Bron: Eenvandaag.quote:“Doorrekeningen worden rond slechts één kandidaat gemaakt”
02-07-2013 Web only
Redactie Johann de Graaf
Vliegtuigbouwer Saab is buitenspel gezet in de Nederlandse zoektocht naar een vervanger van F-16. Dat laat Saab EenVandaag weten. De Zweedse vliegtuigbouwer stuurde dinsdag een brief naar de Tweede Kamer waarin het zijn teleurstelling over de gang van zaken bij het Ministerie van Defensie beschrijft.
Volgens Saab wil Defensie geen nieuwe kandidatenvergelijking en bovendien, zo laat Saab weten, wordt er rond één kandidaat doorrekeningen gemaakt: De Amerikaanse F-35. Daardoor staan concurrenten buitenspel, vindt Saab. Saab wil de Gripen NG aan Nederland verkopen.
De Zweedse vliegtuigbouwer had halverwege mei een gesprek met het ministerie van Defensie, waarbij Saab kreeg te horen dat Defensie op basis van open bronnen de concurrenten met elkaar vergeleek. Saab bood in het gesprek onder meer een gratis testfase aan, de uitruil van geheime informatie en een vaste, bindende prijs voor een serie Gripens.
Weken later kreeg Saab te horen dat het ministerie van Defensie dezelfde conclusies van de kandidatenvergelijking uit 2008 aanhoud (de F-35 als beste vervanger van de F-16) en dat er geen verdere ontmoetingen met de Zweedse vliegtuigbouwer nodig waren. Campagneleider Eddy De La Motte: “De conclusie die het Parlement van het Defensie gepresenteerd krijgt is niet op basis van de feiten”.
Het Ministerie laat in een reactie weten geen commentaar te kunnen geven. Volgens een woordvoerder wordt er hard gewerkt aan de toekomstvisie van de Krijgsmacht waar de vervanging van de F-16 onderdeel van is, en kan er gedurende het proces nog niets worden gezegd over een keuze voor een vliegtuig. Later dit jaar maakt Defensie de definitieve keuze voor de opvolger van de verouderende F-16 bekend.
Dat valt natuurlijk niet te bewijzen, maar het zou mij niets verbazen als er met geld geschoven is naar figuren als Berlijn en Van Baalen.quote:Op zondag 7 juli 2013 11:41 schreef Nemephis het volgende:
Wie zou er achter de schermen een zak geld hebben gekregen, dat de concurrenten niet eens een te onderzoeken optie zijn geweest?
Zesjes-cultuur.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 17:59 schreef Disorder het volgende:
[..]
Wow. Dus feitelijk functioneert het ding nauwelijks omdat ze bij Lockheed Martin een alles-in-één toestel wilden bouwen, waardoor het nergens in uitblinkt. Sterker nog. Het is een matig toestel. Dus dat kopen we dus
quote:The U.S.'s Stealth Fighter Is Too Heavy and Slow,
So the Pentagon Made Its Performance Tests Easier
The Pentagon's pursuit of the Lockheed Martin F-35 stealth fighter jet has been a heartbreaking one. If you're a tax payer, the program's estimated $1 trillion price tag probably breaks your heart a little bit. If you're an aviation enthusiast, the constant whittling away of the do-it-all aircraft's features, which in many cases actually amounts to adding weight and taking away maneuverability, must hurt a little bit, too.
If you're just an everyday American, though, you should be downright shattered that after a decade and a fortune spent, the F-35 will actually be more vulnerable than the aircraft it's replacing. At this point, the Pentagon is literally rewriting its rulebook so that the dumbed-down super jet will pass muster.
The Defense Department's annual weapons testing report reveals that the military actually adjusted the performance specifications for the consistently-underperforming line of F-35 fighter jets. In other words, they couldn't get the jets to do what they were supposed to do, so they just changed what they were supposed to do.
"The program announced an intention to change performance specifications for the F-35A, reducing turn performance from 5.3 to 4.6 sustained g’s and extending the time for acceleration from 0.8 Mach to 1.2 Mach by eight seconds," reads the report drafted under J. Michael Gilmore, the Pentagon’s Director of Operational Test and Evaluation. (The F-35A is the standard model, so to speak, that the Air Force will use. The line also includes the F-35B, the Harrier-like vertical landing version built for the Marines, and the F-35C, a Navy version that's optimized for aircraft carrier takeoffs and landings.)
To put it bluntly, the Pentagon's new trillion-dollar fighter jet doesn't go a fast as it should, doesn't turn as sharp as it should and doesn't handle as nimbly as it should. This is bad news, explains Wired's David Axe. "For the pilots who will eventually take the F-35 into combat, the JSF’s reduced performance means they might not be able to outfly and outfight the latest Russian- and Chinese-made fighters," writes Axe. "Even before the downgrades, some analysts questioned the F-35′s ability to defeat newer Sukhoi and Shenyang jets." That all sounds like bad news, doesn't it? If our expensive new jets can't beat the Russians or the Chinese, who can we fight? I'm pretty sure al Qaeda doesn't have an air force.
The good news in the new Pentagon report is that... well, there is no good news, really. Not only have the requirements been adjusted down to make up for the F-35's poor performance, but a series of problems with the plane's software and safety measures hint at future downgrades to the jet, including adding on heavy hardware that will make the planes even more sluggish. That's what you get when you try to design a single plane to do everything–ironically enough, which was done partly to cut development costs. At least they still look cool:
Ik hoop echt dat Defensie dit soort dingen ook leest..... Soms twijfel ik daar wel eens aan.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:57 schreef Nemephis het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
bron artikel
bron foto
Gewoon de eisen verlagen om eraan te kunnen voldoen.. is ook een manier natuurlijk.
Misschien kunnen ze o.a. Sukhoi vragen om ook slechtere toestellen te maken zodat de JSF tenminste nog een kleine kans heeft in een gevecht...
Eerst antwoord op jou vraag : Dat komt vooral omdat het een internationaal doeleinde heeft.quote:Op maandag 22 juli 2013 03:16 schreef Palaiologos het volgende:
Russische PAK-FA (T-50) straaljagers zouden al in 2016 in dienst in de VVS moeten komen, hoewel ik dat een beetje te optimistisch vind als getal is het toch geen al te lange ontwikkel periode (Vergelijkbaar met de F-22 meen ik)
Waarom moet het met de JSF dan zo lang duren? Ik ben absoluut een voorstander van de JSF, maar door alle overruns en de steeds hoger wordende prijs denk ik wel dat we ook serieus moeten kijken naar andere toestellen. Saab Gripen NG is leuk en wel, maar dit is ook een niet bestaande vliegtuig op het moment. Wil onze Luchtmacht nog iets voorstellen dan moeten we ook echt met een schuin oog gaan kijken naar andere toestellen.
Blijven we in zandbakken opereren, dan kunnen we net zo goed kappen met het hele straaljager gedoe en gewoon wat Turbo-props aanschaffen.
Defensie heeft de kop jaren geleden in het zand gestoken en is niet van plan om die er uit te trekken. De JSF komt, hoe f*cked up dat toestel uiteindelijk ook wordt. Gewoon.. omdat ze daar bij defensie een hard plassertje van krijgen, niet omdat ze het landsbelang voorop stellen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 09:33 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat Defensie dit soort dingen ook leest..... Soms twijfel ik daar wel eens aan.
Mee-eens, volgens mij zit ieder land dat in het JSF-programma zit op elkaar te wachten dat de eerste zijn middelvinger opsteekt naar Amerika... tja... wie gaat dat opzich nemen..quote:Op zaterdag 27 juli 2013 07:43 schreef breaky het volgende:
Wat moet je er van zeggen:
Niemand durft echt de knoop door te hakken door de vele kritiek op het toestel...maar niemand wil ook de koop afzeggen en daardoor degene zijn die een lange middelvinger naar de Amerikanen opsteekt.
Dit soort besluiteloosheid is funest en kost geld.
Wat dat betreft zou politiek gezien nog zo'n onthulling als van Snowden goed uitkomen. Of dat er nieuws over smeergeld naar buiten komt m.b.t. de JSF - dat heb je altijd wel bij dergelijke grote projecten. Kortom, dat het politiek salonfähig wordt om ronduit over afzeggen van de JSF te spreken.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 15:17 schreef Conclusion het volgende:
[..]
Mee-eens, volgens mij zit ieder land dat in het JSF-programma zit op elkaar te wachten dat de eerste zijn middelvinger opsteekt naar Amerika... tja... wie gaat dat opzich nemen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |