vanmiddag wel heel objectief naar fiets kunen kijken en conclusie:

Achtergroep/casette is nieuw, net als ketting (speling-rekking van 0.07 mm als ik het goed onthouden heb. Alleen midden en klein blad vóór moeten vervangen worden en adviesis dus nieuwe groep te nemen. Als ik voor Shimano kies dan ben ik ¤114 + ¤25 arbeid kwijt.

Verlies nemen of alsnog contact zoeken met vorige eigenaar. Zelf heb ik wel zoiets van dat dit gewoon pech is en dat hij er welmet goede bedoelingen een verkoopbare en prettige fiets wilde verkopen, geen misbaksel. Dat is het risico van het 2e hands kopen. Als alles vervangen had moeten worden, dan was ik veel minder mild geweest. Denk ik.
Goedkoop is dus duur koop.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')