abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128564954
Ik zie vele studieverenigingen zoals FSR, YEBA, STAR op internet en ook vele studentenverenigingen zoals de N.S.R en de S.S.R.

Maar wat is nou precies het verschil tussen beide of is het hetzelfde met twee verschillende benamingen?

Want ik zou graag lid willen worden, maar vraag me af wat de voordelen en nadelen zijn? En hoe het precies zit? Want zelf ken ik niemand, al de mensen die ik kende van de middelbare school gaan compleet iets anders doen. Ik weet niet of je 'alleen' lid kan worden, het kan wel, maar ik weet niet echt of dat leuk is, aangezien ik, zoals ik al zei niemand kent in de stad etc.
pi_128565226
Studentenvereniging is veel meer een hechte gemeenschap en studievereniging meer zo nu en dan samen iets doen, veel minder geforceerd. Zitten ook normalere mensen maarbij studentenvereniging maak je wel dingen mee. Beetje afhankelijk van je aard, zijn wel leuke ervaringen.
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_128565252
Studievereniging is van je opleiding zelf, dus alleen mensen die jouw opleiding doen (soms zijn dit meerdere opleidingen). Behalve een borrel zal je niet heel extreme dingen doen met je studievereniging

Studentenvereniging is voor studenten in het algemeen. Bij een studentenvereniging kom je in een jaargroep etc. ga je allemaal dingen doen, waar je vaak ook verplichtingen hebt. Dit is meer het feesten en leve de lol idee.
  donderdag 4 juli 2013 @ 00:28:53 #4
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_128565335
Ik kan het je trouwens van harte aanraden om bij een studentenvereniging te gaan. Ze komen in alle kleuren en smaken, van corporaal tot roeivereniging of enigszins alternatief en alles daar tussenin.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_128565737
Verplichtingen bij een vereniging? Dat klinkt krankzinnig. Je wordt vrijwillig lid. Als je niet mee wilt doen, dan niet. :')

Wat kan ik onder extreem verstaan bij een studentenvereniging?

Ik had zelf iets vernomen van een ontgroening of dergelijke, maar heb daar niet zoveel van begrepen.
pi_128565807
Yup, ontgroeningen horen er hier en daar bij..... Verder heb je bij een studievereniging vaak korting op schoolboeken of iets dergelijks.
pi_128565820
Eerste weekje is verplicht daarna niet meer, tenzij je actief aan dingen gaat deelnemen. Je kunt het zo druk maken als je zelf wil
Althans bij ons, was maar een kleine verenigong
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
  donderdag 4 juli 2013 @ 00:40:41 #8
367642 Jackie-Treehorn
pi_128565835
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 00:38 schreef -Spaghetti- het volgende:
Verplichtingen bij een vereniging? Dat klinkt krankzinnig. Je wordt vrijwillig lid. Als je niet mee wilt doen, dan niet. :')

Wat kan ik onder extreem verstaan bij een studentenvereniging?

Ik had zelf iets vernomen van een ontgroening of dergelijke, maar heb daar niet zoveel van begrepen.
Dat dat "krankzinnig" is, is natuurlijk een beetje overdreven. Of je nu lid wordt van de lokale voetbal- of tennisclub of een studentenvereniging. Je zult in elk verenigingsverband ook iets moeten inbrengen. Het is per slot van rekening niet alleen maar nemen. De mate waarin dingen van je verwacht worden of verplicht gesteld worden verschilt sterk tussen de verschillende verenigingen.
Refill?
pi_128565851
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 00:39 schreef Jake89 het volgende:
Yup, ontgroeningen horen er hier en daar bij..... Verder heb je bij een studievereniging vaak korting op schoolboeken of iets dergelijks.
Wat houdt dat precies in dan?
pi_128565893
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 00:41 schreef -Spaghetti- het volgende:

[..]

Wat houdt dat precies in dan?
Dat ze als je Titulaer van je achternaam heet met fotolijm een nepbaard op je gezicht plakken.
pi_128565925
quote:
3s.gif Op donderdag 4 juli 2013 00:40 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Dat dat "krankzinnig" is, is natuurlijk een beetje overdreven. Of je nu lid wordt van de lokale voetbal- of tennisclub of een studentenvereniging. Je zult in elk verenigingsverband ook iets moeten inbrengen. Het is per slot van rekening niet alleen maar nemen. De mate waarin dingen van je verwacht worden of verplicht gesteld worden verschilt sterk tussen de verschillende verenigingen.
Dat is logisch. Zonder inbreng kan de vereniging niet eens bestaan. Heb je het over de studenten- of studievereniging nu?
pi_128565965
Wat voor opleiding ga je doen en waar?
  donderdag 4 juli 2013 @ 00:44:42 #13
367642 Jackie-Treehorn
pi_128565980
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 00:43 schreef -Spaghetti- het volgende:

[..]

Dat is logisch. Zonder inbreng kan de vereniging niet eens bestaan. Heb je het over de studenten- of studievereniging nu?
Ik heb zelf alleen ervaring met een studentenvereniging.
Refill?
  donderdag 4 juli 2013 @ 03:03:20 #14
181126 MouzurX
Misschien?
pi_128568350
Studievereniging is gezellig met mensen van dezelfde studie/-richting/universiteit/hogeschool.
Studentenvereniging is voor paupers die allemaal hetzelfde eruit willen zien, hun grootste prestaties hebben in de hoeveelheid bier die ze op kunnen zoeken en neerkijken op alles wat niet bij hun groepje hoort.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  donderdag 4 juli 2013 @ 03:24:43 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128568484
quote:
10s.gif Op donderdag 4 juli 2013 03:03 schreef MouzurX het volgende:
Studievereniging is gezellig met mensen van dezelfde studie/-richting/universiteit/hogeschool.
Studentenvereniging is voor paupers die allemaal hetzelfde eruit willen zien, hun grootste prestaties hebben in de hoeveelheid bier die ze op kunnen zoeken en neerkijken op alles wat niet bij hun groepje hoort.
Je hebt er weinig van begrepen. Maar vooroordelen zijn altijd makkelijk, niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_128571687
Heeft iemand ervaring met het studentenleven in Rotterdam.en de studentenverenigingen (zoals het Corps) en zou hij/zij daar wat over kunen vertellen?
pi_128572140
quote:
Dus het verschil is dat studieverenigingen geen verplichtingen heeft en geen ontgroeningen en studentenverenigingen wel?

Studievereniging kun je dus zien als borrels en kennis maken met mensen? Alleen het lijkt me sterk dat ze zomaar korting geven voor je studieboeken, er is toch wel een tegenprestatie dat geleverd moet worden..?
pi_128573290
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 10:33 schreef -Spaghetti- het volgende:

[..]

Alleen het lijkt me sterk dat ze zomaar korting geven voor je studieboeken, er is toch wel een tegenprestatie dat geleverd moet worden..?
Nee, vaak niet. Meestal is iedereen van een studie lid,en doet driekwart van de leden helemaal niets bij de studievereniging behalve het kopen van boeken met korting eenmaal in het jaar.
  donderdag 4 juli 2013 @ 11:26:43 #19
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_128573598
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 10:33 schreef -Spaghetti- het volgende:

[..]

Dus het verschil is dat studieverenigingen geen verplichtingen heeft en geen ontgroeningen en studentenverenigingen wel?

Studievereniging kun je dus zien als borrels en kennis maken met mensen? Alleen het lijkt me sterk dat ze zomaar korting geven voor je studieboeken, er is toch wel een tegenprestatie dat geleverd moet worden..?
Ik zou het lekker bij een studieclubje houden (krijg je alles over te horen tijdens de kennismakingsdagen van je studie wanneer je student/scholier wordt) en wellicht iets verder kijken wanneer je na een jaartje studeren wat meer zicht op alles hebt gekregen. Anders snap je er waarschijnlijk geen pepernoot van.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_128574300
Studieverenigingen en studentenverenigingen hebben vrijwel niks met elkaar te maken.

Studieverenigingen zijn er echt voor je studie. Deze regelen boeken, uitjes bij bedrijven, af en toe een borrel. Bijna iedereen is hier lid van. Per faculteit in Rotterdam heb je een studie vereniging. Je kan hier lid van worden zonder verdere verplichtingen, maar je kan natuurlijk ook actief lid worden. Die korting krijd je dus ook zomaar zonder tegenprestatie.
Check deze site voor studieverenigingen in Rotterdam : http://www.rotterdamstudents.nl/studieverenigingen.php

Studenten (gezelligheids-) verenigingen hebben weinig met de unie zelf te maken. Het zijn vaak hechte groepen met vaak verplichte borrelavonden. Of dit iets voor jou is zul je zelf moeten bepalen. De een vindt het top de ander ruk. De verenigingen in Rotterdam zijn erg divers. Er is een gelovige vereniging en ook bijvoorbeeld het corps. Voor zo'n verening geldt ook dat er een ontgroening bijhoort, is ff klote maar vaak wordt er gezegd dat je bij een verening vrienden voor het leven maakt. In hoeverre dit waar is laat ik verder aan jou over
check : http://www.eur.nl/eureka/(...)udentenverenigingen/
via google vind je dan wel meer info

Je lijkt er niet zo veel van te weten. Ik raad je dan ook aan om naar de Eurekaweek te gaan. Dit is de officiële introductie week van de Erasmus universiteit. Hier maak je kennis met alle diverse verenigingen. Studie, student , sport, muziek wat je maar wil. Iedereen doet er hier alles aan om jou alles uit te leggen over zijn of haar vereniging. Daarnaast zijn er mooie feestjes bij de verenigingen en zie je ook nog mooie plekken van Rotterdam.
  donderdag 4 juli 2013 @ 12:05:45 #21
394975 Azorius
Momentje hoor
pi_128574962
Ik raad je aan om bij allebei lid te worden, want lid worden van een vereniging is een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen! Is prima te combineren, aangezien je aan een studievereniging weinig tijd kwijt bent (tenzij je heel veel commissies doet natuurlijk). Aan een studentenvereniging ben je meer tijd kwijt, maar dat ligt ook een beetje aan de opzet van de vereniging en de mate van participatie van jouw kant. Ben zelf actief bij een studentenvereniging en een studievereniging en ik kan me bij allebei de verenigingen prima vermaken. Er zijn wel een aantal wezenlijke verschillen tussen beide verenigingen. Ik zet even wat kenmerken op een rijtje.

Studievereniging: borrels, excursies, commissies, paar feestjes, studiegenoten, aantal activiteiten en korting op boeken.

Studentenvereniging: eventuele ontgroening, feesten, reisjes, jaarclubs, uitgaan, disputen, commissies en veel bier.

Weet niet naar welke stad je gaat, maar ga alle studentenverenigingen en roeiverenigingen eens langs (inclusief de corporale en AHC verenigingen ^O^ ). Houd er wel rekening mee dat bekrompen personen zoals degene in het voorbeeld hieronder al bij voorbaat een mening over je hebben.
quote:
pi_128575509
Ow wacht, zie net dat ts havo heeft gedaan. HBO heeft andere studieverenigingen dan de unie
  donderdag 4 juli 2013 @ 12:43:17 #23
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_128576161
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 12:21 schreef bitowner het volgende:
Ow wacht, zie net dat ts havo heeft gedaan. HBO heeft andere studieverenigingen dan de unie
Ah kut man, wordt ie ook al geen student, kan ie ook niet lid worden bij een studentenvereniging. Nou ja, dan blijft de scouting altijd nog over.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 4 juli 2013 @ 13:27:27 #24
367642 Jackie-Treehorn
pi_128577632
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 12:21 schreef bitowner het volgende:
Zijn er bij HBO opleidingen uberhaupt wel studieverenigingen :?
Refill?
pi_128577877
ja dacht het wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')