Sinds een jaar heb ik steeds opnieuw een ileus. Ik ben 4 keer aan mijn darmen geopereerd sinds 2012, de laatste keer 7 weken geleden. Vorige week kreeg ik echter weer een ileus en ben ik weer hevig brakend in het ziekenhuis opgenomen.
Er is een MRI-scan gemaakt van de dunne darm waarop geen afwijkingen te zien waren. Vandaag zei de arts dat het probleem misschien lag bij een verkeerde spierspanning in mijn buik waardoor mijn darmen telkens stilvallen. Met die woorden mocht ik weer naar huis.
Aangezien ik het redelijk zat ben om de haverklap ontlasting over te geven en weer een week in het ziekenhuis aan de parentale voeding te liggen, wil ik haar advies opvolgen en een manier zoeken mijn buikspieren te ontspannen. Ik merk namelijk dat ik inderdaad onbewust mijn buikspieren altijd aanspan, en dat heb ik ook altijd gedaan. Dat moet ik afleren.
Wat is een goede manier daarvoor? Yoga, ademhalingstherapie, chiropractie, osteopathie? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil gewoon ontspanningsoefeningen aanleren die ik onbewust altijd zal blijven doen. Dag en nacht, want blijkbaar slaap ik ook gespannen.
Als iemand een goede naam weet in de buurt van Breda of Dordrecht, of zelf een ervaring heeft, hoor ik het graag.