abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 4 juli 2013 @ 14:58:13 #1
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_128581046
Beste allen,

Ik ben een complete noob hierin, dus ik probeer het zo simpel mogelijk te houden en wil jullie ook vragen om dat te doen in de beantwoording van mijn vraag.

Wij hebben een internetcontract afgesloten en vanaf vandaag zou er een signaal moeten zijn. Modem werkt en zendt een signaal uit, maar er is geen verbinding met het internet. Dus we hebben de provider even gebeld om te vragen hoe dat kan en de meneer aan de telefoon zei dat er kabels binnen het IS/RA punt gewisseld moeten worden.

Afijn, ik schroef dat ding dus open en wat ik daar aantref is hogere wiskunde, nee, kwantumfysica voor mij. Er zijn heel veel aansluitingspunten, kabeltjes in 4 kleuren, waarvan er 2 nergens heen leiden (lijken afgeknipt te zijn).
Ik kan het natuurlijk wel uitleggen, maar een foto zegt meer dan duizend woorden. Zo ziet het eruit:



Aan jullie de vraag wat ik hiermee aan moet. Welke ader moet waar in? Als iemand mij kan vertellen welke kabel van waar naar waar moet leiden om het internet aan de praat te krijgen, zou dat heel fijn zijn. De modem wordt dus aangesloten middels zo'n 4-pins telefoonstekker.

Maar voordat ik aan de slag ga na jullie instructies, nog een hele belangrijke vraag:
Staat er spanning op deze bende als ik alle stroom in huis uitzet?
Want het komt natuurlijk ergens anders vandaan dus ik vraag me af of er dan nog steeds spanning op blijft staan.
Ik heb hier namelijk precisieschroevendraaiers en die zijn volledig van metaal. Geen zin om geėlektrocuteerd te worden, dus als er nog spanning op staat koop ik eerst even een geschikte schroevendraaier.

Alvast hartelijk bedankt.

edit: Ohja, van Googlen word ik niet veel wijzer. ;(

[ Bericht 2% gewijzigd door Levolution op 04-07-2013 15:07:15 ]
This isn't even my final form.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:09:47 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_128581559
Ja, er staat nog steeds spanning op als je de netspanning in huis eraf haalt. Doe daar niet moeilijk over, dat is maximaal 30V, en dan alleen als het een telefoonlijn is, en op dat moment daadwerkelijk de bel overgaat. De normale spanning is nog een stuk lager, en het vermogen erachter is niet bijster groot.

Alleen rood en blauw zijn nog in gebruik, tenzij je een 2e lijn over dezelfde kabel hebt lopen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:14:05 #3
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_128581770
Telefoonlijn heeft een max. (gelijk)spanning van 45 V, maar dat is niet echt iets om je zorgen over te maken, omdat het inderdaad alleen zo is als de telefoon overgaat.

Standaard is het roodblauwe paar in gebruik maar soms ook het oranjewitte paar, als je twee lijnen hebt op dezelfde kabel.

Zie hier voor aansluitschema:
http://support.watel.nl/watel_schema_telecom_data.pdf
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:22:33 #4
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_128582208
Ik ga dus niet dood als ik er dadelijk mee ga spelen, dat is goed nieuws.

Over het aansluiten; als ik het goed begrijp, hoef ik dus niets met de witte en de oranje kabel te doen, maar gaat het hier om de blauwe en rode kabeltjes. Mijn vraag is wat ik hier dan mee moet doen, want ze zijn al aangesloten zoals in het aansluitschema (op een 'a' en op een 'b'), maar zoals op de foto te zien is, lopen de andere uiteinden helemaal nergens heen.

Om het heel simpel te houden: wat moet er nou in mijn foto gebeuren met die blauwe en rode kabeltjes?

De aarde (groen) gaat trouwens naar EB bij mij, in het schema is dit niet het geval, maar dat maakt verder niet uit denk ik.
This isn't even my final form.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:33:19 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_128582706
Gaan er vanuit dit aansluitpunt daadwerkelijk draadjes ergens heen een leiding in ?
Werkt een telefoontoestel erop ?
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:36:12 #6
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_128582835
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:33 schreef mvdejong het volgende:
Gaan er vanuit dit aansluitpunt daadwerkelijk draadjes ergens heen een leiding in ?
Ja, ik zie ze erachter lopen, maar of die ook werkelijk op het aansluitpunt aangesloten zijn van achter zal ik moeten controleren door nog meer los te schroeven. Ik ga even kijken brb.
quote:
Werkt een telefoontoestel erop ?
Helaas geen idee, dat heb ik hier niet.
This isn't even my final form.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:36:21 #7
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_128582845
quote:
10s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:22 schreef Levolution het volgende:
Ik ga dus niet dood als ik er dadelijk mee ga spelen, dat is goed nieuws.

Over het aansluiten; als ik het goed begrijp, hoef ik dus niets met de witte en de oranje kabel te doen, maar gaat het hier om de blauwe en rode kabeltjes. Mijn vraag is wat ik hier dan mee moet doen, want ze zijn al aangesloten zoals in het aansluitschema (op een 'a' en op een 'b'), maar zoals op de foto te zien is, lopen de andere uiteinden helemaal nergens heen.

Om het heel simpel te houden: wat moet er nou in mijn foto gebeuren met die blauwe en rode kabeltjes?

De aarde (groen) gaat trouwens naar EB bij mij, in het schema is dit niet het geval, maar dat maakt verder niet uit denk ik.
Mogelijk bedoelde de meneer aan de telefoon dat je het oranjewitte paar moet aansluiten in plaats van het blauwrode paar? Mocht dat ook niet helpen, dan hebben ze het signaal mogelijk niet goed op je lijn gezet (dat gebeurt door een monteur ergens in een verdeelkast in je wijk).
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:38:09 #8
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_128582931
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:33 schreef mvdejong het volgende:
Gaan er vanuit dit aansluitpunt daadwerkelijk draadjes ergens heen een leiding in ?
Werkt een telefoontoestel erop ?
Ik heb nog eens gekeken, en de rode en blauwe draadjes die UIT de leiding komen, zijn doorgeknipt, m.a.w. ze sluiten niet aan op dit zichtbare aansluitpunt.
This isn't even my final form.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:39:17 #9
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_128582973
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:38 schreef Levolution het volgende:

[..]

Ik heb nog eens gekeken, en de rode en blauwe draadjes die UIT de leiding komen, zijn doorgeknipt, m.a.w. ze sluiten niet aan op dit zichtbare aansluitpunt.
Je zal moeten zorgen dat het rode draadje uit de leiding terechtkomt bij pin a waar je modem in zit, en het blauwe draadje bij pin b.
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:39:26 #10
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_128582980
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:36 schreef ludicrous_monk het volgende:

[..]

Mogelijk bedoelde de meneer aan de telefoon dat je het oranjewitte paar moet aansluiten in plaats van het blauwrode paar? Mocht dat ook niet helpen, dan hebben ze het signaal mogelijk niet goed op je lijn gezet (dat gebeurt door een monteur ergens in een verdeelkast in je wijk).
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, ik heb niet zelf met die meneer gesproken maar mijn vriendin zei wel zoiets.
Dus het oranjewitte paar dat in het onderste stuk zijn aangesloten op de foto, moet ik daar aansluiten waar nu het losgeknipte blauwrode paar zit?
This isn't even my final form.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:41:07 #11
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_128583076
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:39 schreef ludicrous_monk het volgende:

[..]

Je zal moeten zorgen dat het rode draadje uit de leiding terechtkomt bij pin a waar je modem in zit, en het blauwe draadje bij pin b.
Er zijn twee blauwe en twee rode draadjes die uit de leiding komen, maakt het nog uit welke rode en blauwe ik pak? Ik vermoed van niet.

Maar zal ik dan eerst maar eens proberen de witte en de oranje op de a en b te brengen? Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat de meneer aan de telefoon dat gezegd heeft.
This isn't even my final form.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:41:28 #12
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_128583090
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:39 schreef Levolution het volgende:

[..]

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, ik heb niet zelf met die meneer gesproken maar mijn vriendin zei wel zoiets.
Dus het oranjewitte paar dat in het onderste stuk zijn aangesloten op de foto, moet ik daar aansluiten waar nu het losgeknipte blauwrode paar zit?
Het punt in je plaatje ziet er ook helemaal niet uit als een IS/RA punt overigens. Is dit wel echt de plek waar de lijn je huis binnen komt?
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:43:34 #13
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_128583197
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:41 schreef ludicrous_monk het volgende:

[..]

Het punt in je plaatje ziet er ook helemaal niet uit als een IS/RA punt overigens. Is dit wel echt de plek waar de lijn je huis binnen komt?
Het is het tweede ding op onderstaande foto van Google:



Heet dit geen IS/RA? Er is namelijk nog meer in de meterkast waar PTT op staat (lijkt op het 3e ding van de foto hierboven) maar daar hoef ik niks mee te doen.
This isn't even my final form.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:47:08 #14
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_128583356
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:43 schreef Levolution het volgende:

[..]

Het is het tweede ding op onderstaande foto van Google:

[ afbeelding ]

Heet dit geen IS/RA? Er is namelijk nog meer in de meterkast waar PTT op staat (lijkt op het 3e ding van de foto hierboven) maar daar hoef ik niks mee te doen.
Hmja het is meestal verstandig om het modem zeer dicht bij het punt aan te sluiten waar de lijn echt je huis binnen komt. Maar ik denk dat je het eerst maar eens moet proberen met het ding op je eerste foto. Probeer alle blauwrode paren en alle oranjewitte paren. Maar doorgeknipte dingen aansluiten heeft natuurlijk geen zin ;)
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:48:08 #15
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_128583400
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 15:47 schreef ludicrous_monk het volgende:

[..]

Hmja het is meestal verstandig om het modem zeer dicht bij het punt aan te sluiten waar de lijn echt je huis binnen komt. Maar ik denk dat je het eerst maar eens moet proberen met het ding op je eerste foto. Probeer alle blauwrode paren en alle oranjewitte paren. Maar doorgeknipte dingen aansluiten heeft natuurlijk geen zin ;)
Dan ga ik nu even bezig met alle opties, ik laat het nog weten! Bedankt.
This isn't even my final form.
  donderdag 4 juli 2013 @ 16:52:33 #16
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_128586048
Nope, ik heb alle mogelijke combi's geprobeerd, maar niks werkt.
Ik ga nog even naar de provider bellen.
This isn't even my final form.
pi_128587717
Losschroeven en kijken of de rode en blauwe aders erachter zitten, zijn zo te zien afgeknipt. Probeer het rood/witte paar aan te sluiten, als dit niet werkt het oranje/witte paar aansluiten. Desnoods maak je even een foto als je beide aansluitingen hebt los geschroefd (schroeven aan de zijkant).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')