abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_126876399
Hoi medeklussers.

Ik heb een vraagje voor de ervaren bouwer.

Ik ga zelf een plat dak maken op mijn loods die vastzit aan mijn huis.
Klein verhaal zeer kort..
"Normaal" rijtjes huis omgebouwd tot drive inn woning en het achterste stuk is bij mij geen tuin, maar een loods van 245m2 en wil van 135m2 een plat dak maken.
Nu zit er nog een klein puntje van golfplaten op en vroeg me af waar ik rekening moet mee gaan houden.

Nou snap ik natuurlijk wel dat ik een draagkrachtberekening erop los moet laten en flink veel balken moet gaan steken maar vind geen balken van kopmaat 60x230x7000 of 8 meter.

En voor degene die meteen roept dat ik deskundige erbij moet gaan halen... nee

Heb dit huis eigenhandig opgebouwd en de rest van de daken, elektra, ketels, en stuc-werk heb ik zelf gedaan en wil bovenstaande zelf doen.

Ik ben op zoek naar een bouwer die zijn eigen visie erop heeft.

Als de foto zichtbaar is.. onderliggende afstand van de constructie is 3m h.o.h.en er komt een pvc dakbedekking op..

Groeten Merijn



[ Bericht 5% gewijzigd door Vonkenboer op 22-05-2013 21:18:29 (Plaatje werkend gemaakt. :)) ]
permanente verbouwing!!!
pi_126877098
Thanx vonkenboer.. snap nooit iets van die upload dinges..
permanente verbouwing!!!
pi_126877318
Waarom moet het dak plat? Heb je zo'n mooi schuin dak..

Nou ja, ik zal de overspanning dan als vakwerk uitrusten. Heb je een maximale hoogte van je draagconstructie in gedachten?
  Moderator woensdag 22 mei 2013 @ 21:29:48 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_126877662
Misschien dat je wat hebt aan de inhoud van deze pdf www.houtinfo.nl/pdf/Houtwijzer_Naaldhout_03.pdf

Daar vind je naast veel informatie over hout ook een berekeningstabel voor houtdiktes.

En verder zul je eens kunnen gaan googlen op de zoekterm "Balkenschuif" om te kunnen achterhalen wat voor afmeting jou balken moeten hebben bij die overspanning.
pi_126884198
Hartelijk dank voor de reacties..skrn. ik vind het ook wel een mooie helling hebben maar als mijn dakterras ineens 135m2 meer leefruimte oplevert en me het idee van tuin gaat geven.. ben ik heeeeelll blij..de hoogte ga ik nog ff meten.. komt namelijk ook vloerverwarming in met smeervloer en weet nog niet hoeveel die gaat zijn..
In wat voor context bedoel je "vakwerk"?

Thanx voor de pdf.. ik ga hem ff binnenhalen met de computer.. ik gaat ook even googlen op balkenschuif.. ikke maar googlen op plat dak en dan vind je niet zoveel..

Groeten Merijn
permanente verbouwing!!!
pi_126890914
Volgens dat PDFje moet je voor vloerbalken (je wilt er op kunnen lopen etc begrijp ik) die een overspanning van 6 meter halen al een kopmaat hebben van 70x245mm, met hoh afstand van 30cm en kwaliteit C24.
pi_126893792
h.o.h. 30 cm...... dat zijn veel balken! er zit bekant 16 centimeter tussenruimte tussen de blaken dan (niet gerekend met doorbuiging die je gaat krijgen die in de tabel niet gerekend wordt). Daarbij: ik lees ergens terras? dan is deze tabel niet bruikbaar (want er is gerekend met een variabele van 1,75 kN/m^2 in de voorbeeld tabel, en voor een terras zit je aan 2,5 kN/m^2)

Ik zou naar gelamineerde liggers gaan kijken want nu ga je je een breuk betalen aan hout
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_126922069
Is staal geen optie?

Worden trouwens nog serieuze I-balken met een overspanning van 8m.
  donderdag 23 mei 2013 @ 21:25:18 #9
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_126922696
quote:
2s.gif Op donderdag 23 mei 2013 21:16 schreef skrn het volgende:
Is staal geen optie?

Worden trouwens nog serieuze I-balken met een overspanning van 8m.
daarom zit er nu al een vakwerkligger van hout in.


Deze vakwerkliggers kan je uitbreiden voor een plat dak, of vervangen door een raatligger van staal

[ Bericht 10% gewijzigd door lipje op 24-05-2013 07:20:44 ]
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_126980887
Dat word inderdaad een berg geld aan hout.. dacht dat de underlayment al een hoop ging kosten.. maar als ik kijk naar staal en gelamineerde balken.. is het daadwerkelijke dak nog maar goedkoop. Ik denk dat ik al ruimtes moet gaan indelen om muren te plaatsen om zo gewicht te kunnen opvangen.de vakwerkliggers heb ik me in verdiept. Google doet een hoop helder maken behalve de daadwerkelijke vorm. Bedoel je vakwerkliggers horizontaal zodat mijn dak wat hoger word. Ruimte omhoog heb ik wel. Het terras vanuit boven samen met het dak dat ik dus plat wil hebben.


Het terras word dus een heel stuk groter en kan her en der een stukje tuin ervan maken. Schutting met klimop en een klein plantenbakje.
Verder ga ik nog hwa's plaatsen van 110 om gewicht van regen te vermijden. Er komen op dit dak 5 hwa's waarvan ik er 1 ga aansluiten op een nog te plaatsen tank die ik weer ga gebruiken voor mijn wc's.

Iemand nog tips waar ik op moet letten met het indelen van de ruimtes?

En nogmaals bedankt voor de reacties.
permanente verbouwing!!!
  zaterdag 25 mei 2013 @ 12:41:44 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_126981705
Die platen lijken trouwens verdacht veel op asbest dakplaten...
So we just called him Fred
pi_126983737
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 10:17 schreef Ordos20 het volgende:
en voor een terras zit je aan 2,5 kN/m^2)
En dan komen er nog 'tuin' lasten en 'plantenbak punt-lasten' bij.

Ik zou toch kiezen om die 135m2 platdak te voorzien van een gehele stalen constructie, zowel kolommen als liggers. Tenzij je inderdaad de liggers op goede draagmuren kan opleggen. Dan heb je de kolommen niet nodig.

@TS: ondanks dat je zelf een boel werk wilt doen, kan je de berekening zelf natuurlijk wel door een externe partij laten uitvoeren, dat kost wat geld, maar ik denk dat dat wel opweegt tegen een eventueel risico dat je de constructie zelf te licht uitvoert.
pi_126984521
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 13:42 schreef _Arthur het volgende:

[..]

En dan komen er nog 'tuin' lasten en 'plantenbak punt-lasten' bij.

Ik zou toch kiezen om die 135m2 platdak te voorzien van een gehele stalen constructie, zowel kolommen als liggers. Tenzij je inderdaad de liggers op goede draagmuren kan opleggen. Dan heb je de kolommen niet nodig.

@TS: ondanks dat je zelf een boel werk wilt doen, kan je de berekening zelf natuurlijk wel door een externe partij laten uitvoeren, dat kost wat geld, maar ik denk dat dat wel opweegt tegen een eventueel risico dat je de constructie zelf te licht uitvoert.
Dure plantenbakken en daktuin waren niet eerder genoemd. Maar inderdaad, dit laten rekenen (zo heb ik voor iemand zijn verdiepingsvloer en dakspanten doorgerekend want meneer wilde het veel te licht uit voeren). Kun je gelijk de fundering door laten rekenen want die krijgt ook weer met voor de kiezen door een verplicht zwaardere constructie. En als je tussen muren wel plaatsen moet je ook zeker zijn dat die niet gaan verzakken.

gaf eerder aan dat professionele hulp niet nodig was, want je had al eerder alles zelf gedaan. Mijn advies als constructeur, doe het wel.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_126991763
Fredvdz heeft gelijk. Niet verdacht veel maar heel veel weg van asbest. Dat is iets dat ik zelf niet mag en kan. En laat dit ook doen. Heb zelfs een goeie gevonden die tenminste met liften werkt want had een bedrijf die het wel in het containertje zou gooien. Belachelijk!! Maar draagconstructie-berekening zal ik ook zeker laten doen.. ik doe alleen het werk zelf. Ik wil alleen geen pro in me huis die werk verricht dat ik zelf ook kan. Maar thanks voor de tip van de vloer. Zou ik niet echt aan hebben gedacht en weet niet wat de status is van de vloer.. zal er eens een boor doorhalen.


Maar als ik het zwart/wit ga bekijken kan ik beter een verdieping opzetten (hout-skelet bouw en gepotdekselt afgewerkt of steens) en dan en zadeldakje erop met pannen, soortgelijk als dat ik al heb. Dan kan de vloer afgewerkt worden als zijnde verdiepingsvloer en volstaat om de 45cm h.o.h. of wat dan ook de uitkomst is van de berekening.

Voor de degene die vind dat ik van de hak op de tak spring. Het huis is klaar en kan met mijn loods alle kanten op. Nu is het loze ruimte. Luxe-probleem! Dus plantenbakkies of tuin kan ik achterwege laten enz. Of als iemand nog een beter idee heeft met mijn loze ruimte.. kom maar op!!!
permanente verbouwing!!!
pi_126992119
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 12:15 schreef m3rlijnz het volgende:
Verder ga ik nog hwa's plaatsen van 110 om gewicht van regen te vermijden.
Dat verhelpt alleen het gewicht van de regen. Die van de sneeuw krijg je dan alsnog voor je kiezen. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_126998581
Ja zover was ik ook.. oplossing.. glycol gevulde vloerverwarming. . Uhm in dit geval plafondverwarming.. mocht het toch terras worden dan moet ik geen glijpartij krijgen op de pvc dakbedekking..
permanente verbouwing!!!
pi_126998728
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 20:52 schreef m3rlijnz het volgende:
Ja zover was ik ook.. oplossing.. glycol gevulde vloerverwarming. . Uhm in dit geval plafondverwarming.. mocht het toch tuin worden dan moet ik geen glijpartij krijgen op de pvc dakbedekking..
Sorry dat ik het zeg, maar dat is een totale pruts oplossing. Je constructie moet kunnen dragen wat hij te verduren kan krijgen, en niet afhankelijk zijn van een technische toevoeging zoals een verwarming.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127000865
Zo'n prutser ben ik ook niet.. zou wat zijn.. de stroom valt uit tijdens sneeuwval en mn loods stort in.De plafondverwarming dient ook mijn sprinkler vorstvrij te houden. Deze stook dan ook maar 30 graden. Mocht hij in staat zijn mijn dak schoon van sneeuw te houden is dit mooi meegenomen. De constructie gaat worden berekend met sneeuw en dergelijke. En normale 80mm hwa's aangezien ik denk dat ze daar met een berekening rekening mee houden.

En voordat iemand begint over mn sprinkler.. ik heb geen uitgang achter en voor zit mijn garage met een potentiėle vuurhaard. Dus is de gehele onderverdieping voorzien van sprinkler installatie.

Als ik om een beetje hulp vraag op een forum en krijg dan van een constructeur de tip om dan een berekening te laten uitvoeren, neem ik dit dan ook aan.

Net als dat je van een service/installatie monteur moet aannemen dat jaarlijks of 2 jaarlijks onderhoud moet laten uitvoeren om te vermijden dat er onvolledige verbranding ontstaat, doe je dat ook.

Don't judge to quikly.

Groeten Merijn
permanente verbouwing!!!
pi_127001331
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 21:34 schreef m3rlijnz het volgende:
Don't judge to quikly.
Allemaal goed, maar doe dan niet net alsof je sneeuw oplost met een dakverwarming. Dan krijg je de reactie die je verdient. En dat is gezien de oplossing die je op dat moment dan zelf aandraagt ook meer dan verdiend.

[ Bericht 23% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 25-05-2013 22:10:33 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127002817
Ow. Kwam het zo over.. dan begrijp ik het. Dat is nou het nadeel van forums. Een ander vat het anders op dan dat het bedoeld is.

Kom veel topics tegen waar mensen zich gedragen als kleine kinderen. Als voorbeeld vroeg een mede-forummer om info over gas en zoek het nu eens op joh. Ts ging zo over de rooie dat het zinloos was om verder te discussiėren. Jammer vind ik dat.

Bedankt voor je input.

Groeten Merijn
permanente verbouwing!!!
pi_127003373
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 22:09 schreef m3rlijnz het volgende:
Ow. Kwam het zo over.. dan begrijp ik het. Dat is nou het nadeel van forums. Een ander vat het anders op dan dat het bedoeld is.

Kom veel topics tegen waar mensen zich gedragen als kleine kinderen. Als voorbeeld vroeg een mede-forummer om info over gas en zoek het nu eens op joh. Ts ging zo over de rooie dat het zinloos was om verder te discussiėren. Jammer vind ik dat.

Bedankt voor je input.

Groeten Merijn
Ik heb niks met andere topics te maken. Jij vraagt wat in dit topic, dus daar geef ik een reactie op. Wat er in de andere 100.000 topics gebeurt weet ik niet en is ook totaal niet belangrijk.

Ik wijs jou op een iets (sneeuw) waarvan ik gezien je posting denk dat je het over het hoofd ziet, en dan kom je terug met een oplossing als 'dakverwarming'...

Dan wijs ik je nogmaals op het feit dat het zo niet werkt, en dan zeg je ineens 'Don't judge to quikly.'.

Leuk. Maar getuigd vanuit mijn standpunt van weinig realiteitszin.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_127005129
Van sneeuw was ik me bewust. Ik heb dan namelijk 2 x zoveel werk. In mijn woonplaats zijn er 2 zeer grote panden ingestort door regen en sneeuw. Op defensie kom ik in de winter regelmatig grote problemen tegen door sneeuw. Wat dan helpt maar niet oplost is het vorstvrij houden van diverse systemen.

Nogmaals bedankt voor je input
permanente verbouwing!!!
pi_127005208
De laatste zin in je bovenstaande post en je naam vind ik echter ook een beetje tegenstrijdig.
permanente verbouwing!!!
pi_127005471
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 22:48 schreef m3rlijnz het volgende:
De laatste zin in je bovenstaande post en je naam vind ik echter ook een beetje tegenstrijdig.
Mijn naam is dan ook bedoeld als filter. Mensen met valide argumenten lezen eroverheen, mensen zonder valide argumenten refereren er juist aan. Waarvan akte. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 26 mei 2013 @ 10:00:47 #25
403629 klusser1986
Feestboxen.nl
pi_127015153
1m3 sneeuw is 100 kg
Babyshower(s), Cadeaus, traktaties en kinderfeestjes.... Bestel snel ! want de meeste cadeaus zijn uniek en hand gemaakt !
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')