Radicaal rechts en radicaal links raken elkaar. Dat blijkt ook bij een thema als de surveillance state, waar beide tegen te hoop lopen. De gemeenschappelijke ideaal is vrijheid. Het gemeenschappelijke probleem is macht. Mensen willen niet onderdrukt worden door anderen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:51 schreef Paper_Tiger het volgende:
Het leuke aan dit topic is dat nu blijkt dat TS en ik humanitair op een lijn zitten maar dat in de praktijk dus heel anders benaderen.
Ik ben zowel voor persoonlijke als financiële vrijheid en ben tegen iedere vorm van macht over andere mensen. Mensen die geloven in overheden zijn de mensen die als links of recht betiteld kunnen worden.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 20:04 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Radicaal rechts en radicaal links raken elkaar. Dat blijkt ook bij een thema als de surveillance state, waar beide tegen te hoop lopen. De gemeenschappelijke ideaal is vrijheid. Het gemeenschappelijke probleem is macht. Mensen willen niet onderdrukt worden door anderen.
Rechtse mensen hebben een ander mensbeeld. Ze zien zichzelf meer als een autonome bestuurder van hun eigen leven. Linkse mensen denken meer in termen van processen waarin er geen vanzelfsprekend beginpunt is.
Rechtse mensen hebben een andere moraal. Ze hebben een prestatie moraal en gaan uit van loon naar werken. Ze willen zichzelf bewijzen en gaan prat op wat ze hebben bereikt. Linkse mensen zijn reflectiever en zorgzamer. Ze willen een harmonische wereld waarin alles tot zijn recht komt, het ontplooiingsideaal.
Rechtse mensen hebben veel geld, of ze doen iets dat vrij direct geld oplevert en veronderstellen dat iedereen in deze positie verkeerd. Linkse mensen hebben geen geld of ze doen iets dat hen afhankelijker maakt van anderen. Beroepen die niet direct voorzien in de alledaagse materiele behoeften van mensen, of in de behoefte van mensen die daar niet voor kunnen betalen: zorg, wetenschap, kunst etc..
Linkse en rechtse mensen botsen rond het thema van privé bezit. Rechtse mensen maken dit tot het centrale idee waar alles op gebaseerd is. Dat sluit aan bij hun motieven en geld hebben benaderd hun idee van vrijheid het dichtst. Linkse mensen zien de centrale rol meer in een bevredigende manier werken en leven, en de strijd rond privé bezit maakt dat onmogelijk.
Mensen kunnen niet naast elkaar leven in een maatschappij. Een samenleving vormt één systeem waarbij je onherroepelijk in elkaars vaarwater zit. Veel rechtse mensen hebben moeite met het zien van deze samenhang. Hun intuitie is dat alles los van elkaar bestaat, en bij libertariers neemt dat een extreme vorm aan.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 21:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik ben zowel voor persoonlijke als financiële vrijheid en ben tegen iedere vorm van macht over andere mensen. Mensen die geloven in overheden zijn de mensen die als links of recht betiteld kunnen worden.
Je conclusie is onzin. Beide groepen mensen kunnen prima naast elkaar leven in eenzelfde maatschappij.
Wat een ongefundeerde onzin. Een samenleving hoeft helemaal niet een samenhangend systeem te zijn. Waar staat die wetmatigheid overtuigend beschreven?quote:Op zondag 11 augustus 2013 10:50 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mensen kunnen niet naast elkaar leven in een maatschappij. Een samenleving vormt één systeem waarbij je onherroepelijk in elkaars vaarwater zit. Veel rechtse mensen hebben moeite met het zien van deze samenhang. Hun intuitie is dat alles los van elkaar bestaat, en bij libertariers neemt dat een extreme vorm aan.
quote:International observers point to a coming Asian century that will be dominated by the economic strength and political power of China and India. Some suggest the success of Indian unity and democracy, and recent surge in economic growth signal India's imminent emergence as a global superpower.
In an IDRC public lecture, renowned Indian historian and biographer Ramachandra Guha critically explored India's future on the world stage. Analyzing the deep fault-lines within Indian society, politics, economics, and culture, he suggested that talk of Indian superstardom is highly premature.
quote:This Documentary is to those who claim that, "India has moved on, there is nothing called untouchability or cast-ism in India today". This is to show them the picture they failed to see till now, to remove the curtain of their eyes. Those who claim that their should not be special rights for those belonging to backward castes..and they should be for poors.."This is how the 'Higher Castes' treat a Schedule Caste/Scheduled Tribe no matter what his financial state is". You talk about equality and a fight with equal stature..where is that equal stature now? If those rights are not fair, which are meant for them to lift them up from their low status, to give them a right to stand at 'equal' within a society, then is it fair that those so called "Savarnas..Higher Caste" are pushing them back in a deeper pit of backwardness, of social negligence, underdeveloped, poverty, and a state from where no one even gives a damn what will happen to that particular group of society...Is that Fair? Is it human?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 30-08-2013 15:06:23 ]The view from nowhere.
quote:Medea Benjamin, co-founder of Code Pink, author of Drone Warfare, Killing by Remote Control, speaking about Drones at a talk called by World Can't Wait and Debra Sweet on July 29, 2013
quote:Medea Benjamin vs President Obama: CodePink Founder Disrupts Speech, Criticizing Drone, Gitmo Policy
quote:Journalist Jeremy Scahill spoke at The Sanctuary for Independent Media in Troy NY on May 22, 2013 on the eve of President Obama's address on drone policy.
quote:The CIA dating service
quote:Bhimrao Ramji Ambedkar
Born into a poor Mahar Dalit family, Ambedkar campaigned against social discrimination, the system of Chaturvarna – the categorisation of Hindu society into four varnas – and the Hindu caste system.
As independent India's first law minister, he was principal architect of Constitution of India. Barack Obama, president of USA, referred to Dr. Ambedkar as a founding father of modern India during his address speech in Indian Parliament. The poll conducted by CNN-IBN titled "The Greatest Indian since Gandhi" resulted in Ambedkar being voted above all.
quote:De film “Dr Babasaheb Ambedkar: The Untold Truth”
Dr. Babasaheb Ambedkar is a 2000 Indian feature filmin English language, directed by Jabbar Patel. It tells the story of Dr. B. R. Ambedkar, known mainly for his contributions in shaping the Constitution of India, as the chairman of the Drafting Committee of the Indian Constituent Assembly.
The role of Ambedkar was played by actor Mammootty: He won the National Film Award for Best Actor that year. Dr. Babasaheb Ambedkar won the National Film Awards for Best feature film in English and Best Art Direction (Nitin Chandrakant Desai) in 1999.
Tribute to Dr Ambedkar at Columbia University: Prof. Nicolas Dirks
quote:Gandhi & the Caste System – it may surprise you!
Tweestrijd Gandhi en Ambedkar
Ambedkar eiste tijdens deze tweede Ronde Tafel Conferentie aparte verkiezingen voor alle onderdrukte klassen, waaronder niet alleen kastelozen, maar ook inheemse volkeren en vrouwen. Gandhi was hier fel op tegen en liet het uiteindelijk op een hongerstaking aankomen.
Reconciling Gandhi With Ambedkar
The historian Ramachandra Guha of the London School of Economics details a complicated yet complementary relationship between two of India’s dynamic founding fathers.
According to Professor Guha, while both Mr. Gandhi and Mr. Ambedkar fought against the caste system — a form of human taxonomy Professor Guha deemed “the most sophisticated, subtle, and diabolical form of social exclusion and discrimination invented by human beings” — their approaches were vastly different. Mr. Gandhi, an upper-caste member of the elite, challenged the caste system from above, in its highest echelons, as Mr. Ambedkar, the 14th child of a Dalit sepoy in the Indian Army, challenged it from below. And while Mr. Gandhi’s views on caste evolved slowly over the years, he remained deeply spiritual and sought social change within Hinduism. Mr. Ambedkar, on the other hand, favored using the state as an instrument for establishing forward-thinking social policies. Though he was born a Hindu, he often swore he wouldn’t die one, and, true to his word, he converted to Buddhism along with 200,000 of his followers weeks before his death in 1956.
Professor Guha said that Mr. Ambedkar’s selection as an architect of the Constitution was truly ahead of its time: “that a person who, under traditional Hindu law was not allowed into someone’s home, was now writing the Constitution, was as radical a step as Barack Obama becoming president of the United States 60 years later.”
Gandhi: The Story of my Experiments with Truth
quote:Castes in India: Their Mechanism, Genesis and Development
Dr. Ambedkar has evaluated that the endogamy (absence of intermarriage) is the only one that can be called the essence of caste and only characteristic that is peculiar to caste.
Kastenstelsel
De term Varna (= kleur) verwijst naar de oude en enigszins geïdealiseerde viervoudige onderverdeling van de hindoeïstische maatschappij:
• Brahmanen, de priesterlijke en geleerde klasse;
• Kshatriya's, de strijders en de heersers;
• Vaishya's, de landbouwers en de handelaars;
• Shudra's, de burgers en arbeiders.
De dalits (kastelozen) werden door Mahatma Gandhi de Harijans genoemd, wat betekent: "de kinderen van God". Hoewel de Shudrastatus in 1949 onwettig werd verklaard, is de weerstand tegen verandering sterk, vooral in plattelandsgebieden.
Hindoes geloven dat de kaste waarin iemand geboren wordt afhankelijk is van het karma uit de vorige levens. De Boeddha erkende het belang van het kastenstelsel niet. Ieder persoon kon, onafhankelijk van zijn kaste, bij hem monnik worden. Hij zei dat een brahmaan (een brahmaanse priester) niet heilig is doordat hij in een bepaalde familie geboren is of omdat zijn moeder brahmaanse is. Maar in wie waarheid is, en wie nergens meer aan hecht, is volgens de Boeddha een ware brahmaan.
A revivalist for Buddhism in India, Ambedkar inspired the Modernist Buddhist Movement in Maharashtra which is spreading all across India is also called Dalit Buddhist movement.
quote:Theory And Practice - Conversations With Noam Chomsky and Howard Zinn
quote:Withdrawal of U.S. troops from Afghanistan
During his 2013 State of the Union Address Barack Obama announced that 34,000 US troops will leave Afghanistan by February 2014, but did not specify what the post-2014 troop levels would be.
[...]
President Obama was giving in early July 2013 serious consideration to speeding up the withdrawal of United States forces from Afghanistan and to a zero option that would leave no American troops there after 2014.
Post hem eens in het Libertopia-topic, zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 9 november 2013 10:55 schreef deelnemer het volgende:
De inefficientie van de markt bestaat uit het cultiveren en in stand houden van waardeloze troep.
Interessant. Ik zit het nu te kijken.quote:Op zaterdag 9 november 2013 10:55 schreef deelnemer het volgende:
De inefficientie van de markt bestaat uit het cultiveren en in stand houden van waardeloze troep.
1 | 145 packets transmitted, 119 received, 17% packet loss |
Klopt, het Venus Project is een utopisch project. De bedenker is Jacque Frescoquote:Op zaterdag 9 november 2013 13:27 schreef robin007bond het volgende:
Edit: Wat vind jij eigenlijk van The Venus Project? Klinkt voor mij nog erg futuristisch.
Het drijft wel op een aantal goede gedachten. Luister maar:quote:Jacque Fresco (born March 13, 1916), is an American self-taught structural designer, architectural designer, concept artist, educator, and futurist. Fresco writes and lectures his views concerning sustainable cities, energy efficiency, natural-resource management, cybernetic technology, advanced automation, and the role of science in society. With his colleague, Roxanne Meadows, he is the founder and director of The Venus Project. As an outspoken social critic, Fresco advocates global implementation of a socioeconomic system of social cooperation, technological automation, and scientific methodology, which he refers to as a 'resource-based economy.
quote:Op zondag 10 november 2013 12:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt, het Venus Project is een utopisch project. De bedenker is Jacque Fresco
[..]
Het drijft wel op een aantal goede gedachten. Luister maar:
Jacque Fresco gelooft dat:
1. mensen flexibel zijn en de vorm / kleur van de omgeving aannemen (zoals een kameleon). In het nature-nurture (aanleg-omgeving) debat stelt hij de vorming door je omgeving centraal.
2. denken is associatie, en dat maakt het creatief.
3. cooperatie efficienter is dan competitie, omdat door cooperatie mensen gemakkelijker van elkaar leren dan door competitie. Want om van elkaar te leren moet je vrij en open te werk gaan, terwijl competitie ertoe leidt dat mensen zichzelf afschermen en elkaar onderdrukken.
4. natuurlijke talen onnauwkeurig zijn en teveel ruimte laten voor interpretatie. De taal van de wiskunde en de exacte wetenschappen zijn objectiever.
5. de wetenschappelijke methode voldoende is om de juiste keuzes te maken.
6. daarmee het machtsspel overbodig wordt. Er blijven alleen vragen over die je kunt beantwoorden en vragen die je nog niet kunt beantwoorden (in plaats van bluf en de schijn ophouden).
Hij heeft volgens mij een hekel aan hierarchievorming, competitie en machtsstrijd. Het uitgangspunt: 'bijdragen naar vermogen en ontvangen naar behoefte' is communistisch. Doordat iedereen gewoon krijgt van hij nodig heeft, is er volledige keuzevrijheid aan de vraagkant (maar of er werkelijk voldoende overvloed is, vraag ik me af). Aan de aanbodzijde is er de input van iedereen die een idee wil inbrengen, een selectie van ideeen door ze te testen, en een volledige geautomatiseerd productie proces (zonder menselijke arbeid). Dat is geidealiseeerd.
De marktideologie drijft ook op een aantal goede gedachten. Maar in het marktmodel zijn de meeste mensen voor hun levensbehoeften afhankelijk van hun arbeidsloon, terwijl steeds meer productie geautomatiseerd wordt. Dat leidt momenteel tot het spaaklopen van het hele marktmodel. Het leidt tot een groot aandeel van zinloze diensten in de economie, die vooral drijven op bijgeloof (dmv marketing verkocht) en competitie (de angst dat de karavaan verder trekt zonder jouw).
Het nadeel van iedere ideologie is dat:
1. het vaak een reactie is op ontstane problemen en daarom eenzijdig.
2. de logica te beperkt is. Intern drijft het op een simpele logica, maar daarvoor negeert het > 90% van de werkelijkheid.
3. teveel gekleurd is door specifieke voorkeuren en belangen.
4. men wederom teveel met macht kloot en de argumenten brengt in de vorm van propaganda. Kritiek wordt met machtsspel eronder geschoffeld.
Die Peter Joseph verliest bij mij zijn geloofwaardigheid door in zijn eerste documentaire enorm veel ongefundeerde complottheorieën te laten zien.quote:Op zaterdag 9 november 2013 13:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De discussie hier was inderdaad de aanleiding om deze video te posten in het activisten / Howard Zinn - topic.
Jacque Fresco is de bron van de Zeitgeist Movement
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |