abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:12:08 #1
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128778681
Wij overwegen onze nieuwe keuken te laten bouwen door een meubelmaker/schrijnwerker en e.e.a. dus niet bij een keukenzaak te bestellen. Belangrijkste reden hiervoor is volhout t.o.v. MDF.
Nu vragen wij ons af of dit niet extreem duur is.
Zelf denken we dat we de kosten redelijk binnen de perken kunnen houden doordat we alleen onderkastjes willen en weinig tierelantijnen. Inbouwapparatuur regelen we zelf en alleen omleggen leidingen willen we laten doen. Tegelen, afwerking, kraan installeren etc. doen we ook zelf.

Wie heeft er ervaring met maatwerk volhout keukens, en in welke prijsklasse moet je dan denken?
Iets duurder dan bij een keukenzaak of veel duurder?
pi_128779671
Een exacte prijs zou ik niet weten, maar reken maar dat je geheid een hoop meer gaat betalen dan een standaard keuken. En niet 'iets' meer.

Alles moet op maat en is niet ge-prefabriceerd. Daarnaast is het nog kleinschalige productie. Denk dat je met alleen onderkastjes moet rekenen op een prijs van een complete IKEA keuken ofzo.

Maar goed, dit is niet uit ervaring maar uit redeneren wat er allemaal bij komt kijken, so correct me if I'm wrong.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_128780267
Ik denk dat maatwerk altijd wel duurder is. Omdat je dan niet werkt met de standaard maten die snel machinaal gemaakt kunnen worden. Willen jullie alleen de voorkant uit volhout of ook de rest van de kast? Want de meeste keukens hebben de binnenkant volgens mij altijd van dat gelamineerd/geperst hout. Dat had de stokoude keuken in m'n ouderlijk huis al.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:43:18 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128780547
Of het duur is zal afhangen van wat je nu verwacht qua prijsklasse...

Deze meneer is iig vrij duidelijk over de prijs:
http://www.robhuisman.nl/Wat_kost_een_keuken.html
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:54:45 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128781280
Deze lijkt wel hele nette prijzen te hanteren trouwens.....
http://www.alleseiken.nl/eiken-keukens/keukendeurtjes.htm
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_128782590
Dat zijn twee mooie linkjes, Leandra, bedankt.
Hoewel de laatste me dan weer een beetje nerveus maakt, ik vind het behoorlijk duur, aangezien wij de kastjes ook van hout willen, wij hebben slechte ervaringen met MDF/geperst hout en willen daarom voor volhout gaan.
Toch vraag ik me af of ik het met vier, vijf onderkastjes niet vrij goedkoop kan houden (weliswaar maatwerk, maar hoe doet een gewone keukenboer dat dan? Die moet e.e.a. toch ook passend maken naar de bestaande afmetingen?).
Het wordt geen standaardkeuken, alleen die vijf onderkastjes, zelfs het in kleur spuiten zou mijn man nog zelf kunnen, en de rest lossen we op met o.a. een losse kast en een tafel in het midden.
pi_128784132
Hangt er ook vanaf welke soort hout je gebruikt, eiken is veel duurder dan grenen bijvoorbeeld. Ik zou als ik jou was gewoon een paar offertes opvragen. Als je de keuken toch met een niet transparante lak wil behandelen zou ik gewoon voor grenen gaan, is hier zeer geschikt voor als je het mij vraagt.
  woensdag 10 juli 2013 @ 08:01:58 #8
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_128785800
Wilde ik ook, vanuit dezelfde gedachte. Kostte 30k. Zonder apparatuur. Mijn advies: zet je schrap, het is écht duur.
Ik heb al een boek.
pi_128805258
Ik ben wel benieuwd naar je negatieve ervaringen met reguliere keukens. Blijkbaar heb je nogal een traumatische ervaring gehad om de meerprijs van vol hout te willen betalen.

c_/
met een koekje
  woensdag 10 juli 2013 @ 18:40:19 #10
214255 Convergence
Procrastinator
pi_128805907
Wat was je slechte ervaring met MDF?
Zat van de huidige Fok! layout? Alternatief hier.
pi_128821914
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 08:01 schreef Rio het volgende:
Wilde ik ook, vanuit dezelfde gedachte. Kostte 30k. Zonder apparatuur. Mijn advies: zet je schrap, het is écht duur.
Ben je dan naar zo'n echte keukenbouwer als Eco Keukens gegaan of naar het timmerbedrijf om de hoek?
Dat zal ongetwijfeld schelen, maar 30K is wel iets waar ik van schrik.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 18:40 schreef Convergence het volgende:
Wat was je slechte ervaring met MDF?
Vocht ertussen zodat de boel uitzette, en een uitgewoond scharnier (in het kastje, niet in het deurtje) wat dus nooit meer vast te zetten was omdat je er geen gaatje naast kunt boren, natuurlijk waren dit deurtjes die inmiddels uit de serie waren, dus de keus: of met die kapotte zooi blijven zitten, of in de hele keuken andere frontjes laten plaatsen en 1 kast volledig vervangen, dank je de koekoek. :P
pi_128822474
Je hebt ook een bedrijf / bedrijven die volhouten kastdeurtjes maken voor op Ikea keukens... Kan je de standaard Ikea kastjes gebruiken alleen heb je andere fronten.

Zit je wel nog steeds met die kwaliteit natuurlijk, doe je vooral voor de looks en de kwaliteit van de frontjes.
  donderdag 11 juli 2013 @ 07:33:51 #13
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_128824842
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 00:32 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ben je dan naar zo'n echte keukenbouwer als Eco Keukens gegaan of naar het timmerbedrijf om de hoek?

[..]

Vocht ertussen zodat de boel uitzette, en een uitgewoond scharnier (in het kastje, niet in het deurtje) wat dus nooit meer vast te zetten was omdat je er geen gaatje naast kunt boren, natuurlijk waren dit deurtjes die inmiddels uit de serie waren, dus de keus: of met die kapotte zooi blijven zitten, of in de hele keuken andere frontjes laten plaatsen en 1 kast volledig vervangen, dank je de koekoek. :P
je kan ook een keukenbedrijf zoeken die wel met watervast verlijmd spaanplaat werkt. Dat zet niet uit, als het nat wordt :)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:34:25 #14
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_128855308
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 00:54 schreef R2R het volgende:
Je hebt ook een bedrijf / bedrijven die volhouten kastdeurtjes maken voor op Ikea keukens... Kan je de standaard Ikea kastjes gebruiken alleen heb je andere fronten.

Zit je wel nog steeds met die kwaliteit natuurlijk, doe je vooral voor de looks en de kwaliteit van de frontjes.
Dit hebben wij uiteindelijk gedaan (via Koak, aanrader). Was wel een flink compromis, maar konden we wel flink losgaan op de apparatuur. Achteraf erg blij met deze keuze; alle zichtbare dingen zijn AAA hierdoor.
Ik heb al een boek.
  donderdag 11 juli 2013 @ 23:37:41 #15
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_128855423
quote:

[..]

Echte keukenbouwer / AGA dealer

Kanttekening: we hebben een behoorlijk grote keuken
Ik heb al een boek.
pi_128856405
Ohw en mocht je er toch voor gaan: neem alsjeblieft geen grenen. Ik vind grenen echt de keuze "ik wil wel hout maar ik kan het niet betalen", ziet er zo goedkoop uit!
Da gao nie nou!
  vrijdag 12 juli 2013 @ 00:04:03 #17
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_128856496
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:01 schreef vigier het volgende:
Ohw en mocht je er toch voor gaan: neem alsjeblieft geen grenen. Ik vind grenen echt de keuze "ik wil wel hout maar ik kan het niet betalen", ziet er zo goedkoop uit!
+1. Grenen hoef ik niet eens in mijn kachel te hebben ;)
Ik heb al een boek.
pi_128860735
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 00:01 schreef vigier het volgende:
Hangt er totaal vanaf of het met een blanke afwerking wordt afgewerkt, of met een dekkende afwerking.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 09:05:49 #19
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_128898690
Mijn ouders hebben de keuken en een meubel in de bijkeuken op maat laten maken. Helemaal massief hout en absolute topkwaliteit. Gewoon een keuken die minstens dertig jaar meegaat en waarbij je rustig op de openstaande deurtjes kan hangen. Keuken zit er nu om en nabij de 5 jaar in en je kan nog niet eens zien dat die gebruikt is, terwijl de keuken heel intensief gebruikt wordt. Het mooie is natuurlijk bij maatwerk dat alle opties open liggen. Mijn ouders bewonen een oud huis en het betreffende bedrijf is toen een paar keer langs gekomen om alles op te meten en om tussendoor nog eens alles na te meten. Bij de plaatsing paste het allemaal perfect, verschrikkelijke strakke kwaliteit. Moet zeggen dat ik het prachtig vond om te zien hoe die vakmensen bezig zijn om jouw keuken te maken in de werkplaats. Hoe ze meedenken en persoonlijk het contact was.

Mijn ouders hebben wel alle apparatuur door het bedrijf laten leveren. Allemaal Siemens A-klasse. Ze hebben nergens op bespaard en geloof dat alles bij elkaar toch een full-options Audi kostte. Hierbij moet je wel rekening houden dat mijn ouders een hoekkeuken hebben laten maken. Maar ook een aanrecht/meubel in de bijkeuken, een kast in de bijkeuken en een inbouwkast voor in de keuken.
pi_128898760
quote:
Vocht ertussen zodat de boel uitzette, en een uitgewoond scharnier (in het kastje, niet in het deurtje) wat dus nooit meer vast te zetten was omdat je er geen gaatje naast kunt boren, natuurlijk waren dit deurtjes die inmiddels uit de serie waren, dus de keus: of met die kapotte zooi blijven zitten, of in de hele keuken andere frontjes laten plaatsen en 1 kast volledig vervangen, dank je de koekoek.
Zou je dat trauma misschien niet eens heroverwegen? Uiteindelijk heeft meer dan 95% van Nederland een MDF keuken en het is echt niet zo dat bij de helft van de mensen de keuken uit elkaar valt.

Uiteindelijk lijkt het er namelijk op dat je door zo op prijzenjacht te gaan juist bij de goedkopere houten keukens uit komt. En het kan best zijn dat je juist daardoor uiteindelijk met mindere kwaliteit zit dan met een echt degelijke mdf keuken die uiteindelijk nog goedkoper is. Een miele is ook van mdf maar die zit na 10 jaar ook nog steeds strak in elkaar.
pi_128901404
Dat zal wel een montagefout of iets dergelijks zijn geweest. Een gemiddelde spaanplaat/mdfkeuken heeft wel een levensduur van vijftien tot twintig jaar ongeveer. Mits je alles correct aansluit/afwerkt en het waterballet niet laat liggen.
  zondag 14 juli 2013 @ 18:25:26 #22
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128942816
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 09:14 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Zou je dat trauma misschien niet eens heroverwegen? Uiteindelijk heeft meer dan 95% van Nederland een MDF keuken en het is echt niet zo dat bij de helft van de mensen de keuken uit elkaar valt.

Uiteindelijk lijkt het er namelijk op dat je door zo op prijzenjacht te gaan juist bij de goedkopere houten keukens uit komt. En het kan best zijn dat je juist daardoor uiteindelijk met mindere kwaliteit zit dan met een echt degelijke mdf keuken die uiteindelijk nog goedkoper is. Een miele is ook van mdf maar die zit na 10 jaar ook nog steeds strak in elkaar.
Ik zit erover te denken om ook eens bij een paar gewone keukenboeren langs te gaan, probleem alleen daar is dat ik nog nooit een keuken in mijn smaak heb gezien. :{

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 12:08 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Dat zal wel een montagefout of iets dergelijks zijn geweest. Een gemiddelde spaanplaat/mdfkeuken heeft wel een levensduur van vijftien tot twintig jaar ongeveer. Mits je alles correct aansluit/afwerkt en het waterballet niet laat liggen.
Hij had gelekt bij de vaatwasser, het fineer was gesmolten naast de oven en bij de deur van de koelkast was het scharnier eruit gescheurd (deur bleek waarschijnlijk te zwaar voor dat type keuken) - allemaal na een jaar of 8, dus of dat nou montagefouten waren of gewoon belabberde kwaliteit weet ik niet.

Het gaat overigens in ons geval alleen om het bouwen van een rij onderkastjes (wel in een hoek), de rest regelen wij zelf, ook aanrechtblad, verven, tegelen, aansluitingen, kraan etc.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat zoiets duur kan zijn.
pi_128956908
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 09:14 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dit dus...

De oude keuken hier was ook van MDF en ligt nu nog opgeslagen in de garage, nog steeds is er niets mis met het MDF? De huidige keuken is ook van MDF (de binnenkanten van de kastjes) en ook hier is er niets mis mee? Nooit gezeik mee gehad hoor. En waarom zou je de dure optie kiezen voor iets dat je niet ziet? Ook hardhout zet uit in aanraking met vocht, misschien minder drastisch maar het zal net zo goed gebeuren. Als je die problemen écht niet wilt zul je misschien voor een volledig kunststof keuken moeten gaan, geen idee of deze al bestaan maar die optie lijkt me ook strontduur.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:52:52 #24
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_129019848
Wij willen opliggende scharnieren, geen inwendige zoals keukenkastjes die doorgaans hebben. Ik denk niet dat dat met MDF gaat lukken.

Ik ben al een tijdje naarstig op zoek naar een plaatje van iets dat lijkt op wat wij willen, misschien dat jullie dan kunnen beoordelen of zoiets speciaal gemaakt moet worden of ook door een doorsnee keukenboer te leveren is. :)
  dinsdag 16 juli 2013 @ 21:13:28 #25
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_129020816
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:52 schreef Gwywen het volgende:
Wij willen opliggende scharnieren, geen inwendige zoals keukenkastjes die doorgaans hebben. Ik denk niet dat dat met MDF gaat lukken.

Ik ben al een tijdje naarstig op zoek naar een plaatje van iets dat lijkt op wat wij willen, misschien dat jullie dan kunnen beoordelen of zoiets speciaal gemaakt moet worden of ook door een doorsnee keukenboer te leveren is. :)
zoek eens naar het topic van MMach :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')