Dit heeft totaal niks te maken met DJMO en haar situatie waar ik op reageerde dus als je het niet erg vindt laat ik deze aan me voorbij gaanquote:Op maandag 1 juli 2013 09:22 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar soms heb je ook jeugdzorg nodig omdat zij de indicatie leveren voor speciaal onderwijs Moet je dan de keuze maken jeugdzorg niet in te schakelen, maar niet het beste voor je kind te willen
Nee, maar soms is het niet zo simpel als je doet voorkomenquote:Op maandag 1 juli 2013 09:24 schreef laziness het volgende:
[..]
Dit heeft totaal niks te maken met DJMO en haar situatie waar ik op reageerde dus als je het niet erg vindt laat ik deze aan me voorbij gaan
Je bent wel een drammer hè? Je quote mij terwijl je reactie totaal niet slaat op waar ik op reageerde. En nu weer.quote:Op maandag 1 juli 2013 09:25 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, maar soms is het niet zo simpel als je doet voorkomen
Dat eigen topic dus. Het gaat niet om J of G, het gaat om de thuisbasis.quote:Op maandag 1 juli 2013 10:35 schreef debuurvrouw het volgende:
Dat is sowieso meer een R&P discussie maar denk ik nu hier wel relevant. Op dit moment. Ik kom even terug op wat ik eerder zei. Er spelen zoveel niet-autisme gerelateerde dingen mee dat je wel in het kleuter tot puber topic kan meeposten DMJO of een eigen topic openen. Houden we het hier alleen voor Ouders van jonge kinderen met autisme.
op mijn school (waar ik leerkracht ben) laten we sowieso kinderen uit groep 2 al kennismaken met de juf van groep 3. Ze gaan ook al eens kijken in het lokaal als groep 3 gymt, doen daar al een keertje een lesje uit het schrijfboek enzo. Het is voor veel kinderen een grote overgang natuurlijk, van lekker spelen naar hele dagen werken. Ik weet niet of de vakantie al begonnen is, maar je zou aan de juffen kunnen vragen of ze al een keer mag kijken in groep 3!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:20 schreef Nijna het volgende:
Mag ik vragen aan de mensen met hun kinderen op het reguliere onderwijs, hoe doen jullie dat bij een nieuwe leerkracht/nieuw schooljaar?
Samen om de tafel, dingen uitleggen of...?
Op zich doet M. het goed tot nu toe, maar er gaan wel veel dingen veranderen zo in groep 3. Best een overgang, voor een heleboel kinderen denk ik.
Ik ben sowieso erg benieuwd hoe ze het gaat doen en we willen ook zeker met juf om de tafel na de vakantie.
Ik kreeg al de tip om gelijk af te spreken om regelmatig even een contactmoment te hebben (ook mijn eigen onzekerheid hoor...), dus dat wil ik sowieso vragen aan juf, hoe zij daar tegenover staat...
Ze heeft veel moeite met voor zichzelf opkomen, en bij samenwerken is standaard ondersteuning nodig. ze laat zich erg makkelijk de kaas van 't brood eten. Voorbeeldje: laatst was ze op school steeds haar gum kwijt, anderen pakken/lenen het en geven het niet terug. Ik zag in een winkel grappige gummetjes in de vorm van een eendje, en kocht een setje voor haar, zodat ze haar gum in elk geval makkelijker zou kunnen herkennen. laat ze het bij de overblijf per ongeluk uit haar tas vallen, duikt er een ander kind op en die zegt 'Van Mij!'. Ze sputterde nog wel even tegen, maar dat andere kind bracht het zo overtuigend, dat zelfs de overblijfmoeder concludeerde dat het eendje dan wel van 't andere meisje zou zijn. Gelukkig zaten er 3 in 't pakje dus de volgende dag gaf ik haar nr 2 mee, dit keer met haar naam erop geschreven. Die nam ze toch maar weer mee terug naar huis omdat ze te bang was dat er iets mee zou gebeuren. Het idee dat ze dan wel voor zichzelf op zou kunnen komen (omdat de naam erop staat) vindt ze eigenlijk al te spannend volgens mij. Dan maar liever steeds d'r gum kwijt...quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:28 schreef livelink het volgende:
Trui, ook spannend dus straks voor het nieuwe schooljaar. Fijn dat Cato het zo goed heeft gedaan op school. Waar merk je in dat sociale weerbaarheid een probleem is?
Vertel M iig dat ze niet na één dag al kan lezen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:20 schreef Nijna het volgende:
Mag ik vragen aan de mensen met hun kinderen op het reguliere onderwijs, hoe doen jullie dat bij een nieuwe leerkracht/nieuw schooljaar?
Oh, wat mooi om te lezen!quote:Op maandag 15 juli 2013 20:02 schreef livelink het volgende:
Maar bijvoorbeeld ook omdat de juf zei dat zij het niet altijd direct doorheeft als Job boos is, maar dat tegenwoordig de andere kinderen uit de klas haar of een andere leerkracht gaan waarschuwen als Job boos dreigt te worden, waardoor het bijna nooit meer escaleert.
Trui, wellicht een idee om samen met Cato (liefst in samenwerking met de nieuwe meester!) wat kleine doelen op te stellen waar ze stap voor stap aan kan werken? Ik doe dat in de groep regelmatig volgens de methode van http://www.kidsskills.org/Dutch/. Daarmee maak je kinderen eigenaar van hun leren. Ik heb er fijne ervaringen mee.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:58 schreef trui het volgende:
[..]
Ze heeft veel moeite met voor zichzelf opkomen,
Dat vertelde juf ook, maar ze vertelde dat ze ook begint met een verhaal over een jongetje dat dat ook denkt en er dan achter komt dat hij dat allemaal gaat leren in groep 3.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Vertel M iig dat ze niet na één dag al kan lezen.
Dat is een teleurstelling die ik meermalen heb gehoord na de eerste dag groep 3.
Dan hoop ik dat de juf goed kan differentieren, anders wordt het een saai jaar wat lezen betreft. Hoewel, avi is een methode om de technische vaardigheid te toetsen. Wellicht biedt het begrijpend lezen een uitdaging.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:22 schreef Nijna het volgende:
Overigens moest ik wel een beetje gniffelen, want M leest al erg goed... (overigens ook iets waar ik wel benieuwd naar ben, hoe ze daar nou mee omgaan op school, de juf van groep 2 heeft getest waar ze ongeveer zat en kwam op avi-m5 uit... ),
Ik weet dat het technisch lezen is, het begrijpend lezen is nog niet zo ver hoor... al krijg ik wel het idee dat ze steeds meer door krijgt wat ze nou eigenlijk leest (ze had laatst een boekje over de cavia en daar weet ze dan toch best wat uit te vertellen zo ineens als donderslag bij heldere hemel ), maar wat dat betreft is er denk ik echt nog genoeg te leren .quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dan hoop ik dat de juf goed kan differentieren, anders wordt het een saai jaar wat lezen betreft. Hoewel, avi is een methode om de technische vaardigheid te toetsen. Wellicht biedt het begrijpend lezen een uitdaging.
En Nijna, voor elke moeder (en vader denk ik!) is groep 3 een mijlpaal en spannend.
