abonnement Unibet Coolblue
pi_126081254
Welkom in mijn VeVa topic!

Dit topic heb ik gemaakt, om mijn ervaringen m.b.t. tot VeVa te delen met de mensen hier. Ik vind het zelf ook leuk om te schrijven over de dingen die ik meemaak, en dan vooral als het over dit soort ervaringen gaat.

Defensie heeft mij altijd al geinteresseerd, weliswaar vanaf toen ik vijf jaar oud was. Mijn motivatie om voor Defensie te kiezen als toekomstige werkgever lezen jullie later in dit topic. VeVa zie ik als de tussenstap voor Defensie en daarnaast als een goede voorbereiding op wat komen gaat in de toekomst, het is namelijk mijn ambitie en droom om uiteindelijk aan het werk te kunnen bij het Korps Mariniers.

Veiligheid & Vakmanschap, afgekort VeVa, is een MBO opleiding die op meerdere ROC’s in Nederland te volgen is, dit kan op niveau twee of niveau drie. Niveau twee bereid je voor op een manschap functie bij Defensie, dit geldt voor alle krijgsmachtsdelen. Niveau twee duurt anderhalf tot twee jaar, na die twee jaar zul je de Proeve van Bekwaamheid krijgen om uiteindelijk je certificaat te mogen ontvangen en in te treden in de door jou gekozen opleiding, de keuringen heb je op dat moment allemaal al gehad. Niveau drie is wat ik wil gaan doen, niveau drie bereid je voor op een onderofficiers functie bij Defensie. Ik heb voor niveau drie gekozen omdat het ook mijn ambitie is om alles wat ik zal gaan leren, door te geven aan anderen die dezelfde ambitie als mij hebben. Leiding geven, ik vind het fantastisch, een groep aansporen om te werken en met goede ideeën komen, mensen motiveren om verder te gaan dan ze zelf hadden gedacht. Niveau drie duurt twee en een half tot drie jaar, dit ligt aan wat voor richting je volgt binnen VeVa.

VeVa kent meerdere richtingen, door zelf wat research te doen kun je er al een hele hoop over vinden, dus ik ga het kort houden. De richting die ik wil gaan doen is “Grondoptreden”. Grondoptreden staat voor alles wat te maken heeft met een gevechtsfunctie, denk hierbij aan bijvoorbeeld de infanterie.

Bij VeVa ga ik dus in totaal rond de 36 maanden naar school, om de drie weken ga je een zogenaamde “bivak” houden bij het door jou gekozen krijgsmachtsonderdeel, in mijn geval zou dit dus het Korps Mariniers zijn. Niet iedereen komt in aanmerking voor het Korps, dit komt doordat zij maar een beperkt aantal open plaatsen hebben voor studenten en dus alleen de besten worden uitgekozen om daar stage te lopen. Bij de intake van VeVa gold hetzelfde, er waren 160 man die graag een plaatsje wouden in onze niveau drie klas, echter zijn er maar zeventien, waaronder ik, overgebleven die het schooljaar mogen starten.

De eerste vier stages zijn gezamenlijk (volgens oud-leerlingen van mijn toekomstige school), in die eerste vier stages ga je kennismaken bij elk onderdeel dat voldoet aan jou richting, ik zal dus gaan kijken bij de Luchtmobiele Brigade, de Pantserinfanterie, het Korps Mariniers, de Artillerie, de Verkenning en nog veel meer. Na die vier stages kom je dus uit met jouw beslissing.

Richting het ROC!
Ik ga nu wat vertellen over de tijd dat ik me heb aangemeld bij VeVa. 6 december 2012 heb ik mijn kadaver verplaatst naar een voorlichting te ROC van Amsterdam, bij deze voorlichting ben ik heel wat geweten gekomen over VeVa en heb na de presentatie van de Sergeant nog dik twee uur staan praten met leerlingen van deze school. Deze leerlingen hebben mij toen ook alvast tips gegeven zoals: “laatste gaatje van de veters open laten en goed je kakken verzorgen” etc. Toentertijd heb ik mij aangemeld gelijk op dezelfde dag samen met een vriend van me die ook deze opleiding wou doen.

Ongeveer een maand later kreeg ik een brief dat ik mij mocht melden voor een sporttest, competentietest en een intakegesprek op 1 februari 2013. Vanaf december 2012 tot februari 2013 heb ik dus veel gesport, waaronder drie keer per week hardlopen en drie keer per week opdrukken, optrekken, sit-ups, enzovoort.

31 januari 2013 kon ik amper slapen, dat hebben meerdere mensen hier in de SC wel meegemaakt. Ik lag stipt om 2000 uur in mijn nest, en viel pas rond 0200 uur in slaap, je kon wel zeggen dat ik nogal zenuwachtig was, en met recht, ik keek er immers al meer dan twee jaar naar uit.

1 februari 2013 was het dan eindelijk zover, ik ben samen met mijn vriend om 6 uur s’ochtends in de auto gestapt om ons een weg te banen naar de Bijlmer. Van buiten zag ik er misschien kalm uit, maar van binnen zat ik te trillen als een rietje. Toen ik het ROC binnenkwam, werd ik door de bewaking naar boven geleid waar meerdere jongens stonden die zich hadden aangemeld, het was doodstil in die kamer, totdat er een vrouw aan kwam lopen die ons vroeg om onze ID in te leveren zodat er kopieën konden worden gemaakt. Zo gezegd zo gedaan. Wij moesten met z’n allen wachten in een kamertje totdat werd geroepen dat we ons allemaal naar de gymzaal moesten verplaatsen en onze sportkleding moesten aantrekken, tepelringen, cockringen, piercings, horloges, telefoons moesten allemaal af. Iedereen moest zich opstellen in rijen van vijf man, als je achternaam werd geroepen moest je “present” zeggen, veel mensen waren niet op komen dagen en 1 gekke henkie was zo slim om “ja” te roepen, dit bleek niet zo’n slimme actie te zijn, docent vroeg “Ja, WAT?” jochie zei: “Ja, ik ben er”, jochie mocht in de voorligsteun onder toeziend oog van de docent, de sfeer in de zaal was gelijk goed, en ik zat van binnen hardop te lachen.

Afijn, de groepen werden in tweeën gesplitst, een deel ging de competentietest maken en een ander deel ging de sporttest afleggen, ik was de gelukkige samen met mijn vriend om de sporttest af te gaan leggen. Ook nu werden er twee groepen gesplitst, de ene helft op de bank, de andere helft mocht de shuttle run test gaan afleggen, het hoogste wat werd gehaald was trap 12.5 bij die groep. Toen was het mij en mijn vriend zijn beurt om te lopen, ik had samen met een ander het perfecte looptempo te pakken, op de plaats waar de piep ging stond ik op de lijn, ik bleef uiterst geconcentreerd letten op mijn ademhaling. Na trap 10 was bijna de hele groep (tien man) afgehaakt, ik liep nog samen met een donkere jongen de laatste trappen, ik bereikte uiteindelijk trap 12, de andere jongen trap 12.5, ik was best wel trots op mijzelf, aangezien ik me eigenlijk “2e” kon noemen, haha.

Het was tijd voor het opdrukken, ik had een weddenschap met mijn vriend dat als ik 40 keer opdrukken zou halen, hij op 3mm kaal zou gaan, beslist op 39 zakte ik door mijn armen, ik zat gelukkig wel boven het gemiddelde van rond de 20. Na het opdrukken was ik al best wel kapot en de sit-ups moesten nog komen, die heb ik afgesloten met een kleine 45 stuks, toch nog voldoende.

Wij moesten ons een weg banen naar boven waar de andere leerlingen nog bezig waren met de competentietest, ik voelde me nogal misselijk dus ik ging leunen tegen de muur, dit werd meteen afgestraft. Er werd mij verteld dat ik niet het gebouw omver moest duwen en rechtop moest staan. Na drie kwartier wachten mochten we eindelijk de competentietest afleggen, deze duurde zo’n 2 uur. Mij werd verteld dat ik weer naar beneden moest naar de gym docent, dat waren ongeveer zo’n 10 trappen en dus een aardig eind, vervolgend lacht de docent ons uit en zegt hij dat we weer naar boven mogen, naja zo geregeld, ik kon er zelf wel om lachen.

We werden in een kamertje gezet om te wachten tot de intake gesprekken waren afgelopen, ik was gelukkig met drie uur wachten al klaar en dit was nog “snel” volgens de leerlingen die al VeVa deden. Het intakegesprek verliep soepel en onder andere mijn motivatie, inzicht in de opleiding en persoonlijke dingetjes werden besproken. Mijn vriend was helaas als een na laatste aan de beurt dus ik heb 3 uur lang in de Bijlmer een beetje winkels bezocht. Ik kon zeggen dat ik met een positieve blik op de intake kon terugkijken.

Toegelaten!
2 weken later kreeg ik een brief van het ROC, en wat bleek, ik was toegelaten! Vol trots heb ik dit rond geluld aan iedereen die ik min of meer kende, mijn vriend, was helaas niet aangenomen, toch wel een domper na die maanden van training, maarja, that’s life.

Ik heb een brief toegestuurd gekregen dat ik aangenomen was onder voorbehoud, ik moest nog mijn diploma halen, en in juni worden de formulieren voor de Verklaring Omtrent het Gedrag en de aanstelling van het Sport Medisch Advies verstuurd, waarna ik ergens in juni mijzelf naar Soesterberg zou moeten verplaatsen voor kleding e.d.

Ik bevind mij nu in een vakantie, over 2 weken heb ik examens, die ik zeker goed zal afronden. Het is de bedoeling om wekelijkse verslagen te brengen, ( en misschien soms een heads-up bij wat belangrijks of interessants ), zodat jullie een goed beeld kunnen krijgen van de opleiding en hoe ik mij ontwikkel in de opleiding. Foto’s zullen ook zeker komen, en dan bedoel ik geen foto’s voor de Playboy, maar bijvoorbeeld van een oefening of van een week op de kazerne.

De aanvang van de opleiding is 1 augustus 2013, meer informatie zal spoedig volgen. :)

Mijn motivatie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
( let niet op de spelfouten )

Heb je vragen? Stel ze! Ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Houdt het bij kritiek, niet schelden en verbeter mij eventueel positief op spelfouten, en ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Feedback is altijd welkom! Bedankt!

I’ll keep you updated! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door BredeBroeder op 06-05-2013 14:50:07 ]
pi_126081470
Zoekfunctie... Topic bestaat al.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_126081532
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 02:25 schreef Thaboel het volgende:
Zoekfunctie... Topic bestaat al.
Even iets verder lezen dan de inleiding... ;)
  † In Memoriam † zondag 5 mei 2013 @ 02:33:18 #4
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_126081577
Leuk :Y
Ik hoor graag over jouw belevenisen op de VeVa.
Maar eerlijk (en niet om jou onzeker te maken)? Je kent de vaste posters in DEF, denk je dat je naast een Rave kan staan als je de VeVa hebt afgerond :?
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  † In Memoriam † zondag 5 mei 2013 @ 02:35:10 #5
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_126081597
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 02:25 schreef Thaboel het volgende:
Zoekfunctie... Topic bestaat al.
Was je ook wel weer erg niet behulpzaam geweest door BB te wijzen op een bestaand topic ;)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_126081615
quote:
14s.gif Op zondag 5 mei 2013 02:33 schreef MaryMouse het volgende:
Leuk :Y
Ik hoor graag over jouw belevenisen op de VeVa.
Maar eerlijk (en niet om jou onzeker te maken)? Je kent de vaste posters in DEF, denk je dat je naast een Rave kan staan als je de VeVa hebt afgerond :?
Na VeVa? Nee, vergeet niet dat er na VeVa nog een EVO volgt. Pas na de EVO mag ik mezelf Marinier noemen, en dan nog zal hij door zijn ervaring bij het Korps hoger staan (als je het zo bedoelde)?
  † In Memoriam † zondag 5 mei 2013 @ 02:42:48 #7
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_126081677
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 02:36 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Na VeVa? Nee, vergeet niet dat er na VeVa nog een EVO volgt. Pas na de EVO mag ik mezelf Marinier noemen, en dan nog zal hij door zijn ervaring bij het Korps hoger staan (als je het zo bedoelde)?
ik kijk oprecht uit naar jouw belevenissen. Heb genoeg blogs gelezen.
Ach en misschien komt het ook wel omdat ik nooit van spijkerrokje naar een uniform ben gekomen hoor ;)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 mei 2013 @ 03:16:19 #8
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_126081908
Leuk topic.

Blijf je vorderingen posten. :)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 5 mei 2013 @ 08:08:53 #9
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_126082649
Succes ermee, BB.
  zondag 5 mei 2013 @ 13:13:49 #10
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_126087966
Cool initiatief!
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_126098228
Succes, probeer het zoveel mogelijk bij te houden, ben wel benieuwd hoe die stages bij de marns er aan toe gaan. (heb zelf veva ict III een maand geleden afgerond ;))
pi_126103263
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 18:07 schreef Aapsoldaat het volgende:
Succes, probeer het zoveel mogelijk bij te houden, ben wel benieuwd hoe die stages bij de marns er aan toe gaan. (heb zelf veva ict III een maand geleden afgerond ;))
Wanneer start je AMO?
pi_126112752
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 20:18 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Wanneer start je AMO?
Niet. Ik heb al enige tijd geleden besloten om verder te leren. ;) Nu begin ik binnen enkele maanden wel bij de NatRes, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met een reguliere AMO.
pi_126113159
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 23:06 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Niet. Ik heb al enige tijd geleden besloten om verder te leren. ;) Nu begin ik binnen enkele maanden wel bij de NatRes, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met een reguliere AMO.
Aha, maar je hebt dus ook niet het keuringsproces doorlopen etc.? En wel je diploma?
pi_126116693
Ook bij de NatRes moet je gewoon gekeurd worden. ;) Diploma staat simpelweg los van het feit of je wel of niet verder gaat bij Defensie, zolang je alles maar voldoende inlevert krijg je gewoon je diploma. :)
  maandag 6 mei 2013 @ 12:06:06 #16
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_126123433
Cool topic. Wist alleen niet dat je ook een toelatingtest moest doen voor de VeVa. Zie ze altijd wel lopen op het station hier in Leeuwarden. Die mensen doen me altijd wat denken aan de gasten die beveiliging doen. Lopen ook in van die pakjes.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_126129449
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 12:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Cool topic. Wist alleen niet dat je ook een toelatingtest moest doen voor de VeVa. Zie ze altijd wel lopen op het station hier in Leeuwarden. Die mensen doen me altijd wat denken aan de gasten die beveiliging doen. Lopen ook in van die pakjes.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beveiligers in gevechtstenue? :P
  maandag 6 mei 2013 @ 14:51:49 #18
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_126129475
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 14:51 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Beveiligers in gevechtstenue? :P
Nee dat niet, maar die hebben ook een soort van 'uniform' van hun opleiding.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 15:31:48 #19
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_126131116
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 14:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Nee dat niet, maar die hebben ook een soort van 'uniform' van hun opleiding.
Klopt, het lijkt er wel sterk op maar het is zeker geen officieel GVT/BT.
  maandag 6 mei 2013 @ 15:38:19 #20
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_126131341
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 15:31 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Klopt, het lijkt er wel sterk op maar het is zeker geen officieel GVT/BT.
Ja weet ik. VeVa'ers lopen altijd met zo'n rugzak rond. :)

Zijn er eigenlijk veel jongens die VeVa doen? Of wordt dat tekort aan personeel alleen maar groter ondanks deze vooropleidingen?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 15:42:03 #21
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_126131488
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 15:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja weet ik. VeVa'ers lopen altijd met zo'n rugzak rond. :)

Zijn er eigenlijk veel jongens die VeVa doen? Of wordt dat tekort aan personeel alleen maar groter ondanks deze vooropleidingen?
Het blijft nog wel even krap; VeVa kent een lange doorlooptijd, voordat je echt militair bent ben je zo drie/vier jaar verder.
  maandag 6 mei 2013 @ 15:43:18 #22
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_126131534
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 15:42 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Het blijft nog wel even krap; VeVa kent een lange doorlooptijd, voordat je echt militair bent ben je zo drie/vier jaar verder.
Hmm langer dan ik dacht moet ik zeggen. Dan zou je dus sneller af zijn om rechtstreeks te solliciteren in plaats van eerst VeVa af te ronden. Het is ook niet echt een opleiding waar je goed op terug kan vallen.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  Moderator maandag 6 mei 2013 @ 15:46:03 #23
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_126131628
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 15:43 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Hmm langer dan ik dacht moet ik zeggen. Dan zou je dus sneller af zijn om rechtstreeks te solliciteren in plaats van eerst VeVa af te ronden. Het is ook niet echt een opleiding waar je goed op terug kan vallen.
Er is voor beiden wat te zeggen. VeVa is lekker toegespitst op Defensie; direct lekker buiten 'spelen' en ondertussen van alles leren. Maar er is geen garantie dat je daadwerkelijk militair wordt omdat de keuring pas naderhand plaatsvind.

Eerst een relevante opleiding doen en dan pas solliciteren is ook niet verkeerd. Je hebt dan een opleiding afgerond waar je buiten Defensie ook iets mee kan.
pi_126131770
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 15:43 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Hmm langer dan ik dacht moet ik zeggen. Dan zou je dus sneller af zijn om rechtstreeks te solliciteren in plaats van eerst VeVa af te ronden. Het is ook niet echt een opleiding waar je goed op terug kan vallen.
Als je grondoptreden gaat doen krijg je inderdaad een diploma (certificaat?) waar je eigenlijk niks aan hebt. Echter als je kijkt naar de andere uitstroomrichtingen, BAT, ICT, SMG etc (m.u.v. maritiem) heb je wel degelijk wat aan je diploma dat je na je opleiding krijgt, want het is tenslotte een normaal burger MBO diploma.
  maandag 6 mei 2013 @ 15:54:18 #25
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_126131995
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 15:49 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Als je grondoptreden gaat doen krijg je inderdaad een diploma (certificaat?) waar je eigenlijk niks aan hebt. Echter als je kijkt naar de andere uitstroomrichtingen, BAT, ICT, SMG etc (m.u.v. maritiem) heb je wel degelijk wat aan je diploma dat je na je opleiding krijgt, want het is tenslotte een normaal burger MBO diploma.
Ja klopt. Maar dat diploma is wel heel vakspecifiek lijkt me. Of valt dat in de praktijk nog vaak mee?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_126132149
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 15:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja klopt. Maar dat diploma is wel heel vakspecifiek lijkt me. Of valt dat in de praktijk nog vaak mee?
Vakspecifiek als in..? Bij mij op het papiertje staat ICT Medewerker Beheer III, wat er op de andere diploma's staat durf ik zo niet te zeggen, moet je even informeren bij een ROC.
  maandag 6 mei 2013 @ 16:06:31 #27
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_126132545
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 15:57 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Vakspecifiek als in..? Bij mij op het papiertje staat ICT Medewerker Beheer III, wat er op de andere diploma's staat durf ik zo niet te zeggen, moet je even informeren bij een ROC.
Ah zo, oke. Ik dacht dat elk VeVa-diploma in de richting van grondoptreden was, wist niet dat je je nog echt veel kon specialiseren en variëren.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_126137716
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 15:31 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Klopt, het lijkt er wel sterk op maar het is zeker geen officieel GVT/BT.
Correct me if i'm wrong, maar VeVa krijgt toch gewoon het GVT van de KL? Of hebben ze bij het kleedpunt speciale GVT's?
pi_126138500
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 16:06 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ah zo, oke. Ik dacht dat elk VeVa-diploma in de richting van grondoptreden was, wist niet dat je je nog echt veel kon specialiseren en variëren.
Nope, zoals al in de OP beschreven staat, GROP is alleen om je te specialiseren op gevechtsfunctie's. Bij Defensie kan je ook monteur worden, dus is daar bij VeVa ook een richting voor ;)
pi_126140986
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 18:05 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Correct me if i'm wrong, maar VeVa krijgt toch gewoon het GVT van de KL? Of hebben ze bij het kleedpunt speciale GVT's?
Jep, je krijgt gewoon een normaal GVT, alleen bij mijn lichting was het een puinhoop toen we naar het KPU gingen, toen kregen we ipv basisjassen, zomerblousen en ipv M90's/M07's (kisten) groene zomerkisten en booniehats ipv veldpetten :')
pi_126141356
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 19:25 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Jep, je krijgt gewoon een normaal GVT, alleen bij mijn lichting was het een puinhoop toen we naar het KPU gingen, toen kregen we ipv basisjassen, zomerblousen en ipv M90's/M07's (kisten) groene zomerkisten en booniehats ipv veldpetten :')
Ik had het meegekregen ja, 2/3 jaar terug was het inderdaad een puinhoop, is gelukkig nu wel een stuk verbeterd :)
pi_126390515
Leuk, succes.
pi_126554067
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 19:32 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Hier nu ook
pi_126554068
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 21:29 schreef Conclusion het volgende:

[..]

Oké dus jij gaat VeVa doen, maar dan neem ik wel aan dat je tegen die tijd 16 bent...
Omdat je eerder zei dat je dus ook 15 was, of mag je op je 15e al aan de VeVa beginnen.
En daarna, wat wil je daarna gaan doen... gelijk ''the Big Step'' naar SF of Luchtmobiel of wat anders.
En hoe zit eigenlijk de VeVa in elkaar, ik heb er zelf nog nooit wat over opgezocht dus nu lekker makkelijk dat ik met jou praat....
Al kan ik nu ook een ander ''tablad'' openen en alles opzoeken wat ik maar wil :p
Die 15-16 jaar zijn regel verschilt een beetje per school. Mijn vriend ( die ook V&V wou doen ) was namelijk ook afgekeurd op zijn te jonge leeftijd, hij wordt in oktober pas 16. Ik word in juni 16, dus begin ik idd gewoon als 16 jarige aan de opleiding.

Na V&V wordt het voor mij 't Korps Mariniers, maar dat is nu natuurlijk ook geen 100% guarantee want misschien wordt het wel helemaal niks?

Hoe V&V in elkaar zit? Zie OP van dit topic, daar staat alles duidelijk beschreven ;)
pi_126554714
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 21:35 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Hoe V&V in elkaar zit? Zie OP van dit topic, daar staat alles duidelijk beschreven ;)
Ik heb het dus even SuperSnel doorgelezen, maar ik snap het principe..
3 weken school ( Theorie ) en dan bivak. Totaal 36 maanden
Je hebt trap 12.5 gehaald met piepjes en 39x push ups.
Ja oké ik snap het wel een beetje maar een vraagje, wanneer ga je naar huis, weekeinden?? Vakanties??
pi_126555103
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 21:46 schreef Conclusion het volgende:

[..]

Ik heb het dus even SuperSnel doorgelezen, maar ik snap het principe..
3 weken school ( Theorie ) en dan bivak. Totaal 36 maanden
Je hebt trap 12.5 gehaald met piepjes en 39x push ups.
Ja oké ik snap het wel een beetje maar een vraagje, wanneer ga je naar huis, weekeinden?? Vakanties??
Heel simpel gezegd 3 weken theorie ja, maar in die schoolweken krijg je ook rond de 12 uur sport per week, oefeningen zoals abseilen, marsen e.d. worden ook gedaan tijdens schooluren. En dan inderdaad 1 week dat je naar de kazerne gaat om daar te oefenen. En af en toe een tripje naar bijvoorbeeld Duitsland om daar te trainen kan er ook in zitten, vechten tegen de BE etc.

Je moet het zien als normale schoolweken, we krijgen per week 40 uur les, dus simpel gezegd een 9 tot 5 rooster. Je gaat op vrijdagmiddag gewoon naar huis, de enige tijd dat je van huis bent is als je een week op bivak gaat ( maandag tot en met vrijdag ).

Ook gewoon de officiële schoolvakanties gelden, dus je krijgt gewoon je voorjaars,kerst,zomer vakantie etc.
pi_126555451
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 21:52 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Heel simpel gezegd 3 weken theorie ja, maar in die schoolweken krijg je ook rond de 12 uur sport per week, oefeningen zoals abseilen, marsen e.d. worden ook gedaan tijdens schooluren. En dan inderdaad 1 week dat je naar de kazerne gaat om daar te oefenen. En af en toe een tripje naar bijvoorbeeld Duitsland om daar te trainen kan er ook in zitten, vechten tegen de BE etc.

Je moet het zien als normale schoolweken, we krijgen per week 40 uur les, dus simpel gezegd een 9 tot 5 rooster. Je gaat op vrijdagmiddag gewoon naar huis, de enige tijd dat je van huis bent is als je een week op bivak gaat ( maandag tot en met vrijdag ).

Ook gewoon de officiële schoolvakanties gelden, dus je krijgt gewoon je voorjaars,kerst,zomer vakantie etc.
Oh oké dan weet ik dat ook weer. Ik neem aan dat zoiets ook meer aansluit op vmbo-niveau.
Ik denk niet dat VeVa nodig is na een VWO - opleiding. Dan zou ik gewoon gaan voor Officiers Opleiding en dan met Militair Bedrijfskunde. ( dus de verlengde versie ).
En misschien weet jij dat wel, kan je van Sergeant dus onderofficier naar Luitenant gaan Offcier.
Ik heb daar nog nooit iets over gehoord...
pi_126555985
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 21:57 schreef Conclusion het volgende:

[..]

Oh oké dan weet ik dat ook weer. Ik neem aan dat zoiets ook meer aansluit op vmbo-niveau.
Ik denk niet dat VeVa nodig is na een VWO - opleiding. Dan zou ik gewoon gaan voor Officiers Opleiding en dan met Militair Bedrijfskunde. ( dus de verlengde versie ).
En misschien weet jij dat wel, kan je van Sergeant dus onderofficier naar Luitenant gaan Offcier.
Ik heb daar nog nooit iets over gehoord...
V&V is ook bedoeld voor VMBO'ers, niveau 2 is tot en met kader en niveau 3 is GT en TL.

Of het nodig is ligt aan jezelf, niet aan de opleiding die je volgt. Een VWO'er kan in principe gewoon V&V doen en evenveel leren als een VMBO-T'er, alleen theoretisch zal het een stuk meer meevallen.

En van Sergeant naar Luitenant.. Geen idee, als je een papiertje hebt om de OF opleiding te doen kun je wellicht OF worden. Misschien kan 't ook op ervaring, dat moet je aan iemand anders vragen.

En als ik jou was zou ik gewoon je VWO afmaken, maak niet dezelfde fout als mij door een motivatiegebrek slechte cijfers te halen o.i.d. Ik ben zelf ook afgezakt van het tweetalig VWO naar het VMBO-T, en het is misschien leuk met klasgenootjes enzo, maar je leert er geen ene flikker. Wiskunde die ik in 1 TTO kreeg wordt nu nog steeds uitgelegd en behandeld in de 4e klas. :')

Gewoon je VWO afmaken, solliciteren als OF en gaan, al weet ik niet hoe je OF wordt bij het KCT, aangezien er geen directe sollicitatiemogelijkheid is..
pi_126560391
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 21:52 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Heel simpel gezegd 3 weken theorie ja, maar in die schoolweken krijg je ook rond de 12 uur sport per week, oefeningen zoals abseilen, marsen e.d. worden ook gedaan tijdens schooluren. En dan inderdaad 1 week dat je naar de kazerne gaat om daar te oefenen. En af en toe een tripje naar bijvoorbeeld Duitsland om daar te trainen kan er ook in zitten, vechten tegen de BE etc.
12 uur per week sport is overdreven, ze kunnen zeggen wat ze willen op school, maar zoals ik het heb gezien bij andere groppers ligt het zo rond de 8 uur, max 10. Denk niet dat ze namelijk 4x3 uur sport zullen gaan geven. Tripjes naar Duitsland kan je wel vergeten, hoogstens een, max twee keer in de opleiding naar vliegveld Weeze om een dagje tegen de ME van de politie/ kmar oefenvijand te spelen. (lees: klappen krijgen en ingerekend worden) Misschien wel een weekje naar de Ardennen vanwege intro o.i.d., verder ook niet. Voor de rest ben je een gewone MBO scholier op school, alleen krijg je wat meer sport en wat groene lessen. Die 40 uur lijkt mij ook erg sterk als je die gaat halen, GROP III moest bij mij in het laatste jaar gewoon dom uren maken met sporten, omdat ze anders de urennorm niet haalden.

En als je VWO doet/ hebt afgerond, ga dan in vredesnaam niet aan veva beginnen, ligt gewoon onder je niveau, het hele MBO gebeuren, zowel de houding van de mensen als het schoolwerk.
pi_126562368
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 23:02 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

12 uur per week sport is overdreven, ze kunnen zeggen wat ze willen op school, maar zoals ik het heb gezien bij andere groppers ligt het zo rond de 8 uur, max 10. Denk niet dat ze namelijk 4x3 uur sport zullen gaan geven. Tripjes naar Duitsland kan je wel vergeten, hoogstens een, max twee keer in de opleiding naar vliegveld Weeze om een dagje tegen de ME van de politie/ kmar oefenvijand te spelen. (lees: klappen krijgen en ingerekend worden) Misschien wel een weekje naar de Ardennen vanwege intro o.i.d., verder ook niet. Voor de rest ben je een gewone MBO scholier op school, alleen krijg je wat meer sport en wat groene lessen. Die 40 uur lijkt mij ook erg sterk als je die gaat halen, GROP III moest bij mij in het laatste jaar gewoon dom uren maken met sporten, omdat ze anders de urennorm niet haalden.

En als je VWO doet/ hebt afgerond, ga dan in vredesnaam niet aan veva beginnen, ligt gewoon onder je niveau, het hele MBO gebeuren, zowel de houding van de mensen als het schoolwerk.
Klopt, al deze info heb ik ook van de school zelf. Ik hoopte al niet op 40 uur schoolweken _O-

En ja gaat toch 5 dagen naar school?
pi_126597709
Jep, 5 dagen school.
pi_126598220
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 20:13 schreef Aapsoldaat het volgende:
Jep, 5 dagen school.
Ah, ik dacht even 4 dagen omdat je "4x3" zei.
pi_126599223
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 20:22 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ah, ik dacht even 4 dagen omdat je "4x3" zei.
Daar refereerde ik naar de sporturen, waarbij ze op ROC A'dam zeiden dat ze 12 uur sport geven in de week, wat mij sterk lijkt, want dan zou je 4 dagen 3 uur sport per dag moeten doen, wat erg veel is. Tien / acht uur is waarschijnlijker, althans dat was bij mij het geval.
pi_126599333
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 20:38 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Daar refereerde ik naar de sporturen, waarbij ze op ROC A'dam zeiden dat ze 12 uur sport geven in de week, wat mij sterk lijkt, want dan zou je 4 dagen 3 uur sport per dag moeten doen, wat erg veel is. Tien / acht uur is waarschijnlijker, althans dat was bij mij het geval.
Oke dan, tijdens stage krijg je toch ook gewoon sport? Altans dat verschilt natuurlijk per stage maar over het algemeen?
pi_126599368
Over sport hoef je je geen zorgen te maken als je bij de mariniers op stage gaat.
pi_126599432
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 20:40 schreef Aapsoldaat het volgende:
Over sport hoef je je geen zorgen te maken als je bij de mariniers op stage gaat.
Hehe _O-
  donderdag 23 mei 2013 @ 08:09:07 #47
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_126891042
BB. Keep on going :)
Lees nu net voor het eerst jouw "blog".
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_126959103
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 08:09 schreef ErwinRommel het volgende:
BB. Keep on going :)
Lees nu net voor het eerst jouw "blog".
Weer een erbij, hoe meer hoe beter :)
  zaterdag 25 mei 2013 @ 11:32:55 #49
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_126979775
Wat gebeurd er als je blessures hebt of iets dergelijks? Krijg je veel gezeik als je bijvoorbeeld een aantal weken/maanden fysiek niet mee kan doen?
kijk maar
pi_126980414
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 11:32 schreef newguy3000 het volgende:
Wat gebeurd er als je blessures hebt of iets dergelijks? Krijg je veel gezeik als je bijvoorbeeld een aantal weken/maanden fysiek niet mee kan doen?
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 20:40 schreef Aapsoldaat het volgende:
Over sport hoef je je geen zorgen te maken als je bij de mariniers op stage gaat.
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar..

Aap?
  zondag 26 mei 2013 @ 16:12:18 #51
382913 mahmoud030
korsp mariniers!!
pi_127027118
hallo succes
pi_127069117
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 11:56 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

[..]

Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar..

Aap?
Geblesseerden, oftewel mutanten, dat woord ga je nog regelmatig horen. In ieder geval, als je gemuteerd bent dan geef je dat aan op school en/ of op bivak, afhankelijk van hoe lang je er al last van hebt en nog gaat hebben. Dan wordt in overleg, in uitzonderlijke gevallen met een arts, het volgende besloten:

• Je gaat gewoon sporten, eventueel sla je dan enkele dingen over/ doe je wat rustiger aan

• Mutantensport of fitness, dat kan zowel door een sportinstructeur worden gegeven of door je eigen kader, hangt er maar net vanaf wie er beschikbaar is. Mutantensport is dus apart sporten, gebaseerd op wat je nog wel kan met je lichaam.

• Geen sport. Met andere woorden, je ligt dermate in de kreukels dat ze niks met je kunnen, en dat je dus een opdracht krijgt, bijvoorbeeld presentatie voorbereiden, schoonmaken etc.

• Ze willen je gewoon helemaal niet op stage, stel jij hebt je arm gebroken en jullie gaan een week het veld in, dat wordt hem dus niet.

Mutant zijn is dus vervelend, en als jij echt wat serieus hebt, ga je geen gezeik krijgen, dat is het punt niet. Het punt is dat de verhouding sporten - mutanten wat scheef ligt op sommige stages, en dat veroorzaakt nogal wat frustraties bij zowel het kader als onderling, maar dat verschilt per lichting, regio en klas, pin me er dus niet op vast, maar kijk er in ieder geval niet raar van op.

Als jij echter een dusdanige ernstige blessure hebt dat jij meerdere maanden gewoon echt niks meer kan dan zal je met school en bivak overleg moeten plegen, ik kan je nu niet op een papiertje meegeven wat er dan wel/ niet wordt besloten.
pi_127087591
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 16:06 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Geblesseerden, oftewel mutanten, dat woord ga je nog regelmatig horen. In ieder geval, als je gemuteerd bent dan geef je dat aan op school en/ of op bivak, afhankelijk van hoe lang je er al last van hebt en nog gaat hebben. Dan wordt in overleg, in uitzonderlijke gevallen met een arts, het volgende besloten:

• Je gaat gewoon sporten, eventueel sla je dan enkele dingen over/ doe je wat rustiger aan

• Mutantensport of fitness, dat kan zowel door een sportinstructeur worden gegeven of door je eigen kader, hangt er maar net vanaf wie er beschikbaar is. Mutantensport is dus apart sporten, gebaseerd op wat je nog wel kan met je lichaam.

• Geen sport. Met andere woorden, je ligt dermate in de kreukels dat ze niks met je kunnen, en dat je dus een opdracht krijgt, bijvoorbeeld presentatie voorbereiden, schoonmaken etc.

• Ze willen je gewoon helemaal niet op stage, stel jij hebt je arm gebroken en jullie gaan een week het veld in, dat wordt hem dus niet.

Mutant zijn is dus vervelend, en als jij echt wat serieus hebt, ga je geen gezeik krijgen, dat is het punt niet. Het punt is dat de verhouding sporten - mutanten wat scheef ligt op sommige stages, en dat veroorzaakt nogal wat frustraties bij zowel het kader als onderling, maar dat verschilt per lichting, regio en klas, pin me er dus niet op vast, maar kijk er in ieder geval niet raar van op.

Als jij echter een dusdanige ernstige blessure hebt dat jij meerdere maanden gewoon echt niks meer kan dan zal je met school en bivak overleg moeten plegen, ik kan je nu niet op een papiertje meegeven wat er dan wel/ niet wordt besloten.
Duidelijk, bedankt! ^O^
  zondag 9 juni 2013 @ 16:42:04 #54
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_127584980
Al vorderingen op enig gebied? :)
kijk maar
pi_127599370
quote:
7s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:42 schreef newguy3000 het volgende:
Al vorderingen op enig gebied? :)
Hmm niet bepaald, ik zit in de 2e groep om te kleden dus dat wordt pas later. Verder zullen brieven over het SMA/VOG en het loon van Defensie binnenkort worden opgestuurd. Nog even geduld dus ;)
  woensdag 12 juni 2013 @ 12:19:06 #56
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_127700992
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 22:01 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Hmm niet bepaald, ik zit in de 2e groep om te kleden dus dat wordt pas later. Verder zullen brieven over het SMA/VOG en het loon van Defensie binnenkort worden opgestuurd. Nog even geduld dus ;)
Geniet van je vrije tijd :P
't zal behoorlijk buffelen worden straks
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kijk maar
pi_127707195
quote:
10s.gif Op woensdag 12 juni 2013 12:19 schreef newguy3000 het volgende:

[..]

Geniet van je vrije tijd :P
't zal behoorlijk buffelen worden straks
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar twijfel ik niet aan O-)
pi_127806992
Hey, ik heb even de openingspost gelezen! Erg leuk hahaha!

Ik ben zelf 15, zit in het derde en heb volgend jaar mijn examenjaar. Daarna wil ik VeVa-grondoptreden doen, maar wat kan ik daarvan precies verwachten? Want zelf wil ik later Korps Commandotroepen doen, maar ben ook weg van Korps Mariniers.

Wat kan ik verwachten, van de toelatingstest? En heb/had je erg naar je zin tijdens je opleiding? Of terwijl, is het de moeite waard?

Raphael.
pi_127808272
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 21:43 schreef Vaxyal het volgende:
Hey, ik heb even de openingspost gelezen! Erg leuk hahaha!

Ik ben zelf 15, zit in het derde en heb volgend jaar mijn examenjaar. Daarna wil ik VeVa-grondoptreden doen, maar wat kan ik daarvan precies verwachten? Want zelf wil ik later Korps Commandotroepen doen, maar ben ook weg van Korps Mariniers.

Wat kan ik verwachten, van de toelatingstest? En heb/had je erg naar je zin tijdens je opleiding? Of terwijl, is het de moeite waard?

Raphael.
Ik volg de opleiding nog niet, dus kan ik ook niks zeggen of ik het er naar me zin heb. Die toelatingstest gewoon voor trainen en zorgen dat je een goed aantal keer kan opdrukken/sit-ups en gewoon een goede conditie hebt. Verder gewoon op tijd komen, luisteren en goed je best doen
pi_127808419
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 22:09 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik volg de opleiding nog niet, dus kan ik ook niks zeggen of ik het er naar me zin heb. Die toelatingstest gewoon voor trainen en zorgen dat je een goed aantal keer kan opdrukken/sit-ups en gewoon een goede conditie hebt. Verder gewoon op tijd komen, luisteren en goed je best doen
Owh! Ik dacht van wel, excuses! Bedankt, ik ben momenteel nog niet echt bij qua kracht, ik doe nu 20 push-ups, 40 sit-ups en kan bijna geen pull-ups/chinning. Qua conditie ben ik wel weer erg goed. Ik ren nu 2900m in 12 min, eisen voor bijvoorbeeld Korps mariniers/Korps Commando's is 2700/2800m. Dus dat zit goed, uiteraard hou ik bij. Doe nu: maandag conditie, dinsdag kracht, woensdag rust, donderdag kracht, vrijdag conditie, zaterdag kracht, zondag rust. Dus ben op weg.

Bedankt! En schelden de leiders, ofja, hoe noem je ze daar? Iedergeval, schelden ze daar ook al, om je tegen stress te laten kunnen?
pi_127808595
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 22:13 schreef Vaxyal het volgende:

[..]

Owh! Ik dacht van wel, excuses! Bedankt, ik ben momenteel nog niet echt bij qua kracht, ik doe nu 20 push-ups, 40 sit-ups en kan bijna geen pull-ups/chinning. Qua conditie ben ik wel weer erg goed. Ik ren nu 2900m in 12 min, eisen voor bijvoorbeeld Korps mariniers/Korps Commando's is 2700/2800m. Dus dat zit goed, uiteraard hou ik bij. Doe nu: maandag conditie, dinsdag kracht, woensdag rust, donderdag kracht, vrijdag conditie, zaterdag kracht, zondag rust. Dus ben op weg.

Bedankt! En schelden de leiders, ofja, hoe noem je ze daar? Iedergeval, schelden ze daar ook al, om je tegen stress te laten kunnen?
Hmm, bij ons is niet gescholden zover ik weet, wel streng toegesproken maar dat kan je ook wel verwachten.
pi_127808695
Ga gewoon een fatsoenlijke MBO opleiding doen waar je echt wat aan hebt. Als je die opleiding af hebt kun je altijd nog kijken of je intresse in defensie hebt, ze hebben nog steeds veel mensen nodig dus zonder VeVa kom je ook wel binnen.
pi_127808918
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 22:19 schreef Harde_Mepper het volgende:
Ga gewoon een fatsoenlijke MBO opleiding doen waar je echt wat aan hebt. Als je die opleiding af hebt kun je altijd nog kijken of je intresse in defensie hebt, ze hebben nog steeds veel mensen nodig dus zonder VeVa kom je ook wel binnen.
Ik zou sowieso geen andere MBO doen. ALS ik niet voor V&V zou kiezen was het HAVO > HBO. Wat interesse betreft zit het wel goed, het zit er nu 11 jaar ingestampt en dat gaat door een of andere MBO opleiding die ik waarschijnlijk toch niet leuk vind vast niet veranderen.
pi_127809122
Als je Defensie echt zo leuk vindt had je beter Havo->HBO kunnen doen en dan richting de KMA kunnen gaan. Nu mag je tijdens VeVa je eigen militaire opleiding betalen, krijg je een flut contract van 2 jaar bij de baas en sta je weer op straat zonder fatsoenlijk diploma.
pi_127809227
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 22:27 schreef Harde_Mepper het volgende:
Als je Defensie echt zo leuk vindt had je beter Havo->HBO kunnen doen en dan richting de KMA kunnen gaan. Nu mag je tijdens VeVa je eigen militaire opleiding betalen, krijg je een flut contract van 2 jaar bij de baas en sta je weer op straat zonder fatsoenlijk diploma.
Hoezo een flut contract van 2 jaar voor een OOF, leek me wat aan de korte zijde.
pi_127809398
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 22:27 schreef Harde_Mepper het volgende:
Als je Defensie echt zo leuk vindt had je beter Havo->HBO kunnen doen en dan richting de KMA kunnen gaan. Nu mag je tijdens VeVa je eigen militaire opleiding betalen, krijg je een flut contract van 2 jaar bij de baas en sta je weer op straat zonder fatsoenlijk diploma.
Je kan toch beter een mbo-opleiding doen die je leuk vindt, anders moet je je weer vervelen, maar VeVa brengt mij dichtbij mijn droombaan. Of zit ik fout?
pi_127809504
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 22:33 schreef Vaxyal het volgende:

[..]

Je kan toch beter een mbo-opleiding doen die je leuk vindt, anders moet je je weer vervelen, maar VeVa brengt mij dichtbij mijn droombaan. Of zit ik fout?
Dat je met V&V GROP diploma geen zet hebt in de burgermaatschappij is juist ja, dat wil zeggen dat je dus later sowieso nog een MBO/HAVO/HBO wat dan ook voor opleiding zou moeten volgen voor een mooi diploma, geen probleem, alleen het kost wel tijd en geld natuurlijk ;)
pi_127815151
Dus stel ik zou het niet halen, moet ik opnieuw MBO-opleiding doen? + je kan toch nog wel solliciteren ergens anders bij defensie? & als je V&V succesvol afrond heb je toch ook je mbo-diploma? :P
pi_127816174
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:33 schreef Vaxyal het volgende:
Dus stel ik zou het niet halen, moet ik opnieuw MBO-opleiding doen? + je kan toch nog wel solliciteren ergens anders bij defensie? & als je V&V succesvol afrond heb je toch ook je mbo-diploma? :P
Als je geen 18 bent moet je sowieso een opleiding doen. En ja je kan nog wel ergens anders solliciteren bij Defensie en ja als je het hebt afgerond krijg je een MBO diploma.
pi_127816619
Oké, dan houd niets mij tegen om VeVa te gaan doen. Heb er namelijk echt zin in. :P
pi_127816735
Update 15-06-2013

Zoals velen weten ben ik eergisteren geslaagd voor m'n VMBO-TL eindexamen, voor de geïnteresseerde een cijferlijst :)



Ik heb nu ook de langverwachte brieven van 't ROC mogen ontvangen, hier zat een aanvraag formulier voor het VOG tussen, formulieren van het SMA en formulieren voor loon van Defensie. GROP Niv. 2'ers mogen zich 19 juni kleden in Soesterberg. Waarom wij pas 5 september aan de beurt zijn weet ik ook niet, maar we zullen het ermee moeten doen.



En tevens heb ik alvast een afspraak gemaakt met het ziekenhuis in Baarn waar ik aanstaande maandag zal moeten verschijnen voor het SMA :)

  zaterdag 15 juni 2013 @ 12:03:22 #72
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_127821379
gefeliciteerd *O* wel dikke cijfers op je CE t.o.v. je SE :P w/
Hoe staat het met de conditie?
kijk maar
pi_127823767
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 00:33 schreef Vaxyal het volgende:
Dus stel ik zou het niet halen, moet ik opnieuw MBO-opleiding doen? + je kan toch nog wel solliciteren ergens anders bij defensie? & als je V&V succesvol afrond heb je toch ook je mbo-diploma? :P
Ja, je kan inderdaad ergens anders solliciteren. Ik kan ook solliciteren op een HBO functie met m'n MBO diploma, maar maak ik dan ook veel kans? Nee. Even heel reëel en direct, je hebt niks aan je GROP MBO diploma in de burger, je komt dan toch wel uit bij het werk waar het niet zo verschrikkelijk veel uitmaakt wat voor MBO diploma je dan hebt. Je loopt ook geen stage in de burger met GROP, terwijl tegenwoordig bijna elke MBO opleiding dat wel heeft, je kan puur infantroos spelen, maar ook daar ben je nog lang niet goed genoeg voor, want je moet alsnog een AMO(L)/ EVO draaien, en als je OO wilt worden komt daar nog een VAKOL achteraan waar je 'U' tegen zegt.

Waar HM (naar mijn mening) op doelde zijn de gevallen van OO's die na 4 jaar er gewoon weer uitgetrapt worden, omdat ze niet meer nodig zijn. Dat zal je straks ook weer zien met de technici, alles op alles wordt gezet op technici, en straks blijken er weer teveel zijn aangenomen en worden er weer opgeleide mensen de deur uitgeschoven, echter hebben zij het voordeel zowel een technische MBO opleiding en werkervaring te hebben.
pi_127826332
Ik kom dus net dit tegen:

regio Noord.

