abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 3 juni 2013 @ 16:06:39 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127363067
En hier weer verder :)

Alles over:
Indonesie

Voorgaande delen:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7
Deel 8
Deel 9

Laatste:
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:16 schreef louweed het volgende:

[..]

Ja, Ok. De rust vind ik geen probleem. Ik ben er alleen bang voor dat we problemen krijgen met vervoer regelen en hotels ter plekke regelen tijdens de ramadan. Als alle locals op reis naar familie gaan precies in die tijd... Ik vind het wel erg jammer want ik was al weken bezig mezelf aan het oriëneteren op een backpacktripje door Java
Ik ben er ook tijdens ramadan geweest en ik kan me niet herinneren dat dat een groot probleem was. Het enige was dat je minder keuze hebt met eten overdag.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 3 juni 2013 @ 18:33:42 #2
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127369068
Volgens mijn vrouw (Javaantje) is het inderdaad wel moeilijker om last-minute dat soort dingen te regelen. Ik kan daar zelf niks over zeggen; zij regelt altijd alles daar. Maar Ramadan is wel de tijd dat alle families bij elkaar komen natuurlijk, meestal in huis overigens.

Ben je gebonden aan die weken louweed ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_127369624
Ik ga ook tijdens de Ramadan naar Java en ben eigenlijk van plan om weinig dingen vooruit te boeken. Ik ga naar Jakarta, Yogjakarta en Malang. Is het in juli dan nog mogelijk om op de dag zelf of een paar dagen van te voren treinen, hotels en vliegtickets te boeken? Of kan ik dat beter vooraf doen?
pi_127369679
Buskaartjes koop je toch op de dag zelf. Je kunt alleen te maken krijgen met volgeboekte treinen. En alleen dan wanneer de Ramadan te einde is dus tijdens het Suikerfeest. Zulke feesten zorgen nou eenmaal voor flinke migratiestromen. :)
  maandag 3 juni 2013 @ 18:58:35 #5
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127370023
Inderdaad, je trektocht misschien een beetje laten leiden door de beschikbare treinkaartjes. En zorgen dat je tijdens Lebaran op een goeie en gezellige stek zit vanwaar je dingen in de omgeving kunt bekijken.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 3 juni 2013 @ 19:08:05 #6
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_127370403
Ik vond het zo moeilijk sate babi te vinden in Indonesië. :P

Wel gevonden trouwens.
reset
pi_127371953
Als je op java was kan dat wel kloppen. Zul je bij een indo-chinees restaurant voor moeten zijn. Ook leuk om tot de onaangename ontdekking te komen dat er in de hele stad alleen maar alcoholvrij bier te krijgen is zoals op een aantal plekken het geval is :P
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 3 juni 2013 @ 19:57:05 #8
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_127372550
Het was op Java idd en gevonden in Chinatown, Jakarta. Dat grote winkelcentrum vol met Chinese namaak daar was wel leuk.

Kan me niet meer herinneren wat voor bier ik daar dronk, maar dat is geen probleem geweest.

Kretek sigaretten zijn even lekker, maar na een halve heb je voor een paar dagen weer genoeg gehad. Ik heb voor de grap een paar pakjes meegenomen, maar die zijn niet opgekomen.
reset
pi_127373885
Bedankt :)

Over het vinden van eten maak ik me geen zorgen, gewoon de Chinezen inderdaad een beetje opzoeken, die vasten niet lijkt me.

Ik denk zelf aan deze route in vier weken: Jakarta -> Yogjakarta (trein of vliegen) -> Malang(Bromo) -> richting Flores/Komodo (ben nog niet uit hoe en wat) -> Lombok en Gili's -> Resterende dagen in Bali en vanaf daar vertrekken.

Met Lebaran zit ik waarschijnlijk op Lombok of Bali. Is dit een beetje te doen in 4 weken? Ik wilde eerst meer op Java doen en ook nog Bandung en wat andere plaatsen bezoeken maar omdat het afgeraden word om naar de meer afgelegen plaatsen op Java te gaan doe ik dat maar niet. Het is trouwens mijn eerste verre reis alleen.
  maandag 3 juni 2013 @ 20:33:47 #10
1234 HiZ
Istanbullu
pi_127374370
Jakarta - Yogja is bijna 11 uur in de trein. Wel een flink deel door een schitterende omgeving maar als je het mij vraagt was het een beetje teveel van het goede. Vliegen naar Yogja levert je dus bijna een hele dag winst op. Ik heb daar trouwens verbleven in een klein guesthouse in de Kraton. Echt voor de volle 100% tempo doeloe en je wordt er verzorgd alsof je bij je oma logeert. Mijn vriend had gezegd dat hij alles lekker vond behalve vis. Die kreeg dus een halve rijsttafel voor zijn ontbijt :)

Volgens mij zullen een trein en vliegticket op die route elkaar niet veel in prijs ontlopen.

Bandung is een relatief aangename stad omdat hij wat hoger ligt. Hierdoor is het er iets minder drukkend heet dan elders. Je hebt er ook een flink aantal gebouwen uit het begin van de vorige eeuw. De 'collectie' aan art deco is van het niveau van Miami, alleen niet altijd zo geweldig onderhouden. Het is in ieder geval geen 'afgelegen' plek.
pi_127375185
Ik ga waarschijnlijk wel vliegen en dan van Yogja naar Malang met de trein om toch wat van de omgeving mee te krijgen.

Ik las laatst dat Bandung net als Jakarta heel snel heel erg druk is geworden en dat veel van de oudere gebouwen inderdaad heel slecht onderhouden zijn, daarom sla ik Bandung over en geef ik de voorkeur om iets langer in Yogja of Malang te blijven.
  maandag 3 juni 2013 @ 20:49:13 #12
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_127375256
De treinrit tussen Jakarta en Yogya is inderdaad een bekende en favoriet van velen. Dat is de enige reden dat ik vroeg of laat ook een keer naar Jakarta moet. Malang ligt net als Bandung wat hoger en is daardoor aangenaam zoals HiZ aangeeft.

Ik denk dat 4 weken goed te doen is, als je maar gewoon doorreist en niet op en neer reist. Mocht het toch niet genoeg zijn, dan heb je waarschijnlijk een goed beeld of je nog een keer terug moet en waarheen precies.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_127375959
Nu twijfel ik weer :P Net een vliegticket gevonden voor 28 euro inderdaad ongeveer hetzelfde als de trein, maar waar ik dus bang voor ben is dat de trein van Jakarta naar Yogja vol zit en dat ik langer in Jakarta zit dan ik wil. Als de omgeving echt zo mooi is heb ik die lange treinrit er wel voor over.
  maandag 3 juni 2013 @ 21:01:05 #14
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_127375986
Die treinrit heb ik ook gedaan. In 'Executive class'. :D

..en op het station in Jakarta een hotel hoerenkeet geboekt voor 4 dagen voor het terugvliegen. 3 dagen teveel.
reset
pi_127377316
Als ik de rit ga maken dan zeker in Executive class. Ik had al gelezen dat er in Jakarta bijna overal hoeren zijn. Heeft een van jullie nog tips voor hotels/dorms waar ik die niet tegenkom? Ik blijf 2 of 3 dagen in Jakarta.
pi_127384036
Executive class is wel een must ja. De gewone trein kan je vergelijken met de stoptrein van Amsterdam naar Zaandam in de spits, maar dan volgestampt met rokende mensen, bedelaars, zakkenrollers, geiten en kippen. Elke stop een nieuwe lading bedelaars. En ruiten ingooien van (de niet-executive) treinen schijnt een nationale sport te zijn :P Dus dat is meteen je (stoffige) airco.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 3 juni 2013 @ 23:43:33 #17
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_127386287
quote:
2s.gif Op maandag 3 juni 2013 21:21 schreef Ravarian het volgende:
Als ik de rit ga maken dan zeker in Executive class. Ik had al gelezen dat er in Jakarta bijna overal hoeren zijn. Heeft een van jullie nog tips voor hotels/dorms waar ik die niet tegenkom? Ik blijf 2 of 3 dagen in Jakarta.
In Jakarta in het Bloem Steen hostel, en in Wisma Delima geslapen. Beide op Jalan Jaksa, beide erg goedkoop, maar verwacht er niet te veel van. Sterker nog, verwacht er niks van behalve een ventilator en een zeer matig bed. Maar geen hoertjes o.i.d. daar gezien.
  maandag 3 juni 2013 @ 23:55:18 #18
6941 APK
Factual, I think.
pi_127386795
quote:
2s.gif Op maandag 3 juni 2013 21:21 schreef Ravarian het volgende:

Heeft een van jullie nog tips voor hotels/dorms waar ik die niet tegenkom? Ik blijf 2 of 3 dagen in Jakarta.
Wij zijn twee keer een nacht naar Six Degrees geweest: http://www.tripadvisor.nl(...)es-Jakarta_Java.html

Zeer aardige en vriendelijke mensen.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_127387189
quote:
2s.gif Op maandag 3 juni 2013 20:47 schreef Ravarian het volgende:
Ik ga waarschijnlijk wel vliegen en dan van Yogja naar Malang met de trein om toch wat van de omgeving mee te krijgen.

Ik las laatst dat Bandung net als Jakarta heel snel heel erg druk is geworden en dat veel van de oudere gebouwen inderdaad heel slecht onderhouden zijn, daarom sla ik Bandung over en geef ik de voorkeur om iets langer in Yogja of Malang te blijven.
Bandung moet je echt niet overslaan. De stad zelf is niks aan maar de krater van Tangkuban Perahu (een uurtje van de stad af) vond ik echt spectaculair.
pi_127387274
Overigens was Bandung onze eerst bestemming in Indonesie. Vanaf het vliegveld in Jakarta een directe bus naar Bandung genomen. Ben daar als ik hier zo de verhalen over lees erg blij mee. Je zit eigenlijk ook zo op de snelweg dus je hoeft Jakarta niet in of uit.
pi_127387325
En tussen Jakarta en Bandung heb je nog die botanische tuinen die ook wel de moeite waard schijnen te zijn, vooral als je er in het goede seizoen bent.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 08:48:30 #22
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_127391036
Ow ja, nog mensen tips voor een eenvoudig maar goed hotelletje in de buurt van het vliegveld van Jakarta? We willen namelijk de eerste nacht wel alvast boeken, maar landen pas om 23:00, dus niet meer veel zin om ver te reizen dan en ook wij denken dat we Jakarta zelf maar overslaan.
Don't let my username fool you...
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 4 juni 2013 @ 08:59:02 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127391223
quote:
2s.gif Op maandag 3 juni 2013 18:47 schreef Ravarian het volgende:
Ik ga ook tijdens de Ramadan naar Java en ben eigenlijk van plan om weinig dingen vooruit te boeken. Ik ga naar Jakarta, Yogjakarta en Malang. Is het in juli dan nog mogelijk om op de dag zelf of een paar dagen van te voren treinen, hotels en vliegtickets te boeken? Of kan ik dat beter vooraf doen?
Ik was er ook tijdens ramadan (in 2009) en heb helemaal niets vooruit geboekt. Alles op de dag zelf of de avond ervoor ter plekke. Btw: ik doe ook niet aan telefoons/ laptops/ iPads e.d.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 4 juni 2013 @ 09:17:19 #24
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_127391572
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:48 schreef Metalfreak het volgende:
en ook wij denken dat we Jakarta zelf maar overslaan.
Als je een beetje geïnteresseerd bent in vaderlandse geschiedenis kan je oud-Jakarta met de Nederlandse overlevering niet missen natuurlijk, maar als niet dan niet. Het is niet de mooiste stad iig.
reset
  dinsdag 4 juni 2013 @ 09:25:11 #25
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_127391725
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:17 schreef Individual het volgende:

[..]

Als je een beetje geïnteresseerd bent in vaderlandse geschiedenis kan je oud-Jakarta met de Nederlandse overlevering niet missen natuurlijk, maar als niet dan niet. Het is niet de mooiste stad iig.
Dat lijkt me dan ook wel het enige redelijk boeiende aan Jakarta, maar voor de rest... Ben vorig jaar in Melaka in Maleisië geweest, daar vond ik het ook wel indrukwekkend dat er nog huizen uit de Nederlandse tijd overeind stonden. Maar als ik hier zo lees dat het allemaal af begint te brokkelen, dan vraag ik me af of het de moeite waard is.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 4 juni 2013 @ 10:28:15 #26
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_127393431
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:25 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dat lijkt me dan ook wel het enige redelijk boeiende aan Jakarta, maar voor de rest... Ben vorig jaar in Melaka in Maleisië geweest, daar vond ik het ook wel indrukwekkend dat er nog huizen uit de Nederlandse tijd overeind stonden. Maar als ik hier zo lees dat het allemaal af begint te brokkelen, dan vraag ik me af of het de moeite waard is.
Er staat nog wel wat dat goed behouden is zoals het gouveneurskantoor, de kerk, de NHM en nog wat, maar het oude goed bewaarde centrum was zeker wel groter.
reset
pi_127395899
Cafe Batavia in Jakarta vond ik wel erg mooi. Schijnt een van de oudste gebouwen van Jakarta te zijn, prachtig gerestaureerd, in koloniale sfeer. Zelfs de toiletten zijn de moeite waard.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 14:35:12 #28
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_127401599
Maar niemand een aanrader voor een goedkoop maar toch goed hotelletje in de buurt van het vliegveld van Jakarta? :)
Don't let my username fool you...
pi_127416323
quote:
7s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:55 schreef APK het volgende:

[..]

Wij zijn twee keer een nacht naar Six Degrees geweest: http://www.tripadvisor.nl(...)es-Jakarta_Java.html

Zeer aardige en vriendelijke mensen.
Ziet er erg goed uit. Ik kom heel vroeg 's ochtends in Jakarta aan dus heb meteen maar geboekt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik was er ook tijdens ramadan (in 2009) en heb helemaal niets vooruit geboekt. Alles op de dag zelf of de avond ervoor ter plekke. Btw: ik doe ook niet aan telefoons/ laptops/ iPads e.d.
Ik zorg dat ik de laatste 10 dagen van de Ramadan niet in Java ben, ik denk dat ik er dan ook geen last van zal hebben. Ik neem zelf alleen een oude telefoon mee zodat ik daar een Indonesische simkaart in kan doen in geval van nood, ben ook niet van plan om mijn laptop of tablet mee te nemen, leid alleen maar af.
pi_127440556
quote:
7s.gif Op maandag 3 juni 2013 18:33 schreef elcastel het volgende:
Volgens mijn vrouw (Javaantje) is het inderdaad wel moeilijker om last-minute dat soort dingen te regelen. Ik kan daar zelf niks over zeggen; zij regelt altijd alles daar. Maar Ramadan is wel de tijd dat alle families bij elkaar komen natuurlijk, meestal in huis overigens.

Ben je gebonden aan die weken louweed ?
Ja, we willen precies deze weken gaan en het zijn ook precies de weken dat de Idul Fitri is. We hebben besloten om het plan Java ff een jaartje in de vriezer te zetten. Dit jaar waarschijnlijk naar Thailand. In ieder geval bedankt voor de tips!
pi_127945492
Nog een vraagje: Is 50 euro per dag voor 30 dagen genoeg voor slapen in hostels, eten, vervoer en uitstapjes? 50 euro zijn nu zo'n 660.000 idr.
pi_128015340
Mocht je in Jakarta zijn en van dansje houden, Stadium, te grappig om te zien wat er in zo'n land toch nog allemaal kan :). Mooi ook dat we echt een van de hele weinige blanken/mensen uit het westen daarbinnen waren.

Verder was mijn trip vorig jaar

2 dagen Singapore
Vliegen naar Medan
3 nachten Bukit Lawang (Sumatra), waarvan 1 in de jungle, geen oog dichtdoen omdat je om stenen slaapt. Wel geweldige ervaring. En zoveel oerang oetangs !
Vervolgens in de ochtend vroeg terug naar Medan en in de middag vliegen naar Jakarta, 1 nacht daar gebleven (toen o.a stadium bezocht etc.). Na alle verhalen van anderen verder geen tijd besteed in deze stad.
In de ochtend door naar Bogor met de trein, ga daar vooral niet heen. Enkel handig als vertrekpunt voor allerlei tourtochten.
Vanuit Bogor 2 dagen trip/tour gedaan richting Bandung met o.a. rijstenvelden, waterval, heel veel lokale dingetjes, etc.. Ook 1 overnachting bij locals.
Vanuit Bandung 1 dag de krater(s) en hot springs (sla deze over) gedaan. Krater was heel vet.
Toen met trein in de nacht naar Yogja.
Daar 4 nachten gebleven, alles gezien wat je kon zien. By far leukste stuk van Java.
Toen met de bus overdag naar Bromo, daar tukken.
Vervolgens de zon zien opkomen en naar boven gelopen (valt bij aankomst boven toch wat tegen :P, het is veel meer de zon die opkomt die de moeite waard is, geweldig)
Daarna door naar Surabaya met de bus, 1 nachtje geslapen. In de ochtend naar vliegtuigveld/
En van daaruit toen vliegen naar Manado, vervolgens met een bootje naar Bunaken Island te gaan om mezelf daar 3 dagen onder water te verbazen. Ten slotte 1 dag niks gedaan nog daar ook heerlijk. En vervolgens bootje terug naar Manado en vanaf daar Jakarta, Kuala Lumpur (overstap) en weer terug naar Amsterdam.

Al me tal _O_

[ Bericht 3% gewijzigd door JopJuh op 19-06-2013 23:46:43 ]
pi_128015665
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 14:03 schreef Ravarian het volgende:
Nog een vraagje: Is 50 euro per dag voor 30 dagen genoeg voor slapen in hostels, eten, vervoer en uitstapjes? 50 euro zijn nu zo'n 660.000 idr.
Overnachting, enigzins redelijk is 300.000 give or take. Je komt er een heel eind mee. Tours (vooral die van meerdere dagen en de toeristische dingen (jungle/bromo) en dergelijke zijn wel weer relatief duur maar dan hoef je tijdens zo'n tour ook bijna niks meer uit te geven.
pi_128645323
Iemand ervaring met reizen in Sulawesi? Ik heb grofweg een maand om van zuid naar noord te komen en ga daar nog een weekje duiken. Iemand toevallig een goed blog ofzo? Tips voor goeie dingen die niet in de gebruikelijke reisgidsen staan?
pi_128842177
Over ruim twee weken komt eindelijk een droom in vervulling, ik ga een week of twee naar Indonesië. Het enige wat vast staat is dat ik op Jakarta land, ik heb nog geen route, plaatsen waar ik echt heen wil of hotels.

Ik denk dat ik het voor de eerste keer Indonesië bij Java laat, er moet meer dan genoeg te zien zijn om 2 weken mee te vullen. Het probleem is een alleen dat de informatie die ik op het internet vind niet echt samenhangend is, ik kan voor mezelf niet echt een route kiezen waarbij ik veel hoogtepunten zie, omdat op vrijwel elke site wel weer andere tips worden gegeven.

Wat wil ik zien? Uiteraard de toeristische hoogtepunten, tempels, rijstvelden, theeplantages en vulkanen, maar ook het typische Javaanse leven. De familie van mijn moeder komt uit Java dus dat lijkt me een prachtige ervaring. Ik ben natuurlijk ook tijdens de ramadan dus dat wordt helemaal speciaal.

Ik had zelf het plan om in Jakarta een brommer/lichte motor te kopen en dan 2 weken over het eiland te gaan toeren, maar dat raad iedereen me af, want verkeer chaos Dat idee heb ik ondertussen dus losgelaten, maar ik vraag me af wat dan de beste manier van reizen is.

Kortom, mijn vragen zijn, wat zijn de dingen op Java die ik wat jullie betreft niet over moet slaan (en eventueel, wat zou een goede route zijn om in 2 weken zo veel mogelijk te doen), en hoe is Java het beste te bereizen? Ik ga overigens ook via Jakarta weer naar huis dus het zou handig zijn als ze plaats waar ik na 2 weken aankom een luchthaven heeft.
  donderdag 11 juli 2013 @ 18:31:49 #36
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_128842919
Voor de eerste keer is er genoeg te doen in Java om 2 weken te vullen. Ik heb er gewoon gereden en dat ging prima. Het is geen Nederland, maar ook geen India om even de extremen te pakken.

Ik zou de plek van de familie bezoeken waar dat ook is. Dat heb ik ook gedaan in Solo, alleen is de familie er al voor WOII vertrokken. De volgende keer wil ik ook naar Semarang waar m'n oma geboren is.

Yogyakarta vond ik een van de interessantste plekken met tempels, Nederlandse overlevering, vulkanen, kloosters, musea, paleizen en meer.
reset
pi_128843048
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 23:45 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Overnachting, enigzins redelijk is 300.000 give or take. Je komt er een heel eind mee. Tours (vooral die van meerdere dagen en de toeristische dingen (jungle/bromo) en dergelijke zijn wel weer relatief duur maar dan hoef je tijdens zo'n tour ook bijna niks meer uit te geven.
Ik heb rond de 25 euro per dag per persoon uitgegeven in drie weken, reizende met twee personen en dat was echt niet zuinig aan doen. Tours heb je niet nodig, Bromo zelf doen is veel leuker. Duiken kan van dat geld niet. :P
pi_128843173
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 18:31 schreef Individual het volgende:
Voor de eerste keer is er genoeg te doen in Java om 2 weken te vullen. Ik heb er gewoon gereden en dat ging prima. Het is geen Nederland, maar ook geen India om even de extremen te pakken.

Ik zou de plek van de familie bezoeken waar dat ook is. Dat heb ik ook gedaan in Solo, alleen is de familie er al voor WOII vertrokken. De volgende keer wil ik ook naar Semarang waar m'n oma geboren is.

Yogyakarta vond ik een van de interessantste plekken met tempels, Nederlandse overlevering, vulkanen, kloosters, musea, paleizen en meer.
Ik snap niet dat jij India zoveel gevaarlijker vindt. In Indonesië heb je nog ruim baan om keihard te rijden jezelf dood te rijden, in India door de drukte niet. Dus ik vond Indonesië absoluut gevaarlijker.
  donderdag 11 juli 2013 @ 18:54:55 #39
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_128843604
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 18:39 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik snap niet dat jij India zoveel gevaarlijker vindt. In Indonesië heb je nog ruim baan om keihard te rijden jezelf dood te rijden, in India door de drukte niet. Dus ik vond Indonesië absoluut gevaarlijker.
Met die redenatie is Duitsland het gevaarlijkste land ter wereld. Als je jezelf niet comfortabel voelt op de openbare weg moet je het niet doen.
reset
pi_128849961
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 18:54 schreef Individual het volgende:

[..]

Met die redenatie is Duitsland het gevaarlijkste land ter wereld. Als je jezelf niet comfortabel voelt op de openbare weg moet je het niet doen.
Onzin, dat ligt natuurlijk ook aan de (levensmoeheid) van je medeweggebruikers en als je dat meetelt vind ik het verkeer in Indonesië toch echt gevaarlijker.
  donderdag 11 juli 2013 @ 21:53:04 #41
62913 Blik
The one and Only!
pi_128850335
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 00:14 schreef -aad- het volgende:
Iemand ervaring met reizen in Sulawesi? Ik heb grofweg een maand om van zuid naar noord te komen en ga daar nog een weekje duiken. Iemand toevallig een goed blog ofzo? Tips voor goeie dingen die niet in de gebruikelijke reisgidsen staan?
Ik ben in Sulawesi geweest. Vond het erg mooi daar. Ik heb geen hele bijzondere tips voor je. Vanaf Makassar kun je makkelijk de bus pakken naar Rantepao. Daar moet je zeker een aantal dagen blijven voor de begrafenisceremonies en het bezoeken van de graven zijn.

Zelf ben ik niet verder in het binnenland in geweest. Ben wel nog op de Bunaken geweest om te duiken, dat was echt wonderschoon. Fantastisch zicht, mooi koraal en heel veel bijzondere wezens onderwater. Heb daar ook een night-dive gedaan, en dan zie je weer compleet andere beesten dan overdag. Bij Manado heb je ook nog een nationaal park waar je naartoe kunt. Manado zelf is de moeite van het bezoeken niet waard.

Ben toevallig net een website tegen gekomen waar iemand een verslag heeft gemaakt van 27 dagen Sulawesi. Misschien heb je er iets aan: http://www.eltjoschut.nl/Sulawesi/intro%20sulawesi.htm
pi_128861519
Yeah 25 Juli is het zo ver ! DjD gaat richting Java :)
Worden daar gelukkig opgevangen door locals en naar een hotel begeleid.
Neem voor de kinderen daar mijn oude ps2 mee zodat zij er lekker op kunnen gamen.
Iemand nog tips?
pi_128861560
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 09:04 schreef denkjedat het volgende:
Yeah 25 Juli is het zo ver ! DjD gaat richting Java :)
Worden daar gelukkig opgevangen door locals en naar een hotel begeleid.
Neem voor de kinderen daar mijn oude ps2 mee zodat zij er lekker op kunnen gamen.
Iemand nog tips?
Java is heel klein. Makkelijk om daar op deze manier tips voor te geven!
pi_128861715
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 09:06 schreef Godtje het volgende:

[..]

Java is heel klein. Makkelijk om daar op deze manier tips voor te geven!
Oeps.. iets te enthousiast gereageerd. ik land in surabaya en zal vanuit daar richting bali trekken ( met tussenstops uiteraard )
pi_128861741
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 09:16 schreef denkjedat het volgende:
Oeps.. iets te enthousiast gereageerd. ik land in surabaya en zal vanuit daar richting bali trekken ( met tussenstops uiteraard )
Nog steeds iets te snel? :?
Wat zijn de tussenstops die je gaat doen. Hoe lang heb je. Waar hou je van.
pi_128862438
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 09:17 schreef Godtje het volgende:

[..]

Nog steeds iets te snel? :?
Wat zijn de tussenstops die je gaat doen. Hoe lang heb je. Waar hou je van.
Je heb DM
  zondag 14 juli 2013 @ 13:25:46 #47
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_128931781
In augustus vlieg ik naar Jakarta, mijn terugvlucht is twee maanden later vanaf Bangkok. Ik wil 30 dagen in Indonesië blijven en heb het volgende in gedachten:

- Jakarta-Jogyakarta-Bromo-Surabaya-Denpasar overland
- vlucht Denpasar-Labuan Bayo
- Komodo/Rinca-Sumbawa-Lombok overland
- vlucht Lombok-Kuala Lumpur

Daarbij wil ik iig duiken bij Rinca en op de Gili eilanden.
Is deze route goed te doen in vier weken? Bali wil ik, afgezien van de vlucht van Denpasar naar Labuan Bayo, overslaan.
Hoe lang adviseren jullie voor Java, hoe lang voor Lombok/Sumbawa/Flores? Mijn interesses zijn duiken, wandelen, natuur en vulkanen (Bromo/Merapi/Rinjani/Tambora?), maar de Borobodur wil ik natuurlijk ook wel zien.
  zondag 14 juli 2013 @ 14:15:36 #48
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_128933579
Merapi is de meest actieve vulkaan van Indonesië. Het was wel te merken dat ie leefde toen ik hem in 2008 beklom. Grommen, trillen en roken. En het uitzicht vanaf de top als de zon opkomt is onevenaarbaar. :)

Als je toch naar Borobudur gaat en in Jogjakarta bent kan je ook makkelijk Prambanan bezoeken.
reset
pi_128941420
Hoe zit het met kledingvoorschriften op Java? Zowel voor mannen als vrouwen?
pi_128941444
Overigens is de trein van Jakarta naar Yogja wel goedkoper dan vliegen.
Voor de Ekonomi klasse was ik 100.000 IDR /8 eur) kwijt.
En dan zit je op een zeer redelijk bankje met airco!
De trip duurt wel lang, maar je ziet wel een leuk stuk Java voorbijkomen.
pi_128941483
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 17:35 schreef Zocalo het volgende:
Hoe zit het met kledingvoorschriften op Java? Zowel voor mannen als vrouwen?
Niets van gemerkt, je komt ook letterlijk alles tegen op reis.
Je valt sowieso al op omdat je blank bent en ze willen sowieso met je op de foto, of je nou lange mouwen/korte mouwen/ veel inkijk /totaal bedekt bent...
  zondag 14 juli 2013 @ 17:43:05 #52
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_128941648
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 17:37 schreef tinoburg het volgende:

Je valt sowieso al op omdat je blank bent en ze willen sowieso met je op de foto, of je nou lange mouwen/korte mouwen/ veel inkijk /totaal bedekt bent...
Ik was met vriendin, maar ze wilden allemaal met mij op de foto en haar lieten ze erbuiten. :D
reset
pi_128941822
Nou, wij hebben allebei een hoop ''vrienden'' gemaakt hoor haha
  zondag 14 juli 2013 @ 18:09:21 #54
1234 HiZ
Istanbullu
pi_128942283
Wat mij opviel was dat korte broeken eigenlijk helemaal geen probleem was.
  zondag 14 juli 2013 @ 20:01:56 #55
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_128946049
Hangt er helemaal vanaf waar je wanneer komt en hoe je je gedraagt. Maar over het algemeen zijn de mensen gewend aan Weterlingen. Fatsoen en terughoudendheid tijdens bv. Ramadan werkt in je voordeel.

Maar vaak hoor je niet veel dat gebeurt achter je rug.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_128951221
Morgen vertrek ik naar Indonesie! Heb toch maar besloten om deze keer Jakarta over te slaan en vanaf het vliegveld naar Bandung te gaan.
  zondag 14 juli 2013 @ 23:30:35 #57
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_128955689
Hm, vluchten naar Makassar zijn nog goedkoper. Nu ga ik twijfelen: Java en Sulawesi of Java en Lombok/Flores in vier weken?
pi_128956287
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:54 schreef Ravarian het volgende:
Morgen vertrek ik naar Indonesie! Heb toch maar besloten om deze keer Jakarta over te slaan en vanaf het vliegveld naar Bandung te gaan.
Hebben wij ook gedaan en zeker geen spijt van gehad. Scheelt toch weer een ellenlange rit in en uit Jakarta. In de buurt van Bandung zijn we ook nog naar de vulkaan Tangkuban Perahu geweest. Echt een aanrader.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2013 00:30:41 ]
  maandag 15 juli 2013 @ 00:12:05 #59
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_128957225
quote:
14s.gif Op zondag 14 juli 2013 23:44 schreef MCH het volgende:

[..]

Hebben wij ook gedaan en zeker geen spijt van gehad. Scheelt toch weer een ellenlange rit en uit Jakarta. In de buurt van Bandung zijn we ook nog naar de vulkaan Tangkuban Perahu geweest. Echt een aanrader.
Ik kom laat in de avond (uur of 23:00) aan in Jakarta, kan ik dan ook nog ergens anders heen dan Jakarta?
pi_128958021
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:12 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik kom laat in de avond (uur of 23:00) aan in Jakarta, kan ik dan ook nog ergens anders heen dan Jakarta?
Wij hebben dat met een soort lijnbus gedaan die direct vanaf de luchthaven naar Bandung ging. Dat was nog een flinke rit, een uur of 3/4. Wel over normale (snel)wegen en de bus was zelf ook perfect maar ik heb geen idee of die 24 uur per dag doorrijdt. Als optie tussen Jakarta en Bandung zijn er ook nog de botanische tuinen. Die schijnen wel de moeite waard te zijn, zelf niet geweest. En als je veel dollars hebt kun je natuurlijk elk moment van de dag vanaf de luchthaven een taxi of minibusje charteren.
  maandag 15 juli 2013 @ 00:36:20 #61
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_128958112
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:33 schreef MCH het volgende:

[..]

Wij hebben dat met een soort lijnbus gedaan die direct vanaf de luchthaven naar Bandung ging. Dat was nog een flinke rit, een uur of 3/4. Wel over normale (snel)wegen en de bus was zelf ook perfect maar ik heb geen idee of die 24 uur per dag doorrijdt. Als optie tussen Jakarta en Bandung zijn er ook nog de botanische tuinen. Die schijnen wel de moeite waard te zijn, zelf niet geweest. En als je veel dollars hebt kun je natuurlijk elk moment van de dag vanaf de luchthaven een taxi of minibusje charteren.
Ik heb al uitgevonden dat die bus maar tot 22:30 gaat. Dat wordt dus gewoon een dagje Jakarta. Geeft niet, ben er nog nooit geweest.
pi_128958173
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:36 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik heb al uitgevonden dat die bus maar tot 22:30 gaat. Dat wordt dus gewoon een dagje Jakarta. Geeft niet, ben er nog nooit geweest.
Ah oke, in principe ook niet erg want in dat geval kun je de mooie treinrit maken vanaf Jakarta naar Bandung (of verder).
  maandag 15 juli 2013 @ 00:57:13 #63
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_128958667
En Lombok-Kuala Lumpur ook maar geboekt, 56 euro is immers geen slechte prijs!
Dan wordt het dus Java-Bali -> Flores-Lombok -> KL.

En dan in Maleisië nog alle opties open :)
pi_128961878
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:36 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik heb al uitgevonden dat die bus maar tot 22:30 gaat. Dat wordt dus gewoon een dagje Jakarta. Geeft niet, ben er nog nooit geweest.
Je kunt ook een minibusje regelen, die gaan volgens mij gewoon door. Betaal je wel iets meer voor maar dat scheelt weer een overnachting.
pi_128961881
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:57 schreef Lemans24 het volgende:
En Lombok-Kuala Lumpur ook maar geboekt, 56 euro is immers geen slechte prijs!
Dan wordt het dus Java-Bali -> Flores-Lombok -> KL.

En dan in Maleisië nog alle opties open :)
Ik ga hetzelfde doen :d maar dan vlieg ik vanuit bali naar Indonesie.

Sorry van de dubbelpost, ik zit in Dubai met heel slecht internet.
  maandag 15 juli 2013 @ 09:23:06 #66
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_128962748
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 07:39 schreef Ravarian het volgende:

[..]

Ik ga hetzelfde doen :d maar dan vlieg ik vanuit bali naar Indonesie.

Sorry van de dubbelpost, ik zit in Dubai met heel slecht internet.
Vanuit Bali naar Maleisië, bedoel je ?
pi_128962996
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 13:25 schreef Lemans24 het volgende:
In augustus vlieg ik naar Jakarta, mijn terugvlucht is twee maanden later vanaf Bangkok. Ik wil 30 dagen in Indonesië blijven en heb het volgende in gedachten:

- Jakarta-Jogyakarta-Bromo-Surabaya-Denpasar overland
- vlucht Denpasar-Labuan Bayo
- Komodo/Rinca-Sumbawa-Lombok overland
- vlucht Lombok-Kuala Lumpur

Daarbij wil ik iig duiken bij Rinca en op de Gili eilanden.
Is deze route goed te doen in vier weken? Bali wil ik, afgezien van de vlucht van Denpasar naar Labuan Bayo, overslaan.
Hoe lang adviseren jullie voor Java, hoe lang voor Lombok/Sumbawa/Flores? Mijn interesses zijn duiken, wandelen, natuur en vulkanen (Bromo/Merapi/Rinjani/Tambora?), maar de Borobodur wil ik natuurlijk ook wel zien.
Ik zou adviseren om voor Komodo NP een liveaboard te doen, dan kom je op enkele van de beste duikstekken van heel Indonesie. Mooier dan de Gili eilanden. Daarmee kun je makkelijk een dag of 5 vullen. Onderweg kun je ook een dagtrip maken naar Rinca om de varanen te zien. Liveaboards zijn makkelijk te regelen vanuit Labuan Bajo op Flores.
pi_128963081
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 09:23 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Vanuit Bali naar Maleisië, bedoel je ?
Dat ja, van Bali naar Kuala Lumpur en dan naar Langkawi, Tioman of de Pernenthians.
pi_129291685
Morgen vlieg ik naar jakarta! can't wait.... ik word daar opgewacht door een local die mij jakarta laat zien. iemand nog plaatsen die ik gezien MOET hebben daar?
pi_129292236
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:39 schreef denkjedat het volgende:
Morgen vlieg ik naar jakarta! can't wait.... ik word daar opgewacht door een local die mij jakarta laat zien. iemand nog plaatsen die ik gezien MOET hebben daar?
De vertrekhal van de luchthaven. Zo snel mogelijk.
pi_129292493
quote:
6s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:56 schreef Farenji het volgende:

[..]

De vertrekhal van de luchthaven. Zo snel mogelijk.
:{ why?
  woensdag 24 juli 2013 @ 15:11:50 #72
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129292815
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:39 schreef denkjedat het volgende:
Morgen vlieg ik naar jakarta! can't wait.... ik word daar opgewacht door een local die mij jakarta laat zien. iemand nog plaatsen die ik gezien MOET hebben daar?
NHM en dan meer dan alleen het museumgedeelte. Het dak is ook makkelijk te bereiken, maar geen onderdeel van de tentoonstelling en geen bordjes ernaartoe. De haven met die typische vissersboten en de Chinese mall (Chinatown) vol nepheid (zoals Mike sandalen enzo zijn ook leuk. Dat naast de 'brochure attracties' die ook leuk zijn. Neem een Bemo en een toektoek naar nergens.. gewoon rijden.
reset
pi_129293085
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:03 schreef denkjedat het volgende:

[..]

:{ why?
Ik vond het een lelijke, vervallen en vieze stad. De paar bezienswaardigheden die er zijn, zijn middelmatig. Ik was blij dat ik er weg was.
pi_129300870
Ik ga over een kleine maand en wil alvast online mijn treinkaartje boeken van Jakarta naar Yogja (omdat ik ook asap weg wil uit Jakarta :P). Waar kan dat online, zonder bij een uitbuitend bureau terecht te komen?
pi_129301406
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 19:21 schreef Zocalo het volgende:
Ik ga over een kleine maand en wil alvast online mijn treinkaartje boeken van Jakarta naar Yogja (omdat ik ook asap weg wil uit Jakarta :P). Waar kan dat online, zonder bij een uitbuitend bureau terecht te komen?
Buy train tickets online...

Option 1: www.kereta-api.co.id is the official Indonesian Railways website, which introduced online booking in summer 2012. It's only available in Indonesian, but this is no problem if you use Google's Chrome browser with its built-in automatic translation facility to translate each page as you go. Booking opens 30 days ahead and tickets can be bought online until 2 days before the date of travel. At the end of the booking you get an online confirmation which must be exchanged for an actual ticket at the station at least 1 hour before departure. So far, one western traveller reports successfully booking tickets for four separate journeys online with a Visa card, with emailed PDF reservation confirmations. Another has now reported easily booking tickets for the Argo Wilis to Bandung. If you see different prices in the same class, for example Eksekutif (A), Eksekutif (H) and so on, these are simply different pricing levels, just choose the cheapest available.

Update Summer 2013: After receiving a string of emails from westerners successfully buying tickets at www.kereta-api.co.id, I now have two emails reporting that their credit cards weren't accepted, and one reports seeing a message that only Indonesian credit cards are now accepted. Have they changed their credit card acceptance rules? Further feedback would be welcome! Obviously, if you have problems, try option 2 below...

Option 2: www.tiket.com is a private agency which has connected to the Indonesian Railways system to sell train tickets online, and it's available in English, language selector top right. www.tiket.com charges a small 'convenience fee' of around 13,000 rupiah (£1 or $1.50). As with the Indonesian Railways site, booking opens 30 days ahead and tickets can be bought online until 2 days before the date of travel. At the end of the booking you get an online confirmation which must be exchanged for an actual ticket at the station at least 1 hour before departure. Further feedback would be welcome.
  woensdag 24 juli 2013 @ 20:23:05 #76
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_129303027
Ik hoorde dat pinnen niet meer werkt in Indonesië met Nederlandse passen, klopt dat?
pi_129303071
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:23 schreef Lemans24 het volgende:
Ik hoorde dat pinnen niet meer werkt in Indonesië met Nederlandse passen, klopt dat?
Dat ligt aan je bank. Een aantal banken hebben de optie buiten Europa of de Eurolanden pinnen uitgezet wegens al die scam en fraudezaken. Wil je daarbuiten pinnen dan zul je die optie zelf moeten aanzetten.
pi_129311371
Bij oa ING en ABN moet je zelf via internetbankieren je profiel op ''wereld'' zetten.
Dat staat standaard op ''Europa''.
  donderdag 25 juli 2013 @ 01:30:54 #79
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_129316247
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:24 schreef MCH het volgende:

[..]

Dat ligt aan je bank. Een aantal banken hebben de optie buiten Europa of de Eurolanden pinnen uitgezet wegens al die scam en fraudezaken. Wil je daarbuiten pinnen dan zul je die optie zelf moeten aanzetten.
Dat staat bij mij standaard aan omdat ik volgens ABN-AMRO regelmatig buiten de Eurolanden kom :D Regelmatig is dus eens per jaar, maar goed...

Maar ik hoor nu berichten dat er specifiek voor Indonesië een conflict is over de transactiekosten van Mastercard en dus Nederlandse passen niet meer werken in pinautomaten.
  donderdag 25 juli 2013 @ 05:30:14 #80
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_129319119
Klopt. Ik hoor het van veel kennissen. Bij de 1 werkt de ene bank, bij de ander de andere bank, maar er zijn problemen en dat komt door een conflict met Mastercard en Indonesische banken. Even goed opletten dus.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 25 juli 2013 @ 08:18:46 #81
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_129319724
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 19:21 schreef Zocalo het volgende:
Ik ga over een kleine maand en wil alvast online mijn treinkaartje boeken van Jakarta naar Yogja (omdat ik ook asap weg wil uit Jakarta :P). Waar kan dat online, zonder bij een uitbuitend bureau terecht te komen?
Zoals de onderste zegt: via Kereta, maarrrrr... die site is zo buggy als maar kan. Gisteren ook een ticket proberen te boeken van Jakarta naar Bandung, via de site kregen we één keer de tickets te zien en bij het doorgaan naar het boeken liep de site vast. Toen maar eens de app geprobeerd (Tiket Kereta Api android app) en die gaf de tickets mooi weer en via die app kon ik ook boeken. Hilarisch, die prijzen, voor een ticket in de eksekutional klasse was ik wel 6 euro per persoon kwijt :')

Ook gisteren alvast een kamer geboekt voor de eerste nacht, 24 euro... Ik krijg de indruk dat dit eigenlijk een best goedkope vakantie kan gaan worden :D

Wel nog enkele vragen: ik zie dat op 8 en 9 augustus het suikerfeest is geweest en er wordt gesproken dat het tot een week tot twee weken erna overal nog veel drukker kan zijn omdat de Indonesiërs dan ook gaan reizen. We gaan dus eigenlijk pas vanaf 14 augustus reizen, gaan we daar dan nog veel last van hebben?

