SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/
Geslaagden 2009
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009
Geslaagden 2010
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010
Geslaagden 2011
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011
Geslaagden 2012
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012
Geslaagden 2013
Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Anne op 01-08-2013 21:56:56 ]
Herkenbaar, dat had ik ook bij elke les toen ik nog aan het lessen wasquote:Op donderdag 13 juni 2013 10:50 schreef Poem het volgende:
Gisteravond les gehad en ging weer lekker.
Zijn naar een parkeerplaats gereden, een paar dorpen verderop. Daar heb ik de snelle slalom en de priciziestop geoefend.
Stop ging vrijwel meteen best goed, net slalommen had ik wat moeite. Zoals iemand in het vorige topic vertelde, heeft mijn instructeur de oefening voor gedaan met mij achterop. Ik kon precies voelen wat ik moet doen en daarna ging het ook gelijk een stuk beter.
Heb gisteren onderweg naar en van de parkeerplaats 65km/u gereden en dat voelde goed!
Aanstaande dinsdag heb ik mijn volgende les en dan mag ik op een zwaardere motor.
Kan nu al niet meer wachten, ik vind het zó tof!
Ben ook benieuwd naar het verhaal van Tommzzz.
Alleen zo kut als je dan tussendoor even een AVD les hebt gehad en dan toch weer verder moet aan die AVB ellendequote:Op donderdag 13 juni 2013 11:02 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Herkenbaar, dat had ik ook bij elke les toen ik nog aan het lessen was
Tot nu toe vind ik AVB niet erg, want ik wil het allemaal kunnen! En die oefeningen zijn er nu eenmaal niet voor niets, denk ik dan maar.quote:Op donderdag 13 juni 2013 13:58 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Alleen zo kut als je dan tussendoor even een AVD les hebt gehad en dan toch weer verder moet aan die AVB ellende
Tevens, Poem, bij slalom helpt het heel er om een meter of 5 achter de laatste pion te kijken. JE gaat naar waar je kijkt. Kijk je teveel naar de pionen, rij je er gegarandeerd over heen. Kijk je te dicht voor je, gaat de motor nerveus rijden.
Nee, valt wel mee.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
Is dat schakelen eigenlijk moeilijk als je nog nooit een schakelbrommer gereden hebt vroeger?
Sturen vanuit de heupen gaat ook makkelijker als je verder weg kijkt Je blijft dan met je lichaam rechtop, en dan moet je wel. Ben je ook eens bewust van wat je (ondanks het sturen met de heupen) doet met het stuur van je motor. Je kunt op een motor countersteering gebruiken. Duw je links tegen het stuur, valt de motor scherp naar links. Druk je vervolgens rechts tegen het stuur, richt ie zich weer op. In principe stuurt ie dus precies de andere kant op, als hoe jij het stuur beweegt. Je kunt zo heel scherp sturen terwijl je zelf rechtop zit. Met je heupen kun je dan de motor controleren zodat ie niet te ver valt en mooi stabiel blijft.quote:Op donderdag 13 juni 2013 14:57 schreef Poem het volgende:
[..]
Tot nu toe vind ik AVB niet erg, want ik wil het allemaal kunnen! En die oefeningen zijn er nu eenmaal niet voor niets, denk ik dan maar.
En ik ben niet één keer over een pilon heen gereden, bij mij zat de moeilijkheid meer in het "sturen vanuit de heupen". Twee pilonnen vooruit kijken lukte wel.
Maar bedankt voor je tips.
Dat verschilt per persoon. Maar als je weet hoe je een auto schakelt, kun je dat op een motor ook. De bediening is wat anders, maar hij is zowaar logischer dan in een auto mijn insziens vanwege de sequentiele bak. Je zult er even wat gevoel voor moeten krijgen, maar moeilijk is het niet.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
Is dat schakelen eigenlijk moeilijk als je nog nooit een schakelbrommer gereden hebt vroeger?
Ik rij al ruim 18 jaar auto, altijd met handschakelbak, dus ruimschootse ervaring wat dat betreftquote:Op donderdag 13 juni 2013 15:35 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Sturen vanuit de heupen gaat ook makkelijker als je verder weg kijkt Je blijft dan met je lichaam rechtop, en dan moet je wel. Ben je ook eens bewust van wat je (ondanks het sturen met de heupen) doet met het stuur van je motor. Je kunt op een motor countersteering gebruiken. Duw je links tegen het stuur, valt de motor scherp naar links. Druk je vervolgens rechts tegen het stuur, richt ie zich weer op. In principe stuurt ie dus precies de andere kant op, als hoe jij het stuur beweegt. Je kunt zo heel scherp sturen terwijl je zelf rechtop zit. Met je heupen kun je dan de motor controleren zodat ie niet te ver valt en mooi stabiel blijft.
[..]
Dat verschilt per persoon. Maar als je weet hoe je een auto schakelt, kun je dat op een motor ook. De bediening is wat anders, maar hij is zowaar logischer dan in een auto mijn insziens vanwege de sequentiele bak. Je zult er even wat gevoel voor moeten krijgen, maar moeilijk is het niet.
Ook de logica van één omlaag, rest omhoog (dus: 1-N-2-3-4-5-6) zal je dan snel genoeg duidelijk worden. Ik hoor namelijk wel eens dat mensen het vreemd vinden dat de neutraal niet helemaal onderin zit.
Maar goed, ik zou me over dat schakelen geen zorgen maken
Ik had het net al even gegoogled en dat ziet er eigenlijk heel simpel uit. Lijkt me meer een kwestie van er even aan wennen en er feeling voor krijgen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:46 schreef BlackLining het volgende:
Is niet zo moeilijk.
Linker hendel op het stuur is je koppeling, werkt exact hetzelfde als de voetkoppeling van een auto. Bij je linker voet zit de schakelpook. Als je die omlaag trapt, schakel je af. Duw je hem met je tenen omhoog, schakel je op. Dus opschakelen is gewoon met linkerhand de koppeling in, met de linkervoet dat ding omhoog duwen en koppeling weer op laten komen. Omlaag is hetzelfde alleen trap je dan de pook omlaag.
De reden dat de vrij tussen 1 en 2 zit, althans op straatmotoren, is dat je onbezorgd naar beneden kunt trappen voor de 1. Als je van zijn 2 naar beneden gaat, schiet hij namelijk niet in de vrij (kan wel, maar is lastig) en meteen in de 1. Dit voorkomt dat je onbedoeld in de vrij komt, wat kan betekenen dat je gewoon op je bek gaat als je hem niet meer trekkend kunt krijgen in een bocht. Van de 1 kun je vervolgens naar zijn vrij door een half tikje omhoog te geven. Duw je hem door, schiet ie gewoon in 2. En zo tot en met 6, aangezien de meeste motoren 6 versnellingen hebben.
Met name het sequentiele (schakelen altijd 1 omhoog of 1 omlaag, in plaats van zelf een versnelling moeten selecteren zoals in een auto) maakt het wat mij betreft nog makkelijker dan een auto schakelen. Al is dat natuurlijk ook niet moeilijk te noemen.
Alleen wat irritant als je van de 5 naar de 6 wilt en per ongeluk naar de 4 gaatquote:Op donderdag 13 juni 2013 15:55 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik had het net al even gegoogled en dat ziet er eigenlijk heel simpel uit. Lijkt me meer een kwestie van er even aan wennen en er feeling voor krijgen.
Ik mag nu een kevlar pak van mijn moeder lenen. Erg warm, inderdaad!quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:06 schreef Erasmo het volgende:
Zaterdag weer les. Morgen eerst maar eens een nieuwe broek halen, ik heb alleen nog maar een winterbroek en dat is niet te doen nu
Hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:06 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Alleen wat irritant als je van de 5 naar de 6 wilt en per ongeluk naar de 4 gaat
Simpel. Ik ging ook meteen de eerste les de weg op, en dan weet je heen snel niet beterquote:Op donderdag 13 juni 2013 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
Is dat schakelen eigenlijk moeilijk als je nog nooit een schakelbrommer gereden hebt vroeger?
Dat heb ik ook wel eens, dat je gewoon aan het rijden bent en spontaan vergeet in welke versnelling je eigenlijk zit.quote:Op donderdag 13 juni 2013 19:02 schreef Piles het volgende:
[..]
Simpel. Ik ging ook meteen de eerste les de weg op, en dan weet je heen snel niet beter
Enige irritante is weten in welke versnelling je zit. Dat gaat/ging nog wel eens mis
Als je je zo wil gaan gedragen op de weg, blijf dan nog maar ff fietsen jaquote:Op donderdag 13 juni 2013 22:39 schreef delano.888 het volgende:
Gelukkig is dit niet amerika, maar damn, je zit toch maar mooi gevoelig op die 2 wielen. Dit ging echt telkens net goed..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |