ik ben verantwoordelijk voor 1 vak per jaar, en geef intensief les in nog een vak, en dan nog een paar college's en begeleiding van scripties hier en daar. In totaal geef ik 20% van m'n tijd les, geconcentreerd in het herfst semester, behalve begeleiding van scripties.quote:
Het kan nooit "in plaats van" komen. Maar van directe respons en directe feedback is echt aangetoond dat het belangrijk is voor leren, evenals het voor de docent zichtbaar maken wat er geleerd is. En toevallig zijn daar wat handige digitale hulpmiddelen voor. Met een padlet wall opdracht als huiswerk of in de les kun je leren visueler maken, dat is fijn voor leerlingen die visueel sterker leren, de andere soorten leten komen de reguliere onderdelen al ruim aan bod.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:35 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Gevoelsmatig mee eens. Ben ook niet voor al die 'hippe digitale dingen'; vooral ook om wat jij hier zegt: het is niet 'hip' (meer). Enige 'hippe' wat ik nog zou kunnen bedenken wat eventueel promootbaar is, is het gebruiken van audiobooks voor de literatuur, mits voorgelezen door vertellers met een fatsoenlijke (algemene) uitspraak.
Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:46 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Het kan nooit "in plaats van" komen. Maar van directe respons en directe feedback is echt aangetoond dat het belangrijk is voor leren, evenals het voor de docent zichtbaar maken wat er geleerd is. En toevallig zijn daar wat handige digitale hulpmiddelen voor. Met een padlet wall opdracht als huiswerk of in de les kun je leren visueler maken, dat is fijn voor leerlingen die visueel sterker leren, de andere soorten leten komen de reguliere onderdelen al ruim aan bod.
Denk jij ook zo over powerpoint?quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:00 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.
Op welke manier? PowerPoint als lesmateriaal gebruiken?quote:
Uitleg en / of aantekeningen aan de hand van ppt.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:04 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Op welke manier? PowerPoint als lesmateriaal gebruiken?
nee, ik ben net halverwege. Heb een 4 jaar positie, en m'n 20% lesgeven wordt als een extra jaar in het eind erbij geteld. Dus, ik zit nu op jaar 2.5.quote:Op maandag 19 augustus 2013 10:40 schreef motorbloempje het volgende:
Da's wel fijn! Hoe lang moet je nou eigenlijk nog? Is dit je laatste jaar (alweer)?
Het wordt al heel snel het product waar PowerPoint voor bedoeld is: een presentatie. Da's een ander vakgebied dan onderwijzen. Met name uitleggen via een PowerPoint is naar mijn idee altijd ondergeschikt aan een docent met parate kennis en een whiteboard + stift om zaken uit te leggen.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:08 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Uitleg en / of aantekeningen aan de hand van ppt.
Eens.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:12 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het wordt al heel snel het product waar PowerPoint voor bedoeld is: een presentatie. Da's een ander vakgebied dan onderwijzen. Met name uitleggen via een PowerPoint is naar mijn idee altijd ondergeschikt aan een docent met parate kennis en een whiteboard + stift om zaken uit te leggen.
niet eens. Maar, dat ligt denk ik ook aan het soort lesgeven wat je doet. Mijn college's zijn 2 uur durende discussies van literatuur. Ik gebruik de powerpoint voor quotes, en voor de rode lijn aan geven door kernwoorden op te schrijven. Voor de studenten, en voor mezelf. Ik heb dan vaak ook niet meer dan 20 slides per college...quote:
Tsja, kijvaardigheid is toch echt onderdeel van het curriculum dus daar kan ik niet omheenquote:Op maandag 19 augustus 2013 11:00 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.
Het is wat anders als het een bij-/hulpmiddel is en de docent alsnog zelf een fatsoenlijk verhaal vertelt en er omheen praat, en inderdaad als het gebruikt wordt voor bepaalde citaten en dergelijken, maar heb helaas maar vaak genoeg gezien dat hele colleges bijna letterlijk op de powerpoints staan en het verhaal van de docent niets toevoegt, laat staan passie. Dan liever gewoon een enkel krijtje en een goed verhaal.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:20 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
niet eens. Maar, dat ligt denk ik ook aan het soort lesgeven wat je doet. Mijn college's zijn 2 uur durende discussies van literatuur. Ik gebruik de powerpoint voor quotes, en voor de rode lijn aan geven door kernwoorden op te schrijven. Voor de studenten, en voor mezelf. Ik heb dan vaak ook niet meer dan 20 slides per college...
Natuurlijk is dat getest, maar buiten dat is het ook nog eens heel logisch. Leerlingen leren die vorm van een Pavlov-effect thuis aan. Scherm aan = ontspanning, ook in jouw lokaal.quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:21 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Tsja, kijvaardigheid is toch echt onderdeel van het curriculum dus daar kan ik niet omheen
En ik geloof niet zo in die automatische ontspanning, als in, onder welke condities is dat getest? Wat is de invloed van andere opdrachten tijdens het gebruik van een beeldscherm?
Dan moet je de hersenen toch juist prikkelen op een andere manier om ze actief te houden (aangezien ze wel moeten oefenen met kijken ivm de eindtermen)?
Ok, prima, wat zijn dan jouw suggesties om met de leerlingen te oefenen aan:quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:37 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat getest, maar buiten dat is het ook nog eens heel logisch. Leerlingen leren die vorm van een Pavlov-effect thuis aan. Scherm aan = ontspanning, ook in jouw lokaal.
Als je mijn post nog een keer leest, dan zie je dat ik het niet heb over de inhoud van je post -en dus je mening- maar over je toon, oftewel de manier waarop je jouw mening verwoord. Van een leraar zeggen dat hij/zij de leerlingen misbruikt, is geen discussiëren.quote:Op maandag 19 augustus 2013 08:22 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
want in dit topic moet iedereen het altijd maar met eelkaar eens zijn en mag er niet gediscussieerd worden?
Hoeft niet. Ik gebruik pp om grafieken, tabellen en de wat langere afleidingen/berekeningen op te zetten en die stap voor stap te kunnen bespreken. De rest van mijn les staat niet als tekst op sheet.quote:
quote:Op maandag 19 augustus 2013 17:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoeft niet. Ik gebruik pp om grafieken, tabellen en de wat langere afleidingen/berekeningen op te zetten en die stap voor stap te kunnen bespreken. De rest van mijn les staat niet als tekst op sheet.
quote:Op maandag 19 augustus 2013 11:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Het is wat anders als het een bij-/hulpmiddel is en de docent alsnog zelf een fatsoenlijk verhaal vertelt en er omheen praat, en inderdaad als het gebruikt wordt voor bepaalde citaten en dergelijken, maar heb helaas maar vaak genoeg gezien dat hele colleges bijna letterlijk op de powerpoints staan en het verhaal van de docent niets toevoegt, laat staan passie. Dan liever gewoon een enkel krijtje en een goed verhaal.
quote:
Dat is natuurlijk BS. Ik heb niet besloten dat dat onderdeel van het SE programma is, maar dat is het. Ik kan niet zeggen "jongens, ik vind dit onverantwoord, weer doen het niet". Alsof de wiskunde docent zegt"Hej, geen kansberekening dit jaar".quote:Op maandag 19 augustus 2013 14:08 schreef Buitendam het volgende:
Een voorbeeld is van taalwetenschapper Noam Chomsky die leerlingen op verschillende niveaus in het klaslokaal heeft laten werken met digitale leermiddelen versus schrijfopdrachten. Eenzelfde opdrachten, maar het verschil zat hem in het digitale tegenover het motorische. En daaruit heeft hij kunnen aantonen dat onderdelen in de hersenen zoals delen die het motorische en geheugen aanvoeren met digitale leermiddelen bijna geen activiteit kenden.
Dick Swaab heeft onderzoek gedaan naar mensen die voor het slapengaan nog lang tv kijken en daardoor moeilijker in slaap komen. Weer werd alleen een onderdeel in de frontaalkwab getriggerd waar bewegende beelden en kleuren worden opgeslagen waardoor dat onderdeel een paar uur lang 100% moest geven, terwijl de rest van de hersenen min of meer al in slaapstand waren. Dat gaf zo'n mindfuck dat het lichaam niet tot rust kwam en mensen niet in slaap vielen.
Wat verschillende onderzoeken aangeven, en met name die van Chomsky, is dat digitale leermiddelen maar een enkel onderdeel in het brein activeren en geen contact maken met de rest. Alleen al een simpele schrijfopdracht zorgt voor verschillende activaties zoals geheugen en motoriek, die digitale leermiddelen met swipen en slepen nooit voor elkaar krijgen.
Maar de fundamentele vraag is wat mij betreft de 'waarom'vraag. Waarom vind jij digitale schrijfvaardigheid iets wat jij moet doceren? Of kijkvaardigheid? Wat is het fundamentele belang van die vaardigheden, want ik mag hopen dat je verder komt dan de eeuwige 'Zo zijn de eindtermen nou eenmaal!'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |