abonnement Unibet Coolblue
pi_129713663
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:34 schreef SolDat het volgende:

[..]

De F-35A heeft een straatlengte voorsprong op de Super Hornet dan wel Advanced Super Hornet, zowel op het gebied van vliegkarakteristieken als op het gebied van radar en netwerksystemen.

Denken dat het verlopen van een meerjarencontract (2014) en het uitdrogen van productieorders (2016) voor de Super Hornet geen effect heeft op totaalprijs is kortzichtig, gezien de FY14 schattingen per kist al zo'n $10 miljoen hoger liggen dan in FY12, toen het dubbele aantal toestellen werd geproduceerd. Vervolgens stel je een Advanced Super Hornet voor die op dit moment alles behalve zeker is. Boeing probeert slim gebruik te maken van de vertragingen van Lockheed, maar de USN heeft tot dusverre enkel interesse in de EA-18 Growlers en heeft zich nog niet over een mogelijk upgrade-programma van een "silent" SH gebogen. In Zuid-Korea viel de Super Hornet buiten de boot en werd de "silent" versie buiten beschouwing gelaten omdat hij niet voor de gewenste prijs en voor het gewenste tijdstip (2016, Boeing schat 2018 voor de "silent") geproduceerd en geleverd kon worden. Dat zou dus nogmaals duidelijk moeten maken dat een Advanced Super Hornet niet voor dezelfde prijs als een Super Hornet geproduceerd kan worden, gezien men eerst het ontwerp uit mag werken, dan een prijzige testfase moet doorlopen en vervolgens zijn productielijnen moet aanpassen. En dat voor een toestel die niet in grote getallen geproduceerd zal worden gezien de USN zijn Super Hornets in 2025 zal willen vervangen met een geheel nieuw ontwerp, niet de verbetering van een verbetering van een toestel uit de jaren '70.

Een toestel dat stealth-eigenschappen proclameert maar vervolgens afhankelijk is van uitwendige wapenpods en brandstoftanks die de radarsectie vergroten is bovenal een interim alternatief -en geen volledig alternatief- voor een F-35A. Maar gezien hij niet voor 2018 geleverd zal worden denk ik niet dat deze versie ooit het levenslicht zal zien. Zeker niet in Nederland, die naast de F-35A alleen een F-16 block 52 of Gripen E als alternatief op de lijst heeft staan. En gezien de Vervanging F-16 zeker 35 jaar me zal moeten, zijn die laatste twee met hun kleine en stervende productielijnen vooral een laatste uitweg, een geen eerste keus. Op lange termijn aanvullen is goedkoper dan vervangen. Daarbij is het haarscheurtje in het motorblad een gevolg geweest van extensieve testen tot op stressniveaus en temperaturen die viermaal zo hoog waren dan de normaaltoestand waar de F-135 voor gekwalificeerd is. Niet bepaald een ontwerpfout..

Áhaa, oké die middelste alinea heb je heel goed bekeken en geef ik je totaal gelijk in.
Vanaf zo'n punt had ik het niet echt bekeken. ( weer wat geleerd vandaag )!
Alleen het eerste stukje vind ik dan wel tegenvallend.
De F/A 18 Advanced Super Hornet is dan nog niet helemaal klaar en staat op papier wat het allemaal kan, maar hetzelfde voor de F 35 JSF, daar staat het eigenlijk ook alleen maar op papier en we weten niet wat het toestel allemaal kan, daarnaast heeft de JSF tientallen technische mankementen met de elektronische sensoren, veiligheidssystemen en wapensystemen...
en ook de Stealth ( die niet goed blijkt te werken )
dus veel verschil zit er dan ook weer niet tussen de F/A 18 en F35.
( qua zekerheid en wat ze kunnen )

Maarja als dan blijkt dat Nederland toch de JSF koopt, en dan met de jaren mee nieuwe toestellen zal kopen en het is allemaal goedkoper dan een ander toestel, daarnaast heb je ook nog de exploitatiekosten die 3 à 2 x zo hoog blijken te zijn dan de F 16.
En nee dat is niet gezegd door Bill Sweetman of Pierre Sprey, gewoon door het Pentagon en IHS Janes. Weet je wat dat allemaal gaat kosten. Piloten kunnen minder vliegen en worden minder beter in vliegen. = ( wel gezegd door Pierre Sprey, maar er zit wel wijsheid in ).

Daarnaast heb je ook nog het probleem dat Nederland snel een beslissing moet maken omdat ze anders geen contracten krijgen voor Fokker. We kunnen dus het toestel pas testen in 2015, maar dan krijgen we die orders niet die Nederland natuurlijk wel wil.
Dus het is een heel grote gok om een toestel te kopen waarvan je niet weet wat het kan.
( alleen op papier ).
En eigenlijk kan Defensie ook geen keuze maken als ze de concurrenten niet eens informatie vragen.
Of als de toestellen niet eens worden meegenomen in de evaluatie in 2008.

