Ik ben het met je eens, dat voor de gevraagde taken een A-10 de beste keus zou zijn. Dat vinden de Amerikanen zelf ook, daarom blijft hij tot 2048 in dienst. Maar:quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:39 schreef thesystem het volgende:
Je koopt niet alleen een vliegtuig maar ook alles erom heen.
Je zult je grond personeel volledig moeten her-opleiden.
Je piloten zul je volledig moeten her-opleiden van een amerikaanse kist naar een franse kist.
Je verliest dan je opleidingsplekken in de VS waar je van rookie tot volledige f16 piloot wordt opgeleid.
Je zult nieuwe grond uitrusting moeten kopen.
Je tanker of de kist moet worden aangepast ivm boom / drogue
Wat? Beste keus? Hoe kom je daar nu toch bij?quote:Op vrijdag 20 september 2013 15:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
Waarom geen Rafale? Dat is op dit moment de beste keus.
Die viel initieel af omdat hij veel duurder zou zijn en minder zou kunnen dan een F-35, maar dat is dus ondertussen drastisch veranderd.
Hij zegt toch op dit moment. Van alle toestellen die je vandaag de dag 'van de plank kan kopen' idd de beste keus.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:38 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Wat? Beste keus? Hoe kom je daar nu toch bij?
misschien van dit jaar ja, maar dat lijkt me echt een aparte termijn.quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:55 schreef Radegast het volgende:
[..]
Hij zegt toch op dit moment. Van alle toestellen die je vandaag de dag 'van de plank kan kopen' idd de beste keus.
Die passen niet in de shelters, als we flappie mogen geloven. Hihaho.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:04 schreef Pumatje het volgende:
[..]
misschien van dit jaar ja, maar dat lijkt me echt een aparte termijn.
Van mijn leven niet zou ik voor Frans materieel kiezen. Never.
De F-15se of de F-18/e is een veel en veel betere keus.
Nog liever 500 jaar wachten op vliegende schotels dan de Rafale.
Ieder zijn ding.quote:Op vrijdag 20 september 2013 17:04 schreef Pumatje het volgende:
[..]
misschien van dit jaar ja, maar dat lijkt me echt een aparte termijn.
Van mijn leven niet zou ik voor Frans materieel kiezen. Never.
De F-15se of de F-18/e is een veel en veel betere keus.
Nog liever 500 jaar wachten op vliegende schotels dan de Rafale.
De USA verzorgd al jaren de opleiding voor onze F16 en heli vliegers. Na de EMVO gaan de vliegers naar de states waar ze een volledig programma doorlopen. Zouden we de Rafale aanschaffen zal de training dus op 2 plaatsen moeten worden gegeven. Tevens dus andere aanpak van training en eventueel taal problemen in Frankrijk (geen geintje...)quote:Op vrijdag 20 september 2013 16:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
En een F-35 is net zo NATO-compatible en nieuw als een Rafale. Dus die laatste punten van je gelden voor beide toestellen:
-Zowel Frankrijk als de USA verzorgen opleidingen.
-Beide toestellen vereisen nieuwe ammunitie en onderhoudstoestellen.
Ik heb geen idee wat Nederland heeft aan tanktoestellen.
Op die manier. Ja, goede punten.quote:Op vrijdag 20 september 2013 18:47 schreef thesystem het volgende:
[..]
De USA verzorgd al jaren de opleiding voor onze F16 en heli vliegers. Na de EMVO gaan de vliegers naar de states waar ze een volledig programma doorlopen. Zouden we de Rafale aanschaffen zal de training dus op 2 plaatsen moeten worden gegeven. Tevens dus andere aanpak van training en eventueel taal problemen in Frankrijk (geen geintje...)
De F35 kan gewoon de standaard bewapening van de F16 blijven gebruiken.
Het grote verschil kwa onderhoud mbt de Rafale is de aanpak. We zijn gewend dit op een bepaalde manier te doen volgens bepaalde handleidingen. De handleidingen zullen volgens de zelfde wijze worden geschreven voor de F35 als voor de F16. Bij de Rafale is dit dus afwachten.
Kwa tanker hebben we de KDC-10, welke over een boom beschikt.
Nee dat kan niet en dat is ook één van de redenen waarom die niet gekozen is.quote:Op vrijdag 20 september 2013 19:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Op die manier. Ja, goede punten.
Maar volgens mij is de bewapening van de F-35 zeer beperkt (slechts een paar modellen passen in de bays), terwijl je veel van de F-16 raketten en bommen zo onder de Rafale kunt hangen. Maar je kunt op de F-35 nog wel een paar andere raketten en bommen extern hangen.
En hoe kom je aan die wijsheid? Ik zie nergens een flight manual op internet van beide jets?quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
- De Rafale is veel sneller en wendbaarder.
10 Jaar geleden is 10 jaar geleden en niet nu, die F35 is dan misschien niet wendbaarder en sneller dan de Rafale ( moeten we nog maar zien ), maar in elk ander opzicht is de F35 veel beter. Ik snap niet waar jij dat vandaan haalt, er zit inmiddels voortgang in het JSF-Project en ze zijn verder dan je denkt.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
Toch jammer. De Rafale is gewoon een veel beter toestel dan de F-35.
Ja, de F-35 zoals hij 10 jaar geleden op papier werd verkocht was vergelijkbaar en goedkoper. Maar ondertussen:
- De Rafale is goedkoper.
- De Rafale is veel sneller en wendbaarder.
- De radar en cockpit zijn vergelijkbaar.
- De Rafale heeft een hele goede ECM en missile-defense, de F-35 heeft niets.
- De Rafale heeft qua prestaties vergelijkbare specs als een Su-30 (behalve kruissnelheid en brandstofreserve), dus ongeveer het dubbele in alles van een F-35.
- De Rafale kan net zoveel raketten meenemen als een Su-30 en half zoveel bommen (het halve gewicht), dat is 3-4 keer zoveel als een F-35.
Maar politiek is veel belangrijker in deze grote aankopen.
4.7g......quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
4.7g tegen 9g? Mach 1.4 tegen mach 1.9?
Maar inderdaad, om de specs te bepalen (vooral van de F-35) kun je het beste verschillende bronnen raadplegen en die gegevens middelen. Niemand publiceert ze gewoon.
En filmpjes zoals een Rafale piloot die 11g overleeft zeggen ook wat.
Welke bronnen? Er is maar 1 valide bron en dat is t TO 1F-35A-1quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
4.7g tegen 9g? Mach 1.4 tegen mach 1.9?
Maar inderdaad, om de specs te bepalen (vooral van de F-35) kun je het beste verschillende bronnen raadplegen en die gegevens middelen. Niemand publiceert ze gewoon.
En filmpjes zoals een Rafale piloot die 11g overleeft zeggen ook wat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |