abonnement Unibet Coolblue
pi_129342202
Ik vroeg me af hoe hoog een bijstandsuitkering nu eigenlijk is, dus besloot het eens op te zoeken.

Alleenstaande: ¤ 628,68
Alleenstaande met kind: ¤ 880,15
Paar: ¤ 1.257,35

Een paar krijgt dus letterlijk het dubbele van een alleenstaande. :o Dat kan toch niet waar zijn? Het grootste deel van de vaste lasten bestaat de huur. Ook dingen als GWL etc. worden niet dubbel zo duur als je met zijn tweeën bent. Dat je als paar meer krijgt dan een alleenstaande is logisch, maar toch zeker niet het dubbele.
Wie heeft dit bedacht? :')
  donderdag 25 juli 2013 @ 20:22:32 #2
393175 appelen
Grappenmaker in optima forma
pi_129342280
Sowieso bijstand :')
  donderdag 25 juli 2013 @ 20:23:01 #3
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_129342298
Gratis geld _O_
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 25 juli 2013 @ 20:23:30 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129342314
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:20 schreef Ludd het volgende:
Ik vroeg me af hoe hoog een bijstandsuitkering nu eigenlijk is, dus besloot het eens op te zoeken.

Alleenstaande: ¤ 628,68
Alleenstaande met kind: ¤ 880,15
Paar: ¤ 1.257,35

Een paar krijgt dus letterlijk het dubbele van een alleenstaande. :o Dat kan toch niet waar zijn? Het grootste deel van de vaste lasten bestaat de huur. Ook dingen als GWL etc. worden niet dubbel zo duur als je met zijn tweeën bent. Dat je als paar meer krijgt dan een alleenstaande is logisch, maar toch zeker niet het dubbele.
Wie heeft dit bedacht? :')
http://www.denhaagtekijk.(...)uro%20overhouden.htm
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_129342321
Paren worden toch altijd al voorgetrokken. Getrouwd zijn levert bijvoorbeeld ook belastingvoordeel op.
pi_129342524
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:23 schreef Scorpie het volgende:
Gratis geld _O_
En als men probeert je aan het werk te krijgen, krijg je dit soort verhalen:

http://www.doorbraak.eu/dwangarbeid-in-eindhoven/
pi_129342543
628,68 pfff mijn huur alleen is al hoger, hoe wonen die mensen?
  donderdag 25 juli 2013 @ 20:29:21 #8
139330 TNA
For the stars that shine
pi_129342572
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:28 schreef Ballys het volgende:
628,68 pfff mijn huur alleen is al hoger, hoe wonen die mensen?
TS vergeet toeslagen in de OP mee te nemen. Zorgtoeslag en huurtoeslag tikt aardig aan.
pi_129342606
quote:
Dat gaat over mensen met kinderen. Dan krijg je allerlei toeslagen, logisch. Ik heb het nu over het enorme verschil tussen alleenstaanden en paren, dat is gewoon absurd.

Als je uit gaat van een huur van 450-500 euro, krijg je ongeveer 210 euro huurtoeslag.

Alleenstaande heeft dus 838 euro. Het paar heeft 1467.

Alleen staande: 838- 500 huur is 338 over voor de rest

Paar: 1467-500 huur is 967 euro over. 484 per persoon over.

Als paar heb je dus 146 euro p.p. per maand meer over. Dit terwijl samenwonen toch al goedkoper is. GWL is niet dubbel zo duur, zelfs het eten is waarschijnlijk niet dubbel zo duur met zijn tweeën.

Kan iemand hier a.u.b. inhoudelijk op in gaan en misschien verzinnen wat de achterliggende gedachte van de beleidsmakers is? Ik ben echt benieuwd.
pi_129342670
quote:
7s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:29 schreef TNA het volgende:

[..]

TS vergeet toeslagen in de OP mee te nemen. Zorgtoeslag en huurtoeslag tikt aardig aan.
Zie post hierboven. Zelfs met huurtoeslag houd een paar meer dan 600 meer over. Zorgtoeslag maakt geen verschil dat is voor allemaal even hoog.

Zo snap ik trouwens wel dat de prikkel om te gaan werken voor een paar in de bijstand erg klein is. Voor een alleenstaande maakt het nogal een verschil, maar als paar ga je er financieel weinig op vooruit als een van beiden gaat werken.
pi_129342846
Een alleenstaande heb recht op minimaal 70% van een echtpaar. Staat in de wet. dit is het sociaal minimum. Kom je daaronder met je bijstand, dan krijg je daarop een aanvulling tot aan het sociaal minimum.
pi_129342856
Wel alle zaken vermelden !


Maximale toeslag voor alleenstaande ouders en alleenstaanden van 21 tot de AOW-leeftijd

¤ 264,71


Dit veranderd je aannames een beetje ;)
pi_129343025
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:35 schreef StephanL het volgende:
Een alleenstaande heb recht op minimaal 70% van een echtpaar. Staat in de wet. dit is het sociaal minimum. Kom je daaronder met je bijstand, dan krijg je daarop een aanvulling tot aan het sociaal minimum.
Wacht even, zeg je nu dat een alleenstaande meer dan die gemelde 628,68 krijgt? Waarom staat die 628,68 er dan? Wie verzint zoiets? :')

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:35 schreef Osiris024 het volgende:
Wel alle zaken vermelden !


Maximale toeslag voor alleenstaande ouders en alleenstaanden van 21 tot de AOW-leeftijd

¤ 264,71


Dit veranderd je aannames een beetje ;)
Ja, inderdaad zie bovenstaande. Maar wat heet maximaal? En wanneer krijg je dat? Het lijkt mij dat er voor de bijstand gewoon een vast bedrag moet gelden.
pi_129343192
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:28 schreef Mylene het volgende:

[..]

En als men probeert je aan het werk te krijgen, krijg je dit soort verhalen:

http://www.doorbraak.eu/dwangarbeid-in-eindhoven/
Inkomensmanagers. :D Heet die functie echt zo? :D
pi_129343197
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:39 schreef Ludd het volgende:

[..]

Wacht even, zeg je nu dat een alleenstaande meer dan die gemelde 628,68 krijgt? Waarom staat die 628,68 er dan? Wie verzint zoiets? :')
Ja dat klopt. Er bestaat zoals iets als een sociaal minimum.Anders kan je niet leven van je uitkering :P

Effe gehele informatie quoten want zei het verkeerd.

quote:
Normbedragen bijstand
De normbedragen voor een bijstandsuitkering verschillen per leeftijd en woonsituatie:

Samenstelling huishouden
Hoogte bijstandsuitkering
Paar
100% van het minimumloon
(samen)
Alleenstaande ouder tussen 21 jaar en de AOW-leeftijd
70% van het minimumloon
Alleenstaande tussen 21 jaar en de AOW-leeftijd
50% van het minimumloon
Jongeren tussen 18 en 21 jaar
aparte norm
Vanaf de AOW-leeftijd
aparte norm
quote:
Afwijken van de bijstandsnorm
Gemeenten kunnen soms afwijken van de normbedragen voor de bijstandsuitkering. Bijvoorbeeld in de volgende gevallen:

Toeslag alleenstaanden
Bent u alleenstaand of een alleenstaande ouder? Dan kan uw gemeente u een toeslag geven van maximaal 20% van het netto minimumloon. Deze toeslag ontvangt u bovenop het normbedrag.
Per 2015 wil het kabinet-Rutte-Asscher de aanvulling op de bijstand voor alleenstaande ouders afschaffen. Als compensatie komt er een extra bedrag op het kindgebonden budget.
Minder krijgen dan de bijstandsnorm
De gemeente kan uw bijstandsuitkering verlagen als u uw lasten kunt delen met een ander. Dit geldt alleen als u getrouwd bent. De gemeente kan de uitkering ook verlagen als u minder dan een halfjaar geleden van school bent gekomen.
Langdurigheidstoeslag
Heeft u een laag inkomen van maximaal 110% van de bijstandsnorm die voor u geldt? Dan kunt u een toeslag krijgen. Hiervoor gelden wel voorwaarden:
- U bent 21 jaar of ouder, maar u heeft uw AOW-leeftijd nog niet bereikt.
- U heeft de afgelopen 12 maanden niet eerder een toeslag ontvangen.
- U verwacht op korte termijn niet meer inkomen te krijgen.
De gemeente mag nog meer voorwaarden stellen aan de langdurigheidstoeslag. Bijvoorbeeld hoe lang u al van een laag inkomen moet leven.
pi_129343417
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:43 schreef StephanL het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Er bestaat zoals iets als een sociaal minimum.Anders kan je niet leven van je uitkering :P
Ok, maar dit betekent dus effectief dat een alleenstaande altijd meer dan die vermelde 628 euro krijgt? Waarom wordt het sociaal minimum dan niet gewoon als hoogte daar aangegeven. Dit is toch onduidelijk, omslachtig en bureaucratisch? :?

Zijn alle bedragen trouwens netto?

Als ik het goed begrijp krijgt een alleenstaande in de bijstand dus net zoveel als iemand die een WW-uitkering krijgt, en voordien tegen het minimumloon aanzat. Dat vind ik gevoelsmatig ook niet goed.
pi_129356436
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:48 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ok, maar dit betekent dus effectief dat een alleenstaande altijd meer dan die vermelde 628 euro krijgt? Waarom wordt het sociaal minimum dan niet gewoon als hoogte daar aangegeven. Dit is toch onduidelijk, omslachtig en bureaucratisch? :?

Zijn alle bedragen trouwens netto?

Als ik het goed begrijp krijgt een alleenstaande in de bijstand dus net zoveel als iemand die een WW-uitkering krijgt, en voordien tegen het minimumloon aanzat. Dat vind ik gevoelsmatig ook niet goed.
ik kreeg met mijn WW-uitkering minder dan met bijstand. WW was netto 795 euro (daar zat al een toeslag bij), bijstand 900-nogwat. Vond ik ook erg vreemd toen ik daar achter kwam. Dacht altijd dat WW nooit lager kon zijn dan bijstand. Maar dat kan dus wel als je voorheen een (net iets boven) minimumloon had van 1150 netto.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 07:42:54 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_129357155
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 03:26 schreef bulbjes het volgende:

[..]

ik kreeg met mijn WW-uitkering minder dan met bijstand. WW was netto 795 euro (daar zat al een toeslag bij), bijstand 900-nogwat. Vond ik ook erg vreemd toen ik daar achter kwam. Dacht altijd dat WW nooit lager kon zijn dan bijstand. Maar dat kan dus wel als je voorheen een (net iets boven) minimumloon had van 1150 netto.

Je had een aanvulling tot bijstandsniveau kunnen aanvragen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_129360184
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 07:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je had een aanvulling tot bijstandsniveau kunnen aanvragen.
nope. Ik had al een toeslag omdar ik anders onder t sociaal minimum of zoiets kwam (zat dus al bij dat bedrag van 795 in). Die aanvulling geldt alleen voor het basis bijstandsbedrag van 600-nogwat. Je krijgt dus geen aanvuling die gelijk staat aan bijstand+toeslag.
pi_129361655
In Duitsland heb je de beruchte Hartz 4 bijstandsuitkering. Voor een alleenstaande is de hoogte hiervan 382 euro per maand + toeslagen voor huisvesting en ziektekosten.
pi_129361798
waar maak je je druk om
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_129363577
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 11:30 schreef Apotheose het volgende:
waar maak je je druk om
Nou ik vroeg met het gewoon, en kon me niet voorstellen dat dit echt juist was. En StephanL en Osiris024 hebben dus ook uitgelegd dat mijn aanname ook niet volledig correct was. :)

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe hoog een bijstandsuitkering nu exact is inclusief alle toeslagen, maar het valt nog niet mee om hier een eensluidend beeld over te verkregen.

quote:
11s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 11:26 schreef MCH het volgende:
In Duitsland heb je de beruchte Hartz 4 bijstandsuitkering. Voor een alleenstaande is de hoogte hiervan 382 euro per maand + toeslagen voor huisvesting en ziektekosten.
In Duitsland is het volgens mij zo dat het 'Ambt' de huur en ziektekosten zelf betaalt. Toch? Ik weet niet hoe Hartz IV zich uiteindelijk verhoudt qua hoogte t.o.v. de Nederlandse bijstand. Op de Duitse televisie zie je zeer regelmatig documentaires over de armoede en uitzichtloosheid van mensen met Hartz IV en 1euro-jobs, maar van de andere kant hoor je in Nederland ook veel over armoede en voedselbanken.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 12:19:39 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129363776
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 12:14 schreef Ludd het volgende:

[..]

Nou ik vroeg met het gewoon, en kon me niet voorstellen dat dit echt juist was. En StephanL en Osiris024 hebben dus ook uitgelegd dat mijn aanname ook niet volledig correct was. :)

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe hoog een bijstandsuitkering nu exact is inclusief alle toeslagen, maar het valt nog niet mee om hier een eensluidend beeld over te verkregen.

[..]

In Duitsland is het volgens mij zo dat het 'Ambt' de huur en ziektekosten zelf betaalt. Toch? Ik weet niet hoe Hartz IV zich uiteindelijk verhoudt qua hoogte t.o.v. de Nederlandse bijstand. Op de Duitse televisie zie je zeer regelmatig documentaires over de armoede en uitzichtloosheid van mensen met Hartz IV en 1euro-jobs, maar van de andere kant hoor je in Nederland ook veel over armoede en voedselbanken.

In spanje zitten als ik het goed heb meer dan een miljoen huishoudens zonder inkomen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_129363885
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 12:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In spanje zitten als ik het goed heb meer dan een miljoen huishoudens zonder inkomen.
Dat meen je niet? Dan verhonger je toch? Of je wordt gedwongen om op criminele wijze aan je geld te komen. Ben nu een doku over de armoede in Duitsland aan het kijken. Toch wel schrijnend hoor.
pi_129363893
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 20:28 schreef Ballys het volgende:
628,68 pfff mijn huur alleen is al hoger, hoe wonen die mensen?
daar krijg je ook huurtoeslag voor a 200 euro per maand :')
blijf van mijn sig af! Nobody2.0 - Nobody2.0 - Nobody2.0
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')