Ja, dat is idd vaak zo, dat verstandelijke vs. de praktijk. En zeker bij een kind met ASS zal het lastig zijn om de theorie ook daadwerkelijk toe te passen. Maar daarom zou het fijn zijn als je met de meester stapjes kunt maken. Die maakt Cato natuurlijk van heel dichtbij én in de dagelijkse praktijk mee. Ik hoop van harte dat hij haar daarin kan begeleiden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:56 schreef trui het volgende:
klinkt goed die methode, Moonah, ik zal eens vragen of ze die bij haar op school ook kennen. Rots & Water ken ik weer van de school van Willem. Bij Cato doen ze aan 'kanjertraining'. Het lastige is dat ze dat verstandelijk allemaal prima begrijpt, maar als 't erop aankomt om zelf zoiets toe te passen valt 't nog flink tegen, en schrikt ze al gauw terug. Zelfs bij veel jongere kinderen. Ik heb al afgesproken om direct na de zomer eens met de nieuwe meester om tafel te gaan. En op zich heb ik er alle vertrouwen in dat de huidige juf een hele goede overdracht doet hoor. zij heeft haar ook geweldig begeleid en de groepjes waar Cato in zat ook daar op een heel positieve en rustige manier in betrokken.
Dit dusquote:Op woensdag 17 juli 2013 09:05 schreef Nijna het volgende:
Moonah, ik vind het super dat je zo meedenkt! Waardevol, dank je!
Ik denk dat het wijsheid is om naar je moedergevoel te luisteren en in te schatten wat voor Eli leuk en haalbaar is. Het is tenslotte zijn feestje. Rekening houden met zijn gebruiksaanwijzing dus? Zeker! Waarschijnlijk houdt hij het hele jaar al tekening met die van anderen. Kan Eli meedenken over wat hij zou willen doen? Verder kan het goed werken om van tevoren met hem door te lopen wat er gaat gebeuren en, als het buitenshuis is, al eens met hem te gaan kijken.quote:Op woensdag 31 juli 2013 15:59 schreef DaviniaHR het volgende:
even een ander vraagje. Eli is over een maandje jarig (wordt 6). Nu ben ik een beetje aan het kijken voor kinderfeestjes maar het klinkt allemaal zo druk! Ik denk dat we Eli ook heel blij maken met een feestje thuis zonder verdere opsmuk.
Maar misschien vindt hij een feestje op een kinderboerderij ook wel leuk.
Wat is wijsheid? Wel een feestje buiten de deur doen en dan hopen dat hij dat leuk vindt?
Hij zit dan ook precies 2 weken in groep 3, dus heel druk moeten we het ook niet maken, denk ik dan.
in hoeverre houden jullie rekening met de gebruiksaanwijzing van jullie kind in het kiezen van een feestje?
Ik zou niet zo een boekje kunnen bedenken, maar misschien aan de hand van een vriendenboekje? Dat je met haar bekijkt wie wat erin heeft geschreven en aan de hand daarvan stiekem eens probeert in te gaan op het onderwerp?quote:Op woensdag 31 juli 2013 23:26 schreef Nijna het volgende:
Ze wordt nog maar 6, maar ik zit inderdaad ook te denken om het eens te hebben over vriendjes. Misschien zijn er ook wel boekjes. Ze leest graag en ze haalt best veel informatie uit boekjes als ze haar aanspreken. Ik merk vaak dat als ik iets probeer te vertellen, dat ze het ook niet altijd prettig vindt (ik denk dat ik nog niet helemaal de goede manier heb gevonden wat dat betreft). Maar als iemand nog een goed boek weer over vriendjes... Maar het is wel een goed idee om het er toch eens over te hebben en wat uit te leggen.
Klinkt goed, je verzint met deze overwegingen vast een invulling die fijn is voor haar.quote:Ik denk inderdaad dat vwb een feestje, ik een aantal dingen zal bedenken waar ze uit kan kiezen. Ik zag op de site van staatsbosbeheer dat ze ook kinderfeestjes in het bos doen, ik wil sowieso eens informeren wat dat inhoud, beetje afhankelijk daarvan is het misschien wel leuk.
Gelukkig heb ik nog even, maar ik ben al wel wat aan het nadenken erover. Iets thuis vind ik ook prima en heeft als voordeel dat ze zelfs even naar boven kan, mocht het toch teveel zijn.... Die afspraak hebben we op verjaardagen ook, als het teveel is dan komt ze zeggen dat ze even naar boven gaat en dan kan ze alleen naar boven. Er gaan geen andere kinderen ofzo mee, want dan heeft ze nog niet haar moment. Jammer dat niet alle visite dat begrijpt, maar goed dat hou je toch...
Dit. Heel erg dit eigenlijk.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:36 schreef Moonah het volgende:
Rituelen duiden vaak op een sterke behoefte aan controle. Wellicht kun je vanuit dat perspectief er een vinger achter krijgen?
Ja, het is fout gegaan nadat J. ineens de neiging tot experimenteren kreeg met koken. Niks werd meer standaard gekookt, overal werd ineens een ingewikkeld recept van gemaakt. En dan had Job zich de hele dag verheugd op broccoli en dan stond er ineens een onherkenbaar prutje voor hem dat door J. broccoli werd genoemd. Sinds ik 's middags niet meer werk en daardoor weer ben gaan koken, gaat het wel beter. Zo heb ik nu bijvoorbeeld ook ingesteld dat we elke maandag taco's eten. Voor Katja en J. wordt dat wel eens saai, maar voor Job is dat heel fijn. Maar nu in de vakantie gaat het allemaal weer anders en wat ik net terug had gewonnen met eten, ben ik nu na 2 weken vakantie weer helemaal kwijt.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:36 schreef Moonah het volgende:
Rituelen duiden vaak op een sterke behoefte aan controle. Wellicht kun je vanuit dat perspectief er een vinger achter krijgen?
Oh, dat is jammer dan dat dat het niet op loste...quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:41 schreef livelink het volgende:
Het begon al toen hij nog medicatie had, ik hoopte juist dat het over zou gaan met het stoppen van de medicatie.
Dat laatste dus heb ik maar aangeklopt bij Mensa, in de hoop dat ze daar handvaten kunnen biedenquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:34 schreef Nijna het volgende:
Adnap, ze voelt zich op school volgens mij echt op haar gemak! Zo fijn .
Een bizar hoog iq... maar dus geen ass. Kunnen ze er wel wat mee qua ondersteuning oid? Of is het: hier is de uitslag red je er maar mee?
Oh meid ik zou zo graag je helpen, maar ik weet niet hoe *machteloos*quote:Op woensdag 28 augustus 2013 06:15 schreef livelink het volgende:
Samenwerken is ook lastig, Adnap. Ergens is er een moment gekomen in deze maatschappij dat samenwerken ineens het meest belangrijk is van alles. Terwijl er zoveel mensen zijn die in hun eentje tot veel betere prestaties komen. Lijkt me helemaal moeilijk als je een veel hoger iq hebt dan de rest.
Lijkt me een goed voornemen, Lady. Kost natuurlijk wel een hoop tijd, maar kennelijk heeft L. die begeleiding met huiswerk echt nodig.
Het nieuws van gisteren is vannacht pas echt ineens ingezonken bij mij. Hele nacht liggen piekeren hoe ik alles ga regelen als het slecht gaat in de taxi zonder dat Job, werk of Katja de dupe gaat worden. Ik ben er nog niet uit.
Ja Wat wil je weten?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 07:43 schreef DroogDok het volgende:
Zijn er bij de posters hier al ervaringen met de Autipas?
http://www.autisme.nl/wat-wij-doen/autipas.aspx
Reageren mensen begripvol als je die pas laat zien in een pretpark en je wil via de uitgang van een attractie naar binnen? Mijn ervaring is dat er al gezicht en gescholden wordt als iemand in een rolstoel niet in de rij hoeft te staan, voor een autist zal nog minder begrip zijn lijkt me.quote:
Vriendje van mijn zoon heeft een autipas. Wij zijn er een aantla malen bij geweest dat er gebruik van werd gemaakt (pretpark en bij een station met busvervoer waar een enorme rij stond). In beide gevallen werd er niet moeilijk gedaan en kregen we met het hele gezelschap (3 volwassenen, 2 kinderen) voorrang.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 09:50 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Reageren mensen begripvol als je die pas laat zien in een pretpark en je wil via de uitgang van een attractie naar binnen? Mijn ervaring is dat er al gezicht en gescholden wordt als iemand in een rolstoel niet in de rij hoeft te staan, voor een autist zal nog minder begrip zijn lijkt me.
Dat klinkt wel een beetje herkenbaar (en geen auti hier, maar wel gevoelig joch). Chris is vorig jaar ook eens zo thuis gekomen. Helemaal in tranen dat juf boos op hem was. Bleek het bij navraag een klassikale mededeling geweest te zijn over het blijven zitten op je stoel tijdens je werkje (tenzij wc/vraag/etc). Hij nam dat heel persoonlijk op en dacht dat de juf boos op hem was. Juf bleek het klassikaal gezegd te hebben omdat er veel kinderen wandelen, maar Chris niet. Chris had daar juist last van. Misschien is het zoiets met de bloemen ook? Dat ze er in hun hoofd een eigen idee aan plakken wat niet altijd de werkelijkheid is. Of in ieder geval niet zo ernstig als in hun hoofd..quote:Op woensdag 28 augustus 2013 10:34 schreef Nijna het volgende:
En ik mag niet meer mee de klas in, ik denk dat juf iets heeft gezegd over dat ouders niet persé meer mee hoeven tot in de klas en dat M daar haar eigen draai aan heeft gegeven...
Ze wil ook niet meer overblijven, maar ze kon wel vertellen waarom. Blijkbaar is er vorig jaar een moeder van een meisje uit haar klas, boos geworden toen ze bloemetjes plukten (???) op het grasveld bij school in de pauze. Ik zal eens navragen, want ik snap niet zo goed waarom iemand daar boos over zou worden (mits het gewoon madeliefjes/paardebloemen/boterbloemen waren).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mama van 2 lieve meiden :)
eigenlijk vind ik dit een heel mooi verhaal. hoe die zwemleraar dus kennelijk precies de goede aanpak wist om job toch in de goede richting te krijgen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 22:34 schreef livelink het volgende:
Zal vast goed gaan, Nijna
Dat doet me denken aan het afzwemmen van Job voor zijn C-diploma. Bij het proefzwemmen weigerde hij alles. Hij wilde niet aangekleed zwemmen, deed niet mee met alle verplichte dingen en wilde absoluut niet naar de leraar luisteren.
Uiteindelijk heeft zijn zwemleraar hem in het zwembad gegooid en gezegd dat hij dan maar de hele tijd baantjes moest zwemmen als hij toch niks anders wilde doen. Dat was op vrijdagavond en zaterdag zou het afzwemmen zijn. Ik ging er natuurlijk van uit dat Job niet mocht afzwemmen, maar de zwemleraar verzuchtte alleen dat Job weer een van zijn buien had gehad en dat hij zeker wist dat Job het wel kon en dat hij dus toch zaterdag mocht afzwemmen.
Man, wat was ik zenuwachtig. Ik was er weer helemaal op voorbereid dat Job alles zou weigeren en het hele afzwemmen in het honderd zou laten lopen. Maar als het braafste jongetje van de klas kwam Job het zwembad in en deed keurig alles zoals het hem gevraagd werd. Luisterde naar aanwijzingen, bleef netjes in de rij staan en zitten, liet zich niet afleiden door de andere kinderen of door het lawaai en het publiek. En dat 1,5 uur lang
Mij konden ze na die 1,5 uur wegdragen, zo veel energie had het me gekost.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van de week gesprek gehad op school, was erg prettig. Een juf die dingen ziet en het in de gaten houdt. Er vallen dingen op en ze is echt aan het zoeken naar een manier waarop ze M. het beste dingen kan aanbieden zonder dat ze door de bomen het bos niet meer ziet.
Goed gevoel bij, we gaan zeker de komende tijd met enige regelmaat even op de tafel om te kijken of er dingen zijn en zonodig trekken wij of zij aan de bel .Mama van 2 lieve meiden :)
ik denk dat het toch iets van motoriek is. het is absoluut geen onwil, daar ben ik van overtuigd, maar ik heb wel eens stiekem zitten meekijken alshij schreef, maar je ziet m zo zwoegen het ziet er bijna uit als een worsteling met een pen.quote:Op zondag 1 september 2013 11:49 schreef livelink het volgende:
Lady, ligt het aan de fijne motoriek van L of aan iets anders? Job kan bijvoorbeeld heel mooi schrijven, maar dat kost hem zoveel concentratie dat hij het gewoon niet lang volhoudt.
Toen we in de winkel een afscheidscadeautje kochten voor zijn juf, mocht hij daar ook een kaartje schrijven. Hij heeft er 5 minuten over gedaan om Lieve Juf te schrijven (echt in volle concentratie en met het puntje van zijn tong uit de mond) en de verkoopster zei ook dat ze nog nooit zo'n mooi handschrift had gezien. Maar daarna was hij echt uitgeput en moest ik de rest schrijven.
Als het L. ook zoveel energie kost, dan helpt vast geen enkele pen. Dan zou je misschien beter kunnen vragen of hij op school gebruik mag maken van een tablet of laptop of zo.
L. leert zijn frans ook op de computer. dat gaat sneller dan schrijvenquote:Op zondag 1 september 2013 13:57 schreef Deepfreeze het volgende:
Lady, een kennis haar zoon heeft ook last van zijn motoriek bij het schrijven. Dat belemmerd echt zijn kunnen. Die heeft vanaf de basisschool een alfa-smart. Hij heeft hem nu ook mee naar de middelbare school. Het kan niet altijd, maar het is wel erg fijn bij langere teksten of iets dat op tempo moet..
meen je dat? het gebeurt hier echt welquote:Op zondag 1 september 2013 16:48 schreef livelink het volgende:
Ik zou het een keer aankaarten bij de begeleiders via het rugzakje, lady. Wellicht zijn er best oplossingen voorhanden.
Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik op de middelbare school nog een dictee kreeg. Dat associeer ik echt met de lagere school.
ik ga het weer aankaarten bij de diverse hulptroepen.quote:Op zondag 1 september 2013 20:35 schreef livelink het volgende:
Nee, echt niet. Ook niet bij mijn examens. Samenvatting, opstel, mondeling over je boekenlijst en dat soort zaken, maar geen dictee.
Maar ja, dat is offtopic. Als het echt een kwestie van fijne motoriek is, dan zijn er wel vrij veel therapiemogelijkheden. Mijn broertje heeft dat gehad, heel veel oefeningen voor de fijne motoriek. Het is nooit super geworden, maar hij heeft daar wel veel baat bij gehad.
moet dat via de huisarts?quote:Op zondag 1 september 2013 20:54 schreef Troel het volgende:
Hier ook oefeningen gehad voor de fijne motoriek. Kinderfysiotherapeut kan daar mee helpen. Wat ik moest doen: voorwerpen in een zakje en dan voelen en vertellen wat het was, proberen na te tekenen, maar ook afbeeldingen uit tijdschriften scheuren (en dan niet per bladzijde, maar echt netjes om de lijntjes).
Mijn moeder had gewoon een particuliere therapeute gezocht die in de buurt woonde. Maar het kan ook via fysiotherapie, inderdaad.quote:Op zondag 1 september 2013 20:50 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik ga het weer aankaarten bij de diverse hulptroepen.
morgen ga ik weer bij lucertis praten, ik kreeg vandaag mail van school dat de huiswerkbegeleiding via het rugzakje woensdag weer begint.
wie ging er over die oefeningen van je broertje? gaat dat via fysiotherapie?
Nee, dat hoeft niet, maar je vult eerst een vragenlijst in en zodra je aangeeft dat L. ASS heeft, heb je toch een verwijzing nodigquote:
Ik duim voor jullie Livelink!quote:Op dinsdag 3 september 2013 07:17 schreef livelink het volgende:
Job is net opgehaald met de taxi. We waren al vanaf 04.00 beneden, want het was allemaal toch wel spannend. Tegen de tijd dat de taxi kwam was hij ongelooflijk hyper en druk, dus ik hoop dat het in de taxi allemaal weer wat tot rust komt.
Vanmiddag haal ik hem zelf op, zodat ik ook met zijn nieuwe juf kennis kan maken. Ik vind het zelf ook een hele spannende dag. Hopelijk heeft hij een klik met de nieuwe juf en zitten we snel weer in een goede structuur.
Ook hier wordt met je meegeleefd. Ik hoop echt dat het een goede dag is.quote:Op dinsdag 3 september 2013 07:17 schreef livelink het volgende:
Job is net opgehaald met de taxi. We waren al vanaf 04.00 beneden, want het was allemaal toch wel spannend. Tegen de tijd dat de taxi kwam was hij ongelooflijk hyper en druk, dus ik hoop dat het in de taxi allemaal weer wat tot rust komt.
Vanmiddag haal ik hem zelf op, zodat ik ook met zijn nieuwe juf kennis kan maken. Ik vind het zelf ook een hele spannende dag. Hopelijk heeft hij een klik met de nieuwe juf en zitten we snel weer in een goede structuur.
Klinkt toch wel postief in mijn oren, zelf rustig geworden en de taxi rit goed gegaan. Ik duim voor nog veel van zulke goede taxiritten en wat meer rust voor hemquote:Op dinsdag 3 september 2013 16:27 schreef livelink het volgende:
Het was een redelijke dag. In de taxi was het heel goed gegaan, maar op school was hij heel druk geweest. Zo druk dat hij een tijdje bij de directeur heeft gezeten. Maar hij is wel uit zichzelf weer rustig geworden en daarna heeft hij de rest van de dag in de klas kunnen doorbrengen, dus dat was dan toch wel goed. Hij heeft wel eens hele dagen bij de directeur gezeten.
quote:Op zaterdag 7 september 2013 10:57 schreef livelink het volgende:
(hoewel hij elke ochtend nog wel eerst snel naar zijn oude juf toe rent om haar een knuffel te geven).
Ehm, hoeveel invloed heb jij daarop Livelink? Reken jezelf niet te veel aan hè...quote:Ik heb veel geleerd van de periode van vorig jaar en heb me zelf heilig voorgenomen dat ik het dit jaar niet zo uit de hand zal laten lopen.
Ik bedoel meer dat we vorig jaar de signalen genegeerd hebben. Job vroeg ons al een paar weken heel dringend om hem uit die taxi te halen. Op dat moment dacht ik dat er geen alternatieven waren en dwongen we hem dus toch in die taxi. Toen het helemaal mis liep, bleek dat er toch wel alternatieven mogelijk waren, maar toen was het al wel zo mis gegaan dat hij vervolgens ook van de BSO is gestuurd. En dat was eigenlijk veel erger en dat is iets wat Job nu zelf ook nog steeds niet begrijpt.quote:Op zaterdag 7 september 2013 14:46 schreef Moonah het volgende:
Ehm, hoeveel invloed heb jij daarop Livelink? Reken jezelf niet te veel aan hè...
Is het niet een idee om dat ene kindje te vragen en daar wat leuks mee te gaan doen als feestje dan?quote:Op zondag 8 september 2013 20:48 schreef Nijna het volgende:
Kinderfeestje... volgende maand moet het er toch echt van gaan komen... M haar kinderfeestje.
Op zich heb ik wel wat ideeën, maar qua extra handen moet ik wel even gaan kijken wat het handigste is, thuis of hier in de buurt.
Maar daar is het feestjestopic voor, ik zit alleen een beetje met welke kindjes...
Want dat wisselt steeds of ze noemt gewoon wat namen uit haar klas van kinderen waar ze soms nog nooit mee heeft gespeeld of iets anders mee lijkt te hebben... .
En ik weet niet zo goed hoe ik haar daarbij kan helpen, ik denk dat we er 1 hebben die ze consequent noemt, dat is haar grote liefde .
Misschien kan ik juf eens vragen of ze op school met bepaalde kindjes meer omgaat... Met dit soort dingen vind ik het dan wel lastig. Ze is vorig jaar 1 keer gevraagd voor een feestje van een klasgenootje en toen kon ze niet. Maar verder lijkt ze wat buiten de boot te vallen wat dat betreft...
Toch wil ze heel graag een feestje, hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ze mag 4 kindjes kiezen (inclusief zichzelf en zusje zijn dat er dus 6), of zouden jullie van minder uitgaan ofzo?
Nee hoor. Je hebt toch gejuicht om vorige week? Die is goed verlopen en dat neemt niemand jullie af.quote:
Oooh, dat snap ik heel goed Nijna!quote:Op maandag 9 september 2013 16:53 schreef Nijna het volgende:
Maar evengoed toch een *slik* momentje.
Ik denk dat dat meer duidelijkheid schept voor de kinderen dan zo'n wisseltrucschema!quote:Op woensdag 11 september 2013 19:00 schreef poemojn het volgende:
Tsja.. Echt goed klinkt het niet idd. Maar op een ander forum las ik net over een cluster iv school waar bij gebrek aan invallers de kinderen een week vrij gehad hebben, en nu voorlopig structureel de halve week nog vrij zullen hebben..
Vind het niet gek dat mensen het onderwijs uit gaan, gezien de salarissen en alle administratieve rompslomp die er bij komt, je werkt (zoals ik bijv 26) lesuren en dan ben je minstens het zelfde aantal klokuren bezig met administreren, voorbereiden etc om het nog maar niet te hebben over bespreking links met jeugdzorg, rechts met ouders en boven en onder met collega's, begeleiders in welke vorm dan ook etc etc. Maar ja de minister he....quote:Op woensdag 11 september 2013 19:00 schreef poemojn het volgende:
Tsja.. Echt goed klinkt het niet idd. Maar op een ander forum las ik net over een cluster iv school waar bij gebrek aan invallers de kinderen een week vrij gehad hebben, en nu voorlopig structureel de halve week nog vrij zullen hebben..
Een duidelijke oorzaak dus, dat is wel fijn alleen heel lastig lijkt mijquote:Op vrijdag 13 september 2013 18:29 schreef livelink het volgende:
Nou ja, vandaag kwam er dan na de uitbarsting op school eindelijk uit dat hij het vervelend vond dat zijn vriendje nu heel veel optrok met een ander klasgenootje en dat Job daar verdrietig over was. De juf heeft samen met dat vriendje, Job en het andere klasgenootje een goed gesprek gehad hierover.
quote:Op dinsdag 17 september 2013 16:11 schreef trui het volgende:
nee, ik denk niet dat iemand hier daar enige ervaring mee heeft Bar.
Ik vind het ook apart hoor, want bij mij werd er jaren geleden al gezegd dat het helemaal geen zin had om mijn diagnose te laten vernieuwen, want de DSM -V kwam er aan. Dat was toen ik zwanger was van Ruben, dus nu 6 jaar terug Ik kan me heel goed voorstellen dat je toch alleen al ASS gaat gebruiken, zeker omdat het om een kwestie van vertalen gaat. Wellicht dat men zelf de keuze mag maken? Ik weet het niet, dat is wat ik onlangs hoorde in ieder geval Nou ja, onlangs, 't was april, dus ook al weer een half jaar geleden. (En van de week hoorde ik nog dat het nog steeds niet vertaald was). Zal het morgen eens aankaarten als de jongste voor wat tests gaat.quote:Op dinsdag 17 september 2013 16:38 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ok apart, want de laatste die ik hoorde die een diagnose kreeg die kreeg hem als ASS, en niet als Asperger.
SPOILER: kindupdateOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Prrrrr
ja we kregen het afgelopen weken paar keer mee naar huis. En vandaag viel het rapport op de mat en daar staat het ook in. En tijdens de zorgplanbespreking begin september werd het ook al gemeld.quote:Op dinsdag 17 september 2013 16:15 schreef trui het volgende:
maar hoezo, heb je die diagnose m.b.t. Roy gekregen?
het autismespectrum of autistisch spectrum wordt wel gebruikt als de overkoepelende naam voor alle aan autisme verwante stoornissen.
zie ook hier
of hier .
We waren voorbereid,we wisten dat het allemaal anders dan anders zou gaan. Maar op dat moment is het nooit leuk om te horen.quote:Op woensdag 18 september 2013 07:54 schreef trui het volgende:
Bar, dat is wel even schrikken lijkt me, of had je al vermoedens in die richting?
Sowieso op de wachtlijst gaan bij PsyQ. Wellicht kijken of je een nieuwe IQ test kan laten doen in de hoop dat er dan 80 of hoger gescoord wordt? Maar dat is niet echt voor dit topic, neem eens een kijkje hier: R&P / ASS [Autisme, Asperger, PDD-NOS] #117quote:Op woensdag 18 september 2013 16:42 schreef Sam1993 het volgende:
Kom even binnen vallen heb hier normaal niks te zoeken, zijn er mensen die weten waar je een persoon(23) met al een vastgesteld laag iq kunt laten testen op autisme? Riag, prima, lavorie etc doen dit niet onder de 80 (76). Psy q heeft een wachtlijst van 9 maanden. Hopelijk kan iemand mij verder helpen
Dat word morgen geregeld door de huisarts. Heb me vraag ook daar nog eens gesteld hopelijk kunnen we zo ergens eerder terrechtquote:Op woensdag 18 september 2013 17:08 schreef Troel het volgende:
[..]
Sowieso op de wachtlijst gaan bij PsyQ. Wellicht kijken of je een nieuwe IQ test kan laten doen in de hoop dat er dan 80 of hoger gescoord wordt? Maar dat is niet echt voor dit topic, neem eens een kijkje hier: R&P / ASS [Autisme, Asperger, PDD-NOS] #117
Testbaarheid inderdaad, omdat ze niet weten of het een kenmerk van is of iets wat opzich zelf staat.quote:Op woensdag 18 september 2013 18:48 schreef livelink het volgende:
Ik heb er geen verstand van Sam. Ik vroeg me nav jouw vraag wel af waarom dat IQ dan zo belangrijk was. Heeft dat met testbaarheid te maken? Bij Job maakte een iq-test wel onderdeel uit van het diagnosetraject.
Het autisme spectrum kwam vorig jaar al paar keer ter sprake,toen viel dat idd behoorlijk rauw op ons dak. En werd ik ook kwaad,want we kwamen met een kind met een ontwikkelingsachterstand en epilepsie. En ineens zonder ons eens te verwittigen het andere erbij.quote:Op woensdag 18 september 2013 18:28 schreef livelink het volgende:
Altijd goed om het eens rustig te bespreken, Bar. Ik kan me voorstellen dat dit dan toch rauw op het dak komt vallen. Het wordt zo'n stapeling van dingen op deze manier.
quote:Op woensdag 18 september 2013 16:42 schreef Sam1993 het volgende:
Kom even binnen vallen heb hier normaal niks te zoeken, zijn er mensen die weten waar je een persoon(23) met al een vastgesteld laag iq kunt laten testen op autisme? Riag, prima, lavorie etc doen dit niet onder de 80 (76). Psy q heeft een wachtlijst van 9 maanden. Hopelijk kan iemand mij verder helpen
Medipsy in weert heeft wel snel plek maar ik heb geen idee of zij op autisme testen wel op adhd.quote:Op woensdag 18 september 2013 18:29 schreef Sam1993 het volgende:
[..]
Dat word morgen geregeld door de huisarts. Heb me vraag ook daar nog eens gesteld hopelijk kunnen we zo ergens eerder terrecht
daar verschillen de meningen over. Ik werd in Rotterdam bij PsyQ weggestuurd met de mededeling dat ik een persoonlijkheidsstoornis zou hebben als gevolg van mijn verstoorde jeugd. Een jaar later in Alkmaar kreeg ik bij de GGZ uiteindelijk wél de diagnose ADHD en een degelijk behandelplan.quote:Op woensdag 18 september 2013 20:19 schreef Popples het volgende:
[..]
[..]
Medipsy in weert heeft wel snel plek maar ik heb geen idee of zij op autisme testen wel op adhd.
Alleen zou je wat meer moeten reizen. Gewoon even bellen.
PsyQ is een goede en betrouwbare instantie.
Wij werden juist bij de GGZ weg gestuurd en bij PsyQ geholpen.quote:Op woensdag 18 september 2013 20:27 schreef DJMO het volgende:
[..]
daar verschillen de meningen over. Ik werd in Rotterdam bij PsyQ weggestuurd met de mededeling dat ik een persoonlijkheidsstoornis zou hebben als gevolg van mijn verstoorde jeugd. Een jaar later in Alkmaar kreeg ik bij de GGZ uiteindelijk wél de diagnose ADHD en een degelijk behandelplan.
moraal van het verhaal: laat je leiden door het gevoel wat je hebt bij de hulpverlener .. niet door de naam van de instantie ...
Is dit niet al jaren geleden achterhaald?quote:Op woensdag 18 september 2013 19:30 schreef fh101 het volgende:
vaak gepaard met een verstandelijke beperking
Ook dat trouwensquote:Op woensdag 18 september 2013 20:55 schreef trui het volgende:
je kunt ook ADHD hebben én een persoonlijkheidsstoornis.
nee hoor.quote:Op woensdag 18 september 2013 21:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Is dit niet al jaren geleden achterhaald?
Ik dacht dat het inmiddels redelijk gemiddeld was?quote:
Dat klopt ook wel, maar ik dacht juist pas gehoord te hebben omdat er steeds meer mensen bijkomen die op latere leeftijd hun diagnose krijgen en dus al wel een heel leven opgebouwd hebben, dat daarom de boel weer iets gemiddelder getrokken werd. Maar kan het ook verkeerd begrepen hebben hoorquote:Op woensdag 18 september 2013 21:27 schreef fh101 het volgende:
Precies wat trui zegt inderdaad. Mensen met autisme en bijzondere talenten zijn vaker bekend dan de grote groep autisten die op verstandelijk niveau minder goed functioneren en zo wat ondergesneeuwd zijn geraakt. Ken je die man die heel New York tot in detail na kan tekenen nadat hij met een helikopter over de stad is gevlogen? Een in dat opzicht briljante man die daar heel veel aandacht door krijgt. Maar ondertussen kan hij niet zelfstandig wonen of voor zichzelf zorgen.
Mensen met autisme hebben andere hebben kort gezegd andere hersenen, en bij de meesten belemmert dat hun ontwikkeling behoorlijk. De hersenen functioneren inderdaad anders, en de een leert/heeft de mogelijkheid om daar beter mee om te gaan dan de ander.
Ik weet, ik weetquote:Op woensdag 18 september 2013 21:19 schreef trui het volgende:
die trucs kosten hen wel flink wat energie en tijd, die ze anders zouden kunnen stoppen in andere denkprocessen. (dat neemt niet weg dat het 'anders waarnemen' ook z'n voordelen kan hebben!).
Daar had ik nog niet van gehoord, maar dat zou ook goed kunnen inderdaad. De waarheid zal in het midden liggenquote:Op woensdag 18 september 2013 21:29 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat klopt ook wel, maar ik dacht juist pas gehoord te hebben omdat er steeds meer mensen bijkomen die op latere leeftijd hun diagnose krijgen en dus al wel een heel leven opgebouwd hebben, dat daarom de boel weer iets gemiddelder getrokken werd. Maar kan het ook verkeerd begrepen hebben hoor
Niet dat de waarheid er iets toe doet ook eigenlijkquote:Op woensdag 18 september 2013 21:33 schreef fh101 het volgende:
[..]
Daar had ik nog niet van gehoord, maar dat zou ook goed kunnen inderdaad. De waarheid zal in het midden liggen
quote:Op woensdag 18 september 2013 21:33 schreef trui het volgende:
maar zeker nog niet op 't landelijk gemiddelde.
Dat vind ik wel heel mooi van de veranderingen in de hulpverlening. Dat er steeds meer gekeken wordt naar wat men zelf kan. Dat je niet bij je handje gepakt wordt en er een formulier voor je ingevuld wordt, maar dat er daadwerkelijk gekeken wordt of je het zelf in kan vullen en je hulp krijgt als het echt niet gaat. Zodat we uiteindelijk gaan naar een samenleving waarin de mensen denken "die kan dit en dit en dit" in plaats van "dat is een autist* en die kan niets"quote:Op woensdag 18 september 2013 21:36 schreef fh101 het volgende:
Het is trouwens wel een mooi filmpje om te kijken. Niet alleen beperkingen zien, maar ook mogelijkheden. Dat vergeten mensen nog wel eens, vooral buitenstaanders.
Het zou nog veel mooier zijn als ouders er bij het krijgen van een kindje vanuit gaan dat ze dat kind gaan leren zichzelf zo goed mogelijk te redden in plaats van er vanuit te gaan dat ze een kind krijgen dat zich vanzelf in de mal van de maatschappij zal voegen. Ik ben begeleider op een dagverblijf dat kinderen opvangt waarom op één of andere manier zorg bestaat (dat kan lichamelijk zijn, geestelijk, in de ontwikkeling of in de huiselijke situatie) en het valt ons steeds meer op dat ouders er zó van uitgaan dat hun kind wel het zelfde nodig zal hebben als zij hadden, dat een kindje dat iets anders reageert op prikkels, indrukken, gebeurtenissen al snel als raar bestempeld wordt en dan bij ons terechtkomt. Daarnaast vind ik het zorgelijk om te zien dat onze psychodiagnostische afdeling ontzettend snel stempels uitdeelt; weten we het niet, dan is het PDD/ASS. Kom op jongens, de wereld is niet meer hetzelfde als twintig jaar geleden en de mens heeft niet de tijd gehad mee te evolueren met alles wat er veranderd is. Geef kinderen ruimte en tijd, geef ze vertrouwen en stimuleer ze in wat ze extra mogen leren, dan is veel hulpverlening helemaal niet nodig...quote:Op woensdag 18 september 2013 21:38 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat vind ik wel heel mooi van de veranderingen in de hulpverlening. Dat er steeds meer gekeken wordt naar wat men zelf kan. Dat je niet bij je handje gepakt wordt en er een formulier voor je ingevuld wordt, maar dat er daadwerkelijk gekeken wordt of je het zelf in kan vullen en je hulp krijgt als het echt niet gaat. Zodat we uiteindelijk gaan naar een samenleving waarin de mensen denken "die kan dit en dit en dit" in plaats van "dat is een autist* en die kan niets"
*hier is natuurlijk van alles in te vullen he
Ik ken een aantal ouders die altijd altijd altijd alles alles alles hebben aangepast, waardoor je uiteindelijk iemand overhoudt waar niet mee samen te leven valt omdat ze zich totaal niet kunnen aanpassen. Ik probeer soms wat dingen wat later aan te passen omdat er veel tegelijkertijd komt, maar voor de rest leer ik mijn jongens (en mezelf) om zoveel als mogelijk is ons aan te passen aan de rest. Daar heb je uiteindelijk het meeste aan.quote:Op woensdag 18 september 2013 21:44 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Het zou nog veel mooier zijn als ouders er bij het krijgen van een kindje vanuit gaan dat ze dat kind gaan leren zichzelf zo goed mogelijk te redden in plaats van er vanuit te gaan dat ze een kind krijgen dat zich vanzelf in de mal van de maatschappij zal voegen. Ik ben begeleider op een dagverblijf dat kinderen opvangt waarom op één of andere manier zorg bestaat (dat kan lichamelijk zijn, geestelijk, in de ontwikkeling of in de huiselijke situatie) en het valt ons steeds meer op dat ouders er zó van uitgaan dat hun kind wel het zelfde nodig zal hebben als zij hadden, dat een kindje dat iets anders reageert op prikkels, indrukken, gebeurtenissen al snel als raar bestempeld wordt en dan bij ons terechtkomt. Daarnaast vind ik het zorgelijk om te zien dat onze psychodiagnostische afdeling ontzettend snel stempels uitdeelt; weten we het niet, dan is het PDD/ASS. Kom op jongens, de wereld is niet meer hetzelfde als twintig jaar geleden en de mens heeft niet de tijd gehad mee te evolueren met alles wat er veranderd is. Geef kinderen ruimte en tijd, geef ze vertrouwen en stimuleer ze in wat ze extra mogen leren, dan is veel hulpverlening helemaal niet nodig...
ABSOLUUT niet ten nadele van de ouders die ik hier lees, hier zie ik vooral liefde en vertrouwen en een grenzeloos geloof in de toekomst
quote:Op woensdag 18 september 2013 21:47 schreef livelink het volgende:<knip>
MrspoeZ, ik begrijp niet helemaal wat jij wil zeggen in je vorige post.
Kinderen moeten zich aanpassen, absoluut. Ik bedoel juist te zeggen dat je als ouders niet moet proberen de wereld aan je kind aan te passen maar je kind moet proberen te helpen zich aan de wereld aan te passen. Livelink, voel je alsjeblieft niet aangevallen, dat is helemaal niet mijn bedoeling! Wat ik gewoon vaak zie is dat ouders een kindje krijgen en dan zonder echt naar dat kind te kijken het proberen te vormen naar wat zij denken dat de maatschappij is, in plaats van dat ze kijken naar wat het kind is en hoe dat in de maatschappij zoals die nu is kan functioneren. Het zou geweldig zijn als daar geen hulpverlening voor nodig was en ouders dat gewoon uit zichzelf zouden doen, dat is wat ik wilde zeggen.quote:Op woensdag 18 september 2013 21:51 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik ken een aantal ouders die altijd altijd altijd alles alles alles hebben aangepast, waardoor je uiteindelijk iemand overhoudt waar niet mee samen te leven valt omdat ze zich totaal niet kunnen aanpassen.<knip>
Theoretisch heb je gelijk, maar de praktijk is wat weerbarstiger. En ik heb besloten dat ik qua taxi het gevecht ook niet meer aan zal gaan. Mocht het onverhoopt weer fout gaan in de taxi, dan ga ik een alternatief zoeken. Daar heb ik mijn rust in gevonden. De gemeente en de vervoerder zijn op de hoogte van de problemen en geven aan dat er geen geld is voor een andere regeling of een begeleider. Het gaat nu ook goed in de taxi. Job zit nu voorin bij de taxichauffeur en dat was kennelijk nodig. Gaat het eventueel toch fout, dan stoppen we met de taxi en zoek ik het zelf uit. En eigenlijk merk ik dat ik steeds meer rust vind in het zelf doen. Niet meer vertrouwen op anderen of hopen op hulpverlening. Het geeft rust en stabiliteit als we het zelf doen. Alleen voor school ligt dat anders. Hem thuishouden van school lijkt soms een zalig idee, maar dat is niet de oplossing.quote:Op woensdag 18 september 2013 21:50 schreef mrspoeZ het volgende:
Dat de taxi niet goed gaat is niet jouw probleem livelink en ook niet dat van de school. Het taxobedrijf heeft ingeschreven op het schoolvervoer en als het met slechts één paar ogen in de taxoi niet lukt moeten ZIJ zorgen dat dat wordt opgelost, met een busbegeleider bijvoorbeeld. Je kunt daarvoor contact opnemen met leerlingenzorg in je gemeente en als dat niet helpt met de ombudsman. Jij hebt er niet voor gekozen zo;n kindje te krijgen, hij heeft er niet voor gekozen te zijn zoals hij is, het vervoersbedrijf heeft ervoorgekozen jouw kind te vervoeren en zij zullen moeten zorgen dat het goed gaat.
