abonnement Unibet Coolblue
pi_128304772
De CarbageRun!

Een oud barrel, compleet verbouwd, en dan met een stel vrienden een tocht door Europa maken. Diverse opdrachten uitvoeren, mooie plekken zien en veel lol hebben in één week!
Leuk concept, moet nog even een vierde deelnemer vinden en dan gaan we er waarschijnlijk dit jaar voor, eerste keer! :)

Nog meer mensen die gaan? Of mensen die ervaring hebben?

De Carbagerun, wat is dat?
De Carbagerun is een meerdaagse tocht door Europa. Je gebruikt daarbij een auto uit het jaar 1998 of eerder, met een dagwaarde van maximaal 500 euro. Boven alles is de Carbagerun echter een avontuur!

Klinkt tof! Hoe doe ik mee?
Om mee te doen aan de Carbagerun heb je een team nodig dat bestaat uit minimaal twee personen. Van het team moeten er twee mensen ervaren rijders zijn, wat wil zeggen dat zij minimaal twee jaar in het bezit van een geldig rijbewijs moeten zijn. Heb je een team of denk je een team te kunnen vormen, dan is de volgende stap je in te schrijven als deelnemer. Dat kan via de website. Heb je je nog niet ingeschreven voor de editie van 2013? Dat is dan jammer, want alle beschikbare plaatsen zijn vergeven.

Wat gaat die grap me kosten?
Geld, en waarschijnlijk best wat. Om te beginnen moet je namelijk investeren in een auto, waar waarschijnlijk nog het een en ander aan gedaan moet worden. Daarnaast heb je nog verzekering en wegenbelasting als kostenpost. Tijdens de rit heb je aardig wat brandstof nodig, omdat de trip een paar duizend kilometer lang is en je ook nog terug moet komen. Reserveer ook geld voor verblijf en voor eten en drinken onderweg. Een lidmaatschap van de wegenwacht met pechhulp in het buitenland en vervangend vervoer erbij in is ook niet onverstandig om te nemen. Alles bij elkaar ben je dus een lieve duit kwijt, maar daar krijg je veel voor terug.

Moet ik verder nog wat doen met de auto?
Het is niet verplicht, maar de meeste teams kiezen ervoor om de auto op te leuken. Sommigen houden het bij het schilderen van de buitenkant, anderen bouwen hele licht- en geluidinstallaties in. Je kunt het dus zo gek maken als je zelf wilt.

Waar slaap je tijdens de Carbagerun?
De slaapplaatsen zijn je eigen verantwoordelijkheid. Afhankelijk van je wensen kan je een camping, hostel of hotel in de buurt zoeken. Bij de zomereditie van 2012 bood de organisatie speciale Carbagerun-campings aan. Dat waren geïmproviseerde campings, voorzien van een paar douches en hier een daar een pleemobiel. Erg basic dus, maar wel bij de finishlocatie gesitueerd en voor slechts 5 euro per persoon per nacht.

Wat doe ik met mijn auto na de Carbagerun?
Wat je na afloop met de auto doet verschilt per persoon. De een verkoopt de auto, de ander geeft een schorsing door en huurt een stalling waar de auto kan overwinteren om een jaar later weer met dezelfde bolide mee te doen. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen er zin in heeft om in een roze Jaguar met Pink Panther-thema rond te rijden in het dagelijks leven, dus de opbrengst kan tegenvallen. Het is verstandig daar vooraf al rekening mee te houden.
pi_128304880
ik niet
pi_128318427
Hmz, ik krijg nog steeds een Check Engine melding zo nu en dan tijdens het rijden. Echt last heb je er niet van, behalve dat bij stationair hij dan iets onregelmatig loopt. AIC-klep heb ik al gereinigd dus die was het niet. Andere goedkope oplossingen zijn een flesje injectorreiniger en bougies vervangen, anders is het of de DI-cassette (waar we een reserve van hebben) of de Jetronic-ECU zelf. En die kost 120e of zo voor een gebruikt exemplaar.
pi_128322016
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 12:58 schreef Dingest het volgende:
Hmz, ik krijg nog steeds een Check Engine melding zo nu en dan tijdens het rijden. Echt last heb je er niet van, behalve dat bij stationair hij dan iets onregelmatig loopt. AIC-klep heb ik al gereinigd dus die was het niet. Andere goedkope oplossingen zijn een flesje injectorreiniger en bougies vervangen, anders is het of de DI-cassette (waar we een reserve van hebben) of de Jetronic-ECU zelf. En die kost 120e of zo voor een gebruikt exemplaar.
welke foutcode heb je ?
pi_128322732
Bij het op het contact zetten geeft hij een dubbele knipper van Check Engine, wat bij de DI/APC staat voor 'internal memory check failed'. Ik weet niet of er nog meer aan dit systeem uit te lezen valt, zo ja dan heb ik er het spul niet voor ;)

Als Check Engine bij draaiende motor aankomt - wat dus heel willekeurig is en ook niet heel vaak - is dat ook maar voor een een paar seconden tot een half minuutje of zo.
pi_128330193
Ik vrees dat we het wel zonder vlaggetjes, zoals op de 126 zitten, gaan stellen. Op zich wel jammer want dat vind ik nou één van de leukere details, maar of het komt zo te zitten dat we een beetje vrezen dat het bij hogere snelheden (want we kunnen nu harder dan 90 :o) niet stevig genoeg zit, of dat het juist te stevig zit en dat ik vrees dat het (al dan niet volgens de popo) een gevaar vormt want 'uitstekende scherpen delen'.

En we zijn door ons budget heen :+
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 28 juni 2013 @ 01:06:26 #7
39237 crew  H_T
2733
pi_128348466
De Bird heeft weer verzekering, is niet langer geschorst en het 'Check engine'-lampje doet het weer als vanouds! Tijdens het rijden merk ik alleen niks bijzonders :?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 02:26:52 #8
327191 RobertNL
For your gear.
pi_128384527
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 18:15 schreef Dingest het volgende:
Ik vrees dat we het wel zonder vlaggetjes, zoals op de 126 zitten, gaan stellen. Op zich wel jammer want dat vind ik nou één van de leukere details, maar of het komt zo te zitten dat we een beetje vrezen dat het bij hogere snelheden (want we kunnen nu harder dan 90 :o) niet stevig genoeg zit, of dat het juist te stevig zit en dat ik vrees dat het (al dan niet volgens de popo) een gevaar vormt want 'uitstekende scherpen delen'.

En we zijn door ons budget heen :+
Die kaas niet zien rijden :+? Die heeft echt een grote vlag en die gaat ook rond de 100 ;)
Wij gaan het ook proberen op de imperiaal. Wellicht lassen we de ''mast'' wel vast dan kan hoogstens de vlag stuk gaan.
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_128384585
Er zullen maar weinig fietsers/voetgangers op 2-3 meter hoogte zitten die daaraan kunnen blijven haken :+ En dat ding zal wel behoorlijk goed in de wagen verankerd zijn.
Pal langs/op de voorschermen is toch een ander verhaal, helemaal als je wilt dat het bij 150+ ook goed blijft zitten. Onze 'vlaggen' zijn dan ook eigenlijk plankjes zodat ze altijd getoond zijn. Ding kost een boel, dan gaan die 200 pk ook wel goed gebruikt worden verwacht ik zo :D
pi_128459672
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 1 juli 2013 @ 20:02:15 #11
39237 crew  H_T
2733
pi_128472580
Ze zeggen dat als je heeeeeeel stil bent je af en toe een Thundercat in het wild kan zien. Kijk! Kijk daar!

Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_128483640
Ziet er goed gelukt uit ^O^

Ik heb de hele auto nu ook beplakt. Voorbumper was toch een rottiger karweitje met alle randjes en zo dan ik dacht, heeft nog een uur of 5 gekost :') Nou alleen de witte details nog.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 09:29:20 #13
327191 RobertNL
For your gear.
pi_128489716
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:02 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ze zeggen dat als je heeeeeeel stil bent je af en toe een Thundercat in het wild kan zien. Kijk! Kijk daar!

[ afbeelding ]
_O_
quote:
14s.gif Op maandag 1 juli 2013 23:30 schreef Dingest het volgende:
Ziet er goed gelukt uit ^O^

Ik heb de hele auto nu ook beplakt. Voorbumper was toch een rottiger karweitje met alle randjes en zo dan ik dacht, heeft nog een uur of 5 gekost :') Nou alleen de witte details nog.
fotootje O-) ?
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_128496631
Ik zal vanmiddag eens wat plaatjes schieten :Y
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 3 juli 2013 @ 00:01:16 #15
39237 crew  H_T
2733
pi_128521936
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:15 schreef Dingest het volgende:
Ik zal vanmiddag eens wat plaatjes schieten :Y
Pics or it didn't happen!
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_128522810


;)
Nou alleen nog even al die letters en witte dingen uitknippen :+
De verstralers komen tijdelijk van de 126 af, maar ze werken nog niet. Dat mag m'n teamgenoot even uitzoeken met z'n multimeter zondag.

Tent heb ik ook gecheckt, en twee stokdelen van vervangen. Vorig jaar op de laatste avond, in Calw, kwamen we terug en had de tent wel een heel vreemd model. Stok geknapt :') Voor het geval de andere stok ook nog gaat heb ik nog wat reservedelen erbij gestopt.
pi_128543521
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 20:02 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[ afbeelding ]


;)
Ja, ik generaliseer.
pi_128543710
Dit zijn wij trouwens dit jaar:

Ja, ik generaliseer.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 3 juli 2013 @ 18:47:19 #19
39237 crew  H_T
2733
pi_128549774
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:16 schreef Northside het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

;)
Is dat de jouwe? Vet! :D
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_128555373
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 18:47 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Is dat de jouwe? Vet! :D
Rijden m'n broertje en een vriend dit jaar in rond. Hoop voor ze dat het niet gaat regenen. :P
Ja, ik generaliseer.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 3 juli 2013 @ 21:11:53 #21
39237 crew  H_T
2733
pi_128555679
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 21:05 schreef Northside het volgende:

[..]

Rijden m'n broertje en een vriend dit jaar in rond. Hoop voor ze dat het niet gaat regenen. :P
Hebben zij er pluche op zitten dan? Dan kunnen de prestaties van de auto inderdaad best te lijden hebben van de regen :P

Overigens: kudo's voor de dobbelstenen ^O^
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_128671933
Auto is eindelijk af, alleen de verstralers doen het nog niet. Als ik morgen tijd heb ik kijk ik daar nog naar. Morgen het ding even van binnen schoonmaken en inruimen, en het huis nog aan kant maken. Dan vind ik het wel mooi zo. Jammer dat mijn teamgenoot qua voorbereidingen enkel exact twee velgen heeft gelakt :P

En het resultaat van 2,5 week veel knip-en-plakwerk:






En voor de duidelijkheid wat dus op de achterruit zit, ter herinnering en motivatie:

:Y)
pi_128674570
Wij zijn er ook klaar voor. Morgenmiddag richting het hoge noorden en dan los! :7
Ja, ik generaliseer.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 7 juli 2013 @ 00:53:41 #24
39237 crew  H_T
2733
pi_128675005
De Thundercat heeft vandaag een shakedown gehad: even op en neer van Friesland naar Zeist om de auto te showen aan de familie aldaar. Vlak voor thuiskomst begon het lampje te branden dat de benzine bijna op was, dus toch maar even tanken. Paar liter erbij, instappen, starten en wegwezen.

Althans, dat was de bedoeling. Bij het omdraaien van de sleutel viel alles uit. Starter, licht, radio, the lot. Wat was er aan de hand? Een van de accupolen zat niet helemaal goed vast en maakte geen goed contact meer. Even wat twisten en ik kon weer verder. Niks aan de hand dus, maar niet echt waar je op zit te wachten om 0:30 bij een verlaten tankstation langs de autoweg.

Gelukkig heb ik gedurende de dag wel genoeg leuke reacties gezien :D. Passagiers in andere auto's die nog even omkijken, kinderen die willen dat je naar ze zwaait, langzaam langs een terras rijden :D. Vind ik ook mooi: je maakt met een simpel ritje de dag voor tientallen mensen nét even iets bijzonderder.

Wonder boven wonder kwam ik onderweg ook nog een andere Thunderbird tegen van hetzelfde model, waar ik eerder op de dag al een oudere Thunderbird zag :o . Ik heb er dus drie op 1 dag gezien, maar slechts een van die drie had tijgerstrepen :Y)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_128693646
Het gaat altijd mis vlak voor vertrek :P Ik heb vanmiddag mijn berging uit kunnen ruimen en mijn was bij mijn ouders moeten doen omdat mijn wasmachine was overleden en de boel blank had gezet, ook leuk ^O^ En daarna lam geschrokken omdat ik de sleutel die wél op het contact werkt niet meer kan vinden. Gelukkig lag hij 'gewoon' in de kofferbak, maar het was even niet grappig :')

Die blikken en aanspraak krijg ik ook de hele tijd, dat blijft iedere keer wel tof ja ^O^
pi_128694174
http://www.delichtpuntjes.nl/blog/ van mn broer en aanhang, morgen gaan ze uitzwaaien.
  † In Memoriam † zondag 7 juli 2013 @ 19:17:08 #27
25682 2cv
Niet subtiel
pi_128694494
Hmz, wij willen op de CBR-camping staan maar hebben ons niet aangemeld. Reden: daarvoor was geen mogelijkheid op de site en pas in het handboek (wat we een beetje laat lazen :@ ) lazen we dat je je aan moet melden voor de camping. Wie heeft hetzelfde probleem ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 7 juli 2013 @ 19:35:00 #28
39237 crew  H_T
2733
pi_128695034
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 19:17 schreef 2cv het volgende:
Hmz, wij willen op de CBR-camping staan maar hebben ons niet aangemeld. Reden: daarvoor was geen mogelijkheid op de site en pas in het handboek (wat we een beetje laat lazen :@ ) lazen we dat je je aan moet melden voor de camping. Wie heeft hetzelfde probleem ?
Ik heb in juni keurig een mail gekregen dat het vanaf dat moment mogelijk was te reserveren, en dat heb ik dan ook gedaan. Geen probleem hier dus :)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  † In Memoriam † zondag 7 juli 2013 @ 19:53:25 #29
25682 2cv
Niet subtiel
pi_128695664
Hoe heb je precies gereserveerd ? Via de site of via de mail ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 7 juli 2013 @ 19:55:19 #30
39237 crew  H_T
2733
pi_128695726
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 19:53 schreef 2cv het volgende:
Hoe heb je precies gereserveerd ? Via de site of via de mail ?
Site, en dan het Merchandise-gedeelte. De inschrijving voor de camping is trouwens pas in mei of juni geopend, dus het kan kloppen dat je het eerder niet gezien hebt.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  † In Memoriam † zondag 7 juli 2013 @ 20:17:18 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_128696635
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 19:55 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Site, en dan het Merchandise-gedeelte. De inschrijving voor de camping is trouwens pas in mei of juni geopend, dus het kan kloppen dat je het eerder niet gezien hebt.
Wie zet dat dan ook onder merchandise :')

Hoe dan ook: bedankt !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 8 juli 2013 @ 00:39:14 #32
334225 Driftkikkerrrrr
100% failure in 72 hours.
pi_128707874
Zo. Morgen is het zover. Auto is net klaar, nu slapen! :D
This conversation can serve no purpose anymore. Goodbye.
pi_128707946
waar is die start morgen en hoe laat? Ben on the road, wie weet kan ik ff fotos maken.
pi_128708708
Hardenberg tussen 9-11, tx :P

misschien dat ik wat mensen onderweg zie dan. En een vriend in Friedrichshafen ingeschakeld :D
pi_128709055
@2CV; als je het nog leest, spreek mij even aan als je nog campings zoekt. Wij staan wel op een paar CR-campings, mits de locatie en zo ons bevalt, maar ik heb ook een lijstje met alternatieve campings bij de Start/Finish-locaties (en campinggidsen) :Y

Auto is ingepakt - en stampvol omdat we nu weer teveel mee hebben :') Ook de plannen hopelijk voor na de Run uitgewerkt. Nu slapen en dan hopelijk een voorspoedige Run *O*
  Spellchecker maandag 8 juli 2013 @ 02:15:36 #36
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_128709833
Veel plezier, allemaal, alvast! ^O^
Tevens -purist.
  maandag 8 juli 2013 @ 07:49:04 #37
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_128710645
Veel plezier en succes allemaal! ^O^

Het was al mooi druk in Hardenberg vanochtend :Y
pi_128717480
We zijn onderweg en de camping is gelukt.
pi_128724528
Kwam vanmorgen op de N34 idd al flink wat aparte autos tegen.
Scheren is voor schapen!
pi_128733247
Succes runners!!
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_128928620
Wij zijn in elk geval binnen en nu weer thuis!

En alle creaties die hierboven staan, heb ik van de week gezien 8-).
Schip ahoy!
pi_128934364
Dingest, nog gelukt met het fixen van jullie wagen? Ik heb met jullie staan praten bij Row14, in de rij voor de hamburgers. ;)
Ja, ik generaliseer.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 16 juli 2013 @ 00:07:03 #43
39237 crew  H_T
2733
pi_128991175
De bemanning van de Thundercat is ook weer veilig terug in Nederland! Het poesje zelf heeft het er iets minder goed vanaf gebracht, wat te wijten is aan een wel erg krappe parkeergarage in Castelldefels. Het bodywork heeft nu een kleine restyling ondergaan, evenals de laklaag
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Spellchecker dinsdag 16 juli 2013 @ 03:10:05 #44
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_128994818
Waar blijven de foto's/filmpjes :P
Tevens -purist.
pi_128996055
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 00:07 schreef Hawaii_Tim het volgende:
De bemanning van de Thundercat is ook weer veilig terug in Nederland! Het poesje zelf heeft het er iets minder goed vanaf gebracht, wat te wijten is aan een wel erg krappe parkeergarage in Castelldefels. Het bodywork heeft nu een kleine restyling ondergaan, evenals de laklaag
Nouja, beter daar dan op een andere auto :)
Schip ahoy!
pi_128997342
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 03:10 schreef NoBody122 het volgende:
Waar blijven de foto's/filmpjes :P
Precies! elke keer zo'n grote voorbereidingsthread en dan niks van de reis zelf..
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 16 juli 2013 @ 11:28:00 #47
39237 crew  H_T
2733
pi_128999628
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:47 schreef powerflux het volgende:

[..]

Precies! elke keer zo'n grote voorbereidingsthread en dan niks van de reis zelf..
Alles op z'n tijd. Eerst maar even wat bijkomen
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 17 juli 2013 @ 23:20:39 #48
39237 crew  H_T
2733
pi_129066262
Hoppa! Het verslag:

Op maandagochtend 8 juli begon ons avontuur. Met ons toonbeeld van goede smaak en ingetogenheid zetten wij in alle vroegte de tocht naar Hardenberg in. Aldaar werd gecontroleerd of onze papieren in orde waren en of we de verplichte meuk in de auto hadden liggen. Toen dat achter de rug was mochten we wat rondstrunen en enkele van de andere creaties bekijken, om even later te starten. De opdracht voor de eerste dag bestond eruit de juiste plaatsnamen uit raadsels te ontdekken, bij die plaatsen langs te gaan en het plaatsnaambord op de foto te zetten. Even flink internetten dus in Nederland, alvorens de grens over te gaan. Ter voorbereiding had ik de landkaarten van alle landen waar we doorheen zouden rijden alvast op mijn telefoon gezet, zodat we die als GPS konden gebruiken. Helaas bleken beide laders die ik mee had niet heel goed te werken, en na het foto’s maken en internetten was mijn batterij al vrij leeg. Nu is Duitsland vrij groot en dus vrij makkelijk te vinden, maar daarna was het wat lastiger om de juiste weg naar Mengen in te slaan. Mijn beide teamgenoten hadden een iPhone met GPS via internet, maar nog geen buitenlandbundel. Wat dat betreft was het dus niet erg om per ongeluk weer in Nederland uit te komen. Eenmaal daar sloegen we de weg naar Duitsland weer in, waar het eerste technische probleem zich voordeed. De Thunderbird is een auto met automaat, maar het exemplaar dat wij hadden hield er niet heel erg van om lang stil te staan in Drive. Daarbij kon de motor afslaan. Niets aan de hand, even in Neutraal zetten en het bleef allemaal wel draaien. Maar dan moet de pook van de automaat wel te verzetten zijn, en dat was niet langer het geval... we hadden dus een auto die af kon slaan in Drive, die ook niet meer uit Drive gehaald kon worden en die kan starten nog weggeduwd kan worden in Drive. Kortgezegd: als de auto zou afslaan hadden we geen mogelijkheid meer om nog weg te komen. Geen prettige gedachte op de ringweg van een grote stad, waar we dit probleem hadden. Noodgedwongen dus iets assertiever gereden dan normaal (met wat getoeter naar ons toe) en op een rustige plek uitgezocht wat er aan de hand was. Een stukje plastic was afgebroken en zat nu in de weg. Plastic weg, probleem weg. Hoezee!

Nadat we voor de zekerheid nog maar een keer de grens over waren gegaan konden we op pad richting de juiste steden. Nadat we hier en daar foto’s hebben gemaakt kwamen we bij Frankfurt, voor de vijfde en laatste foto van de dag. R. had net zijn eerste etappe gereden en de auto weggezet op een parallelweg. Even een foto maken en terug richting de auto, waarbij er verwarring ontstond over wie de sleutel had. Niemand, bleek het antwoord te zijn. R. was er niet aan gewend de sleutels uit het contact te halen, terwijl ik niet gewend ben dat iemand dat niet doet en voor de zekerheid de centrale vergrendeling had gebruikt om de deuren dicht te doen. De sleutel bevond zich dus aan de verkeerde kant van de deur, en we konden op dat moment niet verder. Na even overwogen te hebben om een ruitje in te tikken besloten we toch maar de pechhulp in te schakelen, al geven die officieel gezien geen dekking tijdens zulke tochten. Gelukkig werd daar niet naar gevraagd en na een hoop gedoe om de precieze locatie door te geven kregen we het bericht dat we binnen twee uur geholpen zouden worden. Althans, dat was de bedoeling.

We hadden een lelijkere plek kunnen treffen om lang stil te staan naast een gesloten auto. We stonden vlakbij een bos en een soort meertje of rivier, waar zo nu en dan wat langs kwam varen. Iets verder naar voren stond een paarse Ford Escort station. Die auto had geen nummerplaten meer, de achterruit was aan gruzelementen en er zat een sticker op het raam met de mededeling dat het niet de bedoeling was om daar een auto te dumpen. Ook lag er een stuk ijzerdraad, waarmee we in elk geval konden proberen om onze eigen auto open te breken op de manier die in films altijd zo gemakkelijk gaat. Nou, dat valt flink tegen in het echte leven. Onderweg kwamen er regelmatig mensen voorbij, maar niemand vroeg waarom wij met zijn drieën bezig waren met een zielige poging om een auto open te breken. De enige opmerking die naar voren kwam, was of we lekker aan het vissen waren.

Na geruime tijd wachten kwam dan onze reddende engel van de ADAC, een soort Duitse ANWB. De man (uiteraard met snor) had aan twee opblaasbare boterhamzakken genoeg om de deur op een kier te krijgen en met een grote fonduevork was de deur vrij snel open. Hoezee! Nog even een papiertje tekenen en we konden weer verder. Ondertussen liep het tegen elf uur ‘s avonds, en bleek de finish nog meer dan 350 kilometer bij ons vandaan te zijn. Vroeg gaan slapen konden we dus wel vergeten...

Eenmaal in de buurt van het juiste plaatsje had de iPhone-GPS geen idee waar het kleine vliegveld lag waar we ons moesten melden. We werden over niet bestaande straten gestuurd en na het missen van een afslag was de beste route volgens de stotterende man in de telefoon om een onverharde en onverlichte weg bergop te nemen. Niet het soort route dat ik zou aanraden, maar vooruit. Na een hoop gedoe vonden we dan eindelijk de juiste locatie, en konden we rond half vier in de nacht onze tent opzetten, waarbij het de bedoeling was om slechts vier uur later alweer alles in te pakken en koers te zetten richting Italië.

De weg naar Italië leidde ons door Zwitserland, waarbij die oplichters erop staan dat je een vignet aanschaft om door het land te mogen rijden. Die dingen zijn minimaal een jaar geldig en kosten ruim 30 euro, ook al zouden we er nog niet eens 24 uur doorbrengen. De route was mooi, het weer iets minder. In een van de heftigste stortbuien die ik dit jaar heb meegemaakt besloten beide ruitenwissers dat keurig recht in het gareel staan maar voor saaie sukkels is, en dat een interessante zwabber de nodige jeu zou toevoegen aan het geheel. Zelf was ik het daar minder mee eens, en heb bij de eerst mogelijke gelegenheid gelijk de tape ter hand genomen en de wissers ervan overtuigd dat dit niet het moment was om hun individualiteit aan te tonen.

Italië is overigens ook niet het meest geschikte land om de GPS van de iPhone te gebruiken. Het programma stond erop dat we een afslag namen die eindigde in een T-splitsing. Rechtsaf was niet toegestaan, dus dan maar linksaf een toch wel erg smal straatje in. Nadere inspectie leerde dat het erg smalle straatje eigenlijk een fietspad was, met een greppel aan beide kanten. Uit ervaring kan ik nu mededelen dat een Thunderbird vrijwel exact even breed is als een Italiaans fietspad en dat het met zorgvuldig rijden mogelijk is heelhuids aan de andere kant uit te komen. Na nog wat zoeken kwamen we aan op de finishlocatie, dit keer zelfs voor middernacht! De weg ernaar toe was niet heel makkelijk, want er liepen allerlei Italianen in de weg die kwamen kijken wat die gekke Hollandesi in vredesnaam aan het uitspoken waren. Nu blijken zij het totaal niet nodig te vinden om naast de weg te gaan lopen in plaats van erop, ook niet wanneer er een auto aankomt. En wanneer ze zelf in een auto zitten is het blijkbaar nergens voor nodig om het groot licht uit te doen. Vrij irritant, maar we zijn er gekomen.

Op dag drie zetten we de tocht in naar het vierde buitenland waar we doorheen zouden komen: Frankrijk. De organisatie had niet overdreven over het muggengevaar, want het stikte van die beesten. Het was een dag zonder al te grote problemen bij mijn team, dus snel door naar dag vier. De finishbestemming: Andorra. Het magische land waar je benzine kan kopen voor 1,27 per liter en waar je per ongeluk een salade met kipingewanden besteld. Volgens de Engelstalige menukaart ging het om gizzard, wat een tweede soort maag schijnt te zijn. De smaak is overigens niet heel verkeerd: het was vooral het idee dat me tegenstond, maar ik heb keurig mijn bordje leeggegeten. Ook in Andorra kreeg ik een cadeautje van een bevriend team: een flesje whisky met het bescheiden prijskaartje van 18 euro en een inhoud van maar liefst 4,5 liter. Dat vroeg natuurlijk om een cadeau terug, en na even zoeken kwam ik voor iets meer dan 3 euro een fles tegen met een vrij bescheiden etiket. Op een blauwe ondergrond stond de tekst ‘Alcohol 96’. Op het label op de achterkant werd bevestigd dat het inderdaad om een drank ging met 96% alcohol, en een waarschuwing dat de inhoud zeer licht ontvlambaar is. Zulke drank is eigenlijk bedoeld om te gebruiken voor zelfgemaakte limoncello en dergelijke, maar is ook gemengd met DubbelFrisss zeer goed te doen. Of puur, maar dan moet je het langzaam drinken :+

Na Andorra werd de route ingezet naar de finish in Barcelona. De Thunderbird is met zijn V8 meer dan capabel genoeg om met een prettige vaart de bergen over te komen, en de automatische airco hield het binnen heerlijk koel. Klein puntje van zorg was de temperatuurmeter voor de koelvloeistof, die bij een beklimming toch wel erg richting het rode gedeelte kwam. Bergaf rijden gaf voldoende koeling, en dus zijn we ook de Pyreneeën zonder problemen overgekomen.

Helaas zijn we op de bergweg wel de speaker van onze sirene verloren. Daardoor konden we geen irritante sirenes of dierengeluiden meer afspelen, wat toch wel jammer was. Het heeft wel wat om met zo’n auto al miauwend door een stadje te rijden, met andere versierde herriemakers voor en achter je. Later die dag was de finish en de prijsuitreiking en was de Carbagerun afgelopen. Wij hadden echter besloten nog even te blijven, en hadden daartoe een hotel geboekt in het plaatsje Castelldefels. Dat hotel was populair bij de Runners, want er stonden meerdere van die auto’s in de garage. Helaas doen de meeste teams mee met nogal grote auto’s, waardoor de beperkte ruimte nog verder verminderd werd. De garage was er niet echt op gebouwd om overweg te kunnen met auto’s van een meter of vijf in lengte, en dus heeft de Bird daar een kleine restyling ondergaan en zijn territorium afgebakend. Anders gezegd zit er nu een deuk in en iets minder lak op dan toen we vertrokken (niet mijn schuld!)

Eenmaal in Barcelona hebben we lekker de toerist uitgehangen en een paar van de must-sees bekeken, zoals de Sagrada Familia. Een kerk naar ontwerp van Gaudi, waarvan de bouw twee eeuwen geleden is begonnen en nog lang niet is afgerond, en waarbij de audiogids in de bus zei dat het de bedoeling was dat er nog veel meer torens bij zouden komen. Om dat te realiseren was de bouw wel afhankelijk van vrijwillige donaties, onder andere van toeristen. Mijn theorie is dat ze helemaal niet van plan zijn het gebouw af te maken, maar gewoon een goede manier hebben gevonden om toeristen geld uit de zak te kloppen.

Al met al heeft die Gaudi nogal wat ontwerpen gemaakt die niet zouden misstaan in de Efteling. Na het toeristeren in Barcelona zijn we op zondag begonnen aan de terugweg, met nog een overnachting in Frankrijk als extra stop. De aanwezige gasten op de familiecamping leken nogal verbaasd plotseling drie gasten in een asobak met tijgerstrepen te zien, wat ons er weer aan herinnerde dat het toch best een opvallende auto is. Die herinnering kwam eerder al van de vele mensen die ons vroegen of ze de auto op de foto mochten zetten, of wilden weten waar we in hemelsnaam mee bezig waren. Maandagavond laat was het avontuur dan echt ten einde, en waren we allemaal weer veilig thuis in Leeuwarden.

Van de 548 auto’s die aanwezig waren op de start heeft het overgrote deel de finish gehaald, al dan niet met problemen. Alles bij elkaar waren er 35 uitvallers, waarvan sommigen met vervangend vervoer de weg konden vervolgen. Ongetwijfeld hebben veel teams wel een probleem gehad onderweg, maar ik heb niet al te veel van die sterke verhalen meegekregen. In vergelijking met vorig jaar viel het bij mij alleszins mee: de auto wilde dit keer sneller starten, had vaker zin om te reageren op het gaspedaal, de motorkoeling werkte en er zijn geen vitale onderdelen op de snelweg voor zichzelf begonnen. Reputatie van automerken alleen zegt dus niet alles, want die van Subaru is toch wel hoger dan van Amerikaanse Fords. Al met al was het weer een mooi avontuur, en wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Spellchecker woensdag 17 juli 2013 @ 23:39:15 #49
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_129067083
Leuk geschreven verhaal, al forceer je het hier en daar wel een beetje. Wel zeer zeker met plezier gelezen ^O^
Tevens -purist.
  † In Memoriam † donderdag 18 juli 2013 @ 01:19:16 #50
25682 2cv
Niet subtiel
pi_129070364
Het is hier PTA, niet LIT ;)

Leuk verhaal, het rakelt bij mij ook wat herinneringen op.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')