abonnement Unibet Coolblue
pi_128194913
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen


Laatste post:
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 14:58 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

ow er zijn er dus meer die er zo over denken..fijn, dat scheelt :P
op zich vond ik het niet zo heel erg om te doen maar er waren er een paar die echt het bloed onder mijn nagels vandaan haalden. Toen een van die mannetjes een potlood in mijn gezicht stak, cm onder mijn oog, was ik er helemaal klaar mee

quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 15:02 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Sneu voor de kindjes he? Stomme mama's hebben ze.
Rotmoeders!! :D
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  maandag 24 juni 2013 @ 15:07:49 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_128195086
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 13:34 schreef Moonah het volgende:
Letters van de cito zeggen weinig. Alleen hoe je kind tov anderen scoort (A= 25% hoogste scores, B en C de volgende 25 %, D en E de resp. 15 en 10% laagste scores).
Je kind kan van een B naar een C zijn 'gezakt' en tóch heel mooi volgens zijn eigen lijntje zijn gegroeid. Vaardigheidsscores (die de leerkracht je ook kan geven) maken dat veel meer inzichtelijk.
Ik vind die CITO sowieso vrij weinig zeggen. Ruben heeft het hele schooljaar op zowel M1, E1, M2 en E2 enkel A gescoord :') Geen idee of ie nu meer of minder fouten heeft gemaakt. Hij had het wel over dat ie dacht dat ie een foutje gemaakt had, maar om daar nou een tien minuten gesprek voor aan te vragen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 24 juni 2013 @ 15:09:08 #3
37295 Luigi
mario pls
pi_128195161
Ik vind de meeste kinderen nog steeds helemaal niet zo leuk :'). Ja, m'n nichtje en neefje, die kan ik hebben. En verder 1 of 2 vriendinnen van de uk. Maar verder... neuh.
pi_128195223
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 15:03 schreef Vicky het volgende:

Rotmoeders!! :D
Nou idd... Dat ik zondag in de enige regenbui van de hele dag in een kermisattractie zat die Jen helemaal fantastisch vond en ik de re3st van de dag kotsmisselijk van was...

Kermis is trouwen ook absurd duur zeg... Belachelijk.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_128195393
ik heb ook gewoon niks met de meeste kinderen. Sterker nog, over t algemeen vindt ik ze maar irritant.
Ben dan ook blij dat het kinderfeestje achter de rug is :)
pi_128195482
Ja zeg jullie weten me wel moed in te praten voor het kinderfeestje van volgende week ;( ;)
  maandag 24 juni 2013 @ 15:21:08 #7
37295 Luigi
mario pls
pi_128195683
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 15:14 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ik heb ook gewoon niks met de meeste kinderen. Sterker nog, over t algemeen vindt ik ze maar irritant.
Ben dan ook blij dat het kinderfeestje achter de rug is :)
Kinderfeestjes... brrrrrrrrr.
pi_128195695
:D sorry stiemie, ik kan het niet mooier maken als het is :P
pi_128208954
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 15:21 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
:D sorry stiemie, ik kan het niet mooier maken als het is :P
:D

ik hoef pas weer in oktober/november.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_128210036
Pfff stiemie 42 kinderen in de kleuterklas, wat veel!
hier is grote heisa op school omdat er volgend jaar 2 ipv 3 kleuterklassen komen en aan het eind van het jaar de klassen dus 32 kleuters hebben.

wij hebben ook volgende week kinderfeestje. nu maar duimen voor mooi weer met weinig wind. We gaan water raketten afschieten.
pi_128210818
Gaaf idee p_iglet!

Kinderfeestje... oktober pas gelukkig ;). Hoeveel nodigen jullie er eigenlijk uit?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_128211111
Hier na de zomer een feestje, Chris is midden in de vakantie jarig. Eens kijken of Chris zijn oude vriendjes wil, of hij toch de nieuwe klasgenootjes uitnodigd. Zitten naast zijn vriendje straks 3 jongens in groep 3. Dan mooi groepje van 5 kids.
Zoals het nu staat ergens pannenkoeken eten en dan naar de speel/kinderboerderij.
pi_128211279
Wij hadden in totaal 6 kindjes
pi_128211889
Stiemie, het komt vast wel goed. Kun je niet gewoon suikerglazuur maken uit poedersuiker en water en dan verschillende soorten hagels en strooisels. Dat is dan voor jou en de kindjes makkelijk te doen denk ik.

Leuk idee p_iglet.

Ik wens me vaak dat mijn februari kind in de zomer was geboren. Zoveel makkelijker als in de winter als alles binnen moet. Onze buren hebben laatst voor het feestje van dochterlief zo een springkasteel neergezet. Alleen hun tuin grenst aan een plein waar garages zitten, dus dat kan daar makkelijk. Bij onze kleuterr op school hebben de laatste kinderfeestjes ergens plaatsgevonden in een gehuurde grote ruimte en dan was ook de hele klas uitgenodigd.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  maandag 24 juni 2013 @ 21:07:14 #15
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128212085
Nou, wij hebben vandaag het kinderfeestje voor Marlien gehouden. 't Was ook nu niet zo heel mooi weer, ze zijn maar even buiten geweest om te spelen.
Ik heb het overleefd, de kinderen vonden het leuk en ik was heel erg blij dat mijn andere kinderen meegeholpen hebben!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_128214982
Hier is toch echt de max 30 in een klas geloof ik. Hier nu een klas van 23, maar ze begonnen met 25.
Volgend schooljaar hebben ze totaal 16 klassen. Groep 4 zullen net als groep 3 twee klassen van zijn. Het blijft dezelfde samenstelling, dus max 23.

Hihi Grijs, gelukkig weer overleefd.
Wanneer id ze jarig of is ze al jarig geweest?

[ Bericht 13% gewijzigd door Meimeltje op 24-06-2013 22:06:50 ]
  maandag 24 juni 2013 @ 22:25:43 #17
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128217343
Ze was vorige maand al jarig geweest (de 27e), dus het werd ook wel tijd voor een feestje! Vooral omdat dit de laatste schoolweek voor ze is. Vandaag waren ze vrij, dus dat leek me handiger dan in het komende weekend, want dan heb je kans dat er al wat met vakantie zijn.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  maandag 24 juni 2013 @ 23:07:24 #18
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128220033
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 15:14 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
ik heb ook gewoon niks met de meeste kinderen. Sterker nog, over t algemeen vindt ik ze maar irritant.
Ben dan ook blij dat het kinderfeestje achter de rug is :)
QFT

En ik vierde de verjaardag van mijn Maart jarige afgelopen vrijdag. Omdat het in juni veel mooier weer is. :') sprak zij tot twee keer tot op haar ondergoed natgeregend.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128221891
Hier een prinsessenfeest gehad zaterdag. Ze wordt zes. Ik had een kist gehuurd, dat was wel keuk.
Één kort spel buiten in de regen en verder had ik ze in mijn huis. Alle acht. En geen oppas beschikbaar, dus ook nog twee babies en een peuter erbij.
Nee, volgend jaar gaan we mooi een buiten-huis-activiteit doen. Mijn hobby zal het nooit worden...

Succes Stiemue. Wordt vast leuk voor je dochter.
Met een meidenkwartet
pi_128222048
quote:
7s.gif Op maandag 24 juni 2013 15:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik vind die CITO sowieso vrij weinig zeggen. Ruben heeft het hele schooljaar op zowel M1, E1, M2 en E2 enkel A gescoord :') Geen idee of ie nu meer of minder fouten heeft gemaakt. Hij had het wel over dat ie dacht dat ie een foutje gemaakt had, maar om daar nou een tien minuten gesprek voor aan te vragen.
Dat ligt dan aan de uitdraai die je hebt gekregen. De meeste systemen die scholen gebruiken kunnen prima meer info geven, zoals die grafiekjes die eerder genoemd zijn, of DLE scores (vanaf groep 3). En de school kan ook doortoetsen als hij zo constant A of A+ scoort, dus de toets van een half jaar verder ook afnemen.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 00:14:47 #21
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128223350
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:45 schreef poemojn het volgende:

[..]

Dat ligt dan aan de uitdraai die je hebt gekregen. De meeste systemen die scholen gebruiken kunnen prima meer info geven, zoals die grafiekjes die eerder genoemd zijn, of DLE scores (vanaf groep 3). En de school kan ook doortoetsen als hij zo constant A of A+ scoort, dus de toets van een half jaar verder ook afnemen.
Ja, bij de rapportbesprekingen van mijn oudste (die ook altijd A's scoorde) beweerden de leraren ook altijd dat er wel te zien was dat hij vorderingen maakte. Ze probeerden soms ook uit te leggen hoe het zat, maar dat was voor mij niet helemaal duidelijk. 't Zal wel.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 25 juni 2013 @ 00:40:21 #22
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128224087
Als hij geen vorderingen zou hebben gemaakt, had hij niet voortdurend weer A's kunnen blijven scoren.
in de haak.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 06:04:48 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_128226648
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 00:40 schreef trui het volgende:
Als hij geen vorderingen zou hebben gemaakt, had hij niet voortdurend weer A's kunnen blijven scoren.
Tuurlijk wel. In januari en juni testen ze met hetzelfde materiaal. Als hij het in januari allemaal zonder fouten maakt, is de kans aanwezig dat dat in juni ook zo is, zonder dat er dus vordering zichtbaar is.

Hij zat in januari in groep 1 en heeft toen dus M1 en M2 gemaakt, nu alleen E2. Het heeft denk ik weinig zin om bijvoorbeeld een 3 toets af te nemen?
Volgens mij ga je dan teveel vragen van een kind.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 25 juni 2013 @ 06:15:05 #24
386633 Adnap
I love Life !
pi_128226667
Doortoetsen zegt ook niet heel veel. Eind groep vijf is jongste doorgetoetst, om te kijken waar hij toen een c ging scoren...nou niet dus. De m8 toets maakte hij met een B.... en toen zatschool eht met de handen in de haren. Maar leren leren, nut van leren of jezelf uitdagen heeft hij niet geleerd daar helaas.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  dinsdag 25 juni 2013 @ 07:41:06 #25
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128226980
Plus dat je op die manier eventuele hiaten in de kennis ook mist. Omslachtige rekenmethodes, of het niet geautomatiseerd hebben van tafels... Beter is het dan om via SIDI-R of hoe heet dat tegenwoordig, te toetsen en zo ook vinger aan de pols te houden over de leerlijn.

Dat leren leren is wel zorgelijk ja. Mijn oudste gaat wel iedere keer keurig over maar liep er dit jaar toch hard tegenaan dat rijtjes gestampt en huiswerk gemaakt moet worden. Gelukkig nu naar de 4e dat scheelt weer een vreemde taal en in zijn geval aardrijkskunde en geschiedenis. :D
Hij pakt het toch iedere keer zelf weer op. Heel knap vind ik. We gaan t nu met middelste ervaren. Die is wat makkelijker daar in. Voor oudste is huiswerk een onoverkomelijke berg zo lijkt het. Ik schat dat middelste dat 'gewoon even doet' dan is t maar klaar.

Maar ik dwaal af :@ een andere methode van bekijken en toetsen dus. Zou ik zeker eens naar vragen. Want verveling is écht vervelend.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128227237
Hier legde ze het best duidelijk uit, die cito scores. Mbv van zo'n grafiek.
Maar daarnaast hebben we ook voorbelden gekregen uit het cito boekje en de praktijk wat ervoor zorgde dat de score van de toets wel overeen kwam met hoe hij haar kent.
De dame had bij beide toetsen dit jaar A+ gescoord.
En het belangrijkste bij de laatste gesprekken was dat haar zelfvertrouwen enorm was gegroeid de latste tijd..dat had ze wel nodig :)
pi_128229056
Ik weet van 1 cito dat Chris daar een goede A op scoorde. Dat zal de M2 wel geweest zijn. Maar dat gebruikt juf alleen om haar eigen visie te bevestigen. Als die score anders uitkomt dan verwacht kijkt juf eerst naar de manier waarop de toets gemaakt is, en waarom de score zo anders is. Nog een keer extra toetsen om te kijken hoe de kind werkt kan ook een optie zijn. Dus ze gebruiken het hier omdat ze het kind moeten volgen, maar normaal gesproken weet de juf/meester wel waar het kind staat zonder een test.

Vanochtend Chris uitgezwaaid. Lekker op schoolreis. Nu maar hopen dat er niet teveel regen gaat vallen.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 10:16:21 #28
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128229420
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 06:04 schreef Troel het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. In januari en juni testen ze met hetzelfde materiaal. Als hij het in januari allemaal zonder fouten maakt, is de kans aanwezig dat dat in juni ook zo is, zonder dat er dus vordering zichtbaar is.

Hij zat in januari in groep 1 en heeft toen dus M1 en M2 gemaakt, nu alleen E2. Het heeft denk ik weinig zin om bijvoorbeeld een 3 toets af te nemen?
Volgens mij ga je dan teveel vragen van een kind.
Wordt inderdaad hetzelfde materiaal gebruikt? Dat wist ik niet. Verder had ik het natuurlijk over de leeftijdsgebonden normen die gehanteerd worden, en het maar A's blijven halen gaat over meer dan 2 momenten, toch?
Bij een foutloze score is het natuurlijk altijd lastig om vooruitgang te meten, iemand zit immers aan z'n 'plafond' voor dat stuk kennis. ik neem aan dat hij/zij dan wel verdieping/verrijking krijgt aangeboden waar mogelijk, of wat versneld door het lespakket kan gaan. Jouw zoon was toch ook naar een andere school gegaan, Grijs, waar op dat vlak extra mogelijkheden waren? Of heb ik dat helemaal verkeerd onthouden?
in de haak.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 10:18:16 #29
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_128229460
Ik heb echt nog nooit een rapport gezien van Jenny... :D

Ik hoop dat ze dit jaar wel iets mee naar huis krijgt.. Zodat ze dat kan laten zien aan opa's en oma's.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_128229597
Ik heb ook begrepen dat de toetsen hetzelfde zijn, alleen de normering strenger.

Meike kwam thuis met een woordveld, ze werken over sprookjes, en dan mag ze zelf woordjes opschrijven die daarmee te maken hebben.
Ooooo wat genieten.... O+
"sniwwitju en de seefu dwergen"
"de seefun gijtjus"
"rootkapje"
"has en grietje"
enz enz enz

*kleuter-af*
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  dinsdag 25 juni 2013 @ 10:35:11 #31
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_128229844
Jenny begint wel te lezen... Ze herkent woorden en letters... Ik vind dat zo knap..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 11:59:03 #32
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128232585
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 10:16 schreef trui het volgende:

[..]

Wordt inderdaad hetzelfde materiaal gebruikt? Dat wist ik niet. Verder had ik het natuurlijk over de leeftijdsgebonden normen die gehanteerd worden, en het maar A's blijven halen gaat over meer dan 2 momenten, toch?
Bij een foutloze score is het natuurlijk altijd lastig om vooruitgang te meten, iemand zit immers aan z'n 'plafond' voor dat stuk kennis. ik neem aan dat hij/zij dan wel verdieping/verrijking krijgt aangeboden waar mogelijk, of wat versneld door het lespakket kan gaan. Jouw zoon was toch ook naar een andere school gegaan, Grijs, waar op dat vlak extra mogelijkheden waren? Of heb ik dat helemaal verkeerd onthouden?
Hij heeft van begin tot eind op dezelfde basisschool gezeten. Hij is daar wel een keer versneld en kreeg ook altijd extra uitdaging. Momenteel zit hij op het gymnasium en gaat hij met mooie cijfers over naar de 2e klas (gemiddeld staat hij ruim een 8). Ik heb de indruk dat hij op de basisschool wel goede vaardigheden heeft aangeleerd, vooral om niet gelijk op te geven als het niet in 1x gaat.

Maar om terug te komen op cito-scores: als je altijd een A haalt en de keer daarop ook, dan weet je niet of hij misschien een jaar eerder ook al een A zou hebben gehaald voor diezelfde toets, lijkt me. Ze wilden op school ook nooit doortoetsen: "We weten dat hij een voorsprong heeft en hij krijgt ander werk aangeboden op zijn niveau". Dat niveau is niet door tests vastgesteld, maar ik had wel de indruk dat ze hem aardig goed in de peiling hadden. En daardoor is testen ook niet nodig geweest.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 25 juni 2013 @ 12:01:47 #33
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128232705
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 07:41 schreef debuurvrouw het volgende:
Plus dat je op die manier eventuele hiaten in de kennis ook mist. Omslachtige rekenmethodes, of het niet geautomatiseerd hebben van tafels... Beter is het dan om via SIDI-R of hoe heet dat tegenwoordig, te toetsen en zo ook vinger aan de pols te houden over de leerlijn.

Dat leren leren is wel zorgelijk ja. Mijn oudste gaat wel iedere keer keurig over maar liep er dit jaar toch hard tegenaan dat rijtjes gestampt en huiswerk gemaakt moet worden. Gelukkig nu naar de 4e dat scheelt weer een vreemde taal en in zijn geval aardrijkskunde en geschiedenis. :D
Hij pakt het toch iedere keer zelf weer op. Heel knap vind ik. We gaan t nu met middelste ervaren. Die is wat makkelijker daar in. Voor oudste is huiswerk een onoverkomelijke berg zo lijkt het. Ik schat dat middelste dat 'gewoon even doet' dan is t maar klaar.

Maar ik dwaal af :@ een andere methode van bekijken en toetsen dus. Zou ik zeker eens naar vragen. Want verveling is écht vervelend.
Gaat je oudste al bijna naar de 4e?! En gaat je middelste (straks?) naar dezelfde school?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 25 juni 2013 @ 12:03:51 #34
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128232804
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 10:35 schreef Ticootje het volgende:
Jenny begint wel te lezen... Ze herkent woorden en letters... Ik vind dat zo knap..
Mooi hè? Dat ze plotseling zien dat die rare tekentjes letters zijn en woorden vormen. Vind het elke keer weer bijzonder!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 25 juni 2013 @ 12:15:35 #35
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128233266
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 12:01 schreef Grijs het volgende:

[..]

Gaat je oudste al bijna naar de 4e?! En gaat je middelste (straks?) naar dezelfde school?
ja! Snel gaat het hè :o hij moest profiel kiezen en 'dus' een studierichting. Wel leuk en boeiend en ontzettend spannend. Maar ook confronterend. Hij is gewoon op de helft nu! Nog zo'n rukje en hij gaat het huis uit :'(
En ja, middelste gaat naar dezelfde school. Gister kennis gemaakt met zijn nieuwe klas. Hij heeft er zin in! En mijn kleintje gaat gewoon ook al naar groep 7 :X
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 12:43:06 #36
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128234181
ik kan er gewoon niet bij buuv, dat je oudste nu al 3 jaar op de middelbare school zit. dat klopt echt niet met mijn tijdsbeleving. :o
in de haak.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 13:09:43 #37
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128235127
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 12:43 schreef trui het volgende:
ik kan er gewoon niet bij buuv, dat je oudste nu al 3 jaar op de middelbare school zit. dat klopt echt niet met mijn tijdsbeleving. :o
met de mijne ook niet. :D maar t is echt zo. Wij hebben t idee dat de basisschool snel gaat maar de middelbare school nog sneller.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128235853
Nee.

[ Bericht 100% gewijzigd door debuurvrouw op 25-06-2013 13:35:50 ]
  dinsdag 25 juni 2013 @ 13:29:24 #39
400505 Seikcid
Since 1922
pi_128235893
quote:
99s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 13:28 schreef stbabylon het volgende:
Nee
QFT!

[ Bericht 1% gewijzigd door debuurvrouw op 25-06-2013 13:36:13 ]
Even though we disagree, give a kiss 'cause life could be the death of me.
pi_128236964
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 07:41 schreef debuurvrouw het volgende:
Plus dat je op die manier eventuele hiaten in de kennis ook mist. Omslachtige rekenmethodes, of het niet geautomatiseerd hebben van tafels... Beter is het dan om via SIDI-R of hoe heet dat tegenwoordig, te toetsen en zo ook vinger aan de pols te houden over de leerlijn.
zoiets doen ze ook nog wel, en eindtoetsen aan t begin van een nieuw blok om te zien wat ze al beheersen. Plus allerlei verbreding, verdieping, verrijking en compacten. Maar ze gaan sinds groep 2 naar een speciale klas dus het valt mij verder allemaal niet meer zo op (ik hoef niet steeds met school in gesprek om te zien hoe het gaat, gewoon de standaard tienminutengesprekken is genoeg).
pi_128237299
Dat van die hiaten is trouwens wel interessant, kinderen kunnen op de cito gewoon A scores halen ook al begrijpen ze een heel onderdeel niet. Als voorbeeld zou je 'breuken' kunnen nemen. Er worden maar een aantal vragen over breuken worden gesteld tijdens een test en heel veel over andere rekendingen. Als ze alles goed hebben behalve de breuken dan hebben ze kennelijk iets gemist. Als niemand dat in de gaten heeft kunnen ze daar later ernstig mee in de problemen komen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 25 juni 2013 @ 14:15:02 #42
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_128237684
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 13:09 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

met de mijne ook niet. :D maar t is echt zo. Wij hebben t idee dat de basisschool snel gaat maar de middelbare school nog sneller.
Ja he! Dat vind ik ook. Bizar snel gaat het.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 14:16:29 #43
37295 Luigi
mario pls
pi_128237726
Middelbare school.... man.... *negeer negeer negeer* Da's nog eeeeeeeeeuwen weg he? ;(.
pi_128238751
quote:
9s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 14:16 schreef Luigi het volgende:
Middelbare school.... man.... *negeer negeer negeer* Da's nog eeeeeeeeeuwen weg he? ;(.
Heb je haar nog niet aangemeld dan? :o
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 25 juni 2013 @ 14:49:38 #45
37295 Luigi
mario pls
pi_128238833
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 14:47 schreef snoopy het volgende:

[..]

Heb je haar nog niet aangemeld dan? :o
Ze wil nu nog dierendokter voor zielige zieke babydieren worden (en dan alleen de LIEVE zielige zieke babydieren he) dus ik wacht nog ff...
  † In Memoriam † dinsdag 25 juni 2013 @ 14:58:39 #46
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128239126
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 14:15 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Ja he! Dat vind ik ook. Bizar snel gaat het.
dat kan ik volledig beamen :Y
dat portret van mij gaat ook alweer naar de derde :o
dat hele schooljaar is omgevlogen. (nu begonnen ze laat en eindigen ze vrij vroeg, dus misschien versterkt dat het gevoel van snelheid :) )
pi_128245047
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 10:35 schreef Ticootje het volgende:
Jenny begint wel te lezen... Ze herkent woorden en letters... Ik vind dat zo knap..
Ik vond het zo leuk om te zien hoe ineens het kwartje viel zeg maar :).
Dat ze eerst nog de letters spellen en geen idee hebben wat er nou staat en dan "ineens" beseffen dat het een woord is wat ze lezen :).

Meike, bijna groep 3 :)
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_128245741
quote:
9s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 14:49 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ze wil nu nog dierendokter voor zielige zieke babydieren worden (en dan alleen de LIEVE zielige zieke babydieren he) dus ik wacht nog ff...
Mazzelaar! Mijnes wil paardrijdster worden ;(
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_128251338
:D
Mijne is geswitched van politie te paard naar brandweer vrouw
pi_128252647
Dat leren lezen is leuk! Mooi om te zien dat er echt weer iets is gegroeid in het koppie.

De mijne wil brandweerman worden. Politieagenten moeten te hard rennen :P

Schoolreis overleefd. Mooie weer en mooie speelplek. Misschien eens zo heen als het uitkomt.
En dan morgen de wenochtend in groep 3. Kijken welke kindje ook mee gaan naar de andere vestiging..
pi_128253029
mijnes gaat trouwen met haar beste vriendinnetje en dan gaan ze samen op de boerderij wonen. vriendinnetje gaat dan de boerderijdingen doen en zij wordt huisvrouw

wat nou rolbevestigend -O-
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 25 juni 2013 @ 20:59:40 #52
386633 Adnap
I love Life !
pi_128253673
Hier wil er een rechten of geschiedenis ^O^ gaan studeren en de ander iets medisch,maar dat wordt het dek ik niet.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  † In Memoriam † dinsdag 25 juni 2013 @ 21:12:40 #53
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128254368
hier moet L. morgen nog verplicht aanwezig zijn, overmorgen schoolreisje en vrijdagmiddag op kamp van de roeiclub *O*
en dan nog de overige verplichte nummers en dan is het vakantie *O* *O* *O* *O* *O* *O*
  dinsdag 25 juni 2013 @ 21:15:34 #54
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_128254548
Ik ben blij dat die van mij laat vakantie hebben dit jaar. Ik ben er nog niet aan toe, geloof ik. Wel zitten we nu al in al die 'einddingen' als voorstelling van de streetdance, turnwedstrijd ter afsluiting, kamp, enz. enz. De hele maand juni is het al bal, wat dat betreft.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 21:15:52 #55
386633 Adnap
I love Life !
pi_128254562
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 21:12 schreef lady-wrb het volgende:
hier moet L. morgen nog verplicht aanwezig zijn, overmorgen schoolreisje en vrijdagmiddag op kamp van de roeiclub *O*
en dan nog de overige verplichte nummers en dan is het vakantie *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Hier Tot vrijdag toetsen,maandag boeken,dinsdag rapportvergadering en woensdag laatste dag *O*
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  † In Memoriam † dinsdag 25 juni 2013 @ 21:16:52 #56
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128254618
ja die boeken moeten ook nog ergens weg, maar als ik vraag wanneer krijg ik geen antwoord :')
dus dat reken ik tot de verplichte nummers
pi_128258958
Hier iemand die zeemeerman wil worden ;) Of anders toch politieman.

De basisschool gaat idd veel te snel, onze 6-jarige al naar groep 4 en in december de jongste naar groep 1. Hoe snel de middelbare school gaat wil ik niet weten..

Hier morgen het schoolreisje. Ze gaan naar de Efteling. Heerlijk een vrije dag met de jongste dus aangezien ze pas eind van de dag weer terug zijn ;)
pi_128260209
De een hier wil juf en mama (soms) worden, maar vooral juf.

De ander wil mama worden, vooral mama (nog net geen kleuter, maar toch maar hier ;)).

Wij hebben informatieavond van groep 3 gehad, gaat hard. Na de zomervakantie groep 3 en de ander groep 1, kleine meisjes worden groot.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_128260964
Vandaag portfolio gesprek gehad. Eigenlijk niks aan te merken. De meester is dik tevreden.
Amber moet nog wel oefenen op klokkijken.

Na de vakantie heb ik een groep 5 en groep 1 kind...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  woensdag 26 juni 2013 @ 06:56:50 #60
386633 Adnap
I love Life !
pi_128267805
Heerlijk Vicky !!

Nijna gaat hard hoor, zeker als ze alle 2 op school zitten !

Nog 1 dagje een 11 jarige, morgen wordt de jongste 12. Hij is er niet zo zeer mee bezig, zaterdag vieren we het.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_128269014
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 20:59 schreef Adnap het volgende:
Hier wil er een rechten of geschiedenis ^O^ gaan studeren en de ander iets medisch,maar dat wordt het dek ik niet.
so, ambitieus :)
  Licht Ontvlambaar woensdag 26 juni 2013 @ 09:03:37 #62
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_128269119
Gisteren nog een afsluitend gesprekje gehad met de meester van Isa. Die gaf aan dat er bij de CITOscore steeds minder naar de letters maar meer naar de Romeinse cijfers gekeken wordt en naar de score die hoort bij het aantal maanden school (vanaf groep 3 telt elk jaar voor 10 maanden). Een en ander werd wel duidelijker dan die grafiekjes zo :)

Vandaag feest in de klas, morgen uitdelen ivm verjaardag en vrijdag laatste dag voor de vakantie. Heerlijk...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 26 juni 2013 @ 09:25:22 #63
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128269629
Nog twee weken tot middelste 12 wordt. Leuk al die carriere-ideeën. :D
Mijn oudste twijfelt tussen Robotica, Natuurkunde of informatica als studie maar 'iets technisch' en heeft wel oren naar een studie in het buitenland (Finland, Japan of Amerika) ( ;( da's over drie jaar hè :o en hij is nu 13 :X)

Middelste wil dierenarts worden. En net als bij oudste denk ik dat het een echt passende studiekeus is. Maar goed, hij moet nog beginnen aan de middelbare school we zien wel waar t schip strandt. Jongste heeft nog geen beroepswensen. Zijn hoogste ambitie is 'van de basisschool' ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128269898
:W Vanmiddag gesprek bij het MKD over Tyler. Ben benieuwd wat daar uitkomt! Qua gedrag is alles nog hetzelfde helaas.

En Kim doet het goed op school. Op de cito ietsjes minder, maar wel gemiddeld. Lezen, rekenen en schrijven gaat goed. Volgend schooljaar worden de klassen iets anders. Het wordt dan een groep 3/4. Gelukkig zijn er meerdere kindjes die in de klas blijven, waar ze nu ook mee speelt. Minstens 2 vriendjes gaan naar een groep hoger, ze hebben al afgesproken dat ze nog wel samen kunnen spelen. Ik bewaar de telefoonlijst wel, komt dat ook goed!
pi_128269937
Wij hebben gisteren ook gesprek gehad op school. M. gaat door naar groep 2, maar hij verdomde het om de Cito toets te maken. Er was geen land mee te bezeilen. Dat is iets waar we vaker tegen aan lopen; wat hij absoluut niet wil, doet hij niet. Al ga je op je kop staan. Boos worden helpt niet, straffen niet, er met hem over praten niet. Hij doet het alleen als hij het wil. Op zijn voorwaarden. Het is geen kleutergedrag, dit speelt al zolang hij er is.

Die toets interesseert me niet zo veel, maar ik zou graag een handvat hebben om die harde harses, dat dwingende en 'ik maak dat wel uit' er uit te krijgen, zonder zijn wil te breken. :+
Je wordt niet groot zonder dingen die je opgelegd worden namelijk. En natuurlijk moet hij thuis ook van alles, dat levert soms strijd op, en soms doet hij het gewoon. Wij zijn echt geen doetjes, hij krijgt zijn zin niet, maar het is echt wel een handicap. Ook voor hemzelf

En eerlijk gezegd zou ik het ook wel fijn vinden als hij gewoon in groep 1 had mogen blijven.
pi_128270037
En er met hem over praten op momenten dat hij niet in zo'n bui zit, vragen waarom hij er dan geen zin in heeft en uitleggen dat jij ook wel eens dingen moet doen waar je geen zin in hebt.
en hem desnoods een spiegel voorhouden door zijn gedrag eens te immiteren als hij iets van jou gedaan wilt hebben.
  woensdag 26 juni 2013 @ 09:55:54 #67
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128270415
Waarom had je 'm in groep 1 willen houden Bodpa? Hij komt op mij over als een voorlijk jongetje namelijk. Nog een jaar groep 1 is wel heel mager dan misschien?

Geen tips voor t kraken van je harde noot. Het lijkt me enorm lastig zeg. :o weet hij zelf waarom hij dat niet wil?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 26 juni 2013 @ 10:00:12 #68
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_128270519
Lastig Bodpa!

Ik herken het gedrag van mijn oudste. Hoe harder ik iets wil, hoe groter zijn verzet. Als hij heeft besloten dat hij iets niet wil, doet hij het absoluut niet.
Wat bij hem (op den duur) wel hielp was het eerst even laten rusten, en vervolgens uitleggen waarom je wil dat iets gebeurt. Pas op het moment dat het helemaal helder was kon ik het aan hem vragen en dan deed hij het vaak wel. Maar niet doorduwen want dat werkt echt averecht.
Mijn man is nogal van het 'niet zeuren maar gewoon ff doorduwen' en zeker met oudste levert dat alleen maar strijd op. Tot er op een gegeven moment alleen nog maar strijd was om het strijden :-/
I`m not weird. I`m limited edition.
  † In Memoriam † woensdag 26 juni 2013 @ 10:02:05 #69
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128270555
ik herken het ook wel van L.
maar na doorvragen bleek dat hij overal tegenop zag en bang was het fout te doen.
goed uitleggen wat de bedoeling is en oefenen thuis hielp goed
pi_128270564
Lijkt me lastig Bodpa. Hier nog geen ervaring mee, juist het tegenovergestelde.
Ik zou zelf met name met erover praten en uitleggen werken. Eventueel werken met beloningen. Als hij toch iets doet wat hij liever niet wil hem een kleine beloning geven?
  woensdag 26 juni 2013 @ 10:10:25 #71
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_128270735
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:37 schreef bodpa09 het volgende:
Wij hebben gisteren ook gesprek gehad op school. M. gaat door naar groep 2, maar hij verdomde het om de Cito toets te maken. Er was geen land mee te bezeilen. Dat is iets waar we vaker tegen aan lopen; wat hij absoluut niet wil, doet hij niet. Al ga je op je kop staan. Boos worden helpt niet, straffen niet, er met hem over praten niet. Hij doet het alleen als hij het wil. Op zijn voorwaarden. Het is geen kleutergedrag, dit speelt al zolang hij er is.

Die toets interesseert me niet zo veel, maar ik zou graag een handvat hebben om die harde harses, dat dwingende en 'ik maak dat wel uit' er uit te krijgen, zonder zijn wil te breken. :+
Je wordt niet groot zonder dingen die je opgelegd worden namelijk. En natuurlijk moet hij thuis ook van alles, dat levert soms strijd op, en soms doet hij het gewoon. Wij zijn echt geen doetjes, hij krijgt zijn zin niet, maar het is echt wel een handicap. Ook voor hemzelf

En eerlijk gezegd zou ik het ook wel fijn vinden als hij gewoon in groep 1 had mogen blijven.
Oh Bodpa helaas geen tips, maar wel veel herkenning. Mijn jongste is ook zo :X Doorgaan en consequent zijn tot je het er op een gegeven moment zelf ook eigenlijk wel mee klaar bent... Herkenbaar...
  woensdag 26 juni 2013 @ 10:15:44 #72
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_128270890
Hier hebben we ook zo'n jongetje.. En ook nog niets gevonden dat helpt..
Belonen, straffen, praten, uitleggen.. Het werkt allemaal voor geen meter. Als hij in z'n eigenwijze hoofd heeft besloten dat iets niet gaat gebeuren, gebeurt het ook niet. :X
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_128271158
Ah. Meer kinderen met een kop erop.

Fijn herkenning.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 26 juni 2013 @ 10:30:33 #74
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_128271320
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 10:25 schreef Ticootje het volgende:
Ah. Meer kinderen met een kop erop.

Fijn herkenning.
Yep die van mij heeft als bijnaam "EsNee" ;)
pi_128271398
hier een jongetje wat heel meegaand is zolang het is wat hij wil. is het iets wattie niet wil, dan kan je het domweg vergeten. selene kan je nog wel ompraten, ravi niet.

selene hoeft voorlopig niet naar de fysio. de hele motoriek is getest en een podotherapeut heeft ff meegekeken. ze zien het rare lopen wel, maar ze heeft er geen hinder van. op geen enkele manier. ze speelt, ze sport, speelt buiten, kan mee met groepsbuitendingen en het belangrijkste: ze is niet bang van fysieke dingen en heeft er gewoon plezier in. tsja. niet nodig om dan nu al aan de slag te gaan :) wel in de gaten blijven houden. het rare lopen komt waarschijnlijk vanuit de hypermobiliteit, met name in de heupen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_128271449
Thanks! Super fijn, die herkenning!

@Buuf: Hij zit pas een half jaar op school. In groep 2 moet hij van alles, en wat extra tijd om die harde noot te kraken zou me wel van pas komen. ;) Het was ook het eerste dat hij zei vanmorgen. "Naar groep 2? Dat wil ik niet, dan moet ik werkjes maken!" Hij zal het toch moeten laten zien, mocht hij voorlijk zijn.

@Bla/ Meimeltje: Uitleggen werkt niet echt. Nouja, hij snapt het wel, maar het speelt geen rol meer als hij in zijn hoofd heeft dat hij iets niet wil. Belonen hebben we ook geprobeerd, maar dan doet hij het alleen voor de beloning. Het is niet iets intrinsieks, en dat is natuurlijk wat ik het allerliefst zou willen. Maar ik kan idd wel proberen duidelijker te maken waarom ik iets graag wil, en navragen waarom hij weigert.

Die ingang van jou Lady, had ik zelf nog niet bedacht. Misschien is hij idd wel een beetje angstig. Hij is wel een bange poeperd, dus misschien speelt dat hier ook.

@Taartjesfee: precies! Je krijgt strijd om het strijden. En hoe harder je iets wil hoe minder hij geneigd is je tegemoet te komen.

Hij heeft het overigens geweldig naar zijn zin op school. Is er echt zielsgelukkig.

[ Bericht 3% gewijzigd door bodpa09 op 26-06-2013 11:14:54 ]
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:55:21 #77
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128273967
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:03 schreef Sjeen het volgende:
Gisteren nog een afsluitend gesprekje gehad met de meester van Isa. Die gaf aan dat er bij de CITOscore steeds minder naar de letters maar meer naar de Romeinse cijfers gekeken wordt en naar de score die hoort bij het aantal maanden school (vanaf groep 3 telt elk jaar voor 10 maanden). Een en ander werd wel duidelijker dan die grafiekjes zo :)

Klopt. De Romeinse cijfers geven ook het gemiddelde aan. Maar de verdeling is anders dan bij de letters.
I= hoogst scorende 20%, II=daarna scorende 20% etc.
Bij de letters is de verdeling anders (A=hoogst scorende 25%, B=daarna scorende 25%, C weer 25 %, D= een na laagst scorende 15% en E=laagst scorende 10%).
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:35 schreef _Ingrid_ het volgende:

En Kim doet het goed op school. Op de cito ietsjes minder, maar wel gemiddeld.
En zo'n uitspraak vind ik typerend voor de waarde die er gehecht wordt door zowel veel scholen als ouders aan citoscores. Het gaat toch om het eerste zinnetje: "Kim doet het goed op school". Heerlijk! Dát is het belangrijkste.
Ik vind het heel erg dat cito's zó belangrijk worden gemaakt. Blijf eea alsjeblieft in perspectief zien. het zijn gemiddelden. En gemiddelden bestaan bij de gratie van uitschieters naar boven en naar beneden.
Succes trouwens met Tyler Ingrid. En fijn, dat het zo goed gaat met Kim!
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:37 schreef bodpa09 het volgende:
Wij hebben gisteren ook gesprek gehad op school. M. gaat door naar groep 2, maar hij verdomde het om de Cito toets te maken. Er was geen land mee te bezeilen.
Wellicht is hij er gewoon niet aan toe? Toetsen zijn zéker in groep 1 zó abstract en niet bij de realiteit van het kind passend. Op een plaatje aangeven hoe de schaduw valt vanuit een bepaald perspectief. 8)7 Laat die kleuters lekker buiten spelen en experimenteren met schaduw!
(ik snap je punt wel hoor Bodpa, het gaat verder dan de toets. Succes ermee!!).

Mijn kleutercollega had zo'n mooie metafoor die dat hele citogebeuren (en wat er aan wordt opgehangen) weergeeft:

Een kind is net een bloembolletje. Dat planten we heel voorzichtig, zetten het op een zonnig plekje, koesteren het, geven het water etc. Als er dan een beetje groen uitkomt staan we te juichen, maar trekken er ook net zo hard aan omdat het moet groeien groeien groeien. En dan trek je het kapot.

/aversie tegen cito-ophemeling

quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 10:35 schreef bodpa09 het volgende:
Thanks! Super fijn, die herkenning!

@Buuf: Hij zit pas een half jaar op school. In groep 2 moet hij van alles, en wat extra tijd om die harde noot te kraken zou me wel van pas komen. ;) Het was ook het eerste dat hij zei vanmorgen. "Naar groep 2? Dat wil ik niet, dan moet ik werkjes maken!" Hij zal het toch moeten laten zien, mocht hij voorlijk zijn.
Ik vind dit een heel duidelijke uitspraak voor een kleuter.
quote:
Hij heeft het overigens geweldig naar zijn zin op school. Is er echt zielsgelukkig.
O+ Fijn! Hopelijk groeit hij in het 'moeten'.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:57:01 #78
37295 Luigi
mario pls
pi_128274021
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:55 schreef Moonah het volgende:

/aversie tegen cito-ophemeling
^O^ . Ik wou het al niet zeggen ;). Volgens mij denken heel veel onderwijzers er zo over? (Hoe nuttig een test of toets ook af en toe kan zijn!).
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:57:59 #79
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128274053
quote:
17s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Luigi het volgende:

[..]

^O^ . Ik wou het al niet zeggen ;). Volgens mij denken heel veel onderwijzers er zo over? (Hoe nuttig een test of toets ook af en toe kan zijn!).
Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 26 juni 2013 @ 11:58:51 #80
37295 Luigi
mario pls
pi_128274087
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
Dat vind ik echt een genot om te lezen, eerlijk gezegd. Ik krijg ook complete uitslag van de toets en labeldrang in het onderwijs.
pi_128274671
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:55 schreef Moonah het volgende:
En zo'n uitspraak vind ik typerend voor de waarde die er gehecht wordt door zowel veel scholen als ouders aan citoscores. Het gaat toch om het eerste zinnetje: "Kim doet het goed op school". Heerlijk! Dát is het belangrijkste.
Ik vind het heel erg dat cito's zó belangrijk worden gemaakt. Blijf eea alsjeblieft in perspectief zien. het zijn gemiddelden. En gemiddelden bestaan bij de gratie van uitschieters naar boven en naar beneden.
Succes trouwens met Tyler Ingrid. En fijn, dat het zo goed gaat met Kim!
Ze vind het ook erg leuk om heen te gaan, werken in de werkboekjes geniet ze van. Voorlezen aan de andere kinderen vind ze ook erg leuk. Ik hoor haar ook vaak rekenen tijdens het spelen.
Met naar bed gaan mag ze zelf ook een stukje voorlezen, vind ze prachtig!

Update over Tyler komt vanmiddag na het gesprek wel. Iig weten we dat hij een achterstand van 7 maanden heeft. Nog steeds spraakachterstand en een articulatiestoornis.
En het agressieve, veel schelden, gillen en alles en iedereen zeer willen doen is er ook nog.
Gelukkig kan hij tussendoor wel heel leuk en lief zijn, daar probeer ik bewust goed op te letten als hij bij mij is. Je ziet al snel alleen maar het negatieve.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:20:50 #82
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128274964
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:13 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Ze vind het ook erg leuk om heen te gaan, werken in de werkboekjes geniet ze van. Voorlezen aan de andere kinderen vind ze ook erg leuk. Ik hoor haar ook vaak rekenen tijdens het spelen.
Met naar bed gaan mag ze zelf ook een stukje voorlezen, vind ze prachtig!
Dat klinkt heel fijn Ingrid.
quote:
Update over Tyler komt vanmiddag na het gesprek wel. Iig weten we dat hij een achterstand van 7 maanden heeft. Nog steeds spraakachterstand en een articulatiestoornis.
En het agressieve, veel schelden, gillen en alles en iedereen zeer willen doen is er ook nog.
Gelukkig kan hij tussendoor wel heel leuk en lief zijn, daar probeer ik bewust goed op te letten als hij bij mij is. Je ziet al snel alleen maar het negatieve.
Heftig. En zwaar lijkt me. Knap dat je het positieve niet uit het oog verliest!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_128275260
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:20 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat klinkt heel fijn Ingrid.

[..]

Heftig. En zwaar lijkt me. Knap dat je het positieve niet uit het oog verliest!
Ja, daarom woont hij nog tot 8 juli bij mijn ouders. Daarna is het kijken wat het beste is.
Wellicht ga ik met de kinderen in een gezinsopname. Maar daar hoor ik pas 12 juli meer over.
  woensdag 26 juni 2013 @ 12:31:20 #84
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128275289
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:30 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Ja, daarom woont hij nog tot 8 juli bij mijn ouders. Daarna is het kijken wat het beste is.
Wellicht ga ik met de kinderen in een gezinsopname. Maar daar hoor ik pas 12 juli meer over.
Wat dapper! Ik hoop dat je met hun vader op één lijn zit.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_128275952
Ingrid, wat klink je positief!

Moonah, handig zo'n juf in de buurt ;)

Chris heeft zijn wenochtend overleefd. Wat een mini tussen die groep 3-4 kinderen (volgend jaar in 3-4-5 groep). Hij klonk vrolijk en wilde ook wel na de vakantie erheen. Hij vond het alleen niet leuk dat hij de namen niet meer wist. Dus dat gaat vastlopen.
pi_128276034
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 12:31 schreef Moonah het volgende:

[..]

Wat dapper! Ik hoop dat je met hun vader op één lijn zit.
We werken er hard aan! Gaat gelukkig steeds beter.
pi_128277880
Bodpa, onze zoon heeft ook een erg sterke wil. Op school doet hij volgens mij echt goed mee. Thuis is het lastiger als hij iets niet wil. Bij ons helpt uitleggen erg goed waarom iets niet kan. Als dat niet werkt ook nog weleens afleiden of een tussenweg vinden. Gisteren op weg naar huis mocht hij een cakeje hebben, dat hij zelf op de bso had gemaakt. Daarna wilde hij snoepen, maar dat mocht niet, we gingen zo avondeten. Hij mocht wel een olijf hebben, die hij erg lekker vind. Als je zoon iets niet wil doen, bijvoorbeeld met hem afspreken eerst iets leuks te gaan doen en dat hij daarna het gevraagde moet doen. Zou dat werken?

Ingrid, wat knap van je hoe je dat managt met je 2 kids en je positiviteit vind ik echt bijzonder!

Df fijn, dat de wenochtend zo goed ging.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_128279308
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:55 schreef Moonah het volgende:

Mijn kleutercollega had zo'n mooie metafoor die dat hele citogebeuren (en wat er aan wordt opgehangen) weergeeft:

Een kind is net een bloembolletje. Dat planten we heel voorzichtig, zetten het op een zonnig plekje, koesteren het, geven het water etc. Als er dan een beetje groen uitkomt staan we te juichen, maar trekken er ook net zo hard aan omdat het moet groeien groeien groeien. En dan trek je het kapot.

/aversie tegen cito-ophemeling

Mooie metafoor idd.
Mama van 2 lieve meiden :)
  Licht Ontvlambaar woensdag 26 juni 2013 @ 15:34:49 #89
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_128282718
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
dat proefde ik gisteren ook in het gesprek. En die mening deel ik eigenlijk ook wel...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 26 juni 2013 @ 16:00:27 #90
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128283652
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 11:57 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ja. Er heerst momenteel grote onvrede onder leekrachten over het hele cito-gedoe. Van hogerhand wordt er veel te veel aan opgehangen.
De cito wordt hier op de basisschool wel gerelativeerd (gelukkig), alleen zo jammer dat de middelbare scholen daar dan wel weer zoveel waarde aan hechten.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 26 juni 2013 @ 16:07:38 #91
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128283901
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 16:00 schreef Grijs het volgende:

[..]

De cito wordt hier op de basisschool wel gerelativeerd (gelukkig), alleen zo jammer dat de middelbare scholen daar dan wel weer zoveel waarde aan hechten.
nou, dit dus. ik heb helemaal niks met cito omdat het een richting aangeeft ten opzichte van het gemiddelde. Maar nu weer met middelbare schoolkeuze er toch hard tegenaan gelopen dat zij wél heel sterk naar die scores kijken.
En daar kan je het niet mee eens zijn maar zo is het wel
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 26 juni 2013 @ 18:21:07 #92
35189 Troel
scherp en bot
pi_128289067
Iemand hier enig idee of er ook een soundtrackcd bestaat van Pluk van de Petteflet? Ik kan het via google niet echt vinden...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:04:10 #93
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128290522
Ik kan het liedje wel dromen: een plek een plek, wie heeft een plek.. voor Pluk
in de haak.
pi_128290641
Wij hebben die film sinds kort in huis! Ik vind hem zo tof.
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:07:42 #95
35189 Troel
scherp en bot
pi_128290645
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:04 schreef trui het volgende:
Ik kan het liedje wel dromen: een plek een plek, wie heeft een plek.. voor Pluk
Ja, ik ook :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:07:57 #96
35189 Troel
scherp en bot
pi_128290650
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:07 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Wij hebben die film sinds kort in huis! Ik vind hem zo tof.
Tof he?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128290695
We hadden het boek al twee keer doorgelezen, dat maakte het extra leuk en spannend voor ze.
En ik vind het jongetje dat Pluk speelt een beetje een grote R :P
pi_128291156
Ik lees een beetje jullie opmerkingen over de cito. Maar wat nou als blijkt dat de citoscore wel het beste kan voorspellen op welk schoolniveau het kind thuishoort/ het beste past? Dan is daar toch niks mis mee? En dat het in de jaren nog wisselvallig kan zijn, of nog heel erg opklimt omdat een kind een tragere ontwikkeling doormaakt (latere rijping), wat maakt dat nou verder uit? Ouders worden er onzeker van of ten onrechte trots misschien. Ja. dat zal wel vaker gebeuren. Sinds mijn kind op school zit ben ik al duizend keer onzeker geweest. Ik zie er geen problemen in. Wij worstelen op school (havo-vwo) ook met het bepalen van juiste overgangsnormen. Ook nu weer zijn er kinderen die overgaan waarvan we zeker weten dat ze gaan afhaken/ afstromen. Het is voor iedereen het meest prettig als de norm voldoet. Men zoekt daarna. Ook vanuit cito, denk ik.

Nou ja. Ik heb er eigenlijk helemaal niks tegen, geloof ik.

Hier wordt het als een heel klein grafiekje bijgevoegd. Het verdere rapport bestaat uit verhaaltjes over het kind. De hele basisschoolperiode worden hier geen punten op rapporten gegeven. De citoscores zijn dus de enige echte scores die ze behalen. Verder zijn het opmerkingen en bolletjes die aangevinkt worden (o, v, rv en g).

[ Bericht 0% gewijzigd door groofskendezoveelste op 26-06-2013 19:54:12 ]
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:29:45 #99
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128291449
Daar sluit ik me bij aan Groofsken, ik vind het als aanvulling ook vooral goed en interessant.
in de haak.
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:32:21 #100
37295 Luigi
mario pls
pi_128291559
Waarom zou de school (evt. de bovenbouw juffen en meesters gecombineerd) dat zelf niet kunnen bepalen, in gesprek met de ouders en kind?

Ik heb niks tegen incidentele toetsen ter indicatie of als second opinion maar het gewicht dat van alle kanten aan de Cito toets hangt is echt te gek geworden imho. Plus dat het steeds meer en meer wordt, dat toetsen, labellen en hokjesproppen.

--edit, aanvulling: dat irriteert me misschien nog wel het meest. Dit soort fenomenen maken mensen lui. Waarom zou je nog nadenken over hoe en wat als je tóch de Cito toets hebt. Want die zegt toch zus en zo. Makkelijk voor de school, makkelijk voor de ouders, maar waarom moet het allemaal zo makkelijk... Altijd dat kwantificeren, zodat we er een gewicht aan kunnen hangen en voorspellen en rationaliseren...
pi_128291723
Misschien omdat school en ouders te zeer betrokken zijn bij het kind om een voldoende objectief beeld te kunnen vormen?

Ik kan overigens ook niet tegen hokjesproppen en labellen :P .
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:36:31 #102
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128291725
Leerkrachten laten zich bij hun oordeel vaak onbewust toch leiden door wat ze verwachten van een kind. Zaken als wat ze van de ouders /achtergrond van het kind vinden spelen daarin ook mee. Daarom is het toch ook wel goed om -naast het uiteraard ook zeer belangrijke- oordeel van de leerkracht, ook een 'objectieve' score op een landelijk genormeerde toets te hebben.
in de haak.
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:38:33 #103
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128291804
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Ja, ik ook :P
dan weet je dus ook dat er wel een soundtrack bestaat. :P
in de haak.
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:41:42 #104
37295 Luigi
mario pls
pi_128291936
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:36 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Misschien omdat school en ouders te zeer betrokken zijn bij het kind om een voldoende objectief beeld te kunnen vormen?
Waarom zou dat erg zijn? Daarnaast vind ik het nogal een uitspraak. Dat leraren niet professioneel genoeg zouden zijn om in alle objectiviteit een oordeel te vellen over wat een kind het best zou passen qua vervolg onderwijs.

Nouja, gaan we niet uitkomen. Er zijn mensen die helemaal los gaan op dit soort testen en mensen die jeuk van krijgen.

Mijn mening wordt overigens redelijk hierin verwoord: http://www.withitness.nl/?p=401

en hierin: https://twitter.com/Anita(...)076513615872/photo/1

:).
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:42:13 #105
35189 Troel
scherp en bot
pi_128291958
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:38 schreef trui het volgende:

[..]

dan weet je dus ook dat er wel een soundtrack bestaat. :P
Maar geen idee of die apart op cd verschenen is ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128291998
quote:
5s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:41 schreef Luigi het volgende:

[..]

Waarom zou dat erg zijn? Daarnaast vind ik het nogal een uitspraak. Dat leraren niet professioneel genoeg zouden zijn om in alle objectiviteit een oordeel te vellen over wat een kind het best zou passen qua vervolg onderwijs.

Nouja, gaan we niet uitkomen. Er zijn mensen die helemaal los gaan op dit soort testen en mensen die jeuk van krijgen.
Mijn mening wordt overigens redelijk hierin verwoord: http://www.withitness.nl/?p=401

en hierin: https://twitter.com/Anita(...)076513615872/photo/1

:).
Jij beschrijft hier extremen. Er zijn ook mensen die het als een gegeven naast zich neerleggen en verder genieten van alles wat een kleuter een mens nog meer is dan zijn citoscores.

En zoals Trui ook schrijft: het is geen vervanging van wat de leerkracht ziet, maar een toevoeging aan wat de leerkracht ziet. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ouders die het gevoel hebben dat de leerkracht hun kind niet goed ziet, heel blij kunnen zijn met het extra beeld dat een cito-toets geeft.

De examens zijn toch ook landelijk? Dat mag een school ook niet zelfstandig aanpakken. En maakt het feit dat er dit jaar weer een fraudezaak speelt (Rotterdam), het hele idee van een landelijk bepaalde norm zo stom? Wat mij betreft niet. En ook bij ons worden elk jaar de PTA-scores naast de CE-scores gelegd. Juist om zo goed mogelijk naar de eindnorm toe te kunnen blijven werken. Dat maakt docenten niet minder competent of minder professioneel. Dat hoort er gewoon bij.

[ Bericht 2% gewijzigd door groofskendezoveelste op 26-06-2013 19:56:20 ]
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:46:33 #107
37295 Luigi
mario pls
pi_128292130
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:43 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Jij beschrijft hier extremen. Er zijn ook mensen die het als een gegeven naast zich neerleggen en verder genieten van alles wat een kleuter een mens nog meer is dan zijn citoscores.
Je hebt gelijk, dat waren 2 extremen. Maar dat naast je neer leggen wordt wel steeds moeilijker natuurlijk he, met het verplicht stellen van dergelijke testen, de steeds grotere gevolgen ervan en ook het testen op steeds jongere leeftijd...
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:54:17 #108
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128292408
op jongere leeftijd testen heeft ook voordelen, er kan eerder gesignaleerd worden als er iets aan de hand is, dus ook eerder iets in het lesaanbod aangepast worden als dat nodig is.
in de haak.
  woensdag 26 juni 2013 @ 19:58:49 #109
37295 Luigi
mario pls
pi_128292576
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:54 schreef trui het volgende:
op jongere leeftijd testen heeft ook voordelen, er kan eerder gesignaleerd worden als er iets aan de hand is, dus ook eerder iets in het lesaanbod aangepast worden als dat nodig is.
...omdat leraren en leraressen het steeds drukker en drukker krijgen met zaken die helemaal niks met lesgeven en pedagogiek te maken hebben. We hebben eerst zelf een probleem veroorzaakt door het onderwijs te laten verrotten en daarna hebben we er een enorm enge a-natuurlijke 'oplossing' tegenaan geplakt.
pi_128292602
:o :?
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:01:15 #111
37295 Luigi
mario pls
pi_128292673
quote:
Een leraar/lerares met voldoende tijd voor de klas (en die geen klassen van 41 kinderen heeft...) kan écht zijn of haar kinderen wel naar waarde schatten hoor... die heeft daar geen Cito toets voor nodig. Maar goed, we leven in een cijfermaatschappij. Als je het niet kunt berekenen/bewijzen bestaat het niet.
pi_128292910
Ik snap je punt (ten minste, het punt over klassengrootte ;) ), maar toch denk ik dat het goed is om naast de 'waardeschatting' van de leerkracht een objectieve cito-score te hebben staan. Kinderen worden ook onder- en overschat, dat denk ik echt. En misschien wel juist door de mensen die er meest dichtbij staan.

Ik heb zelf het afgelopen jaar geen extreem grote klassen gehad (alles tussen de 24 en de 30), zie ze 3 of 4 uur per week en heb toch echt wel een redelijk beeld van ze (denk ik dan) en toch, als er in een vergadering gestemd moet worden (bespreekgevallen, ook een normenkwestie die wat mij betreft aangescherpt zou mogen worden), je gelooft niet hoezeer het beeld kan verschillen per docent. Kinderen hebben meerdere gezichten, docenten hebben andere normen en waarden, de klik is anders... echt, het maakt uit! Ik ben altijd zo blij als we niet hoeven te stemmen. Ik vind zo'n minder-objectieve beslissing heel onprettig, juist ook voor de leerling.

[ Bericht 3% gewijzigd door groofskendezoveelste op 26-06-2013 20:23:34 ]
pi_128292989
Maar goed, misschien ben ik zelf wel typisch een kind van deze cijfermaatschappij, zoals jij dat noemt.
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:12:11 #114
37295 Luigi
mario pls
pi_128293110
quote:
12s.gif Op woensdag 26 juni 2013 20:09 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar goed, misschien ben ik zelf wel typisch een kind van deze cijfermaatschappij, zoals jij dat noemt.
Het gaat breder dan alleen onderwijs hoor. Ik lig er ook niet nachtelijk wakker van verder ;). Maar ik kan er steeds slechter tegen, mensen uitdrukken in cijfers en getallen en hun efficientie en effectiviteit bepalen... het staat allemaal zo ver af van hoe we met elkaar om zouden moeten gaan. Op papier klopt het, maar dat is dan ook alles.

Maar goed. Ik ben een oude kuthippie in een verkeerd lichaam ofzo :P.
pi_128293161
Return to the kuthippies! *O*
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:15:40 #116
37295 Luigi
mario pls
pi_128293266
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 20:13 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Return to the kuthippies! *O*
Ik verhuis over een jaar of -tig wel naar een stil eiland in de zuidzee met een paar centjes in m'n achterzak ofzo ;). Lekker kluizenaren :P.
pi_128293425
Dat is een geruststellend ehm, toekomstbeeld.
Alles gaat in een golfbeweging, toch? Dat geeft misschien ook wat vertrouwen nog.
Komt goed, schatje.
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:20:49 #118
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128293509
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:36 schreef trui het volgende:
Leerkrachten laten zich bij hun oordeel vaak onbewust toch leiden door wat ze verwachten van een kind. Zaken als wat ze van de ouders /achtergrond van het kind vinden spelen daarin ook mee. Daarom is het toch ook wel goed om -naast het uiteraard ook zeer belangrijke- oordeel van de leerkracht, ook een 'objectieve' score op een landelijk genormeerde toets te hebben.
Dit is wel echt aan de hand. Mijn middelste, quite a handful, werd behandeld als een druk kind met een concentratieprobleem en zo sprak zijn juf wat zat ik nou te zeuren over dat het gek was dat zijn scores ineens inzakte? het was "maar" een Havokind hoor. :o (blijkbaar zitten VWO kinderen alleen stil in een hoekje te lezen en breken VMBO-ers het lokaal af?)

warop ik gezed heb dat me dát niet uitmaakt. Al zou ie BB KB of kader scoren waar hij maar op z'n plek is. Maar 6 jaar lang 2 x per jaar A+ scores op rekenen en nu ineen een B, dat was wel wat gek.(achteraf bleek er iets mis in die toets want alle + kinderen hadden ineens een B :') )

maar goed, het jaar erna nieuwe directeur, frisse wind, die pakt gedrag op van zoon als verveling stimuleert hem en het kind is als een blad aan een boom om. Nog steeds een boefje maar hanteerbaar. zij benadert hem als mens, zonder vooropgezet idee. hij is echt zó gegroeid! en ja, dan zijn die citoscores wel erg handig.:@

[ Bericht 0% gewijzigd door debuurvrouw op 26-06-2013 21:00:41 ]
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:21:56 #119
37295 Luigi
mario pls
pi_128293566
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 20:19 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Dat is een geruststellend ehm, toekomstbeeld.
Alles gaat in een golfbeweging, toch? Dat geeft misschien ook wat vertrouwen nog.
Komt goed, schatje.
Oh begrijp me niet verkeerd hoor ik ben geen pessimist ;) (al zouden mijn posts hier misschien anders doen vermoeden). Ik kan meestal wel het positieve uit iets halen (wordt me zelfs wel eens verweten ;) ). Maar ik heb het idee dat heel veel mensen linksaf slaan waar ik graag rechts zou willen (en dan heb ik het niet over de politieke stromingen).

Ik hoop trouwens ook op die golfbeweging, dat heeft zich in de historie keer op keer bewezen. Wie weet. Kan ik nog met m'n kleinkinderen een sit-in doen in 2033 ;).
pi_128293690
Jij voelt je in elk geval één met je zoon, een zeer betrokken moeder. :P

Al aangepast, zie ik ;) .

