abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_127210481
Ik betaal nu vermogensbelasting over een deel van mijn spaargeld.

Een deel daarvan investeer ik via crowdfunding. Daar vang ik dan dus rente op. Bijkomend voordeel is dat ik over dat deel veen vermogensheffing hoef te betalen.

Klopt het dat dit alleen maar voordelen heeft (behalve het risico van crowdfunding), of moet ik ergens nog wat opgeven voor de belastingdienst?
జ్ఞ‌ా
pi_127210652
Volgens mij is het wel gewoon box 3 hoor.

Edit: http://www.belastingdiens(...)ezittingen_in_box_3/
Beneath the gold, the bitter steel
pi_127210812
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 16:57 schreef Kirov het volgende:
Volgens mij is het wel gewoon box 3 hoor.
Volgens mij ook; inkomsten uit sparen en beleggen.
Valt dus gewoon onder box 3, en je moet er ook nog steeds vermogensrendementsheffing over betalen.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_127210859
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 16:57 schreef Kirov het volgende:
Volgens mij is het wel gewoon box 3 hoor.

Edit: http://www.belastingdiens(...)ezittingen_in_box_3/
tenzij het durfkapitaal is, daar gelden weer iets andere regels voor. Wel een interessate vraag eigenlijk.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127210892
Beneath the gold, the bitter steel
pi_127210917
quote:
3s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:01 schreef Deetch het volgende:
[..]
tenzij het durfkapitaal is, daar gelden weer iets andere regels voor. Wel een interessate vraag eigenlijk.
Vraag me af wat daar de regels van zijn :s).

Ik dacht dat die vermogensrendementheffing bedoeld was om investeren te stimuleren. Als je er dan alsnog belasting over moet betalen werkt dat voor geen meter dus.
జ్ఞ‌ా
  donderdag 30 mei 2013 @ 17:04:12 #8
62913 Blik
The one and Only!
pi_127210965
Als jij iemand anders een lening geeft blijft het gewoon Box 3. Pas als het als gift is geregistreerd gaat het uit box 3.

We hebben een "hypotheek"-lening van mijn schoonmoeder, en die staat bij haar nog gewoon in Box 3, betaald ze gewoon belasting over
pi_127210966
quote:
2s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:03 schreef µ het volgende:

[..]

Vraag me af wat daar de regels van zijn :s).

Ik dacht dat die vermogensrendementheffing bedoeld was om investeren te stimuleren. Als je er dan alsnog belasting over moet betalen werkt dat voor geen meter dus.
http://www.belastingdiens(...)ngen_in_durfkapitaal

Regels voor start-ups:

De lening is een achtergestelde lening voor de eerste 8 jaar van de looptijd. Dit betekent dat u bij een faillissement van de starter geen voorrang hebt bij het terugbetalen van de schulden.
In de aanhef van de leenovereenkomst staat dat het gaat om een lening in durfkapitaal.
Na het afsluiten van de lening moet u die binnen 4 weken bij ons laten registreren.
De starter heeft aan u een kopie van de beschikking startende ondernemer gegeven over het jaar waarin u geld leende aan de starter.
Het bedrag van de lening is minimaal ¤ 2.269.
De rentevergoeding die de starter aan u betaalt, is niet hoger dan de wettelijke rente.
In de leenovereenkomst staat het burgerservice nummer of sofinummer van de starter, en bij een niet-natuurlijk persoon (zoals een bv) het omzetbelastingnummer.
In de leenovereenkomst staat uw burgerservicenummer of sofinummer.
In de leenovereenkomst staat dat de starter de lening gebruikt voor het verplichte ondernemingsvermogen.
U mag de lening aan de starter niet verstrekken met geld dat u zelf hebt geleend.
De leenovereenkomst is door u en de starter ondertekend.
U bent geen partner van de starter.
U hebt geen onderneming samen met de starter.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_127210995
vermogensrendementheffing is natuurlijk gewoon om belastingcenten binnen te harken over mensen de rug van mensen die verstandig met hun geld omgaan. Je kunt het beter over de balk smijten en in de schuldsanering duiken, dat is geldtechnisch veel effectiever ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 30 mei 2013 @ 17:05:35 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_127211015
Wellicht dat die investering via crowdfunding dus onder durfkapitaal zou kunnen vallen. Maar dat dien je wel zelf hard te maken en aan de voorwaarden te voldoen
pi_127211063
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:05 schreef Blik het volgende:
Wellicht dat die investering via crowdfunding dus onder durfkapitaal zou kunnen vallen. Maar dat dien je wel zelf hard te maken en aan de voorwaarden te voldoen
Het zou bij sommige start-ups kunnen. Maar dan moet het al zonder tussenpersoon gaan.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_127211067
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:05 schreef Blik het volgende:
Wellicht dat die investering via crowdfunding dus onder durfkapitaal zou kunnen vallen. Maar dat dien je wel zelf hard te maken en aan de voorwaarden te voldoen
8 jaar, achtergesteld, deel van het eigen vermogen en minimaal ¤2269 euro?
Hoeveel crowdfundings denk je dat hier aan voldoen?
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  donderdag 30 mei 2013 @ 17:07:34 #14
62913 Blik
The one and Only!
pi_127211088
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:06 schreef destrovel het volgende:

[..]

8 jaar, achtergesteld, deel van het eigen vermogen en minimaal ¤2269 euro?
Hoeveel crowdfundings denk je dat hier aan voldoen?
Ok, de kans is minimaal. Je hebt gelijk
pi_139516950
Wanneer moet je vermogensbelasting gaan betalen? En als je onder de norm blijft, moet je het dan wel gewoon opgeven?

Stel ik heb een vermogen van ¤25,000-, maar ¤10,000 daarvan is geleend bij DUO. Is mijn vermogen dan gewoon ¤25,000- of wordt de DUO-schuld ervan afgetrokken en is het ¤15,000-?
pi_139517398
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 11:17 schreef Mynheer007 het volgende:
Wanneer moet je vermogensbelasting gaan betalen? En als je onder de norm blijft, moet je het dan wel gewoon opgeven?

Stel ik heb een vermogen van ¤25,000-, maar ¤10,000 daarvan is geleend bij DUO. Is mijn vermogen dan gewoon ¤25,000- of wordt de DUO-schuld ervan afgetrokken en is het ¤15,000-?
Nee, 17.9k. Er zit een drempel op een lening.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_149005986
Een topickick omdat ik toch wel benieuwd ben naar de rekensommen achter de regels.

- Indien ik nog niet aan de drempel van de vermogensrendementsheffing zit en ik investeer ¤10k waarbij ik zeg ¤5k aan lening terugkrijg met ¤500 aan rente, klopt het dan dat ik niks hoef te betalen?

- Indien ik wel boven de VRH grens zit (heb nog fictief een ton op een spaarrekening te staan, zodat er geen discussie is over de grens :) ), en ik heb dezelfde cijfers als in het voorbeeld hierboven, betaal ik dan alleen 1,2% over ¤10k of moet ik ook nog iets met de rente en het terugbetaalde bedrag?

- Indien ik bij het voorbeeld hierboven de terug ontvangen ¤5500 weer herinvesteer, waar betaal ik dan VRH over? Is dat simpelweg ¤10.500 of is de rekensom dan anders?

Alvast bedankt voor de verduidelijking. Wil het graag zelf snappen, ondanks dat het straks gewoon naar de accountant gaat :)
pi_149007492
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 12:17 schreef Coelho het volgende:
Een topickick omdat ik toch wel benieuwd ben naar de rekensommen achter de regels.

- Indien ik nog niet aan de drempel van de vermogensrendementsheffing zit en ik investeer ¤10k waarbij ik zeg ¤5k aan lening terugkrijg met ¤500 aan rente, klopt het dan dat ik niks hoef te betalen?
Dat klopt.
quote:
- Indien ik wel boven de VRH grens zit (heb nog fictief een ton op een spaarrekening te staan, zodat er geen discussie is over de grens :) ), en ik heb dezelfde cijfers als in het voorbeeld hierboven, betaal ik dan alleen 1,2% over ¤10k of moet ik ook nog iets met de rente en het terugbetaalde bedrag?
Als je 10k hebt uitgeleend betaal je (effectief) 1,2% over die 10k (en over de rest wat boven de "drempel" zit. Rente hoef je niet op te geven, terugbetaling ook niet. Voor de vermogensrendementsheffing maakt het niet uit of iets een vordering is of dat het op je bankrekening staat.
quote:
- Indien ik bij het voorbeeld hierboven de terug ontvangen ¤5500 weer herinvesteer, waar betaal ik dan VRH over? Is dat simpelweg ¤10.500 of is de rekensom dan anders?
...
Nee, is niet anders. Als je op 1 januari (peildatum) de rente hebt ontvangen, is je vermogen toegenomen met 500. Dan betaal je dus over de 10.500 VRH (plus over de rest wat boven de drempel zit).
pi_149012670
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 12:17 schreef Coelho het volgende:
Een topickick omdat ik toch wel benieuwd ben naar de rekensommen achter de regels.

- Indien ik nog niet aan de drempel van de vermogensrendementsheffing zit en ik investeer ¤10k waarbij ik zeg ¤5k aan lening terugkrijg met ¤500 aan rente, klopt het dan dat ik niks hoef te betalen?
klopt
quote:
- Indien ik wel boven de VRH grens zit (heb nog fictief een ton op een spaarrekening te staan, zodat er geen discussie is over de grens :) ), en ik heb dezelfde cijfers als in het voorbeeld hierboven, betaal ik dan alleen 1,2% over ¤10k of moet ik ook nog iets met de rente en het terugbetaalde bedrag?
Je betaald dan 1,2% * (eigen vermogen - drempel). In jouw voorbeeld is dat 1.2%*(100k-21k)=¤950 (afgerond)
quote:
- Indien ik bij het voorbeeld hierboven de terug ontvangen ¤5500 weer herinvesteer, waar betaal ik dan VRH over? Is dat simpelweg ¤10.500 of is de rekensom dan anders?
Het gaat om je vermogen op de peildatum - 1 januari ieder jaar.

EDIT: DonJames was me voor...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_155522520
Krijg je als investeerder van de div. platforms eigenlijk een jaar-overzicht toegestuurd, of moet je zelf de stand per 31/12 bepalen tbv aangifte met evt. een screenshot erbij voor in het archief?
pi_155522751
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 11:17 schreef AapNootMuis het volgende:
Krijg je als investeerder van de div. platforms eigenlijk een jaar-overzicht toegestuurd, of moet je zelf de stand per 31/12 bepalen tbv aangifte met evt. een screenshot erbij voor in het archief?
Bij de platformen waar ik zaken mee doe krijg ik een overzicht in de mailbox. Ik denk overigens bij de meeste wel of anders kan je wel een overzicht downloaden van de site.
pi_155522801
thanks!!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')