abonnement Unibet Coolblue
pi_128698947


Zelf broodbakken is weer helemaal terug van weggeweest. Waar het vroeger geen keuze was, wordt zelf brood bakken tegenwoordig meer een hobby. Na de hype met de broodbakmachines van een aantal jaren geleden is de populariteit wel weer wat gedaald, maar is er toch weer een hele grote groep geinteresseerd geraakt in brood bakken. Omdat het brood bakken in een broodbakmachine vrij beperkt is, gaat dit topic over brood bakken in een gewone oven.
Hieronder staan enkele tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten uit het vorige topic.

Basisprincipes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!

http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm

Wat resultaten van Fok!kers

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier dus verder voor vragen/tips/of gewoon als je je resultaat wil showen ;)

Deel 13 alweer!

[ Bericht 0% gewijzigd door Bleie op 08-07-2013 13:08:45 ]
pi_128717633
Vanavond weer een voordeeg maken voor het weekend :)
  maandag 8 juli 2013 @ 12:51:14 #3
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_128717659
une baguette? 8 baguette pour 17 personnes ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Pinnenmutske op 08-07-2013 16:31:37 ]
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_128718233
Ik ben bezig met het zuurdesembrood van Maximus. Wordt een beetje spannend met m'n timing (en sowieso met m'n eerste zuurdesem ooit), want ik ben én vanmiddag, en vanavond weg, maar volgens mij komt het net goed.
pi_128724828
Ik heb vroeger al eens brood gebakken, maar was vorig weekend bij mijn moeder en had opeens zin om brood te bakken. Dus ik vroeg of mijn moeder meel en gist in huis had en ben gaan bakken. Was een lekker, maar wel vrij zwaar brood. Deeg was denk ik naar ongeveer 1,6 keer volume gerezen.

Ik wilde ook eens zuurdesembrood maken, dus heb gelijk een papje weggezet. Nu ben ik bezig met een dik voordeeg van het zuurdesem. Heb echt zin om te ontdekken wat het gaat worden.

Nu had ik echter een heel andere vraag. Heb zelf overgewicht en dan is zout niet zo goed voor je. Dus ik wilde eens met kaliumzout gaan bakken. Maar wil toch ook wel graag gejodeerd zout. Heeft er iemand enig idee of en waar je dat kan kopen, gejodeerd kaliumzout?
pi_128749283
Mijn eerste zuurdesembrood! Best aardig gelukt.



  † In Memoriam † dinsdag 9 juli 2013 @ 09:51:26 #7
91830 MaximusTG
pi_128749334
Zeker! Ben trots op je hoor :D! Mooi luchtig geworden.
Hoe smaakt ie? Waar heb je em in laten rijzen?

edit:
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 16:30 schreef Hobbyist91 het volgende:
Ik heb vroeger al eens brood gebakken, maar was vorig weekend bij mijn moeder en had opeens zin om brood te bakken. Dus ik vroeg of mijn moeder meel en gist in huis had en ben gaan bakken. Was een lekker, maar wel vrij zwaar brood. Deeg was denk ik naar ongeveer 1,6 keer volume gerezen.

Ik wilde ook eens zuurdesembrood maken, dus heb gelijk een papje weggezet. Nu ben ik bezig met een dik voordeeg van het zuurdesem. Heb echt zin om te ontdekken wat het gaat worden.

Nu had ik echter een heel andere vraag. Heb zelf overgewicht en dan is zout niet zo goed voor je. Dus ik wilde eens met kaliumzout gaan bakken. Maar wil toch ook wel graag gejodeerd zout. Heeft er iemand enig idee of en waar je dat kan kopen, gejodeerd kaliumzout?
Een papje weggezet? Zuurdesem starten is wel wat meer werk dan een papje wegzetten. Je moet het steeds verversen he. Of bedoel je dat je een voordeeg gemaakt hebt met gist?
Qua zout, misschien is dit iets voor je; http://www.losalt.nl/index.htm

[ Bericht 78% gewijzigd door MaximusTG op 09-07-2013 09:57:18 ]
pi_128749517
Hij smaakt goed! Ik heb hem laten rijzen in zo'n ovalen rieten broodmandje, met stof bekleed en flink bebloemd. Niet ideaal, maar het werkt wel. Misschien toch maar eens een rijsmandje aanschaffen. (We zijn over ruim anderhalve week in Frankrijk, zijn die dingen daar makkelijker te vinden / goedkoper?)

De rest van mijn desem heb ik in de koelkast geparkeerd, dat zou toch goed moeten gaan?
  † In Memoriam † dinsdag 9 juli 2013 @ 10:03:46 #9
91830 MaximusTG
pi_128749584
Desem in koelkast gaat prima hoor! Oei, of dat makkelijk te vinden is daar.. Zou ik niet zo weten. Denk dat het ook nog best een zoektocht zou zijn. Misschien dat ze toevallig in een bakwinkeltje in een grotere stad staan.
pi_128749678
We zitten niet bepaald in een grote stad... Ik kijk wel. Anders bestel ik wel wat als ik weer thuis ben.
pi_128751739
Dank Maximus voor de desemuitleg! Helaas bak ik op dit moment veel te weinig omdat er ergens nog een proefschrift af moet dit jaar. Maar mijn handen jeuken als ik al jullie foto's weer zie.
Ik heb in plaats van roggemeel per ongeluk rijstemeel meegenomen. Wat kun je daar in vredesnaam mee maken?
  † In Memoriam † dinsdag 9 juli 2013 @ 11:26:37 #12
91830 MaximusTG
pi_128751865
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 11:26 schreef MaximusTG het volgende:
Tijgerbrood!
Nice! :D
  dinsdag 9 juli 2013 @ 11:50:50 #14
221912 minilot
Nancy boy
pi_128752603
Of mochi O+

Maar tijgerbrood is inderdaad leuk om te maken! ^O^
Let me see you stripped down to the bone
pi_128754998
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 11:50 schreef minilot het volgende:
Of mochi O+

Maar tijgerbrood is inderdaad leuk om te maken! ^O^
:D
Van Wikipedia
"Doordat mochi erg kleverig is overlijden er jaarlijks Japanners door verstikking nadat ze de rijst gegeten hebben.'
  † In Memoriam † dinsdag 9 juli 2013 @ 14:01:31 #16
91830 MaximusTG
pi_128757134
Ik zit daarnet ff te googlen of ik kon vinden wat er dan allemaal voor extra ingredienten er in in supermarktbrood zitten (voor het lidl topic). Bedenk ik me ineens bij mezelf - hey, kan je eigenlijk brood bakken van zeewater?. Helaas was ik niet de eerste; Ja het kan, wordt gedaan. Maar wat ik persoonlijk belachelijk vind; de betreffende bakker heeft een octrooi op het bakken met zeewater. Zover ik kon vinden tenminste.
Dat is toch je reinste onzin?
pi_128757365
Kan zoiets wel standhouden? Dat is toch een beetje hetzelfde als koken op vuur vastleggen...
pi_128757392
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 14:01 schreef MaximusTG het volgende:
Ik zit daarnet ff te googlen of ik kon vinden wat er dan allemaal voor extra ingredienten er in in supermarktbrood zitten (voor het lidl topic). Bedenk ik me ineens bij mezelf - hey, kan je eigenlijk brood bakken van zeewater?. Helaas was ik niet de eerste; Ja het kan, wordt gedaan. Maar wat ik persoonlijk belachelijk vind; de betreffende bakker heeft een octrooi op het bakken met zeewater. Zover ik kon vinden tenminste.
Dat is toch je reinste onzin?
Dus als je met je emmertje zeewater naar huis gaat wordt je achtervolgt en opgepakt zodra je er wat meel bij gooit? Tof! Het is jammer dat ik niet van het strand hou anders had ik het uitgeprobeerd. :D
Het is echt belachelijk inderdaad. Laatst las ik iets over Monsanto die patent krijgt op broccoli? Leek me wat sterk maar dat soort dingen komen inderdaad voor. Aan de andere kant, waarom zou je het in vredesnaam willen?
pi_128757795
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 14:09 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dus als je met je emmertje zeewater naar huis gaat wordt je achtervolgt en opgepakt zodra je er wat meel bij gooit? Tof! Het is jammer dat ik niet van het strand hou anders had ik het uitgeprobeerd. :D
Het is echt belachelijk inderdaad. Laatst las ik iets over Monsanto die patent krijgt op broccoli? Leek me wat sterk maar dat soort dingen komen inderdaad voor. Aan de andere kant, waarom zou je het in vredesnaam willen?
Monsanto heeft patent gekregen op een door Monsanto gekweekt brocolli ras. Dat is wat anders dan 'Monsanto heeft een patent op brocolli', al is dat wel de kop zoals je die op Niburu tegen zult komen ja.
pi_128758720
quote:
Een papje weggezet? Zuurdesem starten is wel wat meer werk dan een papje wegzetten. Je moet het steeds verversen he. Of bedoel je dat je een voordeeg gemaakt hebt met gist?
Qua zout, misschien is dit iets voor je; http://www.losalt.nl/index.htm
Ik heb op dag 1 water en meel door elkaar gemengd tot een dik papje. Daarna elke dag 2 keer doorgeroerd tot en met dag 6. Stond in een recept dat er eventueel water bij kon. Niet gedaan. Op dag 7 heb ik extra meel en water erbij gedaan en +- 18 uur laten staan om een voordeeg te krijgen. Iets te lang die 18 uur, het was al weer wat gaan inzakken. Op dag 8, vandaag, meer meel en water en nu ook wat zout, olie (tijdens het kneden erin gekneed vanaf vette handen) en een klein beetje suiker (vanwege het eerdere inzakken wilde ik zeker genoeg voeding voor de natuurlijke gist) erbij.

Het is nu aan het rijzen. Gaat vrij hard al. Het wordt een combo van eigen wijsheid en een recept. Nu hopen dat het ook nog lekker wordt.

En bedankt voor de zouttip! Nu even kijken waar ik losalt met jodium kan kopen.
  † In Memoriam † dinsdag 9 juli 2013 @ 15:19:53 #21
91830 MaximusTG
pi_128759859
Nou ja, ben benieuwd naar je resultaat. Je moet eigenlijk wel een deel bewaren he, eigenlijk op het moment dat het nog alleen water en bloem/meel is. Zit er nu helemaal geen zout in?
pi_128761021
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:19 schreef MaximusTG het volgende:
Nou ja, ben benieuwd naar je resultaat. Je moet eigenlijk wel een deel bewaren he, eigenlijk op het moment dat het nog alleen water en bloem/meel is. Zit er nu helemaal geen zout in?
quote:
Op dag 8, vandaag, meer meel en water en nu ook wat zout, olie (tijdens het kneden erin gekneed vanaf vette handen) en een klein beetje suiker (vanwege het eerdere inzakken wilde ik zeker genoeg voeding voor de natuurlijke gist) erbij.
Het is nu al over de 1,5 keer origineel iig. Ik heb een deel van het eindresultaat bewaard in een bakje met een beetje zout erover. Hopen dat dat goed genoeg is. Dat zal ik volgende keer wel zien. Ik zou het liefst nog 2 sneden in het deeg maken vlak voor de 'oven spring', maar ik heb geen scherp genoeg mes helaas.

Iemand hier ervaring met het bakken van brood met bier?

Ik bak overigens in een klassieke broodvorm. Ingevet met olijfolie en bestrooid met bloem.
pi_128766461
Zo dat brood is klaar en afgekoeld. Heerlijk, alleen wel erg zwaar en licht vochtig. Iets te kort gerezen nog. Alleen aan de bovenkant echt de typische zuurdesemgaten. Het was niet zoet though, alhoewel ik er 2 eetlepels suiker in had gegooid. Mijn broertje vond het lekker en lekkerder dan mijn gistbrood en hij is nogal kieskeurig. Zelf vond ik het ook lekker met een likje boter. Er zit veel meer smaak aan dan aan het gistbrood.



[ Bericht 24% gewijzigd door Hobbyist91 op 09-07-2013 18:56:31 ]
pi_128786343
Mijn tijgerbrood is niet helemaal gelukt. De bovenkant is niet voldoende opengesprongen, waarschijnlijk omdat ik er geen goede bolletjes van had gemaakt. Bolletjes mislukken bij mij overigens wel vaker; ze beginnen als schattige kleine rondjes maar eindigen in een soort hybride monsterhompen.

Ze zijn overigens wel licht en mooi van binnen. Ik was alleen vergeten dat ik niet zo van brood met boter erin houd; ik proef de hele dag een botersmaak in mijn mond. :D
  † In Memoriam † woensdag 10 juli 2013 @ 09:06:33 #25
91830 MaximusTG
pi_128786529
Hmm, hoe bedoel je monsterhompen? Ze blijven niet mooi rond van boven en scheuren open? Zoiets?
Of ze scheuren open op een plek waar er een vouw zit in het deeg?
Je moet ze echt goed strak opbollen, waarbij je 1 punt onderop krijgt waar al het deeg naar toe wordt getrokken als het ware. Dan zorgen dat ze niet uitdrogen tijdens het rijzen. En stoom in de oven!

Nog foto's van gemaakt?

@Hobbyist91; weet niet wat je met je foto's gedaan hebt, maar volgens mij waren ze eerst groter?
Vind em persoonlijk wel erg compact hoor.. Denk niet dat je al een actief genoege cultuur hebt. En was ie wel echt gaar dan, omdat nog zo vochtig was?
Waarom heb je trouwens zout over je overgebleven 'desem' gestrooid? Ik zou dat wat je over hebt nu een paar dagen elke dag verversen, waarbij je steeds de helft weg gooit (anders wordt het teveel). Bij iedere verversing verdubbel je de totale hoeveelheid.
Als het dan na een paar dagen goed snel rijst zou ik er nog eens een brood mee proberen te bakken.
pi_128788103
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 09:06 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, hoe bedoel je monsterhompen? Ze blijven niet mooi rond van boven en scheuren open? Zoiets?
Of ze scheuren open op een plek waar er een vouw zit in het deeg?
Je moet ze echt goed strak opbollen, waarbij je 1 punt onderop krijgt waar al het deeg naar toe wordt getrokken als het ware. Dan zorgen dat ze niet uitdrogen tijdens het rijzen. En stoom in de oven!

Nog foto's van gemaakt?

@Hobbyist91; weet niet wat je met je foto's gedaan hebt, maar volgens mij waren ze eerst groter?
Vind em persoonlijk wel erg compact hoor.. Denk niet dat je al een actief genoege cultuur hebt. En was ie wel echt gaar dan, omdat nog zo vochtig was?
Waarom heb je trouwens zout over je overgebleven 'desem' gestrooid? Ik zou dat wat je over hebt nu een paar dagen elke dag verversen, waarbij je steeds de helft weg gooit (anders wordt het teveel). Bij iedere verversing verdubbel je de totale hoeveelheid.
Als het dan na een paar dagen goed snel rijst zou ik er nog eens een brood mee proberen te bakken.
Ik bol ze heel strak op, maar tijdens de rijs zakken ze uit en worden het grote vormeloze dingen. Wellicht dat ik ze te groot maak. Nou was het boterdeeg van gisteren ook nog eens heel zacht waardoor ze nog meer uitzakten. Vanwege mijn kleine oventje had ik vijf bollen in een springvorm gedaan. Had wel verwacht dat ze tegenelkaar aankwamen (was ook beetje de bedoeling) maar nu werd het een enorm rond brood. Er was geeneens sprake meer van bolletjes :D Geen foto. Ik heb er een aantal in de vriezer gegooid.
  † In Memoriam † woensdag 10 juli 2013 @ 10:22:41 #27
91830 MaximusTG
pi_128788256
Ah, op die manier! Misschien dan teveel vocht in de bolletjes? Welk recept heb je gebruikt?
pi_128788604
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 10:22 schreef MaximusTG het volgende:
Ah, op die manier! Misschien dan teveel vocht in de bolletjes? Welk recept heb je gebruikt?
Levine. Hoewel ik beter mijn bakboek erbij had kunnen pakken waar zij zich op beseert. Dat deed ik pas tegen het einde, maar daar stonden toch wat interessante opmerkingen in die er wellicht voor hadden gezorgd dat mijn Tijgereffect wel was gelukt.
  † In Memoriam † woensdag 10 juli 2013 @ 10:44:14 #29
91830 MaximusTG
pi_128788877
Lijkt me ook leuk om een keer te bakken. Wel slim idee, een springvorm, dan kan je het iig afdekken zonder dat je folie of doek tegen het tijgerpapje aankomt - dat leek mij iig meteen een probleem. Misschien sowieso wel handig om eens een constructie te bedenken van het een of ander waarmee je folie of liever eigenlijk een doek/doeken als het ware zwevend boven de broodjes kan hangen. Meestal smeer ik het folie (meerdere stroken aan elkaar) in met wat zonnebloemolie, maar heb toch altijd het idee dat het de broodjes wat tegenhoudt. Theedoek over mn rijsmandjes werkt altijd prima, en dan een lichte spray water erover (over de doek dan).
pi_128789053
Als ik brood laat rijzen in een vorm doe ik er meestal een regenkapje of badmuts overheen. Die kan ik dan opbollen zodat het volledig afdekt zonder dat het brood geraakt wordt. Ik zag Paul Hollywood geloof ik ooit eens met bekers en plastic in de week. Dat moet ik even nazoeken in een van zijn eerste afleveringen (heb ze bewaard O+ )
  † In Memoriam † woensdag 10 juli 2013 @ 10:52:16 #31
91830 MaximusTG
pi_128789079
Das idd wel een optie, wat glazen bekers omgekeerd tussen de broodjes, en dan daaroverheen de doeken draperen!

edit: nu heb ik echt zo'n beeld van een springvorm met een vrolijk gekleurde badmuts op :D
pi_128789120
Overigens staat er in het bakboek dat je ze onbedekt moet laten rijzen nadat je het papje hebt aangebracht. Dan droogt het korstje denk ik wat meer uit en breekt het beter in de oven. Niet dat dat bij mij hielp :') Ik denk juist dat door de springvorm het niet goed gelukt is. Aan de zijkanten is er wel een tijgerpatroon, maar in het midden en bovenop niet. Het brood is niet bol geworden maar als een laag omhoog gekomen.
pi_128789192
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 10:52 schreef MaximusTG het volgende:
Das idd wel een optie, wat glazen bekers omgekeerd tussen de broodjes, en dan daaroverheen de doeken draperen!

edit: nu heb ik echt zo'n beeld van een springvorm met een vrolijk gekleurde badmuts op :D
Ik heb heel lang moeten zoeken voordat ik een transparante badmuts vond om dat dus te voorkomen. Gelukkig had ik er ooit een uit een hotelkamer gejat :D
  † In Memoriam † woensdag 10 juli 2013 @ 11:39:26 #34
91830 MaximusTG
pi_128790493
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 10:54 schreef bloempje-moi het volgende:
Overigens staat er in het bakboek dat je ze onbedekt moet laten rijzen nadat je het papje hebt aangebracht. Dan droogt het korstje denk ik wat meer uit en breekt het beter in de oven. Niet dat dat bij mij hielp :') Ik denk juist dat door de springvorm het niet goed gelukt is. Aan de zijkanten is er wel een tijgerpatroon, maar in het midden en bovenop niet. Het brood is niet bol geworden maar als een laag omhoog gekomen.
Ja, dat zou ook nog kunnen ja, dat papje is natuurlijk ook heel nat, dus het onderliggende deeg blijft wel vochtig. Dat rijst dan in de oven en breekt de laag erboven.
pi_128791399
Ik wilde vergrootbare thumbnails uploaden, maar dat lukt niet via die imagehost. Idee welke imagehost ik het beste kan gebruiken?

Ja, hij is echt gaar. Het is nergens pap of kleverig, duurt alleen lang in het broodrooster :P.

In zo een recept dat ik had stond dat je zout erover kon doen voor de houdbaarheid.

Ik denk dat de compactheid puur door te kort rijzen komt en de nattigheid door een iets te hoge temperatuur. Maar uiteindelijk is het niet veel erger dan bijvoorbeeld een allinsonbrood, dus volgende keer iets lagere temperatuur bakken.
pi_128791764
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:04 schreef Hobbyist91 het volgende:
Ik wilde vergrootbare thumbnails uploaden, maar dat lukt niet via die imagehost. Idee welke imagehost ik het beste kan gebruiken?

Ja, hij is echt gaar. Het is nergens pap of kleverig, duurt alleen lang in het broodrooster :P.

In zo een recept dat ik had stond dat je zout erover kon doen voor de houdbaarheid.

Ik denk dat de compactheid puur door te kort rijzen komt en de nattigheid door een iets te hoge temperatuur. Maar uiteindelijk is het niet veel erger dan bijvoorbeeld een allinsonbrood, dus volgende keer iets lagere temperatuur bakken.
Via tinypic?
  † In Memoriam † woensdag 10 juli 2013 @ 12:32:01 #37
91830 MaximusTG
pi_128792336
Om een brood droger te maken kun je het ook nog bv 10 minuten in de uitgeschakelde oven laten staan, en daarna nog een paar minuutjes met de deur open.
Klikbare thumbnails maak je zo:

1[url=http://padnaarplaatje.nl/plaatjegroot.jpg][img]http://padnaarplaatje.nl/plaatjeklein.jpg[/img][/url]
pi_128812231
Vraagje; bij de aldi hebben sinds kort van die verpakkingen om brood mee te maken. Moet dat in een broodbakmachine of kan dat ook in een cake blik in de oven ? Ik heb echt geen verstand van brood bakken uberhaupt haha
  Moderator / Miss SHO woensdag 10 juli 2013 @ 21:21:17 #39
22592 crew  Ole
pi_128812313
staat op de verpakking. Normaal gesproken zijn die verpakkingen geschikt voor beiden
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_128813304
Oké, dankjewel. Ik zal er eens naar kijken!
pi_128814084
Vandaag een levering gekregen van Bakkertje Thuis. Jum! Eindelijk greinsuiker om een suikerbrood te maken. Plus alles wat ik verder nog in die webwinkel tegenkwam. O+ Heerlijk dat soort cadeautjes!
pi_128825439
Maximus, ik ga vandaag weer een brood bakken aan de hand van je spreadsheet, alleen dan met Speltvolkoren en semolinameel (heb niets anders meer in huis). Nu net het voordeeg gemaakt maar het lijkt me zo dik. Geen papje maar echt een deeg. Klopt dat? Weet het niet meer van de vorige keer.
pi_128825494
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 21:55 schreef bloempje-moi het volgende:
Eindelijk greinsuiker om een suikerbrood te maken.
Tip: als je iemand kent die een KVK-nummer heeft, bij de Sligro hebben ze dat ook, maar dan voor de helft van de prijs.

Enneh, wat heb je er verder nog besteld aan spullen? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_128825596
Helaas ken ik niemand met zo'n pasje. Maar hier was het ook niet duur. Heb er ook suikerchips bij besteld, iets grotere korrels nog. Verder:

Italiaans Landbrood 50% mix 1 Kg
4-Granenvlokken 500 gr
Zout bakkerskwaliteit + jodium 1 kg (ik vergat steeds zout in de supermarkt te kopen :') )
Moutpoeder 100 gr
Pompoenpitten 150 gr
Zonnebloempitten 200 gr
Tomaatjes gedroogd 75 gr
Greinsuiker P2 200 gr.
Suikerchips P4 200 gr.
Broodzakken papier 10 st
Broodzakken plastic 10 st
Ouwel rondjes 20 st.
Cocosmeel 125 gr.

Ik wilde nog wel veel meer meel kopen, maar ik moet eerst eens opmaken wat ik hier nog allemaal het staan. Iemand nog een tip voor maïsmeel? Ik heb eens maisbrood gemaakt maar dat was niet te eten.
  † In Memoriam † donderdag 11 juli 2013 @ 09:04:33 #45
91830 MaximusTG
pi_128825766
Ja, maisbrood, dat is een verhaal apart. Zoals wij het kennen is het gewoon een tarwebrood met een klein deel mais, wat voor een gele kleur zorgt.
Maar in Amerika (de werelddelen) kennen ze "cornbread" wat weer iets compleet anders is.
Dan heb je nog het zogenaamde "masa harina" wat ze voor tortilla's gebruiken. Is niet hetzelfde als gewoon maismeel..
Dus wat voor een brood heb je toen geprobeerd te maken?
pi_128825840
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 09:04 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, maisbrood, dat is een verhaal apart. Zoals wij het kennen is het gewoon een tarwebrood met een klein deel mais, wat voor een gele kleur zorgt.
Maar in Amerika (de werelddelen) kennen ze "cornbread" wat weer iets compleet anders is.
Dan heb je nog het zogenaamde "masa harina" wat ze voor tortilla's gebruiken. Is niet hetzelfde als gewoon maismeel..
Dus wat voor een brood heb je toen geprobeerd te maken?
Ik heb toen zo'n Amerikaans brood proberen te maken, double cornbread volgens mij zelfs. Net een harde spons. Zo de prullenbak ingegaan.
pi_128829259
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 08:44 schreef bloempje-moi het volgende:
Maximus, ik ga vandaag weer een brood bakken aan de hand van je spreadsheet, alleen dan met Speltvolkoren en semolinameel (heb niets anders meer in huis). Nu net het voordeeg gemaakt maar het lijkt me zo dik. Geen papje maar echt een deeg. Klopt dat? Weet het niet meer van de vorige keer.
Speltmeel werkt als een soort spons op water ofzo, dat geeft een veel droger resultaat. Ik maak -procentueel- mn speltdeeg ook altijd natter, het voelt alleen veel droger :)
pi_128829276
quote:
2s.gif Op donderdag 11 juli 2013 11:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Speltmeel werkt als een soort spons op water ofzo, dat geeft een veel droger resultaat. Ik maak -procentueel- mn speltdeeg ook altijd natter, het voelt alleen veel droger :)
Zo'n vermoeden had ik al. Zou ik nu nog wat water bij moeten voegen aan mijn voordeeg?
pi_128829302
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 08:54 schreef bloempje-moi het volgende:
Helaas ken ik niemand met zo'n pasje. Maar hier was het ook niet duur. Heb er ook suikerchips bij besteld, iets grotere korrels nog. Verder:

Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen, in ruil voor vervoer vanaf Sligro naar mijn huis (+/- 4km) voor mij en de door mij gekochte spullen mag je best mijn Sligropas bij de kassa lenen hoor O-)

Grote zakken meel zijn zo lastig op de scooter.
pi_128829336
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 11:37 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Zo'n vermoeden had ik al. Zou ik nu nog wat water bij moeten voegen aan mijn voordeeg?
Voor het voordeeg maakt het niet veel uit, voor je werkelijke deeg zou ik het toch echt tegen de 70% aan laten lopen ja.

Voordeel: Mooi schoon aanrecht bij het kneden. Het deeg absorbeert alles.
  † In Memoriam † donderdag 11 juli 2013 @ 11:40:23 #51
91830 MaximusTG
pi_128829371
Oh, haha, had je hele post over dat recept gemist, bloempje-moi.
De totale hydratie van het het recept is toch al 75%! Echt een vloeibaar papje is het niet, voordeeg is met volkoren meel!
pi_128829452
quote:
2s.gif Op donderdag 11 juli 2013 11:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen, in ruil voor vervoer vanaf Sligro naar mijn huis (+/- 4km) voor mij en de door mij gekochte spullen mag je best mijn Sligropas bij de kassa lenen hoor O-)

Grote zakken meel zijn zo lastig op de scooter.
:D Helaas, omgeving Zaanstreek zonder auto. Maar bedankt voor het aanbod. Voorlopig heb ik ook wel genoeg suikerkorrels. Sinds ik een oven bezit is er 3.5 kilo aangekomen, dus zoveel suikerbrood mag ik helemaal niet eten.
  † In Memoriam † donderdag 11 juli 2013 @ 13:38:48 #53
91830 MaximusTG
pi_128833042
Heb ook tijgerbroodjes gebakken! Deegrecept en papje geschaald naar 4 bollen van 130 gram; Had geen rijstebloem/meel, dus heb rijst vermalen met de staafmixer. Kreeg het niet helemaal fijn genoeg, dus heb het gezeefd. Wel veel meer water toegevoegd dan in recept. Had eerst niet door, maar na eerste rijs gewone deeg was het papje gewoon vast. Dus weer vloeibaarder gemaakt.
Paar glazen op bakplaat gezet, en daar doeken over, dat werkte wel perfect! Misschien maak ik ook wel een constructie van ijzerdraad. Toen tijdens de tweede rijs papje erover. Daarna onafgedekt laten rijzen. 14 minuten laten bakken op 200 graden, maar toen waren ze nog zo bleek dat ik ze langer heb laten bakken met een iets hogere temperatuur tot ze mooi bruin waren.



Tijdens de rijs na aanbrengen papje was ik er nog niet zo zeker van hoe ze zouden worden, vond het papje nogal korrelig..

[ Bericht 0% gewijzigd door MaximusTG op 11-07-2013 13:44:20 ]
pi_128834600
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 13:38 schreef MaximusTG het volgende:
Heb ook tijgerbroodjes gebakken! Deegrecept en papje geschaald naar 4 bollen van 130 gram; Had geen rijstebloem/meel, dus heb rijst vermalen met de staafmixer. Kreeg het niet helemaal fijn genoeg, dus heb het gezeefd. Wel veel meer water toegevoegd dan in recept. Had eerst niet door, maar na eerste rijs gewone deeg was het papje gewoon vast. Dus weer vloeibaarder gemaakt.
Paar glazen op bakplaat gezet, en daar doeken over, dat werkte wel perfect! Misschien maak ik ook wel een constructie van ijzerdraad. Toen tijdens de tweede rijs papje erover. Daarna onafgedekt laten rijzen. 14 minuten laten bakken op 200 graden, maar toen waren ze nog zo bleek dat ik ze langer heb laten bakken met een iets hogere temperatuur tot ze mooi bruin waren.

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Tijdens de rijs na aanbrengen papje was ik er nog niet zo zeker van hoe ze zouden worden, vond het papje nogal korrelig..
Mooi! Deze zijn beter gelukt dan de mijne, hoewel ik het wel lekker hoorde kraken in de oven. Lekker? Jouw bollen zijn dus nog groter dan die van mij; ik had 100 gram per bol. Ze zijn enorm geworden. Die truc met de glazen werkt dus.
Ik heb nog heel veel rijstemeel over. Dat worden nog heel veel tijgerbollen.
  † In Memoriam † donderdag 11 juli 2013 @ 14:31:52 #55
91830 MaximusTG
pi_128834915
Bedankt! Ja , waren lekker ja! Tenminste, voor zover ik kon proeven (verkouden).. Maar vriendin vond ze ook lekker. Waren beetje formaat Italiaanse bol. Ik hou niet van die mini-broodjes. Altijd zo'n naaierij met die weekendbollen van de AH. 10 bolletjes.. maar wel heule kleine iele, vergeleken met de zakken met 6 ...

edit: ik had dus iets minder dan 130 gram deeg per bol he, niet 130 gram bloem.

[ Bericht 12% gewijzigd door MaximusTG op 11-07-2013 15:00:53 ]
pi_128845285
Urenlang gaat het goed met het brood en doet hij precies wat hij moet doen, en nu in de oven lijkt het helemaal in elkaar te zakken en is het zo plat als een dubbeltje. Snap er helemaal niets van!
pi_128847134
Mijn bolletjespogingen zijn tot nu toe zo-zo. Het worden of halve cakejes, of halve bakstenen :')

Nu Khobz aan het proberen. Arabische naan zeg maar :P
pi_128887575
Wit zuurdesem, bruin zuurdesem (50% spelt, 50% bloem), en Arabische platte broden :)















Gehele broodalbum
  zaterdag 13 juli 2013 @ 18:01:04 #59
21210 Paladin82
In Black and White
pi_128910501
All ik wil graag een spelt no knead brood maken, met als het even kan 50% volkoren spelt en 50% spelt bloem, echter kan ik maar moeilijk de juiste verhoudingen vinden voor speltbrood, heeft iemand al zoiets gemaakt?
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
  † In Memoriam † zaterdag 13 juli 2013 @ 18:13:53 #60
91830 MaximusTG
pi_128910777
Je moet met spelt vooral niet te hoog gaan zitten met je hoeveelheid water. Verder kan je wel de verhoudingen en tijden gebruiken van bv het recept wat ik laatst postte.
Doe bv eens een hydratie van 68%.
Voor bv een 1kg deeg;

290 gram speltbloem
290 gram speltmeel
395 gram water
1/4 tsp gist
12 gram zout

Droge ingr bij elkaar. Water erbij. Of met lepel goed homogene massa van roeren. Maar misschien toch makkelijker FF een half minuutje mixer met deeghaken er in hangen. Deeg onderin kom verzamelen, afdekken en 11 uur laten staan. Dan verwerken hoe je wil, tweede rijs en bakken.
pi_128915283
Prachtig weer LeeHarveyOswald!

Ik heb vanochtend broodjes gebakken, die mooi op tijd voor de lunch klaar waren. Smaakte goed!



  zaterdag 13 juli 2013 @ 20:57:53 #62
21210 Paladin82
In Black and White
pi_128915449
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 18:13 schreef MaximusTG het volgende:
Je moet met spelt vooral niet te hoog gaan zitten met je hoeveelheid water. Verder kan je wel de verhoudingen en tijden gebruiken van bv het recept wat ik laatst postte.
Doe bv eens een hydratie van 68%.
Voor bv een 1kg deeg;

290 gram speltbloem
290 gram speltmeel
395 gram water
1/4 tsp gist
12 gram zout

Droge ingr bij elkaar. Water erbij. Of met lepel goed homogene massa van roeren. Maar misschien toch makkelijker FF een half minuutje mixer met deeghaken er in hangen. Deeg onderin kom verzamelen, afdekken en 11 uur laten staan. Dan verwerken hoe je wil, tweede rijs en bakken.
Top dank je wel, deeg staat te pruttelen op het aanrecht en morgen dan maar is even afbakken, als je brood in een hete gietijzeren pan oid wil bakken is een tweede rijs dan nog steeds nodig, ik heb namelijk ook recepten gevonden waarin ze dit zonder 2de rijs doen.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
  † In Memoriam † zaterdag 13 juli 2013 @ 21:13:54 #63
91830 MaximusTG
pi_128916046
Zou ik wel doen ja, zeker omdat spelt al een zwakkere glutenstructuur heeft. Gewoon paar keer op zichzelf invouwen, ff opbollen. Dan afhankelijk van hoe stevig het aanvoelt kan je het los op bv wat bakpapier laten rijzen, of in een met bebloemde doek beklede kom.
Zo na de eerste rijs in een pan flikkeren lijkt mij iig geen goed plan.
pi_128930319
volkoren rogge/spelt krentenbrood!



volkoren tarwe/spelt sesambrood!



pi_128930369
Ik vergeet steeds foto's te maken. Dan is het al op of in de vriezer. :) Laatst moutpoeder toegevoegd aan mijn brood. Doet dat ook nog wat anders dan het alleen donkerder maken? Het is zo ontzettend zacht namelijk.
pi_128931958
ik neem aan dat het ook een smaak toevoegt aan je deeg, maar waarschijnlijk proef je dat niet eens terug door de kleine hoeveelheid. Geen idee verder :P
pi_128933252
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 20:53 schreef Bleie het volgende:
Prachtig weer LeeHarveyOswald!

Ik heb vanochtend broodjes gebakken, die mooi op tijd voor de lunch klaar waren. Smaakte goed!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Heb je deze in een springvorm gedaan of gewoon met wat tussenruimte op een bakplaat gelegd?
pi_128935147
En de binnenkant:











pi_128940374
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 14:06 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Heb je deze in een springvorm gedaan of gewoon met wat tussenruimte op een bakplaat gelegd?
In een springvorm. Werkte prima.
pi_128945473
Vandaag voor het eerst brood gebakken. Deze: http://www.thefreshloaf.com/recipes/cinnamonraisinoatmealbread om precies te zijn. Wel paar kleine aanpassingen gedaan: Alle hoeveelheden gehalveerd omdat 3 broden mij wat veel leek. En geen oats gebruikt want, meh, niet zo lekker. Vervangen door wat pistachenoten. Overigens heb ik gist op 2/3 gedaan omdat ik las dat sommige bakkers problemen hadden met rijzen van deeg als ze een mindere hoeveelheid maakten.

Alles ging eigenlijk goed totdat ik het brood in de vorm deed. Het brood rees niet tot waar het zou moeten ook niet na langer wachten dan aangegeven (eerste 2 uur rijzen gaf geen problemen). Ook in de oven kwam er in volume nauwelijks iets bij. Uiteindelijk was ik niet ontevreden over het eindresultaat (zie foto) en smaakt het prima maar vraag me toch af of het niet wat luchtiger had gekund en welke fout(en) ik dan gemaakt heb?

foto van brood

edit: foto werkte niet lekker dus ff via linkje
"If you tell the truth, you don't have to remember anything"
pi_128970023
Collega: "Oh, wat een mooi brood! Met wat voor een broodbakmachine heb je die gebakken?"

(En niet voor het eerst dat ik zo'n 'compliment' krijg)
  † In Memoriam † dinsdag 16 juli 2013 @ 13:45:15 #72
91830 MaximusTG
pi_129004369
Mooie broodjes LHO, en, ach, trek je niks aan van die collega's - gewoon wat beter opvoeden in brood-kunde :P.

Heb er ook weer een gebakken;
Ff gekeken wat ik nog allemaal had staan - een aantal halfvolle tarwemeelzakjes, speltmeel. Dus heb zelf wat samengesteld:
In bakkerspercentages een recept opgesteld, met de bedoeling daar nog een kleine hoeveelheid desemstarter bij te doen.

35% Volkoren tarwemeel
35% Volkoren speltmeel
30% Tarwebloem
2% zout
70% water

Uitgerekend voor 1 kg beoogd deeggewicht, komt neer op

205 gram tarwemeel en 205 gram speltmeel, 175 gram bloem, 12 gram zout en 410 gram water.

205 gram tarwemeel met 205 gram water in een kom gemengd, afgedekt
205 gram speltmeel en 205 gram water en 50 gram desem gemengd, afgedekt
175 gram bloem en 12 gram zout gemengd, afgedekt (om het vast klaar te zetten).
Nachtje (10 uur) laten rijzen/weken.
Volgende dag alles gemengd en gekneed. Eerste rijs 2 uur; vormen, in rijsmand, >1,5 uur tweede rijs.
oven op 250 voorverwarmd. Brood op steen geschoven na insnijden. Water op onderste ovenplaat voor stoom. Temperatuur terug naar 210/220. 40 minuten gebakken. 10 minuten met oven uit en deur op kier.



edit: En de foto's van de binnenkant! Hij is goed gelukt, en smaakt heerlijk!

[ Bericht 18% gewijzigd door MaximusTG op 16-07-2013 15:26:43 ]
pi_129042290
prachtig brood maximus!
Hier weer eens croissants en pain au chocolat gebakken. Had nog wat langer in de oven gemoeten om mooi te karamelliseren en het vormen was weer een drama, maar ook gewoon weer erg lekker hehe.

de hele batch


pain au chocolat


croissant
pi_129042459
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 13:41 schreef evo87 het volgende:
prachtig brood maximus!
Hier weer eens croissants en pain au chocolat gebakken. Had nog wat langer in de oven gemoeten om mooi te karamelliseren en het vormen was weer een drama, maar ook gewoon weer erg lekker hehe.

de hele batch
[ afbeelding ]

pain au chocolat
[ afbeelding ]

croissant
[ afbeelding ]
Recept?
pi_129044173
Ziet er goed uit, Evo. Ik zag laatst een mooi youtube filmpje over het vormen, toen was het voor mij ook niet zo moeilijk meer. Ik denk dat het nu te warm is in m'n huis om ze te maken, in de herfst weer...Wel weer zin in, vind het leuk. Ok, die keer dat de poes het bakblik met croissants die te lagen rijzen om gooide vond ik het niet zo leuk...
pi_129044498
recept: http://www.thefreshloaf.c(...)ssant-major-overhaul

Zal ook eens op youtube zoeken naar wat filmpjes over croisants vormen.
Ondanks de temperatuur, 25 graden in huis, ging het prima trouwens. Nog maar even eentje naar binnen werken voordat de familie ze allemaal op heeft. :)
pi_129047430
Deze temperatuur is juist heel goed om brood te maken. In de bakkerij is het ook altijd rond de 25 graden. Nu helaas met dit weer stukje warmer:)
pi_129048017
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:57 schreef Revje1 het volgende:
Deze temperatuur is juist heel goed om brood te maken. In de bakkerij is het ook altijd rond de 25 graden. Nu helaas met dit weer stukje warmer:)
Ja, brood gaat goed. Ik woon in Zweden, en heb beduidend kortere rijstijden als wanneer het -20 is. Croissants lijkt me lastiger, omdat je nu wel erg snel moet werken voordat de boter smelt..
pi_129048932
Mijn zuurdezem broden, net uit de oven. Ik moet nog werken aan het insnijden, ik heb erg inconsistente resultaten met de oren..dit is een beetje een rommelig recept, toen ik gisteravond de desem voorbereide las ik het recept niet goed...

pi_129049903
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:11 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ja, brood gaat goed. Ik woon in Zweden, en heb beduidend kortere rijstijden als wanneer het -20 is. Croissants lijkt me lastiger, omdat je nu wel erg snel moet werken voordat de boter smelt..
Boter kan je nog in de koelkast zetten totdat het de beste zachtheid of stijfheid heeft om weg te werken in je deeg. Als je deeg klaar is en je wilt croissants maken kan het ook in plastic in de koelkast doen. Stijft alles wat op en dan is het beter te verwerken dan dat alles heel erg zacht is.
pi_129053629
Ook maar weer eens een foto van mijn broodbakkunsten. Het is van een mix die ik voor mijn verjaardag kreeg. De eerste keer had ik alleen niet door dat er in die mixen al zout zit. Die kon ik dus meteen weggooien. Ook pistoletjes gemaakt, maar die zijn niet zo spannend. Voor zo bij mijn Spaanse stoofpotje. :9
pi_129055086
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:32 schreef Jagärtrut het volgende:
Mijn zuurdezem broden, net uit de oven. Ik moet nog werken aan het insnijden, ik heb erg inconsistente resultaten met de oren..dit is een beetje een rommelig recept, toen ik gisteravond de desem voorbereide las ik het recept niet goed...

Had vanmiddag exact hetzelfde probleem met de oren... wel lekker!



pi_129079664
Tijdens het bakken van de eerste batch gister, werd het zo warm in de keuken dat het rijzen van de rest wat harder ging. Dermate hard dat ze finaal zijn ingestort toen ze de oven in gingen
:')
pi_129081929
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:25 schreef bloempje-moi het volgende:
Ook maar weer eens een foto van mijn broodbakkunsten. Het is van een mix die ik voor mijn verjaardag kreeg. De eerste keer had ik alleen niet door dat er in die mixen al zout zit. Die kon ik dus meteen weggooien. Ook pistoletjes gemaakt, maar die zijn niet zo spannend. Voor zo bij mijn Spaanse stoofpotje. :9
[ afbeelding ]
Zo'n mix is dus ook zonder toevoegingen veel en veel te zout. Heb het direct weggegooid.
  † In Memoriam † donderdag 18 juli 2013 @ 15:01:52 #85
91830 MaximusTG
pi_129087138
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 15:01 schreef MaximusTG het volgende:
Hoeveel zout zit daar dan in?
Geen idee, heb de verpakking weggegooid. Weet ook niet of het er op stond. Maar zouter dan dat is het brood maak en ik ga meestal uit van 2% of net iets eronder.
pi_129167438
Het bakken ligt hier momenteel heel even stil... maar binnenkort komt een goede vriend langs die hobbymolenaar is. Hij neemt wat speltmeel voor mij mee O+
pi_129169756
quote:
17s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 21:36 schreef douche-eendje het volgende:
Het bakken ligt hier momenteel heel even stil... maar binnenkort komt een goede vriend langs die hobbymolenaar is. Hij neemt wat speltmeel voor mij mee O+
Hoe wordt je hobbymolenaar? :D
Hier ook weer drie broden gebakken: twee zuurdesem met zonnebloempitten en lijnzaad, en een witbrood met semolina, maismeel en sesamzaadjes. Deze laatste ging helaas door de warmte in de tweede rijs iets te hard, met als resultaat een plat brood :(
En het scoren blijft hier een probleem. Nooit verwacht dat dat moeilijk kon zijn.
  zondag 21 juli 2013 @ 01:38:42 #89
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_129177293
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 22:36 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Hoe wordt je hobbymolenaar? :D
Hier ook weer drie broden gebakken: twee zuurdesem met zonnebloempitten en lijnzaad, en een witbrood met semolina, maismeel en sesamzaadjes. Deze laatste ging helaas door de warmte in de tweede rijs iets te hard, met als resultaat een plat brood :(
En het scoren blijft hier een probleem. Nooit verwacht dat dat moeilijk kon zijn.
Daar weten ze bij het gilde van vrijwillige molenaars vast wel meer over :P
pi_129180909
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:38 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Daar weten ze bij het gilde van vrijwillige molenaars vast wel meer over :P
Hoe briljant! Ik woon naast de Zaanse Schans, maar ben bang dat die al een fatsoenlijke molenaar hebben. Moet ik te ver fietsen. :P
pi_129184170
Gisteren volkorenmeel gekocht, vandaag ga ik proberen om een volkorenbrood te bakken. Wel eens eerder wat geprobeerd, maar nog nooit met 'serieus' meel, dus ik ben benieuwd. En ik wil het met een poolish doen (naar het recept van Levine). Maar het is hier best warm, zal de poolish dan eerder klaar zijn? Hoe zie je dat je de poolish klaar voor gebruik is?
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † zondag 21 juli 2013 @ 14:27:43 #92
91830 MaximusTG
pi_129185600
Dr staat toch ook in het recept een tijd van 6-8 uur. Nou, als het warm is dan zal het eerder 6 dan 8 uur zijn. Hij moet omhoog komen, veel belletjes hoor je te zien. Anders hou je gewoon 7 uur aan. Als ie iets te lang staat is het geen ramp in dat stadium. Zou em wel goed in de gaten houden tijdens de laatste rijs.
  zondag 21 juli 2013 @ 16:23:38 #93
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_129188348
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 10:23 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Hoe briljant! Ik woon naast de Zaanse Schans, maar ben bang dat die al een fatsoenlijke molenaar hebben. Moet ik te ver fietsen. :P
Proberen kan altijd, toch? :P

Heb maar weer een lijnzaadbroodje op het aanrecht staan. Geen zin om weer dat smerige supermarktbood te eten :r
  zondag 21 juli 2013 @ 18:19:52 #94
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_129191491
Mijn hemel, met dit weer rijst het wel als een malle ja :') Heb het volkorenmeel in het recept wat ik al een paar keer heb gebruikt vervangen door spelt, hij staat nu voor de 2e rijs. Ben benieuwd hoe hij eruit gaat komen :9
pi_129203214
Joehoe, mijn eerste 'echte' brood gebakken *O* Hij is erg lekker (heb al een halfwarm sneetje gehad met aardbeien :9~ )!
Maar vond het toch wel spannend: doe ik het goed, of gaat het toch mis. Daarom nog een paar evaluatievragen ;-) (voor de volgende keer)
- Ik had nu het idee dat ik het misschien bijna te kort had gekneed. Het had op zich al wel vliesjes (ik kon strengen deeg van mijn handen trekken), maar toen ik later een filmpje op internet zag, zag dat er toch nog heel anders uit. Het kan ook liggen aan het verschil tussen volkorenmeel en tarwemeel, maar toch de vraag: kan je ook tè lang doorkneden? Wordt het deeg dan weer slechter?
- Ik vond het lastig om te bepalen wanneer die Poolish nou goed is. En ook de 1e en 2e rijs. Want in het recept (en ook hier op het forum) staat: niet te lang! Dan stort het in. Ja... maar wanneer weet je nou wanneer het te lang is? Dan ben je al te laat }:| . Het is dus de kunst om niet te vroeg en niet te laat te zijn?

Anyway, dit smaakt naar meer :-)
Somebody that I used to know
pi_129371768
Hum! Ben hamburgerbroodjes (met karnemelk en ei in het deeg :9 ) aan het maken, en nu na een kwartier is het deeg al twee keer zo ver gerezen als normaal. Even een koelere plek dan de keuken opzoeken voordat het deeg straks over de rand van mijn aanrecht druipt. }:|

quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 13:41 schreef evo87 het volgende:
Hier weer eens croissants en pain au chocolat gebakken. Had nog wat langer in de oven gemoeten om mooi te karamelliseren en het vormen was weer een drama, maar ook gewoon weer erg lekker hehe.

de hele batch
[ afbeelding ]

pain au chocolat
[ afbeelding ]

croissant
[ afbeelding ]
Wow, de laagjes! Te gek! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_129371839
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 20:53 schreef Bleie het volgende:
Prachtig weer LeeHarveyOswald!

Ik heb vanochtend broodjes gebakken, die mooi op tijd voor de lunch klaar waren. Smaakte goed!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat ziet dat kruim er aaibaar zacht uit! O+ Mag ik vragen wat het recept was?
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 27 juli 2013 @ 12:50:07 #98
296595 foodlover
live and learn
pi_129401537
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 13:38 schreef MaximusTG het volgende:
Heb ook tijgerbroodjes gebakken! Deegrecept en papje geschaald naar 4 bollen van 130 gram; Had geen rijstebloem/meel, dus heb rijst vermalen met de staafmixer. Kreeg het niet helemaal fijn genoeg, dus heb het gezeefd. Wel veel meer water toegevoegd dan in recept. Had eerst niet door, maar na eerste rijs gewone deeg was het papje gewoon vast. Dus weer vloeibaarder gemaakt.
Paar glazen op bakplaat gezet, en daar doeken over, dat werkte wel perfect! Misschien maak ik ook wel een constructie van ijzerdraad. Toen tijdens de tweede rijs papje erover. Daarna onafgedekt laten rijzen. 14 minuten laten bakken op 200 graden, maar toen waren ze nog zo bleek dat ik ze langer heb laten bakken met een iets hogere temperatuur tot ze mooi bruin waren.

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

Tijdens de rijs na aanbrengen papje was ik er nog niet zo zeker van hoe ze zouden worden, vond het papje nogal korrelig..
Heerlijk!
Binnenkort ook maar eens tijgerbollen bakken, of ik maak ze als breekbrood.
  zondag 4 augustus 2013 @ 13:12:11 #99
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_129676468
Ik had echt gigantisch veel zin in zachte witte broodjes met knakworst... Dus voor het eerst in een lange tijd weer brood(jes) gebakken. Pas op! Belabberde foto.

  zondag 4 augustus 2013 @ 13:26:15 #100
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_129676781
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 13:12 schreef Redcoon het volgende:
Ik had echt gigantisch veel zin in zachte witte broodjes met knakworst... Dus voor het eerst in een lange tijd weer brood(jes) gebakken. Pas op! Belabberde foto.

[ link | afbeelding ]
Wow! Schitterend :D
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_129676992
Ow ik heb weer wat gekocht hoor :') Vond gisteren dit boek in de kringloopwinkel voor een paar euro's:

En er zit dus ook een heel hoofdstuk over brood in. Ga dat maar eens even lezen en daar volgend weekend mee aan de slag. Boek komt uit 1981 O+
pi_129677552
Ik wil suikerbrood maken, maar wanneer eet je dat eigenlijk en met wat?
pi_129677626
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 13:59 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik wil suikerbrood maken, maar wanneer eet je dat eigenlijk en met wat?
Zodra je er zin in hebt, en met boter :D
  zondag 4 augustus 2013 @ 14:51:13 #104
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_129678794
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 13:26 schreef Flurry het volgende:

[..]

Wow! Schitterend :D
Thanks! :)

Het recept is van Levine en echt heel makkelijk te maken.

http://uitdekeukenvanarde(...)itte-broodjes-5.html
  zondag 4 augustus 2013 @ 15:21:32 #105
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_129679773
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 14:51 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Thanks! :)

Het recept is van Levine en echt heel makkelijk te maken.

http://uitdekeukenvanarde(...)itte-broodjes-5.html
Thanks! Komend weekend even proberen :)
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  † In Memoriam † zondag 4 augustus 2013 @ 18:56:45 #106
91830 MaximusTG
pi_129686756
Gister heb ik nog als laat verjaardagscadeau het boek "How to bake" door Paul Hollywood gekregen.
Staan lekkere broden in.
pi_129687010
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 18:56 schreef MaximusTG het volgende:
Gister heb ik nog als laat verjaardagscadeau het boek "How to bake" door Paul Hollywood gekregen.
Staan lekkere broden in.
O+ Paul Hollywood O+ Hij gebruikt alleen zo veel gist dat ik nog steeds twijfel of ik echt netjes zijn recept zal opvolgen of er van zal afwijken. Daarom nog niets eruit gemaakt.
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 07:57:22 #108
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129705324
Eindelijk is een brood een keer ècht gelukt :P Normaal was er altijd wel wat mee, nu is het dik in orde.
Gemaakt met tarwe en volkorenspelt en een klein beetje havermout bovenop.



Ok, hij had de hoogte in gemogen in plaats van de breedte, maar de structuur en korst zijn top.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 5 augustus 2013 @ 12:22:57 #109
91830 MaximusTG
pi_129710835
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 19:03 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

O+ Paul Hollywood O+ Hij gebruikt alleen zo veel gist dat ik nog steeds twijfel of ik echt netjes zijn recept zal opvolgen of er van zal afwijken. Daarom nog niets eruit gemaakt.
Och, valt best mee hoor, en je kan prima afwijken qua gisthoeveelheid, alleen niet verwachten dat de rijstijden nog kloppen he;).

Heb dr net een broodje uit gemaakt; een fougasse:

  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 12:27:33 #110
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129710974
Ik ga altijd uit van 1 zakje instant gist per 800g brood, Hollywood doet vaak het dubbele, blijkbaar hebben ze slechte gist in Engeland :P
Ik gebruik biogist uit 9g zakjes, iets meer dan de 7g van andere merken.

Ik heb ooit het zuurdesem willen maken uit het boek maar dat ging gewoon echt fout, rook enorm rot. Nu ga ik eerst experimenteren met bio zuurdesem uit zakjes zodat ik weet hoe het reageert en werkt, daarna zal ik zelf nog eens een poging gaan wagen het te maken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 5 augustus 2013 @ 12:43:17 #111
91830 MaximusTG
pi_129711372
Tja, tis een keuze he.
Die zuurdesem met de organische appel als bron voor de microorganismen in de desem?
Nou heb ik al een desem in de koelkast staan, maar zo anders is dit niet, het komt gewoon altijd neer op bloem of meel met water. En de ene keer gebruik je biologische rogge als bron, dan gewoon bloem met druiven, of zoals hier bloem met appel.
Uiteindelijk zou je hetzelfde resultaat (ongeveer) moeten kunnen krijgen.

Maar bio-zuurdesem in zakjes? Wat bedoel je precies, want dat is niet altijd geschikt om brood mee te laten rijzen. Je hebt ook van de spul dat puur voor de smaak is.
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 12:44:59 #112
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129711410
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:43 schreef MaximusTG het volgende:
Tja, tis een keuze he.
Die zuurdesem met de organische appel als bron voor de microorganismen in de desem?
Nou heb ik al een desem in de koelkast staan, maar zo anders is dit niet, het komt gewoon altijd neer op bloem of meel met water. En de ene keer gebruik je biologische rogge als bron, dan gewoon bloem met druiven, of zoals hier bloem met appel.
Uiteindelijk zou je hetzelfde resultaat (ongeveer) moeten kunnen krijgen.

Maar bio-zuurdesem in zakjes? Wat bedoel je precies, want dat is niet altijd geschikt om brood mee te laten rijzen. Je hebt ook van de spul dat puur voor de smaak is.
Het moet nog binnen komen, ik heb nog geen idee :P
Ik deed het met die bio appel inderdaad, maar het werkte hier niet, ik moet iets fout hebben gedaan want het stonk echt "off".
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 5 augustus 2013 @ 12:51:55 #113
91830 MaximusTG
pi_129711616
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:44 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Het moet nog binnen komen, ik heb nog geen idee :P
Ik deed het met die bio appel inderdaad, maar het werkte hier niet, ik moet iets fout hebben gedaan want het stonk echt "off".
Dit spul zeker?



Dat moet dus idd met gist gebruikt worden.
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 12:55:49 #114
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129711734
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:51 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Dit spul zeker?

[ afbeelding ]

Dat moet dus idd met gist gebruikt worden.
Nee, niet die, Duitse en die moet koel bewaard worden. We zullen zien.
Zure smaak aan mijn brood hoef ik niet. 2 dorpen verder zit nog een echte bakker die zijn eigen recepten maakt, die bakt vrijwel alles met desem en het smaakt nooit zuur. Dat is wat ik ook wil bereiken.
Maar eerst nog wat meer met gist oefenen, ik bak al jaren broden, maar ze zijn zowat nooit echt goed zoals ik het wil, die van gisteren is een keer super goed gelukt, daar wil ik op verder gaan.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 5 augustus 2013 @ 13:00:14 #115
91830 MaximusTG
pi_129711872
Oh oke, dan zal je in dat geval er wel genoeg aan hebben. Maar als het daadwerkelijk een desem is, kunt je em zelf ook in leven houden!
Als je geen zuur brood wil met zuurdesem, dan moet je zorgen dat je desem voordat je het gebruikt een keer flink ververst is, en op zn piek qua activiteit.
Je moet je nl. voorstellen dat zo'n desem een samenspel is tussen een populatie gist en melkzuurbacterien.
Die zitten in bepaalde concentraties in de desem. Door nu flink te verversen daalt die concentratie natuurlijk. De gist herstelt zich het snelste, waardoor de desem daalt qua zuurte.
Door dan langer te wachten voor je het gebruikt krijg je juist een zuurder brood.
Ook het brood in de koelkast laten rijzen maakt het zuurder, omdat je de groeisnelheid van de gist verlaagt tov die van de bacterien.

[ Bericht 0% gewijzigd door MaximusTG op 05-08-2013 13:08:34 ]
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 13:03:13 #116
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129711956
Handige tips ^O^
Ik ga sowieso eerst het gistbrood proberen te 'masteren', want ik heb nog een shitload aan melen in de kast staan. bovenstaand brood was van een 405 biotarwe met een volkoren spelt die ik op een molen heb gehaald, Dan biogist en als zout Sel de gris gebruikt. Klontje boter erbij en water.
Ging als een speer!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_129715618
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:44 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Het moet nog binnen komen, ik heb nog geen idee :P
Ik deed het met die bio appel inderdaad, maar het werkte hier niet, ik moet iets fout hebben gedaan want het stonk echt "off".
Bij een vriendin van mij werkte het ook niet. Die arme schat had op een gegeven moment vijf liter dode desem in haar koelkast staan :')
pi_129715643
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 07:57 schreef djkoelkast het volgende:
Eindelijk is een brood een keer ècht gelukt :P Normaal was er altijd wel wat mee, nu is het dik in orde.
Gemaakt met tarwe en volkorenspelt en een klein beetje havermout bovenop.

[ afbeelding ]

Ok, hij had de hoogte in gemogen in plaats van de breedte, maar de structuur en korst zijn top.
Ik heb altijd begrepen dat spelt naar de zijkant wil, in plaats van omhoog en dat je daarom beter een blik kunt gebruiken.
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 14:47:20 #119
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129715698
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:44 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Bij een vriendin van mij werkte het ook niet. Die arme schat had op een gegeven moment vijf liter dode desem in haar koelkast staan :')
Ik heb het nooit in de koelkast gehad, wie weet was dat het :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 5 augustus 2013 @ 14:47:59 #120
91830 MaximusTG
pi_129715719
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:45 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik heb altijd begrepen dat spelt naar de zijkant wil, in plaats van omhoog en dat je daarom beter een blik kunt gebruiken.
Het brood van djkoelkast is dan ook geen 100% spelt-brood.
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 14:48:09 #121
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129715724
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:45 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik heb altijd begrepen dat spelt naar de zijkant wil, in plaats van omhoog en dat je daarom beter een blik kunt gebruiken.
Aah, ik had wel een vorm gebruikt, maar alleen om het deeg in te vormen, daarna gewoon op de bakplaat gemieterd en laten rijzen. Op zich geen probleem, de smaak is top :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 14:49:04 #122
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129715757
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:47 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Het brood van djkoelkast is dan ook geen 100% spelt-brood.
Nee, deze keer 1/3 volkorenspelt, 2/3 tarwe, ik moet van die tarwe af want ik wil alles met spelt gaan bakken :P
Oh en een heel klein beetje volkorenmais zit er ook nog in, deeg was iets te nat in het begin.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_129716108
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:51 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Dit spul zeker?

[ afbeelding ]

Dat moet dus idd met gist gebruikt worden.
Die meuk heb ik ook eens gehad ja. Bleek achteraf een of ander 'brood extract' te zijn, wat enkel smaak geeft.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 02:14:50 #124
21210 Paladin82
In Black and White
pi_129742203
Nog even terugkomen op mijn speltavontuur, het eerste brood was naar mijn idee goed gelukt (foto's volgen nog), tweede brood iets minder die heeft denkt ik te weinig gerezen dus volgende keer iets meer gist.

Ik had nog wel andere vraag ik wil graag Italiaanse bollen maken met een beetje dat kruidige smaakje. Heeft iemand daar een recept voor, vind zelf degene die ze bij de ah hebben, lekker smaken.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
  Moderator dinsdag 6 augustus 2013 @ 08:41:21 #125
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129744084
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 02:14 schreef Paladin82 het volgende:
Nog even terugkomen op mijn speltavontuur, het eerste brood was naar mijn idee goed gelukt (foto's volgen nog), tweede brood iets minder die heeft denkt ik te weinig gerezen dus volgende keer iets meer gist.

Ik had nog wel andere vraag ik wil graag Italiaanse bollen maken met een beetje dat kruidige smaakje. Heeft iemand daar een recept voor, vind zelf degene die ze bij de ah hebben, lekker smaken.
Gewoon een goeie lepel gedroogde oregano door je beslag heen doen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_129745703
Vers uit de oven: no-knead brood uit de braadpan :9~


De geur van brood wat net uit de oven komt en het knisperende geluid v/h afkoelen O+
mag het weten
  † In Memoriam † dinsdag 6 augustus 2013 @ 17:54:48 #127
91830 MaximusTG
pi_129759981
Ff een foccacia voor bij het eten;



met knoflook, geroosterde paprika en groene olijven bovenop.
  † In Memoriam † donderdag 8 augustus 2013 @ 18:22:40 #128
91830 MaximusTG
pi_129838225
Een seeded loaf, vrij naar een recept uit "How to Bake" van Paul Hollywood. Zeer vrij :p.
Maar goed; zuurdesembrood,meel en bloem. En een heleboel soorten zaadjes,

225 gram bloem
175 gram tarwemeel
250 gram starter, zeer actief, avond ervoor ververst
8 gram zout
250 ml water
50 gram zonnebloempitten
50 gram lijnzaad
50 gram sesamzaad
50 gram maanzaad, helft erin, helft erop.

Kneden, 5 uur rijs, vormen, rijsmand, 2 uur rijs, 45 bakken op 190 C met stoom.



[ Bericht 13% gewijzigd door MaximusTG op 09-08-2013 08:40:01 ]
pi_129869563
Mooie broden hier!
Vanmorgen bagels gebakken, was een goede lunch :9.

pi_129882119
Mix van spelt/boekweit meel gekregen dat vandaag speciaal voor mij gemalen is O+ Nu eens bedenken wat ik daarvan ga maken!
  Moderator vrijdag 9 augustus 2013 @ 23:03:48 #131
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129882299
Boekweit is geen graan, dus ik gebruik dat eigenlijk nooit in brood. Poffertjes _O_
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_129882385
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 18:22 schreef MaximusTG het volgende:
Een seeded loaf, vrij naar een recept uit "How to Bake" van Paul Hollywood. Zeer vrij :p.
Maar goed; zuurdesembrood,meel en bloem. En een heleboel soorten zaadjes,

225 gram bloem
175 gram tarwemeel
250 gram starter, zeer actief, avond ervoor ververst
8 gram zout
250 ml water
50 gram zonnebloempitten
50 gram lijnzaad
50 gram sesamzaad
50 gram maanzaad, helft erin, helft erop.

Kneden, 5 uur rijs, vormen, rijsmand, 2 uur rijs, 45 bakken op 190 C met stoom.

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
dat ziet er echt overheerlijk uit, hmmmm
waar en wanneer kan ik afhalen? :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Moderator vrijdag 9 augustus 2013 @ 23:34:42 #133
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129883293
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:06 schreef Mirjam het volgende:

[..]

dat ziet er echt overheerlijk uit, hmmmm
waar en wanneer kan ik afhalen? :@
Denk niet dat 'ie nog lekker is. Althans, mijn ervaring is dat zelfgebakken brood na 2 dagen alleen nog goed is voor wentelteefjes of paneermeel.
Ik gooi er dan ook geen hele emmer bewaarzooi in :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † zaterdag 10 augustus 2013 @ 19:57:19 #134
91830 MaximusTG
pi_129908310
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 23:06 schreef Mirjam het volgende:

[..]

dat ziet er echt overheerlijk uit, hmmmm
waar en wanneer kan ik afhalen? :@
Haha, dankjewel! Hij staat ook op de voorpagina van thefreshloaf.com!
8-)
Lijkt me wel eens leuk om via die thuiskokwebsite aan te bieden. Maar wel lastig plannen natuurlijk..

[ Bericht 5% gewijzigd door MaximusTG op 10-08-2013 22:58:47 ]
pi_129927937
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 19:57 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Haha, dankjewel! Hij staat ook op de voorpagina van thefreshloaf.com!
8-)
Lijkt me wel eens leuk om via die thuiskokwebsite aan te bieden. Maar wel lastig plannen natuurlijk..
Woonde jij nou in Twente? Of vergis ik me?
Sterkheidsbaas van alles.
  † In Memoriam † zondag 11 augustus 2013 @ 11:29:26 #136
91830 MaximusTG
pi_129930192
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:29 schreef MaximusTG het volgende:
Nope, klopt helemaal ;).
Dan maakt het me niet uit wanneer je het plant, ik kom het ophalen. :P
Sterkheidsbaas van alles.
pi_129930403
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 07:57 schreef djkoelkast het volgende:
Eindelijk is een brood een keer ècht gelukt :P Normaal was er altijd wel wat mee, nu is het dik in orde.
Gemaakt met tarwe en volkorenspelt en een klein beetje havermout bovenop.

[ afbeelding ]

Ok, hij had de hoogte in gemogen in plaats van de breedte, maar de structuur en korst zijn top.
Een vloerbrood is ook niet hoog. Ik vind het prima zo en ziet er lekker uit!
pi_129930494
Ben ook maar weer eens een simpel volkorenbrood met zonnebloempitten aan het bakken. De afgelopen keren ging het met die warmte zo snel dat veel mislukte of te snel rees waardoor het naar gist smaakte. Nu minder gist en koud water gebruikt; moet goed komen.
  † In Memoriam † maandag 12 augustus 2013 @ 11:49:46 #140
91830 MaximusTG
pi_129972385
quote:
14s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:50 schreef Qunix het volgende:

[..]

Een vloerbrood is ook niet hoog. Ik vind het prima zo en ziet er lekker uit!
Das een beetje onzin hoor, een vloerbrood betekent puur dat het op een steen gebakken is. Dat kan prima een hoog brood zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 11:55 schreef bloempje-moi het volgende:
Ben ook maar weer eens een simpel volkorenbrood met zonnebloempitten aan het bakken. De afgelopen keren ging het met die warmte zo snel dat veel mislukte of te snel rees waardoor het naar gist smaakte. Nu minder gist en koud water gebruikt; moet goed komen.
En, hoe is ie geworden? Losstaand brood of in een vorm?
  Moderator maandag 12 augustus 2013 @ 15:19:37 #141
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129979648
Biologisch ongebleekt Engels Artisan meel + volkoren spelt van de molen + biogist + klontje bioboter + tiefensalz, bestreken met ei van eigen biokippen =



Inclusief klein gaatje er in, maar dat mag de pret niet drukken. Deze keer echt een bolletje van gemaakt en toen kreeg ik wel mooi hoog brood.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 12 augustus 2013 @ 17:09:15 #142
91830 MaximusTG
pi_129984445
Heb je ook nog een uitgezoomde foto? Smaakt ie goed? Hij is idd mooi hoog geworden.

Net ook weer wat uit de oven gehaald; Ongeveer zelfde recept als brood van vorige week, iets meer water, nu alleen zonnebloempitten erin en sesamzaad erop.



[ Bericht 0% gewijzigd door MaximusTG op 12-08-2013 17:17:07 ]
  Moderator maandag 12 augustus 2013 @ 17:20:18 #143
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129984826
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 17:09 schreef MaximusTG het volgende:
Heb je ook nog een uitgezoomde foto? Smaakt ie goed? Hij is idd mooi hoog geworden.

Net ook weer wat uit de oven gehaald; Ongeveer zelfde recept als brood van vorige week, iets meer water, nu alleen zonnebloempitten erin en sesamzaad erop.

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Nee, alleen die foto gemaakt en inmiddels is er nog maar de helft van over. Erg goed van smaak ^O^
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 12 augustus 2013 @ 19:12:37 #144
91830 MaximusTG
  Moderator maandag 12 augustus 2013 @ 19:22:17 #145
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129988797
Ziet er weer super lekker uit!
Wel een beetje te wit voor mijn smaak :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 12 augustus 2013 @ 20:13:00 #146
91830 MaximusTG
pi_129991015
Toch is het deels tarwemeel. Maar goed, maakt niet uit, ik hou van zowel wit als bruin brood.
Heb trouwens een mooie manier gevonden om brood in te vriezen; Laatst bij de IKEA een doosje dubbele ziplockzakjes meegenomen; 2.5 L. Daar past mooi een half brood in uit mn langwerpige rijsmandje. Andere helft is om "meteen" op te eten.
Dan doe ik het brood erin, doe de ziplock bijna helemaal dicht, maar steek dan een rietje door de laatste opening. Zo zuig ik het zakje dan vacuüm, rietje eruit en meteen dichtduwen.
  Moderator maandag 12 augustus 2013 @ 20:15:10 #147
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129991108
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:13 schreef MaximusTG het volgende:
Toch is het deels tarwemeel. Maar goed, maakt niet uit, ik hou van zowel wit als bruin brood.
Heb trouwens een mooie manier gevonden om brood in te vriezen; Laatst bij de IKEA een doosje dubbele ziplockzakjes meegenomen; 2.5 L. Daar past mooi een half brood in uit mn langwerpige rijsmandje. Andere helft is om "meteen" op te eten.
Dan doe ik het brood erin, doe de ziplock bijna helemaal dicht, maar steek dan een rietje door de laatste opening. Zo zuig ik het zakje dan vacuüm, rietje eruit en meteen dichtduwen.
Ik gebruik ook wel tarwe, maar altijd ongebleekt en altijd in combinatie met iets volkoren, liefst spelt.
Witbrood valt altijd zo zwaar.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_129991786
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 11:49 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Das een beetje onzin hoor, een vloerbrood betekent puur dat het op een steen gebakken is. Dat kan prima een hoog brood zijn.

[..]

En, hoe is ie geworden? Losstaand brood of in een vorm?
Niet heel boeiend. Ik moet binnenkort maar weer eens echt brood bakken, desem ofzo. Punt is dat ik van mezelf minder brood moet eten en dus eigenlijk geen grote broden meer maak. Vandaar de kleine broodjes. Volkoren met pitten.
pi_129997938
Mag ik eens vragen: hoe doen jullie dat met het bewaren van die verschillende soorten mail meel? Hebben jullie daar grote bakken/(weck)potten, zakken, ... voor? En ook al die verschillende zaden, wat een voorraad moet dat zijn :o
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † maandag 12 augustus 2013 @ 22:56:55 #150
91830 MaximusTG
pi_129999040
Euh, nou ja, het zit vaak al ergens in als je het koopt he, dus daar laat ik het meestal maar inzitten :P. Tenzij je echt vrachtwagenladingen bestelt, is dat ook geen probleem. Zakken van 2,5 kg heb ik ook wel eens, die zijn nog net handelbaar om vanuit te storten, meer dan dat dan moet je uit de zak gaan scheppen.
Verder gebruik ik niet zo vaak zaden en pitten in mn brood - toevallig nu net twee keer achter elkaar - omdat mn vriendin niet zo van zaden pitten in dr brood houdt. Dus als ik dan een keer brood wil maken met zaden en pitten haal ik gewoon een klein potje.
Meeste ruimte die ik nu kwijt ben is aan de steen + schieters + mandjes.
Je kunt het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk.
pi_130009024
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 16:17 schreef minilot het volgende:

[..]

Wat ziet dat kruim er aaibaar zacht uit! O+ Mag ik vragen wat het recept was?
Late reactie door vakantie, maar t was dit recept: http://uitdekeukenvanarde(...)itte-broodjes-5.html

Ik heb uit Frankrijk meel voor pain de campagne meegenomen. Had ik vorig jaar ook gedaan, en dat was erg lekker brood geworden. Nu, met iets meer broodbakervaring, moet dat nog wel beter lukken. Later deze week maar eens proberen.
pi_130009133
Merci! :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_130009605
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 20:30 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Niet heel boeiend. Ik moet binnenkort maar weer eens echt brood bakken, desem ofzo. Punt is dat ik van mezelf minder brood moet eten en dus eigenlijk geen grote broden meer maak. Vandaar de kleine broodjes. Volkoren met pitten.
[ afbeelding ]
Dat ziet er echt lekker uit :9
pi_130015080
Heeft/weet iemand toevallig een lekker recept voor rozijnenbrood (of rozijnen brioche, is ook goed), het liefst een recept uit eigen ervaring :)
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
pi_130015256
Ik maak deze regelmatig, zonder de walnoten, en met cranberries ipv rozijnen.http://jugalbandi.info/2008/05/golden-raisin-and-walnut-bread/
pi_130026388
Bedankt Jagärtrut ;) (tis net alsof ik je uitscheldt :@ :P ).
"Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
  † In Memoriam † dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:36:51 #157
91830 MaximusTG
pi_130027156
Morgen een bedankbrood bakken voor iemand; Ga een wat uitgebreidere versie doen van het 50/50 bloem/volkoren desembrood wat ik al eerder gemaakt heb, uitgebreid met wat boter, pompoenpitten erin en haverzemelen bovenop.
Het volkoren deel heb ik al gemengd met water en wat desem. Dat laat ik iig tot vanavond laat staan, afhankelijk van hoe ver het dan is gaat het de koelkast in.
Ik twijfel nog over een ding; heb ook wat rozijnen in een bakje met water in de koelkast gezet - zal ik die er ook doorheen doen morgen, of zou dat niet lekker zijn?
pi_130033342
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:36 schreef MaximusTG het volgende:
Morgen een bedankbrood bakken voor iemand; Ga een wat uitgebreidere versie doen van het 50/50 bloem/volkoren desembrood wat ik al eerder gemaakt heb, uitgebreid met wat boter, pompoenpitten erin en haverzemelen bovenop.
Het volkoren deel heb ik al gemengd met water en wat desem. Dat laat ik iig tot vanavond laat staan, afhankelijk van hoe ver het dan is gaat het de koelkast in.
Ik twijfel nog over een ding; heb ook wat rozijnen in een bakje met water in de koelkast gezet - zal ik die er ook doorheen doen morgen, of zou dat niet lekker zijn?
Ik zou of rozijnen of pompoenpitten doen, en geen boter...
  † In Memoriam † woensdag 14 augustus 2013 @ 15:29:10 #159
91830 MaximusTG
pi_130058809
Ha, ik heb het lekker er toch alletwee doorheen gedaan, inclusief de boter (daardoor is ie langer houdbaar).
Mij leek het nl. wel lekker... Dus ben benieuwd. Deze gaat toch gewoon door mij opgegeten worden, het brood kon nl. niet morgen al in ontvangst genomen worden, dus dat gaan we beter plannen. Kon ik dit mooi nog even uitproberen.
Dus 50/50 volkoren tarwemeel/tarwebloem, volkoren deel + evenveel water + pompoenpitten en 60 gram desem gistermiddag gemengd. 's avonds om uur of 12 in koelkast gezet. In apart bakje wat rozijnen geweekt in water. Vanochtend eruit, uurtje op temperatuur komen. Toen bloem erbij, rest water. Gekneed met deeghaken, toen met de hand de rozijnen erdoor. Ongeveer 2 uur laten rijzen, daarna gevormd, nat gespoten, door de zemelen heen gerold, en in rijsmandje. 2 uur later in oven.




[ Bericht 11% gewijzigd door MaximusTG op 14-08-2013 18:34:39 ]
  donderdag 15 augustus 2013 @ 18:48:51 #160
408679 Caisteal
Alba gu bràth!
pi_130103906
Vandaag voor het eerst in mijn leven brood geprobeerd te bakken; zwaar mislukt XD Het deeg rees netjes toen het nog in de kom zat, zo'n anderhalf à twee keer eigen volume, maar na een uur in de oven was het toch, tja, nogal stevig... Wel gaar, maar absoluut niet luchtig en ook niet lekker
Ik heb het anderhalf uur laten rijzen, op verpakking stond twee keer dertig minuten (tussendoor weer kneden). Het was een zo'n pak waar e alleen water aan hoeft toe te voegen van de bio-super. Iemand ervaring mee die mij kan uitleggen waarom het niet verder is gerezen? Bij voorbaat dank! :)
Inserteer signatuur hier.
  † In Memoriam † donderdag 15 augustus 2013 @ 18:55:04 #161
91830 MaximusTG
pi_130104063
We kunnen je vast helpen, maar je moet iets duidelijker opschrijven wat je nu precies gedaan hebt.
Je had die mix; daar heb je water bij gedaan in waarschijnlijk een kom. (hoeveel water?) Toen gekneed, met de hand? Of met deeghaken/mengmachine?
Daarna laten rijzen voor hoe lang? Vervolgens in een vorm? Hoe lang in de oven op welke temperatuur, etc.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 19:06:41 #162
408679 Caisteal
Alba gu bràth!
pi_130104362
500 g boerenbrood volkorenmix, zo'n 330ml lauwwarm water (stond 300-350ml in gebruiksaanwijzing). Tijdje gekneed met deeghaken tot het me een goed kneedbaar deeg leek, toen 40 minuten in een grote kom met theedoek erover laten rijzen (zag overigens niet veel verschil in volume). Toen weer deeghaken erdoor en in bakvorm gedaan, nog eens 30 minuten met theedoek erover laten rijzen (toen rees het wel zichtbaar). Vervolgens zo'n 50 (verpakking: 40-50) minuten in de oven op stand 180 graden. Op de verpakking stond 200 maar mijn ervaring met onze oven is dat dingen aanbranden als je op de voorgeschreven temperatuur doet dus volgens mij wordt de oven heter dan 'ie zou moeten.
Inserteer signatuur hier.
  Moderator donderdag 15 augustus 2013 @ 19:17:55 #163
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130104690
Ik denk dat het fout ging bij "tot het me een goed kneedbaar deeg leek". Kneden is werken en duurt echt wel minimaal 10 minuten, anders zijn de gluten niet genoeg ontwikkeld en dus niet genoeg sterkte om luchtkamers te bevatten.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † donderdag 15 augustus 2013 @ 19:18:30 #164
91830 MaximusTG
pi_130104713
Oke.
Normaal gesproken kneed je je deeg maar 1 keer. Je kunt het daarna nog wel een keer doorslaan, de lucht eruit drukken etc, maar zeker niet nog een keer de deeghaken erin hangen. Waarom jouw brood zo compact is, is waarschijnlijk omdat je het te snel de oven in hebt gedaan nadat het in de vorm zat.
Heb je het deeg niet gevormd? Wat voor een vorm was het dan? Een broodvorm echt?
Wat je had moeten doen;
Mengen, kneden. Even opbollen en in een kom afgedekt laten rijzen tot verdubbeld in volume. Dat is niet verdubbeld in diameter!
Dan stort je het deeg op een werkblad met een beetje bloem tegen het plakken. Voor een broodvorm druk je het deeg nu uit tot een rechthoek met een breedte gelijk aan de lengte van de broodvorm. Je rolt het deeg dan stevig op tot een rol, en druk de naad dicht. Doe het met die naad naar beneden in de vorm (zou dus precies tussen de randen moeten passen). Laat het deeg dan weer rijzen tot bijna in volume verdubbeld. Er is een testje dat je kan gebruiken om te zien of het al klaar is om te bakken;
Druk het deeg met je wijsvinger voorzichtig in. Komt het snel weer omhoog kan ie nog wat langer rijzen. Komt ie niet te omhoog dan ben je te laat. Komt ie langzaam weer omhoog dan kan ie de oven in.
Zorg vervolgens in de oven voor stoom. Door bv een oude braadslee mee voor te verwarmen. Giet daar dan wat water in als je brood erin gaat.
De hoeveelheid water in je deeg zou misschien nog wat hoger kunnen, afhankelijk van of het 100% volkoren brood is of een mengsel. Rijstijden zijn afhankelijk van temperatuur, en hoeveelheid gist in de mix.

@djkoelkast; met een mixer met deeghaken kost het je geen 10 minuten hoor. Dan nog moet je idd wel goed je deeg kneden.
  Moderator donderdag 15 augustus 2013 @ 19:20:24 #165
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130104792
Ik heb nooit een mixer met deeghaken gebruikt, ik vind het geen doen :P
Maar evengoed met zo'n mixer is 5 minuten al lang, echt lang. Ik denk dat de meeste mensen het binnen 2 minuten wel bekeken hebben.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 15 augustus 2013 @ 19:29:23 #166
408679 Caisteal
Alba gu bràth!
pi_130105133
Voor zover ik de twee minuten al gehaald heb :P

Het was geen broodvorm maar een cakeblik trouwens. Ziet er voor mij hetzelfde uit als een broodvorm... zit daar verschil in?

Over twee weken ronde twee, zal het dit keer op bovenstaande manier doen :)
Inserteer signatuur hier.
  † In Memoriam † donderdag 15 augustus 2013 @ 19:36:15 #167
91830 MaximusTG
pi_130105401
Dan is dat idd ook een factor..,
Bakvorm maakt niet zo heel veel uit, heeft invloed op de uiteindelijke vorm van je brood. En het moet passen natuurlijk.
Let dan bij de volgende keer goed op dat je brood voldoende gerezen is bij de 2de, laatste rijs. En laat het ook weer niet te lang rijzen bij de eerste rijs. Waarschijnlijk zit er best veel gist in die mix, waardoor het brood snel rijst. Maar daardoor is het moment waarop het ideaal de oven in gaat ook snel voorbij. Dan is de gistactiviteit zn piek voorbij.
Idealiter is ie dus net op of bijna bij zn piek in activiteit, dan rijst ie ook nog flink na in de oven, terwijl de interne temperatuur van het brood stijgt (en de gist dus actiever wordt) tot de gist doodgaat.
  Moderator donderdag 15 augustus 2013 @ 19:52:05 #168
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130106003
Time Lapse gemaakt van mijn brood van gisteren. Elke 10 seconden een frame, 1 uur totale baktijd:

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130107004
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 19:52 schreef djkoelkast het volgende:
Time Lapse gemaakt van mijn brood van gisteren. Elke 10 seconden een frame, 1 uur totale baktijd:

1 uur? Ik haal mn broden altijd na 35 minuten eruit
  Moderator donderdag 15 augustus 2013 @ 20:20:08 #170
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130107059
quote:
1s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 20:18 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

1 uur? Ik haal mn broden altijd na 35 minuten eruit
30 minuten op 220 en 30 minuten op 170.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † donderdag 15 augustus 2013 @ 20:22:28 #171
91830 MaximusTG
pi_130107136
Tis ook wel een vrij groot brood volgens mij? Hoeveel gram?
Verder leuk filmpje; maar hij lijkt wel iets te krimpen tov oorspronkelijk grootte. Misschien iets te lang gerezen?
  Moderator donderdag 15 augustus 2013 @ 20:23:51 #172
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130107199
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 20:22 schreef MaximusTG het volgende:
Tis ook wel een vrij groot brood volgens mij? Hoeveel gram?
Verder leuk filmpje; maar hij lijkt wel iets te krimpen tov oorspronkelijk grootte. Misschien iets te lang gerezen?
Hij krimpt pas later he, lijkt me normaal, anders heb je geen korst.
Brood is 500g meel + ongeveer 300g water. Met een uur bakken heb je een goede stevige korst, met een half uur wordt het brood na een dag klef.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130110372
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 20:23 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Hij krimpt pas later he, lijkt me normaal, anders heb je geen korst.
Brood is 500g meel + ongeveer 300g water. Met een uur bakken heb je een goede stevige korst, met een half uur wordt het brood na een dag klef.
Daar heb ik nou nooit last van. Maar, ik bak altijd op 250 graden, en als deinst te donker wordt doe ik er watalufolie over...

Ik leef al een week op supermarktbrood, niets aan -O- *)
pi_130158744
Mijn desem voelt zich niet goed. Ik wil al een paar dagen te bakken, maar mijn desem ruikt minder zuur maar eerder 'broodachtig' en lijkt ook wel niet zo actief te zijn. Ik ververs hem nu drie keer achter elkaar in de hoop dat hij er weer bovenop komt. Tips? ;(
pi_130160342
Stokbrood en bagels aan t bakken! :)

T bagel deeg rijst alleen niet goed, gist is nog goed (t voordeeg van t stokbrood zat vanochtend vol bubbeltjes) en het staat in de oven op rijsstand dus niet op de tocht ofzo. Water niet te warm, ik weet t niet. Even afwachten denk ik.
pi_130204823
Even volledig ter inspiratie. Dit plaatje postte Levine zojuist op Facebook.
pi_130264753
Wat is het stil hier -O- Ik hoop vandaag eindelijk weer eens desem te bakken. Ben er speciaal voor thuisgebleven :D
Overigens een tip voor je overtollige inactieve desem: Pannenkoeken! :9 http://uitdekeukenvanarde(...)n-met-zuurdesem.html
pi_130264847
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 09:12 schreef bloempje-moi het volgende:
Mijn desem voelt zich niet goed. Ik wil al een paar dagen te bakken, maar mijn desem ruikt minder zuur maar eerder 'broodachtig' en lijkt ook wel niet zo actief te zijn. Ik ververs hem nu drie keer achter elkaar in de hoop dat hij er weer bovenop komt. Tips? ;(
Desem hoort toch een beetje een cyclus door te gaan van geur, van alcoholig/brodig naar zurig, en weer terug? Ik dacht dat dat er aan ligt op welk punt de melkzuurbacterien, en op welk punt de gisten de overhand hebben.
  † In Memoriam † dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:18:27 #179
91830 MaximusTG
pi_130267451
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 09:18 schreef bloempje-moi het volgende:
Wat is het stil hier -O- Ik hoop vandaag eindelijk weer eens desem te bakken. Ben er speciaal voor thuisgebleven :D
Overigens een tip voor je overtollige inactieve desem: Pannenkoeken! :9 http://uitdekeukenvanarde(...)n-met-zuurdesem.html
Wat voor een brood ga je precies bakken?

Oh, en als het goed is komt vanmiddag mn bestelde boek "Bread" van Jeffrey Hamelman binnen. Van Amazon.de
pi_130267479
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 17:43 schreef bloempje-moi het volgende:
Even volledig ter inspiratie. Dit plaatje postte Levine zojuist op Facebook.
[ afbeelding ]
Wat leuk! O+
Ja doei.
pi_130267488
En, vanavond start the Great British Bake Off weer! *O*
Ja doei.
pi_130267611
Mijn standaard desem met zonnebloempitten. Volgens mij werkt mijn desem inderdaad weer naar behoren. Misschien had ik hem iets te lang verwaarloosd. :@

quote:
2s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:31 schreef Postbus100 het volgende:
Mag ik eens vragen: hoe doen jullie dat met het bewaren van die verschillende soorten mail meel? Hebben jullie daar grote bakken/(weck)potten, zakken, ... voor? En ook al die verschillende zaden, wat een voorraad moet dat zijn :o
Leuke vraag! Rondje voorraadkast?


pi_130268652
Dommelsche watermolen? Of hebben ze ergens anders precies dezelfde zakjes en bakjes?

Bij mij een lade vol en meerdere weckpotten ziet er dan wel erg onoverzichtelijk uit... Voorlopig even niet thuis dus geen foto mogelijkheden
pi_130268938
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 11:18 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Wat voor een brood ga je precies bakken?

Oh, en als het goed is komt vanmiddag mn bestelde boek "Bread" van Jeffrey Hamelman binnen. Van Amazon.de
dat is mijn favoriete broodbakboek. Ik vind de vermont sourdough het beste, geloof ik. En de rozijnenwalnoot brood, zonder walnoot en ipv rozijnen cranberries. En nog wat meer broden...
pi_130268962
ik zal thuis eens een foto maken van m'n bakspullen kastje. Rommelig, vooral. Maar, genoeg plaats in de keuken, dus maakt niet zoveel uit.
pi_130270179
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 11:59 schreef Zo-is-dat het volgende:
Dommelsche watermolen? Of hebben ze ergens anders precies dezelfde zakjes en bakjes?

Bij mij een lade vol en meerdere weckpotten ziet er dan wel erg onoverzichtelijk uit... Voorlopig even niet thuis dus geen foto mogelijkheden
Bakkertjethuis.nl. :)
pi_130270254
Ik ging even zoeken net en zag inderdaad dat dat ook van hun is :) Toffe webwinkel zeg, in de winkel waar ik kom hebben ze veel maar niet zoveel! Ben bang dat ik daar nog wel eens voor ga zwichten, maar eerst m'n lade maar eens even laten slinken..
pi_130274259
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 11:23 schreef bloempje-moi het volgende:

Leuke vraag! Rondje voorraadkast?
[Foto's]
Leuk! Dankjewel! (en ook dank aan MaximusTG die eerder mijn vraag beantwoordde).
Potten zijn wel makkelijk, maar ik ben altijd bang dat ze een keer kapot vallen op de grond. Misschien zijn tupperwaredozen nog handiger.
Ik bewaar het nu voornamelijk in zakken (mede door gebrek aan ruimte), maar als ik later een keuken voor mezelf heb, wil ik een handiger voorraadsysteem aanleggen. Ook met andere basisingrediënten zoals gedroogde peulvruchten, rijst, pasta, etc, etc.
Somebody that I used to know
pi_130284104
Heerlijk weer, die geur van desem O+



pi_130289502
Hoe krijg je zo'n mooie korst? :o
pi_130291828
Eindelijk een goed gelukt broodje. Het deeg was bij de tweede rijs ingestort, maar ik heb het deeg nogmaals gevormd en nog een keer laten rijzen. Wonderbaarlijk genoeg is het gelukt.

Maken jullie eigenlijk gebruik van rijsmandjes?
Had ook krentenbollen gemaakt, naar het recept van Levine, maar ik krijg de krenten er echt niet netjes doorheen. Iemand nog tips voor me?
Ze waren in ieder geval wel goedgekeurd door vriendlief. :)
pi_130292037
quote:
11s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 21:14 schreef Qunix het volgende:
Hoe krijg je zo'n mooie korst? :o
Toevalstreffer! :D Ik weet dat je het beste een ondiepe snee moet maken terwijl je het mesje vrijwel horizontaal houdt. Dan breekt het tijdens de ovenrijs in meerdere fasen open en krijg je een korst in drie kleuren. Hamelman legt het heel duidelijk uit. Maar ik blijf het erg moeilijk vinden om het voor elkaar te krijgen, het lukt mij vaker niet dan wel. Bij baguettes is het helemaal een drama. Dit deeg kwam ook uit de koelkast waardoor het nog iets steviger was. Dat hielp denk ik ook.
pi_130353875
Beste is als je deeg dan in de oven ook nog werking heeft. Door die werking krijgt die snee ook meer uitstraling. Je mesje horizontaal en een beetje schuin houden helpt ook erbij.
  † In Memoriam † donderdag 22 augustus 2013 @ 17:56:02 #194
91830 MaximusTG
pi_130354403
Nog foto's van de binnenkant bloempje-moi?
pi_130375661
De binnenkant was iets minder spectaculair. Goede kruim ed, maar niet van die mooie structuren als jij tevoorschijn kunt toveren. Ik had er nog een restantje volkorenmeel doorheen gedaan en mijn desem was nog niet op zijn piek toen ik mijn levain maakte. Maar het smaakt prima!
pi_130376899
Na een hele reeks broden die erg mooi werden, nu al 3 batches achter elkaar die niet goed omhoog komen.
pi_130387971
Kennen jullie dit? Kwam in vandaag tegen in de kookwinkel.
De Lekué broodmaker. Lijkt me helemaal niets. :N




pi_130393419
quote:
Heeft die theedoek een functie? :{
Somebody that I used to know
pi_130393508
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 20:13 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Heeft die theedoek een functie? :{
Voorkomen dat je deeg uitdroogt tijdens het rijzen, lijkt mij? Want het systeempje is namelijk niet helemaal "dicht".

Ik heb vandaag de zuurdesem-starter in een potje gemikt. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen/mislukkingen. Voor alles een eerste keer :+
pi_130393593
quote:
17s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 20:15 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Voorkomen dat je deeg uitdroogt tijdens het rijzen, lijkt mij? Want het systeempje is namelijk niet helemaal "dicht".
Over het algemeen werkt het inderdaad zo, maar in dat filmpje sluit die doek helemaal niet dat 'gevaarte' af. Vooral bij de tweede rijs kan je het deeg nog duidelijk zien.
Somebody that I used to know
pi_130394004
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 20:18 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Over het algemeen werkt het inderdaad zo, maar in dat filmpje sluit die doek helemaal niet dat 'gevaarte' af. Vooral bij de tweede rijs kan je het deeg nog duidelijk zien.
Ik vind dat deeg er uitzien als een homp klei. Kan me bijna niet voorstellen dat het eindresultaat daar uit voortkomt.

Doucheendje, ben je vandaag begonnen met de starter of kun je er al mee bakken? Ben benieuwd!

Vandaag reed ik stomtoevallig langs de molen die slechts een keer in de week 3 uurtjes open is om de door hun zelfgemaakte meel te verkopen. Koop ik met mijn stomme kop slechts 1 kg meel in plaats van direct mijn hele voorraad aan te vullen 8)7 Dit weekend naast mijn desems ook maar eens een volkorenbroodje maken met meel van korenmolen De Bleke Dood! Moet lekker smaken, toch? :P
pi_130396093
Bloempje, ik ben vandaag begonnen met de starter. Wil hem iig 2 weken laten staan/voeden/groeien/ontwikkelen voordat ik ermee ga experimenteren met het bakken :) Ik heb op de zijkant van de pot ook een streep tape geplakt waar ik streepjes/datum op kan zetten, om het groeiproces een beetje netjes bij te houden.
  † In Memoriam † vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:44:52 #203
91830 MaximusTG
pi_130397237
Heb je roggemeel of tarwemeel gebruikt? Dat is dezelfde manier die ik heb gebruikt om mijn desem te maken.
pi_130397470
Ik had laatst per ongeluk een zak biologisch volkoren tarwemeel gekocht, heb die ervoor gebruikt :). (moest bloem hebben maar er stond blijkbaar een vrijwel identieke zak meel in het schap van bloem -.- )

Maximus, aangezien ik echt nog desem-noob ben; heb jij vast wel leuke beginnersrecepten voor als ik straks een eerste broodje wil maken?
Ik heb iig speltmeel; gebuild tarwemeel, spelt/boekweitmeel en tarwebloem in huis.
pi_130408165
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 20:13 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Heeft die theedoek een functie? :{
Dat het geval niet helemaal dicht is heeft te maken met het bakken. Warmte moet eruit kunnen gaan.

Wel een belediging voor het broodbakkersvak hoe in dat filmpje reclame ervoor word gemaakt.
pi_130428316
Desem-update: Bubbels :7
  † In Memoriam † zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:48:37 #207
91830 MaximusTG
pi_130428511
Zo snel gaat dat niet hoor ;).
Hmm, aanrader als begin recept? Dat Norwich zuurdesem is wel lekker, en fijn deeg.. Is wel met roggemeel en tarwebloem. Google maar op Norwich sourdough, dan vind je het wel.
pi_130428575
quote:
17s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 22:42 schreef douche-eendje het volgende:
Desem-update: Bubbels :7
w/
pi_130428622
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 22:50 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

w/
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 22:48 schreef MaximusTG het volgende:
Zo snel gaat dat niet hoor ;).
Hmm, aanrader als begin recept? Dat Norwich zuurdesem is wel lekker, en fijn deeg.. Is wel met roggemeel en tarwebloem. Google maar op Norwich sourdough, dan vind je het wel.
Oh.. -O-
pi_130429809
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 22:48 schreef MaximusTG het volgende:
Zo snel gaat dat niet hoor ;).
Hmm, aanrader als begin recept? Dat Norwich zuurdesem is wel lekker, en fijn deeg.. Is wel met roggemeel en tarwebloem. Google maar op Norwich sourdough, dan vind je het wel.
ze zijn mini. Maar volgens het rwcpet mag dat na 48 uur.
pi_130436175
Net een poolish in elkaar gedraaid voor een 100% volkorenbrood met meel van De Bleeke Dood. Merkte meteen verschil toen ik het pakje overdeed en er allemaal stof en 'vliesjes' in het rond gingen. Ben benieuwd of er ook verschil in het eindresultaat zit. :s)
  † In Memoriam † maandag 26 augustus 2013 @ 12:31:41 #212
91830 MaximusTG
pi_130474113
Weer een desembroodje gebakken;
Bruin brood, zit ong. 100 gram gemengd pompoen- en zonnebloempitten in. Haverzemelen bovenop. Heb de zaden laten meefermenteren vannacht, met de volkoren meel en een beetje desem.

pi_130474375
Zeht gut aus jah!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  † In Memoriam † maandag 26 augustus 2013 @ 14:37:08 #214
91830 MaximusTG
  † In Memoriam † dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:15:34 #215
91830 MaximusTG
pi_130520878
Mn 750 gram ronde rijsmandje uit geperst hout weer eens gebruikt;
Zuurdesem brood, 30% tarwebloem, 30% volkorenmeel, 20% roggemeel en 20% speltmeel.

pi_130534422


Dag 5 van project desemstarter. Bubbels O+
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:34:28 #217
296595 foodlover
live and learn
pi_130536369
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 22:57 schreef douche-eendje het volgende:
[ link | afbeelding ]

Dag 5 van project desemstarter. Bubbels O+
Leuk dat je dit post, ik hou je posts in de gaten, ben benieuwd. 8-)
pi_130537454
Ik denk dat ik binnenkort ook maar eens een desem ga starten. M'n broer komt over drie weken een paar nachten logeren, het lijkt me wel leuk om hem dan heerlijk zelfgebakken brood te kunnen serveren :).
Somebody that I used to know
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 12:48:00 #219
91830 MaximusTG
pi_130549589
Dan zou ik het toch eerder vandaag dan morgen starten, anders red je het misschien niet.
Het is echt niet zo moeilijk hoor, zolang je een goed "recept" volgt.
Kun je vervolgens ook nog een beetje oefenen.
pi_130561492
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:34 schreef foodlover het volgende:

[..]

Leuk dat je dit post, ik hou je posts in de gaten, ben benieuwd. 8-)
Het gaat goed, geloof ik :?




Het groeit goed en ruikt al lekker bijzonder. Bovenste blauwe streepje is die van dag 4, de
quote:
Day 4:
Stir down, measure out 1/4 cup and discard the rest.
To the 1/4 cup add...
1/4 cup flour*
1/4 cup filtered or spring water
Gisteren moest dat (dag 5 )herhaald worden, vandaag geloof ik weer. Ga zo even verder lezen.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 18:35:38 #221
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130562788
Wat heb je als starter gebruikt, eendje?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 18:44:38 #222
91830 MaximusTG
pi_130563115
Weer eens een Norwich desembroodje gemaakt. Dat kleine beetje rogge geeft zoveel mee aan het brood.

pi_130563524
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat heb je als starter gebruikt, eendje?
Biologisch volkorenmeel met ananassap, nu bio tarwemeel erdoor. Aangezien ik echt desemnoob ben, ziet dit er al ok uit voor een starter?
pi_130563570
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 18:44 schreef MaximusTG het volgende:
Weer eens een Norwich desembroodje gemaakt. Dat kleine beetje rogge geeft zoveel mee aan het brood.

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Ik zou zo graag eens een brood bij je op komen halen. :9
Sterkheidsbaas van alles.
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 19:10:36 #225
91830 MaximusTG
pi_130564015
quote:
17s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 18:57 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Biologisch volkorenmeel met ananassap, nu bio tarwemeel erdoor. Aangezien ik echt desemnoob ben, ziet dit er al ok uit voor een starter?
Dat ziet er prima uit ja; je zit nu dus op dag 6? Je kunt ook niet de helft weggooien vandaag en dan dubbel voeden, kun je er morgen misschien wel iets mee bakken.
Hoe ruikt ie verder?

quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 18:58 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik zou zo graag eens een brood bij je op komen halen. :9
Hoeveel zou je voor een brood betalen :P?
pi_130564342
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 19:10 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Dat ziet er prima uit ja; je zit nu dus op dag 6? Je kunt ook niet de helft weggooien vandaag en dan dubbel voeden, kun je er morgen misschien wel iets mee bakken.
Hoe ruikt ie verder?

[..]

Hoeveel zou je voor een brood betalen :P?
Ik ga er liever van het weekend iets mee bakken, dus denk dat ik dat vrijdag dan doe met niet weggooien. En hij ruikt naar mijn lessen microbiologie. Gistig O+ Maar inderdaad dag 6 nu :Y
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 19:24:03 #227
91830 MaximusTG
pi_130564540
Kunt ook twee keer niks weggooien natuurlijk. Hoeveel heb je nu qua gewicht?
Overigens vragen veel recepten om een 100% hydratie desem (evenveel bloem als water qua gewicht). Maar jouw "recept" heeft het over gelijke delen qua volume. Dat moet je dus even omrekenen. Of je desem voortaan 1:1 qua gewicht bloem:water voeren.
pi_130564709
Ik heb geen idee hoeveel het gewicht van de pot leeg is :@ was wel even handig geweest om dat te meten inderdaad..
Maar ik ga hem vandaag wel even voeden, en dan desem 1:1 voeden. Bakken was ik dit weekend, of het weekend erna eigenlijk pas van plan. Wou desem even de tijd geven om zich goed te ontwikkelen :)
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 19:58:46 #229
91830 MaximusTG
pi_130566010
Och, wat ik wel eens deed is om de zoveel tijd de hele inhoud van de pot in een tijdelijk bakje. Pot vol met warm water. Tijdje laten staan. FF schoonmaken en restjes weg. Dan bv 100 gram van wat er uit kwam weer terug en 100 gram bloem en 100 gram water erbij. Tegenwoordig heb ik een stuk of 25 dezelfde plastic containers dus ik giet het gewoon over :p. Maar dan kan je em zo leeg wegen. In principe zou je er straks al mee kunnen bakken, dus wat beter om dat te testen dan een broodje te bakken. Hoeft natuurlijk geen grote te zijn. Zou daarvoor echt dat Norwich zuurdesem aanraden!
pi_130566230
Ik heb alleen nog niet alle ingredienten voor de norwich zuurdesem in huis, en doordeweeks weinig tijd :) Morgen boodschappen halen, vrijdagavond sporten... Zaterdag lekker een dagje thuis dus ga dan wel bakken. Kan ik zaterdag/zondag vers brood eten O+ Ben wel heel erg nieuwsgierig aan het worden. Maar ik zou nu volgens jouw verhouding (1:1:1) kunnen gaan "verdunnen" voor een goede hydratie?

Maar fijn dat hij er volgens de expert in dit topic ( ;) ) al goed uitziet :D
pi_130566290
Ik ga morgen/vrijdag ook maar eens een zen-maak-brood bakken.
En als ik dan afgestudeerd ben straks nóg veel meer brood. Ik MOET hier goed in worden :9 O+
Ja doei.
pi_130567142
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 19:10 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Hoeveel zou je voor een brood betalen :P?
Net als in de winkel denk ik? Euro of 2, 2,50?
Ik betaal bij de C1000 volgens mij 2,39 voor een heel zuurdesem of spelt.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_130573151
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:04 schreef motorbloempje het volgende:
Ik ga morgen/vrijdag ook maar eens een zen-maak-brood bakken.
En als ik dan afgestudeerd ben straks nóg veel meer brood. Ik MOET hier goed in worden :9 O+
Ik ga even geheel offtopic. Zojuist even de link in je sig gelezen. Wát een topic, ik heb me kapot gelachen. Bedankt voor het vereeuwigen hier van _O-

Ontopic: ik heb alleen nog maar "zelf brood gebakken'' met van die mixjes van Koopmans, maar wil het binnenkort toch eens helemaal zelf gaan proberen. Is het heel veel moeilijker dan dat of kan ik het wel aan? Ik ben geen keukenn00b, bak wel vrij veel, maar brood heb ik nog nooit helemaal zelf gemaakt.
pi_130593530
(Gare telefoonfoto - en ik hoop dat ik naar Facebook kan deeplinken... )



Desem weer gereanimeerd. Leek een beetje in 'zomerslaap'; normaal haalde ik het een aantal keer per week een aantal uren uit de koelkast, maar vanwege de hitte recent wilde dat niet echt (dekseltjes knalde eraf enzo :') ), dus had ik het maar in de koelkast laten staan (wel gevoerd). De activiteit was alleen enorm omlaag.

[ Bericht 34% gewijzigd door LeeHarveyOswald op 29-08-2013 14:28:58 ]
  † In Memoriam † donderdag 29 augustus 2013 @ 15:57:40 #235
91830 MaximusTG
pi_130604295
Zo, voor desem een grotere pot gehaald en gelijk gevoed. Morgen weer, zaterdag even naar de molen voor wat bakspul :7
pi_130605403
Zo, boek van Peter Reinhart er bij gepakt en begonnen met m'n eerste seed culture (rogge). Binnenkort op m'n gemakje 't boek maar 's doorlezen zodat ik wat beter begrijp wat ik precies waarom doe.
Ja doei.
pi_130609920
Had mn desemstarter om een uur of 6 vanavond in zijn nieuwe pot gedaan en gevoed... ziet er nu zo al uit:


ADHDesem :Y
  † In Memoriam † vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:30:54 #239
91830 MaximusTG
pi_130624552
Binnenkant brood van gister, in het ochtendzonnetje;

pi_130625807
Ik kwam gisteren dit recept tegen: http://cookingrookie.blogspot.ca/2010/02/yogurt-bread.html. Zou dat wat zijn? En wat is 'granulated yeast'? Google helpt me nog niet echt...
pi_130625929
Commerciele gist, gewoon die zakjes. En dus geen wild yeast.
Ja doei.
pi_130625980
Ah, dat is makkelijk, dat heb ik gewoon in huis. Misschien maar eens proberen.
pi_130627786
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:22 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Net als in de winkel denk ik? Euro of 2, 2,50?
Ik betaal bij de C1000 volgens mij 2,39 voor een heel zuurdesem of spelt.
Ik verkoop mijn broden voor 5 euro. Dat is iets goedkoper dan in de winkel (op basis van 600gr meel).
  Moderator vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:58:56 #244
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130627872
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 09:51 schreef motorbloempje het volgende:
Commerciele gist, gewoon die zakjes. En dus geen wild yeast.
Gewoon die zakjes is instant yeast
Granulated yeast verkopen ze hier niet, wel in Engeland. Paul Hollywood vindt het niks, het is gedroogde gist (in vrij grote korrels) die je eerst moet heractiveren, maar het schijnt verder geen enkel voordeel te hebben ten opzichte van instantgist.

Je kunt wel instantgist gebruiken, die hoef je alleen niet voor te weken in melk ofzo.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:05:15 #245
91830 MaximusTG
pi_130628101
Volgens mij bedoelen ze idd Active Dry Yeast (ADY) met granulated yeast. Meestal kun je ongeveer 25% minder IDY dan ADY gebruiken.
In dit geval staat er 3/4 tbsp ADY. 1 tbsp = 3 tsp. Dus 2.25 tsp ADY. En dan daar weer 75% van, is 1.68 tsp, dus een flinke 1,5 teaspoons IDY.
pi_130640955
Focaccia rozemarijn en knoflookolie



Semolina olijfbrood
pi_130666421
Dit filmpje is al eens langs gekomen, maar god wat is dit toch leuk!
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:02:50 #248
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130666617
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 10:52 schreef bloempje-moi het volgende:
Dit filmpje is al eens langs gekomen, maar god wat is dit toch leuk!
Misschien ben ik de enige hoor, maar ik vind het juist verschrikkelijk om naar te kijken. Niet alleen omdat het filmpje is uitgerekt, maar omdat het zo massaal is, waar is de aandacht voor het brood? Dat is er niet. Alleen maar fabriekszooi bah.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 11:06:37 #249
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130666681
quote:
17s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 18:57 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Biologisch volkorenmeel met ananassap, nu bio tarwemeel erdoor. Aangezien ik echt desemnoob ben, ziet dit er al ok uit voor een starter?
Alleen dat of ook wat gist?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130667193
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen dat of ook wat gist?
Alleen dat :Y
pi_130667203
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:02 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Misschien ben ik de enige hoor, maar ik vind het juist verschrikkelijk om naar te kijken. Niet alleen omdat het filmpje is uitgerekt, maar omdat het zo massaal is, waar is de aandacht voor het brood? Dat is er niet. Alleen maar fabriekszooi bah.
Wat had die jongen meer moeten doen, liedjes tegen het deeg zingen? Als het je beroep is en je weet exact welke stappen je moet zetten om tot een goed brood te komen kan het zo snel gaan. Ik denk dat het brood van AH mocht willen dat het zo gemaakt werd.
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:55:56 #252
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130669257
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:32 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Wat had die jongen meer moeten doen, liedjes tegen het deeg zingen? Als het je beroep is en je weet exact welke stappen je moet zetten om tot een goed brood te komen kan het zo snel gaan. Ik denk dat het brood van AH mocht willen dat het zo gemaakt werd.
Het gaat niet om snelheid, ik zie zowat alleen witte compleet uitgemalen tarwemeel, kapotgeraffineerd zout etc. Er zit helemaal niks van aandacht in het brood.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130669916
Mijn mini oventje is ingebakken inmiddels en nu wil ik beginnen aan mijn eerste brood. Is het handig om eerst een starterspakket te kopen of direct meel en een recept te volgen? Ik wil één deze dagen spullen halen... Ik heb al een bakplaat, weegschaal en een keukenmachine mix ding.
pi_130670405
Wat wil je precies? Als je nog nooit eerder een brood hebt gebakken zou ik vooral eerst met een gewoon witbrood beginnen. Goed bloem halen, bij de eko-winkel of AH puur&eerlijk biologische tarwebloem (wit/groene zak), groene zakjes gist uit de supermarkt zijn prima en dan een simpel witbrood bakken. De internetpagina van Levine heeft heel goede recepten met goede stap-voor-stap uitleg. Bijvoorbeeld dit witbrood. Kun je gewoon in een ingevet cakeblik doen om uit te proberen. Kijk eerst eens of je het leuk vindt voordat je allerlei spullen aanschaft. Voor een simpel brood is niet zoveel nodig. :)
pi_130670656
Ik ga dat proberen! Thanks.
pi_130674626
Aah...er is een broodbaktopic ! *O*

Heeft iemand een beproefd recept van iers soda bread?
Zie té veel recepten via goochelen, dat ik mij geen raad weer.
Ok. Dat klinkt dramatisch.
Het leek mij wel aardig om eens te maken.
pi_130676695
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 16:44 schreef AnneX het volgende:
Aah...er is een broodbaktopic ! *O*

Heeft iemand een beproefd recept van iers soda bread?
Zie té veel recepten via goochelen, dat ik mij geen raad weer.
Ok. Dat klinkt dramatisch.
Het leek mij wel aardig om eens te maken.
:9 Deze al een aantal keer gemaakt, werkte prima!
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/soda_bread_24837

MaximusTG: Heb jij al desem uit het boek van Paul Hollywood gemaakt? Klopt het 13 uur rijzen een beetje? Het lijkt me zo ontzettend lang. Planningsgewijs wel handig om te weten. Wat is overigens de hydratatie van zijn starter? Hij schrijft dat je er gewoon water bij moet doen totdat het een nat, slap deeg is.

[ Bericht 5% gewijzigd door bloempje-moi op 31-08-2013 18:07:00 ]
pi_130676775
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 17:56 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

:9 Deze al een aantal keer gemaakt, werkte prima!
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/soda_bread_24837

MaximusTG: Heb jij al desem uit het boek van Paul Hollywood gemaakt? Klopt het 13 uur rijzen een beetje? Het lijkt me zo ontzettend lang. Planningsgewijs wel handig om te weten.
Zo heb ik hem ook een aantal keer gemaakt, is echt fantastisch lekker :Y
pi_130677748
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 17:56 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

:9 Deze al een aantal keer gemaakt, werkte prima!
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/soda_bread_24837

MaximusTG: Heb jij al desem uit het boek van Paul Hollywood gemaakt? Klopt het 13 uur rijzen een beetje? Het lijkt me zo ontzettend lang. Planningsgewijs wel handig om te weten. Wat is overigens de hydratatie van zijn starter? Hij schrijft dat je er gewoon water bij moet doen totdat het een nat, slap deeg is.
Mijn dank is groot ! ^O^
Morgen in de planning.
  † In Memoriam † zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:21:36 #260
91830 MaximusTG
pi_130679131
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 17:56 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

:9 Deze al een aantal keer gemaakt, werkte prima!
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/soda_bread_24837

MaximusTG: Heb jij al desem uit het boek van Paul Hollywood gemaakt? Klopt het 13 uur rijzen een beetje? Het lijkt me zo ontzettend lang. Planningsgewijs wel handig om te weten. Wat is overigens de hydratatie van zijn starter? Hij schrijft dat je er gewoon water bij moet doen totdat het een nat, slap deeg is.
Ja, heb ik gedaan, heb ik al eens iets over gepost. Volgens mij is zijn desem natter dan 100% hydratatie, want ik heb het twee keer gemaakt, tenminste, had het recept niet heel nauwkeurig gevolgd, tis een slecht recept. En de tweede keer meer water gedaan. 13 uur was ook voor mijn desem veel te lang geweest.
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:23:22 #261
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130679207
Ja, je kunt iets natuurlijk ook gewoon een slecht recept noemen als het niet lukt.
Paul Hollywood _O_
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130679690
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 19:21 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Ja, heb ik gedaan, heb ik al eens iets over gepost. Volgens mij is zijn desem natter dan 100% hydratatie, want ik heb het twee keer gemaakt, tenminste, had het recept niet heel nauwkeurig gevolgd, tis een slecht recept. En de tweede keer meer water gedaan. 13 uur was ook voor mijn desem veel te lang geweest.
Ik heb nu ook maar wat gedaan en ik snap er geen drol van. Ik schakel over naar een andere recept. Tip? Ik heb altijd die van Levine en volgens mij heb ik nog nooit een andere desem gemaakt. Time for a change.
pi_130679703
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 19:23 schreef djkoelkast het volgende:
Ja, je kunt iets natuurlijk ook gewoon een slecht recept noemen als het niet lukt.
Paul Hollywood _O_
Kom maar door: hoe heb jij het aangepakt?
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:40:34 #264
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130679779
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 19:38 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Kom maar door: hoe heb jij het aangepakt?
Ik heb zulks nooit gemaakt, maar niet aan opperbroodheld Paul Hollywood twijfelen, altijd aan jezelf :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:00:49 #265
91830 MaximusTG
pi_130680554
Pff, alsjeblieft, hij is ongetwijfeld een goede bakker, maar blijft gewoon een mens. En het desembrood dat ik uit zijn boek gemaakt heb was prima gelukt hoor, had alleen wat meer water in gemogen, dat heb ik daarna gedaan, die was nog wat beter.
Heb al vaker gewoon zelf een recept bedacht. En mn desembroden lukken verder altijd.
Alleen bij dat recept (seeded sourdough loaf) is de hoeveelheid water die erin gaat heel vaag omdat hij niet specificeert hoeveel water er in z'n desemcultuur zit. Verder gebruikt ie best veel desem in dat brood. Dat kan, maar dan moet die desem wel net op z'n piek zijn qua activiteit. Maar vervolgens heeft het brood een rijstijd van 13 uur! Terwijl het bij mij veel sneller rees. Je hebt het dan alsnog wel over uren, maar goed.
Je kan zo'n recept beter als ruw schema aanhouden.
Uiteindelijk heb ik eerst alles in bakkerspercentages omgerekend en ervan uitgaand dat de desem 100% hydratie was gekeken wat de totale hydratie was. Die zat in de goede range, dus toen gewoon verder alles gewogen, gemengd, gekneed. En me niet aan de rijstijden gehouden omdat het met mijn desem gewoon sneller ging.
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:02:45 #266
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130680630
Ik ben niet zo'n goede broodbakker, maar ik weet wel dat waterhoeveelheden erg kunnen afwijken aan de hand van de omstandigheden, dus daar moet je wel op inspelen natuurlijk ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130684829
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 20:02 schreef djkoelkast het volgende:
Ik ben niet zo'n goede broodbakker, maar ik weet wel dat waterhoeveelheden erg kunnen afwijken aan de hand van de omstandigheden, dus daar moet je wel op inspelen natuurlijk ;)
Ik denk dat PH zelf heel erg op zijn gevoel bakt, wat prima kan met zijn ervaring. Maar die tactiek is niet zo geschikt voor in een kookboek.
pi_130695193
Goedemorgen :W

Norwich sourdough. Gisteravond mee begonnen, tijdens de laatste rijs volgens het advies 1.5 uur buiten koelkast, daarna zo'n 8 uur in de koelkast gehad.

Gisteravond in de banneton:

En eruit; tijd om te bakken...


Uit de pan, klaar :9



Kruim-foto volgt. Eerst afkoelen en ik ga eerst nog even een uurtje sporten. Bij thuiskomst douchen en dan vers brood eten :9~
Ik was alleen vergeten in te snijden, dat heb ik na een minuut of 10 in de oven nog gedaan. Vandaar wat barsten. Heb hem in een braadpan in de oven gezet, zo'n 20 minuten met deksel en daarna nog 35 minuten zonder deksel.
pi_130696774
:9 Ik ga vandaag ook voor de Norwich, maar met iets meer rogge aangezien ik al een roggestarter had staan met 160 gram rogge. Volgens mij de eerste keer dat ik een 100%desem maak, in plaats van met toch een beetje gist. Ben benieuwd!
pi_130696910
Dit is mijn allereerste desembrood, vind het wel een succes :)
pi_130697682
En deze 2 nog:

pi_130697812
Dat ziet er heerlijk uit!!!
pi_130697923
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2013 11:43 schreef Zo-is-dat het volgende:
Dat ziet er heerlijk uit!!!
En zo smaakt hij ook ja :9 Mijn hemel, ik ben fan _O_. De baktijd heb ik een beetje op gevoel gedaan, het recept gaf aan dat de grotere broden iets langer moesten. Dit was een prima gok zo :)
  † In Memoriam † zondag 1 september 2013 @ 12:07:28 #274
91830 MaximusTG
pi_130698387
Mooi geworden douche-eendje! Lekker brood is dat he? Die rogge geeft het echt een lekkere smaak.
pi_130698606
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 12:07 schreef MaximusTG het volgende:
Mooi geworden douche-eendje! Lekker brood is dat he? Die rogge geeft het echt een lekkere smaak.
Ja heerlijk, heb al drie stukken op :9 Het "voelt" ook anders dan gistbrood tijdens het maken, lijkt het wel. Of ik heb gewoon beter gekneed, dat kan ook.
En dit is dan met een desemstarter van een week oud, ben benieuwd hoe dat er over een maand/half jaar uit zal moeten zien :P
pi_130698910
Ik heb gister geprobeerd een glutenvrij brood te bakken met boekweitmeel... volgens dit recept. Brrrrrrr, wat ontzettend smerig!!!

Ik heb ook rijstmeel gekocht dus ik ga de komende weken gewoon experimenteren tot ik iets eetbaars uit de oven haal, maar heeft iemand toevallig al een succesvol recept voor zulk brood?
  † In Memoriam † zondag 1 september 2013 @ 12:35:09 #277
91830 MaximusTG
pi_130699171
Oei, nee, glutenvrij bak ik nooit. Dat is volgens mij best lastig, zeker om een mooi luchtig brood met open kruim te bakken.
Ik weet wel dat er soms xanthaan- en guargom gebruikt wordt tegenwoordig om de bindende werking van de gluten te vervangen. Misschien heb je daar wat aan?
pi_130706848
Oh, mijn Norwich op de bakplaat gestort en het zakte meteen helemaal uit -O-
pi_130707768
Ik ben een stevige brood eter maar ik hield er niet van om iedere keer boodschappen te moeten doen omdat het brood weer eens op is.
Toen ik "Niet kneden brood" tegen kwam was ik superblij, nu kon ik makkelijk thuis brood bakken en voor hetzelfde geld had ik meteen brood met biologische ingrediënten.

Al snel kwam ik een methode tegen waarbij het deeg maar zes uur hoeft te rijzen met goed resultaat.
Maar ik bleef toch op zoek naar een nog snellere methode.
Eerst nog eens de methode geprobeerd waarbij je altijd een deeg in de koelkast hebt en het zo af kan bakken maar daar kreeg ik niet zulke lekkere broden van.

Totdat ik van de week een recept tegen kwam waarbij ze het deeg lieten rijzen in de magnetron.
Bij dat recept gebruikte ze nogal veel gist en werd mijn brood superhoog maar wel een beetje droog.

Vandaag heb ik mijn eigen recept gebruikt maar het niet zes uur laten rijzen maar twee keer 25 seconden in de magnetron gedaan met dit als resultaat.
Ik vind het een prima brood en ben erg blij dat ik nu binnen twee uur een vers gebakken brood heb waar ik maar erg weinig werk aan heb, gemak dient de mens.

Het recept voor een half broodje:
3 Cups bloem, volkorenmeel of maismeel of een mix daarvan, bij dit brood gebruikte ik 1 cup volkoren en 2 cups bloem
1,5 Cups water
1,5 Teaspoon instant gist
1,5 Teaspoon zout

Je kan er dan ook nog van alles aan toevoegen, ik had er wat zonnebloempitjes en haverzemelen ingedaan.
Het werken met cups en teaspoons vind ik trouwens erg prettig, het is heel simpel te onthouden en je hoeft niks af te wegen op een weegschaal, scheelt ook weer tijd.

Neem een plastic bak die in de magnetron kan, een ronde bak mengt het makkelijkste.
Ik gebruik zo'n soort pannelikker van siliconen, daarmee schraap je alles makkelijk bij elkaar.

Mik eerst de droge stoffen bij elkaar en meng dat met een spatel.
Doe het water er bij en mix, er ontstaat een nogal nat deeg die te plakkerig is om met de hand te kneden.
Dek het af met huishoudfolie.
Zet het 25 seconden in de magnetron op 750 watt.
Vijf minuten laten rusten, in de magnetron laten staan dus.
Nog eens 25 seconden op 750 watt.
Een kwartiertje of zo wachten.
Uit de bak schrapen en in een bakblik voor een half brood doen.
Zet er nog een bakblik omgekeerd bovenop, je creëert dan als het ware een oventje in een oven, dit is een alternatief voor een braadpan waar ze het meestal in bakken, ik heb liever een gewone broodvorm ipv een rond brood.
Zet het in het midden van de oven.
Zet de oven op 250 graden en de wekker op een uur, je hoeft dus niet voor te verwarmen.
Na een uur haal je hem uit de oven en af laten koelen.

Als het goed is zie je hier een foto (gelinkt van google drive, als je het niet ziet zeg het dan even).
pi_130709196
Wat een grappige methode! En voor mij als redelijke leek, ziet het kruim er mooi uit!
pi_130712578
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:58 schreef bloempje-moi het volgende:
Oh, mijn Norwich op de bakplaat gestort en het zakte meteen helemaal uit -O-
Ai, wat is er mis gegaan?
pi_130712704
quote:
17s.gif Op zondag 1 september 2013 18:34 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ai, wat is er mis gegaan?
Het deeg is zo slap dat het direct uitzakte. Het kwam wel weer wat omhoog in de oven maar de broden zijn wat plat. Wel een heel licht brood, weegt bijna niets! :o En erg lekker :9 Ik had wat meer rogge dus ze zijn wat donkerder en heel neutraal en vol van smaak. Zeker voor herhaling vatbaar.
pi_130713002
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 18:37 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Het deeg is zo slap dat het direct uitzakte. Het kwam wel weer wat omhoog in de oven maar de broden zijn wat plat. Wel een heel licht brood, weegt bijna niets! :o En erg lekker :9 Ik had wat meer rogge dus ze zijn wat donkerder en heel neutraal en vol van smaak. Zeker voor herhaling vatbaar.
Hmm, mijn deeg was wel flink stevig... maar heeft dan ook overnacht in de koelkast gestaan. Wel goed gekneed na de autolyse? Daar merkte ik dat het wel even tijd nodig had om echt stevig te worden.
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 09:22:13 #284
91830 MaximusTG
pi_130734191
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:58 schreef bloempje-moi het volgende:
Oh, mijn Norwich op de bakplaat gestort en het zakte meteen helemaal uit -O-
Hmm, dan was het misschien inderdaad niet goed gekneed - maar ik zag ergens dat je meer rogge hebt toegevoegd. Dat kan er ook mee te maken hebben gehad.
pi_130757193
Ik ben nu mijn eerste brood aan het maken. Pics volgen.
  Moderator maandag 2 september 2013 @ 21:30:45 #286
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130758200
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 16:20 schreef Knutsenaar het volgende:
Ik ben een stevige brood eter maar ik hield er niet van om iedere keer boodschappen te moeten doen omdat het brood weer eens op is.
Toen ik "Niet kneden brood" tegen kwam was ik superblij, nu kon ik makkelijk thuis brood bakken en voor hetzelfde geld had ik meteen brood met biologische ingrediënten.

Al snel kwam ik een methode tegen waarbij het deeg maar zes uur hoeft te rijzen met goed resultaat.
Maar ik bleef toch op zoek naar een nog snellere methode.
Eerst nog eens de methode geprobeerd waarbij je altijd een deeg in de koelkast hebt en het zo af kan bakken maar daar kreeg ik niet zulke lekkere broden van.

Totdat ik van de week een recept tegen kwam waarbij ze het deeg lieten rijzen in de magnetron.
Bij dat recept gebruikte ze nogal veel gist en werd mijn brood superhoog maar wel een beetje droog.

Vandaag heb ik mijn eigen recept gebruikt maar het niet zes uur laten rijzen maar twee keer 25 seconden in de magnetron gedaan met dit als resultaat.
Ik vind het een prima brood en ben erg blij dat ik nu binnen twee uur een vers gebakken brood heb waar ik maar erg weinig werk aan heb, gemak dient de mens.

Het recept voor een half broodje:
3 Cups bloem, volkorenmeel of maismeel of een mix daarvan, bij dit brood gebruikte ik 1 cup volkoren en 2 cups bloem
1,5 Cups water
1,5 Teaspoon instant gist
1,5 Teaspoon zout

Je kan er dan ook nog van alles aan toevoegen, ik had er wat zonnebloempitjes en haverzemelen ingedaan.
Het werken met cups en teaspoons vind ik trouwens erg prettig, het is heel simpel te onthouden en je hoeft niks af te wegen op een weegschaal, scheelt ook weer tijd.

Neem een plastic bak die in de magnetron kan, een ronde bak mengt het makkelijkste.
Ik gebruik zo'n soort pannelikker van siliconen, daarmee schraap je alles makkelijk bij elkaar.

Mik eerst de droge stoffen bij elkaar en meng dat met een spatel.
Doe het water er bij en mix, er ontstaat een nogal nat deeg die te plakkerig is om met de hand te kneden.
Dek het af met huishoudfolie.
Zet het 25 seconden in de magnetron op 750 watt.
Vijf minuten laten rusten, in de magnetron laten staan dus.
Nog eens 25 seconden op 750 watt.
Een kwartiertje of zo wachten.
Uit de bak schrapen en in een bakblik voor een half brood doen.
Zet er nog een bakblik omgekeerd bovenop, je creëert dan als het ware een oventje in een oven, dit is een alternatief voor een braadpan waar ze het meestal in bakken, ik heb liever een gewone broodvorm ipv een rond brood.
Zet het in het midden van de oven.
Zet de oven op 250 graden en de wekker op een uur, je hoeft dus niet voor te verwarmen.
Na een uur haal je hem uit de oven en af laten koelen.

Als het goed is zie je hier een foto (gelinkt van google drive, als je het niet ziet zeg het dan even).
[ afbeelding ]
Werken in cups is veel te onnauwkeurig.
Als ik het zo omreken is het in onze normale maten (en dan ga ik uit van 1 zakje instant gist):

500g meel
465ml water
1 pakje instant gist
9g zout

Want jij hebt:

381g meel (als je met US cups weegt dus daar ga je al)
355ml water

Dat is dus 0,93ml water per gram meel (wel heel veel trouwens) en zo kom je op 500g meel/465ml water.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130758331
Met cups weeg je niet, maar meet je af in ... juist cups :P
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator maandag 2 september 2013 @ 21:43:17 #288
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130758932
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:32 schreef Isabeau het volgende:
Met cups weeg je niet, maar meet je af in ... juist cups :P
Maar is onnauwkeurig, want als je klonten hebt, als je meel luchtiger is of juist compacter klopt het niet meer. Brood maken is scheikunde, het moet kloppen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 21:47:22 #289
91830 MaximusTG
pi_130759172
Hoewel ik zelf ook meer een voorstander ben voor het wegen van ingredienten (behalve dingen als gist), kun je best voor jezelf een werkende manier op basis van cups hebben. Je moet dan zorgen dat je altijd op dezelfde manier je cups bloem pakt. Losse greep met cup in zak zodat er een kop op zit, die afstrijken.
Het komt namelijk ook weer niet exact op de gram.
Maar als je je recept wil uitwisselen dan zijn gewichten veel betrouwbaarder.
Inderdaad lijkt er bij Knutsenaar wel erg veel water tov bloem in te zitten; het is waarschijnlijk dat hij dus zn cups bloem aandrukt, en misschien niet eens strak tot de rand, maar iets erboven.
pi_130759182
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:43 schreef djkoelkast het volgende:

Maar is onnauwkeurig, want als je klonten hebt, als je meel luchtiger is of juist compacter klopt het niet meer. Brood maken is scheikunde, het moet kloppen.
Z'n brood ziet er scheikundig dan ook vreselijk slecht uit.

Dat was sarcasme, ik zie het probleem niet

En natuurlijk is wegen nauwkeuriger, maar ik geloof niet zo in op de gram nauwkeurig.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator maandag 2 september 2013 @ 21:48:26 #291
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130759232
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:47 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Z'n brood ziet er scheikundig dan ook vreselijk slecht uit.

Dat was sarcasme, ik zie het probleem niet
Brood ziet er goed uit, maar als je gewoon een zakje gist wil gebruiken dan klopt het recept niet meer, dus altijd gewoon grammen gebruiken, veel makkelijker en makkelijker te vergroten/verkleinen en voor iedereen te adapteren.

En een weegschaal pakken is niet zo veel moeite, cups moet je ook weer afwassen daarna, dus is wegen minder werk :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 21:50:46 #292
91830 MaximusTG
pi_130759394
Wat, jij rekent alles om naar precies 1 zakje gist? Dat is ook wel apart hoor. Je moet juist omrekenen naar hoe groot je vorm is of hoe groot je rijsmandje is. Gist kan je prima met een teaspoon afmeten.
Sowieso zou je anders bij sommige recepten met een preferment eindigen met kilo's en kilo's aan brood.
  Moderator maandag 2 september 2013 @ 22:03:13 #293
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130760160
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:50 schreef MaximusTG het volgende:
Wat, jij rekent alles om naar precies 1 zakje gist? Dat is ook wel apart hoor. Je moet juist omrekenen naar hoe groot je vorm is of hoe groot je rijsmandje is. Gist kan je prima met een teaspoon afmeten.
Sowieso zou je anders bij sommige recepten met een preferment eindigen met kilo's en kilo's aan brood.
Als je snel 1 brood zonder kneden wil maken dan is het toch het handigste om 1 zakje instantgist te gebruiken, is ook het snelste en je zit niet met een half zakje.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 22:13:10 #294
91830 MaximusTG
pi_130760691
"snel" en "no-knead brood" zijn twee termen die niet echt bij elkaar horen. Het hele idee waar het mee begonnen is is een lange rijs met weinig gist en vrij hoog watergehalte waardoor je niet hoeft te kneden. Ja, het kan ook sneller met meer gist, maar dat is niet bevorderlijk voor de smaakontwikkeling.
Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die grotere zakken gist hebben, dus om alles op zakjes gist af te stemmen is een beetje onzinnig.
Nou bak ik tegenwoordig eigenlijk het meeste met desem, dus voor mij is het helemaal geen issue. Maar met een setje tea- en tablespoons is het prima gist afmeten. 1 teaspoon is nl. 3 gram gist.
pi_130760787
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:02 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Misschien ben ik de enige hoor, maar ik vind het juist verschrikkelijk om naar te kijken. Niet alleen omdat het filmpje is uitgerekt, maar omdat het zo massaal is, waar is de aandacht voor het brood? Dat is er niet. Alleen maar fabriekszooi bah.
Dit is dus wel even allemaal onzin wat jij roept. Zeg zulke dingen als je echt verstand heb van zaken wat er in een bakkerij afspeelt!
En als je dit een fabriek noemt hoe noem jij dan de bedrijven waar geen enkele handeling meer komt van de mens maar alles van de machine?

En ja mijn beroep is broodbakker!
  Moderator maandag 2 september 2013 @ 22:23:49 #296
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130761271
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:14 schreef Revje1 het volgende:

[..]

Dit is dus wel even allemaal onzin wat jij roept. Zeg zulke dingen als je echt verstand heb van zaken wat er in een bakkerij afspeelt!
En als je dit een fabriek noemt hoe noem jij dan de bedrijven waar geen enkele handeling meer komt van de mens maar alles van de machine?

En ja mijn beroep is broodbakker!
:')
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130761651
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:23 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

:')
Jou uitlatingen waren anders wel triester hoor. Wel maar wat roepen maar nergens over nadenken. Heeft echt wel een reden waarom bakkers op deze manier werken.
pi_130762183
En gelukkig is de eene bakker de andere niet... Er is hier in de stad voor zover ik tot nu toe 1 zaakje wat ik heb kunnen vinden dat echt lekker, goed brood verkoopt. De rest... nou ja, dat standaardwerk.

Maar ik blijf wel lekker zelf bakken. Leuk, lekker en goedkoper. Puh.
pi_130762564
Voor mij werken de cups en teaspoons gewoon wel goed moet ik zeggen.
En ja, mijn broden zien er elke keer weer iets ander uit omdat ik er van alles nog in gooi, vandaag eens boter en walnoten toegevoegd bijvoorbeeld, prima brood geworden hoor.
En van de week eens wat rogge halen, maismeel maakt het trouwens ook wel lekker.
Maar met deze methode, het niet kneden brood, heb ik to nu toe eigenlijk altijd wel goede broden gehad.

Deze manier van brood bakken werkt voor mij dus goed, vooral ook omdat je er niet zoveel van hoeft te eten.
Inderdaad is het vochtgehalte erg hoog maar dat zorgt er dus ook voor dat het wat sompig is en dat vind ik wel lekker, het is niet zo droog en blijft redelijk lang goed.

Vorige week eens een traditioneel witbrood gebakken, best lekker maar zo luchtig dat ik hem in één dag dus op had gegeten, vult gewoon niet genoeg voor mij.
pi_130763179
quote:
17s.gif Op maandag 2 september 2013 22:38 schreef douche-eendje het volgende:
En gelukkig is de eene bakker de andere niet... Er is hier in de stad voor zover ik tot nu toe 1 zaakje wat ik heb kunnen vinden dat echt lekker, goed brood verkoopt. De rest... nou ja, dat standaardwerk.

Maar ik blijf wel lekker zelf bakken. Leuk, lekker en goedkoper. Puh.
Dat er maar 1 in de stad is komt ook omdat de bakkers het niet makkelijk hebben. De bakkers met 1 winkel met de bakkerij erachter worden steeds minder. De consument krijgt ook aantrekkelijke prijzen in de supermarkt te zien waar bijv een tarwebrood 1.20 kost en bij de echte bakker 2.10. Elke bakker moet gewoon heel goed op die kwaliteit letten want je moet het prijsverschil kunnen proeven in smaak en versheid en houdbaarheid van je produkt. Om dan dus een voorbeeld te geven voor Koelkast. Je kan wel zulke grondstoffen gaan gebruiken en desem en allerlei dingen om een brood lekker te krijgen zoals jij en vele willeen. Maar aan veel mensen kan je niet uitleggen dat je dan zo'n brood voor 3.50 moet gaan verkopen. Grondstoffen zijn ook in de bakkerij gestegen en je heb ook met arbeidsuren te maken die moeten worden terug verdient. Met fijnere bloem en meel kan je sneller werken. Heb je sneller een deeg en naturlijk probeert de bakker het beste eruit te halen. Ook wij verkopen desembrood maar dat verkoopt lang niet zo goed als de rest.
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 23:03:46 #301
91830 MaximusTG
pi_130763420
In principe zou werken met desem of gewoon minder gist en langer gefermenteerd deeg niet voor extra kosten hoeven zorgen. Je schuift alleen het tijdstip waarop je met een batch moet beginnen verder naar achter tov het verkoop moment.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')