[ Bericht 57% gewijzigd door groofskendezoveelste op 26-06-2013 21:05:21 ]
pi_128293712
Sorry, flauw. o|O
  woensdag 26 juni 2013 @ 20:28:32 #122
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128293892
drie keer gelezen en nog }:| in mijn verdediging: ik heb net 1,5 uur drumoptredens zitten kijken. ik denk dat mijn hersenen eruit getrild zijn. :'(
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128296529
ik denk dat juist de combinatie van factoren belangrijk is. alleen cito is niet goed, maar evenmin alleen het oordeel van de docent of de ouders. idealitair gaan die 3 allemaal dezelfde kant op. pas als dat niet het geval is, moet je denk ik eens goed kijken wat er allemaal speelt vanuit welke hoek. een docent en een kind kunnen elkaar niet liggen, ouders te hoge of lage verwachtingen hebben en een cito toets is een momentopname. toegegeven; verdeeld over een aantal jaar. maar toch. een kind met bv faalangst zal zulke dingen denk ik wat slechter doen dan eentje zonder.

overigens snap en deel ik die aversie van de lust om alles maar meet- en maakbaar te willen hebben hoor.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:32:43 #124
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128297379
Een objectieve toets naast het oordeel van de leerkracht is een uitstekende aanvulling.
Maar het is zo doorgeslagen nu.
Ik zal eens op een rijtje zetten wat mijn groep 4 dit jaar aan toetsen heeft gehad:

10 rekentoetsen
4 tempotoetsen hoofdrekenen
2 tafeltoetsen
1 instapdictee
10 signaaldictees
10 controledictees
10 taaltoetsen
5 toetsen woordenschat

Dit zijn de methodegebonden toetsen, dus aansluitend aan een aangeboden/behandeld hoofdstuk.
Dan komen er nog citotoetsen bij. Soms sluiten die aan bij de aangeboden stof, soms ook niet. Ligt er maar net aan welke methode de school hanteert.

2 rekentoetsen (elk 2 delen, dus 4x 45 minuten)
2 toetsen begrijpend lezen (ook 2 delen elk, 4x 45 minuten)
2 toetsen woordenschat (idem dito)
2 citodictees (ook elk bestaand uit 2 delen)
2x AVI (leeszwakke kinderen 4x)
2x drie minuten toets (woordrijen lezen) (leeszwakke kinderen 4x)

Je komt al snel op zo'n 60 á 70 toetsen per jaar. In groep 4!!!

Wat doen we met al die toetsen?
Sowieso pas je je onderwijsaanbod aan nav de methodetoetsen. Je kijkt waar nog hiaten zitten en welke kinderen een onderdeel kunnen overslaan.
De citotoetsen moeten per kind worden geanalyseerd. Met alleen het invoeren in het computerprogramma (alle fouten aanklikken) ben je al snel een uurtje per toets kwijt. Dan de analyse. Die draait wel uit het programma, maar daar moet je een plan bij opstellen. De kinderen mogen in 3 subgroepen worden opgedeeld. Per subgroep bekijk je hoeveel punten de kinderen zijn gegroeid en hoeveel ze volgens de norm hadden moeten groeien. Dat moet je verantwoorden in groepsplannen. Dan stel je een nieuw plan op met de analyse ernaast. Binnen de subgroepen beschrijf je welke onderdelen extra aandacht behoeven of waar extra aanbod nodig is. Je maakt prognoses in percentages en volgens de verwachte normen. De kinderen die extreem scoren (zowel naar boven als naar beneden) behoeven een apart plan. Dus feitelijk maak je voor alle vakken 5 plannen, 2x per jaar. Bovenop de analyses die je maakt uit de reguliere (methodegebonden) toetsen.

Snappen jullie nú waarom ik (en velen met mij) er zo tegen ageer? Dit is toch compleet doorgeslagen?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:34:27 #125
35189 Troel
scherp en bot
pi_128297484
Ja :) Het slaat volkomen door :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:35:21 #126
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_128297532
Is er ook een toets voor de juffen of ze zoveel toetsen wel aankunnen?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:37:06 #127
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128297628
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 19:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik lees een beetje jullie opmerkingen over de cito. Maar wat nou als blijkt dat de citoscore wel het beste kan voorspellen op welk schoolniveau het kind thuishoort/ het beste past? Dan is daar toch niks mis mee? En dat het in de jaren nog wisselvallig kan zijn, of nog heel erg opklimt omdat een kind een tragere ontwikkeling doormaakt (latere rijping), wat maakt dat nou verder uit?
Helemaal met je eens.
Maar als kinderen nog niet rijp zijn, worden ze tóch geacht aan de normen te voldoen. Want als ik in mijn groep te veel E-scores heb (bv omdat ik toevallig veel kinderen heb die jong zijn doorgestroomd) moet ik daar plannen opzetten om daar toch minimaal D's, en liever nog C's van te maken.
Maar dat kan niet! Immers, het kind is gewoon nog niet toe aan die leerstof!

Wat gebeurt er nu? Er wordt citoles gegeven. Écht. Cito stelt vaak op een andere manier dan gewend de vragen. Dus dat moet geoefend worden.
En bv bij woordenschat en spelling moeten wij de gevraagde woorden verweven in onze reguliere lessen.

Compleet doorgeslagen. Maar je moet. De school wordt er op afgerekend als er te lage scores zijn.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:37:36 #128
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128297661
Bizarre hoeveelheid! Wel herkenbaar. Ik vind dat cito teveel macht heeft. Alle kinderen door dezelfde mal. Daar komt dan een flauw eenheidsworstje uit.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128297847
ja, snap ik moonah. ik herinner me uit mijn schooltijd nog wel dat ik best vaak proefwerken had, maar daar hoefde erna niet meer zoveel gedaan te worden. er lag dan een cijfer en de docent beoordeelde dat. punt.

wat ik dan weer niet begrijp, is waarom er niet iemand op die school al die dingen als invoeren en indelen kan doen? daar hoef je geen docent voor te zijn. een soort van digitale concierge, zeg maar
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:42:18 #130
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128297932
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 21:40 schreef simmu het volgende:
wat ik dan weer niet begrijp, is waarom er niet iemand op die school al die dingen als invoeren en indelen kan doen? daar hoef je geen docent voor te zijn. een soort van digitale concierge, zeg maar
Dat kost geld Simmu.
En als ik het na schooltijd of in het weekend doe is het erbij in begrepen. ;)
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:43:27 #131
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128297999
Nou ja, ik relativeer het altijd maar met de gedachte dat ik (op papier...) veel vakantie heb.

Maar ik voel me wel gefrustreerd door al deze rompslomp.
Het is dat ik het zó ontzettend leuk vind om een groep te draaien.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_128298093
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 21:32 schreef Moonah het volgende:
Een objectieve toets naast het oordeel van de leerkracht is een uitstekende aanvulling.
Maar het is zo doorgeslagen nu.
Ik zal eens op een rijtje zetten wat mijn groep 4 dit jaar aan toetsen heeft gehad:

10 rekentoetsen
4 tempotoetsen hoofdrekenen
2 tafeltoetsen
1 instapdictee
10 signaaldictees
10 controledictees
10 taaltoetsen
5 toetsen woordenschat

Dit zijn de methodegebonden toetsen, dus aansluitend aan een aangeboden/behandeld hoofdstuk.
Dan komen er nog citotoetsen bij. Soms sluiten die aan bij de aangeboden stof, soms ook niet. Ligt er maar net aan welke methode de school hanteert.

2 rekentoetsen (elk 2 delen, dus 4x 45 minuten)
2 toetsen begrijpend lezen (ook 2 delen elk, 4x 45 minuten)
2 toetsen woordenschat (idem dito)
2 citodictees (ook elk bestaand uit 2 delen)
2x AVI (leeszwakke kinderen 4x)
2x drie minuten toets (woordrijen lezen) (leeszwakke kinderen 4x)

Je komt al snel op zo'n 60 á 70 toetsen per jaar. In groep 4!!!

Wat doen we met al die toetsen?
Sowieso pas je je onderwijsaanbod aan nav de methodetoetsen. Je kijkt waar nog hiaten zitten en welke kinderen een onderdeel kunnen overslaan.
De citotoetsen moeten per kind worden geanalyseerd. Met alleen het invoeren in het computerprogramma (alle fouten aanklikken) ben je al snel een uurtje per toets kwijt. Dan de analyse. Die draait wel uit het programma, maar daar moet je een plan bij opstellen. De kinderen mogen in 3 subgroepen worden opgedeeld. Per subgroep bekijk je hoeveel punten de kinderen zijn gegroeid en hoeveel ze volgens de norm hadden moeten groeien. Dat moet je verantwoorden in groepsplannen. Dan stel je een nieuw plan op met de analyse ernaast. Binnen de subgroepen beschrijf je welke onderdelen extra aandacht behoeven of waar extra aanbod nodig is. Je maakt prognoses in percentages en volgens de verwachte normen. De kinderen die extreem scoren (zowel naar boven als naar beneden) behoeven een apart plan. Dus feitelijk maak je voor alle vakken 5 plannen, 2x per jaar. Bovenop de analyses die je maakt uit de reguliere (methodegebonden) toetsen.

Snappen jullie nú waarom ik (en velen met mij) er zo tegen ageer? Dit is toch compleet doorgeslagen?
:D Ik ben blij dat ik gewoon op het voortgezet onderwijs lesgeef. In mijn beleving gaat dat er nog heel vergelijkbaar aan toe met wat ik zelf heb ervaren een jaar of wat? 20 geleden. :P
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:46:30 #133
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128298211
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 21:44 schreef groofskendezoveelste het volgende:
In mijn beleving gaat dat er nog heel vergelijkbaar aan toe met wat ik zelf heb ervaren een jaar of wat? 20 geleden. :P
Ik sta nu zo'n 15 jaar voor de klas geloof ik. Deze tendens is van de laatste 4 jaar.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_128298232
Bij ons op school ook citotoetsen trouwens. Ook twee per jaar. Dat kost onze brugklassers nu twee keer vier dagen achter elkaar de eerste twee lesuur. Maar die sturen wij op naar één of ander nakijkbureau :P en we hoeven ook geen citogerichte lessen te geven, dat scheelt ;) .
  woensdag 26 juni 2013 @ 21:53:10 #135
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128298633
Iets anders (even de zinnen verzetten... :P ). Mijn zoon (6) wil op boksles. -O-
Hij is er helemaal vol van.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_128298897
ik zie de filosofie erachter denk ik wel hoor: je toets bijna continu en kan dan dus op elk moment 'op maat' ingrijpen en de lesstof aanpassen. ik vind het niks en geloof er niet in, maar ik kan de wens wel begrijpen. het zit echt heel fundamenteel en diep om almaar alles naar je hand te willen zetten. alles is maakbaar, domme pech bestaat niet en als je maar hard genoeg werkt kom je er wel.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_128299040
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 21:53 schreef Moonah het volgende:
Iets anders (even de zinnen verzetten... :P ). Mijn zoon (6) wil op boksles. -O-
Hij is er helemaal vol van.
laat hem? ik zou het ook niks vinden hoor, maar verbieden haalt ook niks uit. worden ze maar opstandig van. geef het een tijdje, ga samen een goede boksschool zoeken met een goede filosofie (die zoektocht alleen al zou best wel eens ontmoedigend kunnen werken ;) ) en tsja. dan hopen dat hij het niks vind na een tijdje :P :X
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 26 juni 2013 @ 22:00:06 #138
37295 Luigi
mario pls
pi_128299041
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 21:57 schreef simmu het volgende:
ik zie de filosofie erachter denk ik wel hoor: je toets bijna continu en kan dan dus op elk moment 'op maat' ingrijpen en de lesstof aanpassen. ik vind het niks en geloof er niet in, maar ik kan de wens wel begrijpen. het zit echt heel fundamenteel en diep om almaar alles naar je hand te willen zetten. alles is maakbaar, domme pech bestaat niet en als je maar hard genoeg werkt kom je er wel.
De maakbare samenleving ingevoerd door neoliberalen. Gekker moet het niet worden ;).
pi_128299096
quote:
9s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:00 schreef Luigi het volgende:

[..]

De maakbare samenleving ingevoerd door neoliberalen. Gekker moet het niet worden ;).
en dan nog steeds niet snappen dat iets maken nu eenmaal wat kost he ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_128299212
nog even een vraagje: ik heb vanavond staan schoonmaken op school (blijkbaar kan ik niet tegen dettol trouwens. bloedende open wondjes op mijn handen :X ik doe dit nooit meer!). is het bij jullie ook zo dat een vast clubje moeders echt bij elk 'ding' er steevast (al kwekkend en roddelend) zit?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_128299606
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 21:32 schreef Moonah het volgende:

* opsomming van het aantal toetsen en relaas van Moonah*

Dat er uberhaupt nog tijd is om les te geven tussen al dat toetsen en analyseren enzovoort door... :o
Ik ben echt verbaast, vooral van de tijd die het je kost...
En dat kinderen "citoles" moeten hebben omdat cito een andere vraagstelling heeft... kan het cito niet beter zn manier van vraagstellen aanpassen... :X
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 26 juni 2013 @ 22:14:03 #142
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_128300528
quote:
selene's juf doet de toetsjes wel, maar de vervolgstappen doen ze bij ons nog niet in groep 1. ze vinden dat de kinderen beter eerst kunnen wennen aan dit soort dingen en dat het nu nog niet echt veel zegt zo in groep 1. ik krijg de werkjes ook trouw mee :)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 26 juni 2013 @ 22:24:57 #144
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_128300696
Krijg jij de toetsboekjes van cito mee??
  woensdag 26 juni 2013 @ 22:24:59 #145
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128300699
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:03 schreef simmu het volgende:
nog even een vraagje: ik heb vanavond staan schoonmaken op school (blijkbaar kan ik niet tegen dettol trouwens. bloedende open wondjes op mijn handen :X ik doe dit nooit meer!). is het bij jullie ook zo dat een vast clubje moeders echt bij elk 'ding' er steevast (al kwekkend en roddelend) zit?
jup.
En deze moeder heeft de handdoek in de ring gegooid, ze zoeken maar een andere gek. Wel er van uit gaan dat ik het wel doe en me ondertussen met de nek aankijken. Doei. Ik voel me net te goed om me als Plebs te laten behandelen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Licht Ontvlambaar woensdag 26 juni 2013 @ 22:26:26 #146
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_128300792
Ik heb geen idee, ben er nog nooit geweest om te poetsen... Ik hoor niet bij de club :'(
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_128300818
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:24 schreef amaranta het volgende:
Krijg jij de toetsboekjes van cito mee??
nee, ze kopieert er dingen uit :+
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_128300971
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:24 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

jup.
En deze moeder heeft de handdoek in de ring gegooid, ze zoeken maar een andere gek. Wel er van uit gaan dat ik het wel doe en me ondertussen met de nek aankijken. Doei. Ik voel me net te goed om me als Plebs te laten behandelen.
tis net tha bloody fucking mavo bij ons op het schoolplein :') volgens een collega van mijn man is het een paar dorpjes verdrop nog veel erger. dan kom je aan als verse ouder, praat je tegen iemand en dan ben je ingedeeld in groep 1 of groep 2, afhankelijk van met wie je praatte :D
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_128301030
quote:
11s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:26 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb geen idee, ben er nog nooit geweest om te poetsen... Ik hoor niet bij de club :'(
krijg je dan geen last met de ouder-bully :?
:P
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 26 juni 2013 @ 22:30:23 #150
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_128301032
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:26 schreef simmu het volgende:

[..]

nee, ze kopieert er dingen uit :+
Foei!
pi_128301059
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:30 schreef amaranta het volgende:

[..]

Foei!
mag dat niet dan? bij groep 1 al niet?

edit; doen ze gewoon elk jaar dezelfde toetsen dan in elke klas?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 26 juni 2013 @ 22:32:41 #152
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128301186
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:24 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

jup.
En deze moeder heeft de handdoek in de ring gegooid, ze zoeken maar een andere gek. Wel er van uit gaan dat ik het wel doe en me ondertussen met de nek aankijken. Doei. Ik voel me net te goed om me als Plebs te laten behandelen.
Oh ja, dat heb je wel eens verteld. :o :D
Maar waarom kijken ze je met de nek aan dan?

Ik ben klassenouder. :X
Niet omdat ik zo nodig wilde, maar niemand wilde. En somebody gotta do it.
En ik merk bij het regelgedoe dus heel sterk dat het altijd dezelfde ouders zijn die reageren/meehelpen.
In mijn eigen klas merk ik het trouwens ook. Sommigen zijn oprecht enthousiast, heel leuk. Sommigen voelen zich verplicht. En sommigen laten nooit iets horen...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 26 juni 2013 @ 22:32:58 #153
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_128301202
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:30 schreef simmu het volgende:

[..]

mag dat niet dan? bij groep 1 al niet?

edit; doen ze gewoon elk jaar dezelfde toetsen dan in elke klas?
Nee dat mag niet.
Zolang cito een toets niet vernieuwd is het elk jaar dezelfde ja.
  woensdag 26 juni 2013 @ 22:34:17 #154
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128301300
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:32 schreef amaranta het volgende:

[..]

Nee dat mag niet.
Zolang cito een toets niet vernieuwd is het elk jaar dezelfde ja.
Juf, pak je rode pen. :P
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 26 juni 2013 @ 22:38:04 #155
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128301540
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 22:00 schreef simmu het volgende:

[..]

laat hem? ik zou het ook niks vinden hoor, maar verbieden haalt ook niks uit. worden ze maar opstandig van. geef het een tijdje, ga samen een goede boksschool zoeken met een goede filosofie (die zoektocht alleen al zou best wel eens ontmoedigend kunnen werken ;) ) en tsja. dan hopen dat hij het niks vind na een tijdje :P :X
We gaan het ook niet verbieden hoor. We laten het even rusten. En na de zomervakantie zullen we kijken of hij nog steeds wil.
Ik heb al gegoogled naar diverse boksscholen. En als het dan écht moet, dan wordt het er idd eentje met een filosofie erachter.
(mijn hemel, wát een dubieuze schooltjes kwam ik tegen... :X ).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_128302200
@Moonah: Zo herkenbaar! En dan moet ik zelfs vier keer per jaar de groepsplannen aanpassen...
This life was not for you
though I learned from you
that beauty need only be a whisper
  † In Memoriam † woensdag 26 juni 2013 @ 22:50:02 #157
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128302341
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 21:53 schreef Moonah het volgende:
Iets anders (even de zinnen verzetten... :P ). Mijn zoon (6) wil op boksles. -O-
Hij is er helemaal vol van.
nou leuk toch?
luca heeft het ook 3 jaar gedaan. (van zijn 6de tot zijn 9 de)
(kickboksen dan, niet gewoon boksen)
het was heel erg goed voor zijn motoriek (die was beroerd toen hij 6 was)
ik heb het met sprongen zien verbeteren.
hij werd steeds minder houterig, het was goed voor zijn conditie en hij werd uiteindelijk superlenig.
en er heerst stevige discipline bij een kickbokstraining.
ik heb nog spullen liggen uit die tijd, dus mocht je willen proberen...
ik heb nog scheenbeschermers, broekjes en bandages en volgens mij ook nog een toque
bitje en handschoenen heb ik weggemikt

[ Bericht 0% gewijzigd door lady-wrb op 26-06-2013 23:26:36 ]
  woensdag 26 juni 2013 @ 23:05:06 #158
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_128303319
Wat een herkenning hier allemaal. Uit zelfbehoud doe ik niet mee aan discussies over cito en participerende ouders :X

Maar ik vind het soms heerlijk anders hoe het er op de school van Job aan toegaat. Daar wordt ook wel getoetst, maar dat wordt totaal niet benadrukt. Er is daar geen ouderparticipatie, omdat ouders ook gewoon nauwelijks op school zijn. Kinderen worden gebracht en gehaald met de taxi.

En ergens is dat heel raar, want het is net alsof je kind bij voorbaat al is afgeschreven en dat citotoetsen dus ook helemaal niet meer ter zake doen en het is ook heel raar als je het idee krijgt dat de taxichauffeur beter weet hoe het met je kind op school gaat, dan jij als ouder. Maar het geeft ook een bepaalde ontspanning als het om school gaat. Een ontspanning die ik helemaal niet voel als het om Katja gaat. Ik kan het niet goed uitleggen, maar het is een wereld van verschil.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † woensdag 26 juni 2013 @ 23:30:05 #159
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128304477
ik denk dat ik dat wel een beetje herken, livelink.
L. heeft een rugzakje en via dat rugzakje wordt hij begeleidt met zijn huiswerk.
daar hoef ik dan als ouder minder achterheen te zitten, dus ik heb ook minder te maken met school dan wanneer die begeleiding er niet zou zijn.
en idd weten die mensen beter hoe het met L. op school gaat dan ik.
het geeft een gevoel van opluchting ja.
pi_128311205
Moonah, ik ben benieuwd of hij erbij blijft, het boksen ;).

Onze kleuter wil graag balletten. Ze is motorisch niet zo handig, dus ik vraag me wel af hoe leuk dat is, zal er erg aan liggen hoe serieus het is die ballet-les.
Wat dat betreft wel jammer dat we haar niet op kleuter-ballet hebben gedaan, maar ze heeft nu 2 keer per week zwemles en dat vind ik wel heel erg veel worden. Maar ik verwacht dat ze eind augustus wel mag afzwemmen als het met het gat dan wel lukt, want verder gaat het zwemmen eigenlijk best wel heel netjes :D.
We zullen zien, maar daarna mag ze iets anders kiezen en als ze dan nog door zou willen voor B, dan kan het ook 1 keer per week.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_128315775
Moonah, wat een lijst zeg..
Weet jij ook iets over de nscct? Daar zijn de bij Chris op school mee begonnen lees ik net in de nieuwsbrief. Straks eens over inlezen..

Boksen is ook wel zo'n sport om even goed over na te denken.
Nijna, hier in het buurthuis hebben ze ook ballet, maar dan op speels niveau. Dat is ook ideaal voor kinderen die motorisch niet bij de muziekschool mee kunnen.

En ik hoor bij het help-kliekje. Als het uitkomt met Daan. Maar er word niet moeilijk gedaan als ouders een keer niet kunnen, of bijna nooit kunnen. Dus geen afgesloten kliekje dat gaat zitten roddelen.. Maandagavond weer klaspoetsen *O* :P
  donderdag 27 juni 2013 @ 12:38:12 #162
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128317627
Bij onze kinderen worden alle ouders ingeroosterd voor de schoonmaak. Er is 5x per jaar een ouderschoonmaak en we komen gemiddeld 2x per jaar aan de beurt. Ook worden alle ouders ingeroosterd voor onderhoud in en rondom de school (veel snoeiwerk). Geen kliekjes dus, want je komt ook steeds weer andere ouders tegen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  donderdag 27 juni 2013 @ 13:38:38 #163
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_128319965
Hier wordt iedereen schriftelijk uitgenodigd 'kom alstublieft helpen'; het 'vaste clubje' gaat vervolgens op het schoolplein nog zo veel mogelijk ouders af 'kom je ook?' .. en uiteindelijk zijn het toch altijd weer dezelfden die bezig zijn :')

Maar goed, ik heb wel bedankt voor het schoolreisje dit jaar waarop de kleuterjuf me vanmorgen hoogst verbaasd aansprak.. Groepen kinderen van een ander ben ik gewoon niet zo goed mee. Genoeg moeders die wel meewillen volgens mij.. (hoewel hier wel weer regels voor gelden en je alleen gevraagd kan worden; ouders die het hele jaar niets willen doen/helpen en dan wel mee op schoolreis willen; dat gaat niet gebeuren)

Over het nakijken van toetsen en plannen daana maken hoorde ik gister nog een leerkracht verzuchten op de GMR-vergadering "ja maar, ik ben toch gewoon juf?" ;)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_128321818
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 21:46 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik sta nu zo'n 15 jaar voor de klas geloof ik. Deze tendens is van de laatste 4 jaar.
kun je cito's niet digitaal afnemen? Gewoon via een pc dus?
pi_128321978
Ow ik ben een van die ouders die het hele jaar nog nergens aan mee heeft geholpen.
Ik werk overdag gewoon, en om daar vrij voor te nemen, nee.

Wel was ik van plan om speelgoed mee naar huis te nemen om dat schoon te maken, maar aangezien ik een heel verjaardgasweekend voor de boeg had vonden mijn zwangerschapshormonen dat ik dat niet hoefde van mezelf dit jaar 8-)
pi_128323228
Ik heb helpen versieren met sinterklaas. .. meerdan ggenoeg dit jaar.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  donderdag 27 juni 2013 @ 15:03:47 #167
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_128323235
Hier gaan we dinsdagavond ook schoonmaken. Althans mijn vriend want ik ga me dan bezighouden met de 41 cupcakes die gemaakt moeten worden :')
pi_128323715
Ik werk gewoon 4 dagen en in de avond nog een keer naar denk haag rijden om de boel te poetsen zie ik niet zo zitten eigenlijk. Ik rij wel genoeg heen en weer..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 27 juni 2013 @ 15:45:01 #169
386633 Adnap
I love Life !
pi_128324777
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 14:33 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Ow ik ben een van die ouders die het hele jaar nog nergens aan mee heeft geholpen.
Ik werk overdag gewoon, en om daar vrij voor te nemen, nee.

Wel was ik van plan om speelgoed mee naar huis te nemen om dat schoon te maken, maar aangezien ik een heel verjaardgasweekend voor de boeg had vonden mijn zwangerschapshormonen dat ik dat niet hoefde van mezelf dit jaar 8-)
Ik werkte ook de hele week, maar deed altijd thuis boeken plastificeren, kon ik mooi in mijn eigen tempo en tijd doen en ze waren er dolblij mee. Zo deed ik dus ongemerkt werk wat anders bleef liggen
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_128326901
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 15:45 schreef Adnap het volgende:

[..]

Ik werkte ook de hele week, maar deed altijd thuis boeken plastificeren, kon ik mooi in mijn eigen tempo en tijd doen en ze waren er dolblij mee. Zo deed ik dus ongemerkt werk wat anders bleef liggen
ja dat soort dingen heb ik nog geen vraag voor voorbij zien komen ;)
is meer taxi spelen voor uitjes, helpen versieren in de klas..dat soort dingen

ja en dat speelgoed schoonmaken dus.

ach..ze mag nog 7 jaar en nr 2 mag straks nog 8 jaar..zal me vast lukken om een keer ergens mee te helpen :P
  donderdag 27 juni 2013 @ 16:55:52 #171
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128327406
Hm. Ik ga mijn nee eens oefenen. :o

Ik heb 16 vrijdagen techniekles gegeven, ben klaarover, luizenmoeder, rij naar sportdagen enzo, zit in de schoolreiscommissie, maak al jaren de hapjes voor de eindmusical (dat is echt leuk ;) ) en dan vergeet ik vast ook nog dingen. :')

En dit is dus omdat anderen t verdommen. Ik werk ondertussen ook 2 a 3 dagen. Weliswaar thuis maar toch. En de 'vaste ploeg' zitten ook echt mensen bij die fulltime werken. Als iedereen 1 klein dingetje zou doen zou de last eerlijker verdeeld zijn.

Zo was er een enquete over klaarover. Iedereen vindt het belangrijk maar niemand wil een kwartiertje daar staan. Ik ben dus nu zover dat ik t niet meer doe. Ik sta daar voor de kinderen van ouders die het wel belangijk vinden maar zelf niks willen doen, mijnese kan prima zelf oversteken. Dus ze bekijken het maar. Het is dat mijn jongste nu ook klaarover mag zijn en je dan pas bij de grote jongens hoort ofzo. Hij wilde zo graag dus dat doen we dan maar.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128327607
buuv, je hebt helemaal gelijk hoor! er is dus ook helemaal geen verplichting voor jou om het allemaal te doen ;) als iedereen gewoon 1 ding doet wat ligt en praktisch uitkomt is het voor iedereen een stuk leuker. maar ja: da's not done he ;) te politiek beladen :P
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_128327731
overigens is het hier zo dat dat vaste clubje moeders altijd klaagt hierover. dat zij het altijd moeten doen en bladiebla. maar ik weet ook dat er elk jaar nieuwe aanwas aan hulpmoeders starten die dan vlot wegblijven omdat ze geen trek hebben in voornoemd vaste clubje. er is er eentje die zover gaat om mensen op het schoolplein uit te staan schelden wanneer iets niet naar haar zin is.

die vetes en gedoe hier zijn wat sneu. het is serieus echt net de mavo.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 27 juni 2013 @ 17:36:52 #174
386633 Adnap
I love Life !
pi_128328767
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 16:55 schreef debuurvrouw het volgende:
Hm. Ik ga mijn nee eens oefenen. :o

Ik heb 16 vrijdagen techniekles gegeven, ben klaarover, luizenmoeder, rij naar sportdagen enzo, zit in de schoolreiscommissie, maak al jaren de hapjes voor de eindmusical (dat is echt leuk ;) ) en dan vergeet ik vast ook nog dingen. :')

En dit is dus omdat anderen t verdommen. Ik werk ondertussen ook 2 a 3 dagen. Weliswaar thuis maar toch. En de 'vaste ploeg' zitten ook echt mensen bij die fulltime werken. Als iedereen 1 klein dingetje zou doen zou de last eerlijker verdeeld zijn.

Zo was er een enquete over klaarover. Iedereen vindt het belangrijk maar niemand wil een kwartiertje daar staan. Ik ben dus nu zover dat ik t niet meer doe. Ik sta daar voor de kinderen van ouders die het wel belangijk vinden maar zelf niks willen doen, mijnese kan prima zelf oversteken. Dus ze bekijken het maar. Het is dat mijn jongste nu ook klaarover mag zijn en je dan pas bij de grote jongens hoort ofzo. Hij wilde zo graag dus dat doen we dan maar.
nadeel is dat ik zelf in het onderwijs zit, vrij krijgen voor mijn kids met lesuitvan ? alsof ik gek ben kijken ze dan.

Dit soort vragen (boeken kaften) komen vaak niet, die heb ik zelf gesteld. Nu op de middelbare school is de vraag er bijna niet meer, wel jammer ergens, zo mis je toch de betrokkenheid. Hooguit eens van of naar een activieit rijden

[ Bericht 1% gewijzigd door Adnap op 27-06-2013 17:45:39 ]
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  donderdag 27 juni 2013 @ 18:29:08 #175
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_128330781
Rijden voor activiteiten gaat hier helaas niet zonder auto :P Maar vanavond dus wel vega hapjes maken voor het schoolfeest voor ouders en leerlingen dat er morgen is. Dus zo snel eten en dan mini-geitenkaasquiches maken voor morgen!
pi_128332420
Ik vind dat helpen best wel een ding ook.

Aan de ene kant zou ik heel graag helpen en ik heb dat dit jaar ook gedaan zoveel ik kon (met sint mee de school versieren, toneelles geven, knutselmiddag helpen, wasjes draaien nu aan het einde van het schooljaar). Aan de andere kant is het ook best veel, zo naast mijn eigen job, en het draaiende houden van mijn eigen gezin en huishouden.

Als mijn jongste naar school gaat zal ik mijn werk over vijf dagen gaan verdelen, tijdens hun schooltijden en dan kan ik dus eigenlijk nooit meer helpen. Ik kan me daar nu al schuldig en rot over voelen. En tegelijkertijd denk ik ook wel eens (zoals nu bij al dat poetsen en schoonmaken): bij ons op school doen wij ook alles zelf, daar komen ook geen ouders helpen de kasten uitzoeken, alle zooi opruimen, enz, enz... Er wordt best wel veel van ouders gevraagd ook.
  donderdag 27 juni 2013 @ 19:21:22 #177
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128332613
Nou, dat vind ik dus ook. Het is gewoon echt veel. En ik snap heus dat de juffen het druk hebben met handelingsplannen en citoscores maar t loopt nu wel een beetje scheef.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  † In Memoriam † donderdag 27 juni 2013 @ 19:22:31 #178
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128332654
dat vind ik ook wel. tegenwoordig hebben ze overal ouders voor nodig.
ik kan me niet herinneren dat dat toen ik op school zat was.
ja hulp bij de schoolsportdag en wat ouders bij de schoolreis, maar voor de rest liep de hele klas (40 stuks kinderen) met 1 leraar het hele stuk naar het zwembad en weer terug en zo ook naar de gymzaal.
nu scheelde het waarschijnlijk dat de leraar zo'n schrikbewind voerde dat je het niet in je hoofd haalde om te klieren. dan kreeg je gewoon een enorme draai om je oren (ja echt, bij ons waren lijfstraffen heel gewoon :{ )
  donderdag 27 juni 2013 @ 19:25:42 #179
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_128332747
ik heb een paar jaar best veel gedaan voor school. Maar dit jaar heb ik alleen maar geholpen met de avondvierdaagse. Ik voel me wel een klein beetje schuldig, maar het geeft ook rust.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † donderdag 27 juni 2013 @ 19:27:35 #180
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128332814
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:25 schreef livelink het volgende:
ik heb een paar jaar best veel gedaan voor school. Maar dit jaar heb ik alleen maar geholpen met de avondvierdaagse. Ik voel me wel een klein beetje schuldig, maar het geeft ook rust.
voel je nou eens niet schuldig.
je hebt toch bijgedragen naar draagkracht?
je hebt verdorie in je privé al genoeg te verstouwen
pi_128332913
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 16:55 schreef debuurvrouw het volgende:
En dit is dus omdat anderen t verdommen. Ik werk ondertussen ook 2 a 3 dagen. Weliswaar thuis maar toch. En de 'vaste ploeg' zitten ook echt mensen bij die fulltime werken. Als iedereen 1 klein dingetje zou doen zou de last eerlijker verdeeld zijn.
Helemaal mee eens hoor. Als iedere ouder iets deed was er niets aan de hand. En ook de fulltime werkende kunnen best iets doen. Ik werk zelf 40 uur per week maar heb altijd wel tijd kunnen vrijmaken voor halen/brengen naar kampen/sport/uitjes of knutselochtendjes (mijn man is nu thuis dus nu doet hij wat meer).
Schoolreisjes is niet mijn ding maar daar is toch altijd animo genoeg voor.

Het is toch ook gewoon leuk om een beetje betrokken te zijn? ook bij de andere kinderen? Zij zijn ook onderdeel van je kind's leven.
Ik ben al weinig betrokken door mijn fulltime job en gebruik dat soort dingetjes juist. En wat kost het op jaarbasis nu voor tijd? Als iedereen wat doet?

Met nee zeggen heb ik trouwens totaal geen moeite en schuldgevoel ken ik ook niet.
  donderdag 27 juni 2013 @ 19:34:23 #182
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_128333108
Ik ben reserve-leesmoeder en reserve-computermoeder. Ik kom op dinsdagmiddag als ik vrij ben en nodig. Volgend jaar hoop ik meer te kunnen helpen op de momenten dat Ylana op de PSZ zit.
Als zij er ook op school zit wil ik denk ik in de mr/ouderraad.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_128333228
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:16 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind dat helpen best wel een ding ook.

Aan de ene kant zou ik heel graag helpen en ik heb dat dit jaar ook gedaan zoveel ik kon (met sint mee de school versieren, toneelles geven, knutselmiddag helpen, wasjes draaien nu aan het einde van het schooljaar). Aan de andere kant is het ook best veel, zo naast mijn eigen job, en het draaiende houden van mijn eigen gezin en huishouden.

Als mijn jongste naar school gaat zal ik mijn werk over vijf dagen gaan verdelen, tijdens hun schooltijden en dan kan ik dus eigenlijk nooit meer helpen. Ik kan me daar nu al schuldig en rot over voelen. En tegelijkertijd denk ik ook wel eens (zoals nu bij al dat poetsen en schoonmaken): bij ons op school doen wij ook alles zelf, daar komen ook geen ouders helpen de kasten uitzoeken, alle zooi opruimen, enz, enz... Er wordt best wel veel van ouders gevraagd ook.
Moet je op een middelbareschool ook een lokaal schoonmaken inclusief ramen zemen ed? Ik heb echt geen idee hoe dat op een middelbareschool werkt hoor. Puur belangstelling van mij.
Ik vind ook dat ze veel van ouders vragen maar ik vind ook dat ze veel van de leerkrachten vragen.
  donderdag 27 juni 2013 @ 19:40:42 #184
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_128333351
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:16 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind dat helpen best wel een ding ook.

Aan de ene kant zou ik heel graag helpen en ik heb dat dit jaar ook gedaan zoveel ik kon (met sint mee de school versieren, toneelles geven, knutselmiddag helpen, wasjes draaien nu aan het einde van het schooljaar). Aan de andere kant is het ook best veel, zo naast mijn eigen job, en het draaiende houden van mijn eigen gezin en huishouden.

Als mijn jongste naar school gaat zal ik mijn werk over vijf dagen gaan verdelen, tijdens hun schooltijden en dan kan ik dus eigenlijk nooit meer helpen. Ik kan me daar nu al schuldig en rot over voelen. En tegelijkertijd denk ik ook wel eens (zoals nu bij al dat poetsen en schoonmaken): bij ons op school doen wij ook alles zelf, daar komen ook geen ouders helpen de kasten uitzoeken, alle zooi opruimen, enz, enz... Er wordt best wel veel van ouders gevraagd ook.
Wij hadden laatst sportdag en mijn moeder kwam even kijken en kon meteen haar kin van de grond rapen. Alle groepjes werden door ouders geleid en (vrijwel) alle juffen en meesters zatten in het zonnetje koffie te drinken. :D
De moeder van Sasha's vriendinnetje is idd ook zelf juf en bij haar op (de islamitische) school is er nauwelijks ouderparticipatie dus zij heeft ook een beetje een heel dubbel gevoel erbij.

Ik heb dus geholpen bij de sportdag en bij nog een aantal dingen, spelletjesmiddagen, F is meegeweest met het schoolreisje etc.
En toch voel ik me dan weer schuldig dat ik niet kan nu ze op een donderdag hulp zoeken. :') Terwijl ik echt wel genoeg doe. :P :D

Oh, en net als Livelink vind ik het vaak ook echt leuk om te doen omdat je zo met je kind mee kan kijken op school. :Y
Een ander vriendinnetje van mij zit in de school-versier-groep, die knippen dingen uit in het thema, versieren daar alle ramen mee etc., eens in de maand geloof ik en dat is het enige. Op zich genoeg, maar echt iets met de klas van haar kinderen doen doet ze niet, heeft ze geen zin in. Dat vind ik zo raar.
***
  † In Memoriam † donderdag 27 juni 2013 @ 19:42:18 #185
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128333435
ik heb voor school avonden lang oude overhemden zitten vermaken tot verf/knutselschorten.
hielp met met versieren bij allerlei festiviteiten en heb me een ongeluk gebakken allerlei feesten en andere gelegenheden waar vreterij bij nodig was.
in school helpen vond mijn kind maar niks. dan kon niet. ik hoorde daar niet volgens hem :P
pi_128333493
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:42 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb voor school avonden lang oude overhemden zitten vermaken tot verf/knutselschorten.
hielp met met versieren bij allerlei festiviteiten en heb me een ongeluk gebakken allerlei feesten en andere gelegenheden waar vreterij bij nodig was.
in school helpen vond mijn kind maar niks. dan kon niet. ik hoorde daar niet volgens hem :P
trekken ze die tegenwoordig niet meer achterstevoren aan? Zo moest dat bij ons bij de kleuters. En dan een treintje maken om elkaar te helpen met de knopen.
  † In Memoriam † donderdag 27 juni 2013 @ 19:45:39 #187
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128333559
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:44 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

trekken ze die tegenwoordig niet meer achterstevoren aan? Zo moest dat bij ons bij de kleuters. En dan een treintje maken om elkaar te helpen met de knopen.
het is jaren geleden hoor, de tijd dat L. in groep 1 en 2 zat is 10 jaar terug. dat weet ik niet meer precies
volgens mij moest de kraag eraf en de mouwen ingekort
ik zat overal naadjes in te naaien
pi_128333597
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:45 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

het is jaren geleden hoor, de tijd dat L. in groep 1 en 2 zat is 10 jaar terug. dat weet ik niet meer precies
volgens mij moest de kraag eraf en de mouwen ingekort
ik zat overal naadjes in te naaien
ik zit zelf al langer niet meer in de kleuterklas. Maar het verschilt ook erg per school weet ik.
  donderdag 27 juni 2013 @ 19:49:41 #189
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_128333739
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:16 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind dat helpen best wel een ding ook.

Aan de ene kant zou ik heel graag helpen en ik heb dat dit jaar ook gedaan zoveel ik kon (met sint mee de school versieren, toneelles geven, knutselmiddag helpen, wasjes draaien nu aan het einde van het schooljaar). Aan de andere kant is het ook best veel, zo naast mijn eigen job, en het draaiende houden van mijn eigen gezin en huishouden.

Als mijn jongste naar school gaat zal ik mijn werk over vijf dagen gaan verdelen, tijdens hun schooltijden en dan kan ik dus eigenlijk nooit meer helpen. Ik kan me daar nu al schuldig en rot over voelen. En tegelijkertijd denk ik ook wel eens (zoals nu bij al dat poetsen en schoonmaken): bij ons op school doen wij ook alles zelf, daar komen ook geen ouders helpen de kasten uitzoeken, alle zooi opruimen, enz, enz... Er wordt best wel veel van ouders gevraagd ook.
Bij mij op het werk moesten er 4 klassen verhuizen (= wisselen van lokaal) vanmiddag. Er is geen geld om dat door een verhuisbedrijf te laten doen.
Als de leerkrachten dat alleen moeten gaan doen.... kasten, tafels. stoelen, boeken, etc. Ben je wel een paar uur bezig.
Dus oproepje geplaatst. En een paar ouders zijn komen helpen.
Wel triest overigens dat er dan ook collega's zijn die het laten afweten en in geen velden of wegen zijn te bekennen. Want als we dat met het hele team, samen nadat de school uit is, dan is het ook zo gedaan.
pi_128334245
We hadden hier met sportdag in Chris zijn klas een ouder overschot. Waren met 2 ouders op groepjes van 4. En dan hebben ze ook nog 2 bij de boven/middenbouw groepen gezet (wel ouders met middenbouw kinderen). Bij de musical vorig jaar zaten we ook met 15 moeders en 6 vaders te knutselen/naaien/schilderen.
Maar maandagavond is de animo nog niet zo hoog. Iets van 6-7 moeders en dan moet alles dit jaar ook nog in dozen ivm vestigingsverhuizing. Het verschilt erg. Hangt ook af van kleine broertjes/zusjes en hoogzwangeren. Deze juf is erg goed in dingen regelen en mensen werven ;)
pi_128335365
quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:40 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Wij hadden laatst sportdag en mijn moeder kwam even kijken en kon meteen haar kin van de grond rapen. Alle groepjes werden door ouders geleid en (vrijwel) alle juffen en meesters zatten in het zonnetje koffie te drinken. :D
De moeder van Sasha's vriendinnetje is idd ook zelf juf en bij haar op (de islamitische) school is er nauwelijks ouderparticipatie dus zij heeft ook een beetje een heel dubbel gevoel erbij.

Ik heb dus geholpen bij de sportdag en bij nog een aantal dingen, spelletjesmiddagen, F is meegeweest met het schoolreisje etc.
En toch voel ik me dan weer schuldig dat ik niet kan nu ze op een donderdag hulp zoeken. :') Terwijl ik echt wel genoeg doe. :P :D

Oh, en net als Livelink vind ik het vaak ook echt leuk om te doen omdat je zo met je kind mee kan kijken op school. :Y
Een ander vriendinnetje van mij zit in de school-versier-groep, die knippen dingen uit in het thema, versieren daar alle ramen mee etc., eens in de maand geloof ik en dat is het enige. Op zich genoeg, maar echt iets met de klas van haar kinderen doen doet ze niet, heeft ze geen zin in. Dat vind ik zo raar.
Ik vind het ook oprecht heel erg leuk om betrokken te zijn en S geniet er ook erg van (die wijkt dan niet van mijn zijde). Ik vind het dan ook echt wel erg dat ik in de toekomst ws zo'n moeder wordt die dus niet kan komen helpen (niet tijdens schooltijd althans).

Maar ja, keuzes hè. Ik verheug me er ook op nog maar één middag opvang nodig te hebben. Dat ik er vier dagen kan zijn voor ze als de school uit is, dat ik dan dus wèl een moeder zal zijn die ze op staat te wachten en dat ze kunnen afspreken enzo. (En ik verheug me ook op het feit dat ik dan niet meer elk dubbeltje hoef om te draaien ;-), uiteraard!)
pi_128335482
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:37 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Moet je op een middelbareschool ook een lokaal schoonmaken inclusief ramen zemen ed? Ik heb echt geen idee hoe dat op een middelbareschool werkt hoor. Puur belangstelling van mij.
Ik vind ook dat ze veel van ouders vragen maar ik vind ook dat ze veel van de leerkrachten vragen.
Nee, wij hebben wel een schoonmaakteam. Maar we hebben wel genoeg opruimwerk, papierwerk uit te zoeken. De kasten moeten weer klaar gemaakt worden voor het volgende jaar.

Wij hebben natuurlijk wel lln die kunnen helpen bij sjouwdingen.
pi_128335528
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:49 schreef amaranta het volgende:

[..]

Bij mij op het werk moesten er 4 klassen verhuizen (= wisselen van lokaal) vanmiddag. Er is geen geld om dat door een verhuisbedrijf te laten doen.
Als de leerkrachten dat alleen moeten gaan doen.... kasten, tafels. stoelen, boeken, etc. Ben je wel een paar uur bezig.
Dus oproepje geplaatst. En een paar ouders zijn komen helpen.
Wel triest overigens dat er dan ook collega's zijn die het laten afweten en in geen velden of wegen zijn te bekennen. Want als we dat met het hele team, samen nadat de school uit is, dan is het ook zo gedaan.
Ik zou het persoonlijk niet raar vinden als je dat gewoon met je eigen team regelt. Ipv een vergadering met z'n allen een middagje sjouwen. Jullie zijn echt wel met meer dan twee in het totaal, natuurlijk. Het is misschien ook wel een beetje gewenning geworden om overal ouders bij in te schakelen, of vergis ik me, als ik dat zo denk?
  donderdag 27 juni 2013 @ 22:20:42 #194
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128340719
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 20:31 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Maar we hebben wel genoeg opruimwerk, papierwerk uit te zoeken. De kasten moeten weer klaar gemaakt worden voor het volgende jaar.
Dat doe ik volgende week in mijn vakantie. :+

Ik vraag ouders om te helpen met lezen, af en toe rijden voor een uitje, soms knutselen of techniekles.

Poetsen doe ik met de kinderen. Altijd een enorme hectiek, maar o zo gezellig. Mijn kleutercollega's geven idd speelgoed mee aan ouders. Dat is na een jaar intensief gebruik zó groezelig. En als iedereen iets doet is dat toch niet zo'n moeite?

quote:
1s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:40 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Wij hadden laatst sportdag en mijn moeder kwam even kijken en kon meteen haar kin van de grond rapen. Alle groepjes werden door ouders geleid en (vrijwel) alle juffen en meesters zaten in het zonnetje koffie te drinken. :D
Dat vind ik schandalig! Bij ons wordt ook veel ouderhulp ingezet voor de sportdag, maar alle collega's zijn in touw. Vanaf 7.30 uur 's ochtends.
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:49 schreef amaranta het volgende:

Wel triest overigens dat er dan ook collega's zijn die het laten afweten en in geen velden of wegen zijn te bekennen. Want als we dat met het hele team, samen nadat de school uit is, dan is het ook zo gedaan.
Vreemd en oncollegiaal zeg. Dat is bij ons gelukkig niet zo.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  Licht Ontvlambaar donderdag 27 juni 2013 @ 23:56:09 #195
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_128346078
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 20:28 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Ik vind het ook oprecht heel erg leuk om betrokken te zijn en S geniet er ook erg van (die wijkt dan niet van mijn zijde). Ik vind het dan ook echt wel erg dat ik in de toekomst ws zo'n moeder wordt die dus niet kan komen helpen (niet tijdens schooltijd althans).

Maar ja, keuzes hè. Ik verheug me er ook op nog maar één middag opvang nodig te hebben. Dat ik er vier dagen kan zijn voor ze als de school uit is, dat ik dan dus wèl een moeder zal zijn die ze op staat te wachten en dat ze kunnen afspreken enzo. (En ik verheug me ook op het feit dat ik dan niet meer elk dubbeltje hoef om te draaien ;-), uiteraard!)
dat is nou precies waarom bijvoorbeeld niet met schoolreisjes mee ga. Buiten dat ik gewoon erg slecht de kinderen van anderen kan handelen :')
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_128350721
En we zijn ze. Mijn jongens...op naar hun allerlaatste dag op de basisschool. Mijn lange slungelige 12 jarige voor zijn echt allerlaatste dag en mijn kleine 8 jarige voor de laatste dag daar.

Mijn man is met ze mee, ik ga ze straks halen. Afscheid nemen van hun klasgenootjes, de leerkrachten.

Toen ze weggingen kreeg ik een huilbui. Mijn 8 jarige met zijn rugzak op de rug en de doos vergeet-me-nietjes in zijn armen; mama, niet huilen...het komt wel goed.
En mijn 12 jarige schouderophalend...

zucht :'(
  vrijdag 28 juni 2013 @ 09:36:02 #197
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_128351676
Ik zie het zo voor me lily. :*
  Moderator vrijdag 28 juni 2013 @ 09:40:25 #198
5428 crew  miss_sly
pi_128351744
Ach lily :*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_128351779
Ik dacht werkelijk dat ik er goed vanaf kwam maar ik had het blijkbaar gewoon te druk met mijn werk om me er teveel mee bezig te houden.
Vandaag ben ik vrij en voel ik me verdrietig. Ik kan ieder moment in huilen uitbarsten.

Er kwamen kinderen in de klas om David heen staan. Een meisje had een cadeautje voor hem. Hij stond er erg verloren bij, met zijn hoofd omlaag, zei mijn man.

bwuh ;(
  Moderator vrijdag 28 juni 2013 @ 10:08:00 #200
5428 crew  miss_sly
pi_128352228
He wat rot, lily. Wat zou je dat graag voor hem dragen, he, dit soort dingen?
Sterkte vandaag :*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_128352299
Sterkte Lily, ik kan me je gevoel zo indenken. :* Sterker nog, ik zit met tranen in mijn ogen door je bericht. Pfoeh.

Ingrid: hoe is het gesprek over Tyler afgelopen?
pi_128366601
Och Lily... Hoe is het verder gegaan vandaag?

Is het te horen dat mijn dochter een haagse vader heeft?
Lekkâh
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 28 juni 2013 @ 18:11:42 #203
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128366693
Whhaaaahhh Tess! ^O^

En Lily, wat een dag. Die David... menneke. :*
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_128367134
Jakkes lily, dat klinkt als een loodzware dag...
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_128367936
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 11:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Moonah, wat een lijst zeg..
Weet jij ook iets over de nscct? Daar zijn de bij Chris op school mee begonnen lees ik net in de nieuwsbrief. Straks eens over inlezen..

Boksen is ook wel zo'n sport om even goed over na te denken.
Nijna, hier in het buurthuis hebben ze ook ballet, maar dan op speels niveau. Dat is ook ideaal voor kinderen die motorisch niet bij de muziekschool mee kunnen.

En ik hoor bij het help-kliekje. Als het uitkomt met Daan. Maar er word niet moeilijk gedaan als ouders een keer niet kunnen, of bijna nooit kunnen. Dus geen afgesloten kliekje dat gaat zitten roddelen.. Maandagavond weer klaspoetsen *O* :P
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 11:48 schreef Deepfreeze het volgende:

Nijna, hier in het buurthuis hebben ze ook ballet, maar dan op speels niveau. Dat is ook ideaal voor kinderen die motorisch niet bij de muziekschool mee kunnen.

Ik heb hier tot nu toe nog niet iets anders kunnen vinden dan de muziekschool. Ik heb wel gehoord dat degene die het daar geeft, dat heel leuk doet.
Mijn vriendinnetje vroeger, zat op ballet in het buurthuis en dat was een vreselijk strenge en bloedserieuze juf... maar goed dan hebben we het over 25 jaar geleden ofzo... (waaah dat klinkt echt erg, 25 jaar geleden :o )

Misschien kunnen we nog wel een keer kijken bij het kinderballet... even om het hoekje gluren hoe serieus dat eraan toe gaat... ;)

Lily :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_128368756
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:08 schreef Vicky het volgende:
Och Lily... Hoe is het verder gegaan vandaag?

Is het te horen dat mijn dochter een haagse vader heeft?
Lekkâh
:+

ik kan me voorstellen dat het opeens hard binnenkomt lily, ik hoop dat jullie nog wel een fijne dag gehad hebben :*
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_128368896
hebben ze geen proeflessen nijna? hier hebben ze dat bij alles eigenlijk wel. bij ons op gym zijn dat dan 3 lessen. die mag je gratis en vrijblijvend meedoen :)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 28 juni 2013 @ 19:18:45 #208
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128368969
Hoe is het verder gegaan Lily? Heftig lijkt me, zo'n overstap. T is ook wel wat. Ik weet nu al dat ik volgende week vrijdag ook de hele dag (bijna) moet huilen. Weer een piepkuiken dat de wijde wereld intrekt.
Al zal t voor D. Anders zijn omdat ie naar een andere basisschool gaat. Hopelijk ben je er een beetje lekker doorgerold. :*
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128373770
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 19:16 schreef simmu het volgende:
hebben ze geen proeflessen nijna? hier hebben ze dat bij alles eigenlijk wel. bij ons op gym zijn dat dan 3 lessen. die mag je gratis en vrijblijvend meedoen :)
Daar zal ik eens over bellen! Ik weet dat het bij de gym wel kan...
Ze hadden laatst een inlooples, maar dat kwam heel ongelukkig uit...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_128385903
Ik vond het zwaar. Ik had dat niet gedacht.

Toen ik aankwam stonden alle kinderen en leerkrachten van groep 1 t/m 7 in een erehaag opgesteld over het plein.. Vanaf de uitgang tot aan het einde van het hek. Ze waren allemaal aan het bellenblazen.
Even later kwam groep 8 als laatste uit de school door de erehaag. Iedereen joelen en klappen. Mjn 8 jarige liep er ook bij, tussen de 8ste groepers.

Nou...ik schoot echt vol. Dat was het dan. Op naar een nieuwe fase voor oudste. Nooit meer de veilige basisschool. En omdat mijn groep 5-ver daar weg gaat dus ook nooit meer naar die school. Ik vind afscheid van iets dat nooit meer terugkomt ontzettend moeilijk.

Mijn oudste vond het ook wel een moeilijk moment. Hij was erg stil in de auto en zei dat hij het wel moeilijk vond maar dat hij ook wel klaar was daar. David was niet verdrietig. Gewoon blij...gelukkig.

[ Bericht 21% gewijzigd door lily op 29-06-2013 16:19:39 ]
  zaterdag 29 juni 2013 @ 09:28:31 #211
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_128385957
Wat een ontzettend lief gedicht van de juffen. Dat straalt echt uit dat ze hem gezien en gekend hebben.
Bijzonder.

Ik kan me goed voorstellen dat het afscheid je zwaar valt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator zaterdag 29 juni 2013 @ 10:02:42 #212
5428 crew  miss_sly
pi_128386350
Ik krijg er tranen van in mijn ogen, Lily, hoe moet dat voor jou zijn :*
Wat is hij toch echt leuk, en zo groot, geen basisschoolkind meer O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 1 juli 2013 @ 00:14:14 #213
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_128443145
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 09:13 schreef Nijna het volgende:
Moonah, ik ben benieuwd of hij erbij blijft, het boksen ;).

Onze kleuter wil graag balletten. Ze is motorisch niet zo handig, dus ik vraag me wel af hoe leuk dat is, zal er erg aan liggen hoe serieus het is die ballet-les.
Mijn grote is motorisch ook niet zo handig. En ontzettend goed in ballet, want dat moet allemaal beheerst, veelal langzaam, en 80.000 keer gerepeteerd. Het is wel belangrijk dat de les goed 'past': niet te moeilijk, niet te makkelijk (vaak betekent dat niet op leeftijd maar op ervaring afgestemd). Een paar keer kijken/uitproberen is het beste.

En Moonah, boksen is echt vreselijk leuk. Opvallend ritmisch en ontzettend zwaar. Ik heb het met heel veel plezier gedaan.
  maandag 1 juli 2013 @ 08:00:26 #214
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_128448743
Zo, het begin van de laatste week. Nog 3 dagen bij zijn kleuterjuf de grootste, en dan op naar het 'geweld' van een groep 3-4-5
;)
  maandag 1 juli 2013 @ 09:16:35 #215
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128449531
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 00:14 schreef Gaoxing het volgende:

En Moonah, boksen is echt vreselijk leuk. Opvallend ritmisch en ontzettend zwaar. Ik heb het met heel veel plezier gedaan.
I'll keep it in mind. :)
En ook de niet-meer-gebruikte-spullen van Lady-wrb.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_128450262
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 00:14 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Mijn grote is motorisch ook niet zo handig. En ontzettend goed in ballet, want dat moet allemaal beheerst, veelal langzaam, en 80.000 keer gerepeteerd. Het is wel belangrijk dat de les goed 'past': niet te moeilijk, niet te makkelijk (vaak betekent dat niet op leeftijd maar op ervaring afgestemd). Een paar keer kijken/uitproberen is het beste.

Ik denk dat het sowieso wel goed voor haar is, iets van ballet of gym of iets dergelijks...
En ik ga nog eens rondkijken of er nog meer opties zijn en of we eens kunnen kijken...
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 1 juli 2013 @ 11:26:31 #217
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_128452290
In mijn klas heeft een kindje de bof, is dat nou ook voor mijn eigen kids besmettelijk (via mij zeg maar)? Die zitten nl in een andere klas....
  maandag 1 juli 2013 @ 11:27:13 #218
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_128452305
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:26 schreef mikoxx het volgende:
In mijn klas heeft een kindje de bof, is dat nou ook voor mijn eigen kids besmettelijk (via mij zeg maar)? Die zitten nl in een andere klas....
Gaat dat niet gewoon via hoesten?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 1 juli 2013 @ 11:28:03 #219
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_128452321
De ziekte wordt overgedragen via de lucht of speeksel en heeft een incubatietijd van 14 tot 21 dagen.

Dus niet tongen :p
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 1 juli 2013 @ 11:29:02 #220
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_128452344
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:27 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Gaat dat niet gewoon via hoesten?
klopt hoor, heb ik gelezen, vroeg me meer af of ik t ook over kan brengen op mijn eigen boyz zeg maar. Ben zelf (nog) niet ziek ofzo, maar heerlijk zo vlak voor de vakantie enzo ;-(
pi_128452997
Maar als je daar tegen bent ingeent kun je het dan alsnog krijgen?
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  maandag 1 juli 2013 @ 11:53:52 #222
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_128453117
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:50 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Maar als je daar tegen bent ingeent kun je het dan alsnog krijgen?
Ja je hebt altijd non- responders... 3% ofzo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 1 juli 2013 @ 12:02:28 #223
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128453459
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:50 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Maar als je daar tegen bent ingeent kun je het dan alsnog krijgen?
milder verloop. En gelukkig maar, want oningeente jongens kunnen steriel worden van de Bof. :X
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 1 juli 2013 @ 14:41:31 #224
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_128459937
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 11:50 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Maar als je daar tegen bent ingeent kun je het dan alsnog krijgen?
jup, dat kan gewoon. idd milder verloop...
  maandag 1 juli 2013 @ 17:18:04 #225
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_128466521
Ik had jullie toch verteld dat Katja haar werkstuk moest voorlezen? En dat ik dat niet helemaal begreep?
Nu begrijp ik van Katja dat de juf geen tijd heeft gehad om de werkstukken zelf te lezen en daarom moet elk kind één hoofdstuk (het kortste hoofdstuk), de conclusie en de bronnen voorlezen en op basis daarvan geeft de juf een cijfer.
En eigenlijk word ik daar heel boos van. Katja's werkstuk heeft een kop en een staart en is wat mij betreft één geheel geworden. Bovendien heeft het een hele persoonlijke inleiding en is de conclusie niet duidelijk als je niet ook de inleiding hebt gelezen. Het doet gewoon geen recht als je daar op basis van 1 hoofdstuk een cijfer voor moet geven.
Ik doe het niet snel, maar ik denk dat ik nu toch bij de juf ga klagen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:23:05 #226
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_128466709
ik snap je frustratie helemaal livelink, ik ben zelf juf en ben t helemaal met je eens dat een werkstuk als geheel beoordeeld moet worden. Ik zou idd navraag doen. Sneu ook zeg, voor alle kinderen die er waarschijnlijk veel tijd en energie aan besteed hebben....

[ Bericht 0% gewijzigd door mikoxx op 01-07-2013 17:28:51 ]
pi_128466896
Ik vind het een absurde manier van beoordelen eigenlijk.
En ik zou ook met de juf gaan praten.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:42:36 #228
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128467440
Oi, dat is een dubieuze keuze... :{
Tijdgebrek snap ik. Toen ik (long time ago....) groep 7/8 had, vond ik de werkstukken érg leuk om te lezen, maar man man, wát een tijd ging daar in zitten.

Maar om meerdere redenen vind ik de keuze van deze juf een erg slechte.
Punt één: kinderen krijgen dus geen goede feed-back op hun werkstuk. Dat werkt over het algemeen demotiverend.
Punt twee: het is voor de andere kinderen dodelijk saai om naar die losse hoofdstukjes te luisteren.
Punt drie: juf mag haar time-management-probleem niet ten koste van de kinderen oplossen.

Weet je, dat punt zou me gestolen kunnen worden. Het gaat mij er om dat het hele fenomeen 'werkstuk maken' nu compleet zijn doel voorbij schiet. En dat voelen kinderen haarfijn aan...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:48:28 #229
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_128467599
Oh daar zou ik ook een klacht over indienen livelink! Omdat zij haar zaakjes niet op orde heeft worden de kinderen daar de dupe van...moet niet kunnen..
I`m not weird. I`m limited edition.
  maandag 1 juli 2013 @ 17:53:01 #230
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128467714
Als de juf geen tijd heeft om een werkstuk te beoordelen, moet ze geen opdracht voor een werkstuk geven!
Ik zou dat zeker naar de juf aangeven, livelink!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  maandag 1 juli 2013 @ 18:22:37 #231
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128468734
Mijn kinderen zouden voortaan volstaan met 1 hoofdstuk. :o :@

Waarom zou je je best doen voor een werkstuk als de persoon waarvoor je hem maakt niet eens de tijd wil nemen het te beoordelen?
Ik zou er zeker iets van en over zeggen. En niet alleen bij de juf :@
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 1 juli 2013 @ 20:22:04 #232
386633 Adnap
I love Life !
pi_128473235
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:18 schreef livelink het volgende:
Ik had jullie toch verteld dat Katja haar werkstuk moest voorlezen? En dat ik dat niet helemaal begreep?
Nu begrijp ik van Katja dat de juf geen tijd heeft gehad om de werkstukken zelf te lezen en daarom moet elk kind één hoofdstuk (het kortste hoofdstuk), de conclusie en de bronnen voorlezen en op basis daarvan geeft de juf een cijfer.
En eigenlijk word ik daar heel boos van. Katja's werkstuk heeft een kop en een staart en is wat mij betreft één geheel geworden. Bovendien heeft het een hele persoonlijke inleiding en is de conclusie niet duidelijk als je niet ook de inleiding hebt gelezen. Het doet gewoon geen recht als je daar op basis van 1 hoofdstuk een cijfer voor moet geven.
Ik doe het niet snel, maar ik denk dat ik nu toch bij de juf ga klagen.
Groot gelijk, dat kan toch niet ?? Ook docent maar hoe weinig tijd ok, dan maar slaap minder of wat dan ook, werkstukken lees en beoordeel ik allemaal van a-z, zeker gezien de tijd die ze (als het goed is) hebben ingestoken.

Moonah's punten zou ik meenemen, zijn hele mooie !
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_128477677
Oh... geef dan die opdracht niet zeg... Ik zou er ook over klagen Livelink.
Je kind heeft daar verdorie wel haar tijd en aandacht ingestoken en dan doet dit afbreuk aan het geheel.
Laat ze dan een spreekbeurt oid houden... Zonde zeg...
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 2 juli 2013 @ 16:29:49 #234
386633 Adnap
I love Life !
pi_128503550
Hier zijn beide pubers over naar 2 gymnasium, tegen alle verwachtingen in heeft jongste het toch gered, hakken over de sloot geval maar dat flikt ie niet nog een keer.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  dinsdag 2 juli 2013 @ 22:13:56 #235
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_128516256
Nou, dat is wel goed nieuws, Adnap. Toch knap van je jongste.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 22:41:19 #236
381212 Gulara
From the future
pi_128517908
quote:
13s.gif Op maandag 1 juli 2013 17:42 schreef Moonah het volgende:
Oi, dat is een dubieuze keuze... :{
Tijdgebrek snap ik. Toen ik (long time ago....) groep 7/8 had, vond ik de werkstukken érg leuk om te lezen, maar man man, wát een tijd ging daar in zitten.

Maar om meerdere redenen vind ik de keuze van deze juf een erg slechte.
Punt één: kinderen krijgen dus geen goede feed-back op hun werkstuk. Dat werkt over het algemeen demotiverend.
Punt twee: het is voor de andere kinderen dodelijk saai om naar die losse hoofdstukjes te luisteren.
Punt drie: juf mag haar time-management-probleem niet ten koste van de kinderen oplossen.

Weet je, dat punt zou me gestolen kunnen worden. Het gaat mij er om dat het hele fenomeen 'werkstuk maken' nu compleet zijn doel voorbij schiet. En dat voelen kinderen haarfijn aan...
+1

Ik zou het als juf ook onmogelijk vinden om op basis daarvan een cijfer te kunnen geven.
Zou er niks anders mogelijk zijn? Alles voorlezen duurt ook lang en is inderdaad saai. Misschien in groepjes elkaars werkstuk beoordelen en feedback geven of zo?

En ontzettend rot voor Katja als ze zo haar best heeft gedaan.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 23:22:13 #237
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128520126
Livelink, ik sluit me aan bij de anderen. Wat een onbevredigende oplossing zeg! Ik hoop dat je er nog wat aan kunt veranderen. Ze hebben toch nog een paar weken tot de vakantie? Daar moet de juf toch echt maar even wat uren van gebruiken voor het bekijken van die werkstukken.

Over ouderparticipatie gesproken, ik zit m'n klassenmoeder-taken ook weer eens in de late uurtjes te vervullen. *geeuw* M'n mede-klassemoeder heeft bedacht dat we dit jaar ook wel een gezamenlijk bedankje/afscheidscadeautje kunnen maken met de klas. Dus snel nog even een idee uitgeperst + brief gemaakt om morgen uit te delen aan de kinderen. Kunnen ze nog even iets fröbelen dat we dan weer samenvoegen tot 1 cadeau (nou ja in tweevoud, voor beide juffen).

Ik heb altijd een wat dubbel gevoel bij die eindejaars-bedank-toestand. Hoewel ik supertevreden ben over de juf die Cato nu 2 jaar heeft gehad, wat een geweldig mens. Maar het is wel wat veel, ook omdat ze net jarig geweest is misschien hoor. Iedereen komt dan dus nog met cadeautjes aan. Wordt dat bij jullie ook allemaal gedaan? Ik herinner me dat helemaal niet van m'n eigen schooltijd. (Allez, snel weer verder met enveloppen vullen.)
in de haak.
pi_128520601
Ik heb toevallig zelf het initiatief genomen samen met nog 1 moeder om met de hele klas wat te maken voor juf. Een map met daarin van elk kind een foto en knutselwerkje. Tis heel leuk geworden. Ik vermoed dat het weleens een zwaar afscheid kan.gaan worden.

Meike heeft het er ook erg moeilijk mee, ze ziet er heel erg tegenop om naar groep 3 te gaan. Want dan krijgt ze een andere juf.... Nou eerst maar eens vakantie vieren dacht ik!
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  dinsdag 2 juli 2013 @ 23:35:23 #239
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_128520818
hier heerst dat wel heel erg, je hebt zelfs kaartjes in de winkel om de teacher of teachers assistant te bedanken :+
Op de oude school bracht iedereen een bloem mee , de uders van oudste kleuters maakten een cadeau voor de klas, dus iets bruikbaars in de klas, nieuwe mantels of boeken of spellen of iets.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 3 juli 2013 @ 01:26:33 #240
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128524425
Fijn Adnap, dat ze allebei over zijn!

Aan bedankjes voor juffen en meesters wordt bij mijn kinderen op school niet gedaan (of ik heb al die jaren iets gemist :+, kan natuurlijk). Ik vind het ook niet nodig. Wel wordt er door groep 8 bij het afscheid een cadeau aan de school aangeboden.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_128526051
Bij ons volgens mij geen afscheidscadeaurjes van de hele klas voor de vakantie. Ik heb er iig nog niets over gehoord, maar hier wordt er weleens erg laat gecommuniceerd over dingen. Wij hadden wel voor juffendag een roos en knutselwerk mee moeten brengen.

En hier trouwens ook klassenschoonmaak, maar dat lukte de eerste keer, dat ze het hadden niet voor ons om aan mee te doen.

Livelink heb je de juf al gesproken? Ik ben benieuwd, want vind het echt een slechte zaak zoals ze het nu moeten presenteren en dat dus hun inzet onbeloond/ ongewaardeerd blijft.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  woensdag 3 juli 2013 @ 07:12:31 #242
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_128526075
Een bedankje doe ik meestal wel, maar nooit als een gezamenlijk initiatief. Ik probeer het persoonlijk te maken. Ik heb gisteren in de MR van de school van Job gehoord dat er aan het begin van het nieuwe schooljaar een hoop veranderingen zullen plaatsvinden. Dus de kans dat Job dezelfde juf krijgt acht ik zeer klein. Reden te meer om eens extra uit te pakken met een heel persoonlijk bedankje voor zijn juf.

En de juf van Katja heeft ook heel veel bereikt met de klas dit jaar. Ze heeft een nare pestklas om weten te toveren tot één geheel, waar niet gepest wordt. OK, dat van die werkstukken is iets minder, maar wat zij op sociaal vlak heeft gedaan is eigenlijk ook onbetaalbaar. Dus ook wel reden voor een persoonlijke noot bij het afscheid.

En dan moet ik ook nog iets moois verzinnen voor de taxichauffeur. Ik heb nog wel wat te doen in de laatste weken ;)
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 3 juli 2013 @ 07:13:32 #243
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_128526084
Tinuviel, ik ga het denk ik bij de rapportbespreking melden. Ik wil het ook weer niet te zwaar maken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 3 juli 2013 @ 07:32:03 #244
37295 Luigi
mario pls
pi_128526167
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 01:26 schreef Grijs het volgende:
Fijn Adnap, dat ze allebei over zijn!

Aan bedankjes voor juffen en meesters wordt bij mijn kinderen op school niet gedaan (of ik heb al die jaren iets gemist :+, kan natuurlijk). Ik vind het ook niet nodig. Wel wordt er door groep 8 bij het afscheid een cadeau aan de school aangeboden.
Ik vind het leuk als zoiets spontaan gebeurd, bijv. vanuit de kinderen. Ik vind het elk jaar weer zo'n verplicht nummertje en redelijk overbodig idd. Was vroeger ook niet toch. Gaf je de juf/meester een hand voor de vakantie en wenste hij/zij je veel succes in de volgende klas.

Maarja, zo zijn de creabea moeders ook weer van de straat he ;).
  woensdag 3 juli 2013 @ 07:39:59 #245
386633 Adnap
I love Life !
pi_128526207
Hier heb ik voor de mentoren wat gekocht, gewoon om zeker die van Jongste even te laten weten hoe erg ik haar inzet waardeer. Oudstes mentor was mentor voor het 2e jaar dus ok voor hem een kadootje.

Zelf ook mentor en kreeg dit jaar van een leerling een bos bloemen, zo lief ! Examenkandidaten doen het wel vaker, Nodig vind ik het niet , attent absoluut en waarder het zeer.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  woensdag 3 juli 2013 @ 08:12:31 #246
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_128526462
Bij ons wordt het ook gedaan. Vorig jaar hebben we vakantietqssen gevuld met bijv een lekker cremetje, een tijdschrijft, ik had nagellakjes gedaan etc. etc. Dat vond ik wel een leuk idee. :Y

Dit jaar heb ik niks gehoord over een afscheidskado geloof ik.

Wel een groot afscheidskado omdat Sasha's juf met pensioen gaat.
In Jip en Janneke thema, dus vlgde week vrijdag in dat thema gekleed naar school en of we allemaal een zwart-wit kadootje in kunnen leveren.
Geeeeeen idee dus wat ik daarvan moet maken. :o Tips zijn welkom. ;)
***
  woensdag 3 juli 2013 @ 08:51:48 #247
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_128526978
Een dambord :D
(zelf maken? De witte stenen beplakken met Jannekes en de zwarte met Jippen??)
pi_128527661
wij hebben vanmiddag tussen 18 en 20 uur als afscheid een vossejacht, gewoon met de hele school :) en dat was het geloof ik. ik weet niks van kadootjes aan de juf. de verjaardag van de juf doen ze hier ook met groep 1,2 en 3 samen. dan hebben ze 1 feestochtend, mogen ze verkleed en er werd 1 euro verwacht voor het kado (geregeld door de klassemoeder)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_128527701
be, ik heb hier witte mokken staan met een stukje schoolbordverf erop, is dat iets?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 3 juli 2013 @ 09:40:24 #250
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_128528184
Oh, dat vind ik idd al 2 leuke ideeën! :Y
***
pi_128528656
Ik doe als bedankje heel simpel een roze roos. Zit nu wel te dubben of dat te weinig is.
Kim heeft zo´n fijne juf, die ze gelukkig volgend schooljaar weer heeft. Ze heeft haar heel goed door, kan goed tot haar doordringen. Ze gaat elke dag met plezier naar school. Is zelfs boos dat het vrijdag al vakantie is. Sowieso klopt dat niet, want waarom alleen de vrijdag niet heen en de rest van de week wel vroeg ze.
  woensdag 3 juli 2013 @ 10:14:54 #252
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128529061
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juli 2013 07:32 schreef Luigi het volgende:
Maarja, zo zijn de creabea moeders ook weer van de straat he ;).
nou, ik vind 't juist nogal wat dat de kinderen allemaal met vrij dure (gekochte) cadeautjes aan komen zetten. Dan is 't ook weer wat lastig als jouw kind alleen een tekening gemaakt heeft o.i.d.
in de haak.
  Licht Ontvlambaar woensdag 3 juli 2013 @ 10:17:50 #253
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_128529141
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 10:00 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik doe als bedankje heel simpel een roze roos. Zit nu wel te dubben of dat te weinig is.
Kim heeft zo´n fijne juf, die ze gelukkig volgend schooljaar weer heeft. Ze heeft haar heel goed door, kan goed tot haar doordringen. Ze gaat elke dag met plezier naar school. Is zelfs boos dat het vrijdag al vakantie is. Sowieso klopt dat niet, want waarom alleen de vrijdag niet heen en de rest van de week wel vroeg ze.
ik vind dat een prima bedankje :Y

Overigens heb ik werkelijk geen idee of anderen aan bedankjes doen en of dat creabea, duurgekocht of weet ik wat is. Het boeit me vrij weinig namelijk, ik bedank de meester van Isa voor wat hij met haar bereikt heeft dit jaar.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_128529487
Wij hadden een paar weken terug de verjaardag van de juffen, toen kwamen er al allemaal kinderen aanzetten met ik weet niet wat voor dure cadeaus... Ik had wat geknutseld met mn kleuter.
En nu dan voor de vakantie, vorige week ging er al een kindje op vakantie, nou ik weet niet wat ze meehad, maar het was voor beide juffen weer een of ander groot cadeau.

Ik heb met mijn kleuter voor beide juffen iets geknutseld.

Toen ik als peuterjuf werkte voelde ik me vaak nogal opgelaten als ze met weet ik veel wat al niet meer kwamen aanzetten voor de vakantie. Het is wel gewoon je werk wat je doet, ik vond al die cadeautjes wat overbodig, tekeningen e.d. voelde ik me wat meer bij op mijn gemak en eigenlijk vond ik die ook leuker, persoonlijker :).
Maar het lijkt wel net als met traktaties het wordt maar groter en meer en duurder (lijkt wel), ik kan me niet herinneren dat wij dat soort dingen deden vroeger op school.
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 3 juli 2013 @ 10:41:07 #255
37295 Luigi
mario pls
pi_128529823
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 10:29 schreef Nijna het volgende:

Maar het lijkt wel net als met traktaties het wordt maar groter en meer en duurder (lijkt wel), ik kan me niet herinneren dat wij dat soort dingen deden vroeger op school.
Zoals idd met alles... steeds gekker, steeds meer, steeds duurder... vervelende trend.
  † In Memoriam † woensdag 3 juli 2013 @ 10:43:02 #256
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128529875
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 10:29 schreef Nijna het volgende:
Wij hadden een paar weken terug de verjaardag van de juffen, toen kwamen er al allemaal kinderen aanzetten met ik weet niet wat voor dure cadeaus... Ik had wat geknutseld met mn kleuter.
En nu dan voor de vakantie, vorige week ging er al een kindje op vakantie, nou ik weet niet wat ze meehad, maar het was voor beide juffen weer een of ander groot cadeau.

Ik heb met mijn kleuter voor beide juffen iets geknutseld.

Toen ik als peuterjuf werkte voelde ik me vaak nogal opgelaten als ze met weet ik veel wat al niet meer kwamen aanzetten voor de vakantie. Het is wel gewoon je werk wat je doet, ik vond al die cadeautjes wat overbodig, tekeningen e.d. voelde ik me wat meer bij op mijn gemak en eigenlijk vond ik die ook leuker, persoonlijker :).
Maar het lijkt wel net als met traktaties het wordt maar groter en meer en duurder (lijkt wel), ik kan me niet herinneren dat wij dat soort dingen deden vroeger op school.
ik kan me herinneren dat mijn juffen op hun verjaardag tig zeepjes kregen
en mijn meester had tig pakjes sigaretten en shag (die mocht je als kind toen nog gewoon zelf kopen :P )
  woensdag 3 juli 2013 @ 10:43:46 #257
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_128529896
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juli 2013 10:41 schreef Luigi het volgende:

[..]

Zoals idd met alles... steeds gekker, steeds meer, steeds duurder... vervelende trend.
Hier was het in de nieuwsbrief, of de traktaties weer gewoon normaal kunnen...

Vorig jaar had ik voor alle kindjes een zakje lego en een pakje drinken. De zakjes lego had mijn mama uit de supermarkt waar ze werkt, dat over was van een actie... Dus het leek heel wat, maar het kostte ons niets. Dit jaar waren het puzzeltjes.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 3 juli 2013 @ 10:46:57 #258
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128529997
Sjeen, ik bedank de juf ook graag voor het feit dat ze Cato zo goed heeft begeleid de afgelopen 2 jaar, maar voor mij was het ook nieuw (toen mijn kinderen op de basisschool begonnen) dat dat met cadeautjes gepaard gaat. ik ga graag op zoek naar een leuk cadeautje hoor, daar gaat 't niet om. maar je krijgt toch dat mensen zich mogelijk op kosten gejaagd voelen.

wij geven nu met de hele klas samen een 'zwaaiboeket' aan beide juffen (er is sinds kort een andere juf voor 1 dag in de week). de kinderen omlijnen hun hand op vrolijk gekleurd stevig papier, knippen ´m uit, en versieren hem. wij plakken ´t geheel op lange rietjes en zetten elk boeket in een leuke vaas. mensen kunnen daarnaast natuurlijk zelf ook nog wel wat geven als ze dat willen.

lady_wrb, haha die pakjes sigaretten! maar goed, dat je met een verjaardag een cadeautje geeft vind ik nog weer wat anders dan ook aan 't eind van het schooljaar.
in de haak.
  woensdag 3 juli 2013 @ 10:52:12 #259
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_128530158
Hier krijgen de juffen een notitieboekje van de Action :) Ik maak er een stoffen kaftje omheen en de kinderen mogen de eerste twee pagina's voor hun juf 'bekladden' :)
Vorig jaar had ik etuis gemaakt uit een stukje tafelzeil.. Of een handdoek met naam..

Ben wel benieuwd waar sommige kinderen mee aan gaan komen.. Als ik zie wat die voor traktaties e.d. uitdelen op school..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  † In Memoriam † woensdag 3 juli 2013 @ 10:53:57 #260
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128530205
ik kan me niet herinneren dat ik aan het eind van het schooljaar een kadootje gaf.
nou is heb ik weinig verschillende juffen en meesters gehad eerlijk gezegd.
in de tweede een juf
in de derde vierde en half vijfde dezelfde meester
en de andere helft vijfde en zesde de hoofdmeeser
en zo aardig waren ze niet
de juf heeft me een keer laten nablijven en is me vervolgens vergeten :o
de meester vanaf de vierde t/m halve vijfde heeft ons niets geleerd, werd verdacht van pedofilie en had soms losse handen
de hoofdmeester was een sadist eerste klas: slaan, stompen, harentrekken enz.
pi_128530687
Chris heeft een kaart geknutseld. Er zelf wat dingen opgeschreven en een hartje met een C en de R van de juf. Met de verjaardag heb ik wel een cadeautje gegeven. Juf geeft ook altijd wel aan dat ze echt heel blij is met knutsels van de kinderen (niet die van moeders ;) ). Cadeautjes doen haar minder dan een paar fijne woorden van een ouder, zoals ze zelf zegt.
Dus ik ga over een uurtje maar een mooi bedankt zeggen, na 2 jaar goede zorgen :)
  woensdag 3 juli 2013 @ 11:10:21 #262
11682 Moonah
Jolie femme
pi_128530697
Weet je wat ik nog het allerfijnste afscheid vind?
Een oprechte handdruk van de ouders. En van sommigen ook een kus/knuffel. Of een kaartje waarop ze vertellen wat ze waarderen aan mij als leerkracht. Want díe bewaar ik in een doos. En daar kan ik met al die knutselfrutsels echt niet aan beginnen... ;) sorry. :@

Ik heb vorige week afscheid genomen van mijn klas. Dat blijft mooi. Sommige kinderen nemen heel vrolijk afscheid, eentje zat de hele ochtend te grienen, anderen doen wat stoer, sommigen weten zich geen houding te geven bij zo'n 'officiële' hand en persoonlijk woordje van de juf.
Later op de dag kreeg ik van een moeder een mailtje dat haar dochter maar niet kon stoppen met huilen. Nu heeft ze een foto van mij als achtergrond op haar I-pad staan. :D
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 3 juli 2013 @ 11:38:52 #263
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128531622
haha Moonah, lief! O+

maar ik herinner me ook dat jij een keer zei dat je het toch ook wel heel leuk vond, al die blijken van waardering (en dan niet de geknutselde frutsels inderdaad). ik zal nog eens goed nadenken over een leuk kleinigheidje waar ze wel echt iets aan hebben.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 10:53 schreef lady-wrb het volgende:
ik kan me niet herinneren dat ik aan het eind van het schooljaar een kadootje gaf.
nou is heb ik weinig verschillende juffen en meesters gehad eerlijk gezegd.
in de tweede een juf
in de derde vierde en half vijfde dezelfde meester
en de andere helft vijfde en zesde de hoofdmeeser
en zo aardig waren ze niet
de juf heeft me een keer laten nablijven en is me vervolgens vergeten :o
de meester vanaf de vierde t/m halve vijfde heeft ons niets geleerd, werd verdacht van pedofilie en had soms losse handen
de hoofdmeester was een sadist eerste klas: slaan, stompen, harentrekken enz.
wat een horrorteam was dat!

maar in 'onze' tijd was het inderdaad niet gebruikelijk, die eindejaarscadeautjes. ik vroeg me af of wat momenteel bij ons wel gangbaar lijkt te zijn, of dat een landelijk verschijnsel is. werd het bij L. op de basisschool wel gedaan?
in de haak.
  woensdag 3 juli 2013 @ 11:44:31 #264
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_128531811
Het is ook wel wat hoor, als je een juf hebt waar je echt van houdt. Ik heb dit jaar gemerkt hoeveel verschil het maakt. Na de ellende van vorig jaar had ik opgemerkt dat jongste het vooral goed doet als hij zich geliefd voelt. Daarom is hij bij een juf in de klas gekomen, die heel goed is in groepen bouwen. Z'n laatste rapport was belachelijk. Hij was 8 niveaus omhoog gegaan met lezen (juf: "In m'n 20 jaar ervaring heb ik dat nog nooit meegemaakt"), zat twee jaar boven z'n leeftijd met schrijven (terwijl hij zichzelf altijd als een slechte schrijver gezien heeft, want dat gekriebel met een pen is z'n ding niet, maar de ideeën die hij op papier kan krijgen zijn fantastisch), en had de hoogste beoordeling op alle werk- en gedragsgerelateerde categorieën.

Waarmee maar weer eens bewezen is dat het tonen van je (hoge) verwachtingen aan een leerling ontzettend belangrijk is. Door de vorige leerkracht werd hij behandeld als een stout jongetje. Nou ja... dan is hij een stout jongetje. Heeft 'ie echt geen problemen mee.

Wij doen trouwens altijd gezamenlijke knutselen: een kookboek, gewoon een geschreven stukje van alle kinderen, met foto's, door een moeder in een plakboek geknutseld.
pi_128532602
Andersom waren er hier ook kadootjes voor de helpende ouders. Ik kreeg een zelfbeschilderd bloempotje van Lis met aarde en een zaadje voor een nog onbekend plantje erin :+
Van de juffen van Morris een roos en een waardebon voor een lunchroom hier vlakbij, daar mag ik gratis koffie met gebak gaan eten :Y)
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  woensdag 3 juli 2013 @ 12:20:43 #266
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128533125
hey, da's nog eens aardig!
in de haak.
  woensdag 3 juli 2013 @ 12:36:07 #267
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_128533666
hier was afgelopen maandag een hapje en drankje voor alle hulpouders op school :) Twee leerkrachten hadden een gedicht gemaakt en voorgedragen, aardig woordje door de directeur en verder gewoon gezellig avondje :)
Was ook voor het eerst, maar vond het wel leuk :Y
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 3 juli 2013 @ 12:49:09 #268
37295 Luigi
mario pls
pi_128534080
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 10:43 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Hier was het in de nieuwsbrief, of de traktaties weer gewoon normaal kunnen...
Haha ja, vroeger was je toch helemaal de bink als je binnenkwam met 2 dozen Croky chips :D. Eén rode en één blauwe natuurlijk! En later natuurlijk bolognese erbij :D.
  woensdag 3 juli 2013 @ 12:51:43 #269
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_128534153
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2013 12:49 schreef Luigi het volgende:

[..]

Haha ja, vroeger was je toch helemaal de bink als je binnenkwam met 2 dozen Croky chips :D. Eén rode en één blauwe natuurlijk! En later natuurlijk bolognese erbij :D.
die groene ja, dan was je het helemaal!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 3 juli 2013 @ 12:54:58 #270
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128534301
quote:
6s.gif Op woensdag 3 juli 2013 12:36 schreef E.T. het volgende:
hier was afgelopen maandag een hapje en drankje voor alle hulpouders op school :) Twee leerkrachten hadden een gedicht gemaakt en voorgedragen, aardig woordje door de directeur en verder gewoon gezellig avondje :)
Was ook voor het eerst, maar vond het wel leuk :Y
bij ons wordt ook vaak een feestje voor de helpende ouders gegeven aan 't eind van 't jaar. soms zelfs opgeluisterd door een zelf-gemaakte musical door de leerkrachten. érg leuk.
in de haak.
  woensdag 3 juli 2013 @ 12:58:00 #271
37295 Luigi
mario pls
pi_128534443
Is gewoon je ding doen en daar content mee zijn niet genoeg meer, bedenk ik me soms wel eens. Tuurlijk is het leuk een bedankje te krijgen af en toe maar op deze manier verliest het al zijn waarde toch. Als het vanzelfsprekend en normaal wordt?
  woensdag 3 juli 2013 @ 13:02:48 #272
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_128534618
Ik heb de juf vorig jaar niets gegeven hoor... Ik krijg ook niet elk jaar van mn collega's kadootjes omdat ik zo fijn mn werk doen?

Sorry, het zal mijn tekortkoming zijn, maar ik ga echt geen dure dingen kopen om een juf te bedanken voor het jaar lesgeven. Jen mag prima een tekening maken als ze dat wilt, en als ze dat niet wilt ook prima.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_128534729
Zo, vakantie
Chris vloog zijn juf om de nek voor een grote knuffel.. En ik kreeg een knuffel van juf omdat ik stond te sniffen.. Het is zo'n fijne juf. Hij had er nog wel 6 jaar mogen blijven ;)
  woensdag 3 juli 2013 @ 13:09:34 #274
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128534901
Vorig jaar had mijn jongste zo'n lieve juf die hem zo geholpen heeft. Daar heeft hij de rest van zijn leven wat aan. Haar duo partner kan ik wel schieten :@ want die zit mijn middelste al 3 jaar op z'n nek (wat je zegt Gao, als je me als stout jongetje ziet handel ik ook zo) maar ja, geen stiefkindjes maken, het blijft politiek :@
Dus voor alle 4 de juffen en de afzwaaiende kleuterjuf cookies in a jar gemaakt.
Met dus wel een hand een een welgemeend bedankt bij de een en een ' tot volgend jaar' bij de ander

En de jongens hebben het gemaakt. Gewogen, in de pot gedaan. Ik heb foto's van ze gemaakt en daar etiketten van. Was echt leuk, niet duur en toen het gebakken was ook gewoon weg. Leek me fijn. (Net als bloemen, die gooi je daarna gewoon weg :P) dit jaar knip ik boeketjes uit de tuin.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_128537767
Trui, ik vind het idee om als klas wat te doen, zo'n zwaaiboeketje bv wel leuk.
Hoe hebben jullie dat opgezet? Wij hebben geen klassenouders ofzo, maar op zich moet zoiets wel organiseerbaar zijn (volgend jaar, want in 2 dagen gaat dat niet meer lukken ;) ). Maar misschien ga ik tzt wel eens polsen of er uberhaupt animo voor is...
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 3 juli 2013 @ 14:22:33 #276
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_128538325
Oh, cookie in a jar had ik idd ook nog wel kunnen doen, met zwart-wit label.
Nou ja, ik heb nu via Etsy iets besteld, ondanks dat ze niet al die 30 jaar les geven de juf van mijn kind geweest is vind ik het toch wel een gelegenheid voor een kadootje. :Y

En de klassenmoeders kregen idd vanmorgen met de picknick ook een klein kadootje v de juffen.
***
  woensdag 3 juli 2013 @ 14:23:10 #277
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_128538349
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 14:10 schreef Nijna het volgende:
Trui, ik vind het idee om als klas wat te doen, zo'n zwaaiboeketje bv wel leuk.
Hoe hebben jullie dat opgezet? Wij hebben geen klassenouders ofzo, maar op zich moet zoiets wel organiseerbaar zijn (volgend jaar, want in 2 dagen gaat dat niet meer lukken ;) ). Maar misschien ga ik tzt wel eens polsen of er uberhaupt animo voor is...

Mss kan je aan de juffen vragen of je de mailadressen van de ouders mag?
***
  Licht Ontvlambaar woensdag 3 juli 2013 @ 14:24:38 #278
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_128538420
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 10:46 schreef trui het volgende:
Sjeen, ik bedank de juf ook graag voor het feit dat ze Cato zo goed heeft begeleid de afgelopen 2 jaar, maar voor mij was het ook nieuw (toen mijn kinderen op de basisschool begonnen) dat dat met cadeautjes gepaard gaat. ik ga graag op zoek naar een leuk cadeautje hoor, daar gaat 't niet om. maar je krijgt toch dat mensen zich mogelijk op kosten gejaagd voelen.

wij geven nu met de hele klas samen een 'zwaaiboeket' aan beide juffen (er is sinds kort een andere juf voor 1 dag in de week). de kinderen omlijnen hun hand op vrolijk gekleurd stevig papier, knippen ´m uit, en versieren hem. wij plakken ´t geheel op lange rietjes en zetten elk boeket in een leuke vaas. mensen kunnen daarnaast natuurlijk zelf ook nog wel wat geven als ze dat willen.

lady_wrb, haha die pakjes sigaretten! maar goed, dat je met een verjaardag een cadeautje geeft vind ik nog weer wat anders dan ook aan 't eind van het schooljaar.
mja, het zal waarschijnlijk mijn 'ongevoeligheid' zijn, maar het interesseert me echt niet waar anderen mee komen aanzetten. Zoals al gezegd, ik weet het niet eens want ik kom niet in de klas. En zo ook met trakteren, ik regel wat Isa leuk vind als dat binnen ons budget past. Dit jaar dus twee dropsleutels aan een sleutelhangertje. Chips zie ik hier niet zo snel gebeuren, die eet ze niet graag :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 3 juli 2013 @ 14:46:17 #279
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_128539365
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2013 14:23 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Mss kan je aan de juffen vragen of je de mailadressen van de ouders mag?
Wij maken altijd aan het begin van het schooljaar een adressenlijst met de klas. (moet wel een ouder het voortouw nemen natuurlijk). School mag officieel geen gegevens afgeven van de andere kinderen en zo'n lijst is (zeker bij kleintjes) erg handig voor afspreken e.d. :)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:05:06 #280
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128540181
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 14:10 schreef Nijna het volgende:
Trui, ik vind het idee om als klas wat te doen, zo'n zwaaiboeketje bv wel leuk.
Hoe hebben jullie dat opgezet? Wij hebben geen klassenouders ofzo, maar op zich moet zoiets wel organiseerbaar zijn (volgend jaar, want in 2 dagen gaat dat niet meer lukken ;) ). Maar misschien ga ik tzt wel eens polsen of er uberhaupt animo voor is...

ik heb een brief voor de kinderen/ouders gemaakt, en die gisteren in 30-voud geprint en samen met 2 vellen gekleurd papier in enveloppen gestopt. vandaag heeft de andere klassenmoeder die aan 't eind van de ochtend uitgedeeld toen ze naar huis gingen.
in de haak.
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:08:54 #281
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128540356
cookie in a jar heb ik vorig jaar ook gegeven. :) nadat ik eerst een mislukte versie ('t paste niet in de jar die ik ervoor had aangeschaft :') ) zelf had moeten proberen. :P
in de haak.
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:21:29 #282
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128540954
quote:
6s.gif Op woensdag 3 juli 2013 14:46 schreef E.T. het volgende:

[..]

Wij maken altijd aan het begin van het schooljaar een adressenlijst met de klas. (moet wel een ouder het voortouw nemen natuurlijk). School mag officieel geen gegevens afgeven van de andere kinderen en zo'n lijst is (zeker bij kleintjes) erg handig voor afspreken e.d. :)
Hier komt wel een lijst van school met alle leerlingen met adresgegevens per klas gegroepeerd in 1 boekje. Daar staan ook de gegevens van de leerkrachten in. Ik vind het altijd wel handig. Waarom zou school dat niet mogen doen?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:24:46 #283
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_128541113
O, en ik heb net bij mijn oudste dochter nagevraagd: bij mijn kinderen zijn er dus wel een aantal kinderen die wat aan de juffen en meesters geven ("chocola ofzo"). Als zij vindt dat ze ook wat moet geven, dan knutselt ze zelf wel wat in elkaar (en dat doet ze het hele jaar door, niet per se aan het einde).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:39:28 #284
35189 Troel
scherp en bot
pi_128541846
quote:
6s.gif Op woensdag 3 juli 2013 14:46 schreef E.T. het volgende:

[..]

Wij maken altijd aan het begin van het schooljaar een adressenlijst met de klas. (moet wel een ouder het voortouw nemen natuurlijk). School mag officieel geen gegevens afgeven van de andere kinderen en zo'n lijst is (zeker bij kleintjes) erg handig voor afspreken e.d. :)
Hier heeft de school daar gewoon toestemming om gevraagd :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:43:19 #285
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_128542055
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:21 schreef Grijs het volgende:

[..]

Hier komt wel een lijst van school met alle leerlingen met adresgegevens per klas gegroepeerd in 1 boekje. Daar staan ook de gegevens van de leerkrachten in. Ik vind het altijd wel handig. Waarom zou school dat niet mogen doen?
Bij ons hangt er gewoon een lijst met alle adressen en telefoonnummers en mailadressen naast de deur die je dan mee kan nemen.
***
pi_128542156
Even neuzend door de topics in OUD zag ik ineens deze en ik vond 'm nogal toepasselijk want mijn viertal is inderdaad van kleuter tot puber: een zoon van twaalf, een dochter van negen, een zoon van zeven en een dochter van vijf.

Jullie laatste posts over afscheidscadeautjes zijn voor mij een 'hot topic'. Het is op onze school wel gebruikelijk om er iets aan te doen maar het gaat in de trant van: "We hebben dit en dat gemaakt voor de leerkracht en stagiaires en per kind moet je dit bedrag betalen." Bij mijn jongste gaat het op deze manier om vijf afscheidscadeautjes en moet er per kind twee euro betaald worden. En ik vind deze manier echt vreselijk! Ten eerste bepaal ik liever zelf of ik de stagiaires ook een bedankje wil geven, die komen en gaan met veel in zo'n schooljaar en ten tweede komt dit dan bij vier keer sponsorloopgeld, vier juffendagen, twee keer een euro voor het bovenbouwfeest van de oudsten én vijfentwintig (!) euro voor een etentje en afscheidscadeau voor én van groep acht.

Nu vind ik het ook wel weer lullig om geen geld te willen geven als anderen al namens mijn kind hebben uitgegeven maar ik ben wel van plan om te zeggen dat ik het min of meer onder protest betaal en dat ik het volgend jaar niet doe (er even vanuit gaande dat de betreffende moeder volgend jaar ook nog klassenmoeder is en organiseert). En ik hoop heel hard dat het bij alleen dit ene briefje blijft en er niet nog soortgelijke briefjes met de andere kinderen meekomen.

Dat cookies in a jar deed ik trouwens vorig jaar ook voor de twee die van leerkracht wisselden en was ik dit jaar van plan voor de twee die nu wisselen :)
Don't you love her madly?
pi_128542263
ik babbelde toevallig gister nog met selene's juf. als ik dan zie hoe de juf een heerlijke knuffel krijgt van selene, denk ik zo dat deze juf dat veel liever ziet dan dure kadootjes. maar goed; da's mijn perceptie van deze juf dan he ;)

de nare leraar zat dit jaar op groep 4. die vond het afgelopen winter toen het hele dorp een glijbaan was verantwoord om met de hele klas naar gym te fietsen en de kinderen die niet mochten fietsen van hun ouders kregen straf
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:58:23 #288
35189 Troel
scherp en bot
pi_128542765
Overigens heb ik voor beide leerkrachten een leuk boek gekocht met een kaartje :) Maar dat komt ook omdat de meester naar een andere school gaat (en dat vindt Ruben best moeilijk) en omdat de juf gewoon zoveel voor Ruben (maar ook voor mij) gedaan heeft. Bovenop dat wat ze als juf zou moeten doen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128543020
Sinds vorig jaar gaan de afscheidskadootjes hier ook klassikaal, ik vind dat wel fijn. Vorig jaar had een moeder van alle kinderen foto's gemaakt in de klas (de meester moest ff wieberen :D) Foto op een A4 met daarop wat vragen (hobby's, lievelingseten, de vriendenboekjevragen zeg maar) en als laatste een wens van de kinderen voor de meester/juf. De kinderen moesten dat invullen, en die moeder (werkt bij een fotoshop, dus dat is handig :P ) maakte daar boekjes voor de juf en meester van. Kostte bijna niets, ja, wat tijd van de betreffende moeder, maar die vond dat juist heel leuk om te doen. Iedereen blij. Van de week kregen we toevallig een mail dat er gebrainstormd kon worden over een afscheidsidee voor dit jaar.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:06:00 #290
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_128543073
Ik heb er eens even over nagedacht en ik vind het niet meer dan normaal om te bedanken een daar wat energie in te steken.
Ja, ze krijgen salaris maar als ik zie hoe lang er nog juffen op school zijn, hoe álle juffen er zijn bij de musical van groep 8, het schoolorkest en noem maar op dan vind ik dat anders als alle andere banen. Ze zijn de medeopvoeders van mijn kind. En daar stel ik door het jaar ook de nodige eisen aan ;) een persoonlijk bedankje, iets met aandacht, vind ik niet meer dan op z'n plek.
Persoonlijk zou ik dus gek worden van knutsels en tekeningen :@ helemaal omdat je t met goed fatsoen niet weg doet. Dus iets met een hoge doorloopsnelheid, dat weg móet. En een persoonlijk kaartje eraan.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:10:06 #291
37295 Luigi
mario pls
pi_128543236
Anders als álle andere banen? Nah. Zorg bijv?

En niet meer dan normaal vind ik een rare uitdrukking. Nouja, dan ben ik maar abnormaal.
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:11:21 #292
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_128543275
bij ons was t een euro pk per juf (duobaan), de klassenouder haalt daar een bon voor bij de plaatselijke ijssalon. leuk idee vond ik! Ik heb daarnaast ook een persoonlijke kaart als 'bedankje' gedaan namens de jongens en ons als ouders.
pi_128543342
Ik vind dit hetzelfde als cadeaus voor de kraamzorg..
Overbodig zolang ze niet net dat beetje extra geven. :) de juf krijgt hier dus niets.
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:14:39 #294
37295 Luigi
mario pls
pi_128543422
Het rare is dat niks geven dus kennelijk gelijk staat aan ondankbaarheid en desinteresse. Integendeel. Ik ben de juf zeer dankbaar voor het feit dat ze elke dag mijn dochter lesgeeft en haar van alles probeert bij te brengen en idd, mijn beroep zal het niet zijn, maar ik ben de bakker ook dankbaar voor zijn brood, de slager voor zijn vlees en de vuilnismannen voor het ophalen van het vuilnis.

Dit neigt een beetje naar het verplichte kerstextraatje voor de folderrondbrengers dan, imho.
pi_128543432
nou, bij echt afscheid doe ik wel *iets*. dus selene heeft de juf van de psz wel een bosje bloemen en knuffel + tekening gegeven. maar dat ga ik mooi niet elk jaar doen. dan maar bot hoor.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:16:49 #296
37295 Luigi
mario pls
pi_128543545
Sowieso die hele 'vanzelfsprekende' opgedrongen betrokkenheid bij iets als school staat me tegen. Dat je met de nek aangekeken wordt als je geen zin hebt om 6x per jaar je auto vol te laden met kutjong om naar 1 of andere speeltuin te tuffen :'). Laat ze lesgeven, zeg. Als ik dan ff heel cynisch ben.
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:20:54 #297
386633 Adnap
I love Life !
pi_128543762
Op middelbare scholen is een kadootje geen gebruik (en hoeft van mij ook niet) wat ik veel fijner vind is als een kind na een fijn jaar het woord bedankt mevrouw uit zijn strot krijgt, meer hoeft niet.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:23:58 #298
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128543919
lovechild, ik vind 't ook wel raar dat je verplicht wordt om mee te betalen aan zoiets. niet zo'n goede volgorde!

ik kan me in jullie beider standpunten wel enigszins vinden buuv & Luigi. vandaar ook mijn dubbele gevoel. ik denk dat ik 't meest moeite heb met het 'verplichte karakter' van het gebeuren. maar dat vind ik dan ook wel weer een beetje kinderachtig van mezelf. :+
in de haak.
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:24:56 #299
35189 Troel
scherp en bot
pi_128543974
Kijk en dat is het grote verschil. Hier is niets verplicht en hier is wel echt wat extra geboden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:26:33 #300
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_128544054
het is natuurlijk ook niet officieel verplicht.
in de haak.
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:36:39 #301
35189 Troel
scherp en bot
pi_128544512
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:26 schreef trui het volgende:
het is natuurlijk ook niet officieel verplicht.
Nee, maar je voelt je wel verplicht als er met de gehele klas wat gedaan wordt natuurlijk ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')