abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_129384175
En we gaan weer verder met onze kipjes!

De hoofdrolspelers zijn o.a.

Skipper, Kowalski, Junior en Rico


Klaartje


Tok


Piep


Tarzan


Bep


...en vele anderen!
pi_129384326
Een erg droevige reden waarom ik het topic weer terugzocht: een van onze kippen (de donkere, onderaan de bovenste foto, Kowalski), is gisteren heel ziek geworden. Als ik de verschijnselen google, heeft ze Marekse verlamming en dat is dus einde verhaal.
Zelf lijkt ze er weinig last van te hebben - op het door de poten zakken na dan. Ze eet en drinkt goed en is geïnteresseerd in alles wat er om haar heen gebeurt, zelfs een aai en een paar sprietjes groen weet ze goed te waarderen. Echt zo zielig, Kowalski is de leukste en slimste kip van het stel... :'(

Is het trouwens besmettelijk voor mijn andere kippen?
pi_129388065
Ach wat sneu!
pi_129398128
Och nou zie ik m'n oude Piepje in de OP staan.. Die is een tijdje terug helaas overleden. Het arme dier had een ernstig luchtwegprobleem en heb ik uit haar lijden verlost toen ze zomaar ineens op de grond lag te happen naar adem.

quote:
15s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 22:06 schreef Gwywen het volgende:
Een erg droevige reden waarom ik het topic weer terugzocht: een van onze kippen (de donkere, onderaan de bovenste foto, Kowalski), is gisteren heel ziek geworden. Als ik de verschijnselen google, heeft ze Marekse verlamming en dat is dus einde verhaal.
Zelf lijkt ze er weinig last van te hebben - op het door de poten zakken na dan. Ze eet en drinkt goed en is geïnteresseerd in alles wat er om haar heen gebeurt, zelfs een aai en een paar sprietjes groen weet ze goed te waarderen. Echt zo zielig, Kowalski is de leukste en slimste kip van het stel... :'(

Is het trouwens besmettelijk voor mijn andere kippen?
Kijk eens http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23525

"Het virus besmet de kip al in de eerste dagen, maar de ziekte openbaart zich pas zo'n 8 weken en later. Daarom is een infectiebron zo moeilijk op te sporen en te isoleren."
Is dus besmettelijk.

Voor zo ver ik weet hoort marek alleen bij jonge kuikens. Je zou een tripje dierenarts kunnen maken, liefst een veearts of een da die verstand heeft van vogels. Valt nog niet mee om te vinden helaas, en bij een "normale" dierenarts krijg je meestal gewoon breedspectrum antibiotica mee...

Door de poten zakken kan meerdere redenen hebben natuurlijk, en verlamming hoeft niet altijd marek te zijn. Wat zijn de symptomen verder?
pi_129401404
Verder geen symptomen, gek genoeg. Het gekste is dat er langzaam verbetering in lijkt te zitten. Ze is zelf naar buiten gegaan (steeds een paar stapjes en dan weer neerzakken) en doet, voor zover mogelijk, vrolijk mee met de rest. Raar hè.
pi_129405206
Kun je een beetje zien of beide poten niet meewerken of maar eentje? Want kippen kunnen ook hun voet verzwikken en dat werkt dan verder hetzelfde als bij mensen. Zolang het verbeterd en de kip er verder gezond uitziet, mooie rode kam, alert, enz. denk ik persoonlijk niet dat het iets ernstigs is...
  zondag 28 juli 2013 @ 20:52:26 #7
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_129444646
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 14:52 schreef pasopikbijt het volgende:
Kun je een beetje zien of beide poten niet meewerken of maar eentje? Want kippen kunnen ook hun voet verzwikken en dat werkt dan verder hetzelfde als bij mensen. Zolang het verbeterd en de kip er verder gezond uitziet, mooie rode kam, alert, enz. denk ik persoonlijk niet dat het iets ernstigs is...
Ik hoop het maar. Het is mijn leukste kip O+ ;(
Ze lijkt ook elke dag ietsje op te knappen, ze zit nog wel veel op de grond (kan nog niet op de stok in het hok komen ook) maar ik zie haar wel steeds een stukje lopen (toen ik wat lekkers in de ren strooide probeerde ze zelfs te rennen!). Wel zie ik dat ze haar ene poot ontziet, en vaak optrekt, met de tenen als een vuist.

Is het jullie overigens ook al eens opgevallen dat de poot van een kip op een alien-hand lijkt! :o
pi_129449178
:Y

Wij haalden vroeger bij de poelier op de kampeerplaats kippenpoten en trokken dan aan de pees om de poot te sluiten. En dan was het leuk om stadskinderen de stuipen op het lijf te jagen...
Vermaak van de dag. Achteraf vraag ik me af wat er daarna eigenlijk mee gebeurde.

Ik ben blij dat het redelijk goed gaat met je kip.

Ik heb eindelijk individuele foto´s van mijn kippen, net vanmiddag gemaakt.
Tito, de haan:


Dida:


Fifa:


Kika:
  zondag 28 juli 2013 @ 22:37:52 #9
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_129449972
Wat een mooie kipjes, welk ras is dat?
pi_129450751
Tja, geen idee, gewoon een mengelmoesje neem ik aan. Ze waren een paar euro per stuk op de markt, heb ze uit een grote kist gevist. Ik wilde gewoon vier verschillende kleurtjes...
Ik wist niet dat er een haan bij zat. Dat was notabene de kleinste. Nu is hij de grootste!
Ze waren best mager. Ze zijn heel snel gegroeid en zwaarder geworden.
Het is geweldig om ze faldderend aan te zien komen rennen van ver als ik ze roep. Gewoon op z´n hollands "Kip kip kip kip!"
Ook als ik ze niet roep, maar ze krijgen me in het oog, komen ze meteen naar me toe. Ze denken dat ik altijd voer bij me heb ofzo...

Als ze gaan leggen gaan moet ik creatief worden, want ik ben niet zo´n eiereter.
Dus of ruilen op de dagmarkt voor groenten, of uitblazen en beschilderen...
Of weggeven aan buren zonder kippen (eh... ik weet er maar 1).
Of gewoon aan de katten en honden voeren.

Kuikens wil ik in elk geval voorlopig niet.
pi_129451728
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 22:52 schreef Alentejana het volgende:
Dat was notabene de kleinste. Nu is hij de grootste!
Hennenkuikens ontwikkelen over het algemeen ook sneller dan hanen :Y Als ze net hun dons voor veren omruilen zie je dat het beste. De hennetjes hebben dan meestal sneller een vol verendek, grotere staart, enz. Maar hoeft ook niet altijd te kloppen. Ik heb bijv. ook mengelmoesjes en dan weet je nooit wat je krijgt. Op dit moment heb ik een nest van 7 hanen (waarschijnlijk) waarvan de grootste ongeveer 3x het formaat van de kleinste is. Ze zien er ook compleet anders uit, qua alles :P (staan foto's van in het vorige topic)
pi_129451827
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 20:52 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik hoop het maar. Het is mijn leukste kip O+ ;(
Ze lijkt ook elke dag ietsje op te knappen, ze zit nog wel veel op de grond (kan nog niet op de stok in het hok komen ook) maar ik zie haar wel steeds een stukje lopen (toen ik wat lekkers in de ren strooide probeerde ze zelfs te rennen!). Wel zie ik dat ze haar ene poot ontziet, en vaak optrekt, met de tenen als een vuist.
Ik denk dat het wel losloopt.

quote:
Is het jullie overigens ook al eens opgevallen dat de poot van een kip op een alien-hand lijkt! :o
Ik moet altijd aan dinopoten denken :D
pi_129474672
Een van mijn Groninger Meeuwen zat al een week of 4 ergens buiten te broeden. Ze kwam 's ochtends even wat eten en drinken en vaak aan het einde van de middag nog eens. We hebben meerdere pogingen gedaan haar te vangen, de buren hebben het ook allemaal al eens geprobeerd, maar tot nu toe zonder succes. Ze is razendsnel en ontzettend achterdochtig.
Vandaag heb ik haar eindelijk te pakken gekregen! Meegelokt de schuur in en toen een tentzeil over haar heen gegooid. Nu zit ze in de bench in de schuur opgesloten.. Eigenwijs beest.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 00:28:28 #14
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_129492723
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 17:12 schreef LadyDanae het volgende:
Een van mijn Groninger Meeuwen zat al een week of 4 ergens buiten te broeden. Ze kwam 's ochtends even wat eten en drinken en vaak aan het einde van de middag nog eens. We hebben meerdere pogingen gedaan haar te vangen, de buren hebben het ook allemaal al eens geprobeerd, maar tot nu toe zonder succes. Ze is razendsnel en ontzettend achterdochtig.
Vandaag heb ik haar eindelijk te pakken gekregen! Meegelokt de schuur in en toen een tentzeil over haar heen gegooid. Nu zit ze in de bench in de schuur opgesloten.. Eigenwijs beest.
Ik had laatst ook een broedse kip en wist helemaal niet dat dat niet vanzelf stopt. Dankzij dit topic achtergekomen. :)
Ik heb op een zeker moment de kip uit het nest gehaald en buiten in de ren gezet, en in het nest een omgekeerde emmer gezet zodat ze daar niet meer kon gaan zitten.
Binnen twee dagen was het over en deed ze weer gewoon :)
pi_129527444
Ik heb alleen geen idee waar het nest is.. ;) Kip zit nog in eenzame opsluiting. Ik denk dat ik haar morgenavond als de rest op stok is het hok in schuif en hoop dat ze haar nest dan laat voor wat het is.
pi_129530122
Hier gebeurde hetzelfde twee jaar geleden. Mijn minst tamme kip "Terror-Anne" was broeds, maar omdat er al een andere kip zat te broeden haalde ik haar steeds van het nest af. Daar was ze het duidelijk niet mee eens en toen bleef ze weken weg en kwam heel af en toe eens terug (om super gestrest weer weg te rennen zodra ze me zag). Ik heb ook iedere keer geprobeerd om haar te volgen naar het nest, maar dan deed ze gewoon de verdwijntruc en kon ik teleurgesteld weer naar huis... Op een dag kwam ze ineens aangelopen met 16 kuikens :{ Zovan: Ok, ik heb eindelijk een nest kinderen. Mag ik nu weer de stal in en graantjes eten enzo?
Ze was wel duivels trouwens. Anderhalve meter was te dichtbij en dan vloog ze je schenen aan :')



Lief he? O+
pi_129534883
Gossie.
pi_129582275
Ach wat zoet O+ Ondanks terrormama.
Ik heb geen (volgroeide) haan en dus geen bevruchte eieren. Kip kan broeden tot ze een ons weegt, kuikens zullen er niet komen. Inmiddels wel een jong haantje erbij dus volgend jaar wordt het anders. oO<
pi_129865334
Hoe is het hier met alle broedende en wannabe-broedende kippen?

Hier loopt het bijna de spuigaten uit... We hebben nog nooit zoveel kuikens en vooral ook zoveel broedse hennen gehad als dit jaar. In totaal hebben we 9 verschillende broedse hennen gehad, en 2 daarvan zijn op dit moment al weer bezig met hun tweede broedsheid van het seizoen. We hebben op dit moment maarliefst 29 kuikentjes in verschillende leeftijden, en nog 4 hennen die aan het broeden zijn op eieren. Van één daarvan verwacht ik niet zo veel kuikens, hooguit een stuk of 3/4 omdat ze weinig eieren heeft. Maar voor de andere drie hebben we broedeieren bijgekocht van Araucana's, Noord Hollandse Blauwen en Maransen dus we hopen dat daar wel redelijk wat van uitkomt; hopelijk een stuk of 6-8 kuikens per hen.

Dit najaar moeten we maar eens een grote opruiming houden onder alle kippen, en kijken welke er blijven en welke weg moeten. Meer dan 40 hennen wordt namelijk wel héél veel.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_129873080
Allemachtig, dat zijn inderdaad behoorlijke aantallen! Wel heel leuk zoveel kuikentjes O+
Je haalt de hanenkuikens er op een gegeven moment uit denk ik? En wat doe je met de kippen die niet door de selectie komen, in de vriezer?

Mijn toom is ook uitgebreid (maar dan iets bescheidener ;), vier kuikens erbij), kom nu in totaal op 8 hennen, 1 haan en 1 eend. Hier staan ze allemaal op behalve de eend:



1 bruin legkipje
2 Groninger Meeuwen
2 Brahma's (zwart en buff zwartcolombia, soort van dan)
3x kruising Brahma/Jersey Giant, allemaal zwart
1x Jersey Giant (haan!), ook zwart

Het evenwicht is hersteld, iedereen doet lief tegen elkaar en ze gaan allemaal weer keurig op stok, ook het Meeuwtje van het broedavontuur. *O*
pi_129874978
Zo, dat is al een aardig clubje kippen! Wij hebben ook 2 Jersey Giant hanen (en een hele lading kruising-kuikens) en die hanen zijn echt GROOT! Maar gelukkig wel vriendelijk van karakter :Y Een kruising Jersey/Brahma zal ook wel mooi groot worden verwacht ik, ben benieuwd hoe ze er uit gaan zien als ze volgroeid zijn :)

Wij zetten de hanenkuikens nooit apart eigenlijk, alles loopt gewoon door elkaar. Op een gegeven moment worden de haantjes dan wat puberaal, beginnen vervelend te doen tegen elkaar en/of de jonge hennetjes en dan is het tijd om ze te slachten. Normaal gesproken slachten we de jonge haantjes allemaal, nieuwe hanen voor de fok halen we meestal ergens anders vandaan om zo geen inteelt in de toom te krijgen. De hennetjes houden we meestal aan zodat we het jaar erop weer vroeg (vanaf januari/februari) eieren hebben en in de zomer wat broedse jonge hennen voor kuikentjes.

Dit jaar lijkt het er op dat we erg veel hennetjes en weinig haantjes hebben, dus vandaar de selectie dit najaar. Er moeten wat oude hennen geslacht worden om plaats te maken voor al het jonge spul, en misschien moeten we dan ook nog wel wat jonge hennetjes slachten zodat we niet omkomen in de kippen en eieren volgend jaar. Of wie weet wil Pasopikbijt wel een paar van haar jonge haantjes voor hennetjes ruilen zoals ze vorig topic aanbood O-)

Ook wil ik graag wat gerichter fokken op eikleur en vleesaanzet en daarvoor moet wat nieuw bloed in de toom komen (en moet wat 'oud bloed' het veld ruimen...).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_129973463
Leuk die kuikentjes,ik heb helaas geen ruimte voor kippen
pi_129978950
Kan er nog een link gemaakt worden in de OP naar Deel 1? Dank u.
  Lieve Belg woensdag 21 augustus 2013 @ 13:25:37 #24
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_130310508
Enkele foto's van onze beestjes van vorige maand:


Brahma by JumpV, on Flickr


Brahma and Wyandotte crossbreed by JumpV, on Flickr


Brahma and Wyandotte crossbreed by JumpV, on Flickr


Brahma by JumpV, on Flickr
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_130312448
Leuk he, kuikens :D Piepen ze nog of hebben ze de baard al in de keel? Bij mij heeft er nog maar eentje een volwassen stem, klinkt altijd zo grappig als ze het net hebben. Dan komt er niet echt 'tok tok tok' uit maar eerder 'merp merp merp' :P Blijkt trouwens dat er toch 3 hennen bij zitten. Ik dacht eerst alleen maar haantjes :@
Ze zijn alweer gegroeid sinds de laatste keer, even wat nieuwe foto's.



De heren:

Dit is Frank, hij is mijn kleine maatje en springt altijd heel graag op mijn arm of schouder als ik iets lekkers voor hem heb O+ (zo dus: )



En lekker in de zon :)


Raoul



Emil (ik dacht eerst Emily)



Bertus



De dames:

Dolf (de naam is al gewend dus die ga ik niet meer veranderen :P )



Jacky (ik dacht eerst Jack)



En Marieke



Ze zijn heel leuk samen, altijd netjes bij elkaar in de buurt blijven enzo. Het is echt een apart clubje van de volwassenen.
  Lieve Belg woensdag 21 augustus 2013 @ 14:40:39 #26
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_130312813
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:28 schreef pasopikbijt het volgende:
Leuk he, kuikens :D Piepen ze nog of hebben ze de baard al in de keel? Bij mij heeft er nog maar eentje een volwassen stem, klinkt altijd zo grappig als ze het net hebben. Dan komt er niet echt 'tok tok tok' uit maar eerder 'merp merp merp' :P Blijkt trouwens dat er toch 3 hennen bij zitten. Ik dacht eerst alleen maar haantjes :@
Ze zijn alweer gegroeid sinds de laatste keer, even wat nieuwe foto's.

[ afbeelding ]

De heren:

Dit is Frank, hij is mijn kleine maatje en springt altijd heel graag op mijn arm of schouder als ik iets lekkers voor hem heb O+ (zo dus: )
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En lekker in de zon :)
[ afbeelding ]

Raoul
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Emil (ik dacht eerst Emily)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Bertus
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De dames:

Dolf (de naam is al gewend dus die ga ik niet meer veranderen :P )
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Jacky (ik dacht eerst Jack)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En Marieke
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ze zijn heel leuk samen, altijd netjes bij elkaar in de buurt blijven enzo. Het is echt een apart clubje van de volwassenen.
Ze proberen tok tok tok geluiden te maken, maar lukt niet altijd. De ene als iets beter dan de andere.
Eerst dachten we dat er van de 11, 10 hanen zouden zijn, maar zoals het er nu naar uit ziet zullen het er maar 2 of 3 zijn.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_130314871
Mooie foto's! Mijn kipjes zijn niet zo fotogeniek, zodra ze mij zien fladderen ze wild mijn kant op omdat ze denken dat ze eten krijgen. :P
pi_130315188
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:45 schreef Gwywen het volgende:
Mooie foto's! Mijn kipjes zijn niet zo fotogeniek, zodra ze mij zien fladderen ze wild mijn kant op omdat ze denken dat ze eten krijgen. :P
Dat doen ze hier ook hoor ;) Daarom moet ik altijd even een half uurtje blijven tot ze interesse verliezen :P Met mijn camera vind ik het ook prettiger op een afstand, ingezoomd ziet er beter uit.
  † In Memoriam † donderdag 22 augustus 2013 @ 21:35:55 #29
7074 moussy
kuttekop
pi_130362974
Ik werd gedwongen! :P ;)

Waar ontwormen jullie je kippen mee?

