abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_129550807
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 17:50 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Muffins maak je met olie, niet met boter. Je moet ook vrijwel niet mixen, beetje roeren met een vork is voldoende. Muffins zijn qua recept en structuur niet hetzelfde als cupcakes.

....

Dus: geen mixer gebruiken, niet te veel mixen, olie gebruiken en geen boter.
In de laatste stap kun je de blueberries/zwarte bessen toevoegen en met een lepel kort door het deeg vouwen. Nogmaals: niet te veel mengen, klonten horen bij muffins en die proef je niet meer terug in het eindresultaat.
En die muffins krijgen dan wel zo'n mooie ronde vorm bovenop?
Go hard or go home
  Moderator woensdag 31 juli 2013 @ 18:05:14 #252
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129550868
quote:
5s.gif Op woensdag 31 juli 2013 18:02 schreef Noek het volgende:

[..]

En die muffins krijgen dan wel zo'n mooie ronde vorm bovenop?
Ja, anders zijn het ook geen muffins ;)
Voor een nog beter resultaat een zachte bloem nemen met wijnsteenzuurbakpoeder, dus dan geen zelfrijzend bakmeel meer. En alles zo vers mogelijk, maar met zelfrijzend bakmeel gaat het ook echt wel lukken hoor ;)
Zolang je maar niet te veel mengt, dat is de sleutel.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_129551076
Ik heb nog nooit klonten in m'n beslag gelaten eerlijk gezegd. Dadelijk hap je ipv in een lekkere muffin in een bloemklont :N Ik roer altijd met zo'n gummi spatel tot het gewoon gemengd is en dan klaar. Ik gooi ook wel altijd alle droge ingrediënten in een keer bij de natte en dat gaat erg goed.

Muffinbakjes vullen kan heel handig met een ijsschep. En als je extra mega luchtige wilt en je kunt het vinden kun je naast bakpoeder of zelfrijzend bakmeel ook wat extra baksoda gebruiken. Wel een lepel of wat honing erbij doen zodat het goed reageert.
pi_129551089
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 18:05 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ja, anders zijn het ook geen muffins ;)
Voor een nog beter resultaat een zachte bloem nemen met wijnsteenzuurbakpoeder, dus dan geen zelfrijzend bakmeel meer. En alles zo vers mogelijk, maar met zelfrijzend bakmeel gaat het ook echt wel lukken hoor ;)
Zolang je maar niet te veel mengt, dat is de sleutel.
Thnx, ik ga het zo eens proberen.
Go hard or go home
pi_129551481
Voor zo'n ronde top zijn ook foefjes voor geloof ik. Eerst de temperatuur hoog zetten zodat er snel een laagje opkomt, en dan de temperatuur verlagen zodat het beslag door het al gevormde laagje heen komt. En de vormpjes vrij vol doen, voller dan meestal is aangegeven.
  Moderator woensdag 31 juli 2013 @ 18:36:11 #256
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129551666
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 18:12 schreef Dot. het volgende:
Ik heb nog nooit klonten in m'n beslag gelaten eerlijk gezegd. Dadelijk hap je ipv in een lekkere muffin in een bloemklont :N Ik roer altijd met zo'n gummi spatel tot het gewoon gemengd is en dan klaar. Ik gooi ook wel altijd alle droge ingrediënten in een keer bij de natte en dat gaat erg goed.

Muffinbakjes vullen kan heel handig met een ijsschep. En als je extra mega luchtige wilt en je kunt het vinden kun je naast bakpoeder of zelfrijzend bakmeel ook wat extra baksoda gebruiken. Wel een lepel of wat honing erbij doen zodat het goed reageert.
Geen bloemklonten, bloem moet verzadigd zijn.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_129551721
Heb vanmiddag 2 speculaas hoe noem je die? Houten plankjes voor speculaas gekocht.
Schade 90ct :D

Die ga ik morgen eens uitproberen. Deeg ligt al in de koeling te rusten. Zal ff kijken of ik een foto kan maken.
  woensdag 31 juli 2013 @ 18:38:45 #258
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129551753
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:45 schreef Dot. het volgende:

[..]

Ik heb echt een hekel aan eieren scheiden, maar ben erachter gekomen dat als je de eieren even in warm water legt en ze vervolgens met suiker minimaal 10 minuten laat kloppen in de machine dat het dan ook heel luchtig wordt :) Luiheid troef :P

En qua pakjes is dit mijn favoriet, erg lekker altijd!

[ afbeelding ]
Pakjes en bakmeel...
Ik vind het juist veel leuker om een cake of kapsel voor een taart te bakken zonder rijsmiddelen, en nog lekkerder ook.
Als het om gemakkelijk resultaat gaat kan je ook gewoon een cake kopen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_129551832
quote:
4s.gif Op woensdag 31 juli 2013 18:37 schreef fotostarter het volgende:
Heb vanmiddag 2 speculaas hoe noem je die? Houten plankjes voor speculaas gekocht.
Schade 90ct :D

Die ga ik morgen eens uitproberen. Deeg ligt al in de koeling te rusten. Zal ff kijken of ik een foto kan maken.
Hier de foto :D
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2013 18:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pakjes en bakmeel...
Ik vind het juist veel leuker om een cake of kapsel voor een taart te bakken zonder rijsmiddelen, en nog lekkerder ook.
Als het om gemakkelijk resultaat gaat kan je ook gewoon een cake kopen.
Inderdaad, en een kapsel is ook zo gemaakt :) Afgelopen zaterdag nog gedaan.
In de tijd dat het kapsel in de oven gaat een banketbakkersroom maken, kunnen mooi tegelijkertijd afkoelen, om hem daarna vol te leggen met verse aardbeien :D
  woensdag 31 juli 2013 @ 18:41:21 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129551840
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 17:50 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Muffins maak je met olie, niet met boter. Je moet ook vrijwel niet mixen, beetje roeren met een vork is voldoende. Muffins zijn qua recept en structuur niet hetzelfde als cupcakes.

Simpel recept om te proberen:

1 ei
120ml melk
200g bakmeel (zelfrijzend)
100g suiker (kristal)
1/2 tl zout
60ml olie (mais, arachide, olijf < geen extra virgine!)

Elke neutrale olie voldoet, zelfs zonnebloem.

Ok dan:

Verwarm de oven voor op 200 graden C
Ei loskloppen met een vork
Melk en olie toevoegen en doorroeren met de vork
Suiker en zout toevoegen en tot een geheel mengen
Dit mengsel bij het bakmeel voegen en met de vork roeren tot het verzadigd is

Het beslag hoort niet glad te zijn maar klonterig, niet te veel meer mengen!

20-25 minuten bakken in muffinvormpjes, liefst die weer in een muffinbakplaat.

Dus: geen mixer gebruiken, niet te veel mixen, olie gebruiken en geen boter.
In de laatste stap kun je de blueberries/zwarte bessen toevoegen en met een lepel kort door het deeg vouwen. Nogmaals: niet te veel mengen, klonten horen bij muffins en die proef je niet meer terug in het eindresultaat.
Heerlijk zo een gezicht van iemand die olijfolie gebruikt voor muffins of mayonaise en dan bij het proeven er achter komt dat de biologische ligurische olijfolie van 9,95 voor een halve liter een verkeerde keuze was
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator woensdag 31 juli 2013 @ 18:42:55 #261
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129551885
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2013 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heerlijk zo een gezicht van iemand die olijfolie gebruikt voor muffins of mayonaise en dan bij het proeven er achter komt dat de biologische ligurische olijfolie van 9,95 voor een halve liter een verkeerde keuze was
Of koud geperste koolzaadolie, dan is het net of je een bloembak in je bek hebt _O-
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 31 juli 2013 @ 18:45:05 #262
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129551945
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 18:42 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Of koud geperste koolzaadolie, dan is het net of je een bloembak in je bek hebt _O-
Ik vind koolzaadolie zo smerig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator woensdag 31 juli 2013 @ 19:41:35 #263
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129553776
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2013 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vind koolzaadolie zo smerig
Dan heb je koudgeperste virgine distelolie nog niet geprobeerd, dat is echt niet binnen te houden. Het stinkt ook. Bakken in koolzaad is nog te doen, bakken met koolzaad (als in koekjes/cakes) is geen goed idee :D
Ik heb zelf toch het liefste kokosolie of als het echt vloeibaar moet arachide of raapzaad. Al gaat er niets boven boter, maar in muffins hoort geen boter ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_129555318
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2013 18:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pakjes en bakmeel...
Ik vind het juist veel leuker om een cake of kapsel voor een taart te bakken zonder rijsmiddelen, en nog lekkerder ook.
Als het om gemakkelijk resultaat gaat kan je ook gewoon een cake kopen.
Oh, maar dat kan ik ook wel hoor. Ik vind het alleen ook erg lekker op deze manier.

Laatst nog een batch bosbessen muffins en bananen muffins gemaakt, die waren binnen no time allemaal weg op m'n werk, waaronder een heleboel mensen die een tweede of derde namen, dus ik ben niet de enige ;)
pi_129555833
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 19:41 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dan heb je koudgeperste virgine distelolie nog niet geprobeerd, dat is echt niet binnen te houden. Het stinkt ook. Bakken in koolzaad is nog te doen, bakken met koolzaad (als in koekjes/cakes) is geen goed idee :D
Ik heb zelf toch het liefste kokosolie of als het echt vloeibaar moet arachide of raapzaad. Al gaat er niets boven boter, maar in muffins hoort geen boter ;)
Koolzaadolie.. das om te tanken :D
  Moderator woensdag 31 juli 2013 @ 20:40:23 #266
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129555917
quote:
4s.gif Op woensdag 31 juli 2013 20:38 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Koolzaadolie.. das om te tanken :D
Je kunt het ook eten :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 31 juli 2013 @ 20:45:41 #267
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129556177
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2013 20:26 schreef Dot. het volgende:

[..]

Oh, maar dat kan ik ook wel hoor. Ik vind het alleen ook erg lekker op deze manier.

Laatst nog een batch bosbessen muffins en bananen muffins gemaakt, die waren binnen no time allemaal weg op m'n werk, waaronder een heleboel mensen die een tweede of derde namen, dus ik ben niet de enige ;)
Het gaat jou om het resultaat, mij gaat het om het kunnen bakken en het plezier van iets te kunnen maken zonder of met minimale hulpstoffen.
Ik wil een kapsel kunnen maken dat luchtiger is dan van de bakker zonder dat ik wat anders gebruik dan eieren, suiker en een meelsoort.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 31 juli 2013 @ 21:03:58 #268
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_129557144
quote:
7s.gif Op maandag 29 juli 2013 21:50 schreef msacras het volgende:

[..]

Ik zal dan wel heel slechte recepten hebben uitgekozen toevallig _O- ik zoek altijd gewoon via google en kies er dan een uit, net niet de goede blijkbaar. Maar ik ga deze en die van douche-eendje allebei proberen!

Cheesecake brownies heb ik overigens wel vaker gemaakt (ook wel eens een foto van gepost ergens in deze reeks), maar de variatie met frambozen nog nooit geprobeerd.
Mijn favoriete recept is op basis van alleen cacao, geen gesmolten chocola, en met weinig meel. Als je zoekt op " best cocoa brownies" vind je ze zeker. Volgens mij heeft het ook op smitten kitchen gestaan.

Door alleen cacao te gebruiken worden ze meer chewy met zo'n ietwat barstende bovenlaag. Ik heb er alleen nog maar succes mee gehad. Liefst wel goed laten afkoelen voor je ze snijdt, ze moeten niet helemaal gaat zijn en dus opstijven, of anders als je geen geduld hebt warm uit de vorm scheppen en eten met goed vanille roomijs. *KWIJL*
Kwak
pi_129557321
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2013 20:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat jou om het resultaat, mij gaat het om het kunnen bakken en het plezier van iets te kunnen maken zonder of met minimale hulpstoffen.
Ik wil een kapsel kunnen maken dat luchtiger is dan van de bakker zonder dat ik wat anders gebruik dan eieren, suiker en een meelsoort.
Ah, dat is een verschil ja :)

