abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_129616571
en nog een foto van een vlieg die ik vorige week gemaakt heb :)

  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 augustus 2013 @ 16:55:07 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129619160
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 15:39 schreef Flipmoehoe het volgende:

laatste afbeelding in het vorige topic

[ afbeelding ]

Deze is met de 100mm macro gemaakt.
Misschien dat ik beter de 70-200 erop kan zetten bij libelles?
Als die een libelle een beetje fatsoenlijk in beeld kan houden zou je het uiteraard eens kunnen proberen :Y
Om ze te leren benaderen is het echter weer handig om het een tijdje met de 100mm te doen, kom je er eenmaal makkelijk dichtbij, dan kun je er met iets langers heerlijk mee spelen, kun je ook wat meer aandacht besteden aan dingen als compositie en zo.

Eerder is al gesteld dat compositie bij macro in het algemeen en insecten in het bijzonder nogal een lastig issue is.
Daar is uiteraard een reden voor en bij macro is die reden voornamelijk dat je nogal wat technische hindernissen te overwinnen hebt voor je de scherpte daar hebt liggen waar je hem hebben wilt en optimaal gebruik kunt maken van dat kleine beetje scherptediepte dat je hebt. Dat is een fase waar je doorheen moet, kun je ook niet eenvoudig uit een boekje of van een paar instructies leren. Veel doen dus en in het begin vooral deelsuccesjes vieren. Is ie goed belicht, is ie scherp, dan is ie goed. Naarmate dat beter lukt ga je ook vanzelf proberen de plaatjes telkens mooier te maken, helemaal tegen tijd dat je de insecten ook een beetje leert begrijpen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 15:44 schreef Flipmoehoe het volgende:
en nog een foto van een vlieg die ik vorige week gemaakt heb :)

[ link | afbeelding ]
Een grauwe vleesvlieg O+

Hier zie je gelijk de noodzaak om te leren spelen met dat hele kleine beetje scherptediepte in het macrobereik, idealiter heb je vanuit deze hoek de voorpootjes en de ogen scherp, de rest laat je gewoon lekker vervagen.
In dit geval zie je de 'voetjes' van de vlieg uit de scherpte liggen en dus ligt het hele vlak iets te ver naar achteren.
Hou als diafragma voor dit soort excercities 11 aan, ongeacht foldergejeuzel over 'sweetspots' en zo, 11 geeft je iets scherptediepte en in het macrobereik hele puike prestaties. Bij die 11 heb je ruimte voor zowel pootjes als ogen, het is alleen een heidens gepriegel om je hoofdvlak precies op het goeie punt te zetten. Tip daarbij is om op het allervoorste stuk van de ogen te letten, zie je in je zoeker daar ineens de facetten verschijnen, dan heb je het goeie punt te pakken.
Lens daarbij bij voorkeur in MF-mode en geprefocussed op je minimum afstand

[ Bericht 31% gewijzigd door Ouwesok op 02-08-2013 17:01:04 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_129620550






de laatste 2 is het verschil tussen wel of niet flitsen
(en volgens mij heb ik de saturatie te hoog staan, maar geen gecalibreerde monitor dus graag feedback ;) )

Sony a700 + Tamron 2.8/90mm

[ Bericht 1% gewijzigd door Leipo666 op 02-08-2013 20:49:34 ]
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_129674988
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 17:40 schreef Leipo666 het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

de laatste 2 is het verschil tussen wel of niet flitsen
(en volgens mij heb ik de saturatie te hoog staan, maar geen gecalibreerde monitor dus graag feedback ;) )

Sony a700 + Tamron 2.8/90mm
de middelste vind ik het mooiste, hier is de compositie is ook het prettigst om naar te kijken.
De kleuren zijn idd beetje erg warm, maar toch misstaat het niet vind ik.

Net zat er hier een sprinkhaan op het plafond, deze naar buiten gebonjourd ;)
Daar ff snel een fotootje van hem hem/haar gemaakt :)

pi_129675094
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 16:55 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als die een libelle een beetje fatsoenlijk in beeld kan houden zou je het uiteraard eens kunnen proberen :Y
Om ze te leren benaderen is het echter weer handig om het een tijdje met de 100mm te doen, kom je er eenmaal makkelijk dichtbij, dan kun je er met iets langers heerlijk mee spelen, kun je ook wat meer aandacht besteden aan dingen als compositie en zo.

Eerder is al gesteld dat compositie bij macro in het algemeen en insecten in het bijzonder nogal een lastig issue is.
Daar is uiteraard een reden voor en bij macro is die reden voornamelijk dat je nogal wat technische hindernissen te overwinnen hebt voor je de scherpte daar hebt liggen waar je hem hebben wilt en optimaal gebruik kunt maken van dat kleine beetje scherptediepte dat je hebt. Dat is een fase waar je doorheen moet, kun je ook niet eenvoudig uit een boekje of van een paar instructies leren. Veel doen dus en in het begin vooral deelsuccesjes vieren. Is ie goed belicht, is ie scherp, dan is ie goed. Naarmate dat beter lukt ga je ook vanzelf proberen de plaatjes telkens mooier te maken, helemaal tegen tijd dat je de insecten ook een beetje leert begrijpen.

[..]

Een grauwe vleesvlieg O+

Hier zie je gelijk de noodzaak om te leren spelen met dat hele kleine beetje scherptediepte in het macrobereik, idealiter heb je vanuit deze hoek de voorpootjes en de ogen scherp, de rest laat je gewoon lekker vervagen.
In dit geval zie je de 'voetjes' van de vlieg uit de scherpte liggen en dus ligt het hele vlak iets te ver naar achteren.
Hou als diafragma voor dit soort excercities 11 aan, ongeacht foldergejeuzel over 'sweetspots' en zo, 11 geeft je iets scherptediepte en in het macrobereik hele puike prestaties. Bij die 11 heb je ruimte voor zowel pootjes als ogen, het is alleen een heidens gepriegel om je hoofdvlak precies op het goeie punt te zetten. Tip daarbij is om op het allervoorste stuk van de ogen te letten, zie je in je zoeker daar ineens de facetten verschijnen, dan heb je het goeie punt te pakken.
Lens daarbij bij voorkeur in MF-mode en geprefocussed op je minimum afstand
tnx voor de tips!

Had het diafragma hier op F4, iso 1600 en 1/80ste.
Op F11 had ik wel heel erg hoog gezeten in de ISO, had ook geen statief bij de hand ;)
Had natuurlijk ook de flitser erbij kunnen pakken, maar daar op dat moment niet aan gedacht.

Ga uiteraard wel met je tips aan de slag om de volgende keer de voorpootjes ook scherp te krijgen.
Vind het erg leuk spelen met de macro lens. geen verkeerde aanschaf geweest amper een maand geleden :)
pi_129683859
deze beauty besloot onze tuin met een bezoek te vereren :)





Klein beetje gecheat: geen macro lens gebruikt

Sony a700 + Sony 18-250mm
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 augustus 2013 @ 17:43:23 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129684126
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 17:33 schreef Leipo666 het volgende:
deze beauty besloot onze tuin met een bezoek te vereren :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Klein beetje gecheat: geen macro lens gebruikt

Sony a700 + Sony 18-250mm

Prachtig toch ^O^
En niks cheaten, al doe je het zonder lens, close is close :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 4 augustus 2013 @ 21:22:26 #9
215849 MrMonkeyman
( ͡° ͜&#
pi_129692603
Ik schiet nu nog manueel met een oude Panagor lens, zit al een tijdje te kijken naar de 100mm f2.8 lens voor Canon met IS en USM. Moet zeggen dat manueel wel lastig is met focussen e.d. , maar gelukkig ben ik dat wel gewend van analoge fotografie en goed voor je ontwikkeling als fotograaf imho :p

Vandaag geschoten:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
pi_129693182
Even iets over Macro lenzen.

Ik heb twee macro lenzen
1. RMC Tokina 80-200 1:4
2. Tamron CF Tele macro 1:3.8 1:4/210

Is er een manier om deze op een Canon 300D te plaatsen?, ik dacht d.m.v. een ring of zo
op de Tamron zit een afschroefbare ring waar opstaat for Pentax, maar die heb ik dus niet
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 augustus 2013 @ 21:43:00 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129693589
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 21:34 schreef Clayton1 het volgende:
Even iets over Macro lenzen.

Ik heb twee macro lenzen
1. RMC Tokina 80-200 1:4
2. Tamron CF Tele macro 1:3.8 1:4/210

Is er een manier om deze op een Canon 300D te plaatsen?, ik dacht d.m.v. een ring of zo
op de Tamron zit een afschroefbare ring waar opstaat for Pentax, maar die heb ik dus niet
Op zich is het mogelijk om die dingen op een EOS te plaatsen. Het makkelijkste gaat dat met die Tamron, waarschijnlijk een 103A die een wisselvatting heeft.
Uit China kun je via ebay daarvoor EOS-adapters bestellen die je gewoon op de lens draait in plaats van het Pentax-adapter dat er nu op zit waarna de lens zonder meer op je EOS past. Hou wel in de gaten dat je MF hebt en alleen de standen M en Av kunt gebruiken, kun je met die beperking leven dan heb je aan die 103A een hele goeie lichte telezoom met een prima dichtbijbereik voldoende voor vlinders, libellen en andere grote insecten (of andere dingen van die afmetingen)
Wil je scherpstelhulp, dan zijn die adapters er ook met een chip die focus-assist mogelijk maken, je camera piept dan als ie scherpte vermoedt. Die 'AF-adapters' zijn een tientje of anderhalf duurder.

quote:
14s.gif Op zondag 4 augustus 2013 21:22 schreef MrMonkeyman het volgende:
Ik schiet nu nog manueel met een oude Panagor lens, zit al een tijdje te kijken naar de 100mm f2.8 lens voor Canon met IS en USM. Moet zeggen dat manueel wel lastig is met focussen e.d. , maar gelukkig ben ik dat wel gewend van analoge fotografie en goed voor je ontwikkeling als fotograaf imho :p

Vandaag geschoten:
[ afbeelding ]
Die is fraai :Y

Welke Panagor heb je :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_129693834
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 21:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Op zich is het mogelijk om die dingen op een EOS te plaatsen. Het makkelijkste gaat dat met die Tamron, waarschijnlijk een 103A die een wisselvatting heeft.
Uit China kun je via ebay daarvoor EOS-adapters bestellen die je gewoon op de lens draait in plaats van het Pentax-adapter dat er nu op zit waarna de lens zonder meer op je EOS past. Hou wel in de gaten dat je MF hebt en alleen de standen M en Av kunt gebruiken, kun je met die beperking leven dan heb je aan die 103A een hele goeie lichte telezoom met een prima dichtbijbereik voldoende voor vlinders, libellen en andere grote insecten (of andere dingen van die afmetingen)
Wil je scherpstelhulp, dan zijn die adapters er ook met een chip die focus-assist mogelijk maken, je camera piept dan als ie scherpte vermoedt. Die 'AF-adapters' zijn een tientje of anderhalf duurder.

[..]

Die is fraai :Y

Welke Panagor heb je :?
Thx voor de info, maar dan zou ik toch niet weten welke adapter ik zou moeten bestellen.
Ben een beginneling
#35.
  zondag 4 augustus 2013 @ 21:51:43 #13
215849 MrMonkeyman
( ͡° ͜&#
pi_129693975
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 21:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die is fraai :Y

Welke Panagor heb je :?
Panagor 90mm f 2.8, echt nog zo'n lekkere oude van metaal en glas. Best zwaar om te hanteren maar wel hele fijne lens.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 augustus 2013 @ 22:19:21 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129695501
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 21:48 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Thx voor de info, maar dan zou ik toch niet weten welke adapter ik zou moeten bestellen.
Ben een beginneling

Eerste hit op ebay
als je zoekt op 'Adaptall EOS'
En ja, dat adapter werkt ook op een EOS300D

Overigens, als je net begint met fotografie zou een gewone AF-telezoom de voorkeur verdienen. Dat manual-focussen is leuk als je er aardigheid aan hebt, maar wel een tikje uit de tijd. De meeste betaalbare telezooms kunnen ook hele leuke dingen in het dichtbijgebied, als je daar eenmaal op uitgekeken bent kun je aan zwaardere maatregelen als tussenringen of macrolenzen gaan denken.

quote:
14s.gif Op zondag 4 augustus 2013 21:51 schreef MrMonkeyman het volgende:

[..]

Panagor 90mm f 2.8, echt nog zo'n lekkere oude van metaal en glas. Best zwaar om te hanteren maar wel hele fijne lens.
Het juweeltje van Komine. Ik heb de 50mm Komine en daarvoor geldt ongeveer hetzelfde, je draait je er een ongeluk aan maar oh, wat geven ze mooie plaatjes.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 5 augustus 2013 @ 22:29:56 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129734105
Een heel klein, uiterst decoratief vlindertje. Het bruin blauwtje.


Brown Argus by Ouwesok, on Flickr


Brown Argus by Ouwesok, on Flickr


Brown Argus by Ouwesok, on Flickr

Met de Panasonic G1 en de Sigma Scalematic 3.5/200mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_129735952
Mijn vlinders van vandaag staat in hoe fotos mooier kunnen
#35.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 16:07:22 #17
215849 MrMonkeyman
( ͡° ͜&#
pi_129794573
Extreem macro aan het oefenen:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 7 augustus 2013 @ 17:25:25 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129797464
quote:
14s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 16:07 schreef MrMonkeyman het volgende:
Extreem macro aan het oefenen:
[ afbeelding ]
Bemoedigend :Y

Wat gebruik je daarvoor qua spullies :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 7 augustus 2013 @ 17:26:47 #19
215849 MrMonkeyman
( ͡° ͜&#
pi_129797515
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 17:25 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Bemoedigend :Y

Wat gebruik je daarvoor qua spullies :?
Camera , belichting, lens en dood beestje!
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  woensdag 7 augustus 2013 @ 18:45:53 #20
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_129800053
quote:
14s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 16:07 schreef MrMonkeyman het volgende:
Extreem macro aan het oefenen:
[ afbeelding ]
Gaaf. Focus stack of niet? Met stacken kun je meer dieptescherpte bewerkstelligen.
This isn't even my final form.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 18:53:40 #21
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_129800281
Met wat voor lens doe je dat ?
  woensdag 7 augustus 2013 @ 21:40:13 #22
215849 MrMonkeyman
( ͡° ͜&#
pi_129808159
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:45 schreef Levolution het volgende:

[..]

Gaaf. Focus stack of niet? Met stacken kun je meer dieptescherpte bewerkstelligen.
Nog niet, wel aan het verdiepen. Zal hem voornamelijk gebruiken voor mijn beroep, dus meer film dan fotografie :)

quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 18:53 schreef mitchelll0181 het volgende:
Met wat voor lens doe je dat ?
Yasuhara Nanoha, speciale macro lens.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  donderdag 8 augustus 2013 @ 09:49:56 #23
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_129822274
Mocht iemand anders een goedkope oplossing zoeken voor zulke extreme macro, een omkeerring en wat tussenringen op je kitlens of op een primelens werkt ook prima. Hiermee heb ik de kop van een mier schermvullend in beeld gekregen.

Je hebt dan wel veel licht nodig. Ik ben tot nu toe niet tevreden met mijn focus stacks door het gebrek aan licht en ook door het gebrek aan een stabiele setup. Binnenkort wil ik een goedkope setup bouwen met een macrorail van ebay, een plank en LED-lampen van de Ikea.
This isn't even my final form.
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 11:15:04 #24
215849 MrMonkeyman
( ͡° ͜&#
pi_129858123
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 09:49 schreef Levolution het volgende:
Mocht iemand anders een goedkope oplossing zoeken voor zulke extreme macro, een omkeerring en wat tussenringen op je kitlens of op een primelens werkt ook prima. Hiermee heb ik de kop van een mier schermvullend in beeld gekregen.

Je hebt dan wel veel licht nodig. Ik ben tot nu toe niet tevreden met mijn focus stacks door het gebrek aan licht en ook door het gebrek aan een stabiele setup. Binnenkort wil ik een goedkope setup bouwen met een macrorail van ebay, een plank en LED-lampen van de Ikea.
Eigenlijk moet je zoiets eigenlijk bouwen:


Scheelt echt veel met focussen als je, net als bij een microscoop, gewoon zo per mm de afstand kan bepalen.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
pi_129859931
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  † In Memoriam † vrijdag 9 augustus 2013 @ 19:03:32 #26
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_129873414
quote:
Nice!

quote:
14s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 11:15 schreef MrMonkeyman het volgende:

[..]

Eigenlijk moet je zoiets eigenlijk bouwen:
[ afbeelding ]

Scheelt echt veel met focussen als je, net als bij een microscoop, gewoon zo per mm de afstand kan bepalen.
Die zijn er:



De (goedkope) die ik heb is minder geschikt voor verticaal gebruik als je er meer dan 3kg aan hangt, daarvoor moet ik nog eens knutselen met een boorkolom ;)
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 23:24:46 #27
215849 MrMonkeyman
( ͡° ͜&#
pi_129882923
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 19:03 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Nice!

[..]

Die zijn er:

[ afbeelding ]

De (goedkope) die ik heb is minder geschikt voor verticaal gebruik als je er meer dan 3kg aan hangt, daarvoor moet ik nog eens knutselen met een boorkolom ;)
Oei nice! Binnenkort eens kijken dan, heb lens nu nog geen week maar willen er nu al visuals e.d. mee gaan schieten voor optredens :)
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 10:33:33 #28
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_129893158
Ik heb nu zo'n macro rail besteld op ebay, gewoon de goedkoopste. Het plan is simpel. Ik neem een plank en leg die plat neer. Daarop bevestig ik de macro rail. Die kan op deze schroef gedraaid worden die ik vast ga lijmen op de plank. Hier kan nu de camera op bevestigd worden. Verderop op de plank bevestig ik een fotohouder die het onderwerp vast kan houden, zoals een dood insect.
Met een flexibele LED-lamp van de Ikea kan ik het onderwerp belichten. Eventueel diffusen met papier o.i.d. Als het bevalt, koop ik nog zo'n lamp om schaduwvorming te beperken (van twee kanten belichten).

Op deze manier heb je een stabiele doch goedkope setup waarmee je focus stacks van extreme close-ups kan maken. Omdat het horizontaal ligt is het makkelijker stabiel te maken dan een verticale setup.

[ Bericht 1% gewijzigd door Levolution op 10-08-2013 10:41:45 ]
This isn't even my final form.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 augustus 2013 @ 10:51:47 #29
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129893459
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 10:33 schreef Levolution het volgende:
Ik heb nu zo'n macro rail besteld op ebay, gewoon de goedkoopste. Het plan is simpel. Ik neem een plank en leg die plat neer. Daarop bevestig ik de macro rail. Die kan op deze schroef gedraaid worden die ik vast ga lijmen op de plank. Hier kan nu de camera op bevestigd worden. Verderop op de plank bevestig ik een fotohouder die het onderwerp vast kan houden, zoals een dood insect.
Met een flexibele LED-lamp van de Ikea kan ik het onderwerp belichten. Eventueel diffusen met papier o.i.d. Als het bevalt, koop ik nog zo'n lamp om schaduwvorming te beperken (van twee kanten belichten).

Op deze manier heb je een stabiele doch goedkope setup waarmee je focus stacks van extreme close-ups kan maken. Omdat het horizontaal ligt is het makkelijker stabiel te maken dan een verticale setup.
Hou er bij die zo'n instelrail rekening mee dat een rack&pinion-aandrijving niet bijster nauwkeurig werkt en, zeker bij goedkopere uitvoeringen, nog wel eens schokkerig wil gaan.
Er staan zo her en der op interpret wel handleidingen hoe je die dingen kunt verknutselen naar iets dat nauwkeurig genoeg is voor focusstacking.
Maar voor de start is die instelslee een prima ding :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 11:03:42 #30
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_129893701
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 10:51 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hou er bij die zo'n instelrail rekening mee dat een rack&pinion-aandrijving niet bijster nauwkeurig werkt en, zeker bij goedkopere uitvoeringen, nog wel eens schokkerig wil gaan.
Er staan zo her en der op interpret wel handleidingen hoe je die dingen kunt verknutselen naar iets dat nauwkeurig genoeg is voor focusstacking.
Maar voor de start is die instelslee een prima ding :Y
Goed dat je dat zegt. Ik weet ook niet wat ik ervan kan verwachten, nooit zo'n ding aangeraakt. Ik ga het gewoon proberen en als het niet bevalt zoek ik een andere oplossing.
This isn't even my final form.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 10 augustus 2013 @ 11:09:40 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129893828
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 11:03 schreef Levolution het volgende:

[..]

Goed dat je dat zegt. Ik weet ook niet wat ik ervan kan verwachten, nooit zo'n ding aangeraakt. Ik ga het gewoon proberen en als het niet bevalt zoek ik een andere oplossing.
Voor de prijs van die rail kun je je amper een buil vallen.

Wat misschien een optie is is om op de advertentiesites op zoek te gaan naar een balgapparaat zoals die in de 70's en 80's wel verkocht werden. Soms vind je ze voor hele schappelijke prijsjes en bij de A-merken(CaNiPenOly etc.) zit daar vaak een rack&pinion-slee onder die wél glad loopt zonder hobbelen of haperen.
Als je voelt hoe gesmeerd dat loopt weet je gelijk waarom die dingen destijds zo schofterig duur waren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 18 augustus 2013 @ 22:06:54 #32
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130216533
De beestjes krijgen nog het een en ander te stellen met mijn nieuwe aanwinst, een Komine 135mm macro. Familie van de 2.8/55mm en de 2.8/90mm die onder de namen Panagor en Vivitar verkocht werden. Deze was er alleen als Vivitar en het is me een raadsel waarom deze lens geen knetterend succes werd zo rond 1980.

1


2


Ik vind dat ie het vrij aardig doet, zeker als je bedenkt dat ik hem nog geen halve dag heb.
Aan macrolenzen moet je altijd even wennen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130218985
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:06 schreef Ouwesok het volgende:
De beestjes krijgen nog het een en ander te stellen met mijn nieuwe aanwinst, een Komine 135mm macro. Familie van de 2.8/55mm en de 2.8/90mm die onder de namen Panagor en Vivitar verkocht werden. Deze was er alleen als Vivitar en het is me een raadsel waarom deze lens geen knetterend succes werd zo rond 1980.

1
[ afbeelding ]

2
[ afbeelding ]

Ik vind dat ie het vrij aardig doet, zeker als je bedenkt dat ik hem nog geen halve dag heb.
Aan macrolenzen moet je altijd even wennen
Mooi hoor,
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:42:28 #34
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130371253
Nog eentje uit die serie. Hopelijk dit weekend goed weer voor de beestjes, dan kan de Viv even helemaal los.


Small Tortoiseshell by Ouwesok, on Flickr

Met de Panny G1 en de Vivitar/Komine 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:55:09 #35
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_130371571
Mooie kleuren deze.
This isn't even my final form.
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 00:57:58 #36
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_130371655
Ik heb de macrorail binnen trouwens, ik vind hem nog best smooth glijden. Ik heb nog geen stevige setup gebouwd, maar ik heb wel wat geprobeerd met de macrorail los op tafel:



Ik had er nog eentje maar daarbij wou de focus stack niet lukken, hele grote onscherpe delen enzo. Deze is ook verre van perfect, er zijn ongefocuste delen en hij is ook niet echt scherp. De belichting kan ook stukken beter. Dit is de kwaliteit die ik ooit wil bereiken.

Misschien komt er wel verbetering als ik een goede setup bouw.

edit:
Zojuist nog een stack gemaakt, had de foto's al genomen. Deze is al iets beter (alleen niet zo'n goede close-up van de kop als de vorige).



[ Bericht 3% gewijzigd door Levolution op 23-08-2013 02:50:36 ]
This isn't even my final form.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 26 augustus 2013 @ 00:19:39 #37
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130465544
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 00:57 schreef Levolution het volgende:
Ik heb de macrorail binnen trouwens, ik vind hem nog best smooth glijden. Ik heb nog geen stevige setup gebouwd, maar ik heb wel wat geprobeerd met de macrorail los op tafel:

[ afbeelding ]

Ik had er nog eentje maar daarbij wou de focus stack niet lukken, hele grote onscherpe delen enzo. Deze is ook verre van perfect, er zijn ongefocuste delen en hij is ook niet echt scherp. De belichting kan ook stukken beter. Dit is de kwaliteit die ik ooit wil bereiken.

Misschien komt er wel verbetering als ik een goede setup bouw.

edit:
Zojuist nog een stack gemaakt, had de foto's al genomen. Deze is al iets beter (alleen niet zo'n goede close-up van de kop als de vorige).

[ afbeelding ]
't Lijkt me niet iets wat je in een paar dagen in de vingers hebt. Imposant is het wel :Y

De nieuweling (of nieuwe ouweling, hij is dik door de dertig jaar) geeft inderdaad hele fraaie kleurtjes. Ergonomisch is het even wennen, hij stelt moeizamer in dan de nog oudere Sigma Scalematic.

Als het allemaal echter klopt.....

1 Scherptediepte krijg je bij die Komine macro's niet cadeau.

Small White by Ouwesok, on Flickr

2 Kleuren daarentegen weer wel

Small Tortoiseshell by Ouwesok, on Flickr

Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm macro
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130495527
Wat betekenen eigenlijk de cijferstjes op een lens?
Ik ben een leek en heb een macrolens op de kop kunnen tikken.
Dit staat erop.
80-210 1:3,8 1:4/200
#35.
pi_130495697
Met de Tamron 80-210 Cf tel macro gemaakt, Niet te harde kriteik, ben een beginneling.





ik vind die snuit zo gaaf
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 26 augustus 2013 @ 23:28:45 #40
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130498795
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 22:33 schreef Clayton1 het volgende:
Met de Tamron 80-210 Cf tel macro gemaakt, Niet te harde kriteik, ben een beginneling.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

ik vind die snuit zo gaaf
Ik zou, gewoon met deze opnamen eens een poging doen om ze wat lichter te maken, ze zijn wat donker maar nog wel repareerbaar.
Bij de volgende gelegenheid zou je eens moeten vaststellen hoeveel je automaat onderbelicht bij gebruik van deze lens. Dat doe je door, als de foto op je display er al donker uitziet, je belichtingscorrectie eens naar +1 te draaien en het nog eens proberen.
Dat een lichtmeter gaat afwijken bij manualfocuslenzen is op zich niet ongebruikelijk, is allemaal prima corrigeerbaar.
Als je die Tamron 103A voor grotere insecten gebruikt (vlinders, libellen, sprinkhanen) dan zul je nog versteld staan hoeveel kwaliteit er uit dat ding komt, en om zo'n lens lekker in de vingers te krijgen is er maar één recept: heel veel fotograferen.

Met een lens die ik nog niet helemaal in de vingers heb, harde wind en een libel was het best nog even een klus om er een scherpe opname uit te peuren. Uiteindelijk wint de aanhouder :7

Common Darter by Ouwesok, on Flickr
Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130529578
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 23:28 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik zou, gewoon met deze opnamen eens een poging doen om ze wat lichter te maken, ze zijn wat donker maar nog wel repareerbaar.
Bij de volgende gelegenheid zou je eens moeten vaststellen hoeveel je automaat onderbelicht bij gebruik van deze lens. Dat doe je door, als de foto op je display er al donker uitziet, je belichtingscorrectie eens naar +1 te draaien en het nog eens proberen.
Dat een lichtmeter gaat afwijken bij manualfocuslenzen is op zich niet ongebruikelijk, is allemaal prima corrigeerbaar.
Als je die Tamron 103A voor grotere insecten gebruikt (vlinders, libellen, sprinkhanen) dan zul je nog versteld staan hoeveel kwaliteit er uit dat ding komt, en om zo'n lens lekker in de vingers te krijgen is er maar één recept: heel veel fotograferen.

Met een lens die ik nog niet helemaal in de vingers heb, harde wind en een libel was het best nog even een klus om er een scherpe opname uit te peuren. Uiteindelijk wint de aanhouder :7
[ link | afbeelding ]
Common Darter by Ouwesok, on Flickr
Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Welke stand kan ik het beste gebruiken? heb vanavond weer wat geprobeerd, sommige fotos zijn gewoon zwart. :(
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:40:01 #42
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130529758
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:36 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Welke stand kan ik het beste gebruiken? heb vanavond weer wat geprobeerd, sommige fotos zijn gewoon zwart. :(
De meeste van mijn digitale reflexen staan op Av*, diafragmavoorkeuze dus. Met die 103A zou ik eerst eens met het diafragma één tikje dicht gaan werken (5.6) en dan eens kijken hoe de plaatjes uitpakken.
* Alleen mijn NEX staat op S en die mag de ISOwaarde zelf bepalen, 't moet wel heel gek gaan wil die hinderlijke ruisch geven

Welke stand gebruikte je tot nog toe :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130529960
De best gelukte fotos zijn in de manual stand gemaakt, die zwarte in shutterstand.
Zal wel eens de av stand proberen en dan de diafragma een stand dichtdraaien op de lens.
Dat bedoel je toch?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:56:06 #44
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130530518
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:44 schreef Clayton1 het volgende:
De best gelukte fotos zijn in de manual stand gemaakt, die zwarte in shutterstand.
Zal wel eens de av stand proberen en dan de diafragma een stand dichtdraaien op de lens.
Dat bedoel je toch?
Inderdaad. Diafragma op 5.6 en spelen maar.
Omdat bij MF-glas het diafragma niet door de camera aangestuurd kan worden moet je de P en de S niet gebruiken, alleen de Av en de M, de Av is daarvan veruit het makkelijkst

Nog een tip als je met manualfocusglas werkt: stel je zoeker optimaal af. Dat doe je door in je zoeker kijkend met dat instelwieltje naast de zoeker (of een schuifje bij Pentax) voorzichtig te draaien tot je je scherpstelvlakjes zo scherp mogelijk ziet. Scherpte beoordelen op het matglas gaat dan ineens een stuk beter.
Een eerste keer is dat afstellen best even gefriemel, na wat oefening krijg je er handigheid in en in het ideale geval begint elke fotografeersessie met het afstellen van je zoekerbij mij wel in elk geval
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130533223
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:56 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Inderdaad. Diafragma op 5.6 en spelen maar.
Omdat bij MF-glas het diafragma niet door de camera aangestuurd kan worden moet je de P en de S niet gebruiken, alleen de Av en de M, de Av is daarvan veruit het makkelijkst

Nog een tip als je met manualfocusglas werkt: stel je zoeker optimaal af. Dat doe je door in je zoeker kijkend met dat instelwieltje naast de zoeker (of een schuifje bij Pentax) voorzichtig te draaien tot je je scherpstelvlakjes zo scherp mogelijk ziet. Scherpte beoordelen op het matglas gaat dan ineens een stuk beter.
Een eerste keer is dat afstellen best even gefriemel, na wat oefening krijg je er handigheid in en in het ideale geval begint elke fotografeersessie met het afstellen van je zoekerbij mij wel in elk geval
Kijk weer wat opgestoken.
#35.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:50:14 #46
124373 Ireth
Sjongejongejonge....
pi_130533872
Mijn dochter ( 9 jaar! ) is vanmiddag met mijn oude Kodak Easyshare DX6340 voor het eerst de tuin in gedoken met de macrostand. Let wel, tot op heden heeft ze alleen foto's gemaakt met haar Nintendo 3DS-XL :o

Zie hier een paar van haar 180 macro's die ze heeft geschoten! Ik vind ze voor een beginneling van 9 jaar met zo'n oud 'simpel' cameraatje lang ze slecht niet! :o



❤️ #TeamTom ❤️ #TeamGlenn ❤️ #TeamJimmy ❤️ #TeamPannekoek ❤️
🥳"Als de kijker alles ziet, dan komt dat helemaal goed"🥳
pi_130535073
Vooral de 1e is mooi, mooi helder ook.
stuur ze straks naar de fotovakschool :)
#35.
pi_130570261
Van knop naar bloem in een dag.


#35.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 21:24:48 #49
202334 Dwyrin
Powered by espresso
pi_130570678
Gisteren nog even een ongeduldig model op de foto proberen te zetten, werkte helaas niet mee :P


Spider 2 by Dwyrin, on Flickr


Spider 3 by Dwyrin, on Flickr

Gebruik gemaakt van Lens + Macro ringen uit +/- 1985 die ik dit weekend op de zolder bij mn ouders vond
pi_130571752
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:24 schreef Dwyrin het volgende:
Gisteren nog even een ongeduldig model op de foto proberen te zetten, werkte helaas niet mee :P

[ link | afbeelding ]
Spider 2 by Dwyrin, on Flickr

[ link | afbeelding ]
Spider 3 by Dwyrin, on Flickr

Gebruik gemaakt van Lens + Macro ringen uit +/- 1985 die ik dit weekend op de zolder bij mn ouders vond
Toch mooi hoor. Doe je dat uit de vrije hand?
Zo ver zoomt mijn oude Tamron 103A niet

[ Bericht 0% gewijzigd door Clayton1 op 28-08-2013 21:52:52 ]
#35.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 21:54:31 #51
202334 Dwyrin
Powered by espresso
pi_130572269
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:45 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Toch mooi hoor. Doe je dat uit de vrije hand?
Zo ver zoomt mijn oude Tamron 103A niet
Nee, dit is met statief, mn handen had ik nodig voor mn flitsers :P
pi_130572503
:)
Wel leuk zo met die oude lenzen die hier gebruikt worden
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 september 2013 @ 21:33:03 #53
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130722318

Common Darter by Ouwesok, on Flickr

Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar)2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130723597
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 21:33 schreef Ouwesok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Common Darter by Ouwesok, on Flickr

Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar)2.8/135mm
One word: wow!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 1 september 2013 @ 22:18:31 #55
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130725643
Eerste optreden van een 50mm Sigma macro. Een manualfocus ergens uit de 90's met Pentax KA-vatting en dus een ideaal maatje voor mijn K20 :Y
Moderner dan ik gewend ben met een automatisch diafragma maar qua insectenfotografie een regelrecht lastpak. Je moet bij 1:1 zo ongeveer oppassen dat je de vlieg niet plet met de frontring en de helft van de pogingen ontaardt dan ook in een wegvlieger.
Mijn andere 50mm aanpak is met de NEX en een Komine 55mm uit de 80's waarmee je aan de gestrekte arm kunt werken waardoor alleen de camera dicht bij het insect komt en het hoofd van de fotograaf keurig op afstand blijft.

Qua beeldkwalité: De Sigma is venijnig scherp, alleen is de overgang van scherp naar onscherp nogal abrupt. Je moet door de korte voorwerpsafstand rekening houden met een nogal steile perspectief waardoor het zo'n korte macro veel lastiger wordt om echt fraaie plaatjes te maken.
Ik gebruik die korte macro's vaak als een soort 'trainer', met wat oefening kom je dichter bij de insecten en ga ik dan weer met mijn gebruikelijke lenzen aan de slag (90, 135 en 200mm) dan wordt het percentage treffers aanmerkelijk hoger.

Even een kwartiertje bij een goed gevulde biobak levert je al snel een paar groene vleesvliegen op.


Common green bottlefly by Ouwesok, on Flickr


Common green bottlefly by Ouwesok, on Flickr


Common green bottlefly by Ouwesok, on Flickr


Common green bottlefly by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130756695
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 21:33 schreef Ouwesok het volgende:
[ link | afbeelding ]
Common Darter by Ouwesok, on Flickr

Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar)2.8/135mm
zo shit man, echt gaaf, is dat beest dood?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 september 2013 @ 21:11:51 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130757104
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:05 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

zo shit man, echt gaaf, is dat beest dood?
Voor een dooie libel vloog ie nog vrij behoorlijk.

Eerst schieten, dan vragen stellen noemen ze het wel eens. In de velden en rietkragen let ik niet op soorten. Als pootjes en mogelijk vleugeltjes, dan schieten, thuis zoeken we wel uit wat het was.
Bij vogels gaat dat nog vrij makkelijk, bij insecten wordt het al snel puzzelen vooral als je zweefvliegen fotografeert waarvan er honderden verschillende zijn die ook nog eens allemaal op elkaar lijken met als enige verschil de vlekjes die nét iets anders staan of een streepje dat ontbreekt.
en met juffers zijn de verschillen nóg kleiner

Zo is een gewone pendelvlieg

Helophilus pendulus by Ouwesok, on Flickr

iets heel anders dan de bosbijvlieg

Eristalis horticola by Ouwesok, on Flickr

Beide met de Panny G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130757312
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:11 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Voor een dooie libel vloog ie nog vrij behoorlijk.

Eerst schieten, dan vragen stellen noemen ze het wel eens. In de velden en rietkragen let ik niet op soorten. Als pootjes en mogelijk vleugeltjes, dan schieten, thuis zoeken we wel uit wat het was.
Bij vogels gaat dat nog vrij makkelijk, bij insecten wordt het al snel puzzelen vooral als je zweefvliegen fotografeert waarvan er honderden verschillende zijn die ook nog eens allemaal op elkaar lijken met als enige verschil de vlekjes die nét iets anders staan of een streepje dat ontbreekt.
en met juffers zijn de verschillen nóg kleiner

Zo is een gewone pendelvlieg
[ link | afbeelding ]
Helophilus pendulus by Ouwesok, on Flickr

iets heel anders dan de bosbijvlieg
[ link | afbeelding ]
Eristalis horticola by Ouwesok, on Flickr

Beide met de Panny G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
haha, daar bleef hij toch wel even stilzitten.
Hier zitten ook mooie libelles, van die grote, maar ze gaan niet zitten. :(

Ook weer mooie plaatjes. dat wil ik ook kunnen
#35.
pi_130758117
Verder als dit kom ik niet. :(
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 september 2013 @ 21:30:50 #60
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130758204
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:29 schreef Clayton1 het volgende:
Verder als dit kom ik niet. :(
[ afbeelding ]
Verder is geen probleem. Je komt niet dichterbij :')
Maar dat is een kwestie van tijd
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130758326
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:30 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Verder is geen probleem. Je komt niet dichterbij :')
Maar dat is een kwestie van tijd
Ja dat ja,
Hoezo kwestie van tijd? dichterbij scherpstellen gaat gewoon niet met die lens.
Of ik doe iets fout natuurlijk
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 september 2013 @ 21:34:14 #62
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130758409
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:32 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ja dat ja,
Hoezo kwestie van tijd? dichterbij scherpstellen gaat gewoon niet met die lens.
Of ik doe iets fout natuurlijk
Als het macrovirus je een keer te pakken heeft is dichterbij een kwestie van tijd :Y
en zo her en der wat budget
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 september 2013 @ 21:54:59 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130759672
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:32 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Ja dat ja,
Hoezo kwestie van tijd? dichterbij scherpstellen gaat gewoon niet met die lens.
Of ik doe iets fout natuurlijk
Dit is wat mijn zoon met een kale 103A zo ongeveer weet te halen.


Scherptediepte is wat te kort voor een grote vlinder, maar als je even naar het oog en de antennes kijkt zie je dat die zoom nou niet direct beroerd presteert.
Zet je er wat tussenringen achter, dan zijn die grote zweefvliegen ook best haalbaar
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130760014
Mooi hoor, vlinders of andere grotere dieren en blomen lukt me ook, die kleinere beestjes niet.
Toch aan uitbreiding denken. :)
#35.
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 22:08:15 #65
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_130760450
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:00 schreef Clayton1 het volgende:
Mooi hoor, vlinders of andere grotere dieren en blomen lukt me ook, die kleinere beestjes niet.
Toch aan uitbreiding denken. :)
Wat voor camera/lens heb je? Bij verwisselbare lenzen zijn tussenringen een optie, als je niet meteen een macrolens wil, anders is een voorzetlens misschien mogelijk als je een filterschroefdraad hebt.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_130760865
Heb een eos / Tamron 103A, zit ik idd al naar te kijken
#35.
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 22:35:57 #67
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_130761998
Da's toch die mooie oude 80-210? Dan is een setje ringen een goede optie, elke EOS heeft toch een EF fitting?
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_130762286
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:35 schreef Barbaaf het volgende:
Da's toch die mooie oude 80-210? Dan is een setje ringen een goede optie, elke EOS heeft toch een EF fitting?
Klopt dat is die, goedkoop op rommelmarkt gekocht. :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 september 2013 @ 22:43:26 #69
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130762393
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:35 schreef Barbaaf het volgende:
Da's toch die mooie oude 80-210? Dan is een setje ringen een goede optie, elke EOS heeft toch een EF fitting?
Yup.

Om te starten met macro is een setje tussenringen als uitbreiding op zo'n 103A een hele zinvolle. Die ringen kun je ook met andere lenzen gebruiken en zelfs al koop je uiteindelijk een 'echte' macrolens, dan nog zijn die ringen ideaal op het moment dat het allemaal nog macro'er dan macro moet.
en dat moment laat gek genoeg nooit lang op zich wachten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 september 2013 @ 22:53:37 #70
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130762921
Voor de volledigheid ook nog even de opname die ik zelf van die gehakkelde aurelia maakte


Comma Butterfly by Ouwesok, on Flickr

Met de Panny G1 en de Sigma Scalematic 3.5/200mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 6 september 2013 @ 22:48:09 #71
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130903489
Als je veel oude manualfocuslenzen gebruikt is het eerste wat je voor iedere veldtocht doet het afstellen van je zoeker, vooral bij kritisch instellen merk je dat dingen lekkerder gaan als die zoekercorrectie precies goed ingesteld staat. Bij mij houdt dat meestal in dat ik een stuk of drie zoekers moet afstellen :')
Het ritueeltje speelt zich meestal af in de tuin en meestal vuur ik even een paar proefschoten af om te kijken of alles werkt zoals ik wil. Soms levert dat zelfs nog wel toonbare plaatjes op ook.


Common green bottlefly by Ouwesok, on Flickr


Garden Cross Spider by Ouwesok, on Flickr

Beide met de Panasonic G1 en een Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130960197
Ik ben sinds een paar maanden ook aan het fotograferen geslagen.
Ik krijg er steeds meer plezier in en macro is ook leuk om te doen.
deze heb ik gemaakt met een 70-300 lens:



Heeft iemand misschien nog een tip om een macro lens aan te schaffen voor een canon eos 550 D
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 september 2013 @ 20:37:40 #73
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130960861
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 20:28 schreef oeje55 het volgende:
Ik ben sinds een paar maanden ook aan het fotograferen geslagen.
Ik krijg er steeds meer plezier in en macro is ook leuk om te doen.
deze heb ik gemaakt met een 70-300 lens:

[ afbeelding ]
Fraaie :Y

quote:
Heeft iemand misschien nog een tip om een macro lens aan te schaffen voor een canon eos 550 D
Wat voor tip wil je precies :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130962151
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 20:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Fraaie :Y

[..]

Wat voor tip wil je precies :?
Misschien heeft iemand nog een lens in de aanbieding, of staat er op marktplaats iets wat past op de EOS.

Ik lees hierboven dat er ook tussenringen zijn.
Kan dat ook in combinatie met de EFS 18-55mm lens?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 september 2013 @ 21:03:23 #75
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130962942
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 20:54 schreef oeje55 het volgende:

[..]

Misschien heeft iemand nog een lens in de aanbieding, of staat er op marktplaats iets wat past op de EOS.

Ik lees hierboven dat er ook tussenringen zijn.
Kan dat ook in combinatie met de EFS 18-55mm lens?
Je ziet dat libellen en grote insecten al prima met zo'n 70-300mm gaan. Je hebt dus al een goede uitgangssituatie.

Met een setje automatische tussenringen kun je die mogelijkheden nog wat uitbreiden (kost je met wat zoeken op fleabay zo'n 45 euro). Die tussenringen kun je met elke lens gebruiken, dus ook met je standaardzoom. Hou er in dat geval wel rekening mee dat je erg dicht op je onderwerpen moet kruipen.
Zo'n setje tussenringen blijft altijd bruikbaar, ook als je uiteindelijk een 'echte' macrolens hebt en een keer flink door de barrière wilt breken.

Er staan altijd wel wat macrolenzen te koop op Marktplaats. Een miskoop kun je er nauwelijks aan doen, ik moet de eerste echt slechte macrolens nog tegenkomen. Idealiter ga je dan voor een Canon 100mm macro, maar ook met een Tamron 90mm, een Sigma 105mm of een Tokina 100mm is het heerlijk macro'en geblazen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130963770
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 20:28 schreef oeje55 het volgende:
Ik ben sinds een paar maanden ook aan het fotograferen geslagen.
Ik krijg er steeds meer plezier in en macro is ook leuk om te doen.
deze heb ik gemaakt met een 70-300 lens:

[ afbeelding ]

Heeft iemand misschien nog een tip om een macro lens aan te schaffen voor een canon eos 550 D
Goed bezig
#35.
  † In Memoriam † zondag 8 september 2013 @ 21:22:04 #77
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_130964333
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:03 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Je ziet dat libellen en grote insecten al prima met zo'n 70-300mm gaan. Je hebt dus al een goede uitgangssituatie.

Met een setje automatische tussenringen kun je die mogelijkheden nog wat uitbreiden (kost je met wat zoeken op fleabay zo'n 45 euro). Die tussenringen kun je met elke lens gebruiken, dus ook met je standaardzoom. Hou er in dat geval wel rekening mee dat je erg dicht op je onderwerpen moet kruipen.
Zo'n setje tussenringen blijft altijd bruikbaar, ook als je uiteindelijk een 'echte' macrolens hebt en een keer flink door de barrière wilt breken.

Er staan altijd wel wat macrolenzen te koop op Marktplaats. Een miskoop kun je er nauwelijks aan doen, ik moet de eerste echt slechte macrolens nog tegenkomen. Idealiter ga je dan voor een Canon 100mm macro, maar ook met een Tamron 90mm, een Sigma 105mm of een Tokina 100mm is het heerlijk macro'en geblazen.
Hier wil ik wel op aanvullen dat Ouwesok vast niet voor niets de 100mms noemt, die zijn handiger in gebruik dan de 50- en 60mm, je hoeft minder dicht bij je onderwerp te komen voor dezelfde beelduitsnede.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 september 2013 @ 21:37:37 #78
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130965517
quote:
10s.gif Op zondag 8 september 2013 21:22 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Hier wil ik wel op aanvullen dat Ouwesok vast niet voor niets de 100mms noemt, die zijn handiger in gebruik dan de 50- en 60mm, je hoeft minder dicht bij je onderwerp te komen voor dezelfde beelduitsnede.
Juist en tevens correct.
Een brandpunt van rond de 100mm levert je wat meer werkruimte op en bij insecten wat minder wegvliegers. Daarbij tekent ie wat vlakker dan een 50mm en dat is iets liever met die minimale scherptediepte die je in het macrobereik hebt.
Kijk in dat kader nog even terug naar die vliegen die ik met de Sigma 50mm deed en vergelijk dat eens met die vlieg uit de Komine 135mm
Nog langer kan ook, alleen zijn die lenzen nogal prijzig, groot en zwaar en vergen ze weer een hele eigen aanpak die je pas lekker leert doorgronden als je handig bent geworden met zo'n 100mm (of 90, of 105)

Wil trouwens niet zeggen dat het met een korte macro allemaal niet zou kunnen, 't is alleen wat harder werken en wat grotere blunderkans. Maar het kan wel, getuige onderstaand ouwetje


Some red fly by Ouwesok, on Flickr

Met de NEX5N en de Komine 2.8/55mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130965623
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Juist en tevens correct.
Een brandpunt van rond de 100mm levert je wat meer werkruimte op en bij insecten wat minder wegvliegers. Daarbij tekent ie wat vlakker dan een 50mm en dat is iets liever met die minimale scherptediepte die je in het macrobereik hebt.
Kijk in dat kader nog even terug naar die vliegen die ik met de Sigma 50mm deed en vergelijk dat eens met die vlieg uit de Komine 135mm
Nog langer kan ook, alleen zijn die lenzen nogal prijzig, groot en zwaar en vergen ze weer een hele eigen aanpak die je pas lekker leert doorgronden als je handig bent geworden met zo'n 100mm (of 90, of 105)

Wil trouwens niet zeggen dat het met een korte macro allemaal niet zou kunnen, 't is alleen wat harder werken en wat grotere blunderkans. Maar het kan wel, getuige onderstaand ouwetje

[ link | afbeelding ]
Some red fly by Ouwesok, on Flickr

Met de NEX5N en de Komine 2.8/55mm
Wat is dat voor beest ?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 september 2013 @ 21:40:35 #80
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130965733
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:39 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Wat is dat voor beest ?
Staat eronder :') Een of andere rooie vlieg.
Ik wist het ook zo snel even niet
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130965903
:)
ik zag het staan toen ik op de knop drukte :)

Hoe of waar zoek jij trouwens al die namen van die beesten ?
#35.
pi_130966746
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:40 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Staat eronder :') Een of andere rooie vlieg.
Ik wist het ook zo snel even niet
Na wat speurwerk zou het een azijnvliegje kunnen zijn
#35.
pi_130966840
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Juist en tevens correct.
Een brandpunt van rond de 100mm levert je wat meer werkruimte op en bij insecten wat minder wegvliegers. Daarbij tekent ie wat vlakker dan een 50mm en dat is iets liever met die minimale scherptediepte die je in het macrobereik hebt.
Kijk in dat kader nog even terug naar die vliegen die ik met de Sigma 50mm deed en vergelijk dat eens met die vlieg uit de Komine 135mm
Nog langer kan ook, alleen zijn die lenzen nogal prijzig, groot en zwaar en vergen ze weer een hele eigen aanpak die je pas lekker leert doorgronden als je handig bent geworden met zo'n 100mm (of 90, of 105)

Wil trouwens niet zeggen dat het met een korte macro allemaal niet zou kunnen, 't is alleen wat harder werken en wat grotere blunderkans. Maar het kan wel, getuige onderstaand ouwetje

[ link | afbeelding ]
Some red fly by Ouwesok, on Flickr

Met de NEX5N en de Komine 2.8/55mm
Oke, dank voor de reactie's. Ik ga dan denk ik toch voor de 100 mm winkelen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 8 september 2013 @ 22:03:21 #84
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130967444
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 21:42 schreef Clayton1 het volgende:
:)
ik zag het staan toen ik op de knop drukte :)

Hoe of waar zoek jij trouwens al die namen van die beesten ?
Voor zover ik ze niet weet zoek ik gewoon op de omschrijving van het uiterlijk en kijk dan naar de afbeeldingen die gevonden worden en kijk of er iets bij zit wat er op lijkt. Werkt opmerkelijk goed zolang je niet de eerste bent die een bepaalde soort fotografeert.
Heb ik eenmaal een kandidaat, dan is het nog een keer de andere kant op, dus met de soortnaam kijken of m'n veronderstelling juist is. Die zoektocht doe ik meestal op waarneming.nl waar dan gelijk vast te stellen is hoeveel er van die beestjes in de diverse gebieden rondzoemen.

Tot voor kort besteedde ik er niet al teveel zorg aan om te achterhalen wát het precies was wat ik fotografeerde of zag, als het maar pootjes en vleugeltjes heeft ben ik al blij.
Het kan echter naast de juiste omschrijving bij je plaatje bijzonder behulpzaam zijn bij het fotograferen als je iets meer kennis van de diverse soorten en vooral van het gedrag hebt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_131459303
Niet echt macro, maar toch.
Wat is dit voor beestje? die hier zit te peuzelen


#35.
  zondag 22 september 2013 @ 22:31:59 #86
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_131461985
Is het niet een sluipwespachtige?



Maand geleden heb ik deze foto gemaakt :)
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 22 september 2013 @ 22:55:22 #87
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131463371
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:41 schreef Clayton1 het volgende:
Niet echt macro, maar toch.
Wat is dit voor beestje? die hier zit te peuzelen

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou even op waarneming.nl zoeken en dan bij de soorten naar de 'plooivleugelwespen', daar komt ie het meest in de buurt.
Welke het exact is kan ik zo snel even niet zeggen, de ellende met wespen is dat ze allemaal op elkaar lijken.

Groene vleesvliegen blijven leuke macrobeestjes :Y


Common green bottlefly by Ouwesok, on Flickr

Met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm

[ Bericht 25% gewijzigd door Ouwesok op 22-09-2013 23:50:46 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_131477202
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 23:28 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik zou, gewoon met deze opnamen eens een poging doen om ze wat lichter te maken, ze zijn wat donker maar nog wel repareerbaar.
Bij de volgende gelegenheid zou je eens moeten vaststellen hoeveel je automaat onderbelicht bij gebruik van deze lens. Dat doe je door, als de foto op je display er al donker uitziet, je belichtingscorrectie eens naar +1 te draaien en het nog eens proberen.
Dat een lichtmeter gaat afwijken bij manualfocuslenzen is op zich niet ongebruikelijk, is allemaal prima corrigeerbaar.
Als je die Tamron 103A voor grotere insecten gebruikt (vlinders, libellen, sprinkhanen) dan zul je nog versteld staan hoeveel kwaliteit er uit dat ding komt, en om zo'n lens lekker in de vingers te krijgen is er maar één recept: heel veel fotograferen.

Met een lens die ik nog niet helemaal in de vingers heb, harde wind en een libel was het best nog even een klus om er een scherpe opname uit te peuren. Uiteindelijk wint de aanhouder :7
[ link | afbeelding ]
Common Darter by Ouwesok, on Flickr
Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Leuke Steenrode heidelibel, het vrouwtje is mooi licht van kleur. Enige waar ik altijd op let is dat ze er helemaal opstaat
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 september 2013 @ 17:49:31 #89
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131485844
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 13:55 schreef WithCanonyoucan het volgende:

[..]

Leuke Steenrode heidelibel, het vrouwtje is mooi licht van kleur. Enige waar ik altijd op let is dat ze er helemaal opstaat
Zo ongeveer :?


Common Darter by Ouwesok, on Flickr

Wederom met de Panny G1 en de Komine 2.8/135
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_131486815
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 17:49 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zo ongeveer :?

[ link | afbeelding ]
Common Darter by Ouwesok, on Flickr

Wederom met de Panny G1 en de Komine 2.8/135
Haha ja alleen dit is de bruinrode. Ziet er goed uit. Qua compositie zou ik rechts een leegte hebben, omdat de libel naar rechts kijkt. Maar dat is puur smaak.
  maandag 23 september 2013 @ 21:35:47 #91
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_131494412
Compositie is erg lastig bij dit onderwerp, vind ik.

Enerzijds wil je rechts een leegte omdat de libelle naar rechts kijkt, maar door het lange achterlijfje krijg je dan links ook automatisch een leegte, waardoor de kop gecentreerd wordt (en dat is een minder mooie compositie).
Anderzijds wil je de regel van derden toepassen op het zwaartepunt van de libelle (thorax/kop) en dat is in deze foto ook gebeurd, maar daardoor krijg je dus dat je rechts weinig ruimte overhoudt.
This isn't even my final form.
pi_131494783
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:35 schreef Levolution het volgende:
Compositie is erg lastig bij dit onderwerp, vind ik.

Enerzijds wil je rechts een leegte omdat de libelle naar rechts kijkt, maar door het lange achterlijfje krijg je dan links ook automatisch een leegte, waardoor de kop gecentreerd wordt (en dat is een minder mooie compositie).
Anderzijds wil je de regel van derden toepassen op het zwaartepunt van de libelle (thorax/kop) en dat is in deze foto ook gebeurd, maar daardoor krijg je dus dat je rechts weinig ruimte overhoudt.
Kwestie van anders positioneren, maar het is zeker lastig. Maar dat maakt het juist uitdagend
  † In Memoriam † maandag 23 september 2013 @ 21:54:28 #93
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_131495348
De 'regel van derden' wordt toch ook verticaal toegepast? Wat dat betreft zit de libel keurig op 2/3 van de hoogte.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  maandag 23 september 2013 @ 22:13:16 #94
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_131496381
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:54 schreef Barbaaf het volgende:
De 'regel van derden' wordt toch ook verticaal toegepast? Wat dat betreft zit de libel keurig op 2/3 van de hoogte.
Klopt, in deze foto is zowel verticaal als horizontaal de regel van derden toegepast.
This isn't even my final form.
pi_131497606
Theoretisch gezien de ideale compositie.

Waar ik me de laatste tijden aan erger (je wordt steeds kritischer }:| ) is het uitbijten van de ogen door de zon. Zet je zo'n beest in de schaduw vliegt het weg. Iemand tips om dit te vermijden? Zat zelf te denken aan een flitser voor tegenlicht.
  maandag 23 september 2013 @ 22:48:23 #96
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_131498113
Wat bedoel je met uitbijten?

In ieder geval zou een invulflits wellicht wel een oplossing kunnen bieden inderdaad.
This isn't even my final form.
pi_131498502
Ik bedoel dat felle puntje in het oog (wat in deze foto minimaal is).

Maar wanneer je een close-up maakt van de snoet, zijn de ogen bijna voor 1/3de bedekt. Dat is niet de regel van derden :P. Toch jammer want je kunt dan niet meer boter kaas en eieren spelen met de segmenten in het oog.

Maar een ringflitser ook mogelijk?
  maandag 23 september 2013 @ 23:05:19 #98
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_131498792
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:58 schreef WithCanonyoucan het volgende:
Ik bedoel dat felle puntje in het oog (wat in deze foto minimaal is).

Maar wanneer je een close-up maakt van de snoet, zijn de ogen bijna voor 1/3de bedekt. Dat is niet de regel van derden :P. Toch jammer want je kunt dan niet meer boter kaas en eieren spelen met de segmenten in het oog.

Maar een ringflitser ook mogelijk?
Kwestie van goed invullen en ook goed diffusen van je flitslicht, denk ik. Ringflitser zou kunnen werken mits goed diffused. Ik denk dat het belangrijk is dat het licht van meerdere kanten komt. Ringflash of twinflash dus. Eventueel zelf in elkaar geknutseld om de kosten te drukken.

Kijk bijvoorbeeld naar deze foto:
http://www.alexanderwild.(...)eudomyrmex/i-wzL7Rq6
Je ziet wel licht weerkaatsen in het oog maar het is voldoende diffused om geen scherpe vlek te geven die de details wegneemt.

Allemaal theorie trouwens, zelf probeer ik mijn macrofoto's ook nog te optimaliseren.
This isn't even my final form.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 23 september 2013 @ 23:09:53 #99
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131499022
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:58 schreef WithCanonyoucan het volgende:
Ik bedoel dat felle puntje in het oog (wat in deze foto minimaal is).

Maar wanneer je een close-up maakt van de snoet, zijn de ogen bijna voor 1/3de bedekt. Dat is niet de regel van derden :P. Toch jammer want je kunt dan niet meer boter kaas en eieren spelen met de segmenten in het oog.

Maar een ringflitser ook mogelijk?
Ringflits is inderdaad mogelijk :Y Als je geluk hebt maak je maximaal 1 opname en meestal haal je die eerste al niet omdat het insect 'iets groots' aan ziet komen.
Daarbij is een ringflits minder geschikt op langere macrolenzen, presteert het mooist op 50mm en met 50mm kom je niet in de buurt van een libel.

Hoewel het qua belichting hele leuke mogelijkheden biedt ben ik een beetje afgestapt van het gebruiken van flitsers voor macro, simpelweg omdat je setup veel te groot wordt en je daarom teveel wegvliegertjes krijgt.
Misschien volgend insectenseizoen eens met flitslicht en een lange macrolens (200mm) experimenteren. Licht hoeft met die afstanden ook niet meer met een macroflitser, maar kan met een licht aangepaste 'normale' flits.

Laat trouwens ook eens wat van je macro's zien. We kunnen er dan op zijn minst van genieten en misschien steken we er nog wel wat van op ook.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 23 september 2013 @ 23:12:22 #100
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_131499143
Ik heb juist net een flitser aangeschaft, maar ik kom dan ook vaak licht te kort voor mijn favoriete onderwerp, mieren. En die lopen sowieso altijd, ze lopen niet speciaal weg voor je lompe setup. :P

Helaas nog te weinig tijd gehad om er uitbundig mee te spelen.
This isn't even my final form.
pi_131499744
Pm maar een mail -O- Hier lukt me niet.

[ Bericht 30% gewijzigd door WithCanonyoucan op 23-09-2013 23:35:06 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 25 september 2013 @ 20:51:49 #102
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131565416
Beroerder had ze niet kunnen gaan hangen, maar middels het kantelscherm van de Panasonic viel er tenminste nog iets vast te leggen.
Te groot voor de scherptediepte, eigenlijk ook te groot voor het kader (achteruit gaan leverde takken en zo in beeld op), kortom niet ideaal, maar zo ontzettend vaak kom je ook niet een wespspin tegen, een vrouwtje in dit geval.


Wasp Spider by Ouwesok, on Flickr

Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_131566148
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:51 schreef Ouwesok het volgende:
Beroerder had ze niet kunnen gaan hangen, maar middels het kantelscherm van de Panasonic viel er tenminste nog iets vast te leggen.
Te groot voor de scherptediepte, eigenlijk ook te groot voor het kader (achteruit gaan leverde takken en zo in beeld op), kortom niet ideaal, maar zo ontzettend vaak kom je ook niet een wespspin tegen, een vrouwtje in dit geval.

[ link | afbeelding ]
Wasp Spider by Ouwesok, on Flickr

Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Wow die is gaaf
#35.
  woensdag 25 september 2013 @ 21:27:25 #104
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_131567161
Die heb ik nog nooit in het wild gezien, alleen in boeken. Mooie vondst!
This isn't even my final form.
pi_131568368
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 20:51 schreef Ouwesok het volgende:
Beroerder had ze niet kunnen gaan hangen, maar middels het kantelscherm van de Panasonic viel er tenminste nog iets vast te leggen.
Te groot voor de scherptediepte, eigenlijk ook te groot voor het kader (achteruit gaan leverde takken en zo in beeld op), kortom niet ideaal, maar zo ontzettend vaak kom je ook niet een wespspin tegen, een vrouwtje in dit geval.

[ link | afbeelding ]
Wasp Spider by Ouwesok, on Flickr

Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Waar heb je dat monster gespot?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 25 september 2013 @ 21:50:35 #106
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131568518
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2013 21:48 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Waar heb je dat monster gespot?
Amsterdamse Waterleidingduinen, maar je kunt ze overal in Nederland vinden al viel het me mee dat er nog ééntje was, het is meer een augustusverschijning.
Je vindt ze aan de hand van hun web waardoor een soort dikke witte 'sliert' gevlochten hangt. Ze zitten meest laag bij de grond.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_131568677
Oké, nog 11 maanden wachten dan. wel een gave plaat van een bijzonder beest.
#35.
pi_131572986
Wespspinnen (tijgerspin) zijn inderdaad van de laatste jaren. Maar tegenwoordig kom ik ze dikwijls tegen.. Wat me een tijd terug opviel zijn de grote cocons:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Wespenspinne-kokon.jpg
  † In Memoriam † zaterdag 28 september 2013 @ 21:09:04 #109
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_131655617
Gisteren ook weer eens op stap geweest met de 7D en de 100mm /2.8 van Canon. De zon scheen en diverse insekten deden zich te goed aan de laatbloeiers, of zaten lekker te zonnen.


Dit vlindertje heeft al een lange zomer achter de rug zo te zien.







Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_131655954
Ik had een maand terug ook een hufter voor m'n lens.

I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_131656638
Mijn eerste pogingen met macro ringen

Wat is dit voor een diertje?No1





#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 september 2013 @ 21:46:02 #112
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131656911
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:37 schreef Clayton1 het volgende:
Mijn eerste pogingen met macro ringen

Wat is dit voor een diertje?No1
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat gaat toch meer dan heel behoorlijk :Y ^O^
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_131657097
Dank je.
foto 1,2,3 achter inde tuin, 4,5,6, langs het water.
Weet alleen niet wat 1, 4, 5en 6 voor diertjes zijn.
diertje 6 is echt maar 3mm klein
#35.
pi_131660886
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2013 21:50 schreef Clayton1 het volgende:
Dank je.
foto 1,2,3 achter inde tuin, 4,5,6, langs het water.
Weet alleen niet wat 1, 4, 5en 6 voor diertjes zijn.
diertje 6 is echt maar 3mm klein
1: Strontvlieg
3: Steenrode heidelibel
4: Sluipwesp
5: Mug (een of andere dansmug denk ik)
6: Groene cicade
pi_131687883




#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 september 2013 @ 21:58:55 #116
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131724284
quote:
Dat gaat helemaal de goeie kant op :Y

Nog bijzonderheden waarmee je het hebt opgenomen :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_131724389
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 21:58 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat gaat helemaal de goeie kant op :Y

Nog bijzonderheden waarmee je het hebt opgenomen :?
Thx,
Nee. met 55-200 en volgens de 13 en 21 mm ring
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 30 september 2013 @ 22:02:50 #118
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131724529
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 22:00 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Thx,
Nee. met 55-200 en volgens de 13 en 21 mm ring
Zo zie je hoeveel pret je met zo'n set tussenringen kunt hebben en het leuke is dat ze tot ver in de toekomst bruikbaar blijven hoe je macro-pad zich ook maar mag ontwikkelen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_131724705
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 22:02 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zo zie je hoeveel pret je met zo'n set tussenringen kunt hebben en het leuke is dat ze tot ver in de toekomst bruikbaar blijven hoe je macro-pad zich ook maar mag ontwikkelen.
Ben er ook heel tevreden mee
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 7 oktober 2013 @ 00:49:44 #120
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131925503
Het laatste restje zonlicht van de dag.



Met de Panny G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 8 oktober 2013 @ 00:44:09 #121
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_131959328
Op een berkenstam in het zonnetje.


Kite tailed robberfly by Ouwesok, on Flickr

wederom met de Panny G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 9 oktober 2013 @ 23:37:36 #122
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_132026077
En iedere keer als je denkt dat nu de macrolenzen wel weer in het vet kunnen lijken ze er geen genoeg van te kunnen krijgen, die kleine geleedpotigen en vliesvleugeligen.

Op de berkenstammen waarop ik ook de roofvlieg vastlegde


Black Darter by Ouwesok, on Flickr


Common Darter by Ouwesok, on Flickr

Op een hoge spar waar wat hars door de schors naar buiten kwam leek het een pretpark. De vlinders waren nog redelijk ruim vertegenwoordigd voor begin oktober maar wel merkbaar kleiner dan in de top van de zomer.


Red Admiral by Ouwesok, on Flickr


Comma Butterfly by Ouwesok, on Flickr

Alles met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm

Inmiddels zal het qua weer wel zo ongeveer gedaan zijn met het meeste insectenspul. Gelukkig heb ik nog redelijk wat achterstallig spul liggen waar ik de komende tijd dit topic mee ga ontsieren :7
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_132108808
Vandaag in de tuin, als de zon schijnt komen ze tevoorschijn.

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 oktober 2013 @ 17:50:55 #124
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_132129529
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 21:36 schreef Clayton1 het volgende:
Vandaag in de tuin, als de zon schijnt komen ze tevoorschijn.

[ afbeelding ]
En vanwege zweefvlieg kun je je een breuk zoeken naar wat het nou eigenlijk voor een type is geweest :')

Het gaat bij jou al steeds beter met de kleine beestjes zo te zien ^O^

Nog even uit het insectenfeestje op de beharste schors van een enorme spar ergens in het Dwingelderveld. Een aantal opnamen van een redelijk grote vlieg die we in Flevo'tjesland niet echt veel zien, de Schorsvlieg met zijn fraaie oranje stijlkenmerken. Wat moeilijker als andere vliegen, de schorsvlieg heeft hele fijne facetten wat zoveel inhoudt als dat ie een goed zicht heeft en dat merk je weer aan hoe wegvliegerig zijn zijn.

1

Noon fly by Ouwesok, on Flickr

2

Noon fly by Ouwesok, on Flickr

3

Noon fly by Ouwesok, on Flickr

Wederom met de Panny G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_132136321
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 17:50 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

En vanwege zweefvlieg kun je je een breuk zoeken naar wat het nou eigenlijk voor een type is geweest :')

Het gaat bij jou al steeds beter met de kleine beestjes zo te zien ^O^

Nog even uit het insectenfeestje op de beharste schors van een enorme spar ergens in het Dwingelderveld. Een aantal opnamen van een redelijk grote vlieg die we in Flevo'tjesland niet echt veel zien, de Schorsvlieg met zijn fraaie oranje stijlkenmerken. Wat moeilijker als andere vliegen, de schorsvlieg heeft hele fijne facetten wat zoveel inhoudt als dat ie een goed zicht heeft en dat merk je weer aan hoe wegvliegerig zijn zijn.

1
[ link | afbeelding ]
Noon fly by Ouwesok, on Flickr

2
[ link | afbeelding ]
Noon fly by Ouwesok, on Flickr

3
[ link | afbeelding ]
Noon fly by Ouwesok, on Flickr

Wederom met de Panny G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Bedankt voor het compliment,
maar hier kan ik niet aan tippen.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 oktober 2013 @ 21:10:19 #126
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_132136489
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 21:06 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Bedankt voor het compliment,
maar hier kan ik niet aan tippen.
Komt wel. Dit jaar wellicht niet meer maar met een beetje mazzel kruipen er over een maand of vier de eerste nieuwelingen alweer uit de bagger :Y
en met wat minder mazzel een paar maanden later
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_132136561
Nou, ervaring haal je niet makkelijk in.

Yep de lenzen kunnen de kast in
#35.
pi_132138933
Over opbergen gesproken, Is het nodig/ verstandig als je lenzen opbergt, er van die zakjes met die balletjes erin er bij te leggen. Om eventueel vocht te onnemen?
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 oktober 2013 @ 00:21:13 #129
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_132381712
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 21:52 schreef Clayton1 het volgende:
Over opbergen gesproken, Is het nodig/ verstandig als je lenzen opbergt, er van die zakjes met die balletjes erin er bij te leggen. Om eventueel vocht te onnemen?
Nee, die laat je beter weg tenzij je de boel onder vochtige omstandigheden bewaart. Alleen al omdat ze beheurlijk giftig zijn moet je die silicageldingen niet overal bij bewaren maar aan het klein chemisch afval toevertrouwen.

Het wordt nu hard minder met de fotografeerbare insecten. Spinnevoer vliegt er kennelijk nog genoeg rond getuige deze harige dame die in mijn achtertuin hangt.


Garden Cross Spider by Ouwesok, on Flickr
Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 21 oktober 2013 @ 16:43:20 #130
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_132398640
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
pi_132412815
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 00:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Nee, die laat je beter weg tenzij je de boel onder vochtige omstandigheden bewaart. Alleen al omdat ze beheurlijk giftig zijn moet je die silicageldingen niet overal bij bewaren maar aan het klein chemisch afval toevertrouwen.

Het wordt nu hard minder met de fotografeerbare insecten. Spinnevoer vliegt er kennelijk nog genoeg rond getuige deze harige dame die in mijn achtertuin hangt.

[ link | afbeelding ]
Garden Cross Spider by Ouwesok, on Flickr
Met de Panasonic G1 en de Komine(Vivitar) 2.8/135mm
Mooie kruisspin.
Er vliegt hier inderdaad met deze temperaturen nog genoeg rond. mits ze niet in een web belanden
#35.
pi_132596952
Zelfs een klein madeliefje wordt een reuzenbloem met macro :-)

  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 oktober 2013 @ 01:25:05 #134
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_132643714
Hele kleine paddenstoeltjes in een bos waar weinig licht doorvalt. Statiefwerk dus en met de paddenstoelenescapades van vorige week was al gebleken dat de kleine Cullmann voor macro wat tegenvalt. Zo op een tafel is het nog net te doen.



Door zijn smalle basis heeft ie vrij sterke omflikkerneigingen en je hebt eigenlijk vier handen nodig om er lekker mee te werken. Dus maar eens een andere uit de collectie gepakt die net te licht is voor een spiegelreflex, maar met zo'n spiegelloze prima zou moeten werken.

Als macrofotograaf wil je eigenlijk maar één statief: een Benbo MkIII Trekker
Ja, liever een MkI, maar die vind je niet zo vaak



Dit ding werkt dus iets anders dan andere statieven, de poten draaien met zijn drieën om een soort horizontale as samen met de zuil. Hierdoor krijg je een ding dat er raar uitziet maar ontzettend flexibel is, je laat de camera met gemak tot net boven de grond zakken en met het klapscherm van een spiegelloze is het dan goed paddenstoelen jagen

En dan krijg je ongeveer zoiets:

Mushroom by Ouwesok, on Flickr


Mushroom by Ouwesok, on Flickr

Allebei dus met die rooie Panny en de Komine 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_132673848
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 01:25 schreef Ouwesok het volgende:
Hele kleine paddenstoeltjes in een bos waar weinig licht doorvalt. Statiefwerk dus en met de paddenstoelenescapades van vorige week was al gebleken dat de kleine Cullmann voor macro wat tegenvalt. Zo op een tafel is het nog net te doen.

[ afbeelding ]

Door zijn smalle basis heeft ie vrij sterke omflikkerneigingen en je hebt eigenlijk vier handen nodig om er lekker mee te werken. Dus maar eens een andere uit de collectie gepakt die net te licht is voor een spiegelreflex, maar met zo'n spiegelloze prima zou moeten werken.

Als macrofotograaf wil je eigenlijk maar één statief: een Benbo MkIII Trekker
Ja, liever een MkI, maar die vind je niet zo vaak

[ afbeelding ]

Dit ding werkt dus iets anders dan andere statieven, de poten draaien met zijn drieën om een soort horizontale as samen met de zuil. Hierdoor krijg je een ding dat er raar uitziet maar ontzettend flexibel is, je laat de camera met gemak tot net boven de grond zakken en met het klapscherm van een spiegelloze is het dan goed paddenstoelen jagen

En dan krijg je ongeveer zoiets:
[ link | afbeelding ]
Mushroom by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]
Mushroom by Ouwesok, on Flickr

Allebei dus met die rooie Panny en de Komine 2.8/135mm
Een heel apparaat zeg, mooie fotos.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 29 oktober 2013 @ 00:23:56 #136
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_132680487
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 21:42 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Een heel apparaat zeg
Valt mee, wat hem zo groot maakt is het fenomeen dat die poten alle kanten op kunnen. Qua meeneem is ie handzamer dan mijn Manfrotto.
quote:
, mooie fotos.
Dankz Hopelijk binnenkort meer met dit tuigje dat het prima doet bij de paddenstoelen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 29 december 2013 @ 20:52:49 #137
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_134845398
Voor komend jaar toch maar een Blijdorp abonnementje gehaald en daarom een wintertip om het gevaar van een inactieve macrolens te kunnen bevechten.

In de nieuwe Amazonica-hal vliegen duizenden vlinders rond die elk moment voor je neus kunnen gaan zitten. Door de diffuse kap heb je er, hoewel momenteel wat weinig, prachtig licht, ideaal om in het winterseizoen een paar uurtjes aan je macroskills te werken waar je dan in de zomer in 's lands rietkragen weer je voordeel mee kunt doen.

Vanmiddag met de NEX5N en de Tokina AT-X M90 2.5/90mm


Binnenkort meer, ik ben er nogal tekeergegaan :7
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 maart 2014 @ 23:38:07 #138
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_137401759
Zou het echt zo vroeg inzetten dit jaar :?

Afgelopen weekend op de muur in mijn tuin, even een gesprekje onder een stuk of zes ogen :')

"Hey Sok, wat zien al mijn ogen, een Komine 90mm tegenwoordig :? "


Zebra Spider by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 7 maart 2014 @ 23:10:24 #139
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_137501801
Ook nog van vorig weekend, zelfde muur, zelfde camera, zelfde lens, ander beestje


Fly by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_137527043
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 23:38 schreef Ouwesok het volgende:
Zou het echt zo vroeg inzetten dit jaar :?

Afgelopen weekend op de muur in mijn tuin, even een gesprekje onder een stuk of zes ogen :')

"Hey Sok, wat zien al mijn ogen, een Komine 90mm tegenwoordig :? "

[ link | afbeelding ]
Zebra Spider by Ouwesok, on Flickr
Het voorjaar is in volle gang, vanmddag ook al even zitten spelen met lenzen en tussenringen.
al diverse soorten gespot.

Deze met 70-300 Tamron en wat tussenringen.


[ Bericht 5% gewijzigd door Clayton1 op 08-03-2014 21:54:50 ]
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 8 maart 2014 @ 22:04:18 #141
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_137527766
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 21:48 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Het voorjaar is in volle gang, vanmddag ook al even zitten spelen met lenzen en tussenringen.
al diverse soorten gespot.

Deze met 70-300 Tamron en wat tussenringen.
[ afbeelding ]
Netjus :Y ^O^

Ik heb vanmiddag even een korte patrouille langs de muur gedaan, bleef bij wat zebraspinnen en vliegen zoals hierboven. Nou maar hopen dat het veurjaar een beetje deurzet.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_137527921
Thx,

Hier in het tuintje, diverse lieveheersbeestjes, zweefvliegen, zelfs al een vlinder .
en idd vliegen in diverse soorten.
En de berichten zijn goed voor de komende week. :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 29 maart 2014 @ 23:38:29 #143
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138315574
Kleine tragedie op de voorgevel.

Over de vensterbank marcheert een lieveheersbeestje


Altijd even goed uitkijken voor je over de rand stapt :X


ja, die onderste is inderdaad wat ruizig, 't was er een pietsie donker
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_138341221
Mooie actiefoto Ouwesok. Dit weekend ook weer eens gespeeld met de macro ringen. Ik wil dit jaar toch maar eens een echte macrolens aanschaffen, focussen is zo een hele uitdaging!







Sorry dat het er zo veel zijn..ik kon niet kiezen ;)
pi_138343530
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:32 schreef Tjado het volgende:
Mooie actiefoto Ouwesok. Dit weekend ook weer eens gespeeld met de macro ringen. Ik wil dit jaar toch maar eens een echte macrolens aanschaffen, focussen is zo een hele uitdaging!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Sorry dat het er zo veel zijn..ik kon niet kiezen ;)
Welke macro ringen gebruik je, ik heb ook een setje ringen.
http://www.ebay.nl/itm/Co(...)tem1c3df37c7e&_uhb=1
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 30 maart 2014 @ 22:50:37 #146
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138345655
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:14 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Welke macro ringen gebruik je, ik heb ook een setje ringen.
http://www.ebay.nl/itm/Co(...)tem1c3df37c7e&_uhb=1
Interessanter dan die ringen is wat er voor lens op stond, er komt namelijk ontzettend goed spul uit :Y

En op een fotografie(sub)forum moet je je nooit verontschuldigen dat het wat veel plaatjes zijn :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 31 maart 2014 @ 22:57:10 #147
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138383834
Klein Oranjetipje



met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 1 april 2014 @ 23:44:51 #148
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138421101
Galwespje



Met dezelfde camera en dezelfde lens
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 4 april 2014 @ 22:20:13 #149
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138522421
Momenteel krioelt het in het struikgewas van de strekspinnen. Drie voorbeeldjes, alles weer met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm







Rietkruisspin


[ Bericht 13% gewijzigd door Ouwesok op 05-04-2014 00:22:56 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 6 april 2014 @ 12:03:01 #150
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138564149
Veel spinnen online gisteren







Met de NEX5N en de Canon FD 3.5/50mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 6 april 2014 @ 21:13:59 #151
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138587200
Rondje Elzenvliegen met de NEX5N en de Canon FD 3.5/50mm macro.

Ze zijn dit jaar aardig vroeg en het zijn er behoorlijk veel.

1


2


3


4


5 en nog een kevertje
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_138629399
Fraaie platen. :Y
#35.
pi_138684885
Wat baalde ik toen deze steenhommel mooi poseerde en ik alleen maar m'n 15-85mm lens bij had...


pi_138705012
Zag vandaag al een libelle vliegen, Morgen eens om een ven wandelen, kijken of er wat leuks te vinden is
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 9 april 2014 @ 23:13:00 #155
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138711843
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2014 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
Zag vandaag al een libelle vliegen, Morgen eens om een ven wandelen, kijken of er wat leuks te vinden is
Hier zal het nog even duren voor de platbuiken en de rest van de libellen hun opwachting maken, geeft niet, fotograferen we gewoon andere beestjes.

Nog van afgelopen weekend, een zuringwants die, wanneer je te dichtbij komt, ineens nog verdraaid rap blijkt te kunnen lopen :')



en een lekkere vette zweefvlieg die af en toe even dreigend voor me kwam hangen. Helaas was de achtergrond iets te druk voor de AF van de Alfa die daardoor de vlieg niet kon vinden. Volgende keer beter en dan maar een geposeerde opname.



Beide met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 11 april 2014 @ 10:53:00 #156
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_138757073
Ik ga ook beginnen met Macro fotografie. Heb al een poos alle spullen ervoor in huis. Toch heb ik een vraagje.

Zijn er vandaag de dag al vlinders in het wild te vinden?

Ik ben qua biologie niet zo bekend. Dus ben aan het verzinnen waarvoor ik zaterdag vroeg m'n bed uit ga.
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 11 april 2014 @ 14:05:14 #157
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138763218
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 10:53 schreef OmeRon het volgende:
Ik ga ook beginnen met Macro fotografie. Heb al een poos alle spullen ervoor in huis. Toch heb ik een vraagje.

Zijn er vandaag de dag al vlinders in het wild te vinden?

Ik ben qua biologie niet zo bekend. Dus ben aan het verzinnen waarvoor ik zaterdag vroeg m'n bed uit ga.
Essentieel spul
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 11 april 2014 @ 14:19:37 #158
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_138763664
Kijk, hier heb ik nou iets aan! Ik kan morgenochtend vroeg dus op pad :D

Ben benieuwd of ik nu al met iets moois terug kom.
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 12 april 2014 @ 00:02:22 #159
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138784712
Oh ja, en of er vlinders zijn, sterker nog, de eersten zijn alweer op :')

Deze dagpauwoog was nog tot vliegen in staat, maar je kreeg hem nauwelijks nog door de keuring

Peacock by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 12 april 2014 @ 22:28:43 #160
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138808628
Ondanks beroerd licht en heel veel hoofdpijn toch vanmiddag nog wat kleine beestjes kunnen vereeuwigen.

Een strontvlieg
Scathophaga stercoraria by Ouwesok, on Flickr

Van alweer even geleden een boomhommel
Tree Bumblebee by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 april 2014 @ 15:08:57 #161
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138827010
Op de NEX gisteren een redelijk lange tussenring met daarop de Canon FD 3.5/50mm macro. Van huis uit haalt die lens 1:2, met de tussenring gaat ie dik door de 1:1 heen, maar wel met een prijskaartje, de hele combinatie wordt wat vaag in de bediening. Focuspeaking werkt niet meer, de loep werk problematisch waardoor je stelselmatig achter de scherpte zit en je het idee hebt dat je een hand of op zijn minst een paar vingers tekort komt :')

Toch, aan scherpte geen gebrek, aan contrast een beetje, de boel lijkt wat te flaren ondanks een verzonken frontlens.

Een grote vlieg en twee hele kleintjes
1
Fly by Ouwesok, on Flickr

2
Fly by Ouwesok, on Flickr

3
Fly by Ouwesok, on Flickr

Misschien eens gaan kijken richting een remote control voor de NEX om het aantal benodigde handen een beetje terug te brengen tot een aangename twee :')
Volgende keer toch ook de zonnekap er maar weer eens op.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 april 2014 @ 22:48:30 #162
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_138850596
Een mot waarvan ik merk en type maar nergens zo snel kan vinden
ondanks inmiddels al aardig wat zoekwerk

Moth by Ouwesok, on Flickr

Met de NEX5N en de Canon FD 3.5/50mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_138960744
Mooie foto's worden hier geplaatst.
Mijn bijdrage:

pi_139089786
Arrgghhhh een monster.

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 april 2014 @ 21:36:37 #165
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139090211
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 21:28 schreef Clayton1 het volgende:
Arrgghhhh een monster.

[ afbeelding ]
Valt mee, 't is maar een zuringwants
dat moet je eens een Utrechter laten uitspreken

Goed schot trouwens :Y ^O^
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139090356
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 21:36 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Valt mee, 't is maar een zuringwants
dat moet je eens een Utrechter laten uitspreken

Goed schot trouwens :Y ^O^
:)
haha

Thx
#35.
  maandag 21 april 2014 @ 09:24:13 #167
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139102220
Dit Paasweekend ben ik de tourist in eigen land aan het uithangen samen met een Australiër. Mooie gelegenheid om te beginnen met macrofotografie :)
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 april 2014 @ 12:25:43 #168
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139106026
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 09:24 schreef OmeRon het volgende:
Dit Paasweekend ben ik de tourist in eigen land aan het uithangen samen met een Australiër. Mooie gelegenheid om te beginnen met macrofotografie :)
[ afbeelding ]
Wel mee doorgaan :Y
't is zo leuk om te doen

Plantaardige pogingen, paardenbloemen worden interessant aan het eind van hun loopbaan

Dandelion by Ouwesok, on Flickr

Dandelion by Ouwesok, on Flickr

Met de NEX5N en de Canon FD 3.5/50mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 21 april 2014 @ 21:52:03 #169
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139127514
quote:
0s.gif [b]Op
't is zo leuk om te doen
Zeker! Maar volgende keer we m'n matje mee. Kreeg de vlekken op m'n knieën er niet meer uit ;)
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  maandag 21 april 2014 @ 21:55:22 #170
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139127720
Dit is overigens een opname van vandaag. Dagje rondneuzen in de dierentuin :)
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 april 2014 @ 22:19:40 #171
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139129373
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 21:52 schreef OmeRon het volgende:

[..]

Zeker! Maar volgende keer we m'n matje mee. Kreeg de vlekken op m'n knieën er niet meer uit ;)
Dan weet je gelijk waarom ik zo verzot ben op het kantelscherm van mijn Alfa :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 27 april 2014 @ 23:55:40 #172
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139328192
En dan ga je een keer met droef licht na een dag regen even een stukkie in het bos marcheren en laat vanwege waarschijnlijk toch niks te zien je macrozooi maar thuis.
En dan landt er een Sintjacobsvlinder pal voor je neus 8)7

Gelukkig had ik een compact bij me :')
Cinnabar by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139355370
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 23:55 schreef Ouwesok het volgende:
En dan ga je een keer met droef licht na een dag regen even een stukkie in het bos marcheren en laat vanwege waarschijnlijk toch niks te zien je macrozooi maar thuis.
En dan landt er een Sintjacobsvlinder pal voor je neus 8)7

Gelukkig had ik een compact bij me :')
[ link | afbeelding ]Cinnabar by Ouwesok, on Flickr
Mooi beestje, nog nooit gezien.

Ga jij wel eens zonder camera van huis? :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 april 2014 @ 21:52:15 #174
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139355714
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 21:44 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Mooi beestje, nog nooit gezien.

Ga jij wel eens zonder camera van huis? :)
Zelden, het 'minste' dat ik bij me heb is een Fuji F80 compact.

Buiten het werk echter is er meestal wel iets dat kan macroën, soms wel meerdere ietsen.

Met de Alfa500 en de Tamron 90mm pakte ik onderstaande struikbewoners, wespenboktorren.

Eerst nog wat schaamte

Xylotrechus arvicola by Ouwesok, on Flickr

Maar uiteindelijk zitten ze er dan niet meer mee :')
Xylotrechus arvicola by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139355959
Ik heb een macroprojectje in m'n hoofd, maar even geen zin om een macrolens te kopen. Waar moet ik op letten als ik een setje macroringen wil hebben? Misschien nog betrouwbare eBay-adresjes anyone? O~)
pi_139356368
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 21:57 schreef DonJames het volgende:
Ik heb een macroprojectje in m'n hoofd, maar even geen zin om een macrolens te kopen. Waar moet ik op letten als ik een setje macroringen wil hebben? Misschien nog betrouwbare eBay-adresjes anyone? O~)
Ik weet niet welke camera je hebt.
Ik heb deze voor mijn Canon en ben er erg tevreden over.
http://www.ebay.com/itm/R(...)me=ADME:L:OC:NL:3160
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 april 2014 @ 22:08:47 #177
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139356506
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 21:57 schreef DonJames het volgende:
Ik heb een macroprojectje in m'n hoofd, maar even geen zin om een macrolens te kopen. Waar moet ik op letten als ik een setje macroringen wil hebben? Misschien nog betrouwbare eBay-adresjes anyone? O~)
Wat Clayton1 al zegt.

Let er bij tussenringen vooral op dat ze AF-contacten hebben en koop bij voorkeur metalen tussenringen wegens toch wat robuuster.
Optisch zijn ze allemaal gelijk :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139357437
Kijk anders eens terug in dit topic, staan enkele foto`s van mij gemaakt met die ringen.

@ Ouwesok. was een goeie tip die ringen. ^O^
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 28 april 2014 @ 22:59:20 #179
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139359019
Zo af en toe heb je met zo'n struikgewasuurtje een soort die opvallend goed vertegenwoordigd is. Afgelopen weekend had ik dat met de roodkopvuurkever. Wederom met de Alfa500 en de Tamron 90mm

Cardinal beetle by Ouwesok, on Flickr

Cardinal beetle by Ouwesok, on Flickr

"Ey, Oehoe..."
Cardinal beetle by Ouwesok, on Flickr

"Ja wat mot je ?"
Cardinal beetle by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 28 april 2014 @ 23:32:45 #180
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139360363
Ben nu al 2 dagen aan het proberen te macroën op "wildlife". Best lastig! Zelfs al zitten beesten stil. En ook close-ups. Iets met wind enzo... Moet duidelijk nog een hoop oefenen en meer de bosjes in. Meer van de natuur leren. Het enige waar ik een redelijk scherpe plaat van heb kunnen maken is slak die aan een paal hing. Maar echt mooi vind ik hem niet.

Morgen weer proberen :D
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 29 april 2014 @ 12:49:27 #181
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139371305
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 23:32 schreef OmeRon het volgende:
Ben nu al 2 dagen aan het proberen te macroën op "wildlife". Best lastig! Zelfs al zitten beesten stil. En ook close-ups. Iets met wind enzo... Moet duidelijk nog een hoop oefenen en meer de bosjes in. Meer van de natuur leren. Het enige waar ik een redelijk scherpe plaat van heb kunnen maken is slak die aan een paal hing. Maar echt mooi vind ik hem niet.

Morgen weer proberen :D
Stug blijven volhouden. Een van de mooiste momenten is als je je realiseert dat het percentage wegvliegers merkbaar onder de 100 komt :Y
Bij mij vliegt ook nog ruim de helft weg of gaat zo beroerd zitten dat fotografie onmogelijk wordt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 29 april 2014 @ 13:47:35 #182
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139373245
Denk dat ik wel een 200mm lensje ga kopen. Geeft nog iets meer kans van slagen dan 105. En volgens mij ook een mooiere bohèh :D
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 29 april 2014 @ 16:53:54 #183
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139379717
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 13:47 schreef OmeRon het volgende:
Denk dat ik wel een 200mm lensje ga kopen. Geeft nog iets meer kans van slagen dan 105. En volgens mij ook een mooiere bohèh :D
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met de methode om elk probleem op te willen lossen door iets te kopen, grootste kans is dat ze bij een 200mm iets eerder wegvliegen, Daarnaast moet je weer een grotere lens vasthouden.
Ergens tussen de 90 en 105 is optimaal voor insecten, dus beter verdiep je je geheel gratis in je onderwerpen, er is heel veel over ze opgeschreven.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 29 april 2014 @ 20:56:14 #184
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139389096
Dag 3 op m'n geheime plekje, en denk dat ik eindelijk een goed shot heb van inmiddels m'n grote vriend. Gauw naar huis om hem op het grote scherm te bewonderen! :D
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
pi_139391097
Slakken, en met en een zonder huis.
Die zonder huis ziet er trouwens goor uit.




Met Macro tussenringen gemaakt.
#35.
  dinsdag 29 april 2014 @ 22:44:05 #186
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139395490
Na 3 dagen op jacht geweest te zijn heb ik dit kleurrijke pareltje gevonden. Niet onaardig voor een eerste wildlife macro :)

Klein avondrood


[ Bericht 2% gewijzigd door OmeRon op 29-04-2014 23:00:37 ]
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
pi_139395981
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 22:44 schreef OmeRon het volgende:
Na 3 dagen op jacht geweest te zijn heb ik dit kleurrijke pareltje gevonden. Niet onaardig voor een eerste wildlife macro :)

Groot avondrood
[ afbeelding ]
In het wild gemaakt?
#35.
  dinsdag 29 april 2014 @ 22:59:02 #188
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139396401
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 22:52 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

In het wild gemaakt?
Jazeker! Ben buiten wezen spelen :D
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 29 april 2014 @ 23:05:39 #189
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139396740
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 22:44 schreef OmeRon het volgende:
Na 3 dagen op jacht geweest te zijn heb ik dit kleurrijke pareltje gevonden. Niet onaardig voor een eerste wildlife macro :)

Klein avondrood
[ afbeelding ]
Die lijkt wel uit de late jaren 60 ontsnapt :')

Mooie plaat trouwens :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139396804
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 22:44 schreef OmeRon het volgende:
Na 3 dagen op jacht geweest te zijn heb ik dit kleurrijke pareltje gevonden. Niet onaardig voor een eerste wildlife macro :)

Klein avondrood
[ afbeelding ]
Mooi hoor
#35.
  dinsdag 29 april 2014 @ 23:07:34 #191
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139396850
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 23:05 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die lijkt wel uit de late jaren 60 ontsnapt :')

Mooie plaat trouwens :Y
De aanhouder wint ;)

Vet hè!
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 29 april 2014 @ 23:51:59 #192
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139398888
Ze zijn nu iets groter dan een centimeter. Nog een paar transformaties en het zijn die grote groene sprinkhanen die zo oorverdovend kunnen sjirpen.

Voor de afmetingen, deze zit op een paardenbloem
Great Green Bush Cricket by Ouwesok, on Flickr

Tussen de grassprieten springen er nog enkele tientallen heen en weer
Ze zien vrij goed en als je er een camera op richt reageren ze daar best wel op
Great Green Bush Cricket by Ouwesok, on Flickr

Met wat handig handjeswerk worden ze weer zichtbaar
Great Green Bush Cricket by Ouwesok, on Flickr

Great Green Bush Cricket by Ouwesok, on Flickr

De foto verraadt het helaas niet, maar dit is dus een kolossale vlieg, een zwartvlerkbladjager
Dioctria oelandica by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 30 april 2014 @ 09:53:16 #193
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139403906
Wat zijn het eigenlijk stiekem toch mooie beesten hè!
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
pi_139467396
Even in de achtertuin

Mooi beestje, Schorpioenvlieg







Al helemaal en raar diertje van zo`n 4 mm groot, Wenkvliegje
De onderste is niet goed maar heb ik erbij gedaan voor herkenning van het beestje



Allemaal met 2 macroringen en 70-300 mm erop

[ Bericht 2% gewijzigd door Clayton1 op 03-05-2014 21:45:23 ]
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 mei 2014 @ 12:07:33 #195
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139517728
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 21:51 schreef Clayton1 het volgende:
Even in de achtertuin

Mooi beestje, weet alleen niet wat voor een
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Al helemaal en raar diertje van zo`n 4 mm groot, weet niet wat het is
De onderste is niet goed maar heb ik erbij gedaan voor herkenning van het beestje
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Allemaal met 2 macroringen en 70-300 mm erop
Goed spul ^O^ Zeker gezien de toch redelijk 'normale' setup :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139535125
Ook vandaag weer lekker met de macroringen(3) aan de slag geweest daarop Tamron 70-300.

Zwarte weekschildkever


Weet niet wat voor een sprinkhaantje




Zebraspin


Strontvliegje




In de vlucht


Roofvlieg




Mooie kleuren


[ Bericht 0% gewijzigd door Clayton1 op 03-05-2014 22:22:36 ]
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 mei 2014 @ 22:26:54 #197
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139536064
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 21:59 schreef Clayton1 het volgende:
Ook vandaag weer lekker met de macroringen(3) aan de slag geweest daarop Tamron 70-300.

Zwarte weekschildkever
[ afbeelding ]

Weet niet wat voor een sprinkhaantje
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zebraspin
[ afbeelding ]

Strontvliegje
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In de vlucht
[ afbeelding ]

Roofvlieg
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Mooie kleuren
[ afbeelding ]
Dat vliegschot _O_
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139536164
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 22:26 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat vliegschot _O_
Was ik ook heel blij mee
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 mei 2014 @ 22:46:24 #199
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139536713
Vandaag weer de eerste libellen van dit seizoen weten te vereeuwigen. Winter is nu echt voorbij :')

Southern Hawker by Ouwesok, on Flickr

Met de Panny G1 en de Komine 2.8/135mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139536805
Zo die is mooi hoor
#35.
  zaterdag 3 mei 2014 @ 22:50:51 #201
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139536859
Ik was m'n telezoomobjectief 80-400mm aan het testen en had m'n macro even niet bij me toen ik deze libelle zag :(

Toch nog best aardig geworden, maar wel m'n lesje geleerd. Neem altijd je macroobjectief mee.
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 mei 2014 @ 23:17:59 #202
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139537787
De hele libel

Southern Hawker by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 mei 2014 @ 11:57:22 #203
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139545832
Nog wat achterstallig zoemend materieel, alles uit de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm

Empis digramma by Ouwesok, on Flickr

Empis digramma by Ouwesok, on Flickr

Scathophaga stercoraria by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139553541
Paar fotootjes van mij van de afgelopen tijd. Geen echte macrolens, maar gewoon wat tussenringen.
1.


2.


3.


4.


5.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 mei 2014 @ 20:42:30 #205
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139561748
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:32 schreef DonAntoin het volgende:
Paar fotootjes van mij van de afgelopen tijd. Geen echte macrolens, maar gewoon wat tussenringen.
1.
[ afbeelding ]

2.
[ afbeelding ]

3.
[ afbeelding ]

4.
[ afbeelding ]

5.
[ afbeelding ]
Gaat toch prachtig zo :? ^O^

Even wat plantaardigs tussendoor
moet kunnen op zijn tijd

Last man standing by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 4 mei 2014 @ 21:10:30 #206
36616 Clayton1
Sláinte
pi_139563408
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 17:32 schreef DonAntoin het volgende:
Paar fotootjes van mij van de afgelopen tijd. Geen echte macrolens, maar gewoon wat tussenringen.
1.
[ afbeelding ]

2.
[ afbeelding ]

3.
[ afbeelding ]

4.
[ afbeelding ]

5.
[ afbeelding ]
Keurig hoor, scheelt een hoop geld tussenringen ipv macrolens
#35.
  zondag 4 mei 2014 @ 21:11:02 #207
36616 Clayton1
Sláinte
pi_139563442
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 11:57 schreef Ouwesok het volgende:
Nog wat achterstallig zoemend materieel, alles uit de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm

[ link | afbeelding ]Empis digramma by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Empis digramma by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Scathophaga stercoraria by Ouwesok, on Flickr
Meesterlijk. ^O^
#35.
  zondag 4 mei 2014 @ 21:29:11 #208
36616 Clayton1
Sláinte
pi_139564546
Eigenlijk plaatsing onwaardig, maar is zo`n grappig diertje
het lijkt wel of hij/zijn schoentjes aan heeft.

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 mei 2014 @ 23:07:10 #209
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139571036
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:29 schreef Clayton1 het volgende:
Eigenlijk plaatsing onwaardig, maar is zo`n grappig diertje
het lijkt wel of hij/zijn schoentjes aan heeft.

[ afbeelding ]
Toch best wel een heel aardig plaatje :Y

De aftrap van mijn libellenseizoen gisteren met het constateren van een platbuik in de struiken die we eerst maar eens met de Panny en de 135mm Komine te lijf gaan om reden van afstand.

Broad-bodied Chaser by Ouwesok, on Flickr

De platbuik blijft zitten dus de Panny gaat in de tas en de Alfa komt eruit met de 90mm Tamron om eens te kijken of we het snuitje in beeld kunnen krijgen.

Broad-bodied Chaser by Ouwesok, on Flickr

Gaat goed, nog maar eens dichterbij
Broad-bodied Chaser by Ouwesok, on Flickr

Na wat glazenmakertjes en nog wat platbuiken vandaag naar hetzelfde gebiedje en.......geen libel te bekennen
te koud waarschijnlijk

Uit de categorie 'klein grut dat hard loopt' een snuitkevertje

Phyllobius pomaceus by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 8% gewijzigd door Ouwesok op 04-05-2014 23:34:07 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 5 mei 2014 @ 22:28:03 #210
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139602049
Nog wat kleine beestjes

Empis tessellata by Ouwesok, on Flickr

Kleine sprinkhaantjes

Great Green Bush Cricket by Ouwesok, on Flickr

Great Green Bush Cricket by Ouwesok, on Flickr

Great Green Bush Cricket by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 6 mei 2014 @ 22:35:58 #211
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_139643133
Wauw ik zie nu voor het eerst die "spacer" ringen. Wat is daar precies het voordeel van en is het inderdaad zo goedkoop?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_139643985
The Old Sock delivers. Best fraai. Ik had vandaag op de fiets terloops een insect in mijn oor wat dan niet weer zo fijn was. Maar wel een teken dat 'the beasts are out there'. Eens kijken of ik komend weekend iets kan vastleggen, maar dat moet dan wel met de 60mm 'schriklens'. beetje kort, maar we zullen zien.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 22:59:16 #213
36616 Clayton1
Sláinte
pi_139645391
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 22:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wauw ik zie nu voor het eerst die "spacer" ringen. Wat is daar precies het voordeel van en is het inderdaad zo goedkoop?
Het is idd goedkoop, +/- 30- 35 euro of een paar honderd, als is het resultaat van een echte macro lens wel iets beter.

Anders misschien dat Ouwesok hierop iets kan zeggen. ik kreeg van hem die tip over die ringen
#35.
pi_139645398
Eens mee posten hier ;)

Sinds kort ben ik bezig met (extreme) macro fotografie. Best lastig, maar wel erg leuk. Het valt nog niet mee om de focus op de juiste plek te krijgen of om überhaupt hetgeen wat je fotografeert niet weg te jagen aangezien de scherpstelafstand zo'n 5 tot 10 cm vanaf de lens zit. Daar sta je dan met een joekel van een camera, lens en flitser, tegenover een insectje van een halve centimeter :7

Anyway, deze post is waardeloos zonder pics, dus:




pi_139645696
Niet verkeerd, Amphibian> Die scherptediepte van 0,05 millimeter is zo lastig bij macro. Zelfs bij F16. Je hebt dat goed gedaan.

Edit:

Ik zit er nog eens naar te kijken op groter formaat flickr, detail is toch wel erg goed.

[ Bericht 15% gewijzigd door Yvesss op 06-05-2014 23:12:16 ]
  dinsdag 6 mei 2014 @ 23:02:37 #216
36616 Clayton1
Sláinte
pi_139645704
Sinds kort ben ik bezig met (extreme) macro fotografie. Best lastig, maar wel erg leuk. Het valt nog niet mee om de focus op de juiste plek te krijgen of om überhaupt hetgeen wat je fotografeert niet weg te jagen aangezien de scherpstelafstand zo'n 5 tot 10 cm vanaf de lens zit. Daar sta je dan met een joekel van een camera, lens en flitser, tegenover een insectje van een halve centimeter :7

Anyway, deze post is waardeloos zonder pics, dus:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[/quote]
Blijven proberen, het gaat steeds beter worden.
ik had er vandaag 22 geschoten 1 redelijk goed.
Gebruik je statief of uit de hand.
#35.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 23:15:26 #217
402673 Paksoi
Vers het best.
pi_139646531
verkeerde topique
pi_139647248
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 23:02 schreef Yvesss het volgende:
Niet verkeerd, Amphibian> Die scherptediepte van 0,05 millimeter is zo lastig bij macro. Zelfs bij F16. Je hebt dat goed gedaan.

Edit:

Ik zit er nog eens naar te kijken op groter formaat flickr, detail is toch wel erg goed.

Klopt, de scherptediepte is erg minuscuul. Nu zijn er wel trucjes om meerdere foto's te combineren, zelfs wanneer je uit de hand schiet, maar daar ga ik me nog maar niet aan begeven.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 23:02 schreef Clayton1 het volgende:
Blijven proberen, het gaat steeds beter worden.
ik had er vandaag 22 geschoten 1 redelijk goed.
Gebruik je statief of uit de hand.
Ik schiet alles uit de hand. 1 op 22 is inderdaad een aardige verhouding. Vaak is net het verkeerde stukje in focus of heb je wel de juiste focus maar valt de helft van het insect buiten beeld. Ooit kan ik mijn camera helemaal stil houden ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 mei 2014 @ 23:32:48 #219
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139647463
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 22:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wauw ik zie nu voor het eerst die "spacer" ringen. Wat is daar precies het voordeel van en is het inderdaad zo goedkoop?
Om met dat laatste te beginnen, aan tussenringen valt niks te berekenen, het is eigenlijk niet meer dan een kaal pijpje met aan elk eind een bajonetvatting en wat contacten voor de AF en diafragmasturing (Canon) en soms nog wat mechanische koppelingen. Heel eenvoudig te maken dus en daarom niet bijzonder prijzig.

Koop tussenringen in elk geval wel met AF-contacten. Is iets duurder, maar zoveel mooier als je op volle opening kunt instellen of zelfs je AF gebruiken.

De werking is al vaker uitgelegd, als je met een 'gewone' lens dichterbij scherpstelt zie je de lens van de camera af bewegen. Met zo'n tussenring werk je je hele lens een stuk naar voren waardoor die bijziend wordt en je er kleinere dingetjes mee kunt fotograferen. Zet je er maar genoeg ringen tussen, dan kom je vanzelf ergens in het macrobereik aan.

Ideaal dus als je begint met macro, voor een tientje of vier heb je al een setje met AFcontacten waardoor je met al je lenzen in het dichtbijbereik kunt gaan spelevaren. Het leuke daarbij is dat, al koop je je zoveelste macrolens, je tussenringen nog steeds bruikbaar blijven.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 6 mei 2014 @ 23:37:56 #220
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139647732
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 22:59 schreef Amphibian het volgende:
Eens mee posten hier ;)

Sinds kort ben ik bezig met (extreme) macro fotografie. Best lastig, maar wel erg leuk. Het valt nog niet mee om de focus op de juiste plek te krijgen of om überhaupt hetgeen wat je fotografeert niet weg te jagen aangezien de scherpstelafstand zo'n 5 tot 10 cm vanaf de lens zit. Daar sta je dan met een joekel van een camera, lens en flitser, tegenover een insectje van een halve centimeter :7

Anyway, deze post is waardeloos zonder pics, dus:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Bijzonder bemoedigend, zeker als je nog kort bezig bent ^O^
Die enorme krappe toleranties in het macrobereik moet je mee leren omgaan, vanaf een zeker moment helpt diafragmeren niet meer en moet je me de aandachtsgebieden in de foto gaan spelen.
Macro is vooral een kwestie van heel veel doen en niet te beroerd zijn om eens wat geks te proberen en ook niet teveel verdriet kweken als je eens op dood spoor zit.
Buiten alle fototechnische dingen ga je op termijn ook steeds meer over je onderwerpen leren en dat is ook het punt waarop het allemaal steeds makkelijker gaat.

Je zult echter ook steeds weer tot de conclusie komen dat je op een middag heel veel afval bij elkaar kunt schieten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139648836
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 23:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Bijzonder bemoedigend, zeker als je nog kort bezig bent ^O^
Die enorme krappe toleranties in het macrobereik moet je mee leren omgaan, vanaf een zeker moment helpt diafragmeren niet meer en moet je me de aandachtsgebieden in de foto gaan spelen.
Macro is vooral een kwestie van heel veel doen en niet te beroerd zijn om eens wat geks te proberen en ook niet teveel verdriet kweken als je eens op dood spoor zit.
Buiten alle fototechnische dingen ga je op termijn ook steeds meer over je onderwerpen leren en dat is ook het punt waarop het allemaal steeds makkelijker gaat.

Je zult echter ook steeds weer tot de conclusie komen dat je op een middag heel veel afval bij elkaar kunt schieten.
Thnx! Er mislukt inderdaad een hoop, maar die éne foto die wel gelukt is maakt dat dan weer de moeite waard. En het speuren naar onderwerpen is dan ook wel weer best grappig en leerzaam. Zo zag ik laatst een wolzwever, ik had ze nog nooit gezien... toch een best opvallende verschijning. Leuk wat je allemaal tegen kan komen als je maar weet waar en wanneer je moet kijken. Helaas niet goed op de foto gekregen en zelfs al te groot om 1 op 1 op de foto te krijgen. Better luck next time.
  woensdag 7 mei 2014 @ 21:57:48 #222
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_139678405
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 22:59 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Het is idd goedkoop, +/- 30- 35 euro of een paar honderd, als is het resultaat van een echte macro lens wel iets beter.

Anders misschien dat Ouwesok hierop iets kan zeggen. ik kreeg van hem die tip over die ringen
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 23:32 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Om met dat laatste te beginnen, aan tussenringen valt niks te berekenen, het is eigenlijk niet meer dan een kaal pijpje met aan elk eind een bajonetvatting en wat contacten voor de AF en diafragmasturing (Canon) en soms nog wat mechanische koppelingen. Heel eenvoudig te maken dus en daarom niet bijzonder prijzig.

Koop tussenringen in elk geval wel met AF-contacten. Is iets duurder, maar zoveel mooier als je op volle opening kunt instellen of zelfs je AF gebruiken.

De werking is al vaker uitgelegd, als je met een 'gewone' lens dichterbij scherpstelt zie je de lens van de camera af bewegen. Met zo'n tussenring werk je je hele lens een stuk naar voren waardoor die bijziend wordt en je er kleinere dingetjes mee kunt fotograferen. Zet je er maar genoeg ringen tussen, dan kom je vanzelf ergens in het macrobereik aan.

Ideaal dus als je begint met macro, voor een tientje of vier heb je al een setje met AFcontacten waardoor je met al je lenzen in het dichtbijbereik kunt gaan spelevaren. Het leuke daarbij is dat, al koop je je zoveelste macrolens, je tussenringen nog steeds bruikbaar blijven.
Klinkt goed, interessant! Ik heb een Nikon D40 met een 18-135 Nikon objectief, gaat dat een beetje werken?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_139679068
quote:
14s.gif Op woensdag 7 mei 2014 21:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

[..]

Klinkt goed, interessant! Ik heb een Nikon D40 met een 18-135 Nikon objectief, gaat dat een beetje werken?
Ik denk het wel, Ouwesok zal hier wel op reageren denk ik, die weet er meer van als ik.
Kijk eens terug naar mijn bijdrages hier, allemaal met die tussenringen en diverse lenzen gemaakt
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 7 mei 2014 @ 22:38:40 #224
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139680637
quote:
14s.gif Op woensdag 7 mei 2014 21:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

[..]

Klinkt goed, interessant! Ik heb een Nikon D40 met een 18-135 Nikon objectief, gaat dat een beetje werken?
Hoewel je het beste brandpuntsafstanden van 50mm of meer gebruikt op tussenringen kun je ook met zo'n standaardzoom al redelijk wat pret hebben.
En de pret blijft in jouw geval bijvoorbeeld ook als je eventueel op termijn een macrolens koopt die je ook gewoon weer met die tussenringen kunt combineren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 7 mei 2014 @ 22:41:07 #225
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_139680799
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:38 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hoewel je het beste brandpuntsafstanden van 50mm of meer gebruikt op tussenringen kun je ook met zo'n standaardzoom al redelijk wat pret hebben.
En de pret blijft in jouw geval bijvoorbeeld ook als je eventueel op termijn een macrolens koopt die je ook gewoon weer met die tussenringen kunt combineren.
Ja dat klinkt goed. En een objectief met vaste brandpuntafstand van 50mm is daarbij dus ook nuttig? Die staat namelijk nog op mijn verlanglijstje.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 7 mei 2014 @ 22:59:18 #226
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139681806
quote:
14s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:41 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ja dat klinkt goed. En een objectief met vaste brandpuntafstand van 50mm is daarbij dus ook nuttig? Die staat namelijk nog op mijn verlanglijstje.
Ook bij een Nikon: Zorg wel dat je automatische tussenringen hebt. De niet-automatische zijn weliswaar écht spotgoedkoop, de pret is er echter met een spiegelreflex snel af als je alleen nog maar met gesloten diafragma kunt werken.

Nog even een macrolens en tussenringen, dat levert je ongeveer het volgende bereik op met een 3.5/50mm Canon en een tussenring van 18mm en dat geheel dan op een NEX
Gaat van een behoorlijke bloem als de lens op oneindig staat

Bijna op by Ouwesok, on Flickr
Hij is dus al redelijk bijziend

tot een heel klein vliegje als de lens op zijn max van 1:2 staat
Fly by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139714182
Afgelopen weekend dit plaatje gemaakt, alleen een beetje bijgesneden:
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 8 mei 2014 @ 23:24:10 #228
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139724259
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 21:12 schreef oeje55 het volgende:
Afgelopen weekend dit plaatje gemaakt, alleen een beetje bijgesneden:
[ afbeelding ]
Zo aan het kopje en de afmetingen te oordelen een blauwtje, maar die zijn er ook weer in soorten en maten.

Om in de kleurenhoek te blijven: Een Oranjetipje, die weten pas wat camouflage is, soms vind je ze heel toevallig :Y

Orange tip by Ouwesok, on Flickr

Met de NEX5N en de Canon FD 3.5/50mm macro
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139735624
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 23:24 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zo aan het kopje en de afmetingen te oordelen een blauwtje, maar die zijn er ook weer in soorten en maten.

Om in de kleurenhoek te blijven: Een Oranjetipje, die weten pas wat camouflage is, soms vind je ze heel toevallig :Y

[ link | afbeelding ]Orange tip by Ouwesok, on Flickr

Met de NEX5N en de Canon FD 3.5/50mm macro
Erg mooi hoe sommige vlinders gecamoufleerd zijn :) Zo had ik er een tijdje terug ook een:


Volgens mij een Atalanta maar op deze foto zie je dat niet echt. Het is dat die z'n vleugels even open sloeg anders had ik hem niet gezien.
  vrijdag 9 mei 2014 @ 12:30:03 #230
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_139736131
Niet retestrak, maar dan ook gewoon met m'n telefoon gedaan; er zat een meikever in de tuin :)

I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 9 mei 2014 @ 12:53:32 #231
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139736847
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 12:12 schreef Amphibian het volgende:

[..]

Erg mooi hoe sommige vlinders gecamoufleerd zijn :) Zo had ik er een tijdje terug ook een:

[ afbeelding ]

Volgens mij een Atalanta maar op deze foto zie je dat niet echt. Het is dat die z'n vleugels even open sloeg anders had ik hem niet gezien.
De hele familie vlinders waartoe de Atalanta hoort gaat dichtgevouwen bijzonder goed op in het landschap.

Nog een gevalletje 'camo', maar dan heel specifiek gericht op bedreigingen van bovenaf. Van de zijkant zie je dit miniscule spinkhaantje (sprinkkuikentje :? ) prima zitten.
De NEX vond het wat donker en pompte er @ISO3200 nog best een aardig plaatje uit :Y

Great Green Bush Cricket by Ouwesok, on Flickr

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 12:30 schreef Turbomuis het volgende:
Niet retestrak, maar dan ook gewoon met m'n telefoon gedaan; er zat een meikever in de tuin :)

[ afbeelding ]
Op onderdelen voor een telefoon nog best scherp :Y

Best wel een mooi macrobeestje trouwens met die harken op zijn sprieten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 9 mei 2014 @ 17:08:54 #232
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139745427
En als er dan even geen beestjes zijn en ook als er wel beestjes zijn kun je je macrotuigje altijd nog even tussen het gras houden.

Plantaardig by Ouwesok, on Flickr

Plantaardig by Ouwesok, on Flickr

En omdat plantaardige dingen niet kunnen vliegen of lopen heb je aan planten in het algemeen en dit soort grassen in het bijzonder altijd een dankbaar doel om je macrotuigjes wat beter te leren kennen qua scherpte, onscherpte en hoe zo'n lens daarmee omgaat.
Deze twee komen van mijn Canon FD 3.5/50mm die er weer anders mee omgaat dan bijv. een Komine 55mm.
Bij eerste gelegenheid nog maar eens wat van dat spul maken met verschillende lenzen. Altijd leuk en leerzaam om te doen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 11 mei 2014 @ 00:19:33 #233
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_139809124
Vlak na zonsondergang nog dit lieve beestje weten te spotten!
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 mei 2014 @ 22:21:56 #234
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139886051
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 00:19 schreef OmeRon het volgende:
Vlak na zonsondergang nog dit lieve beestje weten te spotten!
[ afbeelding ]
Langpootmuggen zijn ideaal om met het gebrek aan schertediepte in het macrobereik te leren omgaan, het is nagenoeg ondoenlijk om het hele beestje in de scherpte te houden.

Ik scoorde vanmiddag in het struikgewas een soort hattrick, drie verschillende soorten zonder een voet te verzetten.

Een eikenroofvlieg
Neoitamus cyanurus by Ouwesok, on Flickr

Een zuringwants
Coreus marginatus by Ouwesok, on Flickr

en een distelboktor
Agapanthia villosoviridescens by Ouwesok, on Flickr

En nog veel meer, maar dat komt de komende dagen allemaal langs
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139886698
Komen weer fraaie platen langs allen.
Hoera, het weer gaat weer de goede kant op, dus batterijen en accu`s opladen
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 mei 2014 @ 23:23:39 #236
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139889451
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 22:36 schreef Clayton1 het volgende:
Komen weer fraaie platen langs allen.
Hoera, het weer gaat weer de goede kant op, dus batterijen en accu`s opladen
De mijne kunnen weer op stal tot volgend weekend, de arbeid roept weer.

Gelukkig heb ik nog wat voorraad in het mapje 'nog af te handelen'.

Tweemaal de grote dansvlieg waarvan je er dit jaar vrij veel ziet

Empis tessellata by Ouwesok, on Flickr

Empis tessellata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 mei 2014 @ 00:20:44 #237
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139892063
Tijd voor wat afwisseling tussen de insecten, we doen er eens wat spinnen tussen :')

De kraamwebspin die je veel ziet liggen zonnebaden laat in de struiken. Ze zijn nogal schuw en doen de meest alleraardigste verdwijntruucs onder de blaadjes, maar na verloop van tijd leer je ze benaderen, in dit geval met de NEX5N en de Canon FD 3.5/50mm op een tussenring.

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Ze zijn in verschillende kleuren leverbaar

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Pisaura mirabilis by Ouwesok, on Flickr

Ze hebben inderdaad schattige gezichtjes O+
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_139911562
Mooie foto's, vooral die 3e vind ik erg mooi. Hier ook wat spinnen, er hing een nestje met kruisspinnen in de tuin dus dat moest natuurlijk op de foto ;)

pi_139923431
Het diertje zat op de raam. Weet niet wat het voor diertje is


#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 mei 2014 @ 21:57:33 #240
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_139924194
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:13 schreef Amphibian het volgende:
Mooie foto's, vooral die 3e vind ik erg mooi. Hier ook wat spinnen, er hing een nestje met kruisspinnen in de tuin dus dat moest natuurlijk op de foto ;)

[ afbeelding ]
Dat ziet eruit als toekomstig macromateriaal :Y

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 21:46 schreef Clayton1 het volgende:
Het diertje zat op de raam. Weet niet wat het voor diertje is

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het lijkt me een zwarte dansvlieg
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140000098
Vanmiddag in de tuin.




Met 3 tussenringen en tamron 70-200 daarop
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 16 mei 2014 @ 21:53:44 #242
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140035464
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 21:49 schreef Clayton1 het volgende:
Vanmiddag in de tuin.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met 3 tussenringen en tamron 70-200 daarop
Gaat heel netjes :Y

Voordeel met zo'n telezoom is dat je lekker uit de buurt kunt blijven en minder last van wegvliegers hebt.

Even wat vrij recente spullen, voor komend weekend ziet het er geknipt uit voor libellen :Y

Een groene stinkwants bijvoorbeeld. Er zijn er zat, ze gaan alleen zo op in het landschap dat je ze iets te makkelijk voorbij loopt.

Palomena prasina by Ouwesok, on Flickr

Dambordvliegen in de rietkraag
Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Pendelzweefvlieg
Helophilus pendulus by Ouwesok, on Flickr

En omdat het een zeer goed dansvliegenjaar lijkt te worden...
Empis tessellata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140068289
Wat een heerlijk macroweer.

Deze ken ik niet.



Een kunstenaar,


Een mooie Berken(schild)wants,


Rozemarijngoudhaantje,


Snuitkevers,


En ik denk een Bruine winterjuffer,


Weet niet wat het is, wel aparte snuit,
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 17 mei 2014 @ 21:58:16 #244
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140069696
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 21:30 schreef Clayton1 het volgende:
Wat een heerlijk macroweer.

Deze ken ik niet.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Een kunstenaar,
[ afbeelding ]

Een mooie Berken(schild)wants,
[ afbeelding ]

Rozemarijngoudhaantje,
[ afbeelding ]

Snuitkevers,
[ afbeelding ]

En ik denk een Bruine winterjuffer,
[ afbeelding ]

Weet niet wat het is, wel aparte snuit,
[ afbeelding ]
Goei spul weer, de lijn is stijgend :Y

Nog van vorig weekend, een liguster bladwesp met zijn vrolijke rooie pootjes

Macrophya punctumalbum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 18 mei 2014 @ 13:05:18 #245
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140085892
Meestal heb je bij een insect één kans om er een plaatje van te maken.

Een hele enkele keer heb je wat meer kansen en héél soms maakt de vlieg het je wel erg makkelijk en doet het allemaal een beetje aan poseren denken :')

Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Maffe verschijning, de 'gewone doodgraver'.
Nicrophorus vespilloides by Ouwesok, on Flickr

Het lijkt een beetje het jaar van de dansvlieg te worden, je ziet er heel veel.

Empis tessellata by Ouwesok, on Flickr

Empis tessellata by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 19% gewijzigd door Ouwesok op 18-05-2014 13:12:59 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 18 mei 2014 @ 21:37:02 #246
36616 Clayton1
Sláinte
pi_140106507
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 13:05 schreef Ouwesok het volgende:
Meestal heb je bij een insect één kans om er een plaatje van te maken.

Een hele enkele keer heb je wat meer kansen en héél soms maakt de vlieg het je wel erg makkelijk en doet het allemaal een beetje aan poseren denken :')

[ link | afbeelding ]Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Maffe verschijning, de 'gewone doodgraver'.
[ link | afbeelding ]Nicrophorus vespilloides by Ouwesok, on Flickr

Het lijkt een beetje het jaar van de dansvlieg te worden, je ziet er heel veel.

[ link | afbeelding ]Empis tessellata by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Empis tessellata by Ouwesok, on Flickr
Mooie platen.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 18 mei 2014 @ 22:38:51 #247
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140111016
Het werd ondanks het fraaie weer niet die libellenorgie waar ik op gerekend had. Desalwelteplus waren er de nodige exemplaren actief :Y

Viervleklibellen met de Panasonic G1 en de Sigma Scalematic 3.5/200mm

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr

Libellula quadrimaculata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 mei 2014 @ 21:21:50 #248
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140146247
Een klein, nogal schuw vlindertje met kennelijk erg goeie ogen waardoor het zelfs met de lange macrolenzen nog aardig sport werd: het icarusblauwtje

Een keer dicht met de Komine 2.8/135mm
Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr

En een keer open met de ouwe Sigma Scalematic 3.5/200mm
Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140147874
Ik heb er voor nu maar eentje. Soort langgerekt spinnetje onder een brandnetelblad.
pi_140148224
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 21:48 schreef Yvesss het volgende:
Ik heb er voor nu maar eentje. Soort langgerekt spinnetje onder een brandnetelblad.
[ afbeelding ]
Netjes hoor ^O^
#35.
pi_140148251
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 21:21 schreef Ouwesok het volgende:
Een klein, nogal schuw vlindertje met kennelijk erg goeie ogen waardoor het zelfs met de lange macrolenzen nog aardig sport werd: het icarusblauwtje

Een keer dicht met de Komine 2.8/135mm
[ link | afbeelding ]Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr

En een keer open met de ouwe Sigma Scalematic 3.5/200mm
[ link | afbeelding ]Polyommatus icarus by Ouwesok, on Flickr
Mooie kleuren
#35.
pi_140148956
Dankje Clayton, jouw werk mag er ook zijn. Ouwesok behoeft eigenlijk geen complimenten, maar toch ook weer wel. Nog eentje die ik zelf niet echt macro genoeg vond, maar OK. Voorts hard licht enzo.
pi_140149310
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 22:04 schreef Yvesss het volgende:
Dankje Clayton, jouw werk mag er ook zijn. Ouwesok behoeft eigenlijk geen complimenten, maar toch ook weer wel. Nog eentje die ik zelf niet echt macro genoeg vond, maar OK. Voorts hard licht enzo.
[ afbeelding ]
Thx, ja Ouwesok, die maakt meesterlijke platen.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 mei 2014 @ 22:38:09 #254
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140150880
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 21:48 schreef Yvesss het volgende:
Ik heb er voor nu maar eentje. Soort langgerekt spinnetje onder een brandnetelblad.
[ afbeelding ]
Fraaie strekspin ^O^

Strekspinnen zijn best wel lastig om volledig in de scherpte te houden, ik heb al aardig wat plaatjes verkrukt omdat er net een pootje uit de scherptediepte viel.

Of iets macro genoeg is... Zelf hou ik de stelregel aan dat zodra je er bijzondere dingen voor op of achter je lens moet zetten of op andere manier iets aan je lens moet veranderen je aan het macro'en bent. Die 1:1-of-meer-regel vind ik een klein beetje teveel regel.

Libellen bijvoorbeeld vergen meestal wel iets extra's hoewel je nog ver van de 1:1 verwijderd zit.

Platbuiken deze keer en wel de mannetjes (blauw). De leukste fotografeerlibel in het voorjaar als ze op een stokje in hun territorium op de uitkijk zitten. Als je geleidelijk dichterbij gaat vinden ze dat vaak niet eens erg, ze zijn druk met andere dingen (freten, fechten en frouwtjes :') )

Camera is de Panny G1, lens de ouwe Sigma Scalematic 3.5/200mm

1 Hoog boven de begroeiing
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

dit was trouwens een rare kleurvariant, nog gekker dan de half blauwe en half gele exemplaren

2 Of vlak boven de begroeiing
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

3 Maar altijd aan een stevige spriet
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

4 Spanwijdte en scherptediepte krijgen stelselmatig ruzie
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr

5 De hele platbuik
Libellula depressa by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140151188
Je hebt gelijk, macro, close up, wat maakt het uit? Ik weet wel dat zo'n libelle niet op mijn sensor past dus van ware macro kan geen sprake zijn. Waar doe je dat? Ergens OVP?
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 mei 2014 @ 22:46:13 #256
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140151263
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 22:44 schreef Yvesss het volgende:
Je hebt gelijk, macro, close up, wat maakt het uit? Ik weet wel dat zo'n libelle niet op mijn sensor past dus van ware macro kan geen sprake zijn. Waar doe je dat? Ergens OVP?
Nope. Momenteel veel in het Harderbos, binnenkort maar weer eens Woldlakebos of een ander stukje in 'De Wieden' waar het inmiddels zo ongeveer moet jeuken van de fotografeerbeestjes.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140151454
Als er maar water in de buurt is. Mijn ervaring is dat de plekken waar je lek gestoken wordt de beste plekken zijn. Daar zit alles qua insecterie.

Nog twee uit dezelfde sessie, maar niet echt mooi.





[ Bericht 47% gewijzigd door Yvesss op 20-05-2014 21:39:11 ]
pi_140183868
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 22:50 schreef Yvesss het volgende:
Als er maar water in de buurt is. Mijn ervaring is dat de plekken waar je lek gestoken wordt de beste plekken zijn. Daar zit alles qua insecterie.

Nog twee uit dezelfde sessie, maar niet echt mooi.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Valt reuze mee toch, best mooi hoor
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 mei 2014 @ 21:45:37 #259
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140184079
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 22:50 schreef Yvesss het volgende:
Als er maar water in de buurt is. Mijn ervaring is dat de plekken waar je lek gestoken wordt de beste plekken zijn. Daar zit alles qua insecterie.
De beste insectenweekend heb je inderdaad als zo tegen de woensdag je armen weer een beetje dicht zijn en de jeuk te harden is :7

quote:
Nog twee uit dezelfde sessie, maar niet echt mooi.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De eerste wordt bij mij een beetje aan het zicht onttrokken.

edit: Via de link zie ik hem stiekem toch, een fraaie weekschildkever :Y
althans, het lijkt me met grote waarschijnlijkheid een weekschildkever
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140184423
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 21:45 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De beste insectenweekend heb je inderdaad als zo tegen de woensdag je armen weer een beetje dicht zijn en de jeuk te harden is :7

[..]

De eerste wordt bij mij een beetje aan het zicht onttrokken.

edit: Via de link zie ik hem stiekem toch, een fraaie weekschildkever :Y
althans, het lijkt me met grote waarschijnlijkheid een weekschildkever
Ik ging net bijna op een weekschildkever staan, ik naar binnen camera halen, allen mislukt, ik denk al te schemerig
#35.
pi_140184561
Haha, je hebt gelijk, Ouwesok. Googelend op weekschildkever levert inderdaad een soortgelijk beestje op. In diezelfde search ook dit: http://www.eblenke.nl/foto/macro/zdb/htm/foto_60.htm . Niet dat ik dat ambieer, maar dat gaat nog een level verder. Haast microscopisch.


(nou weet ik ook wel dat dat beestje waarschijnlijk dood op een kurk met een speld gestoken zit, en focus stacking enzovoort.... Moet je in het vrij veld niet willen. Voorts een vergroting die je met een standaardlens niet haalt. Maar er zijn freaks, zo blijkt wel. Ergens ook fantastische foto's van springspinnen gezien. Waarschijnlijk gecontroleerde omgeving en kweek)

[ Bericht 18% gewijzigd door Yvesss op 20-05-2014 22:06:49 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 mei 2014 @ 22:09:32 #262
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140185247
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 21:55 schreef Yvesss het volgende:
Haha, je hebt gelijk, Ouwesok. Googelend op weekschildkever levert inderdaad een soortgelijk beestje op. In diezelfde search ook dit: http://www.eblenke.nl/foto/macro/zdb/htm/foto_60.htm . Niet dat ik dat ambieer, maar dat gaat nog een level verder. Haast microscopisch.
Die focusstackdingen zijn wel imposant maar op een levend insect nagenoeg niet uit te voeren, voorlopig blijf ik ze dus gewoon in hun eigen omgeving vastleggen.

Ik had ze al veel waargenomen, voor de camera krijgen is echter andere koek. De citroenvlinder, ook weer met de Komine 2.8/135mm

Gonepteryx rhamni by Ouwesok, on Flickr

Gonepteryx rhamni by Ouwesok, on Flickr

't wil bij vlinders nog wel eens een opgave zijn om er een passende achtergrond bij te vinden. Binnenkort maar eens een bloemenveld terroriseren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140185406
Precies. De achtergrond en compositie. Dan heb ik het over mezelf. Ik heb gewoon in de volle zon zo goed en zo kwaad mogelijk proberen scherp te stellen en geklikt. Was ook een beetje te warm. We gaan daar aandacht aan besteden.
pi_140185528
Het lijkt wel een rotte citroenvlinder, :)
Zet een vlinderstruik in je tuin, heb ik ook gedaan.
#35.
pi_140185642
Over vlinderstruiken, valt mij op dat er 1 of 2 decennia toch echt veel meer vlinders waren. Net als dat hommel- en bijenverhaal. Toch verkeerde ontwikkelingen.
pi_140185814
Hier in de wijk hebben ze er diverse staan, in de bloei staan diverse foto fanatiekelingen er met hun camera, met statieven en alles erop en eraan
#35.
pi_140186053
De buddleja. Maar echt, vroeger zaten daar bossen vlinders op. Atalanta's, dagpauwogen en citroentjes. Vind ze nu vaak vrij verlaten.
pi_140186347
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 22:25 schreef Yvesss het volgende:
De buddleja. Maar echt, vroeger zaten daar bossen vlinders op. Atalanta's, dagpauwogen en citroentjes. Vind ze nu vaak vrij verlaten.
Echt , vorig jaar zaten er hier honderden vlinders op allerlei soorten, zelfs Koninginnenpage.

anders,
http://www.tuinkrant.com/plantengids/vlinders/info.html
#35.
pi_140186676
Wat me opvalt, ga een stukje Frankrijk in en je wordt overstelpt met wat hier bijzonder is. Koninginnepage's bij de vleet, vliegende herten tegen je hoofd aanvliegend. In Bretagne al. Ik denk toch dat de bebouwing en bevolkingspopulatie in Nederland best een probleem is. Gaan wij een beetje stoer doen over de OVP tussen Almere en Lelystad... Onder de rook van Amsterdam. Maar OK, way offtopic.

(Doe ik nog eentje uit de zeer oude doos, ooit eerder gepost. Maar dit is in Frankrijk normaal. Was wel redelijk zuidelijk. Met de compactcamera:


[ Bericht 12% gewijzigd door Yvesss op 20-05-2014 22:41:29 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 mei 2014 @ 22:40:41 #270
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140186927
Beetje tussen de klaver zoeken, daar verstoppen die schobbejakken zich.

Inachis io by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140187737
Die dagpauwoog lijkt er al aardig wat vlieguren op te hebben zitten. Een overwinteraar?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 mei 2014 @ 22:59:22 #272
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140188093
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 22:53 schreef Yvesss het volgende:
Die dagpauwoog lijkt er al aardig wat vlieguren op te hebben zitten. Een overwinteraar?
Hij maakte een redelijk sleetse indruk maar voor een overwinteraar was ie nog vrij laat op pad, volgens mij hebben die hun tijd in de eerste warme periode al gehad.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140188801
Dat zou kunnen.... Eigenlijk zijn die dagpauwogen niet te vertrouwen. Juist de exemplaren die zich in een sjofel kleed maskeren en dito ambiance zijn het moeilijkst te traceren. Toch deed jij het. En het ergste is, hierover lees je morgen niets in de kranten.

(morgen vrij, dus ik zal nog eens een poging wagen)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 20 mei 2014 @ 23:50:04 #274
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140190486
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 23:13 schreef Yvesss het volgende:
Dat zou kunnen.... Eigenlijk zijn die dagpauwogen niet te vertrouwen. Juist de exemplaren die zich in een sjofel kleed maskeren en dito ambiance zijn het moeilijkst te traceren. Toch deed jij het. En het ergste is, hierover lees je morgen niets in de kranten.

(morgen vrij, dus ik zal nog eens een poging wagen)
Mede namens deze goedlachse gaasvlieg veel succes daarbij

Chrysopa perla by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140190605
De uitdaging, de gaasvlieg. Staat er mooi op. De parisitaire mijten op een van je vorige foto's vielen me trouwens ook op.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 21 mei 2014 @ 22:56:29 #276
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140224856
Een onwillige verschijning met opvallende rode stijlkenmerken

Cercopis vulnerata by Ouwesok, on Flickr

Langzaam kruipt ie tevoorschijn
Cercopis vulnerata by Ouwesok, on Flickr

't Is een bloedcicade
Cercopis vulnerata by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140258625
Mooi beestje! Hier na een regenbui dit "simpele" vliegje gespot en op de foto gezet. Zijn ogen lichtte mooi op door de flitser. Het exacte merk en uitvoering weet ik helaas (nog) niet ;)

pi_140258731
Mooi, hoor. Je weet ze wel te vinden. Mijn opbrengst is nu laag, die gaasvlieg blijf ik even schuldig.
Twee ietwat saaie pica's, weer zo'n kever en een vlieg die ik niet helemaal kan thuisbrengen.

Edit, mijn comment sloeg op Ouwesok, je kwam net tussendoor. Maar die van jou mag er ook zijn, Amphibian. Goeie scherpte.



pi_140258841
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 22:02 schreef Amphibian het volgende:
Mooi beestje! Hier na een regenbui dit "simpele" vliegje gespot en op de foto gezet. Zijn ogen lichtte mooi op door de flitser. Het exacte merk en uitvoering weet ik helaas (nog) niet ;)

[ afbeelding ]
Lijkt op een strontvlieg
#35.
pi_140259834
@Hierboven, een flitser is misschien niet zo'n gek idee. Die laatste 2 van mij zijn op F2.8. Dus eigenlijk geen scherptediepte. F16 met een beetje bewolkt weer geeft waardeloze sluitertijden, zelfs op betrekkelijk hoge iso. Met een flitser kun je dit een beetje tackelen, denk ik.
pi_140260238
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 23:50 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Mede namens deze goedlachse gaasvlieg veel succes daarbij

[ link | afbeelding ]Chrysopa perla by Ouwesok, on Flickr
De gaasvlieg is een plaatje Sok. ^O^
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 22 mei 2014 @ 22:50:52 #282
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140261231
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 22:02 schreef Amphibian het volgende:
Mooi beestje! Hier na een regenbui dit "simpele" vliegje gespot en op de foto gezet. Zijn ogen lichtte mooi op door de flitser. Het exacte merk en uitvoering weet ik helaas (nog) niet ;)

[ afbeelding ]
Mooie ogen :Y

Zo simpel is dat vliegje nog niet, ik heb na toch redelijk wat zoekwerk nog geen idee wat voor merk of type het is. De kleur en structuur van de ogen doen wat aan een daas denken, de stand van de ogen echter weer helemaal niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 22:05 schreef Yvesss het volgende:
Mooi, hoor. Je weet ze wel te vinden. Mijn opbrengst is nu laag, die gaasvlieg blijf ik even schuldig.
Twee ietwat saaie pica's, weer zo'n kever en een vlieg die ik niet helemaal kan thuisbrengen.

Edit, mijn comment sloeg op Ouwesok, je kwam net tussendoor. Maar die van jou mag er ook zijn, Amphibian. Goeie scherpte.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gaat ook mooi :Y

Hou er voor de schertediepte even rekening mee dat de winst bij diafragmeren minimaal is. Probeer bij wat droevig weer in elk geval je diafragma in de buurt van de 5.6 te houden, niet om die scherptediepte maar om het verschijnsel dat je lens dan beter presteert en je de meest significante delen van onderwerp scherper en met meer contrast in beeld krijgt.
ISO kun je ook gerust omhoog doen, ruis is altijd nog minder erg dan onscherpte.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140261621
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 22:26 schreef Yvesss het volgende:
@Hierboven, een flitser is misschien niet zo'n gek idee. Die laatste 2 van mij zijn op F2.8. Dus eigenlijk geen scherptediepte. F16 met een beetje bewolkt weer geeft waardeloze sluitertijden, zelfs op betrekkelijk hoge iso. Met een flitser kun je dit een beetje tackelen, denk ik.
Het helpt vooral tegen bewegingsonscherpte maar zelfs op F11 is de scherptediepte nog heel klein en boven de F11 wordt het juist weer onscherper door diffractie ;( maar dat laatste verschilt per setup.
pi_140261660
Dankjewel voor de tip. Ik had al proefondervindelijk vastgesteld dat wat voor F-stop dan ook je bij macro slechts fracties van millimeters geeft. Ik heb geen iso-kanon (of canon), toch moet hij met wat kunstjes wel tot iso 3200 te krijgen zijn. Hoger zelfs wel. Het zijn allemaal compromissen, het macrogebeuren dwingt je wel naar de limieten van je camera. En eigen kunnen.
  donderdag 22 mei 2014 @ 22:59:31 #285
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_140261721
Macro-foto van een baby-neushoorn...
pi_140261857
Maar waar deed je dit? Vast niet in Nederland, een scarabee-achtige.
pi_140262340
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 22:57 schreef Amphibian het volgende:

[..]

Het helpt vooral tegen bewegingsonscherpte maar zelfs op F11 is de scherptediepte nog heel klein en boven de F11 wordt het juist weer onscherper door diffractie ;( maar dat laatste verschilt per setup.
Ik weet het. Mijn break even point ligt op F7.8 geloof ik. Maar diffractie wordt ook vaak overdreven. Je moet al gaan pixelpeepen. Tot F20 is het nog niet echt storend. Bij F32 zie je het goed. Voor plaatjes verkleind voor het web is de marge vrij ruim.
  donderdag 22 mei 2014 @ 23:10:33 #288
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_140262347
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 23:01 schreef Yvesss het volgende:
Maar waar deed je dit? Vast niet in Nederland, een scarabee-achtige.
Kadoorie Farm, in Hong Kong :)
pi_140262511
Haha, zoiets dacht ik al. Ouwesok zou eens naar een 'exotische' bestemming moeten, dan klapt dit hele forum uit elkaar.
  donderdag 22 mei 2014 @ 23:16:14 #290
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_140262731
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 23:12 schreef Yvesss het volgende:
Haha, zoiets dacht ik al. Ouwesok zou eens naar een 'exotische' bestemming moeten, dan klapt dit hele forum uit elkaar.
Sok komt de polder niet uit ;)

pi_140262927
Sok? Weet ik niet. Maar zitten die beesten bij jou gewoon op straat? Lijkt een beetje dezelfde scenery.
  donderdag 22 mei 2014 @ 23:29:55 #292
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_140263557
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 23:19 schreef Yvesss het volgende:
Sok? Weet ik niet. Maar zitten die beesten bij jou gewoon op straat? Lijkt een beetje dezelfde scenery.
Nee, was wel zelfde 'berg', op dezelfde dag gemaakt.. :) Kwam er helaas pas voor het eerst (en dus laatst) in de laatste week ofzo dat ik er was, dus hoop snel weer heen te gaan... en dan hopelijk met een echte macro-lens...
pi_140264121
Koop alsjeblieft zo'n macrolens. Als je het tenminste leuk vind. Nog een valse macro van een beest op bed in Frankrijk:





(overigens voor zover ik kan zien met de vrij goedkope 55-250 ef-s zoom van canon. Zo kan het dus ook)

[ Bericht 12% gewijzigd door Yvesss op 23-05-2014 00:03:10 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 mei 2014 @ 00:08:53 #294
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140265628
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 23:39 schreef Yvesss het volgende:
Koop alsjeblieft zo'n macrolens. Als je het tenminste leuk vind. Nog een valse macro van een beest op bed in Frankrijk:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

(overigens voor zover ik kan zien met de vrij goedkope 55-250 ef-s zoom van canon. Zo kan het dus ook)
't Ziet er een beetje uit als familie van die sabelsprinkhanen die je hier zoveel vindt. Mooi schot ondanks geen macrolens :Y
het kan prima zonder macrolenzen, het kan alleen stukken aangenamer mét

Een kever waar ik merk en type maar niet van kan achterhalen. Je ziet ze hier vrij veel in rietkragen en elders langs het water, deze marcheerde over een brugleuning in zijn groene leren jasje.

Beetle by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140266264
Misschien deze:
  vrijdag 23 mei 2014 @ 00:56:35 #296
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_140267231
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 23:39 schreef Yvesss het volgende:
Koop alsjeblieft zo'n macrolens. Als je het tenminste leuk vind. Nog een valse macro van een beest op bed in Frankrijk:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

(overigens voor zover ik kan zien met de vrij goedkope 55-250 ef-s zoom van canon. Zo kan het dus ook)
Ik zit een beetje te twijfelen of ik een Macro-lens voor mijn Nikon D5200 zal kopen, of voor de Panasonic FZ200, maar de eerste lens die ik zal kopen is toch waarschijnlijk een F1.8 35mm AF-S DX, die nogal goed en veelzijdig schijnt te zijn. Heb nu alleen nog maar de standaard kit-lens. Niet geweldig.

Enge beesten om in je slaapkamer aan te treffen btw... :P

  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 mei 2014 @ 22:45:12 #297
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140295628
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 00:23 schreef Yvesss het volgende:
Misschien deze:
Nope, die is het niet.

Ik ben ergens bij de loopkevers blijven steken toen ik het opgaf en daarom doen we er snel even een paar juffers tussendoor *O*
de weersvooruitzichten voor zondag zijn weer om door een tussenringetje te halen

Vuurjuffer
Pyrrhosoma nymphula by Ouwesok, on Flickr

Azuurwaterjuffer
Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr

Lantaarntje
Ischnura elegans by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 24 mei 2014 @ 00:37:23 #298
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_140300568
Echt een geweldig voorjaar idd om lekker vaak naar buiten te gaan...

De zeer zeldzame en exotische roze stofroos...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 mei 2014 @ 12:28:32 #299
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_140309462
quote:
99s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 00:56 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Ik zit een beetje te twijfelen of ik een Macro-lens voor mijn Nikon D5200 zal kopen, of voor de Panasonic FZ200, maar de eerste lens die ik zal kopen is toch waarschijnlijk een F1.8 35mm AF-S DX, die nogal goed en veelzijdig schijnt te zijn. Heb nu alleen nog maar de standaard kit-lens. Niet geweldig.

Als je toch wilt macrosnuffelen, waarom dan niet zoals Clayton1 en nog een paar hier, een setje automatische tussenringen en gewoon lekker spelen met wat je al had ?
Kost je een paar tientjes en levert urenlang speelplezier op en naar óf blijft het bruikbaar wat je er ook maar aan macrozut bij koopt óf het leed blijft tot die paar tientjes beperkt als macro niet je ding blijkt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_140325625
Een kever waar ik merk en type maar niet van kan achterhalen. Je ziet ze hier vrij veel in rietkragen en elders langs het water, deze marcheerde over een brugleuning in zijn groene leren jasje.

[ link | afbeelding ]Beetle by Ouwesok, on Flickr
[/quote]

Het lijkt wel een groen struiksnuitkever
#35.
pi_140418769
Leuke foto's! zo ook even een paar opsnorren voor in het volgende deel!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')