Wat er toe doet is nou juist het subjectieve.quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:17 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Nee, het zijn hele andere kwaliteiten van het materiaal die er toe doen.
Nee vast. En de een is comfortabel en de ander niet?quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:12 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Je snapt het verschil tussen schokken en trillingen niet. Je had jezelf toch iets beter af kunenn vragen, of deze persoon spreekt zich echt zo ontzettend hard tegen, of ik lees niet goed.
Kwalitatief is er geen verschil. En waarom je 2x10 zou willen: omdat je compact rijdt (50-34), of omdat je een 30-tandwiel voren niet nodig hebt en dus Double rijdt (53-39).quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:34 schreef willieboy het volgende:
Is er kwalitatief gezien verschil tussen shimano tiagra 2012 triple speed (neem aan 3 x10) en de 2 x 10 versie?
Waarom zou je 2 x 10 willen i.p.v. 3 x 10?
Is het raar dat ik, ondanks ik er nog geen ervaring mee heb, liever compact heb? Persoonlijk lijkt 20 versnellingen mij al vrij veel, laat staan 30. Maar uitgaande van een standaard triple en double kunnen dezelfde verhoudingen/zwaartes behaald worden (aller zwaarste/lichtste dezelfde tandwiel verhouding)? Heeft het voor de soepelheid van het schakelen nog gevolgen om triple te gaan?quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:46 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Kwalitatief is er geen verschil. En waarom je 2x10 zou willen: omdat je compact rijdt (50-34), of omdat je een 30-tandwiel voren niet nodig hebt en dus Double rijdt (53-39).
Op zich kun je qua zwaarte van het verzet met een compact hetzelfde bereiken als met een triple, dat is puur afhankelijk van de cassette die je erop gooit.
Euhm. Je haalt nu double en compact door elkaar.quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:51 schreef willieboy het volgende:
[..]
Is het raar dat ik, ondanks ik er nog geen ervaring mee heb, liever compact heb? Persoonlijk lijkt 20 versnellingen mij al vrij veel, laat staan 30. Maar uitgaande van een standaard triple en double kunnen dezelfde verhoudingen/zwaartes behaald worden (aller zwaarste/lichtste dezelfde tandwiel verhouding)? Heeft het voor de soepelheid van het schakelen nog gevolgen om triple te gaan?
Je uitleg snap ik, maar kom net terug van werk en werd al duizelig toen ik de link opende. Zal er op een helderder moment nog even naar kijken haha!quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:55 schreef muzas het volgende:
Dat je 30 versnellingen hebt wil niet zeggen dat ze allemaal even bruikbaar zijn. Ideaal wil je je ketting niet al te schuin hebben staan om slijtage tegen te gaan. Bovendien overlappen veel van die 30 versnellingen.
Een triple heeft op een 12-28 cassette 1 lichtere versnelling dan een compact. Voordeel van een triple vind ik het 39-blad. Met een compact op het vlakke vind ik een 34 voor vaak te licht en een 50 net te zwaar. Uiteraard kun je ook een 39 op een compact schroeven... Maar dan mis je dus je lichtere versnellingen.
Wil je zien wat het uitmaakt, is dit een handig tooltje;
http://www.ritzelrechner.de/#
My bad, maar duidelijk verhaal verder.quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:56 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Euhm. Je haalt nu double en compact door elkaar.
"Standaard":
Triple: 52-39-30
Double: 53-39
Compact: 50-34
Het is dan afhankelijk van de cassette of je met een compact hetzelfde kan trappen als met een triple.
Als je op een triple een cassette van 12-28 hebt lopen, dan zul je op de compact een 11-32 nodig hebben zeg maar.
Afhankelijk van wat jij monteert, of waar de fiets mee geleverd wordt. Er zijn cassettes met allerhande verschillende vertandingen te kopen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:09 schreef willieboy het volgende:
Achterste tandwielen zijn voor zowel triple, double en compact gelijk?
Ja en nee. Je kunt uiteraard dezelfde cassette gebruiken, maar je zult dan niet dezelfde zwaartes kunnen trappen. Daarnaast is het ook afhankelijk van je derailleur achter tot welk grootste tandwiel kunt gaan. Je hebt namelijk long cage en short cage derailleurs.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:09 schreef willieboy het volgende:
[..]
Je uitleg snap ik, maar kom net terug van werk en werd al duizelig toen ik de link opende. Zal er op een helderder moment nog even naar kijken haha!
[..]
My bad, maar duidelijk verhaal verder.
Achterste tandwielen zijn voor zowel triple, double en compact gelijk?
Duidelijkquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:10 schreef muzas het volgende:
[..]
Afhankelijk van wat jij monteert, of waar de fiets mee geleverd wordt. Er zijn cassettes met allerhande verschillende vertandingen te kopen.
Ultegra's worden gewoon nog in triple gemaakt, en dat zal de komende jaren echt niet stoppen hoor.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:
[..]
Duidelijk
Beetje lopen zoeken nog op triple/double en compact en ik kom vaak tegen dat in de toekomst steeds minder triples voor gaan komen? Iemand die weet waarom dit zo is?
Vooral hier in Engeland kijkt men echt 'neer' op triplesquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:
[..]
Duidelijk
Beetje lopen zoeken nog op triple/double en compact en ik kom vaak tegen dat in de toekomst steeds minder triples voor gaan komen? Iemand die weet waarom dit zo is?
Edit: Veel mensen ook van mening dat triples echt 'not done' zijn
Boeiend. Ze zijn wel handig. De stapjes in weerstand zijn met een 30 voorblad ook kleiner. En mocht je de lichtste versnelling op bijv. een 12-28 niet gebruiken, kun je een 11-25 monteren, heb je een extra tandje heuvelaf. Of een 12-23 zodat de stapjes nóg kleiner zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:15 schreef willieboy het volgende:
Veel mensen ook van mening dat triples echt 'not done' zijn
Nou ja, je hebt wat meer keus in verzetten. Dus je kan er makkelijker een kiezen om op souplesse te rijden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:27 schreef willieboy het volgende:
Denk dat het gewichtsverschil tussen een double en triple niet echt veel uitmaakt, behalve voor de echte guru's waarbij elk grammetje telt.
Wat misschien voor mij ook wel een stuk belangrijker is, is dat ik slechte knieën heb. Het hele idee van wielrennen is immers ontstaan, omdat ik door een knieblessure gewoon bijna niet in staat ben om hard te lopen. Als ik het goed begrepen heb is triple dan beter voor je knieën, omdat je beter iets sneller kunt trappen dan 'teveel' spanning op je knieën te zetten bij het te hard trappen.
Het kan mij inderdaad ook vrij weinig schelen als een of andere snob neerkijkt op het hebben van een triple.
SPOILER: mijn prachtige tripleOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met enkele millimeters. Tenzij je Greipel heet ga je er niet veel van merken. De juiste afstelling van je plaatjes heeft daar velen malen meer invloed opquote:En het hebben van triples vergroot weer de Q factor wat juist blessures kan veroorzaken. Zo blijf ik bezig haha
Klopt! Maar wil er liever een ander op In London schreeuw je verder gewoon heel hard of je bonkt heel hard op autoraam . Gekkenwerk soms hoe hier gereden wordt. Goed voor de adrenaline maar minder leuk voor 'lekker rustig stukkie rijden'quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:37 schreef muzas het volgende:
Ik zou de bel laten zitten. Erg handig om mensen op de hoogte te brengen dat je er aan komt. Dat geroep wordt niet altijd in dank afgenomen.
Gefeliciteerd met je fiets!
Het is opvallend hoe weinig mensen het opvalt. Ik heb 6 jaar bij de elite gereden met een triple, en er in die tijd 2x een opmerking op gehad bij wedstrijden. En nog een paar van clubgenoten.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:33 schreef muzas het volgende:
Dat neerkijken, tsjah. Als je er op fietst zijn het maar weinig mensen die 't zien. bovendien vind ik het best wel meevallen met hoe 'lelijk' het is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |