abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 31 mei 2013 @ 19:32:41 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_127259947


De sport heeft geen topic. Aangezien het echte werk weer is begonnen toch maar eens een topicje aanmaken om de weg naar Rio te volgen. Nadat de Olympische Spelen toch dramatisch zijn verlopen voor de roeiers heeft Joop Albeda een grote schoonmaak gehouden. Oude roeiers zijn terug in dienst maar nu als trainers. De nieuwe grote baas is Hessel Evertse.

Het eerste toernooi is het EK in Sevilla.

quote:
Op de eerste dag van de Europese titelstrijd roeien in Sevilla heeft de Mannen Acht zich geplaatst voor de finale van zondag. De formatie realiseerde de vijfde tijd over de twee heats. De eindstrijd in de Spaanse stad is zondag. De nationale roeitop neemt in Sevilla voor het eerst sinds de Olympische Spelen van Londen in 2012 deel aan een groot internationaal evenement.
In de lichte skiff ging ook Marie-Anne Frenken door naar de finale. Ze deed dat met de tweede tijd van de dag. Ook de vier zonder (Boaz Meylink, Mechiel Versluis, Kaj Hendriks, Robert Lücken), zelfs als tijdsnelste, en de dubbelvier (Wianka van Dorp, Sophie Souwer, Lisa Scheenaard, Nicole Beukers) zijn al zeker van de beslissende fase.

Verder kwalificeerden zich vijf Nederlandse boten voor de halve finales en doen drie ploegen mee aan de herkansingen van zaterdag. Dat betekende een aardige start voor de nationale roeiselectie in Spanje. Technisch directeur Hessel Evertse: 'De kop is er af. Ik zie veel tevreden gezichten bij onze team en dat is goed. Verder kun je aan zo'n eerste dag op een titeltoernooi nog niet veel conclusies verbinden.'
AD
quote:
De Nederlandse equipe heeft een goed begin gemaakt aan de Europese kampioenschappen in Sevilla. Vrijwel alle ploegen kwamen ongeschonden door de voorwedstrijden heen. De enige ploegen die morgen nog een herkansing moeten overleven zijn de vrouwen dubbeltwee, de lichte mannen vier-zonder en de mannen twee-zonder. Dat regerend Europees kampioenen Mitchel Steenman en Rogier Blink in hun heat niet verder kwamen dan de derde plek was een verrassing. Maar gelukkig waren er ook positieve verrassingen, met voorop skiffeuze Inge Janssen, die in haar heat onder meer oud-wereldkampioene Frida Svensson verschalkte. “Het zegt nog niks, maar het is zeker wel lekker”, glunderde de roeister van Orca.

Janssen vertelde na afloop van haar race dat iedereen haar had gewaarschuwd over het varen van een groot toernooi in de skiff. “In eerste instantie vond ik dat maar onzin, maar ik was toch flink zenuwachtig vanmorgen”, lachte de Utrechtse. “Je bent toch bang dat er iets mis gaat: dat je niet lekker uit de start komt, dat je een mishaal maakt, of dat je opeens omslaat. Daar had mijn tegenstand in de heat helemaal niks mee te maken. Ik was wel verbaasd dat ik uit de start gelijk voor lag. Ik weet dat ik hard kan starten, maar dat ik Svensson daarin zou aftroeven had ik niet verwacht.”

De 23-jarige roeister, die vorig jaar in de dubbeltwee achtste werd tijdens de Olympische Spelen, had niet alleen een goede eerste vijfhonderd, maar zette het soepele roeien brutaal door in het vervolg van de race. Ook in de middelste kilometer duwde Janssen haar tegenstand, die naast Svensson ook bestond uit de gelouterde Iva Obradovic en het grote Duitse talent Julia Lier, van zich af. Op de streep had de Nederlandse skiffeuze daarom ook een comfortabele voorsprong van ruim drie seconden op Svensson, die tweede werd.

Maar ondanks het lekkere resultaat wilde Janssen niet te hard van stapel lopen. Het was een lekker begin, meer niet. In de andere voorwedstrijd roeide regerend olympisch kampioene Mirka Knapkova bovendien naar een flink snellere tijd: waar Janssen 7:49,00 nodig had om over de streep te komen had de Tsjechische roeister acht seconden minder nodig. De Orca-roeister weet daarom maar al te goed dat de kaarten opnieuw geschud zijn in de halve finale. Maar bang zal ze niet zijn voor de grote namen. “Ik moet gewoon een hele goede race varen. Er zijn nog genoeg verbeterpunten na vandaag: de eindsprint was bijvoorbeeld niet helemaal optimaal.”

Janssen was niet de enige die haar voorwedstrijd wist te winnen. Ook de mannen vier-zonder, de mannen dubbelvier en de vrouwen dubbelvier kwamen als eerste over de streep. Dat laatstgenoemde ploeg de heat winnend afsloot was een verrassing. Wianka van Dorp, Sophie Souwer, Lisa Scheenaard en Nicole Beukers werden vooraf wel gezien als een ploeg voor de finale, maar een medaille leek iets te veel van het goede. Maar door in de voorwedstrijd Italië en Polen te verslaan en de derde tijd van de dag te roeien lijkt er opeens meer mogelijk. “Het geeft vertrouwen voor de finale”, vond Nicole Beukers, die verder aangaf dat het opbouwende raceverloop de bedoeling was geweest. “We weten dat onze start niet goed is en dat we het verschil uit de tweede kilometer moeten halen. Het was mooi dat dat lukte.”

Naast de dubbelviertjes, de vier-zonder en Inge Janssen plaatsten ook skiffeur Roel Braas, lichtgewicht skiffeuze Marie-Anne Frenken, de Holland Acht, de lichte dames dubbeltwee met Joanneke Jansen en Lisa Wörner en de lichte mannen dubbeltwee met Tycho en Vincent Muda zich voor de halve finales. De Muda’s hadden daar overigens wel een extra wedstrijd voor nodig. In een voorwedstrijd waar alleen de winnaar direct doorging finishten de roeibroers als tweede achter de favoriete Franse ploeg. ‘s Middags tijdens de herkansing stelde het duo alsnog orde op zaken. Met 6:21,55 – door de aangewakkerde wind mee de snelste tijd van de dag – waren de twee Muda’s Rusland, Tsjechië, Slovenië en Armenië te snel af.

De ploeg die op de vrij succesvolle openingsdag van het EK het meest uit de toon viel was de mannen twee-zonder. Vorig jaar nog Europees kampioen, nu ietwat machteloos in de heat. Nadat Mitchel Steenman en Rogier Blink de eerste 1.250 meter geen stempel op de wedstrijd wisten te drukken besloten ze volgens eigen zeggen energie te sparen en gas terug te nemen. Steenman concludeerde na afloop dat ze de race waarschijnlijk niet fel genoeg in waren gevlogen. “Je ligt met drie ploegen uit de finale van [het EK] van vorig jaar, die moeten we gewoon kunnen hebben en dat verzaken we”, vond de roeier van Skadi, die goede hoop had dat de herkansing van zaterdag beter zou gaan. “In die andere voorwedstrijd wordt Frankrijk op de hielen gezeten door Polen, en die bleven wij juist fluitend voor in Essen. Er is geen reden waarom het niet zou moeten lukken.”
NLRoei

Volg hier de roeiers op weg naar Rio en natuurlijk het WK in Amsterdam. ;).
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 31 mei 2013 @ 20:05:31 #2
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_127261349
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')