abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:32:10 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128596846
We gaan nog even verder. Tot 1 April kan je je hypotheek nog omzetten.
Laatste intressante posts staan hieronder.

quote:
14s.gif Op woensdag 30 januari 2013 08:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Aflossen:
Voordelen: direct lagere maandlasten (rente daalt door lagere schuld).
Door de lagere schuld in de toekomst, kan het rentetarief misschien dalen (dus de risico-opslag die nu op je hypotheek zit, kan er dan af, omdat bijvoorbeeld de schuld lager is dan de waarde van de woning).
Nadelen: je kunt niet direct meer bij het geld (het zit in de 'stenen')

Zelf sparen:
Voordelen: je kunt in voorkomende gevallen het geld ook aan andere zaken besteden, omdat je er direct bij kunt.
Je kunt op elk zelfgekozen moment aflossen op de schuld, als dat voordeliger is.
Je kunt ook eens bepalen om niet te sparen als dat eens beter uitkomt
Nadelen: wanneer je qua spaargeld boven de (geïndexeerde) vrijstelling in box 3 komt, zul je over het meerdere 1,2% "vermogensbelasting" moeten betalen.
Je moet wel de discipline hebben om te blijven sparen.

Sparen in een polis of rekening:
Voordelen: opgebouwd vermogen is vrijgesteld van heffing in box 3
Nadelen: je moet voldoen aan allerlei fiscale regels en je legt je voor minimaal 15 (maar meestal 20 jaar) vast aan deze verplichting. Een pauze qua inleggen is niet mogelijk .
Bij een bankspaarhypotheek valt het opgebouwde vermogen in de nalatenschap en kan het dus zo zijn dat daarover ook nog eens erfbelasting moet worden betaald.

Voor alle manieren geldt dat daarnaast ook nog berekend moet worden wat voordeliger is (financieel), maar dat gaat alleen over koude getallen met alle onzekerheid in de toekomst voor wat betreft de regelgeving.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 08:57 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ik ben geen kenner hoor, maar ik heb wel dezelfde overweging gemaakt en besloten dat ik mijn aflossingsvrije deel zelf ga aflossen. Voor mij zijn de voordelen van deze vorm:

- Je maandlasten gaan ieder jaar omlaag (hecht ik persoonlijk belang aan)
- hoe minder maandlasten, hoe meer je kan sparen om af te lossen
- vrijheid in aflossen, als je een jaartje minder geld hebt, zit je nergens aan vast
- Voor jou relevant, volgens mij, maar het kan zijn dat dit veranderd is, moet je bij een spaarhypotheek ook een levensverzekering nemen.

Nadelen:
- Je moet jezelf discipline opleggen om ook echt geld opzij te zetten
- Je krjigt minder HRA
- Over de gehele looptijd levert het minder op (al vind ik dit een discussie punt, aangezien je ook minder rente betaalt)

En zo zijn er waarschijnlijk nog wel een aantal te bedenken.
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 09:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Uitleg:

Banksparen tot de maximale vrijstelling (2 x 154.000 euro voor 2012). Daarboven is het rentebestandeel dat toegekend wordt aan de ingelegde premies, progressief belast in box 1.

In formule : (belast) rentebestanddeel = {(uitkering- vrijstelling)/uitkering} x (uitkering-betaalde premies) .
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 09:38 schreef Coelho het volgende:

[..]

Zelf sparen doe je momenteel aan nog geen 2%, bij banksparen is je spaarrente even hoog als je hypotheekrente. Zou je je rente dus voor langere tijd vast zetten aan bijvoorbeeld 5%, dan krijg je ook 5% rente op je bankspaarrekening. Gaat toch net wat sneller, met name vanwege het rente op rente effect.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:32:25 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128596856
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Met een hoge ORV, zou ik een prijs op m'n hoofd zetten. Nou, mij niet gezien, m'n kop in een strop steken.

[..]

Dat van die aflossingsvrije zou ik doen, met de mogelijkheid in box 3 te sparen en op gunstige tijdstippen de hypotheek in box 1 gedeeltelijk af te lossen.

Mag ik even ¤1400 vangen voor dat advies?
Het is een baggeradvies, want je hebt geen enkel benul van de situatie, en het zou voor ons een behoorlijk slecht advies zijn :W
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 juli 2013 @ 21:34:33 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128596942
Als een blauwe de TT en OP wil aanpassen: be my guest, ik zit mobiel dus het moest even makkelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 4 juli 2013 @ 22:16:57 #4
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128599318
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:34 schreef Leandra het volgende:
Als een blauwe de TT en OP wil aanpassen: be my guest, ik zit mobiel dus het moest even makkelijk.
Bizar goede OP gemaakt voor een vervolg-topic, complimenten.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 4 juli 2013 @ 22:18:52 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128599421
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 22:16 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Bizar goede OP gemaakt voor een vervolg-topic, complimenten.
:D
Gewoon "volgend topic openen" gedaan :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_128654730
Vandaag in de volkskrant: premies zijn rap aan het dalen, jarenlang veel te veel betaald, helft van de levensverzekriingen haalt het einde niet; m.a.w. wordt beëindigd voordat diegenen op wiens levens de verzekring is agesloten, dood gaat.

Lekker product, doe met denken aan die woekerdingen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_128655048
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 12:53 schreef blomke het volgende:
Vandaag in de volkskrant: premies zijn rap aan het dalen, jarenlang veel te veel betaald, helft van de levensverzekriingen haalt het einde niet; m.a.w. wordt beëindigd voordat diegenen op wiens levens de verzekring is agesloten, dood gaat.

Lekker product, doe met denken aan die woekerdingen.
Ja de meeste reisverzekeringen en autoverzekeringen keren ook niet uit. Gewoon omdat er weinig gebeurt wat dat betreft. Zo kun je alles wel gaan afkraken wat een verzekering heet. Het is maar goed (of eigenlijk niet) dat die levensverzekeringen niet vaak uitkeren. Zouden ze veel duurder van worden, aan de andere kant zou het wereldbevolkingsprobleem wel wat minder zijn.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 6 juli 2013 @ 15:04:27 #8
74056 crew  ToT
pi_128657813
Edit: Excuses, ik heb een geschikter topic gevonden voor mijn vraag! :@
pi_128660390
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 13:08 schreef Tikbalang het volgende:
Ja de meeste reisverzekeringen en autoverzekeringen keren ook niet uit. Gewoon omdat er weinig gebeurt wat dat betreft. Zo kun je alles wel gaan afkraken wat een verzekering heet. Het is maar goed (of eigenlijk niet) dat die levensverzekeringen niet vaak uitkeren. Zouden ze veel duurder van worden, aan de andere kant zou het wereldbevolkingsprobleem wel wat minder zijn.
Er is een levensgroot verschil tussen een levensverzekering en een auto/reisverzekring. Er zijn zat levens verzekringen die bij leven al uitkeren of bij dood of bij beide; in het laatste geval dus altijd een keer uitkeren. Terwijl dat bij die auto/reisdingen niet het geval hoeft te zijn/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 16:45:58 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_128661289
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 16:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Er is een levensgroot verschil tussen een levensverzekering en een auto/reisverzekring. Er zijn zat levens verzekringen die bij leven al uitkeren of bij dood of bij beide; in het laatste geval dus altijd een keer uitkeren. Terwijl dat bij die auto/reisdingen niet het geval hoeft te zijn/
Je haalt twee levensverzekeringen door elkaar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 15:55:22 #11
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_128761158
Ben gisteren samen met mijn vriendin een schitterend huis misgelopen op de financiering.

- Verkopers waren akkoord met ons bod.
- Op basis van ons salaris konden het huis ruimschoots betalen (we konden meer opnemen dan nodig was).
- Maandlasten waren goed te doen.
- Genoeg spaargeld om interieur, kleine verbouwing, kosten koper, advies- en notariskosten uit eige zak te betalen en dan hielden we nog een buffer over voor evt kapotte auto/wasmachine.
- Hypotheekadviseur was enthousiast over onze situatie (goed gespaard, realistisch bod op realistische woning gedaan, normaal levens- en uitgavenpatroon zonder extreem dure hobbies e.d.).

Kortom alle lichten stonden op groen, behalve één vinkje op de werkgeversverklaring: de intentieverklaring. We hebben gisteren hemel en aarde bewogen om met onze bazen iets geregeld te krijgen maar het zit er gewoonweg niet in. We werken beide bij een overheidsinstantie dus schimmige constructies om die intentieverklaring toch te krijgen zitten er niet in.

Aan de andere kant is er 0,0 mogelijkheid tot flexibiliteit bij de hypotheekverstrekkers (we zijn bij de Rabo geweest en bij een tussenpersoon zoals de Hypotheker).

Dus door één vinkje op de werkgeververklaring zijn we dus meteen en zonder pardon klaar met een huis waar we enorm graag wilde wonen. Zelfs één intentieverklaring was voldoende geweest maar het is 0 op rekest en gaat het huis aan onze neus voorbij.

Mijn grootste frustratie is dat we zonder blikken of blozen 300k kunnen opnemen aan hypotheek als we beide een vast contract/intentieverklaring zouden hebben. Terwijl een vast contraxt/intentieverklaring ook geen zekerheid is, want als het slecht gaat op het bedrijf/organisatie zul je evengoed ontslagen worden: Het is kortom geveinsde zekerheid, maar het maakt of breekt wel je woonplannen.

Ze zeggen dat starters zoals wij de woningmarkt moeten gaan redden, maar we lopen aan beide kanten (werkgever en geldverstrekker) tegen een muur waar niets te regelen valt.

Zo, ik heb even m'n gal gespuid.

:') Komt helemaal goed met die woningmarkt in NL :')
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:00:10 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128761359
Darn wat zonde....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:02:19 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_128761433
Ja, dat is heel zuur.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:07:20 #14
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_128761610
Wat rot zeg :{

En je hebt helemaal gelijk, een intentieverklaring zegt niets en een vast contract ook niet. Zwager heeft laatst een huis gekocht, financiering leek ook rond, totdat bleek dat de hypotheekverstrekker tóch niet akkoord ging met het feit dat zwager een uitzendcontract had.
Bedrijf was zo aardig dit om te zetten naar een contract bepaalde tijd met intentieverklaring. Hoera, huis kon gekocht worden :).
Hij woonde er amper een maand, toen het bedrijf waar hij werkte failliet ging :') . Maakte voor hem niet meer uit, huis is gekocht en de maandlasten kan hij ook nog goed dragen.

Succes met het verwerken van de teleurstelling :*
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:10:31 #15
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128761740
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:55 schreef T_Killer het volgende:
Mijn grootste frustratie is dat we zonder blikken of blozen 300k kunnen opnemen aan hypotheek als we beide een vast contract/intentieverklaring zouden hebben. (..) Het is kortom geveinsde zekerheid, maar het maakt of breekt wel je woonplannen.
Ik ga niet à-la-viva-forum je een knuffel geven. Bij ons op het werk (ook overheid) is er een zeer groot verschil tussen vast en tijdelijk contract. Die tijdelijke jongens zitten elk jaar, of elke 2 jaar, in de rats dat ze de verlenging niet krijgen.

Dus ik ben ervan overtuigd dat jij er veel meer bij gebaat bent, dat je een goedkopere hypotheek krijgt.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_128762775
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 16:10 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ik ga niet à-la-viva-forum je een knuffel geven. Bij ons op het werk (ook overheid) is er een zeer groot verschil tussen vast en tijdelijk contract. Die tijdelijke jongens zitten elk jaar, of elke 2 jaar, in de rats dat ze de verlenging niet krijgen.

Dus ik ben ervan overtuigd dat jij er veel meer bij gebaat bent, dat je een goedkopere hypotheek krijgt.
Bij ons worden de tijdelijk contracten niet meer verlengd vanwege dalende productie (altijd een mooie term in een ziekenhuis). Ik snap de bank ook wel een beetje...Als de werkgever dat geen intentieverklaring wil geven; zeggen ze daarmee eigenlijk dat ze juist niet de intentie hebben om je te houden...
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:44:58 #17
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_128763069
Ze hebben wel de intentie om ons te houden, daar gaan ze in de beoordeling/functioneringsgesprekken steeds van uit. We zijn beide jong, leergierig en ze zijn tevreden over ons functioneren. Alleen kunnen/mogen ze het niet zwart op wit zetten. Ik snap het vanuit hun kant ook wel, want bezuinigignen zus en onzekere toekomst zo. Het is alleen enorm frustrerend.

In 2013 gaan we dus sowieso geen huis meer kunnen kopen. In 2014 is ons salaris op basis van de flexwerkregeling (gemiddelde van de afgelopen 3 jaar) een stuk hoger en gaan we verder kijken. Nu hebben we beiden nog studiejaren met een magere stagevergoeding in dat gemiddelde van 3 jaar zitten en die halen dat gemiddelde inkomen gruwelijk omlaag.
Dat i.c.m. met de komende tijd rustig verder sparen biedt mogelijkheden voor 2014. Maar op dit moment is het gewoon enorm zuur dat deze woning op deze manier niet haalbaar blijkt.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  dinsdag 9 juli 2013 @ 16:52:12 #18
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128763313
Hoeveel kun je sparen per maand? Als jullie met z'n tweeen zijn, allebei HBO/WO'ers, dan moet 1000 euro wel lukken. Dat betekent dat je in 2014 mogelijk een extra 10K kan meebrengen.

Wat is je budget?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:23:17 #19
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_128764381
Ik spaar maandelijks 1300 a 1400. Mn vriendin wat minder maar ook een aanzienlijk bedrag van dr salaris.

Dat we nu de komende maanden dit bedrag kunnen sparen is ook de enige schamele troost op dit moment.

Op basis van één intentieverklaring (die van mij) was ons budget 212k. Het bod wat we hadden gedaan was 205k.k.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_128764497
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:23 schreef T_Killer het volgende:
Op basis van één intentieverklaring (die van mij) was ons budget 212k. Het bod wat we hadden gedaan was 205k.k.
Heeft de verkopende partij nog een eis neergelegd?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 17:34:07 #21
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_128764760
Makelaar belde net wanneer we erin zouden kunnen/willen (bod was akkoord). Maar heb m met pijn in m'n hart de situatie uitgelegd en gezegd dat hij maar contact op moest nemen met een van de 4 andere gegadigden.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  donderdag 11 juli 2013 @ 10:40:39 #22
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128827788
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:23 schreef T_Killer het volgende:
Op basis van één intentieverklaring (die van mij) was ons budget 212k. Het bod wat we hadden gedaan was 205k.k.
Dan zou ik eens rondvragen wat je budget is als je geen intentieverklaring kan krijgen. Met het bedrag dat jij spaart, heb je dat waarschijnlijk zo bij elkaar.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 11 juli 2013 @ 11:45:36 #23
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_128829561
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 10:40 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dan zou ik eens rondvragen wat je budget is als je geen intentieverklaring kan krijgen. Met het bedrag dat jij spaart, heb je dat waarschijnlijk zo bij elkaar.
Een natte-vinger berekening op basis van het gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar komt uit op zo'n 60k a 70k. Wat ik al eerder aangaf: het gemiddelde wordt flink onderuit gehaald door t feit dat we beide nog studiejaren in de afgelopen 3 jaar hadden.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  donderdag 11 juli 2013 @ 13:00:34 #24
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128831753
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 11:45 schreef T_Killer het volgende:
Een natte-vinger berekening op basis van het gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaar komt uit op zo'n 60k a 70k.
Heb je die berekening zelf gemaakt, of deed een hypotheekadviseur dat? Sorry, ikzelf heb altijd een vaste baan gekregen (goede tijd kennelijk).
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 11 juli 2013 @ 13:07:52 #25
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_128831972
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 13:00 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Heb je die berekening zelf gemaakt, of deed een hypotheekadviseur dat? Sorry, ikzelf heb altijd een vaste baan gekregen (goede tijd kennelijk).
Adviseur
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_128917046
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:55 schreef T_Killer het volgende:
Ben gisteren samen met mijn vriendin een schitterend huis misgelopen op de financiering.

- Verkopers waren akkoord met ons bod.
- Op basis van ons salaris konden het huis ruimschoots betalen (we konden meer opnemen dan nodig was).
- Maandlasten waren goed te doen.
- Genoeg spaargeld om interieur, kleine verbouwing, kosten koper, advies- en notariskosten uit eige zak te betalen en dan hielden we nog een buffer over voor evt kapotte auto/wasmachine.
- Hypotheekadviseur was enthousiast over onze situatie (goed gespaard, realistisch bod op realistische woning gedaan, normaal levens- en uitgavenpatroon zonder extreem dure hobbies e.d.).

Kortom alle lichten stonden op groen, behalve één vinkje op de werkgeversverklaring: de intentieverklaring. We hebben gisteren hemel en aarde bewogen om met onze bazen iets geregeld te krijgen maar het zit er gewoonweg niet in. We werken beide bij een overheidsinstantie dus schimmige constructies om die intentieverklaring toch te krijgen zitten er niet in.

Aan de andere kant is er 0,0 mogelijkheid tot flexibiliteit bij de hypotheekverstrekkers (we zijn bij de Rabo geweest en bij een tussenpersoon zoals de Hypotheker).

Dus door één vinkje op de werkgeververklaring zijn we dus meteen en zonder pardon klaar met een huis waar we enorm graag wilde wonen. Zelfs één intentieverklaring was voldoende geweest maar het is 0 op rekest en gaat het huis aan onze neus voorbij.

Mijn grootste frustratie is dat we zonder blikken of blozen 300k kunnen opnemen aan hypotheek als we beide een vast contract/intentieverklaring zouden hebben. Terwijl een vast contraxt/intentieverklaring ook geen zekerheid is, want als het slecht gaat op het bedrijf/organisatie zul je evengoed ontslagen worden: Het is kortom geveinsde zekerheid, maar het maakt of breekt wel je woonplannen.

Ze zeggen dat starters zoals wij de woningmarkt moeten gaan redden, maar we lopen aan beide kanten (werkgever en geldverstrekker) tegen een muur waar niets te regelen valt.

Zo, ik heb even m'n gal gespuid.

:') Komt helemaal goed met die woningmarkt in NL :')
Wat je nog kunt proberen is of een andere hypotheekadviseur je wel kan helpen.
Eentje die gespecialiseerd is in 'moeilijke gevallen'.

(De volgende link plaats ik om te helpen, niet om reclame te maken)
http://www.hypotheekshop.nl/utrecht/zuilen
Zelf heb ik goede ervaring met Hypotheekshop Utrecht Zuilen. Die heeft al meer mensen geholpen waar andere tussenpersonen het ook niet voor elkaar kregen. Je kunt altijd een keer bellen met Cees van Rooijen of hij kansen voor je ziet.
pi_128927342
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:55 schreef T_Killer het volgende:
Ben gisteren samen met mijn vriendin een schitterend huis misgelopen op de financiering.

- Verkopers waren akkoord met ons bod.
- Op basis van ons salaris konden het huis ruimschoots betalen (we konden meer opnemen dan nodig was).
- Maandlasten waren goed te doen.
- Genoeg spaargeld om interieur, kleine verbouwing, kosten koper, advies- en notariskosten uit eige zak te betalen en dan hielden we nog een buffer over voor evt kapotte auto/wasmachine.
- Hypotheekadviseur was enthousiast over onze situatie (goed gespaard, realistisch bod op realistische woning gedaan, normaal levens- en uitgavenpatroon zonder extreem dure hobbies e.d.).

Kortom alle lichten stonden op groen, behalve één vinkje op de werkgeversverklaring: de intentieverklaring. We hebben gisteren hemel en aarde bewogen om met onze bazen iets geregeld te krijgen maar het zit er gewoonweg niet in. We werken beide bij een overheidsinstantie dus schimmige constructies om die intentieverklaring toch te krijgen zitten er niet in.

Aan de andere kant is er 0,0 mogelijkheid tot flexibiliteit bij de hypotheekverstrekkers (we zijn bij de Rabo geweest en bij een tussenpersoon zoals de Hypotheker).

Dus door één vinkje op de werkgeververklaring zijn we dus meteen en zonder pardon klaar met een huis waar we enorm graag wilde wonen. Zelfs één intentieverklaring was voldoende geweest maar het is 0 op rekest en gaat het huis aan onze neus voorbij.

Mijn grootste frustratie is dat we zonder blikken of blozen 300k kunnen opnemen aan hypotheek als we beide een vast contract/intentieverklaring zouden hebben. Terwijl een vast contraxt/intentieverklaring ook geen zekerheid is, want als het slecht gaat op het bedrijf/organisatie zul je evengoed ontslagen worden: Het is kortom geveinsde zekerheid, maar het maakt of breekt wel je woonplannen.

Ze zeggen dat starters zoals wij de woningmarkt moeten gaan redden, maar we lopen aan beide kanten (werkgever en geldverstrekker) tegen een muur waar niets te regelen valt.

Zo, ik heb even m'n gal gespuid.

:') Komt helemaal goed met die woningmarkt in NL :')
Over een paar jaar zul je je werkgever/geldverstrekker dankbaar zijn (want nog véél meer huis voor veel minder geld).
pi_128928088
Tja die intentieverklaringen.. Vriendin en ik willen ook gaan kopen, maar door al het reizen van de afgelopen jaren hebben we 2 intentieverklaringen nodig (omdat gemiddelde afgelopen 3 jaar = te laag). Ik heb een vast contract, dus we hebben er nog 1 nodig. En die gaat er voorlopig niet komen (uitzendcontract) :{
Nu maar 1000 per maand opzij zetten totdat het zover is
pi_128933755
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 09:18 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Over een paar jaar zul je je werkgever/geldverstrekker dankbaar zijn (want nog véél meer huis voor veel minder geld).
Ja met een hypotheek die dan nog maar 60% van je woning mag dekken maar dan nog steeds niet krijgt omdat de regels weer strenger zijn..

Je kunt daar niets over zeggen. Vijf jaar geleden verklaarden mensen mij voor gek dat ik een huis kocht op de top van de markt, maar ik heb mijn huis waar ik gelukkig ben en die mensen kunnen geen hypotheek meer krijgen...

Feit is dat hij en zijn vriendin hun droomhuis mislopen. Je huis moet eerst je thuis zijn en dan pas je beleggingsobject. Maar liever alleen je thuis.
  zondag 14 juli 2013 @ 14:31:15 #30
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_128934164
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:55 schreef T_Killer het volgende:
Mijn grootste frustratie is dat we zonder blikken of blozen 300k kunnen opnemen aan hypotheek als we beide een vast contract/intentieverklaring zouden hebben. Terwijl een vast contraxt/intentieverklaring ook geen zekerheid is, want als het slecht gaat op het bedrijf/organisatie zul je evengoed ontslagen worden: Het is kortom geveinsde zekerheid, maar het maakt of breekt wel je woonplannen.

Ze zeggen dat starters zoals wij de woningmarkt moeten gaan redden, maar we lopen aan beide kanten (werkgever en geldverstrekker) tegen een muur waar niets te regelen valt.

Zo, ik heb even m'n gal gespuid.

:') Komt helemaal goed met die woningmarkt in NL :')
Tsja, te zot voor woorden eigenlijk. :(

De banken leven kennelijk nog in de vorige eeuw. Het is toch allang duidelijk dat een intentieverklaring, of zelfs een vast contract, helemaal niks meer zegt? Als de werkgever van je af wil, om wat voor reden dan ook, dan lukt dat uiteindelijk altijd, vast contract of niet. De tijd dat mensen xx-jaar voor dezelfde werkgever bleven werken is iets van de vorige eeuw.

Het lijkt er heel sterk op dat de banken gewoon iedere slappe smoes aanwenden om maar te voorkomen dat ze geld moeten uitlenen. Huizenkopers zoals jullie zijn dus de klos.
Inderdaad, gaat lekker met die huizenmarkt, zo! :{w
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 14 juli 2013 @ 21:14:30 #31
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128949077
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 14:31 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het is toch allang duidelijk dat een intentieverklaring, of zelfs een vast contract, helemaal niks meer zegt? Als de werkgever van je af wil, om wat voor reden dan ook, dan lukt dat uiteindelijk altijd, vast contract of niet.
Je drijft het tot in het absurde om je punt duidelijk te maken. Feit blijft: men komt minder makkelijk van je af als je een vast contract hebt. Waar of niet?

Nou ben ik persoonlijk juist van de andere kant. Het is me een doorn in het oog dat werkgevers langzaam maar zeker al het risico bij de werknemer leggen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 15 juli 2013 @ 00:48:50 #32
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_128958442
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:14 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Je drijft het tot in het absurde om je punt duidelijk te maken. Feit blijft: men komt minder makkelijk van je af als je een vast contract hebt. Waar of niet?
Ik drijf niks tot 'tot in het absurde'. Feit is, en feit blijft, is dat een werkgever te allen tijde een beroep kan doen op een ontbinding van het arbeidscontract bij de rechter op grond van 'verandering van omstandigheden'. Ja, zoals het arbeidsrecht nu (nog steeds) is, krijgt de werknemer een afkoopsom, maar of dat opweegt tegen het verlies van je baan, zeker ook niet als je al wat ouder bent... dat is dus de vraag, want als 50+-er ben je gewoon domweg KANSLOOS op de arbeidsmarkt. Een goede vriend van mij is er drie maanden geleden uitgeschopt bij een zeer bekende telecom-boer. Okee, hij krijgt wegens 30 jaar trouwe dienst een enorme klap geld mee - maar hij had liever nog gewoon WERK gehad, nu., want hij moet het toch nog een jaartje of 15 uitzingen van die afkoopsom. :{
Of niet soms? :?

quote:
Nou ben ik persoonlijk juist van de andere kant. Het is me een doorn in het oog dat werkgevers langzaam maar zeker al het risico bij de werknemer leggen.
Dat ben ik dus volledig met je eens. :Y
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  maandag 15 juli 2013 @ 08:09:03 #33
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_128962035
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:48 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Feit is, en feit blijft, is dat een werkgever te allen tijde een beroep kan doen op een ontbinding van het arbeidscontract bij de rechter op grond van 'verandering van omstandigheden'
Of niet soms? :?
Ja, dat is inderdaad zo. Nou ligt dat misschien aan mijn persoonlijke ervaring, maar ik heb bovenstaande nog niet meegemaakt in mijn werksfeer, terwijl ik natuurlijk genoeg 1- of 2-jaar-contracters eruit heb zien vliegen.

Easy peasy, gewoon contract niet verlengen, klaar.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 15 juli 2013 @ 09:16:12 #34
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_128962662
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 08:09 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad zo. Nou ligt dat misschien aan mijn persoonlijke ervaring, maar ik heb bovenstaande nog niet meegemaakt in mijn werksfeer, terwijl ik natuurlijk genoeg 1- of 2-jaar-contracters eruit heb zien vliegen.

Easy peasy, gewoon contract niet verlengen, klaar.
Mijn ervaring: bij het bedrijf van een vriendin van mij moest 80% van het personeel weg. De vaste medewerkers waren binnen 3 maanden allemaal weg, ontbinding via het UWV. De mensen met een tijdelijk contract, mochten dat uitdienen. Dus mijn vriendin heeft nog een halfjaar lánger werk gehad dan de mensen met een vast contract 8)7
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_129258217
Ben ik weer met een neiuwe vraag:

Na het vastleggen van de hypotheekrente en het aflossen van de hypotheek ben ik me nu aan het verdiepen in de spaarpremie die ik betaal. Ik heb een spaarzeker polis bij Interpolis lopen. Dit is een spaarproduct en levensverzekering in één.

Ik heb het idee dat het verzekeringsdeel te duur is en wil deze twee dus van elkaar loskoppelen. Uiteraard ga ik eerst eens onderzoeken of het uberhaupt goedkoper kan. Zijn er dingen waar ik waakzaam op moet zijn bij dergelijke bezigheden? Iemand uberhaupt al ervaringen mee?
pi_129266376
Je bent echt een dief van je eigen portemonnee. Als je nu koopt.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 20:58:05 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129266502
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 20:55 schreef hpeopjes het volgende:
Je bent echt een dief van je eigen portemonnee. Als je nu koopt.
Oh thnx, we kunnen beter wachten tot de prijzen weer gestegen zijn?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_129266550
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 20:55 schreef hpeopjes het volgende:
Je bent echt een dief van je eigen portemonnee. Als je nu koopt.
Jaja die kennen we wel, dat zei men vijf en tien jaar geleden ook, wonen is niet hetzelfde als beleggen.

Wil je nog wat clichés kwijt? Ik kan namelijk nog wel wat wandtegeltjes gebruiken.
pi_129266621
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 20:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh thnx, we kunnen beter wachten tot de prijzen weer gestegen zijn?
Zolang de prijzen met bijna 10% per jaar dalen, lijkt het mij vrij duidelijk wat je moet doen. Het gaat immers om tienduizenden euro's per jaar, die een beetje meer geduld je kunnen opleveren.

Deze prijsdalingen gaan echt geen 10 jaar meer duren. Misschien hooguit nog een jaar of 4. En inderdaad, als de prijzen stabiliseren, of zelfs weer een beetje beginnen te stijgen, dan stap je in.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 21:02:25 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129266682
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:01 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Zolang de prijzen met bijna 10% per jaar dalen, lijkt het mij vrij duidelijk wat je moet doen. Het gaat immers om tienduizenden euro's per jaar, die een beetje meer geduld je kunnen opleveren.

Deze prijsdalingen gaan echt geen 10 jaar meer duren. Misschien hooguit nog een jaar of 4. En inderdaad, als de prijzen stabiliseren, of zelfs weer een beetje beginnen te stijgen, dan stap je in.
En tussendoor (tussen verkopen en kopen) moeten we dus huren?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_129266814
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

En tussendoor (tussen verkopen en kopen) moeten we dus huren?
Inderdaad. Of antikraken. Of een andere creatieve oplossing.

Niks mis mee hoor, dat "huren". :)
  dinsdag 23 juli 2013 @ 21:08:08 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129266943
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:05 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Inderdaad. Of antikraken. Of een andere creatieve oplossing.

Niks mis mee hoor, dat "huren". :)
We zijn niet allemaal amper van school hè.... lastig anti-kraak wonen met een peuter.
Maar goed, dan moet ik dus een jaar of 4 huren, tegen zo'n 1.000 tot 1.500 per maand?
Dat gaat me dus in 4 jaar minimaal ¤ 48.000 kosten?
Waar zit m de winst helemaal?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_129267266
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

We zijn niet allemaal amper van school hè.... lastig anti-kraak wonen met een peuter.
Maar goed, dan moet ik dus een jaar of 4 huren, tegen zo'n 1.000 tot 1.500 per maand?
Dat gaat me dus in 4 jaar minimaal ¤ 48.000 kosten?
Waar zit m de winst helemaal?
LOL wat denk jij dat een koophuis kost per jaar dan? Dat dat gratis is ofzo?

Kopen is net zo zeer "geld in het water gooien" (om maar weer eens een typisch dom koperscliché te gebruiken), als huren. Wonen kost nu eenmaal geld.

De rente die je over je hypotheek betaalt zie je echt nooit meer terug. Evenmin de OZB-aanslag, onderhoudskosten, eventuele VVE-bijdrage, erfpachtkosten, alsmede de kosten die je maakt bij de aankoop zelf.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 21:24:30 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129267571
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:16 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

LOL wat denk jij dat een koophuis kost per jaar dan? Dat dat gratis is ofzo?

Kopen is net zo zeer "geld in het water gooien" (om maar weer eens een typisch dom koperscliché te gebruiken), als huren. Wonen kost nu eenmaal geld.

De rente die je over je hypotheek betaalt zie je echt nooit meer terug. Evenmin de OZB-aanslag, onderhoudskosten, eventuele VVE-bijdrage, erfpachtkosten, alsmede de kosten die je maakt bij de aankoop zelf.
Nee, ik denk niet dat een koophuis gratis is, ik weet dat het niet gratis is, maar die 48K die ik in 4 jaar aan huur kwijt ben die ben ik dus ook aan een huis kwijt als ik daar 4 jaar woon.

Dus waar zit m precies de winst als ik nu (na verkoop) 4 jaar ga huren voor ik weer koop?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_129268264
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, ik denk niet dat een koophuis gratis is, ik weet dat het niet gratis is, maar die 48K die ik in 4 jaar aan huur kwijt ben die ben ik dus ook aan een huis kwijt als ik daar 4 jaar woon.
Minimaal. En dat is dan nog exclusief de waardevermindering van je huis in die 4 jaar.
quote:
Dus waar zit m precies de winst als ik nu (na verkoop) 4 jaar ga huren voor ik weer koop?
De winst is gelijk aan de waardevermindering die je huis in die 4 jaar zou hebben, als je wél zou kopen. Lijkt mij logisch, maar goed.
  Moderator dinsdag 23 juli 2013 @ 21:45:45 #46
5428 crew  miss_sly
pi_129268503
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:40 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Minimaal. En dat is dan nog exclusief de waardevermindering van je huis in die 4 jaar.

[..]

De winst is gelijk aan de waardevermindering die je huis in die 4 jaar zou hebben, als je wél zou kopen. Lijkt mij logisch, maar goed.
En dan tel je het Woongenot van wonen in een woning die helemaal naar je zin is, of is te maken, gewoonweg niet mee? Want dat is namelijk ook veel waard. Een huis kan een belegging zijn, maar ook 'gewoon' een woning waar je met plezier woont.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_129268938
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En dan tel je het Woongenot van wonen in een woning die helemaal naar je zin is, of is te maken, gewoonweg niet mee? Want dat is namelijk ook veel waard. Een huis kan een belegging zijn, maar ook 'gewoon' een woning waar je met plezier woont.
Stel dat de huizenprijzen de komende jaren met 5% per jaar blijven dalen. Dat is dus in 4 jaar tijd zo'n 20%. Op een huis van 2 ton hebben we het dan over een daling van bijna 40k.

Is dat "Woongenot" jou, bovenop de kosten die je in die 4 jaar toch al maakt, 40k extra waard? Mij niet. Maar als dat voor jou wel zo is, ja, dan moet je misschien maar gewoon kopen.
pi_129268968
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:16 schreef hpeopjes het volgende:

De rente die je over je hypotheek betaalt zie je echt nooit meer terug.

Elk jaar weer een redelijk deel eigenlijk! (sorry moest hem even maken, ik snap je redenatie).
  dinsdag 23 juli 2013 @ 22:07:34 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_129269411
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:55 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Stel dat de huizenprijzen de komende jaren met 5% per jaar blijven dalen. Dat is dus in 4 jaar tijd zo'n 20%. Op een huis van 2 ton hebben we het dan over een daling van bijna 40k.

Is dat "Woongenot" jou, bovenop de kosten die je in die 4 jaar toch al maakt, 40k extra waard? Mij niet. Maar als dat voor jou wel zo is, ja, dan moet je misschien maar gewoon kopen.
Hoezo kosten die je extra maakt? Die 48k huur ben ik dan iig niet meer kwijt.

Dus al met al bespaar ik een verhuizing door het huis nu te kopen en niet over 4 jaar voor 40k minder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_129269439
Terug naar het topic en deze vraag:

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 16:24 schreef zatoichi het volgende:
Ben ik weer met een neiuwe vraag:

Na het vastleggen van de hypotheekrente en het aflossen van de hypotheek ben ik me nu aan het verdiepen in de spaarpremie die ik betaal. Ik heb een spaarzeker polis bij Interpolis lopen. Dit is een spaarproduct en levensverzekering in één.
Wat is er nu aan de hand? Hypotheek heb je afgelost en je blijft met die verzekeringspolis zitten? Opdoeken dat (on)ding
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')