abonnement Unibet Coolblue
pi_130228632
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:23 schreef motorbloempje het volgende:
Doe je één vak per semester? :)
ik ben verantwoordelijk voor 1 vak per jaar, en geef intensief les in nog een vak, en dan nog een paar college's en begeleiding van scripties hier en daar. In totaal geef ik 20% van m'n tijd les, geconcentreerd in het herfst semester, behalve begeleiding van scripties.
pi_130228675
Da's wel fijn! Hoe lang moet je nou eigenlijk nog? Is dit je laatste jaar (alweer)? :o
Ja doei.
pi_130228835
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:35 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Gevoelsmatig mee eens. Ben ook niet voor al die 'hippe digitale dingen'; vooral ook om wat jij hier zegt: het is niet 'hip' (meer). Enige 'hippe' wat ik nog zou kunnen bedenken wat eventueel promootbaar is, is het gebruiken van audiobooks voor de literatuur, mits voorgelezen door vertellers met een fatsoenlijke (algemene) uitspraak.
Het kan nooit "in plaats van" komen. Maar van directe respons en directe feedback is echt aangetoond dat het belangrijk is voor leren, evenals het voor de docent zichtbaar maken wat er geleerd is. En toevallig zijn daar wat handige digitale hulpmiddelen voor. Met een padlet wall opdracht als huiswerk of in de les kun je leren visueler maken, dat is fijn voor leerlingen die visueel sterker leren, de andere soorten leten komen de reguliere onderdelen al ruim aan bod.

Zo zie ik het, niet moderne media gebruiken omdat het hip is of just for the sake of it, maar daar waar het voor mij als docent of voor de leerlingen iets toevoegt.

Ben ook helemaal niet voor tablets in de klas etc. Weet niet wat voor idee jullie nu hebben van mijn lessen maar meestentijds zitten kinderen in boeken te lezen, schriften te schrijven, met elkaar te praten, te luisteren naar gesproken Engels etc etc...
Kwak
pi_130229215
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:46 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Het kan nooit "in plaats van" komen. Maar van directe respons en directe feedback is echt aangetoond dat het belangrijk is voor leren, evenals het voor de docent zichtbaar maken wat er geleerd is. En toevallig zijn daar wat handige digitale hulpmiddelen voor. Met een padlet wall opdracht als huiswerk of in de les kun je leren visueler maken, dat is fijn voor leerlingen die visueel sterker leren, de andere soorten leten komen de reguliere onderdelen al ruim aan bod.
Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.
Dit, dus.
pi_130229296
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:00 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.
Denk jij ook zo over powerpoint?
pi_130229348
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Denk jij ook zo over powerpoint?
Op welke manier? PowerPoint als lesmateriaal gebruiken?
Dit, dus.
pi_130229471
quote:
5s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:04 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Op welke manier? PowerPoint als lesmateriaal gebruiken?
Uitleg en / of aantekeningen aan de hand van ppt.
pi_130229508
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 10:40 schreef motorbloempje het volgende:
Da's wel fijn! Hoe lang moet je nou eigenlijk nog? Is dit je laatste jaar (alweer)? :o
nee, ik ben net halverwege. Heb een 4 jaar positie, en m'n 20% lesgeven wordt als een extra jaar in het eind erbij geteld. Dus, ik zit nu op jaar 2.5.
pi_130229580
quote:
7s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Uitleg en / of aantekeningen aan de hand van ppt.
Het wordt al heel snel het product waar PowerPoint voor bedoeld is: een presentatie. Da's een ander vakgebied dan onderwijzen. Met name uitleggen via een PowerPoint is naar mijn idee altijd ondergeschikt aan een docent met parate kennis en een whiteboard + stift om zaken uit te leggen.
Dit, dus.
pi_130229680
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:12 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Het wordt al heel snel het product waar PowerPoint voor bedoeld is: een presentatie. Da's een ander vakgebied dan onderwijzen. Met name uitleggen via een PowerPoint is naar mijn idee altijd ondergeschikt aan een docent met parate kennis en een whiteboard + stift om zaken uit te leggen.
Eens.
Ja doei.
pi_130229763
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Eens.
niet eens. Maar, dat ligt denk ik ook aan het soort lesgeven wat je doet. Mijn college's zijn 2 uur durende discussies van literatuur. Ik gebruik de powerpoint voor quotes, en voor de rode lijn aan geven door kernwoorden op te schrijven. Voor de studenten, en voor mezelf. Ik heb dan vaak ook niet meer dan 20 slides per college...
pi_130229804
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:00 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Juist op het moment dat een beeldscherm aan gaat daalt de hersenactiviteit rondom woorden/getallen en luistervermogen gigantisch. Die handige digitale hulpmiddelen om te visualiseren is doorgaans funest voor de hersenactiviteit. Als ze gewend zijn om thuis te ontspannen met sociale media, computerspellen en de televisie gaat de hersenactiviteit automatisch drastisch omlaag als in het lokaal een handig digitaal hulpmiddel aan gaat. En volkomen logisch als het al jarenlang vele uren per week dé bron van ontspanning is.
Tsja, kijvaardigheid is toch echt onderdeel van het curriculum dus daar kan ik niet omheen ;)

En ik geloof niet zo in die automatische ontspanning, als in, onder welke condities is dat getest? Wat is de invloed van andere opdrachten tijdens het gebruik van een beeldscherm?

Dan moet je de hersenen toch juist prikkelen op een andere manier om ze actief te houden (aangezien ze wel moeten oefenen met kijken ivm de eindtermen)?

En die handige hulpmiddelen waar ik het over had zijn exit-tickets om snel feedback op de les te verzamelen, en anonieme antwoordpeilingen etc. De kern van de les gebeurt niet op een scherm maar dat gebeurt op het bord en in het schrift en door te praten. Maar soms wil ik snel een op Schrift en blik op wat de klas denkt of weet, en daar is socrative echt handig voor.

Maar goed, Ik kanwel blijven uitleggen wat ik bedoel, ik vermoeddat het toch niet over komt.

Agree to disagree?
Kwak
pi_130229817
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:20 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

niet eens. Maar, dat ligt denk ik ook aan het soort lesgeven wat je doet. Mijn college's zijn 2 uur durende discussies van literatuur. Ik gebruik de powerpoint voor quotes, en voor de rode lijn aan geven door kernwoorden op te schrijven. Voor de studenten, en voor mezelf. Ik heb dan vaak ook niet meer dan 20 slides per college...
Het is wat anders als het een bij-/hulpmiddel is en de docent alsnog zelf een fatsoenlijk verhaal vertelt en er omheen praat, en inderdaad als het gebruikt wordt voor bepaalde citaten en dergelijken, maar heb helaas maar vaak genoeg gezien dat hele colleges bijna letterlijk op de powerpoints staan en het verhaal van de docent niets toevoegt, laat staan passie. Dan liever gewoon een enkel krijtje en een goed verhaal.
Ja doei.
pi_130230317
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:21 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Tsja, kijvaardigheid is toch echt onderdeel van het curriculum dus daar kan ik niet omheen ;)

En ik geloof niet zo in die automatische ontspanning, als in, onder welke condities is dat getest? Wat is de invloed van andere opdrachten tijdens het gebruik van een beeldscherm?

Dan moet je de hersenen toch juist prikkelen op een andere manier om ze actief te houden (aangezien ze wel moeten oefenen met kijken ivm de eindtermen)?
Natuurlijk is dat getest, maar buiten dat is het ook nog eens heel logisch. Leerlingen leren die vorm van een Pavlov-effect thuis aan. Scherm aan = ontspanning, ook in jouw lokaal.
Dit, dus.
pi_130234721
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:37 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat getest, maar buiten dat is het ook nog eens heel logisch. Leerlingen leren die vorm van een Pavlov-effect thuis aan. Scherm aan = ontspanning, ook in jouw lokaal.
Ok, prima, wat zijn dan jouw suggesties om met de leerlingen te oefenen aan:
Kijkvaardigheid
Digitale schrijfvaardigheid?

Dit is onderdeel van het programma, het hoort erbij, heb je tips die wel bij jouw argumenten passen?
Kwak
pi_130234881
Ik vroeg trouwens niet of het getest was, maar onder welke condities? Als het echt alleen een Pavlov effect is dan moet je dat met andere vormen van conditionering ook weer (gedeeltelijk) af kunnen leren.

Mijn oprechte vraag is: wat zegt het onderzoek over de manieren om zo'n rustend brein weer in te schakelen? En welke test-condities zijn gebruikt? Een kind in een mri/eeg tv laten kijken of een tablet in handen geven? Dat lijkt me moeilijk vergelijkbaar met de werkelijke condities en de geboden activiteit in een klaslokaal.
Kwak
pi_130235828
Een voorbeeld is van taalwetenschapper Noam Chomsky die leerlingen op verschillende niveaus in het klaslokaal heeft laten werken met digitale leermiddelen versus schrijfopdrachten. Eenzelfde opdrachten, maar het verschil zat hem in het digitale tegenover het motorische. En daaruit heeft hij kunnen aantonen dat onderdelen in de hersenen zoals delen die het motorische en geheugen aanvoeren met digitale leermiddelen bijna geen activiteit kenden.

Dick Swaab heeft onderzoek gedaan naar mensen die voor het slapengaan nog lang tv kijken en daardoor moeilijker in slaap komen. Weer werd alleen een onderdeel in de frontaalkwab getriggerd waar bewegende beelden en kleuren worden opgeslagen waardoor dat onderdeel een paar uur lang 100% moest geven, terwijl de rest van de hersenen min of meer al in slaapstand waren. Dat gaf zo'n mindfuck dat het lichaam niet tot rust kwam en mensen niet in slaap vielen.

Wat verschillende onderzoeken aangeven, en met name die van Chomsky, is dat digitale leermiddelen maar een enkel onderdeel in het brein activeren en geen contact maken met de rest. Alleen al een simpele schrijfopdracht zorgt voor verschillende activaties zoals geheugen en motoriek, die digitale leermiddelen met swipen en slepen nooit voor elkaar krijgen.

Maar de fundamentele vraag is wat mij betreft de 'waarom'vraag. Waarom vind jij digitale schrijfvaardigheid iets wat jij moet doceren? Of kijkvaardigheid? Wat is het fundamentele belang van die vaardigheden, want ik mag hopen dat je verder komt dan de eeuwige 'Zo zijn de eindtermen nou eenmaal!'.
Dit, dus.
  maandag 19 augustus 2013 @ 17:03:22 #268
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130242235
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2013 08:22 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

want in dit topic moet iedereen het altijd maar met eelkaar eens zijn en mag er niet gediscussieerd worden?
Als je mijn post nog een keer leest, dan zie je dat ik het niet heb over de inhoud van je post -en dus je mening- maar over je toon, oftewel de manier waarop je jouw mening verwoord. Van een leraar zeggen dat hij/zij de leerlingen misbruikt, is geen discussiëren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 19 augustus 2013 @ 17:11:32 #269
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130242444
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:16 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Eens.
Hoeft niet. Ik gebruik pp om grafieken, tabellen en de wat langere afleidingen/berekeningen op te zetten en die stap voor stap te kunnen bespreken. De rest van mijn les staat niet als tekst op sheet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130242450
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 17:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoeft niet. Ik gebruik pp om grafieken, tabellen en de wat langere afleidingen/berekeningen op te zetten en die stap voor stap te kunnen bespreken. De rest van mijn les staat niet als tekst op sheet.
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 11:21 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Het is wat anders als het een bij-/hulpmiddel is en de docent alsnog zelf een fatsoenlijk verhaal vertelt en er omheen praat, en inderdaad als het gebruikt wordt voor bepaalde citaten en dergelijken, maar heb helaas maar vaak genoeg gezien dat hele colleges bijna letterlijk op de powerpoints staan en het verhaal van de docent niets toevoegt, laat staan passie. Dan liever gewoon een enkel krijtje en een goed verhaal.
Ja doei.
  maandag 19 augustus 2013 @ 17:12:32 #271
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130242473
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 17:11 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

[..]

^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_130245129
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2013 14:08 schreef Buitendam het volgende:
Een voorbeeld is van taalwetenschapper Noam Chomsky die leerlingen op verschillende niveaus in het klaslokaal heeft laten werken met digitale leermiddelen versus schrijfopdrachten. Eenzelfde opdrachten, maar het verschil zat hem in het digitale tegenover het motorische. En daaruit heeft hij kunnen aantonen dat onderdelen in de hersenen zoals delen die het motorische en geheugen aanvoeren met digitale leermiddelen bijna geen activiteit kenden.

Dick Swaab heeft onderzoek gedaan naar mensen die voor het slapengaan nog lang tv kijken en daardoor moeilijker in slaap komen. Weer werd alleen een onderdeel in de frontaalkwab getriggerd waar bewegende beelden en kleuren worden opgeslagen waardoor dat onderdeel een paar uur lang 100% moest geven, terwijl de rest van de hersenen min of meer al in slaapstand waren. Dat gaf zo'n mindfuck dat het lichaam niet tot rust kwam en mensen niet in slaap vielen.

Wat verschillende onderzoeken aangeven, en met name die van Chomsky, is dat digitale leermiddelen maar een enkel onderdeel in het brein activeren en geen contact maken met de rest. Alleen al een simpele schrijfopdracht zorgt voor verschillende activaties zoals geheugen en motoriek, die digitale leermiddelen met swipen en slepen nooit voor elkaar krijgen.

Maar de fundamentele vraag is wat mij betreft de 'waarom'vraag. Waarom vind jij digitale schrijfvaardigheid iets wat jij moet doceren? Of kijkvaardigheid? Wat is het fundamentele belang van die vaardigheden, want ik mag hopen dat je verder komt dan de eeuwige 'Zo zijn de eindtermen nou eenmaal!'.
Dat is natuurlijk BS. Ik heb niet besloten dat dat onderdeel van het SE programma is, maar dat is het. Ik kan niet zeggen "jongens, ik vind dit onverantwoord, weer doen het niet". Alsof de wiskunde docent zegt"Hej, geen kansberekening dit jaar".

Voor de leerlingen kan ik nog best redenen bedenken: Ze zullen later ook Engelse beelden zonder ondertiteling en lezingen en colleges moeten kunnen volgen en begrijpen.

Wb digitale geletterdheid: Ze zullen vrijwel allemaal in hun vervolgopleiding en hun beroep fatsoenlijke brieven in het Engels moten kunnen schrijven, presentaties houden met ppt of prezi, soms websites ontwerpen, emails schrijven, misschien blogs en nieuwsbrieven, etc. Ik vind het mijn taak ze ook dat op voor te bereiden, en om verschillende verwerkingen aan te bieden, analoog en digitaal.

Uit je reactie proef Ik nog steeds dat je denkt dat ik leerlingen tekort doe. Maar ik ontneem de andere verwerkingsvormen helemaal niet! Er is nogal wat verschil tussen een leerling een vraag digitaal laten beantwoorden als afsluiting op de les, dan ze alles op de competitie te laten doen!

Ik durf te zeggen dat vorig jaar 99% van mijn les analoog verliep (muv kijkvaardigheid waarbij de lln wel op papier vragen beantwoorden overigens), volgend jaar misschien 97%. Ik ken als geen ander het belang van motorische verwerking, ik leer zelf heel erg motorisch en daarnaast visueel.

Wat ik wil inzetten zijn geen vervangende digitale leermiddelen, het is het gebruiken van technieken en digitale middelen om zicht te krijgen op hun analoge leren. Ik vind dat echt iets heel anders.
Kwak
pi_130245216
Excuses voor de rare fouten Ik zit mobiel en heb nu geen tijd de foutjes die er doorheen zijn geglipt te verbeteren. *gaat verder met zet analoge interactie met de familie*
Kwak
pi_130245230
Ik heb dat gewoon met pen en papier leren doen, dat schrijven. En ik kon daarna ook prima brieven schrijven en powerpoints maken. En dingen als websites ontwerpen? Dan gaan ze maar communcatie en multimedia design studeren ofzo.
Ja doei.
  maandag 19 augustus 2013 @ 18:48:14 #275
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_130245417
Idem bij mij. Leerlingen leren grafieken tekenen met een potlood en een geodriehoek, maar er zit echt wel ergens een opdracht in dat jaar waarbij ik een grafiek inclusief bijbehorende berekeningen elektronisch ingeleverd wil zien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')