abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † maandag 13 mei 2013 @ 18:57:47 #1
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126441252
Het plan is om a.s. zaterdag naar Frankrijk te gaan en daar een auto (voorzien van Frans kenteken én Franse versie van de APK) te kopen en rijdend naar Nederland te brengen. Vervolgens gaat het ding de stalling in en als ik meer tijd heb ga ik de auto op Nederlands kenteken zetten en er ook mee rondrijden (duh :P ).

Het bouwjaar van de auto is 1995 of eerder, de auto is voorzien van een dieselmotor (onbekend wat die motor uitstoot aan roet/Co2) en het model is nooit geleverd in Nederland (het betreft een tot ambulance omgebouwde BX, dit is seriematig gedaan dus geen 'ombouwsel' van de locale ambulancepost). Tevens is de auto niet voorzien van een achterbank maar wel van een afscheiding tussen de cabine (waar de voorstoelen staan) en de laadruimte.

Volgens mij moet ik het volgende doen/regelen:
- Verzekering regelen op chassisnummer (Emerpark of Diks)
- Melden bij belastingdienst ( https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/welkom.do )
- Déclaration de cession d'un véhicule ( http://www.cartegriseminu(...)cession_vehicule.pdf ) ter plaatse 3 (drie) keer invullen en één keer zelf houden.
- Carte Grise door de verkoper voorzien van de text 'VENDU' met een streep er boven en er onder + een handtekening.
- Naar NL rijden
- In de stalling zetten
- Na verloop van tijd bij het RDW alle genoemde papieren laten zien + de auto om een Nederlands kenteken te regelen.

Dat stallen is juridisch/wettelijk niet nodig, maar ik heb nu eigenlijk al geen tijd om dat ding überhaupt op te halen. Maar het is een buitenkansje omdat die BX-en steeds minder voorkomen en dit een goede lijkt te zijn. Dus toch maar halen en als ik meer tijd heb: een kenteken er op regelen.

Wie heeft nog aanvullingen en/of correcties, tips en/of truucs ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_126441877
Moet je ook niet een speciaal kenteken hebben (exportkenteken oid?). Want normaal gezien is het strafbaar om als Nederlander in een auto met buitenlands kenteken te rijden. Of vang je dat al af met die formulieren die je al hebt genoemd?
pi_126441927
Weet het niet zeker, maar je kan met Frans kenteken nog een tijdje in Nederland blijven rijden, betaal je geen motorrijtuigenbelasting
  † In Memoriam † maandag 13 mei 2013 @ 19:09:53 #4
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126441929
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:08 schreef Palomar het volgende:
Moet je ook niet een speciaal kenteken hebben (exportkenteken oid?). Want normaal gezien is het strafbaar om als Nederlander in een auto met buitenlands kenteken te rijden. Of vang je dat al af met die formulieren die je al hebt genoemd?
Dat ondervang ik door de melding bij de belastingdienst.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_126442063
Wel unieke bak :P

Deze toch?



(neem aan dat het blauwe licht er wel af is, want daar mag je volgens mij ook niet mee rijden).
pi_126442087
Heb je dan een cvo nodig omdat hij in nl niet bekend is?
  † In Memoriam † maandag 13 mei 2013 @ 19:14:38 #7
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126442159
Wat is een cvo ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_126442331
Certificaat van oorsprong. Anders moeten ze de auto compleet keuren als zijnde een nieuw model.
  † In Memoriam † maandag 13 mei 2013 @ 19:21:21 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126442485
Volgens mij hoeft dat niet omdat het ding in Frankrijk al een kenteken heeft/had, maar ik ga het zeker even napluizen/navragen, thanks !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_126442592
leuk project ^O^ dit wil ik natuurlijk volgen.
pi_126442640
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
leuk project ^O^ dit wil ik natuurlijk volgen.
Inderdaad. Rijdend importeren is het leukst :)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  maandag 13 mei 2013 @ 19:43:28 #12
347415 r8v2
Relbie.
pi_126443798
Ding heeft al EU-goedkeuring dus zou bij RDW weinig problemen op moeten leveren.

Oja en BPM aftikken _O-.
  maandag 13 mei 2013 @ 20:00:58 #13
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_126445084
CvO hoeft niet als hij ouder is als een bepaald bouwjaar dacht ik. Of van buiten de EU.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  † In Memoriam † maandag 13 mei 2013 @ 20:08:21 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126445539
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:43 schreef r8v2 het volgende:
Ding heeft al EU-goedkeuring dus zou bij RDW weinig problemen op moeten leveren.

Oja en BPM aftikken _O-.
BPM is 81710,16 euro, maar vanwege de leeftijd mag ik daar 100,466% vanaf trekken. Tevens betaal je geen BPM over bestelauto's (ik denk dat het ding officieel en bestelauto wordt) uit de periode van 1 januari 1993 tot en met 30 juni 1997.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 13 mei 2013 @ 20:11:40 #15
347415 r8v2
Relbie.
pi_126445738
81710,16 euro? Dat zijn er 10 :').

Ik dacht dat je na 10 jaar nog steeds een restbedrag moet betalen, alleen als de (volgens de nu nog geldende regels) auto 26 jaar of ouder is krijg je vrijstelling. Hoe het precies met bedrijfswagens zit weet ik niet.
  maandag 13 mei 2013 @ 20:13:09 #16
347415 r8v2
Relbie.
pi_126445821
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:00 schreef daNpy het volgende:
CvO hoeft niet als hij ouder is als een bepaald bouwjaar dacht ik. Of van buiten de EU.
Juist als ie van buiten de EU komt wel. En die BX is te jong, gegarandeerd ;).
  maandag 13 mei 2013 @ 20:23:48 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_126446461
quote:
4s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:13 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Juist als ie van buiten de EU komt wel. En die BX is te jong, gegarandeerd ;).
Ja, ik bedoelde idd dat je wel een CvO nodig had buiten de EU. Staat er alleen verkeerd :z
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  † In Memoriam † maandag 13 mei 2013 @ 20:35:23 #18
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126447169
Over BPM:

Hieruit haal ik dat ik 100,466% van de BPM af mag trekken. Ik ga dan uit van een diesel die 302gr Co2 per km uitstoot en dat de desbetreffende BX uit 1995 komt.

Autoweek is het daar wel redelijk mee eens.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 13 mei 2013 @ 20:53:12 #19
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126448449
Ohja, iemand gaf mij de tip om de auto NIET aan te geven bij de belastingdienst en in NL (dus vanaf Hazeldonk) te rijden op groene platen. Reden: als het ding b.v. 3 maanden in de stalling staat (en hij gaat eerst een poosje de stalling in) kan de belastingdienst met terugwerkende kracht 3 maanden wegenbelasting vorderen. Klopt dat ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 13 mei 2013 @ 20:59:41 #20
347415 r8v2
Relbie.
pi_126448991
Onzin, je kan namelijk zodra je thuis bent meteen de vrijstelling weer intrekken. Daarna kan de belastingdienst je niets meer maken ;).

Overigens zijn groene platen verzekeringstechnisch weer een stuk handiger.
  † In Memoriam † maandag 13 mei 2013 @ 21:01:42 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126449128
Met groene platen ben je in Frankrijk/België verzekerd ? :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 13 mei 2013 @ 21:03:37 #22
347415 r8v2
Relbie.
pi_126449278
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:01 schreef 2cv het volgende:
Met groene platen ben je in Frankrijk/België verzekerd ? :P
Volgens de verzekeringspapieren wel (groene kaart e.d.), het RDW heeft er alleen wat moeite mee.
  † In Memoriam † maandag 13 mei 2013 @ 21:04:34 #23
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126449343
Waarom heeft het RDW er wat moeite mee ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 13 mei 2013 @ 21:09:20 #24
347415 r8v2
Relbie.
pi_126449664
Omdat het kenteken alleen afgegeven is om proefritten te maken binnen NL. Als ze erachter komen hangen er ook sancties aan vast, net zoals het onrechtmatig gebruik (boodschappen e.d.). Maar verzekeringstechnisch is het gewoon binnen Europa geldig.
  † In Memoriam † maandag 13 mei 2013 @ 21:15:20 #25
25682 2cv
Niet subtiel
pi_126450145
Hmz, diep over nadenken ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_126450332
ik denk dat vooral de belastingdienst er wat moeite mee heeft. en de politie luistert naar de belastingdienst :P maar als je het maar even doet zou ik me er niet te druk om maken zolang de verzekering maar geldig is.
  maandag 13 mei 2013 @ 21:17:31 #27
347415 r8v2
Relbie.
pi_126450346
Beste optie is dus gewoon op chassisnummer verzekeren (frankrijk/belgie) en bij de grens de groene platen eropjassen. Hoeft er niks aangemeld te worden. Alhoewel dat geen probleem zou hoeven vormen, ik zou alleen ook niet graag hebben dat de belastingdienst weet dat ik met een auto op buitenlandse platen aan het rondrijden ben, ook al is het maar voor 1 dag.
pi_126450698
Ja mag wel een auto ophalen binnen de Benelux op groene platen. Proefrit idd alleen binnen Nederland.
pi_126450869
Je meldt alleen dat jij die week in een buitenlandse auto rijdt. Die auto kan geleend, gehuurd, of op verzoek bereden zijn (ingehuurd als chauffeur bijvoorbeeld). Verder kan de belastingdienst je niet zoveel maken, als je niet op de openbare weg gepakt worden met de auto, buiten de opgegeven periode.

Je kan de auto gesloopt, verkocht, terugegeven hebben. Zolang er geen NL registratie is die niet belastingplichtig.
.
  maandag 13 mei 2013 @ 21:24:49 #30
347415 r8v2
Relbie.
pi_126450882
http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Aanvraag-Handelaarskenteken-(u-heeft-RDW-erkenning-bedrijfsvoorraad).aspx

Officieel dus alleen als je in Belgie iets koopt, niet in FR :P.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')