abonnement Unibet Coolblue
pi_127729122
Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen. Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meld je in dit topic. Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen.

Newbierit 2013!

Meld je in onderstaand topic aan voor de FOK!meet der motornieuwelingen!

Motorrijders newbierit!

De lessers

Cobratjuh Eerste les: 06-04-2013 Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool:Top Les, Enschede Lesmotor: Honda CB500

espnl Eerste les: 15-09-2012 Theorie: 24-10-2012 AVB: 16-11-2012 AVD: 14-12-2012 Rijschool: Clarien Lesmotor: Honda CBF 500

nlboy Eerste les: 15-03-2013 Theorie: 12-04-2013 AVB: 02-05-2013 AVD: 11-07-2013 Rijschool: Verkeersschool Kennedy, Amsterdam Lesmotor: Suzuki gladius 650

Poem Eerste les: 12-06-2013, Theorie: n/a AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: n/a Lesmotor: Honda CBF500

sanger Eerste les: 28-07-2012 Theorie: 21-08-2012 AVB: n/a AVD: n/a Rijschool: Rijschool Donald, Purmerend Lesmotor: Kawasaki ER5

Wokkel1982 Eerste les: 13-10-2012 Theorie: 08-11-2012 AVB: 23-11-2012 AVD: 18-12-2012 Rijschool: Mike motoropleidingen, Tilburg Lesmotor: Kawasaki ER-5

Bijzondere verrichtingen op Youtube:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige sites:

Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/

*O* Geslaagden 2009 *O*
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009

*O* Geslaagden 2010 *O*
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010

*O* Geslaagden 2011 *O*
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011

*O* Geslaagden 2012 *O*
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012

*O* Geslaagden 2013 *O*
Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013

Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR (mod.gif) met je gegevens of aanpassingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Anne op 01-08-2013 21:56:56 ]
pi_127729409
Gefeliciteerd Tommzzz met het behalen van je rijbewijs *O* !

Krijgen we nog een verslagje van je AVD-examen :P ? Hoe ging 't?
  donderdag 13 juni 2013 @ 10:50:00 #3
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_127742820
Gisteravond les gehad en ging weer lekker. :)

Zijn naar een parkeerplaats gereden, een paar dorpen verderop. Daar heb ik de snelle slalom en de priciziestop geoefend.
Stop ging vrijwel meteen best goed, net slalommen had ik wat moeite. Zoals iemand in het vorige topic vertelde, heeft mijn instructeur de oefening voor gedaan met mij achterop. Ik kon precies voelen wat ik moet doen en daarna ging het ook gelijk een stuk beter. :)

Heb gisteren onderweg naar en van de parkeerplaats 65km/u gereden en dat voelde goed!

Aanstaande dinsdag heb ik mijn volgende les en dan mag ik op een zwaardere motor.

Kan nu al niet meer wachten, ik vind het zó tof! :D

Ben ook benieuwd naar het verhaal van Tommzzz. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Poem op 13-06-2013 10:59:19 ]
pi_127743181
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2013 10:50 schreef Poem het volgende:
Gisteravond les gehad en ging weer lekker. :)

Zijn naar een parkeerplaats gereden, een paar dorpen verderop. Daar heb ik de snelle slalom en de priciziestop geoefend.
Stop ging vrijwel meteen best goed, net slalommen had ik wat moeite. Zoals iemand in het vorige topic vertelde, heeft mijn instructeur de oefening voor gedaan met mij achterop. Ik kon precies voelen wat ik moet doen en daarna ging het ook gelijk een stuk beter. :)

Heb gisteren onderweg naar en van de parkeerplaats 65km/u gereden en dat voelde goed!

Aanstaande dinsdag heb ik mijn volgende les en dan mag ik op een zwaardere motor.

Kan nu al niet meer wachten, ik vind het zó tof! :D

Ben ook benieuwd naar het verhaal van Tommzzz. :)
Herkenbaar, dat had ik ook bij elke les toen ik nog aan het lessen was :D
pi_127748046
Ik kan ook niet wachten totdat ik mag beginnen. Het vervelende is alleen dat ik niet weet wanneer dat is. Is volledig afhankelijk van het vinden van een nieuwe baan -O-
En dat kan volgende maand zijn, of over een half jaar.

Wachten is kut, en al helemaal als je niet weet hoelang :(

Maar goed, één ding is zeker: het rijbewijs en de motor gaan er sowieso komen :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127749129
quote:
6s.gif Op donderdag 13 juni 2013 11:02 schreef Tankiej het volgende:

[..]

Herkenbaar, dat had ik ook bij elke les toen ik nog aan het lessen was :D
Alleen zo kut als je dan tussendoor even een AVD les hebt gehad en dan toch weer verder moet aan die AVB ellende :')

Tevens, Poem, bij slalom helpt het heel er om een meter of 5 achter de laatste pion te kijken. JE gaat naar waar je kijkt. Kijk je teveel naar de pionen, rij je er gegarandeerd over heen. Kijk je te dicht voor je, gaat de motor nerveus rijden.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  donderdag 13 juni 2013 @ 14:57:43 #7
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_127751398
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 13:58 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Alleen zo kut als je dan tussendoor even een AVD les hebt gehad en dan toch weer verder moet aan die AVB ellende :')

Tevens, Poem, bij slalom helpt het heel er om een meter of 5 achter de laatste pion te kijken. JE gaat naar waar je kijkt. Kijk je teveel naar de pionen, rij je er gegarandeerd over heen. Kijk je te dicht voor je, gaat de motor nerveus rijden.
Tot nu toe vind ik AVB niet erg, want ik wil het allemaal kunnen! En die oefeningen zijn er nu eenmaal niet voor niets, denk ik dan maar.

En ik ben niet één keer over een pilon heen gereden, bij mij zat de moeilijkheid meer in het "sturen vanuit de heupen". Twee pilonnen vooruit kijken lukte wel. :)

Maar bedankt voor je tips. :)
pi_127751692
Is dat schakelen eigenlijk moeilijk als je nog nooit een schakelbrommer gereden hebt vroeger? :@
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 13 juni 2013 @ 15:22:10 #9
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_127752286
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
Is dat schakelen eigenlijk moeilijk als je nog nooit een schakelbrommer gereden hebt vroeger? :@
Nee, valt wel mee. :)
Ik heb ook nooit schakelbrommer gereden, zelfs geen scooter, gewoon altijd gefietst, en ik had het vrij vlot onder de knie.
Maak je er geen zorgen om, je zal zien dat je het zo oppikt. :)
pi_127752336
Thanks, een zorg minder *)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127752783
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2013 14:57 schreef Poem het volgende:

[..]

Tot nu toe vind ik AVB niet erg, want ik wil het allemaal kunnen! En die oefeningen zijn er nu eenmaal niet voor niets, denk ik dan maar.

En ik ben niet één keer over een pilon heen gereden, bij mij zat de moeilijkheid meer in het "sturen vanuit de heupen". Twee pilonnen vooruit kijken lukte wel. :)

Maar bedankt voor je tips. :)
Sturen vanuit de heupen gaat ook makkelijker als je verder weg kijkt :) Je blijft dan met je lichaam rechtop, en dan moet je wel. Ben je ook eens bewust van wat je (ondanks het sturen met de heupen) doet met het stuur van je motor. Je kunt op een motor countersteering gebruiken. Duw je links tegen het stuur, valt de motor scherp naar links. Druk je vervolgens rechts tegen het stuur, richt ie zich weer op. In principe stuurt ie dus precies de andere kant op, als hoe jij het stuur beweegt. Je kunt zo heel scherp sturen terwijl je zelf rechtop zit. Met je heupen kun je dan de motor controleren zodat ie niet te ver valt en mooi stabiel blijft.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
Is dat schakelen eigenlijk moeilijk als je nog nooit een schakelbrommer gereden hebt vroeger? :@
Dat verschilt per persoon. Maar als je weet hoe je een auto schakelt, kun je dat op een motor ook. De bediening is wat anders, maar hij is zowaar logischer dan in een auto mijn insziens vanwege de sequentiele bak. Je zult er even wat gevoel voor moeten krijgen, maar moeilijk is het niet.

Ook de logica van één omlaag, rest omhoog (dus: 1-N-2-3-4-5-6) zal je dan snel genoeg duidelijk worden. Ik hoor namelijk wel eens dat mensen het vreemd vinden dat de neutraal niet helemaal onderin zit.

Maar goed, ik zou me over dat schakelen geen zorgen maken :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_127753055
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:35 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Sturen vanuit de heupen gaat ook makkelijker als je verder weg kijkt :) Je blijft dan met je lichaam rechtop, en dan moet je wel. Ben je ook eens bewust van wat je (ondanks het sturen met de heupen) doet met het stuur van je motor. Je kunt op een motor countersteering gebruiken. Duw je links tegen het stuur, valt de motor scherp naar links. Druk je vervolgens rechts tegen het stuur, richt ie zich weer op. In principe stuurt ie dus precies de andere kant op, als hoe jij het stuur beweegt. Je kunt zo heel scherp sturen terwijl je zelf rechtop zit. Met je heupen kun je dan de motor controleren zodat ie niet te ver valt en mooi stabiel blijft.

[..]

Dat verschilt per persoon. Maar als je weet hoe je een auto schakelt, kun je dat op een motor ook. De bediening is wat anders, maar hij is zowaar logischer dan in een auto mijn insziens vanwege de sequentiele bak. Je zult er even wat gevoel voor moeten krijgen, maar moeilijk is het niet.

Ook de logica van één omlaag, rest omhoog (dus: 1-N-2-3-4-5-6) zal je dan snel genoeg duidelijk worden. Ik hoor namelijk wel eens dat mensen het vreemd vinden dat de neutraal niet helemaal onderin zit.

Maar goed, ik zou me over dat schakelen geen zorgen maken :)
Ik rij al ruim 18 jaar auto, altijd met handschakelbak, dus ruimschootse ervaring wat dat betreft :7

Ik pik dingen doorgaans erg snel op, en nu ik zie dat de 1 omlaag is, en de rest omhoog is, dan zal dat wel loslopen denk ik. Ik had namelijk geen idee hoe dat nu werkte op een motor, maar dat is me nu duidelijk.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127753222
Is niet zo moeilijk.

Linker hendel op het stuur is je koppeling, werkt exact hetzelfde als de voetkoppeling van een auto. Bij je linker voet zit de schakelpook. Als je die omlaag trapt, schakel je af. Duw je hem met je tenen omhoog, schakel je op. Dus opschakelen is gewoon met linkerhand de koppeling in, met de linkervoet dat ding omhoog duwen en koppeling weer op laten komen. Omlaag is hetzelfde alleen trap je dan de pook omlaag.

De reden dat de vrij tussen 1 en 2 zit, althans op straatmotoren, is dat je onbezorgd naar beneden kunt trappen voor de 1. Als je van zijn 2 naar beneden gaat, schiet hij namelijk niet in de vrij (kan wel, maar is lastig) en meteen in de 1. Dit voorkomt dat je onbedoeld in de vrij komt, wat kan betekenen dat je gewoon op je bek gaat als je hem niet meer trekkend kunt krijgen in een bocht. Van de 1 kun je vervolgens naar zijn vrij door een half tikje omhoog te geven. Duw je hem door, schiet ie gewoon in 2. En zo tot en met 6, aangezien de meeste motoren 6 versnellingen hebben.

Met name het sequentiele (schakelen altijd 1 omhoog of 1 omlaag, in plaats van zelf een versnelling moeten selecteren zoals in een auto) maakt het wat mij betreft nog makkelijker dan een auto schakelen. Al is dat natuurlijk ook niet moeilijk te noemen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_127753534
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:46 schreef BlackLining het volgende:
Is niet zo moeilijk.

Linker hendel op het stuur is je koppeling, werkt exact hetzelfde als de voetkoppeling van een auto. Bij je linker voet zit de schakelpook. Als je die omlaag trapt, schakel je af. Duw je hem met je tenen omhoog, schakel je op. Dus opschakelen is gewoon met linkerhand de koppeling in, met de linkervoet dat ding omhoog duwen en koppeling weer op laten komen. Omlaag is hetzelfde alleen trap je dan de pook omlaag.

De reden dat de vrij tussen 1 en 2 zit, althans op straatmotoren, is dat je onbezorgd naar beneden kunt trappen voor de 1. Als je van zijn 2 naar beneden gaat, schiet hij namelijk niet in de vrij (kan wel, maar is lastig) en meteen in de 1. Dit voorkomt dat je onbedoeld in de vrij komt, wat kan betekenen dat je gewoon op je bek gaat als je hem niet meer trekkend kunt krijgen in een bocht. Van de 1 kun je vervolgens naar zijn vrij door een half tikje omhoog te geven. Duw je hem door, schiet ie gewoon in 2. En zo tot en met 6, aangezien de meeste motoren 6 versnellingen hebben.

Met name het sequentiele (schakelen altijd 1 omhoog of 1 omlaag, in plaats van zelf een versnelling moeten selecteren zoals in een auto) maakt het wat mij betreft nog makkelijker dan een auto schakelen. Al is dat natuurlijk ook niet moeilijk te noemen.
Ik had het net al even gegoogled en dat ziet er eigenlijk heel simpel uit. Lijkt me meer een kwestie van er even aan wennen en er feeling voor krijgen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:06:02 #15
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_127753960
quote:
14s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:55 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ik had het net al even gegoogled en dat ziet er eigenlijk heel simpel uit. Lijkt me meer een kwestie van er even aan wennen en er feeling voor krijgen.
Alleen wat irritant als je van de 5 naar de 6 wilt en per ongeluk naar de 4 gaat :X
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:06:47 #16
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127753993
Zaterdag weer les. Morgen eerst maar eens een nieuwe broek halen, ik heb alleen nog maar een winterbroek en dat is niet te doen nu :P
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:23:53 #17
165197 Poem
Scotty doesn't know!!
pi_127754707
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:06 schreef Erasmo het volgende:
Zaterdag weer les. Morgen eerst maar eens een nieuwe broek halen, ik heb alleen nog maar een winterbroek en dat is niet te doen nu :P
Ik mag nu een kevlar pak van mijn moeder lenen. Erg warm, inderdaad!
Als ik geslaagd ben, wil ik mezelf trakteren op eigen gear. *O*
Maar is het wijs om als beginner in chaps te rijden?
pi_127754942
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:06 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Alleen wat irritant als je van de 5 naar de 6 wilt en per ongeluk naar de 4 gaat :X
Hoe krijg je dat voor elkaar?

Is jouw voet gehandicapt, of is de versnellingsbak van een Alp zo gaar?
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_127759932
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
Is dat schakelen eigenlijk moeilijk als je nog nooit een schakelbrommer gereden hebt vroeger? :@
Simpel. Ik ging ook meteen de eerste les de weg op, en dan weet je heen snel niet beter :P

Enige irritante is weten in welke versnelling je zit. Dat gaat/ging nog wel eens mis :P
pi_127766906
Mijn AVD examen verhaal:

De laatste echte les (blok van 2u) was zaterdag 8 juni. Ging op zich prima, maar bij het invoegen op de snelweg (klaverblad Heerenveen) ging het bijna mis. Een auto schoot nog voor me langs terwijl ik aan het optrekken was, dus moest weer in de remmen. Gaf een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen, waar ik eerlijk gezegd wel wakker van hem gelegen tot aan de dag van het examen.

12 juni, dag van het examen.
Leuk begin; examen was 10.45, en zou rond 9.45 aanwezig zijn bij het examen om nog even een stukje te rijden met mijn instructeur. Hij zegt: Heb je je reservering meegenomen? "Uhh nee, dat zou jij toch toch??". Bleek dat instructeur hem idd in zijn map had zitten, maar dat was geen relaxt begin. Toen ff stukje rijden. Dat ging echt megaklote! Ik reed direct de verkeerde kant op (rechtdoor ipv rechtsaf) dus baalde enorm.

Examen zelf:
Heb normaal geen last van zenuwen voor een examen en nu dus wel helaas. Gelukkig viel dat na de 1e bocht helemaal weg en kon ik relaxt laten zien wat ik kon. Het begon met direct invoegen op de snelweg, kon mooi een auto inhalen en daarna weer de afrit nemen. We kwamen over een industrieterrein en reden daarna de landerijen in, lekker relaxt. Toen we een dorpje inreden, moest ik de 1e afslag rechtsaf; rij ik verdorie bijna een oprit op van een boerderij. Kwam bijna tot stilstand, heb even over mijn schouder gekeken, knipperlicht aan en weer de weg op gestuurd en zo alsnog de juiste afslag gepakt. Hierna is het eigenlijk een waas en kan me de route niet meer herinneren.

Op een gegeven moment reden we weer richting Heerenveen, waarbij ik bij een rotonde wel erg dicht op een voorganger kwam omdat die op de motor aan het remmen was. Dat had ik gelukkig snel door en kon mijn afstand nemen. Toen waren we ook al bijna weer bij het CBR en stuurde de instructeur me weer het parkeerterrein op.

Daar aangekomen voelde ik me best wel goed en had direct het gevoel dat het wel goed zou zitten. Daar was de examinator het gelukkig mee eens; geslaagd!

Direct naar het gemeentehuis gereden, waar ik erachter kwam dat ik geen pasfoto's mee had. _O-
Uiteindelijk helemaal goed gekomen, morgen maar eens kijken of het pasje er ligt!

Heb al enkele mooie motoren op het oog!

Kawasaki Z750 of een CBR 600 F. Zodra ik het pasje heb maar eens proefrijden!
pi_127767549
Gefeliciteerd *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127770119
Tof hoor Tommmzz ^O^
Hoop dat ik over een paar weken ook het goede nieuws mag melden hier :P

Zit nu al motoren te kijken, maar er is zoveel keus :')
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:36:15 #23
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127770400
quote:
10s.gif Op donderdag 13 juni 2013 19:02 schreef Piles het volgende:

[..]

Simpel. Ik ging ook meteen de eerste les de weg op, en dan weet je heen snel niet beter :P

Enige irritante is weten in welke versnelling je zit. Dat gaat/ging nog wel eens mis :P
Dat heb ik ook wel eens, dat je gewoon aan het rijden bent en spontaan vergeet in welke versnelling je eigenlijk zit.
pi_127770614
Ik denk dat ik nog maar even wacht met motorrijles :P
Gelukkig is dit niet amerika, maar damn, je zit toch maar mooi gevoelig op die 2 wielen. Dit ging echt telkens net goed..
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_127770821
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:39 schreef delano.888 het volgende:
Gelukkig is dit niet amerika, maar damn, je zit toch maar mooi gevoelig op die 2 wielen. Dit ging echt telkens net goed..
Als je je zo wil gaan gedragen op de weg, blijf dan nog maar ff fietsen ja ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')