abonnement Unibet Coolblue
pi_126139678


Voorgaande Investment Banking topics:
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 |



Game onn!!! :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 6 mei 2013 @ 21:17:47 #2
256829 Sokz
Livin' the life
pi_126147091
Omdat die eigenlijk wel in de OP mag. :7
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 04:21 schreef Bajskorv het volgende:

Wees jezelf, en de rest komt vanzelf. Of niet, maar dan is dat ook prima. En als je echt iets wilt verbeteren, wees dan minder lui. Ga meer uit. Ga meer sporten. Ga meer doen waar je zin in hebt, en verspeel je tijd niet voor de tv of in bed. Ga sporten, muziek maken, reizen, feesten, etc...
pi_126147567
quote:
2s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:17 schreef Sokz het volgende:
Omdat die eigenlijk wel in de OP mag. :7

[..]

Hoe staat het eigenlijk met deze Groninger? Wanneer was jij van plan om je 1e IB stage te fixen :)?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 14:52:12 #4
256829 Sokz
Livin' the life
pi_126172941
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 21:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoe staat het eigenlijk met deze Groninger? Wanneer was jij van plan om je 1e IB stage te fixen :)?
Duurt nog even, komend najaar denk ik eerste ronde brieven de deur uit. Ben wel wat qua enthousiasme jegens I-banking ingedut sinds de eerste keren dat ik hier in het topic kwam (2/3 jaar geleden?). :9
pi_126173211
quote:
Waarschuwing als je de econometrie kant opgaat na een studie natuurkunde: wel meteen doen. Ik heb zelf meegemaakt dat banken en financiele dienstverleners niet zo staan te trappelen om nerds binnen te halen met veel ervaring binnen de academische/technische wereld. Dit soort instellingen zijn toch vaker op zoek naar jong wild grut, die nog wat kunnen leren.
Ik las dit in het natuurkunde vs econometrie topic, maar is dat echt zo? Hebben ze liever iemand met een master dan iemand met Phd?
pi_126174846
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:01 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Ik las dit in het natuurkunde vs econometrie topic, maar is dat echt zo? Hebben ze liever iemand met een master dan iemand met Phd?
Ze hebben liever iemand die geen sociale hork is.

Het is nu eenmaal zo, grootste gedeelte van natuurkundigen en econometristen, sterrenkundigen etc. zijn op sociaal gebied gewoon een enorme hork. Iemand die je het kaas van het brood kan stelen en dan hem nog overtuigen dat het er niet lag. Iemand die je zand kan laten kopen in een woestijn. Of iemand die zich enorm ongemakkelijk voelt in een club wanneer er een dame om hem heen zou komen zitten wanneer je uit bent met je collega's.

Ik ben ooit eens bij JET (Joint European Torus) geweest, dat kern-fusie experiment. My goodness, loop daar eens door de gangen en je weet precies wat een 'sociale hork' is. :')

Overigens, meeste natuurkunde/wiskunde PhD rollen zijn in 9 van de 10 gevallen vaak prooi voor quant hf's. Salaris direct boven de ton en je mag lekker 24 uur per dag programmeren :D
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126175342
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ze hebben liever iemand die geen sociale hork is.

Het is nu eenmaal zo, grootste gedeelte van natuurkundigen en econometristen, sterrenkundigen etc. zijn op sociaal gebied gewoon een enorme hork. Iemand die je het kaas van het brood kan stelen en dan hem nog overtuigen dat het er niet lag. Iemand die je zand kan laten kopen in een woestijn. Of iemand die zich enorm ongemakkelijk voelt in een club wanneer er een dame om hem heen zou komen zitten wanneer je uit bent met je collega's.

Ik ben ooit eens bij JET (Joint European Torus) geweest, dat kern-fusie experiment. My goodness, loop daar eens door de gangen en je weet precies wat een 'sociale hork' is. :')

Overigens, meeste natuurkunde/wiskunde PhD rollen zijn in 9 van de 10 gevallen vaak prooi voor quant hf's. Salaris direct boven de ton en je mag lekker 24 uur per dag programmeren :D
Je zei dat dat sociale aspect werd getoetst in die interviews, maar hoe moet ik me dat voorstellen? Lijkt mij nogal lastig om toetsen op basis van één gesprek, niet? Tuurlijk de extreem contactgestoorde autisten filter je er zo uit maar voor de rest lijkt mij dat lastig.
pi_126175466
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:54 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Je zei dat dat sociale aspect werd getoetst in die interviews, maar hoe moet ik me dat voorstellen? Lijkt mij nogal lastig om toetsen op basis van één gesprek, niet? Tuurlijk de extreem contactgestoorde autisten filter je er zo uit maar voor de rest lijkt mij dat lastig.
Beer test en voor de rest merk je wel of iemand op zijn 'gemak' zit of gebakken lucht loop te vertellen. Echt, na 1 interview filter je het grootste gedeelte er wel uit. En niet alleen de autisten, ook de plebejers. Zo heel moeilijk is het allemaal niet. Je kleed je niet beter ivg met degene die het interview gaat houden. Je doet je niet voor alsof je de wereld hebt uitgevonden en jij bizar veel kennis hebt. Gewoon normaal doen, leuk meelullen en dan kom je er wel.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126177976
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:54 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Je zei dat dat sociale aspect werd getoetst in die interviews, maar hoe moet ik me dat voorstellen? Lijkt mij nogal lastig om toetsen op basis van één gesprek, niet? Tuurlijk de extreem contactgestoorde autisten filter je er zo uit maar voor de rest lijkt mij dat lastig.
Valt wel mee, je hebt het echt erg snel door. En verder niks mis met PhD, ik had er ook een paar in mijn jaar. Vaak alleen niet mensen die trek hebben in banking en een stuk ouder.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126178970
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ben ooit eens bij JET (Joint European Torus) geweest, dat kern-fusie experiment. My goodness, loop daar eens door de gangen en je weet precies wat een 'sociale hork' is. :')

Overigens, meeste natuurkunde/wiskunde PhD rollen zijn in 9 van de 10 gevallen vaak prooi voor quant hf's. Salaris direct boven de ton en je mag lekker 24 uur per dag programmeren :D
Was pas geleden bij de studievereniging van wiskunde, vond dat ze er daar al behoorlijk aan toe waren. Wel aardige lui verder. Moet er niet aan denken om bij iets als CERN te werken, moet wel heel ongemakkelijk zijn.
"Fear is only as deep as the mind allows."
  dinsdag 7 mei 2013 @ 19:39:05 #11
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126184586
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ze hebben liever iemand die geen sociale hork is.

Het is nu eenmaal zo, grootste gedeelte van natuurkundigen en econometristen, sterrenkundigen etc. zijn op sociaal gebied gewoon een enorme hork. Iemand die je het kaas van het brood kan stelen en dan hem nog overtuigen dat het er niet lag. Iemand die je zand kan laten kopen in een woestijn. Of iemand die zich enorm ongemakkelijk voelt in een club wanneer er een dame om hem heen zou komen zitten wanneer je uit bent met je collega's.
Idem voor elektro, informatica en werktuigkunde (misschien bij werktuigkunde iets minder?). Ik heb de indruk dat het voor wiskundigen minder geldt, geen idee waarom.

quote:
6s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 17:13 schreef Push. het volgende:

[..]

Was pas geleden bij de studievereniging van wiskunde, vond dat ze er daar al behoorlijk aan toe waren. Wel aardige lui verder. Moet er niet aan denken om bij iets als CERN te werken, moet wel heel ongemakkelijk zijn.
Kwestie van je aanpassen. Bij mijn faculteit valt het op dat ook per afdeling de sfeer compleet anders is. De sfeer bij elektro en informatica is heel anders dan bij natuurkunde en bij werktuigkunde lijkt het weer anders te zijn, ik heb de indruk dat ik beter pas bij het type natuurkundenerd dan bij het type ict-nerd.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-05-2013 19:51:44 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 7 mei 2013 @ 19:46:46 #12
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126184940
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 15:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Beer test en voor de rest merk je wel of iemand op zijn 'gemak' zit of gebakken lucht loop te vertellen. Echt, na 1 interview filter je het grootste gedeelte er wel uit. En niet alleen de autisten, ook de plebejers. Zo heel moeilijk is het allemaal niet. Je kleed je niet beter ivg met degene die het interview gaat houden. Je doet je niet voor alsof je de wereld hebt uitgevonden en jij bizar veel kennis hebt. Gewoon normaal doen, leuk meelullen en dan kom je er wel.
Ik geloof dat je veel van die corpsbaltypetjes die CV-bouwers zijn er uit kan filteren, ik ben sceptisch t.o.v. de aanname dat je na 1 interview er betrouwbaar achter komt of dat jij een biertje met die persoon zou willen drinken, veel mensen zijn sterk verschillende onder verschillende omstandigheden.
Die shorttest vind ik wel grappig, ik zou het direct doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 7 mei 2013 @ 19:49:06 #13
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126185056


[ Bericht 100% gewijzigd door Bram_van_Loon op 07-05-2013 19:50:58 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_126185428
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik geloof dat je veel van die corpsbaltypetjes die CV-bouwers zijn er uit kan filteren, ik ben sceptisch t.o.v. de aanname dat je na 1 interview er betrouwbaar achter komt of dat jij een biertje met die persoon zou willen drinken, veel mensen zijn sterk verschillende onder verschillende omstandigheden.
Die shorttest vind ik wel grappig, ik zou het direct doen.
Met 1 interview filter je redelijk goed 4 man uit een groep van 20 voor een tweede ronde. Die had dan bij ons nog eens 4 interviews per persoon, om te resulteren met 1 kandidaat.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126756592
Even een vraagje. Kwam op een ander forum (wall street oasis) een aantal dingen tegen. Daar werd me onder andere verteld dat de EUR in Nederland toch wel als "target" geldt voor banken in Londen. Met target bedoelen ze dan dat als je daar een master doet, je eerder op de radar van deze banken verschijnt dan dat je bijv. je master op de UvA doet (mijn huidige universiteit). Is het inderdaad zo dat de EUR een significant betere kans geeft op een baan in London (als je je master in finance op de EUR doet dus)? En is de EUR inderdaad in het algemeen beter qua masters dan de UvA?
"Don't ever give up."
pi_126757774
Er komen zeker meer mensen van de EUR richting de City van de UvA. Of dat ligt aan de animo voor EUR studenten om richting Londen te komen, of daadwerkelijk verschil in niveau, is natuurlijk niet duidelijk. Ik zou zeggen dat eerste, in Nederland kun je nooit echt enorm niveau verschil ontdekken.

"Target" scholen is een begrip dat in Nederland gewoon niet goed werkt. Wij hebben geen SSE, HEC, Boconni, etc. Wij hebben meerdere universiteiten van goed niveau, niet eentje die er duidelijk boven uit steekt. In het buitenland kiezen ze dan misschien heel geforceerd EUR, maar de Benelux teams die ik ken focussen echt niet op de EUR. Als ik om me heen kijken in de City, zie ik een brede verdeling van studenten uit Rotterdam, Amsterdam, Delft en Groningen. Daarna nog wat Utrecht, etc..

In het kort: Ik zou me er geen zorgen over maken.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126757796
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:41 schreef lucatoni het volgende:
Even een vraagje. Kwam op een ander forum (wall street oasis) een aantal dingen tegen. Daar werd me onder andere verteld dat de EUR in Nederland toch wel als "target" geldt voor banken in Londen. Met target bedoelen ze dan dat als je daar een master doet, je eerder op de radar van deze banken verschijnt dan dat je bijv. je master op de UvA doet (mijn huidige universiteit). Is het inderdaad zo dat de EUR een significant betere kans geeft op een baan in London (als je je master in finance op de EUR doet dus)? En is de EUR inderdaad in het algemeen beter qua masters dan de UvA?
Daar ging het een paar posts geleden nog over. Ja is het antwoord.
pi_126757944
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 10:48 schreef Rejected het volgende:

[..]

Daar ging het een paar posts geleden nog over. Ja is het antwoord.
Dus jij denkt dat EUR een betere master heeft, en een significant betere kans op een job geeft in Londen? Op basis waarvan?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126758392
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 10:54 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat EUR een betere master heeft, en een significant betere kans op een job geeft in Londen? Op basis waarvan?
Puur op basis van mijn eigen ervaring en vrienden en oud HR collega's moet ik hierin ook zeggen dat de EUR toch wel degelijk bekend staat om betere masters, en een vele malen betere kans op een job geeft.

Al betrof het alleen al die investmentbanking workshops op de EUR. Meer dan de helft kwam altijd van de EUR, en de bankiers die het gaven kwamen in meerdere gevallen ook altijd van de EUR.

Naar mijn mening komt het ook echt gewoon door de connecties, het netwerken. Vaak genoeg dat ik bijv. nog een mailtje krijg van een prof. dat er mensen gezocht worden. Men is dus intern aan het recruteren via de profs. En ook qua studentenverenigingen, corps, whatever, hebben veel van die huidige bankiers gezeten en via via, wordt zo'n baan dan toch vrij snel geregeld. Althans dit is puur wat ik meekrijg van gasten rondom mijn leeftijd. Er zitten nu eenmaal meer EUR bankiers in londen ivg met UVA bankiers en dan lijkt toch zo zijn voordelen te hebben.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126758609
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Puur op basis van mijn eigen ervaring en vrienden en oud HR collega's moet ik hierin ook zeggen dat de EUR toch wel degelijk bekend staat om betere masters, en een vele malen betere kans op een job geeft.

Al betrof het alleen al die investmentbanking workshops op de EUR. Meer dan de helft kwam altijd van de EUR, en de bankiers die het gaven kwamen in meerdere gevallen ook altijd van de EUR.

Naar mijn mening komt het ook echt gewoon door de connecties, het netwerken. Vaak genoeg dat ik bijv. nog een mailtje krijg van een prof. dat er mensen gezocht worden. Men is dus intern aan het recruteren via de profs. En ook qua studentenverenigingen, corps, whatever, hebben veel van die huidige bankiers gezeten en via via, wordt zo'n baan dan toch vrij snel geregeld. Althans dit is puur wat ik meekrijg van gasten rondom mijn leeftijd. Er zitten nu eenmaal meer EUR bankiers in londen ivg met UVA bankiers en dan lijkt toch zo zijn voordelen te hebben.
Wel meer, maar niet enorm veel meer. Daarnaast is het "kip en ei", voor mijn gevoel gaan er meer mensen naar de EUR die richting de City willen, en daarom eindigen er ook meer hier. Maar Jan Jansen maakt even veel kans op de EUR als op de UvA imho. Daarnaast heeft Amsterdam de FSA, die de London Banking Tour regelt, etc etc. Netwerk genoeg.

Zeker de "top banken" kijken breed in Nederland. De rest zal wellicht vrij oppervlakkig naar de EUR kijken.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126758728
Oké, zo te merken is het dus niet zo dat iemand zoals ik, die gewoon een master finance gaat doen over 1 jaar, een veel grotere kans heeft door dit op de EUR te gaan doen. Dit zou mooi zijn, aangezien ik toch wel wat voordelen zie om gewoon op de UvA te blijven.

FSA staat trouwens ook in de planning om volgend jaar bij te gaan. Wie weet jaar daarop committee LBT. Heb het idee dat de LBT de "gemakkelijkste" ingang is voor mij om binnen de ib te komen.
"Don't ever give up."
pi_126758782
LBT is inderdaad een erg goeie ingang. En verder zijn de meningen blijkbaar verdeeld.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126766466
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:28 schreef Bajskorv het volgende:
LBT is inderdaad een erg goeie ingang. En verder zijn de meningen blijkbaar verdeeld.
Het feit dat de meningen verdeelt zijn is voor mij een reden om aan te nemen dat dit dus niet 100% juist is. Gaat mij er meer om dat ik door master op de UvA te doen, geen slechtere mogelijkheden heb dan dat ik toch naar de EUR ga voor m'n master. Dan zou ik die 2 uur extra reistijd per dag namelijk maar gewoon voor lief nemen.
"Don't ever give up."
pi_126766769
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 14:53 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Het feit dat de meningen verdeelt zijn is voor mij een reden om aan te nemen dat dit dus niet 100% juist is. Gaat mij er meer om dat ik door master op de UvA te doen, geen slechtere mogelijkheden heb dan dat ik toch naar de EUR ga voor m'n master. Dan zou ik die 2 uur extra reistijd per dag namelijk maar gewoon voor lief nemen.
LBT is een goede ingang. Een juiste 100% zul je nooit vinden. Persoonlijk denk ik als je een MSc op de EUR zou doen je een grotere kans zou hebben.

Feit is wel, of je nou op de UVA of de EUR zit en je haalt en 6 op je MSc Finance je nergens gaat binnenkomen. Doe dan liever een andere MSc. Gewoon je best doen, wees pro-actief, en dan komt het vanzelf echt wel. Dat zetje of je nu UVA of EUR op je CV hebt is slechts een 'laatste schop' in de juiste richting. Stel je bent de beste op de UVA kom je ook wel in de City. De vraag UVA of EUR is niet heel erg relevant. Die twijfel die je hebt, die lijkt mij relevanter want daar zou ik wel aan gaan werken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126768172
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 15:02 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

LBT is een goede ingang. Een juiste 100% zul je nooit vinden. Persoonlijk denk ik als je een MSc op de EUR zou doen je een grotere kans zou hebben.

Feit is wel, of je nou op de UVA of de EUR zit en je haalt en 6 op je MSc Finance je nergens gaat binnenkomen. Doe dan liever een andere MSc. Gewoon je best doen, wees pro-actief, en dan komt het vanzelf echt wel. Dat zetje of je nu UVA of EUR op je CV hebt is slechts een 'laatste schop' in de juiste richting. Stel je bent de beste op de UVA kom je ook wel in de City. De vraag UVA of EUR is niet heel erg relevant. Die twijfel die je hebt, die lijkt mij relevanter want daar zou ik wel aan gaan werken.
Twijfel heb ik alleen omdat ik voor het best mogelijke wil gaan. Als ik een plan heb, houd ik me daar vervolgens ook aan vast. Het feit is dat ik nu een plan aan het maken ben, dus vandaar dat ik alle opties bekijk.

De beste op de UvA? Denk dat ik nu zeker tot de beste 5-10% behoor (8,1 gemiddeld).
In het eerste jaar zijn er al 400 afgevallen van de 900 ofzo :P

Maar pro actief opstellen e.d. komt goed. Heb vernomen dat het heel lastig is om in de LBT te komen. Dit jaar ga ik het gewoon proberen. Stel het lukt niet, ga ik volgend jaar een poging wagen om in het LBT comittee te komen. Heb gehoord dat dat iets makkelijker is, en op die manier kan je ook deelnemen. :)
"Don't ever give up."
pi_126768347
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 15:39 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Twijfel heb ik alleen omdat ik voor het best mogelijke wil gaan. Als ik een plan heb, houd ik me daar vervolgens ook aan vast. Het feit is dat ik nu een plan aan het maken ben, dus vandaar dat ik alle opties bekijk.

De beste op de UvA? Denk dat ik nu zeker tot de beste 5-10% behoor (8,1 gemiddeld).
In het eerste jaar zijn er al 400 afgevallen van de 900 ofzo :P

Maar pro actief opstellen e.d. komt goed. Heb vernomen dat het heel lastig is om in de LBT te komen. Dit jaar ga ik het gewoon proberen. Stel het lukt niet, ga ik volgend jaar een poging wagen om in het LBT comittee te komen. Heb gehoord dat dat iets makkelijker is, en op die manier kan je ook deelnemen. :)
Dan kan ik je nu al wel vertellen, er is geen 'beste' mogelijkheid. Ik denk dat je zelfs nog meer kans hebt als je bijv. niet de typische dingen gaat volgen, een MSc Finance, de vault guides lezen etc.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126768602
Dat vraag ik me dus wel eens af he.. Vaak zijn het inderdaad de mensen die contacten hebben of erg goed in iets zijn (bijv. sporten) die er komen. Tenminste, dat hoor ik hier vaak gezegd worden.

Die contacten / talenten heb ik niet, dus voor mij zit er denk ik niets anders op dan keihard werken en zoveel mogelijk dingen doen waardoor mijn baankansen vergroten. Niet dat ik het alleen doe om een beter CV of wat dan ook te bouwen, ik vind het ook gewoon leuk om bijv. lid te worden van de FSA en daar wat werk te gaan doen. Het leert je toch weer wat praktijkervaringen enz.

Ik weet nog totaal niet zeker of ib wat voor me is, maar aan de hand van wat ik tot nu toe allemaal gelezen / gezien heb, denk ik dat het wel wat voor me zou kunnen zijn. Vandaar dat ik me er nog niet voor de volle 100% op wil focussen, en bijv. via die fantastische LBT eens een kijkje in de keuken zou willen nemen. Gaat mij er meer om dat als ik straks klaar ben met studie, ik in ieder geval meer een idee heb of het wat is voor me en daarnaast een goed CV heb opgebouwd. Of dit nou perse voor ib is of niet. Het is tegenwoordig al lastig genoeg om een goeie baan te vinden als je al het nieuws volgt. Vandaar dat ik er nu zo mee bezig ben en hier af en toe eens om jullie tips vraag. Jullie zijn uiteindelijk toch binnen gekomen en weten dus hoe en wat.
"Don't ever give up."
pi_126769182
Het "contacten hebben" herken ik nog steeds niet. Enkel in de zin van "contacten opdoen" via bijvoorbeeld de FSA, maar dat doe je al. Ik had 0 contacten, direct een job. Ken weinig mensen die er via "contacten" gekomen zijn, kan er in ieder geval niet een zo bedenken.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126771622
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:05 schreef Bajskorv het volgende:
Het "contacten hebben" herken ik nog steeds niet. Enkel in de zin van "contacten opdoen" via bijvoorbeeld de FSA, maar dat doe je al. Ik had 0 contacten, direct een job. Ken weinig mensen die er via "contacten" gekomen zijn, kan er in ieder geval niet een zo bedenken.
Oké, zou ik eens mogen vragen hoe u er gekomen bent?
"Don't ever give up."
pi_126772265
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 17:04 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Oké, zou ik eens mogen vragen hoe u je er gekomen bent?
Heb het al eens gepost, maar de samenvatting is dat ik een beta studie gedaan heb in Nederland. Anderhalf jaar voor afstuderen na beginnen te denken over de toekomst, omdat ik altijd al wist dat ik geen ingenieur van beroep wilde worden (vond de studie alleen wel interessant/uitdagend). Iedereen ging destijds richting de grote consultants, en dat trok mij nog minder. Een vriend van me stelde toen IB voor, en dat was compleet nieuw voor me (wellicht wat wereldvreemd destijds, maar was met andere dingen bezig).

Snel met hulp van die vriend de online applicatie voor een zomer stage bij een "top" bank ingevuld. Te laat voor LBT en dat soort dingen. Uitgenodigd voor interviews, aanbod gekregen voor de zomer en aan het einde van die zomer een fulltime offer ontvangen. Snel in negen maanden afgestudeerd en de zomer daarna in Londen begonnen in M&A.

Ik heb ongeveer zeven jaar gestudeerd en daarvoor nog een jaar vrij genomen om te reizen. Was dus vrij oud, maar had wel weer anderhalf jaar aan beursen van de universiteit verzameld voor bestuurswerk op de universiteit en studenten vereniging. Verder altijd veel gewerkt met mijn handjes (keukens, kasbouw, beveiliging, etc). Niks relevants, maar het helpt ook wel als je aan kunt tonen dat je altijd je eigen broek hebt moeten ophouden tijdens je studie dmv bijbaantjes (altijd 2-3 fulltime dagen per week lopen beunen, vooral veel nachtwerk).
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126772539
Probeer jezelf uit te dagen maar stel wel een realistisch doel. Het is mooi dat je de uitdaging aan wilt gaan om met roeien de olympische spelen te halen maar realistisch is het natuurlijk niet als je nog nooit hebt geroeid.
pi_126775254
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 17:23 schreef hattricker het volgende:
Probeer jezelf uit te dagen maar stel wel een realistisch doel. Het is mooi dat je de uitdaging aan wilt gaan om met roeien de olympische spelen te halen maar realistisch is het natuurlijk niet als je nog nooit hebt geroeid.
Olympische spelen gaat het sowieso niet worden nee haha. Maar goed, is een van de vele opties. Denk eraan om het roeien te gaan combineren met werken bij de FSA. Daarnaast gewoon team leider blijven in de supermarkt, heb daar nu aardig wat opgebouwd en zou het zonde vinden om daarmee te stoppen. Ook veel vrienden rondlopen.

@Basjkorv:

Oké, verhaal komt me bekend voor dus denk dat ik het toch al eens ergens eerder gelezen heb idd :)
Mooi om er zo binnen te komen, geheel op eigen kracht. Dit lijkt mij ook geweldig, echt een beloning voor je harde werk en inzet.
"Don't ever give up."
pi_126775923
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:05 schreef Bajskorv het volgende:
Het "contacten hebben" herken ik nog steeds niet. Enkel in de zin van "contacten opdoen" via bijvoorbeeld de FSA, maar dat doe je al. Ik had 0 contacten, direct een job. Ken weinig mensen die er via "contacten" gekomen zijn, kan er in ieder geval niet een zo bedenken.
Ik denk persoonlijk dat het ook gewoon veel te maken heeft met de tijd waarin jij destijds solliciteerde en de tijd van nu, waar het aanbod hoger ligt than ever, en de vraag lager than ever. Ik ken uit mijn eigen groep, gasten met cum laude BSc, MSc, dubbele studies, bestuursjaren die gewoon geweigerd zijn voor een interview bij de ene grote bank, terwijl ze bij een ander er bijv. wel in kwamen. Er zit nu eenmaal een grote mate van geluk tussen. En ik ken meer mensen bij de grote toko's die er via via zijn binnen gekomen ten opzichte van de normale applicatie methode.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126778553
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk persoonlijk dat het ook gewoon veel te maken heeft met de tijd waarin jij destijds solliciteerde en de tijd van nu, waar het aanbod hoger ligt than ever, en de vraag lager than ever. Ik ken uit mijn eigen groep, gasten met cum laude BSc, MSc, dubbele studies, bestuursjaren die gewoon geweigerd zijn voor een interview bij de ene grote bank, terwijl ze bij een ander er bijv. wel in kwamen. Er zit nu eenmaal een grote mate van geluk tussen. En ik ken meer mensen bij de grote toko's die er via via zijn binnen gekomen ten opzichte van de normale applicatie methode.
Jaa is ook zo. Nouja, gelukkig ken ik jou via dit forum het sitting elfing, dus ik hoef me geen zorgen te maken dat ik niet binnen kom ;)

Dat van geluk kan ik me heel goed voorstellen. Je moet wel de mazzel hebben dat ze je eruit pikken en dat ze je een kans geven. Vervolgens kan je ze pas echt laten zien wat je in huis hebt.
Laat ik het zo zeggen: de bedrijven waar ik momenteel werk hebben me beiden loonsverhoging aangeboden om te blijven. Kan keihard werken, daar ligt het niet aan. Maar is ook een kwestie van studie met discipline afronden en relevante ervaringen opdoen.
"Don't ever give up."
pi_126780150
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk persoonlijk dat het ook gewoon veel te maken heeft met de tijd waarin jij destijds solliciteerde en de tijd van nu, waar het aanbod hoger ligt than ever, en de vraag lager than ever. Ik ken uit mijn eigen groep, gasten met cum laude BSc, MSc, dubbele studies, bestuursjaren die gewoon geweigerd zijn voor een interview bij de ene grote bank, terwijl ze bij een ander er bijv. wel in kwamen. Er zit nu eenmaal een grote mate van geluk tussen. En ik ken meer mensen bij de grote toko's die er via via zijn binnen gekomen ten opzichte van de normale applicatie methode.
Natuurlijk is het nu lastiger, maar ik heb het verschil zelf nog niet gezien. Zoals ik al zei, meningen verschillen. Ervaringen ook, we zijn helaas nooit op dezelfde plek geweest en het zal dus altijd verschillen ;)
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126780483
Wat ik me dan afvraag he: hoeveel % van jullie collegas/ mensen die in ib werken hebben een gezin / relatie? Heb namelijk echt het idee dat iedereen 2-3 jaar analist doet en daarna overschakelt naar een baan die minder tijdrovend is en dan ook pas aan een relatie beginnen/ een gezinnetje stichten.
"Don't ever give up."
pi_126780683
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:10 schreef lucatoni het volgende:
Wat ik me dan afvraag he: hoeveel % van jullie collegas/ mensen die in ib werken hebben een gezin / relatie? Heb namelijk echt het idee dat iedereen 2-3 jaar analist doet en daarna overschakelt naar een baan die minder tijdrovend is en dan ook pas aan een relatie beginnen/ een gezinnetje stichten.
Onzin, het leven gaat gewoon door. In mijn huidige jobs hebben mijn drie directe collega's (alle niveau's van seniority) allemaal al kinderen en een gezin. Mijn vrienden hier bij de IBs krijgen ook gewoon kids als ieder ander.

PS: Mensen schakelen wel vaak over na 2-3 jaar, maar dat heeft zelden direct met relatie of kids te maken, gewoon door de werkdruk of omdat mensen na 2-3 jaar wel genoeg geleerd hebben. Zoveel mensen die IB doen omdat ze later graag richting HF/PE willen bijvoorbeeld.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126781031
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:13 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Onzin, het leven gaat gewoon door. In mijn huidige jobs hebben mijn drie directe collega's (alle niveau's van seniority) allemaal al kinderen en een gezin. Mijn vrienden hier bij de IBs krijgen ook gewoon kids als ieder ander.

PS: Mensen schakelen wel vaak over na 2-3 jaar, maar dat heeft zelden direct met relatie of kids te maken, gewoon door de werkdruk of omdat mensen na 2-3 jaar wel genoeg geleerd hebben. Zoveel mensen die IB doen omdat ze later graag richting HF/PE willen bijvoorbeeld.
Oké, had verwacht dat het vanwege de enorme hoeveelheid tijd die er naar het werk toe gaat negatieve druk zou komen te staan op veel relaties / geen aandacht aan vrouwen / kinderen besteed zou kunnen worden. Mooi om te horen, want dit vind ik zelf toch ook wel belangrijk. Werk is belangrijk, maar je sociale leven daarnaast moet nog wel enigszins door kunnen gaan vind ik.

HF lijkt me trouwens veel te wiskundig. Zie mezelf (na die 2-3 indien ik dat ooit ga redden) eerder een totaal andere kant op gaan. Zoals bijv. financiële consultancy of misschien toch wel PE.
Hoop in ieder geval ooit een ib baan in de wacht te kunnen slepen, ben ik bereid veel voor op te offeren. Gewoon alleen al omdat het volgens mij een fantastische ervaring in. Als je zoiets aankunt, kun je veel aan. Dat idee heb ik tenminste. Momenteel met m'n studie leer ik dingen waarvan ik nu al weet dat ik ze nooit meer toe zal passen met finance. Ben echt toe aan een volgende stap als een stage bijv. Wil weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
"Don't ever give up."
pi_126781213
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:19 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Oké, had verwacht dat het vanwege de enorme hoeveelheid tijd die er naar het werk toe gaat negatieve druk zou komen te staan op veel relaties / geen aandacht aan vrouwen / kinderen besteed zou kunnen worden. Mooi om te horen, want dit vind ik zelf toch ook wel belangrijk. Werk is belangrijk, maar je sociale leven daarnaast moet nog wel enigszins door kunnen gaan vind ik.
Het zal altijd een impact hebben, maar relaties zijn echt nog wel mogelijk. Je sociaal leven zal nooit optimaal zijn, maar dat is het van Jan Modaal vaak ook niet.

quote:
HF lijkt me trouwens veel te wiskundig. Zie mezelf (na die 2-3 indien ik dat ooit ga redden) eerder een totaal andere kant op gaan. Zoals bijv. financiële consultancy of misschien toch wel PE.
Hoop in ieder geval ooit een ib baan in de wacht te kunnen slepen, ben ik bereid veel voor op te offeren. Gewoon alleen al omdat het volgens mij een fantastische ervaring in. Als je zoiets aankunt, kun je veel aan. Dat idee heb ik tenminste. Momenteel met m'n studie leer ik dingen waarvan ik nu al weet dat ik ze nooit meer toe zal passen met finance. Ben echt toe aan een volgende stap als een stage bijv. Wil weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Succes!
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_126784918
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:19 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Oké, had verwacht dat het vanwege de enorme hoeveelheid tijd die er naar het werk toe gaat negatieve druk zou komen te staan op veel relaties / geen aandacht aan vrouwen / kinderen besteed zou kunnen worden. Mooi om te horen, want dit vind ik zelf toch ook wel belangrijk. Werk is belangrijk, maar je sociale leven daarnaast moet nog wel enigszins door kunnen gaan vind ik.

HF lijkt me trouwens veel te wiskundig. Zie mezelf (na die 2-3 indien ik dat ooit ga redden) eerder een totaal andere kant op gaan. Zoals bijv. financiële consultancy of misschien toch wel PE.
Hoop in ieder geval ooit een ib baan in de wacht te kunnen slepen, ben ik bereid veel voor op te offeren. Gewoon alleen al omdat het volgens mij een fantastische ervaring in. Als je zoiets aankunt, kun je veel aan. Dat idee heb ik tenminste. Momenteel met m'n studie leer ik dingen waarvan ik nu al weet dat ik ze nooit meer toe zal passen met finance. Ben echt toe aan een volgende stap als een stage bijv. Wil weten hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Wat studeer je nu?
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
pi_126798330
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 21:26 schreef Neraice het volgende:

[..]

Wat studeer je nu?
Financiering en organisatie aan de uva.
"Don't ever give up."
pi_127106088
Volgend jaar mogelijkheid tot 2 keuzevakken. Nu weet ik dat het belangrijk is goed te weten hoe financial statements en dergelijke in elkaar zitten en hoe ze met elkaar verbonden zijn. Daarom zit ik eraan te denken om volgend jaar financial statement analysis te volgen. Is dit een goede keuze of is het overdreven om dit vak voor een niet-accountant persoon te volgen? Zelf denk ik dat het heel nuttig is, maar hoor graag ervaren meningen :)
"Don't ever give up."
pi_127107453
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 13:29 schreef lucatoni het volgende:
Volgend jaar mogelijkheid tot 2 keuzevakken. Nu weet ik dat het belangrijk is goed te weten hoe financial statements en dergelijke in elkaar zitten en hoe ze met elkaar verbonden zijn. Daarom zit ik eraan te denken om volgend jaar financial statement analysis te volgen. Is dit een goede keuze of is het overdreven om dit vak voor een niet-accountant persoon te volgen? Zelf denk ik dat het heel nuttig is, maar hoor graag ervaren meningen :)
Lees de hele reeks anders even door. De banken nemen ook mensen die werktuigbouwkunde (zoals Bajskorv en Driver dacht ik) hebben gestudeerd aan dus (veel) finance kennis hoef je niet te hebben. Je leert dat tijdens het werken wel. Alhoewel je natuurlijk altijd wel iets aan een extra vak hebt.

Als je een extra uitdaging op de universiteit wilt zou je kunnen overwegen om te schakelen naar de master econometrie. Er zijn tegenwoordig best een aantal ambitieuze studenten die dat doen na een bachelor in economie of bedrijfseconomie.
pi_127108607
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 14:12 schreef hattricker het volgende:

[..]

Lees de hele reeks anders even door. De banken nemen ook mensen die werktuigbouwkunde (zoals Bajskorv en Driver dacht ik) hebben gestudeerd aan dus (veel) finance kennis hoef je niet te hebben. Je leert dat tijdens het werken wel. Alhoewel je natuurlijk altijd wel iets aan een extra vak hebt.

Als je een extra uitdaging op de universiteit wilt zou je kunnen overwegen om te schakelen naar de master econometrie. Er zijn tegenwoordig best een aantal ambitieuze studenten die dat doen na een bachelor in economie of bedrijfseconomie.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb het misschien niet helemaal duidelijk verwoord. Ik ben verplicht om volgend jaar 2 keuzevakken te volgen, het is dus niet iets extra's.
"Don't ever give up."
pi_127108706
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 14:47 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb het misschien niet helemaal duidelijk verwoord. Ik ben verplicht om volgend jaar 2 keuzevakken te volgen, het is dus niet iets extra's.
Heb je dat vak nodig om die kennis te beheersen? Nee toch? Ga dan iets anders doen. Probeer het buiten je comfort zone te zoeken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_127108832
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 14:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Heb je dat vak nodig om die kennis te beheersen? Nee toch? Ga dan iets anders doen. Probeer het buiten je comfort zone te zoeken.
Daar heb je voor 100% gelijk in inderdaad. Als ik iets buiten mijn comfort zone zou moeten aanwijzen, zou ik inderdaad al snel de econometrie kant opgaan. Weet alleen niet of dat wat voor me is. Ben wiskundig en analytisch wel aardig sterk (behoorde qua resultaten bij de top 5% met wiskunde en statistiek eerste en tweede jaar).
"Don't ever give up."
pi_127109031
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 14:53 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Daar heb je voor 100% gelijk in inderdaad. Als ik iets buiten mijn comfort zone zou moeten aanwijzen, zou ik inderdaad al snel de econometrie kant opgaan. Weet alleen niet of dat wat voor me is. Ben wiskundig en analytisch wel aardig sterk (behoorde qua resultaten bij de top 5% met wiskunde en statistiek eerste en tweede jaar).
Al zou je Griekse filosofie gaan doen, of Italiaanse houtsnij kunsten. Of mime-speler. Wat dat maakt niet uit. Maar ga uit je comfort zone.

Ik blijf er bij, als je echt knettergek van finance bent, heb je geen accounting of finance vakken nodig. Dat leer je echt wel zelf uit boekjes...
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_127117227
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 14:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Al zou je Griekse filosofie gaan doen, of Italiaanse houtsnij kunsten. Of mime-speler. Wat dat maakt niet uit. Maar ga uit je comfort zone.

Ik blijf er bij, als je echt knettergek van finance bent, heb je geen accounting of finance vakken nodig. Dat leer je echt wel zelf uit boekjes...
Oke, duidelijk. Lijkt me persoonlijk lastig om zoiets op te pakken, maar is wel een goede tip. Zijn best dingen waarvan je denkt dat ze je niet interesseren maar uiteindelijk toch wel degelijk interessant zijn. Binnenkort maar eens een praatje maken met studieadviseur wat er allemaal mogelijk is.

Daarnaast zit ik eraan te denken om BIWS excel course te gaan doen eind van 3e jaar / master. Schijnt toch wel verdomde handig te zijn als je al wat kennis van modellen en excel en dergelijk hebt. Daarna technical guide van wall street oasis waarin in het kort de belangrijkste technische dingen wat ib betreft naar voren komen. Je hebt gelijk, de finance dingen leer ik wel zelf uit boekjes, want daar ligt mijn interesse!
"Don't ever give up."
pi_127246612
Blijkbaar kan ik hier op de uni maandag gratis de Bloomberg Aptitude test doen. Heeft iemand daar ooit wat over gehoord / hoe kijken mensen er tegenaan?
Play hard, go pro.
pi_127256099
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 13:06 schreef Aethereal het volgende:
Blijkbaar kan ik hier op de uni maandag gratis de Bloomberg Aptitude test doen. Heeft iemand daar ooit wat over gehoord / hoe kijken mensen er tegenaan?
Jep heb hemzelf ook gedaan.

Scoor je daar bijv. in de top 1% van de ranking kan ik je garanderen dat je een belletje krijgt van een aantal leuke bedrijven.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_127260157
Sokz; heb je al een stage gefixed?
pi_127262586
Even een berichtje voor Basjkorv:

Ben bezig met het maken van cv + cover letter voor de London Banking Tour. Zal ze morgen naar je toesturen. Hoop dat je de nodige verbeterpunten voor me hebt en hier en daar wat zou kunnen verbeteren. Deadline is 5 juni, dus hoop dat het u lukt voor die tijd. Het zou me in ieder geval enorm kunnen helpen!

P.s. check pm :)

Alvast onwijssss bedankt!!!
"Don't ever give up."
  vrijdag 31 mei 2013 @ 20:36:52 #53
256829 Sokz
Livin' the life
pi_127262823
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 19:37 schreef Maryn. het volgende:
Sokz; heb je al een stage gefixed?
No. Ook geen poging gedaan, volgend jaar pas. (en perhaps zelfs jaar dáarna omdat ik wel eigk een master wil doen) :P
pi_127272608
Hi guys, ik lurk al een tijdje mee in dit topic. Ik ben een tweedejaars wiskunde student en ik volg een aantal econometrie vakken. Voor 5 juni kan ik me aanmelden voor de London Banking Tour en ik vroeg me af wat voor kennis van finance daar verwacht wordt. Zou het zin hebben om me dit jaar al aan te melden, aangezien ik nu pas mijn eerste finance vak volg? Of kan ik beter een jaartje wachten en nog wat finance vakken van de econometrie-opleiding volgen?
pi_127280006
Cryden: de banken zijn vooral op zoek naar mensen die penultimate en laatste jaars student zijn die een stage kunnen lopen en daarna eventueel fulltime. De kans op een aanbieding om daar fulltime aan de slag te gaan is natuurlijk kleiner dan de kans op een stage maar een stage is een mooie ingang. Welke kant wil jij op, sales & trading, equity research, IB....?? Kan me voorstellen dat ze voor de eerste 2 wel wiskunde zoeken en in mindere mate voor IB. Succes!

Ik zit er ook aan te denken om me voor de LBT aan te melden. Het enige minpuntje dat ik kan zien is dat ik in september met mijn master in een andere stad begin. Hoewel de LBT de eerste weken van het collegejaar zijn mis je natuurlijk wel weer de eerste 2 weken van je master.
Iemand een mening hierover, wat zouden jullie doen?
pi_127280056
@cryden .. Gewoon voor die LBT gaan. De benodigde financiele kennis is niet pittig.
@Walkerr .. je mist 2 week van een master (de 1e twee) .. so what? Hup gewoon gaan voor die LBT.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_127280196
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 09:46 schreef sitting_elfling het volgende:
@cryden .. Gewoon voor die LBT gaan. De benodigde financiele kennis is niet pittig.
@Walkerr .. je mist 2 week van een master (de 1e twee) .. so what? Hup gewoon gaan voor die LBT.
Haha zeg dat nou niet ghehe. Nog meer concurrenten erbij voor mij :P

Maar goed, inderdaad gewoon proberen jongens, mits je grote interesse in IB hebt. Dit is volgens mij de enige vereiste om mee te doen. Op de site staat ook dat studenten uit alle windrichtingen welkom zijn, mits je interesse hebt in finance of ib.
"Don't ever give up."
pi_127282178
Ik zou persoonlijk als tweedejaars nog even wachten. Je gaat bij alle grote banken langs en wilt daar in een keer de beste indruk maken. Bovendien zit je waarschijnlijk nog niet te wachten op een stage in de zomer erna, dus waarom niet een jaar wachten en zo direct door kunnen voor de interviews?
pi_127282905
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 11:42 schreef Qwerty911 het volgende:
Ik zou persoonlijk als tweedejaars nog even wachten. Je gaat bij alle grote banken langs en wilt daar in een keer de beste indruk maken. Bovendien zit je waarschijnlijk nog niet te wachten op een stage in de zomer erna, dus waarom niet een jaar wachten en zo direct door kunnen voor de interviews?
Nu tweedejaars betekend volgend jaar derdejaars. Als je dus in september mee kan en je weet een stage te regelen, zou je dus precies een stage lopen in de zomer tussen je bachelor en je master. Dit is toch juist een ideale timing?

Het enige waar ik een beetje mee zit is dat ik volgend jaar eerste periode de twee moeilijkste vakken van mijn studie krijg, namelijk econometrie en advanced finance (tenminste, ik denk dat advanced finance moeilijk gaat worden?). Maarja, ik ga gewoon voor de LBT, desnoods doe ik iets langer over m'n bachelor. De ervaring is het denk ik meer dan waard.
"Don't ever give up."
pi_127283383
Twee weken missen moet je, tenzij er rare aanwezigheidsverplichtingen zijn, wel in kunnen halen lijkt me.

Stage tussen je bachelor en master in is inderdaad een prima moment, mits je al weet dat je direct na je master aan de slag wilt en je geen andere activiteiten hebt die je ergens een jaar kosten (maar ook veel opleveren)
pi_127285075
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 12:38 schreef Qwerty911 het volgende:
Twee weken missen moet je, tenzij er rare aanwezigheidsverplichtingen zijn, wel in kunnen halen lijkt me.

Stage tussen je bachelor en master in is inderdaad een prima moment, mits je al weet dat je direct na je master aan de slag wilt en je geen andere activiteiten hebt die je ergens een jaar kosten (maar ook veel opleveren)
Ja daar zit wat in inderdaad. Maarja, in mijn ogen is zo'n stage toch wel essentieel om je een beeld te kunnen vormen van wat het werk nu echt inhoud in de ib. Zoals ik al vaker heb aangegeven vind ik dat wij daar als studenten echt een heel lastige positie in hebben. We leren enkel theorie en als we klaar zijn daarmee is het zoek het maar uit. Tijdens studie wordt er door universiteiten zelf totaal geen moeite gedaan om studenten te begeleiden in de fase die na de studie begint. Dit vind ik erg jammer. Hoe moet ik als student straks weten of ib / consultancy / corporate finance wel bij me past?

Daarom lijkt de LBT me zo'n fantastische mogelijkheid om een intership binnen te slepen, maar ook al de tour zelf. Je werpt een blik in de keuken bij top investment banks.
"Don't ever give up."
pi_127287203
Er zijn best wel veel business courses en in-housedagen hoor. Voor IB mischien wat minder maar ik zie via de verschillende studieverenigingen en business-courses.nl best wel vaak vacatures voor business courses voor consultancy en corporate finance bij de big 4 langskomen.
Play hard, go pro.
pi_127291615
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 14:57 schreef Aethereal het volgende:
Er zijn best wel veel business courses en in-housedagen hoor. Voor IB mischien wat minder maar ik zie via de verschillende studieverenigingen en business-courses.nl best wel vaak vacatures voor business courses voor consultancy en corporate finance bij de big 4 langskomen.
Die big4 is overigens niet aan te raden.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_127292309
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 17:41 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Jep heb hemzelf ook gedaan.

Scoor je daar bijv. in de top 1% van de ranking kan ik je garanderen dat je een belletje krijgt van een aantal leuke bedrijven.
Ik heb op de website van dat bedrijf de voorbeeldvragen bekeken. http://about.bloombergins(...)TSampleQuestions.pdf
Als deze voorbeeldvragen representatief zijn lijkt het mij wel te doen om met voldoende oefenen weinig fouten te maken, ook qua tijdsdruk (1m12s per vraag). Hoeveel fouten mag je maken om bij de top 1% uit te komen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 1 juni 2013 @ 18:16:53 #65
256829 Sokz
Livin' the life
pi_127293077
Denk, gezien het niveau, dat je ze allemaal goed moet hebben en dat op basis van snelheid wordt uitgemaakt of je top2% of top1% bent. :P
pi_127296029
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 17:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb op de website van dat bedrijf de voorbeeldvragen bekeken. http://about.bloombergins(...)TSampleQuestions.pdf
Als deze voorbeeldvragen representatief zijn lijkt het mij wel te doen om met voldoende oefenen weinig fouten te maken, ook qua tijdsdruk (1m12s per vraag). Hoeveel fouten mag je maken om bij de top 1% uit te komen?
Geen idee. Ik heb die test als 1 van de aller eersten gedaan toen ze net uitkwamen en toen Bloomberg nog vragen aan het ontwikkelen was. Fantastische tijd was, dat examen op het hoofdkantoor in Londen gemaakt en daarna hadden ze zo'n 100 pizza's van Domino's klaar liggen met bier :D

Toen wij ze moesten maken hadden we ook nog veel ethical reasoning en dergelijke erin. Dat was erg pittig.

Zo ziet het er bijv. uit. Ik ken gasten die een baan hebben gekregen puur op basis van deze toets.
http://www.masterfinanzas(...)/varios/bat_demo.pdf

Als je zo'n terminal hebt kun je ook kijken qua ranking per universiteit :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_127296405
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 09:41 schreef Walkerr het volgende:
Cryden: de banken zijn vooral op zoek naar mensen die penultimate en laatste jaars student zijn die een stage kunnen lopen en daarna eventueel fulltime. De kans op een aanbieding om daar fulltime aan de slag te gaan is natuurlijk kleiner dan de kans op een stage maar een stage is een mooie ingang. Welke kant wil jij op, sales & trading, equity research, IB....?? Kan me voorstellen dat ze voor de eerste 2 wel wiskunde zoeken en in mindere mate voor IB. Succes!

Compleet niet. Sales is met name geen technische job, de naam zegt het al. Equity research vereist geen specifiek technische studie. En voor IB kun je nooit "overgekwalificeerd" zijn, wiskunde staat zeker niet verkeerd op je CV als je richting IB wil...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127296454
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 11:42 schreef Qwerty911 het volgende:
Ik zou persoonlijk als tweedejaars nog even wachten. Je gaat bij alle grote banken langs en wilt daar in een keer de beste indruk maken. Bovendien zit je waarschijnlijk nog niet te wachten op een stage in de zomer erna, dus waarom niet een jaar wachten en zo direct door kunnen voor de interviews?
Inderdaad, idealiter de LBT doen 2 jaar voordat je een fulltime job wilt hebben.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127296487
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Geen idee. Ik heb die test als 1 van de aller eersten gedaan toen ze net uitkwamen en toen Bloomberg nog vragen aan het ontwikkelen was. Fantastische tijd was, dat examen op het hoofdkantoor in Londen gemaakt en daarna hadden ze zo'n 100 pizza's van Domino's klaar liggen met bier :D
Dat klinkt leuk. Ben jij het met mij eens dat deze test en de gevolgde opleiding met afstand het grootste gewicht zouden moeten hebben voor de selectie? Dus een klein gewicht voor interviews, extracurriculaire activiteten etc.
Die test is immers ontwikkeld met het doel effectief te kunnen selecteren omdat andere methodes als weinig effectief werden ervaren.

quote:
Zo ziet het er bijv. uit. Ik ken gasten die een baan hebben gekregen puur op basis van deze toets.
http://www.masterfinanzas(...)/varios/bat_demo.pdf
Als die toets ook in Eindhoven of Tilburg wordt georganiseerd (zal wel niet) dan zou ik wel eens mee willen doen. Als het inderdaad zo is dat een hoge uitslag werkaanbiedingen oplevert dan wil ik wel eens een kans wagen. Ik zou dan wel nog een goed economieboek moeten lezen om alle definities te kennen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127296723
Maandag is die gratis te maken in Tilburg. Ik sta op de wachtlijst echter.
Play hard, go pro.
pi_127296770
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 19:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat klinkt leuk. Ben jij het met mij eens dat deze test en de gevolgde opleiding met afstand het grootste gewicht zouden moeten hebben voor de selectie? Dus een klein gewicht voor interviews, extracurriculaire activiteten etc.
Die test is immers ontwikkeld met het doel effectief te kunnen selecteren omdat andere methodes als weinig effectief werden ervaren.
Die test is door Bloomberg zo ontwikkeld, het is niet alsof de hele financiele wereld daarom gevraagd heeft... Die test helpt je wellicht een interview te krijgen bij sommige instituten, maar interviews blijven key voor veel jobs.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127296774
Woohoo! CFA examen is weer achter de rug...
pi_127297141
Thank God nooit hoeven doen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127298691
Is er veel werk aan de meest kwanitatieve/wiskundige kant van het spectrum?
It's gonna take more bullets than you could ever fire to win this game... but one bullet... and I can give you a thousand lives.
pi_127304952
Wat heb jij dan in gedachte? Het quant-werk of het uitvoerende werk?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127305050
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 22:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat heb jij dan in gedachte? Het quant-werk of het uitvoerende werk?
Denk dat het uitvoerende niet echt aan de meest wiskundige kant van het spectrum zit, als wel dan ook goed.
It's gonna take more bullets than you could ever fire to win this game... but one bullet... and I can give you a thousand lives.
pi_127343880
Ik zit nu in mijn derde jaar van de studie Economie & Bedrijfseconomie aan de UU.
Na de zomer begin ik aan de master International Economics and Business (track Finance), ook aan UU.
Ik volg deze threads sinds een aantal weken en begin toch redelijk wanhopig te worden van posts van sitting_elfling en dergelijke.
'Later' wil ik in IB aan de slag en redelijk succesvol worden, maar als ik de threads doorga lijk ik gedoemd een leven vol 'faal' tegemoet te gaan.

Is mijn toekomst echt zo donker? Valt er nog iets te doen, te fixen?
Een technische studie doen is nu toch wel iets te laat voor mij.

Ben dus al ingeschreven voor de master (machtiging e.d. al bevestigd) in Utrecht, kan ik dat nog cancellen als ik toch Econometrie wil doen in bijv. Amsterdam (stuk beter bereikbaar dan R'dam voor mij).
Word ik eigenlijk wel toegelaten bij Econometrie met een BSc Economics and Business Economics, ik zie bij de entry requirements econometrics/mathematics/statistics/etc staan.
Inschrijfdeadline voor zowel R'dam als A'dam is 1 augustus, dus ik heb nog even de tijd om me te bedenken als ik me nog kan uitschrijven voor de master in Utrecht.
Ik heb in mijn opleiding een keer Econometrie als vak gehad, vond ik erg moeilijk maar wel heel interessant.
Dat was in mijn tweede jaar, toen ik nog lui was, heb dus ook niet een hoog cijfer gehaald voor Econometrie.
Nu, in mijn derde jaar, stop ik veel meer tijd in mijn studie en ben ik meer gemotiveerd, voor het vak International Financial Management heb ik een 9,2 gehaald voor het tentamen.
Vandaar dat een master Econometrie me nogal afschrikt en een master met "Finance" in de naam wat meer aantrekt (nu is 1 vak nogal weinig om een oordeel te maken over de master, maar toch).
Iemand advies?

[ Bericht 16% gewijzigd door Laatst op 03-06-2013 01:16:52 ]
pi_127344873
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 11:42 schreef Qwerty911 het volgende:
Ik zou persoonlijk als tweedejaars nog even wachten. Je gaat bij alle grote banken langs en wilt daar in een keer de beste indruk maken. Bovendien zit je waarschijnlijk nog niet te wachten op een stage in de zomer erna, dus waarom niet een jaar wachten en zo direct door kunnen voor de interviews?
Ik ben het hier wel mee eens en ik heb ook besloten nog maar een jaartje te wachten om nog wat meer kennis op te doen, ook al is de benodigde kennis niet zo pittig.
pi_127345002
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 20:51 schreef Volatility het volgende:
Is er veel werk aan de meest kwanitatieve/wiskundige kant van het spectrum?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik weet dat je voor een quant job kunt gaan of kun je voor wat meer wiskundig werk ook bij een hedge fund terecht?
  maandag 3 juni 2013 @ 01:06:56 #80
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127345907
Ik weet dat veel quants natuurkundigen zijn. Hoe zit het met de wiskundigen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127345912
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 00:36 schreef Cryden het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik weet dat je voor een quant job kunt gaan of kun je voor wat meer wiskundig werk ook bij een hedge fund terecht?
Je hebt zeker ook hedge funds die meer op quantitatieve strategieën gericht zijn. Bijvoorbeeld het inmiddels vergane LTCM.
Play hard, go pro.
pi_127349781
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 00:08 schreef Laatst het volgende:
Ik zit nu in mijn derde jaar van de studie Economie & Bedrijfseconomie aan de UU.
Na de zomer begin ik aan de master International Economics and Business (track Finance), ook aan UU.
Ik volg deze threads sinds een aantal weken en begin toch redelijk wanhopig te worden van posts van sitting_elfling en dergelijke.
'Later' wil ik in IB aan de slag en redelijk succesvol worden, maar als ik de threads doorga lijk ik gedoemd een leven vol 'faal' tegemoet te gaan.

Is mijn toekomst echt zo donker? Valt er nog iets te doen, te fixen?
Een technische studie doen is nu toch wel iets te laat voor mij.

Relax! Studeer gewoon hard en ga je zo goed mogelijk voor bereiden via open dagen, LBT, etc etc... Iedereen maakt kans, discussies hier gaan vaak vooral over hoe je die kans kunt vergroten. Het is niet zo dat je zonder promotie technische wiskunde nergens aan de slag kunt...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127355917
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 09:50 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Relax! Studeer gewoon hard en ga je zo goed mogelijk voor bereiden via open dagen, LBT, etc etc... Iedereen maakt kans, discussies hier gaan vaak vooral over hoe je die kans kunt vergroten. Het is niet zo dat je zonder promotie technische wiskunde nergens aan de slag kunt...
Haha, ik raakte een beetje in de paniek nadat ik las dat stapels CV's van mensen met 'normale' economie/finance opleidingen in de prullenbak worden geschoven.
Is het aan te raden om Econometrie te doen ipv bijv. zoiets als International Economics & Business?
Ik ben bang dat het veel te moeilijk is en ik een jaar verspil, maar dat is niet erg als Econometrie veel meer meerwaarde heeft.
pi_127357707
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:10 schreef Laatst het volgende:

[..]

Haha, ik raakte een beetje in de paniek nadat ik las dat stapels CV's van mensen met 'normale' economie/finance opleidingen in de prullenbak worden geschoven.
Is het aan te raden om Econometrie te doen ipv bijv. zoiets als International Economics & Business?
Ik ben bang dat het veel te moeilijk is en ik een jaar verspil, maar dat is niet erg als Econometrie veel meer meerwaarde heeft.
Er is zoveel aan te raden, maar ik zou er geen jaar op gaan verspillen. Wees wel realistisch, als je "redelijk succesvol" wilt worden in IB, heb ik geen idee wat je precies bedoelt. Echter, het gaat vaak om top studenten die hier toegang tot krijgen, en je geeft zelf al aan dat je moeite zou hebben econometrie te doen.

Nogmaals, het neemt niet weg dat je nog steeds succesvol kunt zijn, maar een baan bij Goldman is misschien wel vrij lastig.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127358063
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:54 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Er is zoveel aan te raden, maar ik zou er geen jaar op gaan verspillen. Wees wel realistisch, als je "redelijk succesvol" wilt worden in IB, heb ik geen idee wat je precies bedoelt. Echter, het gaat vaak om top studenten die hier toegang tot krijgen, en je geeft zelf al aan dat je moeite zou hebben econometrie te doen.

Nogmaals, het neemt niet weg dat je nog steeds succesvol kunt zijn, maar een baan bij Goldman is misschien wel vrij lastig.
Ik denk dat ik met 'normale' Finance vakken een topstudent kan zijn en met Econometrie vakken een gemiddelde of iets boven gemiddeld.
Met de nadruk op 'ik denk', want van Econometrie heb ik nog maar weinig gezien tijdens mijn studie dus misschien klopt mijn beeld er van totaal niet.

Met 'redelijk succesvol' bedoel ik dat ik (uiteindelijk) aan de slag wil bij grote bedrijven, in Amerika/UK/Europa.
Ik overwoog Econometrie omdat ik hier veel lees dat werkgevers daarin geïnteresseerd zijn en het heeft ook een goede reputatie.
Als ik het ver wil schoppen in de IB-wereld, kan ik dan beter proberen een topstudent te zijn bij International Economcis & Business of een 'meh'-student Econometrie?

Trouwens, bedankt voor de reacties. :)

EDIT: Heb mensen zien praten over de BAT, hoe is hij bij jullie gegaan?
Ik heb hem eind Maart mogen doen en heb 590 punten gehaald en 91ste percentiel.
Helaas ben ik door niemand gecontacteerd, maar dan had het vast ook 99ste percentiel moeten zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Laatst op 03-06-2013 14:08:07 ]
pi_127364900
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 14:01 schreef Laatst het volgende:

[..]

Ik denk dat ik met 'normale' Finance vakken een topstudent kan zijn en met Econometrie vakken een gemiddelde of iets boven gemiddeld.
Met de nadruk op 'ik denk', want van Econometrie heb ik nog maar weinig gezien tijdens mijn studie dus misschien klopt mijn beeld er van totaal niet.

Met 'redelijk succesvol' bedoel ik dat ik (uiteindelijk) aan de slag wil bij grote bedrijven, in Amerika/UK/Europa.
Ik overwoog Econometrie omdat ik hier veel lees dat werkgevers daarin geïnteresseerd zijn en het heeft ook een goede reputatie.
Als ik het ver wil schoppen in de IB-wereld, kan ik dan beter proberen een topstudent te zijn bij International Economcis & Business of een 'meh'-student Econometrie?

Trouwens, bedankt voor de reacties. :)

EDIT: Heb mensen zien praten over de BAT, hoe is hij bij jullie gegaan?
Ik heb hem eind Maart mogen doen en heb 590 punten gehaald en 91ste percentiel.
Helaas ben ik door niemand gecontacteerd, maar dan had het vast ook 99ste percentiel moeten zijn.
Wat ik bedoelde is dat iedereen die Finance doet een goede student kan zijn, daar komt nog bij dat Finance studies door veel studenten gedaan wordt. Je bent dan 1 van de vele en je moet ook nog eens concurreren met de andere studenten van econometrie en werktuigbouwkunde etc.

Mijn inziens kun je beter een 'meh' econometrie student zijn dan een 9.5 hebben op een MSc Finance studie. Ik ken namelijk genoeg mensen die een MSc finance er gewoon bij gedaan hebben en voor de financiele kennis hoef je het niet te doen.

Bij elke grote IB waar je zou werken moet je toch gewoon financiele kennis op gaan doen. Slechts een MSc Finance zijn je kansen bij een grote IB gewoon niet zo groot.

Ik heb meerdere BATs gedaan. Van uiterst slecht tot relatief goed. Heb 1 keer een mailtje gekregen hierover.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_127365210
Ws heeft SE wel gelijk, beter matig econometrie dan top finance. Maar goed, om daar nu nog een jaar aan te verspillen...

Als je het zo graag wilt, waarom niet eerder over na gedacht?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127366091
Ik ben wel benieuwd om te horen wat de verhoudingen zijn tussen de Nederlandse IB's zoals ING, Rabo, ABN, Kempen, NIBC etc.

Ik zit in het laatste jaar van lucht en ruimtevaarttechniek, en aangezien ik weet dat ik niet de engineering in wil, een intresse in finance heb en echt een uitdaging zoek, ben ik nu aan het solliciteren voor een M&A/Corporate Finance stage. In Delft wordt je helemaal doodgegooid met consulting maar hoor je niet veel over IBanking, dus ik ben benieuwd hoe jullie dat zien :).
pi_127367707
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 17:13 schreef Logros het volgende:
Ik ben wel benieuwd om te horen wat de verhoudingen zijn tussen de Nederlandse IB's zoals ING, Rabo, ABN, Kempen, NIBC etc.

Ik zit in het laatste jaar van lucht en ruimtevaarttechniek, en aangezien ik weet dat ik niet de engineering in wil, een intresse in finance heb en echt een uitdaging zoek, ben ik nu aan het solliciteren voor een M&A/Corporate Finance stage. In Delft wordt je helemaal doodgegooid met consulting maar hoor je niet veel over IBanking, dus ik ben benieuwd hoe jullie dat zien :).
Als je snel bent kun je je nog voor de LBT inschrijven. De deadline is 5 juni. ;)
Play hard, go pro.
pi_127367752
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 17:13 schreef Logros het volgende:
Ik ben wel benieuwd om te horen wat de verhoudingen zijn tussen de Nederlandse IB's zoals ING, Rabo, ABN, Kempen, NIBC etc.

Ik zit in het laatste jaar van lucht en ruimtevaarttechniek, en aangezien ik weet dat ik niet de engineering in wil, een intresse in finance heb en echt een uitdaging zoek, ben ik nu aan het solliciteren voor een M&A/Corporate Finance stage. In Delft wordt je helemaal doodgegooid met consulting maar hoor je niet veel over IBanking, dus ik ben benieuwd hoe jullie dat zien :).
Bekend pad ;)

Snel inschrijven voor LBT inderdaad! Verhoudingen tussen de Nederlandse IB's schommelt enorm de afgelopen jaren. Maar het niveau over het geheel genomen is toch wel behoorlijk gedaald door alle ellende. Kom naar Londen *)
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127368014
basjkorv, zou je even op je pm kunnen reageren? betreft cv en cover letter voor LBT waarover we al eerder contact hebben gehad ;)
"Don't ever give up."
pi_127368279
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 17:58 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Bekend pad ;)

Snel inschrijven voor LBT inderdaad! Verhoudingen tussen de Nederlandse IB's schommelt enorm de afgelopen jaren. Maar het niveau over het geheel genomen is toch wel behoorlijk gedaald door alle ellende. Kom naar Londen *)
Ja, Londen is vast heel wat mooier dan Delft ;)
Ik zat ook al naar de LBT te kijken, het enige punt is dat als ik wacht tot de LBT met een stage zoeken dat ik waarschijnlijk al afgestudeerd ben voordat ik eenmaal aan een stage kan beginnen (als dat uberhaupt lukt). Ik zat nu te denken om in het najaar ~3 maanden stage te lopen, en dan m'n thesis rond maart af te ronden. Dan zou ik ook nog de optie hebben om voor summer internships te sollicteren in London voor 2014.
pi_127369318
Nog een vraagje; is het mogelijk om als Europeaan direct als intern/analyst bij een IB in SF/LA/NY aan de slag te gaan? Of is dit vrijwel onmogelijk en worden alle Europeanen eerst ondergebracht bij de Londense vestigingen?
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_127373415
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 18:05 schreef lucatoni het volgende:
basjkorv, zou je even op je pm kunnen reageren? betreft cv en cover letter voor LBT waarover we al eerder contact hebben gehad ;)
Komt goed.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127373448
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 18:39 schreef PowerData het volgende:
Nog een vraagje; is het mogelijk om als Europeaan direct als intern/analyst bij een IB in SF/LA/NY aan de slag te gaan? Of is dit vrijwel onmogelijk en worden alle Europeanen eerst ondergebracht bij de Londense vestigingen?
Lastig, maar niet onmogelijk. Zeker als je echt focust op LA/SF.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127373543
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 18:13 schreef Logros het volgende:

[..]

Ja, Londen is vast heel wat mooier dan Delft ;)
Ik zat ook al naar de LBT te kijken, het enige punt is dat als ik wacht tot de LBT met een stage zoeken dat ik waarschijnlijk al afgestudeerd ben voordat ik eenmaal aan een stage kan beginnen (als dat uberhaupt lukt). Ik zat nu te denken om in het najaar ~3 maanden stage te lopen, en dan m'n thesis rond maart af te ronden. Dan zou ik ook nog de optie hebben om voor summer internships te sollicteren in London voor 2014.
Je kunt ook direct van LBT richting fulltime job gaan. In het najaar zijn er weinig tot geen 3 maanden stages in bijvoorbeeld Londen, dus dat wordt allemaal te kort dag...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127375981
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 20:16 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Lastig, maar niet onmogelijk. Zeker als je echt focust op LA/SF.
Vooral lastig in LA/SF? Of niet onmogelijk als in LA/SF?
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_127376221
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 21:01 schreef PowerData het volgende:

[..]

Vooral lastig in LA/SF? Of niet onmogelijk als in LA/SF?
Nee, vooral lastig in NY. LA/SF zijn minder grote kantoren en minder boeiend, dus meer kans op een mazzeltje. NY is heel erg taai, hoewel er Nederlanders stage lopen. Maar da's een fractie van de stagaires die naar Londen gaan.

Daarbij: Vaktechnisch kan je beter naar Londen gaan. Je leert meer in de City dan op Wall St, zeker als intern/analist.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127376681
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 21:05 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Nee, vooral lastig in NY. LA/SF zijn minder grote kantoren en minder boeiend, dus meer kans op een mazzeltje. NY is heel erg taai, hoewel er Nederlanders stage lopen. Maar da's een fractie van de stagaires die naar Londen gaan.

Daarbij: Vaktechnisch kan je beter naar Londen gaan. Je leert meer in de City dan op Wall St, zeker als intern/analist.
Oké, bedankt voor je snelle antwoord. Beseffen ze dat eigenlijk in de VS ook (lees: zijn Londense (jonge) bankiers gewild in de VS)?
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_127376840
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 21:12 schreef PowerData het volgende:

[..]

Oké, bedankt voor je snelle antwoord. Beseffen ze dat eigenlijk in de VS ook (lees: zijn Londense (jonge) bankiers gewild in de VS)?
Mwah, niet noodzakelijk. Maar jonge bankiers met 2-3 jaar ervaring die richting Wall St gaan, doen het daar over het algemeen erg goed. In ieder geval, dat zie ik om me heen bij vrienden.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127385007
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 20:18 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Je kunt ook direct van LBT richting fulltime job gaan. In het najaar zijn er weinig tot geen 3 maanden stages in bijvoorbeeld Londen, dus dat wordt allemaal te kort dag...
Ja, vandaar dat ik nu ook in NL aan het kijken ben voor het najaar. Maar dat sluit inderdaad niet uit dat ik de LBT kan proberen om daarna naar London te gaan, dus ik ga me gewoon opgeven :). De reden dat ik eerst nog een stage wil doen is dat ik wil kijken of het echt wat voor mij is, plus het vergroot weer m'n kansen als ik voor full-time ga solliciteren.

Ik las in dit topic dat je WTB hebt gedaan, waar heb je het meest aan gehad vanuit studie denk je?
pi_127385854
Poe, lastige vraag. Uiteindelijk heb je gewoon een studie gedaan die je analytisch vermogen verder "getraind" heeft. Daarnaast is IB niet zo lastig qua wiskunde en zijn meeste andere "natuurkundige" vakken (dynamica, statica, etc) allemaal niet relevant. Altijd handig om statistiek te begrijpen, maar wederom is dat niet echt lastig. Dus inhoudelijk allemaal niet super nuttig, maar eenmaal verder in je carrière wordt het (voor mij dan) steeds nuttiger om ir. te zijn. Veel managers, met name bij technische bedrijven, nemen mij wat eerder "serieus" en het is natuurlijk ook leuk om producten e.d. beter te begrijpen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127386435
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 16:53 schreef Bajskorv het volgende:
Ws heeft SE wel gelijk, beter matig econometrie dan top finance. Maar goed, om daar nu nog een jaar aan te verspillen...

Als je het zo graag wilt, waarom niet eerder over na gedacht?
Ik weet sinds (begin) dit jaar (2012/2013) pas echt wat ik wil doen. :'(
Als een MSc Finance zoveel minder waard is dan Econometrie, kan ik misschien beter mogelijk een jaar verspillen en Econometrie proberen.
Aan kwantitatieve vakken heb ik eigenlijk alleen statistiek en econometrie gehad, dus ik weet niet goed of ik wel de basis heb voor een master Econometrie.
Lijkt me dan ook weer zonde om MSc Finance te gaan doen als je zo snel aan de kant wordt geschoven.

[ Bericht 7% gewijzigd door Laatst op 04-06-2013 01:43:31 ]
pi_127390588
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 23:47 schreef Laatst het volgende:

[..]

Ik weet sinds (begin) dit jaar (2012/2013) pas echt wat ik wil doen. :'(
Als een MSc Finance zoveel minder waard is dan Econometrie, kan ik misschien beter mogelijk een jaar verspillen en Econometrie proberen.
Aan kwantitatieve vakken heb ik eigenlijk alleen statistiek en econometrie gehad, dus ik weet niet goed of ik wel de basis heb voor een master Econometrie.
Lijkt me dan ook weer zonde om MSc Finance te gaan doen als je zo snel aan de kant wordt geschoven.
Master of finance is hopelijk toch geen totale verspilling? Als gewoon goede cijfers haalt is het volgens mij best mogelijk om daarna richting ib te gaan... Tenminste dat hoop ik aangezien dit zelf wel mijn plan is.
"Don't ever give up."
pi_127390686
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:15 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Master of finance is hopelijk toch geen totale verspilling? Als gewoon goede cijfers haalt is het volgens mij best mogelijk om daarna richting ib te gaan... Tenminste dat hoop ik aangezien dit zelf wel mijn plan is.
Wat de mensen hier bedoelen is dat als je de IB wereld wil veroveren, je dat waarschijnlijk niet lukt met MSc Finance, maar we kunnen er beiden werken op een lager niveau dan dat, zo lees ik het een beetje.
pi_127391971
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:22 schreef Laatst het volgende:

[..]

Wat de mensen hier bedoelen is dat als je de IB wereld wil veroveren, je dat waarschijnlijk niet lukt met MSc Finance, maar we kunnen er beiden werken op een lager niveau dan dat, zo lees ik het een beetje.
De IB wereld veroveren kan altijd! Nee, het is lastiger binnen te komen bij de "top IBs". Maar ik ken genoeg mensen die uitblonken bij Kempen ofzo en via die weg elders weer binnen gekomen zijn. Als je het echt in je hebt, komt het er meestal ook wel uit.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  dinsdag 4 juni 2013 @ 12:31:05 #107
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127397234
Hoe weet zo'n populairdere IB-werkgever dan dat je uitblonk?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 4 juni 2013 @ 12:35:41 #108
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127397365
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:15 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Master of finance is hopelijk toch geen totale verspilling? Als gewoon goede cijfers haalt is het volgens mij best mogelijk om daarna richting ib te gaan... Tenminste dat hoop ik aangezien dit zelf wel mijn plan is.
Anders ga je toch voor een bank of de overheid (MinF, prima werkgever en kans op leuke banen als je de top bereikt, ook buiten de overheid) werken of je wordt economieleraar. Tijdverspilling is het sowieso niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127397621
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 12:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe weet zo'n populairdere IB-werkgever dan dat je uitblonk?
Via via, omdat je goed overkomt tijdens sollicitaties, doordat je snel promotie maakt, etc etc. Beetje standaard: "Hoe maak ik carriere?".
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127400254
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 12:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Anders ga je toch voor een bank of de overheid (MinF, prima werkgever en kans op leuke banen als je de top bereikt, ook buiten de overheid) werken of je wordt economieleraar. Tijdverspilling is het sowieso niet.
Blijf dit een beetje vreemd vinden. Denk dat het zeker wel mogelijk is om met een Msc in finance ib binnen te komen. Gaat er volgens mij meer om hoe je cv eruit ziet en wat voor cijfers je haalt / het netwerk dat je hebt dan welke master je hebt gevolgd..
"Don't ever give up."
pi_127401370
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 13:59 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Blijf dit een beetje vreemd vinden. Denk dat het zeker wel mogelijk is om met een Msc in finance ib binnen te komen. Gaat er volgens mij meer om hoe je cv eruit ziet en wat voor cijfers je haalt / het netwerk dat je hebt dan welke master je hebt gevolgd..
Niet helemaal natuurlijk. Een 8 gemiddeld voor bedrijfskunde staat voor de meesten niet gelijk aan een 8 gemiddeld voor lucht- en ruimtevaart.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127401424
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 14:29 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Niet helemaal natuurlijk. Een 8 gemiddeld voor bedrijfskunde staat voor de meesten niet gelijk aan een 8 gemiddeld voor lucht- en ruimtevaart.
Ja dat is waar natuurlijk. Ging mij er meer om dat master in finance zo wordt afgeraden hier. Als je die afrond met een 8+ gemiddeld, en daarnaast een mooi cv hebt opgebouwd maak je volgens mij gewoon een degelijke kans?
Het is toch niet zo dat msc in finance echt tot de simpelste masters behoort? Heb zelf het idee dat het geen hele makkelijke opgave zal worden (ook niet héél zwaar, maar toch).
"Don't ever give up."
pi_127401555
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 14:31 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Ja dat is waar natuurlijk. Ging mij er meer om dat master in finance zo wordt afgeraden hier. Als je die afrond met een 8+ gemiddeld, en daarnaast een mooi cv hebt opgebouwd maak je volgens mij gewoon een degelijke kans?
Het is toch niet zo dat msc in finance echt tot de simpelste masters behoort? Heb zelf het idee dat het geen hele makkelijke opgave zal worden (ook niet héél zwaar, maar toch).
Een Msc finance zal gemiddeld zwaar zijn ofzo. Zeker niet ergens in de 10% van de moeilijkste studies, verre van zelfs. En inderdaad, dat geeft je nog steeds een prima kans, maar het is geen enorm pluspunt ofzo.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127401608
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 14:31 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Ja dat is waar natuurlijk. Ging mij er meer om dat master in finance zo wordt afgeraden hier. Als je die afrond met een 8+ gemiddeld, en daarnaast een mooi cv hebt opgebouwd maak je volgens mij gewoon een degelijke kans?
Het is toch niet zo dat msc in finance echt tot de simpelste masters behoort? Heb zelf het idee dat het geen hele makkelijke opgave zal worden (ook niet héél zwaar, maar toch).
Een 8+ gemiddeld gaat voor mij lastig worden...
Dit zijn de vakken: http://www.uu.nl/universi(...)tudyprogramme/track2
Bijna ELK vak heeft wel een groepsopdracht (kots) en ik kom altijd bij de ergste idioten terecht.
Ik weet niet of elke master zoveel groepsopdrachten heeft, maar het viel me nogal op.
Voorbeeldje, met het vak International Financial Management had ik een 9.2 voor het tentamenen een 6.5 voor de paper (groepsopdracht).
Waar ga jij je master Finance doen en heeft die ook zoveel groepsopdrachten?
pi_127402445
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 14:35 schreef Laatst het volgende:

[..]

Een 8+ gemiddeld gaat voor mij lastig worden...
Dit zijn de vakken: http://www.uu.nl/universi(...)tudyprogramme/track2
Bijna ELK vak heeft wel een groepsopdracht (kots) en ik kom altijd bij de ergste idioten terecht.
Ik weet niet of elke master zoveel groepsopdrachten heeft, maar het viel me nogal op.
Voorbeeldje, met het vak International Financial Management had ik een 9.2 voor het tentamenen een 6.5 voor de paper (groepsopdracht).
Waar ga jij je master Finance doen en heeft die ook zoveel groepsopdrachten?
Waar je ook komt te werken je zal altijd in groepen moeten werken. Als je - om het wat te overdrijven - een autist bent, kom je nooit de interviews door.

Finance is een prima master en geeft je een degelijk basis geeft maar het niveau verschil met bijvoorbeeld werktuigbouwkunde, econometrie of wiskunde is enorm. Als jij als finance student er dan niet op een ander vlak bovenuit steekt zal het een lastig verhaal worden. Je ziet het in dit topic al je bent niet enige die graag naar Londen wilt.

[ Bericht 18% gewijzigd door hattricker op 04-06-2013 15:03:09 ]
pi_127403564
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 14:35 schreef Laatst het volgende:

[..]

Een 8+ gemiddeld gaat voor mij lastig worden...
Dit zijn de vakken: http://www.uu.nl/universi(...)tudyprogramme/track2
Bijna ELK vak heeft wel een groepsopdracht (kots) en ik kom altijd bij de ergste idioten terecht.
Ik weet niet of elke master zoveel groepsopdrachten heeft, maar het viel me nogal op.
Voorbeeldje, met het vak International Financial Management had ik een 9.2 voor het tentamenen een 6.5 voor de paper (groepsopdracht).
Waar ga jij je master Finance doen en heeft die ook zoveel groepsopdrachten?
Wil hem zelf aan de EUR of aan de UvA gaan doen. Heb nog een jaartje om hierover te beslissen, aangezien ik nu pas in jaar 2 van m'n bachelor zit. Heb nog een heleboel mogelijkheden voor me. Zo wil ik misschien toch een half jaar naar het buitenland gaan om daar te studeren. Wie weet een jaartje bestuurswerk bij de FSA of iets dergelijks, ik laat het allemaal rustig op me afkomen nu.
Hangt voornamelijk af of ik wel of niet kan deelnemen aan de London Banking Tour. Hoop heel erg dat ik hiervoor een kans krijg, dat zou het allemaal net even wat makkelijker maken.

Daarnaast, zoals al aangegeven zijn groepsopdrachten juist heel belangrijk. Tot nu toe ben ik (niet om op te scheppen) steeds de beste van de groep. De kunst is dan om ervoor te zorgen dat de anderen ook hun werk doen en dat je helpt als ze er niet uitkomen. Als ik merk dat ik de beste ben, probeer ik het werk te coordineren, pak ik zelf de moeilijkere delen en help ik de anderen indien nodig. Het gaat erom dat je als groep een goed resultaat neerzet. Dan kun je zelf nog zo goed zijn, maar als je niet in groepen kunt werken heb je nog een lange weg te gaan denk ik.
"Don't ever give up."
pi_127406306
b
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 15:26 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Wil hem zelf aan de EUR of aan de UvA gaan doen. Heb nog een jaartje om hierover te beslissen, aangezien ik nu pas in jaar 2 van m'n bachelor zit. Heb nog een heleboel mogelijkheden voor me. Zo wil ik misschien toch een half jaar naar het buitenland gaan om daar te studeren. Wie weet een jaartje bestuurswerk bij de FSA of iets dergelijks, ik laat het allemaal rustig op me afkomen nu.
Hangt voornamelijk af of ik wel of niet kan deelnemen aan de London Banking Tour. Hoop heel erg dat ik hiervoor een kans krijg, dat zou het allemaal net even wat makkelijker maken.

Daarnaast, zoals al aangegeven zijn groepsopdrachten juist heel belangrijk. Tot nu toe ben ik (niet om op te scheppen) steeds de beste van de groep. De kunst is dan om ervoor te zorgen dat de anderen ook hun werk doen en dat je helpt als ze er niet uitkomen. Als ik merk dat ik de beste ben, probeer ik het werk te coordineren, pak ik zelf de moeilijkere delen en help ik de anderen indien nodig. Het gaat erom dat je als groep een goed resultaat neerzet. Dan kun je zelf nog zo goed zijn, maar als je niet in groepen kunt werken heb je nog een lange weg te gaan denk ik.
In de bachelor zitten er veel mensen die voor een 6 gaan en liever jou laten werken.
Ik kan op zich prima in groepen werken, maar toch jammer als het de helft van je cijfer bepaalt (zeker in grote groepen al snel freerider probleem).
Hoop in ieder geval dat het groepen van maximaal 3 zijn.
LBT heb ik niet meer aan gedacht en nu is het toch aan de late kant, volgend jaar maar proberen.
pi_127407081
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:36 schreef Laatst het volgende:
b

[..]

In de bachelor zitten er veel mensen die voor een 6 gaan en liever jou laten werken.
Ik kan op zich prima in groepen werken, maar toch jammer als het de helft van je cijfer bepaalt (zeker in grote groepen al snel freerider probleem).
Hoop in ieder geval dat het groepen van maximaal 3 zijn.
LBT heb ik niet meer aan gedacht en nu is het toch aan de late kant, volgend jaar maar proberen.
Ja is ook zo, als je echt pech hebt zit je inderdaad met ongemotiveerde dwazen. Toch de kunst om ze op de een of andere manier aan het werk te krijgen. Desnoods schakel je anders een begeleider in. Bij ons mag je altijd zelf kiezen. Desondanks toch wel eens bij vriendjes van vrienden gezeten die er geen zin in hadden. Heb ze toen even duidelijk gemaakt dat het een groepsopdracht is en dat iedereen dus aan de bak zal moeten.
LBT is inderdaad aan de late kant nu, ga me nu inschrijven. Heb gisteren en vandaag de laatste hand gelegd aan cv en cover letter (basjkorv hartelijk dan voor de hulp!). Ga het nu in pdf zetten en dan applyen :)
"Don't ever give up."
  dinsdag 4 juni 2013 @ 18:48:51 #119
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127410741
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 14:35 schreef Laatst het volgende:

[..]

Een 8+ gemiddeld gaat voor mij lastig worden...
Dit zijn de vakken: http://www.uu.nl/universi(...)tudyprogramme/track2
Bijna ELK vak heeft wel een groepsopdracht (kots) en ik kom altijd bij de ergste idioten terecht.
Ik weet niet of elke master zoveel groepsopdrachten heeft, maar het viel me nogal op.
Voorbeeldje, met het vak International Financial Management had ik een 9.2 voor het tentamenen een 6.5 voor de paper (groepsopdracht).
Waar ga jij je master Finance doen en heeft die ook zoveel groepsopdrachten?
Uit het niet zo bij een sollicitatie, of dat je gelijk hebt (dat je door pech steeds in een slechte groep komt) of niet. ;)
Ik ben het eens met je klacht, ook ik vind het niet eerlijk dat er cijfers worden gegeven voor groepsopdrachten en dat er zo veel groepsopdrachten zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127411318
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:54 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Ja is ook zo, als je echt pech hebt zit je inderdaad met ongemotiveerde dwazen. Toch de kunst om ze op de een of andere manier aan het werk te krijgen. Desnoods schakel je anders een begeleider in. Bij ons mag je altijd zelf kiezen. Desondanks toch wel eens bij vriendjes van vrienden gezeten die er geen zin in hadden. Heb ze toen even duidelijk gemaakt dat het een groepsopdracht is en dat iedereen dus aan de bak zal moeten.
LBT is inderdaad aan de late kant nu, ga me nu inschrijven. Heb gisteren en vandaag de laatste hand gelegd aan cv en cover letter (basjkorv hartelijk dan voor de hulp!). Ga het nu in pdf zetten en dan applyen :)
Daar heb je helemaal gelijk in, ik ken in ieder geval één iemand die ook de master gaat doen, maar in het ergste geval is hij dan de enige die ik ken en dan is het geluk hebben met de rest.
Maar ja, het viel me gewoon op dat er in vergelijking met mijn Bachelor zoveel groepsopdrachten zijn (elk vak ipv 1 vd 2 of zo).
Vroeg me dus af of dat normaal was bij Master opleidingen en of andere mensen dat ook hadden/hebben.
Had bij mijn Minor Recht juist 0 groepsopdrachten.
pi_127411467
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:05 schreef Laatst het volgende:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk in, ik ken in ieder geval één iemand die ook de master gaat doen, maar in het ergste geval is hij dan de enige die ik ken en dan is het geluk hebben met de rest.
Maar ja, het viel me gewoon op dat er in vergelijking met mijn Bachelor zoveel groepsopdrachten zijn (elk vak ipv 1 vd 2 of zo).
Vroeg me dus af of dat normaal was bij Master opleidingen en of andere mensen dat ook hadden/hebben.
Had bij mijn Minor Recht juist 0 groepsopdrachten.
Eerlijk gezegd geen idee of het normaal is bij masters. Denk zelf eigenlijk dat het heel erg van de richting afhangt. Recht is toch wat meer individueel gericht, finance werk je in het echt juist ook vaak in teamverband. Denk dat het hier ook een beetje mee samenhangt. Heb nu tijdens mijn bachelor dit jaar voor 4 van de 10 vakken een groepsopdracht moeten doen (voor 1 vak zelfs 7 presentaties in groepen voorbereiden, een essay schrijven in groepen en een discussie). Gaat erom dat dit je helpt hier beter in te worden. Wel een nadeel idd als je elke keer pech hebt! Probeer meer gemotiveerde studenten te vinden met wie je de opdrachten zou kunnen doen is mijn advies!
"Don't ever give up."
pi_127411998
Even een dringende vraag betreft de London Banking Tour:

Heb een bevestiging van inschrijving gekregen. Krijg nu binnenkort te horen of ik 28 of 29 juni wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek bij de commissie van de FSA. Heeft een van jullie enig idee wat ik me hierbij voor zou kunnen stellen?

Wat ik me er zelf van voorstel is dat ze wat vragen stellen over waarom je geïnteresseerd bent in finance. Zou dan eventueel aan kunnen tonen dat je een bepaalde deal aan het volgen bent en dat ik zelf beleg bij binck. Daarnaast op middebare school eens een business game wedstrijd gewonnen wat ik nog mooi kan vertellen om aan te geven dat ik toen ook al gemotiveerd was.

Zullen ze ook al technische vragen over ib gaan stellen? Zelf denk ik het eigenlijk niet, gezien het feit dat ze aangeven dat je extra materiaal moet lezen als je eenmaal toegelaten bent. Hoop op wat goed advies!
"Don't ever give up."
pi_127412089
Nu je het toch over LBT hebt, heb ik ook wel een vraagje daarover.
Kan ik me volgend jaar (als ik net klaar ben met mijn Master) ook inschrijven?
pi_127412225
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:26 schreef Laatst het volgende:
Nu je het toch over LBT hebt, heb ik ook wel een vraagje daarover.
Kan ik me volgend jaar (als ik net klaar ben met mijn Master) ook inschrijven?
Uhm lastig, aangezien ze duidelijk vragen om studenten. Als je klaar bent met je master ben je in principe geen student meer. Je zou even een mailtje kunnen sturen naar de commissie om dit na te vragen.
"Don't ever give up."
pi_127412685
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:22 schreef lucatoni het volgende:
Even een dringende vraag betreft de London Banking Tour:

Heb een bevestiging van inschrijving gekregen. Krijg nu binnenkort te horen of ik 28 of 29 juni wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek bij de commissie van de FSA. Heeft een van jullie enig idee wat ik me hierbij voor zou kunnen stellen?

Wat ik me er zelf van voorstel is dat ze wat vragen stellen over waarom je geïnteresseerd bent in finance. Zou dan eventueel aan kunnen tonen dat je een bepaalde deal aan het volgen bent en dat ik zelf beleg bij binck. Daarnaast op middebare school eens een business game wedstrijd gewonnen wat ik nog mooi kan vertellen om aan te geven dat ik toen ook al gemotiveerd was.

Zullen ze ook al technische vragen over ib gaan stellen? Zelf denk ik het eigenlijk niet, gezien het feit dat ze aangeven dat je extra materiaal moet lezen als je eenmaal toegelaten bent. Hoop op wat goed advies!
Het staat mij bij dat ze ook technische vragen doen. Heb twee jaar terug een paar van die FSA bestuursleden op een borrel gesproken - die werken tegenwoordig trouwens allemaal bij i-banks - toen ze mij vertelden dat ze daarnaast ook wat brainteasers en guesstimates deden.

Lees de vault guide ter voorbereiding eens door en volg deals in het FD, dan kom je inhoudelijk sowieso goed over.
pi_127412894
Die interviews altijd wat sneu gevonden. Wat studenten die andere studenten gaan interviewen, alsof ze zelf i-banks zijn. Terwijl die lui zelf meestal nog niet eens een stage hebben... En mooi dat die FSA lui het vinden, ik heb dat verhaal iets te vaak van hen moeten aan horen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127412941
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:47 schreef Bajskorv het volgende:
Die interviews altijd wat sneu gevonden. Wat studenten die andere studenten gaan interviewen, alsof ze zelf i-banks zijn. Terwijl die lui zelf meestal nog niet eens een stage hebben... En mooi dat die FSA lui het vinden, ik heb dat verhaal iets te vaak van hen moeten aan horen.
Haha ja die indruk kreeg ik ook :P.
Maargoed, dat FSA bestuur lijkt wel een goede springplank naar IB, of niet?
pi_127413036
Zeker, hoezeer ik er ook een hekel aan heb.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127415666
Zo oneerlijk :N
Ik vind het mooi om te zien hoe bepaalde users hier hen best doen voor extra activiteiten of LBT om alleen maar bij IB te komen. En hoop dat jullie het allemaal halen.
Maar dan krijg ik van een hele goede vriendin te horen dat ze bij een bank is binnengekomen alleen omdat haar tante daar ook werkt. Moet er wel bij zeggen dat zij wiskunde doet en haar tante al lang bij de bank werkt.
Zij heeft bijna geen extra activiteiten of zo en is al bij wijze van binnen :')
Maar goed ik gun het haar als vriend en wellicht dat ze in de toekomst wat voor mij kan regelen, zo eerlijk moet ik dan wel zijn :)
pi_127416422
Ach, hangt ervan af welke bank en welke positie. Zie zelden zo iemand goed binnenkomen. En met wiskunde is ze waarschijnlijk toch wek geschikt, ondanks het gebrek aan nevenactiviteiten.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127417539
Het is een grote bank en als ik zie hoe haar tante leeft en met wie haar tante omgaat dan zit ze wel goed.
Zoals je zegt je ziet ze zo zelden binnenkomen en wellicht is zij net dat. Ze is wel goed met wiskunde dus inderdaad dat zal ook wel een rol hebben gespeeld.
pi_127425072
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:43 schreef Finitio het volgende:

[..]

Het staat mij bij dat ze ook technische vragen doen. Heb twee jaar terug een paar van die FSA bestuursleden op een borrel gesproken - die werken tegenwoordig trouwens allemaal bij i-banks - toen ze mij vertelden dat ze daarnaast ook wat brainteasers en guesstimates deden.

Lees de vault guide ter voorbereiding eens door en volg deals in het FD, dan kom je inhoudelijk sowieso goed over.
Deals probeer ik de laatste tijd via dealbook bij te houden!
De vault guide zou ik inderdaad eens door kunnen lezen. Daarnaast niet nodig om guides als "technical interview preparation" van wall street oasis te lezen? Of moet ik dit wel zo grondig aanpakken als een normaal interview voorbereiding?
"Don't ever give up."
  dinsdag 4 juni 2013 @ 23:42:19 #133
256829 Sokz
Livin' the life
pi_127425815
Inb4 allemaal robots die binnen wandelen met allemaal de zelfde 'recommended' antwoorden.

Loosen up, je kan intelligentie/sociale bekwaamheid toch niet faken.
pi_127426704
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 21:20 schreef Djibril het volgende:
Het is een grote bank en als ik zie hoe haar tante leeft en met wie haar tante omgaat dan zit ze wel goed.
Zoals je zegt je ziet ze zo zelden binnenkomen en wellicht is zij net dat. Ze is wel goed met wiskunde dus inderdaad dat zal ook wel een rol hebben gespeeld.
Wat is een grote bank? De ING? Goldman? HSBC? Nogal veel verschillen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127427672
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:28 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Deals probeer ik de laatste tijd via dealbook bij te houden!
De vault guide zou ik inderdaad eens door kunnen lezen. Daarnaast niet nodig om guides als "technical interview preparation" van wall street oasis te lezen? Of moet ik dit wel zo grondig aanpakken als een normaal interview voorbereiding?
Kan zeker geen kwaad. Werk voor jezelf in ieder geval de basisdefinities goed uit. Ik denk dat je best wel wat standaardvragen kunt verwachten zoals:

- Waarom is debt goedkoper dan equity? (aantal redenen)
- Hoe bereken je de WACC?
- Hoe ga je van EBITDA naar EBIT?

Dat soort vragen krijg je tijdens sommige echte interviews trouwens ook.

Ik weet niet wat er op dealbook allemaal staat, maar het lijkt me vooral nuttig om van wat deals veel achtergrond te kennen, daar is het FD best goed voor.

Edit: Dealbook ziet er best goed uit, als je straks voor een Beneluxteam gaat solliciteren kun je echter het beste veel van de Nederlandse markt weten, al is dat niet altijd nodig.

Denk ook even na over twee bedrijven waarvan jij veel toegevoegde waarde in een fusie zou zien.

[ Bericht 2% gewijzigd door Finitio op 05-06-2013 00:40:14 ]
pi_127427773
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:42 schreef Sokz het volgende:
Inb4 allemaal robots die binnen wandelen met allemaal de zelfde 'recommended' antwoorden.

Loosen up, je kan intelligentie/sociale bekwaamheid toch niet faken.
True, maar zeker als economie/bedrijfskunde student kun je maar beter het antwoord weten op simpele 'technische' vragen.
pi_127429470
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:30 schreef lucatoni het volgende:

[..]

Uhm lastig, aangezien ze duidelijk vragen om studenten. Als je klaar bent met je master ben je in principe geen student meer. Je zou even een mailtje kunnen sturen naar de commissie om dit na te vragen.
Een vriend van mij zegt dat het in principe gewoon moet lukken als ik me maar inschrijf terwijl ik de Master nog doe. :)

Nog een andere vraag @ iedereen, welk statistic software wordt het meest gebruikt tegenwoordig in de IB-sector?
Ik ben zelf gewend aan Stata, maar volgens mij wordt dit haast nooit gebruikt.
In een aantal vacatures ben ik SAS en R tegengekomen, maar die zijn naar mijn mening een stuk moeilijker te gebruiken dan Stata.
Of maakt het ze niks uit aangezien je relatief eenvoudig kan switchen tussen de programma's?
pi_127429780
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:58 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Wat is een grote bank? De ING? Goldman? HSBC? Nogal veel verschillen.
BNP PARIBAS, vind ik een grote bank. Het heeft natuurlijk geen reputatie zoals Goldman, maar ik vind het een goede start plaats om je bankiers carrière te beginnen.
Heb jij ervaring met BNP? Is het in jou ogen wat?
pi_127429940
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 02:37 schreef Laatst het volgende:

[..]

Een vriend van mij zegt dat het in principe gewoon moet lukken als ik me maar inschrijf terwijl ik de Master nog doe. :)

Nog een andere vraag @ iedereen, welk statistic software wordt het meest gebruikt tegenwoordig in de IB-sector?
Ik ben zelf gewend aan Stata, maar volgens mij wordt dit haast nooit gebruikt.
In een aantal vacatures ben ik SAS en R tegengekomen, maar die zijn naar mijn mening een stuk moeilijker te gebruiken dan Stata.
Of maakt het ze niks uit aangezien je relatief eenvoudig kan switchen tussen de programma's?
Volgens mij kan het nooit kwaad om te kunnen programmeren. Ik ben de laatste tijd wat bezig in R en haal daar veel meer voldoening uit dan uit SPSS of Stata. Je hebt veel meer controle over wat je doet.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_127430712
Ik heb in IB nog nooit statistische software gezien, maar heb altijd in M&A gezeten. Denk dat je het maar in heel weinig functies gaat zien...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127430789
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 06:11 schreef Djibril het volgende:

[..]

BNP PARIBAS, vind ik een grote bank. Het heeft natuurlijk geen reputatie zoals Goldman, maar ik vind het een goede start plaats om je bankiers carrière te beginnen.
Heb jij ervaring met BNP? Is het in jou ogen wat?
Is een grote bank, maar mensen in dit topic lijken nooit te begrijpen dat functie/afdeling minstens zo belangrijk is. BNP in Nederland stelt qua IB weinig meer voor, hoewel het verschilt per afdeling. Waar komt jouw vriendin bijvoorbeeld terecht? Nederland of Londen? M&A of iets anders?

Het zegt allemaal weinig. Ik zou het zeer zeker niet als een goeie startplek voor een carriere zien. Ook zeker niet slecht, het hangt nogmaals enorm sterk af van waar je begint. Ik ken mensen bij Asset Management van een topbank, die dat een geweldige start vonden, terwijl je daar niks mee kan op termijn qua IB.

Nogmaals niks slechts over jou vriendin, klinkt als een slimme dame. Maar als ze dan echt IB wil, waarom dan niet iets meer ambitie? Waarom via een tante bij een BNP?

Edit: Om een idee te geven, een snelle league table (op zichzelf een waardeloos instrument, maar ter illustratie) van 2008-nu toont BNP op plek 22 voor Nederland qua "deal value" (plek 30 ofzo op hoeveelheid deals). Als je heel Europa neemt, wordt het al beter met een 12e plek op deal value.

Nu is dit slechts 1 illustratie! Ik ken boutiques in Nederland die veel minder deals doen, en echt top niveau werk leveren.


[ Bericht 13% gewijzigd door Bajskorv op 05-06-2013 09:13:23 ]
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127432542
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:50 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Is een grote bank, maar mensen in dit topic lijken nooit te begrijpen dat functie/afdeling minstens zo belangrijk is. BNP in Nederland stelt qua IB weinig meer voor, hoewel het verschilt per afdeling. Waar komt jouw vriendin bijvoorbeeld terecht? Nederland of Londen? M&A of iets anders?

Het zegt allemaal weinig. Ik zou het zeer zeker niet als een goeie startplek voor een carriere zien. Ook zeker niet slecht, het hangt nogmaals enorm sterk af van waar je begint. Ik ken mensen bij Asset Management van een topbank, die dat een geweldige start vonden, terwijl je daar niks mee kan op termijn qua IB.

Nogmaals niks slechts over jou vriendin, klinkt als een slimme dame. Maar als ze dan echt IB wil, waarom dan niet iets meer ambitie? Waarom via een tante bij een BNP?

Edit: Om een idee te geven, een snelle league table (op zichzelf een waardeloos instrument, maar ter illustratie) van 2008-nu toont BNP op plek 22 voor Nederland qua "deal value" (plek 30 ofzo op hoeveelheid deals). Als je heel Europa neemt, wordt het al beter met een 12e plek op deal value.

Nu is dit slechts 1 illustratie! Ik ken boutiques in Nederland die veel minder deals doen, en echt top niveau werk leveren.

Aah thanks voor je uitleg maar sorry misschien was ik niet duidelijk geweest.
Haar tante zit voor BNP in Monaco daarvoor in Parijs en werkt al 20+ jaar voor BNP. Momenteel in private banking.
Haar nichtje komt zelf uit London en is ook daar voor BNP aangenomen. Vriendin doet wiskunde en kan daarnaast vloeiend engels, frans en Italiaans. Dus op zich kan ze wel wat gewicht inbrengen.

Maar ik had het vooral over dat ze geen nevenactiviteiten heeft gedaan zoals users hier en toch binnenkomt simpel gezegd omdat ze een tante heeft. Een tante die wel veel connecties heeft opgebouwd na 20 jaar. Sommige mensen hebben gewoon soms geluk.

Edit: zal vragen op welke afdeling ze komt.
pi_127432798
Als je al niet eens weet welke afdeling, kan je er nog weinig over zeggen. Daarnaast hoef je echt niet perse nevenactiviteiten te hebben, die indruk krijg je wellicht uit dit topic. Dat zijn dingen die kunnen helpen, maar niet noodzakelijk zijn.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127432817
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:43 schreef Finitio het volgende:

[..]

Het staat mij bij dat ze ook technische vragen doen. Heb twee jaar terug een paar van die FSA bestuursleden op een borrel gesproken - die werken tegenwoordig trouwens allemaal bij i-banks - toen ze mij vertelden dat ze daarnaast ook wat brainteasers en guesstimates deden.

Lees de vault guide ter voorbereiding eens door en volg deals in het FD, dan kom je inhoudelijk sowieso goed over.
Het viel me juist op dat veel van die FSA lui juist niet bij een IB terecht zijn beland (vaste baan).

BNP Paribas is qua trading best een grote bank volgens mij, qua deals zou ik het niet weten.
pi_127438560
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:19 schreef Rejected het volgende:

[..]

Het viel me juist op dat veel van die FSA lui juist niet bij een IB terecht zijn beland (vaste baan).

Nja ik heb er een stuk of vier gesproken destijds, en die zijn allemaal bij de grote IBs beland (vaste baan). Maar N=4 zegt natuurlijk niet alles. :)
pi_127438673
iemand heeft dit gepost http://www.masterfinanzas(...)/varios/bat_demo.pdf
maar bij vraag 4 op blz 21 zijn al 2 antwoorden mogelijk, is de test daar op ingesteld?
  woensdag 5 juni 2013 @ 15:14:11 #147
256829 Sokz
Livin' the life
pi_127442677
Hoe precies zijn er twee antwoorden mogelijk? :P
pi_127456183
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:18 schreef Bajskorv het volgende:
Als je al niet eens weet welke afdeling, kan je er nog weinig over zeggen. Daarnaast hoef je echt niet perse nevenactiviteiten te hebben, die indruk krijg je wellicht uit dit topic. Dat zijn dingen die kunnen helpen, maar niet noodzakelijk zijn.
Ze komt bij private banking, iets anders dan IB. Maar toch lekker gedaan :s)
pi_127456506
Wiskunde studeren en dan private banking gaan doen, da's wel een beetje verspilling...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127456660
Tja, zoals je ook in je vorige reactie zei: waarom niet wat meer ambitie?
Achja, zij is er tevreden mee.
pi_127456956
En dat is het belangrijkste. Het jammer van Private Banking is alleen dat het nog beperkt is. Na een paar jaar zit je er redelijk aan vast, lijkt me vervelend.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127457318
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 20:50 schreef Bajskorv het volgende:
En dat is het belangrijkste. Het jammer van Private Banking is alleen dat het nog beperkt is. Na een paar jaar zit je er redelijk aan vast, lijkt me vervelend.
Ik had 2 jaar geleden of zo inderdaad gelezen dat dat zo is.
Doen er daarom meer vrouwen Private banking? Of valt dat mee? Op zich lijkt het me best chill werk Private Banker zijn in Monaco, maar zou het ook niet lang uithouden.
pi_127457332
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 20:50 schreef Bajskorv het volgende:
En dat is het belangrijkste. Het jammer van Private Banking is alleen dat het nog beperkt is. Na een paar jaar zit je er redelijk aan vast, lijkt me vervelend.
Maar als je dan toch private banking moet doen is Monaco - zoals die tante - geen verkeerde plek. 8-)
pi_127457354
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 20:57 schreef Djibril het volgende:

[..]
Op zich lijkt het me best chill werk Private Banker zijn in Monaco, maar zou het ook niet lang uithouden.
Hehe we zitten op één lijn hier.
pi_127460394
Kan de plek nog zo leuk zijn, je moet het werk wel leuk blijven vinden. Je hebt daarna gewoon niet veel opties, en dat is met name iets wat veel mensen op termijn vergeten.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127498635
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 19:26 schreef Laatst het volgende:
Nu je het toch over LBT hebt, heb ik ook wel een vraagje daarover.
Kan ik me volgend jaar (als ik net klaar ben met mijn Master) ook inschrijven?
Heb vorige week met iemand van de FSA gesproken en heb meteen deze vraag gesteld. Je kan je natuurlijk inschrijven maar je maakt (veel) minder kans dan wanneer je nog studeert.
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:25:50 #157
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127500694
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 20:43 schreef Bajskorv het volgende:
Wiskunde studeren en dan private banking gaan doen, da's wel een beetje verspilling...
Geld dat niet voor al het werk wat je bij investeringsbanken doet? Niet dat er iets mis mee is als je dat werk graag doet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127501099
Volgens mij is private banking nou niet echt top of the bill binnen IB Bram, dat bedoeld ´ie denk ik.
pi_127511432
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Geld dat niet voor al het werk wat je bij investeringsbanken doet? Niet dat er iets mis mee is als je dat werk graag doet.
Op een bepaalde manier absoluut! Maar in M&A gebruik je de radartjes in ieder geval nog enigzins, in private banking is het echt 99% sales.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127622505
Heeft iemand in dit topic enig idee hoe in het bankwezen wordt gekeken naar iemand met een HBO- en master-opleiding (i.p.v. de gebruikelijke BSc + MSc). Uitgaande van een bedrijfseconomie/finance route.

Lijkt mij dat je met de juiste argumentatie iemand kan overtuigen dat je met een HBO opleiding pragmatischer hebt leren kijken naar problemen (Applied Science uitgangspunt) en je valt er iig mee op tussen de "standaardsollicitanten".

Ben zeer benieuwd naar jullie meningen hierover :)
pi_127622647
Ongeacht of je redentie correct is, zal je het probleem tegenkomen dat je niet snel op een interview terug komt. En dus moeilijk iemand kunt overtuigen. Daarnaast gaat je redenatie ook niet op, maar dat is dus nauwelijks relevant. Het probleem blijft gewoon dat het enorm competitief is, dus is een HBO vaak al snel niet voldoende tussen de andere CVs.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127623056
Ik snap de redenatie, echter is een HBO opleiding behoorlijk onbekend in het buitenland. Louter op basis van de naam van de opleiding (beide Bachelor) zou je kunnen verwachten dat beide opleidingen dezelfde inhoud hebben en alleen qua invalshoek van elkaar verschillen (wetenschappelijk vs. pragmatisch). Of is dit gewoon te simpel gedacht?
pi_127623230
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:18 schreef Venomage het volgende:
Ik snap de redenatie, echter is een HBO opleiding behoorlijk onbekend in het buitenland. Louter op basis van de naam van de opleiding (beide Bachelor) zou je kunnen verwachten dat beide opleidingen dezelfde inhoud hebben en alleen qua invalshoek van elkaar verschillen (wetenschappelijk vs. pragmatisch). Of is dit gewoon te simpel gedacht?
Dat laatste is veel te simpel gedacht. En beide zijn bachelor (hoewel ik geen idee heb of titel ook hetzelfde is), maar in het buitenland kennen ze de verschillende school systemen nog wel enigzins. Je kunt er altijd doorheen slippen natuurlijk, maar lastig om daar nu op te gaan rekenen?

Daarnaast gaat het niet om de inhoud van de studie, dat boeit nauwelijks. Het gaat om een eerste inschatting van de intelligentie van de kandidaat. Daarom een voorkeur voor beta opleidingen bijvoorbeeld.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127623337
http://www.mergersandinqu(...)ent-banking-layoffs/

Ik moest hier wel om lachen. Herken jij dit een beetje Bajskorv? Ik herken dit wel bij een aantal oud collega's :D
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_127623481
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 16:27 schreef sitting_elfling het volgende:
http://www.mergersandinqu(...)ent-banking-layoffs/

Ik moest hier wel om lachen. Herken jij dit een beetje Bajskorv? Ik herken dit wel bij een aantal oud collega's :D
Herken het wel, maar ben zelf gelukkig nog nooit de zak geweest (even afkloppen). Heb me er ook nooit echt zorgen om gemaakt, geeft alleen maar stress.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127658172
Nog 10 dagen voor de uitslag van eventuele selectie voor de London Banking Tour! Kan niet wachten! Zijn er hier nog meer leden die zich hebben ingeschreven?
"Don't ever give up."
pi_127706581
Wat is het verschil tussen IB en trading?
  woensdag 12 juni 2013 @ 14:34:50 #168
256829 Sokz
Livin' the life
pi_127706955
Elke ibank hep een tradingsdesk maar niet elke tradingsdesk hep een ibank.
  woensdag 12 juni 2013 @ 14:37:19 #169
256829 Sokz
Livin' the life
pi_127707114
Tenzij je met IB specifiek CF/MA bedoelt maar dat is vragen waarin een koe verschilt van een paard.
pi_127707423
quote:
99s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:34 schreef Sokz het volgende:
Elke ibank hep een tradingsdesk maar niet elke tradingsdesk hep een ibank.
Thanks. Ik vind trading wel heel leuk. Ik ben nog een havo scholier maar ik wil econometrie gaan studeren omdat ik dan meer kans maak op een baan. ik ben van plan om volgend jaar te beginnen met BE en me propedeuse te halen en daarna econometrie te studeren. Vinden jullie dit een goede route om later in de trading terecht te komen?
  woensdag 12 juni 2013 @ 14:45:19 #171
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127707564
quote:
Ik ben nog een havo scholier maar ik wil econometrie gaan studeren omdat ik dan meer kans maak op een baan.
Als je met die motivatie econometrie gaat studeren dan ga jij het waarschijnlijk zwaar krijgen tenzij je erg goed gaat blijken te zijn (kan nu nog niet worden vastgesteld) in wiskunde. Als het je niet voldoende interesseert dan kan je waarschijnlijk beter iets anders kiezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127707907
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als je met die motivatie econometrie gaat studeren dan ga jij het waarschijnlijk zwaar krijgen tenzij je erg goed gaat blijken te zijn (kan nu nog niet worden vastgesteld) in wiskunde. Als het je niet voldoende interesseert dan kan je waarschijnlijk beter iets anders kiezen.
Ik heb 5 jaar helemaal niks gedaan op de havo, maar nu begin ik wel motivatie te krijgen omdat ik ouder ben geworden, en dus meer denk aan de toekomst. En qua intelligentie zit het wel goed, had gewoon geen motivatie en was lui, anders kon ik makkelijk vwo doen. Maar zoals je zegt kan het niveau van mijn wiskunde nog niet worden vastgesteld maar ik denk dat het niet een groot probleem zal worden.
pi_127708020
Als je ooit hbo of havo hebt gedaan zou ik iets van ib of strategy consultant uit je hoofd zetten.

Er zat hier volgens mij ook iemand op het forum die cum laude was afgestudeerd in econometrie maar daarvoor hbo had gedaan en daarom bij geen enkel consultancy bedrijf werd uitgenodigd voor een interview.
pi_127708025
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:42 schreef Goedverhaalvriend het volgende:

[..]

Thanks. Ik vind trading wel heel leuk. Ik ben nog een havo scholier maar ik wil econometrie gaan studeren omdat ik dan meer kans maak op een baan. ik ben van plan om volgend jaar te beginnen met BE en me propedeuse te halen en daarna econometrie te studeren. Vinden jullie dit een goede route om later in de trading terecht te komen?
Trading gaat vooral om wiskunde/snelrekenen. Als je daar heel goed in bent kun je bijna altijd wel gaan traden, zelfs met een irrelevante vooropleiding.

Op de Optiver site heb ik ooit een verhaal gelezen van iemand die na de hotelschool daar aan de slag is gegaan.
pi_127708053
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:55 schreef hattricker het volgende:
Als je ooit hbo of havo hebt gedaan zou ik iets van ib of strategy consultant uit je hoofd zetten.

Er zat hier volgens mij ook iemand op het forum die cum laude was afgestudeerd in econometrie maar daarvoor hbo had gedaan en daarom bij geen enkel consultancy bedrijf werd uitgenodigd voor een interview.
Laat je dat toch gewoon weg? Of kan dat niet zomaar?
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
  woensdag 12 juni 2013 @ 14:57:09 #176
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127708097
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:52 schreef Goedverhaalvriend het volgende:

[..]

Ik heb 5 jaar helemaal niks gedaan op de havo, maar nu begin ik wel motivatie te krijgen omdat ik ouder ben geworden, en dus meer denk aan de toekomst. En qua intelligentie zit het wel goed, had gewoon geen motivatie en was lui, anders kon ik makkelijk vwo doen. Maar zoals je zegt kan het niveau van mijn wiskunde nog niet worden vastgesteld maar ik denk dat het niet een groot probleem zal worden.
Ik moet de eerste HAVO-scholier nog tegenkomen die niet zegt dat hij wel VWO zou kunnen doen als...
Als ... telt niet, wat je laat zien telt.
Er is een groot gat tussen het met inspanning VWO doen (er zijn ook veel mensen die het zonder inspanning kunnen zolang ze maar in de les een beetje opletten) en het volgen van een bètaopleiding.
Econometrie is een zware opleiding voor veel mensen die met veel gemak het VWO-diploma behaalden.
Bottomline: ga enkel zo'n opleiding volgen als je het interessant vindt, anders is de kans groot dat je op je bek gaat gaan.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 12 juni 2013 @ 14:59:55 #177
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127708227
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:55 schreef hattricker het volgende:
Als je ooit hbo of havo hebt gedaan zou ik iets van ib of strategy consultant uit je hoofd zetten.

Er zat hier volgens mij ook iemand op het forum die cum laude was afgestudeerd in econometrie maar daarvoor hbo had gedaan en daarom bij geen enkel consultancy bedrijf werd uitgenodigd voor een interview.
Helaas lijken de meeste mensen die er verstand van hebben en die hier reageren het erover eens te zijn dat je een fors nadeel hebt als je niet direct VWO hebt gedaan zonder een jaar te verliezen. Het is abject (onze tweede astronaut heeft ook een jaar verloren (onze derde trouwens ook ;)) en hij slaagde met lof voor wis- en natuurkunde) maar ook wel weer begrijpelijk omdat ze het zich kunnen permitteren om veel talent links te laten liggen, simpelweg omdat ze genoeg talentvolle mensen kunnen selecteren met weinig moeite door enkel die kandidaten in overweging te nemen waarbij er geen vlekje zichtbaar is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 12 juni 2013 @ 15:02:49 #178
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127708357
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:56 schreef Neraice het volgende:

[..]

Laat je dat toch gewoon weg? Of kan dat niet zomaar?
Dat lukt alleen als je 5- en 6-VWO in 1 jaar doet, anders heb je een gat wat je moet verklaren. ;)
Hij kan volgend jaar via het VAVO in 1 jaar zijn VWO-diploma behalen maar dan haalt hij waarschijnlijk wel lagere cijfers dan dat anders het geval zou zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127708591
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:52 schreef Goedverhaalvriend het volgende:

[..]

Ik heb 5 jaar helemaal niks gedaan op de havo, maar nu begin ik wel motivatie te krijgen omdat ik ouder ben geworden, en dus meer denk aan de toekomst. En qua intelligentie zit het wel goed, had gewoon geen motivatie en was lui, anders kon ik makkelijk vwo doen. Maar zoals je zegt kan het niveau van mijn wiskunde nog niet worden vastgesteld maar ik denk dat het niet een groot probleem zal worden.
Altijd vervelend om te moeten horen, maar als je echt intelligent genoeg was, had je zonder enige motivatie gewoon vwo gedaan. Ik geloof graag dat je met motivatie best vwo had kunnen doen, maar je was blijkbaar niet intelligent genoeg om het ook zonder motivatie aan te kunnen. En ze zoeken hier nu eenmaal de meest intelligente lui...

Kijk, ik geloof niet in eeb "no go" ofzo, iedereen maakt kans. Daarnaast zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar vergis je niet in de impact die Havo/HBO gaat hebben als je dit soort richtingen op wilt.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127708655
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:55 schreef Finitio het volgende:

[..]

Trading gaat vooral om wiskunde/snelrekenen. Als je daar heel goed in bent kun je bijna altijd wel gaan traden, zelfs met een irrelevante vooropleiding.

Op de Optiver site heb ik ooit een verhaal gelezen van iemand die na de hotelschool daar aan de slag is gegaan.
Dit dus. Gewoon niet bij de grote banken enzo aankloppen, en mogelijk ergens bij een kleinere onderneming starten.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  woensdag 12 juni 2013 @ 16:03:27 #181
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127710938
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 15:08 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Altijd vervelend om te moeten horen, maar als je echt intelligent genoeg was, had je zonder enige motivatie gewoon vwo gedaan. Ik geloof graag dat je met motivatie best vwo had kunnen doen, maar je was blijkbaar niet intelligent genoeg om het ook zonder motivatie aan te kunnen. En ze zoeken hier nu eenmaal de meest intelligente lui...
Let op, het is perfect mogelijk dat zo'n intelligent iemand op het VMBO-TL of het HAVO heeft moeten starten. Er zijn zeer intelligente kinderen die zich op dat vlak wat later ontwikkelen, die blijken rond hun 15de levensjaar ineens veel beter te presteren qua scholing. Dit is een uitzondering maar het komt voor. Nu is dit minder een probleem dan vroeger aangezien er weinig categoriale MAVO-scholen zijn en iedereen die zijn veters kan strikken het HAVO aankan. Vroeger zat je echter vast op de MAVO-school aangezien dat een categoriale school was en er geen overgangsregeling was van 1-MAVO naar 2-HAVO.
Ik wil maar aangeven dat het niet zo verschrikkelijk zwartwit is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127711005
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 16:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Let op, het is perfect mogelijk dat zo'n intelligent iemand op het VMBO-TL of het HAVO heeft moeten starten. Er zijn zeer intelligente kinderen die zich op dat vlak wat later ontwikkelen, die blijken rond hun 15de levensjaar ineens veel beter te presteren qua scholing.
Absoluut.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  woensdag 12 juni 2013 @ 16:08:21 #183
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127711127
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 16:05 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Absoluut.
In mijn eigen familie zelfs. Bij de een bleek al toen hij een klein kind was dat hij begaafd was (zichzelf leren lezen door mee te lezen tijdens het voorlezen), de ander begon zich rond het 15de levensjaar goed te ontwikkelen en lag toen steeds op 'lof'-koers zij het met een pretpakket en een gamma-opleiding. Voor mij geldt dat ook min of meer en ik ben degene die het best wiskundig kan denken van de drie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127711968
Mijn broertje ook. Altijd geworsteld met VWO, en in Delft cum laude overal doorheen gegaan in een vrij taaie studie. Mijn prof was vrij hoog begaafd, maar werd door zijn pa om zijn 12e op de LTS geduwd. Deed daarna 3 MTS opleidingen, 3 HTS opleidingen en stuurde met een 9 af in Technisch Natuurkunde _O-
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  woensdag 12 juni 2013 @ 18:12:58 #185
256829 Sokz
Livin' the life
pi_127716446
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:52 schreef Goedverhaalvriend het volgende:
En qua intelligentie zit het wel goed, had gewoon geen motivatie en was lui, anders kon ik makkelijk vwo doen.
Ik was (en ben) nog steeds ontzettend lui, toch vwo gedaan .. Als je intelligent bent kun je zelfs zonder wat te doen makkelijk vwo halen. Dus dat als reden van Havo is bs. :P

Edit: wat basj al zei dus, fuck vorige page.
pi_127719639
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 18:12 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ik was (en ben) nog steeds ontzettend lui, toch vwo gedaan .. Als je intelligent bent kun je zelfs zonder wat te doen makkelijk vwo halen. Dus dat als reden van Havo is bs. :P

Edit: wat basj al zei dus, fuck vorige page.
Wat is onzettend lui volgens jou? Ik ben dan zelf wel een extreem lui iemand, als ik een voorbeeld moet geven; hele jaar niks gedaan en voor examens begon ik rond 3-4 's nachts pas met leren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Goedverhaalvriend op 12-06-2013 19:41:58 ]
pi_127719690
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2013 18:12 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ik was (en ben) nog steeds ontzettend lui, toch vwo gedaan .. Als je intelligent bent kun je zelfs zonder wat te doen makkelijk vwo halen. Dus dat als reden van Havo is bs. :P

Edit: wat basj al zei dus, fuck vorige page.
eens.
pi_127737298
De waarheid ligt in het midden, jongens. Starten op een lager niveau en klimmen, al dan niet omdat je toevallig jezelf wat later ontwikkeld maar wel naar een even hoog of hoger niveau, is iets anders dan op het HAVO-niveau afvallen.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 16:30 schreef Bajskorv het volgende:
Mijn broertje ook. Altijd geworsteld met VWO, en in Delft cum laude overal doorheen gegaan in een vrij taaie studie. Mijn prof was vrij hoog begaafd, maar werd door zijn pa om zijn 12e op de LTS geduwd. Deed daarna 3 MTS opleidingen, 3 HTS opleidingen en stuurde met een 9 af in Technisch Natuurkunde _O-
Dat toont niet alleen aan dat verschillende mensen zich op een verschillende manier (tijd) ontwikkelen, het toont ook aan dat motivatie en studievaardigheden enorm belangrijk zijn en misschien wel meer bepalend zijn dan de intelligentie indien de intelligentie voldoende is om alles te kunnen begrijpen. Steeds alles perfect willen begrijpen, goed voorbereid zijn, goed georganiseerd zijn, braaf al je oefeningen maken,...
Goed om bij stil te staan voor een student, zeker als je aan jezelf twijfelt. Goed om eens zo'n voorbeeld te zien als van jouw voormalige docent, het geeft hoop voor de studenten die nog wat worstelen ondanks dat het begrijpen van de stof doorgaans geen probleem is.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 13-06-2013 01:48:00 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127739449
Kan het hier misschien wel vragen.
Ben een kennis van Anton Kreil, wellicht bekend bij sommigen, head geweest bij Goldman Sachs, Lehman Brothers en JP Morgan. Op tv geweest met Million Dollar Traders en runt nu zijn eigen trainingcenter. http://uk.linkedin.com/pub/anton-kreil/b/390/994

Anton wil een gratis seminar verzorgen op een topuniversiteit hier in Nederland. Hij wil alleen graag in contact komen met diegene op de uni die zulk soort dingen organiseert. Heeft iemand een contact voor mij?

Graag via pm
pi_127739773
Vertel hem maar dat topuniversiteiten niet bestaan in Nederland. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127740297
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 09:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vertel hem maar dat topuniversiteiten niet bestaan in Nederland. ;)
RSM en UvT zijn prima toch.
Tuurlijk is het geen Harvard, dat weet ik ook wel.
pi_127741104
Hij komt zelf van de Uni of Manchester, volgens mij enkel met een BA? Zal dus niet zo veel belang hechten aan een "Harvard" status. Daarnaast genoeg goeie universiteiten in Nederland, ze worden nog steeds gewaardeerd in het buitenland...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127747165
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 09:28 schreef ballenbak015 het volgende:

[..]

RSM en UvT zijn prima toch.
Misschien dat voor economische opleidingen een paar faculteiten wat beter zijn en een paar faculteiten minder maar dan nog gaat het ook om het specialisme wat toevallig op de ene universiteit wel in de verf is gezet en op de andere universiteit niet. De meeste universiteiten in Nederland zijn gelijkwaardig aan elkaar, met verschillende sterke en zwakke punten.
Ik vind het opvallend dat die jongen vanwege zijn eigen bias (hij komt uit een lande waarin er een paar goede en veel matige universiteiten zijn) denkt dat het in andere landen ook zo is dat er topuniversiteiten en flutuniversiteiten zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127747353
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 09:55 schreef Bajskorv het volgende:
Hij komt zelf van de Uni of Manchester, volgens mij enkel met een BA? Zal dus niet zo veel belang hechten aan een "Harvard" status. Daarnaast genoeg goeie universiteiten in Nederland, ze worden nog steeds gewaardeerd in het buitenland...
Het is volgens mij vrij simpel. In vergelijking met verreweg de meeste universiteiten in de UK zijn de meeste Nederlandse universiteiten beter, in vergelijking met een stuk of 5 of 6 universiteiten in de UK zijn de Nederlandse universiteiten slechter. Idem voor de USA maar dan misschien wat meer een tussenlaag in de USA dan in de UK: een stuk of 20-30 echt goede universiteiten, waar de studielast trouwens zeker niet hoger is dan in Nederland (wel op andere vlakken beter), dan nog een aantal aardige universiteiten die vergelijkbaar zijn met de Nederlandse universiteiten (maar rijker?) en veel matige universiteiten. In Nederland is het talent vrij sterk verdeeld over de universiteiten, daar is het talent veel meer geconcentreerd. De Nederlandse universiteiten zijn armoezaaiers, mede omdat de overheid sinds de jaren 80 extreem sterk heeft bezuinigd met Rutte die het nog het bontst maakte van alle Nederlandse eerste ministers ("de grootste blunder van Rutte1", aldus een prominente VVD'er), de Engelse topuniversiteiten zijn rijk en de Americaanse topuniversiteiten zijn zo schatrijk dat ze bij wijze van spreken van gekkigheid niet weten wat met het geld te doen. Voor wie denkt dat dat aan de collegegelden ligt, het helpt maar het maakt niet het grote verschil, dat is maar een zeer klein deel van de opbrengst van die universiteiten. Dat wil niet zeggen dat de Nederlandse overheid veel te gierig is. Het loutere feit dat er per student van vandaag de dag minder dan de helft wordt uitgegeven in vergelijking met de jaren 80 zegt genoeg. Laten we eens beginne met dat budget per student met een factor 2,5 te vermenigvuldigen en de aardgasbaten weer te investeren in onderzoek (gezien de hoge ROI, als je het verstandig investeert in onderzoek). Het zou al veel schelen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127791650
Klopt het nou dat je als investment banker werkweken hebt van meer dan 100 uur? Hoe moet ik dat zien? Goede site of boek met handige info over dit boeiende vak?

Hoeveel verdient een beginnende investment banker gemiddeld?
gr
Rayen
  vrijdag 14 juni 2013 @ 15:10:53 #196
256829 Sokz
Livin' the life
pi_127791815
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 15:05 schreef Rayen23 het volgende:
Klopt het nou dat je als investment banker werkweken hebt van meer dan 100 uur? Hoe moet ik dat zien? Goede site of boek met handige info over dit boeiende vak?

Hoeveel verdient een beginnende investment banker gemiddeld?
gr
Rayen
Lees deze reeks maar terug, worden alle vragen van je beantwoord. :)
pi_127791875
lekker antwoord zeg
  vrijdag 14 juni 2013 @ 15:19:29 #198
256829 Sokz
Livin' the life
pi_127792146
Als je het zo'n 'boeiend vak' vindt is het teruglezen van deze reeks (raad vooral #1 t/m #7 aan) toch een kleine moeite?
pi_127792323
quote:
99s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 15:19 schreef Sokz het volgende:
Als je het zo'n 'boeiend vak' vindt is het teruglezen van deze reeks (raad vooral #1 t/m #7 aan) toch een kleine moeite?
+1
pi_127795626
Heb m'n diploma vwo gehaald. Gemiddeld 7,5. Heb alleen op 0,05 een 8 voor wiskunde en een 9 voor economie gemist. Is het verstandig om een van de twee te herkansen, of gaan ze er niet echt meer naar kijken?
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_127795998
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 16:58 schreef Push. het volgende:
Heb m'n diploma vwo gehaald. Gemiddeld 7,5. Heb alleen op 0,05 een 8 voor wiskunde en een 9 voor economie gemist. Is het verstandig om een van de twee te herkansen, of gaan ze er niet echt meer naar kijken?
Denk dat ze vooral naar het gemiddelde kijken en dat gaat door 1 vak nou niet heel erg omhoog. Zou je iets herkansen, zou ik sowieso voor wiskunde gaan.
"Don't ever give up."
pi_127798890
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 16:58 schreef Push. het volgende:
Heb m'n diploma vwo gehaald. Gemiddeld 7,5. Heb alleen op 0,05 een 8 voor wiskunde en een 9 voor economie gemist. Is het verstandig om een van de twee te herkansen, of gaan ze er niet echt meer naar kijken?
ik zou lekker vakantie gaan vieren :D! gefeliciteerd.
pi_127800614
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 16:58 schreef Push. het volgende:
Heb m'n diploma vwo gehaald. Gemiddeld 7,5. Heb alleen op 0,05 een 8 voor wiskunde en een 9 voor economie gemist. Is het verstandig om een van de twee te herkansen, of gaan ze er niet echt meer naar kijken?
Je moet minimaal gemiddeld een 9 op vwo hebben anders gooien ze je sollicitatie gelijk in de prullenbak, dus zoek maar een ander vak!
pi_127806174
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 19:19 schreef Goedverhaalvriend het volgende:

[..]

Je moet minimaal gemiddeld een 9 op vwo hebben anders gooien ze je sollicitatie gelijk in de prullenbak, dus zoek maar een ander vak!
:')

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 18:33 schreef Adelovici het volgende:

[..]

ik zou lekker vakantie gaan vieren :D! gefeliciteerd.
Thanks! Ja, zit ik ook aan te denken inderdaad. Het is alleen een beetje frustrerend :') En wil niet dat ik er later spijt van heb. Maar vraag me af hoeveel het dus boeit. Kijken ze naar je onafgeronde cijfers of moet je afgeronde opgeven?
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_127806292
Ik heb indertijd wel herkanst, omdat ik gewoon een zo goed mogelijk resultaat neer wilde zetten.. Toch een kleine moeite om die herkansing te maken lijkt me, al is het meer voor jezelf?
Play hard, go pro.
pi_127810753
Verkeerd
pi_127816488
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 21:26 schreef Aethereal het volgende:
Ik heb indertijd wel herkanst, omdat ik gewoon een zo goed mogelijk resultaat neer wilde zetten.. Toch een kleine moeite om die herkansing te maken lijkt me, al is het meer voor jezelf?
Ja, zo ben ik inderdaad ook wel. Alleen zit er mee dat ik maandag ook autotheorie heb en er eigenlijk weinig zin in heb.. Had het wel leuker gevonden als het in één keer was gelukt, maar zit er niet zo mee dat ik 0,2 hoger wil scoren o.i.d.. Weet van mezelf dat ik het kan.

Vraag me alleen af of ik mezelf dan niet in de wielen rijd met betrekking tot eventuele interviews/stage. Lijkt me namelijk dat zij ook wel zien dat een 8,45 bijna een negen is, tenzij ze dus naar afgeronde cijfers kijken. Of deze lijst moet überhaupt geen toekomst geven in IB/consultancy, dat kan ook.
"Fear is only as deep as the mind allows."
  zaterdag 15 juni 2013 @ 03:45:41 #208
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_127817973
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 21:26 schreef Aethereal het volgende:
Ik heb indertijd wel herkanst, omdat ik gewoon een zo goed mogelijk resultaat neer wilde zetten.. Toch een kleine moeite om die herkansing te maken lijkt me, al is het meer voor jezelf?
Het zit danook in de mentaliteit...

Wil je het maximale halen of niet? Hoe graag wil je deze kant op?
als je niet eens een aantal pagina's kunt ctlr+f'en, dan zou ik er niet aan beginnen
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_127885088
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 03:45 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Het zit danook in de mentaliteit...

Wil je het maximale halen of niet? Hoe graag wil je deze kant op?
als je niet eens een aantal pagina's kunt ctlr+f'en, dan zou ik er niet aan beginnen
"Ik wil het heel graag, dus kan je alsjeblieft alle informatie die ik wil aan me geven!!"
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 01:19 schreef Push. het volgende:

[..]

Ja, zo ben ik inderdaad ook wel. Alleen zit er mee dat ik maandag ook autotheorie heb en er eigenlijk weinig zin in heb.. Had het wel leuker gevonden als het in één keer was gelukt, maar zit er niet zo mee dat ik 0,2 hoger wil scoren o.i.d.. Weet van mezelf dat ik het kan.

Vraag me alleen af of ik mezelf dan niet in de wielen rijd met betrekking tot eventuele interviews/stage. Lijkt me namelijk dat zij ook wel zien dat een 8,45 bijna een negen is, tenzij ze dus naar afgeronde cijfers kijken. Of deze lijst moet überhaupt geen toekomst geven in IB/consultancy, dat kan ook.
Ze scannen alleen je eindcijfers voor zover ik weet. Verwacht geen uitgebreide interesse. Sterker nog, uit ervaring weet ik dat middelbare schoolcijfers niet eens bekeken worden bij bepaalde clubs. Consultants zijn wel cijfernazi's maar als zij talent niet kunnen herkennen is dat hun verlies.
pi_127885627
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 23:28 schreef Physics het volgende:

[..]

Ze scannen alleen je eindcijfers voor zover ik weet. Verwacht geen uitgebreide interesse. Sterker nog, uit ervaring weet ik dat middelbare schoolcijfers niet eens bekeken worden bij bepaalde clubs. Consultants zijn wel cijfernazi's maar als zij talent niet kunnen herkennen is dat hun verlies.

Hmm, als ze alleen scannen kan het juist wel belangrijk zijn omdat het dan om een snelle eerste indruk gaat. Ach ja, valt nu toch niet veel meer aan te doen. 'Shit' happens :').

Jij al een interview weten te regelen, of nog niet mee bezig? Deed toch econometrie?
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_127889229
Sowieso is het wel een faalclub als ze naar middelbare school cijfers kijken als je een cum laude in econometrie/wiskunde op zak hebt :P .
  maandag 17 juni 2013 @ 01:28:10 #212
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127889994
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 01:00 schreef thenxero het volgende:
Sowieso is het wel een faalclub als ze naar middelbare school cijfers kijken als je een cum laude in econometrie/wiskunde op zak hebt :P .
Ze denken dan blijkbaar dat ze het zich kunnen veroorloven om een groot deel van de talenten links te laten liggen omdat er dan nog genoeg talenten over blijven.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127930506
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 01:00 schreef thenxero het volgende:
Sowieso is het wel een faalclub als ze naar middelbare school cijfers kijken als je een cum laude in econometrie/wiskunde op zak hebt :P .
Consultants... Raar volk is het soms ook.
pi_127936339
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 01:00 schreef thenxero het volgende:
Sowieso is het wel een faalclub als ze naar middelbare school cijfers kijken als je een cum laude in econometrie/wiskunde op zak hebt :P .
Met een cum laude wiskunde boeit je VWO cijfer een behoorlijk stuk minder. Zeker als je ook nog nominaal afstudeert, of er dingen bij doet. VWO is maar relevant tot een bepaalde hoogte.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_127936382
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 23:37 schreef Push. het volgende:

[..]

Hmm, als ze alleen scannen kan het juist wel belangrijk zijn omdat het dan om een snelle eerste indruk gaat. Ach ja, valt nu toch niet veel meer aan te doen. 'Shit' happens :').

Jij al een interview weten te regelen, of nog niet mee bezig? Deed toch econometrie?
Ach, je kunt op je CV je gemiddelde zelf berekenen. Als jij dat op basis van cijfers voor afronding wilt doen, ga dan lekker je gang. Zo nauw luistert het meestal niet.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_128092789
Niet door de selectie van de LBT gekomen helaas. Proberen het in september gewoon weer opnieuw wanneer de applicaties voor de SAs open gaan. Toch bedankt voor de hulp allen :)
Play hard, go pro.
pi_128093272
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:50 schreef Aethereal het volgende:
Niet door de selectie van de LBT gekomen helaas. Proberen het in september gewoon weer opnieuw wanneer de applicaties voor de SAs open gaan. Toch bedankt voor de hulp allen :)
Jammer! Ben je alleen afgewezen of heb je ook nog de gronden te horen gekregen?
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_128093632
Gewoon een standaardmailtje ;)
Play hard, go pro.
pi_128095239
Jammer ja, maar nog genoeg kansen :). Ik heb volgende week een interview met 'de commissie'. Beetje raar dat 2 studenten uiteindelijk bepalen wie mee gaat.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 21:42:04 #220
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128098260
Open deur voor vriendjespolitiek als je het mij vraagt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128111530
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:01 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Jammer! Ben je alleen afgewezen of heb je ook nog de gronden te horen gekregen?
Helaas, ook ik ben afgewezen.

Het is volgens mij wel zo dat de banken bepalen wie ze eventueel willen zien, en dat de commissie dan van 40 naar 24 doorselecteerd, dus niet helemaal enkel en alleen vriendjespolitiek in mijn ogen?
"Don't ever give up."
  zaterdag 22 juni 2013 @ 18:35:05 #222
256829 Sokz
Livin' the life
pi_128124009
Voor veel lui van de organisatie is dit ook hun voet binnen de deur en zullen derhalve gewoon hun best doen om de meest geschikte lui te selecteren.
pi_128126895
quote:
99s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 18:35 schreef Sokz het volgende:
Voor veel lui van de organisatie is dit ook hun voet binnen de deur en zullen derhalve gewoon hun best doen om de meest geschikte lui te selecteren.
Als ze daar met 24 idioten aankomen, worden ze daar inderdaad wel op aangesproken lijkt me. Helemaal ideaal is het niet (je geeft je clubgenootje die net een tiende punt minder heeft dan die onbekende dude toch maar wel de plek), maar er zullen geen mensen bij komen die het anders echt nooit hadden gehaald, denk ik.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_128142137
Heb het vermoeden dat ze weer voor 90% uit delft hebben gehaald helaas.
"Don't ever give up."
pi_128144100
Helaas, het blijven natuurlijk maar een beperkt aantal plekken. Volgende keer beter, dit soort dingen blijft ook deels geluk hebben ;)
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_128338271
Na wat pagina's gelezen te hebben hier, zie ik dat, naast een kwantitatieve kant, je ook op sociaal gebied goed ontwikkeld moet zijn wil je bij zo'n investeringsbank werken. Maar ik had altijd het idee dat zulke quants bij een investeringsbank niet veel met andere mensen werken, dat ze meer gericht zijn op hun eigen bureau. Waarom zou je dan alsnog bijvoorbeeld de 'beertest' moeten kunnen passeren? Of is er veel verschil tussen de quants en andere mensen bij een investeringsbank?
pi_128340383
Als je een quant wil worden zie dan dat je promoveert in wiskunde of natuurkunde. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128345236
quote:
6s.gif Op donderdag 27 juni 2013 21:31 schreef Moos. het volgende:
Na wat pagina's gelezen te hebben hier, zie ik dat, naast een kwantitatieve kant, je ook op sociaal gebied goed ontwikkeld moet zijn wil je bij zo'n investeringsbank werken. Maar ik had altijd het idee dat zulke quants bij een investeringsbank niet veel met andere mensen werken, dat ze meer gericht zijn op hun eigen bureau. Waarom zou je dan alsnog bijvoorbeeld de 'beertest' moeten kunnen passeren? Of is er veel verschil tussen de quants en andere mensen bij een investeringsbank?
M&A is totaal iets anders dan "quant" werk. M&A is front-office werk, dus veel bezig met cliënten e.d. Hoewel een aantal quants ook front office werk doen is veel van het werk vooral "achter de schermen".
pi_128348527
Waarom worden er eigenlijk nooit hbo'ers uitgenodigd?
#freefrederike
pi_128350149
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 01:09 schreef PizzaMizza het volgende:
Waarom worden er eigenlijk nooit hbo'ers uitgenodigd?
Dit is al duizend keer besproken in deze reeks. Even teruglezen.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_128354034
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je een quant wil worden zie dan dat je promoveert in wiskunde of natuurkunde. ;)
Of gewoon een master.
pi_128359312
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 11:18 schreef thenxero het volgende:

[..]

Of gewoon een master.
dat is niet voldoende om bij de echt grote jongens als quant aan de slag te gaan geloof ik.
pi_128359652
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 07:16 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Dit is al duizend keer besproken in deze reeks. Even teruglezen.
Oke.
#freefrederike
pi_128360796
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 14:19 schreef Adelovici het volgende:

[..]

dat is niet voldoende om bij de echt grote jongens als quant aan de slag te gaan geloof ik.
Het ligt eraan wat je wilt modelleren maar als het om aandelen en opties gaat moet je in wiskunde wel extreem goed zijn en een phd in wiskunde is daarom wel een pre. De verwarring qua wiskunde kennis zit hem denk ik het feit dat de zakenbanken veel studenten uit Delft en econometristen aantrekken voor M&A jobs. Het werk zelf is alleen niet zo kwantitatief als bij de beta studies, aan een master bedrijfseconomie heb je wel genoeg. Vandaar dat een student finance of bedrijfskunde ook 'gewoon' kans maakt.

[ Bericht 3% gewijzigd door hattricker op 28-06-2013 15:13:08 ]
pi_128386586
wat wil je nu precies zeggen? :p
pi_128390904
Je kunt met een wiskundige master wel een quant positie krijgen, maar dan ben je waarschijnlijk vooral bezig met "gewoon" modelleren. De PhD's houden zich bezig met het "verzinnen" van stat. arb strategiën. Bron: quantnet en een aantal boeken van (ex-)quant professionals.
pi_128391841
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 10:16 schreef Adelovici het volgende:
wat wil je nu precies zeggen? :p
Wat snap je er niet aan? Ik leg het verschil uit waar Moos. naar vroeg en haak in over het wiskunde niveau van een quant.
pi_128391885
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 14:31 schreef hattricker het volgende:

[..]

Wat snap je er niet aan? Ik leg het verschil uit waar Moos. naar vroeg en haak in over het wiskunde niveau van een quant.
omdat je op mij reageerde, begreep niet precies wat jouw reactie met mijn post te maken had. maar nu is het duidelijk :).
  zaterdag 29 juni 2013 @ 16:01:58 #239
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_128393967
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 13:51 schreef Physics het volgende:
Je kunt met een wiskundige master wel een quant positie krijgen, maar dan ben je waarschijnlijk vooral bezig met "gewoon" modelleren. De PhD's houden zich bezig met het "verzinnen" van stat. arb strategiën. Bron: quantnet en een aantal boeken van (ex-)quant professionals.
Ik vraag me wel af wat daar van overgebleven is. De stemming op die fora lijkt dat je kunt aansluiten achter aan de lange rij ontslagen werkzoekenden op dit gebied.
pi_128399642
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 13:51 schreef Physics het volgende:
Je kunt met een wiskundige master wel een quant positie krijgen, maar dan ben je waarschijnlijk vooral bezig met "gewoon" modelleren. De PhD's houden zich bezig met het "verzinnen" van stat. arb strategiën. Bron: quantnet en een aantal boeken van (ex-)quant professionals.
Dit (met de kleine aanpassing dat dan informatica masters geprefereerd worden boven wiskunde masters).

Hier kun je overigens ook een vacature vinden voor de afdeling Quantitative Finance bij Renaissance Technologies, wat één van de meest prestigieuze (en mysterieuze) quant hedge funds ter wereld is. Daar zie je dat voor research je een PhD moet hebben in een exact vakgebied (statistiek, wiskunde, natuurkunde) en dat voor programming (het modelleren waar Physics over praat, oftewel meer toegepast werk) er voornamelijk wordt gekeken naar je programmeervaardigheden.

Note: gezien dit echt een quant hedge fund is, wordt er ook haast nauwelijks/niet gekeken naar je finance kennis.
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_128404456
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 19:04 schreef PowerData het volgende:

[..]

Dit (met de kleine aanpassing dat dan informatica masters geprefereerd worden boven wiskunde masters).
Waarom is dit eigenlijk zo?

Beetje offtopic: laatst las ik op 4chan's /sci/-board de suggestie om informatica als bachelor te schrappen, omdat je dan teveel wiskunde mist. Leek me wel een terechte opmerking.

quote:
Hier kun je overigens ook een vacature vinden voor de afdeling Quantitative Finance bij Renaissance Technologies, wat één van de meest prestigieuze (en mysterieuze) quant hedge funds ter wereld is. Daar zie je dat voor research je een PhD moet hebben in een exact vakgebied (statistiek, wiskunde, natuurkunde) en dat voor programming (het modelleren waar Physics over praat, oftewel meer toegepast werk) er voornamelijk wordt gekeken naar je programmeervaardigheden.

Note: gezien dit echt een quant hedge fund is, wordt er ook haast nauwelijks/niet gekeken naar je finance kennis.
Dat is inderdaad een interessante club. Een vriend van me kent er iemand en heeft er altijd mooie verhalen over. :P Mooi om te zien dat PhD's her en der toch nog een duidelijke meerwaarde geven op de arbeidsmarkt. Al moet het krijgen van een mooie baan natuurlijk niet je drijfveer zijn om te gaan promoveren, maar het verkrijgen van kennis. ;)
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_128408487
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 22:06 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Waarom is dit eigenlijk zo?

Beetje offtopic: laatst las ik op 4chan's /sci/-board de suggestie om informatica als bachelor te schrappen, omdat je dan teveel wiskunde mist. Leek me wel een terechte opmerking.
Nuja.. het gaat vooral om de vaardigheid programmeren, minder om de studie. En daarvoor moet iemand uiteraard ook een goed wiskundig inzicht hebben. De focus ligt echter op de informatica, niet op de wiskunde (anders dan bij de research positie).
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_128408992
Voor de echt wiskundige quant banen is een Phd dus wel een pré? Ook bij de gewone Nederlandse banken? Of alleen als je bij één of andere Amerikaanse top bank gaat werken?

Ik twijfel nog of ik een phd wil doen na mijn wiskunde master of dat ik gewoon aan de slag ga. Ik zie een academische carrière niet echt zitten, dus ik dacht dat een Phd dan een beetje zonde zou zijn (alhoewel het sowieso een mooie kans is om kennis te vergaren en te ontwikkelen, en dat is altijd mooi meegenomen). Aan de andere kant zou ik het ook zonde vinden om zonder Phd aan de slag te gaan en dan een niet-zo-wiskundige baan te krijgen.
  zondag 30 juni 2013 @ 18:18:09 #244
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128427663
Een PhD is toch een zeer goede investering voor een wiskundige?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128430531
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 18:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een PhD is toch een zeer goede investering voor een wiskundige?
Als je als academicus verder wil, dan natuurlijk wel. Anders weet ik het niet. Ik kan me voorstellen dat veel bedrijven/instellingen liever een Msc zien, omdat je dan 4-5 jaar jonger bent en al die top-notch wiskunde toch niet hoeft te snappen voor het meeste werk.

Ik heb ook geen idee hoe groot de concurrentie is op PhD plekken. Is het voldoende als je nominaal cum laude slaagt en met een leuk onderzoeksvoorstel komt? Hoe lastig is het om de financiering rond te krijgen? Ik heb gehoord dat het in Nederland een ernstig tekort is aan Phd plekken. Ik zou eventueel wel willen uitwijken naar Duitsland of Engeland.

[ Bericht 4% gewijzigd door thenxero op 30-06-2013 20:12:58 ]
pi_128439378
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 19:58 schreef thenxero het volgende:

[..]

Als je als academicus verder wil, dan natuurlijk wel. Anders weet ik het niet. Ik kan me voorstellen dat veel bedrijven/instellingen liever een Msc zien, omdat je dan 4-5 jaar jonger bent en al die top-notch wiskunde toch niet hoeft te snappen voor het meeste werk.

Ik heb ook geen idee hoe groot de concurrentie is op PhD plekken. Is het voldoende als je nominaal cum laude slaagt en met een leuk onderzoeksvoorstel komt? Hoe lastig is het om de financiering rond te krijgen? Ik heb gehoord dat het in Nederland een ernstig tekort is aan Phd plekken. Ik zou eventueel wel willen uitwijken naar Duitsland of Engeland.
Een PhD-plek is vrij gemakkelijk te krijgen; daar zijn er eerder te veel van dan te weinig. Het probleem is meer om daarna nog wat te vinden; dan moet je wel echt naar het buitenland.
  maandag 1 juli 2013 @ 01:53:48 #247
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128447019
Je bedoelt dat er weinig postdoc-plekken zijn voor wiskundigen in Nederland? Dus ofwel PhD- ofwel een vaste aanstelling als minimaal UD maar weinig er tussen in.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 16:13:33 #248
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128463753
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 19:58 schreef thenxero het volgende:

[..]

Als je als academicus verder wil, dan natuurlijk wel. Anders weet ik het niet. Ik kan me voorstellen dat veel bedrijven/instellingen liever een Msc zien, omdat je dan 4-5 jaar jonger bent en al die top-notch wiskunde toch niet hoeft te snappen voor het meeste werk.
Als je ervoor kiest om wiskunde te studeren, neem je dan genoegen met enkel uitvoerend werk? Het lijkt mij dat iemand die ervoor kiest om wiskunde te studeren doorgaans ook graag een intellectuele uitdaging wil, dat hij liever zelf theorie ontwikkelt of een nieuw model maakt dan dat hij toepast wat mensen die wel gepromoveerd zijn hebben bedacht.

quote:
Ik heb ook geen idee hoe groot de concurrentie is op PhD plekken. Is het voldoende als je nominaal cum laude slaagt en met een leuk onderzoeksvoorstel komt? Hoe lastig is het om de financiering rond te krijgen? Ik heb gehoord dat het in Nederland een ernstig tekort is aan Phd plekken. Ik zou eventueel wel willen uitwijken naar Duitsland of Engeland.
Gewoon doen als je dat wil! Wel zien dat de universiteit een behoorlijk niveau heeft (ik doel nu specifiek op de UK). Zat mogelijkheden als jij behoorlijke cijfers hebt gehaald. In Duitsland hebben ze geïnvesteerd in de universiteiten terwijl Nederland bezuinigde.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128465592
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als je ervoor kiest om wiskunde te studeren, neem je dan genoegen met enkel uitvoerend werk? Het lijkt mij dat iemand die ervoor kiest om wiskunde te studeren doorgaans ook graag een intellectuele uitdaging wil, dat hij liever zelf theorie ontwikkelt of een nieuw model maakt dan dat hij toepast wat mensen die wel gepromoveerd zijn hebben bedacht.
Ik niet, ik wil echt nieuw territorium ontdekken. Maar ik ken ook zat medestudenten die helemaal klaar zijn met de wiskundige abstractie en gewoon willen werken. ;)

Maar mijn vraag was dus eigenlijk wat voor invloed een PhD heeft op baankansen buiten de academische wereld. Ik heb ook wat rondgegoogeld en ik zie dat er hedgefondsen zijn waar echt een PhD vereist wordt. Maar daar zitten ook wel weer 'enge' verhalen bij dat je het moet opnemen tegen mensen die een GPA van 5.0 hebben gehaald op MIT en allerlei wiskunde olympiade medals in de wacht hebben gesleept :P .
Het zou wel leuk zijn als iemand op fok een PhD in mathematical finance gedaan heeft en hier wat meer over kan vertellen.
quote:
[..]

Gewoon doen als je dat wil! Wel zien dat de universiteit een behoorlijk niveau heeft (ik doel nu specifiek op de UK). Zat mogelijkheden als jij behoorlijke cijfers hebt gehaald. In Duitsland hebben ze geïnvesteerd in de universiteiten terwijl Nederland bezuinigde.
Ja, ik denk dat je voor mathematical finance al gauw in Engeland terecht komt. Ik kan via Google geen open Phd vacatures vinden in Nederland (misschien zijn die er wel hoor, als je wat professors aanspreekt). Maar als je bijvoorbeeld een PhD plek kan regelen bij de imperial college in London dan lijkt me dat wel een erg mooie kans.
pi_128472339
Bedenk wel het volgende:
• In Nederland ben je met een PhD plek een werknemer met werkplek en een salaris. In Engeland ben je een student die een beurs moet zien te regelen.
• In Engeland is het voor niet-Engelsen een stuk lastiger om zo'n beurs ook echt te krijgen.
• Het niveau van de PhD is in Engeland een stuk lager dan in Nederland. Iemand die in Engeland z'n PhD haalt is vergelijkbaar met iemand die in Nederland ergens halverwege z'n promotie zit. De proefschriften daar zijn ook veel meer een soort uitgebreide afstudeerscripties dan echte proefschriften.
pi_128475667
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 19:56 schreef thabit het volgende:
Bedenk wel het volgende:
• In Nederland ben je met een PhD plek een werknemer met werkplek en een salaris. In Engeland ben je een student die een beurs moet zien te regelen.
• In Engeland is het voor niet-Engelsen een stuk lastiger om zo'n beurs ook echt te krijgen.
• Het niveau van de PhD is in Engeland een stuk lager dan in Nederland. Iemand die in Engeland z'n PhD haalt is vergelijkbaar met iemand die in Nederland ergens halverwege z'n promotie zit. De proefschriften daar zijn ook veel meer een soort uitgebreide afstudeerscripties dan echte proefschriften.
Dit geldt toch uiteraard niet voor de topuniversiteiten daar, toch?
#freefrederike
pi_128475842
quote:
4s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:14 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Dit geldt toch uiteraard niet voor de topuniversiteiten daar, toch?
Alleen Cambridge is een echte uitzondering.
pi_128475904
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:17 schreef thabit het volgende:

[..]

Alleen Cambridge is een echte uitzondering.
Dus wat jij beweert is dat de Nederlandse PhDs beter zijn dan die van VK(muv Cambdrige)? Ik weet zelf niet of het waar of niet waar is.
#freefrederike
pi_128476085
quote:
4s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:18 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Dus wat jij beweert is dat de Nederlandse PhDs beter zijn dan die van VK(muv Cambdrige)? Ik weet zelf niet of het waar of niet waar is.
Ja, zeker. Universitaire opleidingen zijn in Nederland sowieso wel erg goed in vergelijking met andere landen.
pi_128476572
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 19:56 schreef thabit het volgende:
Bedenk wel het volgende:
• Het niveau van de PhD is in Engeland een stuk lager dan in Nederland. Iemand die in Engeland z'n PhD haalt is vergelijkbaar met iemand die in Nederland ergens halverwege z'n promotie zit. De proefschriften daar zijn ook veel meer een soort uitgebreide afstudeerscripties dan echte proefschriften.
Waar is dit op gebaseerd? Geldt dit voor alle wiskundige vakgebieden?
pi_128477303
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:31 schreef thenxero het volgende:

[..]

Waar is dit op gebaseerd? Geldt dit voor alle wiskundige vakgebieden?
Observatie, ik heb aan een Engelse universiteit gewerkt. Het systeem zit daar gewoon heel anders in elkaar dan hier. Het niveau wordt er bewust laag gehouden opdat zoveel mogelijk studenten slagen, want slagende studenten = geld. Iemand die in Nederland drieën voor al z'n tentamens haalt, zou in Engeland gewoon z'n studie halen.
  maandag 1 juli 2013 @ 21:48:02 #257
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128477479
In de UK krijg je de laagste graad ook wanneer je in Nederland een onvoldoende zou halen, daarom eisen werkgevers vaak minstens een van de middelste graden die vergelijkbaar zijn met het hier slagen of het hier slagen met iets betere cijfers dan krappe zesjes. De hoogste graad (summa cum laude) daar is vergelijkbaar met wanneer je het hier met lof zou slagen. Idem voor het verschil tussen de USA (het is niet ongebruikelijk dat de helft van de geslaagden met lof slaagt en daar slaag je voor eenzelfde prestatei als waarmee je het in Nederland niet zou redden) en Nederland. Wij klagen te veel over langstudeerders maar in ieder geval leren die nog iets. Let wel, ook in Nederland worden universiteiten beloond voor het gemakkelijker laten slagen van studenten. Er is nog enige weerstand maar de trend is dat we die kant opgaan. Hoe meer studenten hoe meer Euro's, hoe meer gedrukte diploma's hoe meer Euro's.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128477546
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Observatie, ik heb aan een Engelse universiteit gewerkt. Het systeem zit daar gewoon heel anders in elkaar dan hier. Het niveau wordt er bewust laag gehouden opdat zoveel mogelijk studenten slagen, want slagende studenten = geld. Iemand die in Nederland drieën voor al z'n tentamens haalt, zou in Engeland gewoon z'n studie halen.
Dan heb je het over bachelors en masters. Waarom zou mijn dissertatie slechter zijn als ik het in de UK zou schrijven vergeleken met hier?
  maandag 1 juli 2013 @ 21:55:20 #259
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128477849
quote:
4s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:18 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Dus wat jij beweert is dat de Nederlandse PhDs beter zijn dan die van VK(muv Cambdrige)? Ik weet zelf niet of het waar of niet waar is.
Hij had het over de PhD, niet over het niveau van de postdoccers en het vaste academische personeel (docenten en hoogleraren).
En zelfs op vlak doet Nederland het beter dan het gros van de Engelse universiteiten. In de UK is er letterlijk een handvol goede universiteiten, daaronder stelt het niet zo veel voor. De goede universiteiten zijn: Cambridge, Oxford, Imperial College, London School of Economics (allemaal gelijkwaardig aan elkaar maar op verschillende terreinen top (Oxford en Cambridge zijn wel het chiquest)) en nog 1 of 2.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128477924
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:49 schreef thenxero het volgende:

[..]

Dan heb je het over bachelors en masters. Waarom zou mijn dissertatie slechter zijn als ik het in de UK zou schrijven vergeleken met hier?
De vooropleiding stelt al geel ruk voor, dus het ingangsniveau van de PhD-studenten is al heel laag. Daarbij is het bij de meeste studenten bij voorbaat niet duidelijk of ze wel een hoger niveau kúnnen bereiken. Ze hebben nooit de kans gehad om dat te testen, de meesten kunnen dat dan ook niet, en het wordt ook helemaal niet van ze verwacht. 't Is een enorme lamlullencultuur daar. Maar wel een mooi land om te wonen. O+.
pi_128478079
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hij had het over de PhD, niet over het niveau van de postdoccers en het vaste academische personeel (docenten en hoogleraren).
En zelfs op vlak doet Nederland het beter dan het gros van de Engelse universiteiten. In de UK is er letterlijk een handvol goede universiteiten, daaronder stelt het niet zo veel voor. De goede universiteiten zijn: Cambridge, Oxford, Imperial College, London School of Economics (allemaal gelijkwaardig aan elkaar maar op verschillende terreinen top (Oxford en Cambridge zijn wel het chiquest)) en nog 1 of 2.
Ik heb het ook over de PhD, dat staat er ook op.... Weet niet waarom jij denkt dat ik het heb over ''het niveau van de postdoccers en het vaste academische personeel (docenten en hoogleraren)''.
#freefrederike
  maandag 1 juli 2013 @ 22:06:19 #262
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128478522
quote:
4s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:59 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Ik heb het ook over de PhD, dat staat er ook op.... Weet niet waarom jij denkt dat ik het heb over ''het niveau van de postdoccers en het vaste academische personeel (docenten en hoogleraren)''.
Wat is er zo moeilijk aan te geloven? We kunnen dat rustig van hem aannemen, hij heeft ervaring met zowel minstens 1 Engelse universiteit en minstens 1 Nederlandse universiteit. Veel Nederlanders laten zich verblinden door de toplaag in de UK en de USA maar onder die toplaag is het allemaal niet zo geweldig. Wij zouden wel veel kunnen leren van de USA wat betreft de uitgaven voor het onderwijs.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128478576
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat is er zo moeilijk aan te geloven? We kunnen dat rustig van hem aannemen, hij heeft ervaring met zowel minstens 1 Engelse universiteit en minstens 1 Nederlandse universiteit.
Wie zegt dat ik het niet geloof? :? Wat is dat nou voor rare aanname? Ik vraag het hem alleen en zeg zelfs dat ik niet weet of het wel zo is of niet. Ik vraag het hem en jij zegt dat ik het niet geloof...

Wtf :?
#freefrederike
  maandag 1 juli 2013 @ 22:08:51 #264
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128478708
quote:
4s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:07 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik het niet geloof? :? Wat is dat nou voor rare aanname? Ik vraag het hem alleen en zeg zelfs dat ik niet weet of het wel zo is of niet. Ik vraag het hem en jij zegt dat ik het niet geloof...
quote:
4s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:18 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Dus wat jij beweert is dat de Nederlandse PhDs beter zijn dan die van VK(muv Cambdrige)? Ik weet zelf niet of het waar of niet waar is.
Nu stop ik er mee, want zo belangrijk is dit niet en we moeten hiermee niet de draad verzieken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128478725
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:56 schreef thabit het volgende:

[..]

De vooropleiding stelt al geel ruk voor, dus het ingangsniveau van de PhD-studenten is al heel laag. Daarbij is het bij de meeste studenten bij voorbaat niet duidelijk of ze wel een hoger niveau kúnnen bereiken. Ze hebben nooit de kans gehad om dat te testen, de meesten kunnen dat dan ook niet, en het wordt ook helemaal niet van ze verwacht. 't Is een enorme lamlullencultuur daar. Maar wel een mooi land om te wonen. O+.
Maar mijn vooropleiding stelt wel een ruk voor, dus daar heb ik dan toch niet zoveel mee van doen? Het niveau van de professors lijkt me veel meer van belang. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Carnegie Mellon University, daar loopt meneer Shreve rond (toch wel een vrij grote naam in finance dacht ik zo). Als je door hem begeleid zou kunnen worden, dan maakt het niveau van de andere studenten niet uit toch?

edit: Ah, hier vergis ik me. CMU ligt in Pittsburgh en dat ligt in de VS en niet in de UK :@

[ Bericht 8% gewijzigd door thenxero op 01-07-2013 22:25:17 ]
pi_128478785
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Nu stop ik er mee, want zo belangrijk is dit niet en we moeten hiermee niet de draad verzieken.
Ik had voor iemand als jij wat meer verwacht qua begrijpend lezen.

quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet zelf niet of het waar of niet waar is.
Volgens mij heb ik hiermee je hele aanname ontkracht. Ik vraag hem enkel iets zonder zelf een positie aan te nemen over of ik hem wel of niet geloof ;) Ik zeg duidelijk: ik weet niet of het wel of niet zo is.
#freefrederike
pi_128478814
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:09 schreef thenxero het volgende:

[..]

Maar mijn vooropleiding stelt wel een ruk voor, dus daar heb ik dan toch niet zoveel mee van doen?
Dan nog kom je als student tussen de lamlullen te zitten wier opleiden geen ruk voorstelt, dus je omgeving zal niet bijster inspirerend zijn.
  maandag 1 juli 2013 @ 22:11:34 #268
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128478866
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:10 schreef thabit het volgende:

[..]

Dan nog kom je als student tussen de lamlullen te zitten wier opleiden geen ruk voorstelt, dus je omgeving zal niet bijster inspirerend zijn.
Plus de overige verschillen:
- duur van PhD (in Nederland gelukkig nog 5 jaar)
- inkomen
...

Heb jij enig idee hoe het in Duitsland is? Lekker dichtbij en het niveau is daar toch prima bij de betere Duitse universiteiten? Dat Duits zal hij vast wel snel onder de knie krijgen als het nodig is. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128479129
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Plus de overige verschillen:
- duur van PhD (in Nederland gelukkig nog 5 jaar)
- inkomen
...

Heb jij enig idee hoe het in Duitsland is?
In Duitsland verdient een promovendus minder dan in Nederland; je bent ook daar nog steeds een student. Qua mentaliteit zijn de Duitsers wel beter dan de Engelsen; er wordt ook meer van ze verwacht.
pi_128479226
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:10 schreef thabit het volgende:

[..]

Dan nog kom je als student tussen de lamlullen te zitten wier opleiden geen ruk voorstelt, dus je omgeving zal niet bijster inspirerend zijn.
Hoe veel ik je mening ook respecteer, ik kan me dit moeilijk voorstellen dat daar overal zo'n lamlullen cultuur hangt.

Als ik bijvoorbeeld op imperial college london zoek, dan krijg ik "recensies" via Google. Tja, niet dat dat unbiased meningen zijn (omdat die mensen daar natuurlijk zelf studeren en waarschijnlijk nooit wat anders gezien hebben), maar daar vind je comments als
quote:
They work you very hard, but if you're capable of getting in here you should already know what that feels like. In my experience you'll either turn into a bit of a wreck or a lean mean productivity machine. There's a reason employers love Imperial. No pain no gain.
quote:
Wonderful environment. If you're willing to work hard you can really develop expertise quickly
Compleet het tegenovergestelde dus.

Kan het niet zo zijn dat je je ervaringen in één universiteit in Engeland, op één vakgebied , projecteert op heel Engeland en alle vakgebieden?
  maandag 1 juli 2013 @ 22:20:33 #271
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128479312
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:16 schreef thabit het volgende:

[..]

In Duitsland verdient een promovendus minder dan in Nederland; je bent ook daar nog steeds een student. Qua mentaliteit zijn de Duitsers wel beter dan de Engelsen; er wordt ook meer van ze verwacht.
Plus dat de Duitsers een goede vooropleiding hebben gehad, nietwaar? Duitsland heeft toch best goede universiteiten, misschien net als Nederland niet een topuniversiteit zoals in de UK, de USA en in Zwitserland (ETH) maar wel veel degelijke universiteiten.

Maar goed, je hebt het in Nederland dus zeker niet slecht als PhD-student. Goed om te weten! Ik vraag me alleen af of dat je in Nederland voldoende toegang hebt tot apparatuur. Als ik bijv. in Eindhoven promotie-onderzoek zou verrichten, ga ik dan alle apparatuur bij de hand hebben die ik mogelijkerwijze nodig ga hebben, al is het dat ik daarvoor eens bij een bedrijf als NXP of ASML langs moet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128479361
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:17 schreef thabit het volgende:

[..]

Alleen Cambridge is een echte uitzondering.
Alleen Cambridge, of ook Oxford?
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
  maandag 1 juli 2013 @ 22:24:10 #273
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128479570
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:18 schreef thenxero het volgende:

[..]

Hoe veel ik je mening ook respecteer, ik kan me dit moeilijk voorstellen dat daar overal zo'n lamlullen cultuur hangt.

Als ik bijvoorbeeld op imperial college london zoek, dan krijg ik "recensies" via Google. Tja, niet dat dat unbiased meningen zijn (omdat die mensen daar natuurlijk zelf studeren en waarschijnlijk nooit wat anders gezien hebben), maar daar vind je comments als
Houd er wel rekening mee dat de selectie daar veel moeilijker verloopt doordat je zo gemakkelijk A's haalt aan de meeste universiteiten en doordat relatief weinig Engelse studenten geïnteresseerd zijn in promoveren.

Jij gaat straks trouwens ook in Eindhoven of Delft onderzoek kunnen doen. Onderschat niet de interessante technische uitdagingen die technische problemen opleveren. Concreet voorbeeld: de veranderingen van metaal onder invloed van krachten modelleren. Zelfs het breken van een ongekookte spaghetisliert is al een onderwerp voor wiskundig onderzoek. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128479836
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:18 schreef thenxero het volgende:

[..]

Hoe veel ik je mening ook respecteer, ik kan me dit moeilijk voorstellen dat daar overal zo'n lamlullen cultuur hangt.

Als ik bijvoorbeeld op imperial college london zoek, dan krijg ik "recensies" via Google. Tja, niet dat dat unbiased meningen zijn (omdat die mensen daar natuurlijk zelf studeren en waarschijnlijk nooit wat anders gezien hebben), maar daar vind je comments als

[..]

[..]

Compleet het tegenovergestelde dus.

Kan het niet zo zijn dat je je ervaringen in één universiteit in Engeland, op één vakgebied , projecteert op heel Engeland en alle vakgebieden?
Dat soort verhalen zeiden ze ook over Warwick, waar ik zelf gewerkt heb. Ik zou het maar met een korrel zout nemen. Hard werken betekent daar iets anders dan hier. Alle Engelse docenten vinden dat hun studenten zo hard werken (en daarom moet je het ze ook niet te moeilijk maken!), terwijl de docenten uit het buitenland daar toch heel anders over dachten.
pi_128479961
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Houd er wel rekening mee dat de selectie daar veel moeilijker verloopt doordat je zo gemakkelijk A's haalt aan de meeste universiteiten en doordat relatief weinig Engelse studenten geïnteresseerd zijn in promoveren.

Jij gaat straks trouwens ook in Eindhoven of Delft onderzoek kunnen doen. Onderschat niet de interessante technische uitdagingen die technische problemen opleveren. Concreet voorbeeld: de veranderingen van metaal onder invloed van krachten modelleren. Zelfs het breken van een ongekookte spaghetisliert is al een onderwerp voor wiskundig onderzoek. ;)
Tja, maar ik ben niet geïnteresseerd in technisch onderzoek. Natuurlijk is het vrij makkelijk om een PhD te krijgen als je alle gebieden meetelt. Maar als je iets in de mathematical finance wil doet, dan valt er in Nederland volgens mij gewoon niet zoveel te beleven. Ik hoorde ook van een professor in dat gebied dat je vaak toch naar het buitenland moet. Hij noemde de VS, maar ik weet nog niet of ik daar wel heen wil.
pi_128480119
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:21 schreef PowerData het volgende:

[..]

Alleen Cambridge, of ook Oxford?
Alleen Cambridge.

Bedenk dat studenten niet zomaar tot elke universiteit worden toegelaten. De allerbeste studenten gaan naar Cambridge, en de rest gaat naar andere universiteiten. De betere studenten van Oxford zullen qua niveau vergelijkbaar zijn met de minder goede studenten in Cambridge.
  maandag 1 juli 2013 @ 22:37:20 #277
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128480392
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:30 schreef thenxero het volgende:

[..]

Tja, maar ik ben niet geïnteresseerd in technisch onderzoek.
Mijn punt was dat technische problemen aanleiding geven voor zeer theoretishc onderzoek. Het is maar net wat je er zelf van maakt. Je kan je beperken tot het oplossen van een practisch probleem en je kan het gebruiken als aanleiding voor zeer theoretisch onderzoek. Een simpel voorbeeldje: de routeplanner gaf aardig wat uitdagingen voor wiskundigen die gespecialiseerd zijn in discrete wiskunde. De mensen die aan een algemene universiteit wiskunde of natuurkunde hebben gestudeerd kijken vaak ten onrechte wat neer op het onderzoek wat je op de technische universiteiten kan uitvoeren en op het traject daar naar toe. Natuurlijk is het leuk om je in meer exotische theorieën te verdiepen (dat wil ik zelf ook graag gaan doen nadat ik de basis compleet heb) maar onderschat niet de intellectuele uitdaging van het gebruiken van technieken die al wat meer uitontwikkeld zijn en de mogelijkheden om hiermee de theorie uit te breiden.

quote:
Natuurlijk is het vrij makkelijk om een PhD te krijgen als je alle gebieden meetelt. Maar als je iets in de mathematical finance wil doet, dan valt er in Nederland volgens mij gewoon niet zoveel te beleven.
In Eindhoven zijn er toch best wel wat mogelijkheden voor stochastiek en discrete wiskunde (en analyse). Als je wil bewijzen dat je vergelijkingen van de 5de graad of hoger niet kan ontbinden in factoren dan zal je naar Leiden (het niveau van algebra is helaas niet hoog genoeg in Eindhoven, geen algebra-afdeling) toe moeten maar voor dit onderzoek kan je ook in Eindhoven terecht. Ik weet niet waar Delft in is gespecialiseerd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 01-07-2013 22:43:01 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 1 juli 2013 @ 22:39:48 #278
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128480547
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:33 schreef thabit het volgende:

[..]

Alleen Cambridge.

Bedenk dat studenten niet zomaar tot elke universiteit worden toegelaten. De allerbeste studenten gaan naar Cambridge, en de rest gaat naar andere universiteiten. De betere studenten van Oxford zullen qua niveau vergelijkbaar zijn met de minder goede studenten in Cambridge.
Moet dat niet wat worden genuanceerd? Het is toch een beetje blind schieten op doel wat Oxford en Cambridge moeten doen aangezien je zo gemakkelijk straight A's haalt dat met behulp van een interview wordt bepaald wie wel en niet wordt aangenomen? Zij kunnen toch beide alleen maar leerlingen aannemen die voldoende relevante vakken op het hoogste Engelse middelbare niveau met het hoogste cijfer hebben afgerond?

Ander punt van nuance maar een waarvan je mag veronderstellen dat de lezers het begrijpen: per vakgebied verschilt de selectiegraad enorm en lang niet alles (economie, technische opleidingen) kan je studeren aan Oxford of Cambridge of is het best verzorgd door deze twee prachtige universiteiten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128484651
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 22:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mijn punt was dat technische problemen aanleiding geven voor zeer theoretishc onderzoek. Het is maar net wat je er zelf van maakt. Je kan je beperken tot het oplossen van een practisch probleem en je kan het gebruiken als aanleiding voor zeer theoretisch onderzoek. Een simpel voorbeeldje: de routeplanner gaf aardig wat uitdagingen voor wiskundigen die gespecialiseerd zijn in discrete wiskunde. De mensen die aan een algemene universiteit wiskunde of natuurkunde hebben gestudeerd kijken vaak ten onrechte wat neer op het onderzoek wat je op de technische universiteiten kan uitvoeren en op het traject daar naar toe. Natuurlijk is het leuk om je in meer exotische theorieën te verdiepen (dat wil ik zelf ook graag gaan doen nadat ik de basis compleet heb) maar onderschat niet de intellectuele uitdaging van het gebruiken van technieken die al wat meer uitontwikkeld zijn en de mogelijkheden om hiermee de theorie uit te breiden.

[..]

In Eindhoven zijn er toch best wel wat mogelijkheden voor stochastiek en discrete wiskunde (en analyse). Als je wil bewijzen dat je vergelijkingen van de 5de graad of hoger niet kan ontbinden in factoren dan zal je naar Leiden (het niveau van algebra is helaas niet hoog genoeg in Eindhoven, geen algebra-afdeling) toe moeten maar voor dit onderzoek kan je ook in Eindhoven terecht. Ik weet niet waar Delft in is gespecialiseerd.
Allemaal prima, maar het ligt buiten mijn interessegebied. (Analytische) stochastiek met toepassingen in financiën, daar liggen mijn interesses.

Ik kijk niet neer op technische universiteiten, maar ik heb er ook niet een hoge pet van op. Ik heb 4 TU master wiskundevakken gevolgd en dat waren stuk voor stuk de makkelijkste en minst uitdagende vakken. (Zouden op de UU door kunnen gaan als 2e jaars bachelorvakken).
  maandag 1 juli 2013 @ 23:52:18 #280
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128484771
quote:
Ik heb 4 TU master wiskundevakken gevolgd en dat waren stuk voor stuk de makkelijkste en minst uitdagende vakken. (Zouden op de UU door kunnen gaan als 2e jaars bachelorvakken).
Dat zegt weinig om veel redenen: toeval, welke docenten zijn afgevaardigd, vakgebied wat je toevallig beter ligt, een vak moeten maken van een vak wat op de TU 3 of 4 EC's waard is (het typische aantal EC's per vak gezien het kwartielsysteem), andere accenten (meer modelleren, hierdoor theoretisch wat minder diepgaand (de basis bij het vak, als je eenmaal jezelf specialiseert is dat niet meer zo'n probleem, dan haal je dat zo in), gebrekkige communicatie (wat is wel en niet behandeld en op welk niveau?)...
Als ik naar het programma kijk wat ik tot nu toe heb gevolgd dan vind ik zeker niet dat er te veel EC's worden gegeven per uur dat je er in investeert, eerder het tegendeel. Al geven ze m.i. wel wat te veel punten voor calculus.
Zelf zou ik trouwens voor Leiden kiezen als ik wiskunde zou studeren. Ik zou daar graag nog wat vakken volgen als dat via zelfstudie kan.

[ Bericht 18% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-07-2013 00:00:30 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128489606
Dudes, chill. For beetje M&A volstaat je telraam ook wel ;)
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  dinsdag 2 juli 2013 @ 11:25:45 #282
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128492752
No worries, wij kunnen het altijd nog goed met elkaar vinden op dit forum. ;)
Via PB hebben we het er verder over gehad, aangezien ik informatie die ik via een PB krijg niet gebruik op het forum zal ik daar niets over zeggen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:44:52 #283
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_128502044
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 21:21 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja, zeker. Universitaire opleidingen zijn in Nederland sowieso wel erg goed in vergelijking met andere landen.
Sorry voor offtopic, maar betekend bovenstaande ook dat goede Nederlandse bachelor studenten een goede kans hebben om toegelaten te worden tot een topmaster (bijvoorbeeld Cambridge) in buitenland? (ik bedoel je hoeft niet tot de top 1% te horen, zoals een Engelse student in dit geval)
pi_128502083
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:44 schreef tfors het volgende:

[..]

Sorry voor offtopic, maar betekend bovenstaande ook dat goede Nederlandse bachelor studenten een goede kans hebben om toegelaten te worden tot een topmaster (bijvoorbeeld Cambridge) in buitenland?
Nee. Het betekent dat het gemiddelde in Nederland goed is. In het buitenland is de spreiding echter groter; je hebt een paar hele goede en vrij veel slechte universiteiten. Om bij een hele goed binnen te komen, is niet noodzakelijk makkelijk vanuit Nederland.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_128511021
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:44 schreef tfors het volgende:

[..]

Sorry voor offtopic, maar betekend bovenstaande ook dat goede Nederlandse bachelor studenten een goede kans hebben om toegelaten te worden tot een topmaster (bijvoorbeeld Cambridge) in buitenland? (ik bedoel je hoeft niet tot de top 1% te horen, zoals een Engelse student in dit geval)
Het is mogelijk, maar voor de Engelsen kom je wel uit het land van de molens en de klompen. Het is daarom belangrijk dat je bij een professor regelt dat hij/zij een goede aanbevelingsbrief voor je schrijft.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 21:19:53 #286
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_128513738
Nog fokkers in de Rembrandttoren? Keer lunchen.
pi_128513821
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 21:19 schreef NightH4wk het volgende:
Nog fokkers in de Rembrandttoren? Keer lunchen.
Enkel op bezoek.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_128595396
Hoe kijken de investment bankers hier eigenlijk naar de colums van Joris Luyendijk over the City? Vinden jullie dat hij een vertekend beeld geeft of is het juist goed dat hij mensen meer een idee geeft over wat daar gebeurd?
pi_128598496
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2013 21:01 schreef Moos. het volgende:
Hoe kijken de investment bankers hier eigenlijk naar de colums van Joris Luyendijk over the City? Vinden jullie dat hij een vertekend beeld geeft of is het juist goed dat hij mensen meer een idee geeft over wat daar gebeurd?
hoe dan ook, ik lees die columns altijd met plezier :D
  donderdag 4 juli 2013 @ 22:21:39 #290
256829 Sokz
Livin' the life
pi_128599600
Volgens mij met redelijk wat minachting. Om een commentaar op zn blog te quoten.

quote:
Hij zei: „Jouw bankiers zijn zo negatief... Het is niet aardig om te zeggen maar ze hebben het gewoon niet gered. Ze worden eruit gegooid en dan gaan ze uithuilen bij de media. Tja. Jij moest eruit en je buurman niet. Omdat die beter was. Dat is natuurlijk niet leuk.”
pi_128603321
Ik heb zijn blog nooit bijzonder gevonden. Heel veel open deuren, veel theoretisch gelul en inderdaad voor een podium voor de "net niet" bankier...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  vrijdag 5 juli 2013 @ 13:17:36 #292
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128618298
Vraagje voor de mensen in het vak. Ook veel mensen die in het vak zitten hebben aangegeven dat dit soort bedrijven een flinke bijdrage heeft geleverd aan de kredietcrisis door schulden te verkopen. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Hoe verschilt het tussen de bedrijven? Hoe is de houding van veel collega's ten opzichte van dit soort praktijken? Je krijgt via de media namelijk niet gemakkelijk een genuanceerd beeld, vandaar dat ik het aan jullie vraag.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128618637
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 13:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vraagje voor de mensen in het vak. Ook veel mensen die in het vak zitten hebben aangegeven dat dit soort bedrijven een flinke bijdrage heeft geleverd aan de kredietcrisis door schulden te verkopen. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Hoe verschilt het tussen de bedrijven? Hoe is de houding van veel collega's ten opzichte van dit soort praktijken? Je krijgt via de media namelijk niet gemakkelijk een genuanceerd beeld, vandaar dat ik het aan jullie vraag.
Je vraag is al niet echt genuanceerd, en denk niet dat we dit hier hoeven te bespreken (zijn al 5 jaar lang topics over...). Wat is "schuld verkopen" bijvoorbeeld? Daar zijn 50 tinten grijs in, zeg maar... De lokale Rabo levert financiering aan de groenteboer, JP Morgan geeft morgen een junk bond uit en elders kopen traders obligaties op voor een pensioenfonds.

Etc. etc.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  vrijdag 5 juli 2013 @ 13:32:37 #294
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_128618824
Ik heb geen van die draden gelezen, zeker niet waarin ook mensen uit die sector uitlegden hoe het precies zit. Volgens Khan (van die wiskundefilmpjes) die voor een hedgefund werkte (3 MIT-diploma's en een MBA, redelijk high profile dus ;)) is het ingebakken in het systeem dat het zo uit de hand loopt, op het moment dat een collega van hem, zo een die miljoenen USD's per jaar kreeg, een filmpje van hem bekeek veranderde hij van werk. Mijn vraag was dan ook of dat het mogelijk is om op een integere manier aan investmentbanking te doen. Een legitieme vraag. Als het elders al genuanceerd besproken is dan zou een link op prijs stellen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_128621490
Het antwoord is natuurlijk: Ja. Ik heb jaren investment banking gedaan en nog nooit een lening verkocht, dus daarmee het bewijs. Is dat afdoende? Nogmaals, volgens mij niet de plek voor die discussie, open er lekker een draadje over.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_128625644
Nou ik ga mee naar London ^O^ Volgende stap is daar een stage uit halen voor volgende zomer.
pi_128626035
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 16:25 schreef Logros het volgende:
Nou ik ga mee naar London ^O^ Volgende stap is daar een stage uit halen voor volgende zomer.
^O^
pi_128626204
Congrats, goeie stap!
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_128629099
Thanks :) Lijkt me ook de perfecte manier om wat van de verschillen tussen alle Amerikaanse banken te zien.
pi_128629448
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 18:11 schreef Logros het volgende:
Thanks :) Lijkt me ook de perfecte manier om wat van de verschillen tussen alle Amerikaanse banken te zien.
Het blijft erg veel "marketing", het is moeilijk om echt goed een oordeel te vellen. Het is vooral de perfecte manier om een stage binnen te krijgen...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_128630119
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 18:25 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Het blijft erg veel "marketing", het is moeilijk om echt goed een oordeel te vellen. Het is vooral de perfecte manier om een stage binnen te krijgen...
Ja dat snap ik. Ik heb ook al 100x het zelfde promopraatje bij al die consultants gehoord. Maar ik vind het leuk om die mensen persoonlijk te spreken op de borrel bijv. om een beetje een idee te krijgen van het type mensen dat daar werkt.
Maar het hoofddoel is natuurlijk een stage.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')