abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_128057826


Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

Macro uitvoering optimaliseren
De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.

DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN



Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual

Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
If not now, then when.
pi_128057849
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 15:58 schreef PAAC het volgende:

[..]

Ik heb zojuist een drop down gemaakt dmv een lijst en als er niets in staat kan ik met de formule die ik eerder gaf gewoon een lege cel weergeven. Afhankelijk van wat er in de lijst staat kan ik ook gewoon berekeningen uitvoeren.
Volgens mij heb jij een andere gebruikt dan die van hem. Kun je hem posten?
If not now, then when.
pi_128058609
tvp
pi_128059022
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 22:35 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij een andere gebruikt dan die van hem. Kun je hem posten?
Wat voor een "andere" bedoel je dan?
pi_128059125
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 22:54 schreef PAAC het volgende:

[..]

Wat voor een "andere" bedoel je dan?
Geen idee. Ik krijg een fout wanneer ik zijn formule gebruik, dus jij moet wel een andere gebruikt hebben.

Dit is hij nu: =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;4;0));0;VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;4;0))/100*C7
If not now, then when.
pi_128060595
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 22:55 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Geen idee. Ik krijg een fout wanneer ik zijn formule gebruik, dus jij moet wel een andere gebruikt hebben.

Dit is hij nu: =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;4;0));0;VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;4;0))/100*C7
Andere formule dus :) (kon mss ook methode voor lijst aanmaken zijn oid).

Stap voor stap wat we willen doen:
Voorwaarde : "lege lijst cel"
Dan : Result = ""
Anders : Result = Formule

Dit wordt dan (voor rij 7 en bijbehorende kolom "i")
Voorwaarde : B7 = ""
Dan : "" (ofwel lege cel)
Anders : VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;i;0)/100*C7

Bij elkaar wordt dit dan
=Als(B7 = ""; "" ; VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;i;0)/100*C7)
pi_128060835
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 23:21 schreef PAAC het volgende:

[..]

Andere formule dus :) (kon mss ook methode voor lijst aanmaken zijn oid).

Stap voor stap wat we willen doen:
Voorwaarde : "lege lijst cel"
Dan : Result = ""
Anders : Result = Formule

Dit wordt dan (voor rij 7 en bijbehorende kolom "i")
Voorwaarde : B7 = ""
Dan : "" (ofwel lege cel)
Anders : VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;i;0)/100*C7

Bij elkaar wordt dit dan
=Als(B7 = ""; "" ; VERT.ZOEKEN(B7;Voedingswaarden;i;0)/100*C7)
Hij werkt. Ik moest bij mij alleen de 'i' vervangen door '4'.

Bedankt! :D
If not now, then when.
pi_128061006
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2013 23:26 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Hij werkt. Ik moest bij mij alleen de 'i' vervangen door '4'.

Bedankt! :D
Geen probleem :)
Snap je de uitleg er ook bij? (icm wat ik eerder aangaf ook)
pi_128061547
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 23:29 schreef PAAC het volgende:

[..]

Geen probleem :)
Snap je de uitleg er ook bij? (icm wat ik eerder aangaf ook)
Jup, het is even nadenken hoe het precies in elkaar zit en daarna is het wel duidelijk. ^O^
If not now, then when.
pi_128072207
Ik heb een vraagje..

ik heb een kolom met zo ongeveer 3000 regeltjes. Tussen die 3000 regeltjes zitten een aantal NB/s of DEEL/0's.
Omdat de formule in de kolom MOET blijven staan, kan ik die er dus niet uit halen.

Nu wil ik de som optellen van deze kolommen. Gewoon simpel =som(...). Dit gaat echter niet, omdat er dus NB's etc. tussen staan. Hoe los je dit nu op?

Is er niks om die NB's gewoon over te slaan oid?

Filteren lukt ook niet, want dan neemt die gewoon de waarden mee die uitgefilterd zijn :')
pi_128074556
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 10:57 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik heb een vraagje..

ik heb een kolom met zo ongeveer 3000 regeltjes. Tussen die 3000 regeltjes zitten een aantal NB/s of DEEL/0's.
Omdat de formule in de kolom MOET blijven staan, kan ik die er dus niet uit halen.

Nu wil ik de som optellen van deze kolommen. Gewoon simpel =som(...). Dit gaat echter niet, omdat er dus NB's etc. tussen staan. Hoe los je dit nu op?

Is er niks om die NB's gewoon over te slaan oid?

Filteren lukt ook niet, want dan neemt die gewoon de waarden mee die uitgefilterd zijn :')
Je kan een extra kolom maken met =iferror(cel,0) die 0 teruggeeft als er een error in de cel staat. Vervolgens kan je de som over deze kolom nemen.
pi_128074665
Je zou ook snel even een kopie van die kolom met alleen de waardes kunnen maken, daarna een sortering op die kolom en de niet bruikbare data eruit donderen.
pi_128076108
Oke, beide tips handig die werken.

Maar helaas is dat niet hoe ik het zou willen zien. Als ik ze als waarden ga plakken dan verwijderd de verwijzing in de kolom, die wil ik er juist in laten staan. Een nieuwe kolom aanmaken is dan misschien maar de enige optie, en die in een apart tabblad zetten!
  vrijdag 21 juni 2013 @ 13:12:22 #14
246304 tdrone
vallende blokjes
pi_128077292
Ik werk met odbc maar wil niet dat iedereen mijn query zomaar kan bewerken aangezien hier gevoelige gegevens in staan elders in de database. als ik het blad beveilig kan de query niet vernieuwd worden..

maar de gegevens die uit de query komen moeten wel vernieuwd worden als de excel file wordt opgestart zonder dat de gebruiker andere gegevens uit de database kan halen. Kan dit?
Wat doe ik hier?
  vrijdag 21 juni 2013 @ 15:00:44 #15
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_128081659
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:12 schreef tdrone het volgende:
Ik werk met odbc maar wil niet dat iedereen mijn query zomaar kan bewerken aangezien hier gevoelige gegevens in staan elders in de database. als ik het blad beveilig kan de query niet vernieuwd worden..

maar de gegevens die uit de query komen moeten wel vernieuwd worden als de excel file wordt opgestart zonder dat de gebruiker andere gegevens uit de database kan halen. Kan dit?
Je kunt een macro maken die start bij het openen van de excelfile. Daarin kun je je bladbeveiliging opheffen voor de update en weer inschakelen na de update.

Vervolgens zet je een wachtwoord op je macro.

iets met:
1
2
3
ActiveSheet.Unprotect("wachtwoord")
[update uitvoeren]
ActiveSheet.Protect Password:="wachtwoord"

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 9% gewijzigd door Joooo-pi op 21-06-2013 15:09:42 ]
heitieh
pi_128084770
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 12:43 schreef Snoepje5 het volgende:
Oke, beide tips handig die werken.

Maar helaas is dat niet hoe ik het zou willen zien. Als ik ze als waarden ga plakken dan verwijderd de verwijzing in de kolom, die wil ik er juist in laten staan. Een nieuwe kolom aanmaken is dan misschien maar de enige optie, en die in een apart tabblad zetten!
Deze functie overnemen en bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER
=SUM(IF(ISERROR(B1:B24),0,B1:B24))

Of deze als gewone functie (dus gewoon met ENTER)
=SUM(SUMIF(E2:E9,{"<0",">0"}))
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  zaterdag 22 juni 2013 @ 20:12:20 #17
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_128126659
quote:
99s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 15:00 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Je kunt een macro maken die start bij het openen van de excelfile. Daarin kun je je bladbeveiliging opheffen voor de update en weer inschakelen na de update.

Vervolgens zet je een wachtwoord op je macro.

iets met:
[ code verwijderd ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ken je deze?
1ActiveSheet.Protect "wachtwoord", UserInterfaceOnly:=True
Kan de gebruiker niks veranderen, maar de macro wel. Super uitvinding. :)
  zaterdag 22 juni 2013 @ 20:20:15 #18
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_128126950
quote:
Op zaterdag 22 juni 2013 20:12 schreef ralfie het volgende:

[..]

Ken je deze?
[ code verwijderd ]

Kan de gebruiker niks veranderen, maar de macro wel. Super uitvinding. :)
Nee, ken ik niet. Ga wel ff kijken, maar heeft tdrone er wat aan?
heitieh
pi_128146190
Goedemiddag

Ik wil in excel (nl, 2010) een soort persoonlijke exploitatie rekening maken van mijn eigen inkomsten/uitgaven.

Via de site van de abn heb ik een mutatieoverzicht gedownload als excelbestand. Dit tabblad heet 'mutaties'.

Daarnaast heb ik het volgende tabblad: 'exploitatie' aangemaakt. Hierop heb ik horizontaal de maanden jan tm december en verticaal de inkomsten en uitgaven in totaal. Met de sommen.als formule en de voorwaarden >0 en <0 heb ik duidelijk in beeld wat ik per maand ontvang en uitgeef. So far, so good.

Echter, wil ik niet alleen weten hoeveel ik uitgeef, maar ook waaraan ik het uitgeef. Een categorisering in bijvoorbeeld 'supermarkt', 'kleding', 'benzine' etc. Deze categorisering wil ik bij voorkeur niet handmatig doen.

De uitgaven die in mutaties staan hebben veelal een tekstuele omschrijving en veel getallen als betalingskenmerk, datum, tijd etc etc. bijvoorbeeld:
1BEA   NR:K5MX8X   03.01.13/17.59 Jumbo Enschede ENSCHEDE 

nu heb ik op basis van dat stukje tekst in de omschrijving de mutatie gecategoriseerd. Met de formule:
1 =ALS(VIND.SPEC("jumbo";H:H);Supermarkt;0) 
is mij dit gelukt.

Echter, nu begint mijn probleem, aangezien ik niet alleen bij de Jumbo boodschappen doe, maar ook bij de Albert Heijn. Hoe kan ik de formule zo uitbreiden dat bij zowel de zoekterm Jumbo als de zoekterm Albert Heijn de mutatie als supermarkt gecategoriseerd wordt?

om het nog wat spannender te maken: het liefst zet ik op een derde blad een tabel als:

1
2
3
4
5
6
 
   A                   B           C              D
1 supermarkt     Kleding     benzine      salaris
2 Jumbo             Zalando     Shell      Randstad
3 Albert heijn     V&D             BP           Studentenwerk
4 Mitra             Sting                  Payrolling

waarbij excel per kolom bekijkt of de zoekterm in de omschrijving komt en dan de categorie in rij 1 weergeeft.

is dit uberhaupt mogelijk of is er een handigere manier voor?

ps. mocht er een handigere manier zijn ben ik al blij met de functie die ik moet gebruiken, waarschijnlijk kom ik er dan wel uit, en anders vraag ik wel weer.

Alvast bedankt!
  zondag 23 juni 2013 @ 23:02:15 #20
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_128173447
Weet iemand hoe je in een keuzelijst met invoervak een lijstje met macro's kan krijgen? Ik heb de macro's al gemaakt maar ik wil ze via een drop down menu laten activeren.
  zondag 23 juni 2013 @ 23:48:26 #21
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128175677
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 23:02 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Weet iemand hoe je in een keuzelijst met invoervak een lijstje met macro's kan krijgen? Ik heb de macro's al gemaakt maar ik wil ze via een drop down menu laten activeren.
Misschien via deze weg? http://www.ozgrid.com/VBA/run-macros-change.htm
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 23 juni 2013 @ 23:50:55 #22
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128175817
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 13:06 schreef Holenbeer het volgende:
Goedemiddag

Ik wil in excel (nl, 2010) een soort persoonlijke exploitatie rekening maken van mijn eigen inkomsten/uitgaven.

Via de site van de abn heb ik een mutatieoverzicht gedownload als excelbestand. Dit tabblad heet 'mutaties'.

Daarnaast heb ik het volgende tabblad: 'exploitatie' aangemaakt. Hierop heb ik horizontaal de maanden jan tm december en verticaal de inkomsten en uitgaven in totaal. Met de sommen.als formule en de voorwaarden >0 en <0 heb ik duidelijk in beeld wat ik per maand ontvang en uitgeef. So far, so good.

Echter, wil ik niet alleen weten hoeveel ik uitgeef, maar ook waaraan ik het uitgeef. Een categorisering in bijvoorbeeld 'supermarkt', 'kleding', 'benzine' etc. Deze categorisering wil ik bij voorkeur niet handmatig doen.

De uitgaven die in mutaties staan hebben veelal een tekstuele omschrijving en veel getallen als betalingskenmerk, datum, tijd etc etc. bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]

nu heb ik op basis van dat stukje tekst in de omschrijving de mutatie gecategoriseerd. Met de formule:
[ code verwijderd ]

is mij dit gelukt.

Echter, nu begint mijn probleem, aangezien ik niet alleen bij de Jumbo boodschappen doe, maar ook bij de Albert Heijn. Hoe kan ik de formule zo uitbreiden dat bij zowel de zoekterm Jumbo als de zoekterm Albert Heijn de mutatie als supermarkt gecategoriseerd wordt?

om het nog wat spannender te maken: het liefst zet ik op een derde blad een tabel als:
[ code verwijderd ]

waarbij excel per kolom bekijkt of de zoekterm in de omschrijving komt en dan de categorie in rij 1 weergeeft.

is dit uberhaupt mogelijk of is er een handigere manier voor?
Ja, het is mogelijk.
Je zou bijvoorbeeld je formule aan kunnen passen naar
1=ALS(OF(VIND.SPEC("jumbo";H:H);VIND.SPEC"ah";H:H);VIND.SPEC("andere supermarkt");Supermarkt;0) 
En dan aanvullen met andere supermarkten :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_128176120
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 13:06 schreef Holenbeer het volgende:
waarbij excel per kolom bekijkt of de zoekterm in de omschrijving komt en dan de categorie in rij 1 weergeeft.

is dit uberhaupt mogelijk of is er een handigere manier voor?

ps. mocht er een handigere manier zijn ben ik al blij met de functie die ik moet gebruiken, waarschijnlijk kom ik er dan wel uit, en anders vraag ik wel weer.

Alvast bedankt!
Vermoedelijk is het makkelijker om gebruik te maken van de tegenrekening die je krijgt van de boeking. De tegenrekening even koppelen aan je categorie en door middel van een vertikaal zoekopdrachtje kan je dit zelf opbouwen.
  maandag 24 juni 2013 @ 08:32:51 #24
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_128182924
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 23:50 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ja, het is mogelijk.
Je zou bijvoorbeeld je formule aan kunnen passen naar
[ code verwijderd ]

En dan aanvullen met andere supermarkten :)
tsja, ik zat ook al te denken aan zoiets, maar echt fraai is het niet, imo.

Misschien is het handiger om gewoon in tabblad 3 alles onder elkaar te zetten in twee kolommen. Kolom 1 = categorie, Kolom 2 = zoekterm. En dan een gewone vlookup gebruiken

dus:
Supermarkt - Jumbo
Supermarkt - C1000
Brandstof - Tinq
Supermarkt - Deen
Brandstof - Q8
... - ...

enz.

Je typt iets vaker de categorie in.
heitieh
  maandag 24 juni 2013 @ 12:56:04 #25
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128189703
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 23:56 schreef snabbi het volgende:

[..]

Vermoedelijk is het makkelijker om gebruik te maken van de tegenrekening die je krijgt van de boeking. De tegenrekening even koppelen aan je categorie en door middel van een vertikaal zoekopdrachtje kan je dit zelf opbouwen.
Als je het altijd alleen bij die 3 supermarkten/locaties houdt wel ja, anders mag je voor iedere super weer een nieuwe tegenrekening invullen..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_128202456
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 23:50 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ja, het is mogelijk.
Je zou bijvoorbeeld je formule aan kunnen passen naar
[ code verwijderd ]

En dan aanvullen met andere supermarkten :)
ah, bedankt

zo was ik ook al aan het prutsen, alleen zette ik het later in de formule, bij de 'waarde-als-fout'
Ga het vanavond eens proberen
pi_128202496
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2013 08:32 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

tsja, ik zat ook al te denken aan zoiets, maar echt fraai is het niet, imo.

Misschien is het handiger om gewoon in tabblad 3 alles onder elkaar te zetten in twee kolommen. Kolom 1 = categorie, Kolom 2 = zoekterm. En dan een gewone vlookup gebruiken

dus:
Supermarkt - Jumbo
Supermarkt - C1000
Brandstof - Tinq
Supermarkt - Deen
Brandstof - Q8
... - ...

enz.

Je typt iets vaker de categorie in.
ook bedankt, zal het tevens proberen vanavond
pi_128202642
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 12:56 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als je het altijd alleen bij die 3 supermarkten/locaties houdt wel ja, anders mag je voor iedere super weer een nieuwe tegenrekening invullen..
rekeningnummer van de Jumbo bedoel je met 'tegenrekening'? Niet bij iedere mutatie staat de tegenrekening in de omschrijving. Die code die ik gaf in het voorbeeld van de jumbo is niet uniek. 1 jumbo kan volgens mij meerdere codes hebben. Wordt dan wel een hele lange lijst.

maar zoals ook bij de bovenstaande, ik zal het vanavond eens uitzoeken.

edit: waarschijnlijk is de code wel uniek, maar heb ik het probleem dat ik bij 3 jumbo's kom

[ Bericht 5% gewijzigd door Holenbeer op 24-06-2013 18:13:28 ]
pi_128213049
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 12:56 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als je het altijd alleen bij die 3 supermarkten/locaties houdt wel ja, anders mag je voor iedere super weer een nieuwe tegenrekening invullen..
Daarentegen kan je bij het invullen van je diverse kledingwinkels, supermarkten etc ook op een zeer lange formule komen die het overzicht er ook niet beter op maakt.
  maandag 24 juni 2013 @ 23:23:08 #30
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128220903
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 21:24 schreef snabbi het volgende:

[..]

Daarentegen kan je bij het invullen van je diverse kledingwinkels, supermarkten etc ook op een zeer lange formule komen die het overzicht er ook niet beter op maakt.
True.

Handmatig labelen is de meest overzichtelijke optie dus :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_128245177
Hallo Ik wil graag in Excel 2013 een grafiek maken. Nu is dat niet exact mijn probleem mijn probleem is dat de grafiek die in mijn hoofd zit niet in het overzichtje zit en ik hem ook niet zo snel kan vinden op internet. Wat ik zoek.

Ik heb 2 cijfers (rapportcijfers of percentages) en deze wil ik met elkaar vergelijken. Stel 1 percentage is het landelijke gemiddelde en het andere van een wijk. Dan zoek ik een grafiek met een verticale as die van 0 tot 100% loop en daaraan vast aan beide kanten twee rondingen die afhankelijk zijn van het percentage.

Stel een is 45% en de andere 55% dan heb je links van de as een half rondje met het getal 45% en rechts een iets groter rondje aan de as vast met het getal 55% erin. iemand een idee wat ik zoek en hoe ik dat fix?
Cashback? Check &lt;a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867"&gt;Spaarcentje&lt;/a&gt; of &lt;a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518"&gt;Shopbuddie&lt;/a&gt;
  dinsdag 25 juni 2013 @ 17:40:47 #32
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128245215
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 17:39 schreef secondant het volgende:
Hallo Ik wil graag in Excel 2013 een grafiek maken. Nu is dat niet exact mijn probleem mijn probleem is dat de grafiek die in mijn hoofd zit niet in het overzichtje zit en ik hem ook niet zo snel kan vinden op internet. Wat ik zoek.

Ik heb 2 cijfers (rapportcijfers of percentages) en deze wil ik met elkaar vergelijken. Stel 1 percentage is het landelijke gemiddelde en het andere van een wijk. Dan zoek ik een grafiek met een verticale as die van 0 tot 100% loop en daaraan vast aan beide kanten twee rondingen die afhankelijk zijn van het percentage.

Stel een is 45% en de andere 55% dan heb je links van de as een half rondje met het getal 45% en rechts een iets groter rondje aan de as vast met het getal 55% erin. iemand een idee wat ik zoek en hoe ik dat fix?
Zoiets?

Of een hoog-laag-slot-grafiek?
http://office.microsoft.c(...)ken-HA001117942.aspx
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_128245457
Nee dat is niet wat ik bedoel. Heb het even in paint getekend



Waarbij de as van 0 tot 100 in het midden moet staan en de percentages bijvoorbeeld ook 65% en 70% kunnen zijn omdat het beide een deel van 100% is. Het gaat dus om een vergelijking van het aandeel in het ene gebied in vergelijking met het aantal dat dat zelfde onderwerp landelijk gemiddeld heeft.

[ Bericht 48% gewijzigd door secondant op 25-06-2013 19:04:01 ]
Cashback? Check &lt;a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867"&gt;Spaarcentje&lt;/a&gt; of &lt;a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518"&gt;Shopbuddie&lt;/a&gt;
pi_128326680
In mijn gegevens heb ik een kolom met weeknummers, gesorteerd zodat de huidige week bovenaan staat en de oudste week onderaan (de eerste en de laatste kunnen hetzelfde nummer hebben). Nou wil ik in een extra kolom de meest recente zes weken van 6 naar 1 nummeren en de rest niet. Aangezien ik alleen over de laatste zes weken wat wil zeggen maar de overige gegevens wel nodig heb voor andere zaken.

Zo stel ik het me ongeveer voor:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Weeknummers ZelfgemaaktekolommetVBA?
26                6
26                6
26                6
25                5
25                5
24                4
23                3
23                3
22                2
21                1
20                0
20                0
19                0
19                0
19                0
18                0

Ik heb zelf al wat zitten googlen en zitten proberen, maar krijg het niet voor elkaar.
Iemand enig idee? Ik heb al geprobeerd om For loopjes te nesten, mijn begrip van For loopjes in vba is echter niet voldoende...

Alle hulp is welkom :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_128335833
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juni 2013 16:34 schreef Jesse_ het volgende:
Alle hulp is welkom :P
=MAX(0;A2-MAX($A$2:A6)+6)
deze formule door naar beneden kopieren (en natuurlijk is het helemaal goed om die $A$2:A6 te verbeteren naar een goede reeks van getallen zoals een named range)

alleen moet er nog iets bij wanneer je een jaarwisseling krijgt
pi_128337122
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 20:40 schreef snabbi het volgende:

[..]

=MAX(0;A2-MAX($A$2:A6)+6)
deze formule door naar beneden kopieren (en natuurlijk is het helemaal goed om die $A$2:A6 te verbeteren naar een goede reeks van getallen zoals een named range)

alleen moet er nog iets bij wanneer je een jaarwisseling krijgt
Ja zoiets had ik al bedacht, maar liep dan tegen de jaarwisseling aan inderdaad :)
Maar als ik de week kolom na 52 door laat lopen naar 53 is dat natuurlijk ook opgelost!
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  woensdag 3 juli 2013 @ 18:28:22 #37
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128549125
Wat is nou de makkelijkste manier om een cel met inhoud als dit:
1NL76RABOXXXXXXXXXX,"EUR","20120407","D","10.45","","","20120410","ba","","ALBERT HEIJN 1312 HILVERSUM","Betaalautomaat 13:23 pasnr. 008","","","","","","",""
door middel van formules te strippen. Ik wil alleen weten wanneer (3e item) er hoeveel (5e item) bij of af (4e item) is gegaan.

Tekst naar kolommen werkt wel, maar dan moet ik alles handmatig doen...
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 3 juli 2013 @ 18:30:50 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128549211
Als de gevraagde informatie altijd op hetzelfde teken begint kun je =DEEL() gebruiken. Als de items in lengte variëren maar je wel altijd het derde item zoekt ook, maar dan moet je een combinatie met =VIND.SPEC maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 3 juli 2013 @ 18:37:32 #39
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128549457
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 18:30 schreef Janneke141 het volgende:
Als de gevraagde informatie altijd op hetzelfde teken begint kun je =DEEL() gebruiken. Als de items in lengte variëren maar je wel altijd het derde item zoekt ook, maar dan moet je een combinatie met =VIND.SPEC maken.
Rekeningnummer is idd altijd even lang, het enige wat in lengte kan variëren is het bedrag (5e item). Alls wat daarna komt is niet van belang voor me..

Ik ga maar weer eens spelen met deel() en vind.spec() :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 3 juli 2013 @ 18:43:04 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128549636
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 18:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Rekeningnummer is idd altijd even lang, het enige wat in lengte kan variëren is het bedrag (5e item). Alls wat daarna komt is niet van belang voor me..

Ik ga maar weer eens spelen met deel() en vind.spec() :)
Nou ja, de datum vind je dan met =DEEL(A1;27;8), en net zoiets voor het af/bij veld.

Voor dat bedrag is het misschien handig om een hulpje
=DEEL(A1;41;10)
te maken, in die tekenreeks het eerste aanhalingsteken op te zoeken met =VIND.SPEC en dan daar af te kappen. En daarna moet je dan nog iets met die lelijke punt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 3 juli 2013 @ 19:06:31 #41
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128550444
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 18:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou ja, de datum vind je dan met =DEEL(A1;27;8), en net zoiets voor het af/bij veld.

Voor dat bedrag is het misschien handig om een hulpje
=DEEL(A1;41;10)
te maken, in die tekenreeks het eerste aanhalingsteken op te zoeken met =VIND.SPEC en dan daar af te kappen. En daarna moet je dan nog iets met die lelijke punt.
Ik heb het nu werkend, maar nog wel met handmatige input.

Ik ben bang dat ik de lijst beter zelf om kan zetten naar de 3 kolommen die ik nodig heb en op basis daarvan met sommen.als() alles ga doen. Ik moet nu namelijk eerst 3-7-2013 omzetten naar 20130307, dan dat opzoeken in A1:A999, dan voor iedere match de D zoeken (als ie die niet vind is het een C), dan het bedrag vinden en de komma omzetten in een punt. Dat zijn iets teveel variabelen die fout kunnen gaan ;(

iig bedankt voor je input :)

-edit-
Hier de gebruikte formules, voor wie t wil weten.
In A1 staat de datum, in A2 (en verder naar beneden) staan de mutaties.
De datum omzetten naar ander formaat en het begin van de datumstring vinden:
1=VIND.SPEC(JAAR(A1)&ALS(MAAND(A1)<10;0&MAAND(A1);MAAND(A1))&ALS(DAG(A1)<10;0&DAG(A1);DAG(A1));A2)
Bij of af (incl bovenstaande formule) (resultaat is "D' of "C")
1=LINKS(RECHTS(A2;LENGTE(A2)-VIND.SPEC(JAAR(A1)&ALS(MAAND(A1)<10;0&MAAND(A1);MAAND(A1))&ALS(DAG(A1)<10;0&DAG(A1);DAG(A1));A2)-10);1)
Positie van de eerstvolgende komma na het bedrag (41 is de positie van de " die voor t bedrag staat):
1=VIND.SPEC(",";A2;41)
Het bedrag vinden (D1 is die formule hierboven):
1=DEEL(A2;42;D1-43)
Omzetten van de punt in een komma:
1=SUBSTITUEREN(DEEL(A2;42;D1-43);".";",")


[ Bericht 37% gewijzigd door qu63 op 03-07-2013 19:11:44 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 3 juli 2013 @ 19:31:46 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_128551367
Goed dat het gelukt is!. Het is allemaal niet zo spannend, maar wel erg bewerkelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 3 juli 2013 @ 19:36:40 #43
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128551553
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 19:31 schreef Janneke141 het volgende:
Goed dat het gelukt is!. Het is allemaal niet zo spannend, maar wel erg bewerkelijk.
Heb nu een andere oplossing gemaakt.
2 tabbladen "transacties_raw" en "transacties".
In transacties_raw plak ik gewoon steeds de nieuwe regels die ik exporteer bij de Rabobank, in transacties staan de volgende 3 formules.

De kolom datum met de volgende formule:
1=ALS(Transacties_raw!A1="";"";DATUM(DEEL(Transacties_raw!A1;27;4);DEEL(Transacties_raw!A1;31;2);DEEL(Transacties_raw!A1;33;2)))
Deze kijkt of er iets in regel 1 staat, als dat zo is dan gaat ie op zoek naar t jaar, maand en dag om er een datum van te maken.

Dan in kolom 2 de inkomende bedragen:
1=ALS(A2="";"";ALS(DEEL(Transacties_raw!A1;38;1)="C";SUBSTITUEREN(DEEL(Transacties_raw!A1;42;VIND.SPEC(",";Transacties_raw!A1;41)-43);".";",");0))
Eerst een check of er wel een datum is, daarna op zoek naar de C van Crediteuren (Inkomsten! Jeej!). Als die er is gaat ie op zoek naar de komma ná het bedrag en haalt daar de lengte van het getal uit. Dan wordt de punt door de komma vervangen en zijn we klaar :)

En dan hetzelfde voor de uitgaande bedragen, maar dan gaat ie op zoek naar de D.
1=ALS(A2="";"";ALS(DEEL(Transacties_raw!A1;38;1)="D";SUBSTITUEREN(DEEL(Transacties_raw!A1;42;VIND.SPEC(",";Transacties_raw!A1;41)-43);".";",");0))

Nu kan ik in mijn andere tabbladen makkelijk sommen.als()'en :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 8 juli 2013 @ 13:36:32 #44
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128719048
Toch jammer dat http://excelunusual.com/ al een tijd zo stil is ;(
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 8 juli 2013 @ 14:19:02 #45
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_128720506
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 13:36 schreef qu63 het volgende:
Toch jammer dat http://excelunusual.com/ al een tijd zo stil is ;(
exceluser.com is ook leuk
  maandag 8 juli 2013 @ 14:22:51 #46
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_128720643
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 14:19 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

exceluser.com is ook leuk
correctie. De tering die unusual site :P maar het meeste wat ie doet slaat nergens op om dat te doen in excel, puur omdat het kan
  woensdag 10 juli 2013 @ 18:04:32 #47
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_128804838
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 17:58 schreef Sjechov het volgende:
Ik heb een vraagje.
Voor mijn vriendin maak ik een excel schema waarin ik snel voor haar wil kunnen uitrekenen hoeveel uur ze werkt.
Mijn idee was dat ze zelf alleen een dienstcode op moest geven en dat excel die dan om zou zetten in een getal (een functie in kolom er naast).
Nu heb ik een werkblad waarin staat welke werkcode met hoeveel uur correspondeert.
Echter loop ik nu vast bij het formuleren van die code.
Iemand die mij hierin op gang kan helpen?

In "codes diensten 2013" staan de codes & uren
In rooster 2013 staat in rij D de code en in rij E wil ik dan de uren hebben.

Iemand een idee hoe ik dit snel op kan lossen?
DIG / Excel vraag

Even hier lijkt me.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  woensdag 10 juli 2013 @ 18:07:13 #48
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128804933
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 14:22 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

correctie. De tering die unusual site :P maar het meeste wat ie doet slaat nergens op om dat te doen in excel, puur omdat het kan
Nou ja, het is wel makkelijk als je al je data in Excel hebt dat je het dan ook leuk weer kan geven ;)

Maar voor de meeste dingen zal wel specifieke software geschreven zijn die standaard in die branche is :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 10 juli 2013 @ 18:09:16 #49
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_128804986
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 18:04 schreef LasTeR het volgende:

[..]

DIG / Excel vraag

Even hier lijkt me.
Jup.

Lijkt mij een simpele vert.zoeken()
1=vert.zoeken(D2;'codes diensten 2013'!A1:A10;1;ONWAAR)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 10 juli 2013 @ 18:21:09 #50
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_128805361
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 18:09 schreef qu63 het volgende:

[..]

Jup.

Lijkt mij een simpele vert.zoeken()
[ code verwijderd ]

Even ter verduidelijking.
Hoe moet ik nu die formule maken?





[ Bericht 0% gewijzigd door Sjechov op 10-07-2013 18:27:46 ]
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')