abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_130614931
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
...
Voor mij is wetenschap absolute waarheidsvinding, het met 100% kunnen aantonen dat iets zus is en niet zo.
Dan heb je wetenschap gereduceerd tot alleen wiskunde. Lijkt me ook niet de bedoeling.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_130615027
Sowieso moet nagenoeg iedere onderzoeker, vooral bij grensverleggend onderzoek, bij welke 'meting' dan ook bepalen wat binnen en buiten de door hem gestelde marges van zijn onderzoek valt, wat elk onderzoek in beginsel subjectief maakt. Elke onderzoeker sluit door zijn hypothese bepaalde dingen uit en zal bepaalde dingen juist meenemen. Zo gaan die dingen, in welk veld dan ook.
Ja doei.
pi_130615325
Ach, ik heb respect voor eigenlijk alle soorten wetenschappers en doe niet zo aan wijzen met 'maar jij bent geen wetenschapper!!!!!111!!!EINZ' zolang de wetenschappers in kwestie eerlijke en gedreven personen zijn met liefde en kennis in hun vakgebied. Maargoed, ik ben dan ook een sociaal wetenschapper.

Eens zien hoe vaak ik deze slechte grap kan maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja doei.
pi_130615870
En tof om jullie antwoorden te lezen! :) Is ook wel een beetje hoe ik het me voorstel. Gut, over een maand en 2 dagen is het zover!
Ja doei.
pi_130615998
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Oh? De relativiteitstheorie kan prima getoetst worden zonder statistiek te gebruiken. Veel wiskundekennis kan zelfs niet worden getoetst aangezien die inductief van aard is.

Zolang iets 100% logisch en onmogelijk anders uit ware axiomas volgt, is het geen nieuw verkregen wetenschappelijke kennis. Het kan beter begrijpbaar zijn, duidelijkere implicaties, etc. maar het is geen nieuwe kennis, het is een andere om/beschrijving van iets dat we al weten. (volgens mij, maar bewijs mijn fout hebben met een voorbeeld :) )

Zodra je, vanuit bestaande theorie, uit komt op meerdere mogelijkheden, of 1 elegante mogelijkheid die waar kan zijn, moet je dit toetsen om te kijken of dit ook echt nieuwe kennis is. Soms is dit essentieel, soms is dit meer het bevestigen van iets dat we eigenlijk al weten.

Bijvoorbeeld (en dit ligt buiten mijn veld dus ik hoop dat ik het niet fout omschrijf) het Higgs boson. Alle kennis die we hebben lijkt allemaal aan te geven dat er iets als het Higgs boson moet zijn. Het kon natuurlijk zo zijn dat dit niet zou bestaan, maar dat zou een grot probleem zijn omdat van elke theorie je er eigenlijk wel bij uitkwam dat dit deeltje er moest zijn. Ondanks al die aanwijzingen kunnen we het niet weten, daarom moet het empirisch getoetst worden.

quote:
Verder heb jij een punt dat je met statistiek het een en ander kan toetsen of bevestigen maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo bijzonder, het is in feite tellen voor gevorderden. Ik stel uiteraard niet dat statistiek niet nuttig is, in veel bètavakgebieden speelt het een relatief kleine rol in vergelijking met allerlei andere zaken.
Die 5 sigma is er toch niet voor niks?

quote:
Voor mij is wetenschap absolute waarheidsvinding, het met 100% kunnen aantonen dat iets zus is en niet zo.
En dat is nou juist onmogelijk bij elke wetenschap naast logica waar je alleen werkt met door mensen verzonnen constructen die dan samenhangen met andere door de mens verzonnen constructen. Bij het begrijpen, voorspellen en controleren van de wereld kom je niet ver als je alleen 100% zekerheid wilt, zelfs Decartes had god nodig om verder te komen dan 1 waarheid met die manier van denken ;)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_130616039
Wat ik trouwens nog niet echt genoemd heb zien worden is het teamwork: ik vind het erg leuk om in een onderzoeksgroep te zitten met onderzoekers die allemaal met een deel van dezelfde puzzel bezig zijn.
pi_130616104
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 22:42 schreef dotKoen het volgende:
Wat ik trouwens nog niet echt genoemd heb zien worden is het teamwork: ik vind het erg leuk om in een onderzoeksgroep te zitten met onderzoekers die allemaal met een deel van dezelfde puzzel bezig zijn.
Dat viel bij mij onder het slimme mensen ontmoeten!

Ik vind het heerlijk dat ik een kantoor deel met mensen die op dezelfde nerderige manier naar dingen kijken als ik :P

Verder zijn wij eigenlijk allemaal met onze eigen puzzel bezig, we geven elkaar natuurlijk feedback en over het algemeen vinden we het leuk met elkaar mee te denken maar bij ons werkt er niet een hele groep aan hetzelfde probleem o.i.d.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_130616265
Dat vind ik ook wel tof. Dat heb ik dit jaar ook al een beetje mogen doen, en de discussies waren echt awesome O+ dat er nog maar velen mogen volgen!
Ja doei.
pi_130616266
Nou ja, ligt eraan vanaf welke afstand je de puzzel bekijkt ;) Mijn afdeling heeft in ieder geval een aantal vrij duidelijke researchthema's
pi_130616646
Ik ben de puzzel voor laagbegaafde kinderen met maar 1 stukje :'(

Morgen komt er bij onze labmeeting iemand van een andere departement iets presenteren, ook een phd-student. Haar begeleider is superenthousiast over hun werk maar volgens mij en de twee anderen waarmee ik het er over heb gehad is het niet alleen totaal obvious, maar ook nog gebaseerd op verkeerde assumpties, dus ik ben bang dat het morgen drama gaat worden. Ze kunnen bij ons nogal lomp zijn, ik ben bang dat die student niet goed weet wat er te wachten staat...
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_130617046
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 20:04 schreef papernote het volgende:

Ik promoveer dit jaar en start daarna direct een drie-jarige post-doc, ook in Nederland.
Waarom postdoc in Nederland?
Jesus saves but death prevails.
pi_130618495
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 22:42 schreef oompaloompa het volgende:
Zolang iets 100% logisch en onmogelijk anders dan (?) uit ware axiomas volgt, is het geen nieuw verkregen wetenschappelijke kennis.
Als je bovenstaande bedoelt, hoe kun je dat in vredesnaam zeggen? Ten eerste neem je aan dat een axioma waar is; een `waar axioma' is een tautologie, volgt uit andere axioma's, of bestaat geheel niet. Ten tweede, je kan een logisch systeem opzetten en dat systeem niet begrijpen. Onderzoek voegt dan begrip toe. Begrip toevoegen is zo'n beetje de definitie van wetenschap. De som van wiskundige kennis doet precies dat.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_130618514
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 22:53 schreef oompaloompa het volgende:
Ik ben de puzzel voor laagbegaafde kinderen met maar 1 stukje :'(

Morgen komt er bij onze labmeeting iemand van een andere departement iets presenteren, ook een phd-student. Haar begeleider is superenthousiast over hun werk maar volgens mij en de twee anderen waarmee ik het er over heb gehad is het niet alleen totaal obvious, maar ook nog gebaseerd op verkeerde assumpties, dus ik ben bang dat het morgen drama gaat worden. Ze kunnen bij ons nogal lomp zijn, ik ben bang dat die student niet goed weet wat er te wachten staat...
Beter jullie dan de reviewers van haar volgende paper/grant/externe presentatie.
Jesus saves but death prevails.
  Moderator donderdag 29 augustus 2013 @ 23:29:06 #167
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_130618630
Als ik dit soort gepraat over wetenschap lees voel ik me altijd het jongetje in de klas die het niet allemaal bij kan benen :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_130618968
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 23:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Als ik dit soort gepraat over wetenschap lees voel ik me altijd het jongetje in de klas die het niet allemaal bij kan benen :P
Ben het wel met je eens hoor, maar dat komt ook doordat dit soort issues nu eenmaal minder spelen bij de (uitermate van statistiek afhankelijke) medische wetenschappen.
pi_130619576
quote:
15s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 23:26 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Als je bovenstaande bedoelt, hoe kun je dat in vredesnaam zeggen? Ten eerste neem je aan dat een axioma waar is; een `waar axioma' is een tautologie, volgt uit andere axioma's, of bestaat geheel niet. Ten tweede, je kan een logisch systeem opzetten en dat systeem niet begrijpen. Onderzoek voegt dan begrip toe. Begrip toevoegen is zo'n beetje de definitie van wetenschap. De som van wiskundige kennis doet precies dat.
Haha die dan had er inderdaad moeten staan.

Ik dacht altijd dat de definitie van een axioma juist was dat het een stelling is die als uitgangspunt als waar aangenomen wordt. Bv Decartes had als een van zijn axiomas dat god bestaat en goed is. Aangezien je aan dat axioma kunt twijfelen, is ook de logische uitkomst daarom niet 100% zeker.

Kun je een voorbeeld geven ter illustratie van je tweede punt?

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 23:26 schreef Shivo het volgende:

[..]

Beter jullie dan de reviewers van haar volgende paper/grant/externe presentatie.
Ja ik ben gewoon heel erg bang dat haar begeleiderhaar enthousiaster heeft gemaakt dan denk ik terecht is. En het is een onderwerp dat niet alleen gevoelig ligt binnen ons veld op dit moment, maar ook een waar vrij veel kennis over bestaat binnen onze groep. Ondanks dat het een statistisch iets is, denk ik dat wij er meer van af weten over het algemeen dan het statistiek departement. Die combinatie maakt het allemaal nogal risky.

quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 23:29 schreef Bosbeetle het volgende:
Als ik dit soort gepraat over wetenschap lees voel ik me altijd het jongetje in de klas die het niet allemaal bij kan benen :P
Ik weet helemaal niets van wiskunde als vakgebied, wat pijnlijk duidelijk aan het worden is :P Maar uiteindelijk kan ik er alleen maar van leren!
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_130620260
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor mij is wetenschap absolute waarheidsvinding, het met 100% kunnen aantonen dat iets zus is en niet zo.
Dan heb je nog veel te leren. :)
pi_130620287
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 23:46 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Haha die dan had er inderdaad moeten staan.

Ik dacht altijd dat de definitie van een axioma juist was dat het een stelling is die als uitgangspunt als waar aangenomen wordt. Bv Decartes had als een van zijn axiomas dat god bestaat en goed is. Aangezien je aan dat axioma kunt twijfelen, is ook de logische uitkomst daarom niet 100% zeker.
Dan is niets zeker. Het punt van axioma's is dat je ze zo aanneembaar mogelijk houdt. Zoiets als x=x is altijd waar, of als x->y en x is waar, dan is y waar. Je kan je voorstellen dat zonder die axioma's er weinig zekerheid overblijft.

quote:
Kun je een voorbeeld geven ter illustratie van je tweede punt?
Die ken je al vermoedelijk al. Als je statistiek bedrijft bijvoorbeeld: die wiskunde is uiteindelijk gededuceerd vanuit simpele axiomas als hierboven.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_130620520
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 00:01 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Dan is niets zeker. Het punt van axioma's is dat je ze zo aanneembaar mogelijk houdt. Zoiets als x=x is altijd waar, of als x->y en x is waar, dan is y waar. Je kan je voorstellen dat zonder die axioma's er weinig zekerheid overblijft.

[..]
Helemaal mee eens, het was dan ook als reactie op Bram die zei alleen geinteresseerd te zijn in dingen die 100% zeker waar zijn.

quote:
Die ken je al vermoedelijk al. Als je statistiek bedrijft bijvoorbeeld: die wiskunde is uiteindelijk gededuceerd vanuit simpele axiomas als hierboven.
Fair enough, ik weet niet of ik helemaal overtuigd ben maar kan eigenlijk ook niet goed verwoorden waarom niet.
Het voelt aan als een ander soort kennis dan bijvoorbeeld de theorie van zwaartekracht (if that makes sense), het lijkt een ander type kennis, maar ik kan niet echt goed zeggen waarom het anders is, ik ga er even over nadenken :P
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_130620619
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 00:06 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, het was dan ook als reactie op Bram die zei alleen geinteresseerd te zijn in dingen die 100% zeker waar zijn.

[..]

Fair enough, ik weet niet of ik helemaal overtuigd ben maar kan eigenlijk ook niet goed verwoorden waarom niet.
Het voelt aan als een ander soort kennis dan bijvoorbeeld de theorie van zwaartekracht (if that makes sense), het lijkt een ander type kennis, maar ik kan niet echt goed zeggen waarom het anders is, ik ga er even over nadenken :P
Misschien omdat het laatste bijdraagt aan begrip over de fysieke wereld, en het eerste niet. Aan de andere kant, dat is waarom het ene natuurkunde heet en het andere wiskunde :P .
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 04:04:02 #174
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_130623632
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 00:06 schreef oompaloompa het volgende:
Het voelt aan als een ander soort kennis dan bijvoorbeeld de theorie van zwaartekracht (if that makes sense), het lijkt een ander type kennis, maar ik kan niet echt goed zeggen waarom het anders is, ik ga er even over nadenken :P
Nou voor mij komt het allemaal op hetzelfde neer, alfa, beta, gamma. delta etc.. Veel sociale wetenschappers maken de denkvaud dat een beta-studie iets absoluuts zekers is. Ik maak dat verschil niet zo. Ook de zwaartekracht is bijv. maar een model. Misschien eentje die empirisch gezien vrij overtuigend is, maar dergelijke sterke modellen heb je bij bijv. sociale wetenschappen ook.

(maar ik wilde mij eigenlijk helemaal niet bemoeien met deze nogal bekende discussie..... :P)
!!! Go 49-ers !!!
pi_130625379
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 04:04 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Nou voor mij komt het allemaal op hetzelfde neer, alfa, beta, gamma. delta etc.. Veel sociale wetenschappers maken de denkvaud dat een beta-studie iets absoluuts zekers is. Ik maak dat verschil niet zo. Ook de zwaartekracht is bijv. maar een model. Misschien eentje die empirisch gezien vrij overtuigend is, maar dergelijke sterke modellen heb je bij bijv. sociale wetenschappen ook.

(maar ik wilde mij eigenlijk helemaal niet bemoeien met deze nogal bekende discussie..... :P)
Ja maar het lijkt een ande type kennis. Ik noemde zwaartekracht, maar eigenlijk alle niet wiskundige / logica kennis lijkt een ander soort kennis dan wiskunde/logica kennis, ik krijg het alleen nog niet zo goed formuleerd waarom.

quote:
3s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 00:09 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Misschien omdat het laatste bijdraagt aan begrip over de fysieke wereld, en het eerste niet. Aan de andere kant, dat is waarom het ene natuurkunde heet en het andere wiskunde :P .
Lolbroek :D

Maar het is wel vrij vergelijkbaar denk ik, wiskunde "ontdekt" logische en niet voor de hand liggende verbanden, de andere wetenschappen doen uitspraken over de werkelijkheid. (niet dat die verbanden geen wwerkelijkheid zijn, maar een ander soort van) kijk loop ik alweer in de knoei.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_130625420
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 22:59 schreef Shivo het volgende:

[..]

Waarom postdoc in Nederland?
Ik wil niet naar het buitenland.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_130625463
Begrijpelijk. Daar zijn zo rond sinterklaas geen pepernoten te krijgen ;(
Ja doei.
pi_130625538
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 09:29 schreef motorbloempje het volgende:
Begrijpelijk. Daar zijn zo rond sinterklaas geen pepernoten te krijgen ;(
En m'n koophuis en partner zijn daar ook niet.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_130625556
De pepernoten zouden voor mij wel dé dealbreaker zijn.
Ja doei.
pi_130625575
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 09:35 schreef motorbloempje het volgende:
De pepernoten zouden voor mij wel dé dealbreaker zijn.
Jij gaat/zit in Engeland, toch? :+
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_130625584
:Y

Ik had er niet over nagedacht. Nu zit ik hier wel met een partner en een koophuis, maar zonder pepernoten ;(
Ja doei.
pi_130626113
Het kwam ook op m'n pad hoor, die post-doc. Werd er voor gevraagd en meegeschreven aan de grant. En 't is gelukt :)
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_130627497
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:11 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Hoeveel gesprekken/interviews etc. heb je in de loop van de tijd zo gehad/mogen transcriberen? Dat transcriberen is ook wel iets waar ik wat tegenop zie :@
Trancriberen hoef ik niet :) Het interview-gedeelte wordt door onderzoeksmedewerkers gedaan (mijn dank is groot) en de data die ik zelf verzamel is vooral fysiologisch (en daar hebben we dan ook deels weer studentassistenten voor in dienst omdat het anders een beetje onhoudbaar/onmogelijk wordt), het vervelende is vooral dus dat ik (afwisselend met een directe collega) dag en nacht bereikbaar moet zijn als er iets mis gaat.
Why do dishes when you can do daiquiris?
pi_130627593
Dat scheelt dan wel weer, maar lijkt me inderdad zwaar! Ik zal waarschijnlijk wel aan transcriberen komen, en als ik nu zo naar mijn kamergenoot kijk die iets van 35 interviews uit heeft mogen schrijven... :o :%
Ja doei.
pi_130636113
NOFI maar het is mijns insziens geheel terecht als buitenland ervaring een harde vereiste zou worden, voor groepsleider (UD/UHD/prof) posities. Het is nu natuurlijk al heel belangrijk maar je ziet toch dat afdelingshoofden hun favoriete postdocs ook graag laten doorstromen. En dat bevordert de kwaliteit van het onderzoek niet.
Jesus saves but death prevails.
pi_130637254
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:44 schreef Shivo het volgende:
NOFI maar het is mijns insziens geheel terecht als buitenland ervaring een harde vereiste zou worden, voor groepsleider (UD/UHD/prof) posities. Het is nu natuurlijk al heel belangrijk maar je ziet toch dat afdelingshoofden hun favoriete postdocs ook graag laten doorstromen. En dat bevordert de kwaliteit van het onderzoek niet.
Shivo, aangezien jij al een tijd meedraait in de wetenschappelijke wereld, wat is naar jouw mening de meerwaarde van buitenland ervaring? En is alle buitenland ervaring goed genoeg, of hangt het nog af van de reputatie van de universiteit etc.?
pi_130637962
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 04:04 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Nou voor mij komt het allemaal op hetzelfde neer, alfa, beta, gamma. delta etc.. Veel sociale wetenschappers maken de denkvaud dat een beta-studie iets absoluuts zekers is. Ik maak dat verschil niet zo. Ook de zwaartekracht is bijv. maar een model. Misschien eentje die empirisch gezien vrij overtuigend is, maar dergelijke sterke modellen heb je bij bijv. sociale wetenschappen ook.

(maar ik wilde mij eigenlijk helemaal niet bemoeien met deze nogal bekende discussie..... :P)
Ook in de exacte wetenschap is niet alles zeker maar een hele hoop is wel zeker, het wordt niet voor niets exacte wetenschap genoemd. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-08-2013 16:21:16 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130639344
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:44 schreef Shivo het volgende:
NOFI maar het is mijns insziens geheel terecht als buitenland ervaring een harde vereiste zou worden, voor groepsleider (UD/UHD/prof) posities. Het is nu natuurlijk al heel belangrijk maar je ziet toch dat afdelingshoofden hun favoriete postdocs ook graag laten doorstromen. En dat bevordert de kwaliteit van het onderzoek niet.
Goed punt. Je krijgt dan van die inteeltgroepen waar iedereen met hetzelfde bezig is en waar weinig nieuws en verrassends gebeurt. Dit is trouwens een natuurlijk proces wat ik op veel plaatsen gezien heb, en op sommige buitenlandse universiteiten is het een regel dat postdocs of graduate students niet eens op een faculty positie bij diezelfde universiteit mogen solliciteren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_130639552
Valt veel voor te zeggen, denk ik. Ben dan zelf ook wel blij met mijn 'track record'. Elke degree aan een ander instituut :)
Ja doei.
  Moderator vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:27:35 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_130639739
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 14:44 schreef Shivo het volgende:
NOFI maar het is mijns insziens geheel terecht als buitenland ervaring een harde vereiste zou worden, voor groepsleider (UD/UHD/prof) posities. Het is nu natuurlijk al heel belangrijk maar je ziet toch dat afdelingshoofden hun favoriete postdocs ook graag laten doorstromen. En dat bevordert de kwaliteit van het onderzoek niet.
Vanwaar die harde eis? Ik snap dat nooit zo... Wat moet je bewijzen met het post-doccen in het buitenland, dat je je staande houd, dat je familie durft achter te laten, dat je een andere (wetenschapscultuur) leert... ik snap het niet zo. Als je een paar decennia terug kijkt waren er dingen die men in amerika konden of wisten maar die niet in nederland konden maar tegenwoordig zijn de lijnen zo kort dat er geen noodzaak meer is voor die afstand?

Ik zal het wel helemaal verkeerd zien maar ik vind de die buitenlandeis eigenlijk vreemd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:30:23 #191
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_130639826
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 16:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Goed punt. Je krijgt dan van die inteeltgroepen waar iedereen met hetzelfde bezig is en waar weinig nieuws en verrassends gebeurt. Dit is trouwens een natuurlijk proces wat ik op veel plaatsen gezien heb, en op sommige buitenlandse universiteiten is het een regel dat postdocs of graduate students niet eens op een faculty positie bij diezelfde universiteit mogen solliciteren.
In mijn oren klinkt het als een moeilijk vak expres nog moeilijker te maken door een soort van opgelegde onzekerheid toe te voegen. Er zijn mensen die werken beter als er een komend einde van een contract in zicht is, ikzelf sla volledig dicht als ik ongeveer op een half jaar van het einde zit... het niet hebben van tijd werkt bij mij contraproductief... dus als ik nog een half jaar heb doe ik niks meer omdat het toch niet af komt...

Als postdoc wil ik graag wat opzetten waar ik op kan bouwen maar omdat je vast zit aan contractjes van 2 jaar waarin je net niets kunt doen kun je ook weinig neerzetten... ik vind dat soort tijdsdruk verstikkend werken, alsof er iemand met geweer op je kop staat en zegt bedenk nu iets grappigs...

Maarja banen zonder tijdsdruk bestaan helaas niet. -O-
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:34:29 #192
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_130639942
Maarja ik doe nu dus een postdoc in nederland dus ik heb mijn lot al verzegeld ik zal nooit meer een goede wetenschapper kunnen worden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_130639982
Helaas, Bb. ;(

Gelukkig ben je wel lief!
Ja doei.
  Moderator vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:36:58 #194
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_130640007
quote:
9s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 16:35 schreef motorbloempje het volgende:

Gelukkig ben je wel lief!
Fuck, zit er dan nooit iets mee....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_130640222
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 16:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Goed punt. Je krijgt dan van die inteeltgroepen waar iedereen met hetzelfde bezig is en waar weinig nieuws en verrassends gebeurt. Dit is trouwens een natuurlijk proces wat ik op veel plaatsen gezien heb, en op sommige buitenlandse universiteiten is het een regel dat postdocs of graduate students niet eens op een faculty positie bij diezelfde universiteit mogen solliciteren.
Dat is bij ons ongeveer de regeling, in principe wordt een aio nooit aangenomen voor een baan er na.

quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:17 schreef Operc het volgende:

[..]

Shivo, aangezien jij al een tijd meedraait in de wetenschappelijke wereld, wat is naar jouw mening de meerwaarde van buitenland ervaring? En is alle buitenland ervaring goed genoeg, of hangt het nog af van de reputatie van de universiteit etc.?
Ik ben Shivo niet, maar puur voor mezelf heb ik er al superveel van geleerd dus zelfs wanneer het totaal niet mee zou tellen was het erg functioneel.

quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 16:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Vanwaar die harde eis? Ik snap dat nooit zo... Wat moet je bewijzen met het post-doccen in het buitenland, dat je je staande houd, dat je familie durft achter te laten, dat je een andere (wetenschapscultuur) leert... ik snap het niet zo. Als je een paar decennia terug kijkt waren er dingen die men in amerika konden of wisten maar die niet in nederland konden maar tegenwoordig zijn de lijnen zo kort dat er geen noodzaak meer is voor die afstand?

Ik zal het wel helemaal verkeerd zien maar ik vind de die buitenlandeis eigenlijk vreemd.
Een tijd in een andere wetenschapscultuur meedraaien was voor mij superleerzaam, ik zag dingen die ik blijkbaar beter kon doen en dingen die slechter gingen en waar ik dus voor kan waken. Tegelijkertijd was ook de kennisboden totaal anders en dat helpt mij bij het positioneren van mijn punten en bij het begrijpen wat ik meer en minder uit moet leggen, tegelijkertijd realiseerde ik me ook daar waar er gaten zaten in mijn kennis en heb ik die daar weer bijgespijkerd.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  Moderator vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:51:20 #196
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_130640420
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 16:44 schreef oompaloompa het volgende:

Een tijd in een andere wetenschapscultuur meedraaien was voor mij superleerzaam, ik zag dingen die ik blijkbaar beter kon doen en dingen die slechter gingen en waar ik dus voor kan waken. Tegelijkertijd was ook de kennisboden totaal anders en dat helpt mij bij het positioneren van mijn punten en bij het begrijpen wat ik meer en minder uit moet leggen, tegelijkertijd realiseerde ik me ook daar waar er gaten zaten in mijn kennis en heb ik die daar weer bijgespijkerd.
Dat zijn ook dingen die je opdoet op conferenties en door praatjes bij andere groepen. Wat ikzelf over heb gehouden aan mijn stage in new york is juist dat er eigenlijk geen wezelijke verschillen zijn. Maarja dat is een stage dus dat telt niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_130640597
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 16:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat zijn ook dingen die je opdoet op conferenties en door praatjes bij andere groepen. Wat ikzelf over heb gehouden aan mijn stage in new york is juist dat er eigenlijk geen wezelijke verschillen zijn. Maarja dat is een stage dus dat telt niet.
Dat is in mijn ervaring echt anders, maar dat kan ook veld afhankelijk zijn. Trouwens geldt dat van mij vooral voor buiten-institut ervaring, niet per se buitenland.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  Moderator vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:02:13 #198
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_130640825
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 16:56 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat is in mijn ervaring echt anders, maar dat kan ook veld afhankelijk zijn. Trouwens geldt dat van mij vooral voor buiten-institut ervaring, niet per se buitenland.
nou is amerika/new york ook niet echt een hele andere cultuur, je krijgt al genoeg van de cultuur in new york mee in nederland :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:04:15 #199
341750 Piperidine
Is een baas(e).
pi_130640880
Altijd hetzelfde riedeltje.
Geen genoeg papers uit phD, geen buitenlandervaring en dús zie hier de 'ingrediënten' voor een mislukte academische carrière.
  Moderator vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:05:29 #200
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_130640924
Ik lees net een grappig stukje op linkedin:

quote:
2. Attract more of the world’s brightest people into technical fields.

We need a constant stream of new people coming into these fields with fresh energy and ideas. And it needs to draw from a broad range of people — meaning different ethnicities, income levels, and countries. After all, no nation has a monopoly on talent or on the best way of looking at a problem.

I wish rich countries did more to draw their brightest people into the sciences. We also need researchers from developing countries, though that’s hard because few of them have great universities where people can get top training. We need to look at ways to strengthen those schools through partnerships. We can also expand opportunities for young people to study in other countries and then return home to start their careers. And we definitely need to encourage more women to enter technical fields.

Ik ben daar eigenlijk wel bang voor want dan is er geen plek meer voor dummies als ik :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:05:42 #201
341750 Piperidine
Is een baas(e).
pi_130640929
Dus als je in Nijmegen promoveert en je doet een postdoc in Dortmund, dan 'telt' dat mee, maar iemand uit Groningen die postdoct in Maastricht mist buitenlandervaring?
pi_130640949
Limburg zou natuurlijk eigenlijk gewoon buitenland moeten zijn inderdaad. Niet te verstaan die mensen daar!
Ja doei.
  Moderator vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:07:52 #203
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_130641005
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 17:05 schreef Piperidine het volgende:
Dus als je in Nijmegen promoveert en je doet een postdoc in Dortmund, dan 'telt' dat mee, maar iemand uit Groningen die postdoct in Maastricht mist buitenlandervaring?
net als iemand die in nijmegen moleculaire biologie doet en een postdoc in utrecht richting de image analysis heeft minder een andere wetenschapscultuur kunnen opsnuiven dan iemand die zowel in nijmegen als boston onderzoek naar ubiquitine doet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:08:42 #204
341750 Piperidine
Is een baas(e).
pi_130641031
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 17:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

net als iemand die in nijmegen moleculaire biologie doet en een postdoc in utrecht richting de image analysis heeft minder een andere wetenschapscultuur kunnen opsnuiven dan iemand die zowel in nijmegen als boston onderzoek naar ubiquitine doet.
Grappig, ik werk met dat laatste :P.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')