abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 4 juli 2013 @ 19:00:06 #126
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_128590605
Oldtimers vliegen massaal het land uit

De export van oldtimers groeit enorm. In de eerste helft van dit jaar zijn er 5295 personenauto's van 25 jaar of ouder uitgevoerd.

In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 2819. Dat is een stijging van bijna 88 procent, meldde VWE voertuiginformatie en -documentatie donderdag.

Volgens het bureau komt de toename vooral door de aanscherping van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers. VWE rekende eerder uit dat bijna 70 procent van de 260.000 eigenaren van oldtimers in Nederland vanaf volgend jaar wegenbelasting moet betalen door nieuwe belastingmaatregelen.

Het totaal aantal gebruikte personenauto's die afgelopen 6 maanden aan het buitenland werden verkocht, daalde juist met 15,9 procent tot 140.875 stuks.

Mercedes

Van de oldtimers waarover straks belasting betaald moet worden, is maar liefst 1 op de 4 een Mercedes-Benz. In de exportcijfers is terug te zien dat deze wagens nu massaal van de hand worden gedaan.

De uitvoer van modellen uit de populaire 190-serie is vergeleken met de eerste helft van 2012 zelfs met meer dan 1700 procent gestegen tot bijna 500 stuks.

''Nu zij niet meer van fiscale voordelen kunnen genieten, willen veel mensen van hun oldtimer af'', concludeert een woordvoerder. Hij verwacht dat het oldtimerwagenpark komende tijd nog verder zal slinken.

nu.nl
  donderdag 4 juli 2013 @ 19:02:21 #127
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128590687
Allemaal richting rifgebergte :P
pi_129180262
Jammer dat de nieuwe belastingmaatregel op die manier nauwelijks extra inkomsten voor de staatskast genereert.
niet geschoten is ook niet verkeerd.
  zondag 21 juli 2013 @ 10:44:53 #129
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_129181192
Dat was wel te verwachten. Mensen betalen niet graag belasting.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 21 juli 2013 @ 11:18:18 #130
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_129181703
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 09:26 schreef NightFlight het volgende:
Jammer dat de nieuwe belastingmaatregel op die manier nauwelijks extra inkomsten voor de staatskast genereert.
Het was nogal naief om te denken dat dit extra inkomsten zou genereren. De nieuwe maatregel is slecht voor het milieu, want er moeten weer allemaal nieuwe auto's aangeschaft worden,het levert niets op, want autos worden masaal weggedaan, of geschorst ,mensen houden nog meer de hand op de knip doordat de overheid alweer onbetrouwbaar blijkt en maakt de mensen het leven zuur... fantastische maatregel weer, iets waar dit kabinet in grossiert..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_129185247
Ik zou het eerder naief noemen om te denken dat dit geen extra belastinginkomsten genereerd. Er zullen niet heel veel mensen zijn die een daily-oldtimer wegdoen en er vervolgens geen modernere auto voor terugkopen.
pi_129186347
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 14:12 schreef CafeRoker het volgende:
Ik zou het eerder naief noemen om te denken dat dit geen extra belastinginkomsten genereerd. Er zullen niet heel veel mensen zijn die een daily-oldtimer wegdoen en er vervolgens geen modernere auto voor terugkopen.
Zou je denken? Ik gok dat aardig wat diesel mercedessen van de hand worden gedaan, en dat men oude benzine golfjes e.d. voor terugkoopt, oftewel auto's met een lager gewicht en dan de vakantie in het rifgebergte planned in Dec, Jan en Feb. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door virl3 op 23-07-2013 09:10:35 ]
Dit is een Signature....
  zondag 21 juli 2013 @ 15:00:44 #133
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_129186389
Denk ook dat de Benzen en Audi's massaal worden ingeruild voor truttenschudders à la starlet en polo.
  zondag 21 juli 2013 @ 15:40:44 #134
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_129187240
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 14:12 schreef CafeRoker het volgende:
Ik zou het eerder naief noemen om te denken dat dit geen extra belastinginkomsten genereerd. Er zullen niet heel veel mensen zijn die een daily-oldtimer wegdoen en er vervolgens geen modernere auto voor terugkopen.
Over het algemeen zijn die oldtimers de "tweede" auto, of ze nou wel of niet dagelijks gebruikt worden. Waar de regering nu van twee auto's inkomsten binnen harkt, 1 maal wegenbelasting, 2 maal brandstof zal dat straks in een hoop gevallen terug gaan naar 1 auto, 1 maal brandstof valt dan weg. Het zal mij dus niet verbazen dat deze regeling de regering achteraf geld gaat kosten.
  zondag 21 juli 2013 @ 16:04:45 #135
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_129187857
belastingverhogingen leiden meestal tot minder inkomsten, dat economische principe snapt deze overheid niet echt. Mensen gaan dan nu eenmaal minder uitgeven, helemaal als dit gepaard gaat met een onbetrouwbare overheid die ad-hoc beleid voert. Net als nivelleren leidt dit tot meer werkeloosheid en minder geld voor de schatkist, zodat de overheid weer de belastingen gaat verhogen, wat weer tot nog meer werkelozen leidt etc.. etc.. Het is ongehoord wat een wanbeleid dit kabinet voert.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_129188390
De Btw-verhoging heeft ook een averechts effect gehad. :P Maar als mensen eenmaal een auto gewend zijn kunnen ze vaak niet meer zonder. Met andere woorden: ook al zou een oldtimer de tweede auto zijn, er is een zeer grote kans dat die dan vervangen wordt door een andere (die wel belastingplichtig is).

Het verhaal hier ergens boven dat de diesels door goedkope/zuinige Starletjes/Polo's etc vervangen worden brengt niet alleen meer wegenbelasting op, maar ook nog eens extra accijnzen: ook al zijn die auto's veel zuiniger dan leveren ze nog steeds meer op (duurdere benzine, hogere accijns, meer BTW, en ook nog eens een duurdere verzekering i.p.v. goedkope oldtimerverzekering). Het zou me niets verbazen als het berekende bedrag gewoon gehaald wordt.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 00:05:24 #137
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_129239293
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 15:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Over het algemeen zijn die oldtimers de "tweede" auto, of ze nou wel of niet dagelijks gebruikt worden. Waar de regering nu van twee auto's inkomsten binnen harkt, 1 maal wegenbelasting, 2 maal brandstof zal dat straks in een hoop gevallen terug gaan naar 1 auto, 1 maal brandstof valt dan weg. Het zal mij dus niet verbazen dat deze regeling de regering achteraf geld gaat kosten.
Dat lijkt me sterk; mensen gaan echt niet ineens minder kilometers rijden, maar gewoon meer kilometers met hun andere auto. De garages, en dan met name de gespecialiseerde bedrijfjes, die zullen het vrees ik wel flink gaan merken.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 08:36:08 #138
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_129244482
Hoezo niet minder rijden? Als mensen hun goedkope oldtimer wegdoen dan gaan ze wel degelijk minder kilometers maken, de drempel is immers veel hoger. Als je een auto op gas hebt ga je sneller even weg wanneer dezelfde auto op benzine rijdt.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 08:39:04 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_129244511
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 08:36 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Hoezo niet minder rijden? Als mensen hun goedkope oldtimer wegdoen dan gaan ze wel degelijk minder kilometers maken, de drempel is immers veel hoger. Als je een auto op gas hebt ga je sneller even weg wanneer dezelfde auto op benzine rijdt.
En ook al zou hetzelfde aantal kilometers gereden worden, een moderne(re) auto is aanzienlijk zuiniger.
  dinsdag 23 juli 2013 @ 11:03:33 #140
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_129247218
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 08:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

En ook al zou hetzelfde aantal kilometers gereden worden, een moderne(re) auto is aanzienlijk zuiniger.
En duurder in onderhoud, en wegenbelasting, en verzekering. End of the line maakt het geen reet uit,
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_129249167
Plus meer accijnsopbrengsten, zie mijn eerdere post. :P
  dinsdag 23 juli 2013 @ 12:35:10 #142
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 23 juli 2013 @ 12:41:05 #143
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_129250722
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 12:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

De tijd zal het leren, ik ben er iig van overtuigd dat het de regering keihard geld gaat kosten.
Ik ook. Uiteindelijk worden de 2e/3e/4e auto's sneller de deur uit gedaan.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 24 juli 2013 @ 09:54:57 #144
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_129281955
heb een minitje van 1986, maar die kost toch al bijna niks qua wegenbelasting, dus het zal me aan mn reet roesten wat ze verzinnen
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
pi_129364963
En er ontstaat een nieuwe markt voor 40 jaar oude bezine-Benzjes. (ipv 25 jaar oude diesels).

Doen waarschijnlijk weinig voor elkaar onder.
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_129366797
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 12:49 schreef NightFlight het volgende:
En er ontstaat een nieuwe markt voor 40 jaar oude bezine-Benzjes. (ipv 25 jaar oude diesels).

Doen waarschijnlijk weinig voor elkaar onder.
of omgebouwde 40 jaar oude diesel Benzjes.. ;)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 13:42:01 #147
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_129366824
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 12:49 schreef NightFlight het volgende:
En er ontstaat een nieuwe markt voor 40 jaar oude bezine-Benzjes. (ipv 25 jaar oude diesels).

Doen waarschijnlijk weinig voor elkaar onder.
W116, ook leuk. Op gas ofzo.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_129387651
40 jaar oud is natuurlijk al een stuk minder aantrekkelijk dan 25 jaar oud. Alleen al vanwege het feit dat 25 jaar oude wagens in onze buurlanden in de categorie 'ouwe roestbak' vallen en vanaf 30 jaar in de categorie 'oldtimer'.
De 25 jaar oude wagens zijn in onder andere Duitsland erg goedkoop te vinden, dat zal met 40 jaar oude exemplaren een stuk moeilijker zijn omdat de meeste goede auto's dan ook in Duitsland al lang in het liefhebbers circuit zijn beland.
pi_129388520
Inderdaad, en vaak ook veel hogere prijzen dan hier in knakenrijderland. :P
pi_129388782
Het valt me op dat het aantal Mercedes diesels in het straatbeeld hier opvallend afneemt.
Het kan natuurlijk dat ze op vakantie zijn. ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')