abonnement Unibet Coolblue
pi_131343624
quote:
14s.gif Op donderdag 19 september 2013 11:55 schreef KomtTijd... het volgende:
Even een stukje semantiek, wat staat beter?
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

of een combinatie van?
Ik gebruik veelal de eerste. controller, action, parameters zo bekijk ik het. Als je in een programmeer taal ook een functie aanroept dan doe je ook $obj->Function($varA, $varb); Dus eerst definieer je de class (controller) dan roep je de functie aan (action) en geef je aan welke parameters je meegeeft.
pi_131344109
Zo heb ik het nu ook ja. Maar de breadcrumbs op de pagina staan wel weer zo:

1
2
3
home > assets
home > assets > asset1
home > assets > asset1 > bewerken

Daarmee zou het consistenter zijn om de ID voor de action te plaatsen. Maar misschien is het ook wel gewoon een dom idee dat een URL consistent zou moeten zijn met breadcrums.
  donderdag 19 september 2013 @ 12:23:23 #203
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_131344192
Ik probeer urls meestal zo compact mogelijk te houden. Ik zou zelf voor vorm #2 gaan.
pi_131344389
Overigens moet ik erbij zeggen dat het ook een REST-api is. Heb nog niet helemaal in mijn hoofd wat daarvoor de URL-structuur zou moeten worden. Het liefst heb je dan natuurlijk alleen /asset en /asset/id en regel je de actions met het type request (get/put/post/delete).
pi_131399040
quote:
14s.gif Op donderdag 19 september 2013 11:55 schreef KomtTijd... het volgende:
Even een stukje semantiek, wat staat beter?
[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

of een combinatie van?
1
2
3
/assets             ->lijst met assets
/assets/1/          -> details asset #1
/assets/1/edit      -> asset #1 aanpassen

Ik zou voor meervoud kiezen ipv enkelvoud. En /assets/1/edit heb je eigenlijk alleen nodig voor web. Om een edit te kunnen maken, moet er een edit-pagina zijn. En daar voorziet REST niet in.

Dan kom je op zoiets:
1
2
3
4
5
6
7
         users GET    /users(.:format)               users#index
               POST   /users(.:format)               users#create
      new_user GET    /users/new(.:format)           users#new
     edit_user GET    /users/:id/edit(.:format)      users#edit
          user GET    /users/:id(.:format)           users#show
               PUT    /users/:id(.:format)           users#update
               DELETE /users/:id(.:format)           users#destroy
new en edit zijn puur bedoeld om een formuliertje te presenteren. En dit lijstje komt uit een Ruby on Rails projectje.
  vrijdag 20 september 2013 @ 22:46:51 #206
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_131399212
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 22:42 schreef Light het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Ik zou voor meervoud kiezen ipv enkelvoud. En /assets/1/edit heb je eigenlijk alleen nodig voor web. Om een edit te kunnen maken, moet er een edit-pagina zijn. En daar voorziet REST niet in.

Dan kom je op zoiets:
[ code verwijderd ]

new en edit zijn puur bedoeld om een formuliertje te presenteren. En dit lijstje komt uit een Ruby on Rails projectje.
De meeste conventies die ik tegenkom spreken altijd over enkelvoudige namen...
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_131399681
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 22:46 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

De meeste conventies die ik tegenkom spreken altijd over enkelvoudige namen...
Als je het helemaal netjes wilt doen, gebruik je meervoud voor het opvragen van de lijst (en toevoegen aan de lijst) en enkelvoud voor acties die op 1 item gaan. Maar dat heeft weer als nadeel dat je niet een stuk na een slash kunt weghalen en een geldige url overhoudt.
  vrijdag 20 september 2013 @ 23:01:20 #208
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_131399888
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 22:57 schreef Light het volgende:

[..]

Als je het helemaal netjes wilt doen, gebruik je meervoud voor het opvragen van de lijst (en toevoegen aan de lijst) en enkelvoud voor acties die op 1 item gaan. Maar dat heeft weer als nadeel dat je niet een stuk na een slash kunt weghalen en een geldige url overhoudt.
Enige consistentie daarin is inderdaad wel gewenst. Een url als /search/results vind ik dan wel weer geoorloofd. Maar bijvoorbeeld /user/1/profile zou ik dan dus wel enkelvoud laten.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_131400292
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 23:01 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Enige consistentie daarin is inderdaad wel gewenst. Een url als /search/results vind ik dan wel weer geoorloofd. Maar bijvoorbeeld /user/1/profile zou ik dan dus wel enkelvoud laten.
Ik neig meer richting meervoud, maar smaken verschillen. En over consistentie zijn we het wel eens. Als je /user/1 gebruikt, dan ook /user. En als je /users wilt gebruiken, dan ook /users/1.
pi_131575581
Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwssysteem, mijn vraag is welk type moet ik gebruiken om 'datum/tijd' op te slaan?

Vroeger gebruikte ik gewoon varchar en gebruikte formaat: 201309260007 (2013 - 09 - 26, 00:07). Dit was makkelijk om records uit 2013 te zoeken, records uit een bepaald maand te zoeken etc.

Echter heeft het ook zijn nadelen.

Wat raden jullie aan?
pi_131575662
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:08 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwssysteem, mijn vraag is welk type moet ik gebruiken om 'datum/tijd' op te slaan?

Vroeger gebruikte ik gewoon varchar en gebruikte formaat: 201309260007 (2013 - 09 - 26, 00:07). Dit was makkelijk om records uit 2013 te zoeken, records uit een bepaald maand te zoeken etc.

Echter heeft het ook zijn nadelen.

Wat raden jullie aan?
Dat moet eeuwen geleden zijn dan :P
Je hebt gewoon het type DATETIME die slaat de datum op als "Y-m-d H:i:s" "2013-09-26 00:11:00"
pi_131575948
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:11 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Dat moet eeuwen geleden zijn dan :P
Je hebt gewoon het type DATETIME die slaat de datum op als "Y-m-d H:i:s" "2013-09-26 00:11:00"
En bestaat daar ook een PHP functie voor om bijvoorbeeld 'nu-3 jaar' te doen? Dus "2010-09-26 00:11:00"
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 26 september 2013 @ 00:32:26 #213
176766 crew  zoem
zoemt
pi_131576029
Dat kan ook met MySQL: UNIX_TIMESTAMP(datum) > $mystamp, of iets met YEAR(datum) afhankelijk van wat je wilt bereiken.
pi_131576075
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:26 schreef xaban06 het volgende:

[..]

En bestaat daar ook een PHP functie voor om bijvoorbeeld 'nu-3 jaar' te doen? Dus "2010-09-26 00:11:00"
Ja, maar je kunt het beter in mysql zelf doen.
1
2
3
4
5
<?php
select 

from orders 
where order_date 
>= DATE_SUB(NOW(),INTERVAL 3 YEAR);
?>

Waarvoor maak je een nieuwssystem trouwens?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2013 00:37:38 ]
pi_131576140
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:35 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ja, maar je kunt het beter in mysql zelf doen.
[ code verwijderd ]

Waarvoor maak je een nieuwssystem trouwens?
Voor mij zelf, een hobby website.

Kan helaas geen kant en klare systeem gebruiken omdat bij ieder pakket wel iets mist.
pi_131576149
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:39 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Voor mij zelf, een hobby website.

Kan helaas geen kant en klare systeem gebruiken omdat bij ieder pakket wel iets mist.
Ik snap je dilemma.
Maak je gebruik van classes?
pi_131576177
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:40 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik snap je dilemma.
Maak je gebruik van classes?
Nee. Ik heb PHP geleerd met versie 4, toen was er nog niet echt OOP ondersteuning, de boeken die ik gebruikte gingen er dus ook niet echt diep op in. Helaas, nooit geleerd.
pi_131576190
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:42 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Nee. Ik heb PHP geleerd met versie 4, toen was er nog niet echt OOP ondersteuning, de boeken die ik gebruikte gingen er dus ook niet echt diep op in. Helaas, nooit geleerd.
Dan zou ik vanaf het begin af aan beginnen. Wat er toen in die boeken stond is nu gevaarlijk(was het toen ook al).
Heb je toevallig een voorbeeld van je code?
pi_131576200
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:43 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Dan zou ik vanaf het begin af aan beginnen. Wat er toen in die boeken stond is nu gevaarlijk(was het toen ook al).
Heb je toevallig een voorbeeld van je code?
Nee, al jaren niet meer gescript :)

Om nu vanaf begin te beginnen, pfff, gaat weer zoveel tijd in zitten.

Even kijken of ik iets kan vinden (eigen code).
pi_131576245
Ok, heb iets kunnen vinden, maar is maar half, ik zie dat ik tig bestanden heb gebruikt waardoor ik niet meer weet wat wat is :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_131576316
Dit wordt de structuur ongeveer, is nog niet af.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
News
|- id                 int        6    unsigned    auto_increment
|- post_title         varchar    80
|- post_introduction  text       -
|- post_content       text       -
|- post_icon          varchar    15
|- post_date          datetime   -
|- post_category      varchar    10
|- post_url           varchar    85
|- post_author        int        5    unsigned
|- post_status        varchar    10
pi_131576333
Hallo, vergeef mij dat ik een php noob ben, ik wil het graag leren. Ik heb 2 vragen:
Ik ben wat aan het klooien met php en mysql. Nu maak ik dat in een mapje op de pc, en upload ik dit naar m'n server. Alles werkte prima, maar sinds vanmiddag, van het 1 op andere moment wordt de php code lokaal niet meer geparsd. Dus als ik de file dan open in chrome zie ik de code ipv het resultaat. Als ik deze file upload naar m'n server werkt alles naar behoren. Enig idee hoe dit zou kunnen komen zonder instellingen te hebben verander/software geïnstalleerd of gedeïnstalleerd etc.?

En vraag 2: Ik heb hiervoor altijd in actionscript geprogrammeerd. Ik ben toe aan iets nieuws en daarom begonnen met php/mysql. Welk boek raden jullie aan om goed te leren phpen? Ik heb wel 2 boeken maar daar wordt teveel over syntax geleutert, dat snap ik allemaal wel... Een soort van boek met tutorials heeft m'n voorkeur..

Bednakt voor het lezen en antwoorden!
pi_131576336
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:48 schreef xaban06 het volgende:
Ok, heb iets kunnen vinden, maar is maar half, ik zie dat ik tig bestanden heb gebruikt waardoor ik niet meer weet wat wat is :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oei :P dat kan stukken netter.
Het is ook makkelijker met classes te werken die kun je automatisch inladen.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:55 schreef xaban06 het volgende:
Dit wordt de structuur ongeveer, is nog niet af.
[ code verwijderd ]
ik zou alleen een category_id meegeven ipv de cat naam. Dan kun je een tabel maken met categorieën en die joinen op news
  Moderator / Redactie Sport / Devops donderdag 26 september 2013 @ 00:57:45 #224
176766 crew  zoem
zoemt
pi_131576338
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:48 schreef xaban06 het volgende:
Ok, heb iets kunnen vinden, maar is maar half, ik zie dat ik tig bestanden heb gebruikt waardoor ik niet meer weet wat wat is :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let je wel op met sql-injectie?

En staat $first en $second voor wat ik denk dat het staat? Wat gebeurt er dan wanneer je de website in een ander pad draait? Gebruik hiervoor een router class, te vinden in allerlei frameworks.
pi_131576347
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:57 schreef Kakdieusernameisalbezet het volgende:
Hallo, vergeef mij dat ik een php noob ben, ik wil het graag leren. Ik heb 2 vragen:
Ik ben wat aan het klooien met php en mysql. Nu maak ik dat in een mapje op de pc, en upload ik dit naar m'n server. Alles werkte prima, maar sinds vanmiddag, van het 1 op andere moment wordt de php code lokaal niet meer geparsd. Dus als ik de file dan open in chrome zie ik de code ipv het resultaat. Als ik deze file upload naar m'n server werkt alles naar behoren. Enig idee hoe dit zou kunnen komen zonder instellingen te hebben verander/software geïnstalleerd of gedeïnstalleerd etc.?

En vraag 2: Ik heb hiervoor altijd in actionscript geprogrammeerd. Ik ben toe aan iets nieuws en daarom begonnen met php/mysql. Welk boek raden jullie aan om goed te leren phpen? Ik heb wel 2 boeken maar daar wordt teveel over syntax geleutert, dat snap ik allemaal wel... Een soort van boek met tutorials heeft m'n voorkeur..

Bednakt voor het lezen en antwoorden!
voorbeeld van de code :P?

Ik zou geen boeken raadplegen. Het beste is om de bekende frameworks na te lopen en kijken hoe dat in elkaar steekt. Lees je ook in op OOP er zijn zat voorbeelden met uitleg online.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')