Precies! En dat wil ik zelf ook, dat maakt het zo frusterend. Je didactiek moet je ook echt afstemmen op de grote groep en dus kun je bepaalde werkvormen gewoon niet doen. Ik vind het dan wel gerechtvaardigd dat je creatief omgaat met de tijd en ruimte. Dus de leerlingen in groepjes opdelen, sommige groepjes een les zelfstandig laten werken in mediatheek of zoiets dergelijks waardoor je even wat meer tijd hebt voor uitleg aan andere groepjes etc.quote:Op woensdag 3 juli 2013 16:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oja, het liefst gedifferentieerd natuurlijk.
Maar je hebt een baan. Zijn er genoeg met 0,1 FTE die met je willen ruilen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.
Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
In de praktijk werkt dat vaak toch anders hoor. Ik ben er niet zo'n fan van om leerlingen naar de mediatheek oid. te sturen.quote:Op woensdag 3 juli 2013 17:51 schreef mane het volgende:
Ik denk dat het wel op een goede manier kan, maar dan moet je meer doen dan leerlingen 'gewoon' wegsturen.
en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.
Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.quote:Op donderdag 4 juli 2013 16:21 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?
quote:Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.quote:Op donderdag 4 juli 2013 16:29 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.
Dat snap ik, maar ik neem aan dat je nu tussendoor meer tijd hebt om na te kijken e.d. dan wanneer je maar tot 1630 les zou hebben.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:39 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.
Ik laat ze in ieder geval elke week minstens 1 examenopgave maken, welke extreem licht meetelt in het SE-cijfer van die periode. Maar, omdat het meetelt, moet het gemaakt worden en zijn leerlingen een stuk gemotiveerder om toch die 0.1 punt op hun cijfer erbij te scoren.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:31 schreef merry77 het volgende:
Gelijk daar aan toevoegende.
Wat voor goede (aparte/originele) ideeen hebben jullie om 5H voor natuurkunde examen te oefenen?
Ik ga al gebruik maken van verschillende fast feedback methoden, elke week 1 van de 4 uur gebruiken voor een soort naar examen werken uurtje, dus onderwerp herhalen, oefenen met het maken, technieken.
Maar hoor graag wat anderen doen dat bij jullie ook goed beviel.
Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 18:58 schreef kwakz0r het volgende:
gevolg van de opzet van het systeem en de manier waarop de inspectie scholen beoordeelt is dus dat dit soort dingen gebeuren. school van mijn schoonbroertje hadden de kinderen zelfs twee weken voor het examen een week fulltime examentrainingen.
Nee, het was verplicht. Hij zit in Hilversum op school. Ik vind dat je examentraining in je lesprogramma hoort op te nemen, en ik vind het niet nodig om dan de week voor de examens leerlingen gedwongen uren en dagen achter elkaar te laten trainen met examenopgaven.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:22 schreef mane het volgende:
[..]
Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.
Bij de examenreportages die ik kreeg opgestuurd, scoorden de leerlingen ver boven het landelijk gemiddelde bij bronvragen. Dat is dan natuurlijk wel leuk om terug te zien.
Het zal wellicht aan mijn streberige aard liggen, maar ik vind het helemaal niet erg om leerlingen op die manier voor te bereiden op het examen. Misschien ligt het ook aan het vak geschiedenis. Ik heb vooralsnog helemaal niet het idee dat ik een kunstje aan het leren ben. Zes jaar lang krijgen ze geschiedenis op een manier waar ik veel creativiteit en eigen visie in kwijt kan (en mijn vakcollega's eveneens), maar daarnaast is het toch ook echt mijn/onze plicht en taak om ze zo goed mogelijk voorbereid dat examen in te laten gaan? Zo'n eindcijfer wordt nu eenmaal steeds belangrijker als universiteiten selectie vaker gaan gebruiken. Als het dan lukt om een hoog gemiddelde te halen, dan vind ik dat supergaaf. Uiteindelijk is het natuurlijk 'maar' een cijfer dat nooit helemaal kan uitdrukken wat een leerling en docent al die tijd gedaan hebben en wat een leerling kan of weet. Maar als indicatie - en meer is het niet - is het toch belangrijk en interessant. Geen enkel meetinstrument is ideaal. Ik begrijp die weerstand tegen meting en toetsing niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |