abonnement Unibet Coolblue
pi_129771720
Wielrennen: Alleen voor echte Bazen
En hieronder getoonde bazinnen



Wil je beginnen met wielrennen, een racefiets kopen of iets wat hier mee te maken heeft stel dan gerust in dit topic je vraag. Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die je dan verder kan helpen.

Link vorige topics:
SPT / Racefiets kopen
SPT / Racefiets kopen #2 / Beginnen met wielrennen
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen # 3
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #4
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #5 met nieuwe oudjes
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #6 beginnen verder
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #7 Hopen op beter weer!
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #8 Hopen op beter weer!

Hieronder alvast een paar tips (met dank aan fietsforum):

Tips voor je begint:

-Laat je niet misleiden door het uiterlijk van een fiets, dit wilt totaal niks zeggen over de kwaliteit van de fiets.

-Bestel een racefiets niet via internet als je geen verstand van fietsen hebt.
De prijzen zijn vaak lager via internet, maar daar krijg je geen service voor terug. Als je een fiets bij een fietsenmaker koopt en er is iets mis dan kan je altijd nog terug om hun erna te laten kijken. Ook kunnen zij bij de aanschaf de fiets precies op maat instellen.

-Doe eerst goed wat research(bijv op internet) voordat je gaat kijken naar een fiets. Dit voorkomt een impulsaankoop.

-Koop een racefiets bij een specialist, of in ieder geval in een fietsenwinkel waar ze redelijk wat racefietsen verkopen. Dit voorkomt dat je in een verkooppraatje trapt van een verkoper en achteraf met een slechte fiets zit opgescheept.

-Het kan voorkomen dat de fietsenwinkel de fiets die jij op het oog hebt niet op voorraad heeft en moet bestellen. Probeer dan eerst een andere winkel in de buurt te zoeken die de bepaalde fiets wel heeft staan zodat je weet hoe deze er in het echt uitziet. Zo kan je later niet voor verassingen komen te staan.

-Het is belangrijk dat je weet waarvoor je de fiets gaat gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden of alleen voor recreatief gebruik?
Want als je op een hoog niveau fietst dan hoort daar ook een betere fiets bij dan
dat je af en toe een rondje gaat fietsen.

-Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk je budget, je kan wel een peperdure fiets gezien hebben maar als je daar het geld niet voor hebt dan houdt het gewoon simpelweg op. Dus stel jezelf de vraag: hoeveel geld wil ik hier aan besteden?

-Als je net begint met fietsen koop dan niet een te dure fiets, want voor
je het weet ben je zo uitgekeken op het wielrennen en staat er een dure fiets in de schuur te vergaan. En als je de fietsenwinkel uitrijdt is de fiets gelijk al een stuk in waarde gedaald.

-Wees niet bang en stel al je vragen aan de verkoper (of hier)!

Handige site voor onderhoud aan de fiets:

http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/

Fietskleding:

Een paar sites voor fietskleding

www.cyclewear.eu
www.futurumshop.nl
www.salden.nl
www.bike2build.nl
www.bike-components.de
www.gustavsport.nl

Sites voor fietsroutes / bijhouden hiervan:

www.bikely.com (routes maken middels googlemaps)
www.endomondo.com
www.mapmyride.com
http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do

Los!
pi_129781342
Zouden jullie voor dezelfde fiets (Rose PRO-SL) 150 euro meer betalen voor een Shimano 105 afmontage i.p.v. een SRAM Apex afmontage?

Als ik het goed begrijp zijn beide aan elkaar gewaagd kwa 'prestaties' en gewicht, maar toch hoor ik vaak dat mensen de voorkeur geven aan 105. Nou is op de website het Apex model in de aanbieding, dus dat zegt ook wel iets.

Graag jullie mening hierover :)

[ Bericht 1% gewijzigd door willieboy op 07-08-2013 09:43:26 ]
pi_129782263
Ik zou persoonlijk voor SRAM gaan.. lager in gewicht, makkelijk uitwisselbaar, en schakelt makkelijker dan shimano en campa.. Maar zoals ik zeg.. das persoonlijk.
Maar kijk eens of je een ritje kunt maken, en zo beide systemen even kunt uitproberen. Wat schakelt voor jezelf meer "natuurlijk", welke remgreep ligt beter in je hand..
everyone's a critic...
even you ! !
pi_129782986
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 09:51 schreef the_critic het volgende:
Ik zou persoonlijk voor SRAM gaan.. lager in gewicht, makkelijk uitwisselbaar, en schakelt makkelijker dan shimano en campa.. Maar zoals ik zeg.. das persoonlijk.
Maar kijk eens of je een ritje kunt maken, en zo beide systemen even kunt uitproberen. Wat schakelt voor jezelf meer "natuurlijk", welke remgreep ligt beter in je hand..
Gaat waarschijnlijk tripje naar Duitsland worden dan! Was toch van plan dat als ik deze fiets zou kopen dat ik de mensen bij Rose mijn maten op zou laten meten.

Ben benieuwd naar de verschillen tussen Apex en 105. Gelezen dat veel mensen moeite hebben om te wennen aan een zogenaamd double tap van Apex.
pi_129783534
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 10:18 schreef willieboy het volgende:

[..]

Gaat waarschijnlijk tripje naar Duitsland worden dan! Was toch van plan dat als ik deze fiets zou kopen dat ik de mensen bij Rose mijn maten op zou laten meten.

Ben benieuwd naar de verschillen tussen Apex en 105. Gelezen dat veel mensen moeite hebben om te wennen aan een zogenaamd double tap van Apex.
Ik kom van Dura-Ace en rijd nu Red.. Geen enkel probleem mee, en denk ook niet dat ik snel weer terug zou stappen..
everyone's a critic...
even you ! !
pi_129783677
Waarom zijn de fietsmaten zo klein?
Ik was een keer ergens op vakantie waar ik de fiets van de vrouw des huizes nemen kon. Alleen zag ik geen damesfiets, wel kinderfietsjes. Ze waren verbaasd en gingen kijken en wezen zo'n kleintje aan. Zadel hoger gezet, stukje gefietst en de fiets van de man geprobeerd. Kreeg er spierpijn van en kwam niet vooruit. Fiets bij het station gehuurd. Dat was een normale maat. En de gastgevers waren natuurlijk verbaasd. De gastvrouw was ontdaan dat haar fiets nu een stuk beter reed: de hoogte was door een specialist ingesteld.

Het waren wel meerversnellingsfietsen (ik denk 7v), maar geen bijzondere modellen als racefiets of MTB. Die van de man was een onduidelijk model, beetje langgerekt.
pi_129783737
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 10:36 schreef the_critic het volgende:

[..]

Ik kom van Dura-Ace en rijd nu Red.. Geen enkel probleem mee, en denk ook niet dat ik snel weer terug zou stappen..
Goed om te horen :) Als Apex me bevalt kan ik lekker 150 euro besparen.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 11:13:52 #8
136738 peleetje
He is a big mouth...
pi_129784493
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 08:59 schreef willieboy het volgende:
Zouden jullie voor dezelfde fiets (Rose PRO-SL) 150 euro meer betalen voor een Shimano 105 afmontage i.p.v. een SRAM Apex afmontage?

Als ik het goed begrijp zijn beide aan elkaar gewaagd kwa 'prestaties' en gewicht, maar toch hoor ik vaak dat mensen de voorkeur geven aan 105. Nou is op de website het Apex model in de aanbieding, dus dat zegt ook wel iets.

Graag jullie mening hierover :)
Zou beide uitproberen.

Ik vind persoonlijk Shimano wat fijner schakelen.

SRAM gebruikt 'double tap shifting'. 1 hendel, 1 kant op. Sommige mensen houden ervan en andere vinden het waardeloos. Ik vind het persoonlijk waardeloos. Bij Shimano heb je 2 hendels waarmee je schakelt. Werkt voor mij een stuk prettiger.

De cassete van APEX t.o.v. de 105 is ook anders geloof ik. Ik dacht een wijder bereik en een andere gear ratio. Maar goed, de casssete kun je aanpassen.

Overgens ligt APEX wel dichter bij Shimano Tiagra dan bij de 105 groep. Een 105 gelijkwaardige is meer de SRAM RIVAL groepset.
pi_129785342
Ik ga vanmiddag even een testritje op deze fiets maken.

http://www.marktplaats.nl(...)-2012-als-nieuw.html

Het is een Trek (Madone?) 2.1 uit 2012 afgemonteerd met 105 en Ultegra ketting+cassette.
Ik kan en wil ongeveer ¤700 euro betalen voor een gebruikte fiets en rijd nu op een oude stalen Peugeot.

Op wat voor dingen moet ik letten bij zo'n fiets?
Verder lijkt mij ¤695 een redelijke prijs, vooral omdat er wat extra's bij zitten (cadans meter, voor en achterlicht, berg cassette). Klopt deze prijs een beetje?
pi_129793149
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 11:46 schreef gerwinner het volgende:
Op wat voor dingen moet ik letten bij zo'n fiets?
Verder lijkt mij ¤695 een redelijke prijs, vooral omdat er wat extra's bij zitten (cadans meter, voor en achterlicht, berg cassette). Klopt deze prijs een beetje?
Fietsje ziet er chique uit.
Let er verder op dat de onderdelen ook zijn wat er beloofd wordt omdat niet alles van dezelfde groepset is. BV: Op mijn fiets zat een 105 casette terwijl 100% Ultegra zou zijn.
Verder kan ik wel zeggen dat ík dat zadel erg fijn vind rijden:P
pi_129795932
Gekke vraag misschien, maar weet iemand hoe het zit met het verzekeren van een fiets die in het buitenland is aangeschaft? Ik neem aan dat het gewoon kan, omdat een fiets natuurlijk niet op kenteken staat en alles, maar dacht ik vraag het voor de zekerheid even. Mijn vriendin begon er over en ik heb er zelf eigenlijk nooit bij stil gestaan.
pi_129800777
Vraag: ik wil bij Vos een Sensa Romagna kopen, hij meet me op en zegt; framemaat 62.
Kom ik bij 12Gobiking met dezelfde vraag: hij meet me op en zegt; framemaat 64.

Ik ben 197cm lang, 92 cm binnenkant beenlengte.
Volgens de internet site komt je dan op 61,nogwat uit wat zou betekenen de 62?

Iemand die deze fiets heeft toevallig?
pi_129822416
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 19:07 schreef RJ het volgende:
Vraag: ik wil bij Vos een Sensa Romagna kopen, hij meet me op en zegt; framemaat 62.
Kom ik bij 12Gobiking met dezelfde vraag: hij meet me op en zegt; framemaat 64.

Ik ben 197cm lang, 92 cm binnenkant beenlengte.
Volgens de internet site komt je dan op 61,nogwat uit wat zou betekenen de 62?

Iemand die deze fiets heeft toevallig?
Als je t zeker wilt weten, kan je beter een testritje erop doen.

Heb wel vernomen dat het beter is om eerder een te klein frame dan een te groot frame te hebben.
Ben ik hier, of ben ik daar?
pi_129853263
Contador gebruikt gewoon Apex in de Vuelta en de Giro. Maar een fiets met Tiagra kopen als eerste racefiets, dat is zonde van het geld, want zo een slechte fiets gooi je zo weg (ala Riis, Millar of Wiggins).

Beter een high-end BMC Dura Ace Di2, en dan lekker kloten met de versnellingen zoals Evans en Van Garderen.
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:01:46 #15
136738 peleetje
He is a big mouth...
pi_129855301
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 01:42 schreef Pandarus het volgende:
Contador gebruikt gewoon Apex in de Vuelta en de Giro. Maar een fiets met Tiagra kopen als eerste racefiets, dat is zonde van het geld, want zo een slechte fiets gooi je zo weg (ala Riis, Millar of Wiggins).

Beter een high-end BMC Dura Ace Di2, en dan lekker kloten met de versnellingen zoals Evans en Van Garderen.
WTF :? :X

_O-
pi_129855329
Je bericht is gereport vanwege gebrek aan content. Dura Ace Di2 kostte deze tour de gele trui.
pi_129855432
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 09:03 schreef Pandarus het volgende:
Je bericht is gereport vanwege gebrek aan content. Dura Ace Di2 kostte deze tour de gele trui.
En waar reed Froome dan mee... :')
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:10:57 #18
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129855448
Echt waar gaat dit over?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_129855467
Zitten er echt een paar aan de drugs hier.
pi_129855469
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 09:10 schreef kanovinnie het volgende:
Echt waar gaat dit over?
Over iemand die denkt dat een matra bike de beste keuze is die je kunt maken...
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:12:52 #21
136738 peleetje
He is a big mouth...
pi_129855484
Ik denk dat Pandarus iets teveel paddo's heeft lopen snoepen afgelopen nacht!
pi_129855506
Contadors SL4; (video is zn reserve, maar de verschillen worden vermeld)
pi_129855641
Contador rijdt toch echt met een Apex in de Vuelta. Je weet wel, die instapmeuk van SRAM.

Verder verloor Rohan Dennis met de Dura Ace Di2 in de Dauphine de gele trui. In de tour verloor de Dura Ace nog net geen een ettape, maar bijna wel.

Maar ja, geld uitgeven voor een fiets met instap-afmontering zoals Apex en Tiagra, dat is zonde van het geld.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 09:12 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Over iemand die denkt dat een matra bike de beste keuze is die je kunt maken...
Beetje in de ontkenningsfase? Koop jij nu maar een fiets die duurder is dan een Honda motor. Lekker blingbling terwijl de pro's weten dat je die meuk beter niet kan gebruiken. Vraag Evans maar hoe graag hij er mee fietst.

[ Bericht 28% gewijzigd door Pandarus op 09-08-2013 09:29:27 ]
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 09:29:47 #24
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129855739
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 09:22 schreef Pandarus het volgende:
Contador rijdt toch echt met een Apex in de Vuelta. Je weet wel, die instapmeuk van SRAM.

Verder verloor Rohan Dennis met de Dura Ace Di2 in de Dauphine de gele trui. In de tour verloor de Dura Ace nog net geen een ettape, maar bijna wel.

Maar ja, geld uitgeven voor een fiets met instap-afmontering zoals Apex en Tiagra, dat is zonde van het geld.

[..]

Beetje in de ontkenningsfase? Koop jij nu maar een fiets die duurder is dan een Honda motor. Lekker blingbling terwijl de pro's weten dat je die meuk beter niet kan gebruiken. Vraag Evans maar hoe graag hij er mee fietst.
Je roept hier van alles, maar bewijs dat eens?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_129855765
Bewijs wat? Als je iets wil weten moet je er ook naar vragen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')