abonnement Unibet Coolblue
pi_129291107
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:17 schreef Pandarus het volgende:

[..]

Nee, het zijn hele andere kwaliteiten van het materiaal die er toe doen.
Wat er toe doet is nou juist het subjectieve.
Wat er toe doet wordt gedefinieerd door oa vragen te stellen over:
Budget (prijs kwaliteit met name)
Doel (licht recreatief tot elite)
Gewicht (vanzelfsprekend van de berijder)
Kracht (met name torsie in slechte frames)
Wegkwaliteit (noodzaak tot dempen)

Er is geen universeel antwoord in feite. Wel een antwoord wat in een merendeel van de situaties toepasbaar is.
pi_129292101
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:12 schreef Pandarus het volgende:

[..]

Je snapt het verschil tussen schokken en trillingen niet. Je had jezelf toch iets beter af kunenn vragen, of deze persoon spreekt zich echt zo ontzettend hard tegen, of ik lees niet goed.
Nee vast. En de een is comfortabel en de ander niet?

Het gaat mij er gewoon om dat je op een carbon fiets minder last hebt van onregelmatigheden in de weg. Punt. Maar laten we het hier maar bij houden. Want jij hebt in dit topic wel vaker bewezen je wankele standpunten niet te herzien.
pi_129292418
Leer lezen voor je gaat beledigen.
pi_129303526
Is er kwalitatief gezien verschil tussen shimano tiagra 2012 triple speed (neem aan 3 x10) en de 2 x 10 versie?

Waarom zou je 2 x 10 willen i.p.v. 3 x 10?
pi_129304076
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:34 schreef willieboy het volgende:
Is er kwalitatief gezien verschil tussen shimano tiagra 2012 triple speed (neem aan 3 x10) en de 2 x 10 versie?

Waarom zou je 2 x 10 willen i.p.v. 3 x 10?
Kwalitatief is er geen verschil. En waarom je 2x10 zou willen: omdat je compact rijdt (50-34), of omdat je een 30-tandwiel voren niet nodig hebt en dus Double rijdt (53-39). ;)

Op zich kun je qua zwaarte van het verzet met een compact hetzelfde bereiken als met een triple, dat is puur afhankelijk van de cassette die je erop gooit.
pi_129304372
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:46 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Kwalitatief is er geen verschil. En waarom je 2x10 zou willen: omdat je compact rijdt (50-34), of omdat je een 30-tandwiel voren niet nodig hebt en dus Double rijdt (53-39). ;)

Op zich kun je qua zwaarte van het verzet met een compact hetzelfde bereiken als met een triple, dat is puur afhankelijk van de cassette die je erop gooit.
Is het raar dat ik, ondanks ik er nog geen ervaring mee heb, liever compact heb? Persoonlijk lijkt 20 versnellingen mij al vrij veel, laat staan 30. Maar uitgaande van een standaard triple en double kunnen dezelfde verhoudingen/zwaartes behaald worden (aller zwaarste/lichtste dezelfde tandwiel verhouding)? Heeft het voor de soepelheid van het schakelen nog gevolgen om triple te gaan?
pi_129304589
Dat je 30 versnellingen hebt wil niet zeggen dat ze allemaal even bruikbaar zijn. Ideaal wil je je ketting niet al te schuin hebben staan om slijtage tegen te gaan. Bovendien overlappen veel van die 30 versnellingen.

Een triple heeft op een 12-28 cassette 1 lichtere versnelling dan een compact. Voordeel van een triple vind ik het 39-blad. Met een compact op het vlakke vind ik een 34 voor vaak te licht en een 50 net te zwaar. Uiteraard kun je ook een 39 op een compact schroeven... Maar dan mis je dus je lichtere versnellingen.

Wil je zien wat het uitmaakt, is dit een handig tooltje;
http://www.ritzelrechner.de/#

edit: Overigens heeft de bianchi die je op het oog hebt geen tiagra crankstel Maar een FSA. ;)
pi_129304645
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:51 schreef willieboy het volgende:

[..]

Is het raar dat ik, ondanks ik er nog geen ervaring mee heb, liever compact heb? Persoonlijk lijkt 20 versnellingen mij al vrij veel, laat staan 30. Maar uitgaande van een standaard triple en double kunnen dezelfde verhoudingen/zwaartes behaald worden (aller zwaarste/lichtste dezelfde tandwiel verhouding)? Heeft het voor de soepelheid van het schakelen nog gevolgen om triple te gaan?
Euhm. Je haalt nu double en compact door elkaar.

"Standaard":
Triple: 52-39-30
Double: 53-39
Compact: 50-34

Het is dan afhankelijk van de cassette of je met een compact hetzelfde kan trappen als met een triple.
Als je op een triple een cassette van 12-28 hebt lopen, dan zul je op de compact een 11-32 nodig hebben zeg maar. :)
pi_129305131
Nog even een persoonlijke noot:

Ik zou nooit zonder 39 blad willen rijden. Hiermee kan ik met ongeveer 95 RPM (mijn trapfrequentie) tussen de 20 en 40 km/h draaien op mijn 11-28 cassette (kleinste en grootste tandwiel achter gebruik ik niet omdat de ketting dan te scheef ligt). Als ik een compact zou hebben, dan zou ik continue tussen de twee voorste tandwielen moeten schakelen.

Als beginner zul je tussen de 75 en 80 RPM draaien, maar ook dan kom je in Nederland een flink stuk beter uit met een 39 blad dan met de 50-34 combinatie. :)
pi_129305211
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:55 schreef muzas het volgende:
Dat je 30 versnellingen hebt wil niet zeggen dat ze allemaal even bruikbaar zijn. Ideaal wil je je ketting niet al te schuin hebben staan om slijtage tegen te gaan. Bovendien overlappen veel van die 30 versnellingen.

Een triple heeft op een 12-28 cassette 1 lichtere versnelling dan een compact. Voordeel van een triple vind ik het 39-blad. Met een compact op het vlakke vind ik een 34 voor vaak te licht en een 50 net te zwaar. Uiteraard kun je ook een 39 op een compact schroeven... Maar dan mis je dus je lichtere versnellingen.

Wil je zien wat het uitmaakt, is dit een handig tooltje;
http://www.ritzelrechner.de/#
Je uitleg snap ik, maar kom net terug van werk en werd al duizelig toen ik de link opende. Zal er op een helderder moment nog even naar kijken haha!

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:56 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Euhm. Je haalt nu double en compact door elkaar.

"Standaard":
Triple: 52-39-30
Double: 53-39
Compact: 50-34

Het is dan afhankelijk van de cassette of je met een compact hetzelfde kan trappen als met een triple.
Als je op een triple een cassette van 12-28 hebt lopen, dan zul je op de compact een 11-32 nodig hebben zeg maar. :)
My bad, maar duidelijk verhaal verder.

Achterste tandwielen zijn voor zowel triple, double en compact gelijk?
pi_129305272
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:09 schreef willieboy het volgende:

Achterste tandwielen zijn voor zowel triple, double en compact gelijk?
Afhankelijk van wat jij monteert, of waar de fiets mee geleverd wordt. Er zijn cassettes met allerhande verschillende vertandingen te kopen.
pi_129305477
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:09 schreef willieboy het volgende:

[..]

Je uitleg snap ik, maar kom net terug van werk en werd al duizelig toen ik de link opende. Zal er op een helderder moment nog even naar kijken haha!

[..]

My bad, maar duidelijk verhaal verder.

Achterste tandwielen zijn voor zowel triple, double en compact gelijk?
Ja en nee. Je kunt uiteraard dezelfde cassette gebruiken, maar je zult dan niet dezelfde zwaartes kunnen trappen. Daarnaast is het ook afhankelijk van je derailleur achter tot welk grootste tandwiel kunt gaan. Je hebt namelijk long cage en short cage derailleurs. :)
pi_129305512
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:10 schreef muzas het volgende:

[..]

Afhankelijk van wat jij monteert, of waar de fiets mee geleverd wordt. Er zijn cassettes met allerhande verschillende vertandingen te kopen.
Duidelijk :)

Beetje lopen zoeken nog op triple/double en compact en ik kom vaak tegen dat in de toekomst steeds minder triples voor gaan komen? Iemand die weet waarom dit zo is?

Edit: Veel mensen ook van mening dat triples echt 'not done' zijn
pi_129305564
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:

[..]

Duidelijk :)

Beetje lopen zoeken nog op triple/double en compact en ik kom vaak tegen dat in de toekomst steeds minder triples voor gaan komen? Iemand die weet waarom dit zo is?
Ultegra's worden gewoon nog in triple gemaakt, en dat zal de komende jaren echt niet stoppen hoor. ;)

Zelfs osymetric (de nieuwe ovalen bladen) wordt in triple geleverd. Dat zal echt niet snel uitgefaseerd worden.

Edit:
Een triple is mechanisch gezien veel beter dan een compact/double. De ketting ligt namelijk minder scheef terwijl je hetzelfde bereik hebt. Verder kun je met een triple een cassette erop gooien met minder verschillen in de tandwielen, hierdoor kun je veel beter op frequentie trappen.
pi_129305690
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:

[..]

Duidelijk :)

Beetje lopen zoeken nog op triple/double en compact en ik kom vaak tegen dat in de toekomst steeds minder triples voor gaan komen? Iemand die weet waarom dit zo is?

Edit: Veel mensen ook van mening dat triples echt 'not done' zijn
Vooral hier in Engeland kijkt men echt 'neer' op triples :')

wordt echt slecht verkocht ook
pi_129305721
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:
Veel mensen ook van mening dat triples echt 'not done' zijn
Boeiend. Ze zijn wel handig. De stapjes in weerstand zijn met een 30 voorblad ook kleiner. En mocht je de lichtste versnelling op bijv. een 12-28 niet gebruiken, kun je een 11-25 monteren, heb je een extra tandje heuvelaf. Of een 12-23 zodat de stapjes nóg kleiner zijn.
pi_129305862
Ik heb mijn triple genomen omdat ik met een 39 niet overal boven kom. Maar een 39 wel perse wilde hebben voor het vlakke.

En omdat ik redelijk op souplesse rijd, en dus mijn verzet wil kunnen finetunen. Dus ik ga er zsm een 12-23 op zetten.

Ik had ook een 39 op een compact kunnen zetten, maar ga ik dan naar limburg/duitsland of een tourtocht met heuvels doen moet ik die 34 er weer op zetten, en mis ik dus mn geliefde 39.

Ja een compact oogt mooier. Maar wat zijn zn voordelen? Kan er een stuk minder noemen dan de voordelen van een triple.

Compact is lichter....
pi_129306025
Denk dat het gewichtsverschil tussen een double en triple niet echt veel uitmaakt, behalve voor de echte guru's waarbij elk grammetje telt.

Wat misschien voor mij ook wel een stuk belangrijker is, is dat ik slechte knieën heb. Het hele idee van wielrennen is immers ontstaan, omdat ik door een knieblessure gewoon bijna niet in staat ben om hard te lopen. Als ik het goed begrepen heb is triple dan beter voor je knieën, omdat je beter iets sneller kunt trappen dan 'teveel' spanning op je knieën te zetten bij het te hard trappen.

Het kan mij inderdaad ook vrij weinig schelen als een of andere snob neerkijkt op het hebben van een triple.

Edit: En het hebben van triples vergroot weer de Q factor wat juist blessures kan veroorzaken. Zo blijf ik bezig haha

[ Bericht 8% gewijzigd door willieboy op 24-07-2013 21:32:46 ]
pi_129306302
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:27 schreef willieboy het volgende:
Denk dat het gewichtsverschil tussen een double en triple niet echt veel uitmaakt, behalve voor de echte guru's waarbij elk grammetje telt.

Wat misschien voor mij ook wel een stuk belangrijker is, is dat ik slechte knieën heb. Het hele idee van wielrennen is immers ontstaan, omdat ik door een knieblessure gewoon bijna niet in staat ben om hard te lopen. Als ik het goed begrepen heb is triple dan beter voor je knieën, omdat je beter iets sneller kunt trappen dan 'teveel' spanning op je knieën te zetten bij het te hard trappen.

Het kan mij inderdaad ook vrij weinig schelen als een of andere snob neerkijkt op het hebben van een triple.
Nou ja, je hebt wat meer keus in verzetten. Dus je kan er makkelijker een kiezen om op souplesse te rijden.

Dat neerkijken, tsjah. Als je er op fietst zijn het maar weinig mensen die 't zien. bovendien vind ik het best wel meevallen met hoe 'lelijk' het is.

SPOILER: mijn prachtige triple
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
En het hebben van triples vergroot weer de Q factor wat juist blessures kan veroorzaken. Zo blijf ik bezig haha
Met enkele millimeters. Tenzij je Greipel heet ga je er niet veel van merken. De juiste afstelling van je plaatjes heeft daar velen malen meer invloed op ;)
pi_129306452
Zojuist trouwens (ondanks vraag van gisteren) toch de Trek Domane 5.2 (compact. Niet de triple ;) )aangeschaft. Hij was ZO comfortabel en voelde direct goed (itt eerdere fietsen) en door nog een mooie korting te bedingen was keuze iets makkelijker!



Morgen ophalen en nog even wat dingen eraf laten halen (bel) en dingen op laten zetten (garmin e.d.) en dan klaar! Ik ga dus over naar het andere topic vanaf nu :P
pi_129306512
Mooie fiets ^O^
pi_129306518
Ik zou de bel laten zitten. Erg handig om mensen op de hoogte te brengen dat je er aan komt. Dat geroep wordt niet altijd in dank afgenomen.

Gefeliciteerd met je fiets!
pi_129306566
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:37 schreef muzas het volgende:
Ik zou de bel laten zitten. Erg handig om mensen op de hoogte te brengen dat je er aan komt. Dat geroep wordt niet altijd in dank afgenomen.

Gefeliciteerd met je fiets!
Klopt! Maar wil er liever een ander op :) In London schreeuw je verder gewoon heel hard of je bonkt heel hard op autoraam _O- . Gekkenwerk soms hoe hier gereden wordt. Goed voor de adrenaline maar minder leuk voor 'lekker rustig stukkie rijden' :D
pi_129306769
Ik lees hier een beetje mee... Bruikbare info allemaal. Top! Ben nog wel tevreden over mijn fiets maar wil over den jaar toch een stapje hoger.
  woensdag 24 juli 2013 @ 21:43:54 #125
56724 Wombcat
rent wiel
pi_129306794
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 21:33 schreef muzas het volgende:

Dat neerkijken, tsjah. Als je er op fietst zijn het maar weinig mensen die 't zien. bovendien vind ik het best wel meevallen met hoe 'lelijk' het is.

Het is opvallend hoe weinig mensen het opvalt. Ik heb 6 jaar bij de elite gereden met een triple, en er in die tijd 2x een opmerking op gehad bij wedstrijden. En nog een paar van clubgenoten.
in a crowd you lose humanity
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')