op zich vond ik het niet zo heel erg om te doen maar er waren er een paar die echt het bloed onder mijn nagels vandaan haalden. Toen een van die mannetjes een potlood in mijn gezicht stak, cm onder mijn oog, was ik er helemaal klaar meequote:Op maandag 24 juni 2013 14:58 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
[..]
ow er zijn er dus meer die er zo over denken..fijn, dat scheelt
Rotmoeders!!quote:Op maandag 24 juni 2013 15:02 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Sneu voor de kindjes he? Stomme mama's hebben ze.
Ik vind die CITO sowieso vrij weinig zeggen. Ruben heeft het hele schooljaar op zowel M1, E1, M2 en E2 enkel A gescoord Geen idee of ie nu meer of minder fouten heeft gemaakt. Hij had het wel over dat ie dacht dat ie een foutje gemaakt had, maar om daar nou een tien minuten gesprek voor aan te vragen.quote:Op zondag 23 juni 2013 13:34 schreef Moonah het volgende:
Letters van de cito zeggen weinig. Alleen hoe je kind tov anderen scoort (A= 25% hoogste scores, B en C de volgende 25 %, D en E de resp. 15 en 10% laagste scores).
Je kind kan van een B naar een C zijn 'gezakt' en tóch heel mooi volgens zijn eigen lijntje zijn gegroeid. Vaardigheidsscores (die de leerkracht je ook kan geven) maken dat veel meer inzichtelijk.
Nou idd... Dat ik zondag in de enige regenbui van de hele dag in een kermisattractie zat die Jen helemaal fantastisch vond en ik de re3st van de dag kotsmisselijk van was...quote:
Kinderfeestjes... brrrrrrrrr.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:14 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ik heb ook gewoon niks met de meeste kinderen. Sterker nog, over t algemeen vindt ik ze maar irritant.
Ben dan ook blij dat het kinderfeestje achter de rug is
quote:Op maandag 24 juni 2013 15:21 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
sorry stiemie, ik kan het niet mooier maken als het is
QFTquote:Op maandag 24 juni 2013 15:14 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ik heb ook gewoon niks met de meeste kinderen. Sterker nog, over t algemeen vindt ik ze maar irritant.
Ben dan ook blij dat het kinderfeestje achter de rug is
Dat ligt dan aan de uitdraai die je hebt gekregen. De meeste systemen die scholen gebruiken kunnen prima meer info geven, zoals die grafiekjes die eerder genoemd zijn, of DLE scores (vanaf groep 3). En de school kan ook doortoetsen als hij zo constant A of A+ scoort, dus de toets van een half jaar verder ook afnemen.quote:Op maandag 24 juni 2013 15:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik vind die CITO sowieso vrij weinig zeggen. Ruben heeft het hele schooljaar op zowel M1, E1, M2 en E2 enkel A gescoord Geen idee of ie nu meer of minder fouten heeft gemaakt. Hij had het wel over dat ie dacht dat ie een foutje gemaakt had, maar om daar nou een tien minuten gesprek voor aan te vragen.
Ja, bij de rapportbesprekingen van mijn oudste (die ook altijd A's scoorde) beweerden de leraren ook altijd dat er wel te zien was dat hij vorderingen maakte. Ze probeerden soms ook uit te leggen hoe het zat, maar dat was voor mij niet helemaal duidelijk. 't Zal wel.quote:Op maandag 24 juni 2013 23:45 schreef poemojn het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan de uitdraai die je hebt gekregen. De meeste systemen die scholen gebruiken kunnen prima meer info geven, zoals die grafiekjes die eerder genoemd zijn, of DLE scores (vanaf groep 3). En de school kan ook doortoetsen als hij zo constant A of A+ scoort, dus de toets van een half jaar verder ook afnemen.
Tuurlijk wel. In januari en juni testen ze met hetzelfde materiaal. Als hij het in januari allemaal zonder fouten maakt, is de kans aanwezig dat dat in juni ook zo is, zonder dat er dus vordering zichtbaar is.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 00:40 schreef trui het volgende:
Als hij geen vorderingen zou hebben gemaakt, had hij niet voortdurend weer A's kunnen blijven scoren.
Wordt inderdaad hetzelfde materiaal gebruikt? Dat wist ik niet. Verder had ik het natuurlijk over de leeftijdsgebonden normen die gehanteerd worden, en het maar A's blijven halen gaat over meer dan 2 momenten, toch?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 06:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. In januari en juni testen ze met hetzelfde materiaal. Als hij het in januari allemaal zonder fouten maakt, is de kans aanwezig dat dat in juni ook zo is, zonder dat er dus vordering zichtbaar is.
Hij zat in januari in groep 1 en heeft toen dus M1 en M2 gemaakt, nu alleen E2. Het heeft denk ik weinig zin om bijvoorbeeld een 3 toets af te nemen?
Volgens mij ga je dan teveel vragen van een kind.
Hij heeft van begin tot eind op dezelfde basisschool gezeten. Hij is daar wel een keer versneld en kreeg ook altijd extra uitdaging. Momenteel zit hij op het gymnasium en gaat hij met mooie cijfers over naar de 2e klas (gemiddeld staat hij ruim een 8). Ik heb de indruk dat hij op de basisschool wel goede vaardigheden heeft aangeleerd, vooral om niet gelijk op te geven als het niet in 1x gaat.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 10:16 schreef trui het volgende:
[..]
Wordt inderdaad hetzelfde materiaal gebruikt? Dat wist ik niet. Verder had ik het natuurlijk over de leeftijdsgebonden normen die gehanteerd worden, en het maar A's blijven halen gaat over meer dan 2 momenten, toch?
Bij een foutloze score is het natuurlijk altijd lastig om vooruitgang te meten, iemand zit immers aan z'n 'plafond' voor dat stuk kennis. ik neem aan dat hij/zij dan wel verdieping/verrijking krijgt aangeboden waar mogelijk, of wat versneld door het lespakket kan gaan. Jouw zoon was toch ook naar een andere school gegaan, Grijs, waar op dat vlak extra mogelijkheden waren? Of heb ik dat helemaal verkeerd onthouden?
Gaat je oudste al bijna naar de 4e?! En gaat je middelste (straks?) naar dezelfde school?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 07:41 schreef debuurvrouw het volgende:
Plus dat je op die manier eventuele hiaten in de kennis ook mist. Omslachtige rekenmethodes, of het niet geautomatiseerd hebben van tafels... Beter is het dan om via SIDI-R of hoe heet dat tegenwoordig, te toetsen en zo ook vinger aan de pols te houden over de leerlijn.
Dat leren leren is wel zorgelijk ja. Mijn oudste gaat wel iedere keer keurig over maar liep er dit jaar toch hard tegenaan dat rijtjes gestampt en huiswerk gemaakt moet worden. Gelukkig nu naar de 4e dat scheelt weer een vreemde taal en in zijn geval aardrijkskunde en geschiedenis.
Hij pakt het toch iedere keer zelf weer op. Heel knap vind ik. We gaan t nu met middelste ervaren. Die is wat makkelijker daar in. Voor oudste is huiswerk een onoverkomelijke berg zo lijkt het. Ik schat dat middelste dat 'gewoon even doet' dan is t maar klaar.
Maar ik dwaal af een andere methode van bekijken en toetsen dus. Zou ik zeker eens naar vragen. Want verveling is écht vervelend.
Mooi hè? Dat ze plotseling zien dat die rare tekentjes letters zijn en woorden vormen. Vind het elke keer weer bijzonder!quote:Op dinsdag 25 juni 2013 10:35 schreef Ticootje het volgende:
Jenny begint wel te lezen... Ze herkent woorden en letters... Ik vind dat zo knap..
ja! Snel gaat het hè hij moest profiel kiezen en 'dus' een studierichting. Wel leuk en boeiend en ontzettend spannend. Maar ook confronterend. Hij is gewoon op de helft nu! Nog zo'n rukje en hij gaat het huis uitquote:Op dinsdag 25 juni 2013 12:01 schreef Grijs het volgende:
[..]
Gaat je oudste al bijna naar de 4e?! En gaat je middelste (straks?) naar dezelfde school?
met de mijne ook niet. maar t is echt zo. Wij hebben t idee dat de basisschool snel gaat maar de middelbare school nog sneller.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 12:43 schreef trui het volgende:
ik kan er gewoon niet bij buuv, dat je oudste nu al 3 jaar op de middelbare school zit. dat klopt echt niet met mijn tijdsbeleving.
QFT!quote:
zoiets doen ze ook nog wel, en eindtoetsen aan t begin van een nieuw blok om te zien wat ze al beheersen. Plus allerlei verbreding, verdieping, verrijking en compacten. Maar ze gaan sinds groep 2 naar een speciale klas dus het valt mij verder allemaal niet meer zo op (ik hoef niet steeds met school in gesprek om te zien hoe het gaat, gewoon de standaard tienminutengesprekken is genoeg).quote:Op dinsdag 25 juni 2013 07:41 schreef debuurvrouw het volgende:
Plus dat je op die manier eventuele hiaten in de kennis ook mist. Omslachtige rekenmethodes, of het niet geautomatiseerd hebben van tafels... Beter is het dan om via SIDI-R of hoe heet dat tegenwoordig, te toetsen en zo ook vinger aan de pols te houden over de leerlijn.
Ja he! Dat vind ik ook. Bizar snel gaat het.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 13:09 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
met de mijne ook niet. maar t is echt zo. Wij hebben t idee dat de basisschool snel gaat maar de middelbare school nog sneller.
Heb je haar nog niet aangemeld dan?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 14:16 schreef Luigi het volgende:
Middelbare school.... man.... *negeer negeer negeer* Da's nog eeeeeeeeeuwen weg he? .
Ze wil nu nog dierendokter voor zielige zieke babydieren worden (en dan alleen de LIEVE zielige zieke babydieren he) dus ik wacht nog ff...quote:
dat kan ik volledig beamenquote:Op dinsdag 25 juni 2013 14:15 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ja he! Dat vind ik ook. Bizar snel gaat het.
Ik vond het zo leuk om te zien hoe ineens het kwartje viel zeg maar .quote:Op dinsdag 25 juni 2013 10:35 schreef Ticootje het volgende:
Jenny begint wel te lezen... Ze herkent woorden en letters... Ik vind dat zo knap..
Mazzelaar! Mijnes wil paardrijdster wordenquote:Op dinsdag 25 juni 2013 14:49 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ze wil nu nog dierendokter voor zielige zieke babydieren worden (en dan alleen de LIEVE zielige zieke babydieren he) dus ik wacht nog ff...
Hier Tot vrijdag toetsen,maandag boeken,dinsdag rapportvergadering en woensdag laatste dagquote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:12 schreef lady-wrb het volgende:
hier moet L. morgen nog verplicht aanwezig zijn, overmorgen schoolreisje en vrijdagmiddag op kamp van de roeiclub
en dan nog de overige verplichte nummers en dan is het vakantie
so, ambitieusquote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:59 schreef Adnap het volgende:
Hier wil er een rechten of geschiedenis gaan studeren en de ander iets medisch,maar dat wordt het dek ik niet.
Oh Bodpa helaas geen tips, maar wel veel herkenning. Mijn jongste is ook zo Doorgaan en consequent zijn tot je het er op een gegeven moment zelf ook eigenlijk wel mee klaar bent... Herkenbaar...quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:37 schreef bodpa09 het volgende:
Wij hebben gisteren ook gesprek gehad op school. M. gaat door naar groep 2, maar hij verdomde het om de Cito toets te maken. Er was geen land mee te bezeilen. Dat is iets waar we vaker tegen aan lopen; wat hij absoluut niet wil, doet hij niet. Al ga je op je kop staan. Boos worden helpt niet, straffen niet, er met hem over praten niet. Hij doet het alleen als hij het wil. Op zijn voorwaarden. Het is geen kleutergedrag, dit speelt al zolang hij er is.
Die toets interesseert me niet zo veel, maar ik zou graag een handvat hebben om die harde harses, dat dwingende en 'ik maak dat wel uit' er uit te krijgen, zonder zijn wil te breken.
Je wordt niet groot zonder dingen die je opgelegd worden namelijk. En natuurlijk moet hij thuis ook van alles, dat levert soms strijd op, en soms doet hij het gewoon. Wij zijn echt geen doetjes, hij krijgt zijn zin niet, maar het is echt wel een handicap. Ook voor hemzelf
En eerlijk gezegd zou ik het ook wel fijn vinden als hij gewoon in groep 1 had mogen blijven.
Yep die van mij heeft als bijnaam "EsNee"quote:Op woensdag 26 juni 2013 10:25 schreef Ticootje het volgende:
Ah. Meer kinderen met een kop erop.
Fijn herkenning.
Klopt. De Romeinse cijfers geven ook het gemiddelde aan. Maar de verdeling is anders dan bij de letters.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:03 schreef Sjeen het volgende:
Gisteren nog een afsluitend gesprekje gehad met de meester van Isa. Die gaf aan dat er bij de CITOscore steeds minder naar de letters maar meer naar de Romeinse cijfers gekeken wordt en naar de score die hoort bij het aantal maanden school (vanaf groep 3 telt elk jaar voor 10 maanden). Een en ander werd wel duidelijker dan die grafiekjes zo
En zo'n uitspraak vind ik typerend voor de waarde die er gehecht wordt door zowel veel scholen als ouders aan citoscores. Het gaat toch om het eerste zinnetje: "Kim doet het goed op school". Heerlijk! Dát is het belangrijkste.quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:35 schreef _Ingrid_ het volgende:
En Kim doet het goed op school. Op de cito ietsjes minder, maar wel gemiddeld.
Wellicht is hij er gewoon niet aan toe? Toetsen zijn zéker in groep 1 zó abstract en niet bij de realiteit van het kind passend. Op een plaatje aangeven hoe de schaduw valt vanuit een bepaald perspectief. Laat die kleuters lekker buiten spelen en experimenteren met schaduw!quote:Op woensdag 26 juni 2013 09:37 schreef bodpa09 het volgende:
Wij hebben gisteren ook gesprek gehad op school. M. gaat door naar groep 2, maar hij verdomde het om de Cito toets te maken. Er was geen land mee te bezeilen.
Ik vind dit een heel duidelijke uitspraak voor een kleuter.quote:Op woensdag 26 juni 2013 10:35 schreef bodpa09 het volgende:
Thanks! Super fijn, die herkenning!
@Buuf: Hij zit pas een half jaar op school. In groep 2 moet hij van alles, en wat extra tijd om die harde noot te kraken zou me wel van pas komen. Het was ook het eerste dat hij zei vanmorgen. "Naar groep 2? Dat wil ik niet, dan moet ik werkjes maken!" Hij zal het toch moeten laten zien, mocht hij voorlijk zijn.
Fijn! Hopelijk groeit hij in het 'moeten'.quote:Hij heeft het overigens geweldig naar zijn zin op school. Is er echt zielsgelukkig.
. Ik wou het al niet zeggen . Volgens mij denken heel veel onderwijzers er zo over? (Hoe nuttig een test of toets ook af en toe kan zijn!).quote:
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Luigi het volgende:
[..]
. Ik wou het al niet zeggen . Volgens mij denken heel veel onderwijzers er zo over? (Hoe nuttig een test of toets ook af en toe kan zijn!).
Dat vind ik echt een genot om te lezen, eerlijk gezegd. Ik krijg ook complete uitslag van de toets en labeldrang in het onderwijs.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
Ze vind het ook erg leuk om heen te gaan, werken in de werkboekjes geniet ze van. Voorlezen aan de andere kinderen vind ze ook erg leuk. Ik hoor haar ook vaak rekenen tijdens het spelen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:55 schreef Moonah het volgende:
En zo'n uitspraak vind ik typerend voor de waarde die er gehecht wordt door zowel veel scholen als ouders aan citoscores. Het gaat toch om het eerste zinnetje: "Kim doet het goed op school". Heerlijk! Dát is het belangrijkste.
Ik vind het heel erg dat cito's zó belangrijk worden gemaakt. Blijf eea alsjeblieft in perspectief zien. het zijn gemiddelden. En gemiddelden bestaan bij de gratie van uitschieters naar boven en naar beneden.
Succes trouwens met Tyler Ingrid. En fijn, dat het zo goed gaat met Kim!
Dat klinkt heel fijn Ingrid.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:13 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ze vind het ook erg leuk om heen te gaan, werken in de werkboekjes geniet ze van. Voorlezen aan de andere kinderen vind ze ook erg leuk. Ik hoor haar ook vaak rekenen tijdens het spelen.
Met naar bed gaan mag ze zelf ook een stukje voorlezen, vind ze prachtig!
Heftig. En zwaar lijkt me. Knap dat je het positieve niet uit het oog verliest!quote:Update over Tyler komt vanmiddag na het gesprek wel. Iig weten we dat hij een achterstand van 7 maanden heeft. Nog steeds spraakachterstand en een articulatiestoornis.
En het agressieve, veel schelden, gillen en alles en iedereen zeer willen doen is er ook nog.
Gelukkig kan hij tussendoor wel heel leuk en lief zijn, daar probeer ik bewust goed op te letten als hij bij mij is. Je ziet al snel alleen maar het negatieve.
Ja, daarom woont hij nog tot 8 juli bij mijn ouders. Daarna is het kijken wat het beste is.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:20 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat klinkt heel fijn Ingrid.
[..]
Heftig. En zwaar lijkt me. Knap dat je het positieve niet uit het oog verliest!
Wat dapper! Ik hoop dat je met hun vader op één lijn zit.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:30 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ja, daarom woont hij nog tot 8 juli bij mijn ouders. Daarna is het kijken wat het beste is.
Wellicht ga ik met de kinderen in een gezinsopname. Maar daar hoor ik pas 12 juli meer over.
We werken er hard aan! Gaat gelukkig steeds beter.quote:Op woensdag 26 juni 2013 12:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
Wat dapper! Ik hoop dat je met hun vader op één lijn zit.
Mooie metafoor idd.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:55 schreef Moonah het volgende:
Mijn kleutercollega had zo'n mooie metafoor die dat hele citogebeuren (en wat er aan wordt opgehangen) weergeeft:
Een kind is net een bloembolletje. Dat planten we heel voorzichtig, zetten het op een zonnig plekje, koesteren het, geven het water etc. Als er dan een beetje groen uitkomt staan we te juichen, maar trekken er ook net zo hard aan omdat het moet groeien groeien groeien. En dan trek je het kapot.
/aversie tegen cito-ophemeling
dat proefde ik gisteren ook in het gesprek. En die mening deel ik eigenlijk ook wel...quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
De cito wordt hier op de basisschool wel gerelativeerd (gelukkig), alleen zo jammer dat de middelbare scholen daar dan wel weer zoveel waarde aan hechten.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
nou, dit dus. ik heb helemaal niks met cito omdat het een richting aangeeft ten opzichte van het gemiddelde. Maar nu weer met middelbare schoolkeuze er toch hard tegenaan gelopen dat zij wél heel sterk naar die scores kijken.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:00 schreef Grijs het volgende:
[..]
De cito wordt hier op de basisschool wel gerelativeerd (gelukkig), alleen zo jammer dat de middelbare scholen daar dan wel weer zoveel waarde aan hechten.
Ja, ik ookquote:Op woensdag 26 juni 2013 19:04 schreef trui het volgende:
Ik kan het liedje wel dromen: een plek een plek, wie heeft een plek.. voor Pluk
Tof he?quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:07 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Wij hebben die film sinds kort in huis! Ik vind hem zo tof.
dan weet je dus ook dat er wel een soundtrack bestaat.quote:
Waarom zou dat erg zijn? Daarnaast vind ik het nogal een uitspraak. Dat leraren niet professioneel genoeg zouden zijn om in alle objectiviteit een oordeel te vellen over wat een kind het best zou passen qua vervolg onderwijs.quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:36 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Misschien omdat school en ouders te zeer betrokken zijn bij het kind om een voldoende objectief beeld te kunnen vormen?
Maar geen idee of die apart op cd verschenen isquote:Op woensdag 26 juni 2013 19:38 schreef trui het volgende:
[..]
dan weet je dus ook dat er wel een soundtrack bestaat.
Jij beschrijft hier extremen. Er zijn ook mensen die het als een gegeven naast zich neerleggen en verder genieten van alles wat een kleuter een mens nog meer is dan zijn citoscores.quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:41 schreef Luigi het volgende:
[..]
Waarom zou dat erg zijn? Daarnaast vind ik het nogal een uitspraak. Dat leraren niet professioneel genoeg zouden zijn om in alle objectiviteit een oordeel te vellen over wat een kind het best zou passen qua vervolg onderwijs.
Nouja, gaan we niet uitkomen. Er zijn mensen die helemaal los gaan op dit soort testen en mensen die jeuk van krijgen.
Mijn mening wordt overigens redelijk hierin verwoord: http://www.withitness.nl/?p=401
en hierin: https://twitter.com/Anita(...)076513615872/photo/1
.
Je hebt gelijk, dat waren 2 extremen. Maar dat naast je neer leggen wordt wel steeds moeilijker natuurlijk he, met het verplicht stellen van dergelijke testen, de steeds grotere gevolgen ervan en ook het testen op steeds jongere leeftijd...quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:43 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Jij beschrijft hier extremen. Er zijn ook mensen die het als een gegeven naast zich neerleggen en verder genieten van alles wat een kleuter een mens nog meer is dan zijn citoscores.
...omdat leraren en leraressen het steeds drukker en drukker krijgen met zaken die helemaal niks met lesgeven en pedagogiek te maken hebben. We hebben eerst zelf een probleem veroorzaakt door het onderwijs te laten verrotten en daarna hebben we er een enorm enge a-natuurlijke 'oplossing' tegenaan geplakt.quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:54 schreef trui het volgende:
op jongere leeftijd testen heeft ook voordelen, er kan eerder gesignaleerd worden als er iets aan de hand is, dus ook eerder iets in het lesaanbod aangepast worden als dat nodig is.
Een leraar/lerares met voldoende tijd voor de klas (en die geen klassen van 41 kinderen heeft...) kan écht zijn of haar kinderen wel naar waarde schatten hoor... die heeft daar geen Cito toets voor nodig. Maar goed, we leven in een cijfermaatschappij. Als je het niet kunt berekenen/bewijzen bestaat het niet.quote:
Het gaat breder dan alleen onderwijs hoor. Ik lig er ook niet nachtelijk wakker van verder . Maar ik kan er steeds slechter tegen, mensen uitdrukken in cijfers en getallen en hun efficientie en effectiviteit bepalen... het staat allemaal zo ver af van hoe we met elkaar om zouden moeten gaan. Op papier klopt het, maar dat is dan ook alles.quote:Op woensdag 26 juni 2013 20:09 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar goed, misschien ben ik zelf wel typisch een kind van deze cijfermaatschappij, zoals jij dat noemt.
Ik verhuis over een jaar of -tig wel naar een stil eiland in de zuidzee met een paar centjes in m'n achterzak ofzo . Lekker kluizenaren .quote:
Dit is wel echt aan de hand. Mijn middelste, quite a handful, werd behandeld als een druk kind met een concentratieprobleem en zo sprak zijn juf wat zat ik nou te zeuren over dat het gek was dat zijn scores ineens inzakte? het was "maar" een Havokind hoor. (blijkbaar zitten VWO kinderen alleen stil in een hoekje te lezen en breken VMBO-ers het lokaal af?)quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:36 schreef trui het volgende:
Leerkrachten laten zich bij hun oordeel vaak onbewust toch leiden door wat ze verwachten van een kind. Zaken als wat ze van de ouders /achtergrond van het kind vinden spelen daarin ook mee. Daarom is het toch ook wel goed om -naast het uiteraard ook zeer belangrijke- oordeel van de leerkracht, ook een 'objectieve' score op een landelijk genormeerde toets te hebben.
Oh begrijp me niet verkeerd hoor ik ben geen pessimist (al zouden mijn posts hier misschien anders doen vermoeden). Ik kan meestal wel het positieve uit iets halen (wordt me zelfs wel eens verweten ). Maar ik heb het idee dat heel veel mensen linksaf slaan waar ik graag rechts zou willen (en dan heb ik het niet over de politieke stromingen).quote:Op woensdag 26 juni 2013 20:19 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Dat is een geruststellend ehm, toekomstbeeld.
Alles gaat in een golfbeweging, toch? Dat geeft misschien ook wat vertrouwen nog.
Komt goed, schatje.
Helemaal met je eens.quote:Op woensdag 26 juni 2013 19:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik lees een beetje jullie opmerkingen over de cito. Maar wat nou als blijkt dat de citoscore wel het beste kan voorspellen op welk schoolniveau het kind thuishoort/ het beste past? Dan is daar toch niks mis mee? En dat het in de jaren nog wisselvallig kan zijn, of nog heel erg opklimt omdat een kind een tragere ontwikkeling doormaakt (latere rijping), wat maakt dat nou verder uit?
Dat kost geld Simmu.quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:40 schreef simmu het volgende:
wat ik dan weer niet begrijp, is waarom er niet iemand op die school al die dingen als invoeren en indelen kan doen? daar hoef je geen docent voor te zijn. een soort van digitale concierge, zeg maar
Ik ben blij dat ik gewoon op het voortgezet onderwijs lesgeef. In mijn beleving gaat dat er nog heel vergelijkbaar aan toe met wat ik zelf heb ervaren een jaar of wat? 20 geleden.quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:32 schreef Moonah het volgende:
Een objectieve toets naast het oordeel van de leerkracht is een uitstekende aanvulling.
Maar het is zo doorgeslagen nu.
Ik zal eens op een rijtje zetten wat mijn groep 4 dit jaar aan toetsen heeft gehad:
10 rekentoetsen
4 tempotoetsen hoofdrekenen
2 tafeltoetsen
1 instapdictee
10 signaaldictees
10 controledictees
10 taaltoetsen
5 toetsen woordenschat
Dit zijn de methodegebonden toetsen, dus aansluitend aan een aangeboden/behandeld hoofdstuk.
Dan komen er nog citotoetsen bij. Soms sluiten die aan bij de aangeboden stof, soms ook niet. Ligt er maar net aan welke methode de school hanteert.
2 rekentoetsen (elk 2 delen, dus 4x 45 minuten)
2 toetsen begrijpend lezen (ook 2 delen elk, 4x 45 minuten)
2 toetsen woordenschat (idem dito)
2 citodictees (ook elk bestaand uit 2 delen)
2x AVI (leeszwakke kinderen 4x)
2x drie minuten toets (woordrijen lezen) (leeszwakke kinderen 4x)
Je komt al snel op zo'n 60 á 70 toetsen per jaar. In groep 4!!!
Wat doen we met al die toetsen?
Sowieso pas je je onderwijsaanbod aan nav de methodetoetsen. Je kijkt waar nog hiaten zitten en welke kinderen een onderdeel kunnen overslaan.
De citotoetsen moeten per kind worden geanalyseerd. Met alleen het invoeren in het computerprogramma (alle fouten aanklikken) ben je al snel een uurtje per toets kwijt. Dan de analyse. Die draait wel uit het programma, maar daar moet je een plan bij opstellen. De kinderen mogen in 3 subgroepen worden opgedeeld. Per subgroep bekijk je hoeveel punten de kinderen zijn gegroeid en hoeveel ze volgens de norm hadden moeten groeien. Dat moet je verantwoorden in groepsplannen. Dan stel je een nieuw plan op met de analyse ernaast. Binnen de subgroepen beschrijf je welke onderdelen extra aandacht behoeven of waar extra aanbod nodig is. Je maakt prognoses in percentages en volgens de verwachte normen. De kinderen die extreem scoren (zowel naar boven als naar beneden) behoeven een apart plan. Dus feitelijk maak je voor alle vakken 5 plannen, 2x per jaar. Bovenop de analyses die je maakt uit de reguliere (methodegebonden) toetsen.
Snappen jullie nú waarom ik (en velen met mij) er zo tegen ageer? Dit is toch compleet doorgeslagen?
Ik sta nu zo'n 15 jaar voor de klas geloof ik. Deze tendens is van de laatste 4 jaar.quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:44 schreef groofskendezoveelste het volgende:
In mijn beleving gaat dat er nog heel vergelijkbaar aan toe met wat ik zelf heb ervaren een jaar of wat? 20 geleden.
laat hem? ik zou het ook niks vinden hoor, maar verbieden haalt ook niks uit. worden ze maar opstandig van. geef het een tijdje, ga samen een goede boksschool zoeken met een goede filosofie (die zoektocht alleen al zou best wel eens ontmoedigend kunnen werken ) en tsja. dan hopen dat hij het niks vind na een tijdjequote:Op woensdag 26 juni 2013 21:53 schreef Moonah het volgende:
Iets anders (even de zinnen verzetten... ). Mijn zoon (6) wil op boksles.
Hij is er helemaal vol van.
De maakbare samenleving ingevoerd door neoliberalen. Gekker moet het niet worden .quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:57 schreef simmu het volgende:
ik zie de filosofie erachter denk ik wel hoor: je toets bijna continu en kan dan dus op elk moment 'op maat' ingrijpen en de lesstof aanpassen. ik vind het niks en geloof er niet in, maar ik kan de wens wel begrijpen. het zit echt heel fundamenteel en diep om almaar alles naar je hand te willen zetten. alles is maakbaar, domme pech bestaat niet en als je maar hard genoeg werkt kom je er wel.
en dan nog steeds niet snappen dat iets maken nu eenmaal wat kost hequote:Op woensdag 26 juni 2013 22:00 schreef Luigi het volgende:
[..]
De maakbare samenleving ingevoerd door neoliberalen. Gekker moet het niet worden .
Dat er uberhaupt nog tijd is om les te geven tussen al dat toetsen en analyseren enzovoort door...quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:32 schreef Moonah het volgende:
* opsomming van het aantal toetsen en relaas van Moonah*
selene's juf doet de toetsjes wel, maar de vervolgstappen doen ze bij ons nog niet in groep 1. ze vinden dat de kinderen beter eerst kunnen wennen aan dit soort dingen en dat het nu nog niet echt veel zegt zo in groep 1. ik krijg de werkjes ook trouw meequote:Op woensdag 26 juni 2013 22:14 schreef amaranta het volgende:
http://www.mijnsuperkracht.nl/blog/cito-toetsen-voor-kleuters/14
jup.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:03 schreef simmu het volgende:
nog even een vraagje: ik heb vanavond staan schoonmaken op school (blijkbaar kan ik niet tegen dettol trouwens. bloedende open wondjes op mijn handen ik doe dit nooit meer!). is het bij jullie ook zo dat een vast clubje moeders echt bij elk 'ding' er steevast (al kwekkend en roddelend) zit?
nee, ze kopieert er dingen uitquote:Op woensdag 26 juni 2013 22:24 schreef amaranta het volgende:
Krijg jij de toetsboekjes van cito mee??
tis net tha bloody fucking mavo bij ons op het schoolplein volgens een collega van mijn man is het een paar dorpjes verdrop nog veel erger. dan kom je aan als verse ouder, praat je tegen iemand en dan ben je ingedeeld in groep 1 of groep 2, afhankelijk van met wie je praattequote:Op woensdag 26 juni 2013 22:24 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
jup.
En deze moeder heeft de handdoek in de ring gegooid, ze zoeken maar een andere gek. Wel er van uit gaan dat ik het wel doe en me ondertussen met de nek aankijken. Doei. Ik voel me net te goed om me als Plebs te laten behandelen.
krijg je dan geen last met de ouder-bullyquote:Op woensdag 26 juni 2013 22:26 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb geen idee, ben er nog nooit geweest om te poetsen... Ik hoor niet bij de club
mag dat niet dan? bij groep 1 al niet?quote:
Oh ja, dat heb je wel eens verteld.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:24 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
jup.
En deze moeder heeft de handdoek in de ring gegooid, ze zoeken maar een andere gek. Wel er van uit gaan dat ik het wel doe en me ondertussen met de nek aankijken. Doei. Ik voel me net te goed om me als Plebs te laten behandelen.
Nee dat mag niet.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:30 schreef simmu het volgende:
[..]
mag dat niet dan? bij groep 1 al niet?
edit; doen ze gewoon elk jaar dezelfde toetsen dan in elke klas?
Juf, pak je rode pen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:32 schreef amaranta het volgende:
[..]
Nee dat mag niet.
Zolang cito een toets niet vernieuwd is het elk jaar dezelfde ja.
We gaan het ook niet verbieden hoor. We laten het even rusten. En na de zomervakantie zullen we kijken of hij nog steeds wil.quote:Op woensdag 26 juni 2013 22:00 schreef simmu het volgende:
[..]
laat hem? ik zou het ook niks vinden hoor, maar verbieden haalt ook niks uit. worden ze maar opstandig van. geef het een tijdje, ga samen een goede boksschool zoeken met een goede filosofie (die zoektocht alleen al zou best wel eens ontmoedigend kunnen werken ) en tsja. dan hopen dat hij het niks vind na een tijdje
nou leuk toch?quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:53 schreef Moonah het volgende:
Iets anders (even de zinnen verzetten... ). Mijn zoon (6) wil op boksles.
Hij is er helemaal vol van.
kun je cito's niet digitaal afnemen? Gewoon via een pc dus?quote:Op woensdag 26 juni 2013 21:46 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik sta nu zo'n 15 jaar voor de klas geloof ik. Deze tendens is van de laatste 4 jaar.
Ik werkte ook de hele week, maar deed altijd thuis boeken plastificeren, kon ik mooi in mijn eigen tempo en tijd doen en ze waren er dolblij mee. Zo deed ik dus ongemerkt werk wat anders bleef liggenquote:Op donderdag 27 juni 2013 14:33 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Ow ik ben een van die ouders die het hele jaar nog nergens aan mee heeft geholpen.
Ik werk overdag gewoon, en om daar vrij voor te nemen, nee.
Wel was ik van plan om speelgoed mee naar huis te nemen om dat schoon te maken, maar aangezien ik een heel verjaardgasweekend voor de boeg had vonden mijn zwangerschapshormonen dat ik dat niet hoefde van mezelf dit jaar
ja dat soort dingen heb ik nog geen vraag voor voorbij zien komenquote:Op donderdag 27 juni 2013 15:45 schreef Adnap het volgende:
[..]
Ik werkte ook de hele week, maar deed altijd thuis boeken plastificeren, kon ik mooi in mijn eigen tempo en tijd doen en ze waren er dolblij mee. Zo deed ik dus ongemerkt werk wat anders bleef liggen
nadeel is dat ik zelf in het onderwijs zit, vrij krijgen voor mijn kids met lesuitvan ? alsof ik gek ben kijken ze dan.quote:Op donderdag 27 juni 2013 16:55 schreef debuurvrouw het volgende:
Hm. Ik ga mijn nee eens oefenen.
Ik heb 16 vrijdagen techniekles gegeven, ben klaarover, luizenmoeder, rij naar sportdagen enzo, zit in de schoolreiscommissie, maak al jaren de hapjes voor de eindmusical (dat is echt leuk ) en dan vergeet ik vast ook nog dingen.
En dit is dus omdat anderen t verdommen. Ik werk ondertussen ook 2 a 3 dagen. Weliswaar thuis maar toch. En de 'vaste ploeg' zitten ook echt mensen bij die fulltime werken. Als iedereen 1 klein dingetje zou doen zou de last eerlijker verdeeld zijn.
Zo was er een enquete over klaarover. Iedereen vindt het belangrijk maar niemand wil een kwartiertje daar staan. Ik ben dus nu zover dat ik t niet meer doe. Ik sta daar voor de kinderen van ouders die het wel belangijk vinden maar zelf niks willen doen, mijnese kan prima zelf oversteken. Dus ze bekijken het maar. Het is dat mijn jongste nu ook klaarover mag zijn en je dan pas bij de grote jongens hoort ofzo. Hij wilde zo graag dus dat doen we dan maar.
voel je nou eens niet schuldig.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:25 schreef livelink het volgende:
ik heb een paar jaar best veel gedaan voor school. Maar dit jaar heb ik alleen maar geholpen met de avondvierdaagse. Ik voel me wel een klein beetje schuldig, maar het geeft ook rust.
Helemaal mee eens hoor. Als iedere ouder iets deed was er niets aan de hand. En ook de fulltime werkende kunnen best iets doen. Ik werk zelf 40 uur per week maar heb altijd wel tijd kunnen vrijmaken voor halen/brengen naar kampen/sport/uitjes of knutselochtendjes (mijn man is nu thuis dus nu doet hij wat meer).quote:Op donderdag 27 juni 2013 16:55 schreef debuurvrouw het volgende:
En dit is dus omdat anderen t verdommen. Ik werk ondertussen ook 2 a 3 dagen. Weliswaar thuis maar toch. En de 'vaste ploeg' zitten ook echt mensen bij die fulltime werken. Als iedereen 1 klein dingetje zou doen zou de last eerlijker verdeeld zijn.
Moet je op een middelbareschool ook een lokaal schoonmaken inclusief ramen zemen ed? Ik heb echt geen idee hoe dat op een middelbareschool werkt hoor. Puur belangstelling van mij.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:16 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind dat helpen best wel een ding ook.
Aan de ene kant zou ik heel graag helpen en ik heb dat dit jaar ook gedaan zoveel ik kon (met sint mee de school versieren, toneelles geven, knutselmiddag helpen, wasjes draaien nu aan het einde van het schooljaar). Aan de andere kant is het ook best veel, zo naast mijn eigen job, en het draaiende houden van mijn eigen gezin en huishouden.
Als mijn jongste naar school gaat zal ik mijn werk over vijf dagen gaan verdelen, tijdens hun schooltijden en dan kan ik dus eigenlijk nooit meer helpen. Ik kan me daar nu al schuldig en rot over voelen. En tegelijkertijd denk ik ook wel eens (zoals nu bij al dat poetsen en schoonmaken): bij ons op school doen wij ook alles zelf, daar komen ook geen ouders helpen de kasten uitzoeken, alle zooi opruimen, enz, enz... Er wordt best wel veel van ouders gevraagd ook.
Wij hadden laatst sportdag en mijn moeder kwam even kijken en kon meteen haar kin van de grond rapen. Alle groepjes werden door ouders geleid en (vrijwel) alle juffen en meesters zatten in het zonnetje koffie te drinken.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:16 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind dat helpen best wel een ding ook.
Aan de ene kant zou ik heel graag helpen en ik heb dat dit jaar ook gedaan zoveel ik kon (met sint mee de school versieren, toneelles geven, knutselmiddag helpen, wasjes draaien nu aan het einde van het schooljaar). Aan de andere kant is het ook best veel, zo naast mijn eigen job, en het draaiende houden van mijn eigen gezin en huishouden.
Als mijn jongste naar school gaat zal ik mijn werk over vijf dagen gaan verdelen, tijdens hun schooltijden en dan kan ik dus eigenlijk nooit meer helpen. Ik kan me daar nu al schuldig en rot over voelen. En tegelijkertijd denk ik ook wel eens (zoals nu bij al dat poetsen en schoonmaken): bij ons op school doen wij ook alles zelf, daar komen ook geen ouders helpen de kasten uitzoeken, alle zooi opruimen, enz, enz... Er wordt best wel veel van ouders gevraagd ook.
trekken ze die tegenwoordig niet meer achterstevoren aan? Zo moest dat bij ons bij de kleuters. En dan een treintje maken om elkaar te helpen met de knopen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:42 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb voor school avonden lang oude overhemden zitten vermaken tot verf/knutselschorten.
hielp met met versieren bij allerlei festiviteiten en heb me een ongeluk gebakken allerlei feesten en andere gelegenheden waar vreterij bij nodig was.
in school helpen vond mijn kind maar niks. dan kon niet. ik hoorde daar niet volgens hem
het is jaren geleden hoor, de tijd dat L. in groep 1 en 2 zat is 10 jaar terug. dat weet ik niet meer preciesquote:Op donderdag 27 juni 2013 19:44 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
trekken ze die tegenwoordig niet meer achterstevoren aan? Zo moest dat bij ons bij de kleuters. En dan een treintje maken om elkaar te helpen met de knopen.
ik zit zelf al langer niet meer in de kleuterklas. Maar het verschilt ook erg per school weet ik.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:45 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
het is jaren geleden hoor, de tijd dat L. in groep 1 en 2 zat is 10 jaar terug. dat weet ik niet meer precies
volgens mij moest de kraag eraf en de mouwen ingekort
ik zat overal naadjes in te naaien
Bij mij op het werk moesten er 4 klassen verhuizen (= wisselen van lokaal) vanmiddag. Er is geen geld om dat door een verhuisbedrijf te laten doen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:16 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind dat helpen best wel een ding ook.
Aan de ene kant zou ik heel graag helpen en ik heb dat dit jaar ook gedaan zoveel ik kon (met sint mee de school versieren, toneelles geven, knutselmiddag helpen, wasjes draaien nu aan het einde van het schooljaar). Aan de andere kant is het ook best veel, zo naast mijn eigen job, en het draaiende houden van mijn eigen gezin en huishouden.
Als mijn jongste naar school gaat zal ik mijn werk over vijf dagen gaan verdelen, tijdens hun schooltijden en dan kan ik dus eigenlijk nooit meer helpen. Ik kan me daar nu al schuldig en rot over voelen. En tegelijkertijd denk ik ook wel eens (zoals nu bij al dat poetsen en schoonmaken): bij ons op school doen wij ook alles zelf, daar komen ook geen ouders helpen de kasten uitzoeken, alle zooi opruimen, enz, enz... Er wordt best wel veel van ouders gevraagd ook.
Ik vind het ook oprecht heel erg leuk om betrokken te zijn en S geniet er ook erg van (die wijkt dan niet van mijn zijde). Ik vind het dan ook echt wel erg dat ik in de toekomst ws zo'n moeder wordt die dus niet kan komen helpen (niet tijdens schooltijd althans).quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:40 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Wij hadden laatst sportdag en mijn moeder kwam even kijken en kon meteen haar kin van de grond rapen. Alle groepjes werden door ouders geleid en (vrijwel) alle juffen en meesters zatten in het zonnetje koffie te drinken.
De moeder van Sasha's vriendinnetje is idd ook zelf juf en bij haar op (de islamitische) school is er nauwelijks ouderparticipatie dus zij heeft ook een beetje een heel dubbel gevoel erbij.
Ik heb dus geholpen bij de sportdag en bij nog een aantal dingen, spelletjesmiddagen, F is meegeweest met het schoolreisje etc.
En toch voel ik me dan weer schuldig dat ik niet kan nu ze op een donderdag hulp zoeken. Terwijl ik echt wel genoeg doe.
Oh, en net als Livelink vind ik het vaak ook echt leuk om te doen omdat je zo met je kind mee kan kijken op school.
Een ander vriendinnetje van mij zit in de school-versier-groep, die knippen dingen uit in het thema, versieren daar alle ramen mee etc., eens in de maand geloof ik en dat is het enige. Op zich genoeg, maar echt iets met de klas van haar kinderen doen doet ze niet, heeft ze geen zin in. Dat vind ik zo raar.
Nee, wij hebben wel een schoonmaakteam. Maar we hebben wel genoeg opruimwerk, papierwerk uit te zoeken. De kasten moeten weer klaar gemaakt worden voor het volgende jaar.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:37 schreef ferrari_rood het volgende:
[..]
Moet je op een middelbareschool ook een lokaal schoonmaken inclusief ramen zemen ed? Ik heb echt geen idee hoe dat op een middelbareschool werkt hoor. Puur belangstelling van mij.
Ik vind ook dat ze veel van ouders vragen maar ik vind ook dat ze veel van de leerkrachten vragen.
Ik zou het persoonlijk niet raar vinden als je dat gewoon met je eigen team regelt. Ipv een vergadering met z'n allen een middagje sjouwen. Jullie zijn echt wel met meer dan twee in het totaal, natuurlijk. Het is misschien ook wel een beetje gewenning geworden om overal ouders bij in te schakelen, of vergis ik me, als ik dat zo denk?quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:49 schreef amaranta het volgende:
[..]
Bij mij op het werk moesten er 4 klassen verhuizen (= wisselen van lokaal) vanmiddag. Er is geen geld om dat door een verhuisbedrijf te laten doen.
Als de leerkrachten dat alleen moeten gaan doen.... kasten, tafels. stoelen, boeken, etc. Ben je wel een paar uur bezig.
Dus oproepje geplaatst. En een paar ouders zijn komen helpen.
Wel triest overigens dat er dan ook collega's zijn die het laten afweten en in geen velden of wegen zijn te bekennen. Want als we dat met het hele team, samen nadat de school uit is, dan is het ook zo gedaan.
Dat doe ik volgende week in mijn vakantie.quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:31 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar we hebben wel genoeg opruimwerk, papierwerk uit te zoeken. De kasten moeten weer klaar gemaakt worden voor het volgende jaar.
Dat vind ik schandalig! Bij ons wordt ook veel ouderhulp ingezet voor de sportdag, maar alle collega's zijn in touw. Vanaf 7.30 uur 's ochtends.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:40 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Wij hadden laatst sportdag en mijn moeder kwam even kijken en kon meteen haar kin van de grond rapen. Alle groepjes werden door ouders geleid en (vrijwel) alle juffen en meesters zaten in het zonnetje koffie te drinken.
Vreemd en oncollegiaal zeg. Dat is bij ons gelukkig niet zo.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:49 schreef amaranta het volgende:
Wel triest overigens dat er dan ook collega's zijn die het laten afweten en in geen velden of wegen zijn te bekennen. Want als we dat met het hele team, samen nadat de school uit is, dan is het ook zo gedaan.
dat is nou precies waarom bijvoorbeeld niet met schoolreisjes mee ga. Buiten dat ik gewoon erg slecht de kinderen van anderen kan handelenquote:Op donderdag 27 juni 2013 20:28 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ik vind het ook oprecht heel erg leuk om betrokken te zijn en S geniet er ook erg van (die wijkt dan niet van mijn zijde). Ik vind het dan ook echt wel erg dat ik in de toekomst ws zo'n moeder wordt die dus niet kan komen helpen (niet tijdens schooltijd althans).
Maar ja, keuzes hè. Ik verheug me er ook op nog maar één middag opvang nodig te hebben. Dat ik er vier dagen kan zijn voor ze als de school uit is, dat ik dan dus wèl een moeder zal zijn die ze op staat te wachten en dat ze kunnen afspreken enzo. (En ik verheug me ook op het feit dat ik dan niet meer elk dubbeltje hoef om te draaien ;-), uiteraard!)
quote:Op donderdag 27 juni 2013 11:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Moonah, wat een lijst zeg..
Weet jij ook iets over de nscct? Daar zijn de bij Chris op school mee begonnen lees ik net in de nieuwsbrief. Straks eens over inlezen..
Boksen is ook wel zo'n sport om even goed over na te denken.
Nijna, hier in het buurthuis hebben ze ook ballet, maar dan op speels niveau. Dat is ook ideaal voor kinderen die motorisch niet bij de muziekschool mee kunnen.
En ik hoor bij het help-kliekje. Als het uitkomt met Daan. Maar er word niet moeilijk gedaan als ouders een keer niet kunnen, of bijna nooit kunnen. Dus geen afgesloten kliekje dat gaat zitten roddelen.. Maandagavond weer klaspoetsen
Ik heb hier tot nu toe nog niet iets anders kunnen vinden dan de muziekschool. Ik heb wel gehoord dat degene die het daar geeft, dat heel leuk doet.quote:Op donderdag 27 juni 2013 11:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Nijna, hier in het buurthuis hebben ze ook ballet, maar dan op speels niveau. Dat is ook ideaal voor kinderen die motorisch niet bij de muziekschool mee kunnen.
quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:08 schreef Vicky het volgende:
Och Lily... Hoe is het verder gegaan vandaag?
Is het te horen dat mijn dochter een haagse vader heeft?
Lekkâh
Daar zal ik eens over bellen! Ik weet dat het bij de gym wel kan...quote:Op vrijdag 28 juni 2013 19:16 schreef simmu het volgende:
hebben ze geen proeflessen nijna? hier hebben ze dat bij alles eigenlijk wel. bij ons op gym zijn dat dan 3 lessen. die mag je gratis en vrijblijvend meedoen
Mijn grote is motorisch ook niet zo handig. En ontzettend goed in ballet, want dat moet allemaal beheerst, veelal langzaam, en 80.000 keer gerepeteerd. Het is wel belangrijk dat de les goed 'past': niet te moeilijk, niet te makkelijk (vaak betekent dat niet op leeftijd maar op ervaring afgestemd). Een paar keer kijken/uitproberen is het beste.quote:Op donderdag 27 juni 2013 09:13 schreef Nijna het volgende:
Moonah, ik ben benieuwd of hij erbij blijft, het boksen .
Onze kleuter wil graag balletten. Ze is motorisch niet zo handig, dus ik vraag me wel af hoe leuk dat is, zal er erg aan liggen hoe serieus het is die ballet-les.
I'll keep it in mind.quote:Op maandag 1 juli 2013 00:14 schreef Gaoxing het volgende:
En Moonah, boksen is echt vreselijk leuk. Opvallend ritmisch en ontzettend zwaar. Ik heb het met heel veel plezier gedaan.
Ik denk dat het sowieso wel goed voor haar is, iets van ballet of gym of iets dergelijks...quote:Op maandag 1 juli 2013 00:14 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Mijn grote is motorisch ook niet zo handig. En ontzettend goed in ballet, want dat moet allemaal beheerst, veelal langzaam, en 80.000 keer gerepeteerd. Het is wel belangrijk dat de les goed 'past': niet te moeilijk, niet te makkelijk (vaak betekent dat niet op leeftijd maar op ervaring afgestemd). Een paar keer kijken/uitproberen is het beste.
Gaat dat niet gewoon via hoesten?quote:Op maandag 1 juli 2013 11:26 schreef mikoxx het volgende:
In mijn klas heeft een kindje de bof, is dat nou ook voor mijn eigen kids besmettelijk (via mij zeg maar)? Die zitten nl in een andere klas....
klopt hoor, heb ik gelezen, vroeg me meer af of ik t ook over kan brengen op mijn eigen boyz zeg maar. Ben zelf (nog) niet ziek ofzo, maar heerlijk zo vlak voor de vakantie enzo ;-(quote:
Ja je hebt altijd non- responders... 3% ofzo.quote:Op maandag 1 juli 2013 11:50 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Maar als je daar tegen bent ingeent kun je het dan alsnog krijgen?
milder verloop. En gelukkig maar, want oningeente jongens kunnen steriel worden van de Bof.quote:Op maandag 1 juli 2013 11:50 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Maar als je daar tegen bent ingeent kun je het dan alsnog krijgen?
jup, dat kan gewoon. idd milder verloop...quote:Op maandag 1 juli 2013 11:50 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Maar als je daar tegen bent ingeent kun je het dan alsnog krijgen?
Groot gelijk, dat kan toch niet ?? Ook docent maar hoe weinig tijd ok, dan maar slaap minder of wat dan ook, werkstukken lees en beoordeel ik allemaal van a-z, zeker gezien de tijd die ze (als het goed is) hebben ingestoken.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:18 schreef livelink het volgende:
Ik had jullie toch verteld dat Katja haar werkstuk moest voorlezen? En dat ik dat niet helemaal begreep?
Nu begrijp ik van Katja dat de juf geen tijd heeft gehad om de werkstukken zelf te lezen en daarom moet elk kind één hoofdstuk (het kortste hoofdstuk), de conclusie en de bronnen voorlezen en op basis daarvan geeft de juf een cijfer.
En eigenlijk word ik daar heel boos van. Katja's werkstuk heeft een kop en een staart en is wat mij betreft één geheel geworden. Bovendien heeft het een hele persoonlijke inleiding en is de conclusie niet duidelijk als je niet ook de inleiding hebt gelezen. Het doet gewoon geen recht als je daar op basis van 1 hoofdstuk een cijfer voor moet geven.
Ik doe het niet snel, maar ik denk dat ik nu toch bij de juf ga klagen.
+1quote:Op maandag 1 juli 2013 17:42 schreef Moonah het volgende:
Oi, dat is een dubieuze keuze...
Tijdgebrek snap ik. Toen ik (long time ago....) groep 7/8 had, vond ik de werkstukken érg leuk om te lezen, maar man man, wát een tijd ging daar in zitten.
Maar om meerdere redenen vind ik de keuze van deze juf een erg slechte.
Punt één: kinderen krijgen dus geen goede feed-back op hun werkstuk. Dat werkt over het algemeen demotiverend.
Punt twee: het is voor de andere kinderen dodelijk saai om naar die losse hoofdstukjes te luisteren.
Punt drie: juf mag haar time-management-probleem niet ten koste van de kinderen oplossen.
Weet je, dat punt zou me gestolen kunnen worden. Het gaat mij er om dat het hele fenomeen 'werkstuk maken' nu compleet zijn doel voorbij schiet. En dat voelen kinderen haarfijn aan...
Ik vind het leuk als zoiets spontaan gebeurd, bijv. vanuit de kinderen. Ik vind het elk jaar weer zo'n verplicht nummertje en redelijk overbodig idd. Was vroeger ook niet toch. Gaf je de juf/meester een hand voor de vakantie en wenste hij/zij je veel succes in de volgende klas.quote:Op woensdag 3 juli 2013 01:26 schreef Grijs het volgende:
Fijn Adnap, dat ze allebei over zijn!
Aan bedankjes voor juffen en meesters wordt bij mijn kinderen op school niet gedaan (of ik heb al die jaren iets gemist , kan natuurlijk). Ik vind het ook niet nodig. Wel wordt er door groep 8 bij het afscheid een cadeau aan de school aangeboden.
nou, ik vind 't juist nogal wat dat de kinderen allemaal met vrij dure (gekochte) cadeautjes aan komen zetten. Dan is 't ook weer wat lastig als jouw kind alleen een tekening gemaakt heeft o.i.d.quote:Op woensdag 3 juli 2013 07:32 schreef Luigi het volgende:
Maarja, zo zijn de creabea moeders ook weer van de straat he .
ik vind dat een prima bedankjequote:Op woensdag 3 juli 2013 10:00 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik doe als bedankje heel simpel een roze roos. Zit nu wel te dubben of dat te weinig is.
Kim heeft zo´n fijne juf, die ze gelukkig volgend schooljaar weer heeft. Ze heeft haar heel goed door, kan goed tot haar doordringen. Ze gaat elke dag met plezier naar school. Is zelfs boos dat het vrijdag al vakantie is. Sowieso klopt dat niet, want waarom alleen de vrijdag niet heen en de rest van de week wel vroeg ze.
Zoals idd met alles... steeds gekker, steeds meer, steeds duurder... vervelende trend.quote:Op woensdag 3 juli 2013 10:29 schreef Nijna het volgende:
Maar het lijkt wel net als met traktaties het wordt maar groter en meer en duurder (lijkt wel), ik kan me niet herinneren dat wij dat soort dingen deden vroeger op school.
ik kan me herinneren dat mijn juffen op hun verjaardag tig zeepjes kregenquote:Op woensdag 3 juli 2013 10:29 schreef Nijna het volgende:
Wij hadden een paar weken terug de verjaardag van de juffen, toen kwamen er al allemaal kinderen aanzetten met ik weet niet wat voor dure cadeaus... Ik had wat geknutseld met mn kleuter.
En nu dan voor de vakantie, vorige week ging er al een kindje op vakantie, nou ik weet niet wat ze meehad, maar het was voor beide juffen weer een of ander groot cadeau.
Ik heb met mijn kleuter voor beide juffen iets geknutseld.
Toen ik als peuterjuf werkte voelde ik me vaak nogal opgelaten als ze met weet ik veel wat al niet meer kwamen aanzetten voor de vakantie. Het is wel gewoon je werk wat je doet, ik vond al die cadeautjes wat overbodig, tekeningen e.d. voelde ik me wat meer bij op mijn gemak en eigenlijk vond ik die ook leuker, persoonlijker .
Maar het lijkt wel net als met traktaties het wordt maar groter en meer en duurder (lijkt wel), ik kan me niet herinneren dat wij dat soort dingen deden vroeger op school.
Hier was het in de nieuwsbrief, of de traktaties weer gewoon normaal kunnen...quote:Op woensdag 3 juli 2013 10:41 schreef Luigi het volgende:
[..]
Zoals idd met alles... steeds gekker, steeds meer, steeds duurder... vervelende trend.
wat een horrorteam was dat!quote:Op woensdag 3 juli 2013 10:53 schreef lady-wrb het volgende:
ik kan me niet herinneren dat ik aan het eind van het schooljaar een kadootje gaf.
nou is heb ik weinig verschillende juffen en meesters gehad eerlijk gezegd.
in de tweede een juf
in de derde vierde en half vijfde dezelfde meester
en de andere helft vijfde en zesde de hoofdmeeser
en zo aardig waren ze niet
de juf heeft me een keer laten nablijven en is me vervolgens vergeten
de meester vanaf de vierde t/m halve vijfde heeft ons niets geleerd, werd verdacht van pedofilie en had soms losse handen
de hoofdmeester was een sadist eerste klas: slaan, stompen, harentrekken enz.
Haha ja, vroeger was je toch helemaal de bink als je binnenkwam met 2 dozen Croky chips . Eén rode en één blauwe natuurlijk! En later natuurlijk bolognese erbij .quote:Op woensdag 3 juli 2013 10:43 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Hier was het in de nieuwsbrief, of de traktaties weer gewoon normaal kunnen...
die groene ja, dan was je het helemaal!quote:Op woensdag 3 juli 2013 12:49 schreef Luigi het volgende:
[..]
Haha ja, vroeger was je toch helemaal de bink als je binnenkwam met 2 dozen Croky chips . Eén rode en één blauwe natuurlijk! En later natuurlijk bolognese erbij .
bij ons wordt ook vaak een feestje voor de helpende ouders gegeven aan 't eind van 't jaar. soms zelfs opgeluisterd door een zelf-gemaakte musical door de leerkrachten. érg leuk.quote:Op woensdag 3 juli 2013 12:36 schreef E.T. het volgende:
hier was afgelopen maandag een hapje en drankje voor alle hulpouders op school Twee leerkrachten hadden een gedicht gemaakt en voorgedragen, aardig woordje door de directeur en verder gewoon gezellig avondje
Was ook voor het eerst, maar vond het wel leuk
Mss kan je aan de juffen vragen of je de mailadressen van de ouders mag?quote:Op woensdag 3 juli 2013 14:10 schreef Nijna het volgende:
Trui, ik vind het idee om als klas wat te doen, zo'n zwaaiboeketje bv wel leuk.
Hoe hebben jullie dat opgezet? Wij hebben geen klassenouders ofzo, maar op zich moet zoiets wel organiseerbaar zijn (volgend jaar, want in 2 dagen gaat dat niet meer lukken ). Maar misschien ga ik tzt wel eens polsen of er uberhaupt animo voor is...
mja, het zal waarschijnlijk mijn 'ongevoeligheid' zijn, maar het interesseert me echt niet waar anderen mee komen aanzetten. Zoals al gezegd, ik weet het niet eens want ik kom niet in de klas. En zo ook met trakteren, ik regel wat Isa leuk vind als dat binnen ons budget past. Dit jaar dus twee dropsleutels aan een sleutelhangertje. Chips zie ik hier niet zo snel gebeuren, die eet ze niet graagquote:Op woensdag 3 juli 2013 10:46 schreef trui het volgende:
Sjeen, ik bedank de juf ook graag voor het feit dat ze Cato zo goed heeft begeleid de afgelopen 2 jaar, maar voor mij was het ook nieuw (toen mijn kinderen op de basisschool begonnen) dat dat met cadeautjes gepaard gaat. ik ga graag op zoek naar een leuk cadeautje hoor, daar gaat 't niet om. maar je krijgt toch dat mensen zich mogelijk op kosten gejaagd voelen.
wij geven nu met de hele klas samen een 'zwaaiboeket' aan beide juffen (er is sinds kort een andere juf voor 1 dag in de week). de kinderen omlijnen hun hand op vrolijk gekleurd stevig papier, knippen ´m uit, en versieren hem. wij plakken ´t geheel op lange rietjes en zetten elk boeket in een leuke vaas. mensen kunnen daarnaast natuurlijk zelf ook nog wel wat geven als ze dat willen.
lady_wrb, haha die pakjes sigaretten! maar goed, dat je met een verjaardag een cadeautje geeft vind ik nog weer wat anders dan ook aan 't eind van het schooljaar.
Wij maken altijd aan het begin van het schooljaar een adressenlijst met de klas. (moet wel een ouder het voortouw nemen natuurlijk). School mag officieel geen gegevens afgeven van de andere kinderen en zo'n lijst is (zeker bij kleintjes) erg handig voor afspreken e.d.quote:Op woensdag 3 juli 2013 14:23 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Mss kan je aan de juffen vragen of je de mailadressen van de ouders mag?
ik heb een brief voor de kinderen/ouders gemaakt, en die gisteren in 30-voud geprint en samen met 2 vellen gekleurd papier in enveloppen gestopt. vandaag heeft de andere klassenmoeder die aan 't eind van de ochtend uitgedeeld toen ze naar huis gingen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 14:10 schreef Nijna het volgende:
Trui, ik vind het idee om als klas wat te doen, zo'n zwaaiboeketje bv wel leuk.
Hoe hebben jullie dat opgezet? Wij hebben geen klassenouders ofzo, maar op zich moet zoiets wel organiseerbaar zijn (volgend jaar, want in 2 dagen gaat dat niet meer lukken ). Maar misschien ga ik tzt wel eens polsen of er uberhaupt animo voor is...
Hier komt wel een lijst van school met alle leerlingen met adresgegevens per klas gegroepeerd in 1 boekje. Daar staan ook de gegevens van de leerkrachten in. Ik vind het altijd wel handig. Waarom zou school dat niet mogen doen?quote:Op woensdag 3 juli 2013 14:46 schreef E.T. het volgende:
[..]
Wij maken altijd aan het begin van het schooljaar een adressenlijst met de klas. (moet wel een ouder het voortouw nemen natuurlijk). School mag officieel geen gegevens afgeven van de andere kinderen en zo'n lijst is (zeker bij kleintjes) erg handig voor afspreken e.d.
Hier heeft de school daar gewoon toestemming om gevraagdquote:Op woensdag 3 juli 2013 14:46 schreef E.T. het volgende:
[..]
Wij maken altijd aan het begin van het schooljaar een adressenlijst met de klas. (moet wel een ouder het voortouw nemen natuurlijk). School mag officieel geen gegevens afgeven van de andere kinderen en zo'n lijst is (zeker bij kleintjes) erg handig voor afspreken e.d.
Bij ons hangt er gewoon een lijst met alle adressen en telefoonnummers en mailadressen naast de deur die je dan mee kan nemen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:21 schreef Grijs het volgende:
[..]
Hier komt wel een lijst van school met alle leerlingen met adresgegevens per klas gegroepeerd in 1 boekje. Daar staan ook de gegevens van de leerkrachten in. Ik vind het altijd wel handig. Waarom zou school dat niet mogen doen?
Nee, maar je voelt je wel verplicht als er met de gehele klas wat gedaan wordt natuurlijkquote:Op woensdag 3 juli 2013 16:26 schreef trui het volgende:
het is natuurlijk ook niet officieel verplicht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |