abonnement Unibet Coolblue
pi_130031317
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:31 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Ik wist niet eens dat inpakken een optie was, ik zal me eens inlezen.
Maar ik ben dan schijnbaar van de klassieke methode :)
De zone zit ik helemaal uit
Check bijvoorbeeld deze uitleg
pi_130165987
Ik ben vandaag ook een PP aan het maken :)
Om 10.30 begonnen, ligt er nu dus zo'n 5 uur op en hij zit op 70 graden. (Ik heb voor de eerste keer een kleintje van 1,5 kg genomen)

Hij is geïnjecteerd met BBQ saus en buitenkant met een droge rub. Na 3 uur voor de eerste maal omgekeerd en besmeerd met BBQ saus, en als ie zo op 75 graden zit mag ie de laatste 2 uur ingepakt doorbrengen totdat de 80 bereikt is. Daarna zal ie tijdens het uurtje rusten nog wel een stukje doorgaan tot de 83-85 denk ik :)


Broodjes, coleslaw en bier staan ook al klaar :9
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_130167065
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 15:44 schreef Gripper het volgende:
Ik ben vandaag ook een PP aan het maken :)
Om 10.30 begonnen, ligt er nu dus zo'n 5 uur op en hij zit op 70 graden. (Ik heb voor de eerste keer een kleintje van 1,5 kg genomen)

Hij is geïnjecteerd met BBQ saus en buitenkant met een droge rub. Na 3 uur voor de eerste maal omgekeerd en besmeerd met BBQ saus, en als ie zo op 75 graden zit mag ie de laatste 2 uur ingepakt doorbrengen totdat de 80 bereikt is. Daarna zal ie tijdens het uurtje rusten nog wel een stukje doorgaan tot de 83-85 denk ik :)
[ afbeelding ]

Broodjes, coleslaw en bier staan ook al klaar :9
PP mag gerust door naar 88-90. Tachtig graden lijkt me zelfs iets te vroeg.
pi_130168334
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 16:24 schreef Coelho het volgende:

[..]

PP mag gerust door naar 88-90. Tachtig graden lijkt me zelfs iets te vroeg.
Dan doe ik m bij 85 eraf :)

Als we die tenminste ooit halen: nu ie ingepakt zit wil ie niet meer verder stijgen... Kan m misschien dichter bij de hitte leggen? Of toch heter opstoken en op z'n plek laten liggen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_130168824
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 17:09 schreef Gripper het volgende:

[..]

Dan doe ik m bij 85 eraf :)

Als we die tenminste ooit halen: nu ie ingepakt zit wil ie niet meer verder stijgen... Kan m misschien dichter bij de hitte leggen? Of toch heter opstoken en op z'n plek laten liggen.
Gulden middenweg? Ik doe 'm er altijd af bij 88, dan haal ik de folie eraf en vang het sap op wat ik later weer gebruik voor de saus. Dan in nieuwe folie en een uur in een deken gewikkeld laten rusten.

Hoe warm is je vuur/ketel? Zo lang die warmer is dan je pork zal het vanzelf stijgen. Geduld is een schone zaak :)
pi_130169195
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 17:23 schreef Coelho het volgende:

[..]

Gulden middenweg? Ik doe 'm er altijd af bij 88, dan haal ik de folie eraf en vang het sap op wat ik later weer gebruik voor de saus. Dan in nieuwe folie en een uur in een deken gewikkeld laten rusten.

Hoe warm is je vuur/ketel? Zo lang die warmer is dan je pork zal het vanzelf stijgen. Geduld is een schone zaak :)
Dan vertrouw ik op jouw oordeel voor m'n eerste PP'tje :)

Net wat nieuwe briketten erbij en even wat lucht ertegenaan geblazen, temp zit nu bovenin de ketel op 150 en bij het vlees (t is zo'n dubbele thermometer) meet ie net buiten de Alu folie 125 en in het vlees 76.
Misschien zit ie nu wel in zo'n plateau fase.

Ach ja, of we om 19 uur of om 20 uur eten maakt op een mooie zomeravond toch niet uit :)
*plopt nog een biertje open*
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_130170020
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 17:34 schreef Gripper het volgende:

[..]

Dan vertrouw ik op jouw oordeel voor m'n eerste PP'tje :)

Net wat nieuwe briketten erbij en even wat lucht ertegenaan geblazen, temp zit nu bovenin de ketel op 150 en bij het vlees (t is zo'n dubbele thermometer) meet ie net buiten de Alu folie 125 en in het vlees 76.
Misschien zit ie nu wel in zo'n plateau fase.

Ach ja, of we om 19 uur of om 20 uur eten maakt op een mooie zomeravond toch niet uit :)
*plopt nog een biertje open*
Nu het in de folie zit kun je best je temperatuur opvoeren naar 150-170. Succes! Ik ga zelf ook eten dus lees het resultaat later. En foto's maken hè, anders niet gebeurd.
pi_130170348
T was inderdaad zo'n berucht plateau, want ineens schoot ie in nog geen half uur door van 79 naar 84. Nu net eraf en ingepakt in Alu en 2 theedoeken. De jus smaakt al fantastisch!!!! :9
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_130183010
Nog ff een korte plaatjesreportage van m'n PP ontknaping :)


Na 7.17: op de gewenste 85 graden!
( en zo te zien hebben coelho en ik dezelfde thermometer)


Alle jus moet natuurlijk netjes bewaard blijven


Lekker warm ingepakt, nog een uurtje nagaren. De temp stijgt nog even door tot 87 en zakt daarna naar 83 graden.


Slopen die handel!!



T resultaat ziet er simpeler uit dan alle voorwerk: veel moeite voor een broodje ham. Maar wel erg lekker en leuk om te maken, viel voor m'n eerste keer zeker niet tegen!

[ Bericht 1% gewijzigd door Gripper op 18-08-2013 01:09:33 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_130333311
Hier staan wel wat leuke aanbiedingen tussen, vooral de Weber57.
pi_135349686
Goeie kick, eerste bbq van het jaar.
Ga ik voor vrienden een groot stuk procureur (6 kilo) maken.
Ik heb een marinade gemaakt van de volgende ingrediënten:

800 ml zoete ketjap
4 eetlepels grof gemalen peperkorrels
4 eetlepels grof gemalen zeezout
4 theelepels gember poeder
14 theelepels chinese 5 kruiden
17 tenen knoflook ( fijn gehakt )
2 rode peper ( fijn gehakt )

Heb dit 36 uur laten intrekken en het vlees ligt er net op.

De nieuwe temperatuurmeter is heel heel relax. Hij meet de tijd en het is mobiel dus ik kan lekker gamen en af en toe kijken hoe snel de temperatuur stijgt.
Verder 4 blokjes hout en met 10 warme briketten gestart en 20 koude briketten. Schuif beneden bijna helemaal dicht dus alle tijd.







pi_136691960
Iemand ervaring met 'beef ribs' (spareribs van de koe)? Tips/trucs?
pi_136693676
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 03:34 schreef BenD het volgende:
Iemand ervaring met 'beef ribs' (spareribs van de koe)? Tips/trucs?
Ik heb een tijdje geleden Wagyu shortribs gemaakt. Heerlijk! Verder eerlijk gezegd nog geen ervaring mee. Heb je al op de bekende BBQ fora gekeken?

Ik ga morgen weer eens brisket maken. Ik verheug me nu al op de burned ends, de restjes brisket die als blokjes door de bbq saus gehaald worden en daarna op lage temperatuur carameliseren.
pi_136723391
Ja ik heb hier een recept in een boek; ''Ribs, Chops, Steaks and Wings door Ray ''Dr. BBQ'' Lampe''. Denk dat ik die maar eens ga proberen. Het boek is verder een aanrader!

Brisket is altijd lekker, heb het zelf nog nooit gemaakt. Succes!
pi_137093224
Leuk topic. Het weer nodigt best uit om te bbq alleen heb niets de dag van tevoren bereid dus wachten op nog meer zonnige dagen en voor langere tijd. :s)
pi_137116074
Beef ribs waren goed gelukt! :Y)





Denk dat ik baby back ribs toch lekkerder vind.
  woensdag 7 mei 2014 @ 22:44:07 #92
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_139680961
Ik ga hier eens meelezen om inspiratie op te doen. Wil de BBQ eens voor meer gaan gebruiken dan de standaard bbq-pakketjes. Heb nu een grote Weber, maar hoor sinds kort een aantal mensen over keramische bbq's, zoals The Big Green Egg en Chinese klonen. Mensen hier die daar ervaring mee hebben?
Life is what you make it.
pi_139683491
quote:
14s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:44 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ga hier eens meelezen om inspiratie op te doen. Wil de BBQ eens voor meer gaan gebruiken dan de standaard bbq-pakketjes. Heb nu een grote Weber, maar hoor sinds kort een aantal mensen over keramische bbq's, zoals The Big Green Egg en Chinese klonen. Mensen hier die daar ervaring mee hebben?
Ik heb zelf sinds kort een keramische bbq, een Auplex. Werkelijk prachtig om je temperatuur steady te regelen en superefficient met de kolen. Ik heb er zelf ook een steen bij gekocht om op indirecte hitte te kunnen garen en daarnaast heb ik er een pizzasteen bij gehaald (pizza's erop werken echt perfect). Ik heb er laatst iberico ribs van beef&steak op gemaakt volgens de 3-2-1 methode, zulke verrukkelijke ribs heb ik nog nooit gehad :)

Edit: In alle hebberigheid helaas geen foto's van het proces, volgende keer zal ik wat foto's schieten!
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  woensdag 6 augustus 2014 @ 13:02:16 #94
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_143120983
Hoi!

Ik zoek een BBQ thermometer.

- het liefst wireless
- met 2 probes (vlees- en luchttemperatuur)

Iemand een tip?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_144584461
quote:
11s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 13:02 schreef Catch22- het volgende:
Hoi!

Ik zoek een BBQ thermometer.

- het liefst wireless
- met 2 probes (vlees- en luchttemperatuur)

Iemand een tip?
De Maverick ET732 of tegenwoordig geloof ik de ET733.
Is draadloos en heeft 2 probes (de 733 heeft volgens mij als voordeel dat de probes onderling uitwisselbaar zijn).

Wees voorzichtig met schoonmaken, de plaats waar de draad de probes ingaan, zijn niet bestand tegen water.
  dinsdag 16 september 2014 @ 13:38:22 #96
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_144584860
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:26 schreef Appeltje2010 het volgende:

[..]

De Maverick ET732 of tegenwoordig geloof ik de ET733.
Is draadloos en heeft 2 probes (de 733 heeft volgens mij als voordeel dat de probes onderling uitwisselbaar zijn).

Wees voorzichtig met schoonmaken, de plaats waar de draad de probes ingaan, zijn niet bestand tegen water.
Ik heb de 733 gekregen :) Chille bende. 1x gebruikt nu en het werkte prima. Kon de receiver in de woonkamer nog gebruiken, de bbq stond halverwege de tuin (hemelsbreed zon 35 meter).
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_144587237
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:38 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ik heb de 733 gekregen :) Chille bende. 1x gebruikt nu en het werkte prima. Kon de receiver in de woonkamer nog gebruiken, de bbq stond halverwege de tuin (hemelsbreed zon 35 meter).
Ik ben jaloers, maar dan vooral op de grootte van de tuin of de woonkamer ;).
pi_151855461
Even een 2015-kick.

Gister een heerlijke Fatty klaargemaakt op de Cobb

  maandag 20 april 2015 @ 12:35:43 #99
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151855575
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 12:32 schreef emil23 het volgende:
Even een 2015-kick.

Gister een heerlijke Fatty klaargemaakt op de Cobb

[ afbeelding ]
Op een Cobb nota bene! Knap. Ik dacht oprecht dat dat zo'n campingdingetje was waar je net een paar worstjes op kon grillen.
pi_151855695
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 12:35 schreef Coelho het volgende:

[..]

Op een Cobb nota bene! Knap. Ik dacht oprecht dat dat zo'n campingdingetje was waar je net een paar worstjes op kon grillen.
Ik ben al jarenlang erg tevreden met mijn Cobb. Wel in combinatie met een dome-thermometer en een kern-thermometer natuurlijk.

Deze fatty van bijna 1,2 kilo heb ik gister weten klaar te maken op 5 kokosbriketjes. Daarmee wist ik de dome-temperatuur 3 uur lang rond 140gr te houden totdat de fatty een kerntemperatuur had van 74gr. In mijn ogen is de Cobb een onderschat en uiterst efficiënt apparaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')