Dan ook nog, zei je dat de F-135 motor 4x zo hoog was getest dan de normaal toestand.
Hoe weet je dat ??....

En weer mijn vraag niet beantwoord :
Wat zou jij doen met de Luchtmacht, Welk toestel zou jij nemen, of een ander plan ??????
pi_129716216
De F-35 staat alles behalve op papier, in zoverre er bijna 100 kisten van de productielijn in de Verenigde Staten zijn gekomen. Tevens is ook de FACO (Final Assembly & Check-Out) faciliteit nabij Milaan, Italië in werking, en zullen spoedig ook daar de eerste toestellen in elkaar gezet worden.

Verder zijn er nu 70 Amerikaanse F-35 van verschillende varianten operationeel, waarvan 20 SSD toestellen en 50 LRIP kisten. Van deze 50 LRIP kisten zijn er een enkeling ondergebracht bij de SSD test en demonstratievloot die zich bezighoudt met het testen van vliegkarakteristieken en missiesystemen (F-35A op Edwards, F-35B/C op PAX River NAS). De overige LRIP kisten zijn in dienst van de gerelateerde departementen, waarvan de USAF, USN en USMC met 28 F-35/A/B/C op Eglin AFB bezig zijn met testen en evalueren. De voor Nederland interessante F-35A staat met 4/5 kisten ook op Nellis AFB , waar de 422nd T&E squadron met de operationele testfase begonnen is. Dit squadron zal de lucht-tot-lucht & lucht-tot-grond gevechtstactieken bepalen, als ook de manier waarop de F-35A in de USAF zal worden geïntegreerd. De USMC doet hetzelfde met een achttal F-35Bs op MCAS Yuma. Recentelijk heeft de USAF aangegeven dat het net als de USMC met block 2B de initiële operationele capaciteit verklaard, met augustus 2016 als "objective" en december 2016 als "threshold".

Nu vliegt men nog met de TR-1 block 2A/B software block, die wat betreft vliegkarakteristieken nog zekere restricties (G-kracht & supersonische limieten) kent. Deze restricties zullen met de intreding van block 3I software (LRIP 6 en verder) verdwijnen, waardoor men de volledige "vliegenveloppe" kan verkennen. Pas dan zullen we weten wat de F-35A precies "kan", maar dat betekent niet dat de OT&E die nu op block 2 software wordt uitgevoerd nietszeggende is. Het is een Haagse beslissing geweest om de Nederlandse testkist te parkeren door te stellen dat de OT&E met block 3 moet worden gedaan. We hadden net zo goed in de OT&E op block 2A software kunnen participeren, al weet ik niet in hoeverre daar het geld (lees piloten) voor beschikbaar zijn.

Daarbij voldoen alle varianten tot dusverre aan de gestelde stealth eigenschappen en blijft software - en niet hardware - de meest problematische plaag rondom het gehele programma. De vlieguurkosten van een F-35A worden zo'n 10% boven de vlieguurkosten van F-16 met een vergelijkbaar vlieg- en missieprofiel geschat. Gezien de meerwaarde van een F-35A t.o.v. een F-16 vinden veel landen/luchtmachten dat klaarblijkelijk acceptabel, gezien er nog niemand is afgevallen. Daar komt nog bij dat de investeringskosten (aanschafkosten) ook een aantal simulatoren bevat waarmee piloten meer realistisch mee kunnen oefenen dan met eerdere simulatoren het geval was. Piloten leren namelijk via de simulator hoe ze met een F-35 kunnen en moeten vliegen, gezien er geen tweezitter variant is. Logischerwijs wordt er dan ook veel meer dan vroeger van deze simulatoren gebruik gemaakt voor oefening, verfrissingscursussen en trainingen, waardoor de totale instandhoudingskosten door minder benodigde vlieguren lager ligt. Tevens zullen de vlieguurkosten van alternatieven stijgen doordat reserveonderdelen schaarser worden, gezien er geen enkele productielijn (F-16/F-18/EF-2000/Rafale of Gripen E) nu meer dan 150-200 kisten op de orderlijst heeft staan en op een gegeven moment dus zullen moeten sluiten.

[ Bericht 0% gewijzigd door SolDat op 06-08-2013 22:58:02 ]
pi_129716419
En de oorzaken achter de scheuren in het motorblad van de F-135 zijn door Pratt & Whitney netjes in een persverklaring naar buiten gebracht. Helaas hadden de critici hun zegje al gedaan en rectificeren kranten hun fouten vandaag de dag nauwelijks nog..

quote:
"It was operating at levels 4X an operational mission, and 4X of levels we had qualified the engine for," says Croswell. "That was very good news, you don't want something like high-cycle fatigue or low-cycle fatigue." The issue is not expected to impact operational aircraft for months or years, depending on how the aircraft are flown...."
http://www.flightglobal.c(...)hermal-creep-383136/
  maandag 5 augustus 2013 @ 21:56:50 #129
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_129732216
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 01:34 schreef Radegast het volgende:

[..]