Ik gebruik voor brownies ook een recept met alleen cacao, de standby brownies van Donna Hay. Erg lekker en lukken altijd perfect!
pi_129557799
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 19:41 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dan heb je koudgeperste virgine distelolie nog niet geprobeerd, dat is echt niet binnen te houden. Het stinkt ook. Bakken in koolzaad is nog te doen, bakken met koolzaad (als in koekjes/cakes) is geen goed idee :D
Ik heb zelf toch het liefste kokosolie of als het echt vloeibaar moet arachide of raapzaad. Al gaat er niets boven boter, maar in muffins hoort geen boter ;)
Als je kokosvet warm maakt wordt het vloeibaar hè, dus als het echt vloeibaar moet zijn gewoon even opwarmen (handwarmte voldoet al, maar dan krijg je vieze plakhanden dus ik zou het gewoon even in de magnetron doen) en dan kan je ook dat gewoon gebruiken. :)
  Moderator woensdag 31 juli 2013 @ 21:29:56 #271
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129558487
quote:
7s.gif Op woensdag 31 juli 2013 21:16 schreef msacras het volgende:

[..]

Als je kokosvet warm maakt wordt het vloeibaar hè, dus als het echt vloeibaar moet zijn gewoon even opwarmen (handwarmte voldoet al, maar dan krijg je vieze plakhanden dus ik zou het gewoon even in de magnetron doen) en dan kan je ook dat gewoon gebruiken. :)
Dat gaat niet werken, want het is de bedoeling dat het vloeibaar blijft in muffins.
Ik gebruik kokosolie overal voor :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_129558589
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 21:29 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dat gaat niet werken, want het is de bedoeling dat het vloeibaar blijft in muffins.
Ik gebruik kokosolie overal voor :9
Ahh oké. Ja als ik er mee kook/bak gebruik ik het alleen om in te bakken, in een pan dus. Fijn spul, en geeft ook geen bijsmaakje zoals olijfolie of boter soms wel doet.
  Moderator woensdag 31 juli 2013 @ 21:33:13 #273
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129558640
quote:
7s.gif Op woensdag 31 juli 2013 21:32 schreef msacras het volgende:

[..]

Ahh oké. Ja als ik er mee kook/bak gebruik ik het alleen om in te bakken, in een pan dus. Fijn spul, en geeft ook geen bijsmaakje zoals olijfolie of boter soms wel doet.
Soms wil je een bijsmaakje, vooral van boter ;)
Kokosolie is ook erg goed als handcreme, gezichtscreme, glijmiddel. Wat ik zeg: kokosolie wordt hier overal voor gebruikt :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_129558706
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 21:33 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Soms wil je een bijsmaakje, vooral van boter ;)
Kokosolie is ook erg goed als handcreme, gezichtscreme, glijmiddel. Wat ik zeg: kokosolie wordt hier overal voor gebruikt :P
Maar ik vind boter niet lekker :@ dus liever niet, haha. Ik gebruik kokosvet soms als haarmasker, het is heel voedend en je krijgt er lekker zacht haar van. :D En als handcrème soms ook ja, als ik heel droge handen heb. Fijn spul.
  Moderator woensdag 31 juli 2013 @ 21:36:14 #275
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_129558784
quote:
7s.gif Op woensdag 31 juli 2013 21:34 schreef msacras het volgende:

[..]

Maar ik vind boter niet lekker :@ dus liever niet, haha. Ik gebruik kokosvet soms als haarmasker, het is heel voedend en je krijgt er lekker zacht haar van. :D En als handcrème soms ook ja, als ik heel droge handen heb. Fijn spul.
Cake zonder boter vind ik geen cake, maar in sommige koekjes is 100% boter net er over, dus dan gebruik ik 75% boter en 25% kokosolie. Werkt ook perfect in buttercream, al maak ik dat liever helemaal niet, want dat vind ik echt niet te eten :P
Ohja massage-olie is het ook goed voor.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')