abonnement Unibet Coolblue
pi_131112906
Pfff, de meeste examinandi Grieks en Latijn kunnen nog niet eens een tekstje lezen zonder woordenboek. Het minste wat je mag verwachten na 5 of 6 jaar onderwijs is dat je met speels gemak teksten leest zonder een woordenboek te gebruiken. Persoonlijk ben ik een voorstander van goed onderwijs in de klassieke talen en niet alleen voor die paar gymnasiumleerlingen (6% van de leerlingen op de middelbare school in Nederland).

quote:
9s.gif Op donderdag 12 september 2013 15:48 schreef Bananenman het volgende:
Ha interessant, een roeitopic. Oh wacht...
Relax! Een paar reacties over het roeien gooit niet heel de draad van het onderwerp, over het roeien zijn we nu klaar en de draad zal dus wel weer over investeringsbanken gaan gaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131117922
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 07:57 schreef lucatoni het volgende:
Hoi Henk,

Ben nu zelf weer druk bezig met CV en cover letter. Wat tips die ik heb gekregen waar jij misschien ook wat aan hebt:

- Begin de zinnen in je CV met de woorden waar het om gaat (kernwoorden); als je leidinggevende ervaring heb, begin dan met het woord leiding gegeven / verantwoordelijk voor. De eerste woorden moeten de aandacht pakken;

- Probeer anders te zijn dan anderen. Heb je bijv. een bepaalde speciale hobby die niet veel voorkomt, zeker vermelden. (rondreizen bijv. ook melden)

- Wat betreft cv: maak duidelijk waarom een bedrijf JOU zou moeten aannemen.
Bedankt voor je reactie, dit kan ik zeker erin verwerken. Ga van de week maar weer is beginnen met alle brieven versturen. Naar welke banken stuur je allemaal brieven?
pi_131127092
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 03:04 schreef HenkB. het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie, dit kan ik zeker erin verwerken. Ga van de week maar weer is beginnen met alle brieven versturen. Naar welke banken stuur je allemaal brieven?
Zie pm.
"Don't ever give up."
pi_131143094
Het jachtseizoen voor de SA2014 posities is weer geopend. Veel succes aan allen.
pi_131145425
Hallo,

Ik vraag me af hoe het er aan toegaat bij Nederlandse (investerings)banken (NIBC, ING, ABN AMRO, AEGON, RABO, etc.) - werk je daar ook bijzonder veel uren, of valt dat wel mee (daarmee bedoel ik <50 uur per week)? Het lijkt me logisch dat je veel minder verdient qua salaris en boni bij Nederlandse banken in vergelijking met Engelse / Amerikaanse banken - heeft iemand enig idee hoeveel een analist verdient per jaar + bonus (als je ook weet / kan schatten hoeveel een associate, vice president, senior vice president, managing director, etc. verdient, dan hoor ik dat ook graag, aangezien ik op het Internet niets kan vinden over Nederlandse IB salaris). Het lijkt me ook veel makkelijker om aan de bak te komen in de IB in Nederland dan in Engeland / de V.S. - klopt dat?

Hoe zit het eigenlijk met Duitsland en Frankrijk? Ik neem aan dat het niveau daar wat hoger ligt dan in Nederland en dat je daar ook veel gemakkelijker een baan kan krijgen dan in Engeland / de V.S.

Ik heb eigenlijk nog nooit wat gelezen over de IB-wereld in Nederland in deze topics in de tijd dat ik gelurkt heb - waarom eigenlijk niet? Is het beeld van de IB-wereld in Nederland negatief, of is het gewoon dat jullie de V.S. / Engeland als de ''eredivisie'' zien en Nederland als de ''Jupiler League'' en dat het eigenlijk tweede keus is?

Hoe kijken jullie tegen een stage bij Nederlandse investeringsbanken aan? Denken jullie dat Engelse / Amerikaanse banken liever hebben dat je bij een bekend bedrijf zoals E&Y (overigens denk ik dat de Nederlandse banken ook best bekend zijn) hebt stage gelopen, of staat stage lopen bij een Nederlandse bank ook goed?

Alvast bedankt - ik hoop dat iemand dit voor mij kan opklaren
pi_131146555
Meeste van je vragen worden wel beantwoord in de topics. Probeer die eerst even te checken zodat je meeste basis vragen eruit zijn.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_131160092
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:02 schreef Kreus het volgende:
Hallo,

Ik vraag me af hoe het er aan toegaat bij Nederlandse (investerings)banken (NIBC, ING, ABN AMRO, AEGON, RABO, etc.) - werk je daar ook bijzonder veel uren, of valt dat wel mee (daarmee bedoel ik <50 uur per week)? Het lijkt me logisch dat je veel minder verdient qua salaris en boni bij Nederlandse banken in vergelijking met Engelse / Amerikaanse banken - heeft iemand enig idee hoeveel een analist verdient per jaar + bonus (als je ook weet / kan schatten hoeveel een associate, vice president, senior vice president, managing director, etc. verdient, dan hoor ik dat ook graag, aangezien ik op het Internet niets kan vinden over Nederlandse IB salaris). Het lijkt me ook veel makkelijker om aan de bak te komen in de IB in Nederland dan in Engeland / de V.S. - klopt dat?

Hoe zit het eigenlijk met Duitsland en Frankrijk? Ik neem aan dat het niveau daar wat hoger ligt dan in Nederland en dat je daar ook veel gemakkelijker een baan kan krijgen dan in Engeland / de V.S.

Ik heb eigenlijk nog nooit wat gelezen over de IB-wereld in Nederland in deze topics in de tijd dat ik gelurkt heb - waarom eigenlijk niet? Is het beeld van de IB-wereld in Nederland negatief, of is het gewoon dat jullie de V.S. / Engeland als de ''eredivisie'' zien en Nederland als de ''Jupiler League'' en dat het eigenlijk tweede keus is?

Hoe kijken jullie tegen een stage bij Nederlandse investeringsbanken aan? Denken jullie dat Engelse / Amerikaanse banken liever hebben dat je bij een bekend bedrijf zoals E&Y (overigens denk ik dat de Nederlandse banken ook best bekend zijn) hebt stage gelopen, of staat stage lopen bij een Nederlandse bank ook goed?

Alvast bedankt - ik hoop dat iemand dit voor mij kan opklaren
Goed lezen is een kunst. Veel van je vragen zijn inderdaad al beantwoord. Waar je stage loopt in Nederland doet er in feite niet heel veel toe, gaat er meer om wat je werkzaamheden zijn tijdens zo'n stage.
"Don't ever give up."
pi_131172748
Ik kan niet veel interessants vinden als ik ''FOK! SES investment banking nederlandse banken'' op google zoek. Naja, dan maar 15 pagina's lezen.
  zaterdag 14 september 2013 @ 21:30:21 #109
256829 Sokz
Livin' the life
pi_131177514
Niet Google. In de openingspost staan een aantal (de nuttigste) vorige reeksen gelinkt. Vooral de eerste 6/7 topics geven antwoord op al je vragen.
pi_131203630
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2013 22:02 schreef Kreus het volgende:
Hallo,

Ik vraag me af hoe het er aan toegaat bij Nederlandse (investerings)banken (NIBC, ING, ABN AMRO, AEGON, RABO, etc.) - werk je daar ook bijzonder veel uren, of valt dat wel mee (daarmee bedoel ik <50 uur per week)? Het lijkt me logisch dat je veel minder verdient qua salaris en boni bij Nederlandse banken in vergelijking met Engelse / Amerikaanse banken - heeft iemand enig idee hoeveel een analist verdient per jaar + bonus (als je ook weet / kan schatten hoeveel een associate, vice president, senior vice president, managing director, etc. verdient, dan hoor ik dat ook graag, aangezien ik op het Internet niets kan vinden over Nederlandse IB salaris).
Qua werkdruk zal het maar iets minder zijn dan Londen, ik zie die jongens ook altijd hard werken. Je verdient waarschijnlijk minder, maar hoeveel exact weet ik. Salarissen zijn ook enorm veranderd tijdens de crisis, dus er is geen peil meer op te trekken. Ik denk ook niet dat het boeiend is, tegen de tijd dat jij theoretisch MD bent, is alles ongetwijfeld weer 180 graden gedraaid qua salarissen, etc.

quote:
Het lijkt me ook veel makkelijker om aan de bak te komen in de IB in Nederland dan in Engeland / de V.S. - klopt dat?
Klopt.

quote:
Hoe zit het eigenlijk met Duitsland en Frankrijk? Ik neem aan dat het niveau daar wat hoger ligt dan in Nederland en dat je daar ook veel gemakkelijker een baan kan krijgen dan in Engeland / de V.S.
Duitsland/Frankrijk zullen qua niveau Nederland niet veel ontlopen. En voor een Nederlander zal het enorm moeilijk zijn daar een job te krijgen, dat zijn lokale markten die graag lokale mensen aan nemen.

quote:
Ik heb eigenlijk nog nooit wat gelezen over de IB-wereld in Nederland in deze topics in de tijd dat ik gelurkt heb - waarom eigenlijk niet? Is het beeld van de IB-wereld in Nederland negatief, of is het gewoon dat jullie de V.S. / Engeland als de ''eredivisie'' zien en Nederland als de ''Jupiler League'' en dat het eigenlijk tweede keus is?
Ik denk dat laatste, hoewel dat allemaal relatief is. Niks mis met IB in Nederland, maar denk dat initiele ambities vaker hoger liggen.

quote:
Hoe kijken jullie tegen een stage bij Nederlandse investeringsbanken aan? Denken jullie dat Engelse / Amerikaanse banken liever hebben dat je bij een bekend bedrijf zoals E&Y (overigens denk ik dat de Nederlandse banken ook best bekend zijn) hebt stage gelopen, of staat stage lopen bij een Nederlandse bank ook goed?
Je moet stage lopen bij een goede firma, dat is het belangrijkst. E&Y (of Aegon, die je eerder noemde) stelt natuurlijk niks voor qua IB. Ga dan gewoon naar Rabo of ING ofzo, daar heb je meer aan.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_131256329
quote:
99s.gif Op zaterdag 14 september 2013 21:30 schreef Sokz het volgende:
Niet Google. In de openingspost staan een aantal (de nuttigste) vorige reeksen gelinkt. Vooral de eerste 6/7 topics geven antwoord op al je vragen.
Nee, ik bedoel als ik op die termen (FOK! SES investment banking nederlandse banken) zoek, dan krijg ik niets relevants te zien (want ik kom namelijk niet uit op een topic + pagina met relevante informatie over wat ik zoek, en dat zou wel moeten met zo'n zoek opdracht).

Uiteindelijk heb ik pagina 10-12 gelezen van deze reeks (sinds 13 lurk ik al), maar daar stond niet in wat ik zocht en wat ik wel gevonden heb is nu waarschijnlijk niet meer relevant (omdat die informatie al jaren oud is).
pi_131256822
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 17:57 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Qua werkdruk zal het maar iets minder zijn dan Londen, ik zie die jongens ook altijd hard werken. Je verdient waarschijnlijk minder, maar hoeveel exact weet ik. Salarissen zijn ook enorm veranderd tijdens de crisis, dus er is geen peil meer op te trekken. Ik denk ook niet dat het boeiend is, tegen de tijd dat jij theoretisch MD bent, is alles ongetwijfeld weer 180 graden gedraaid qua salarissen, etc.

[..]

Klopt.

[..]

Duitsland/Frankrijk zullen qua niveau Nederland niet veel ontlopen. En voor een Nederlander zal het enorm moeilijk zijn daar een job te krijgen, dat zijn lokale markten die graag lokale mensen aan nemen.

[..]

Ik denk dat laatste, hoewel dat allemaal relatief is. Niks mis met IB in Nederland, maar denk dat initiele ambities vaker hoger liggen.

[..]

Je moet stage lopen bij een goede firma, dat is het belangrijkst. E&Y (of Aegon, die je eerder noemde) stelt natuurlijk niks voor qua IB. Ga dan gewoon naar Rabo of ING ofzo, daar heb je meer aan.
Bedankt voor je constructieve post.

Aangezien het relatief makkelijk is om aan een baan te komen bij een Nederlandse IB, zal een bachelor E&BE (al gedaan) + een master Financial Economics (nu mee bezig) met goede cijfers genoeg zijn om aan een baan te komen bij de ING of Rabo?
pi_131259764
Moet te doen zijn Kreus.

Ik doe zelf ook Economie en moet over een tijdje een masterkeuze gaan maken. Aan de ene kant zit ik aan accounting & control te denken, aan de andere kant hoor ik positieve verhalen over Finance. Ik denk aan control omdat dat mij toch wel trekt(misschien later nog RC doen) vanwege de werkzaamheden en een redelijke baangarantie denk ik zo. Finance lijkt me ook weer leuk, vooral omdat het werk, zoals IB en dergelijke, 'spannender' lijkt.

Maar met het feit dat voor de meeste internships van bijv. Heineken(dit heeft even niks met IB te maken, ecxuses) gewoon een 'MSc in economie' wordt gevraagd, en bij een controllersbaan meestal echt een MSc Accounting & Control. Lijkt me dat je met Accounting & Control dus een stuk meer overlapping hebt en je alsnog in o.a. IB kan rollen... Any thoughts?
pi_131260616
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 22:14 schreef bezemsteeltaart het volgende:
Moet te doen zijn Kreus.

Ik doe zelf ook Economie en moet over een tijdje een masterkeuze gaan maken. Aan de ene kant zit ik aan accounting & control te denken, aan de andere kant hoor ik positieve verhalen over Finance. Ik denk aan control omdat dat mij toch wel trekt(misschien later nog RC doen) vanwege de werkzaamheden en een redelijke baangarantie denk ik zo. Finance lijkt me ook weer leuk, vooral omdat het werk, zoals IB en dergelijke, 'spannender' lijkt.

Er is geen 'vaste' studie om het zo even te noemen waarmee je in IB rolt. Wel zijn met Beta Bachelors en Masters als Quantitative Finance (Mathematical Finance, Financial Mathematics) je kansen een stuk groter omdat deze mensen simpelweg sterker opgeleid zijn dan normale Finance, accounting & control.

De twee laatst genoemde zijn goed, maar niet direct het meest gevraagd door banken. Had vandaag nog een afspraak op de Rabo in Utrecht (hoofdkantoor) met iemand die al ruim 15 jaar in het vak zit (Utrecht, New York, London en nu weer Utrecht) die dit wederom bevestigde.
pi_131261001
Ja ik weet dat je met elke opleiding binnen kan komen, en ik sta ook met beide benen zo op de grond dat ik weet dat econometristen, wiskundigen ed. gewoon hoger op de stapel liggen dan mij. Het was niet zozeer een vraag om IB terecht te komen, maar meer gericht op studiekeuze algemeen, met als kerngedachte dat ik denk met Accounting & Control een groter sollicitatieveld te hebben dan met een MSc. Finance.
pi_131261394
Denk dat deze twee Masters qua sollicitatieveld grootte elkaar niet veel ontlopen, allebei tamelijk breed. Als A&C jou meer aanspreekt, prima.

Doe wat je leuk vindt! :)
pi_131266701
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 21:34 schreef Kreus het volgende:

[..]

Bedankt voor je constructieve post.

Aangezien het relatief makkelijk is om aan een baan te komen bij een Nederlandse IB, zal een bachelor E&BE (al gedaan) + een master Financial Economics (nu mee bezig) met goede cijfers genoeg zijn om aan een baan te komen bij de ING of Rabo?
Het zal waarschijnlijk voldoende zijn voor een interview, maar verder kan je niks zeggen over baan kansen. Zodra je op een interview verschijnt, telt studie meteen veel minder zwaar en gaat het om klik, persoonlijkheid, analytisch vermogen, etc etc.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_131276366
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 22:14 schreef bezemsteeltaart het volgende:
Moet te doen zijn Kreus.

Ik doe zelf ook Economie en moet over een tijdje een masterkeuze gaan maken. Aan de ene kant zit ik aan accounting & control te denken, aan de andere kant hoor ik positieve verhalen over Finance. Ik denk aan control omdat dat mij toch wel trekt(misschien later nog RC doen) vanwege de werkzaamheden en een redelijke baangarantie denk ik zo. Finance lijkt me ook weer leuk, vooral omdat het werk, zoals IB en dergelijke, 'spannender' lijkt.

Maar met het feit dat voor de meeste internships van bijv. Heineken(dit heeft even niks met IB te maken, ecxuses) gewoon een 'MSc in economie' wordt gevraagd, en bij een controllersbaan meestal echt een MSc Accounting & Control. Lijkt me dat je met Accounting & Control dus een stuk meer overlapping hebt en je alsnog in o.a. IB kan rollen... Any thoughts?
Met A&C hoef je niet lang naar een baan te zoeken, aangezien er een tekort aan accountants is, en het salaris is ook goed (lang niet zo goed als in de IB). Wel lijkt het me saai, maar je kan ook in het bedrijfsleven gaan werken een paar jaar nadat je je RA hebt gehaald.

IB kan je met veel studies inkomen (sommige studies bereiden je beter voor op het werk dan andere studies), mits je kan bewijzen dat je slim bent. Dus het lijkt me geen probleem om in de IB te komen als je kan bewijzen dat je analytisch kan denken en slim bent. Het lijkt me inderdaad zo dat het moeilijk is om als accountant aan de slag te gaan met een master Finance, dus als je je opties open wilt houden zou ik voor A&C gaan (ik denk wel dat een master Finance je kansen iets vergroot, maar nogmaals: als ze denken dat jij de juiste persoon voor de baan bent, dan nemen ze je wel aan).
pi_131277534
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 00:38 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Het zal waarschijnlijk voldoende zijn voor een interview, maar verder kan je niks zeggen over baan kansen. Zodra je op een interview verschijnt, telt studie meteen veel minder zwaar en gaat het om klik, persoonlijkheid, analytisch vermogen, etc etc.
Zou ik ook brieven kunnen sturen naar Engelstalige banken, of is dat bij voorbaat hopeloos aangezien ik niet aan een ''gerenommeerde'' universiteit studeer en ook een ''minder gewilde'' master doe en ik het toch tegen mensen moet opnemen die dat beiden wel doen / hebben gedaan? Als dit meehelpt: Qua cijfers behoor ik tot de beste 10% van de klas, m'n gymnasium heb ik afgerond met een 8.2 als totaalgemiddelde (wel een vakkenpakket dat niet als het zwaarst wordt beschouwd door de meeste mensen, maar ik denk dat de HR afdeling de verschillen niet kent), heb ik certificaten dat ik vloeiend / gevorderd in Engels, Frans, Duits en Russisch spreek (Frans, Duits en Engels heb ik op school geleerd en van die talen heb ik testen gemaakt van internationaal erkende instanties waar ik dus certificaten van heb, Russisch heb ik door zelfstudie / cursussen geleerd en voor Russisch heb ik dus ook een test gemaakt waar ik een certificaat voor heb gekregen), en op het moment leer ik Mandarijn - verder qua extra curriculars niet veel bijzonders, en ik denk niet dat ik zoveel voordeel heb door die talen te kennen.

Hou je er eigenlijk in het begin niet meer geld aan over als je niet in London / New York werkt, aangezien de huur en prijs van alles daar veeeeeel hoger is? Op de lange termijn is het beter om bij een Engelstalige bank te werken, maar in je eerste jaren niet lijkt me.

Ik heb gehoord dat ze ook wel eens vragen stellen zoals: ''hoeveel is 73 x 72'' tijdens interviews, klopt dat? Qua persoonlijkheid zoeken ze iemand die zelfverzekerdheid uitstraalt / iemand die haantjesgedrag vertoont - is dat ook juist?
pi_131283140
Ik ben momenteel ook nog student, business economics (richting binnen Eco&Bedrijfskunde) en dus vooral veel finance. Kan je wel antwoord geven op veel van je vragen, aangezien ik zelf ook vol bezig ben met het vinden van een stage nu:

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:59 schreef Kreus het volgende:

Zou ik ook brieven kunnen sturen naar Engelstalige banken, of is dat bij voorbaat hopeloos aangezien ik niet aan een ''gerenommeerde'' universiteit studeer en ook een ''minder gewilde'' master doe en ik het toch tegen mensen moet opnemen die dat beiden wel doen / hebben gedaan? Als dit meehelpt: Qua cijfers behoor ik tot de beste 10% van de klas, m'n gymnasium heb ik afgerond met een 8.2 als totaalgemiddelde (wel een vakkenpakket dat niet als het zwaarst wordt beschouwd door de meeste mensen, maar ik denk dat de HR afdeling de verschillen niet kent), heb ik certificaten dat ik vloeiend / gevorderd in Engels, Frans, Duits en Russisch spreek (Frans, Duits en Engels heb ik op school geleerd en van die talen heb ik testen gemaakt van internationaal erkende instanties waar ik dus certificaten van heb, Russisch heb ik door zelfstudie / cursussen geleerd en voor Russisch heb ik dus ook een test gemaakt waar ik een certificaat voor heb gekregen), en op het moment leer ik Mandarijn - verder qua extra curriculars niet veel bijzonders, en ik denk niet dat ik zoveel voordeel heb door die talen te kennen.
Gymnasium gemiddelde is prima, echter, ze weten wel degelijk het verschil tussen E&M en NT, maar gaat hier meer om het feit dat je een goed gemiddelde hebt dan specifiek welke richting. Wiskunde B is wel belangrijk trouwens.
Vloeiend / gevorderd zijn in een taal is een heel erg groot verschil.. onthoud dat goed. Heb geen idee wat je niveau precies is, maar kan uit ervaring spreken dat enkel lessen op school je absoluut geen vloeiend spreker maken.
Houd hier rekening mee. Stel jij zegt van ik ben vloeiend in Duits moet je niet gek opkijken als de recruiter zegt, dan gaan we vanaf nu in het Duits verder. Wees eerlijk.
Mocht je echter in al die talen vloeiend zijn / zeer hoog niveau hebben (werk gerelateerd!) dan is dit zeker een gigantisch voordeel.
Je kunt best brieven sturen naar Engelstalige banken (denk bijv. aan Rothschild) maar probeer het eerst binnen Nederland. Beter eerst hier ervaring opdoen en dan de overstap maken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:59 schreef Kreus het volgende:

Hou je er eigenlijk in het begin niet meer geld aan over als je niet in London / New York werkt, aangezien de huur en prijs van alles daar veeeeeel hoger is? Op de lange termijn is het beter om bij een Engelstalige bank te werken, maar in je eerste jaren niet lijkt me.
Dit snap ik niet helemaal.. Het gaat toch niet om het geld dat je overhoudt? Werken bij een Engelse bank > werken bij een Nederlandse bank. Alles is daar net een stapje beter. Het is daar allemaal wat groter dan hier + dat je daar waarschijnlijk nog betere vaardigheden opdoet. Daarnaast, waarom zou je eerst een paar jaar hier werken en daarna nog de overstap maken (als dit uberhaupt al te doen is).

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:59 schreef Kreus het volgende:

Ik heb gehoord dat ze ook wel eens vragen stellen zoals: ''hoeveel is 73 x 72'' tijdens interviews, klopt dat? Qua persoonlijkheid zoeken ze iemand die zelfverzekerdheid uitstraalt / iemand die haantjesgedrag vertoont - is dat ook juist?
Dit klopt, ze kunnen in interviews inderdaad hoofdrekenen aan bod laten komen. Dit moet echter geen enkel probleem voor je zijn (binnen een seconde of 30 moet dit echt makkelijk kunnen).
Daarnaast vragen ze ook nog wel eens wat brainteasers als: hoeveel pingpongballen passen er in een boeing747, hoeveel tankstations staan er in Amerika, etc. Niet van wakker liggen, gewoon analytisch nadenken en omschrijven hoe je te werk gaat richting een oplossing.

Zelfverzekerdheid is tot op zekere mate goed. Het moet niet omslaan naar arrogantie. En als je zelfverzekerdheid uitstraalt, zorg dan ook dat je weet waar je het over hebt en goed voorbereid bent. Niets irritanter dan iemand die zich heel goed voelt en er in feite niets van bakt.
"Don't ever give up."
pi_131283589
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 13:59 schreef Kreus het volgende:

[..]

Zou ik ook brieven kunnen sturen naar Engelstalige banken, of is dat bij voorbaat hopeloos aangezien ik niet aan een ''gerenommeerde'' universiteit studeer en ook een ''minder gewilde'' master doe en ik het toch tegen mensen moet opnemen die dat beiden wel doen / hebben gedaan? Als dit meehelpt: Qua cijfers behoor ik tot de beste 10% van de klas, m'n gymnasium heb ik afgerond met een 8.2 als totaalgemiddelde (wel een vakkenpakket dat niet als het zwaarst wordt beschouwd door de meeste mensen, maar ik denk dat de HR afdeling de verschillen niet kent), heb ik certificaten dat ik vloeiend / gevorderd in Engels, Frans, Duits en Russisch spreek (Frans, Duits en Engels heb ik op school geleerd en van die talen heb ik testen gemaakt van internationaal erkende instanties waar ik dus certificaten van heb, Russisch heb ik door zelfstudie / cursussen geleerd en voor Russisch heb ik dus ook een test gemaakt waar ik een certificaat voor heb gekregen), en op het moment leer ik Mandarijn - verder qua extra curriculars niet veel bijzonders, en ik denk niet dat ik zoveel voordeel heb door die talen te kennen.

Hou je er eigenlijk in het begin niet meer geld aan over als je niet in London / New York werkt, aangezien de huur en prijs van alles daar veeeeeel hoger is? Op de lange termijn is het beter om bij een Engelstalige bank te werken, maar in je eerste jaren niet lijkt me.

Ik heb gehoord dat ze ook wel eens vragen stellen zoals: ''hoeveel is 73 x 72'' tijdens interviews, klopt dat? Qua persoonlijkheid zoeken ze iemand die zelfverzekerdheid uitstraalt / iemand die haantjesgedrag vertoont - is dat ook juist?
Je hebt altijd een kans, zeker met goeie cijfers van de middelbare school. Talen helpen ook echt wel, dat is een enorm verschil tussen continentaal Europeanen en de Anglosaksen (die zelden meer dan Engels spreken).

En ja, ze stellen dat soort rekenvraagjes, etc. Maar nee, je moet zeker geen haantjesgedrag vertonen. Zelfverzekerdheid is goed, arrogantie/zelfingenomenheid een no-no. De ideale kandidaat bij ons was een relaxte, slimme "nerd" met sociale vaardigheden. Iemand die natuurlijk wel goed zelfvertrouwen heeft, maar dat toont door op zijn gemak te zijn, etc.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_131283758
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 16:46 schreef lucatoni het volgende:

Vloeiend / gevorderd zijn in een taal is een heel erg groot verschil.. onthoud dat goed. Heb geen idee wat je niveau precies is, maar kan uit ervaring spreken dat enkel lessen op school je absoluut geen vloeiend spreker maken.
Houd hier rekening mee. Stel jij zegt van ik ben vloeiend in Duits moet je niet gek opkijken als de recruiter zegt, dan gaan we vanaf nu in het Duits verder. Wees eerlijk.
Mocht je echter in al die talen vloeiend zijn / zeer hoog niveau hebben (werk gerelateerd!) dan is dit zeker een gigantisch voordeel.
Goed punt: Vloeiend moet echt vloeiend zijn. Anders is het zo'n enorm blunder, dan zak je echt door de mand. Ik heb ook certificaten Spaans, Frans en Duits. Toch enkel Engels als vloeiend op mijn CV gezet, en mijn Engels was dan ook echt bovengemiddeld (Engelse familie, studie in Canada, etc).

quote:
Je kunt best brieven sturen naar Engelstalige banken (denk bijv. aan Rothschild) maar probeer het eerst binnen Nederland. Beter eerst hier ervaring opdoen en dan de overstap maken.
Waarom niet ook direct Engeland proberen? Meeste mensen hebben weinig tijd voor meerdere stages, ik zou altijd Engeland proberen met NL als alternatief. Kun je altijd jaar erna nog een keer proberen, maar liever slaag je direct?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_131284067
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:01 schreef Bajskorv het volgende:

Waarom niet ook direct Engeland proberen? Meeste mensen hebben weinig tijd voor meerdere stages, ik zou altijd Engeland proberen met NL als alternatief. Kun je altijd jaar erna nog een keer proberen, maar liever slaag je direct?
Ik neem graag je advies aan, gezien ik zelf ook nog op zoek ben.
Ga trouwens nu zelf ook bij Rothschild proberen voor een long term internship, omdat ik het idee heb dat je daar wel redelijke kans maakt (+ dat ze mensen zoeken die vloeiend Nederlands spreken voor hun stages global fin advisory benelux team in London).
Twijfel alleen over het feit dat ik dan wel 4 maanden in Lodon zit en er geen huis of dergelijke heb. Ga het desondanks toch gewoon proberen. Minpuntje blijft mijn weinig extra curriculars, omdat ik veel werk.

Wat denk jij bajskorv: dit jaar gebruiken om bij een studievereniging aan de slag te gaan of wel gewoon gelijk proberen om een stage te vinden?
"Don't ever give up."
pi_131284200
Hoe lang moet je nog tot je klaar bent met je studie? Rothschild is trouwens een goeie partij verder, als je daar kans maakt, altijd proberen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_131284288
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 17:10 schreef Bajskorv het volgende:
Hoe lang moet je nog tot je klaar bent met je studie? Rothschild is trouwens een goeie partij verder, als je daar kans maakt, altijd proberen.
Zit nu in mijn derde jaar, laatste jaar bachelor. Een stage zou het wat vertragen, maar heb ik er zeker voor over.
"Don't ever give up."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')