abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 10:24:52 #1
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129745820
quote:
Vanochtend om kwart over acht lokale tijd ontplofte atoombom 'Little Boy' boven een ziekenhuis in het centrum van Hiroshima. 80.000 zielen stegen die dag in 1945 ten hemel op, 60.000 volgden in de weken en maanden erna.
FOK!toen: Hiroshima weggevaagd

FOK!toen is een mooie afwisseling van de Bieber en Yolanthe nieuwsberichten. ^O^

Was het nodig? Heeft de atoomgeneratie eigenlijk meer vrede dan oorlog gebracht?


reset
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 10:26:29 #2
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129745857
"We have used it in order to shorten the agony of war, in order to save the lives of thousands and thousands of young Americans. We shall continue to use it until we completely destroy Japan's power to make war."
Harry S. Truman
reset
pi_129745888
Het was niet echt nodig, maar heeft de oorlog wel aanzienlijk ingekort denk ik. Aan de andere kant heeft het waarschijnlijk meer onschuldige mensenlevens gekost dan gespaard.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 10:44:12 #4
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129746240
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 10:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Het was niet echt nodig, maar heeft de oorlog wel aanzienlijk ingekort denk ik. Aan de andere kant heeft het waarschijnlijk meer onschuldige mensenlevens gekost dan gespaard.
Schattingen tot 30.000.000
http://en.wikipedia.org/w(...)#Japanese_war_crimes

http://www.atomicarchive.com/Docs/MED/med_chp10.shtml
Schattingen tot 200.000

De schattingen gaan tot 150x keer meer dodelijke slachtoffers gemaakt door de Jappen dan slachtoffers in de atoombomsteden. Ik denk dat de bommen levens hebben gespaard. Contradictio in terminis, ik weet het..
reset
pi_129746327
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 10:44 schreef Individual het volgende:

[..]

Schattingen tot 30.000.000
http://en.wikipedia.org/w(...)#Japanese_war_crimes

http://www.atomicarchive.com/Docs/MED/med_chp10.shtml
Schattingen tot 200.000

De schattingen gaan tot 150x keer meer dodelijke slachtoffers gemaakt door de Jappen dan slachtoffers in de atoombomsteden. Ik denk dat de bommen levens hebben gespaard. Contradictio in terminis, ik weet het..
Dat klopt. Maar ik denk dat de V.S. de oorlog ook had kunnen beeindigen zonder de atoombom en dat dat tot minder slachtoffers had kunnen leiden. Blijft altijd speculatie natuurlijk.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 10:58:32 #6
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129746583
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 10:47 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar ik denk dat de V.S. de oorlog ook had kunnen beeindigen zonder de atoombom en dat dat tot minder slachtoffers had kunnen leiden. Blijft altijd speculatie natuurlijk.
Dat had nog veel meer Amerikaanse (en Japanse) levens gekost. Japan was toen een land van krijgers die tot het uiterste gingen (Kamikaze) en niet overgaven of opgaven. Hun keizer was hun god en ze geloofden heilig.

Iwo Jima en Okinawa waren geen 'makkelijke' slagen met zo'n 150.000 doden, meer dan Hiroshima en Nagasaki.
reset
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 11:04:03 #7
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_129746731
Zo. Mooi en uitgebreid artikel. Chapeau, FP.
pi_129746873
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 10:58 schreef Individual het volgende:

[..]

Dat had nog veel meer Amerikaanse (en Japanse) levens gekost. Japan was toen een land van krijgers die tot het uiterste gingen (Kamikaze) en niet overgaven of opgaven. Hun keizer was hun god en ze geloofden heilig.
Die keizer wilde al een hele tijd stoppen met de oorlog. Maar hij kon blijkbaar niet zijn regering 'overrulen'. Pas toen na de bommen de regering wanhopig en verdeeld was, kon hij in het machtsvacuumpje springen en zijn plan tot stoppen doorzetten.
Hij had dat ook gedaan zonder de atoombommen als er Amerikanen in Japan zelf waren geland?

quote:
Iwo Jima en Okinawa waren geen 'makkelijke' slagen met zo'n 150.000 doden, meer dan Hiroshima en Nagasaki.
Je moet ook al die atoomslachtoffers meetellen die jaren later vervroegd stierven en dan zit je op 400.000 of meer doden.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 13:38:32 #9
49641 Individual
Meet John Doe...
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 13:49:22 #10
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129752155
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 11:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die keizer wilde al een hele tijd stoppen met de oorlog. Maar hij kon blijkbaar niet zijn regering 'overrulen'. Pas toen na de bommen de regering wanhopig en verdeeld was, kon hij in het machtsvacuumpje springen en zijn plan tot stoppen doorzetten.
Hij had dat ook gedaan zonder de atoombommen als er Amerikanen in Japan zelf waren geland?

Wisten de Amerikanen dit?
quote:
[..]

Je moet ook al die atoomslachtoffers meetellen die jaren later vervroegd stierven en dan zit je op 400.000 of meer doden.
Tuurlijk. Dat soort dingen zijn moeilijk te meten. (Tsjernobyl zijn er officieel ook maar 31) Van die slagen waren er ook een heleboel gewonden waarvan er veel vervroegd stierven. Er zouden zo'n miljoen directe doden zijn gevallen tijdens de slagen met de Amerikanen.

De bommen zouden nu geclassificeerd worden als massavernietigingswapens en terrorisme door de overwegende burgerslachtoffers.

Truman zei:
" “The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."

Het was een wereldoorlog dus reden (oorlogswetten) deed niet meer mee..
reset
pi_129752585

Hier zie je nog een piloot en overlevende spreken. Heel deze docu is wel interessant als je geïnteresseerd bent in het verloop van wo2 in het Oosten.
pi_129756252
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 13:49 schreef Individual het volgende:

De bommen zouden nu geclassificeerd worden als massavernietigingswapens en terrorisme door de overwegende burgerslachtoffers.
Atoombommen zijn altijd al massavernietingswapens genoemd . En het gooien van die bommen was ook terreur , veel doden om zo de Japanse regering tot overgave te dwingen onder de dreiging dat Tokio en andere grote steden hierna worden vernieigd

quote:
Truman zei:
" “The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
De president loog.
pi_129756379
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 13:49 schreef Individual het volgende:

[..]

Wisten de Amerikanen dit?

De geschiedschrijving is dat de Amerikaanse president dit niet wist. Het zal wel waar zijn.
Maar het tekent wel de verkeerde inschatting..de grote vrees voor massaal fanatiek verzet in Japan tegen de Amerikaanse bezetter. Misschien is dit een gevalletje van vijand verketteren, voortborduren op stereotyperingen over oosterlingen. ?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 6 augustus 2013 @ 16:11:22 #14
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_129756813
quote:
Vanochtend om kwart over acht lokale tijd ontplofte atoombom 'Little Boy' boven een ziekenhuis in het centrum van Hiroshima. 80.000 zielen stegen die dag in 1945 ten hemel op, 60.000 volgden in de weken en maanden erna.
beetje rare opening. De eerste zin is tegenwoordige tijd, en direct erna gaat het verder in verleden tijd. "die dag in 1945" zonder dat er ook maar echt een dag genoemd is.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 16:25:00 #15
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_129757177
Hadden de Amerikanen niet iets van een half miljoen aan Purple Hearts lopen stockpilen in anticipatie van de invasie van Japan? Tot na Vietnam konden ze er mee toe.

Overigens eisten de brandbommen over Tokio ook iets van 125.000 levens, dus de impact zat 'm meer in de kracht van één bom dan over het aantal doden.
Ik ga naar huis.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 09:46:11 #16
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129782158
Een belangrijke oorzaak voor de bommen: FOK!toen: Pacific-hel begint
reset
pi_129828857
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 14:03 schreef Straatklinker het volgende:

Hier zie je nog een piloot en overlevende spreken. Heel deze docu is wel interessant als je geïnteresseerd bent in het verloop van wo2 in het Oosten.
Zeer interessant en roerend om te zien. En wat leert ons dit?

Dat een oorlog geen "leuk iets" (of voor mij part een "dagje uit")is zoals sommigen denken na
het zien van een oorlogsfilm op tv of in de bioscoop.
pi_129829610
quote:
15s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:42 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Zeer interessant en roerend om te zien. En wat leert ons dit?

Dat een oorlog geen "leuk iets" (of voor mij part een "dagje uit")is zoals sommigen denken na
het zien van een oorlogsfilm op tv of in de bioscoop.
Het bestaat uit 4 afleveringen en volgens mij staan ze allemaal op youtube. Ik vind het erg indrukwekkend omdat ze zo'n beetje bij iedere gebeurtenis die ze bespreken ze daders en slachtoffers zelf aan het woord laten (bijv. gebeurtenissen in nanking, dodenmars in Bataan of de dodenspoorlijn). Ook een grote naam als Lee kuan yew komt voorbij.
pi_129831933
Ik heb wel een gehoord dat de amerikanen al aan de winnende hand waren maar dat ze alsnog de bom op japan dropte om t.a.v. de russen machtsvertoon te laten zien.
pi_129833033
Mooi artikel, leuk/interessant om te lezen ^O^
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_129851424
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 15:04 schreef k3vil het volgende:
Ik heb wel een gehoord dat de amerikanen al aan de winnende hand waren maar dat ze alsnog de bom op japan dropte om t.a.v. de russen machtsvertoon te laten zien.
Er bestond ook een kans dat de Russen zelf Japan zouden binnenvallen. De Jappen waren al vernederend verslagen door de Russen in Noord-China, en Amerika wilde waarschijnlijk een Russisch invloedssfeer binnen Japan voorkomen. Met de atoombommen konden de Amerikanen de Jappen met relatief weinig moeite tot overgave dwingen.
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:56:32 #22
111528 Viajero
Who dares wins
pi_129899430
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 15:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De geschiedschrijving is dat de Amerikaanse president dit niet wist. Het zal wel waar zijn.
Maar het tekent wel de verkeerde inschatting..de grote vrees voor massaal fanatiek verzet in Japan tegen de Amerikaanse bezetter. Misschien is dit een gevalletje van vijand verketteren, voortborduren op stereotyperingen over oosterlingen. ?
Ik denk dat het meer de ervaringen op Iwo Jima en Okinawa waren, waar de soldaten tot de dood doorvochten, en zelfs veel burgers liever zelfmoord pleegden dan in Amerikaanse handen te vallen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:58:34 #23
111528 Viajero
Who dares wins
pi_129899496
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 15:04 schreef k3vil het volgende:
Ik heb wel een gehoord dat de amerikanen al aan de winnende hand waren maar dat ze alsnog de bom op japan dropte om t.a.v. de russen machtsvertoon te laten zien.
En als je kijkt naar wat voor een persoon Stalin was dan lijkt ook dat mij een zeer verstandige beslissing. Ik ben blij dat Nederland in de US invloedssfeer viel en niet in de Soviet invloedssfeer.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_129899773
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 14:56 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik denk dat het meer de ervaringen op Iwo Jima en Okinawa waren, waar de soldaten tot de dood doorvochten, en zelfs veel burgers liever zelfmoord pleegden dan in Amerikaanse handen te vallen.
Het bleek achteraf dat die burgers gedwongen waren tot zelfmoord door het leger.
Het leger vertelde ook de vreselijkste verhalen wat de Amerikanen met hun zou doen als zij zich levend overgaven.
Het zgn fanatieke volksverzet was ook gedwongen door het leger.
En soldaten die doorvochten? Enerzijds was die mentaliteit erin geslagen, wie wat aarzelde werd geexecuteerd of gestraft en dat was weer grote schaamte
  zondag 11 augustus 2013 @ 09:29:35 #25
111528 Viajero
Who dares wins
pi_129928012
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 15:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het bleek achteraf dat die burgers gedwongen waren tot zelfmoord door het leger.
Het leger vertelde ook de vreselijkste verhalen wat de Amerikanen met hun zou doen als zij zich levend overgaven.
Het zgn fanatieke volksverzet was ook gedwongen door het leger.
En soldaten die doorvochten? Enerzijds was die mentaliteit erin geslagen, wie wat aarzelde werd geexecuteerd of gestraft en dat was weer grote schaamte
Dat burgers tot zelfmoord gedwongen waren wist ik niet, heb je daar een bron voor?

Verder is het verhaal inderdaad bekend. En pas dat toe op heel Japan ipv twee kleine eilandjes, en de beslissing om atoombommen te gebruiken wordt een stuk begrijpelijker.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')