IK ben terdege op de hoogte van de problemen in de taxi;s, zowel als moeder als als juf. School legt het bij ouders, ouders bij school en de taxi springt er tussen uit. De ombudsman kan je echt helpen; het taxibedrijf heeft getekend voor het vervoer en MOET dus zorgen voor goed vervoer. Ik weet van een kind dat twee jaar lang alleen is vervoerd, gewoon omdat het in de bus niet ging en ouders bleven hameren op een oplossing vanuit degene die het vervoer gecontracteerd had - het taxibedrijf dus. Als Job rust heeft tijdens de rit naar school zal hem dat ook helpen de dag relaxed te beginnen. Thuishouden is geen optie, dat kost jou en hem alleen geld, gedoe en onrust.quote:Op woensdag 18 september 2013 22:01 schreef livelink het volgende:
[..]
Theoretisch heb je gelijk, maar de praktijk is wat weerbarstiger. En ik heb besloten dat ik qua taxi het gevecht ook niet meer aan zal gaan. Mocht het onverhoopt weer fout gaan in de taxi, dan ga ik een alternatief zoeken. Daar heb ik mijn rust in gevonden. De gemeente en de vervoerder zijn op de hoogte van de problemen en geven aan dat er geen geld is voor een andere regeling of een begeleider. Het gaat nu ook goed in de taxi. Job zit nu voorin bij de taxichauffeur en dat was kennelijk nodig. Gaat het eventueel toch fout, dan stoppen we met de taxi en zoek ik het zelf uit. En eigenlijk merk ik dat ik steeds meer rust vind in het zelf doen. Niet meer vertrouwen op anderen of hopen op hulpverlening. Het geeft rust en stabiliteit als we het zelf doen. Alleen voor school ligt dat anders. Hem thuishouden van school lijkt soms een zalig idee, maar dat is niet de oplossing.
Heel herkenbaar Troel, maar dan met M. en mij. Veel herkenbaars, maar toch ook een heel ander kind dan ik was. Ik heb wel (teveel) de neiging om er bovenop te zitten, omdat ik het voor haar liever anders wil dan het voor mezelf was. Steeds te horen krijgen dat je je best niet doet, dat je veel beter zou moeten kunnen, omdat eigenlijk gewoon niet duidelijk was wat er nou aan de hand was.quote:Op woensdag 18 september 2013 21:51 schreef Troel het volgende:
[..]
*knip*
Ik herken heel veel van mijzelf in beide jongens, maar toch zijn het twee totaal verschillende kerels en reageren we op sommige dingen alle drie anders
*knip*
Nee, ik kan niks bedenken. Alleen dat Tyler bij zijn vader woont, maar dat is nu een maandje zo.quote:Op donderdag 19 september 2013 15:58 schreef Troel het volgende:
Is er iets anders dan anders? Want dan is het op zich logisch dat ze ergens de verandering moet verwerken
+1quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:52 schreef debuurvrouw het volgende:
Is je gesprek naar tevredenheid gegaan Livelink?
Ja, het scheen woensdag nogal heftig te zijn geweest en hij heeft een aantal leerkrachten fysiek aangevallen. Dus ze hebben wel duidelijk gemaakt dat daar voor hun een grens ligt (lijkt me ook logisch). Daarna is hij echter donderdag en vrijdag weer helemaal bijgetrokken, dus ze hebben het nu afgedaan als een incident dat is ontstaan door alle veranderingen. Het feit is dat het niet van kwaad tot erger is geworden sindsdien. Hij had overigens diezelfde woensdag al helemaal uit zichzelf tegen de juf gezegd dat het hem ontzettend speet, dus dat pleitte ook in zijn voordeel. Ik zei dat ik bang was te horen te krijgen dat hij van school zou worden gestuurd, maar daar was sowieso geen sprake van zeiden ze.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:52 schreef debuurvrouw het volgende:
Is je gesprek naar tevredenheid gegaan Livelink?
Oh Job.... Maar wat een zorgen weer Livelink. En qua taxi... ik ben het wel eens met MsPoez. Maar dat gedóe weer allemaal.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:26 schreef livelink het volgende:
Hij had overigens diezelfde woensdag al helemaal uit zichzelf tegen de juf gezegd dat het hem ontzettend speet,
Kan ze het gevoel van het materiaal mss niet goed verdragen?quote:Op donderdag 19 september 2013 13:38 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ze vertikt het. Gaat erbij gillen, om zich heen slaan, schreeuwen etc.
En ze heeft tijd genoeg, daar ligt het niet aan.
Zou bij sommige kledingstukken kunnen, labeltjes moeten sowieso overal uit geknipt worden.quote:Op zaterdag 21 september 2013 17:22 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh Job.... Maar wat een zorgen weer Livelink. En qua taxi... ik ben het wel eens met MsPoez. Maar dat gedóe weer allemaal.
[..]
Kan ze het gevoel van het materiaal mss niet goed verdragen?
Wellicht handig om bij de manier van de juf aan te sluiten (als die werkt). En wat je zelf al zegt, mss helpen picto's.
En zou het kunnen dat ze last heeft van de gezinsveranderingen? En dat zich dat uit in het ochtendritueel?
De wond ziet er goed uit voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk!quote:Op zondag 22 september 2013 08:55 schreef trui het volgende:
Ingrid wat naar voor kim, dat ze zich zo bezeerd heeft! Sterkte ermee, hopelijk geneest het snel!
Tja, dat kan natuurlijk. Maar wie weet.quote:Op maandag 23 september 2013 11:40 schreef Troel het volgende:
Ik ben bang dat Ruben dat ook niet zou blieven
Dat lijkt me een prachtdoel.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 06:35 schreef livelink het volgende:
Nee, ik sluit me nu maar bij de school aan. Het belangrijkste is dat Job uit zichzelf weer kalmeert als het fout gaat. En dan vindt school het niet erg als het daarvoor nodig is dat hij naar zijn oude juf gaat of naar de directeur. Het was alleen een beetje verwarrend dat Job vervolgens in de klas die niet de zijne is werd uitgekozen om mee de klassen rond te gaan bij het uitdelen
Er is faalangsttraining voor de leerling buiten de school, hopenlijk doet dat iets. De leerling komt van VSO school naar ons maar ik zie het niet slagen. Er is enige mate van zelfstandigheid nodig en die lijkt er nu echt niet te zijn. De leerling doet nu pas wat als een van ons er bij zit en dat kan even maar niet de hele 100 minuten en voor elke taak (zeg een stuk of 4 tot 6 per les ) uitleg geven dat lukt niet met 50-60 leerlingen op het zorgplein.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 07:05 schreef livelink het volgende:
Klinkt ook wel als faalangst, Adnap. Geeft jullie school daar nog gerichte ondersteuning in?
En bij Job helpt het om even voor elke taak ook een gerichte en persoonlijke instructie te geven.
Wat bijvoorbeeld bij Job belangrijk is, is dat de juf niet alvast de taak bij hem neerlegt en pas 5 minuten later naar hem toe gaat met de uitleg. In die 5 minuten dat hij dat blaadje voor zijn neus heeft zonder de bijbehorende instructie, raakt hij daar al zo van in paniek dat het vervolgens een verloren zaak is. Maar ja, dan praat ik over de basisschool. Op de middelbare school zal dat toch al wel weer anders gaan.
De weektaak is een studiewijzer : verdeeld per les/dagquote:Op woensdag 2 oktober 2013 13:11 schreef Troel het volgende:
Maar een weektaak? Serieus? Kan het voor haar niet met hulp nu eerst opgesplitst worden met dagtaken. Babysteps? En dan langzaam uitbreiden.
Ik kan me op zich voorstellen dat als je van het VSO komt, dat je op een gewone school verzuipt
het is voor een 'gewone' leerling al een hele stap naar het middelbaar onderwijs. Óók in zelfstandigheid. Dat moet echt nog komen. Meestal tegen de kerst dat het lekker loopt. Ik kan me voorstellend dat de structuur op een VSO niet of minder gericht is op die zelfstandigheid. Dus dan is die weg nog iets langer. Is er niet een mogelijkheid tot werken met een koptelefoon? Of een andere prikkelvrije omgeving? Een leerling er aan koppelen?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 13:30 schreef Adnap het volgende:
[..]
De weektaak is een studiewijzer : verdeeld per les/dag
Het is nu dus al per dag\les verdeeld, elke dag/les dus iets. Maar zelfs dat lukt niet. De leerling werkt alleen als er iemand van ons aan de tafel komt zitten, anders gaat de leerling zitten staren, hangen of kletsen (dat kan de leerling uitstekend)
Allemaal al geregeld/gedaan :quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:39 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
het is voor een 'gewone' leerling al een hele stap naar het middelbaar onderwijs. Óók in zelfstandigheid. Dat moet echt nog komen. Meestal tegen de kerst dat het lekker loopt. Ik kan me voorstellend dat de structuur op een VSO niet of minder gericht is op die zelfstandigheid. Dus dan is die weg nog iets langer. Is er niet een mogelijkheid tot werken met een koptelefoon? Of een andere prikkelvrije omgeving? Een leerling er aan koppelen?
Vetgedrukte heel herkenbaar van mezelf. Zeker als ik niet precies wist wat er nou van me verwacht werd dan verzoop ik erin, wist niet waar te beginnen (begin dan maar eens...), maar het ook niet kunnen benoemen waarom het dan niet lukt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 06:55 schreef Adnap het volgende:
Nog een vraagje : in mijn klas zit nu iemand met PDD_NOS, we bieden gestructureerd werk aan (weektaak) en plannen met de leerling wat op welke dag gemaakt moet worden. Toch zie we dat het kind verzuipt. Iemand nog tips ? De leerling zit al in een zogenaamde stilteruimte te werken (op het zorgplein was echt niets) en ipv 6 groepsleden is dit een groep van 3. Hoort het wellicht bij de puberteit van de leerling ? (het lukt haar niet om aan het werk te gaan, opdrachten maakt ze half of niet en praktijk oefenen is al helemaal te veel gevraagd) Zelf geeft ze/hij aan "dat ze/hij het niet weet"
Krijg je er gelijk het boekenweekgeschenk bij!quote:Op donderdag 3 oktober 2013 11:33 schreef Nijna het volgende:
Dat kan zeker wel wat zijn, jammer dat de bieb het boek niet heeft hier in de regio. Dan kon ik er eerst even in kijken, morgen maar even de boekhandel in duiken en anders heb ik volgens mij nog een bol.com bon
Dat zetje geven we, maar t lijkt erop dat de leerling zodra we ook maar een stap weggaan stopt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:37 schreef Nijna het volgende:
[..]
Vetgedrukte heel herkenbaar van mezelf. Zeker als ik niet precies wist wat er nou van me verwacht werd dan verzoop ik erin, wist niet waar te beginnen (begin dan maar eens...), maar het ook niet kunnen benoemen waarom het dan niet lukt.
En ook iets wat juf van mijn oudste aangeeft, dat ze niet zo goed zelf kan beginnen, maar als ze net een zetje krijgt waarmee te beginnen dan lukt het wel.
Jouw leerling klinkt wat dat betreft wel "bewerkelijker" in de zin van dat ze dus blijkbaar meer begeleiding nodig heeft...
En... als ze het niet naar haar zin heeft... dan is het misschien nog wel een keer zo lastig om aan het werk te gaan. Lastig.
Goed om te overleggen met de oude school, is het voor jullie niet mogelijk daar meer begeleiding bij te krijgen op een of andere manier?
Ik heb volgende week weer een contactmomentje met juf, we hebben afgesproken om met enige regelmaat even kort te bespreken hoe het gaat.
En we hebben geprobeerd om M. wat uit te leggen over pdd-nos (wel lastig, ik vind het erg moeilijk onder woorden te brengen, zeker op 6-jaar niveau). Maar ze vraagt vaak wel of ik nog wat wil vertellen. Weet iemand nog een boekje misschien wat ik kan gebruiken? Ik vind het best wel lastig, ook omdat er natuurlijk van alles genoemd wordt en niet alles van toepassing is.
L. heeft op school een ib-er. daar gaat hij nu 1 keer per week heen (moet eigenlijk 2 maar dat laat het rooster momenteel niet toe helaas) en thuis zit ik er flink acheraan.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 17:30 schreef livelink het volgende:
Dit geeft wel weer aan hoe moeilijk het is om het te redden op een reguliere school
Wij moesten Job vandaag weer ophalen van school, nadat we hem gisteren zelf al thuis hadden gelaten. Het lukt om een of andere manier niet dit nieuwe schooljaar. Ik twijfel nu of we hem morgen naar school laten gaan of niet.
Livelink het maakt het voor ons als docenten ook zo irritant, we willen zo graag maar je voelt je zo macheloos.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:32 schreef Nijna het volgende:
Adnap, lijkt me echt lastig. Je kan als docent die 1 op 1 begeleiding gewoon niet geven, want je hebt een hele klas. Jullie zijn idd geen orthopedagogen... hadden ze niet kunnen voorzien dat dit zou gaan gebeuren vanuit het vso? Of moest ze over naar regulier? Moeilijk hoor.
Livelink, balen zeg , sterkte
is er geen rugzakje?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 19:45 schreef Adnap het volgende:
[..]
Livelink het maakt het voor ons als docenten ook zo irritant, we willen zo graag maar je voelt je zo macheloos.
Het was de keuze van de ouders want ze willen dat het kind een gewoon diploma haalt.
In elk geval heb ik voor de komende 2 weken geregeld dat we een stagaire krijgen die hopenlijk kan helpen bij het 1 op 1 begeleiden.
Wij hebben drie groepen van 20-25 lln per stuk tegelijk op het plein, die werken in groepjes van 6 leerlingen op 8-10 verschillende werkvelden. dat is normaal al aanpoten voor iedereen maar nu dus helemaal
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |