abonnement Unibet Coolblue
pi_128544170
Pff, dat is wel heel groot zeg. Wij beginnen het studiejaar met klassen van ca. 30, dat vind ik al amper te doen. Gelukkig vallen er bij ons altijd een hoop af gedurende het jaar, maar op het vo heb je dat natuurlijk een stuk minder.
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:32:40 #127
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128544327
Bij ons proberen ze dat te voorkomen door mensen een extra uur vrijwillig te laten geven in hun taakruimte. Maar dan nog kan het zo uitpakken dat er toch klassen van 33 bij zijn. Klassen van 31 en 32 komen er sowieso in 4 en 5 havo en 5 vwo.

Als de taakurentruc niet gelukt was zouden we echter klassen van 36 Tot 38 krijgen en dat wilde niemand, ook ivm afstotende werking voor nieuwe leerlingen.

In de onderbouw en de derde en vierde vwo zijn er wel kleinere klassen. En weer zin bij Engels en Nederlands natuurlijk automatisch de klos.

Ook zijn sommige vakken "vol" niemand kan er met bij bij m&o, als ze bijvoorbeeld van profiel of vakken willen wisselen.

PFffff
Kwak
pi_128545343
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oja, het liefst gedifferentieerd natuurlijk.
Precies! En dat wil ik zelf ook, dat maakt het zo frusterend. Je didactiek moet je ook echt afstemmen op de grote groep en dus kun je bepaalde werkvormen gewoon niet doen. Ik vind het dan wel gerechtvaardigd dat je creatief omgaat met de tijd en ruimte. Dus de leerlingen in groepjes opdelen, sommige groepjes een les zelfstandig laten werken in mediatheek of zoiets dergelijks waardoor je even wat meer tijd hebt voor uitleg aan andere groepjes etc.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 3 juli 2013 @ 17:09:08 #129
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_128545968
Maar dan nog kun je nooit de leerlingen de aandacht geven die ze verdienen. "Zelfstandig werken in de mediatheek" klinkt op papier heel mooi natuurlijk, maar de praktijk zal anders zijn ;)
.
pi_128547914
Ik denk dat het wel op een goede manier kan, maar dan moet je meer doen dan leerlingen 'gewoon' wegsturen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_128574492
Pfoe, standaard klassen van 34, vind het nogal wat. Behalve klassenmanagement krijg je natuurlijk ook een berg extra nakijkwerk. Grootste klas waar ik mee heb gewerkt was 31, dat vond ik al eigenlijk te veel.
pi_128580282
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. :( :( En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.

Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
  donderdag 4 juli 2013 @ 15:16:01 #133
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128581868
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. :( :( En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.

Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
Maar je hebt een baan. Zijn er genoeg met 0,1 FTE die met je willen ruilen.
Dit, dus.
pi_128584439
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juli 2013 17:51 schreef mane het volgende:
Ik denk dat het wel op een goede manier kan, maar dan moet je meer doen dan leerlingen 'gewoon' wegsturen.
In de praktijk werkt dat vaak toch anders hoor. Ik ben er niet zo'n fan van om leerlingen naar de mediatheek oid. te sturen.
pi_128584695
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 14:37 schreef Bleie het volgende:
Bah, ik baal even behoorlijk. Net mijn (concept)rooster van het eerste semester van volgend jaar gezien. Ik werkte altijd maximaal van 8.30 - 16.50 uur, maar dat kan opeens niet meer, iedereen moet volledig beschikbaar zijn. En omdat er ook nog een onzinnige koffiepauze is ingelast, betekent dat dat je van 8.30 - 18.40 uur beschikbaar moet zijn. Ik heb ook een paar dagen dat ik daadwerkelijk al die uren moet werken. Verder zeker één keer in de week tot 18.40 uur. Dan ben ik om 19.30 uur thuis, en liggen de kinderen dus al in bed. :( :( En twee tot drie keer per week om 8.30 beginnen, is 7.15 de deur uit, dus manlief krijgt het druk met de kinderen.

Ook irritant: er is heel erg niet horizontaal geroosterd, dus ik heb al mijn vakken elke week op een andere dag en/of een andere tijd.
en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?
There are only 151 Pokémon.
pi_128585061
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:21 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

en 's avonds nog lekker toetsen nakijken?
Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.
pi_128587685
Dat is HEEL VEEL. Ik heb vorig jaar klassen van 32 gehad en 1 van 33.
Dat was echt de max. Je hebt geen ruimte, geen tafels meer. Geen practicum spullen.
Daarom is de klassendeler dit jaar teruggezet naar 30. Dat was een stuk fijner.

34 is echt onwerkbaar.

Heb zelf wat invloed kunnen uitoefenen op de sectiespiegel en het voorstel dat naar de schoolleiding gaat bevat de klassen die ik wil hebben. (en ook altijd een paar wat mindere maar dat hoort erbij).
Teamleider zal mijn verzoek voor 5H in elk geval verdedigen. Dat is voor mij de belangrijkste om te doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vandaag bezig geweest met de klassenindelingen voor volgend jaar. In verband met bezuinigingen gaat het richting klassen van 34/35. Pfff... lieve hemel. Gaat me niemand vertellen dat dat de onderwijskwaliteit ten goede gaat komen...
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_128587764
Gelijk daar aan toevoegende.
Wat voor goede (aparte/originele) ideeen hebben jullie om 5H voor natuurkunde examen te oefenen?

Ik ga al gebruik maken van verschillende fast feedback methoden, elke week 1 van de 4 uur gebruiken voor een soort naar examen werken uurtje, dus onderwerp herhalen, oefenen met het maken, technieken.

Maar hoor graag wat anderen doen dat bij jullie ook goed beviel.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_128588163
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juli 2013 16:29 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Daar heeft ze nu overdag tijd genoeg voor.
Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.
pi_128588499
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:39 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ehm nee, ik weet vrij zeker dat ik 's avonds nog regelmatig mag voorbereiden en nakijken.
Dat snap ik, maar ik neem aan dat je nu tussendoor meer tijd hebt om na te kijken e.d. dan wanneer je maar tot 1630 les zou hebben.
pi_128588763
Dat wel, maar ik zie liever mijn kinderen.
pi_128613056
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 17:31 schreef merry77 het volgende:
Gelijk daar aan toevoegende.
Wat voor goede (aparte/originele) ideeen hebben jullie om 5H voor natuurkunde examen te oefenen?

Ik ga al gebruik maken van verschillende fast feedback methoden, elke week 1 van de 4 uur gebruiken voor een soort naar examen werken uurtje, dus onderwerp herhalen, oefenen met het maken, technieken.

Maar hoor graag wat anderen doen dat bij jullie ook goed beviel.
Ik laat ze in ieder geval elke week minstens 1 examenopgave maken, welke extreem licht meetelt in het SE-cijfer van die periode. Maar, omdat het meetelt, moet het gemaakt worden en zijn leerlingen een stuk gemotiveerder om toch die 0.1 punt op hun cijfer erbij te scoren.
Hier hoort ook bij dat de opgave is nagekeken door een klasgenoot mbv het antwoordmodel.

Verder bestaat de helft van mijn toetsvragen uit langere lappen tekst. Tekstverklaren is vervelend voor veel Havo-leerlingen, maar ook hier weer de trucjes van vragen leren lezen aanleren.
(De andere helft van de toets bestaat dan weer uit vragen die juist zo kort mogelijk gesteld zijn: Een lichtstraal valt in op dit prisma, bereken en teken op de uitwerkbijlage het verdere verloop)

En dan natuurlijk het echte examentrainen: Telkens een selectie aan opgaven pakken die elk jaar terugkomen en precies hetzelfde achterliggende idee hebben. Examens zijn zeer voorspelbaar gelukkig, en leerlingen trainen op signaalwoorden werkt ook perfect.

Afgelopen jaar helaas geen examenklassen gehad, maar binnen eigen bedrijf waarin ik eigenlijk op dezelfde manier als in de klas trainde afgelopen jaar hadden alle natuurkundeleerlingen een CE-cijfer boven de 7.
www.4beta.nl
www.youtube.nl/jweckhardt
---
Als je het niet simpel kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg
pi_128613117
Het zijn net aapjes die een kunstje wordt geleerd.
pi_128626321
Inderdaad. Als je erover nadenkt zijn examentrainingen ontzettend triest. Beter leer je gewoon wat er echt toe doet ipv truckjes leren om een toets zo goed mogelijk te maken.
There are only 151 Pokémon.
  vrijdag 5 juli 2013 @ 18:58:48 #145
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128630428
gevolg van de opzet van het systeem en de manier waarop de inspectie scholen beoordeelt is dus dat dit soort dingen gebeuren. school van mijn schoonbroertje hadden de kinderen zelfs twee weken voor het examen een week fulltime examentrainingen. bij ons op school ook twee dagen en op vrijwillige basis in t weekend daarvoor van Lyceo.

Ik vind t erg jammer, je wordt als examendocent steeds meer geacht de aapjes een kunstje te leren. komt ook door de manier waarop geexamineerd wordt. het cito maakt het examen ook een opgave in kunstjes doen. helaas.

ik heb het anders aangepakt dan mijn collega dit jaar, die heeft ze heel veel examens laten maken. ik heb meer "gemest" met ook andere teksten en activiteiten met teksten dan alleen examens. onze resultaten waren gelijk, dus volgend jaar doe ik het weer zo....
Kwak
pi_128630510
Oplossing: schaf het CE af.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 23:47:01 #147
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128673264
Het werkt prima in België, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook automatisch goed zou werken in Nederland (andere cultuur bij de scholen, andere mentaliteit) maar het kan dus wel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128748823
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 18:58 schreef kwakz0r het volgende:
gevolg van de opzet van het systeem en de manier waarop de inspectie scholen beoordeelt is dus dat dit soort dingen gebeuren. school van mijn schoonbroertje hadden de kinderen zelfs twee weken voor het examen een week fulltime examentrainingen.

Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.

Bij de examenreportages die ik kreeg opgestuurd, scoorden de leerlingen ver boven het landelijk gemiddelde bij bronvragen. Dat is dan natuurlijk wel leuk om terug te zien.

Het zal wellicht aan mijn streberige aard liggen, maar ik vind het helemaal niet erg om leerlingen op die manier voor te bereiden op het examen. Misschien ligt het ook aan het vak geschiedenis. Ik heb vooralsnog helemaal niet het idee dat ik een kunstje aan het leren ben. Zes jaar lang krijgen ze geschiedenis op een manier waar ik veel creativiteit en eigen visie in kwijt kan (en mijn vakcollega's eveneens), maar daarnaast is het toch ook echt mijn/onze plicht en taak om ze zo goed mogelijk voorbereid dat examen in te laten gaan? Zo'n eindcijfer wordt nu eenmaal steeds belangrijker als universiteiten selectie vaker gaan gebruiken. Als het dan lukt om een hoog gemiddelde te halen, dan vind ik dat supergaaf. Uiteindelijk is het natuurlijk 'maar' een cijfer dat nooit helemaal kan uitdrukken wat een leerling en docent al die tijd gedaan hebben en wat een leerling kan of weet. Maar als indicatie - en meer is het niet - is het toch belangrijk en interessant. Geen enkel meetinstrument is ideaal. Ik begrijp die weerstand tegen meting en toetsing niet.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_128749436
Ik ben - zeker in het voortgezet en hoger onderwijs - ook helemaal niet tegen toetsen, maar ik ben wel tegen het idee dat toetsen een doel op zich is. Dat is ook een instelling van veel studenten waar ik een hekel aan heb: als het niet in de toets voorkomt, willen ze het niet horen. Als je daaraan toegeeft, worden je colleges al snel niet meer dan een soort veredelde toetstraining.

Ik denk dat het best oké is om naast het gewone programma examentraining aan te bieden. Ik heb indertijd ook thuis zitten oefenen met examenbundels, maar niet in het gewone programma. Het doel van een docent m.i. kennisoverdracht zijn. Dat je vervolgens test of ze die kennis ook inderdaad hebben, is natuurlijk prima.

Maar zeker de cito-toetsen in het basisonderwijs lijken wel echt een doel op zich te zijn geworden, terwijl ze ooit bedacht zijn (meen ik) als neutraal meetinstrument. Die zou van mij ook echt zonder meer afgeschaft mogen worden. Ik vertrouw liever op het oordeel van docenten die mijn kind acht jaar lang begeleid hebben. (Waarbij ik dan weer wel moet aantekenen dat het voor mijzelf indertijd maar goed was dat ik een cito-score had. Mijn docent (die niet erg goed was) had me een havo-advies gegeven, op basis van mijn cito ben ik toegelaten op het gymnasium, dat ik in 6 jaar heb afgerond, dus dat havo-advies klopte niet helemaal).
  dinsdag 9 juli 2013 @ 20:18:52 #150
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_128770278
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 09:22 schreef mane het volgende:

[..]

Dat doen wij ook: de laatste weken examentrainingen geven (misschien zit je schoonbroertje bij mij op school?). Leerlingen kunnen zich daar op vrijwillige basis voor inschrijven maar dat doen ze massaal. Ik vind het eigenlijk heel leuk en gezellig. Met thee en koekjes erbij ga ik dan de hele dag aan de slag met mijn inmiddels welbekende groep zesdeklassers. Daarbij heb ik dit jaar ook een experiment gedaan. In plaats examenopgaven maken, heb ik ze alleen de bronnen bij de examens gegeven. Ze moesten uitgebreid de bronnen, zowel schriftelijke bronnen als beeldbronnen, analyseren en bedenken welke informatie je allemaal uit die bron kon halen. Pas als ze dat uitvoerig hadden gedaan, kregen ze de vraag te zien. Meestal vonden ze die dan heel makkelijk.

Bij de examenreportages die ik kreeg opgestuurd, scoorden de leerlingen ver boven het landelijk gemiddelde bij bronvragen. Dat is dan natuurlijk wel leuk om terug te zien.

Het zal wellicht aan mijn streberige aard liggen, maar ik vind het helemaal niet erg om leerlingen op die manier voor te bereiden op het examen. Misschien ligt het ook aan het vak geschiedenis. Ik heb vooralsnog helemaal niet het idee dat ik een kunstje aan het leren ben. Zes jaar lang krijgen ze geschiedenis op een manier waar ik veel creativiteit en eigen visie in kwijt kan (en mijn vakcollega's eveneens), maar daarnaast is het toch ook echt mijn/onze plicht en taak om ze zo goed mogelijk voorbereid dat examen in te laten gaan? Zo'n eindcijfer wordt nu eenmaal steeds belangrijker als universiteiten selectie vaker gaan gebruiken. Als het dan lukt om een hoog gemiddelde te halen, dan vind ik dat supergaaf. Uiteindelijk is het natuurlijk 'maar' een cijfer dat nooit helemaal kan uitdrukken wat een leerling en docent al die tijd gedaan hebben en wat een leerling kan of weet. Maar als indicatie - en meer is het niet - is het toch belangrijk en interessant. Geen enkel meetinstrument is ideaal. Ik begrijp die weerstand tegen meting en toetsing niet.
Nee, het was verplicht. Hij zit in Hilversum op school. Ik vind dat je examentraining in je lesprogramma hoort op te nemen, en ik vind het niet nodig om dan de week voor de examens leerlingen gedwongen uren en dagen achter elkaar te laten trainen met examenopgaven.

Die bronnen training die je noemt is toch prima ook binnen de lessen in te passen? Waarom zo,'n stoomweek? Volgens mij verhoogt dat ook de druk rondom de examens. Het versterkt het idee dat je blijkbaar niet kat bent voor de examens na vijf of zes jaar lessen volgen. Nog ja, ik ben er gewoon geen fan van.
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')