Na járen zijdehoenders gehad te hebben is onze laatste zijdehoenderhen moeder geworden van Serama's (kleinste kippenras) voorheen haalde ik bij de dierenarts ontworming, maar dat moet ook vast wel via de interwebs te bestellen zijn :)

Dit is Elvis en die slaapt heel graag op schoot, vooral bij mn zoon.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_130367146
Awww O+

Ontwormen heb ik nog nooit gedaan, dat hoeft ook niet echt bij kippen. Ze hebben altijd wel wát wormen, maar dat hoort en hebben ze geen last van. In de "kippenwereld" ontworm je eigenlijk alleen als je ze in de drollen ziet zitten, maar ook dan heeft het vaak een andere oorzaak (bloedluizen, een of andere ziekte waardoor de boel uit balans raakt). Als je preventief gaat ontwormen raakt het leven in de darmen uit balans en moet je het blijven doen.
  † In Memoriam † donderdag 22 augustus 2013 @ 23:03:09 #31
7074 moussy
kuttekop
pi_130367404
Onze DA, die op een kippenfarm een deel stage heeft gelopen raadt het toch wel aan, vooral omdat wormen niet zichtbaar hoeven te zijn, om 2x p jaar te ontwormen. Als ze ziek worden van een wormeninfectie ben je vaak al te laat, vooral met zulke kleine kippies. Dus ik kies er voor om 2x p jaar preventief te ontwormen.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_131234794
Hoe is het met alle kippen en kuikens?

Hier heb ik weer eens een projectje... op dit moment heb ik drie kleine kuikens in huis in een voormalig caviakooi. Onze laatste kuikentjes van het seizoen zijn sinds afgelopen vrijdag buiten nadat ze eerst een tijd in de schuur hadden gezeten. Daar zijn er echter 3 verdwenen (geen idee waarheen en wat er mee is gebeurd, ik denk misschien een rat o.i.d.) dus ze moesten ergens anders heen, vandaar dus naar buiten. Maar het lijkt er op dat een paar van de kuikentjes niet goed mee kunnen komen buiten, dus vanochtend heb ik er twee naar binnen gehaald die nauwelijks meer konden lopen. En daarnet zag ik er nog één moeilijk lopen, dus die ook maar in huis gehaald. Ik denk dat het misschien toch te koud en nat voor ze is buiten ;(
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_131661371
Onze kipjes hebben een nieuw hok. Manlief is wekenlang aan het timmeren geweest. Het is lekker ruim en mens-hoog, zodat ik er rechtop in kan staan (makkelijk met schoonmaken). Het enige dat er nog in moet is een raam (daar zit nu een plaat triplex), maar dat komt nog als wij zelf nieuwe kozijnen krijgen binnenkort, het oude raam komt dan in het kippenhok.

Een vraagje heb ik wel sinds de dames in hun nieuwe hok getrokken zijn, want ze slapen niet op de stok. Nee, ze zitten met zijn allen op de nesten. En poepen daar dus ook. En leggen vervolgens hun eieren daar in. Waardoor ik elke morgen vieze eieren tussen de drollen vandaan moet vissen en ook elke dag het hooi in de nesten moet verversen.
Waarom zouden ze niet op de stok willen zitten? We hebben de randen afgeschuind en volgens mij zag de stok in het oude hok er net zo uit.
pi_131666277
Mijn kippen gaan ook niet op stok, maar zitten in de nesten of op een nest rand. De drolletjes drogen op, dus de eitje worden niet vies en meestal leggen ze de eitjes in een ander nest. (Ik heb veel meer nesten dan kippen), dus ik heb er niet echt last van.

Ik weet niet of het mogelijk is om ´savonds de nesten af te sluiten?

Zijn ze gegroeid sinds het oude hok? Misschien willen ze een bredere stok omdat ze nu groter zijn ofzo?

quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 15:45 schreef Gwywen het volgende:
Mooie foto's! Mijn kipjes zijn niet zo fotogeniek, zodra ze mij zien fladderen ze wild mijn kant op omdat ze denken dat ze eten krijgen. :P
Hier hetzelfde. Ze moeten al echt aan het eten zijn of net eten gehad hebben willen ze enigzins stilstaan.

Ze zijn trouwens sinds een paar weken aan de leg! Ik heb de eerste acht mini eitjes in een cake verwerkt. Eentje heeft gisteren trouwens een mega ei gelegd, misschien wel een dubbeldooier.

Wat een leuke foto, Moussy.
pi_131933075
Tot gisteren hadden we een gezellig klokkend groepje kippen; een witte (geredde slachtkip) en 3 Javaanse krielen. Ging prima. Leggen goed, zaten goed in de veren. Af en toe ging er eens een snauw over en weer maar dat was maar even.
Vanochtend viel me op dat 1 van de krielen een aangepikte kam heeft en een bijna kale kont, idem bij de grote witte kip. Deze 2 zitten nu telkens in een hoekje, bescherming bij elkaar te zoeken De 2 andere krielen vallen ze aan.
Is hier iets aan te doen, behalve scheiden? (ze zijn apart gezet nu)
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_131936218
Geen idee, misschien hadden ze niet genoeg ruimte/legnesten?

Mijne zijn trouwens gepakt door een hond. De haan is grotendeels zijn staart kwijt en een kip ook en zij had wonden. Maar gelukkig liep ze de volgende dag weer monter rond. Ik heb de wonden maar behandeld met betadine.
pi_132109757
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:41 schreef Alentejana het volgende:
Ik heb de wonden maar behandeld met betadine.
Heel goed ^O^ Het zal je nog verbazen hoe snel het heelt en hoe taai kippen zijn.
pi_132109974
Ja, zeker, ze was eerst nog wel wat timide rond mijn hondjes, maar een dag later zag je al niks meer aan haar, nou ja, behalve dan dat ze geen staart heeft... Best koddig eigenlijk.
Lag trouwens de volgende dag ook weer gewoon een ei.

Ik heb trouwens net weer tien eieren geruild voor een pompoen. En een bordje aan het hek "verse eieren" want ik kan daar niet tegen eten hoor.

De hondjes stelen er trouwens ook wel eens een als ze de kans krijgen.
pi_132128766
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 14:41 schreef Alentejana het volgende:
Mijne zijn trouwens gepakt door een hond. De haan is grotendeels zijn staart kwijt en een kip ook en zij had wonden. Maar gelukkig liep ze de volgende dag weer monter rond. Ik heb de wonden maar behandeld met betadine.
Zoiets heb ik ook meegemaakt. Kip hygiënisch houden en de wond i.d.d. met Betadine schoonmaken. Heelt vanzelf, op den duur groeien de veertjes weer aan, net als na de rui.

P.S> Onze Bep uit de openingspost is gaan hemelen. Rust onder de zoden, naast haar zus Saar
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_132139513
Ach....Ouderdom?
pi_132141915
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2013 22:02 schreef Alentejana het volgende:
Ach....Ouderdom?
Dat denk ik wel. 8 jaar oud, da's redelijk voor een kriel. Het enige wat ik kan bedenken is wormen. Ze at&dronk niet meer en verzwakte in 'n week en .... einde. We hebben haar te ruste gelegd met een paar bloemetjes uit eigen tuin. Ze heeft het goed gehad bij ons, net als haar zus Saar
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_132817970
2 november, nat, koud en guur, maar wat zag ik gisteren? Eén van de kippendames kwam eten halen met 3 vers uitgebroede kuikentjes in haar kielzog... Domme beesten :N
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 3 november 2013 @ 19:17:42 #43
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_132862679
Onze boomhut is omgewaaid ;(

Maar nu gaat dit de basis worden van ons kippenhok :) hij is 1.70 hoog en een meter of 2 lang, meter diep. Ik ga deze week een dichte vloer maken en de gaten dichten. Ook de rest even tochtdicht maken en dan ga ik met de ren beginnen. Iemand een goedkoop adresje voor gaas?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_133466993
Ik ben er inmiddels achter waarom onze dames niet op de stok willen slapen in het nieuwe hok: het lekt.
De dakbedekking is net te kort en hangt niet over de rand heen, waardoor druppels naar binnen druppen ipv naar buiten. Precies bij de stok is het helemaal nat steeds.

Wat ik me afvroeg: mogen kippen mandarijntjes? Je hebt soms wel eens een mandarijn waarvan je aan de losse schil al voelt dat hij niet lekker of een beetje droog is, maar verder niet bedorven of zo dus zonde om weg te gooien.
Ik dacht, kan ik daar mijn kipjes niet blij mee maken?
  zondag 24 november 2013 @ 21:53:31 #45
401176 Slome_stokbrood_eter
Dit kan in Nederland !
pi_133590803
Leuk topic. Zal een deze dagen is een paar foto's van mijn kippen posten
http://slomestokbroodeter.113.axc.nl/
zaterdag 9 november 2013 01:01 schreef HeaN82 het volgende:[/b]
Ja, wie heeft deze surprise gemaakt..... wie wie wie [spoiler]ik[spoiler]
  zaterdag 28 december 2013 @ 13:02:14 #46
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_134781240
Beste mensen, iemand op F&F hier zoekt een goed thuis voor vier lieve kipjes, zie hier:

F&F / Ik zoek voor vier krielhennetjes een nieuw adres!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  vrijdag 10 januari 2014 @ 13:24:13 #47
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_135313661
kippen zijn ook wel leuk en dan vooral kuikentjes O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_135314320
Er is ook nog iemand op zoek naar een huis voor 2 krielhaantjes: F&F / Twee krielhaantjes zoeken nieuw huis

--------

Bij ons is de winter nog niet echt aangebroken; op 1 november kwamen de laatste kuikentjes ineens onverwacht tevoorschijn, en op 21 januari verwachten we als alles goed gaat alweer een nieuw setje kuikens. Het houdt maar niet op!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_135314646
Bij ons dan wel geen kuikentjes, maar vanmorgen wel weer vier eitjes geraapt hoor. Onze dames blijven gewoon doorleggen, winter of geen winter, donker of niet.
Wel hebben we onlangs een paar keer een eitje met een rare bijsmaak gehad, ik zag er verder niks aan, wat kan dat zijn? Het enige dat ik kan bedenken is dat ze per ongeluk (in etensrestjes) ui of spruiten hebben gehad (zo'n soort geur/smaak was het).
pi_135318665
Hier leggen de dames na een kort winterreces ook weer goed, vooral de jonge hennen van afgelopen voorjaar doen hard hun best. En als onze labrador de eitjes niet uitraapt voordat wij ze gevonden hebben, hebben we er ook nog wat aan :P

Gwywen, kan het zijn dat één van de kippen ergens iets anders te eten heeft gevonden? Een ander soort (on)kruid of zo, of iets anders in de tuin/ren? En anders zijn het misschien inderdaad de etensresten. Wellicht heeft één van je kippen een voorkeur voor kool of ui of zo ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_138634324
Vandaag hebben we Klaartje in laten slapen. Ze is 12 jaar geworden. (Leeftijd in vorige post klopte niet)
Haar lichaam was helemaal op, ze was mank, zakte steeds door haar pootjes en was erg mager ;(

Laatste foto van Klaartje (vandaag). 2002-2014


Wat ik nog niet had verteld is dat we vorige zomer 2 eendagskuikens bij haar hebben neergezet en dat zijn nu 2 prachtige kipjes :) Klaartje heeft ze met veel liefde opgevoed.

De kuikens O+
De gele heet Doetje, en de zwarte heet Toeter.


pi_138636075
Arme klaartje, heel veel sterkte meis. Zo te zien heeft ze een goed leven gehad in een gezellge tuin met leuk gezelschap.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  maandag 5 mei 2014 @ 13:11:00 #53
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_139581575
Zondag de eerste stappen gezet met het kippenhok (aka de oude boomhut). Eerste gaten dichtgemaakt, deurtje gemaakt, op zijn plek gezet (was nog een kleur, ding is loeizwaar).

Heeft iemand tips voor goedkoop kippengaas?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_139747660
Mooie kippen!
Ik heb ook kippen.
Deze:



Verder broed ik regelmatig wat uit met de BM, en ik koop regelmatig wat nieuws of verkoop wat.

Sommige foto's zijn niet zo mooi, maar ze zitten niet altijd stil.
  maandag 16 juni 2014 @ 13:31:27 #55
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141149470
Ik vond vanmorgen een van mijn kipjes dood in het hok :'( , mijn vraag is nu, wat doe ik met dit kipje?
Ik bedoel, poezen en zo hebben altijd wel een begrafenis in eigen tuin gekregen (al is het officieel verboden geloof ik) maar wat te doen met een overleden kip?
pi_141151253
Ook eenmooi plekje in de tuin zoeken. Heb ik met mijn huishaantje ook gedaan.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Lieve Belg zaterdag 5 juli 2014 @ 21:16:00 #57
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_141943720
Zo, ze waren gepland voor de komende nacht, maar deze ochtend liepen er al twee rond. In de namiddag waren het er vijf. De twee andere eieren laat ik nog even liggen, je weet nooit.

Vijf nieuwe brahmaatjes :Y

Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_141948031
O+ kuikentjes. Wat hebben ze een mooie kleur O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_141993672
Feli! *O*
pi_146906431
Zo, vogelgriep dus, een goede reden lijkt mij om het topic weer even te voorschijn te halen.
Ik heb mijn kippen sinds gisteren opgehokt en wacht af tot er bericht komt dat ze weer naar buiten kunnen.

Het voorstel om elk jaar 2 x tijdens de vogeltrek de vogels op te hokken om vogelgriep te voorkomen vind ik best goed, als maar duidelijk in de media wordt aangegeven wanneer.

Verder nog een vraag van een heel andere aard:
Hoe zorg ik dat er geen muizen in het kippenvoer komen?
Er woont een muis in de voerbak van onze kippen! :o
pi_146909990
Ehh.. Zorgen voor een goed afsluitbare bak?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_146934285
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 21:41 schreef valentijn101 het volgende:
Ehh.. Zorgen voor een goed afsluitbare bak?
Moeten de kippen die dan zelf openmaken als ze een hapje willen nemen? :P
pi_146936736
Ow, de voerbak. Hahaha ik dacht de voorraadbak. Wat voor voerbak heb je nu?
Je kunt misschien een voersilo ophangen maar muizen zijn slim en gaan langs het touw/ ketting naar beneden de bak ik.
Minder voer in de bak doen zodat de bak leeggegeten word en de muis er niet in kan wonen.

De kippen die ik ken eten best een muis als ze er een te pakken krijgen. Misschien moet je er een grote kip bijzetten?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_146949766
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2014 19:34 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Moeten de kippen die dan zelf openmaken als ze een hapje willen nemen? :P
Wij hebben (vanwege ratten) sinds kort een voersilo met een soort opstap-plankje. Als de kippen op het plankje gaan staan gaat er een klepje open en kunnen ze eten. Als er geen kip op staat is het voer afgesloten en kan er niets bij. Misschien is dat iets om te proberen?

Zo iets als deze:


Ze krijgen hier nog wel 2x per dag wat voer op de grond zodat ze kunnen scharrelen, ook voor de afleiding stellen ze dat wel op prijs, maar ze redden zich boven verwachting goed met die silo. Ik was bang dat ze te dom zouden zijn en dat de ratten het eerder door zouden hebben dan de kippen zelf :P , maar vooralsnog werkt het dus goed.

Ze moesten wel even wennen, dus we hebben voer op het plankje en rond de voerbak gestrooid zodat ze dichtbij durfden te komen. En we hebben het plankje eerst tijdelijk met een steen verzwaart zodat ze het voer in het bakje konden zien en niet zouden schrikken als plotseling het plankje beweegt en het klepje van het voer open gaat. Maar met een paar dagen snapten ze het. Volgens mij weten ze nu bijna allemaal wel hoe het werkt, al hebben ze nog steeds een voorkeur voor voer van de grond oppikken ipv uit de silo.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 26 november 2014 @ 20:57:23 #65
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_147035021
Ook maar eens posten, mijn bende van ellende :D



4 Lakenvelders waarvan 1 haan
2 Hollandse Hoenen
2 Columbian Wyandottes

Ohja en nog een koppeltje Carolina eenden. Die zitten er eventjes bij omdat ik waarschijnlijk last van ratten heb in het eendenverblijf.

Verder heb ik nog een koppel Mandarijn eenden, koppel Goudfazanten, koppel gele Goudfazanten, koppel Koningsfazanten en een koppel Lady Amherst fazanten.

Ohja en nog 5 cavia's waarvoor ik op dit moment een weitje aan het inrichten ben :)

Dieren O+
pi_147049574
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 11:22 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wij hebben (vanwege ratten) sinds kort een voersilo met een soort opstap-plankje. Als de kippen op het plankje gaan staan gaat er een klepje open en kunnen ze eten. Als er geen kip op staat is het voer afgesloten en kan er niets bij. Misschien is dat iets om te proberen?

Zo iets als deze:
[ afbeelding ]

Ze krijgen hier nog wel 2x per dag wat voer op de grond zodat ze kunnen scharrelen, ook voor de afleiding stellen ze dat wel op prijs, maar ze redden zich boven verwachting goed met die silo. Ik was bang dat ze te dom zouden zijn en dat de ratten het eerder door zouden hebben dan de kippen zelf :P , maar vooralsnog werkt het dus goed.

Ze moesten wel even wennen, dus we hebben voer op het plankje en rond de voerbak gestrooid zodat ze dichtbij durfden te komen. En we hebben het plankje eerst tijdelijk met een steen verzwaart zodat ze het voer in het bakje konden zien en niet zouden schrikken als plotseling het plankje beweegt en het klepje van het voer open gaat. Maar met een paar dagen snapten ze het. Volgens mij weten ze nu bijna allemaal wel hoe het werkt, al hebben ze nog steeds een voorkeur voor voer van de grond oppikken ipv uit de silo.
Bedankt, zoiets lijkt me inderdaad muis-veilig.
Waar koop je zoiets? Zeker niet bij Zooplus? (Als ik daar zoekbegrip "kip" intik krijg ik allerlei kattenvoer in beeld ;( :D )
Wij hebben ook altijd het hele kippenhok vol musjes zitten, leuk als je er onverhoopt naar binnen loopt, vliegen de geschrokken mussen je om de oren. :D
pi_147057358
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 10:50 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Bedankt, zoiets lijkt me inderdaad muis-veilig.
Waar koop je zoiets? Zeker niet bij Zooplus? (Als ik daar zoekbegrip "kip" intik krijg ik allerlei kattenvoer in beeld ;( :D )
Wij hebben ook altijd het hele kippenhok vol musjes zitten, leuk als je er onverhoopt naar binnen loopt, vliegen de geschrokken mussen je om de oren. :D
Nee niet bij Zooplus, de onze komt bij een leverancier voor veevoer vandaan. Maar misschien dat ze bij de Welkoop oid ook wel zoiets hebben? Of anders even online rondkijken naar voersilo's/voersystemen tot je bij een betrouwbaar ogende webshop komt en daar bestellen :)

Hier ook veel vogels bij de kippen trouwens, een heel legioen musjes (huis en ring) en ook een uitgebreide familie Turkse tortels. En heel veel meesjes (kool en pimpel) en zo af en toe wat heggemusjes en roodborstjes komen mee snoepen van het voer. Wij dragen ons steentje wel bij voor de plaatselijke vogelpopulatie. Gelukkig maar, want dan voel ik me wat minder schuldig als de kat er eens eentje te pakken neemt :')
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zaterdag 28 februari 2015 @ 18:53:40 #68
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150152024
Dierenvrienden :W

Het volgende.. Ik heb
- 3 Lakenvelder hennen
- 1 Lakenvelder haan
- 2 Columbian Wyandotte's hennen
- 2 Hollandse hoenen hennen.

Nu zit er een Wyandotte te broeden op de eieren van de rest.

Nu weet ik niet of de eieren bevrucht zijn. Ik kan ze wel schouwen maar dan moet ik de kip er af jagen.

Maar.. Stel dat er kuikens uitkomen.. Dan zouden dit toch Lakenvelders moeten zijn? Of kan er ook gemixt zijn?

Moet ik moeder en kuikens apart zetten? Ik heb een lamp hangen, maar ik dacht dat je die alleen gebruikt als er geen moeder is..

Wie kan me ophelderen? :)
  Boks-Chick zaterdag 28 februari 2015 @ 18:55:52 #69
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_150152103
je weet zeker dat de wyandotte niet gedekt is door een van die lakenvelders en dus gewoon braaf haar eigen eieren aan het uitbroeden is :P?
lolwut
  zaterdag 28 februari 2015 @ 19:03:21 #70
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150152374
quote:
19s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 18:55 schreef BrandX het volgende:
je weet zeker dat de wyandotte niet gedekt is door een van die lakenvelders en dus gewoon braaf haar eigen eieren aan het uitbroeden is :P?
Dat is de vraag.. Kan dat überhaupt?
En een kip gaat toch niet alleen op haar eigen eieren zitten?
pi_150153336
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 18:53 schreef Mubassie het volgende:
Dierenvrienden :W

Het volgende.. Ik heb
- 3 Lakenvelder hennen
- 1 Lakenvelder haan
- 2 Columbian Wyandotte's hennen
- 2 Hollandse hoenen hennen.

Nu zit er een Wyandotte te broeden op de eieren van de rest.

Nu weet ik niet of de eieren bevrucht zijn. Ik kan ze wel schouwen maar dan moet ik de kip er af jagen.

Maar.. Stel dat er kuikens uitkomen.. Dan zouden dit toch Lakenvelders moeten zijn? Of kan er ook gemixt zijn?

Moet ik moeder en kuikens apart zetten? Ik heb een lamp hangen, maar ik dacht dat je die alleen gebruikt als er geen moeder is..

Wie kan me ophelderen? :)
Wyandotten broeden op zo'n beetje alles, al had je pingpongballen liggen dan zouden ze er nog op gaan zitten :P Ze staan bekend als heel snel en vaak broeds wordende hennen, en ze beperken zich dus sowieso niet tot alleen hun eigen eieren. De kans is heel groot dat ze op eieren van alle leggende hennen zit.

Aangezien je maar één haan hebt, zal hij (als hij >6 maand is en je hem al langer dan een week of 2 hebt iig) naar alle waarschijnlijkheid alle hennen gedekt hebben. Schouwen is niet nodig, gewoon afwachten is voldoende. Als er van alle hennen eieren onder je wyandotte liggen (dan ga ik er even van uit dat alle hennen ook aan de leg zijn) dan zullen er dus zowel pure lakenvelderkuikens uit gaan komen, als kruisingen wyandotte-lakenvelder en hollands hoen-lakenvelder.

Wat je nu het beste kan doen is het volgende:

- kloek met eieren apart zetten of iig afschermen, zodat er niet nog meer eieren onder die hen gelegd gaan worden door de andere kippen. Want zolang de andere hennen blijven leggen blijft de broedse hen die eieren verzamelen. Het nadeel daarvan is dat sommige eieren dan (veel) later uit zullen komen dan de eersten, en dat werkt niet omdat de kloek een dag of twee na uitkomst van de eerste kuikens op stap zal gaan. De laatsten zullen dan (omdat die eieren later gelegd zijn en nog geen 21 dagen bebroed) dood gaan in het ei.

- Als de kuikens er zijn (21 dagen na begin broeden) hoeven ze geen lamp oid, wel een droge, tochtvrije plek om met hun moeder te kunnen zitten. Verder moeten ze speciaal kuikenvoer (heel fijn meel en/of graan) en een laag bakje water hebben. Je kunt ze als je ren groot genoeg is vrij bij de andere kippen laten zodra de kloek aangeeft op stap te willen. Maar als je een beperkte ruimte hebt is het verstandig ze apart te houden tot de kuikens groot en snel genoeg zijn om zich niet te laten pikken. Dat geeft de kloek ook wat rust, want in een kleine ren komen de andere kippen te dichtbij en daar worden veel kloeken onrustig van en dan gaan ze ruzie maken.

- Als je ergens woont waar veel roofdieren (kraaien, eksters, buizerds, katten, ratten, wezels, bunzings...) voorkomen is het verstandig om de kuikens met moeder iig de eerste paar weken in een helemaal afgedekte ren te houden, met een net en roofdier-proof.

- Grofweg de helft van de kuikentjes zullen hanen zijn, bedenk goed wat je hier mee gaat doen. Houden is vaak geen optie, omdat dat vechten wordt tussen de hanen (tenzij je praktisch onbeperkt de ruimte hebt). Verkopen lukt zelden, en gratig weggeven klinkt leuk, maar heel veel mensen (ook kinderboerderijen) zitten daar niet echt (of echt niet) op te wachten. Dumpen of 'vrijlaten' ergens in de natuur of een weiland is dierenmishandeling. Slachten is hier het aangewezen lot van overtollige haantjes, maar dat moet je dan wel zelf kunnen (en willen).

Mocht je nog meer vragen hebben, voel je vrij. Ik heb vrij veel ervaring met kippen en kuikens :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 1 maart 2015 @ 00:33:58 #72
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150165718
Dankje miss Isis! Ik hoopte stiekem al op een reactie van jou.
De haan is zo'n 2 jaar oud en heb ik nu een klein jaar. Alle hennen zijn aan de leg.

Wat de ruimte betreft.. Het binnenhok is 5 bij 3,5m. Ze hebben een vrije uitloop naar buiten welke 10 bij 5m is. Geheel afgeschermd voor eventuele roofdieren.
Ik heb 5 legnesten.
Dus de ruimte is groot genoeg toch?

De hen zit nu al ongeveer 9 a 10 dagen op de eieren. Alles wat er bij/naast gelegd wordt pak ik weg.

Omdat kippen (bijna) elke dag leggen, wil dat dan ook zeggen dat ze dagelijks gedekt worden?

Kan ik de hen nu het beste haar gang laten gaan, en even afwachten? Dit is de eerste keer dat er gebroed wordt en heb er (nog) niet zoveel verstand van :@
pi_150174171
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2015 00:33 schreef Mubassie het volgende:
Dankje miss Isis! Ik hoopte stiekem al op een reactie van jou.
De haan is zo'n 2 jaar oud en heb ik nu een klein jaar. Alle hennen zijn aan de leg.
Dan is hij zeker volwassen genoeg en voldoende 'ingeburgerd' om alle hennen te dekken. En met zo weinig hennen kun je er vanuit gaan dat ze ook allemaal regelmatig gedekt worden, en dat de eieren naw gewoon bevrucht zullen zijn. Ik neem even aan dat alle kippen allemaal ongeveer hetzelfde formaat zijn; geen extreem kleine krieltjes bij een grote haan? Dan kan het namelijk wel eens fout lopen in het ei, een beetje zoals je een chihuahua door een grote rottweiler zou laten dekken :P

quote:
Wat de ruimte betreft.. Het binnenhok is 5 bij 3,5m. Ze hebben een vrije uitloop naar buiten welke 10 bij 5m is. Geheel afgeschermd voor eventuele roofdieren.
Ik heb 5 legnesten.
Dus de ruimte is groot genoeg toch?
Dat zul je dan even af moeten wachten denk ik, of het groot genoeg is. Het hangt erg van je kippen af en van hoe verdraagzaam ze zijn. Als je een erg fanatieke kloek hebt zal ze geen andere kippen (of haan) bij haar kuikens in de buurt willen binnen een straal van een meter of 2. Sommige hanen of wat dominantere hennen pikken ( hihi :') ) dat niet dus gaan zo'n kloek dan proberen op haar plek te zetten. Het kan dus best zijn dat er dan de nodige ruzietjes zullen ontstaan, zeker bij voer in de buurt, daar zul je dus rekening mee moeten houden (sowieso: de kuikens moeten wel onbeperkt voer hebben zonder dat de andere kippen dat op gaan eten). Ik zou als je ze niet direct apart wilt zetten er toch zeker wel goed op letten, goed observeren, en als je het idee hebt dat er geruzied wordt de kuikens met kloek alsnog ergens anders plaatsen. Je kan bijvoorbeeld een stuk van de ren afzetten met een hokje (konijnenhok oid) er in voor beschutting.

Wbt de legnesten, ik neem aan dat die boven de grond zijn? De kloek moet als de kuikens er straks zijn wel ergens in een beetje beschutte plek op de grond kunnen zitten. Liefst in een hoek oid, met beschutting van boven. Maar als je legnesten op de grond hebt is dat ook prima, zolang de andere legnesten ver genoeg uit de buurt zijn dat de andere hennen kunnen leggen uit de buurt van de kuikens.

quote:
De hen zit nu al ongeveer 9 a 10 dagen op de eieren. Alles wat er bij/naast gelegd wordt pak ik weg.
Weet je dat zeker? Broedse hennen verzamelen eieren onder zich, als er een ei naast gelegd wordt dan proberen ze meestal om dat onder zich te schuiven. Het kan dus best zijn dat ze stiekem extra eieren er bij krijgt omdat één van de andere hennen toevallig graag bij haar in de buurt een ei legt.

Een goede manier om dat te controleren is om alle eieren die ze onder zich heeft duidelijk te merken met een potlood oid (geen stift of pen, want giftig). Dan kun je elke dag even checken hoeveel ze er heeft (de meeste Wyandotten zijn vrij rustig en vinden het niet zo erg als je even onder ze voelt, maar niet de hen helemaal van het nest afhalen dat is erg stressvol) en zie je zo welke er eventueel vers bij zijn gekomen. En ander voordeel; als ze één ei verstoot pak je die niet perongeluk mee met de verse eieren en heb je ook geen onaangename verassingen in je gekookte eitje :P

Je zegt dat ze nu een dag of 10 zit, heeft ze elke dag van die 10 dagen verse eieren er bij verzameld? Of zit ze al sinds het begin op een zelfde hoeveelheid? Anders gaat het straks niet goed met het uitkomen. De eerste kuikens zullen dan al over 11 dagen uitkomen, en de laatste misschien pas over een dag of 20. En dat is niet praktisch omdat de kloek alles wat na 48 uur niet uit is gekomen achter zal laten. Je kan dan proberen de rest van de eieren met een broedmachine uit te laten komen, of eventueel onder een warmtelamp, maar dat is wel onhandig. En nog een dag of wat later zal ze geen extra kuikens meer accepteren, dus dan zit je met een paar kuikens zonder moeder (en dat klinkt misschien schattig, maar is best een boel gedoe en niet ideaal voor de kuikentjes).

quote:
Omdat kippen (bijna) elke dag leggen, wil dat dan ook zeggen dat ze dagelijks gedekt worden?
Nee dat houdt geen verband met elkaar, ook als ze niet gedekt zouden worden of als je geen haan hebt leggen ze (bijna) elke dag. Maar omdat je niet zo veel hennen hebt en een volwassen haan kun je er van uit gaan dat hij ze allemaal op regelmatige basis bevrucht. Waarschijnlijk wel elke dag, maar ook al was het niet elke dag dan blijft het sperma nog wel wat langer actief.

quote:
Kan ik de hen nu het beste haar gang laten gaan, en even afwachten? Dit is de eerste keer dat er gebroed wordt en heb er (nog) niet zoveel verstand van :@
Voor de hen een bakje voer en water in het zicht maar net buiten bereik zetten; sommige hennen gaan nauwelijks van het nest af om te eten namelijk en dan kunnen ze behoorlijk verzwakken. Als ze dan voer net buiten hun bereik zien staan, staan ze vaak wel even op om te eten of drinken (en dan poepen ze, dus daarom zet je het net buiten bereik, anders poepen ze bovenop de eieren en dat is niet goed voor de kuikens). Daarnaast dus eieren tellen en merken, en dagelijks even checken (of een hekje oid om de hen heenzetten zodat je zeker weet dat er geen extra ei bij komt). Over een dag of 10/11 even met een plantenspuit (op de verstuiver-stand) de eieren een beetje bevochtigen, dat maakt het uitkomen makkelijker. En dan afwachten wat er uit gaat komen.

Dan 24 uur na het eerste kuiken kuikenvoer en een laag bakje water neerzetten, en binnen 48 uur zal de hen waarschijnlijk van het nest af gaan. Als er dan nog eieren liggen moet je bedenken wat je er mee gaat doen; als een ei al piept of aangepikt is kun je het met een warmtelamp uit proberen te laten komen (niet in de verleiding komen het ei open te breken, dat gaat fout). Wat de rest betreft, daar moet je even over nadenken wat je er mee wilt. Sommige zijn misschien onbevrucht of dood gegaan, die moet je sowieso weggooien.

En verder, wel hier foto's posten van de kuikentjes natuurlijk O+ oO<
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 1 maart 2015 @ 12:56:30 #74
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150174670
Wauw wat een uitleg.

Ik ga elke dag even kijken, maar het lijkt er op dat de overige hennen hun eieren naast de broedende hen leggen, omdat er steeds nieuwe eieren langs haar liggen. Overige legkasten blijven nl. leeg.
Nestkasten heb ik zowel op als boven de grond :)

Ik kan de hen straks afzonderen van de rest dmv hekjes. Alleen dat kan ik beter doen als haar eieren uitgekomen zijn neem ik aan?

Ik wist niet dat ik de eieren kon merken, dacht dat ze dat niet toe zouden laten.
Ik ga dat straks even doen.

Eten en water staat binnen bereik.. Kuikenvoer is zo gehaald.

Als ik de eieren gemerkt heb, moet ik dan steeds de nieuwe eieren dus weghalen?
  zondag 1 maart 2015 @ 12:59:07 #75
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150174731
Alleen de Hollandse hoenen zijn trouwens iets kleiner van formaat..
pi_150175574
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2015 12:56 schreef Mubassie het volgende:
Wauw wat een uitleg.

Ik ga elke dag even kijken, maar het lijkt er op dat de overige hennen hun eieren naast de broedende hen leggen, omdat er steeds nieuwe eieren langs haar liggen. Overige legkasten blijven nl. leeg.
Nestkasten heb ik zowel op als boven de grond :)

Ik kan de hen straks afzonderen van de rest dmv hekjes. Alleen dat kan ik beter doen als haar eieren uitgekomen zijn neem ik aan?
Kan ook nu al in principe, gewoon een hekje (ik gebruik wel eens zo'n verplaatsbare cavia/konijnenren met verschillende panelen) om de kip en haar voer en water heenzetten. Al laten niet alle andere kippen zich daar door tegenhouden hier, sommigen springen er gewoon overheen :P

Ik zou de kip zelf niet gaan verplaatsen nu denk ik, dat doe ik zelf meestal al voordat ze echt zijn begonnen met broeden, dan geef ik ze meteen nieuwe eieren. Anders is de kans te groot dat ze door de stress van de verplaatsing de eieren die ze nu al bebroed heeft koud laat worden en ze dood gaan.

Als de kuikens er eenmaal zijn en de kip is van het nest afgegaan dan kun je ze zonder problemen met z'n allen verplaatsen naar een afgescheiden stukje.

quote:
Ik wist niet dat ik de eieren kon merken, dacht dat ze dat niet toe zouden laten.
Ik ga dat straks even doen.
'Toelaten' is een groot woord :+ Reken er maar op dat je in je hand gepikt gaat worden. Maar meestal zijn Wyandotten hele rustige kippen die niet meteen zwaar in de stress zullen schieten als je dat doet. Gewoon voorzichtig zijn, haar niet aan het schrikken maken (niet zomaar van het nest af halen, maar rustig onder haar voelen) en relaxt bewegen. En je niet af laten schrikken door een snavel in je hand ;)

quote:
Eten en water staat binnen bereik.. Kuikenvoer is zo gehaald.

Als ik de eieren gemerkt heb, moet ik dan steeds de nieuwe eieren dus weghalen?
Als je haar niet af gaat scheiden dan wel elke dag even onder haar voelen ja, eieren tellen, en nieuwe eieren weghalen inderdaad. Als je haar wel af kan scheiden dan is dat in principe niet nodig, omdat de andere hennen dan niet bij haar kunnen en er dan dus geen nieuwe eieren bij haar gelegd kunnen worden.

quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2015 12:59 schreef Mubassie het volgende:
Alleen de Hollandse hoenen zijn trouwens iets kleiner van formaat..
Ietsje kleiner is geen probleem, zolang de eieren maar ongeveer hetzelfde formaat zijn als van een lakenvelder is het geen punt. Het kuiken moet wel in het ei passen, zeg maar. Mochten de eieren wel echt beduidend kleiner zijn dan zou je kunnen overwegen om nu alvast de kleine Hollands hoen eitjes onder de hen weg te halen en weg te gooien, anders kan het zijn dat de kuikens in een later stadium alsnog (in het ei) dood gaan.

Heb je toevallig ook een foto'tje van je kippen (en/of de verschillende eieren)? Ben wel benieuwd :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 1 maart 2015 @ 16:59:00 #77
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150181883
Eieren markeren valt niet mee :@
Maar heb net even wat foto's gemaakt



pi_150184197
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2015 16:59 schreef Mubassie het volgende:
Eieren markeren valt niet mee :@
Heb je al je vingers nog? :+

quote:
Maar heb net even wat foto's gemaakt

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooie kippen!

Maar ik zie al waarom ze geen eieren (meer) steelt... Ze zit al helemaal vol :P Ze heeft er duidelijk te veel, de kans is groot dat ze niet allemaal goed uit zullen komen zo. Aan de rechter kant liggen ze er niet eens onder, en omdat ze de eieren zal roteren kan het zijn dat ze óf allemaal net warm genoeg blijven, óf (bijna) allemaal te koud worden. Misschien gaat het ook wat langer duren voordat ze uitkomen, bv 22/23/24 dagen.

Kon je trouwens zien wat voor eieren ze heeft? Allemaal dezelfde of duidelijk verschillende formaten? Zo te zien op de foto zouden die Wyandotten en de Lakenvelder haan samen geen problemen moeten geven qua formaat. De Hollandse hoenen kan ik niet goed inschatten, die lijkt wel wat klein. Je kan het beste even de eieren naast elkaar leggen en bekijken hoeveel verschil er is in formaat daarvan. Soms komen er uit te kleine eieren met een te grote haan wel kuikentjes, maar dan kunnen ze (soms zelfs weken later) alsnog dood gaan is mijn ervaring.

Een paar tips voor de volgende keer (en die zal vast binnenkort al zijn, aangezien je nog een Wyandotte hebt):

Als je merkt dat een hen broeds wordt pak je elke dag alle eieren onder en naast haar weg, totdat ze echt duidelijk goed blijft zitten en niet verschrikt wegrent of heel hard gaat tokken als je de eieren weg haalt. Dan maak je alvast een apart stukje klaar, bv een onderste legnest met wat lekker hooi en verse houtkrullen er in, een rennetje er omheen, en in de ren een bakje voor voer en water. Vervolgens zoek je geschikte eieren uit die je een/twee dag(en) ervoor hebt uitgehaald (maximaal 8/9 stuks denk ik, te zien aan het formaat van de hen), of regel je andere broedeieren (via Marktplaats bv, stel dat je een ander soort kip of vers bloed in je toom wilt hebben) en merk je die.

's Avonds als het donker is leg je dan die eieren in het voorbereide legnest en zet je de hen er op. Het beste is om vrij snel te handelen en het legnest snel af te dekken (bv een plank er voor te zetten) zodat de hen er niet uit kan. De volgende dag zal ze dan als het goed is stevig op de eieren zitten, en kun je de plank weghalen of er half voor laten staan (sommige kippen vinden dat prettig, die beschutting). Dan elke dag blijven checken zodat er niet stiekem toch meer eieren onder gelegd worden, na 20 dagen bevochtigen, en na 21 dagen zullen ze dan uitkomen.

Dat is de handigste methode, dan weet je zeker dat ze niet teveel eieren heeft en dat alle eieren vanaf hetzelfde tijdstip bebroed zijn (de ren kun je ook weglaten als je zeker weet dat ze uit zichzelf wel goed blijft zitten, maar dan moet je zeker elke dag checken en nieuwe eieren weghalen). Dan zit je ook niet met half bebroede of afgestorven eieren :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 1 maart 2015 @ 18:15:48 #79
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150184790
Het grootteverschil in eieren is te verwaarlozen, dat scheelt haast niks.

Mag ik haar van de eieren afpakken? Ik kom er nl. niet goed bij als ik onder haar moet voelen.
Beste om de buitenste eieren maar weg te halen?

Ik ga iig proberen om het af te zetten, zodat er geen eieren meer bijgelegd worden.
pi_150185065
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2015 18:15 schreef Mubassie het volgende:
Het grootteverschil in eieren is te verwaarlozen, dat scheelt haast niks.

Mag ik haar van de eieren afpakken? Ik kom er nl. niet goed bij als ik onder haar moet voelen.
Beste om de buitenste eieren maar weg te halen?

Ik ga iig proberen om het af te zetten, zodat er geen eieren meer bijgelegd worden.
Je kan haar er wel eventjes af halen, even naast het nest zetten bv. Beter niet op de grond zetten of ver van de eieren vandaan, dan heeft ze teveel stress (en je hebt kans dat ze dan niet meer terug gaat). Je kan ook iemand anders haar even vast laten houden.

Je kan niet zomaar de buitenste eieren weghalen, althans, dat kan natuurlijk wel, maar ze roteert haar eieren. Dus er zullen steeds andere eieren aan de buitenkant liggen als het goed is. Je weet dus niet zeker of die eieren toevallig al dood zijn of niet. Als ze koud aanvoelen kun je ze beter wel weghalen, dan maar gokken dat de rest niet ook (te) koud is geweest en wel goed uit gaat komen.

Wel goed nieuws dat de eieren allemaal even groot zijn, dan zal dat vast geen problemen gaan geven :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 1 maart 2015 @ 19:09:55 #81
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150187129
Hartstikke bedankt voor je info en tips.
Ik houd je op de hoogte
  woensdag 11 maart 2015 @ 18:14:25 #82
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150536960
Ze zit er nog steeds op.. Wel vond ik vandaag 2 kapotgepikte eieren, geen idee waarom ze dat gedaan heeft..

Ik heb een paar eitjes geschouwd, voor zover dat ging met mijn telefoon zaklampje :P Klein luchtzakje te zien.. De rest is wat donker en ik zie duidelijk vaatjes lopen.

Ik wacht het af :)
pi_150538426
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2015 18:14 schreef Mubassie het volgende:
Ze zit er nog steeds op.. Wel vond ik vandaag 2 kapotgepikte eieren, geen idee waarom ze dat gedaan heeft..

Ik heb een paar eitjes geschouwd, voor zover dat ging met mijn telefoon zaklampje :P Klein luchtzakje te zien.. De rest is wat donker en ik zie duidelijk vaatjes lopen.

Ik wacht het af :)
Spannend, ik ben benieuwd! :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  vrijdag 13 maart 2015 @ 23:53:04 #84
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150621099
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 19:04 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Spannend, ik ben benieuwd! :)
Niks geworden.. Ik heb een schouwlamp kunnen lenen nadat de kip er weer wat aangepikt had.
Wat blijkt, er heeft zich nergens een embryo ontwikkeld. Betekent dat dat de eieren ook niet bevrucht zijn?

Ik moet nog veel leren, maar vind het wel een mooie hobby. Zit te denken om een broedmachine aan te schaffen. Heb jij die ook?
pi_150622185
Jammer dat het niets geworden is!

Ik zou het leuk vinden als je ons op de hoogte blijft houden. Ik hoop over een paar jaar ook wat kippen te hebben dus ik probeer alvast een ander op te pikken her en der.
Spoilers!
pi_150625244
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 maart 2015 23:53 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Niks geworden.. Ik heb een schouwlamp kunnen lenen nadat de kip er weer wat aangepikt had.
Wat blijkt, er heeft zich nergens een embryo ontwikkeld. Betekent dat dat de eieren ook niet bevrucht zijn?
Jammer! De kans dat de eieren niet bevrucht waren lijkt me klein, gezien je hen/haan verhouding en de leeftijd van je haan. Maar je kan het controleren door de eieren kapot te breken en de binnenkant te bekijken. Als je bloedvaatjes ziet, of deels ontwikkelde kleine embryo'tjes dan weet je dat er toch wel wat gebeurd is. En zelfs als je niet heel duidelijk iets kan zien, dan zou het wel heel toevallig zijn dat je jonge haan ineens impotent of onvruchtbaar blijkt.

De meest voor de hand liggende oorzaak lijkt mij het feit dat ze veel te veel eieren had. Doordat kippen hun eieren roteren liggen al die eieren af en toe naast de warmte, en omdat de buitentemperatuur ook vrij laag was denk ik dat ze allemaal op enig punt onderkoeld zijn geweest. En als dat vaak of lang genoeg gebeurd dan gaan ze dood.

quote:
Ik moet nog veel leren, maar vind het wel een mooie hobby. Zit te denken om een broedmachine aan te schaffen. Heb jij die ook?
Ik had er één, maar ik heb hem nooit gebruikt wegens voldoende broedse hennen. Ik heb hem toen maar verkocht aan Sigme :P

Ik denk dat je eerst moet bedenken wat je wilt. Gewoon af en toe (1-3 keer per jaar) een nestje kuikens? Dan is een broedmachine in principe nergens voor nodig. Zeker niet aangezien jij twee Wyandotten hebt, die normaal gesproken gewoon kleine broedmachientjes in kip-vorm zijn ;) Als je echt kuikens wilt gaan 'produceren' voor vlees (of eieren) dan kan het wel handig zijn, vooral als je kippen hebt die uit zichzelf niet vaak of niet goed broeds worden (dat was het geval bij Sigme).

Persoonlijk vind ik kuikentjes bij hun moeder het mooist om te zien en het best voor alle partijen. Van een kloek leren ze heel veel, de kloek beschermd ze, ze houdt ze warm, 'leert' ze eten en scharrelen.... Allemaal dingen die ze missen als ze uit een broedmachine komen. Dan moet je er zelf achteraan en een geschikt hok regelen, warm houden, voeren, opletten, een grotere ren regelen, daarna introduceren bij de andere kippen en hopen dat ze niet gepest/aangevallen worden....

Een tussenvorm kan zijn om een aantal kuikens door de kloek uit te laten broeden en die aan te vullen met kuikens die je zelf in een broedmachine hebt uitgebroed (de kuikens moeten dan wel even oud zijn en binnen 24-48 uur onder de kloek gelegd worden, anders accepteert ze ze niet). Dat is de vorm die ik met mijn broedmachine wilde gaan toepassen (en ik geloof dat Sigme dat ook heeft gedaan afgelopen jaar, weet het niet meer zeker). Maar dan moet je wel opletten dat de kloek niet teveel kuikens tegelijk heeft, anders kan ze ze niet warm houden. Een stuk of 8-10 is voor een kipje zoals jij hebt denk ik wel de max. En dat is ook wel het maximum aantal eieren dat ze uit kan broeden per keer schat ik, dus als ze dat goed doet is de machine in principe toch niet nodig.

Ik denk dat je het eerst gewoon nog eens moet proberen met de hen als ze weer broeds wordt. Als je de stappen volgt zoals hier boven beschreven en je zorgt dat ze niet teveel eieren hebt kan het haast niet mis gaan :)

En bedenk natuurlijk (ik heb het al eerder gezegd maar wel belangrijk) wat je wilt met de kuikens. 50% is haan, daar zul je iets mee moeten doen. Gewoon aanhouden werkt bijna nooit, zeker niet met beperkte ruimte en voor langere tijd.

Als je nog vragen hebt, je weet me te vinden ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_150625293
Miss_Isis, de kippenguru ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 14-03-2015 08:31:40 ]
  zaterdag 14 maart 2015 @ 08:30:51 #88
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150625547
Wat een duidelijk antwoord weer *O*

Ik ga het sowieso nog eens proberen, en dan moet ik wat dingen anders aanpakken.
Heb iig een afscheiding gemaakt, dus als er een broeds wordt kan ik haar apart van de rest houden.

Broedmachine zou op dit moment een impuls aankoop zijn, dus dat stel ik nog uit. Ik wil idd gewoon eens 1 of 2 keer per jaar een nestje. Nieuwschierig naar of dat lukt en leuk om dat hele proces te volgen :)

Ik ga de eitjes weer laten liggen op een andere plek en dan wachten we weer af ;)
pi_150625587
Misschien kan een mod dit topic samenvoegen met het centrale kippentopic? :)
pi_150626502
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 08:02 schreef computergirl het volgende:
Miss_Isis, de kippenguru ;)
:D oO<

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 08:30 schreef Mubassie het volgende:
Wat een duidelijk antwoord weer *O*

Ik ga het sowieso nog eens proberen, en dan moet ik wat dingen anders aanpakken.
Heb iig een afscheiding gemaakt, dus als er een broeds wordt kan ik haar apart van de rest houden.

Broedmachine zou op dit moment een impuls aankoop zijn, dus dat stel ik nog uit. Ik wil idd gewoon eens 1 of 2 keer per jaar een nestje. Nieuwschierig naar of dat lukt en leuk om dat hele proces te volgen :)
Dat zal vast gaan lukken, het is geen rocket science :P Zo'n kip regelt het bijna allemaal zelf gelukkig, het enige wat je hoeft te doen is zorgen voor de juiste randvoorwaarden :)

En een broedmachine ga je daar echt niet voor nodig hebben denk ik. Mocht je denken dat jouw twee Wyandottes het aantal kuikens dat jij wilt niet aan kunnen met z'n tweeën, dan kun je ook nog overwegen om één of twee (grote, danwel kriel) Wyandottes bij te kopen. Daar kunnen dan nog weer meer eieren onder. Elke Wyandotte zal 1 of 2 keer per jaar broeds worden verwacht ik, dus daar kun je makkelijk elk jaar 1 of 2 nestjes kuikens van hebben. Het zal eerder de kunst zijn om ze te weerhouden van broeden als je al teveel kuikens hebt ;)

quote:
Ik ga de eitjes weer laten liggen op een andere plek en dan wachten we weer af ;)
Ik zou de eieren niet zomaar laten liggen ergens, dat is niet zo goed voor de kwaliteit. Je kan beter afwachten tot er weer een hen broeds wordt (dat worden ze vanzelf, met name als het straks wat warmer weer is) en haar dan als ze goed broeds is apart zetten met eieren die je voor dat doel gekocht of bewaard hebt (bv van de voorgaande1/2 dagen).

Of je kan de hen die nu waarschijnlijk nog steeds broeds is apart zetten met nieuwe eieren, de eieren die je gisteren/eergisteren hebt uitgehaald bijvoorbeeld. Maar als je dat doet zou ik wel eerst even checken of ze nog voldoende reserves heeft (wegen en vergelijken met de andere Wyandotte, en/of even voelen aan haar borstbeen of dat niet te scherp is). Zo lang broeden kan voor sommige kippen erg belastend zijn namelijk, als ze tussendoor bijna niets eten.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zaterdag 14 maart 2015 @ 12:04:32 #91
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150628714
Ze zit alweer op de 3 nieuw gelegde eieren.. Kan ik die beter weghalen en verzamelen tot plusminus 10 dus?
pi_150629358
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 12:04 schreef Mubassie het volgende:
Ze zit alweer op de 3 nieuw gelegde eieren.. Kan ik die beter weghalen en verzamelen tot plusminus 10 dus?
Ik zou haar eerst even goed checken qua gewicht en voelen of ze nog voldoende vlees op de botjes heeft. En dan als dat goed zit de eieren waar ze nu op zit weghalen, en haar vanavond (of morgenavond) apart zetten en daar een setje van 8 eieren geven (van eergisteren en gisteren bv, eventueel aangevuld met nog wat van vandaag).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_150646598
Wanneer worden eieren nou bevrucht? Gaat een haan gewoon het hele jaar door op een kip en raakt er om de haverklap een ei bevrucht maar niet uitgebroed als een hen niet broeds is?
Spoilers!
  zaterdag 14 maart 2015 @ 22:48:50 #94
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150648036
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 22:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wanneer worden eieren nou bevrucht? Gaat een haan gewoon het hele jaar door op een kip en raakt er om de haverklap een ei bevrucht maar niet uitgebroed als een hen niet broeds is?
Volgens mij gaat het idd zo ja..

Ik heb de eieren nu weggepakt. Wacht even tot ik er 8 heb en ga het dan nog eens proberen ;)
pi_150663602
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 22:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wanneer worden eieren nou bevrucht? Gaat een haan gewoon het hele jaar door op een kip en raakt er om de haverklap een ei bevrucht maar niet uitgebroed als een hen niet broeds is?
Jep, dat is precies zoals het gaat. Per volwassen haan kun je (afhankelijk van het ras/formaat) ongeveer 10 hennen houden. De haan bevrucht ze dan alle 10 op regelmatige basis (zeg maar dagelijks zo'n beetje) en in principe zijn alle eieren die de hennen leggen dan bevrucht. Hanen zijn doorgaans nogal viriele beesten :P Rond het voorjaar worden hennen door de langere dagen en hogere temperaturen vaak broeds (dat is btw erg afhankelijk van het ras) en dan krijgen ze pas interesse in de eieren. Ze gaan de eieren dan vaak verzamelen en beginnen te broeden.

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 22:48 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het idd zo ja..

Ik heb de eieren nu weggepakt. Wacht even tot ik er 8 heb en ga het dan nog eens proberen ;)
Ben benieuwd! Niet vergeten de hen in de tussentijd een beetje bij te voeren, bv met een geprakt gekookt eitje en graan. Je kan nu gewoon een bakje vlak voor haar neus zetten, ze zit nu niet op eieren dus het maakt niet zoveel uit als ze in het nest poept. Ze moet wel voldoende op gewicht blijven.

Oh, en de eieren die je straks wilt laten bebroeden moet je eigenlijk elke dag even een halve slag draaien. Anders zakt (dacht ik) de dooier en het kiemcelletje naar beneden en dat schijnt minder goed te zijn voor je broedresultaten (ik hoef broedeieren eigenlijk nooit zo lang te bewaren dus weet het niet precies, maar je kunt het vast opzoeken).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 15 maart 2015 @ 15:44:59 #96
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_150665092
Dat klopt inderdaad, ik draai ze elke 12 uur eventjes om. :)
  vrijdag 3 april 2015 @ 17:37:41 #97
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_151334020
Nou.. Toch maar overstag gegaan en goedkoop een volautomatische broedmachine op de kop getikt.

Kipje is niet meer op haar eieren blijven zitten helaas.. Komt wel als het weer warmer wordt denk ik. Blijft toch het mooiste!

Ik heb 8 eitjes in de machine liggen, ook alle 8 bevrucht. Vandaag zit ik op dag 13 en alles lijkt goed te gaan :)
Vanmiddag een warmtelamp geregeld en nu nog even afwachten :Y

Ik heb veel informatie ingewonnen, maar blijft spannend de eerste keer :D
pi_151337467
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2015 17:37 schreef Mubassie het volgende:
Nou.. Toch maar overstag gegaan en goedkoop een volautomatische broedmachine op de kop getikt.

Kipje is niet meer op haar eieren blijven zitten helaas.. Komt wel als het weer warmer wordt denk ik. Blijft toch het mooiste!

Ik heb 8 eitjes in de machine liggen, ook alle 8 bevrucht. Vandaag zit ik op dag 13 en alles lijkt goed te gaan :)
Vanmiddag een warmtelamp geregeld en nu nog even afwachten :Y

Ik heb veel informatie ingewonnen, maar blijft spannend de eerste keer :D
Leuk, ben benieuwd :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 13 april 2015 @ 12:25:41 #99
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_151641366
Vanmorgen is het eerste kuiken uitgekomen :)
En 4 eieren waren al aangepikt *O*

Als ik thuis ben vanavond volgt er een nieuwe update
pi_151641806
Kuikentjes! Leuk dat het allemaal goed is gegaan tot nu toe :)
  maandag 13 april 2015 @ 14:37:48 #101
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_151645399
Kuikens *O*
Spoilers!
pi_151645419
Kiekens *O*
Mokkel met stuntstok
pi_151645608
Leuk, kuikentjes! Ben benieuwd naar de foto's.

Hier verwacht ik over een ruime week ook een paar kuikjes :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_151655162
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2015 16:59 schreef Mubassie het volgende:
Eieren markeren valt niet mee :@
Maar heb net even wat foto's gemaakt

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die laatste! Prachtig!.. Moet ik aan mijn wijlen Dotje denken, is best oud geworden voor een kippetje, geloof een jaar of 7 tot de vos haar bij de lurven had. Maar ze liep al niet meer zo goed en was sowieso aan haar eind. Ze legde al jaren niet meer en liep tussen de Chabo's. Ikzelf heb nu geen kippen meer, omdat er steeds meer vossen in de buurt zitten die steeds brutaler worden. Kan ze geen vrijheid meer geven.. Helaas. Maar die Chabo''s zijn echt leuk, heb toen de 2 laatste, 2 zusjes aan een maat van me gegeven, heeft ook een flinke ren met gemixte rassen. En daar deden ze samen afwisselend en om de beurt 't zelfde bergje eitjes uitbroeden. Was leuk om te zien leek wel afgesproken werk.. :D
  maandag 13 april 2015 @ 19:42:22 #105
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_151655669
Leuk he!

Hier 2 wazige foto's omdat ze nog in de broedmachine zitten.




Er zijn er op dit moment nog 3 aan het uitbreken.
  maandag 13 april 2015 @ 20:57:45 #106
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_151659074
Hoe lang kunnen kuikens eigenlijk doen over uit een ei komen?
Spoilers!
pi_151660939
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 20:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe lang kunnen kuikens eigenlijk doen over uit een ei komen?
Ligt helemaal aan het kuikentje, de een is fitter of energieker dan de andere.. Ik heb het een keer gehad dat de kip al 48 uur van de eieren af was en met 7 kuikens de tuin onveilig maakte. Toen hoorde ik hele zachte piepjes uit het kippenhok komen.. :o Ik zoeken en vond nog 2 eitjes onder het stro en deze waren licht gebarsten en voelden al ijskoud aan. Heb ze toen mee naar binnen genomen en heel voorzichtig gaan pellen. En haalde er dus nog eens 2 levende kuikentjes uit.

Gelukkig hoeven pas geboren kuikentjes niet meteen voedsel, ze teren nog zeker een dag of 2 op de dooier die zich nog in hun maagje bevind. Heb toen mijn oude wollen wintermuts uit de kast gehaald en een oud flanellen shirt in stukken gescheurd, dit op de verwarming gelegd en daarna de kuikentjes daar in gestopt en ze voorzichtig droog geblazen met mijn eigen adem. Dat ging super rap en waren ze binnen een half uur droog. Omdat geen warmte lamp had heb ik me die nacht op de bank gestationeerd en daar lekker samen met die 2 spruitjes onder de wol gekropen en ze dicht bij me gehouden.

Meestal overleven de kuikentjes het niet wanneer ze uit het ei geholpen worden. Die inspanning schijnt zeer belangrijk voor hun te zijn, het stimuleert hun stofwisseling en activiteit achteraf. De ochtend daar op leefden ze nog en heb ik de muts afgedekt met dat stuk shirt onder de bureaulamp gezet op een zulke hoogte dat het een lekkere acceptabele warmte gaf. Naar het werk gegaan en daarna een warmte lamp gaan kopen. Eenmaal thuis werd ik gelukkig verwelkomd door een heerlijk gepiep. Heb de kuikentjes nog 2 dagen onder de warmte lamp gehad en nam toen de proef op de som en heb ze bij mama en de rest terug gezet. Ik was wel bang dat mama het niet meer als haar kuikentjes zo accepteren en ze zou dood pikken. Maar wonderbaarlijk genoeg was mama hartstikke blij met de extra aanwinst en werden ze snel door haar onder de veertjes geduwd. *O* Echt een prachtig succes story.. :P

Dat was echt een van de mooiste ervaringen uit mijn leven.. En voelde ik mij echt papa geworden.. :7

Ik weet zeker dat ik daar foto's van gemaakt heb.. Weet alleen even niet meer op welke PC of harde schijf ze nu staan. Ik zal eens zoeken en als ik ze vind er een paar plaatsen. :) Dat is toch alweer jaar of 5 geleden..

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 13-04-2015 21:40:13 ]
  maandag 13 april 2015 @ 21:41:31 #108
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_151661399
quote:
1s.gif Op maandag 13 april 2015 20:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe lang kunnen kuikens eigenlijk doen over uit een ei komen?
Eerste kuiken heeft er ongeveer 24 uur over gedaan.
Ziet er naar uit dat het bij de overige kuikens ook zo lang gaat duren.
  Milf maandag 13 april 2015 @ 21:45:34 #109
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_151661621
Wat leuk O+
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 14 april 2015 @ 09:56:47 #110
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_151671557
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2015 21:32 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ligt helemaal aan het kuikentje, de een is fitter of energieker dan de andere.. Ik heb het een keer gehad dat de kip al 48 uur van de eieren af was en met 7 kuikens de tuin onveilig maakte. Toen hoorde ik hele zachte piepjes uit het kippenhok komen.. :o Ik zoeken en vond nog 2 eitjes onder het stro en deze waren licht gebarsten en voelden al ijskoud aan. Heb ze toen mee naar binnen genomen en heel voorzichtig gaan pellen. En haalde er dus nog eens 2 levende kuikentjes uit.

Gelukkig hoeven pas geboren kuikentjes niet meteen voedsel, ze teren nog zeker een dag of 2 op de dooier die zich nog in hun maagje bevind. Heb toen mijn oude wollen wintermuts uit de kast gehaald en een oud flanellen shirt in stukken gescheurd, dit op de verwarming gelegd en daarna de kuikentjes daar in gestopt en ze voorzichtig droog geblazen met mijn eigen adem. Dat ging super rap en waren ze binnen een half uur droog. Omdat geen warmte lamp had heb ik me die nacht op de bank gestationeerd en daar lekker samen met die 2 spruitjes onder de wol gekropen en ze dicht bij me gehouden.

Meestal overleven de kuikentjes het niet wanneer ze uit het ei geholpen worden. Die inspanning schijnt zeer belangrijk voor hun te zijn, het stimuleert hun stofwisseling en activiteit achteraf. De ochtend daar op leefden ze nog en heb ik de muts afgedekt met dat stuk shirt onder de bureaulamp gezet op een zulke hoogte dat het een lekkere acceptabele warmte gaf. Naar het werk gegaan en daarna een warmte lamp gaan kopen. Eenmaal thuis werd ik gelukkig verwelkomd door een heerlijk gepiep. Heb de kuikentjes nog 2 dagen onder de warmte lamp gehad en nam toen de proef op de som en heb ze bij mama en de rest terug gezet. Ik was wel bang dat mama het niet meer als haar kuikentjes zo accepteren en ze zou dood pikken. Maar wonderbaarlijk genoeg was mama hartstikke blij met de extra aanwinst en werden ze snel door haar onder de veertjes geduwd. *O* Echt een prachtig succes story.. :P

Dat was echt een van de mooiste ervaringen uit mijn leven.. En voelde ik mij echt papa geworden.. :7

Ik weet zeker dat ik daar foto's van gemaakt heb.. Weet alleen even niet meer op welke PC of harde schijf ze nu staan. Ik zal eens zoeken en als ik ze vind er een paar plaatsen. :) Dat is toch alweer jaar of 5 geleden..
O+ O+
Spoilers!
  dinsdag 14 april 2015 @ 21:20:18 #111
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_151691825
Uiteindelijk maar 2 kuikens uitgekomen maar helaas vrij snel daarna overleden :'(

Waarschijnlijk heb ik te vochtig gebroed en waren de kuikens verzwakt..
pi_151691975
Aaaahw ;(
Mokkel met stuntstok
  Milf dinsdag 14 april 2015 @ 21:41:11 #113
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_151692799
Wat jammer! :'(
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 14 april 2015 @ 22:19:50 #114
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_151694753
Zonet weer 18 eitjes ingelegd, allen Lakenvelders.. Hygrometer gehaald voor juiste vochtigheid..

Nu maar hopen op wat betere resultaten. Over 21 dagen weten we meer ;)
  dinsdag 14 april 2015 @ 22:23:56 #115
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_151694950
Aww :{
Spoilers!
  donderdag 30 april 2015 @ 09:54:48 #116
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152145296
Vandaag op dag 15..
Van de 18 eitjes waren ze allemaal bevrucht, maar inmiddels zijn er 3 afgestorven.

Nog 6 a 7 dagen wachten :)
pi_152146564
Even een kickje van het centrale kippentopic.
Ik heb al heel lang geen eitjes meer!
Een maand of twee, drie al niet meer. In de winter legden ze minder eieren, maar ik dacht dat dat met de lente wel weer beter zou gaan. Nu heb ik dus echt al maanden geen eieren meer. ;(
Mijn kippen zijn nu drie jaar oud. Stoppen ze dan met leggen?

O, en kan een modje misschien dit topic samenvoegen met het centrale kippentopic? :)
  donderdag 30 april 2015 @ 11:15:56 #118
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152147008
Dat is vreemd.. Juist nu in de lente zouden ze weer meer moeten leggen.. Met drie jaar leggen kippen nog prima hoor.
Alleen zieke of ruiende kippen leggen niet, en als er stress heerst..
Ook onvoldoende drinkwater kan een oorzaak zijn.
Maar ik neem aan dat je die oorzaken wel achterhaalt hebt :)

Misschien weet miss Isis het..
  donderdag 30 april 2015 @ 11:16:46 #119
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152147030
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 10:51 schreef Gwywen het volgende:
O, en kan een modje misschien dit topic samenvoegen met het centrale kippentopic? :)
Dankje, das idd fijn :)
pi_152147264
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2015 11:15 schreef Mubassie het volgende:
Dat is vreemd.. Juist nu in de lente zouden ze weer meer moeten leggen.. Met drie jaar leggen kippen nog prima hoor.
Alleen zieke of ruiende kippen leggen niet, en als er stress heerst..
Ook onvoldoende drinkwater kan een oorzaak zijn.
Maar ik neem aan dat je die oorzaken wel achterhaalt hebt :)

Misschien weet miss Isis het..
Enige wat er is veranderd is dat ze een andere voerbak hebben omdat in de oude een muis woonde.
Kan het misschien zijn dat de eieren gestolen worden door een of ander dier?
  donderdag 30 april 2015 @ 12:01:43 #121
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152148224
Ik heb ratten gehad, die haalden de eieren van mijn fazanten weg. Maar die zijn een stuk kleiner.

Andere roofdieren kan ik me niet indenken, want die zouden je kippen weghalen ;)

Ratten komen ook meestal pas als het kouder wordt buiten en voedsel schaarser.
pi_152157258
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 10:51 schreef Gwywen het volgende:
Even een kickje van het centrale kippentopic.
Ik heb al heel lang geen eitjes meer!
Een maand of twee, drie al niet meer. In de winter legden ze minder eieren, maar ik dacht dat dat met de lente wel weer beter zou gaan. Nu heb ik dus echt al maanden geen eieren meer. ;(
Mijn kippen zijn nu drie jaar oud. Stoppen ze dan met leggen?

O, en kan een modje misschien dit topic samenvoegen met het centrale kippentopic? :)
Wat voor ras heb je? sommige rassen leggen langer door dan anderen. Maar de meeste kippen van 3 jaar zouden toch nog wel een beetje moeten leggen, zeker nu in het voorjaar. Ratten die je eieren stelen lijkt me niet, wij hebben best veel ratten (helaas) en nog nooit gemerkt dat ze eieren stalen hoewel ze er uitgebreid de kans voor hebben gehad. Ze stelen wel kleine kuikentje trouwens als ze de kans krijgen. Hebben je dames misschien een andere legplek gevonden? Of kan het zijn dat ze zelf de eieren kapot pikken? Hoor je ze wel eens kakelen alsof ze net een ei gelegd hebben of dat ook niet?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  vrijdag 1 mei 2015 @ 10:21:48 #123
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152174115


Dit kipje zit sinds de dood van haar maatje regelmatig afgezonderd van de rest in het binnenverblijf.
Als ik haar naar buiten jaag komt direct de haan op haar afgestormd en gaat op de kip zitten. Duurt ongeveer 3 seconden en dan is alles weer koek en ei.
Wordt ze dan gedekt? En dit gebeurd altijd als ik haar naar buiten jaag, elke dag..
  zondag 3 mei 2015 @ 15:23:37 #124
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152234669
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 18:15 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wat voor ras heb je? sommige rassen leggen langer door dan anderen. Maar de meeste kippen van 3 jaar zouden toch nog wel een beetje moeten leggen, zeker nu in het voorjaar. Ratten die je eieren stelen lijkt me niet, wij hebben best veel ratten (helaas) en nog nooit gemerkt dat ze eieren stalen hoewel ze er uitgebreid de kans voor hebben gehad. Ze stelen wel kleine kuikentje trouwens als ze de kans krijgen. Hebben je dames misschien een andere legplek gevonden? Of kan het zijn dat ze zelf de eieren kapot pikken? Hoor je ze wel eens kakelen alsof ze net een ei gelegd hebben of dat ook niet?
Ik heb gewone bruine kippen, Barnevelders? Een foto van de dames staat in de OP.
Of ze überhaupt leggen weet ik niet, ik zie in elk geval ook geen schalen of restjes daarvan in het hok, vroeger aten ze nog wel eens een per ongeluk kapotgetrapt eitje van zichzelf op, maar dan vond ik altijd wel aan elkaar geplakt stro in het legnest, of restjes van schalen, maar dat vind ik nu ook al heel lang niet.

Vanmorgen ontdekte ik wel een gat in de vloer van het hok, het was me al eerder opgevallen dat de stoeptegels onder het zaagsel wiebelden, nu blijkt dus dat "een of ander beest" onder de vloer aan het graven is geweest. :o
Ik denk dat dat de eierdief is, maar welk beest graaft op die manier? Mollen eten bij mijn weten geen eieren, van ratten heb ik geen idee of ze graven en op die manier eieren stelen (ik kan me ook niet voorstellen dat ze een ei door dat gat krijgen?), zou het misschien een marter of zoiets kunnen zijn?
Maar daar leek het gat me dan ook weer te klein voor, als er geen ei doorheen past, past een marter er toch ook niet doorheen?
pi_152235991
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 10:21 schreef Mubassie het volgende:
[ afbeelding ]

Dit kipje zit sinds de dood van haar maatje regelmatig afgezonderd van de rest in het binnenverblijf.
Als ik haar naar buiten jaag komt direct de haan op haar afgestormd en gaat op de kip zitten. Duurt ongeveer 3 seconden en dan is alles weer koek en ei.
Wordt ze dan gedekt? En dit gebeurd altijd als ik haar naar buiten jaag, elke dag..
Ja, dan wordt ze gedekt door de haan. Hanen doen dat elke keer als een kip zich weer bij de groep voegt; als de hen even weg geweest is om een ei te leggen bijvoorbeeld.

quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 15:23 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik heb gewone bruine kippen, Barnevelders? Een foto van de dames staat in de OP.
Ah, Rico, Skipper en Junior? :P Dat zijn legkippen, geen Barnevelders. Het is geen echt ras maar een hybride, waarschijnlijk Isa Brown (zo'n beetje de meest gebruikte legkip volgens mij in NL).

quote:
Of ze überhaupt leggen weet ik niet, ik zie in elk geval ook geen schalen of restjes daarvan in het hok, vroeger aten ze nog wel eens een per ongeluk kapotgetrapt eitje van zichzelf op, maar dan vond ik altijd wel aan elkaar geplakt stro in het legnest, of restjes van schalen, maar dat vind ik nu ook al heel lang niet.
Dan zullen ze inderdaad wel niet zelf hun eitjes opeten.

quote:
Vanmorgen ontdekte ik wel een gat in de vloer van het hok, het was me al eerder opgevallen dat de stoeptegels onder het zaagsel wiebelden, nu blijkt dus dat "een of ander beest" onder de vloer aan het graven is geweest. :o
Ik denk dat dat de eierdief is, maar welk beest graaft op die manier? Mollen eten bij mijn weten geen eieren, van ratten heb ik geen idee of ze graven en op die manier eieren stelen (ik kan me ook niet voorstellen dat ze een ei door dat gat krijgen?), zou het misschien een marter of zoiets kunnen zijn?
Maar daar leek het gat me dan ook weer te klein voor, als er geen ei doorheen past, past een marter er toch ook niet doorheen?
Ratten graven op die manier onder het hok, of (als het een klein gaatje is) muizen. Maar in mijn ervaring stelen die geen eieren maar liever het kippenvoer. Marters graven niet op die manier, en zouden sowieso eerder je kippen stelen dan je eieren. En inderdaad, als er geen ei door het gat past, past er denk ik ook geen marter door. Als je hele slimme ratten zou hebben die eieren weten te kraken dan zou je waarschijnlijk ook wel restjes eierschil vinden, aangezien ze dat niet op eten (en n.a.w. geen heel ei mee kunnen slepen een klein gat in).

Weet je zeker dat de kippen nog maar 3 jaar zijn? Waren ze al volwassen toen je ze kreeg? Gokje; maar misschien zijn legkippen wel eerder door hun voorraadje eicellen heen dan andere kippen, omdat ze in de eerste twee jaar heel veel leggen? Dat ze dan ook eerder in een soort van menopauze komen? Ik weet eigenlijk niet of dat bij vogels ook zo werkt. En in de industrie worden legkippen sowieso geen 3 jaar oud, omdat na 1 jaar de legfrequentie afneemt, dus of dit normaal is kun je daar ook niet navragen.

Hoe dan ook, ik denk dat ze misschien echt niet meer leggen, of dat ze op een andere plek dan normaal zijn gaan leggen. Ik kan zo niets anders bedenken wat het zou kunnen zijn. Eventueel kun je bij de legbak een wildcamera of beveiligingscameraatje hangen als je het echt wilt weten ;) In ieder geval, de beste manier om weer eitjes te krijgen lijkt mij om 2 nieuwe jonge hennen er bij aan te schaffen (niet één, want dan delft die ene het onderspit tegen je gevestigde groepje).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 3 mei 2015 @ 16:40:02 #126
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152236790
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:08 schreef Miss_Isis het volgende:
Ratten graven op die manier onder het hok
Wat een ongelooflijk smerig idee als het ratten zouden zijn, ik moet er niet aan denken, krijg er de kriebels van, bah.

quote:
Weet je zeker dat de kippen nog maar 3 jaar zijn? Waren ze al volwassen toen je ze kreeg?
We kregen ze bij het huis, en de oude bewoners hadden hun vorige kippen nog even snel in de soep gedaan ;(
Eerste eitjes waren ook nog heel klein, de allereerste had zelfs een witte dooier :r , die hebben we niet op durven eten.

quote:
Gokje; maar misschien zijn legkippen wel eerder door hun voorraadje eicellen heen dan andere kippen, omdat ze in de eerste twee jaar heel veel leggen? Dat ze dan ook eerder in een soort van menopauze komen? Ik weet eigenlijk niet of dat bij vogels ook zo werkt. En in de industrie worden legkippen sowieso geen 3 jaar oud, omdat na 1 jaar de legfrequentie afneemt, dus of dit normaal is kun je daar ook niet navragen.
Ze hebben in het begin inderdaad heel veel gelegd, ik had elke week 28 eieren. Dit nam mettertijd langzaam af, tot nul nu dus.

quote:
Hoe dan ook, ik denk dat ze misschien echt niet meer leggen, of dat ze op een andere plek dan normaal zijn gaan leggen. Ik kan zo niets anders bedenken wat het zou kunnen zijn. Eventueel kun je bij de legbak een wildcamera of beveiligingscameraatje hangen als je het echt wilt weten ;) In ieder geval, de beste manier om weer eitjes te krijgen lijkt mij om 2 nieuwe jonge hennen er bij aan te schaffen (niet één, want dan delft die ene het onderspit tegen je gevestigde groepje).
Hier heb ik ook al over gedacht inderdaad, kipjes erbij. Ik ben me al een beetje aan het oriënteren wat een mooi ras is, ik vind zelf wyandottes altijd erg mooi, maar ik moet nog eens even kijken waar ik die hier in de buurt kan kopen.
pi_152238510
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 16:40 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat een ongelooflijk smerig idee als het ratten zouden zijn, ik moet er niet aan denken, krijg er de kriebels van, bah.
Tja, probeer het anders gewoon te zien als grote, slimme muizen ;) je kan eventueel een (klap)val neerzetten als je een plekje weet waar de kippen (en katten) niet bij kunnen komen maar ratten wel langs lopen. Gif kan natuurlijk ook, maar icm met andere (huis)dieren vind ik dat zelf nooit zo'n fijn idee.

quote:
[..]

We kregen ze bij het huis, en de oude bewoners hadden hun vorige kippen nog even snel in de soep gedaan ;(
Eerste eitjes waren ook nog heel klein, de allereerste had zelfs een witte dooier :r , die hebben we niet op durven eten.

[..]

Ze hebben in het begin inderdaad heel veel gelegd, ik had elke week 28 eieren. Dit nam mettertijd langzaam af, tot nul nu dus.
Tja, dat is vaak het lot van oude kippen... Maar als ze echt nog maar 3 zijn dan vind ik het wel snel dat ze op zijn gehouden met leggen.

quote:
[..]

Hier heb ik ook al over gedacht inderdaad, kipjes erbij. Ik ben me al een beetje aan het oriënteren wat een mooi ras is, ik vind zelf wyandottes altijd erg mooi, maar ik moet nog eens even kijken waar ik die hier in de buurt kan kopen.
Wyandotten zijn hele leuke, mooie kippen inderdaad :Y Snel tam ook. Ze worden wel snel (en vaak) broeds, en dan leggen ze natuurlijk een poos niet. Dat kan ook lastig zijn als ze per sé willen broeden op eieren die niet uit gaan komen, en ze maar gewoon stug 3/4/5 weken door blijven gaan met broeden. Dat kan opgelost worden door ze een paar bevruchte eieren te geven, dan heb je alleen wel kuikentjes.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 3 mei 2015 @ 19:45:34 #128
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152241800
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 17:53 schreef Miss_Isis het volgende:
Wyandotten zijn hele leuke, mooie kippen inderdaad :Y Snel tam ook. Ze worden wel snel (en vaak) broeds, en dan leggen ze natuurlijk een poos niet. Dat kan ook lastig zijn als ze per sé willen broeden op eieren die niet uit gaan komen, en ze maar gewoon stug 3/4/5 weken door blijven gaan met broeden. Dat kan opgelost worden door ze een paar bevruchte eieren te geven, dan heb je alleen wel kuikentjes.
Ik heb inmiddels een adresje gevonden, hij vraagt 7,50 per kipje, is dat duur?

Voor ik aan nieuwe kippen begin wil ik wel eerst van het rattenprobleem af.
De voerbak ga ik er denk ik 's nachts uit halen en alleen overdag neerzetten, kijken of dat resultaat geeft.
Maar ja, stel dat ze toch eitjes snaaien dan heeft voerbak weghalen weinig zin, dan valt er nog steeds iets te halen voor ze.
Aan de kippen zlef merk ik niets overigens, geen stress of zo, ze zijn nog steeds even vriendelijk, nieuwsgierig en belust op extra hapjes eten. Eentje is een paar maanden geleden niet lekker geweest, stil zitten, niet willen eten enz., maar zij is op wonderbaarlijke wijze weer opgeknapt. Toen speelde het ei-probleem al wel overigens, maar ik zocht er toen nog niet echt iets achter.
pi_152242384
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2015 19:45 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik heb inmiddels een adresje gevonden, hij vraagt 7,50 per kipje, is dat duur?

Voor ik aan nieuwe kippen begin wil ik wel eerst van het rattenprobleem af.
De voerbak ga ik er denk ik 's nachts uit halen en alleen overdag neerzetten, kijken of dat resultaat geeft.
Maar ja, stel dat ze toch eitjes snaaien dan heeft voerbak weghalen weinig zin, dan valt er nog steeds iets te halen voor ze.
Aan de kippen zlef merk ik niets overigens, geen stress of zo, ze zijn nog steeds even vriendelijk, nieuwsgierig en belust op extra hapjes eten. Eentje is een paar maanden geleden niet lekker geweest, stil zitten, niet willen eten enz., maar zij is op wonderbaarlijke wijze weer opgeknapt. Toen speelde het ei-probleem al wel overigens, maar ik zocht er toen nog niet echt iets achter.
7,50 vind ik niet heel duur, aangenomen dat het wel jonge hennen zijn die je krijgt (net kuiken-af zeg maar) en dat hij je voor die prijs niet stiekem hennen van 3 of 4 jaar oud in de maag splitst :P

Kippen hebben normaal ook geen last van ratten, alleen als er kleine kuikentjes zijn, zijn ratten gevaarlijk (of als ze met echt enorm veel zijn). Anders leeft het normaal gesproken gewoon naast elkaar, hier zien we ze wel eens samen eten :')

Laatst was er bij de Aldi een wildcamera in de aanbieding voor een paar tientjes; zoiets zou echt een goede manier zijn om uit te vinden of en wat er gebeurt met de eieren (als die dus überhaupt nog gelegd worden). Zo'n camera hang je op en als er beweging is (overdag of 's nachts) dan filmt hij een halve minuut oid wat er gebeurt. Dan kun je na een dag of twee de SD kaart er uit halen en op de PC zien of de kippen nog leggen en zien wat er gebeurt als ze inderdaad gelegd hebben.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 3 mei 2015 @ 20:05:55 #130
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152242547
Je zou ook een voedersilo aan de muur kunnen hangen op snavelhoogte..
  zondag 3 mei 2015 @ 20:20:46 #131
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152243050
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2015 20:05 schreef Mubassie het volgende:
Je zou ook een voedersilo aan de muur kunnen hangen op snavelhoogte..
Kweet niet, zijn ratten daar niet veel te slim voor?
Ik denk dat ik toch maar die anti-rat voerbak ga aanschaffen die Miss Isis me in november aanraadde.
Beetje duur maar elke week eieren kopen bij de supermarkt wordt ook duur ;)
  Lieve Belg zondag 3 mei 2015 @ 20:40:28 #132
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_152243831
Vorig jaar ergens:


Dit jaar. Het afdakje is gemaakt met oude wagonplanken. De vloer van de zolder in onze schuur is daar volledig van gemaakt, afkomstig van oude NMBS wagons. Geen idee hoe die daar beland zijn, maar zijn mooie planken.


Zo ziet het er nat uit:


Ze zitten graag in een van hun vele zandbakken, maar deze is hun favoriet:


Onze haan (foto van vorig jaar) hebben we helaas moeten wegdoen. Hij werd aggressief naar iedereen dat nog maar in de richting van de ren kwam. Eenmaal in de ren zat hij constant te pikken naar je schoenen, benen, ... Ook het feit dat hij in de ochtend van vijf tot acht uur constant zat te kraaien telde wel mee. En in de namiddag nog eens een lange periode. Ook al is het landelijk gebied, dit is veel en luidruchtig. We hebben goede relaties met de buren, en willen dat zo houden.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  dinsdag 5 mei 2015 @ 00:58:08 #133
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152286119
Tof!

Vandaag het hok eindelijk klaar gemaakt. Komende week gaan alle tegels er uit, dan de ren uitstippelen en bouwen. En dan kijken naar kippen. De buurman heeft zijdehoenders, die zijn wel leuk. Anders misschien Java krieltjes
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 15:39:23 #134
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152299319
Hele mooie ruimte Jump!!

quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 00:58 schreef Catch22- het volgende:
Tof!

Vandaag het hok eindelijk klaar gemaakt. Komende week gaan alle tegels er uit, dan de ren uitstippelen en bouwen. En dan kijken naar kippen. De buurman heeft zijdehoenders, die zijn wel leuk. Anders misschien Java krieltjes
Foto's *O* :D
  dinsdag 5 mei 2015 @ 15:42:23 #135
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152299421
Vandaag even wat planten gezet.. Kaal is ook maar zo kaal :D



Nu wil ik nog wat zitstokken buiten neerzetten, alleen zullen ze daar op gaan buiten? En überhaupt overdag?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 15:46:17 #136
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152299546
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 15:39 schreef Mubassie het volgende:
Hele mooie ruimte Jump!!

[..]

Foto's *O* :D




Het verhaal :P

Het hok is een oude boomhut, gebouwd door vorige bewoners. Die is de boom uitgedonderd omdat de boom rot was. Het is wel een leuk ding, ongeveer 2,50 bij 1 (misschien iets groter). Ik heb hem geisoleerd met ondervloer dat we nog hadden liggen en heb hem afgetimmerd met hout dat we nog hadden liggen. De buurman (heeft zelf zijdehoenders) had nog wat dik hout liggen, daar heb ik de deur van gemaakt en het broedhokje.

De ren gaan we volgende week maken. De tegels die er liggen gaan zaterdag weg, die week erna komt een hovenier dat gedeelte van de tuin netjes maken. Als de tegels weg zijn gaan we de ren uitstippelen en bouwen. We zitten te denken aan een stuk of 3+1 kippen.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 5 mei 2015 @ 16:30:35 #137
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152301098
Gaaf hokje :)
Ben benieuwd als het af is!
  dinsdag 5 mei 2015 @ 16:35:15 #138
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152301249
Zal de mijne ook is posten..

Uitloop staat hierboven al, die is ongeveer 10x3,50 meter.

Dit is het binnenhok van ongeveer 3,50x2,50meter







Ik heb nu 6 hennen en 1 haan, zou er eigenlijk nog wel wat bij willen.. Moet wel gaan toch met deze ruimte?

Of een koppeltje sierduiven zou ook wel gaaf zijn
:)
  dinsdag 5 mei 2015 @ 16:35:49 #139
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152301269
Oja in het hoekje heb ik er eentje broeden
  Lieve Belg dinsdag 5 mei 2015 @ 22:11:11 #140
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_152314080
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 15:39 schreef Mubassie het volgende:
Hele mooie ruimte Jump!!

[..]

Foto's *O* :D
De kipjes hebben ongeveer 150m2 om rond te lopen. Er lopen er nu 6, meer als voldoende. Vorig jaar, samen met de kuikens erbij waren het er 14, dat was iets te veel voor het kot dat er staat :D

quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 15:42 schreef Mubassie het volgende:
Vandaag even wat planten gezet.. Kaal is ook maar zo kaal :D

[ afbeelding ]

Nu wil ik nog wat zitstokken buiten neerzetten, alleen zullen ze daar op gaan buiten? En überhaupt overdag?
Ik heb zitstokken met een dakje erboven buiten, zie foto's hierboven. En in de namiddag zitten ze daar meestal wel op, ofwel ergens onder een struik. Vanaf dat er een op springt, volgt de rest meestal wel snel.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  Lieve Belg dinsdag 5 mei 2015 @ 22:18:55 #141
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_152314490
Een weekje later, zijn er al uitgekomen?
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  dinsdag 5 mei 2015 @ 22:45:12 #142
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152315626
Er zijn er vanavond 2 uitgekomen en zo ver ik kan zien 6 aangepikt..
Zal morgen even foto's maken :)
  woensdag 6 mei 2015 @ 06:48:48 #143
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152320656
6 uitgekomen tot nu toe.. Nu werken en vanmiddag de finale :D
  woensdag 6 mei 2015 @ 09:13:09 #144
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_152322106
Verse kipjens *O*
Spoilers!
  woensdag 6 mei 2015 @ 13:54:26 #145
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152329747
Ik zit alvast naar kippen te kijken. Voorwaardes: niet echt vliegen (de zijdehoenders van de buurman gaan niet of nauwelijks over het 80cm hoge hek) en aaibaar (dus niet bang hoeven zijn dat kinderen worden aangevallen als die op bezoek zijn). shortlist

- Wyandotte
- Noord Hollandse Blauwe
- Zijdehoender
- Java Kriel

Iemand tips over deze rassen, of andere aanraders?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:34:58 #146
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152331123
Heb zelf 2 Wyandotte's.. Vrij rustige en vredige kipjes :)

Volgens mij zijn Brahma's ook vrij rustig..
  woensdag 6 mei 2015 @ 16:51:07 #147
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152336326
Brahma's zien er in elk geval cool uit :) Neem ik mee in de overweging.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 6 mei 2015 @ 18:05:52 #148
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152338572
6 stuks toen ik thuis kwam net *O*
Ze zitten nu onder de lamp.



Er zijn nog 3 kuikens bezig uit het ei te komen.. Weet niet of dat nog wat wordt.
  woensdag 6 mei 2015 @ 18:53:09 #149
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152340053
Ik wou vandaag voor nieuwe kipjes gaan kijken, maar een van onze kippen is ziek , ik weet niet wat ze heeft, ze zit stil in een hoekje en wil niet eten, en haar kam hangt slap.
Zolang zij ziek is ga ik geen jonge hennen erbij zetten natuurlijk.
  donderdag 7 mei 2015 @ 14:44:09 #150
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152369087
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 18:53 schreef Gwywen het volgende:
Ik wou vandaag voor nieuwe kipjes gaan kijken, maar een van onze kippen is ziek , ik weet niet wat ze heeft, ze zit stil in een hoekje en wil niet eten, en haar kam hangt slap.
Zolang zij ziek is ga ik geen jonge hennen erbij zetten natuurlijk.
Dat is niet zo mooi.. Hoe gaat het nu?

Er zijn nog 4 eitjes uitgekomen! 10 mooie kuikentjes heb ik nu onder de lamp :D

Nog een paar daagjes en dan moeten mijn koningsfazanten ook uitkomen..

En over 2 weken zijn onze Mandarijn en Carolina eendjes aan de beurt, die broeden zelf :)
  donderdag 7 mei 2015 @ 17:44:31 #151
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152374745
Hier liggen nu ook 25 eieren in de broedmachine
- drie van onze eigen Watermaalse Baardkriel
- drie van onze WB haan en ons Hollands kriel hennetje
- 19 wyandottes die met de post zijn verstuurd

Nu hebben we vanmiddag geschouwd(gekeken welke bevrucht zijn). Al onze eigen 6 eieren bevrucht, maar van de wyandottes 7 onbevrucht en twee onzeker, dus sowieso 10 bevruchte eieren.
Jammer dat er best veel niet bevrucht zijn maar 16 kuikens zou nog steeds een mooi aantal zijn hopen dat het de komende twee weken dus nog goed loopt.

Dan is er net ook nog een lakenvelder broeds geworden, dus daar komen misschien ook nog wat eieren onder te liggen
  donderdag 7 mei 2015 @ 17:48:13 #152
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152374855
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 17:44 schreef VisNochVlees het volgende:
Hier liggen nu ook 25 eieren in de broedmachine
- drie van onze eigen Watermaalse Baardkriel
- drie van onze WB haan en ons Hollands kriel hennetje
- 19 wyandottes die met de post zijn verstuurd

Nu hebben we vanmiddag geschouwd(gekeken welke bevrucht zijn). Al onze eigen 6 eieren bevrucht, maar van de wyandottes 7 onbevrucht en twee onzeker, dus sowieso 10 bevruchte eieren.
Jammer dat er best veel niet bevrucht zijn maar 16 kuikens zou nog steeds een mooi aantal zijn hopen dat het de komende twee weken dus nog goed loopt.

Dan is er net ook nog een lakenvelder broeds geworden, dus daar komen misschien ook nog wat eieren onder te liggen
Hee gaaf nog iemand met een broedmachine :)
Hou ons op de hoogte!

Weet je zeker dat je Lakenvelder broeds is? Over het algemeen worden die dat niet of heel zelden.. Zou wel mooi zijn :)
  donderdag 7 mei 2015 @ 17:54:04 #153
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152374991
Klopt dat horen wij ook vaak, maar die van ons heeft vorig jaar ook met succes een nestje uitgebroed, stiekem in de bosjes verstopt terwijl wij dachten dat een vos haar te pakken had gekregen....
Kwam ze doodleuk met 10 kuikens aangelopen na 3 weken _O-
  donderdag 7 mei 2015 @ 18:51:24 #154
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152376643
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 17:54 schreef VisNochVlees het volgende:
Klopt dat horen wij ook vaak, maar die van ons heeft vorig jaar ook met succes een nestje uitgebroed, stiekem in de bosjes verstopt terwijl wij dachten dat een vos haar te pakken had gekregen....
Kwam ze doodleuk met 10 kuikens aangelopen na 3 weken _O-
Das wel mooi ja! Doen ze het als kloek goed?

Onze kuikens hebben de eerste dag overleefd.. Alleen is er eentje bij waar het lijkt of er een poot uit de kom is. Het kan alleen wat hinken.
Weet niet of dat een geval spreidpoten is, lijkt er niet echt op.. Ben bang dat het zo moeilijk kan overleven :N
pi_152376895
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 18:51 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Das wel mooi ja! Doen ze het als kloek goed?

Onze kuikens hebben de eerste dag overleefd.. Alleen is er eentje bij waar het lijkt of er een poot uit de kom is. Het kan alleen wat hinken.
Weet niet of dat een geval spreidpoten is, lijkt er niet echt op.. Ben bang dat het zo moeilijk kan overleven :N
Kijk hier eens? F&F / Peuk in spagaat
hoeft geen einde verhaal te zijn.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_152376976
quote:
11s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:51 schreef Catch22- het volgende:
Brahma's zien er in elk geval cool uit :) Neem ik mee in de overweging.
Dat zijn echt gave kippen. _O_ Mijn ouders hebben ze ook (naast krielkipjes en goudfazanten).
Ik lach me altijd een ongeluk als ze stoer aan komen waggelen met hun sloffenpoten O+

En ze kunnen niet vliegen, altijd handig. :)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  donderdag 7 mei 2015 @ 19:41:04 #157
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152378626
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 18:59 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Kijk hier eens? F&F / Peuk in spagaat
hoeft geen einde verhaal te zijn.
Dankje maar dit lijkt anders..



Het gewricht steekt wat uit, en het pootje zit naar buiten gedraaid.. Ik heb geprobeerd om ze bij elkaar te binden, maar het blijft gedraaid zitten.
pi_152379083
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 19:41 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Dankje maar dit lijkt anders..

[ afbeelding ]

Het gewricht steekt wat uit, en het pootje zit naar buiten gedraaid.. Ik heb geprobeerd om ze bij elkaar te binden, maar het blijft gedraaid zitten.
Dat ziet er anders uit ja. :o Vraag het anders eens aan onze DiDa: F&F / Stel je vragen aan de dierenarts! deel 32

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  donderdag 7 mei 2015 @ 20:36:59 #159
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152380961
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 19:50 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dat ziet er anders uit ja. :o Vraag het anders eens aan onze DiDa: F&F / Stel je vragen aan de dierenarts! deel 32

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thanks nog niet aan gedacht.

Groetjes aan je katten :D
  donderdag 7 mei 2015 @ 20:49:06 #160
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152381373
Ai dat ziet er inderdaad niet goed uit. Ik ben zelf vaak een voorstander van om de natuur in dit soort situaties de vrije loop te laten(hoewel dat een beetje hypocriet is gezien die broedmachine van mij ghehe) maar er zijn natuurlijke mooie verhalen waar het wel lukt om zo'n kleintje te helpen.

De lakenvelder is over het algemeen een best goeie kloek hier, niet de beste dat zijn namelijk toch echt de araucana's

Inmiddels bleek het toch loos alarm ze is alweer van het nest af, ze worden dit jaar niet zo snel broeds lijkt het...
  Lieve Belg donderdag 7 mei 2015 @ 20:59:31 #161
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_152381786
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 19:01 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dat zijn echt gave kippen. _O_ Mijn ouders hebben ze ook (naast krielkipjes en goudfazanten).
Ik lach me altijd een ongeluk als ze stoer aan komen waggelen met hun sloffenpoten O+

En ze kunnen niet vliegen, altijd handig. :)
Hoh, de mijne springen toch op een draad van 1m20. En dan wiebelen van voor naar achter als de draad niet straks staat :D Brahmas vind je meestal ook terug op de kinderboerderijen omdat het een rustig ras is.

Behalve twee hanen die ik had, die iedereen begonnen aan te vallen. Maar over het algemeen een zeer rustig ras.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  donderdag 7 mei 2015 @ 21:12:55 #162
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152382333
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2015 20:59 schreef Jump het volgende:

[..]

Hoh, de mijne springen toch op een draad van 1m20.
vind je het gek met zo'n username :P
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_152385210
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 20:36 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Thanks nog niet aan gedacht.

Groetjes aan je katten :D
Je krijgt de groetjes terug :D
En sterkte met oO<
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_152385258
quote:
7s.gif Op donderdag 7 mei 2015 20:59 schreef Jump het volgende:

[..]

Hoh, de mijne springen toch op een draad van 1m20. En dan wiebelen van voor naar achter als de draad niet straks staat :D Brahmas vind je meestal ook terug op de kinderboerderijen omdat het een rustig ras is.

Behalve twee hanen die ik had, die iedereen begonnen aan te vallen. Maar over het algemeen een zeer rustig ras.
Ah ja, bij mijn ouders is de draad 1.70 hoog. Dat redden ze echt niet. :P
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  vrijdag 8 mei 2015 @ 09:31:28 #165
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152395679
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 22:16 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ah ja, bij mijn ouders is de draad 1.70 hoog. Dat redden ze echt niet. :P
Ik denk dat ik 2 meter palen neem. Die gaan dan zo'n 60cm de grond in. 1.40 springen ze niet op toch?

Ik ga de onderkant maken van rabatdelen (3 stuks, de eerste een stukje de grond in, daarboven het gaas (1 meter). Aan de bovenkant van de palen een ligger van een balk. Nog even kijken hoe ik een deur erin ga maken :)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zaterdag 9 mei 2015 @ 15:57:26 #166
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152432066
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 09:31 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ik denk dat ik 2 meter palen neem. Die gaan dan zo'n 60cm de grond in. 1.40 springen ze niet op toch?

Ik ga de onderkant maken van rabatdelen (3 stuks, de eerste een stukje de grond in, daarboven het gaas (1 meter). Aan de bovenkant van de palen een ligger van een balk. Nog even kijken hoe ik een deur erin ga maken :)
Wij hebben het zo gemaakt.

(Dat grote hangslot is inmiddels vervangen door een simpel haakje trouwens :D )

Onze ene kip is nog steeds niet lekker, een paar maanden geleden had ze hetzelfde en toen knapte ze na een dikke week weer helemaal op, maar ik vind 't wel raar dat ze het nu weer heeft. Heel lusteloos, nauwelijks belangstelling voor eten en de kam hangt slap en is heel donker aan de puntjes. :?
  donderdag 14 mei 2015 @ 10:30:43 #167
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152585863
Is je kip alweer beter??

Met onze kuikens gaat het goed. Er zijn er nog 8 overgebleven. Een zwakkere is gestorven, en het kuiken met de kromme poot heb ik helaas naar de dierenhemel moeten helpen..

Afgelopen week is er 1 koningsfazant geboren.. Beetje sneu maar ze zit nu alleen :)

Weet niet zeker of ik deze bij de kippenkuikens kan zetten

  donderdag 14 mei 2015 @ 12:18:35 #168
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152588454
  maandag 18 mei 2015 @ 14:28:58 #169
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152712728
Wat een leuke beestjes blijven het hè,

Hier is het ook bijna zover hoor.
Vandaag is het de 18e dag dus stop ik met de eieren keren, en gooi ik de luchtvochtigheid omhoog. En als alles goed heb zullen er dan rond woensdag-donderdag 16 kuikens rondhupsen hiero
Waarschijnlijk zullen het er wel een aantal minder zijn, gezien een volledige uitkomst toch iets te perfect zou zijn.
Maar een van onze krieltjes is ook broeds geworden dus die zit nu ook nog op 6 eitjes, die over tweeënhalve week uit moeten komen ^O^
pi_152713210
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:30 schreef Mubassie het volgende:
Is je kip alweer beter??

Met onze kuikens gaat het goed. Er zijn er nog 8 overgebleven. Een zwakkere is gestorven, en het kuiken met de kromme poot heb ik helaas naar de dierenhemel moeten helpen..

Afgelopen week is er 1 koningsfazant geboren.. Beetje sneu maar ze zit nu alleen :)

Weet niet zeker of ik deze bij de kippenkuikens kan zetten

[ afbeelding ]
8 kuikens over, netjes! Jammer van krompootje maar als hij er last van gaat krijgen is het ook sneu. ;(

Volgens mij kun je dat fazantenkuiken prima bij de kipjes zetten. Mijn ouders hebben ooit een pauw gehad die dacht dat hij kip was -> als kuikje geadopteerd door een hennetje. O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 18 mei 2015 @ 16:06:56 #171
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152715779
Kan je kuikens ook op de natuurlijke manier laten opgroeien of moet het met een lamp?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 18 mei 2015 @ 17:13:45 #172
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152718119
Je kan natuurlijk gewoon een kip haar eieren laten uitbroeden, dan houd de kip haar kuikens warm.

Echter moeten kuikens uit de broedmachine ook warm blijven natuurlijk, en die hebben geen kloek om ze warm te houden, dus gebruik je een lamp.
  maandag 18 mei 2015 @ 23:05:05 #173
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152733808
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 17:13 schreef VisNochVlees het volgende:
Je kan natuurlijk gewoon een kip haar eieren laten uitbroeden, dan houd de kip haar kuikens warm.

Echter moeten kuikens uit de broedmachine ook warm blijven natuurlijk, en die hebben geen kloek om ze warm te houden, dus gebruik je een lamp.
wou al zeggen. Vroeg me af waarom mensen een broedmachine gebruiken. Puur voor kwantiteit?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 18 mei 2015 @ 23:17:54 #174
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152734359
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2015 10:30 schreef Mubassie het volgende:
Is je kip alweer beter?
Nee, integendeel, ze is gestorven... :'(
En anderhalve dag later begon een van de twee overgebleven kippen dezelfde verschijnselen te vertonen, de volgende morgen al lag zij dood in het hok.
Nu heb ik nog maar 1 kip en ik hoop toch zo dat zij blijft leven! :'(
Begrijpelijkerwijs wacht ik nu met nieuwe hennen, ik wil eerst zeker weten dat dit niet iets besmettelijks was, en zelfs als mijn kipje niet ziek wordt wil ik op zijn vroegst over een maand of zo voor nieuwe hennen gaan kijken, ivm eventuele incubatietijd.
Iemand van jullie enig idee wat het nou geweest kan zijn?
Meest opvallende kenmerk was dat de kam ging hangen en zwart werd, daarnaast duidelijk ziek, lusteloos, weinig eetlust.
Arme kipjes...
  maandag 18 mei 2015 @ 23:18:51 #175
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152734396
Ik heb een redelijk kleine broedmachine en heb deze vooral aangeschaft voor het geval ik wil broeden maar er geen broedse hennen zijn. Want een hen word niet zomaar broeds en er zijn veel rassen die überhaupt niet of nauwelijks broeds worden.
Nu is het hier vaak zo dat er wel een aantal broeds zijn, maar deze lente was er van de 12 nog geen een broeds geworden. Dus had ik de broedmachine maar aangezet.
  maandag 18 mei 2015 @ 23:22:23 #176
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152734552
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2015 23:17 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nee, integendeel, ze is gestorven... :'(
En anderhalve dag later begon een van de twee overgebleven kippen dezelfde verschijnselen te vertonen, de volgende morgen al lag zij dood in het hok.
Nu heb ik nog maar 1 kip en ik hoop toch zo dat zij blijft leven! :'(
Begrijpelijkerwijs wacht ik nu met nieuwe hennen, ik wil eerst zeker weten dat dit niet iets besmettelijks was, en zelfs als mijn kipje niet ziek wordt wil ik op zijn vroegst over een maand of zo voor nieuwe hennen gaan kijken, ivm eventuele incubatietijd.
Iemand van jullie enig idee wat het nou geweest kan zijn?
Meest opvallende kenmerk was dat de kam ging hangen en zwart werd, daarnaast duidelijk ziek, lusteloos, weinig eetlust.
Arme kipjes...
Dit zou coccidiose kunnen zijn, hadden de kippen last van ernstige diarree?
Zo niet, dan zou het misschien ook bloedluis kunnen zijn. Dan moeten je 's avonds met een zaklamp tussen alle kieren van het nachthok zoeken naar kleine rode beestjes. Ze zitten vaak in kolonies. En zuigen letterlijk hel bloed van de kippen op.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 11:12:19 #177
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152742503
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 23:22 schreef VisNochVlees het volgende:

[..]

Dit zou coccidiose kunnen zijn, hadden de kippen last van ernstige diarree?
Zo niet, dan zou het misschien ook bloedluis kunnen zijn. Dan moeten je 's avonds met een zaklamp tussen alle kieren van het nachthok zoeken naar kleine rode beestjes. Ze zitten vaak in kolonies. En zuigen letterlijk hel bloed van de kippen op.
Coccidiose zou misschien kunnen, ik herinner me dat ik een een kwakje dunne ontlasting heb zien liggen toen de zieke kip nog leefde. Maar ze hadden wel zin in eten, als ik wat strooide (vooral als het iets heel lekkers was, bijv. stukjes komkommer) kwamen ze uit hun lethargie toch wel aanrennen. Ze aten dan niet veel weliswaar.

De overgebleven kip ziet er gezond en levendig uit, hoe weet ik of zij niet besmet is of ook ziek wordt?
  donderdag 21 mei 2015 @ 15:42:18 #178
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152824124
Eerste eitje is zojuist aangepikt.
  vrijdag 22 mei 2015 @ 16:37:28 #179
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152858035
En de kuikens zijn dr hoor, maar nog niet allemaal. Ik merk toch wel dat 'de 21e dag' zeer ruim kan vallen. Vandaag is dag 22 en nu zijn de meeste pas net aangepikt.
  vrijdag 22 mei 2015 @ 16:41:02 #180
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152858120
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2015 16:37 schreef VisNochVlees het volgende:
En de kuikens zijn dr hoor, maar nog niet allemaal. Ik merk toch wel dat 'de 21e dag' zeer ruim kan vallen. Vandaag is dag 22 en nu zijn de meeste pas net aangepikt.
Gaaf!!
Mijne kwamen ook pas op dag 22 uit..

Hoeveel zijn er al?
  vrijdag 22 mei 2015 @ 17:58:48 #181
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152860101
2 uitgekomen, waarvan 1 niet geheel gezond vermoed ik. Ze heeft haar nekje constant half gedraaid, dus moet even aankijken of dat nog wat beter wordt.
Verder zijn er nog 3 aan het uitpikken.
Het verloopt dus niet helemaal soepeltjes, maar gezien de broedmachine dit keer wat schommelde(soms 0,5 graden) had ik dat wel een beetje verwacht.

In ieder geval al 1 gezond kuiken dus dat is al iets positiefs
  vrijdag 22 mei 2015 @ 19:20:19 #182
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_152862499
Leuk, plaats je foto's als ze een beetje opgedroogd zijn?
  vrijdag 22 mei 2015 @ 22:46:52 #183
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152869530
Waar haal je eigenlijk kippen? Marktplaats?

Gras in het nieuwe deel van de tuin Is gezaaid, over zes weken kunnen We de ren bouwen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zaterdag 23 mei 2015 @ 10:36:06 #184
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152876711
Nu zijn er 4 gezonde kuikens, en nog 2 aan het uitkomen.
Geen top uitkomst dus.
Ik zal nog wel foto's proberen te maken.

@Catch22 wij hebben onze eerste kippen via vrienden bij een boer in de buurt gehaald. Maar op marktplaats staan ook flink wat kippen te koop ja.
Maar je daar wel erg goed op moet letten is de betrouwbaarheid van de adverteerder, gezien er ook mensen tussen die enorm veel kippen fokken in slechte omstandigheden, en zo zieke kippen aan je verkopen. Of bijvoorbeeld de kippen voor doen als een duur ras, terwijl het gewone legkippen zijn.
Als een verkoper fotos van zijn eigen kippen op marktplaats zal het vaak wel betrouwbaar zijn, maar soms zie je duidelijk dat de fotos van internet komen en dat vertrouw ik niet zo.
  zondag 24 mei 2015 @ 21:40:15 #185
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_152928867
Hoe is het afgelopen? Heb je al foto's?
  Lieve Belg zondag 24 mei 2015 @ 22:23:14 #186
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_152930213
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 23:22 schreef VisNochVlees het volgende:

[..]

Dit zou coccidiose kunnen zijn, hadden de kippen last van ernstige diarree?
Zo niet, dan zou het misschien ook bloedluis kunnen zijn. Dan moeten je 's avonds met een zaklamp tussen alle kieren van het nachthok zoeken naar kleine rode beestjes. Ze zitten vaak in kolonies. En zuigen letterlijk hel bloed van de kippen op.
Mijn kot heeft een jaar of twee geleden een echte epidemie van de bloedluis gehad. Zo erg zelf, dat de kippen gewoon bleven buiten slapen en het kot niet in wouden, ook niet voor te leggen. Ik heb het kot verschillende keren volledig gereinigd met verdund bleekwater (kippen zaten in ander apart gedeelte dan). Dat helpt niet helemaal, maar diegene die weg zijn, zijn weg. Schavelingen vaker verversen. Ook de kleine kieren waar de beestjes tussen kunnen heb ik dicht gekit zodat ze daar toch al niet kunnen kruipen. Het kot ook in het wit gestoken binnenin, zodat ik ze zelf beter zie kruipen in de toekomst. En ik heb ook het ganse kot toen volgespoten met lavameel. Dat is fijn genoeg dat die beestjes het ook inademen. Hou de eerste uren je kippen wel uit het kot als je dat gedaan hebt, beste is dat je zelf dan ook mondmasker opzet als je in het kot zit. Dat is immers echt fijn poeder.
Ik strooi dat nu nog altijd wat tussen de schavelingen. Ik heb toen ook de bevestiging van de zitstokken veranderd met dit hulpstuk van De Groot. Je kan zelf ook zoiets maken, maar dit is gewoon handig.

Telkens als je 1 beestje ziet, het ganse kot terug ontsmetten en blijven herhalen. Voorlopig heb ik er dit jaar nog geen gezien.

Tip: als je in het kot bent geweest en je hebt beestjes gezien, gooi je kleren direct in de wasmachine en was je volledig. Anders zit je een ganse avond vol met jeuk, gegarandeerd (spreek uit ervaring)!
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  maandag 25 mei 2015 @ 11:06:03 #187
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_152939901
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2015 10:36 schreef VisNochVlees het volgende:
Nu zijn er 4 gezonde kuikens, en nog 2 aan het uitkomen.
Geen top uitkomst dus.
Ik zal nog wel foto's proberen te maken.

@Catch22 wij hebben onze eerste kippen via vrienden bij een boer in de buurt gehaald. Maar op marktplaats staan ook flink wat kippen te koop ja.
Maar je daar wel erg goed op moet letten is de betrouwbaarheid van de adverteerder, gezien er ook mensen tussen die enorm veel kippen fokken in slechte omstandigheden, en zo zieke kippen aan je verkopen. Of bijvoorbeeld de kippen voor doen als een duur ras, terwijl het gewone legkippen zijn.
Als een verkoper fotos van zijn eigen kippen op marktplaats zal het vaak wel betrouwbaar zijn, maar soms zie je duidelijk dat de fotos van internet komen en dat vertrouw ik niet zo.
dat idee kreeg ik ook.

Maar mijn buurman heeft een kip aan het broeden op 12 eieren, dus waarschijnlijk zitten onze kippen daar tussen *O* hij heeft witte zijdehoenders.

Dit ras dus
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 25 mei 2015 @ 12:53:37 #188
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152942568
Mooi! Zijn leuke beestjes die zijdehoenders.
Wij hebben er ook een tijdje een aantal gehad, van die witte. Om de haverklap broeds maar heel makkelijk handtam te krijgen, erg leuk karakter ^O^
  maandag 25 mei 2015 @ 16:58:50 #189
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_152948797
Hier zijn dan de 4 overgebleven kuikens, 1 van onze eigen krieltjes en dan nog 3 Wyandotte Buff Columbia krieltjes. Altans zo heb ik ze besteld, maar er is een groot kleurverschil dus ik twijfel er toch aan. Niet bepaald tevreden dus, maar de kuikens maken het goed.



  woensdag 27 mei 2015 @ 19:50:33 #190
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_153016970
*O* gaaf

Hier groeien ze als kool.. Nog altijd 8 :)

  maandag 8 juni 2015 @ 20:34:54 #191
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_153362360
En een update

Het gaat nog allemaal goed met de kleintjes :)


Vandaag echt een mini ei gevonden in het hok.. Waar ze normaal een maatje L leggen lag er nu opeens een XS bij haha


Gisteren een kuiken uitgekomen.. Onze Wyandotte heeft 21 dagen op welgeteld 1 ei zitten broeden :D


Ik weet dat ik hier geen lamp bij hoef te hangen, maar kuikenmeel toch wel neem ik aan?

En nog een vraag.. Er zitten de hele tijd 3 hennen bij elkaar in één legnest.. Mooie is.. 1 Lakenvelder, 1 Wyandotte en 1 Hollands hoentje. Lijkt wel of ze met 3 tegelijk op eieren broeden..

Heb de eieren al weggehaald maar ze kruipen steeds weer terug. Ziek lijken ze niet maar ik denk erg broeds? Wie kan me helpen?
  dinsdag 9 juni 2015 @ 09:56:26 #192
443787 VisNochVlees
zwemmen als een bootwerker
pi_153375060
Mooi hoor!
Je moet inderdaad wel kuikenmeel hebben voor de eerste weken.
En als ze broeds blijken, en je wilt nog kuikens erbij dan zou ik ze niet op 1 nest laten zitten, dat brengt vaak problemen.
Hier is alles ook nog goed met de kuikens, ben alleen wel bang dat de 3 wyandottes alle drie haantjes zijn }:|
Bij de broedende Hollandse kriel zijn 4 kuikens uitgekomen, waarvan 2 vrij snel overleden na het uitkomen de andere maken het goed. Ik heb wel gemerkt dat de donkere kuikens van onze krielen vrijwel gelijk overlijden of dat er iets mis is met ze, terwijl de witte kuikens kerngezond zijn.

Nog steeds geen top broed dit jaar dus, en de grothoenders worden ook niet broeds...
  dinsdag 16 juni 2015 @ 20:14:25 #193
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153591992
Ik wil binnenkort nieuwe hennen bij onze kip zetten (andere waren onlangs gestorven), moet ik nog speciale voorzorgsmaatregelen nemen?
Eerst apart zetten om aan elkaar te wennen of zo?
Onze huidige kip was de hoogste in de pikorde, zou dat wel goed gaan met de nieuwe?
  dinsdag 30 juni 2015 @ 12:02:48 #194
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_153949577
Kijk eens wie er gezellig bij me onder de tuintafel zit O+


Zolang we nog geen nieuwe kipjes erbij hebben mag ze de hele dag in de tuin scharrelen.
Ondertussen hebben we een deel van de ren afgezet en er gras gezaaid, als we nieuwe kippen hebben gaat de ren weer open en kunnen ze in hun eigen gras scharrelen. :)
  dinsdag 30 juni 2015 @ 12:21:28 #195
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_153950086
Ik ga zondag de ren bouwen :) Kipjes zijn nu 2 weken oud ofzo en zitten nog lekker onder moeders vleugels bij de buurman.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 30 juni 2015 @ 12:22:45 #196
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_153950122
Ja leuk! Kippenupdates O+
Spoilers!
  donderdag 2 juli 2015 @ 18:38:06 #197
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_154010762
Palen en gaas kwamen vandaag. Even uitgezet hoe de ren wordt.

En de kuikens bij mama



Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zondag 5 juli 2015 @ 23:51:47 #198
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_154103586
Ren dichtgemaakt en deur gemaakt

Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 14 juli 2015 @ 19:45:10 #199
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_154339330
Weer even geleden.. Ziet er gaaf uit Catch! En die zijdehoenders _O_
Ik zoek nog 2 zijdehoenders hennen :)
  dinsdag 14 juli 2015 @ 19:54:25 #200
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_154339631
Na 10 weken zijn onze 'kuikens' ontsnapt uit hun afgeschermde hok, en hebben ze zich bij de volwassenen gevoegd.. Gaat allemaal goed..







Zou ik de haantjes er al uit kunnen halen? Er zijn er 3 met een al duidelijke kam maar deze hebben ook een zwarte kraag (Lakenvelders) buiten de andere 3.. Die gespikkeld zijn (Lakenvelder x Wyandotte)en nog geen kam hebben..
  woensdag 15 juli 2015 @ 11:47:43 #201
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_154354760
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 19:45 schreef Mubassie het volgende:
Weer even geleden.. Ziet er gaaf uit Catch! En die zijdehoenders _O_
Ik zoek nog 2 zijdehoenders hennen :)
Dankje. Heb inmiddels ook een leghok gemaakt. De deksel maak ik nog groter


Binnenkort maar eens kijken welk geslacht de kuikens hebben.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 20 juli 2015 @ 22:16:31 #202
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_154500773
Ik weet het ook echt niet..
Ik heb 2 zuivere Lakenvelders maar weet er iemand of dit een haan of hen is?



Zijn van 6 mei.

/ volwassen Lakenvelder hennen hebben namelijk ook een kammetje
  maandag 20 juli 2015 @ 22:34:26 #203
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_154501387




Nu een haan, hen en 5 kuikens :) zijdehoenders hebben nogal lang nodig voor je het geslacht kan zien...
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 27 juli 2015 @ 20:23:56 #204
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_154683730
Vandaag ook zijdehoenders gescoord *O*

  maandag 27 juli 2015 @ 22:15:41 #205
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_154687545
Hier trouwens een collage van alle beesten die ik rond heb lopen :)

Alleen onze Wyandotte's en de hond, een Sharpei ontbreken.

  donderdag 30 juli 2015 @ 21:42:11 #206
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_154775140
En 3 Russische Pavlov kippen opgehaald *O*




Plus nog een Ayam Cemani hen

pi_154826327
Hallo allemaal!
wat een leuke kippen allemaal!
ik heb 5 maanden geleden mijn Kipsie uit de Bio industrie gered en nu leeft zij
helemaal gelukkig in een dieren wei in Lent en is zij ondertussen weer voorzien van een mooi verenpak! O+
]
  Moderator maandag 12 oktober 2015 @ 14:07:26 #208
382129 crew  Donna
pi_156780353
Ik up dit topic even ook al is er al ruim twee maanden niet gepost.

Wij willen graag een paar kippen, 2 of 3, gezellig lijkt me dat, plus verse eitjes, jeej. Alleen, hoe moet ik starten? Hoeveel ruimte is genoeg voor 2 kippen? Wij wonen vrijstaan dus in principe zouden ze los kunnen lopen, alleen ben ik dan bang dat ze aan de wandel gaan.

Wat is verstandig? En waar moet ik aan denken? Wat voor hok is geschikt voor een paar kippen?
  Moderator woensdag 4 november 2015 @ 10:16:46 #209
382129 crew  Donna
pi_157309123
Nou, we hebben inmiddels twee weken kippen. Na een kleine week heb ik ze los gelaten en het gaat super goed. Ze komen tegen de schemering weer mooi terug in het hok en ook om een eitje te leggen. En ze zijn zo blij als ik thuis kom haha, dan komen ze direct op me af. Leuke dieren. O+
  woensdag 4 november 2015 @ 10:23:06 #210
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_157309225
Onze kuikens zijn inmiddels net zo groot als de volwassen kippen. Ons ras ziet er wel erg sneu uit als ze nat worden trouwens, er blijft niets van over. Moeders legt niet meer/nog niet. Verder gaan ze erg lekker.

Kan het geslacht van de "kuikens" nog niet zien.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zaterdag 9 januari 2016 @ 13:15:36 #211
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_158955842
Het gaat goed met de kipjes bij ons. We hebben moeders en een haan dus. Van de vijf kuikens zijn er 3 of 4 hen. Moeders legde een tijdje niet, maar doet dat sinds kort wel weer (althans, dat denk ik).

De kuikens zullen in de komende maanden wel gaan leggen denk ik.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 19 juni 2017 @ 21:54:24 #212
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_171799253
Tok tok. Kickje.

Wij hebben een aantal dozijn aan kippen lopen. Ik vind ze hilarisch O+

Nog andere kippenhouders in 2017?
pi_171800103
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 21:54 schreef Jinkx het volgende:
Tok tok. Kickje.

Wij hebben een aantal dozijn aan kippen lopen. Ik vind ze hilarisch O+

Nog andere kippenhouders in 2017?
Wij hebben op het moment een stuk of 40 volwassen kippen, 2 hanen, en 3 kloeken (met in totaal 19 kuikens) :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_171800669
foto s!!!!! O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 07:21:08 #215
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_171804818
mijn ouders hebben 2 hongerige kippen die gewoon aanvallen als ze eten zien.

elke dag 2 eitjes *O*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 17:30:07 #216
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_171815821

Deze kip hebben wij "Tante" genoemd. Een legkip die hier samen met een krielkip en twee krielhaantjes achter zijn gebleven toen wij het huis kochten. Zij lopen los op het erf. De krielen zijn wilde boskippen, slapen 's nachts in de bomen. Tante is wat zwaarder en slaapt in een huisje dat ik heb neergezet.

Wij waren verrast door de tamheid van deze legkip. Zelf ooit Wyandottes gekocht want die waren zo lekker tam. En later kwamen er cochins. Die zitten in een aparte ren en lopen niet los op het erf.
Ach zij zijn tam en leuk, maar deze Tante legkip is echt een kroelkip. Als het gaat springt ze in je bord op schoot.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_171815969
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:30 schreef marcel.de het volgende:
[ afbeelding ]
Deze kip hebben wij "Tante" genoemd. Een legkip die hier samen met een krielkip en twee krielhaantjes achter zijn gebleven toen wij het huis kochten. Zij lopen los op het erf. De krielen zijn wilde boskippen, slapen 's nachts in de bomen. Tante is wat zwaarder en slaapt in een huisje dat ik heb neergezet.

Wij waren verrast door de tamheid van deze legkip. Zelf ooit Wyandottes gekocht want die waren zo lekker tam. En later kwamen er cochins. Die zitten in een aparte ren en lopen niet los op het erf.
Ach zij zijn tam en leuk, maar deze Tante legkip is echt een kroelkip. Als het gaat springt ze in je bord op schoot.
O+ Knuffelkip O+ Als ik niet naast een bos vol vossen en marters woonde zou ik ook graag weer kipjes hebben.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 22 juni 2017 @ 03:46:01 #218
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_171850264
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 17:38 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

O+ Knuffelkip O+ Als ik niet naast een bos vol vossen en marters woonde zou ik ook graag weer kipjes hebben.
Heb je geen nachthok dat op slot kan?
  donderdag 22 juni 2017 @ 06:24:07 #219
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_171850773
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 03:46 schreef Jinkx het volgende:

[..]

Heb je geen nachthok dat op slot kan?
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 03:46 schreef Jinkx het volgende:

[..]

Heb je geen nachthok dat op slot kan?
Ja dat huisje waar wij inslaapt, gaat op slot.
De andere kip en haantjes zijn niet te grijpen en vliegen hoog de sparrenbomen in. Dat doen zij naar horen zeggen, al jaren. Kippen zijn van oorsprong ook boomvogels heb ik gelezen. De tak is bij ons vervangen door een stok in hun kippenverblijf
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_171851410
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 03:46 schreef Jinkx het volgende:

[..]

Heb je geen nachthok dat op slot kan?
Dat zou ik kunnen doen. Maar ik ben bang dat het toch mis gaat als ik bv een keer laat thuis kom.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')