abonnement Unibet Coolblue
pi_127062991


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
Topicreeks: [Centraal] Whisky / Whiskey

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen
Whiskybase shop te Rotterdam
Whiskysite/Druiventuin te Leiden

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Master Of Malt in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Voor de meeste standaardbottelingen kan je online terecht bij:

Drankgigant
Drankdozijn

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!


Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)



Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?). In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Meer whiskylinks

Whiskybase
The Whisky Wire
Malt Madness
Ralfy's YouTube Channel
Whisky Connosr

Drink verstandig, drink met maten


----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!

Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_127063006
geloof dat Orbeatle niet in de gaten had, dat hij de lapo had :+
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  † In Memoriam † maandag 27 mei 2013 @ 13:19:11 #3
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127063056
Misschien iets te vroeg op de dag aan de Whisky? :')
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_127063090
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 13:17 schreef gianni61 het volgende:
geloof dat Orbeatle niet in de gaten had, dat hij de lapo had :+
Oeps :@, sorry!

Zit ook gewoon op kantoor nu, dus dan moet ik ook nog wel eens even gauw iets werkgerelateerds doen :+.
pi_127063138
quote:
11s.gif Op maandag 27 mei 2013 13:20 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Oeps :@, sorry!

Zit ook gewoon op kantoor nu, dus dan moet ik ook nog wel eens even gauw iets werkgerelateerds doen :+.
kan gebeuren. heb ik ook wel eens :D
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 27 mei 2013 @ 13:22:37 #6
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_127063171
quote:
99s.gif Op maandag 27 mei 2013 13:19 schreef Cynix ® het volgende:
Misschien iets te vroeg op de dag aan de Whisky? :')
Een fles in zn bureaula :o :X ?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_127063348
quote:
11s.gif Op maandag 27 mei 2013 13:22 schreef MPG het volgende:

[..]

Een fles in zn bureaula :o :X ?
Je moest eens weten...
pi_127063513
Dus, Feis Ile... helaas moet ik dat dit jaar missen. Voor volgend jaar heb ik mijn eerste masterclass al geboekt, en ondertussen zal ik in september nog wel naar het Islay Jazz Festival gaan.
pi_127063685
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 13:32 schreef totalatool het volgende:
Dus, Feis Ile... helaas moet ik dat dit jaar missen. Voor volgend jaar heb ik mijn eerste masterclass al geboekt, en ondertussen zal ik in september nog wel naar het Islay Jazz Festival gaan.
mijn plannen om naar schotland te gaan zijn weer even de ijskast ingegaan. mede dankzij een extra dure beurt aan de auto en een belastingdienst die opeens bedenkt dat ze zorgtoeslag terug willen hebben.
maar ook omdat niemand mee wil :P
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 27 mei 2013 @ 13:56:35 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_127064417
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 13:37 schreef gianni61 het volgende:

[..]

mijn plannen om naar schotland te gaan zijn weer even de ijskast ingegaan. mede dankzij een extra dure beurt aan de auto en een belastingdienst die opeens bedenkt dat ze zorgtoeslag terug willen hebben.
maar ook omdat niemand mee wil :P
Het geweldige systeem van de voorschotten van de belastingdienst :N. Maar goed, dat is off-topic.
heitieh
  Redactie Frontpage maandag 27 mei 2013 @ 15:34:03 #11
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_127067906
Welke van de FOK!kers zijn ter plaatse (Feis Ile)?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 27 mei 2013 @ 15:53:19 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_127068641
quote:
99s.gif Op maandag 27 mei 2013 11:28 schreef Cynix ® het volgende:
Hee! Leuk! Whiskytoer gemaakt of 'toevallig' tegengekomen? :)
Nee, we waren een paar jaar geleden toch op Skye en dan kon ik natuurlijk niet nalaten even een tour en rondleiding te doen bij Tallisker.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  † In Memoriam † maandag 27 mei 2013 @ 16:41:07 #13
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127070671
Ga ik ook zeker nog eens doen, maar dan waarschijnlijk naar Islay. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_127070756
vanavond weer een bijeenkomst en proeverij van onze whiskyclub : http://www.whiskyenwad.nl/. Er is door bestuurd een eigen blend gemaakt en we krijgen de spirit (jaar2) te proeven van de Grunninger whisky welke volgend jaar mogelijk gebotteld wordt. Ik ben benieuwd.

Ik ben zelf een enorme beginner met whisky maar heb wel vrienden welke allerlei diploma's hebben in de whiky en andere dranken. Mijn korte aanraking met whisky heeft mijn smaak heel erg veranderd. Wat ik voorheen niet puur door mijn keel kon krijgen heb ik nu totaal geen moeite mee. Je moet dus ook whisky (lees sterke drank) leren drinken. Verder moet je naar mijn weten wel echt de achtergrong goed weten van whisky en de smaken. iedereen roept altijd maar : Jodium, vanille, Caramel etc maar dit zijn begrippen die veel te breed zijn. Verder is het goed om echt met eem pipet druppels water bij je single malt te doen Niet zeggen dat dit zonde is maar dit is bij sommige whiksky's echt een smaakverrijker.

Eind vorige topic las ik een beginner die niet wist waar hij moest beginnen: dat is puur afhankelijk van je smaak, maar je zou kunnen beginnen met wat fruitige whisky's. Zeker geen Islay pakken als beginner. Glenrothes / Highland Park / Old Pulteny zijn naar mijn weten goed Single Malts om mee te beginnen. Verder ben ik ook echt niet vies van een blend. Naked Grouse is een van de meest gedronken blends bij mij thuis. Verder Chiva Regal 18 en Jameson ook prima.

Ik vind whisky leuk, de sfeer er om heen en het heeft mijn kortzichtlijke blink op drank (bier en beerenburg) enorm verrijkt met naast whisky ook rum en cognac.

Voor nu proost en laat wel even weten wat we vanavond geproeft hebben.
pi_127070986
Van het weekend ook voor het eerst een Millstone 100 gedroken. Een Nederlands whisky die puur van rogge wordt gemaakt.

1 van de zoetste Whisky's die ik op heb, smaakt heel subtiel naar honing, ook een aanrader :P
  maandag 27 mei 2013 @ 17:50:39 #16
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_127073026
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 16:43 schreef MarkHerder het volgende:
vanavond weer een bijeenkomst en proeverij van onze whiskyclub : http://www.whiskyenwad.nl/. Er is door bestuurd een eigen blend gemaakt en we krijgen de spirit (jaar2) te proeven van de Grunninger whisky welke volgend jaar mogelijk gebotteld wordt. Ik ben benieuwd.

Ik ben zelf een enorme beginner met whisky maar heb wel vrienden welke allerlei diploma's hebben in de whiky en andere dranken. Mijn korte aanraking met whisky heeft mijn smaak heel erg veranderd. Wat ik voorheen niet puur door mijn keel kon krijgen heb ik nu totaal geen moeite mee. Je moet dus ook whisky (lees sterke drank) leren drinken. Verder moet je naar mijn weten wel echt de achtergrong goed weten van whisky en de smaken. iedereen roept altijd maar : Jodium, vanille, Caramel etc maar dit zijn begrippen die veel te breed zijn. Verder is het goed om echt met eem pipet druppels water bij je single malt te doen Niet zeggen dat dit zonde is maar dit is bij sommige whiksky's echt een smaakverrijker.

Eind vorige topic las ik een beginner die niet wist waar hij moest beginnen: dat is puur afhankelijk van je smaak, maar je zou kunnen beginnen met wat fruitige whisky's. Zeker geen Islay pakken als beginner. Glenrothes / Highland Park / Old Pulteny zijn naar mijn weten goed Single Malts om mee te beginnen. Verder ben ik ook echt niet vies van een blend. Naked Grouse is een van de meest gedronken blends bij mij thuis. Verder Chiva Regal 18 en Jameson ook prima.

Ik vind whisky leuk, de sfeer er om heen en het heeft mijn kortzichtlijke blink op drank (bier en beerenburg) enorm verrijkt met naast whisky ook rum en cognac.

Voor nu proost en laat wel even weten wat we vanavond geproeft hebben.
Ik ben een zij :P bedankt voor je tips, ik hoop binnenkort weer eens de kans te krijgen wat te proeven :)
pi_127073231
sorry! Dames hebben een veel betere smaak dan heren over het algemeen dus proeven die handel!
  maandag 27 mei 2013 @ 17:59:55 #18
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_127073371
Haha we zullen zien. Moet denk ik vooral gaan wennen aan het verschil in alcoholpercentage t.o.v. wijn :P
pi_127073507
hahaha ja ik heb er ook door heen gemoeten, vreemd eigenlijk dat je iets eerst vies vindt en daarn echt heel lekker vindt.
  maandag 27 mei 2013 @ 18:10:52 #20
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_127073703
Dat had ik idd ook met bier, wijn en koffie. Dus dit wordt het volgende project :D zag bij G&G een proefflesje Chivas 12 staan, is dat nog wat?
  † In Memoriam † maandag 27 mei 2013 @ 19:09:18 #21
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127075835
Chivas Regal is prima whisky! :Y
Ik heb hier permanent een flesje of 15-20 whisky staan, maar er zit altijd wel een Chivas Regal bij. :Y
Lekker en niet al te moeilijk. Bijna iedereen lust 'm wel. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  maandag 27 mei 2013 @ 19:12:11 #22
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_127075973
In de zon met een tomintoul 10 is het best lekker.
UI Made bij VanilleKwark.
  maandag 27 mei 2013 @ 19:33:19 #23
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_127077007
Orbeatle, je hebt best een opwindende (nieuwe) UI moet ik zeggen haha! :@

;)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_127077511
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 19:33 schreef Atmosphere82 het volgende:
Orbeatle, je hebt best een opwindende (nieuwe) UI moet ik zeggen haha! :@

;)
Oei! Dat is tegen de policy he. Het mag niet seksueel getint zijn ;).
  maandag 27 mei 2013 @ 19:47:28 #25
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_127077690
Het kan toch net haha! Een vriend van me had in de klas eens af en toe T-shirts aan waarop een non te zien was die bepaalde handelingen deed in haar onderste regionen zal ik maar zeggen...! :')
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_127111022
Anyway......
Ik heb zojuist een fles Ardbog gescoord, zonder daarvoor op mijn trouwdag zaterdag naar een Ardbeg embassy te hoeven gaan. Heb ik toch een alcoholisch aandenken aan mijn trouwdag. Woei!
  Redactie Frontpage dinsdag 28 mei 2013 @ 16:12:21 #27
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_127111412
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:01 schreef totalatool het volgende:
Anyway......
Ik heb zojuist een fles Ardbog gescoord, zonder daarvoor op mijn trouwdag zaterdag naar een Ardbeg embassy te hoeven gaan. Heb ik toch een alcoholisch aandenken aan mijn trouwdag. Woei!
Ah leuk man! Al geproefd?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_127139870
Zo maandag een blinde proeverij gehad. Dat was erg leuk om te doen.
5 flessen, 15 keuzes. Ik had er 2 goed Haha.

Wat hebben we geproefd:
1. The Wild Geese, rare Irish Whiskey
2. Glen Moray 8yrs
3. McAllan 10 yrs Cask Strenght
4. Black Grouse
5. Longrow CV Peated

en de winnaar kreeg een Carn Mor individuele botteling van een Arran 14Yrs welke we ook maar direct hebben geproeft.
Niet de meest speciale flessen (Op de McAllan na) maar erg leuk om een keer te doen.
pi_127140598
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 08:51 schreef MarkHerder het volgende:
Zo maandag een blinde proeverij gehad. Dat was erg leuk om te doen.
5 flessen, 15 keuzes. Ik had er 2 goed Haha.

Wat hebben we geproefd:
1. The Wild Geese, rare Irish Whiskey
2. Glen Moray 8yrs
3. McAllan 10 yrs Cask Strenght
4. Black Grouse
5. Longrow CV Peated

en de winnaar kreeg een Carn Mor individuele botteling van een Arran 14Yrs welke we ook maar direct hebben geproeft.
Niet de meest speciale flessen (Op de McAllan na) maar erg leuk om een keer te doen.
Die Longrow CV heb ik ook eens ooit geproefd.
Wat een ellende, heftige whisky!
pi_127141914
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:12 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Ah leuk man! Al geproefd?
Nee, hij is nog niet eens verzonden. :) Maar dat maakt niet uit, zoals ik er nu over denk open ik hem pas op 1 juni 2014.
  Redactie Frontpage woensdag 29 mei 2013 @ 10:20:05 #31
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_127142014
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2013 09:27 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Die Longrow CV heb ik ook eens ooit geproefd.
Wat een ellende, heftige whisky!
Bedoel je dat je de Longrow niet lekker vind, of juist erg?

Ik ben er helemaal weg van namelijk.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_127143722
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 10:20 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Bedoel je dat je de Longrow niet lekker vind, of juist erg?

Ik ben er helemaal weg van namelijk.
Ellende. Dat is negatief.
Nee, ik vond 'm niet lekker ;).

Maar ben ook geen fan van Springbank.
  Redactie Frontpage woensdag 29 mei 2013 @ 12:22:57 #33
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_127147041
quote:
7s.gif Op woensdag 29 mei 2013 11:08 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Ellende. Dat is negatief.
Nee, ik vond 'm niet lekker ;).

Maar ben ook geen fan van Springbank.
Ik ben gek van veel van de destillaten die uit Springbank destilleerderij komen. Longrow CV vind ik een lekkere, iets rokerige en scherpe jonge whiskey :)

Maar goed, gelukkig verschillen de smaken :D
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  † In Memoriam † donderdag 30 mei 2013 @ 00:43:43 #34
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_127187672
Prive GlenGrant-tasting gehad. Wat is het leven toch zwaar.
Carpe Libertatem
  donderdag 30 mei 2013 @ 12:49:48 #35
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_127199436
Leuk hoor! ^O^

Kan iemand mij verder nog wat goede Ierse whiskeymerken aanraden die a.) te betalen zijn en b.) niet zo standaard zijn als b.v. Jameson, Connemara en Tullamore Dew? :)

Ik ken b.v. wel Locke's en Readbrest, maar ik zoek nog wat anders.

Alvast bedankt! ^O^
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  donderdag 30 mei 2013 @ 12:55:25 #36
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_127199656
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 12:49 schreef Atmosphere82 het volgende:
Leuk hoor! ^O^

Kan iemand mij verder nog wat goede Ierse whiskeymerken aanraden die a.) te betalen zijn en b.) niet zo standaard zijn als b.v. Jameson, Connemara en Tullamore Dew? :)

Ik ken b.v. wel Locke's en Readbrest, maar ik zoek nog wat anders.

Alvast bedankt! ^O^
Bushmill's?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 30 mei 2013 @ 12:55:41 #37
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_127199666
Die vind ik niet zo lekker eigenlijk...
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  donderdag 30 mei 2013 @ 12:56:29 #38
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_127199696
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 12:55 schreef Atmosphere82 het volgende:
Die vind ik niet zo lekker eigenlijk...
Ligt eraan welke je hebt. De 10 yo vind ik nog vrij aardig.
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_127201478
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 12:49 schreef Atmosphere82 het volgende:
Kan iemand mij verder nog wat goede Ierse whiskeymerken aanraden die a.) te betalen zijn en b.) niet zo standaard zijn als b.v. Jameson, Connemara en Tullamore Dew? :)

Ik ken b.v. wel Locke's en Readbreast, maar ik zoek nog wat anders.

Green Spot of Yellow Spot?
pi_127204605
Bushmills 1608 is een mooie dram, ook de 16 jaar is uitstekend maar wel weer wat duurder.

Tyrconnell is ook niet een onaardige dram, tijdje geleden een proefsetje van gekregen en dat was prima weg te krijgen.

Verder hebben we nog Wild Geese (van Cooley). In blend en single malt variant. Prachtige vierkante fles en tegenwoordig is de single malt wat beter te betalen dan toen hij net op de Nederlandse markt verscheen. Het is alleen geen hoogvlieger qua smaak vind ik.

Wil je eens een graanwhisky proberen is Greenore altijd het proberen waard.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  donderdag 30 mei 2013 @ 16:34:29 #41
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_127209611
Oké bedankt! Dan weet ik me wat me te doen staat bij de Ierse pub of bij Gall & Gall!
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  † In Memoriam † donderdag 30 mei 2013 @ 16:43:04 #42
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_127210036
quote:
2s.gif Op donderdag 30 mei 2013 14:49 schreef Karstman het volgende:
Tyrconnell is ook niet een onaardige dram, tijdje geleden een proefsetje van gekregen en dat was prima weg te krijgen.
De 10 jaar oude port finish hebben we bij mij geproefd, maar ik bedenk mij nu dat je daar wellicht nog niet bij was.

Erg lekker, maar voldoet denk ik niet aan eis a, het betaalbare (60 eu).
Carpe Libertatem
  donderdag 30 mei 2013 @ 16:47:03 #43
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_127210200
Uhm nee, ik wil liever niet boven de 33 euro gaan!
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_127211008
quote:
7s.gif Op donderdag 30 mei 2013 16:43 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De 10 jaar oude port finish hebben we bij mij geproefd, maar ik bedenk mij nu dat je daar wellicht nog niet bij was.

Erg lekker, maar voldoet denk ik niet aan eis a, het betaalbare (60 eu).
Volgens mij wel, we hebben toen toch een heel setje Ieren afgewerkt? Later nog een proefsetje van iemand gehad waar een gewone, een port en een sherry finish inzaten (en een glas).

Ik heb soweiso het idee dat Ierse whiskies een hogere prijsstelling hebben dan schotse...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † donderdag 30 mei 2013 @ 17:34:39 #45
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127212365
quote:
2s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:05 schreef Karstman het volgende:
Ik heb soweiso het idee dat Ierse whiskies een hogere prijsstelling hebben dan schotse...
Dat is wmb dan onterecht. Ik vind Schotse lekkerder. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † donderdag 30 mei 2013 @ 17:45:37 #46
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_127212861
quote:
2s.gif Op donderdag 30 mei 2013 17:05 schreef Karstman het volgende:

[..]

Volgens mij wel, we hebben toen toch een heel setje Ieren afgewerkt? Later nog een proefsetje van iemand gehad waar een gewone, een port en een sherry finish inzaten (en een glas).
Ja, dat klopt.

quote:
Ik heb soweiso het idee dat Ierse whiskies een hogere prijsstelling hebben dan schotse...
Wellicht een simpele kwestie van vraag & aanbod? Of het komt omdat het duurder is om alles tot pulp te destilleren. ;)
Carpe Libertatem
pi_127476456
Ik ben bezig om met mijn vader en twee ooms een reis naar Schotland te plannen.
2 opties of Islay reis of Speyside reis. Mijn keus is Speyside reis, meer bezoeken bij elkaar en ben geen Islay drinker (De rest wel) iemand van jullie al een keer naar een van deze twee gebieden gewwest en kan der wat over zeggen?

groeten Mark
pi_127514109
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 11:50 schreef MarkHerder het volgende:
Ik ben bezig om met mijn vader en twee ooms een reis naar Schotland te plannen.
2 opties of Islay reis of Speyside reis. Mijn keus is Speyside reis, meer bezoeken bij elkaar en ben geen Islay drinker (De rest wel) iemand van jullie al een keer naar een van deze twee gebieden gewwest en kan der wat over zeggen?

groeten Mark
Ik ben twee jaar geleden in het najaar naar Islay geweest. Was fantastisch. Het hele eiland ruikt gewoon naar Islay whisky
Hebben Bowmore en Laphroaig bezocht en bij beiden een tour gedaan. Uiteraard ook even een vlaggetje gepland op mijn plot en mijn rente opgehaald. Helaas konden we maar twee nachten blijven.
Wij hebben de boot naar Newcastle genomen, daarna een mooie trip met de auto naar het westen, daar weer de boot naar Islay. Lange rit, maar veel moois gezien. Sliepen in Cala Sith Guesthouse in Port Ellen. Echte aanrader! Werden daar 's avonds laat verwelkomt met een lekker glas Ardbeg.

Wat wil je eigenlijk precies weten?
pi_127516046
Wat ik wou weten is of de reis naar Islay en het verblijf ook het Schotland gevoel geeft. Maar wat ik zo lees dan moet dat wel goed komen.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 02:17:55 #50
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_127547703
Bourbon!

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 02:19:33 #51
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_127547728
Nog eens bourbon!

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 02:20:10 #52
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_127547736
Weinig geld, veel smaak! Nu met extra tropisch fruit, koffie en cacao!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 07:28:39 #53
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_127548472
Ben een keer op tijd en heb 2 van deze jongens kunnen bemachtigen.
  † In Memoriam † zaterdag 8 juni 2013 @ 08:55:38 #54
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127548913
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 07:28 schreef DaCobus het volgende:
Ben een keer op tijd en heb 2 van deze jongens kunnen bemachtigen.
[ afbeelding ]
Ziet er op papier al goed uit! :Y :9
Speciale editie? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zaterdag 8 juni 2013 @ 08:56:51 #55
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127548924
quote:
17s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 02:20 schreef Ringo het volgende:
Weinig geld, veel smaak! Nu met extra tropisch fruit, koffie en cacao!
Goed bezig, R! ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 09:05:11 #56
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_127549013
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:55 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ziet er op papier al goed uit! :Y :9
Speciale editie? :?
Een speciale editie van een speciale editie zeg maar.
Eenmaal per jaar komt de Cairdeas uit en nu dus een port wood finish!

Well, summer has truly arrived on Islay, which is particularly good as we’ve just taken part in the Feis Ile Festival. A big thanks to the thousands of you who came to visit us over the week-long festival and I those of you who were able to join in with our special events on the Sunday, Monday and Tuesday enjoyed it as much as we did. If you couldn’t make it you can catch up on some of the festivities on our Feis Ile live blog page here.

This is perhaps the most eagerly anticipated email by our ‘Friends’ from me for the whole year because it gives me great pleasure to announce that this year’s special ‘Friends’ bottling - Cairdeas - is now on sale in our online shop. Of course every year Cairdeas is different, but this year I believe it is truly special and very unique indeed.

I’m sure you’ll understand when I say that we do sometimes like to keep a few secrets to ourselves! Well, I managed to get a style of barrel that we’ve never used before and one that I’d been hoping to for a long time: port barrels! I’ve always felt that the marriage of Laphroaig with these barrels would produce something very special and frankly I was not disappointed – the result is simply delicious!

For the technically-minded among you: it’s been bottled at 51.3% ABV, is non-chill filtered and is an all natural colour. But to be professional, here are my official tasting notes:

Nose
Stewed Rhubarb, Huge peat moving into vanilla ice cream and milk chocolaty. Gentle cloves, minty and fresh... Cairdeas Port wood then becomes floral like summer roses, orange marmalade and finishes with a long, dry charcoal finish.

Palate
A lovely mouth feel and a nice balance, Cairdeas port wood has an initial honey sweetness but becomes dry quickly then creamy and floral, it shows a heavy saltiness and a great liquorice root flavour that really lasts, it then develops into a long, heavy charcoal finish mixing with orange rind flavours that really linger on the palate.

It’s on sale for £47 with a maximum of three bottles per FoL.
  † In Memoriam † zaterdag 8 juni 2013 @ 09:20:04 #57
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127549159
Mooi! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_127564462
Vandaag tijdens onwijs veel shoppen in drankzaak ook 3 whiskey gehaald . Johnny Walker Red voor in de mix met de cola , Black Label en Jameson Select Reserve. Leuk dat er ook een topic over is , leer ik ook nog eens wat van.
pi_127564514
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 21:07 schreef morpheus_at_work het volgende:
Vandaag tijdens onwijs veel shoppen in drankzaak ook 3 whiskey gehaald . Johnny Walker Red voor in de mix met de cola , Black Label en Jameson Select Reserve. Leuk dat er ook een topic over is , leer ik ook nog eens wat van.
Dan je eerste les :P
Johnny Walker is Whisky, geen whiskEy ~O>
Dus je hebt 2 whisky en 1 whiskey gehaalt :Y

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2013 21:10:11 ]
pi_127564656
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 17:59 schreef morgane het volgende:
Haha we zullen zien. Moet denk ik vooral gaan wennen aan het verschil in alcoholpercentage t.o.v. wijn :P
Gelukkig drink je er ook stukken minder van dan wijn, smaak sensatie is er al met een bodem en groot glas
pi_127564755
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 21:09 schreef CrashO het volgende:

[..]

Dan je eerste les :P
Johnnyie Walker is Whisky, geen whiskEy ~O>
Dus je hebt 2 whisky en 1 whiskey gehaaltd :Y
;)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
pi_127564787
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 21:09 schreef CrashO het volgende:

[..]

Dan je eerste les :P
Johnny Walker is Whisky, geen whiskEy ~O>
Dus je hebt 2 whisky en 1 whiskey gehaalt :Y
Pfff moet ik nog gaan nadenken waar ze gebotteld worden :D
  zaterdag 8 juni 2013 @ 22:25:42 #63
280165 Preston_Marlowe
Cool. Cool, cool, cool
pi_127566886
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 07:28 schreef DaCobus het volgende:
Ben een keer op tijd en heb 2 van deze jongens kunnen bemachtigen.
[ afbeelding ]
Was te laat helaas. Was ook wel erg snel uitverkocht :(
I have a time machine at home. But it only goes forward at regular speed.........
pi_127573100
Is the Famous grouse een goede whisky om mee te leren whisky te drinken?
pi_127573576
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 01:28 schreef badschaap het volgende:
Is the Famous grouse een goede whisky om mee te leren whisky te drinken?
Eerder een whisky om het af te leren :P
pi_127573775
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2013 02:07 schreef kensei het volgende:

[..]

Eerder een whisky om het af te leren :P
welke is dan goed
  zondag 9 juni 2013 @ 08:50:50 #67
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_127574778
Zijn er zoveel goed.
pi_127574834
Gwn jack daniels is de beste in de cola lekker

Niet die schotse imitatie shit nemen
pi_127575034
Ah, weer zo'n troll...
  zondag 9 juni 2013 @ 10:14:15 #70
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_127575457
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 02:25 schreef badschaap het volgende:

[..]

welke is dan goed
Lees je even in over het verschil tussen een blend en een single malt. Zoek dan een betaalbare single malt uit (rond de 25 euro). Om de verschillen tussen de single malts te ontdekken, kun je ook miniaturen kopen van verschillende merken.
heitieh
pi_127575559
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 01:28 schreef badschaap het volgende:
Famous grouse
welke heb je op het oog want ze hebben er maar 12 verschillende met hun eigen smaak en eigenschappen.
pi_127575575
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 01:28 schreef badschaap het volgende:
Is the Famous grouse een goede whisky om mee te leren whisky te drinken?
Jameson is erg goed en mild om je smaakpapillen te laten wennen
pi_127577267
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 10:23 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

welke heb je op het oog want ze hebben er maar 12 verschillende met hun eigen smaak en eigenschappen.
gewoon die standaard versie
pi_127581002
Famous Grouse is een prima om in te stappen met Whisky, wat een onzin dat dat een afkanpper is. Whisky is smaak en aan smaak hangt geen prijskaartje of een merknaam!