Ik heb nog geen Malaria tabletten geregeld. Heb ik die nog nodig als ik over land via Java naar Bali wil reizen? Inentingen heb ik allemaal al. Google is daar niet eenduidig over, de ene zegt "nee, is niet nodig", de andere zegt dat het wel wordt aangeraden. Ik heb in Afrika mensen met Malaria gezien, ik weet dat dat geen pretje is in elk geval, maar om het nu voor niks te gaan slikken vind ik ook weer zo overbodig.
Don't let my username fool you...
pi_129321986
Op Jave en Bali(+ Gili eilanden) heb je geen malaria-tabletten nodig. :) Op Lombok wel.
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juli 2013 @ 11:04:33 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129323022
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 23:30 schreef Lemans24 het volgende:
Hm, vluchten naar Makassar zijn nog goedkoper. Nu ga ik twijfelen: Java en Sulawesi of Java en Lombok/Flores in vier weken?
Onmogelijke keuze! Maar Indonesië is zo groot dus daar moet je sowieso meerdere keren naartoe. Dus wat je ook kiest het is altijd goed.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129323373
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:21 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik vond het een lelijke, vervallen en vieze stad. De paar bezienswaardigheden die er zijn, zijn middelmatig. Ik was blij dat ik er weg was.
Rofl, die herinnering heb ik er ook wel aan ja.
Het is dat ik de tijd had en er toch was, maar echt een aanrader.. nee.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:04:03 #85
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_129326876
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:25 schreef MaxC het volgende:
Op Jave en Bali(+ Gili eilanden) heb je geen malaria-tabletten nodig. :) Op Lombok wel.
Daar kom ik niet, zoveel vakantie heb ik helaas niet... :(
Don't let my username fool you...
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:56:59 #86
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_129328931
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:25 schreef MaxC het volgende:
Op Jave en Bali(+ Gili eilanden) heb je geen malaria-tabletten nodig. :) Op Lombok wel.
Die ik dus echt niet ga slikken, evenmin als op Komodo en Flores. Altijd voor niks pillen meegenomen en af en toe geslikt in Zuid-Amerika en Azië, deze keer begin ik er helemaal niet aan.
  donderdag 25 juli 2013 @ 13:59:12 #87
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_129329028
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 11:04 schreef SeLang het volgende:

[..]

Onmogelijke keuze! Maar Indonesië is zo groot dus daar moet je sowieso meerdere keren naartoe. Dus wat je ook kiest het is altijd goed.
Een jaar in één keer zou natuurlijk ook een optie zijn, maar zo lang reizen vind ik eigenlijk niet meer leuk... Het wordt dus gewoon vier weken Indonesië en een vijf weken voor een stukje Maleisië, een stukje Thailand en een heel klein stukje Cambodja. Lekker zien wat ik vorige keer niet heb gezien.
pi_129329732
Hoe is het in Indonesië tijdens het regenseizoen?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 25 juli 2013 @ 14:27:03 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129330088
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 13:59 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Een jaar in één keer zou natuurlijk ook een optie zijn, maar zo lang reizen vind ik eigenlijk niet meer leuk... Het wordt dus gewoon vier weken Indonesië en een vijf weken voor een stukje Maleisië, een stukje Thailand en een heel klein stukje Cambodja. Lekker zien wat ik vorige keer niet heb gezien.
Ik limiteer mijn reizen altijd op maximaal 2 maanden. Na zo'n periode ben ik doodmoe en hard aan vakantie toe! (thuis voor de TV dus). Eigenlijk is één maand per reis optimaal maar dat wordt zo duur met vliegtickets (en een beetje decadent al dat heen en weer gevlieg).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129331497
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:16 schreef Craptacular het volgende:
Hoe is het in Indonesië tijdens het regenseizoen?
Prima, alleen regent het dan soms. :P
Ik was in november/december in Indonesie en over het algemeen was het prima weer, maar wel wat flinke regenbuien op mijn kop gekregen. Die duren meestal niet lang en het klaart ook vaak heel snel weer op.
pi_129332026
Hier maar eens meelezen. Volgend jaar waarschijnlijk 2 weken naar Indonesie en nog geen flauw idee wat we waar kunnen doen in die tijd :P Waarschijnlijk richting Bali/Lombok. Beetje binnenland zien en beetje relaxen en de verse Padi in de praktijk brengen. Helaas maar kort tijd dus wordt wel zaak om niet teveel in het schema te proppen.
Too much is never enough!
  donderdag 25 juli 2013 @ 15:28:09 #92
62913 Blik
The one and Only!
pi_129332204
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:23 schreef The6thgate het volgende:
Hier maar eens meelezen. Volgend jaar waarschijnlijk 2 weken naar Indonesie en nog geen flauw idee wat we waar kunnen doen in die tijd :P Waarschijnlijk richting Bali/Lombok. Beetje binnenland zien en beetje relaxen en de verse Padi in de praktijk brengen. Helaas maar kort tijd dus wordt wel zaak om niet teveel in het schema te proppen.
duiken op de Gili's :)
pi_129333230
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 20:23 schreef Lemans24 het volgende:
Ik hoorde dat pinnen niet meer werkt in Indonesië met Nederlandse passen, klopt dat?
Met abn amro vorig jaar nog gewoon kunnen pinnen bij BCA (indonesische bank) of Commonwealth (australische bank) BCA dan elke keer 2,5miljoen en commonwealth 3miljoen.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 14:16 schreef Craptacular het volgende:
Hoe is het in Indonesië tijdens het regenseizoen?
November, December is nog perfect maar Januari, Februari is het erger.
We fear that which we cannot see
pi_129334695
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:52 schreef Ali_Ilegali het volgende:

November, December is nog perfect maar Januari, Februari is het erger.
Het regenseizoen begint steeds vroeger; de flinke plensbuien die ik heb meegemaakt schijnen niet echt normaal te zijn voor die tijd maar komen steeds meer voor, volgens de locals die ik daarover sprak. Het slechtste weer heb ik overigens in oost-kalimantan gehad, waar het bijna elke dag wel een keertje regende en soms vrij lang. Overige plekken (sulawesi, flores) was het weer veel beter.
  donderdag 25 juli 2013 @ 19:36:33 #95
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_129340644
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:52 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Met abn amro vorig jaar nog gewoon kunnen pinnen bij BCA (indonesische bank) of Commonwealth (australische bank) BCA dan elke keer 2,5miljoen en commonwealth 3 miljoen.
Het speelt ook pas enkele weken/maanden.
Geldt dus voor alle Nederlandse passen.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 08:41:42 #96
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_129357716
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2013 19:36 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Het speelt ook pas enkele weken/maanden.
Geldt dus voor alle Nederlandse passen.
Is er ergens een bron bekend, of waar kun je informatie opvragen? Ik ga dus over 2,5 week naar Indonesië, maar dat is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. Kun je met een Visa card wel nog geld opnemen?
Don't let my username fool you...
pi_129360495
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:07 schreef Farenji het volgende:

[..]

Prima, alleen regent het dan soms. :P
Ik was in november/december in Indonesie en over het algemeen was het prima weer, maar wel wat flinke regenbuien op mijn kop gekregen. Die duren meestal niet lang en het klaart ook vaak heel snel weer op.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 15:52 schreef Ali_Ilegali het volgende:
[..]

November, December is nog perfect maar Januari, Februari is het erger.
Ik ben van plan een maand te gaan. Zo nu en dan een plensbui is dan best te doen. :)
  vrijdag 26 juli 2013 @ 15:22:52 #98
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_129370207
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 08:41 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Is er ergens een bron bekend, of waar kun je informatie opvragen? Ik ga dus over 2,5 week naar Indonesië, maar dat is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden. Kun je met een Visa card wel nog geld opnemen?
Bron is de Telegraaf, mijn bron wad facebook. Maar hier is een samenvatting:
http://www.indoweb.nl/pin(...)sen-indonesie-25813/

Gewoon euro's meenemen maar en dan wisselen voor een paar miljoen daar...
pi_129370562
Ja, lekker met duizenden euro's op zak gaan lopen...
  vrijdag 26 juli 2013 @ 15:42:31 #100
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_129370767
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:34 schreef Farenji het volgende:
Ja, lekker met duizenden euro's op zak gaan lopen...
Precies, dat idee staat me ook een beetje tegen eigenlijk. Geeft me niet echt een veilig gevoel eerlijk gezegd. Wat is nu wijsheid? (ik vertrek over iets meer dan twee weken)
Don't let my username fool you...
  vrijdag 26 juli 2013 @ 15:59:18 #101
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_129371211
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:34 schreef Farenji het volgende:
Ja, lekker met duizenden euro's op zak gaan lopen...
Duizend euro is 14 miljoen, lijkt me genoeg voor mijn maand. Maar als CC wel werkt (voor duikscholen en touragencies bv), heb ik aan 500 euro ook wel genoeg.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 26 juli 2013 @ 15:59:21 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129371213
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:34 schreef Farenji het volgende:
Ja, lekker met duizenden euro's op zak gaan lopen...
Zo deed je dat vroeger toch ook? :?
Tot zeker 2000 reisde ik altijd met cash dollars op zak en die wisselde je dan ter plekke om.
Bovendien kost zo'n reis geen duizenden euro's. In z.o. Azië kom ik nooit boven de 700/ maand en meestal nog lager.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 26 juli 2013 @ 16:02:10 #103
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_129371306
Je kan toch wel euros wisselen tegenwoordig?
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 26 juli 2013 @ 16:08:56 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129371523
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 16:02 schreef Lemans24 het volgende:
Je kan toch wel euros wisselen tegenwoordig?
Tegenwoordig wel ja, in 2000 niet :+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 26 juli 2013 @ 16:10:48 #105
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_129371593
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo deed je dat vroeger toch ook? :?
Tot zeker 2000 reisde ik altijd met cash dollars op zak en die wisselde je dan ter plekke om.
Bovendien kost zo'n reis geen duizenden euro's. In z.o. Azië kom ik nooit boven de 700/ maand en meestal nog lager.
Dat is van voor mijn tijd :+ Voor 2011 was ik Europa nog nooit uit geweest en daar kon je altijd overal wel pinnen.
Don't let my username fool you...
pi_129371700
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo deed je dat vroeger toch ook? :?
Tot zeker 2000 reisde ik altijd met cash dollars op zak en die wisselde je dan ter plekke om.
Bovendien kost zo'n reis geen duizenden euro's. In z.o. Azië kom ik nooit boven de 700/ maand en meestal nog lager.
Vroeger had je traveller's checks...
En het ligt er natuurlijk aan wat je gaat doen. Als je simpel gaat backpacken en in goedkope hostels slaapt dan geef je niet veel uit, maar tijdens mijn maand duiken (waar ik niet echt op de centen heb gelet) heb ik wel een paar duizend uitgegeven hoor. 20-30 euro per duik, paar duiken per dag... En in de meeste duikresorts kon ik niet met CC betalen.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 16:19:47 #107
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_129371897
Ik weet ook niet wat het allemaal gaat kosten, we zien het daar wel. Budget is ruim genoeg in elk geval, maar ik denk dat we er ver onder blijven... Maar ga natuurlijk geen belachelijk groot bedrag extra meenemen. Voel me daar niet bepaald mee op mijn gemak.
Don't let my username fool you...
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 26 juli 2013 @ 16:20:25 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129371915
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 16:13 schreef Farenji het volgende:

[..]

Vroeger had je traveller's checks...
En het ligt er natuurlijk aan wat je gaat doen. Als je simpel gaat backpacken en in goedkope hostels slaapt dan geef je niet veel uit, maar tijdens mijn maand duiken (waar ik niet echt op de centen heb gelet) heb ik wel een paar duizend uitgegeven hoor. 20-30 euro per duik, paar duiken per dag... En in de meeste duikresorts kon ik niet met CC betalen.
Met duiken sla je inderdaad wat meer euros stuk.

Traveller checks heb ik ook wel gehad maar op veel plaatsen was dat knap waardeloos omdat ze niet werden geaccepteerd of je kreeg een slechte wisselkoers. Dus dan toch maar weer harde cash. Meestal splitste ik het over 2 of 3 plaatsen om niet alle eitjes in één mandje te leggen, maar ik ben nog nooit beroofd en er is nooit iets gestolen, zelfs niet tijdens de reizen in Latijns Amerika (en Azië of Midden Oosten is 100x veiliger in dat opzicht).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 26 juli 2013 @ 16:24:19 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_129372053
.....al ken ik wel iemand die is verdoofd en beroofd in een bus op Sumatra! :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_129378283
We fear that which we cannot see
pi_129406763
Zit nu in Jakarta, erg vriendelijke nederlanders tegengekomen op het vliegveld die ons wegwijs maakten. vandaag hele dag rondgereden met ( bekende ) locals. morgen richting soerabaya.
Zal mij benieuwen....
pi_129418251
Bij Bank Mandiri en Bank Negara Indonesia kon ik gewoon pinnen.
pi_129440639
Heeft er iemand ervaring met een pak laten maken op Bali? Zal wel niet superkwaliteit zijn maar is het dat lage bedrag waard?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129445012
Is sumatra een bezoek waart in december?
Don't trust anyone else!
Trust me!
  maandag 29 juli 2013 @ 12:59:45 #115
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_129466463
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 23:21 schreef Leatherface het volgende:
Bij Bank Mandiri en Bank Negara Indonesia kon ik gewoon pinnen.
En bij welke Nederlandse bank zit je?
Don't let my username fool you...
pi_129467384
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 12:59 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

En bij welke Nederlandse bank zit je?
ABN.
pi_129544110
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 19:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
Heeft er iemand ervaring met een pak laten maken op Bali? Zal wel niet superkwaliteit zijn maar is het dat lage bedrag waard?
Yup, als je het in de buurt van het resort/hotel doet dan betaal je bijna net zo veel als in Nederland alleen het duurt minder lang. Daarbij zijn het vaak reeds bestaande modellen waarmee gewerkt wordt (aangepast naar jou maat) dus kun je niet echt meer spreken van een echt maatpak.

Naarmate je een kilometer of 5 van je resort/hotel zit en alle moderne westerse winkels verdwijnen en je krijgt meer van die stalletjes waar men dus kleding verkoopt(w.o. pakken) dan zit je goed en echt bij de locals. Hele schappelijke prijzen voor prima materiaal/stoffen en men komt zijn woord na als in aflevering en prijs. En niks is teveel voor ze.

Vergeet niet dat deze lieden (locals) niks meekrijgen van wat er in de buurt van de resorts of hotels wordt uitgegeven en dus gebrand zijn hun beste beentje bij je voor te zetten als het om service en kwaliteit gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2013 14:41:09 ]
pi_129544218
quote:
10s.gif Op woensdag 31 juli 2013 14:40 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Yup, als je het in de buurt van het resort/hotel doet dan betaal je bijna net zo veel als in Nederland alleen het duurt minder lang. Daarbij zijn het vaak reeds bestaande modellen waarmee gewerkt wordt (aangepast naar jou maat) dus kun je niet echt meer spreken van een echt maatpak.

Naarmate je een kilometer of 5 van je resort/hotel zit en alle moderne westerse winkels verdwijnen en je krijgt meer van die stalletjes waar men dus kleding verkoopt(w.o. pakken) dan zit je goed en echt bij de locals. Hele schappelijke prijzen voor prima materiaal/stoffen en men komt zijn woord na als in aflevering en prijs. En niks is teveel voor ze.

Vergeet niet dat deze lieden (locals) niks meekrijgen van wat er in de buurt van de resorts of hotels wordt uitgegeven en dus gebrand zijn hun beste beentje bij je voor te zetten als het om service en kwaliteit gaat.
Ah ok. Beste maar even in Ubud checken dan?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_129545641
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 14:44 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Ah ok. Beste maar even in Ubud checken dan?
In Ubud zal het net zo duur zijn. In Denpasar ( Jl. Gatot Subroto) zitten ook wel een aantal goede naaisters die het voor een mooie prijs doen, althans een paar jaar terug.
pi_129580466
quote:
10s.gif Op woensdag 31 juli 2013 14:40 schreef Iwanius het volgende:
Vergeet niet dat deze lieden (locals) niks meekrijgen van wat er in de buurt van de resorts of hotels wordt uitgegeven en dus gebrand zijn hun beste beentje bij je voor te zetten als het om service en kwaliteit gaat.
Yeah right.

Dat ze goede service leveren absoluut, maar ze zijn echt niet achterlijk hoor. Natuurlijk weten ze wel wat toeristen 5 km verderop uitgeven.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 16:05:14 #122
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_129794482
Ik wil een ticket boeken op de site van Merpati, maar er worden geen vluchten getoond. Tot eergisteren werkte het, daarna niet meer. Is dat 'normaal' en wordt dat snel hersteld, of kan ik beter via een agency dat ticket boeken?
Het gaat om Denpasar-Maumere

En tot zover de agency: Je IP-adres is geblokkeerd. Je kunt maar een beperkt aantal keer zoeken in een periode van 24 uur."
Ik heb maar 1000 keer gezocht ofzo ;)

[ Bericht 20% gewijzigd door Lemans24 op 07-08-2013 16:39:46 ]
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 03:39:20 #123
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_129854046
Is iemand hier op Flores geweest?

Ik moet kiezen uit 'gewoon' de omgeving van Labuan Bajo verkennen of beginnen in Maumere en dan overland naar Labuan Bajo. In totaal zou ik een dag of 12 voor Flores hebben. Daarna de boottocht, via Rinca, naar Lombok.
pi_129856273
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 03:39 schreef Lemans24 het volgende:
Is iemand hier op Flores geweest?

Ik moet kiezen uit 'gewoon' de omgeving van Labuan Bajo verkennen of beginnen in Maumere en dan overland naar Labuan Bajo. In totaal zou ik een dag of 12 voor Flores hebben. Daarna de boottocht, via Rinca, naar Lombok.
Je kan ook over land van Labuan Bajo naar Maumere wat in mijn inziens mooier is als je bij Kelimutu eindigt. Dan vlieg je terug naar Lombok met Lion/wings air die volgens mij regelmatiger is dan merpati op Flores
We fear that which we cannot see
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 10:02:31 #125
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_129856423
Juj, maandagavond vertrekken. *O* Ik zie alleen heel erg op tegen die verrekte lange reis... -O-
Don't let my username fool you...
pi_129856507
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 10:02 schreef Metalfreak het volgende:
Juj, maandagavond vertrekken. *O* Ik zie alleen heel erg op tegen die verrekte lange reis... -O-
16 uurtjes. Je zit er zo
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 10:09:05 #127
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_129856576
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 10:06 schreef Godtje het volgende:

[..]

16 uurtjes. Je zit er zo
Ja, daarom dus... -O-
Don't let my username fool you...
pi_130048765
Hoe zit het met het dragen van korte broeken op Java en Bali? Hoorde dat je in de avond beter een lange broek kan dragen vanwege de insecten?
pi_130048797
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:38 schreef Zocalo het volgende:
Hoe zit het met het dragen van korte broeken op Java en Bali? Hoorde dat je in de avond beter een lange broek kan dragen vanwege de insecten?
Geen lange broek aan gehad. Als je aan het water zit (stilstaand zoet) en er zijn muggen dan kan je een broek aan doen. Of je even inspuiten
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 augustus 2013 @ 14:08:36 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130056022
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 03:39 schreef Lemans24 het volgende:
Is iemand hier op Flores geweest?

Ik moet kiezen uit 'gewoon' de omgeving van Labuan Bajo verkennen of beginnen in Maumere en dan overland naar Labuan Bajo. In totaal zou ik een dag of 12 voor Flores hebben. Daarna de boottocht, via Rinca, naar Lombok.
Ik snap de vraag niet. Vlieg je naar Maumere ofzo?

Zelf ben ik iig naar Labuan Bajo gevaren, vanaf daar Rinca bezocht en dan met bussen verder naar het oosten gegaan. Uiteindelijk vanaf Maumere naar Sulawesi gevlogen (via Denpasar). Die busreizen op Flores zijn trouwens erg mooi kwa landschap.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 augustus 2013 @ 14:08:57 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130056033
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:38 schreef Zocalo het volgende:
Hoe zit het met het dragen van korte broeken op Java en Bali? Hoorde dat je in de avond beter een lange broek kan dragen vanwege de insecten?
In een korte broek loop je sowieso voor lul
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:27:22 #132
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130056689
quote:
10s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

In een korte broek loop je sowieso voor lul
Nee.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:38:13 #133
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130057067
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik snap de vraag niet. Vlieg je naar Maumere ofzo?

Zelf ben ik iig naar Labuan Bajo gevaren, vanaf daar Rinca bezocht en dan met bussen verder naar het oosten gegaan. Uiteindelijk vanaf Maumere naar Sulawesi gevlogen (via Denpasar). Die busreizen op Flores zijn trouwens erg mooi kwa landschap.
Ik ben zo dom geweest om maar 30 dagen (effectief 28) voor Indonesië te plannen en te beginnen in Jakarta. Ik heb bovendien al een ticket Lombok-KL.
Dus de opties zijn:

*Jakarta-Maumere helemaal overland en dan terugvliegen.
*Jakarta-Bali overland en dan vliegen naar Maumere en met een boottour terug via Labuan Bajo naar Lombok.
*Heel oost Flores overslaan en direct van Labuan Bajo naar Lombok.

Eigenlijk had ik van Makasar of Denpasar naar KL moeten vliegen, want die zijn veel beter bereikbaar vanuit Maumere. Beiden rechtsreeks tegenwoordig.

Misschien moet ik het zelfs maar gewoon bij Java, Bali en Lombok laten voor een periode van één maand?
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 augustus 2013 @ 15:08:44 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130058168
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:38 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik ben zo dom geweest om maar 30 dagen (effectief 28) voor Indonesië te plannen en te beginnen in Jakarta. Ik heb bovendien al een ticket Lombok-KL.
Dus de opties zijn:

*Jakarta-Maumere helemaal overland en dan terugvliegen.
*Jakarta-Bali overland en dan vliegen naar Maumere en met een boottour terug via Labuan Bajo naar Lombok.
*Heel oost Flores overslaan en direct van Labuan Bajo naar Lombok.

Eigenlijk had ik van Makasar of Denpasar naar KL moeten vliegen, want die zijn veel beter bereikbaar vanuit Maumere. Beiden rechtsreeks tegenwoordig.

Misschien moet ik het zelfs maar gewoon bij Java, Bali en Lombok laten voor een periode van één maand?
30 dagen is inderdaad wel kort voor wat jij wilt. Zelf heb ik (als ik het me goed herinner) 2 weken over Java gedaan, 1 week Bali en iets minder dan 1 week Lombok + Gili. En ik reis over het algemeen vrij snel (weinig/geen rustdagen en veel zien op een dag).

Vervoer op Java, Bali en Lombok is ook nog relatief snel maar op Sumbawa en Flores wordt het erg traag. Boten zijn ook tergend langzaam (en smerig) in Indonesie. Je hebt niet van die mooie snelle boten als op de Filipijnen!

quote:
*Jakarta-Maumere helemaal overland en dan terugvliegen.
Dit stuk heb ik zelf gedaan in ongeveer 6 weken. Om het in 4 weken te doen moet je imo best veel overslaan (zonde) en dan zit je relatief gezien wel erg veel in bussen en boten. Overigens ben ik over land door Sumbawa gegaan. Veel toeristen gaan met een boot om Sumbawa heen. Daar spaar je wel een paar dagen mee uit dus als je dit toch wilt doen is dat een optie.

quote:
*Jakarta-Bali overland en dan vliegen naar Maumere en met een boottour terug via Labuan Bajo naar Lombok.
*Heel oost Flores overslaan en direct van Labuan Bajo naar Lombok.
Persoonlijk zou ik niet naar Flores gaan voor alleen Labuan Bajo en Rinca want Flores is misschien wel het mooiste eiland dus dat doet het geen recht. Dan zou ik liever dit keer heel Flores overslaan en het bewaren voor een ander jaar. Dan kun je het mooi combineren met een aantal andere eilanden (Sumba, Sulawesi, Molukken, Papua,...). Indonesië kan sowieso niet in één keer. Ik moet zelf ook nog minimaal 2x terug :D

In jouw geval zou ik het denk ik laten bij Java, Bali en Lombok/Gili. Kan zelfs nog krap worden met 30 dagen aangezien jij ook nog Rajani op wilt en jij bent toch ook een duiker? Dus je zult meer tijd op de Gili's willen doorbrengen (ik was daar alleen maar om vis te eten :9 - snorkelen vond ik niks bijzonders daar)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 14 augustus 2013 @ 15:19:51 #135
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130058522
Duiken bij Komodo is m'n nummer 1 reden om überhaupt naar Indonesië te gaan...

Gili sla ik gerust over.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 augustus 2013 @ 15:34:23 #136
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130058975
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:19 schreef Lemans24 het volgende:
Duiken bij Komodo is m'n nummer 1 reden om überhaupt naar Indonesië te gaan...

Gili sla ik gerust over.
Okee, dat verander de zaak natuurlijk...

Kun je dan niet beter heel Lombok overslaan en in plaats daarvan naar Flores gaan? Ik vond Flores toffer dan Lombok. Die Lombok vlucht cancelen (als dat kan) en dan Denpasar - Luanbajo vliegen (die vluchten schijnen te bestaan - 4x per week ofzo), overland naar Maumere en vanaf daar naar KL vliegen. Is wat minder baas dan alles overland te reizen maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben in maar 30 dagen...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:33:45 #137
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130061186
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Okee, dat verander de zaak natuurlijk...

Kun je dan niet beter heel Lombok overslaan en in plaats daarvan naar Flores gaan? Ik vond Flores toffer dan Lombok. Die Lombok vlucht cancelen (als dat kan) en dan Denpasar - Luanbajo vliegen (die vluchten schijnen te bestaan - 4x per week ofzo), overland naar Maumere en vanaf daar naar KL vliegen. Is wat minder baas dan alles overland te reizen maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben in maar 30 dagen...
Lombok-Kl is met AirAsia en wordt gevolgd door KL-Kuching op dezelfde dag, dus daar valt weinig aan te tornen, zonder 90 euro weg te gooien.

Mijn oorspronkelijke plan: Jakarta-Bali overland, vliegen naar Maumere en dan overland en met boottocht naar Lombok lijkt nu toch weer het meest haalbare. Echter, dan moet ik nu dus al een ticket Bali-Maumere boeken, wat midden in de reis moet vallen. En dat is een stukje planning/interruptie wat ik juist wilde voorkomen. M'n totale negen weken is al zo gefragmenteerd met al die vluchten ;)

Ja, ik weet het. Ik had gewoon zeven weken Indonesië en twee weken Thailand moeten doen...
(ipv 4 weken Indonesië, 2 weken Maleisië en 3 weken Thailand)

Trouwens, een vlucht Maumere-KL, bestaat dat dan?
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 augustus 2013 @ 16:47:40 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130061625
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:33 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Lombok-Kl is met AirAsia en wordt gevolgd door KL-Kuching op dezelfde dag, dus daar valt weinig aan te tornen, zonder 90 euro weg te gooien.

Mijn oorspronkelijke plan: Jakarta-Bali overland, vliegen naar Maumere en dan overland en met boottocht naar Lombok lijkt nu toch weer het meest haalbare. Echter, dan moet ik nu dus al een ticket Bali-Maumere boeken, wat midden in de reis moet vallen. En dat is een stukje planning/interruptie wat ik juist wilde voorkomen. M'n totale negen weken is al zo gefragmenteerd met al die vluchten ;)

Ja, ik weet het. Ik had gewoon zeven weken Indonesië en twee weken Thailand moeten doen...
(ipv 4 weken Indonesië, 2 weken Maleisië en 3 weken Thailand)

Trouwens, een vlucht Maumere-KL, bestaat dat dan?
Ja het wordt wel gefragmenteerd zo. Weet je hoelang die boot van Maumere naar Lombok duurt? Want die boten in Indonesie zijn niet erg snel. En vaak geen stoelen dus je zit op de grond tussen de etensresten en pis van babies... Sommige van dat soort bootreizen duren een paar dagen. Maar misschien is dit een betere/ snellere boot. Ik zou het wel eerst even checken :+

Als die boot geen optie is kun je natuurlijk nog steeds backtracken naar Maumere en vanaf daar vliegen naar Lombok....
Maar backtracken zal je wel twee dagen kosten vrees ik.

Edit: die boot is kennelijk een toeristenboot. Dan zal de standaard wel wat hoger zijn...

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 14-08-2013 16:55:53 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 14 augustus 2013 @ 16:56:38 #139
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130061929
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja het wordt wel gefragmenteerd zo. Weet je hoelang die boot van Maumere naar Lombok duurt? Want die boten in Indonesie zijn niet erg snel. En vaak geen stoelen dus je zit op de grond tussen de etensresten en pis van babies... Sommige van dat soort bootreizen duren een paar dagen. Maar misschien is dit een betere/ snellere boot. Ik zou het wel eerst even checken :+
Ik wou dan die 2D/2N Perama tour doen. Die komt drie dagen eerder in Lombok aan dan wanneer mijn vlucht vanaf Lombok is. Wel prijzig (100 euro op het dek), maar natuurlijk inclusief bezoek aan Rinca. De standaard is kennelijk acceptabel, ook al is er een aantal jaar geleden één gezonken.
Vliegen vanaf Flores naar Lombok gaat altijd via Denpasar, helaas.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 14 augustus 2013 @ 17:01:57 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130062091
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:56 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik wou dan die 2D/2N Perama tour doen. Die komt drie dagen eerder in Lombok aan dan wanneer mijn vlucht vanaf Lombok is. Wel prijzig (100 euro op het dek), maar natuurlijk inclusief bezoek aan Rinca. De standaard is kennelijk acceptabel, ook al is er een aantal jaar geleden één gezonken.
Vliegen vanaf Flores naar Lombok gaat altijd via Denpasar, helaas.
Als die vluchten toch via Denpasar gaan dan kun je ook vanaf Luanbajo vliegen! (4 vluchten per week ofzo) en vanaf Luanbajo je Rinca tour doen. Kun je mooi over land rustig aan van Maumere naar Luanbajo, via Kelimuto, Bajawa e.d.

Maar die tour boot is dan misschien wel okee. Aangezien het een toeristenboot is zal het niet al te ranzig zijn dan :+. 100 euro is wel te doen, zeker als dat inclusief Rinca tour is. En je bespaart dan ook die vliegticket.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 14-08-2013 17:10:49 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130083981
quote:
10s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:08 schreef SeLang het volgende:
In een korte broek loop je sowieso voor lul
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 12:10:52 #142
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130090830
Gelul. Over die korte broek. Witte benen zeker...

(of hebben jullie het nu specifiek over het dragen van een korte broek in Indonesië/een moslimland? Want in landen als Spanje en Andorra loopt werkelijk iedereen in de zomer in korte broek en in heel Europa is het op z'n minst volledig geaccepteerd.)

[ Bericht 72% gewijzigd door Lemans24 op 15-08-2013 13:15:35 ]
  donderdag 15 augustus 2013 @ 14:28:28 #143
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130095523
En ineens heb ik het: ik vlieg op de dag van aankomst in Jakarta, midden in de nacht naar een ander eiland. Scheelt me gewoon een dag! :)

Wel 'leuke' luchtvaartmaatschappijen, maar daar ontkom je niet aan in Indonesië hè...
Rijdt de shuttlebus tussen de terminals ook 's nachts?

[ Bericht 25% gewijzigd door Lemans24 op 15-08-2013 15:06:57 ]
pi_130096576
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:28 schreef Lemans24 het volgende:
En ineens heb ik het: ik vlieg op de dag van aankomst in Jakarta, midden in de nacht naar een ander eiland. Scheelt me gewoon een dag! :)
Heb je daar wel voldoende overstaptijd voor op Jakarta? Je moet wel eerst door de douane, visum halen (dat kan lang duren!), koffer halen (kan ook lang duren). En dan moet je waarschijnlijk naar de andere terminal en dat kan ook lang duren voor je er bent. Met een beetje pech ben je voor dat alles zo een paar uur kwijt.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
  donderdag 15 augustus 2013 @ 15:10:54 #145
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130097041
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:57 schreef ikbenik het volgende:

[..]

Heb je daar wel voldoende overstaptijd voor op Jakarta? Je moet wel eerst door de douane, visum halen (dat kan lang duren!), koffer halen (kan ook lang duren). En dan moet je waarschijnlijk naar de andere terminal en dat kan ook lang duren voor je er bent. Met een beetje pech ben je voor dat alles zo een paar uur kwijt.
Ik kom om 22:40 aan in Jakarta en had al bedacht dat ik 0:30 dus niet ga halen. Een vertrek om 4:00 lijkt me echter prima te doen. Van iedereen hoor je dat je Jakarta best kan overslaan. Op deze manier is dat nog mogelijk ook. Nu nog kiezen of het Denpasar of Makassar wordt ;)

Wel jammer dat ik de treinreizen op Java en Yogyakarta/Borobodur nu moet overslaan, maar dat is zowat het makkelijks te bereizen stukje Indonesië, dus dat kan altijd nog.
pi_130097358
Als ik volgend jaar in de zomer Indonesië wil ontdekken, vanaf wanneer moet ik dan ongeveer boeken om een 'goedkoop' ticket te kunnen regelen?
  donderdag 15 augustus 2013 @ 15:23:32 #147
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130097545
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 15:18 schreef expans het volgende:
Als ik volgend jaar in de zomer Indonesië wil ontdekken, vanaf wanneer moet ik dan ongeveer boeken om een 'goedkoop' ticket te kunnen regelen?
Ik heb mijn superaanbieding ticket, voor vertrek in augustus, geboekt in juni.
pi_130098924
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 15:23 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik heb mijn superaanbieding ticket, voor vertrek in augustus, geboekt in juni.
Ik wil zo ongeveer rond 29 juli (net na de ramadan) vertrekken en dan vier/vijf weken later terug.
Is het reëel om te hopen op een ticket voor ~¤600 voor die periodes? Of is dat een beetje teveel gevraagd.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 22:43:05 #149
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130112930
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 15:59 schreef expans het volgende:

[..]

Ik wil zo ongeveer rond 29 juli (net na de ramadan) vertrekken en dan vier/vijf weken later terug.
Is het reëel om te hopen op een ticket voor ~¤600 voor die periodes? Of is dat een beetje teveel gevraagd.
Heel reëel. Heb nu 504 betaald en had voor 482 gekund. Dit is zelfs een (dubbel) open jaw: Amsterdam-Jakarta, Bangkok-Düsseldorf. Dus 600 kan volgens mij ieder jaar wel.
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:50:42 #150
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_130122371
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 15:10 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik kom om 22:40 aan in Jakarta en had al bedacht dat ik 0:30 dus niet ga halen. Een vertrek om 4:00 lijkt me echter prima te doen. Van iedereen hoor je dat je Jakarta best kan overslaan. Op deze manier is dat nog mogelijk ook. Nu nog kiezen of het Denpasar of Makassar wordt ;)

Wel jammer dat ik de treinreizen op Java en Yogyakarta/Borobodur nu moet overslaan, maar dat is zowat het makkelijks te bereizen stukje Indonesië, dus dat kan altijd nog.
Dat is zeker wel te doen, het moet wel raar lopen als je dan de vervolgvlucht mist. Wel een zware reis op die manier, maar als dat geen probleem voor je is ^O^
Jakarta kan je wel overslaan, al is het ook wel interessant om te zien hoe het er daar aan toe gaat. Ik heb er geen spijt van daar te zijn geweest, al zou ik het niet erg vinden om het de volgende keer over te slaan en direct naar Surabaya of Denpasar te vliegen ;)

Wel jammer van de treinreis, maar voor een land als Indonesië moet je toch keuzes maken. Er is zoveel te zien en te doen!

quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 22:43 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Heel reëel. Heb nu 504 betaald en had voor 482 gekund. Dit is zelfs een (dubbel) open jaw: Amsterdam-Jakarta, Bangkok-Düsseldorf. Dus 600 kan volgens mij ieder jaar wel.
Dat is heel goedkoop! Met welke maatschappij vlieg je? En heb je ergens nog een overstap (niet te lang hoop ik dan)?
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:41:52 #151
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130123632
Etihad, met op de heenweg 4,5 uur overstaptijd in Abu Dahbi en op de terugweg 1,5 uur.

Zo'n reis met twee nachten doorhalen, heb ik al eens eerder gedaan, zowel naar het westen (Amsterdam-Frankfurt-Bogota-nachtbus), als naar het oosten (Amsterdam-Caïro-Bangkok-nachtbus), dus gaat wel lukken.
  zaterdag 17 augustus 2013 @ 06:21:25 #152
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130157874
Die vlucht van Etihad had ik ook, maar dan vanuit Dusseldorf. (Eerste stuk tot Abu Dhabi is trouwens met Air Berlin) Zit nu (ongepland) een dag langer in Pangandaran omdat het vandaag onafhankelijkheidsdag is in Indonesië en alle treinen vol zaten. Dan maar surflessen nemen vanmiddag :D Is ook verder geen straf om hier te zijn hoor ;) Morgen verder naar Yogyakarta.
Don't let my username fool you...
  zondag 18 augustus 2013 @ 19:45:09 #153
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130208726
Morgen is het zo ver!
Via Abu Dhabi naar Jakarta en dan dezelfde nacht door naar Denpasar, waar ik 's ochtens vroeg zal aankomen.

Ik had Bali eigenlijk willen skippen, maar de goede verhalen over het wrak- macro- en Mola/Manta duiken hebben me doen besluiten toch vijf tot toen dagen hier te vertoeven. En Ubud lijkt toch ook wel erg bijzonder.

Punt is nu, dat ik niks van Bali weet. Vooral: waar te beginnen?

Ik denk erover om van het vliegveld een taxi naar het centrum van Denpasar te nemen, omdat dat me een betere kennismaking met Indonesië lijkt dan iets als Kuta. Sanur klinkt ook OK, maar is dus blijkbaar vooral voor families ipv voor 'reizigers'? Ik wil een goedkope accommodatie, maar niet ultra low-budget. Belangrijk is dat ik makkelijk per bemo (?) kan doorreizen naar plaatsen aan de oostkust om te duiken of naar Ubud. Met andere woorden, de Batubulan terminal moet vrij makkelijk bereikbaar zijn.

En SeLang, heb jij geen verslag gemaakt van je reis naar Indonesië?
pi_130231236
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 19:45 schreef Lemans24 het volgende:
Ik had Bali eigenlijk willen skippen, maar de goede verhalen over het wrak- macro- en Mola/Manta duiken hebben me doen besluiten toch vijf tot toen dagen hier te vertoeven. En Ubud lijkt toch ook wel erg bijzonder.

Dat is voor mij ook wel een belangrijke reden om Bali mee te nemen in de vakantie :) Lijkt me erg gaaf om daar te duiken. M'n vriendin en ik gaan volgend jaar naar Indonesie en hebben helaas maar 2 weken. Zitter er dus over te denken om alleen Bali te doen, maar wellicht doen we een week daar en een week nog ergens anders.
Too much is never enough!
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 augustus 2013 @ 12:22:07 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130232000
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 19:45 schreef Lemans24 het volgende:

En SeLang, heb jij geen verslag gemaakt van je reis naar Indonesië?
Nee, in die tijd maakte ik nog geen verslagen.

Van wat ik van Denpasar heb gezien is er geen hol aan. Zelf ben ik direct naar Ubud gegaan. Dat ligt redelijk centraal dus vanaf daar kun je grote delen van het eiland met een scootertje bereiken.

Hoe dat zit met bereikbaarheid van duiksites weet ik niet. Ik heb alleen met een scootertje langs de oostkust getoerd. Ik kwam o.a. door een plaatsje dat Selang heet :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130243420
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 12:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Van wat ik van Denpasar heb gezien is er geen hol aan.
Is het ook niet. Afgezien dan van een soort expositieterrein waar soms traditionele dansvoorstellingen e.d. worden gehouden is er op cultureel vlak ook weinig te doen. Maar die zaken heb je in Ubud al in overvloed.
  maandag 19 augustus 2013 @ 17:57:46 #157
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130243869
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 12:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee, in die tijd maakte ik nog geen verslagen.

Van wat ik van Denpasar heb gezien is er geen hol aan. Zelf ben ik direct naar Ubud gegaan. Dat ligt redelijk centraal dus vanaf daar kun je grote delen van het eiland met een scootertje bereiken.

Hoe dat zit met bereikbaarheid van duiksites weet ik niet. Ik heb alleen met een scootertje langs de oostkust getoerd. Ik kwam o.a. door een plaatsje dat Selang heet :D
De taxi van het vliegveld naar Ubud is veel duurder dan eerst naar bemo-station in Denpasar gaan, zie ik. Dus ik ga sowieso via Denpasar. Of ik er blijf, zie ik overmorgen ter plaatse dan wel. Lijkt heus wel wat aardigs te doen te zijn in het centrum.

Oh, ik heb geen rijbewijs, dus met een huur-scooter neem ik nogal een risico.

En plaatsen waar een ander geen hol aan vindt, check ik juist graag eens ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 augustus 2013 @ 18:24:28 #158
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130244687
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 17:57 schreef Lemans24 het volgende:

Oh, ik heb geen rijbewijs, dus met een huur-scooter neem ik nogal een risico.

Ik heb ook geen rijbewijs en werd op Bali natuurlijk gestopt door een agent die me een hoge boete wou geven. Dan ga je afdingen en kom je weg met een paar euro betalen :')

Die scootertjes huren kost ook geen drol op Bali. Ik heb ¤2 per dag betaald als ik het me goed herinner. Op Lombok is het veel duurder (maar nog steeds goedkoop) en de eilanden verder naar het oosten kun je geen scooters met automaat huren.

Bali is wel erg leuk verkennen met scootertje :). Door rijstvelden, heuvels, kleine dorpjes, diverse tempel sites.... Zonder die scooter was het een stuk minder leuk geweest want zo heb ik het meeste gezien. Ubud is dus wel leuk als basis omdat het buiten de stad al heel snel mooi wordt en je het meeste verkeer kunt vermijden. Het stadje zelf is eigenlijk te toeristisch naar mijn smaak, maar dat heeft dan weer het voordeel dat er veel goedkope accomodatie is en goedkope scootertjes te huur.

Denpasar ken ik alleen van doorheen rijden, al dan niet met scooter. Drukke stad. Maar misschien is er inderdaad wel wat leuks te vinden als je er even naar zoekt. Ik ben ook met je eens dat plaatsen waar "officieel" niks te zien is vaak juist leuk zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130245683
Ik kreeg in Ubud gewoon de scooter mee van een personeelslid van het hotel. Ding ging onderweg ook nog kapot, kon met moeite terugkomen in Ubud. Zat lucht in de leidingen of zo. Ben er helemaal mee naar die bergmeren gereden. Prachtig avontuur. :D
pi_130245743
Slimste is om je grote geld in een andere portemonnee te doen en dan je kleingeld (paar euro) in een portemonnee die je kan laten zien als je wordt aangehouden door de politie. Als zij zien dat je een volle buidel hebt dan wordt de boete automatisch hoger.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 augustus 2013 @ 19:03:58 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130245936
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:55 schreef MCH het volgende:
Ik kreeg in Ubud gewoon de scooter mee van een personeelslid van het hotel. Ding ging onderweg ook nog kapot, kon met moeite terugkomen in Ubud. Zat lucht in de leidingen of zo. Ben er helemaal mee naar die bergmeren gereden. Prachtig avontuur. :D
Daar ben ik ook heen gereden :Y. En op een andere dag ben ik helemaal naar de oostkust gereden en dan langs de kust naar het noorden en dan west en achter de vulkaan langs terug gereden. Was wel ver :'). En gewoon wat rondcrossen door de rijstvelden en kleine dorpjes. Ik heb een dag of drie rondgereden. Echt leuk :)

quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 18:58 schreef MCH het volgende:
Slimste is om je grote geld in een andere portemonnee te doen en dan je kleingeld (paar euro) in een portemonnee die je kan laten zien als je wordt aangehouden door de politie. Als zij zien dat je een volle buidel hebt dan wordt de boete automatisch hoger.
Dat is inderdaad een goed idee. Op de route naar de genoemde bergmeren is trouwens een populaire plek voor de politie om wat bij te verdienen. Daar werd ik ook aangehouden. Maar ik begon gewoon gelijk met afdingen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 19 augustus 2013 @ 19:54:08 #162
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130247550
Bedankt, Bali klinkt op die manier veel leuker dan ik me het had voorgesteld!

Kreeg vsn vrienden al opmerkingen van "waarom ga je nou naar Bali, je moet naar Sulawesi".
Tja, voor Sulawesi wil ik veel meer tijd uittrekken en Flores gaat natuurlijk ook heel tof zijn.
Maar misschien ga ik gewoon overland door Java en Sumatra naar Maleisië ;)

Trouwens, SeLang, jij reist toch vaak met de auto door Engeland? Hoe doe je dat zonder rijbewijs?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 20 augustus 2013 @ 08:56:29 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130264458
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 19:54 schreef Lemans24 het volgende:

Trouwens, SeLang, jij reist toch vaak met de auto door Engeland? Hoe doe je dat zonder rijbewijs?
Ik heb natuurlijk wel een auto rijbewijs maar geen motor rijbewijs of een internationaal rijbewijs. Een internationaal (auto) rijbewijs zou inderdaad voldoende zijn om in Indonesië op een scooter te rijden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 20:58:04 #164
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130288286
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 08:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik heb natuurlijk wel een auto rijbewijs maar geen motor rijbewijs of een internationaal rijbewijs. Een internationaal (auto) rijbewijs zou inderdaad voldoende zijn om in Indonesië op een scooter te rijden.
Ik heb dus niks. Nooit zin in gehad om het te halen...

Maar goed, ik zit op het vliegveld van Jakarta!

In Abu Dhabi alleen even een stempeltje gehaald en wat foto's gemaakt van de buitenkant van de terminal. Veel te heet daar, en bovendien niks te zien door een stofstorm.

Het vliegveld van Jakarta valt me 100% mee.
pi_130293572
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 19:45 schreef Lemans24 het volgende:
Morgen is het zo ver!
Via Abu Dhabi naar Jakarta en dan dezelfde nacht door naar Denpasar, waar ik 's ochtens vroeg zal aankomen.

Ik had Bali eigenlijk willen skippen, maar de goede verhalen over het wrak- macro- en Mola/Manta duiken hebben me doen besluiten toch vijf tot toen dagen hier te vertoeven. En Ubud lijkt toch ook wel erg bijzonder.

Punt is nu, dat ik niks van Bali weet. Vooral: waar te beginnen?

Ik denk erover om van het vliegveld een taxi naar het centrum van Denpasar te nemen, omdat dat me een betere kennismaking met Indonesië lijkt dan iets als Kuta. Sanur klinkt ook OK, maar is dus blijkbaar vooral voor families ipv voor 'reizigers'? Ik wil een goedkope accommodatie, maar niet ultra low-budget. Belangrijk is dat ik makkelijk per bemo (?) kan doorreizen naar plaatsen aan de oostkust om te duiken of naar Ubud. Met andere woorden, de Batubulan terminal moet vrij makkelijk bereikbaar zijn.

En SeLang, heb jij geen verslag gemaakt van je reis naar Indonesië?
Wat vind je zo bijzonder aan Ubud?
Ik heb daar geraft, het was mooi, maar toch niet bijzonder?
pi_130293623
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 12:01 schreef The6thgate het volgende:

[..]

Dat is voor mij ook wel een belangrijke reden om Bali mee te nemen in de vakantie :) Lijkt me erg gaaf om daar te duiken. M'n vriendin en ik gaan volgend jaar naar Indonesie en hebben helaas maar 2 weken. Zitter er dus over te denken om alleen Bali te doen, maar wellicht doen we een week daar en een week nog ergens anders.
Zou Bali zeker doen. Niet alleen voor het duiken, maar ook het stappen is geweldig. Ook vond ik Lovina om een paar dagen te relaxen zeker een aanrader
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:10:51 #167
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130296584
Stappen kan me geen hol schelen, ben in m'n eentje aan het reizen en het gaat me vooral om duiken, wandelen en fotograferen.
Later in de trip heb ik nog twee weekjes met vrienden in Thailand en dán zal er vast wel wat alcohol genuttigd worden ;)

Ben benieuwd wat ik van Bali ga vinden. Qua duiken verwacht ik een hoop van het WW2 wrak bij Tulamben en van de Mola-Mola's bij Nusa Lembongan.
Ubud zal ik wel per fiets en te voet verkennen, wat een scooter gebruiken zonder rijbewijs is één, maar er één huren zonder rijbewijs lijkt me niet handig, verzekeringstechnisch. Of wel?

Ik ben trouwens kapot, nauwelijks kunnen slapen door die rare verdeling van vluchten...

Nachtvlucht, 4,5 uur wachten in Abu Dhabi, dagvlucht, nacht op Jakarta Airport.
Nu is mijn Lionair vlucht van 4:30 omgezet naar Batik Air en kan ik om 5:00 pas boarden.

Straks maar naar Sanur denk ik, lekker uitrusten.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 00:03:50 #168
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130299174
Hoe briljant, dat Indonesische volkslied op de radio om 5:00! Ik ben direct in de stemming!

Veel moderner hier (Jakarta airport) dan ik gedacht had, trouwens. Had niveau Manila verwacht, maar is bijna niveau KL.
pi_130300369
Tulamben vond ik echt vet en ik was daar alleen om te snorkelen. Zo dichtbij zo'n groot schip gezonken en nog redelijk intact alles voor zover ik dat kon zien met m'n snorkelsetje.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2013 00:36:14 ]
pi_130300529
USS Liberty toch ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_130300534
Wij hebben trouwens niet in Tulamben overnacht maar in Amed, dat is daar twintig minuten vandaan. Het was daar laagseizoen dus er waren meer hotels dan toeristen maar ik vond het daar best leuk. Echt compleet tegenovergesteld van Kuta en consorten. We zijn ook nog de hele kustweg daar afgereden. Gaat echt idioot op en neer maar je hebt echt megamooie uitzichten daar op allerlei baaitjes en vissersdorpen.
pi_130304363
quote:
9s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 22:19 schreef Travel. het volgende:

[..]

Zou Bali zeker doen. Niet alleen voor het duiken, maar ook het stappen is geweldig. Ook vond ik Lovina om een paar dagen te relaxen zeker een aanrader
Dat het stappen geweldig is vind ik bijna meer een reden om niet te gaan :') Niet dat ik niet graag op stap ga, maar als ik met m'n vriendin op vakantie ga hoef ik geen spaanse-costa-achtige-praktijken.
Too much is never enough!
  woensdag 21 augustus 2013 @ 09:27:01 #173
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_130304475
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 08:56 schreef SeLang het volgende:
Een internationaal (auto) rijbewijs zou inderdaad voldoende zijn om in Indonesië op een scooter te rijden.
Geen rijbewijs nodig gehad, was er niet om gevraagd om een 125cc scooter te huren in Yogya. Ze hadden alleen mijn paspoort nodig.
reset
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 09:31:04 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130304555
Rijbewijs vraagt inderdaad geen hond naar. En verzekering? Zijn die dingen überhaupt verzekerd dan? En je reisverzekering (mocht je die hebben) dekt het sowieso niet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator woensdag 21 augustus 2013 @ 10:31:41 #175
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_130305865
Op aanraden van SeLang ( B-) ) plaats ik de vraag ook maar hier:

Ik hoor de laatste tijd steeds meer mensen zeggen dat je Bali beter links kan laten liggen en gelijk naar bijvoorbeeld Flores moet gaan. Wat is jullie indruk?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_130305939
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 10:31 schreef UIO_AMS het volgende:
Op aanraden van SeLang ( B-) ) plaats ik de vraag ook maar hier:

Ik hoor de laatste tijd steeds meer mensen zeggen dat je Bali beter links kan laten liggen en gelijk naar bijvoorbeeld Flores moet gaan. Wat is jullie indruk?
Bali is gewoon steeds drukker. Het nieuwe Thailand.
Over een paar jaar is dat waarschijnlijk Vietnam.

Ik heb me er prima vermaakt want er zijn genoeg leuke plekjes. Wat jij wilt hangt af van je eigen wensen en eerdere ervaringen. Het is gewoon 'toeristisch' geworden. Tussen '' omdat het geen Costa del Sol is maar het is ook geen Sumatra.
pi_130306102
Ik heb Bali eigenlijk min of meer bewust links laten liggen omdat ik niet houd van te toeristische plekken. Om dezelfde reden heb ik de Taj Mahal in India links laten liggen. :')
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 10:51:02 #178
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130306367
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 10:31 schreef UIO_AMS het volgende:
Op aanraden van SeLang ( B-) ) plaats ik de vraag ook maar hier:

Ik hoor de laatste tijd steeds meer mensen zeggen dat je Bali beter links kan laten liggen en gelijk naar bijvoorbeeld Flores moet gaan. Wat is jullie indruk?
Zelf had ik Bali absoluut niet willen missen want het is een unieke plek. Het is het enige hindoeïstische eiland (iig van de grote eilanden) in Indonesië en dus met een totaal andere cultuur. Andere tempels, andere mensen, andere gebruiken. Uniek in de wereld.

Daarnaast is het landschappelijk mooi met heuvels en rijstvelden. Het is op Bali super makkelijk om voor bijna niks een scootertje te huren om het hele eiland rond te crossen door het mooie landschap, de heuvels, kleine dorpjes, langs de kust, etc.

Uit de strandresorts moet je natuurlijk wegblijven, tenzij dat specifiek je ding is. Kuta is voor Australiërs wat Lloret de Mar is voor Nederlanders. Die bomaanslag was terecht zou ik bijna zeggen. Maar dit alles is perfect te vermijden. Als je in je eentje het eiland rond crosst kom je geen toerist tegen.

Wat betreft je vraag: er is geen keuze tussen Bali of Flores. Het zijn totaal verschillende landen met verschillende godsdienst, cultuur, landschap. Zelfs de mensen zijn genetisch heel anders. Inwoners van Flores beginnen al echt op papua's te lijken met vaak kroeshaar e.d. Je moet dus gewoon naar beiden.

Precies dat vind ik het fascinerende aan Indonesië: de eilanden zijn eigenlijk heel verschillende landen. Elke eiland is uniek.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130307643
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 09:19 schreef The6thgate het volgende:

[..]

Dat het stappen geweldig is vind ik bijna meer een reden om niet te gaan :') Niet dat ik niet graag op stap ga, maar als ik met m'n vriendin op vakantie ga hoef ik geen spaanse-costa-achtige-praktijken.
Geeft aan dat je er niet geweest ben, wat het is verre van dat
pi_130308283
quote:
9s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:40 schreef Travel. het volgende:

[..]

Geeft aan dat je er niet geweest ben, wat het is verre van dat
Dat klopt :) daarom is het ook goed om te lezen. We gaan 2 weken dus juist daarom zitten we wel aan bali te denken. Aan de andere kant is dat weer "standaard" en neig ik daardoor om ook iets anders te kiezen. We doen waarschijnlijk of 2 weken Bali, of 1 week en 1 week nog ergens anders. Maar dat kost weer extra reistijd dus eerst maar eens uitzoeken wat we zoal wilen zien.
Too much is never enough!
pi_130308318
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 12:04 schreef The6thgate het volgende:

[..]

Dat klopt :) daarom is het ook goed om te lezen. We gaan 2 weken dus juist daarom zitten we wel aan bali te denken. Aan de andere kant is dat weer "standaard" en neig ik daardoor om ook iets anders te kiezen. We doen waarschijnlijk of 2 weken Bali, of 1 week en 1 week nog ergens anders. Maar dat kost weer extra reistijd dus eerst maar eens uitzoeken wat we zoal wilen zien.
Yogyakarta vandaar naar Bali vliegen. Vlucht kost geen drol.
pi_130310660
quote:
9s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:40 schreef Travel. het volgende:

[..]

Geeft aan dat je er niet geweest ben, wat het is verre van dat
Kuta is echt wel een Costa achtige aangelegenheid. Genoeg Australische tokkie families gezien die in restaurants gingen eten met Australische eigenenaren. Soort Friet van Piet taferelen dus. Daarnaast zag je ook van die vreselijke wijven die hun board in zo'n standaard achter op de scooter hadden gezet en dan vijf minuten gingen rijden naar het strand. Maar goed Kuta is niet Bali, het eiland is groter dan dat.
pi_130312686
quote:
2s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 10:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Precies dat vind ik het fascinerende aan Indonesië: de eilanden zijn eigenlijk heel verschillende landen. Elke eiland is uniek.
Het wordt toch eens hoog tijd dat ik andere eilanden ga verkennen dan Bali. Ik ben een paar jaar geleden een maand op Bali geweest en deze zomer twee weken. Anderhalve maand in Indonesië geweest en nooit op een ander eiland dan Bali. :') Zelfs niet de Gili's of Nusa Penida. :')
pi_130320270
Gili Trawangan vond ik ook een beetje overrated, niet heel bijzonder.
Nusa Lembongan was wel erg mooi.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 04:07:08 #185
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130337509
quote:
2s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 09:31 schreef SeLang het volgende:
Rijbewijs vraagt inderdaad geen hond naar. En verzekering? Zijn die dingen überhaupt verzekerd dan? En je reisverzekering (mocht je die hebben) dekt het sowieso niet.
Mijn reisverzekering dekt volgens mij gewoon schade aan gehuurde objecten.

Trouwens, ook ik wilde Bali links laten liggen vanwege het extreme aantal toeristen.
Toch gegaan, en ja er zijn inderdaad veel toeristen. In Sanur zijn dat vooral mensen van middelbare leeftijd, dus erg weinig Australiërs. Wel veel Nederlanders en Duitsers.
Maar het is er, tussen de auto's en hotels in, inderdaad bijzonder, met al die Hindu-rituelen.

Alleen die klote-jetlag... Gisteren de hele dag geslapen, dus (met reizen erbij) gewoon effe 10% van mijn tijd in Indonesië foetsie, zonder iets gedaan te hebben...

Zo maar naar Ubud, want voor duiken (Lemboang) ben ik nog niet fit genoeg.
pi_130339879
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 04:07 schreef Lemans24 het volgende:
Alleen die klote-jetlag... Gisteren de hele dag geslapen, dus (met reizen erbij) gewoon effe 10% van mijn tijd in Indonesië foetsie, zonder iets gedaan te hebben...
Dat is dus het nadeel met goedkope tickets. Vaak rottijden of lange vluchten die niet lekker opvolgen, ik had totaal geen jetlag na de heenreis. Maar het is het overwegen waard; het scheelt immers wel veel poen.

Wat bij mij helpt met een jetlag is er niet teveel tegen verzetten, elke dag een stap naar het normale ritme, duurt bij mij hooguit 2-3 dagen normaliter; ik ben er (ook) gevoelig voor. Sterkte ermee en heel veel plezier op Bali.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 10:04:34 #187
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130339930
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 04:07 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Mijn reisverzekering dekt volgens mij gewoon schade aan gehuurde objecten.
Maar niet als dat is veroorzaakt met een motorvoertuig

quote:
Trouwens, ook ik wilde Bali links laten liggen vanwege het extreme aantal toeristen.
Toch gegaan, en ja er zijn inderdaad veel toeristen. In Sanur zijn dat vooral mensen van middelbare leeftijd, dus erg weinig Australiërs. Wel veel Nederlanders en Duitsers.
Maar het is er, tussen de auto's en hotels in, inderdaad bijzonder, met al die Hindu-rituelen.

Alleen die klote-jetlag... Gisteren de hele dag geslapen, dus (met reizen erbij) gewoon effe 10% van mijn tijd in Indonesië foetsie, zonder iets gedaan te hebben...

Zo maar naar Ubud, want voor duiken (Lemboang) ben ik nog niet fit genoeg.
Ja als je in (of dichtbij) toeristencentra bent dan zijn er veel toeristen. Dan zal Ubud je ook gaan tegenvallen want dat is hyper-toeristisch (het zijn alleen minder vervelende toeristen dan in Kuta etc...). Daarom pleitte ik ook voor dat scootertje zodat je naar plekken kunt waar niemand komt. Ik heb zelf nauwelijks tijd in Ubud doorgebracht (dat was vooral voor slapen en eten). S'morgens vertrok ik en als ik terugkwam in Ubud was het meestal al donker.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 10:09:49 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130340028
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:02 schreef elcastel het volgende:

Wat bij mij helpt met een jetlag is er niet teveel tegen verzetten, elke dag een stap naar het normale ritme, duurt bij mij hooguit 2-3 dagen normaliter; ik ben er (ook) gevoelig voor. Sterkte ermee en heel veel plezier op Bali.
Wat ik altijd doe is direct naar het correcte ritme. Ook al heb je een nacht overgeslagen, toch direct meegaan in het ritme van je bestemming.

Wat mij overigens wel helpt is dat ik thuis al vroeg opsta en dat ik soms in aanloop naar mijn reis al wat vervroeg (normale tijd voor mij is 6:00 opstaan en dat kun je vervroegen naar 5:00). Als je op je reisbestemming dan om 8:00 opstaat dan heb je al een stuk jetlag overbrugd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130340155
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:09 schreef SeLang het volgende:
Wat ik altijd doe is direct naar het correcte ritme. Ook al heb je een nacht overgeslagen, toch direct meegaan in het ritme van je bestemming.

Wat mij overigens wel helpt is dat ik thuis al vroeg opsta en dat ik soms in aanloop naar mijn reis al wat vervroeg (normale tijd voor mij is 6:00 opstaan en dat kun je vervroegen naar 5:00). Als je op je reisbestemming dan om 8:00 opstaat dan heb je al een stuk jetlag overbrugd.
Gelijk het goeie ritme aanhouden lukt mij dus niet. Wat ik inderdaad wel doe is anticiperen en al voor de vlucht beginnen met het ritme omleggen; daarna bij aankomst nog zo'n 2 dagen en dan is het klaar. Maar goed, daarom neem ik dus een 'logische' vlucht, kost wat meer, maar nauwelijks jetlag. Het tijdsstip is bij mij erg belangrijk.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 14:38:47 #190
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130348145
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 10:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat ik altijd doe is direct naar het correcte ritme. Ook al heb je een nacht overgeslagen, toch direct meegaan in het ritme van je bestemming.

Wat mij overigens wel helpt is dat ik thuis al vroeg opsta en dat ik soms in aanloop naar mijn reis al wat vervroeg (normale tijd voor mij is 6:00 opstaan en dat kun je vervroegen naar 5:00). Als je op je reisbestemming dan om 8:00 opstaat dan heb je al een stuk jetlag overbrugd.
Ik kom uit een horecafamilie, dus ben van huis uit niet gewend voor 11 uur op te staan. Op vakantie (in Europa) is dat tegenwoordig hooguit 9 uur, vroeger lukt me vrijwel nooit.

Maar goed, als je, na twee nachten overslaan, om 10:00 incheckt, meteen in slaap valt, alleen tussen 22:00 en 23:00 de deur uit bent geweest en vanaf 01:00 weer klaar wakker bent, is niet alleen dag één weggegooid, maar ook dag twee vrij inproductief. Morgen zal het wel weer goed zijn, maar ben niet gewend er zó lang last van te hebben.

Ben nu in Ubud. Daar komen was nogal een onmogelijke opgave per openbaar vervoer. Ik wilde vanuit Sanur per bemo gaan, met overstap in Denpasar Batubulan. Kreeg in Sanur al een taxi aangeboden voor 125.000, maar zei tegen hem "al zou het gratis zijn, dan ging ik nog per bemo, dat is de sport nou eenmaal". En dat heb ik geweten...

Geen bemo te vinden van Sanur naar Batubulan, maar een bemochauffeur wilde me er wel privé naartoe rijden voor 30.000. Klonk veel te duur voor dat kleine stukje. Na een uur lopen en wachten langs de hoofdweg, kwam er een grote bus. Vol met lachende schoolkinderen, waarvoor ik een bezienswaardigheid was. Maar hij koste maar 3500 rupiah!

En toen. Toen niks. Er ging, behalve ik, *niemand* van Batubulan naar Ubud. Weer kreeg ik de mogelijkheid de hele bemo te charteren, voor 130.000, wat al snel verlaagd werd naar 100.000. En daar bleef het bij, niks hielp nog: onderhandelen, uitgebreid gaan eten, meer onderhandelen, over voetbal praten... Dus ik reed uiteindelijk voor 100.000 rupiah naar Ubud.

Al met al was ik drie uur kwijt en maar 21.500 rupiah goedkoper uit dan het eerste bod in Sanur. Nuttig hoor...
Wat ik heb geleerd: in je eentje reizen op Bali, betekent gewoon dokken voor de taxi. Bemo tussen steden worden simpelweg niet genoeg gebruikt.

Oh, Ubud is wel érg druk zeg. Wat een auto's en.mensen, erger dan Barcelona... Had me Indonesië toch anders voorgesteld. Is dat alleen op Bali? Of beter nog, alleen in zuid-Bali?
pi_130348740
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 14:38 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Oh, Ubud is wel érg druk zeg. Wat een auto's en.mensen, erger dan Barcelona... Had me Indonesië toch anders voorgesteld. Is dat alleen op Bali? Of beter nog, alleen in zuid-Bali?
Ik kan niet voor andere eilanden spreken, maar het Oosten (omgeving Candidasa, Padangbai, Amed) en het Noorden (Lovina et cetera) zijn veel rustiger.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 17:46:26 #192
62913 Blik
The one and Only!
pi_130354082
Waarom je voor duiken naar Bali bent gegaan is me echt een raadsel, Lemans24.

Tuurlijk, je kunt er leuk duiken. Maar het is niks in vergelijking met andere plaatsen in Indonesie zoals de Bunaken, Komodo, Papua, etc.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 22 augustus 2013 @ 17:47:34 #193
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130354126
@Lemans24:
Ik heb het even nagekeken in m'n dagboek en het blijkt dat ik indertijd (2009) ook constateerde dat de verbinding met openbaar vervoer naar Ubud hopeloos was en heb toen een directe rit gechartered naar Ubud, voor 70.000 na onderhandelen. Ik was er toen wel snel herinner ik me.

Veel van de relatief grotere plaatsen in Indonesië zijn zo. Maar een groot deel van Bali is erg rustig. daarom zei ik al dat je weg moet uit Ubud en het alleen als eet & slaap basis gebruiken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130354695
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 17:46 schreef Blik het volgende:
Waarom je voor duiken naar Bali bent gegaan is me echt een raadsel, Lemans24.

Tuurlijk, je kunt er leuk duiken. Maar het is niks in vergelijking met andere plaatsen in Indonesie zoals de Bunaken, Komodo, Papua, etc.
Wordt steeds frustrerender om maar 2 weken te hebben :( Dat land is gewoon te groot! Komodo werd ons ook al aangeraden, maar Bunaken ziet er ook adembenemend mooi uit zeg
Too much is never enough!
  donderdag 22 augustus 2013 @ 18:32:21 #195
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130355802
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 17:46 schreef Blik het volgende:
Waarom je voor duiken naar Bali bent gegaan is me echt een raadsel, Lemans24.

Tuurlijk, je kunt er leuk duiken. Maar het is niks in vergelijking met andere plaatsen in Indonesie zoals de Bunaken, Komodo, Papua, etc.
Tulamben is blijkbaar de op twee na beste wrakduik ter wereld (na Yongala en Egypte). En ik heb nog nooit een wrakduik op een groot schip gedaan...

Daarnaast, beste kans op Mola Mola heb je, voor zover ik weet bij Nusa Penida/Lemboang. En daar zitten ook Mantas. Beide nog nooit gezien.

Komodo ga ik sowieso doen.
Bunaken en Raja Ampat zijn wel érg ver weg en erg prijzig om te combineren met Komodo.
En is Bunaken niet 'gewoon' Sipadan 2?
  donderdag 22 augustus 2013 @ 18:36:23 #196
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130355997
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 17:47 schreef SeLang het volgende:
@Lemans24:
Ik heb het even nagekeken in m'n dagboek en het blijkt dat ik indertijd (2009) ook constateerde dat de verbinding met openbaar vervoer naar Ubud hopeloos was en heb toen een directe rit gechartered naar Ubud, voor 70.000 na onderhandelen. Ik was er toen wel snel herinner ik me.
Vanuit Denpasar? Dan was mijn 100.000 zo slecht nog niet. Alleen door de stijging van de brandstofprijzen al.
pi_130356397
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:05 schreef The6thgate het volgende:

[..]

Wordt steeds frustrerender om maar 2 weken te hebben :( Dat land is gewoon te groot! Komodo werd ons ook al aangeraden, maar Bunaken ziet er ook adembenemend mooi uit zeg
Bunaken is absoluut prachtig. Maar ik vond komodo nog toffer: meer afwisseling, geweldige drift dives, indrukwekkendere dieren. _O_
pi_130356719
Ok ik ga hier nog wel een tijdje meelezen en een lijstje maken :+ Kijken of we een tripje van een kleine week kunnen plannen op een ander eiland en nog een stukje bali meepakken erbij.
Too much is never enough!
  donderdag 22 augustus 2013 @ 19:04:17 #199
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130357088
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:44 schreef Farenji het volgende:

[..]

Bunaken is absoluut prachtig. Maar ik vond komodo nog toffer: meer afwisseling, geweldige drift dives, indrukwekkendere dieren. _O_
En dat lees ik dus overal.
Én dat Sipadan (waar ik al geweest ben)mooier is dan Bunaken.

Daarom ga ik nu niet heel veel moeite doen om naar Bunaken te gaan, dat bewaar ik dan maar voor een Sulawesi-reis.

En tja, Bali. Toch wat unieke duikplekken dus. Hoop ik.
pi_130359932
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:05 schreef The6thgate het volgende:
Wordt steeds frustrerender om maar 2 weken te hebben :( Dat land is gewoon te groot! Komodo werd ons ook al aangeraden, maar Bunaken ziet er ook adembenemend mooi uit zeg
Troost je, aan 2 mensenlevens heb je ook niet genoeg.

Maar ik hou heel erg van in de diepte vakantie houden, geen haast, dan maar wat minder plaatsen zien. Ik vind het heerlijk om af en toe een uur in een Warung te zitten, kopi tubruk, beetje kijken naar het verkeer, beetje omong kosong. Het blijft immers ook vakantie, ik kan niet zoveel mogelijk zien in een korte (of lange) tijd. Liever wat langzamer en minder en dan nog een keer gaan, het is en blijft vakantie, geen wedstrijd. Pelan pelan.
c_/.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_130365620
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 19:04 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En dat lees ik dus overal.
Én dat Sipadan (waar ik al geweest ben)mooier is dan Bunaken.

Daarom ga ik nu niet heel veel moeite doen om naar Bunaken te gaan, dat bewaar ik dan maar voor een Sulawesi-reis.

En tja, Bali. Toch wat unieke duikplekken dus. Hoop ik.
Duiken is altijd tof, toch. Geniet ervan!
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 04:26:24 #202
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130374184
En nu snap ik ook waarom Ubud wél mooi is. Die wandelingen door de rijstvelden, wat ontzettend leuk, zo in de morgen :) Heb je geen scooter voor nodig.
En nu nog ontbijten (inclusief, net als warm water en een ligbad in de hut, en dat voor 100.000 Rupiah).
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 06:22:12 #203
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130374305
Ik zit momenteel in Lovina, heerlijk plaatsje. Hierna willen we naar Ubud. Had verwacht dat Bali veel toeristischer was, maar dat valt 100% mee. Op Java nog snel een bus geregeld die met de ferry de overtocht maakte, maar ik vroeg me af waar we eruit moesten voor overstap naar Lovina, echt helemaal niemand in die bus sprak Engels (op de backpackers na, maar die wisten het ook niet), vervolgens moesten we ineens in zo'n kleine stinkende Bemo stappen (die zitplaatsen zijn echt niet op Westerse mensen gemaakt) en zijn we (na een keer extra te moeten betalen) toch in Lovina gekomen. Nu in een heerlijk relaxed hotel even bijkomen van alle inspanningen op Java.
Don't let my username fool you...
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 06:40:56 #204
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130374346
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 06:22 schreef Metalfreak het volgende:
Ik zit momenteel in Lovina, heerlijk plaatsje. Hierna willen we naar Ubud. Had verwacht dat Bali veel toeristischer was, maar dat valt 100% mee. Op Java nog snel een bus geregeld die met de ferry de overtocht maakte, maar ik vroeg me af waar we eruit moesten voor overstap naar Lovina, echt helemaal niemand in die bus sprak Engels (op de backpackers na, maar die wisten het ook niet), vervolgens moesten we ineens in zo'n kleine stinkende Bemo stappen (die zitplaatsen zijn echt niet op Westerse mensen gemaakt) en zijn we (na een keer extra te moeten betalen) toch in Lovina gekomen. Nu in een heerlijk relaxed hotel even bijkomen van alle inspanningen op Java.
Jij doet het dus omgekeerd en komt er straks achter dat het niet overal 'niet-zo-toeristisch' is. Ubud is extreem toeristisch, en de zuidelijke badplaatsen nog meer ;)
Trouwens, wees blij dat je met meer backpackers was, anders kon je dus de hele bemo afhuren (à 10x de normale prijs).

Zo, weer uitgerust na de 5 km ochtendwandeling, dus tijd voor 10-20 km vanmiddag. Ideaal wandelweer hier: niet te heet, windje en half bewolkt.
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 06:46:38 #205
62913 Blik
The one and Only!
pi_130374367
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 18:32 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En is Bunaken niet 'gewoon' Sipadan 2?
Ben op beide locaties geweest, en eigenlijk lijkt het niet eens op elkaar. Bunaken heeft de meest prachtige koralen, visjes en micro-organismen, maar heeft maar weinig grote vissen. Sipadan draait juist voornamelijk om de grote scholen vis die daar komen zoals de bekende Barracuda Point. Enige echte overeenkomst is dat alle dives die je doet wall dives zijn.

Beiden zijn prachtig in iedergeval.
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 07:51:51 #206
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130374635
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 06:40 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Jij doet het dus omgekeerd en komt er straks achter dat het niet overal 'niet-zo-toeristisch' is. Ubud is extreem toeristisch, en de zuidelijke badplaatsen nog meer ;)
Trouwens, wees blij dat je met meer backpackers was, anders kon je dus de hele bemo afhuren (à 10x de normale prijs).

Zo, weer uitgerust na de 5 km ochtendwandeling, dus tijd voor 10-20 km vanmiddag. Ideaal wandelweer hier: niet te heet, windje en half bewolkt.
Wij betaalden ook al 100.000 voor 2 man, volgens mij ook veel teveel (chauffeur wilde eerst zelfs 150.000) maar goed...
Don't let my username fool you...
pi_130375412
Ik wil graag in januari voor 4 weken naar Indonesië. Is het qua klimaat dan te doen of regent het dan teveel?
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:43:02 #208
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_130376040
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 09:06 schreef Ludacriss het volgende:
Ik wil graag in januari voor 4 weken naar Indonesië. Is het qua klimaat dan te doen of regent het dan teveel?
Hangt ervan af waar je heen wilt. Op dit moment regent het het hele jaar in Indonesië. Maar dat moet je niet vergelijken met Nederland, in Indonesië valt veel in korte tijd, daarna is het weer droog.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:51:13 #209
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130376205
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 04:26 schreef Lemans24 het volgende:
En nu snap ik ook waarom Ubud wél mooi is. Die wandelingen door de rijstvelden, wat ontzettend leuk, zo in de morgen :) Heb je geen scooter voor nodig.
Heb ik ook nog gedaan ja, de eerste dag :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130377152
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 09:43 schreef elcastel het volgende:

[..]

Hangt ervan af waar je heen wilt. Op dit moment regent het het hele jaar in Indonesië. Maar dat moet je niet vergelijken met Nederland, in Indonesië valt veel in korte tijd, daarna is het weer droog.
Ik heb nog geen idee waar in Indonesië ik heen wil maar dat zie ik dan wel. Anders ga ik gewoon boeken, tickets zijn erg goedkoop namelijk!
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:27:26 #211
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130381699
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 09:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Heb ik ook nog gedaan ja, de eerste dag :Y
En nu ook de ridge-walk gedaan, prachtig. Met al die kinderen die hun Engels op me oefenen, testje voor school... Doet me aan Mexico denken :D

Morgenvroeg wordt ik opgehaald voor een fietstocht, ben benieuwd.
  zondag 25 augustus 2013 @ 03:43:52 #212
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130434548
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 13:27 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En nu ook de ridge-walk gedaan, prachtig. Met al die kinderen die hun Engels op me oefenen, testje voor school... Doet me aan Mexico denken :D

Morgenvroeg wordt ik opgehaald voor een fietstocht, ben benieuwd.
Ach, in Jakarta en Yogyakarta wilden ze met ons op de foto, alleen maar omdat we blank waren.
Don't let my username fool you...
  zondag 25 augustus 2013 @ 05:13:15 #213
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130434744
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 03:43 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ach, in Jakarta en Yogyakarta wilden ze met ons op de foto, alleen maar omdat we blank waren.
In Ubud waren ze echt geïnteresseerd, zo leuk!
Praatten notabene over hun eigen huidskleur (en het uit de zon blijven), zonder het over blanken te hebben. Verder voetballers, reizen, school, één of ander historisch verhaal over Bali/Nederland en ja, inderdaad de foto. Maar dan omdat ik lang ben :)
  zondag 25 augustus 2013 @ 12:40:52 #214
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130439113
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 05:13 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

In Ubud waren ze echt geïnteresseerd, zo leuk!
Praatten notabene over hun eigen huidskleur (en het uit de zon blijven), zonder het over blanken te hebben. Verder voetballers, reizen, school, één of ander historisch verhaal over Bali/Nederland en ja, inderdaad de foto. Maar dan omdat ik lang ben :)
Ik zit nu in Ubud trouwens. Vanmiddag aangekomen, onderweg nog de echte Kopi Luwak geproefd. Ik drink geen koffie, dus vond het net zo smerig als andere koffies, maar volgens mijn vriendin was het echt wel lekkere koffie. Ze hadden ook een echte Luwak (Civetkat) in een hokje zitten. Morgen maar eens het stadje verkennen, met tempels en dergelijke. Dag erna willen we een fietstour gaan doen, maar had jij zo'n georganiseerde toer gedaan? Of is er ergens een mogelijkheid om alleen fietsen te huren?
Don't let my username fool you...
  zondag 25 augustus 2013 @ 12:58:32 #215
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130439582
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 12:40 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ik zit nu in Ubud trouwens. Vanmiddag aangekomen, onderweg nog de echte Kopi Luwak geproefd. Ik drink geen koffie, dus vond het net zo smerig als andere koffies, maar volgens mijn vriendin was het echt wel lekkere koffie. Ze hadden ook een echte Luwak (Civetkat) in een hokje zitten. Morgen maar eens het stadje verkennen, met tempels en dergelijke. Dag erna willen we een fietstour gaan doen, maar had jij zo'n georganiseerde toer gedaan? Of is er ergens een mogelijkheid om alleen fietsen te huren?
Gisteren heb ik de Eco Cycling Tour gedaan van Bali Budaya. Echt een aanrader, met héél goede all you can eat lunch! Bij de andere organisaties schijnt het eten een stuk minder te zijn.
Er zit bij die tour echter ook weer een bezoekje aan de koffieplantage, waar ik gisteren dus ook kopi luwak ioop heb. Inderdaad erg lekkere koffie, em ik drink het maar sporadisch (gewone koffie...)

Vandaag heb ik een fiets geleend van m'n guesthouse. Weet niet eens of ze daar geld voor in rekening brengen ;) Fiets huren kan ook in de stad. Zelf kom je natuurlijk niet waar je met die tour komt, aangezien je waarschijnlijk niet helemaal omhoog wilt fietsen. Voor in de directe omgeving is het echter wel handig. Elephant cave en Yeh Pulu bezocht, daarna lekker op straat op de stoeprand zitten eten.

Daar een half uur gepraat met een Balinese medicijnenstudent en z'n moeder (die gekleed waren in traditionele Hindoe-kleding, vanwege een ritueel). En toen geen cent hoeven betalen voor m'n gado gado en maïskolf. Kreeg ik ook nóg een maiskolf en twee mandarijnen mee. Nee zeggen wordt dan niet geaccepteerd hoor...

En ik kreeg het bevestigd: toeristen die geen bahasa Indonesia spreken, moeten op Bali vaak het dubbele betalen voor eten en transport. Ik ga dus maar snel wat basisdingen leren!
  zondag 25 augustus 2013 @ 13:05:00 #216
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_130439779
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 03:43 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ach, in Jakarta en Yogyakarta wilden ze met ons op de foto, alleen maar omdat we blank waren.
Haha ik ken het. In Balikpapan (Borneo) nodigde een familie ons uit op hun veranda en vervolgens kwam de hele buurt langs. Ik zou en moest alle baby's vasthouden ook. Zo enorm gastvriendelijk. :)

Dit was nog maar op het begin. :D
reset
  maandag 26 augustus 2013 @ 09:59:10 #217
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130470648
En dan kom je ineens heel toevallig Lemans24 tegen in de laatste plaats op aarde waar je mij ooit zult tegenkomen: een vegan restaurant :D
Don't let my username fool you...
  maandag 26 augustus 2013 @ 14:25:09 #218
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130477423
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:59 schreef Metalfreak het volgende:
En dan kom je ineens heel toevallig Lemans24 tegen in de laatste plaats op aarde waar je mij ooit zult tegenkomen: een vegan restaurant :D
En hetzelfde geldt voor mij: vroeg me, tussen een hap spinazie en een amandelcrouton in, net af wat ik er deed, komt Metalfreak binnen lopen :)
  donderdag 29 augustus 2013 @ 00:35:10 #219
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130580599
Ik heb even wat hulp nodig.

Tot nu toe heb ik alleen Sanur, Ubud en Nusa Lembongan gezien, maar ik moet zeggen dat er weinig 'wow' momenten waren in m'n eerste tien dagen Indonesië. Wat aardige rijstterassen, twee mooie duiken (met manta's) en leuke uitzichtjes over zee, maar over het algemeen nogal gewoontjes. Ruraal Andorra was indrukwekkender, zeg maar.
Daarnaast is dit geen backpackersgebied, maar het domein van stelletjes. Beetje saai dus...

Ik heb het idee dat het in mijn beoogde richting (Flores) niet veel gaat veranderen op bovenstaande punten. Komodo ja, maar verder?
Dus waar moet ik wel heen om de 'wow'-momenten te vinden, oftewel de Iguazu, Uyuni en Machu Picchu van Indonesië?

Rondje Lombok,
Nationale Parken en Borobodur op Java,
Noordelijk Sumatra,
Of toch wel Flores?

(Sulawesi, Molukken en Papua doe ik een andere keer)
pi_130582130
Bali is compleet anders dan Java. Op Bali ontbreekt bij ons het "wow-gevoel" ook wel een beetje, wel heel gastvrij en vriendelijk allemaal. Hoe anders was dat op Java, daar zul je ook veel meer (individuele) backpackers tegenkomen en zijn er ontzettend mooie dingen te zien.
Don't let my username fool you...
pi_130585012
West Sumatra, brommertje huren en een weekje rondom Bukittinggi rondtouren. De natuur en uitzichten worden niet veel mooier dan dat. Tevens veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder toeristen dan het gehypte Bali.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
pi_130585038
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:59 schreef Metalfreak het volgende:
En dan kom je ineens heel toevallig Lemans24 tegen in de laatste plaats op aarde waar je mij ooit zult tegenkomen:
RIP
  donderdag 29 augustus 2013 @ 08:22:20 #223
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130585162
Oei, dat wordt dus de door iedereen hier (op Lembongan) zo gehypte duikstek Komodo overslaan, en dan snel naar Java en Sumatra.

Of toch wel die machtig mooie duiken doen daar, anders moet een toekomstige trip Flores-Sulawesi-Molukken-Papua worden...
pi_130586657
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 01:27 schreef Metalfreak het volgende:
Bali is compleet anders dan Java. Op Bali ontbreekt bij ons het "wow-gevoel" ook wel een beetje, wel heel gastvrij en vriendelijk allemaal. Hoe anders was dat op Java, daar zul je ook veel meer (individuele) backpackers tegenkomen en zijn er ontzettend mooie dingen te zien.
Klopt, maar ik vond het wel heerlijk om na een week excursies op Java nu lekker op het strand te liggen met een biertje en te kunnen snorkelen. De afwisseling is prima. Nu zit ik in Pemutaran, straks naar Ubud.

Wat is eigenlijk normaal mbt fooien geven? Voor wat, en hoeveel?
pi_130586927
Flores is wel qua natuur heel verschillende, droogtes aan de westkust, veel groen in de bergen, mooie strandjes, goed voor snorkelen, mensen nog puur.

@zocalo, ligt er aan ook waar ;) bijv hotels 5000/10000 voor je koffer of voor schoonmaak
eten bijv 5000/20000 ligt er aan waar, maar zit ook meestal inbegrepen in de prijs.
We fear that which we cannot see
pi_130586991
En bij excursies of drivers?
pi_130587051
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:00 schreef Zocalo het volgende:
En bij excursies of drivers?
uhm dat is wat lastiger, 1 dag of dagen 25.0000/50.000/100.000
zoiets deden wij meestal. Zoveel geld is het nu niet met de huidige koers :P
We fear that which we cannot see
  donderdag 29 augustus 2013 @ 10:28:41 #228
62913 Blik
The one and Only!
pi_130587602
Vergeet niet dat service charge vaak direct in de zakken terecht komt van de eigenaar en niet ten goede komt van het personeel.

Ik geef vaak in restaurants 5 a 10% extra fooi. Dat is voor mij vaak maar 1 a 2 euro en voor het personeel is dat een mooie fooi waar ze hun gezin van kunnen onderhouden
  donderdag 29 augustus 2013 @ 10:30:26 #229
62913 Blik
The one and Only!
pi_130587642
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:04 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

uhm dat is wat lastiger, 1 dag of dagen 25.0000/50.000/100.000
zoiets deden wij meestal. Zoveel geld is het nu niet met de huidige koers :P
Normaler is het om in percentages te rekenen in zulke gevallen. Per land verschilt het wel wat normaal geacht wordt, maar meestal is dat rond de 10%.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 29 augustus 2013 @ 10:33:56 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130587735
Fooien zijn ongebruikelijk in Azië.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130590823
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 09:45 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Klopt, maar ik vond het wel heerlijk om na een week excursies op Java nu lekker op het strand te liggen met een biertje en te kunnen snorkelen. De afwisseling is prima. Nu zit ik in Pemutaran, straks naar Ubud.

Wat is eigenlijk normaal mbt fooien geven? Voor wat, en hoeveel?
Wij hebben ook nog een weekje Bali gedaan, maar toch blijft de tijd op Java me meer bij. Snorkelen op Bali vond ik trouwens erg tegenvallen, vorig jaar bij de Perhentians in Maleisië was het veeeeel mooier.

Overigens heb ik op Java ook gewoon met een biertje op het strand gezeten, in Pangandaran, was ook nog eens veel goedkoper dan Bali.

Wat betreft fooien: soms hebben we 10% gedaan, soms niets... Net hoe we zijn hadden.

Nu lang wachten op Jakarta airport op de vlucht terug naar huis... Vond het wel een heel geslaagde vakantie.
Don't let my username fool you...
  donderdag 29 augustus 2013 @ 13:56:30 #232
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130593689
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:33 schreef SeLang het volgende:
Fooien zijn ongebruikelijk in Azië.
Bij de fancy (maar goede) tenten op Bali vaak al 5 of 10% inclusief, maar verder geef ik ook niks hoor.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 14:01:39 #233
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130593924
Ik lig sowieso bijna nooit op het strand. Lembongan heeft machtig mooie stranden en ik heb er alleen gedoken en gefietst ;)
Snorkelen schijnt op Lembongan trouwens fantastisch te zijn, wat ik gerust geloof gezien de hoeveelheid vis tijdens het duiken.

Oh, Nusa Lembongan wordt, samen met Nusa Ceningan 'the next big thing' in Indonesie
  donderdag 29 augustus 2013 @ 14:03:46 #234
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130594016
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 09:58 schreef Ali_Ilegali het volgende:
Flores is wel qua natuur heel verschillende, droogtes aan de westkust, veel groen in de bergen, mooie strandjes, goed voor snorkelen, mensen nog puur.

@zocalo, ligt er aan ook waar ;) bijv hotels 5000/10000 voor je koffer of voor schoonmaak
eten bijv 5000/20000 ligt er aan waar, maar zit ook meestal inbegrepen in de prijs.
Maar individueel in het hoogseizoen weet ik nu al wat ik kan verwachten. Alle stelletjes gaan ook die kant op. Labuan Bajo is minstens zo populair als Lombok, lijkt het.
pi_130595668
Heb van meerdere mensen Flores aangeraden gekregen dus denk dat dat de eerste plek is die een definitief plekje krijg op de volgende vakantie. Best handig dat iedereen nu wereldreizen aan het maken is, goede informatiebronnen :+
Too much is never enough!
pi_130597545
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:28 schreef Blik het volgende:
Vergeet niet dat service charge vaak direct in de zakken terecht komt van de eigenaar en niet ten goede komt van het personeel.

Ik geef vaak in restaurants 5 a 10% extra fooi. Dat is voor mij vaak maar 1 a 2 euro en voor het personeel is dat een mooie fooi waar ze hun gezin van kunnen onderhouden
Jep zoveel is het niet voor ons, zij zijn er iig blij mee ;) en als je niet wilt dat het naar de eigenaar gaat, dan geef je het achteraf bij het weggaan van het restaurant aan de bediendes/obers.
Gewoon op de Indonesische manier van geven geld in het handje en handje geven :)

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:33 schreef SeLang het volgende:
Fooien zijn ongebruikelijk in Azië.
Denk dat het per land wel iets verschilt, bijv in Jakarta zie ik iedereen wel fooi geven.

quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 14:03 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Maar individueel in het hoogseizoen weet ik nu al wat ik kan verwachten. Alle stelletjes gaan ook die kant op. Labuan Bajo is minstens zo populair als Lombok, lijkt het.
Ja ik was er in november en dan zie je bijna geen toerist. Labuan Bajo is populair omdat het easy is naar Rinca en Komodo. Maar flores is echt zoveel meer dan dat :D
We fear that which we cannot see
pi_130597808
Die koffie op Bali was dat niet van uitgepoepte koffiebonen van een of ander diertje waar vervolgens koffie van werd gezet of heb ik nou een heel vreemd verhaal gehoord?
pi_130597864
Zo, terug van 2 weken Bali!
Naar Kuta en Ubud geweest maar dat is echt niets voor mij.
Gelukkig de meeste tijd bij Lovina doorgebracht, heerlijke uitvalbasis om het eiland te zien.

Echt genoten en super veel gedaan.
En het kost allemaal geen drol _O_
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_130597977
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:42 schreef MCH het volgende:
Die koffie op Bali was dat niet van uitgepoepte koffiebonen van een of ander diertje waar vervolgens koffie van werd gezet of heb ik nou een heel vreemd verhaal gehoord?
Ja civet kat :)
We fear that which we cannot see
pi_130597994
:9~
pi_130598033
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:42 schreef MCH het volgende:
Die koffie op Bali was dat niet van uitgepoepte koffiebonen van een of ander diertje waar vervolgens koffie van werd gezet of heb ik nou een heel vreemd verhaal gehoord?
Kopi Luwak. De civer kat eet ze op en poept ze uit
pi_130598129
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:42 schreef MCH het volgende:
Die koffie op Bali was dat niet van uitgepoepte koffiebonen van een of ander diertje waar vervolgens koffie van werd gezet of heb ik nou een heel vreemd verhaal gehoord?
Uitgevonden omdat de Nederlanders eikels waren

quote:
The origin of kopi luwak is closely connected with the history of coffee production in Indonesia. In the early 18th century the Dutch established the cash-crop coffee plantations in their colony in the Dutch East Indies islands of Java and Sumatra, including Arabica coffee introduced from Yemen. During the era of Cultuurstelsel (1830—1870), the Dutch prohibited the native farmers and plantation workers from picking coffee fruits for their own use. Still, the native farmers wanted to have a taste of the famed coffee beverage. Soon, the natives learned that certain species of musang or luwak (Asian Palm Civet) consumed the coffee fruits, yet they left the coffee seeds undigested in their droppings. The natives collected these luwaks' coffee seed droppings, then cleaned, roasted and ground them to make their own coffee beverage.[9] The fame of aromatic civet coffee spread from locals to Dutch plantation owners and soon became their favorite, yet because of its rarity and unusual process, the civet coffee was expensive even in colonial times.
pi_130607350
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 08:22 schreef Lemans24 het volgende:
Oei, dat wordt dus de door iedereen hier (op Lembongan) zo gehypte duikstek Komodo overslaan, en dan snel naar Java en Sumatra.

Of toch wel die machtig mooie duiken doen daar, anders moet een toekomstige trip Flores-Sulawesi-Molukken-Papua worden...
Even met de natte vinger ingeschat is Sumatra misschien meer iets voor jou. Maar persoonlijk (geef ik wsl voor de 10e keer aan dit topic) ben ik verkikkerd op Java. Makkelijke highlights (Bromo, Borobudur, Prambanan), maar ook wat vergeten schatten. Veel drukker (al is Bali ook op veel plekken vol) dan de andere eilanden en wat rauwer, minder op de toerist, meer op de dagelijkse beslommeringen. Java gaf mij een puur gevoel, ook de mindere leuke kanten, niks gouden randjes en prietpraat.

Mocht je richting Bromo gaan, vraag dan naar de Madakaripura waterval, de hoogste van Java en niet heel toeristisch. Hopelijk nog net zo ruig als 3 jaar terug, ik vond dat de ultieme wauw !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_130607683
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:42 schreef MCH het volgende:
Die koffie op Bali was dat niet van uitgepoepte koffiebonen van een of ander diertje waar vervolgens koffie van werd gezet of heb ik nou een heel vreemd verhaal gehoord?
Jij bedoelt Kopi Luwak, van(-uit) de civetkat. Komt vooral van Sumatra, maar wsl zijn er al overal farms opgezet, want de bonen leveren goud geld op.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:50:29 #245
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130624811
Een civet is geen kat
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130625082
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 20:00 schreef elcastel het volgende:

[..]

Jij bedoelt Kopi Luwak, van(-uit) de civetkat. Komt vooral van Sumatra, maar wsl zijn er al overal farms opgezet, want de bonen leveren goud geld op.
De grap van Kopi Luwak is ook dat het eigenlijk gaat om de bonen die de civetkat zelf uitzoekt in de jungle. Dat zijn namelijk de beste bonen. Het zien te vinden van die specifieke bonen is een arbeidsintensief proces en daarom is Kopi Luwak zo duur.

Tegenwoordig is er echter een hele industrie op gebouwd met civetkatten in kooitjes die volgestopt worden met willekeurige bonen, dus als zo'n beest het weer uitkakt is het al goed. Maar nog steeds de hoofdprijs vragen. Geldklopperij.
Er is zelfs ook een merk 'Kopi Luwak', die gewoon normale filterkoffie verkoopt met heel groot het label 'Kopi Luwak' erop (want merknaam) (8>
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:33:18 #247
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_130657887
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 08:50 schreef SeLang het volgende:
Een civet is geen kat
Maar ze noemen het wel een civetkat.
quote:
13s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 09:06 schreef Ener-G het volgende:
De grap van Kopi Luwak is ook dat het eigenlijk gaat om de bonen die de civetkat zelf uitzoekt in de jungle. Dat zijn namelijk de beste bonen. Het zien te vinden van die specifieke bonen is een arbeidsintensief proces en daarom is Kopi Luwak zo duur.
Ik weet niet hoe het selectieproces van dat beest eruit ziet, ik weet alleen dat het fermeteren die specifieke smaak geeft.
quote:
Tegenwoordig is er echter een hele industrie op gebouwd met civetkatten in kooitjes die volgestopt worden met willekeurige bonen, dus als zo'n beest het weer uitkakt is het al goed. Maar nog steeds de hoofdprijs vragen. Geldklopperij.
Er is zelfs ook een merk 'Kopi Luwak', die gewoon normale filterkoffie verkoopt met heel groot het label 'Kopi Luwak' erop (want merknaam) (8>
Dat dus. Maar dat is vrij gewone Indonesische marketing, als er geld te verdienen valt aan een buitenlander wordt het snel (en vooral matig) vermenigvuldigd.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_130699278
Kopi luwak gedronken en ik moet zeggen dat ik er niet veel aan vond ...
Nog 5 weken en we zijn onderweg naar Java (Bogor, treinreis Jakarta-Yogya en 13 dagen strand op Lombok) *O*
Verheug me al op de heerlijke visjes die we op Lombok gaan verorberen. Ze noemen het daar een baars maar het is niet een baars zoals wij die kennen.
Home computers are being called upon to perform many new functions, including the consumption of homework formerly eaten by the dog.
  zondag 1 september 2013 @ 14:25:21 #249
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130703305
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 12:38 schreef Aiko_ het volgende:
Kopi luwak gedronken en ik moet zeggen dat ik er niet veel aan vond ...

Ik ook niet, maar ik vind gewone koffie ook al te ranzig voor woorden, dus tja, mijn mening is in deze niet echt relevant ;) M'n vriendin vond het trouwens wel goed te drinken.

Op Bali heb ik die gedwongen manieren van Kopi Luwak produceren in elk geval niet gezien, ze hadden wel steeds één of twee exemplaren in een kooi zitten als voorbeeld, maar de bonen zochten ze toch echt in hun eigen koffieplantages 's morgensvroeg.
Don't let my username fool you...
pi_130707798
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 13:05 schreef Individual het volgende:

[..]

Haha ik ken het. In Balikpapan (Borneo) nodigde een familie ons uit op hun veranda en vervolgens kwam de hele buurt langs. Ik zou en moest alle baby's vasthouden ook. Zo enorm gastvriendelijk. :)
[ afbeelding ]
Dit was nog maar op het begin. :D
_O- Heb ook talloze kinderen moeten vasthouden. En er een laten vallen, maar dat was niet erg zei de moeder :')
pi_130707894
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 01:27 schreef Metalfreak het volgende:
Bali is compleet anders dan Java. Op Bali ontbreekt bij ons het "wow-gevoel" ook wel een beetje, wel heel gastvrij en vriendelijk allemaal. Hoe anders was dat op Java, daar zul je ook veel meer (individuele) backpackers tegenkomen en zijn er ontzettend mooie dingen te zien.
Java is gewoon meer Indonesisch, Bali is gewoon veel meer westers.
  zondag 1 september 2013 @ 20:02:58 #252
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_130716308
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 14:25 schreef Metalfreak het volgende:
Op Bali heb ik die gedwongen manieren van Kopi Luwak produceren in elk geval niet gezien, ze hadden wel steeds één of twee exemplaren in een kooi zitten als voorbeeld, maar de bonen zochten ze toch echt in hun eigen koffieplantages 's morgensvroeg.
Die krijg je ook niet te zien. En een paar mannetjes op een koffieplantage laten rondlopen zodat je je koffie wat langer duur kunt verkopen klinkt ook lucratief.

Kijk Indonesië is een prachtig land, maar veel van wat je ziet en vooral hoort is een kopie van waar wij over juichen. En ze hebben groot gelijk natuurlijk, wij kopen maar al te graag een goed gevoel en dat kunnen ze daar heel goed verkopen.

Ik denk dat weinig tot niemand hier echte Kopi Luwak heeft gedronken inclusief ikzelf.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 2 september 2013 @ 05:02:16 #253
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130732697
Op de luwak farm waar ik was, werd duidelijk aangegeven dat de civets gevoerd werden met bonen, hingen zelfs foto's van. Er stonden een stuk of tien kooien, met in ieder één civet.
De koffie was prima, maar idd met 4 euro per kop wel wat duur.
Oh, een civet is een katáchtige.
  maandag 2 september 2013 @ 05:15:30 #254
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130732706
Trouwens: Java, Java, Java!

Baluran: wow!
Ijen: wow, wow, wow!
Banyuwangi: lijk wel of ik in Afrika ben; word door iedereen begroet en kinderen willen op de foto.

Ik wil nooit meer geloven dat Bali de moeite waard is, want Bali is een kneutereilandje vergeleken met Java! En ik hoor het vaak hier in Indonesië, dat andere reizigers, Java, Lombok en/of Lembongan leuker vonden dan Bali.
Het afzetten hebben ze bovendien uitgevonden op Bali, lijkt het wel. Op Java betaal je vast ook wel eens te veel, maar veel minder extreem.

(Noord Bali zal wel anders zijn, maar heeft dat de wow-factor?)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemans24 op 02-09-2013 05:36:34 ]
  maandag 2 september 2013 @ 05:42:43 #255
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130732726
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:33 schreef SeLang het volgende:
Fooien zijn ongebruikelijk in Azië.
Dus ik ben niet heel asociaal dat ik de guide bij Ijen (die overigens goed was) geen fooi heb gegeven? Het Franse stel uit de groep gaf 50.000, wat ik bizar veel vind voor een tour van 200.000 pp vanuit Banyuwangi.
De guide zal vast meer aan fooi dan aan loon hebben gehad vandaag.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 september 2013 @ 08:50:22 #256
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130733765
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 05:02 schreef Lemans24 het volgende:
Oh, een civet is een katáchtige.
Nope. Civets zijn meer gerelateerd aan mongooses, marters etc

Wat betreft Bali: je had dus toch die scooter moeten huren ;) Zelf vond ik Java trouwens ook toffer dan Bali maar dat betekent niet dat Bali niet tof is.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130733807
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 05:15 schreef Lemans24 het volgende:
Het afzetten hebben ze bovendien uitgevonden op Bali,
En dat zijn veel Javanen en andere import die dat doen. Tot ergenis van de authentieke Balinezen.
  maandag 2 september 2013 @ 09:02:17 #258
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130733910
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 05:15 schreef Lemans24 het volgende:
Trouwens: Java, Java, Java!

Baluran: wow!
Ijen: wow, wow, wow!
Banyuwangi: lijk wel of ik in Afrika ben; word door iedereen begroet en kinderen willen op de foto.

Ik wil nooit meer geloven dat Bali de moeite waard is, want Bali is een kneutereilandje vergeleken met Java! En ik hoor het vaak hier in Indonesië, dat andere reizigers, Java, Lombok en/of Lembongan leuker vonden dan Bali.
Het afzetten hebben ze bovendien uitgevonden op Bali, lijkt het wel. Op Java betaal je vast ook wel eens te veel, maar veel minder extreem.

(Noord Bali zal wel anders zijn, maar heeft dat de wow-factor?)
Noord Bali (Lovina) vond ik veel beter te doen dan Sanur waar we alleen de laatste dag zijn geweest. Ja, prima hotel en zeker lekker voor de laatste dag Indonesië, maar niet waarvoor ik de halve wereld rondvlieg.

Java maakt inderdaad ook meer indruk op mij. Heb je bij Ijen ook 's nachts de klim gemaakt zodat je de blue flames kon zien? Dat vond ik echt ontzettend indrukwekkend. Trouwens wel goed om pas achteraf te lezen dat toen wij er waren de krater eigenlijk afgesloten was voor toeristen en sulphur mining vanwege verhoogde vulkanische activiteit (alert level 3 van 4). Nu is het verlaagd naar 2 en geldt nog steeds het advies om minimaal 1km afstand te bewaren van de krater :P (Bron)
Don't let my username fool you...
  maandag 2 september 2013 @ 09:25:31 #259
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130734234
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 08:50 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nope. Civets zijn meer gerelateerd aan mongooses, marters etc

Wat betreft Bali: je had dus toch die scooter moeten huren ;) Zelf vond ik Java trouwens ook toffer dan Bali maar dat betekent niet dat Bali niet tof is.
Laat ik het dan zo zeggen: Ubud is kut, Bali is saai. Java is avontuur, het échte reizen!
Wat betreft die scooter: dat is een angst van me, ik schijt echt 7 kleuren stront op een scooter. De fiets was leuk, dat wel. En dat in hetzelfde verkeer.

Wellicht kom ik nog terug in noord-Bali, want ik heb nog 15 dagen en drie opties om in KL te komen:
1. richting Solo, Yogyakarta en west Java (incl krakatau). Nieuwe vlucht vanaf Jakarta.
2. Yogyakarta en dan een dag of tien Sumatra. Nieuwe vlucht vanaf Medan o.i.d.
3. Yogyakartaa em dan terug overland naar Bali en Lombok voor mijn originele vlucht.

En ik weet dat de civet in een andere familie thuishoort, maar het is wel iets dat op een kat lijkt. Technisch gezien is alleen alles wat felis, leopardus, pantera, enz heet een katachtige. Een civet is een viverrid, blijkbaar. Een soort halfkatachtige, zoals een lemuur een halfaap is.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lemans24 op 02-09-2013 10:16:30 ]
pi_130734272
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 09:25 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Laat ik het dan zo zeggen: Ubud is kut, Bali is saai. Java is avontuur, het échte reizen!

En ik weet dat de civet in een andere familie thuishoort, maar het is wel iets dat op een kat lijkt. Technisch gezien is alleen alles wat felis, leopardus, pantera, enz heet een katachtige. Een civet is een viverrid, blijkbaar. Een soort halfkatachtige, zoals een lemuur een halfaap is.
Vantevoren was je ruim gewaarschuwd dat Bali toeristisch is. Als jij zo graag het 'echte reizen' wilt beleven had je aan alles kunnen weten dat je niet naar Bali moest gaan.

Best dom dan.
  maandag 2 september 2013 @ 09:34:37 #261
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130734382
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 09:27 schreef Godtje het volgende:

[..]

Vantevoren was je ruim gewaarschuwd dat Bali toeristisch is. Als jij zo graag het 'echte reizen' wilt beleven had je aan alles kunnen weten dat je niet naar Bali moest gaan.

Best dom dan.
Klopt, al zou ik het eigenwijs noemen.
Makkelijke duiken met mooie dieren was een belangrijke reden.
En omdat ik het met eigen ogen wilde zien, voor te oordelen.
  maandag 2 september 2013 @ 09:42:01 #262
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130734505
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 09:02 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Heb je bij Ijen ook 's nachts de klim gemaakt zodat je de blue flames kon zien? Dat vond ik echt ontzettend indrukwekkend. Trouwens wel goed om pas achteraf te lezen dat toen wij er waren de krater eigenlijk afgesloten was voor toeristen en sulphur mining vanwege verhoogde vulkanische activiteit (alert level 3 van 4). Nu is het verlaagd naar 2 en geldt nog steeds het advies om minimaal 1km afstand te bewaren van de krater :P (Bron)
Ja, ik heb het ook op die manier gedaan. Het blauwe vuur was inderdaad bizar mooi, de rook soms verstikkend. Sulpher mining was nu wel volop aan de gang, erg indrukwekkend.
Alles bij elkaar was het gewoon één van de gaafste dingen die ik ooit gezien heb, dus echt op hetzelfde niveau als Uyuni, Iguazu en Machu Picchu.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 september 2013 @ 09:45:32 #263
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130734560
Ik blijf het een rare redenering vinden dat als je bestemming A mooier vindt dan bestemming B, dat je dan bestemming B maar links moet laten liggen. Java en Bali zijn beiden unieke plaatsen met compleet verschillende cultuur. Je moet ze gewoon beiden bezoeken. Daarnaast zul je nooit weten of het voor jou de moeite waard is als je je laat leiden door het oordeel van anderen.

Zoals gezegd vond ik zelf Java ook leuker dan Bali, maar ik heb prachtige herinnering aan het rond scooteren op Bali door de rijstvelden en langs de kust door kleine dorpjes, proberen de loslopende biggetjes te onwijken etc...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 2 september 2013 @ 10:08:46 #264
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_130734976
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 05:15 schreef Lemans24 het volgende:
Trouwens: Java, Java, Java!
Top

Ik zou niet weten of ik je optie 1, 2 of 3 zou moeten adviseren.

1 ik heb een hekel aan de Sunda
2 Sumatra lijkt me tof
3 ik ben verliefd op Jawa Timur
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 2 september 2013 @ 10:53:33 #265
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130735859
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 09:42 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ja, ik heb het ook op die manier gedaan. Het blauwe vuur was inderdaad bizar mooi, de rook soms verstikkend. Sulpher mining was nu wel volop aan de gang, erg indrukwekkend.
Alles bij elkaar was het gewoon één van de gaafste dingen die ik ooit gezien heb, dus echt op hetzelfde niveau als Uyuni, Iguazu en Machu Picchu.
Dat was bij ons ook volop aan de gang, niemand die zich ook maar iets van een verbod aantrok. Wij hebben alleen niet zo'n last gehad van verstikkende rook, waarschijnlijk heel veel geluk gehad met de wind. Ik vond het ook wel één van de meest indrukwekkende plaatsen op aarde waar ik geweest ben. Maar de klim viel niet mee... :P

Ik vond Java dus ook veel mooier dan Bali, maar ben ook inderdaad weer blij dat ik het niet links heb laten liggen. Op Bali hebben we het gewoon wat rustiger aan gedaan, wat dat betreft is het lekkerder om dat als laatste te doen dan. Ik ben het trouwens ook wel met je eens dat Ubud wel tegenviel, wel héérlijk gegeten daar bij The Pond, maar ik had er wel wat verwachtingen van aangezien iedereen zei dat het in Ubud zo mooi was (inclusief de lokale bevolking), maar zo bijzonder vond ik het allemaal niet. Rijstvelden vind ik eigenlijk niet zo heel spectaculair en die had ik in Java ook al genoeg gezien.
Don't let my username fool you...
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 september 2013 @ 11:22:58 #266
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130736628
Toch wel mooi hoor, die rijst terassen op Bali...


En dit soort dingen kom je ook zomaar tegen tijdens het scooteren ergens in the middle of nowhere... Geen toerist te bekennen, gewoon authentiek mensen die met hun eigen dingen bezig zijn.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 2 september 2013 @ 11:24:31 #267
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130736665
Die terrassen zijn mooi ja, 't is alleen zo'n klein stukje. En na Batad, I'm spoiled...
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 september 2013 @ 11:26:39 #268
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130736727
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 11:24 schreef Lemans24 het volgende:
En na Batad, I'm spoiled...
Batad is hard to beat inderdaad. Hebben ze daar al elektriciteit inmiddels?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 2 september 2013 @ 11:30:55 #269
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130736856
quote:
10s.gif Op maandag 2 september 2013 11:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Batad is hard to beat inderdaad. Hebben ze daar al elektriciteit inmiddels?
In 2011 wel. Net gegoogeld, de weg is (gelukkig) nog niet af.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 september 2013 @ 11:42:47 #270
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130737166
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 11:30 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

In 2011 wel. Net gegoogeld, de weg is (gelukkig) nog niet af.
Ik kwam eind 2009 de kerel van het elektriciteitsbedrijf tegen die aan het opmeten was waar de elektriciteits masten moesten komen te staan. Maar volgens hem wilde het dorp er nog niet aan: het vastrecht (paar dubbeltjes per maand ofzo) vonden ze te hoog :D

Maar goed, terug naar Bali: het blijft een unieke plek. Maleisische bevolking met een hindoe cultuur, uniek in de wereld. Vergelijkingen als A is mooier dan B is daarom onzin want er is niets dat je er mee kunt vergelijken. Tenzij je geen oog hebt voor dat soort dingen natuurlijk, maar dan haal je sowieso minder uit reizen dan er in zit imo.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_130737340
Ik ben in Zuid-Bali en in Noord-Bali geweest, en het verschil is echt enorm.
Zuid-Bali is inderdaad Westers, kut, toeristisch en verschrikkelijk.
Ubud is al een stuk minder maar daar vond ik het ook niet veel soeps, vooral overgewaardeerd.

Zo vond ik het walldiven in Mengarajan en het beklimmen van de Batur zeker wel de moeite waard.
Daarnaast is het toerisme hier veel minder. Tijdens het hardlopen door de rijstvelden zei iedereen gedag en gingen er kindjes meerennen etc., en met de scooter ben ik nog midden in een crematie ceremonie terecht gekomen, erg indrukwekkend en was ook echt de enige toerist die toen even stilstond.

Het beeld van Bali wat hier wordt gecreëerd vind ik dus niet helemaal eerlijk.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 2 september 2013 @ 11:49:36 #272
62913 Blik
The one and Only!
pi_130737346
Sapa in Vietnam heeft ook van die bizarre rijstterrassen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 september 2013 @ 11:52:40 #273
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130737441
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 11:49 schreef Blik het volgende:
Sapa in Vietnam heeft ook van die bizarre rijstterrassen
:Y

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 2 september 2013 @ 14:17:56 #274
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130741154
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 11:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar goed, terug naar Bali: het blijft een unieke plek. Maleisische bevolking met een hindoe cultuur, uniek in de wereld. Vergelijkingen als A is mooier dan B is daarom onzin want er is niets dat je er mee kunt vergelijken. Tenzij je geen oog hebt voor dat soort dingen natuurlijk, maar dan haal je sowieso minder uit reizen dan er in zit imo.
Natuurlijk zie ik het unieke wel, ik vond de Hindugebruiken ook best interessant. Maar voor mij is natuur wel even tien keer belangrijker dan cultuur (ben immers bioloog). Op voorwaarde dat de mensen aardig zijn, want dat is het allerbelangrijkste voor me.
En aardig zijn ze op Bali, met uitzondering van die ratten van bemochauffeurs.

En, zoals gezegd, met de natuur zit het niet helemaal snor op Bali. Dat de Balu starling daar nagenoeg uitgestorven is, terwijl de herintroductie op Nusa Penida en Nusa Lembongan een succes is, vind ik bijvoorbeeld veelzeggend. Lembongan is een soort mini-Galapagos voor mij.
  maandag 2 september 2013 @ 14:31:50 #275
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130741575
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 11:49 schreef ThePlaneteer het volgende:
Zo vond ik het walldiven in Mengarajan en het beklimmen van de Batur zeker wel de moeite waard.
Daarnaast is het toerisme hier veel minder. Tijdens het hardlopen door de rijstvelden zei iedereen gedag en gingen er kindjes meerennen etc., en met de scooter ben ik nog midden in een crematie ceremonie terecht gekomen, erg indrukwekkend en was ook echt de enige toerist die toen even stilstond.

Het beeld van Bali wat hier wordt gecreëerd vind ik dus niet helemaal eerlijk.
Je hebt vast gelijk, ten noorden van Ubud zei ook iedereen gedag. Al moesten ze ook meteen hun schilderijen verkopen. Of betaald gidsen. Maar goed, het was veel beter dan in het centrum van Ubud.
Als ik via Noord-Bali terugga, lijkt duiken in Mengarajan en (alsnog) Tulamben en hiken bij Munduk me dan wel leuk.

Overigens hoor ik nu ook mensen Ubud een highlight van Bali vonden.


Nog even een constatering: in Banyuwangi zijn de supermarktenen echt vreemd. Ze hebben geen verse pruducten... Waar koop ik bananen?
Daarnaast heb ik, buiten de Ijen tour, geen enkele andere toerist gezien. Bizar!
  maandag 2 september 2013 @ 14:36:32 #276
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130741702
Ik ga elk jaar naar Bali en ik vind het daar echt uber geweldig. Snap de comotie hier ook niet. Ben in veel landen/plaatsen geweest maar op 1 of andere manier blijf ik terug komen in Bali.

Hou je niet van het commericiele en de drukte. Ga naar het noorden. Hou je daar wel van ga richting het zuiden.

Iedereen uiteraard zn eigen mening. Maar ik persoonlijk vind het er super.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 september 2013 @ 14:40:19 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130741805
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 14:17 schreef Lemans24 het volgende:

Dat de Balu starling daar nagenoeg uitgestorven is, terwijl de herintroductie op Nusa Penida en Nusa Lembongan een succes is, vind ik bijvoorbeeld veelzeggend. Lembongan is een soort mini-Galapagos voor mij.
Je bedoelt de Bali Starling/ Bali myna neem ik aan



:o

Gezien? (ik niet ;( )

* SeLang voegt Nusa Penida en Nusa Lembongan toe aan to-do list
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 2 september 2013 @ 14:45:28 #278
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130741940
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je bedoelt de Bali Starling/ Bali myna neem ik aan

[ afbeelding ]

:o

Gezien? (ik niet ;( )

* SeLang voegt Nusa Penida en Nusa Lembongan toe aan to-do list
Ja, heb zelfs een foto van de Bali Starling op een Hindu beeld :)
  maandag 2 september 2013 @ 14:47:07 #279
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130741985
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:36 schreef _GdR_ het volgende:
Ik ga elk jaar naar Bali en ik vind het daar echt uber geweldig. Snap de comotie hier ook niet. Ben in veel landen/plaatsen geweest maar op 1 of andere manier blijf ik terug komen in Bali.

Hou je niet van het commericiele en de drukte. Ga naar het noorden. Hou je daar wel van ga richting het zuiden.

Iedereen uiteraard zn eigen mening. Maar ik persoonlijk vind het er super.
En heb je ook andere delen van Indonesië gezien? Je zit er maar een paar uur van Ijen bijvoorbeeld ;)
  maandag 2 september 2013 @ 14:53:31 #280
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130742161
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 14:47 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

En heb je ook andere delen van Indonesië gezien? Je zit er maar een paar uur van Ijen bijvoorbeeld ;)
Ben in Lombok (dat was super mooi. maar geen ruk te doen), Java en Jakarta (daar hoop ik nooit meer te komen) geweest. Maar ik zit liever middenin Kuta (gewoon lekker centraal en keuze uit 1000 restaurantjes/kroegen) en vanuit daar rij ik overal naar toe waar ik wil.

Ik vind die drukte met al die scooters en het nacht leven echt geweldig. En ik hou er niet van om lekker naar de armste gebieden te gaan met allemaal bedelende kinderen om je heen. Hoewel dat vaak de mooiste plekken zijn
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  maandag 2 september 2013 @ 14:59:42 #281
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130742350
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:53 schreef _GdR_ het volgende:

[..]
En ik hou er niet van om lekker naar de armste gebieden te gaan met allemaal bedelende kinderen om je heen.
Ehm, ik eigenlijk ook niet.
Heb nu wel een beetje genoeg van al die aandacht hier in Banyuwangi. Mister, mister! En weer tien kinderen die allerlei dingen in het bahasa Indonesia schreeuwen en aan me blijven plakken. Moet gewoon effe bananen kopen ;)
Morgen Meru Bertiri maar eens proberen te bereiken, lekker wildlife spotten.
  maandag 2 september 2013 @ 15:03:07 #282
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130742441
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 14:59 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ehm, ik eigenlijk ook niet.
Heb nu wel een beetje genoeg van al die aandacht hier in Banyuwangi. Mister, mister! En weer tien kinderen die allerlei dingen in het bahasa Indonesia schreeuwen en aan me blijven plakken. Moet gewoon effe bananen kopen ;)
Morgen Meru Bertiri maar eens proberen te bereiken, lekker wildlife spotten.
Ow je zit er nu. bastard! ;)

Ik ga in december tot wanneer ik t niet meer leuk vindt. Kan niet wachten :)
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  maandag 2 september 2013 @ 15:05:26 #283
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130742520
Ben ook in Banyuwangi geweest. Een vriendin was er helemaal wild van. mooiste plek op aarde etc etc.
Maar dat vond ik redelijk tegen vallen. De golven waren wel echt awesome
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_130743067
Sowieso wil ik nu ik Bali heb 'gezien' gewoon vaker naar Zuid-Oost Azië. Het trekt mij echt, heerlijk eten, mooie natuur, aardige mensen en goed betaalbaar.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 2 september 2013 @ 15:28:07 #285
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130743182
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:05 schreef _GdR_ het volgende:
Ben ook in Banyuwangi geweest. Een vriendin was er helemaal wild van. mooiste plek op aarde etc etc.
Maar dat vond ik redelijk tegen vallen. De golven waren wel echt awesome
G-land, Alas Purwo zeker?
  maandag 2 september 2013 @ 15:30:29 #286
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130743240
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 15:28 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

G-land, Alas Purwo zeker?
Yup. Ben er een paar uur geweest. Maar dat was het hoogte punt van banyuwangi
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  maandag 2 september 2013 @ 15:32:50 #287
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130743308
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:30 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

Yup. Ben er een paar uur geweest. Maar dat was het hoogte punt van banyuwangi
De stad is ook niet bijzonder (behalve dan dat het mijn eerste echte 'moslimstad' is), de omgeving wel. Ijen, Baluran, Alas Purwo, Meru Betiri. Waar vind je zoveel parken bij elkaar?
  maandag 2 september 2013 @ 15:33:01 #288
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130743311
Je had het er trouwens ook over dat iedereen daar met je op de foto wil.

Ik ben 1,85/1,90 en blank. Iedereen (behalve de aussies dan) wil met me op de foto. Vooral de ouderen.
Bij Tanah lot leek het wel of ik justin bieber was :')
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  maandag 2 september 2013 @ 15:34:05 #289
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130743342
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 15:32 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

De stad is ook niet bijzonder (behalve dan dat het mijn eerste echte 'moslimstad' is), de omgeving wel. Ijen, Baluran, Alas Purwo, Meru Betiri. Waar vind je zoveel parken bij elkaar?
Ben er maar een dag geweest en dan zie je gewoon geen ruk. En Lombok vond ik qua natuur vele male mooier
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  maandag 2 september 2013 @ 16:27:48 #290
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130744954
Tot slot nog even het antwoord op de vraag "waar koop ik bananen?".
Op de avondmarkt natuurlijk, de pasar Banyuwangi!
Twee guaves, een halve kilo mandarijnen en een tros bananen, voor in totaal 1 euro :)

Zeg ik, terwijl ik een thee laat bezorgen op het terrasje van m'n hotelkamer van 7 euro per nacht (en er een dikke bruine rat langsloopt... twee keer...)
  maandag 2 september 2013 @ 16:34:10 #291
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130745161
Thee?

Bintang! Een flesje is waarschijnlijk niet duurder dan 5000rph ^O^
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  maandag 2 september 2013 @ 16:37:41 #292
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130745295
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 16:34 schreef _GdR_ het volgende:
Thee?

Bintang! Een flesje is waarschijnlijk niet duurder dan 5000rph ^O^
Maak daar maar 20.000 van, halve liter 30.000, bier is hartstikke duur hier.
Hoe kom je bij 5.000?

Drink in Indonesië en Maleisië hooguit één biertje per week ;)
  maandag 2 september 2013 @ 16:42:19 #293
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130745451
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 16:37 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Maak daar maar 20.000 van, halve liter 30.000, bier is hartstikke duur hier.
Hoe kom je bij 5.000?
omdat ik nog nooit in een land ben geweest waar de bier prijzen zo variabel zijn.

in t hotel 30k, 100 meter verder op op t strand 20.000. in de supermarkt 15.000 en in de buitenste ringen van kuta kost het rond de 10.000.

en aangezien je nog al een stuk verder zit, ging ik ervan uit dat het daar nog goedkoper zou zijn. :)

Maar niet dus. :)
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_130745567
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:33 schreef _GdR_ het volgende:
Je had het er trouwens ook over dat iedereen daar met je op de foto wil.

Ik ben 1,85/1,90 en blank. Iedereen (behalve de aussies dan) wil met me op de foto. Vooral de ouderen.
Bij Tanah lot leek het wel of ik justin bieber was :')
Tanah Lot is 1 groot toeristisch feest dus dat zal wel meevallen. Lopen meer toeristen rond dan locals, dus ik zie niet in waarom iedereen met je op de foto zou willen.

En Bintang is redelijk 'prijzig', flesje voor 5.000 is wel erg weinig... Wij kochten een karton met 12 grote 0,6l flesjes voor 250.000 (dus net iets boven de 20.000) in de supermarktjes.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 2 september 2013 @ 16:46:37 #295
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130745606
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 16:45 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Tanah Lot is 1 groot toeristisch feest dus dat zal wel meevallen. Lopen meer toeristen rond dan locals, dus ik zie niet in waarom iedereen met je op de foto zou willen.
Nou ik was er met een maat. En we werden er schijt ziek van. En van die aussies moeten ze niets hebben lijkt het wel.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_130745677
Over welke periode/jaar hebben we het dan?
Ook n.a.v. je Bintang prijzen :P
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 2 september 2013 @ 16:49:13 #297
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130745707
Dat we in tanah lot waren was 2jaar geleden in oktober
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  maandag 2 september 2013 @ 16:49:18 #298
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_130745710
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 16:42 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

omdat ik nog nooit in een land ben geweest waar de bier prijzen zo variabel zijn.

in t hotel 30k, 100 meter verder op op t strand 20.000. in de supermarkt 15.000 en in de buitenste ringen van kuta kost het rond de 10.000.

en aangezien je nog al een stuk verder zit, ging ik ervan uit dat het daar nog goedkoper zou zijn. :)

Maar niet dus. :)
Eerlijk gezegd was het een aanname, heb buiten Bali en Lembongan nog geen bier gezien. Supermarkt is meestal 18.000.
  maandag 2 september 2013 @ 17:30:59 #299
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_130747071
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 16:42 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

omdat ik nog nooit in een land ben geweest waar de bier prijzen zo variabel zijn.

in t hotel 30k, 100 meter verder op op t strand 20.000. in de supermarkt 15.000 en in de buitenste ringen van kuta kost het rond de 10.000.

en aangezien je nog al een stuk verder zit, ging ik ervan uit dat het daar nog goedkoper zou zijn. :)

Maar niet dus. :)
Onze gids in Pangandaran had uitgelegd hoe het zat met de alcoholprijzen vantegenwoordig: alcohol was eerst heel goedkoop, maar toen zagen ze dat er veel toeristen kwamen voor het zuipen, maar ook (en dat vond men erger, want van origine moslimland natuurlijk) dat de lokale bevolking veel alcohol ging gebruiken. Toen hebben ze de belastingen op alcohol een paar jaar geleden maar verdrievoudigd en is het bier (en andere drank) een heel stuk duurder geworden. Onder de 15.000 IDR ben ik het nergens tegengekomen in elk geval. Voor 5000 krijg je echt geen Bintang anno 2013, voor 10.000 denk ik ook al niet meer.

quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 16:49 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd was het een aanname, heb buiten Bali en Lembongan nog geen bier gezien. Supermarkt is meestal 18.000.
Ook al is Java zo islamitisch als maar kan, ik ben eigenlijk nergens GEEN bier tegengekomen. Ik vond het makkelijker te vinden dan in Maleisië eerlijk gezegd. Ik vraag me alleen nog steeds af hoeveel er in een large Bintang zit, dat staat er nergens op namelijk :P
Don't let my username fool you...
  maandag 2 september 2013 @ 17:37:05 #300
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_130747268
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 17:30 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Onze gids in Pangandaran had uitgelegd hoe het zat met de alcoholprijzen vantegenwoordig: alcohol was eerst heel goedkoop, maar toen zagen ze dat er veel toeristen kwamen voor het zuipen, maar ook (en dat vond men erger, want van origine moslimland natuurlijk) dat de lokale bevolking veel alcohol ging gebruiken. Toen hebben ze de belastingen op alcohol een paar jaar geleden maar verdrievoudigd en is het bier (en andere drank) een heel stuk duurder geworden. Onder de 15.000 IDR ben ik het nergens tegengekomen in elk geval. Voor 5000 krijg je echt geen Bintang anno 2013, voor 10.000 denk ik ook al niet meer.
Sowieso is alles er duurder aan het worden. Sigaretten zijn er ook al wat duurder dan de voorgaande jaren.

Maar goed, het is iig een stuk goedkoper dan in Nederland :)
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 september 2013 @ 18:31:18 #301
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130748893
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 14:17 schreef Lemans24 het volgende:
Maar voor mij is natuur wel even tien keer belangrijker dan cultuur (ben immers bioloog).
Dit ben ik wel met je eens trouwens. Natuur is toffer dan welke cultuur dan ook.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')