Room in Rome Julio Medem 2010 (Habitación en Roma)
Na het mysterieuze "Tierra" en het zinderende "Lucía y el Sexo" mochten de verwachtingen van élke volgende film van Medem hoog zijn. Misschien niet de meest evenwichtige en foutloze films, maar wel meeslepend en geloofwaardig in hun sprookjesachtigheid en schilderachtigheid, met altijd bijzonder karaktervolle rollen voor de adembenemende hoofdrolspeelsters. Als zo'n regisseur zich dan waagt aan een verhaal over een toevallig ontstane gepassioneerde lesbische relatie tussen een Russische blondine en een donkere Spaanse furie in een hotelkamer in Rome kan er niet veel meer misgaan zou je zeggen.
Fout. Het is helemaal misgegaan. Het enige wat mijn aandacht enigzins bij de film kon houden was de vraag waar precies. Een dialooggedreven film in één ruimte staat of valt natuurlijk met of je wil weten wat de karakters denken en voelen. Helaas maken beide hoofdrolspeelsters er een potje (haha) van en voelt de dialoog slechts als een hinderlijke onderbreking van de actie. Ook de timing, intonatie en het Russische resp. Spaanse accent van de voertaal Engels doet op een of andere manier denken aan een ander genre met vergelijkbare verhaallijnen. Maar Natasha Yavorenko's acteren zou ook niet misstaan als Russische spionne in een bijrol in een B-film ten tijde van de koude oorlog. Zowel Arnold Schwarzenegger als Dolph Lundgren heb ik beter zien acteren met een Russisch accent. Ik kan me best voorstellen dat het moeilijk is om streng te zijn als je je met twee mooie naakte vrouwen en een camera in een hotelkamer bevindt, maar begin dan niet aan zo'n film als je dat niet kunt.
Op het niveau van pornofilm werkt het ook niet. Plaatjesschieten kan Medem ook in deze film goed, maar zonder spanningsboog wil het maar niet zinnenprikkelend worden. Had hij de dames een hoofddoek opgedaan in de weinige straatscenes en de alcohol eruit gelaten dan was deze film vast door de filmkeuring van de Taliban gekomen. En hoewel de porno erg soft is, wil het maar geen subtiele erotiek worden, ook hier gaat het weer vooral mis met de stemmen. Het acteren van seksueel genot klinkt als een bittere echtgenote die vooral wil laten merken dat ze faket, ook dat heb ik Oostenrijkse en Scandinavische acteurs en actrices beter zien doen.
Ga deze film dus vooral missen. Het zou immers zomaar een aanleiding kunnen zijn om bijvoorbeeld Medems prachtige
Tierra over te slaan. Misschien heeft hij ook gewoon zijn eigen taal en eigen land nodig om geloofwaardig te zijn, want waar hij het plattelandssurrealisme van schizofrene insectenverdelgers, mysterieuze smaakjes aan wijn en door de bliksem getroffen schapen wel geloofwaardig weet te krijgen, lukt hem dat met dit op zich wél realistisch verhaal totaal niet.
IMDB:
6.1Mijn Cijfer:
2
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.