Lekker Famous Gouse proberen (qua prijs ook prima als je het niet lekker vindt) Daarna stapje naar Black Grouse of Naked Grouse als je in de Grouses wilt blijven. Wil verder in de wondere wereld van Malt dan raad ik je aan om te kijken naar Macallan10, Glenfidich12 of old pulteny12.
Dit waren voor mij de fijnsten om te beginnen met whisky. Ik heb zelf de keuze genomen om ook niet direct met de Islay whisky in te stappen, Ardbeg Laprhroig of Bowmore, dit zijn over het algemeen zware whisky's en niet voor beginner. Maar wat ik al zei, het is een kwestie van smaak.
pi_127581743
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 14:42 schreef MarkHerder het volgende:Ik heb zelf de keuze genomen om ook niet direct met de Islay whisky in te stappen, Ardbeg Laprhroig of Bowmore, dit zijn over het algemeen zware whisky's en niet voor beginner. Maar wat ik al zei, het is een kwestie van smaak.
Het verrassende is dat veel mensen juist via deze geturfde whiskies binnenkomen. Dus ik zou ze wel proberen als beginner. Vind je het niks, laat het dan even links liggen, grote kans dat je ze later in je whiskyleven wel leert waarderen (En zo niet, ook geen man overboord, er is genoeg lekkere whisky over :))
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  † In Memoriam † zondag 9 juni 2013 @ 15:23:51 #76
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127582308
Het is net na 3-en, zou ik al aan de Whisky kunnen? :@
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_127583043
quote:
14s.gif Op zondag 9 juni 2013 15:23 schreef Cynix ® het volgende:
Het is net na 3-en, zou ik al aan de Whisky kunnen? :@
  † In Memoriam † zondag 9 juni 2013 @ 15:52:58 #78
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127583364
Ja, dat dacht ik dus ook. :)
Het is een Glenlivet 15yo geworden. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_127583659
quote:
99s.gif Op zondag 9 juni 2013 15:52 schreef Cynix � het volgende:
Glenlivet 15yo
hoeveel soorten heb je dan wel niet
  † In Memoriam † zondag 9 juni 2013 @ 16:25:06 #80
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127584456
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:00 schreef badschaap het volgende:

[..]

hoeveel soorten heb je dan wel niet
Ik heb altijd wel een flesje of 20 staan. Voorkeur is Islay, maar ik wil wel een 'brede smaak' houden, dus ik wissel regelmatig van soort. Alle bekende namen wel zo'n beetje geprobeerd, maar dan wel vaak de 'instappers' tot een 30-35 ¤. Duurder kan altijd nog als ik alles geproefd heb. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_127584480
quote:
99s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:25 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik heb altijd wel een flesje of 20 staan. Voorkeur is Islay, maar ik wil wel een 'brede smaak' houden, dus ik wissel regelmatig van soort. Alle bekende namen wel zo'n beetje geprobeerd, maar dan wel vaak de 'instappers' tot een 30-35 ¤. Duurder kan altijd nog als ik alles geproefd heb. :)
haha wow real gentleman
pi_127585703
ik doe het niet zo gek, heb een fles of 4 die steeds veranderen en 1 die eigenlijk altijd aanwezig is. Mijn vader verzameld whisky die heeft er zo'n 200 staan.
  zondag 9 juni 2013 @ 19:43:06 #83
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_127591437
quote:
99s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:25 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik heb altijd wel een flesje of 20 staan. Voorkeur is Islay, maar ik wil wel een 'brede smaak' houden, dus ik wissel regelmatig van soort. Alle bekende namen wel zo'n beetje geprobeerd, maar dan wel vaak de 'instappers' tot een 30-35 ¤. Duurder kan altijd nog als ik alles geproefd heb. :)
Ardmore traditional cask al eens geprobeerd?
Ik heb hem de laatste keer meebesteld (19,95¤) en hij is verrassend lekker.
lekker peaty, zou zomaar een wat makkelijkere Islay kunnen zijn.
  † In Memoriam † zondag 9 juni 2013 @ 20:01:54 #84
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127592343
Ardmore? Weet ik zo even niet. Zal er eens op letten. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_127594744
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:00 schreef badschaap het volgende:

[..]

hoeveel soorten heb je dan wel niet
Honderden merken en duizenden zo niet tienduizenden varianten. Hier is een redelijk uitputtend lijstje:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_whisky_brands

Heb er zelf een stuk of 60, miniaturen niet meegeteld.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_127603685
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 17:03 schreef MarkHerder het volgende:
ik doe het niet zo gek, heb een fles of 4 die steeds veranderen en 1 die eigenlijk altijd aanwezig is. Mijn vader verzameld whisky die heeft er zo'n 200 staan.
Jammer dat ze er niet beter op worden na het bottelen zoals wijnen.
pi_127603771
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 14:42 schreef MarkHerder het volgende:
Famous Grouse is een prima om in te stappen met Whisky, wat een onzin dat dat een afkanpper is. Whisky is smaak en aan smaak hangt geen prijskaartje of een merknaam!

Lekker Famous Gouse proberen (qua prijs ook prima als je het niet lekker vindt) Daarna stapje naar Black Grouse of Naked Grouse als je in de Grouses wilt blijven. Wil verder in de wondere wereld van Malt dan raad ik je aan om te kijken naar Macallan10, Glenfidich12 of old pulteny12.
Dit waren voor mij de fijnsten om te beginnen met whisky. Ik heb zelf de keuze genomen om ook niet direct met de Islay whisky in te stappen, Ardbeg Laprhroig of Bowmore, dit zijn over het algemeen zware whisky's en niet voor beginner. Maar wat ik al zei, het is een kwestie van smaak.
Glenfidich12 is aardig opgegaan tijdens een avondje met collegas tijdens een 3 daagse training in saai hotel _O_
pi_127610116
Jammer dat ze er niet beter op worden na het bottelen zoals wijnen.
[/quote]

Beter worden ze niet in smaak, wel in prijs ;)
redementen van 200 - 400% zijn normaal als je een beetje goede whisky inkoopt.
pi_127613004
Over 3 weken kan ik ff 2 flessen Bowmore 12jr accijnsvrij inslaan. Toch leuk 18e per fles :)
Blood Sugar Sex Magik
pi_127624793
Hier ook een Whisky fan! Bij mij is Lagavulin de favoriet.
pi_127624920
Laphroig QC :9
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  maandag 10 juni 2013 @ 18:37:36 #92
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_127627290
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 17:19 schreef habitue het volgende:
Laphroig QC :9
Laphroaig blijft erg lekker ja.
net als Ardbeg. :9
pi_127638111
Laphroaig vind ik ook wel lekker, maar iets te rokerig voor mij soms. Zo voor af en toe eens zeker goed te doen. Heb een vriend van mij dagje Whisky maken in Almere kado gegeven voor zijn verjaardag, en ga zelf natuurlijk mee. Ben benieuwd wat het gaat worden (http://www.kadopagina.nl/cadeau/maak-uw-eigen-whisky)
pi_127638336
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 21:48 schreef anndb het volgende:
Laphroaig vind ik ook wel lekker, maar iets te rokerig voor mij soms. Zo voor af en toe eens zeker goed te doen. Heb een vriend van mij dagje Whisky maken in Almere kado gegeven voor zijn verjaardag, en ga zelf natuurlijk mee. Ben benieuwd wat het gaat worden (http://www.kadopagina.nl/cadeau/maak-uw-eigen-whisky)
Sinds wanneer kan het rijpen bij iemand thuis ?
pi_127638523
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 21:52 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

Sinds wanneer kan het rijpen bij iemand thuis ?
Hehe geen idee dat zou je als tip voor het verkooppraatje aan de site moeten mailen haha ;) ach als verjaardags kado viel het erg in de smaak en ik ga graag mee, ben wel benieuwd. Geen idee hoe professioneel het daar allemaal in toe gaat. Kan goed bij iemand semi-thuis zijn hehe.
pi_127638557
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 21:52 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

Sinds wanneer kan het rijpen bij iemand thuis ?
Als er houtsnippers in liggen. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen: da's best leuk, maar ook niet meer dan dat en zeker geen whisky zoals whisky ooit bedoeld was :)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  maandag 10 juni 2013 @ 23:23:36 #97
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_127644236
quote:
99s.gif Op zondag 9 juni 2013 15:52 schreef Cynix ® het volgende:
Ja, dat dacht ik dus ook. :)
Het is een Glenlivet 15yo geworden. :9
Goede keuze!
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  dinsdag 11 juni 2013 @ 19:39:24 #98
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_127675641
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 21:55 schreef XmattX het volgende:

[..]

Als er houtsnippers in liggen. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen: da's best leuk, maar ook niet meer dan dat en zeker geen whisky zoals whisky ooit bedoeld was :)
Kun je een niet te zuipen whisky iets mee ophalen.
pi_127683050
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 19:39 schreef DaCobus het volgende:

[..]

Kun je een niet te zuipen whisky iets mee ophalen.
Idd. Ik gebruik ze samen met verschillende specerijen en suiker om mijn eigen winter-likeurtje te maken van whisky die echt niet te zuipen is. (Dat vind ik niet snel overigens, ik denk eens in de 50 flessen oid)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
pi_127812141
Ik zit een beetje te dubben tussen de Glenrothes Three Decades en de Dalmore King Alexander III. Nou is smaak iets persoonlijks maar wat zouden jullie aanraden?
pi_127812179
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:27 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik zit een beetje te dubben tussen de Glenrothes Three Decades en de Dalmore King Alexander III. Nou is smaak iets persoonlijks maar wat zouden jullie aanraden?
Goede username. :P
  † In Memoriam † vrijdag 14 juni 2013 @ 23:56:00 #102
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127813649
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:27 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik zit een beetje te dubben tussen de Glenrothes Three Decades en de Dalmore King Alexander III. Nou is smaak iets persoonlijks maar wat zouden jullie aanraden?
Geen idee. Ik had vanavond een glaasje Balvenie 14yo Golden Cask en die was heel goed te doen! :Y
Nu thuis doe ik nog een slaapmutsje Bowmore 12yo. ;)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_127820292
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 23:27 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik zit een beetje te dubben tussen de Glenrothes Three Decades en de Dalmore King Alexander III. Nou is smaak iets persoonlijks maar wat zouden jullie aanraden?
Ik ken ze allebei niet maar instinctief zou ik kiezen voor Glenrothes boven Dalmore.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_127829576
bestelling drankdozijn binnen gekomen:
1L laphroaig quarter cask
sheep dip
the laddie 10
jura 10
springbank CV
Nikka black.

Helaas niet allemaal voor mij zelf :P
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 17:53:13 #105
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_127830790
De lokale G&G was voorraad aan het opruimen en had een aantal whisky's in de aanbieding met 40% korting.
Flesje Starthisla 12 y aangeschaft voor 26 euro.
Vanavond maar even proeven.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_127830849
Wij hebben deze fles vanmiddag in de kast gezet:


Website-voor-een-fles ruil ^O^
  zaterdag 15 juni 2013 @ 19:04:12 #107
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_127832600
Heb net een Talisker 57 North leeg. Was erg lekker!
Wat is "Website-voor-een-fles ruil"?

Ik heb eventueel een Laphroaig Cairdeas Port Wood edition te ruil.
pi_127834273
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 19:04 schreef DaCobus het volgende:
Heb net een Talisker 57 North leeg. Was erg lekker!
Wat is "Website-voor-een-fles ruil"?
Mijn lief bouwt een website en de opdrachtgever geeft ons whisky ^O^ ;)
Wij hebben ook nog een deel 57 North staan, en ook nog de distillers edition ongeopend. :9 :9
pi_127834792
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 17:55 schreef Sunnythesun het volgende:
Wij hebben deze fles vanmiddag in de kast gezet:
[ afbeelding ]

Website-voor-een-fles ruil ^O^
en hoe is deze?
de 57 north heb ik ook nog open staan
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_127835111
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 20:13 schreef gianni61 het volgende:

[..]

en hoe is deze?
de 57 north heb ik ook nog open staan
Weet ik nog niet :) Binnenkort maar eens open maken ;)
pi_127837007
Zojuist een Lagavulin 16yo genomen, was er al een poos op naar zoek.
pi_127841022
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 21:01 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Zojuist een Lagavulin 16yo genomen, was er al een poos op naar zoek.
parks & rec? :P
pi_127841067
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 22:17 schreef kensei het volgende:

[..]

parks & rec? :P
Uh wat? :P
pi_127842100
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 22:18 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Uh wat? :P
die hele serie is zon beetje 1 grote reclame spot voor die specifieke whisky :P

[ Bericht 0% gewijzigd door kensei op 15-06-2013 22:48:00 ]
pi_127843125
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 17:55 schreef Sunnythesun het volgende:
Wij hebben deze fles vanmiddag in de kast gezet:
[ afbeelding ]

Website-voor-een-fles ruil ^O^
Als het maar 1 fles is dan ben je te goedkoop :) 40 euro fles
pi_127843212
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 23:02 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

Als het maar 1 fles is dan ben je te goedkoop :) 40 euro fles
50 hier in het dorp. En hij is geen prof dus ja.. gewoon leuk om te doen. ;)
pi_127844339
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 22:38 schreef kensei het volgende:

[..]

die hele serie is zon beetje 1 grote reclame spot voor die specifieke whisky :P
Ah nee, had hem bij een cafeetje gehad en vond hem fantastisch :P

Hele serie nog nooit gezien of van gehoord eigenlijk
pi_127845363
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 23:27 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Ah nee, had hem bij een cafeetje gehad en vond hem fantastisch :P

Hele serie nog nooit gezien of van gehoord eigenlijk
Geniale serie als je the office ook goed vond, maar ontopic: goede aanwinst :9
  zondag 16 juni 2013 @ 23:12:11 #119
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_127884132
Gisteren bij een vriend na een concert te hebben bezocht nog even 's nachts rond 01.30u aan de bourbon (Jim Beam) en de Goldlys gezeten. Voor een driejarige whisk(e)y is die laatste echt wel goed te doen vind ik! :9
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_127898869
Heeft iemand hier al wat geproefd van die nieuwe McAllan reeks (Ruby bv?)
Ben daar wel erg benieuwd naar.
pi_127963888
net de sheep dip open gemaakt, op zich geen verkeerde blend
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  † In Memoriam † dinsdag 18 juni 2013 @ 21:43:14 #122
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_127964002
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 17:53 schreef golfer het volgende:
De lokale G&G was voorraad aan het opruimen en had een aantal whisky's in de aanbieding met 40% korting.
Flesje Starthisla 12 y aangeschaft voor 26 euro.
Vanavond maar even proeven.
[ afbeelding ]
En? Was het wat? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_127965563
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 13:10 schreef MarkHerder het volgende:
Heeft iemand hier al wat geproefd van die nieuwe McAllan reeks (Ruby bv?)
Ben daar wel erg benieuwd naar.
Uit de nieuwe 1824 reeks van Macallan heb ik de Sienna en de Amber geproefd. De Sienna is veel lekkerder dan de Amber, meer diepte, voller van smaak, kruidiger, meer karamel en meer afdronk. Klopt ook wel als je naar de prijs kijkt. Ze lijken me wel wat overpriced eerlijk gezegd.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_127966684
heb vandaag me eerste whisky gekocht.
Johnnie walker black label.
Vind m niet erg vies maar ook niet echt lekker :P
pi_127968204
ok, Waarom Black label? Prijs? Naam? op aanraden van een ander?
Persoonlijk denk ik had je dan beter met een black Grouse kunnen beginnen.

Maar misschien kun je dmv de JW een beetje wennen aan de sterkte van de drank.
pi_127968789
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:10 schreef MarkHerder het volgende:
ok, Waarom Black label? Prijs? Naam? op aanraden van een ander?
Persoonlijk denk ik had je dan beter met een black Grouse kunnen beginnen.

Maar misschien kun je dmv de JW een beetje wennen aan de sterkte van de drank.
was in de aanbieding :')
  woensdag 19 juni 2013 @ 10:21:04 #127
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_127978082
Net terug van vakantie vind ik in m'n mailbox een mailtje terug dat m'n slijter een fles Ardbog (nieuwe ltd van Ardbeg) voor me opzij heeft staan...helemaal blij dus ik mail terug dat ik er vandaag nog om kom, gaat ie sluit uitzonderlijk sluiten vandaag :( ...winkeliers zijn niet meer wat ze geweest zijn :D :D

[ Bericht 0% gewijzigd door mrPanerai op 19-06-2013 11:54:15 ]
pi_127978390
Ik wil een collega van me een fles whisky cadeau doen, en ben op zoek naar tips.
Ik weet dat hij erg gecharmeerd is van de Laphroaig Quarter Cask, dus ik wil iets voor 'm halen wat daarop lijkt, maar toch net een klein beetje anders ;).
Iemand goede suggesties? Budget is ongeveer de prijs van de Laphroaig Quarter Cask.
pi_127979924
Afgelopen weekend een Whisky/Whiskey avondje gehad met een aantal vrienden. Ieder zijn collectie meegenomen en er wat van aan het proeven geweest.

- Highland Park 18
- Jack Daniels White Rabbit
- Glenfiddich 15yo
- Glenfiddich Rich Oak
- Aberlour 16yo
- Coal ila single cask Strenght
- Bowmore Legend

Van de Highland Park 18 zou ik toch graag een flesje willen hebben, waarom zo duur... :(
pi_127981445
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 10:31 schreef Orbeatle het volgende:
Ik wil een collega van me een fles whisky cadeau doen, en ben op zoek naar tips.
Ik weet dat hij erg gecharmeerd is van de Laphroaig Quarter Cask, dus ik wil iets voor 'm halen wat daarop lijkt, maar toch net een klein beetje anders ;).
Iemand goede suggesties? Budget is ongeveer de prijs van de Laphroaig Quarter Cask.
Je zou kunnen denken aan de Lagavulin 16 (iets subtieler, meer gebalanceerd, ongeveer een tientje duurder, een klassieker) of een Finlaggan Cask Strength (onbekende jonge islay whisky op vatsterkte, heftig van smaak een sterkte, ongeveer 5 euro duurder)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
pi_127989856
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 11:51 schreef XmattX het volgende:

[..]

Je zou kunnen denken aan de Lagavulin 16 (iets subtieler, meer gebalanceerd, ongeveer een tientje duurder, een klassieker) of een Finlaggan Cask Strength (onbekende jonge islay whisky op vatsterkte, heftig van smaak een sterkte, ongeveer 5 euro duurder)
Oh ja, een Lagavulin is wel een goeie misschien. Thanks.
pi_127990261
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 11:15 schreef Molleman het volgende:
Afgelopen weekend een Whisky/Whiskey avondje gehad met een aantal vrienden. Ieder zijn collectie meegenomen en er wat van aan het proeven geweest.

- Highland Park 18
- Jack Daniels White Rabbit
- Glenfiddich 15yo
- Glenfiddich Rich Oak
- Aberlour 16yo
- Coal ila single cask Strenght
- Bowmore Legend

Van de Highland Park 18 zou ik toch graag een flesje willen hebben, waarom zo duur... :(
Ik had er 2 flessen van, maar die zijn alweer op helaas

Vroeger waren ze nog eens 50e bij drankdozijn ;(
pi_127990592
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:29 schreef kensei het volgende:

[..]

Ik had er 2 flessen van, maar die zijn alweer op helaas

Vroeger waren ze nog eens 50e bij drankdozijn ;(
Bij de slijter zijn ze nog steeds erg goedkoop als je een beetje kunt rennen.
pi_128002379
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:35 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Bij de slijter zijn ze nog steeds erg goedkoop als je een beetje kunt rennen.
Dan moet je het niet bij je vaste slijter doen want die kennen je...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_128002610
quote:
2s.gif Op woensdag 19 juni 2013 20:33 schreef Karstman het volgende:

[..]

Dan moet je het niet bij je vaste slijter doen want die kennen je...
Of gewoon zoveel meeneemen dat het de moeite waard is...

zie mijzelf al met drie cases Laphroaig de deuren uit rennen :P
pi_128002957
Ik kan bij het bovenste plankje in de Druiventuin maar dat is het me echt niet waard. Nu krijg ik nog wel eens echt goeie dingen te proeven (Brora 35 enzo) en dat is dan over :(
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 19 juni 2013 @ 21:36:25 #137
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128006360
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 11:15 schreef Molleman het volgende:
Afgelopen weekend een Whisky/Whiskey avondje gehad met een aantal vrienden. Ieder zijn collectie meegenomen en er wat van aan het proeven geweest.

- Highland Park 18
- Jack Daniels White Rabbit
- Glenfiddich 15yo
- Glenfiddich Rich Oak
- Aberlour 16yo
- Coal ila single cask Strenght
- Bowmore Legend

Van de Highland Park 18 zou ik toch graag een flesje willen hebben, waarom zo duur... :(
Dat zijn prachtige merken! _O_
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  woensdag 19 juni 2013 @ 21:37:19 #138
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128006426
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 21:40 schreef gianni61 het volgende:
net de sheep dip open gemaakt, op zich geen verkeerde blend
Ja hè? Ik heb er ook een fles van gekocht, vorig jaar op vakantie in Wales. Er zit nog een restje in... ;)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  donderdag 20 juni 2013 @ 15:56:37 #139
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128037810
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:22 schreef badschaap het volgende:

[..]

was in de aanbieding :')
goeie whisky hoeft geen fortuin te kosten :)

ff m'n flesjes opgehaald.



eentje voor tussendoor en eentje voor speciale gelegenheden : *O*
  donderdag 20 juni 2013 @ 20:38:56 #140
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_128049555
Ardbog!
Die wil ik nog één zien te ruilen tegen mijn Laphroaig Cairdeas Port Wood edition.
pi_128050785
Zojuist Aberlour 10yo en Springbank CV gehaald, als het niks is kan het altijd nog in de cola
  donderdag 20 juni 2013 @ 21:31:23 #142
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_128053173
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 20:38 schreef DaCobus het volgende:
Ardbog!
Die wil ik nog één zien te ruilen tegen mijn Laphroaig Cairdeas Port Wood edition.
Wat is er 'mis' met de Laphroaig dan? Lijkt me wel een aardige deal trouwens :P
  donderdag 20 juni 2013 @ 21:40:42 #143
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128053866
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:31 schreef morgane het volgende:

[..]

Wat is er 'mis' met de Laphroaig dan? Lijkt me wel een aardige deal trouwens :P
Mja ik hou 'm wel voor speciale gelegenheden, zeg ik nu :P . De laphroaig die je noemt is nog een stuk duurder. Marketing van Arbeg is wel goed!
  donderdag 20 juni 2013 @ 21:41:54 #144
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_128053971
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:40 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Mja ik hou 'm wel voor speciale gelegenheden, zeg ik nu :P
Ik reageerde op je onderbuurman :P
pi_128054076
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 20:59 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Zojuist Aberlour 10yo en Springbank CV gehaald, als het niks is kan het altijd nog in de cola
Springbank in de cola? Gadverdamme!
pi_128054454
quote:
10s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:43 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Springbank in de cola? Gadverdamme!
Huh wat? Zonde van de cola of de Springbank? :P
pi_128065161
quote:
6s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:48 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Huh wat? Zonde van de cola of de Springbank? :P
Van de cola :P.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 15:06:52 #148
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_128081885
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:31 schreef morgane het volgende:

[..]

Wat is er 'mis' met de Laphroaig dan? Lijkt me wel een aardige deal trouwens :P
Niks!
Maar ik heb er 2 gekocht om er één van te verkopen of te ruilen.
De Laphroaigs wisselen nu voor 100-150¤ van eigenaar maar dat doen de Ardbogs ook.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 16:08:11 #149
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_128084311
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 21:31 schreef morgane het volgende:

[..]

Wat is er 'mis' met de Laphroaig dan? Lijkt me wel een aardige deal trouwens :P
Weinig als turf/medicinaal je ding is, dan is het zelfs een van de populairste whiskies.
Zelf kan ik heeeeel af en toe een halve dram nog wel erg lekker vinden (weet zo niet meer welke Laphroaigs ik al wel eens geproefd heb, maar ik ga er van uit dat ze allemaal wel sterk medicinaal zijn :P), maar zelf grote hoeveelheden (lees: een fles) inslaan zou ik niet zo snel doen.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 18:23:05 #150
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_128089155
We hebben het nu wel over de Caideas Port wood edition hé!
Maar idd, ook die heeft als basis de Medicinale turfsmaak.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 18:28:43 #151
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_128089365
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:23 schreef DaCobus het volgende:
We hebben het nu wel over de Caideas Port wood edition hé!
Maar idd, ook die heeft als basis de Medicinale turfsmaak.
I knows, erg vervelend (nou ja, ik slaap er niet minder om :P) dat ik niet meer heb onthouden welke whiskies ik nu van Laproaigh al heb geproefd, nu kan ik alleen maar met algemeenheden gooien.
  Moderator vrijdag 21 juni 2013 @ 18:30:49 #152
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_128089430
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:28 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

I knows, erg vervelend (nou ja, ik slaap er niet minder om :P) dat ik niet meer heb onthouden welke whiskies ik nu van Laproaigh al heb geproefd, nu kan ik alleen maar met algemeenheden gooien.
Bij mij heb je de quater cask en de tripple wood gehad :) ( :@ ik heb de gewone 10yo eigenlijk nog nooit gehad) ik vind van deze 2 de quater cask eigenlijk lekkerder.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  † In Memoriam † vrijdag 21 juni 2013 @ 20:23:02 #153
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_128094246
Hmm, zo ook maar eens in de whiskykast snuffelen of er nog iets leuks in zit. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_128094325
Vanavond op tafel:

Highland park 12
Dalmore 15
Millstone 100 rye
Glenfarclas 12

Goed weekend allemaal :9
  vrijdag 21 juni 2013 @ 20:25:58 #155
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_128094358
:+
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 22 juni 2013 @ 10:30:06 #156
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_128111611
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 16:08 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Weinig als turf/medicinaal je ding is, dan is het zelfs een van de populairste whiskies.
Zelf kan ik heeeeel af en toe een halve dram nog wel erg lekker vinden (weet zo niet meer welke Laphroaigs ik al wel eens geproefd heb, maar ik ga er van uit dat ze allemaal wel sterk medicinaal zijn :P), maar zelf grote hoeveelheden (lees: een fles) inslaan zou ik niet zo snel doen.
Ik ken 'm wel, dat bedoelde ik niet (ik werk bij G&G)...maar moet nog beginnen met whisky leren drinken dus die laat ik voorlopig maar staan :P
  zaterdag 22 juni 2013 @ 10:47:03 #157
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128111887
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 18:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Bij mij heb je de quater cask en de tripple wood gehad :) ( :@ ik heb de gewone 10yo eigenlijk nog nooit gehad) ik vind van deze 2 de quater cask eigenlijk lekkerder.
Idd ook een van mijn favorieten, ik koop enkel nog Islays, omdat ik daar de beste turf en het medicinale het best in terug vind.
  Redactie Frontpage zaterdag 22 juni 2013 @ 11:01:51 #158
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_128112207
Na 10 dagen overproofed white rum en appleton brown rum is het vanavond weer whiskytijd :+

Gaat nog wat worden met die jetlag van me, gister 35 uur wakker geweest, net 10u geslapen maar nog zo duf als een luiaard.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_128123551
Afzien zeker al die rum :) Paar goeie cask strength Islay's houden je ogen wel open!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zaterdag 22 juni 2013 @ 20:35:44 #160
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_128127587
Vandaag voor het eerst eens bij de Whiskykoning in Den Bosch geweest en natuurlijk wat meegenomen: een Caol Ila 2004 Saint & Peat (het is toch bijna winter 8-) ) en een Ledaig 10yo from the Isle of Mull.

Even dubben waarmee ik ga beginnen. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_128128121
quote:
99s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 20:35 schreef Cynix ® het volgende:
Vandaag voor het eerst eens bij de Whiskykoning in Den Bosch geweest en natuurlijk wat meegenomen: een Caol Ila 2004 Saint & Peat (het is toch bijna winter 8-) ) en een Ledaig 10yo from the Isle of Mull.

Even dubben waarmee ik ga beginnen. :9
Lekker, dat houdt de herfst wel even weg. Ledaig is denkelijk wat milder dan de Coal Ila, zou daar mee beginnen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zaterdag 22 juni 2013 @ 20:49:26 #162
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_128128150
Dat bedacht ik me ook en die heb ik dus inderdaad net geopend. Lekkerrr! :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  zaterdag 22 juni 2013 @ 21:51:56 #163
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128130515
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 20:59 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Zojuist Aberlour 10yo en Springbank CV gehaald, als het niks is kan het altijd nog in de cola
Vond je ze lekker? :)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  zaterdag 22 juni 2013 @ 22:40:38 #164
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_128132346
Vanavond een laga :9
heitieh
pi_128135329
Bunnahabain 1997 uit de SV unchillfiltered collection hier :9
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Redactie Frontpage zondag 23 juni 2013 @ 09:49:20 #166
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_128142109
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 23:52 schreef Karstman het volgende:
Bunnahabain 1997 uit de SV unchillfiltered collection hier :9
:Y) c_/
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  zondag 23 juni 2013 @ 12:51:17 #167
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_128145635
Ik heb hier Bunnahabain 12 maar die valt me een beetje tegen.
Rare smaakje die ik niet kan thuis brengen. Hoestdrank ofzo.
pi_128149753
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 21:51 schreef Atmosphere82 het volgende:

[..]

Vond je ze lekker? :)
Nog niet gehad, alleen even geroken en dat beviel prima maar de smaak is nog een raadsel :P

Laat het wel even weten, denk dat ik de Aberlour vanavond een kans geef.
pi_128152799
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 12:51 schreef DaCobus het volgende:
Ik heb hier Bunnahabain 12 maar die valt me een beetje tegen.
Rare smaakje die ik niet kan thuis brengen. Hoestdrank ofzo.
Jup, da's herkenbaar :) Ik zeg, geef hem wat tijd: het was een van mijn eerste flessen SM whisky en gedurende de fles begon ik hem steeds lekkerder te vinden...
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  zondag 23 juni 2013 @ 22:55:37 #170
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128173045
Ik ben vandaag naar het Omniversum in Den Haag geweest met een vriend. We zagen daar onder andere een film over de zogenaamde 'wereldoceaan'. Er waren beelden te zien van Celp die voor de kust van San Francisco groeit in de oceaan daar. Dat was leuk, ik moest direct aan die whisk(e)y denken! :) Die vriend van mij geloofde daarna niet dat deze substantie in een merk whisk(e)y wordt verwerkt... ;)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_128174703
quote:
10s.gif Op zondag 23 juni 2013 22:55 schreef Atmosphere82 het volgende:
Ik ben vandaag naar het Omniversum in Den Haag geweest met een vriend. We zagen daar onder andere een film over de zogenaamde 'wereldoceaan'. Er waren beelden te zien van Celp die voor de kust van San Francisco groeit in de oceaan daar. Dat was leuk, ik moest direct aan die whisk(e)y denken! :) Die vriend van mij geloofde daarna niet dat deze substantie in een merk whisk(e)y wordt verwerkt... ;)
Ach er zijn hele volksstammen die een worm in hun drank stoppen dus zo raar is een takkie groen nou ook weer niet.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 24 juni 2013 @ 17:50:20 #172
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128202433
Nee, dat is waar!
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  maandag 24 juni 2013 @ 19:12:28 #173
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128206273
Iemand ervaring met Celp whisky? Ik had 'm al zien staan maar heb er nog een aantal op m'n lijstje staan die ik eigenlijk liever wil
pi_128216351
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2013 19:12 schreef mrPanerai het volgende:
Iemand ervaring met Celp whisky? Ik had 'm al zien staan maar heb er nog een aantal op m'n lijstje staan die ik eigenlijk liever wil
Ja ikke.

Als eigenaar van een prachtige fles Celp (inmiddels een jaar of 6-8 open en al goed groen van kleur) kan ik je aanraden om hem vooral te proberen maar niet perse om er een aan te schaffen. Het is een heel jonge islay met alle kenmerken die daar bij horen (turf, scherp, medicinaal) met daarbij door het zeewier een goeie hap zilt. Klinkt smerig maar toch werkt het wel, hoewel niet iedereen het lekker vindt. Ook als je het lekker vindt ga je meer dan 1 glaasje per avond niet drinken en je drinkt het als laatste want na een glaasje Celp proef je helemaal niks meer :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_128217229
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:13 schreef Karstman het volgende:

[..]

Ja ikke.

Als eigenaar van een prachtige fles Celp (inmiddels een jaar of 6-8 open en al goed groen van kleur) kan ik je aanraden om hem vooral te proberen maar niet perse om er een aan te schaffen. Het is een heel jonge islay met alle kenmerken die daar bij horen (turf, scherp, medicinaal) met daarbij door het zeewier een goeie hap zilt. Klinkt smerig maar toch werkt het wel, hoewel niet iedereen het lekker vindt. Ook als je het lekker vindt ga je meer dan 1 glaasje per avond niet drinken en je drinkt het als laatste want na een glaasje Celp proef je helemaal niks meer :)
Is je whisky niet helemaal naar de klote als het al 6 jaar open staat? Normaal moet je een geopende fles wel binnen een paar maanden leeg drinken toch
pi_128217877
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:24 schreef kensei het volgende:

[..]

Is je whisky niet helemaal naar de klote als het al 6 jaar open staat? Normaal moet je een geopende fles wel binnen een paar maanden leeg drinken toch
Over zes jaar durf ik geen uitspraak te doen maar ik heb meerdere flessen die al wel een jaartje open staan en nog prima smaken.
pi_128217921
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:24 schreef kensei het volgende:

[..]

Is je whisky niet helemaal naar de klote als het al 6 jaar open staat? Normaal moet je een geopende fles wel binnen een paar maanden leeg drinken toch
Nee hoor, verschilt heel erg per fles en hoe goed ie dicht zit en hoe je hem bewaart.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † maandag 24 juni 2013 @ 22:36:33 #178
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128218104
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:24 schreef kensei het volgende:

[..]

Is je whisky niet helemaal naar de klote als het al 6 jaar open staat? Normaal moet je een geopende fles wel binnen een paar maanden leeg drinken toch
Wat Karst zegt. Goed bewaren, dus uit direct zonlicht houden, af en toe omkeren zodat de kurk (als je nog een oldskool kurk hebt) niet uitdroogt enzo.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 24 juni 2013 @ 22:46:00 #179
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_128218723
Kurk! Daar zeg je wat. Mijn flessen staan rechtop. :o
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_128218797
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:33 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Over zes jaar durf ik geen uitspraak te doen maar ik heb meerdere flessen die al wel een jaartje open staan en nog prima smaken.
Ook weinig verschil in smaak gemerkt?

Overigens is het natuurlijk wel zo dat je vollere flessen langer kan bewaren omdat er minder zuurstof in de fles zit dus minder oxidatie kan plaats vinden. Maar hoe leger de fles hoe sneller de smaak zal veranderen.

Maarja tot nu toe heeft geen enkele fles het bij mij langer dan 3 maanden uitgehouden, dus ik hoef me er ook niet echt druk over te maken :P
pi_128218839
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:46 schreef Cynix ® het volgende:
Kurk! Daar zeg je wat. Mijn flessen staan rechtop. :o
Fuck fuck fuck ja, moet ik ook nog doen.

Ty voor de reminder!
pi_128219003
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:47 schreef kensei het volgende:

[..]

Ook weinig verschil in smaak gemerkt?

Overigens is het natuurlijk wel zo dat je vollere flessen langer kan bewaren omdat er minder zuurstof in de fles zit dus minder oxidatie kan plaats vinden. Maar hoe leger de fles hoe sneller de smaak zal veranderen.

Maarja tot nu toe heeft geen enkele fles het bij mij langer dan 3 maanden uitgehouden, dus ik hoef me er ook niet echt druk over te maken :P
Eigenlijk niet, nee.

Heb jij telkens één fles over meerdere tegelijk open?
Als er bij mij vrienden langskomen drinken we meestal gewoon bier of jenever, dus de whisky drink ik allemaal zelf
pi_128219461
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:50 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Eigenlijk niet, nee.

Heb jij telkens één fles over meerdere tegelijk open?
Als er bij mij vrienden langskomen drinken we meestal gewoon bier of jenever, dus de whisky drink ik allemaal zelf
Ik heb altijd 1 wegdrink whisky (hp12) en 1 iets meer fancy whisky maximaal open staan, ik maak eigenlijk nooit een 3e fles open voordat ik een daarvan op heb. Meestal 1 keer per week whisky avondje met 1 of 2 andere whisky liefhebbers. Maar drink zelf bijna elke dag wel een dram, voor de gezondheid :P
  maandag 24 juni 2013 @ 23:00:50 #184
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128219614
quote:
99s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:46 schreef Cynix ® het volgende:
Kurk! Daar zeg je wat. Mijn flessen staan rechtop. :o
Een vriend van me zei het vorige week nog. Alweer vergeten om te doen! Vanavond moet ik dat dan echt maar eens doen! :)

quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:58 schreef kensei het volgende:

[..]

Ik heb altijd 1 wegdrink whisky (hp12) en 1 iets meer fancy whisky maximaal open staan, ik maak eigenlijk nooit een 3e fles open voordat ik een daarvan op heb. Meestal 1 keer per week whisky avondje met 1 of 2 andere whisky liefhebbers. Maar drink zelf bijna elke dag wel een dram, voor de gezondheid :P
Bekend. Ik heb maximaal drie whisk(e)ys openstaan per keer.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_128219635
Ja kijk, ik drink alleen in het weekend dus daar zit ook al een flink verschil :P
  maandag 24 juni 2013 @ 23:06:19 #186
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128219965
Ik drink eigenlijk maar twee glazen whisk(e)y per maand thuis. Hooguit, puur voor de kosten.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_128220318
Heb er 30 open staan, duurt dus wel even voordat die leeg zijn... Heb er nog maar ooit 1 gehad die na veel jaren slechter werd, de rest houdt het prima. Zou best kunnen dat er wat ontwikkeling in de smaak zit maar dat is zo minimaal dan dat ik het nog niet heb gemerkt.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 24 juni 2013 @ 23:18:28 #188
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128220640
Wow! Een vriend van mij heeft er meestal een stuk of vijftien staan...
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_128221810
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:06 schreef Atmosphere82 het volgende:
Ik drink eigenlijk maar twee glazen whisk(e)y per maand thuis. Hooguit, puur voor de kosten.
Het is maar net wat je ervoor over hebt, als je een beetje betaalbare whisky koopt hoeft het niet veel duurder te zijn dan bijvoorbeeld bier drinken. Als je 2 uurtjes werkt kan je al een fles kopen (ik als student dan :P )
pi_128221838
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 22:24 schreef kensei het volgende:

[..]

Is je whisky niet helemaal naar de klote als het al 6 jaar open staat? Normaal moet je een geopende fles wel binnen een paar maanden leeg drinken toch
Dat hangt van de whisky af (sommigen gaan al flink achteruit na een paar weken op een niveau onder 1/2 vol), maar inderdaad, na 6 jaar zal de smaak zeker veranderd zijn. Let wel, dit is ook soms ten goede :)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
pi_128221898
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:12 schreef Karstman het volgende:
Heb er 30 open staan, duurt dus wel even voordat die leeg zijn... Heb er nog maar ooit 1 gehad die na veel jaren slechter werd, de rest houdt het prima. Zou best kunnen dat er wat ontwikkeling in de smaak zit maar dat is zo minimaal dan dat ik het nog niet heb gemerkt.
Beetje overdreven imo, hoe groot is je totale collectie dan wel niet? :P
pi_128222070
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:42 schreef kensei het volgende:

[..]

Beetje overdreven imo, hoe groot is je totale collectie dan wel niet? :P
60 O-) waarvan een aantal dubbele, zie linkje in mijn sig.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_128222206
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:45 schreef Karstman het volgende:

[..]

60 O-) waarvan een aantal dubbele, zie linkje in mijn sig.
Damn, mooie collectie _O_

Hoe bewaar je ze allemaal? Speciale kast/kelder?
pi_128222466
In een kast in de kamer. De open en een deel van de dichte flessen bovenin met een half deurtje ervoor dus nooit direct zonlicht erop. De rest staat onderin de kast te wachten tot het naar boven mag verhuizen. Binnenkort ook een deel in een oude KLM trolley :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 25 juni 2013 @ 00:05:42 #195
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_128223023
quote:
2s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:53 schreef Karstman het volgende:
In een kast in de kamer. De open en een deel van de dichte flessen bovenin met een half deurtje ervoor dus nooit direct zonlicht erop. De rest staat onderin de kast te wachten tot het naar boven mag verhuizen. Binnenkort ook een deel in een oude KLM trolley :)
Closed = is nog niet aangeraakt ...

Emptied = leeg opgezopen.. weg van de lijst eigenlijk, toch?

Maar wel geinig je collextie weergave
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_128226652
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:42 schreef kensei het volgende:

[..]

Beetje overdreven imo, hoe groot is je totale collectie dan wel niet? :P
Er zijn heel veel mensen met collecties boven de 100 flessen. Daarvan zijn er ook een paar hier actief, waaronder ondergetekende. :)
pi_128227496
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 06:06 schreef totalatool het volgende:

[..]

Er zijn heel veel mensen met collecties boven de 100 flessen. Daarvan zijn er ook een paar hier actief, waaronder ondergetekende. :)
Ging om het aantal aangebroken flessen, niet totale collectie. Ik bedoel als je al 10 flessen open hebt waarom zou je dan een 11e open maken bijvoorbeeld. Tenzij je echt alles direct proeft bij de aankoop :P
pi_128228124
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 00:05 schreef chufi het volgende:

[..]

Closed = is nog niet aangeraakt ...

Emptied = leeg opgezopen.. weg van de lijst eigenlijk, toch?

Maar wel geinig je collextie weergave
Closed is inderdaad dicht maar een deel daarvan hebben we natuurlijk al wel eens ergens geproefd. Die lege zou hij eigenlijk niet weer moeten geven, even de instellingen veranderen :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 08:31 schreef kensei het volgende:

[..]

Ging om het aantal aangebroken flessen, niet totale collectie. Ik bedoel als je al 10 flessen open hebt waarom zou je dan een 11e open maken bijvoorbeeld. Tenzij je echt alles direct proeft bij de aankoop :P
Niet alles maar sommige wel, daarbij wil je wel eens wat anders ook al heb je 20 flessen open staan. En soms organiseer je eens een proeverij en dan heb je ineens weer een fles of 6 extra open staan.

Tegenwoordig gaat het niet zo hard meer qua kopen en drinken... ben aan het afvallen en hoewel er in whisky bewezen geen calorieen zitten mag ik toch niet zoveel drinken :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_128228521
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 09:11 schreef Karstman het volgende:

[..]

Closed is inderdaad dicht maar een deel daarvan hebben we natuurlijk al wel eens ergens geproefd. Die lege zou hij eigenlijk niet weer moeten geven, even de instellingen veranderen :)

Hmm instellingen veranderd en hij laat nog steeds de dichte flessen zien...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_128229310
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 08:31 schreef kensei het volgende:

[..]

Ging om het aantal aangebroken flessen, niet totale collectie. Ik bedoel als je al 10 flessen open hebt waarom zou je dan een 11e open maken bijvoorbeeld. Tenzij je echt alles direct proeft bij de aankoop :P
Ah, dan moet ik even snel tellen: ruim 20 open, onlangs wat flessen geleegd en in verband met aankomende verhuizing het openen van nieuwe flessen even uitgesteld.
Maar ik begrijp je vraag niet goed: de reden om nieuwe flessen te openen is simpelweg omdat je dan weer iets nieuws en anders in de dram-optielijst hebt als je zin hebt in een whisk(e)y.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 10:30:17 #201
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128229722
Ik heb er 6 (Uigedail, Corryvreckan, Big Peat, Peat Chimney, Laphroaig QC, Dun Breaghan) open staan en nog een Christmas Pete en Ardbog dicht staan. ...ik heb me ooit laten wijsmaken dat bewaren het beste in de koker/doos gebeurd om ze een beetje voor zonlicht te sparen. Al moet ik zeggen dat ze nooit langer dan 2/3 maanden staan.
  Redactie Frontpage dinsdag 25 juni 2013 @ 10:50:59 #202
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_128230275
Mijn gehele collectie is bijna geopend. Schat dat het zo'n 25 flessen zijn, zonder op mijn eigen link in de sig te klikken :P Ik koop om te drinken, niet om te kijken of te bewaren :9~
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_128235243
Ik lees terug net iets verontrustends! Kurk ja prima, maar leg geen flessen whisky plat om de kurk nat te houden!! Kurk is de nummer 1 factor waardoor je whisky kapot gaat. Whisky moet je staand bewaren, en nooit liggend met een natte kurk!! De lijmlaag tussen de kurk en de vaak plastic of houten dop kan gaat "werken" met de whisky

Sorry voor de uitroeptekens maar aub niet doen dus.Kurk wordt gebruikt omdat de afdichtwaarde heel goed is en zeker ook voor de sensatie van het openen van de fles. Eigenlijk is een GOEDE schroefdop eigenlijk nog het beste, dan kan je je flessen ook liggend wegleggen.

Wat betreft het bewaren:
Zolang de fles dicht zit kan deze wel 100 jaar bewaard blijven. Als de fles geopend en nog voor de helft vol is, kan deze nog een jaar of 5 bewaard blijven. Zit er minder dan de helft in de fles dan is het advies: opdrinken en niet bewaren!

Amen....

[ Bericht 1% gewijzigd door MarkHerder op 25-06-2013 13:33:55 ]
pi_128241141
Wat Mark zegt... whisk(e)y moet je rechtop bewaren!
pi_128244446
Yup alles staat in de kast. Maar de kurk moet af en toe wel wat vocht hebben anders droogt hij uit en sluit de fles niet meer goed en verdampt al je waardevolle levenswater.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_128247503
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 10:11 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ah, dan moet ik even snel tellen: ruim 20 open, onlangs wat flessen geleegd en in verband met aankomende verhuizing het openen van nieuwe flessen even uitgesteld.
Maar ik begrijp je vraag niet goed: de reden om nieuwe flessen te openen is simpelweg omdat je dan weer iets nieuws en anders in de dram-optielijst hebt als je zin hebt in een whisk(e)y.
Als je 10 flessen open hebt zit er altijd wel iets bij waar je zin in hebt toch, ik snap die drang niet om nieuwe flessen direct te openen terwijl je als zoveel open hebt staan.
pi_128249464
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:43 schreef kensei het volgende:

[..]

Als je 10 flessen open hebt zit er altijd wel iets bij waar je zin in hebt toch, ik snap die drang niet om nieuwe flessen direct te openen terwijl je als zoveel open hebt staan.
dat zou je zeggen hè. Ik zei ooit ook dat een fles of 5 in de kast meer dan voldoende was...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_128249696
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:33 schreef Karstman het volgende:

[..]

dat zou je zeggen hè. Ik zei ooit ook dat een fles of 5 in de kast meer dan voldoende was...
Is het dat op een gegeven moment niet meer dan? :o.

Ik trakteer mezelf eigenlijk elke keer als ik salaris heb weer op een nieuwe fles :').
Maar dat wil dan echt niet zeggen dat er ondertussen alweer een hele fles doorheen is gegaan. Zo groeit mijn collectie gestaag :P.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 19:47:55 #209
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_128250093
Ik heb nog een laphroaig Cairdeas Port Wood over!
Interesse?
pi_128250900
Moet dat kosten?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 25 juni 2013 @ 20:11:40 #211
206180 DaCobus
yeah, right!...
pi_128251218
100 ex verzenden.
pi_128252450
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 08:31 schreef kensei het volgende:

[..]

Ging om het aantal aangebroken flessen, niet totale collectie. Ik bedoel als je al 10 flessen open hebt waarom zou je dan een 11e open maken bijvoorbeeld. Tenzij je echt alles direct proeft bij de aankoop :P
Waarom? Omdat het mooie van whisky is, dat de verschillen zo divers zijn. Proeven doe ik per definitie met meer dan één whisky, zodat je kan vergelijken. Ik heb zo'n 75-100 flessen open staan. Ik weet... Beetje uit de hand gelopen.

Is een fles meer dan 3/4 leeg, dan wordt die meer actief gedronken...
pi_128274980
Gisteren is bij mij het aantal open flessen weer met één afgenomen: Highland Park 18 leeggedronken tijdens de laatste twee afleveringen Game of Thrones seizoen 3.
pi_128275169
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 20:36 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Waarom? Omdat het mooie van whisky is, dat de verschillen zo divers zijn. Proeven doe ik per definitie met meer dan één whisky, zodat je kan vergelijken. Ik heb zo'n 75-100 flessen open staan. Ik weet... Beetje uit de hand gelopen.

Is een fles meer dan 3/4 leeg, dan wordt die meer actief gedronken...
... Nikker wat.

Het staat je vrij om mij te adopteren.
  vrijdag 28 juni 2013 @ 16:40:32 #215
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128363874


Gisteren deel mogen uitmaken van een whisky tasting met een toch wel uitzonderlijke line-up van de schotse bottelaar Gordon & MacPhail.
- Macalan Speymalt 2003
- Braes of Glenlivet 1975
- Glen Albyn 1975
- Glenrothes 1969
- Linkwood 1969
- Imperial 1995 Cask Strenght
- Glen Elgin 1997
en als klap op de vuurpijl
- Port Ellen 1979, Rare Old

Dat zijn toch dingen die je niet zo vaak kan proeven en dan niet zozeer vanwege de prijs (al is die er zeker wel) maar meer omdat je ze echt niet meer vind.


In het quizje achteraf nog een vette "Classic Malts" plinth gewonnen, helaas past deze niet in mijn interieur en zijn het ook niet de merken die ik prefereer maar als ik er iemand een plezier mee kan doen in ruil voor een bescheiden flesje stuur ik 'm wel je kant op.



[ Bericht 0% gewijzigd door mrPanerai op 28-06-2013 20:55:18 ]
  vrijdag 28 juni 2013 @ 16:42:15 #216
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_128363914
-verkeerd-
  zaterdag 29 juni 2013 @ 23:05:00 #217
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128406635
Ik drink bijna altijd whisk(e)y terwijl ik een boek of een tijdschrift lees. Niet zozeer tijdens het televisie kijken. Wie herkent dit?
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_128411012
Ik juist meestal tijdens het serie kijken of gamen.
  zondag 30 juni 2013 @ 07:15:31 #219
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128413383
Gewoon languit in de bank voor televisie. Meestel giet ik een vijftal glaasjes van verschillende whiskys samen uit en zet die dan samen op de salontafel, beetje vergelijken met de smaak van het moment.
  † In Memoriam † zondag 30 juni 2013 @ 07:16:45 #220
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_128413385
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 01:08 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik juist meestal tijdens het serie kijken of gamen.
Hier ook. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  † In Memoriam † zondag 30 juni 2013 @ 07:47:48 #221
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128413427
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 07:15 schreef mrPanerai het volgende:
Meestel giet ik een vijftal glaasjes van verschillende whiskys samen
Hier stopte mijn hart even, maar gelukkig ging het verder.
Carpe Libertatem
pi_128413722
Ja ik blend zelf regelmatig een high-end mix van Johnny, Jack en Jim in elkaar.

Voor tips stuur mij een pm of dm
pi_128414150
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 09:09 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ja ik blend zelf regelmatig een high-end mix van Johnny, Jack en Jim in elkaar.

Voor tips stuur mij een pm of dm
:D
pi_128419986
quote:
10s.gif Op zondag 30 juni 2013 07:47 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Hier stopte mijn hart even, maar gelukkig ging het verder.
Is anders erg leuk, zelf blenden! Ik kan je de volgende (goedkope, lekkere) blends aanraden:

50% Glendronach Octarine / 50% Kilkerran WIP IV (fruit, fruit, fruiter)
50% Caol Ila 12 / 20% Laphroaig 10 / 30% Glenfarclas 12 (voor de turf-liefhebbers, met een klein zoetje van de Glenfarclas)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  † In Memoriam † zondag 30 juni 2013 @ 14:36:02 #225
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128420063
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 14:33 schreef XmattX het volgende:

[..]

Is anders erg leuk, zelf blenden! Ik kan je de volgende (goedkope, lekkere) blends aanraden:

50% Glendronach Octarine / 50% Kilkerran WIP IV (fruit, fruit, fruiter)
50% Caol Ila 12 / 20% Laphroaig 10 / 30% Glenfarclas 12 (voor de turf-liefhebbers, met een klein zoetje van de Glenfarclas)
Mwa. Als ik mijn whisky wil verpesten gooi ik het wel gewoon in de cola.
Carpe Libertatem
pi_128420081
quote:
14s.gif Op zondag 30 juni 2013 14:36 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Mwa. Als ik mijn whisky wil verpesten gooi ik het wel gewoon in de cola.
Eerst een keer proberen, dan pas keiharde _gefundeerde_ kritiek leveren graag.

Als je het al een paar keer hebt geprobeerd en het nog steeds des duivels vocht vind, even goede vrienden, maar ik betwijfel of dit het geval is :)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
pi_128421205
12 jarige malts blenden kan best lekker zijn. Ik doe welleens glenfarclas en highland park half om half, smaakt erg goed. Met wat duurdere whiskys zou ik het alleen niet doen.
  † In Memoriam † zondag 30 juni 2013 @ 15:17:27 #228
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128421363
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 14:36 schreef XmattX het volgende:

[..]

Eerst een keer proberen, dan pas keiharde _gefundeerde_ kritiek leveren graag.

Als je het al een paar keer hebt geprobeerd en het nog steeds des duivels vocht vind, even goede vrienden, maar ik betwijfel of dit het geval is :)
Ik heb een aantal keer zelf blends gemaakt, zelfs een zelf blends maken proeverij bijgewoond.

Blends maken per definitie de smaak en geur vlak of in ieder geval vlakker. Als ik een vlakke smaak wil hebben dan koop ik wel gewoon een blend, gemaakt door mensen met meer verstand van geur & smaak dan ik en kan ik de singles overhouden om fijn van te genieten met allemaal hun eigen unieke smaak.
Carpe Libertatem
pi_128422607
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 15:17 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik heb een aantal keer zelf blends gemaakt, zelfs een zelf blends maken proeverij bijgewoond.

Blends maken per definitie de smaak en geur vlak of in ieder geval vlakker. Als ik een vlakke smaak wil hebben dan koop ik wel gewoon een blend, gemaakt door mensen met meer verstand van geur & smaak dan ik en kan ik de singles overhouden om fijn van te genieten met allemaal hun eigen unieke smaak.
Ok, anders dan je ongefundeerde uitlating deed vermoeden heb je dus wel ervaring, mijn excuses.

Overigens hangt dat vlakker worden maar helemaal af van je punt van origine. Als ik begin met een subtiele Speysider en daar iets meer uitgesprokens bij gooit wordt die Speysider zeker niet vlakker.

Ik ben zelf naarmate ik meer heb geproefd steeds meer in de richting van 'complexe' malts gegaan qua smaak (oftewel, een malt waarin je veel lagen kan ontdekken, liefst nog met ontwikkeling in de tijd, en niet noodzakelijk met een uitgesproken profiel in één richting). Blenden is voor mij een uitstekende manier om nieuwe complexe malts te creëren met verrassende karakters uit malts die op zichzelf wat vlak zijn. En daarnaast leer je veel over de verschillende smaakprofielen door ze te combineren en te kijken wat er verdwijnt en wat overblijft. (Probeer maar eens een letterlijk 1 of 2 druppels laphroaig bij een willekeurige licht-gesherriede of bourbon-gelagerde malt te gooien, je proeft onmiddelijk verschil).

Dit wil niet zeggen dat ik een sherrybom of turfmonster op zijn tijd niet kan waarderen natuurlijk ;)
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  zondag 30 juni 2013 @ 18:04:09 #230
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128427299
Blenders zoals bv. Wemyss, Douglass Laing en zelfs Johnny Walker doen er jaren over om een beetje een fatsoenlijke blend op de markt te brengen die complexiteit in smaak tonen. Uiteraard kan je verschillende malts bijeen kieperen en nog een drinkbaar resultaat overhouden, doch ga je verschillen smaken en geuren neutraliseren of verdringen en geen goeie whisky meer overhouden, als je dat toch denkt dan raad ik je aan eens een proeverij met kenners te doen die je ook uitleggen wat je nu eigenlijk moet proeven als je een goeie whisky drinkt.

Over het mixen van blends wil ik zelfs niets zeggen.
pi_128427999
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:04 schreef mrPanerai het volgende:
Blenders zoals bv. Wemyss, Douglass Laing en zelfs Johnny Walker doen er jaren over om een beetje een fatsoenlijke blend op de markt te brengen die complexiteit in smaak tonen. Uiteraard kan je verschillende malts bijeen kieperen en nog een drinkbaar resultaat overhouden, doch ga je verschillen smaken en geuren neutraliseren of verdringen en geen goeie whisky meer overhouden, als je dat toch denkt dan raad ik je aan eens een proeverij met kenners te doen die je ook uitleggen wat je nu eigenlijk moet proeven als je een goeie whisky drinkt.

Over het mixen van blends wil ik zelfs niets zeggen.
Kan het nog neerbuigender?

Een klein beetje ruimte overlaten voor mensen die een andere mening zijn toegedaan, daar worden we allemaal beter van. Jij mag jou mening hebben, mag ik dan ook die van mij?

En for the record: ik beschouw mijzelf als een kenner (als jij mij unilateraal mag bestempelen tot niet-kenner, mag ik toch zeker ook het tegenovergestelde? :)). Misschien moet je maar eens een proeverij doen met mij waarin ik je uitleg dat het zelf blenden van whisky geen gedoemde maar juist een erg leuke bezigheid is waarbij je niet alleen een lekkere (of smerige, en dat is dan ook weer interessant) blend overhoud maar ook nog eens smaken ontdekt in de component-malts die je normaal niet of nauwelijks kan detecteren.

[ Bericht 5% gewijzigd door XmattX op 30-06-2013 18:43:53 ]
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  zondag 30 juni 2013 @ 20:21:27 #232
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_128431342
Hier nog een whiskey liefhebber, maar nog geen echte kenner. Ben nog een beetje zoekende naar mijn smaak, maar het is een mooie zoektocht ;)

Mijn favoriet is op dit moment waarschijnlijk toch wel een Dalwhinnie 15 jaar, al drink ik op niet bijzondere momenten vaak een wat simpelere Black Label of een bourbon als Four Roses.

Gisteren een mooi proeverijtje gehouden met 3 vrienden, allemaal een flesje meenemen en genieten maar.



Van de flesjes op de foto vond ik de Bowmore het lekkers.

:9

[ Bericht 3% gewijzigd door leolinedance op 30-06-2013 20:39:22 ]
  † In Memoriam † zondag 30 juni 2013 @ 22:46:15 #233
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128438791
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:21 schreef leolinedance het volgende:
Gisteren een mooi proeverijtje gehouden met 3 vrienden, allemaal een flesje meenemen en genieten maar.
Probeer voor een volgende keer proefglaasjes te regelen (kan je bij elke slijter kopen).

Als je een nosing/tasting wil houden zijn tumblers vrij waardeloos.
Carpe Libertatem
  zondag 30 juni 2013 @ 23:26:08 #234
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_128440966
quote:
3s.gif Op zondag 30 juni 2013 22:46 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Probeer voor een volgende keer proefglaasjes te regelen (kan je bij elke slijter kopen).

Als je een nosing/tasting wil houden zijn tumblers vrij waardeloos.
Goede tip ja. Nu moet ik wel zeggen dat we wel een paar aardige glaajes gedronken hebben, zeg maar een stuk of 6 van deze hoeveelheden of misschien net iets minder:

Ik liep aardig scheef naar huis in ieder geval 's nachts B-)

Ik ga zelf een set van deze glazen kopen:



[ Bericht 13% gewijzigd door leolinedance op 30-06-2013 23:34:25 ]
  † In Memoriam † zondag 30 juni 2013 @ 23:32:03 #235
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128441259
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:26 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ik ga zelf een set van deze glazen kopen:

[ afbeelding ]
Ik heb zelf liever die met een pootje, maar dat maakt voor de geur niets uit. Vind het gewoon lekkerder vasthouden en je komt niet met je gore kaasvingers aan het glas. :D

De meeste whiskydrinkers die ik ken gaan voor het Glencairnglas overigens.

Ik ga denk wel nog een keer The Neat Glass bestellen.
Carpe Libertatem
  maandag 1 juli 2013 @ 04:24:00 #236
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128448225
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 20:21 schreef leolinedance het volgende:
Hier nog een whiskey liefhebber, maar nog geen echte kenner. Ben nog een beetje zoekende naar mijn smaak, maar het is een mooie zoektocht ;)

...

Gisteren een mooi proeverijtje gehouden met 3 vrienden, allemaal een flesje meenemen en genieten maar.


Je kan het een stuk interessanter maken door elkeen z'n eigen whisky te laten voorstellen en er een kwartiertje over te laten praten. Dat vergt wel een inspanning van elk lid maar je steekt heel wat op en gaat het nog meer waarderen (en is nog goed voor je presentatieskills)
pi_128455321
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:32 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik ga denk wel nog een keer The Neat Glass bestellen.
Ik heb 2 Bowmore glazen die ongeveer die vorm hebben, dat drinkt inderdaad geweldig. Voor proeven vind ik ze minder geschikt en heb ik ook liever een Glencairn of iets vergelijkbaars, met of zonder voetje.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_128458447
Worstel nog steeds met mijn Cardhu glas. Dat drinkt voor geen meter.

  maandag 1 juli 2013 @ 14:15:37 #239
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128458932
ik snap ook niet dat wanneer er glazen worden bijgegeven het bijna altijd tumblers zijn, zal wel wat met de prijs en transportkosten te maken hebben gok ik zo.
pi_128459279
quote:
7s.gif Op zondag 30 juni 2013 23:32 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik ga denk wel nog een keer The Neat Glass bestellen.
Duur glaasje.
  † In Memoriam † maandag 1 juli 2013 @ 14:28:17 #241
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_128459446
En niet eens praktisch ook. Als je érgens met je 'gore kaasvingers' aan zit, is het wel aan zoiets. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_128459495
Gebruik normaal gewoon een glencairn of een tumbler, kan er eigenlijk niet mee zitten.
pi_128459694
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 14:29 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Gebruik normaal gewoon een glencairn of een tumbler, kan er eigenlijk niet mee zitten.
Precies.
Jack Daniel's uit een tumbler en een echt goeie single malt uit een glencairn glaaske.
  † In Memoriam † maandag 1 juli 2013 @ 14:36:59 #244
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128459760
quote:
99s.gif Op maandag 1 juli 2013 14:28 schreef Cynix ® het volgende:
En niet eens praktisch ook. Als je érgens met je 'gore kaasvingers' aan zit, is het wel aan zoiets. :)
Dat is wel waar. :{
Carpe Libertatem
  Redactie Frontpage maandag 1 juli 2013 @ 15:15:46 #245
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_128461437
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:04 schreef mrPanerai het volgende:
Blenders zoals bv. Wemyss, Douglass Laing en zelfs Johnny Walker doen er jaren over om een beetje een fatsoenlijke blend op de markt te brengen die complexiteit in smaak tonen. Uiteraard kan je verschillende malts bijeen kieperen en nog een drinkbaar resultaat overhouden, doch ga je verschillen smaken en geuren neutraliseren of verdringen en geen goeie whisky meer overhouden, als je dat toch denkt dan raad ik je aan eens een proeverij met kenners te doen die je ook uitleggen wat je nu eigenlijk moet proeven als je een goeie whisky drinkt.

Over het mixen van blends wil ik zelfs niets zeggen.
Waarom moet je doen wat anderen doen? Iedereen heeft een andere smaak(perceptie), niets is dan ook goed/fout in mijn ogen. Ook al gooi je ijs bij je whisky, je doet het maar lekker. Ik doe ook wat ik lekker vind, en daarbij hoort in mijn geval ook af en toe wat experimenteren - zo ook bijvoorbeeld whisky gebak maken of whisky met chocolade combineren. Een ander vind dat geen zak aan. Geen probleem, die doet gewoon zijn/haar ding.

Dat belerende komt me de strot uit.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_128461670
Ik heb die standaart glencairn glazen gekocht:



Maar die dingen zijn echt onhandig om bij de voet op te pakken, misschien toch maar de versie met zo'n lange voet er nog bij kopen ;(
pi_128462784
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 15:22 schreef kensei het volgende:
Ik heb die standaart glencairn glazen gekocht:

[ afbeelding ]

Maar die dingen zijn echt onhandig om bij de voet op te pakken, misschien toch maar de versie met zo'n lange voet er nog bij kopen ;(
Oh vind je? Ik vind het een fijn glaasje!
Mooier ook dan die met zo'n lang voetje.
pi_128463075
quote:
7s.gif Op maandag 1 juli 2013 15:48 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Oh vind je? Ik vind het een fijn glaasje!
Mooier ook dan die met zo'n lang voetje.
Misschien heb ik te grote handen ofzo, die andere vind ik ook minder maar lijken me wel comfortabeler :P
pi_128463613
Ik pak ze inderdaad altijd zo krampachtig bij het voetje beet
pi_128468594
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:09 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik pak ze inderdaad altijd zo krampachtig bij het voetje beet
Eigenlijk wil ik zo'n beker:



Maar waar vind je die in nederland..
pi_128468863
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:19 schreef kensei het volgende:

[..]

Eigenlijk wil ik zo'n beker:

[ afbeelding ]

Maar waar vind je die in nederland..
Niet voor nosing geschikt alle aroma verdwijnt te snel.

Soms gebruik ik een cognacglas vanwege de vorm zijn die ook goed om het geurpallet in je op te nemen.

[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  maandag 1 juli 2013 @ 18:46:56 #252
103111 Its-Jojo-4you
gone fishin'
pi_128469576
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:19 schreef kensei het volgende:

[..]

Eigenlijk wil ik zo'n beker:

[ afbeelding ]

Maar waar vind je die in nederland..
in je katholieke kerk.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_128471205
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:19 schreef kensei het volgende:

[..]

Eigenlijk wil ik zo'n beker:

[ afbeelding ]

Maar waar vind je die in nederland..
Beetje katholieke kerk moet je kunnen helpen. Al denk ik dat dit meer voor wijn is bedoeld...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_128471728
quote:
2s.gif Op maandag 1 juli 2013 19:31 schreef Karstman het volgende:

[..]

Beetje katholieke kerk moet je kunnen helpen. Al denk ik dat dit meer voor wijn is bedoeld...
Ik ging er eigenlijk direct vanuit dat het hier een grappenmaker betreft.
Maar toch niet dan?
  maandag 1 juli 2013 @ 19:45:27 #255
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128471822
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 18:19 schreef kensei het volgende:

[..]

Eigenlijk wil ik zo'n beker:

[ afbeelding ]

Maar waar vind je die in nederland..
Erg mooi zeg!!! _O_ :o _O_

Leuke tips trouwens hier over het zelf blenden van whisk(e)ys!!! ^O^
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_128472462
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 15:15 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Waarom moet je doen wat anderen doen? Iedereen heeft een andere smaak(perceptie), niets is dan ook goed/fout in mijn ogen. Ook al gooi je ijs bij je whisky, je doet het maar lekker. Ik doe ook wat ik lekker vind, en daarbij hoort in mijn geval ook af en toe wat experimenteren - zo ook bijvoorbeeld whisky gebak maken of whisky met chocolade combineren. Een ander vind dat geen zak aan. Geen probleem, die doet gewoon zijn/haar ding.

Dat belerende komt me de strot uit.
amen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_128484195
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 15:15 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Waarom moet je doen wat anderen doen? Iedereen heeft een andere smaak(perceptie), niets is dan ook goed/fout in mijn ogen. Ook al gooi je ijs bij je whisky, je doet het maar lekker. Ik doe ook wat ik lekker vind, en daarbij hoort in mijn geval ook af en toe wat experimenteren - zo ook bijvoorbeeld whisky gebak maken of whisky met chocolade combineren. Een ander vind dat geen zak aan. Geen probleem, die doet gewoon zijn/haar ding.

Dat belerende komt me de strot uit.
Ik had deze post even gemist, maar had het niet beter kunnen verwoorden.

Amen. (ook in het kader van bovenstaande kelken-discussie ;))

Zo zie je maar, je moeder weet het altijd beter.
DrankVinder - Whisky en Rum Prijsvergelijker
Nerd, Fotograaf, Bassist, Whiskyfan
  † In Memoriam † dinsdag 2 juli 2013 @ 00:24:12 #258
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128485883
Dat doet mij denken aan een whisky 'instructieboekje' wat ik en Karstman ooit onder ogen hebben gekregen. Kan even de foto's niet vinden die ik er toen van gemaakt heb.

Maar het kwam er op neer dat je zelf wel even bepaalt hoeveel ijsblokjes je in je whisky doet.
Carpe Libertatem
pi_128506833
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 00:24 schreef Boze_Appel het volgende:
Dat doet mij denken aan een whisky 'instructieboekje' wat ik en Karstman ooit onder ogen hebben gekregen. Kan even de foto's niet vinden die ik er toen van gemaakt heb.

Maar het kwam er op neer dat je zelf wel even bepaalt hoeveel ijsblokjes je in je whisky doet.
Ja maar nee ;)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_128530889
Gister een paar samples binnen gekregen van whiskysamples.eu (prima service overigens, via Paypal betalen en binnen 5 dagen in huis (inc. weekend) vanuit belgie) waaronder 3 uit mijn geboortejaar Glen Grant 36 jaar TWA, Coal Ila 26yo SV, Glen Elgin 24yo LJ. Eens kijken welke van de 3 ik op mijn verjaardag zaterdag ga nuttigen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 3 juli 2013 @ 11:18:21 #261
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_128530974
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juli 2013 11:16 schreef Karstman het volgende:
Gister een paar samples binnen gekregen van whiskysamples.eu (prima service overigens, via Paypal betalen en binnen 5 dagen in huis (inc. weekend) vanuit belgie) waaronder 3 uit mijn geboortejaar Glen Grant 36 jaar TWA, Coal Ila 26yo SV, Glen Elgin 24yo LJ. Eens kijken welke van de 3 ik op mijn verjaardag zaterdag ga nuttigen.
Ik vind het daar zo ontzettend duur.
Dit, dus.
pi_128537312
Tja is wel waar denk ik. Maar de samples die ik nu binnen heb zijn van flessen die zelf al heel duur zijn, als je ze nog kan vinden. En ja dan zijn de samples ook duur en voor iets speciaals zoals uit mijn geboortejaar moet je soms wat meer betalen dat heb ik er dan wel voor over, ga ik ook niet voor elke willekeurige fles doen :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † woensdag 3 juli 2013 @ 15:36:32 #263
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128541698
Carpe Libertatem
pi_128541858
Ik dacht zo'n whisky plint is eigenlijk wel heel erg tof:



Blijkt dat kreng 200 euro te kosten _O-
  † In Memoriam † woensdag 3 juli 2013 @ 15:40:12 #265
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_128541888
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:39 schreef kensei het volgende:
Ik dacht zo'n whisky plint is eigenlijk wel heel erg tof:

[ afbeelding ]

Blijkt dat kreng 200 euro te kosten _O-
Dat is inclusief de zes flessen neem ik aan?
Carpe Libertatem
pi_128541919
quote:
5s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:40 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dat is inclusief de zes flessen neem ik aan?
Nee zonder :')
pi_128541960
Tering, als je een beetje handig bent maak je zelf zoiets voor een paar tientjes :')
pi_128551057
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:41 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Tering, als je een beetje handig bent maak je zelf zoiets voor een paar tientjes :')
Dat glas zo snijden en die tekst zo graveren? Dat gaat je nooit zo netjes lukken :P
pi_128554072
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 19:21 schreef kensei het volgende:

[..]

Dat glas zo snijden en die tekst zo graveren? Dat gaat je nooit zo netjes lukken :P
Glassnijden laat je natuurlijk doen, qua gravering kun je vast in de buurt wel voor een paar tientjes wat plaatjes laten graveren, ziet er nog netter uit ook. Hout enzo is gewoon zelf te doen.
  woensdag 3 juli 2013 @ 21:04:19 #270
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_128555325
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 15:39 schreef kensei het volgende:
Ik dacht zo'n whisky plint is eigenlijk wel heel erg tof:

[ afbeelding ]

Blijkt dat kreng 200 euro te kosten _O-
Ik heb er nog een nieuwe liggen, niet zo fancy met dat glas maar wel uit mooi zwart gelakt hout met geborsteld aluminium. Voor 45¤ incl verzenden (prijs van een flesje) mag ie weg

pi_128637566
Vandaag m'n whiskykast even uitgestoft en ja dan staat ineens je tafel vol :)


Nu weer netjes in de kast



En de rest van de voorraad (en andere drank) onderin :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 5 juli 2013 @ 22:08:12 #272
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_128638653
Das een hele selectie... Paar jaren terug had ik ook iets van 20 flessen staan... Nu nog slechts 5
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 7 juli 2013 @ 22:44:54 #273
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128703054
Het feit dat whisk(e)y bestaat is voor mij HET bewijs van het bestaan van een God! ^O^ Een vriend deelt die opvatting ook! _O_
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_128714907
quote:
10s.gif Op zondag 7 juli 2013 22:44 schreef Atmosphere82 het volgende:
Het feit dat whisk(e)y bestaat is voor mij HET bewijs van het bestaan van een God! ^O^ Een vriend deelt die opvatting ook! _O_
Dus jij gelooft ook letterlijk dat de engelen hun deel nemen?
  Redactie Frontpage maandag 8 juli 2013 @ 11:51:11 #275
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_128715575
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 11:33 schreef totalatool het volgende:

[..]

Dus jij gelooft ook letterlijk dat de engelen hun deel nemen?
Vast, want als het geen engelen waren dan namen ze geen deel, maar het hele vat. :o
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 8 juli 2013 @ 21:47:05 #276
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128736224
Haha inderdaad! ^O^ Scherp JeMoeder! _O-
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  donderdag 11 juli 2013 @ 15:18:44 #277
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_128836693
Wegens niet bekende redenen was deze topic reeks uit mijn AT verdwenen.
Vond het al zo rustig vanuit deze hoek... :P
  donderdag 11 juli 2013 @ 16:43:31 #278
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128839796
Hehe!

Is er hier iemand die mij een goede Nederlandse whiskey kan aanraden? En zo ja, waar koop ik die?
Ik ben daar benieuwd naar, het is weer eens wat anders denk ik. :)
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  donderdag 11 juli 2013 @ 16:49:55 #279
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_128840017
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 16:43 schreef Atmosphere82 het volgende:
Hehe!

Is er hier iemand die mij een goede Nederlandse whiskey kan aanraden? En zo ja, waar koop ik die?
Ik ben daar benieuwd naar, het is weer eens wat anders denk ik. :)
Tijd terug heb ik een aantal Millstones (van Zuidam) geproefd. Persoonlijke favoriet van het rijtje was toen de 8yo French Oak. Maar de varianten ontliepen elkaar niet zo heel veel imho.

Deze dus: http://www.drankgigant.nl(...)year-french-oak.html
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  donderdag 11 juli 2013 @ 17:08:15 #280
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_128840793
Bedankt MPG, prijzig maar zeer zeker interessant! ^O^
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  donderdag 11 juli 2013 @ 18:21:16 #281
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_128842616
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 16:43 schreef Atmosphere82 het volgende:
Hehe!

Is er hier iemand die mij een goede Nederlandse whiskey kan aanraden? En zo ja, waar koop ik die?
Ik ben daar benieuwd naar, het is weer eens wat anders denk ik. :)
Millstone Rye 100, verkrijgbaar bij de betere slijter...
  donderdag 11 juli 2013 @ 19:22:50 #282
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_128844467
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 18:21 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Millstone Rye 100, verkrijgbaar bij de betere slijter...
of bij : http://www.drankgigant.nl/sterke-drank/whisky/millstone-100.html
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_128846091
Millstone Rye 100 is gruwelijk, een van mijn favoriete whisky's _O_

Hij is maar 40 euro bij drankdozijn trouwens
  donderdag 11 juli 2013 @ 20:19:06 #284
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_128846425
Ik support liever m'n eigen bankrekening :P
  donderdag 11 juli 2013 @ 20:29:55 #286
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_128846556
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 20:26 schreef kensei het volgende:
Ik support liever m'n eigen bankrekening :P
Prima, maar straks niet zeuren als een bepaalde botteling niet meer verkrijgbaar is, omdat die niet door de drankgiganten e.d. verkocht kunnen worden...
pi_128846817
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 20:29 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Prima, maar straks niet zeuren als een bepaalde botteling niet meer verkrijgbaar is, omdat die niet door de drankgiganten e.d. verkocht kunnen worden...
Wel nobel van je om je locals te supporten, maar marktwerking kan je toch niet tegenhouden..

En voor arme studenten als mij maakt drankdozijn het verschil tussen moneysink & betaalbare hobby :P
pi_128846879
Maar da's het ook. Voor het verschil dat ik op jaarbasis bij Drankgigant bespaar kan ik makkelijk nog drie a vier whiskeys halen.

Neemt niet weg dat ik als ik snel iets wil hebben, gewoon naar de lokale slijter ga, maar als het tijd heeft is het gewoon te duur. Een verschil van dertig of veertig euro kan ik niet uit sympathie wegwuiven.
pi_128846902
Qask strength Caol Ila en Quarter cask laphroaig binnen. *O*
  donderdag 11 juli 2013 @ 20:44:17 #290
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_128847139
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 20:37 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Maar da's het ook. Voor het verschil dat ik op jaarbasis bij Drankgigant bespaar kan ik makkelijk nog drie a vier whiskeys halen.

Neemt niet weg dat ik als ik snel iets wil hebben, gewoon naar de lokale slijter ga, maar als het tijd heeft is het gewoon te duur. Een verschil van dertig of veertig euro kan ik niet uit sympathie wegwuiven.
Dan neem ik die taak om de lokale slijter in stand te houden wel op me. w/
De meeste whiskies die ik aanschaf hebben die grootgrutters toch niet...
pi_128848037
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 20:16 schreef kensei het volgende:
Millstone Rye 100 is gruwelijk, een van mijn favoriete whisky's _O_

Hij is maar 40 euro bij drankdozijn trouwens
Ik heb nog nooit een rye whisky gehad!
Is dat heel erg?
  † In Memoriam † donderdag 11 juli 2013 @ 21:12:19 #292
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_128848351
Ik ook niet, maar ik mis dus iets? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  donderdag 11 juli 2013 @ 21:14:09 #293
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_128848429
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 20:19 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik boycot de drankgigant.
Support your locals!
Waar zit ie dan?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  donderdag 11 juli 2013 @ 21:17:15 #294
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_128848560
Rye whisky is niet alledaags in Europa.
In de USA is rye whiskey meer gangbaar en naar mijn mening smakelijker dan corn whiskey. Zuidam heeft met hun rye whisky een prima product op de markt gezet...
  donderdag 11 juli 2013 @ 21:19:01 #295
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_128848637
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:14 schreef chufi het volgende:

[..]

Waar zit ie dan?
Zie de OP en daarnaast shop ik in Haarlem (Melgers en Liquid Gold) en andere plaatsen waar een goede whiskyshop zit...
pi_128848748
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:17 schreef MadMaster het volgende:
Rye whisky is niet alledaags in Europa.
In de USA is rye whiskey meer gangbaar en naar mijn mening smakelijker dan corn whiskey. Zuidam heeft met hun rye whisky een prima product op de markt gezet...
Wat moet ik me er bij voorstellen qua smaak t.o.v. een whiskey/bourbon? Aangezien het meer een Amerikaanse whiskey is als ik het goed begrijp...
  † In Memoriam † donderdag 11 juli 2013 @ 21:22:16 #297
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_128848787
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 20:19 schreef MadMaster het volgende:
Ik boycot de drankgigant.
Support your locals!
Ik ben het wel een beetje met je eens. Al bestel ik zo nu en dan een doosje bij Drankdozijn, ik snuffel de andere keer liever bij de Whiskykoning in Den Bosch of de Wijn- en Whiskyschuur in Friesland. En dat laatste vooral voor de 'apartere' flesjes. En die mogen zelfs iets meer kosten. :)
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  donderdag 11 juli 2013 @ 21:29:26 #298
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_128849133
quote:
7s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:21 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Wat moet ik me er bij voorstellen qua smaak t.o.v. een whiskey/bourbon? Aangezien het meer een Amerikaanse whiskey is als ik het goed begrijp...
Nee. Het is niet zo zeer Amerikaanse whiskey.
Het is wat zoeter dan de meeste malt whiskies, maar niet zo zoet als bourbons.

Hier is een goede recensie te lezen: http://maltfascination.co(...)0-months-old-zuidam/
pi_128849699
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:29 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Nee. Het is niet zo zeer Amerikaanse whiskey.
Het is wat zoeter dan de meeste malt whiskies, maar niet zo zoet als bourbons.

Hier is een goede recensie te lezen: http://maltfascination.co(...)0-months-old-zuidam/
Cool. Thanks.
pi_128850096
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 16:43 schreef Atmosphere82 het volgende:
Hehe!

Is er hier iemand die mij een goede Nederlandse whiskey kan aanraden? En zo ja, waar koop ik die?
Ik ben daar benieuwd naar, het is weer eens wat anders denk ik. :)
Millstone 100 Rye is inderdaad de beste Nederlandse Wizz, mijn inziens.
  Redactie Frontpage donderdag 11 juli 2013 @ 21:48:58 #301
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_128850103
quote:
99s.gif Op donderdag 11 juli 2013 21:22 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Ik ben het wel een beetje met je eens. Al bestel ik zo nu en dan een doosje bij Drankdozijn, ik snuffel de andere keer liever bij de Whiskykoning in Den Bosch of de Wijn- en Whiskyschuur in Friesland. En dat laatste vooral voor de 'apartere' flesjes. En die mogen zelfs iets meer kosten. :)
Ik ga altijd naar de Druiventuin (whiskysite.nl) voor IB flessen. Zeeën van keuze en mensen die weten waarover ze praten. Geef ze een smaakprofiel waarbinnen je whisky moet passen en ze komen met een aantal opties in verschillende prijssegmenten. Ik heb me daar nog nooit bekocht gevoeld!
Ta mère
El Coño
ウイスキー
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')