Nou ja, je kunt met de F-35 aan boord een stukkie verder uit de kust blijven dan met een F-18 maar niet ver genoeg om relatief veilig te zijn tegen de dreiging van ASBM's en diesel-elektrische onderzeeërs. Kunnen je vliegtuigen wel ongezien opstijgen, ongezien rondvliegen, maar of de carrier er nog is als je terugkomt van je missie?

Ik zou kappen met de F-35C en vol gaan voor X47's voor op de vliegdekschepen. Naast de Super Hornet natuurlijk.
Ja, als je van die kant de aanschaf bekijkt heeft niets zien. Landen blijven ook op hun plek maar die schaffen toch ook een Stealth toestel aan. De element of suprise, when,where en how is altijd de trick. Als je daar multipliers bij plaatst met stealth en andere truuqjes is dat alleen maar voordeliger.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_129747048
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:12 schreef SolDat het volgende:
En de oorzaken achter de scheuren in het motorblad van de F-135 zijn door Pratt & Whitney netjes in een persverklaring naar buiten gebracht. Helaas hadden de critici hun zegje al gedaan en rectificeren kranten hun fouten vandaag de dag nauwelijks nog..

[..]

http://www.flightglobal.c(...)hermal-creep-383136/
Oke geef ik je gelijk in.
pi_129748082


[ Bericht 100% gewijzigd door Conclusion op 06-08-2013 11:54:38 ]
pi_129748095
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:04 schreef SolDat het volgende:
De F-35 staat alles behalve op papier, in zoverre er bijna 100 kisten van de productielijn in de Verenigde Staten zijn gekomen. Tevens is ook de FACO (Final Assembly & Check-Out) faciliteit nabij Milaan, Italië in werking, en zullen spoedig ook daar de eerste toestellen in elkaar gezet worden.

Verder zijn er nu 70 Amerikaanse F-35 van verschillende varianten operationeel, waarvan 20 SSD toestellen en 50 LRIP kisten. Van deze 50 LRIP kisten zijn er een enkeling ondergebracht bij de SSD test en demonstratievloot die zich bezighoudt met het testen van vliegkarakteristieken en missiesystemen (F-35A op Edwards, F-35B/C op PAX River NAS). De overige LRIP kisten zijn in dienst van de gerelateerde departementen, waarvan de USAF, USN en USMC met 28 F-35/A/B/C op Eglin AFB bezig zijn met testen en evalueren. De voor Nederland interessante F-35A staat met 4/5 kisten ook op Nellis AFB , waar de 422nd T&E squadron met de operationele testfase begonnen is. Dit squadron zal de lucht-tot-lucht & lucht-tot-grond gevechtstactieken bepalen, als ook de manier waarop de F-35A in de USAF zal worden geïntegreerd. De USMC doet hetzelfde met een achttal F-35Bs op MCAS Yuma. Recentelijk heeft de USAF aangegeven dat het net als de USMC met block 2B de initiële operationele capaciteit verklaard, met augustus 2016 als "objective" en december 2016 als "treshold".

Nu vliegt men nog met de TR-1 block 2A/B software block, die wat betreft vliegkarakteristieken nog zekere restricties (G-kracht & supersonische limieten) kent. Deze restricties zullen met de intreding van block 3I software (LRIP 6 en verder) verdwijnen, waardoor men de volledige "vliegenveloppe" kan verkennen. Pas dan zullen we weten wat de F-35A precies "kan", maar dat betekent niet dat de OT&E die nu op block 2 software wordt uitgevoerd nietszeggende is. Het is een Haagse beslissing geweest om de Nederlandse testkist te parkeren door te stellen dat de OT&E met block 3 moet worden gedaan. We hadden net zo goed in de OT&E op block 2A software kunnen participeren, al weet ik niet in hoeverre daar het geld (lees piloten) voor beschikbaar zijn.

Daarbij voldoen alle varianten tot dusverre aan de gestelde stealth eigenschappen en blijft software - en niet hardware - de meest problematische plaag rondom het gehele programma. De vlieguurkosten van een F-35A worden zo'n 10% boven de vlieguurkosten van F-16 met een vergelijkbaar vlieg- en missieprofiel geschat. Gezien de meerwaarde van een F-35A t.o.v. een F-16 vinden veel landen/luchtmachten dat klaarblijkelijk acceptabel, gezien er nog niemand is afgevallen. Daar komt nog bij dat de investeringskosten (aanschafkosten) ook een aantal simulatoren bevat waarmee piloten meer realistisch mee kunnen oefenen dan met eerdere simulatoren het geval was. Piloten leren namelijk via de simulator hoe ze met een F-35 kunnen en moeten vliegen, gezien er geen tweezitter variant is. Logischerwijs wordt er dan ook veel meer dan vroeger van deze simulatoren gebruik gemaakt voor oefening, verfrissingscursussen en trainingen, waardoor de totale instandhoudingskosten door minder benodigde vlieguren lager ligt. Tevens zullen de vlieguurkosten van alternatieven stijgen doordat reserveonderdelen schaarser worden, gezien er geen enkele productielijn (F-16/F-18/EF-2000/Rafale of Gripen E) nu meer dan 150-200 kisten op de orderlijst heeft staan en op een gegeven moment dus zullen moeten sluiten.
Jou 2e alinea geloof ik wel maar ga ik niet na checken...
Maar dan over de Block 3I, die moeten ze nog testen en daarnaast lopen ze een aantal jaren achter met de programmering van de Software. Tot nu toe hebben ze alleen de TR-1 block 2A/B software getest en daar zijn ze ook nog niet klaar mee. De Block 3I waar uiteindelijk operationeel mee moet worden gevlogen hebben ze nog niet eens getest, dus hoe kan jij dan al zeggen dat we wel weten wat het toestel kan. Dat weten we alleen van die Block 2.... En hoe weet je dat de restricties bij de Block 3I gelijk verdwenen zijn... misschien is dat wel helemaal niet zo, want ze hebben dat nog niet getest. Dus alleen op papier staat er wat die zou moeten kunnen.
( in een echt toestel ).( misschien wel simulator maar dat is heel anders ).

En als in het Pentagon en onderling in Lockheed Martin wordt gesproken over dat de stealth niet goed/perfect werkt. Hoe kan JIJ dan zeggen dat het voldoet aan alle stealth-eigenschappen.
JA als je de eisen naar beneden draait misschien wel.

Dus je probeert mij dingen te vertellen die je helemaal nog niet kan weten... :'( ik ben geen kind van 6.
Daarnaast weet Nederland al helemaal niet wat het toestel kan, want wij hebben geen testpiloten die een oordeel kunnen uitbrengen. Alleen weer op papier..

+ of de exploitatiekosten 10% duurder of 300% duurder zijn zullen we dan nog wel zien.
En een volwaardige Luchtmacht.

En met al deze onzekerheid + alle problemen die het toestel nog heeft, zou Nederland en Defensie een keuze moeten maken..
pi_129752355
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:34 schreef SolDat het volgende:

En dat voor een toestel die niet in grote getallen geproduceerd zal worden gezien de USN zijn Super Hornets in 2025 zal willen vervangen met een geheel nieuw ontwerp, niet de verbetering van een verbetering van een toestel uit de jaren '70.

Ik heb trouwens hierover nog wat gevonden. Want de USN houdt dit toestel wel goed in hun achterhoofd.
Wanneer het niks blijkt te worden met de F 35 JSF, zal dit # 1 beste optie zijn.
( Nu vooral wanneer de spanningen in het Pentagon op z'n hoogst zijn, en misschien wel stoppen met de jsf ).
Daarnaast blijken Canada, Bulgarije, de Verenigde Arabische Emiraten en het Verenigd Koninkrijk ook wel interesse te hebben in de nieuwe Super Hornet.
Want het is geen simpele verbetering van het toestel.
Zoals jij zei dat die dan in FY14 $ 10.000.000 duurder is kan wel kloppen, maarja totaalprijs voor een toestel ,als je dan beetje logisch nadenkt zal ong. $ 70.000.000 kosten.
Hij is Amerikaans en als de JSF niet doorgaat een betere optie dan de Saab Gripen.
;)
pi_129772428
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 11:54 schreef Conclusion het volgende:

[..]

Jou 2e alinea geloof ik wel maar ga ik niet na checken...
Maar dan over de Block 3I, die moeten ze nog testen en daarnaast lopen ze een aantal jaren achter met de programmering van de Software. Tot nu toe hebben ze alleen de TR-1 block 2A/B software getest en daar zijn ze ook nog niet klaar mee. De Block 3I waar uiteindelijk operationeel mee moet worden gevlogen hebben ze nog niet eens getest, dus hoe kan jij dan al zeggen dat we wel weten wat het toestel kan. Dat weten we alleen van die Block 2.... En hoe weet je dat de restricties bij de Block 3I gelijk verdwenen zijn... misschien is dat wel helemaal niet zo, want ze hebben dat nog niet getest. Dus alleen op papier staat er wat die zou moeten kunnen.
( in een echt toestel ).( misschien wel simulator maar dat is heel anders ).

En als in het Pentagon en onderling in Lockheed Martin wordt gesproken over dat de stealth niet goed/perfect werkt. Hoe kan JIJ dan zeggen dat het voldoet aan alle stealth-eigenschappen.
JA als je de eisen naar beneden draait misschien wel.

Dus je probeert mij dingen te vertellen die je helemaal nog niet kan weten... :'( ik ben geen kind van 6.
Daarnaast weet Nederland al helemaal niet wat het toestel kan, want wij hebben geen testpiloten die een oordeel kunnen uitbrengen. Alleen weer op papier..

+ of de exploitatiekosten 10% duurder of 300% duurder zijn zullen we dan nog wel zien.
En een volwaardige Luchtmacht.

En met al deze onzekerheid + alle problemen die het toestel nog heeft, zou Nederland en Defensie een keuze moeten maken..
Ik zeg helemaal niet te weten wat het toestel geheel en precies kan. Ik geef aan dat elke software block zijn restricties kent, zo ook block 3I, maar dat deze restricties zich beperken tot begrensde delen van de vliegenveloppe (Block 2A/B heeft supersonisch vlieg- & g-kracht limieten). Derhalve is een block 2A/B kist wel in staat om staat om bijvoorbeeld aanvalshoek (AoA) evaluatietesten te doorlopen, en dit met groot succes. Precies om die reden wordt steeds beter duidelijk in hoeverre de computeranalyses kloppen en in hoeverre de werkelijkheid anders ligt dan verwacht. En op dit moment zijn er nog geen grote verassingen, ook niet bij de initiële metingen van de radarsectie (stealth eigenschappen). Daar bleek de F-35 namelijk beter te scoren dan gespecificeerd was, en is men ervan overtuigd dat de stealth eigenschappen zelfs nog bij mondjesmaat verbeteren naarmate de stealth-coating egaliseert door opgedane vlieguren.

De block 2A software is nog niet volledig getest, en block 2B wordt nu langzaam maar zeker gebruiksklaar gemaakt. Toch is Block 3I slechts een technische verfrissing van block 2B, waardoor het heel goed mogelijk is dat Lockheed met haar SSD team de vliegenveloppe al eerder uitbreidt, zeker gezien het Lockheed testteam dit met block 2A ook gedaan heeft. Block 2A heeft namelijk ook AoA restricties, maar toch heeft Lockheed deze testen reeds gedaan. Ook hebben er reeds een aantal interne en externe wapentesten plaatsgevonden, terwijl ook dit pas in de block 3 fase verwacht werd. Het is dus heel goed mogelijk dat Lockheed nu op versneld tempo specifieke software op testtoestellen installeert om de versnelde IOC-doelstelling van de USAF te bewerkstelligen. Wanneer dit gebeurt moet namelijk ieder onderdeel van de vliegenveloppe grondig getest en geëvalueerd zijn.

Ondertussen lopen er in de Verenigde Staten nu al meerdere jaren een redelijk aantal Nederlanders - van Luchtmachtpersoneel, specialisten tot studenten van verscheidene TU's - die stuk voor stuk zeer nauwkeurig in de gaten houden wat er gebeurt, goed gaat en niet goed gaat. In principe zouden de eerste voor de F-35A gekwalificeerde Nederlandse piloten nu ook moeten verschijnen, maar daar hoor je bijzonder weinig over, net als de vluchten van het tweede Nederlandse ("orange-wire") testkist. In zoverre bestaan er over de F-35A minder onzekerheden dan een "advanced" Super Hornet die nog geen enkele testvlucht heeft ondergaan. Het FY13 Weapon Procurement rapport geeft voor 26 F-18E/F Super Hornets een totale begrotingsverzoek van $2,18 miljard, met een verwachting van een order van 13 kisten in FY14. In het laatste begrotingsverzoek voor 2014 zijn die laatste 13 Super Hornets omgeruild voor Growlers, met 21 kisten voor $2 miljard. Daarmee komt er dus een vervroegd einde aan de aanschaf van Super Hornets, ondanks het feit dat bepaalde senatoren de USN er graag meer van ziet kopen - veelal om politieke redenen. Denken dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren is een heel ander verhaal. Denken dat de F-35C geheel geschrapt wordt is nog veel verder van de werkelijkheid.
pi_129774745
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 22:55 schreef SolDat het volgende:

[..]

Ik zeg helemaal niet te weten wat het toestel geheel en precies kan. Ik geef aan dat elke software block zijn restricties kent, zo ook block 3I, maar dat deze restricties zich beperken tot begrensde delen van de vliegenveloppe (Block 2A/B heeft supersonisch vlieg- & g-kracht limieten). Derhalve is een block 2A/B kist wel in staat om staat om bijvoorbeeld aanvalshoek (AoA) evaluatietesten te doorlopen, en dit met groot succes. Precies om die reden wordt steeds beter duidelijk in hoeverre de computeranalyses kloppen en in hoeverre de werkelijkheid anders ligt dan verwacht. En op dit moment zijn er nog geen grote verassingen, ook niet bij de initiële metingen van de radarsectie (stealth eigenschappen). Daar bleek de F-35 namelijk beter te scoren dan gespecificeerd was, en is men ervan overtuigd dat de stealth eigenschappen zelfs nog bij mondjesmaat verbeteren naarmate de stealth-coating egaliseert door opgedane vlieguren.

De block 2A software is nog niet volledig getest, en block 2B wordt nu langzaam maar zeker gebruiksklaar gemaakt. Toch is Block 3I slechts een technische verfrissing van block 2B, waardoor het heel goed mogelijk is dat Lockheed met haar SSD team de vliegenveloppe al eerder uitbreidt, zeker gezien het Lockheed testteam dit met block 2A ook gedaan heeft. Block 2A heeft namelijk ook AoA restricties, maar toch heeft Lockheed deze testen reeds gedaan. Ook hebben er reeds een aantal interne en externe wapentesten plaatsgevonden, terwijl ook dit pas in de block 3 fase verwacht werd. Het is dus heel goed mogelijk dat Lockheed nu op versneld tempo specifieke software op testtoestellen installeert om de versnelde IOC-doelstelling van de USAF te bewerkstelligen. Wanneer dit gebeurt moet namelijk ieder onderdeel van de vliegenveloppe grondig getest en geëvalueerd zijn.

Ondertussen lopen er in de Verenigde Staten nu al meerdere jaren een redelijk aantal Nederlanders - van Luchtmachtpersoneel, specialisten tot studenten van verscheidene TU's - die stuk voor stuk zeer nauwkeurig in de gaten houden wat er gebeurt, goed gaat en niet goed gaat. In principe zouden de eerste voor de F-35A gekwalificeerde Nederlandse piloten nu ook moeten verschijnen, maar daar hoor je bijzonder weinig over, net als de vluchten van het tweede Nederlandse ("orange-wire") testkist. In zoverre bestaan er over de F-35A minder onzekerheden dan een "advanced" Super Hornet die nog geen enkele testvlucht heeft ondergaan. Het FY13 Weapon Procurement rapport geeft voor 26 F-18E/F Super Hornets een totale begrotingsverzoek van $2,18 miljard, met een verwachting van een order van 13 kisten in FY14. In het laatste begrotingsverzoek voor 2014 zijn die laatste 13 Super Hornets omgeruild voor Growlers, met 21 kisten voor $2 miljard. Daarmee komt er dus een vervroegd einde aan de aanschaf van Super Hornets, ondanks het feit dat bepaalde senatoren de USN er graag meer van ziet kopen - veelal om politieke redenen. Denken dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren is een heel ander verhaal. Denken dat de F-35C geheel geschrapt wordt is nog veel verder van de werkelijkheid.

Dat over de F/A 18 E/F Advanced Super Hornet was alleen nog een idee als het niks zou worden met de F 35 JSF. Ik had mij daar inmiddels al van afgestapt. Ook de USN houdt dit in het achterhoofd.

Over dat er al wat Nederlanders rond liepen in de VS vanwege de F 35 was mij ook al duidelijk, maar het ging mij vooral om het feit dat een Nederlandse testpiloot zijn oordeel kon geven maar die zijn er niet.

Daarnaast over de eisen van het toestel, zoals ik die artikelen las in de links ziet het er allemaal heel goed uit en ben je snel voor de JSF, maar wel met een gevoel in je achterhoofd dat het Pentagon of Lockheed Martin of wie dan ook de eisen naar beneden heeft gesteld en dat zorgt toch voor onzekerheid. Het woord 'will' viel mij er ook op. En als je dan uiteindelijk naar het totaalplaatje gaat kijken zijn er toch een heleboel problemen.
Als dalijk echt zal blijken dat de JSF het beste toestel is en we gaan hem kopen.
Houd Nederland dan nog wel een volwaardige Luchtmacht open.?

Ik denk dat jij mijn vraag inmiddels wel hebt beantwoord dat je voor de JSF bent een door de aantal jaren heen kan aanvullen.

Je hebt ook met je stukjes tekst en artikelen mij op een ander standpunt gezet MAAR er blijft een hoop onzekerheid. En waarom halen ze de eisen naar beneden als uit deze berichten TOCH blijkt dat het zo'n goed toestel is??? En naast wat nu allemaal tot spraak is gekomen zijn er nog meer problemen hè...

Maar dan toch nog een vraag aan jou ( een andere! )

Wat als het niks wordt met de JSF en het Pentagon zegt stoppen. Wat zou jij dan doen.
Een ander toestel nemen, oudere toestellen opknappen, of het JSF project overnemen????


[ Bericht 1% gewijzigd door Conclusion op 07-08-2013 01:09:53 ]
pi_129774833
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 22:55 schreef SolDat het volgende:

[..]

Zoals ik er NU over denk zou ik het toestel wel nemen. Maar dan niet voor de prijs. :{
pi_129777566


[ Bericht 100% gewijzigd door Conclusion op 07-08-2013 01:08:20 ]
pi_129779755
Laat ik beginnen met de ietwat curieuze stelling dat "het naar beneden stellen van de eisen" in de huidige context van het F-35 trainingsprogramma een lichtelijk overdreven beschrijving is. Tuurlijk, het naar beneden bijstellen van een tweetal KPPs (Key Performance Parameters: supersonische acceleratie & aanhoudende g-krachten tijdens het manoeuvreren) lijkt op het eerste gezicht op het ernstige tekortschieten van het huidige aerodynamische ontwerp, maar komt niet geheel onverwacht en is geen onbekend fenomeen.

Ten eerste is het hoofddoel van ieder testprogramma het opsporen van tekortkomingen zodat deze vervolgens verholpen kunnen worden. Zolang tekortkomingen verholpen kunnen worden, is het vinden van tekortkomingen eigenlijk positief nieuws en een succes voor het testprogramma. Wanneer tekortkomingen niet te verhelpen zijn, is het de vraag in hoeverre deze storend zijn voor de operationele prestaties van het toestel. In het geval van supersonische acceleratie spelen vele factoren mee en is de degradatie van +8 seconde op een <55 seconde "threshold" (F-35A) en zelfs +43 seconde op een <65 seconde "threshold" (F-35C) tussen 0,8 en 1,2 mach snelheden weinigzeggend. Daar waar de media naar de bovengenoemde data kijkt en een behoorlijke toename ziet, zal een testteam juist in termen van snelheid naar de gespecificeerde tijden kijken. Zo kan het heel goed zijn dat in een ander vliegprofiel (minder/meer peut, wapens, hogere vlieghoogte) de tekortkomingen nog veel groter zijn of juist helemaal niet bestaan. Het is heel goed mogelijk dat van 0,8 mach t/m 1,1 mach alles goed verloopt, maar dat er vanaf 1,1 mach vertraging opspeelt. De snelheid-tijd curve is namelijk niet-lineair, waardoor het zo maar zo kan zijn dat de acceleratie op een bepaalde snelheid sterk afneemt. In dat geval is het veel belangrijker om te kijken op welke snelheid de F-35 na het verstrijken van de "threshold" (55 dan wel 65 seconde) kan vliegen, en in hoeverre een mogelijke snelheidstekort een probleem is. Op zo'n manier wordt een nieuwe kist aan evaluaties onderworpen, en op zo'n manier moet men dus ook naar dergelijke OT/DT rapporten kijken wanneer deze worden uitgebracht (-wat overigens alleen in de V.S. zo publiekelijk en toegankelijk gebeurt).

De mate van dat probleem, als er al een is, wordt op een groot aantal manieren bekeken en kan op een groot aantal manieren worden opgelost. Een herontwerp is een drastische oplossing die dan snel ter gedachten schiet, maar is lang niet altijd nodig. Zo is een nieuwe, krachtigere motor een oplossing, maar ook het aanpassen van de vliegtactieken zoals deze in eerdere toestellen gebruikt worden. Stealth en een grotere detectie-afstand zijn zo twee snel benoembare voordelen die een F-35 tegenover een mogelijke opponent heeft die gebruikt kunnen worden om het verlies van 0,7G in zijn draaiprestaties te compenseren. Daar komt bij dat, zoals reeds aangegeven, de KPPs gebaseerd zijn op een onbelaste F-16 en een onbelaste F-18 die in een daadwerkelijke vlucht/missie/manoeuvre altijd bewapend zullen zijn (al is het maar met externe peut om te voorkomen dat ze na dertig minuten door brandstofgebrek uit de lucht donderen). Lockheed heeft dit al meerdere malen aangegeven, maar heeft zich daar tegelijkertijd niet door laten afleiden. Het aanpassen van KPPs is namelijk geen fenomeen waar enkel de F-35 mee in aanraking komt. De F-15, de E/F Super Hornet en zelfs de F-22 hebben in hun testperiode niet alle KPP's weten te halen, waarbij de F-22 zelfs in 2008 nog lang niet aan alle KPPs voldeed. Soms worden deze degradaties later verholpen, vaker gebeurd dit niet en leert men er mee leven. Zolang er in het Pentagon, de partnerlanden en bij Lockheed geen dramatisch negatieve veroordelingen worden geuit, heb ik er nog altijd vertrouwen in. Wat dat betreft maak ik mij als 'conservatieveling' meer zorgen om het wantrouwen over het blinde vertrouwen in technologische vernuftigheden (bijv. het ontbreken van een HUD) die onder piloten heerst dan de huidige kritiek die nu zo vaak in de media voorbij komt.

[ Bericht 0% gewijzigd door SolDat op 07-08-2013 13:11:55 ]
pi_130034600
quote:
Hij is Amerikaans en als de JSF niet doorgaat een betere optie dan de Saab Gripen.
;)
Waarom is Amerikaans per definitie beter? Beter dan de Amerikaanse F-35???

Onzin. Russen worden het niet, geef mij dan maar Frans. Daar heb ik meer vertrouwen in dan in die (ondertussen) Amerikaanse rommel.

Als die Amerikanen laten zien dat ze wel een goed toestel kunnen maken, binnen het budget en op tijd, dan bedenk ik me misschien. In de tussentijd is een toestel dat al bestaat en werkt een betere keus. En dan liever Europees, en een stuk recenter.
pi_130111924
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:42 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Alsof een project van fatsoenlijke omvang in die sector op tijd en binnen budget is.
Vandaar: "een toestel dat al bestaat".

Ik doe zelf (meestal IT) projecten, ik weet precies hoe het werkt.
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 04:26:01 #141
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_130120198
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:42 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Alsof een project van fatsoenlijke omvang in die sector op tijd en binnen budget is.
Inderdaad.

Het grootste pijnpunt is dat de F35 vreselijk duur is. En soms (persoonlijke mening) kun je dan best voor goedkoper gaan, ookal lever je dan mischien in op features of performance hier en daar.

Het blijft natuurlijk wel de Nederlandse bevolking die het geld op moet hoesten.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_130135653
Lijkt erop dat de F-35A uit de race ligt in Zuid-Korea, wegens te duur. Gaat nu tussen Eurofighter en F-15SE. Verrassend nieuws vind ik toch wel.
pi_130161432
Vandaag artikel in De Standaard over de (waarschijnlijke) aankoop van F-35's door België. De beslissing zal niet meer zo lang op zich laten wachten, en zal wsl genomen worden door de volgende regering in 2014. De kans bestaat dat de aankoop ism Nederland zal gebeuren, op vraag van NL, om de kosten voor beide partijen te drukken.

(Betalend) artikel: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130816_00695507
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 17 augustus 2013 @ 12:27:47 #144
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_130161688
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 12:15 schreef lolcat8811 het volgende:
Vandaag artikel in De Standaard over de (waarschijnlijke) aankoop van F-35's door België. De beslissing zal niet meer zo lang op zich laten wachten, en zal wsl genomen worden door de volgende regering in 2014. De kans bestaat dat de aankoop ism Nederland zal gebeuren, op vraag van NL, om de kosten voor beide partijen te drukken.

(Betalend) artikel: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130816_00695507
Hmm, gezien de historie mbt de aankoop van de F-16 zou dit niet echt als een verrassing komen.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_130346509
F-35 Support Costs Fall 22%, Pentagon Manager Estimates

A fleet of Lockheed Martin Corp. (LMT)’s F-35 fighters will cost $857 billion over 55 years to operate and support, 22 percent less than previously estimated, according to the head of the Pentagon office developing the plane.

The new estimate reflects the aircraft’s performance in 5,000 test flights over 7,000 hours, Air Force Lieutenant General Christopher Bogdan, the Defense Department’s program manager for the F-35, told the Senate Armed Services Committee in written answers last month that haven’t been made public until now.

“The previous cost estimate did not factor in this new knowledge,” Bogdan said.

Operating costs include expenses from spare parts to repairs and fuel. Officially, the Pentagon’s estimate remains $1.1 trillion, a two-year-old projection developed by the Pentagon’s independent cost-assessment office.

lees hier verder
http://www.bloomberg.com/(...)nager-estimates.html
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:22:05 #146
132191 -jos-
Money=Power
pi_130409560
quote:
Volgens Bonis is tussen de coalitiepartners ook reeds op het hoogste niveau afgesproken dat Nederland dit najaar definitief zal kiezen voor het JSF-gevechtsvliegtuig als opvolger van de F16, hoewel is gezegd dat Defensie eerst nog met een visie moet komen over de toekomst van de krijgsmacht.

"Het is reeds nu overduidelijk dat de JSF er komen gaat. Het is, wederom, een concessie van de PvdA aan de VVD."
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)id-door-vvd-bepalen/
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:34:41 #147
104871 remlof
Europees federalist
pi_130409737
quote:
Doodzonde, zitten we 40 jaar aan dat veel te dure kuttoestel en aan de Amerikanen vast.
Ik mag toch hopen dat de PvdA er heel veel voor terugkrijgt.
pi_130446714
Het was altijd al een 'gelopen race'. Je moet het gewoon zien als een vorm van belasting. Met Nederland als wingewest voor de Amerikaanse Big Brother. Je schuift een fiks deel van je verdiensten richting VS, en krijgt er een doosje kralen voor terug.
"Niets doet meer kwaad in een staat dan dat men list voor wijsheid houdt." (Francis Bacon)
pi_130853037
PvdA laat weer eens zien hoeveel ruggegraat ze nog heeft...

quote:
Geen obstakels meer voor JSF
Update: donderdag 5 sep 2013, 16:48

De PvdA laat zijn verzet tegen de JSF als opvolger van de F16 varen. Volgens goed ingevoerde bronnen in Den Haag is daarmee de kans groot dat het kabinet nog deze maand een besluit neemt over de aanschaf van 35 toestellen.

Daarmee komt waarschijnlijk een einde aan een discussie die Den Haag al jaren bezighoudt. In 2002 besloot het kabinet- Kok dat Nederland zou meedoen aan de bouw van de nieuwe straaljager, maar dat hoefde niet zonder meer te betekenen dat Nederland de JSF ook zou kopen.

Daarna werden vaak grote vraagtekens gezet bij het project, dat gepaard ging met financiële tegenvallers.
bron: NOS
pi_130854472
Een iets uitgebreidere versie
http://nos.nl/artikel/548081-geen-obstakels-meer-voor-jsf.html

Het is nog steeds onder voorbehoud
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')