abonnement Unibet Coolblue
pi_127510724
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Handige link, die laatste ^O^. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets :)
Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette. ;)

Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen. :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:48:39 #27
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127510741
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:41 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ik zou eerst zelf zoveel mogelijk informatie verzamelen en je goed inlezen en je zo min mogelijk op verkopers vertrouwen.
Al snap ik weinig van conversaties op fora _O-. Ik snap nu wat afmontage is, dat is al heel wat :P.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127510822
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette. ;)

Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen. :)
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_127510849
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
Schijnt best populair te zijn onder de triplerijders Juist omdat je dan kleine verschillen tussen de verschillende tanden hebt, en je dus wat makkelijker je verzet kan finetunen. Gaf voor mij de doorslag om voor triple te kiezen.
pi_127510858
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
De fiets die so_surreal zich heeft uitgezocht daar zit dat op. ;)
pi_127511886
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
Mijn fiets had standaard deze configuratie. Heb er voor de Alpe d'HuZes een 28 cassette achterop gelegd, zonder een centje pijn (nou ja...) boven gekomen.
pi_127513301
Jullie hebben gelijk ja, mag wat beter lezen :p.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:33:36 #34
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127513907
Wel makkelijker zoeken op Marktplaats als je alleen op 105 zoekt. Zit je qua afmontage meteen goed :). Echt zin om een fietsje te kopen, maar ik moet nog even afwachten of ik een vast contract krijg volgende week. Weet bijna zeker van wel, maar ik ga natuurlijk geen dure aanschaf doen als ik straks zonder werk zit :P.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127514079
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:33 schreef _Dido_ het volgende:
Wel makkelijker zoeken op Marktplaats als je alleen op 105 zoekt. Zit je qua afmontage meteen goed :). Echt zin om een fietsje te kopen, maar ik moet nog even afwachten of ik een vast contract krijg volgende week. Weet bijna zeker van wel, maar ik ga natuurlijk geen dure aanschaf doen als ik straks zonder werk zit :P.
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3073#tab-reiter2

Nieuw, niet duur en met 105 afmontage. :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:40:03 #36
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127514139
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:38 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3073#tab-reiter2

Nieuw, niet duur en met 105 afmontage. :)
Valt wel een beetje buiten budget :P Liefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127514210
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Valt wel een beetje buiten budget :P Liefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
Een nieuwe kopen om te proberen kost je zo'n 35% van de aanschafprijs na 1 meter. Zeer onverstandig..
pi_127514212
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Valt wel een beetje buiten budget :P Liefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer). :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:51:47 #39
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127514477
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer). :)
^O^ Thanks :) Computer kan wel even wachten, m'n fietsshirtje voldoet eerst vast ook wel, maar helm is wel belangrijk idd! Qua pedalen denk ik dat ik wel gewoon met sportschoenen wil fietsen, in het begin, kan ze later altijd nog vervangen. Overigens wil ik hem niet gebruiken om op te racen, maar gewoon in een fatsoenlijk tempo lange tochten maken :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 12:03:20 #40
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127514821
Nu ik hier toch ben: nog tips voor goeie rijwielhandelaren met tweedehands racefietsen in de regio Gooi/Utrecht/Amsterdam? :) Zolang er een treinstation is, zodat ik ermee in de trein kan is het goed ;).
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 13:13:35 #41
545 dop
:copyright: dop
pi_127516944
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 12:03 schreef _Dido_ het volgende:
Nu ik hier toch ben: nog tips voor goeie rijwielhandelaren met tweedehands racefietsen in de regio Gooi/Utrecht/Amsterdam? :) Zolang er een treinstation is, zodat ik ermee in de trein kan is het goed ;).
zoek hier eens: http://www.fietsenwijk.nl/fietsen/gebruiktefietsen/zoeken/

kom je in elk geval bij fietsenmakers uit die tweedehands racefietsen hebben
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_127521195
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.

Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.

Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.

Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.

Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.

Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).

En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pandarus op 07-06-2013 15:25:16 ]
  vrijdag 7 juni 2013 @ 16:30:52 #43
545 dop
:copyright: dop
pi_127524710
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.

Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.

Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.

Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.

Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.

Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).

En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
je gaat wat beetje kort door de bocht , je kunt kettingbladen makkelijk vervangen en zelf keuzes maken
vrouwen (sorry dames) fietsen andere gemiddeldes als mannen , en zullen dus ook iets lichter moeten kiezen. een cyclocross crackstel kan ook een mooie keuze zijn (46 36)
als je een tweedehands fiets koopt zou ik het doen met wat er op zit en pas later tand en kettingwielen aanpassen aan je wensen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_127526806
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.

Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.

Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.

Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.

Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.

Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).

En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
Zoals je zelf al zegt, in het vlakke Nederland is de 39 de beste keuze, hierdoor kun je dus altijd lekker rond draaien zonder steeds voren hoeven te wisselen. Bij een compact 50/34 is dat veel vaker.

Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er verstandig aan om een triple te nemen met 5X/39/30 en achter adviseer ik meestal 11-28. Daarmee kom je zowel op het vlakke Nederland uit, het iets minder vlakke Limburg, de heuveltjes in de Ardennen en Schwarzwald en ook de bergen in de Alpen.

Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt. :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 17:55:09 #45
545 dop
:copyright: dop
pi_127527855
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 17:25 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er v

Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt. :)
waar haal je dat gemiddelde van 34 vandaan ? dan rijden dus alleen de profs en semi profs met compact ??

bekijk deze eens

als je heel netjes schakelt kan het zijn dat je op een tripel beter uitkomt, maar doe je dat niet dan staat de ketting juist extra scheef op een tripel.

[ Bericht 7% gewijzigd door dop op 07-06-2013 18:04:00 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 7 juni 2013 @ 19:09:01 #46
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127530150
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 17:25 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Zoals je zelf al zegt, in het vlakke Nederland is de 39 de beste keuze, hierdoor kun je dus altijd lekker rond draaien zonder steeds voren hoeven te wisselen. Bij een compact 50/34 is dat veel vaker.

Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er verstandig aan om een triple te nemen met 5X/39/30 en achter adviseer ik meestal 11-28. Daarmee kom je zowel op het vlakke Nederland uit, het iets minder vlakke Limburg, de heuveltjes in de Ardennen en Schwarzwald en ook de bergen in de Alpen.

Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt. :)
Dus iedereen die onder de 34 gemiddeld rijdt, moet maar op een triplo rijden? Wat een onzin zeg. Ik rij veel 50 x 19/18/17, maar heb nog nooit een gemiddelde van boven de 34 gehaald. Ja, misschien eerste uren van een vlakke toertocht en dan in de groep draften, maar boven de 100 km ben ik nog nooit boven de 31 gemiddeld thuis gekomen. Jij zal het allemaal wel veel sneller doen. Maar weet wel dat 34 gemiddeld al behoorlijk hard is voor een prof op duurtraining. En beloften en hele goede junioren doen hun duurtraining met iets van 28 gemiddeld. Snelheid halen ze alleen achter de brommer. Dus niet te veel dingen door elkaar halen svp en mensen niet op het verkeerde been zetten. (30x30 is precies hetzelfde als 34x34 begrijp je?)
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127531732
Zal wel domme vraag zijn, maar hoe meet ik die tandwielen? Heb voor "triple" en achter "8 speed".

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer). :)
Voor een beginner? Voor kleding gebruik ik hardloopkleding, schoenen gebruik ik sneakers (veters afgeknipt...), fietscomputer (20e) heb ik bij de fiets gekregen (wel gevraagd zat er niet standaard bij natuurlijk) en een helm heb ik wel nog gekocht. En nog een ophangbeugel om de fiets in mijn appartement verticaal langs de muur op te hangen :P. Vriendin niet zo blij mee maar ach alles went.
Was alles bij elkaar zo'n 50e extra kwijt.
pi_127535231
Normaal heb je voor 2 tandwiellen, een 52 en een 39. Een compact is een voortandwiel voor in de bergen, dus kleinere tandwielen voor een makkelijker verzet. Dus 34 en 50.
Triple wil zeggen dat je voor 3 tandwielen hebt. Dus een 30 voor de oma-versnellingen.

8-speed wil zeggen dat je achter 8 tandwielen hebt.


Een 52 of 53 voor heb je niets aan. Een 50 zullen de meeste mensen maar weinig gebruiken. Dus veel mensen zullen bij een compact altijd in het 'klimtandwiel' zitten. Vraag is of dat handig is.

Dus het lijkt me dat voor de meesten het fijner is om een 39 op het vlakke te gebruiken (ipv de pros een 50 of 52). En in de bergen (dus niet een Nederlands heuveltje) een 30(ipv de pros een 34).

Voor Nederlandse heuveltjes of wind tegen in is een 34 wel lekker. En die 50 is lekker als je de wind mee hebt. Een 52 heb je niet nodig en een 30 heb je alleen buiten Nederland nodig.

Verder heb je altijd wel genoeg bereik qua hoog en laag verzet. Vraag is wat ideaal is.
pi_127536254
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ligt er ook een beetje aan welke groepen uit welke jaartallen neemt. Denk wel dat de Tiagra groep van 2012 wel vergelijkbaar is met 105 uit 2010.
Ik niet. 105 was in 2010 hetzelfde als nu. De 10 speed 105 groep (vanaf 2006) is al geweldig, functioneel en qua duurzaamheid weinig minder dan de huidige groepen. Genoeg fietsen te vinden met die groep voor een bescheiden budget (tot 400¤), alleen is de timing wat ongelukkig. Iedereen wil opeens fietsen nu het zomer is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette. ;)

Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen. :)
Jawel, want je hoeft alleen maar de juiste cassette te kiezen en je bent klaar voor de bergen. Een 12-30 Tiagra cassette kost 21¤. Dus dat is geen reden om een compact aan te bevelen als een of andere fiets met triple toevallig een 11-25 cassette heeft.
pi_127536404
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:39 schreef eentwee het volgende:

[..]

Ik niet. 105 was in 2010 hetzelfde als nu. De 10 speed 105 groep (vanaf 2006) is al geweldig, functioneel en qua duurzaamheid weinig minder dan de huidige groepen. Genoeg fietsen te vinden met die groep voor een bescheiden budget (tot 400¤), alleen is de timing wat ongelukkig. Iedereen wil opeens fietsen nu het zomer is.

[..]

Jawel, want je hoeft alleen maar de juiste cassette te kiezen en je bent klaar voor de bergen. Een 12-30 Tiagra cassette kost 21¤. Dus dat is geen reden om een compact aan te bevelen als een of andere fiets met triple toevallig een 11-25 cassette heeft.
Dus de cassette zegt meer dan hetgene wat voor ligt. Precies wat ik zeg. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')