Zomervakantie 2013 8 juli 2013 t/m 25 augustus 2013

Ik begin dus NIET op 1 augustus.
pi_127839125
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 12:03 schreef newguy3000 het volgende:
gefeliciteerd *O* wel dikke cijfers op je CE t.o.v. je SE :P w/
Hoe staat het met de conditie?
Redelijk.. Qua krachttraining zit ik wel goed, alleen lange afstanden lopen met hardlopen zit er nog niet echt in, na 10KM ben ik op het moment toch wel naar de klote.
pi_127872499
1 Augustus is de administratieve startdatum, je begint pas begin september.
pi_127873031
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:14 schreef Aapsoldaat het volgende:
1 Augustus is de administratieve startdatum, je begint pas begin september.
Jep, dat verklaart ook de kledingsdatum van 5 sept. :) Weer een extra maandje trainen

[ Bericht 2% gewijzigd door BredeBroeder op 16-06-2013 23:52:54 ]
  maandag 17 juni 2013 @ 09:24:21 #78
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_127892575
Werk en leer je onder defensie eigenlijk straks?
kijk maar
pi_127893389
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 09:24 schreef newguy3000 het volgende:
Werk en leer je onder defensie eigenlijk straks?
Hoe bedoel je precies? Tijdens de stage sta je wel onder de verantwoordelijkheid van Defensie en krijg je ook loon van Defensie, je leert ook op die stages dus dat zal ook wel zo zijn lijkt me?
  maandag 17 juni 2013 @ 10:21:09 #80
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_127893600
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 10:10 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies? Tijdens de stage sta je wel onder de verantwoordelijkheid van Defensie en krijg je ook loon van Defensie, je leert ook op die stages dus dat zal ook wel zo zijn lijkt me?
Ik vroeg me af waar je als leerling onder viel, de defensie als werkgever of onder een hogeschool o.i.d. als onderwijsstelling. Rekent defensie je opleiding mee als dienstjaren?
kijk maar
pi_127893644
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 10:21 schreef newguy3000 het volgende:

[..]

Ik vroeg me af waar je als leerling onder viel, de defensie als werkgever of onder een hogeschool o.i.d. als onderwijsstelling. Rekent defensie je opleiding mee als dienstjaren?
Je bent nog gewoon een student, vandaar dat V&V ook niet in uniform mag lopen buiten de school/ zonder toezicht van een militair/docent. Defensie rekent het niet mee als dienstjaren, omdat het gewoon een schoolopleiding is. Ze betalen je wel stagevergoeding.
pi_127910550
Update 17-06-2013

Zojuist 3 uurtjes geleden het SMA gehad te Baarn en met een goedkeuring naar huis



Geen kleurenblindheid, bijna perfect gezichtsvermogen, ik zie met rechts iets minder scherp. Ook al was het gezichtsvermogen goed ga ik toch nog een oogtest laten doen zodat ik niet voor verassingen kom te staan. Voor de rest functioneerde alles zo als het zou moeten dus ik heb niks te klagen.

Over 2 weken ontvang ik het volledig medisch dossier + ik verwacht een VOG op deurmat aan te treffen. Als die 2 binnen zijn heb ik in principe groen licht voor het starten van de opleiding buiten wat formuliertjes over loon en het kleden om.

Dat betekent dus dat ik nog tot eind augustus heb om lekker pittig te trainen en goed aan de opleiding te beginnen.
  † In Memoriam † maandag 17 juni 2013 @ 18:37:45 #83
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_127912476
Gaat goed ^O^

Maar waarom toch nog een oogtest laten doen? Als dat nodig zou zijn hadden ze je dat echt wel verteld. Wat voor verrassing denk je dan eventueel te kunnen krijgen?
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_127912925
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 18:37 schreef MaryMouse het volgende:
Gaat goed ^O^

Maar waarom toch nog een oogtest laten doen? Als dat nodig zou zijn hadden ze je dat echt wel verteld. Wat voor verrassing denk je dan eventueel te kunnen krijgen?
Een echte afwijking is niet gemeten, ik moest alleen bij van die "C" figuurtjes vertellen aan welke kant de opening zat met verschillende groottes, en alleen bij de allerkleinste rij had ik er een stuk of 2 fout. Bij een oogtest kun je je sterkte meten bijv. +1.25, dat hebben ze bij het SMA niet gedaan.
  † In Memoriam † maandag 17 juni 2013 @ 18:51:39 #85
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_127913088
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 18:48 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Een echte afwijking is niet gemeten, ik moest alleen bij van die "C" figuurtjes vertellen aan welke kant de opening zat met verschillende groottes, en alleen bij de allerkleinste rij had ik er een stuk of 2 fout. Bij een oogtest kun je je sterkte meten bijv. +1.25, dat hebben ze bij het SMA niet gedaan.
:D als je überhaupt letters op de onderste rij kunt lezen heb je uitzonderlijk goede ogen. Zelfs met lenzen kan ik 9 van de 10 keer de letters op de onderste rij niet lezen, en dan is er echt wel accuraat gemeten.
Of te wel, als er al een afwijking is, dan is die kleiner dan + of - 0.25 :)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_127913152
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 18:51 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

:D als je überhaupt letters op de onderste rij kunt lezen heb je uitzonderlijk goede ogen. Zelfs met lenzen kan ik 9 van de 10 keer de letters op de onderste rij niet lezen, en dan is er echt wel accuraat gemeten.
Of te wel, als er al een afwijking is, dan is die kleiner dan + of - 0.25 :)
Dat zal best, het is toch dat extra beetje zekerheid die je hebt als je het op papier hebt. Heb een opticien gevonden die het gratis uitvoert dus waarom niet? Ik heb toch vakantie ;)
pi_127945170
Update 18-06-2013

Ik heb mijn VOG binnen, veel eerder dan verwacht eigenlijk. De man bij het gemeentehuis zei dat het tussen de 2 en 4 weken zou kunnen duren, echter is het bij 4 dagen gebleven. Uiteraard gewoon goedgekeurd en afgegeven.


pi_127964199
Even een Flickr account aangemaakt, hierop gaan alle foto's geshared worden dus geen Tinypic o.i.d. meer. Zo kunnen oude foto's van bijvoorbeeld ( voor in de toekomst 2 topics terug ) makkelijk gevonden worden zou iemand dat willen. Er staat een hotlink naar mijn Flickr rechts bovenin de post naast de quote knop, ook te bereiken op http://www.flickr.com/photos/jordy_g/
pi_128076411
Weer een brief in de brievenbus. Ditmaal een "documentendag" om alle testresultaten in te leveren en m'n cijferlijst ( diploma-uitreiking is pas vrijdag de 28e ) Schooluniform passen en een schoolpas foto.

pi_128289413
een maatje van mij deed ook veva echt alleen maar slechte verhalen erover gehoord.
hoe alles geregeld is etc. maar ook de leerlingen (van zijn groep) zaten velen aan de drugs en waren echt een stel wilde apen zonder hersens.

hoop dat t bij jou anders zit dan!
pi_128302854
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 18:30 schreef mtchel112 het volgende:
een maatje van mij deed ook veva echt alleen maar slechte verhalen erover gehoord.
hoe alles geregeld is etc. maar ook de leerlingen (van zijn groep) zaten velen aan de drugs en waren echt een stel wilde apen zonder hersens.

hoop dat t bij jou anders zit dan!
ik mag het hopen ja :')
pi_128389585
Daar is die dan eindelijk!

pi_128545094
Ik hoor alleen maar slechte verhalen over VeVa, mensen die er over hebben getwijfeld, en mensen die het 2,5 jaar hebben gedaan. Tijdens de 2 weken amo een groepje veva'ers gezien in de kantine: ze keken niet blij... Mogen geen alcohol nuttigen en van wat ik had gehoord (weet niet of het waar is) mogen ze geen wapens afvuren omdat ze burger zijn en merendeels minderjarig zijn.

Ik heb me er niet heel diep in verdiept maar als ik mocht kiezen zou ik de VeVa overslaan...
Alleen de onderzoekkosten van 100 euro vind ik al raar genoeg.

In ieder geval succes als dit echt iets wat je wilt doen.
pi_128545845
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:47 schreef ikveranderhemniet het volgende:
Ik hoor alleen maar slechte verhalen over VeVa, mensen die er over hebben getwijfeld, en mensen die het 2,5 jaar hebben gedaan. Tijdens de 2 weken amo een groepje veva'ers gezien in de kantine: ze keken niet blij... Mogen geen alcohol nuttigen en van wat ik had gehoord (weet niet of het waar is) mogen ze geen wapens afvuren omdat ze burger zijn en merendeels minderjarig zijn.

Ik heb me er niet heel diep in verdiept maar als ik mocht kiezen zou ik de VeVa overslaan...
Alleen de onderzoekkosten van 100 euro vind ik al raar genoeg.

In ieder geval succes als dit echt iets wat je wilt doen.
Zat je in de NatRes AMO van juni jl? Zo ja, dan heb je die info van mij. :+

Maar het verhaal klopt grotendeels wel, ze mogen inderdaad geen vuurwapens afvuren (wel KKWSIM), alcoholbeleid wordt bepaald door ROC, maar de instructeurs gaan niet selectief zeggen jij mag wel en jij mag geen alcohol drinken, gewoon niet dus. Er wordt natuurlijk wel eens alcohol genuttigd, maar dat is bij speciale gelegenheden, 's avonds aan de bar hangen zit er dan niet in, dat klopt.

Aan de andere kant, heeft VeVa wel z'n positieve kanten, bijvoorbeeld (afhankelijk van je uitstroomrichting) het diploma dat je na 1,5/2,5/3,5 jaar in ontvangst kan nemen en MBO gecertificeerd is. Daar heb je dan weer meer aan dan bijvoorbeeld een MBO certificaat van de KMS, als je tenminste een technische uitstroomrichting hebt gevolgd. Nee, het is niet perfect, verre van, maar dat is weer in een ander topic bespreekbaar, BB heeft z'n keuze gemaakt, dus hij zal het wel ondergaan. ;)
pi_128557550
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:47 schreef ikveranderhemniet het volgende:
Ik hoor alleen maar slechte verhalen over VeVa, mensen die er over hebben getwijfeld, en mensen die het 2,5 jaar hebben gedaan. Tijdens de 2 weken amo een groepje veva'ers gezien in de kantine: ze keken niet blij... Mogen geen alcohol nuttigen en van wat ik had gehoord (weet niet of het waar is) mogen ze geen wapens afvuren omdat ze burger zijn en merendeels minderjarig zijn.

Ik heb me er niet heel diep in verdiept maar als ik mocht kiezen zou ik de VeVa overslaan...
Alleen de onderzoekkosten van 100 euro vind ik al raar genoeg.

In ieder geval succes als dit echt iets wat je wilt doen.
Geen alcohol nuttigen of geen vuurwapens af mogen vuren heb ik geen problemen mee. Ook ik hoor slechte verhalen en dan gaat het meestal om de eentonigheid rond het 2e jaar van de opleiding, maar toch ken ik aardig wat gasten van V&V die nu militair zijn en eentje zet over 2 dagen zijn rode baret op. Maar ik zie inderdaad wel wat er van komt, ROC A'dam is tot zover ik nu heb gezien een goede opleidingsschool en ook veel initiatief van leerlingen daar ( vierdaagse 4x50KM dit jaar ), wekelijkse training met een stel studenten die er aan mee wilden doen.

En de onderzoekskosten zijn de prijs die je als normale burger ook zou betalen. Het is geen militaire keuring maar sommige dingen heb je wel wat aan bijv. gezichtsscherpte of afwijkingen die mogelijk problemen zouden vormen.

[ Bericht 0% gewijzigd door BredeBroeder op 03-07-2013 22:17:44 ]
pi_128834393
Ken een aantal mensen die zijn afgekeurd na veva, volgens mij kun je veel beter een andere mbo opleiding doen en dan als burger instromen
  vrijdag 12 juli 2013 @ 11:16:10 #97
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_128864522
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 14:17 schreef mtchel112 het volgende:
Ken een aantal mensen die zijn afgekeurd na veva, volgens mij kun je veel beter een andere mbo opleiding doen en dan als burger instromen
Lijkt mij eigenlijk ook. Heb je toch meer om op terug te vallen lijkt me. Vooral na grondoptreden.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_128864847
VeVa is ook maar iets voor kansloze jongeren lijkt me, ook niet raar dat er dan veel probleemspul tussen zit. Ik zou gewoon een technische MBO opleiding doen, heb je veel meer aan. Al was het alleen al omdat rondhuppelen in camo op je school wat maf is.
pi_128868060
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 11:26 schreef gelly het volgende:
VeVa is ook maar iets voor kansloze jongeren lijkt me, ook niet raar dat er dan veel probleemspul tussen zit. Ik zou gewoon een technische MBO opleiding doen, heb je veel meer aan. Al was het alleen al omdat rondhuppelen in camo op je school wat maf is.
had het laatst even met een maat van me erover die ook veva deed (en eruit werd geflikkerd vanwege een blessure), bijna niemand van zijn groep is daadwerkelijk defensie ingegaan.

een meisje heeft veva afgerond, en is bij de echte keuring afgekeurd. T zit daar vol met ratten geloof ik, veel drugsgebruikers en jochies die dommer zijn dan een vlieg
pi_128869306
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 11:26 schreef gelly het volgende:
VeVa is ook maar iets voor kansloze jongeren lijkt me, ook niet raar dat er dan veel probleemspul tussen zit. Ik zou gewoon een technische MBO opleiding doen, heb je veel meer aan. Al was het alleen al omdat rondhuppelen in camo op je school wat maf is.
Hey, bedankt hè
pi_128884584
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 13:42 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Hey, bedankt hè
Waarom voel je je aangesproken ?
pi_128885327
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 20:07 schreef gelly het volgende:

[..]

Waarom voel je je aangesproken ?
"VeVa is ook maar iets voor kansloze jongeren lijkt me" :')
pi_128890450
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 11:26 schreef gelly het volgende:
VeVa is ook maar iets voor kansloze jongeren lijkt me, ook niet raar dat er dan veel probleemspul tussen zit. Ik zou gewoon een technische MBO opleiding doen, heb je veel meer aan. Al was het alleen al omdat rondhuppelen in camo op je school wat maf is.
Enige dat kansloos is, is bovenstaande opmerking. :') Ik heb veva gedaan en een technisch diploma gekregen, en probleemspul is al helemaal dom lullen uit je nek terwijl je de ballen verstand van de opleiding hebt :') En wat een gelul mensen worden helemaal niet van veva getrapt, alleen in zeer uitzonderlijke gevallen.
  † In Memoriam † vrijdag 12 juli 2013 @ 22:55:36 #104
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_128890901
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 22:43 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Enige dat kansloos is, is bovenstaande opmerking. :') Ik heb veva gedaan en een technisch diploma gekregen, en probleemspul is al helemaal dom lullen uit je nek terwijl je de ballen verstand van de opleiding hebt :') En wat een gelul mensen worden helemaal niet van veva getrapt, alleen in zeer uitzonderlijke gevallen.
Die poster spreekt óf uit eigen ervaring en is een kansloze van de VeVa afgetrapte jongere, of hij was superslim heeft een technische MBO opleiding gedaan, en is goedgekeurd en door de EVO heengekomen, en nu de baas van Rave O-)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  zaterdag 13 juli 2013 @ 05:08:12 #105
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_128898068
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 22:55 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

en is goedgekeurd en door de EVO heengekomen, en nu de baas van Rave O-)
Negat
pi_128907307
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 22:43 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Enige dat kansloos is, is bovenstaande opmerking. :') Ik heb veva gedaan en een technisch diploma gekregen, en probleemspul is al helemaal dom lullen uit je nek terwijl je de ballen verstand van de opleiding hebt :') En wat een gelul mensen worden helemaal niet van veva getrapt, alleen in zeer uitzonderlijke gevallen.
toch raar dat wij met regelmaat veva klassen op bezoek krijgen en dat dat nou niet echt positief is. Simpele zieltjes, mensen die na 3 stappen lopen al au hebben en om nog maar te zwijgen over het percentage dat blowt.

overigens ken ik een aantal instructeurs van veva klassen en ook die zijn niet onder de indruk.

Nog een tip: voor je oa op een forum stoer gaat doen en beweren hoe poepgoed veva is... niet doen. Word eerst maar eens militair en loop n paar jaar rond, dan kun je altijd nog de stoere pax uithangen.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 18:37:01 #107
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_128911397
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 22:55 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Die poster spreekt óf uit eigen ervaring en is een kansloze van de VeVa afgetrapte jongere, of hij was superslim heeft een technische MBO opleiding gedaan, en is goedgekeurd en door de EVO heengekomen, en nu de baas van Rave O-)
Het is Gelly... :')
Een oud luchtmachter met de laatste defensie ervaring uit het vorige millenium.
  zaterdag 13 juli 2013 @ 18:42:53 #108
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_128911544
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 16:09 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

toch raar dat wij met regelmaat veva klassen op bezoek krijgen en dat dat nou niet echt positief is. Simpele zieltjes, mensen die na 3 stappen lopen al au hebben en om nog maar te zwijgen over het percentage dat blowt.

overigens ken ik een aantal instructeurs van veva klassen en ook die zijn niet onder de indruk.

Nog een tip: voor je oa op een forum stoer gaat doen en beweren hoe poepgoed veva is... niet doen. Word eerst maar eens militair en loop n paar jaar rond, dan kun je altijd nog de stoere pax uithangen.
Door de bank genomen zijn de veva'ers niet echt de uitvinders van het wiel en buskruit idd, uitzonderingen daar gelaten.
  † In Memoriam † zaterdag 13 juli 2013 @ 19:50:03 #109
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_128913359
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 18:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het is Gelly... :')
Een oud luchtmachter met de laatste defensie ervaring uit het vorige millenium.
Ah, OK, duideljik.
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 18:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Door de bank genomen zijn de veva'ers niet echt de uitvinders van het wiel en buskruit idd, uitzonderingen daar gelaten.
Dat is iets heel anders dan alle VeVa-ers maar bij voorbaat als kansloze jongeren te bestempelen.
We zullen in de toekomst wel lezen of BB een uitzondering is.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  zaterdag 13 juli 2013 @ 20:06:37 #110
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_128913815
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 19:50 schreef MaryMouse het volgende:

Dat is iets heel anders dan alle VeVa-ers maar bij voorbaat als kansloze jongeren te bestempelen.
We zullen in de toekomst wel lezen of BB een uitzondering is.
Dat is wat ik zeg.
pi_128914213
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 16:09 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

toch raar dat wij met regelmaat veva klassen op bezoek krijgen en dat dat nou niet echt positief is. Simpele zieltjes, mensen die na 3 stappen lopen al au hebben en om nog maar te zwijgen over het percentage dat blowt.

overigens ken ik een aantal instructeurs van veva klassen en ook die zijn niet onder de indruk.

Nog een tip: voor je oa op een forum stoer gaat doen en beweren hoe poepgoed veva is... niet doen. Word eerst maar eens militair en loop n paar jaar rond, dan kun je altijd nog de stoere pax uithangen.
Mijn god dingen uit zn verband trekken ben je wel goed in zeg. Citeer me maar waar je mij hebt horen zeggen dat veva poepgoed is of ook maar enigszins daar op lijkt. Groppers zijn inderdaad niet bepaald de uitvinders van het buskruit, dat zal je mij niet horen zeggen. Beweren dat ik de stoere pax uit wil hangen slaat al helemaal nergens op, dat domme gezwans van mensen die via via wat horen of af en toe wat van anderen horen over veva, daar kan ik erg slecht tegen.
pi_128917874
Mooie blog wordt het zo ;(
  † In Memoriam † zaterdag 13 juli 2013 @ 22:09:58 #113
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_128918002
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 22:06 schreef BredeBroeder het volgende:
Mooie blog wordt het zo ;(
Gewoon nu weer ON-TOPIC over JOUW VeVa traject. :)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_128918786
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 22:09 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Gewoon nu weer ON-TOPIC over JOUW VeVa traject. :)
Mooi, dan volgt hier gelijk een update :)



Dus dat wordt morgen even gelijk boekenpakket bestellen. TOA toets, geen idee wat dat inhoud maar zal wel een of andere capaciteiten test zijn met rekenen en Nederlands o.i.d.


Lesrooster 1e schoolweek die begint op 27 augustus, ben benieuwd.

En tot slot,



;)

[ Bericht 0% gewijzigd door BredeBroeder op 13-07-2013 22:47:14 ]
  † In Memoriam † zaterdag 13 juli 2013 @ 22:41:15 #115
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_128919100
Tof BB dat het nu gaat beginnen. Lekker lazy eerste week heb je wél, Slechts één dag naar school :')
Laatste foto ^O^
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_128919126
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 22:41 schreef MaryMouse het volgende:
Tof BB dat het nu gaat beginnen. Lekker lazy eerste week heb je wél, Slechts één dag naar school :')
Laatste foto ^O^
Ja, of dat rooster klopt natuurlijk voor geen reet :P
  † In Memoriam † zaterdag 13 juli 2013 @ 22:44:48 #117
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_128919234
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 22:42 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ja, of dat rooster klopt natuurlijk voor geen reet :P
Dat krijg je dan wel op je eerste dag te horen. ;)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_128919937
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 22:44 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Dat krijg je dan wel op je eerste dag te horen. ;)
Vast wel, moet weer ff met regelmaat gaan hardlopen anders komt er niks van een plekje bij KMarns :{

Dusss, morgen beginnen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 14 juli 2013 @ 06:44:59 #119
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_128926877
Ja, er zijn wat posts verdwenen.

Dit topic gaat over de ervaringen van BB mbt de VeVa opleiding. Discussies over hoe goed/klote de VeVa wel niet is mogen vanaf nu ergens anders plaatsvinden. Merci.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 14 juli 2013 @ 06:47:01 #120
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_128926884
Leuk topic, ik lees al een tijdje mee. succes BB ^O^
pi_128970493
Leuke topic om te lezen, succes met je opleiding. Zelf heb ik begin deze week de brief gereed voor aanstelling gehad, en begin de AMO op 26-08-2013 voor pantserinfanterist manschappen. Ik heb de VEVA niet gedaan.
pi_128971369
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 14:35 schreef own6ge het volgende:
Leuke topic om te lezen, succes met je opleiding. Zelf heb ik begin deze week de brief gereed voor aanstelling gehad, en begin de AMO op 26-08-2013 voor pantserinfanterist manschappen. Ik heb de VEVA niet gedaan.
Jij ook succes.
pi_129038892
Leuk topic, wellicht zou je misschien nog wat vakken erbij kunnen doen welke je kansen vergroten, ook handig als een millitaire carriere geen optie is, je zou bijvoorbeeld ook er aan kunnen denken om je beveiligingscertificaat te halen, dat staat zeker goed op je CV.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_129039206
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:04 schreef raptorix het volgende:
Leuk topic, wellicht zou je misschien nog wat vakken erbij kunnen doen welke je kansen vergroten, ook handig als een millitaire carriere geen optie is, je zou bijvoorbeeld ook er aan kunnen denken om je beveiligingscertificaat te halen, dat staat zeker goed op je CV.
Ik heb eigenlijk geen idee of dat mogelijk is. Op school krijg je namelijk gewoon algemene vakken en dan militaire lessen. Van de boeken die ik heb besteld zat Nederlands, Engels, Maatschappijleer, Loopbaanleer en Rekenen ertussen.

Denk er zelf nog aan om la lengua española te leren in m'n vrije tijd, is even kijken of daar tijd voor is :)
pi_129039753
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:12 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk geen idee of dat mogelijk is. Op school krijg je namelijk gewoon algemene vakken en dan militaire lessen. Van de boeken die ik heb besteld zat Nederlands, Engels, Maatschappijleer, Loopbaanleer en Rekenen ertussen.

Denk er zelf nog aan om la lengua española te leren in m'n vrije tijd, is even kijken of daar tijd voor is :)
Je beveiligingsdiploma kun je gewoon particulier (schriftelijk) halen, een taal leren is altijd handig natuurlijk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_129040288
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:27 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je beveiligingsdiploma kun je gewoon particulier (schriftelijk) halen, een taal leren is altijd handig natuurlijk.
En wat kun je allemaal met zo'n diploma?
pi_129040492
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:44 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

En wat kun je allemaal met zo'n diploma?
Objectbeveiliging, toegangsbeveiliging, etc.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_129041478
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Objectbeveiliging, toegangsbeveiliging, etc.
Ik zal er eens over nadenken, heb namelijk geen idee of ik na Defensie überhaupt iets in de beveiliging wil doen, want het is gewoon het plan om een HBO te fixen al dan niet tijdens maar na de diensttijd.
pi_129373566
Even iets wat helemaal niks met VeVa of Defensie heeft te maken. 22 september loop ik de Dam tot Damloop van 16.1KM voor de Hartstichting. Ik ben nog steeds op zoek naar sponsors, dus als je voor (X) aantal euro zou willen bijdragen, stuur me maar een DM/PM.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 18:53:31 #130
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_129376702
10 euro als je 't binnen 40 minuten binnen komt.
pi_129432525
Naar mijn weten is wiskunde op veva belachelijk simpel, een maat kreeg rekensommen als 4+7 :')
pi_129432680
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 14:28 schreef mtchel112 het volgende:
Naar mijn weten is wiskunde op veva belachelijk simpel, een maat kreeg rekensommen als 4+7 :')
Jaartje groep 5 over doen dus :) Al geloof ik het niet helemaal wat je nu zegt.
pi_129432706
quote:
4s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 18:53 schreef Schild het volgende:
10 euro als je 't binnen 40 minuten binnen komt.
_O-
pi_129503720
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 14:34 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Jaartje groep 5 over doen dus :) Al geloof ik het niet helemaal wat je nu zegt.
heb even 5 minuten door zn twitter moeten scrollen maar hierbij de foto :P

pi_129503955
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:38 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

heb even 5 minuten door zn twitter moeten scrollen maar hierbij de foto :P

[ afbeelding ]
Ooh zoiets, kregen wij ook voor 't reken tentamen laatste schooljaar, alleen dan met breuken. Gaan ze gewoon testen wat je snelheid is en of je foutjes maakt. Maar dit is dan ook geen wiskunde hè, rekenen :P
pi_129508840
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 13:45 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ooh zoiets, kregen wij ook voor 't reken tentamen laatste schooljaar, alleen dan met breuken. Gaan ze gewoon testen wat je snelheid is en of je foutjes maakt. Maar dit is dan ook geen wiskunde hè, rekenen :P
hij deed dan ook geloof ik grop (niv 2 toch?) weet niet wat jij doet voor niveau, en ik hoop ook dat dit niet de stof is die jij gaat krijgen haha.

moet je al in het eerste jaar gelijk stage lopen ergens?
pi_129509479
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 15:58 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

hij deed dan ook geloof ik grop (niv 2 toch?) weet niet wat jij doet voor niveau, en ik hoop ook dat dit niet de stof is die jij gaat krijgen haha.

moet je al in het eerste jaar gelijk stage lopen ergens?
Over 1 maandje ook GROP alleen dan Niv. 3.

Niv 2 is voor uitstroom VMBO-Kader, Niv 3 gaat de leidinggevende kant op ( Onderofficier ) en is voor uitstroom GL en TL. Stage is vanaf het begin ja, eerste paar maanden is het van wat ik heb gehoord een beetje alles bekijken wat in je profiel past, voor mij dus LMB, PAINF, Marns etc. ( GROP ), en daarna ga je stage lopen op 1 vaste plek.
pi_129515988
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 16:14 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Over 1 maandje ook GROP alleen dan Niv. 3.

Niv 2 is voor uitstroom VMBO-Kader, Niv 3 gaat de leidinggevende kant op ( Onderofficier ) en is voor uitstroom GL en TL. Stage is vanaf het begin ja, eerste paar maanden is het van wat ik heb gehoord een beetje alles bekijken wat in je profiel past, voor mij dus LMB, PAINF, Marns etc. ( GROP ), en daarna ga je stage lopen op 1 vaste plek.
Ah ja nu weet ik t weer, hij heeft niv 2 gedaan.

Je wou voor marns uiteindelijk toch?
pi_129516044
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 19:24 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

Ah ja nu weet ik t weer, hij heeft niv 2 gedaan.

Je wou voor marns uiteindelijk toch?
correct
pi_129898245
10-8-13

Schoolboeken binnen



Engels voor Defensie & een programma rekenen moeten er nog bij komen.

Verder best dikke mappen, werkboek GROP zit tot nu toe nog bijna leeg maar de grootste map dus wie weet komt er nog een pak A4 bij. Standaard vakken zitten er tussen: Rekenen, Engels, Maatschappijleer, Nederlands en LOB. Verder een map met uitleg, portfolio om je bivakken etc. bij te houden met beoordeling, sport boekje met allerlei info.

STOER VeVa is gewoon een boekje met info over V&V en de school, niks bijzonders dus.

[ Bericht 10% gewijzigd door Danny op 08-02-2019 07:13:45 ]
pi_129899834
Hoi Jordy, da's een aardige stapel, is dit voor alle jaren of alleen eerste jaar?
  † In Memoriam † zaterdag 10 augustus 2013 @ 15:48:00 #142
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_129900815
Breingeheimen en Schokland 3.0 :D
Ik ben benieuwd of je straks kunt zeggen dat je sneller en beter kunt leren en een betere burger geworden bent ;)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_129901326
Portfolio's :') Had ik in het begin ook, dingen bleken niet compleet te zijn, niveau 2 ipv niveau 3 (mbo), dingen moesten we elke BPV mee, nou mooi niet dus. Kreeg je weer op je flikker als je ze niet mee had, moesten ze ingevuld worden dan was het gewoon alles in een keer afgestreept worden. Op een gegeven moment is school er maar gewoon mee gestopt, iedereen was er helemaal klaar mee. :')
pi_129902270
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 15:11 schreef Harde_Mepper het volgende:
Hoi Jordy, da's een aardige stapel, is dit voor alle jaren of alleen eerste jaar?
Ik zou het niet durven te zeggen, ik denk sommige dingen wel, sommige niet.
pi_129966179
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 16:04 schreef Aapsoldaat het volgende:
Portfolio's :') Had ik in het begin ook, dingen bleken niet compleet te zijn, niveau 2 ipv niveau 3 (mbo), dingen moesten we elke BPV mee, nou mooi niet dus. Kreeg je weer op je flikker als je ze niet mee had, moesten ze ingevuld worden dan was het gewoon alles in een keer afgestreept worden. Op een gegeven moment is school er maar gewoon mee gestopt, iedereen was er helemaal klaar mee. :')
Kregen jullie ook een verplichte inenting tegen Hepatitis B?
pi_129977153
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 02:26 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Kregen jullie ook een verplichte inenting tegen Hepatitis B?
Nee, zover ik wist is dat alleen verplicht als je een zorg opleiding gaat doen, maar misschien is dat nu wel MBO breed, geen idee. Ik krijg het ook, maar er stond in die brief dat het was omdat ik in de zorg stage ging lopen.
pi_129996818
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:10 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Nee, zover ik wist is dat alleen verplicht als je een zorg opleiding gaat doen, maar misschien is dat nu wel MBO breed, geen idee. Ik krijg het ook, maar er stond in die brief dat het was omdat ik in de zorg stage ging lopen.
Maar jij deed toch geen V&V Zorg?
pi_129999768
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 22:08 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Maar jij deed toch geen V&V Zorg?
Nee, maar ik begin een nieuwe opleiding in een paar weken en dat is wel een zorg opleiding ;)
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:16:56 #149
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_130015113
Beetje klaar ervoor, of ergens twijfels/zenuwen?
kijk maar
pi_130015514
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 13:16 schreef newguy3000 het volgende:
Beetje klaar ervoor, of ergens twijfels/zenuwen?
Gezonde spanning is er ;) Twijfels zijn er niet, laat maar komen :)
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:31:53 #151
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_130015695
Ik vind dat je je opleiding op een duidelijke en positieve manier onder de aandacht brengt, zonder een hele dag er geweest te zijn al. Knap, nu hopen dat het is wat je je ervan voorstelde.
kijk maar
pi_130015901
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 13:31 schreef newguy3000 het volgende:
Ik vind dat je je opleiding op een duidelijke en positieve manier onder de aandacht brengt, zonder een hele dag er geweest te zijn al. Knap, nu hopen dat het is wat je je ervan voorstelde.
Inderdaad, een 2e doel van deze hele blog is zorgen dat wellicht andere jongens/meiden rond de 16 die een keer hier langskomen een goede indruk kunnen krijgen van de opleiding. Zoek b.v. op VeVa blog op Google, zit ergens bovenaan de 1e pagina.

Positiviteit en negativiteit gaan misschien ook nog wel afwisselen, als er b.v. negatieve dingen zijn worden die hier ook gewoon vermeld, maar het moet wel leuk om te lezen blijven :)
pi_130259454
Nog 1 week te gaan

pi_130280263
Het wachten duurt inderdaad een eeuwigheid..
pi_130299832
quote:
9s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 17:30 schreef Stroopwafels het volgende:
Het wachten duurt inderdaad een eeuwigheid..
Een kwart jaar vakantie word je wel zat ja :P
pi_130311896
Ben benieuwd naar je verhalen! Ik lees ze graag! Ik ga even knallen op mijn examenjaar en dan hopen dat ik ook mag!
pi_130313782
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:11 schreef RaphaelCommando het volgende:
Ben benieuwd naar je verhalen! Ik lees ze graag! Ik ga even knallen op mijn examenjaar en dan hopen dat ik ook mag!
Je hebt je username al mee :')
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_130319569
Hahaha, nah had toendertijd een account, maar ineens was ik uitgelogd en wist dat wachtwoord dus niet meer. Dus maakte deze snel en creatief was ik toen niet dusja, dan krijg je dat. :p
pi_130468685
Vanaf morgen dinsdag 27 augustus beginnen de wekelijkse verslagen, die worden elke week op de zaterdag of zondag gepost (dinsdag is een uitzondering)

Morgen eerste schooldag wat in het teken staat van introductie: klas, docenten en mentor leren kennen etc. met op het einde van de dag een TOA toets.

Af en toe een update is ook mogelijk, moge het dan geen grote zijn.

Veel plezier met lezen. :)
  maandag 26 augustus 2013 @ 09:45:34 #160
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_130470391
Wat is een TOA-toets?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_130470474
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:45 schreef fathank het volgende:
Wat is een TOA-toets?
Dat weten we morgen pas.
  Moderator maandag 26 augustus 2013 @ 09:53:16 #162
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  maandag 26 augustus 2013 @ 10:08:29 #163
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_130470821
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:53 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Google is ook jouw vriendje, daar staat keurig uitgelegd wat die toets inhoud.
En welke van de 450 gaat het worden? Doe mij ook zo'n glazen bol, dat is echt fantastisch.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 26 augustus 2013 @ 10:12:03 #164
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_130470898
Ik ga er gemakshalve even vanuit dat het een soort intake is om je basisniveau Nederlands, Engels en evt wiskunde is.

Maar ik wacht geduldig op antwoord van TS
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_130479930
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:12 schreef fathank het volgende:
Ik ga er gemakshalve even vanuit dat het een soort intake is om je basisniveau Nederlands, Engels en evt wiskunde is.
Correct, standaard MBO toets die moet worden afgenomen om het basisniveau te bepalen.
pi_130501049
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:49 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Dat weten we morgen pas.
Technisch Onderwijs Assistent? :{
pi_130527149
27-8-13

Intro dag zit erop, was erg leuk :)

7:25 in de trein om 8:25 in 't schoolgebouw te staan. We werden meegenomen door de Wachtmeester naar de sportzaal waar er een aantal tafels stonden met daarop een papiertje met je klas. Iedereen werd gevraagd om plaats te nemen op de bank en zich te melden. In de sportzaal stond een Sgt. der Mariniers, Wachtmeester en Sgt. Majoor van LMB en een vrouwelijke militair waar ik de rang/naam niet van weet.

Niveau 2 mocht blijven zitten op de bank, niveau 3 mocht mooie gele ROT's, patches, pennetje, naamlint, 2 broek elastieken en een noodverband ophalen die op de tafels lagen.

We zijn met een klas van 14 man, ik en 2 anderen zijn nog niet naar het KPU geweest om te kleden dus konden wij ook nog niet de woodland weekend tassen pakken die klaar stonden. Onze klas moest de zaal uit en zich verplaatsen naar de zaal ernaast waar de gene met woodland tas deze uit moesten pakken. Alle spulletjes die erin zaten werden afgevinkt en gemerkt waarna vervolgens zij het GVT aan moesten trekken.

Inmiddels was de Sgt. Majoor het wel een beetje zat dat hij niet na een "ja" met zijn rang werd aangesproken en dus maakte hij de afspraak dat de eerstvolgende keer iedereen in de voorligsteun mocht, wat natuurlijk ook gebeurde :')

Verder nog heel wat "Niks, ja, maar" "Ja, maar is nee" gehoord. :P Nadat de woodland tassen weer werden ingepakt kregen we een klein lesje exercitie (alleen 1e rust en in de houding staan), er werd voorgedaan hoe je je broek elastieken gebruikte en hoe je het beste je kisten kon veteren.

Na 't "militaire gedeelte" gingen we naar een klaslokaal met onze mentor en andere klasgenoten. Iedereen mocht zich voorstellen en standaard regels e.d. werden besproken. Bijna iedereen van onze klas wil bij KMarns stage lopen, onze mentor heeft gezegd dat er maar beperkt plaats is en dus alleen de besten kwa gedrag, cijfers, prestaties etc. worden uitgekozen.

Verder ontvang ik straks nog een of andere businesscard van DEF voor de treinreizen naar BPV.

Na 't voorstellen en het uitdelen van belangrijke documenten/rooster e.d. hadden we nog een kans om documenten in te leveren die van toe passing waren om de opleiding te starten, zoals een diploma bijv.

Als laatste volgde er nog een TOA toets, deze moest in het computerlokaal gemaakt worden. Het was een Nederlands luistertoets die extreem simpel was. Voorbeeld: "Jantje eet ...." Dan werd er door de headset gezegd Jantje eet soep, en dan moest je soep spellen :') Dit ook voor schaduw, chauffeur e.d. :')

Na de TOA toets mochten we naar huis. Volgende week maandag begint het lesrooster, die pleur ik hieronder zo wel neer. Het komt er op neer dat als je militaire lessen hebt oftewel Kerntaken Defensie, je in GVT bent en elke dag om 8:10 in de zaal staat voor appel. Als je GEEN les krijgt van een militaire instructeur ben je in je schooltenue met glanzende kistjes met altijd je sportschoenen en Defensie overal bij je voor "incidentele sportlessen", verder ook omdat lopen op kisten met ontstoken scheenbeenvlies niet echt chill is en je dan liever wat sport patta's aan doet.

Onze eerste BPV (bivak), jawel, is bij de Koninklijke Luchtmacht te Woensdrecht 16 september a.s.

11 september is mijn bezoek aan 't KPU om m'n shitzooi te regelen aangezien 5 september niet meer door gaat.

Hier wat foto's:



pi_130527646
Best lastig zo'n elastiek hé
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_130527673
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:02 schreef Thaboel het volgende:
Best lastig zo'n elastiek hé
Nee :@

[ Bericht 5% gewijzigd door BredeBroeder op 28-08-2013 11:11:41 ]
pi_130527899
Goed verhaal :) succes!

Vergeet niet een knoop in het elastiek te leggen
pi_130527913
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:02 schreef Thaboel het volgende:
Best lastig zo'n elastiek hé
je was me voor :P
  † In Memoriam † dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:17:36 #172
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_130528532
Luxe rooster, 2 hele middagen vrij :D

Maar leuk verhaal :Y
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:20:33 #173
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_130528717
Tip, zorg dat je wat reserve elastiek hebt. Stukkie in je noodverbandzakje of borstzakje ofzo stoppen...die elastieken worden altijd gejat of springen kapot op de momenten dat het net niet uitkomt. :(
pi_130528817
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:20 schreef Schild het volgende:
Tip, zorg dat je wat reserve elastiek hebt. Stukkie in je noodverbandzakje of borstzakje ofzo stoppen...die elastieken worden altijd gejat of springen kapot op de momenten dat het net niet uitkomt. :(
Gewoon dit soort elastiek?

Die touwtjes krijg je namelijk niet meer verstrekt volgens mij.
pi_130528835
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:20 schreef Schild het volgende:
Tip, zorg dat je wat reserve elastiek hebt. Stukkie in je noodverbandzakje of borstzakje ofzo stoppen...die elastieken worden altijd gejat of springen kapot op de momenten dat het net niet uitkomt. :(
of gewoon zo'n rol strietsen :P
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:23:48 #176
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_130528926
Hoor net dat WB nog wel een aantal meters voor je heeft BB. :P
pi_130529028
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:23 schreef Schild het volgende:
Hoor net dat WB nog wel een aantal meters voor je heeft BB. :P
haha, wij hebben echt meters aan stieken liggen hier
pi_130529061
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:25 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

haha, wij hebben echt meters aan stieken liggen hier
Doe eens opsturen :P
pi_130529255
Gewoon niet kwijtraken :P
pi_130529383
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:17 schreef MaryMouse het volgende:
Luxe rooster, 2 hele middagen vrij :D

Maar leuk verhaal :Y
Dat compenseert dan ook met 2 dagen 8:10 tot 17:15 school :P
  † In Memoriam † dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:33:09 #181
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_130529430
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:32 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Dat compenseert dan ook met 2 dagen 8:10 tot 7:15 school :P
Compenseert :D
Dat zijn dagen van 9 uur, waar je ongetwijfeld nog versnipperd één uur aan pauze's hebt.
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_130529575
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:33 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Compenseert :D
Dat zijn dagen van 9 uur, waar je ongetwijfeld nog versnipperd één uur aan pauze's hebt.
Alsnog 8 uur 1 vak. :P Nu is het misschien wel een uitgebreid vak (marsen gebeurt ook tijdens KD) maar alsnog.
pi_130529772
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:25 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

haha, wij hebben echt meters aan stieken liggen hier
:')

Maar idd regel extra!
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_130533159
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:33 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Compenseert :D
Dat zijn dagen van 9 uur, waar je ongetwijfeld nog versnipperd één uur aan pauze's hebt.
Haha mag ie inderdaad aan wennen :P
  † In Memoriam † dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:41:31 #185
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_130533235
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 22:40 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Haha mag ie inderdaad aan wennen :P
Hij is nog jong hè, weet nog niet wat 40+ werkweken en onregelmatige- en wachtdiensten zijn ;)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_130535261
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:36 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Alsnog 8 uur 1 vak. :P Nu is het misschien wel een uitgebreid vak (marsen gebeurt ook tijdens KD) maar alsnog.
Hebben ze je niet uitgelegd wat het inhoudt? In mijn geval had ik sport op zulke dagen, en de rest was theorie/ praktijk (zo goed als dat kan..) met betrekking tot groene dingen, denk bijv. aan leren camoufleren, met rugzak marsen/ lopen, later zal je meer theorie krijgen zoals lesgeven, bevelen uitschrijven en geven etc etc.

Oh, en gvd zeg wij moesten 1,5 jaar wachten op onze VeVa strepen en nu delen ze die dingen gelijk al uit :')
pi_130535449
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:13 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Hebben ze je niet uitgelegd wat het inhoudt? In mijn geval had ik sport op zulke dagen, en de rest was theorie/ praktijk (zo goed als dat kan..) met betrekking tot groene dingen, denk bijv. aan leren camoufleren, met rugzak marsen/ lopen, later zal je meer theorie krijgen zoals lesgeven, bevelen uitschrijven en geven etc etc.

Oh, en gvd zeg wij moesten 1,5 jaar wachten op onze VeVa strepen en nu delen ze die dingen gelijk al uit :')
Anderhalf jaar geleden was ;t volgens mij ook best nog nieuw?
pi_130535495
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:16 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Anderhalf jaar geleden was ;t volgens mij ook best nog nieuw?
Niet bepaald, we mochten ze gewoon niet eerder dragen. Vanaf 't 2e jaar pas, en toen duurde het nog effe voordat we ze hadden.
pi_130535612
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:17 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Niet bepaald, we mochten ze gewoon niet eerder dragen. Vanaf 't 2e jaar pas, en toen duurde het nog effe voordat we ze hadden.
Tsjah, zal wel per school verschillen
pi_130535682
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:19 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Tsjah, zal wel per school verschillen
Eenheid van tenue ga je nog vaak horen. En reken er maar op dat er droeftoeters rondlopen die ze niet mee hebben, of zoals ik ook al eens gezien heb, levend stratego hebben gespeeld, generaalsstrepen erop hebben getekend en dan gewoon laten zitten en op bivak gaan. 5 Per rang, per schouder, dus dat werd dan weer op een sportieve manier gecompenseerd :')
pi_130535754
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:21 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Eenheid van tenue ga je nog vaak horen. En reken er maar op dat er droeftoeters rondlopen die ze niet mee hebben, of zoals ik ook al eens gezien heb, levend stratego hebben gespeeld, generaalsstrepen erop hebben getekend en dan gewoon laten zitten en op bivak gaan. 5 Per rang, per schouder, dus dat werd dan weer op een sportieve manier gecompenseerd :')
:')

Meh zijn wel serieuze gasten in onze klas, ook de mensen die nog geen GVT hebben, waaronder ik, hebben gewoon afgesproken met bepaalde kledingscode te lopen zodat je toch een beetje eenheid heb.
pi_130535800
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:21 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Eenheid van tenue ga je nog vaak horen. En reken er maar op dat er droeftoeters rondlopen die ze niet mee hebben, of zoals ik ook al eens gezien heb, levend stratego hebben gespeeld, generaalsstrepen erop hebben getekend en dan gewoon laten zitten en op bivak gaan. 5 Per rang, per schouder, dus dat werd dan weer op een sportieve manier gecompenseerd :')
Moet je die emblemen er trouwens ooit weer afhalen? Dat als die dingen niet meer plakken dat je ze vast mag naaien ofzo
pi_130536497
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:23 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Moet je die emblemen er trouwens ooit weer afhalen? Dat als die dingen niet meer plakken dat je ze vast mag naaien ofzo
Lijkt me sterk dat ze zullen zeggen dat je die veva schouder emblemen eraf moet halen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:22 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

:')

Meh zijn wel serieuze gasten in onze klas, ook de mensen die nog geen GVT hebben, waaronder ik, hebben gewoon afgesproken met bepaalde kledingscode te lopen zodat je toch een beetje eenheid heb.
Ja, iedereen is serieus in het begin, je stompt vanzelf wel af. ;)
pi_130537156
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:37 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Lijkt me sterk dat ze zullen zeggen dat je die veva schouder emblemen eraf moet halen.

[..]

Ja, iedereen is serieus in het begin, je stompt vanzelf wel af. ;)
Hmm oke, we hebben btw geen 60L gekregen, alleen zo'n pukkel en een woodland, alleen die woodland is nou niet echt functioneel als rugzak ofzo.
pi_130559258
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:53 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Hmm oke, we hebben btw geen 60L gekregen, alleen zo'n pukkel en een woodland, alleen die woodland is nou niet echt functioneel als rugzak ofzo.
Het is dan ook een goederentas, en die pukkel zuigt. Maar ja, als je eenmaal wat gesettled bent op de opleiding, begin eens rond te vragen naar een 60L
pi_130576153
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:49 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Het is dan ook een goederentas, en die pukkel zuigt. Maar ja, als je eenmaal wat gesettled bent op de opleiding, begin eens rond te vragen naar een 60L
Godver beginnen die veva'ers ookal met rond strietsen?
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_130576578
Kan je het binnenwerk van een pukkel er uit halen? Want hij zit verder prima.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende: Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_130576733
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:08 schreef m.k het volgende:
Kan je het binnenwerk van een pukkel er uit halen? Want hij zit verder prima.
Je kan het eruit snijden ja.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_130576810
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:10 schreef Thaboel het volgende:

[..]

Je kan het eruit snijden ja.
Lijkt me niet de bedoeling?
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende: Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_130576843
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:12 schreef m.k het volgende:

[..]

Lijkt me niet de bedoeling?
Maar je kan het er wel uithalen zoals je vroeg :P
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_130578245
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:08 schreef m.k het volgende:
Kan je het binnenwerk van een pukkel er uit halen? Want hij zit verder prima.
Er past alleen niet een GVT + parka e.d. in met schoolboeken en een compleet sporttenue met sportschoenen in.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 23:59:55 #202
381233 BesottedOrb
Per Undas Adversas
pi_130579207
Goed topic _O_

Een vriend van mij zit nu in z'n eerste jaar van VeVa, hij mag ook vervroegt de AMO doen wegens goeie inzet. Maar als ik de verhalen van hem zo hoor zijn ze flink streng daarzo, is dat bij jou ook? :P (Hij zit op het ROC Mondriaan in Delft)

[ Bericht 0% gewijzigd door BesottedOrb op 29-08-2013 00:05:02 ]
I gotta hold on to my angst. I preserve it because I need it. It keeps me sharp, on the edge, where I gotta be.
pi_130579453
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:59 schreef BesottedOrb het volgende:
Goeie topic _O_

Een vriend van mij zit nu in z'n eerste jaar van VeVa, hij mag ook vervroegt de AMO doen wegens goeie inzet. Maar als ik de verhalen van hem zo hoor zijn ze flink streng daarzo, is dat bij jou ook? :P (Hij zit op het ROC Mondriaan in Delft)
Streng zijn ze wel ja, in ieder geval een stuk strenger dan op 't voortgezet onderwijs. Maar dat komt ook omdat je te maken hebt met militaire instructeurs, die zijn sowieso wel wat strenger dan normale docenten, maar als ze streng zijn leer je je fouten sneller af, dus ook wel weer goed.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 00:15:12 #204
381233 BesottedOrb
Per Undas Adversas
pi_130579847
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:05 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Streng zijn ze wel ja, in ieder geval een stuk strenger dan op 't voortgezet onderwijs. Maar dat komt ook omdat je te maken hebt met militaire instructeurs, die zijn sowieso wel wat strenger dan normale docenten, maar als ze streng zijn leer je je fouten sneller af, dus ook wel weer goed.
Heb verhalen gehoord van niet mogen roken, geen mobieltjes op de kamer etc. Zijn er in jouw klas al leerlingen afgevallen? In die vriend zijn klas is al de helft afgevallen :o
I gotta hold on to my angst. I preserve it because I need it. It keeps me sharp, on the edge, where I gotta be.
pi_130580024
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:15 schreef BesottedOrb het volgende:

[..]

Heb verhalen gehoord van niet mogen roken, geen mobieltjes op de kamer etc. Zijn er in jouw klas al leerlingen afgevallen? In die vriend zijn klas is al de helft afgevallen :o
Maandag begint m'n eerste lesdag. Er is gelukkig nog niemand afgevallen _O-

Op bivak weet ik nog niet hoe 't gaat, maar dat zien we tegen die tijd wel weer.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 00:23:33 #206
381233 BesottedOrb
Per Undas Adversas
pi_130580150
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:20 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Maandag begint m'n eerste lesdag. Er is gelukkig nog niemand afgevallen _O-

Op bivak weet ik nog niet hoe 't gaat, maar dat zien we tegen die tijd wel weer.
Oh, heb ik even overheen gelezen dan :P

Succes met de opleiding ^O^ Ik heb begrepen dat bivak/stage bij het Korps Mariniers zwaar wordt :P
I gotta hold on to my angst. I preserve it because I need it. It keeps me sharp, on the edge, where I gotta be.
pi_130580280
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:23 schreef BesottedOrb het volgende:

[..]

Oh, heb ik even overheen gelezen dan :P

Succes met de opleiding ^O^ Ik heb begrepen dat bivak/stage bij het Korps Mariniers zwaar wordt :P
Dankje, eerst maar eens een vaste plek bij 't Korps fixen, want wat ik van de mentor had begrepen krijgt lang niet iedereen een plek. Hij kiest zelf de mensen uit op basis van prestaties. Zou dus zo maar kunnen dat ik in LMB of PAINF terecht kom, niet erg, maar het is dus wel de bedoeling dat ik 1 van de zoveel wordt die wel mogen.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 00:36:27 #208
381233 BesottedOrb
Per Undas Adversas
pi_130580639
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:26 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Dankje, eerst maar eens een vaste plek bij 't Korps fixen, want wat ik van de mentor had begrepen krijgt lang niet iedereen een plek. Hij kiest zelf de mensen uit op basis van prestaties. Zou dus zo maar kunnen dat ik in LMB of PAINF terecht kom, niet erg, maar het is dus wel de bedoeling dat ik 1 van de zoveel wordt die wel mogen.
Volgens mij krijg je uitendelijk een bivak bij het Korps, daar kan je ook gelijk worden aan genomen als je het echt goed doet. (weet ik niet zeker heb zelf de opleiding niet gedaan.)
I gotta hold on to my angst. I preserve it because I need it. It keeps me sharp, on the edge, where I gotta be.
pi_130580802
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:36 schreef BesottedOrb het volgende:

[..]

Volgens mij krijg je uitendelijk een bivak bij het Korps, daar kan je ook gelijk worden aan genomen als je het echt goed doet. (weet ik niet zeker heb zelf de opleiding niet gedaan.)
Als dat zo is, maar even knallen bij 't Korps dan. Echter eerst maar eens op school m'n best doen enzo, goede cijfers halen etc. Dat telt natuurlijk ook.
pi_130595497
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:00 schreef Thaboel het volgende:

[..]

Godver beginnen die veva'ers ookal met rond strietsen?
Strietsen? Ik weet niet uit welk gat jij komt, maar daar valt geen koe van te maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:12 schreef m.k het volgende:

[..]

Lijkt me niet de bedoeling?
Ach, dat maakt niet uit, gewoon doen. Ik heb het zelf niet gedaan, aangezien ik de SGM lief heb aangekeken voor 60L's.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:40 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Er past alleen niet een GVT + parka e.d. in met schoolboeken en een compleet sporttenue met sportschoenen in.
Ik dacht dat je op school in GVT rondliep? Afijn, als je de kisten al aantrekt kom je al een heel eind, parka onder de klep, sportschoenen onderin, alles strak opvouwen en dan gaat het passen. Maar het is niet praktisch, dat klopt.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:59 schreef BesottedOrb het volgende:
Goed topic _O_

Een vriend van mij zit nu in z'n eerste jaar van VeVa, hij mag ook vervroegt de AMO doen wegens goeie inzet. Maar als ik de verhalen van hem zo hoor zijn ze flink streng daarzo, is dat bij jou ook? :P (Hij zit op het ROC Mondriaan in Delft)
Iedereen die VeVa heeft gedaan en succesvol heeft afgerond doet een VAMO, verkorte AMO, dus dat heeft niks te maken met goede inzet. Eerst VeVa afronden, daarna de VAMO doen, anders heb je er ook geen recht op.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:15 schreef BesottedOrb het volgende:

[..]

Heb verhalen gehoord van niet mogen roken, geen mobieltjes op de kamer etc. Zijn er in jouw klas al leerlingen afgevallen? In die vriend zijn klas is al de helft afgevallen :o
Hehe, niet mogen roken, met die onzin kwamen ze bij ons ook aanzetten op de groene dagen, dat we in GVT rondliepen op een buitenlocatie. Daar zijn ze maar mee gestopt, aangezien het teveel werk was om er telkens maar weer achter aan te gaan en te straffen vanwege het paffen. En ach, op BPV wordt er genoeg afgerookt. En het afvallen van de helft van de klas heeft eerder te maken met het weekje van huis zijn dan dat het echt zwaar is, wat niet zo vreemd is aangezien ik eerlijk gezegd ook vaak geen zin had om maandag ochtend op de trein te stappen, was daar ook niet alleen in, maar als je eenmaal weer in dat pak staat dan is dat gevoel ook weer voorbij, bij mij althans.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:36 schreef BesottedOrb het volgende:

[..]

Volgens mij krijg je uitendelijk een bivak bij het Korps, daar kan je ook gelijk worden aan genomen als je het echt goed doet. (weet ik niet zeker heb zelf de opleiding niet gedaan.)
Lijkt me sterk dat alleen de instructeurs op de BPV locatie dat beslissen, ik denk dat docenten een minstens, zo niet grotere vinger in de pap hebben.
pi_130596772
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 14:44 schreef Aapsoldaat het volgende:
[..]

Ik dacht dat je op school in GVT rondliep? Afijn, als je de kisten al aantrekt kom je al een heel eind, parka onder de klep, sportschoenen onderin, alles strak opvouwen en dan gaat het passen. Maar het is niet praktisch, dat klopt.
Op de dagen dat wij KTD hebben lopen we in GVT ja, reizen in GVT is verboden.
pi_130598110
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:17 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Op de dagen dat wij KTD hebben lopen we in GVT ja, reizen in GVT is verboden.
Dat het verboden is om te reizen in GVT weet ik, maar je kan al je kisten aantrekken, of gewoon hard stouwen.
pi_130598644
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:49 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Dat het verboden is om te reizen in GVT weet ik, maar je kan al je kisten aantrekken, of gewoon hard stouwen.
Kisten aantrekken sowieso. Naast poetsen hebben die verder toch geen onderhoud nodig?
pi_130602570
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:40 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Er past alleen niet een GVT + parka e.d. in met schoolboeken en een compleet sporttenue met sportschoenen in.
toch vreemd dat ik in mn amo alle zooi voor een week bivak dr in kreeg... en meer nog, DR8 of camonet dr op/aan etc.
pi_130602656
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:49 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Dat het verboden is om te reizen in GVT weet ik, maar je kan al je kisten aantrekken, of gewoon hard stouwen.
ook dat mocht nooit, gewoon normale schoenen bij aankomst en eindapel op vrijdag.
pi_130609310
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 16:01 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Kisten aantrekken sowieso. Naast poetsen hebben die verder toch geen onderhoud nodig?
Nope, gewoon goed ingevet houden.

quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:58 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

ook dat mocht nooit, gewoon normale schoenen bij aankomst en eindapel op vrijdag.
We hebben het hier over school, bovendien was er een uitzondering als het onderdeel was van je schooltenue. Zoals bij mij het geval was.
pi_130611554
School of geen school t is defensie verstrekt ;) en je mag alleen in uniform lopen als t correct is, enkel kisten is niet correct dus niet aan doen.

Zelfs eigen aanschaf kisten mochten we niet aan op vrijdagmiddag.
pi_130612756
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:20 schreef Bouke-p het volgende:
School of geen school t is defensie verstrekt ;) en je mag alleen in uniform lopen als t correct is, enkel kisten is niet correct dus niet aan doen.

Zelfs eigen aanschaf kisten mochten we niet aan op vrijdagmiddag.
Ik zeg toch net dat er een uitzondering was gemaakt omdat het een onderdeel was van ons schooltenue?
pi_130612903
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:42 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Ik zeg toch net dat er een uitzondering was gemaakt omdat het een onderdeel was van ons schooltenue?
Dit precies hetzelfde bij ons, en nu weer ontopic.
  Moderator donderdag 29 augustus 2013 @ 21:48:22 #220
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_130613152
quote:
4s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:48 schreef jitzzzze het volgende:
Het is al de gehele tijd ontopic.
Nee, het standpunt was duidelijk.
pi_130614902
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 23:53 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Hmm oke, we hebben btw geen 60L gekregen, alleen zo'n pukkel en een woodland, alleen die woodland is nou niet echt functioneel als rugzak ofzo.
waarmee ga je dan op oefening?
pi_130615125
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 22:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

waarmee ga je dan op oefening?
Op stage krijg je wel een 60L en 120L te leen van Defensie, geld ook voor helm, wapen etc. etc.

Dit is puur voor school.
pi_130615161
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 22:27 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Op stage krijg je wel een 60L en 120L te leen van Defensie, geld ook voor helm, wapen etc. etc.

Dit is puur voor school.
Maar je ging binnenkort toch al op oefening? Of geldt dat meteen als stage?
pi_130615289
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 22:28 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Maar je ging binnenkort toch al op oefening? Of geldt dat meteen als stage?
Even voor de duidelijkheid: BPV = Stage = Oefening = Bivak = Een week naar "een" kazerne :+

1x in de maand heb je zo'n BPV, de eerste 4 keer is dat op verschillende locaties, daarna heb je een vaste plek.
  Moderator vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:04:32 #226
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_130624338
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:49 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Nee, het standpunt was duidelijk.
Discussie over wel of geen kisten aan in eigen tijd en onder burger tenue is wel degelijk ontopic, hier in 'jouw' topic.

[ Bericht 0% gewijzigd door jitzzzze op 30-08-2013 15:15:22 ]
pi_130633989
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 22:27 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Op stage krijg je wel een 60L en 120L te leen van Defensie, geld ook voor helm, wapen etc. etc.

Dit is puur voor school.
Helm? :') Krijg je die te leen tegenwoordig? :')

Welke kisten hebben jullie trouwens gekregen bij het KPU? En het oude bokketuig neem ik aan?
pi_130637116
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 22:27 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Op stage krijg je wel een 60L en 120L te leen van Defensie, geld ook voor helm, wapen etc. etc.

Dit is puur voor school.
Wapen? :')
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_130637932
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 15:13 schreef Thaboel het volgende:

[..]

Wapen? :')
Diemaco die niet kan schieten ;p
  vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:38:19 #230
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_130638046
Edit
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_130640469
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 13:45 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Helm? :') Krijg je die te leen tegenwoordig? :')

Welke kisten hebben jullie trouwens gekregen bij het KPU? En het oude bokketuig neem ik aan?
Haix, oud bokkentuig.
pi_130667291
In Apeldoorn zijn ze begonnen met een introbivak. Ik heb het gevoel dat de verschillende ROC's heel anders met deze opleiding omgaan. Weinig eenheid in te ontdekken.
pi_130667585
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 11:36 schreef Ouder1 het volgende:
In Apeldoorn zijn ze begonnen met een introbivak. Ik heb het gevoel dat de verschillende ROC's heel anders met deze opleiding omgaan. Weinig eenheid in te ontdekken.
Klopt, niet elke school start tegelijk omdat het regionaal verschilt. Verder beslissen sommige scholen om gelijk een intro bivak te doen voordat ze met les beginnen, wij hebben geen intro bivak maar moeten gelijk een normale BPV doen.

Verder kun je natuurlijk niet elke school tegelijk naar een kazerne sturen, want dan zit je met meer dan 5000 man tegelijk. Bij ons is het gelukkig goed geregeld, tot zover.
pi_130669942
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 08:04 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Discussie over wel of geen kisten aan in eigen tijd en onder burger tenue is wel degelijk ontopic, hier in 'jouw' topic.
ach t zal wel aan mij liggen, maar een beetje kritisch zijn of offtopic in de oogjes van onze ubercommando scholieren en ze zijn gelijk op hun teentjes getrapt.

Op school en stage zijn ze wss de grijze muizen van de vereniging en dat moet ergens gecompenseerd worden :X

Ow en btw nog even in de discussie mbt kisten, een school kan geen uitzondering maken op een defensiebrede regel. En je tenue dient altijd correct te zijn zoals iedereen weet, enkel kisten is geen correct tenue. kun je lullen wat je wil, maar daar kun je gewoon niet omheen.
pi_130671939
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:24 schreef Bouke-p het volgende:

ach t zal wel aan mij liggen, maar een beetje kritisch zijn of offtopic in de oogjes van onze ubercommando scholieren en ze zijn gelijk op hun teentjes getrapt.

Op school en stage zijn ze wss de grijze muizen van de vereniging en dat moet ergens gecompenseerd worden :X
Ik moet toegeven dat ik dit topic al een tijdje volg en er ook wat huiveringen bij krijg. Nog niet toegelaten en al iedereen (zelfs militairen en familie van militairen) alles denken te kunnen vertellen over defensie en de opleidingen. Ik zie van hem ook weinig vragen. Het voelt een beetje als een 'Wannabee Rambo'.. en ik vraag me serieus af of defensie wel op zulke figuren zit te wachten.

Gelukkig zitten er ook 'normale' jongeren op de VEVA. Jongeren die zich oriënteren op een baan bij defensie, die hun carrière nog niet volledig hebben uitgestippeld. Voor hen is de VEVA een prima manier om te kijken of zij zich echt thuis voelen binnen defensie en welke richting zij dan uit willen. Jongeren die beseffen dat defensie meer is dan goed zijn in sport, het lopen in een 'gaaf' uniform e.d.
Geen focus op kistjes en 'wapens' of het betreden van 'een kazerne(!!)'

BredeBroeder is een snotneusje :) die nog nat achter de oren eigenlijk nog niet eens om de hoek komt kijken. Amper nét een MBO leerling; geen militair en geen militair in opleiding. Een beetje respect naar de mensen met echte ervaring hier op het forum zou hem goed doen.

Sorry. Maar ik denk dat dat wel eens gezegd mocht worden.

Topic is op zich wel interessant. Nu even in een ander vaatje gieten.
pi_130672841
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 14:54 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik moet toegeven dat ik dit topic al een tijdje volg en er ook wat huiveringen bij krijg. Nog niet toegelaten en al iedereen (zelfs militairen en familie van militairen) alles denken te kunnen vertellen over defensie en de opleidingen. Ik zie van hem ook weinig vragen. Het voelt een beetje als een 'Wannabee Rambo'.. en ik vraag me serieus af of defensie wel op zulke figuren zit te wachten.

Gelukkig zitten er ook 'normale' jongeren op de VEVA. Jongeren die zich oriënteren op een baan bij defensie, die hun carrière nog niet volledig hebben uitgestippeld. Voor hen is de VEVA een prima manier om te kijken of zij zich echt thuis voelen binnen defensie en welke richting zij dan uit willen. Jongeren die beseffen dat defensie meer is dan goed zijn in sport, het lopen in een 'gaaf' uniform e.d.
Geen focus op kistjes en 'wapens' of het betreden van 'een kazerne(!!)'

BredeBroeder is een snotneusje :) die nog nat achter de oren eigenlijk nog niet eens om de hoek komt kijken. Amper nét een MBO leerling; geen militair en geen militair in opleiding. Een beetje respect naar de mensen met echte ervaring hier op het forum zou hem goed doen.

Sorry. Maar ik denk dat dat wel eens gezegd mocht worden.

Topic is op zich wel interessant. Nu even in een ander vaatje gieten.
Ik ben benieuwd hoe je met die gedachtes komt, zou je een quote willen plaatsen? Verder vul je nu zelf in wat jij denkt dat ik denk over Defensie, en dat baseer je alleen op posts uit dit topic, best knap, want ik heb nergens gezegd dat "Jongeren die zich oriënteren op een baan bij defensie, die hun carrière nog niet volledig hebben uitgestippeld" bij mij niet van toepassing is. Verder praat je over focus op wapens, kisten en het betreden van een kazerne, en weer vul je voor mij in wat ik er van denk op basis wat van jij leest in dit topic zonder dat je het echt weet. Ik heb het hier namelijk amper over wapens gehad, ik beantwoordde slechts een vraag erover en ik leg er geen focus op, dat maak jij er namelijk van.

Met dat laatste ben ik het gedeeltelijk met je eens.
pi_130673279
quote:
15s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 15:28 schreef BredeBroeder het volgende:
Ik ben benieuwd hoe je met die gedachtes komt, zou je een quote willen plaatsen? Verder vul je nu zelf in wat jij denkt dat ik denk over Defensie, en dat baseer je alleen op posts uit dit topic, best knap, want ik heb nergens gezegd dat "Jongeren die zich oriënteren op een baan bij defensie, die hun carrière nog niet volledig hebben uitgestippeld" bij mij niet van toepassing is. Verder praat je over focus op wapens, kisten en het betreden van een kazerne, en weer vul je voor mij in wat ik er van denk op basis wat van jij leest in dit topic zonder dat je het echt weet. Ik heb het hier namelijk amper over wapens gehad, ik beantwoordde slechts een vraag erover en ik leg er geen focus op, dat maak jij er namelijk van.
Uiteraard baseer ik mijn gevoelens op je posts.. ik heb het ook over je posts. Enne.. voor wat betreft 'nog oriënterende zijn'... al in je eerste post geef je aan: "het is namelijk mijn ambitie en droom om uiteindelijk aan het werk te kunnen bij het Korps Mariniers." Opmerkingen in die richting komen met regelmaat terug.
Je hele topic getuigt vooral van een... obsessie waar je "vanaf toen ik vijf jaar oud was" mee bezig bent. Net als een paar andere reactanten vraag ik me dan af wat je zo aantrekt maar vooral ook hoe reëel jouw verwachtingen zijn.

Als ik toepasselijke quotes van je moet gaan plaatsen dan heb ik een aantal bladzijden nodig hier. Dus ik raad je aan je eigen posts eens kritisch na te lezen.
pi_130673419
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 15:45 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Uiteraard baseer ik mijn gevoelens op je posts.. ik heb het ook over je posts. Enne.. voor wat betreft 'nog oriënterende zijn'... al in je eerste post geef je aan: "het is namelijk mijn ambitie en droom om uiteindelijk aan het werk te kunnen bij het Korps Mariniers." Opmerkingen in die richting komen met regelmaat terug.
Je hele topic getuigt vooral van een... obsessie waar je "vanaf toen ik vijf jaar oud was" mee bezig bent. Net als een paar andere reactanten vraag ik me dan af wat je zo aantrekt maar vooral ook hoe reëel jouw verwachtingen zijn.

Als ik toepasselijke quotes van je moet gaan plaatsen dan heb ik een aantal bladzijden nodig hier. Dus ik raad je aan je eigen posts eens kritisch na te lezen.
Carrière is een aardig groot woord, de school verwacht van je dat als je je aanmeld dat je weet welke richting zo niet welke eenheid naar toe wilt. Iedereen heeft het dus min of meer aangegeven waar die naar toe wilt, dan blijven er weinig "normale" (in jou taal) jongeren over.

Verder vind ik het jammer dat je dit beeld hebt aangezien het totaal niet klopt.

[ Bericht 3% gewijzigd door BredeBroeder op 31-08-2013 16:03:48 ]
pi_130673722
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 15:51 schreef BredeBroeder het volgende:
Carrière is een aardig groot woord, de school verwacht van je dat als je je aanmeld dat je weet welke richting zo niet welke eenheid naar toe wilt. Iedereen heeft het dus min of meer aangegeven waar die naar toe wilt, dan blijven er weinig "normale" (in jou taal) jongeren over.
Laat ik je in het ieder geval meegeven dat een houding zoals er uit jouw posts spreekt niet wordt gewaardeerd en dat de privacy op het web niet is gegarandeerd. Daar rekening mee houden kan je kansen aanzienlijk vergroten.
Je hebt nog 3 jaar om te 'leren' voor je werkelijk op de stoep staat.

Enne nee hoor.. Er wordt naar gevraagd, het wordt zeker niet verwacht.
pi_130673962
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 16:05 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Laat ik je in het ieder geval meegeven dat een houding zoals er uit jouw posts spreekt niet wordt gewaardeerd en dat de privacy op het web niet is gegarandeerd. Daar rekening mee houden kan je kansen aanzienlijk vergroten.
Je hebt nog 3 jaar om te 'leren' voor je werkelijk op de stoep staat.

Enne nee hoor.. Er wordt naar gevraagd, het wordt zeker niet verwacht.
Doe nou eens 1 quote waar dat op slaat. Uit dit topic a.u.b.
pi_130674078
Ik vind je ook als een wijsneus overkomen. En dat komt van iemand die binnenkort zijn bronzen medaille voor eerlijke en trouwe dienst krijgt.
ze zijn fucking nice.
pi_130674307
Net het hele topic doorgelezen, kan geen 1 "wijsneus" post vinden behalve misschien 1'tje op pagina 9 :')
pi_130676869
Mischien dat je eens buiten het topic moet gaan kijken. Eerlijk vind ik je ook nogal betweterig overkomen, net als een aantal andere mensen die in def rondhangen en gewoon geen ervaring met defensie hebben.

Maar goed dat is al vaker verteld, ook in andere topics. En ipv bleren om quotes etc zou t verstandiger zijn om je eens achter je oren te krabben en te denken dat je wss toch anders overkomt dan je zelf denkt.

en gewoon accepteren dat je 0,0 ervaring hebt en dat af en toe eens een week in t groen rond huppelen je geen militair maakt :x

je topic is goed bedoeld, zeker omdat iig onder mijn directe collegas veva gewoon als een grote grap beschouwd word en mss mensen zo een beetje een beeld kunnen krijgen van de opleiding.

Verder ben je binnen defensie nieuw... verstandigste is altijd waar je ook komt mondje dicht oortjes open en hard werken. Doe ik ook nog altijd als ik ergens nieuw binnen kom.

t is allemaal maar n tip, ik ben al n tijdje militair en ik denk eraan dienst uit te gaan. Jij moet t nog zien te fixen en feit is dat veel mensen willen maar dat er ook n hoop om wat voor reden ook afvallen.
pi_130676886
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 16:31 schreef BredeBroeder het volgende:
Net het hele topic doorgelezen, kan geen 1 "wijsneus" post vinden behalve misschien 1'tje op pagina 9 :')
en dit is nou precies wat er bedoeld word.
pi_130680766
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 18:02 schreef Bouke-p het volgende:
Mischien dat je eens buiten het topic moet gaan kijken. Eerlijk vind ik je ook nogal betweterig overkomen, net als een aantal andere mensen die in def rondhangen en gewoon geen ervaring met defensie hebben.

Maar goed dat is al vaker verteld, ook in andere topics. En ipv bleren om quotes etc zou t verstandiger zijn om je eens achter je oren te krabben en te denken dat je wss toch anders overkomt dan je zelf denkt.

en gewoon accepteren dat je 0,0 ervaring hebt en dat af en toe eens een week in t groen rond huppelen je geen militair maakt :x

je topic is goed bedoeld, zeker omdat iig onder mijn directe collegas veva gewoon als een grote grap beschouwd word en mss mensen zo een beetje een beeld kunnen krijgen van de opleiding.

Verder ben je binnen defensie nieuw... verstandigste is altijd waar je ook komt mondje dicht oortjes open en hard werken. Doe ik ook nog altijd als ik ergens nieuw binnen kom.

t is allemaal maar n tip, ik ben al n tijdje militair en ik denk eraan dienst uit te gaan. Jij moet t nog zien te fixen en feit is dat veel mensen willen maar dat er ook n hoop om wat voor reden ook afvallen.
Ik zal er voortaan op letten.

[ Bericht 0% gewijzigd door BredeBroeder op 31-08-2013 20:39:08 ]
pi_130683471
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 13:24 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

ach t zal wel aan mij liggen, maar een beetje kritisch zijn of offtopic in de oogjes van onze ubercommando scholieren en ze zijn gelijk op hun teentjes getrapt.

Op school en stage zijn ze wss de grijze muizen van de vereniging en dat moet ergens gecompenseerd worden :X

Ow en btw nog even in de discussie mbt kisten, een school kan geen uitzondering maken op een defensiebrede regel. En je tenue dient altijd correct te zijn zoals iedereen weet, enkel kisten is geen correct tenue. kun je lullen wat je wil, maar daar kun je gewoon niet omheen.
Prima, ik zal het nog eens herhalen, blijkbaar snap je het nog steeds niet.

Als ik op BPV ging was het verplicht (officieel dan) om het school tenue aan te hebben, ik heb daar altijd mijn kisten (m90/ HAIX) onder gedragen, net als zoveel anderen. Het (vaste) kader was daarvan op de hoogte, en we hadden altijd toestemming van de luitenant die de hoogste in rang was bij het kader.

Dus, ik weet niet wat je nu allemaal moeilijk zit te doen, maar zo was het, er waren duidelijke afspraken gemaakt, en de enige die er nu een probleem van staat te maken ben jij zelf. Maar als jij je eigen bandje wil blijven afspelen, ga vooral je gang.
pi_130684011
Ik zie inderdaad weleens vaker Veva rondlopen in een of ander schooltenue zijnde niet camouflage, maar wel allemaal eenheid van tenue. Daaronder hebben ze dan kisten aan
pi_130684036
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 21:14 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Prima, ik zal het nog eens herhalen, blijkbaar snap je het nog steeds niet.

Als ik op BPV ging was het verplicht (officieel dan) om het school tenue aan te hebben, ik heb daar altijd mijn kisten (m90/ HAIX) onder gedragen, net als zoveel anderen. Het (vaste) kader was daarvan op de hoogte, en we hadden altijd toestemming van de luitenant die de hoogste in rang was bij het kader.

Dus, ik weet niet wat je nu allemaal moeilijk zit te doen, maar zo was het, er waren duidelijke afspraken gemaakt, en de enige die er nu een probleem van staat te maken ben jij zelf. Maar als jij je eigen bandje wil blijven afspelen, ga vooral je gang.
ach jochie op je teentjes getrapt? leer eens lezen kansloze sukkel, dan zie je precies wat ik bedoel.

Dat die luitenant wat beslist wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk mag wat hij beslist. En nou denk ik niet dat zoiets heel hoog opgenomen zou worden maar feit is gewoon dat die kisten van jullie niet bij een schooltenue gedragen horen te worden omdat het geen correct militair tenue is.

En ga nu maar weer met snel aan de poort van een kazerne stickers vragen :z
pi_130684511
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 21:27 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

ach jochie op je teentjes getrapt? leer eens lezen kansloze sukkel, dan zie je precies wat ik bedoel.

Dat die luitenant wat beslist wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk mag wat hij beslist. En nou denk ik niet dat zoiets heel hoog opgenomen zou worden maar feit is gewoon dat die kisten van jullie niet bij een schooltenue gedragen horen te worden omdat het geen correct militair tenue is.

En ga nu maar weer met snel aan de poort van een kazerne stickers vragen :z
Nee, ik ben eigenlijk totaal niet op m'n teentjes getrapt, het valt me wel op dat je begint over teentjes en trappen, terwijl jij diegene bent die niet alleen gepikeerd overkomt door wat loze kreten en beledigingen rond te slingeren, maar ook gelijk het algehele niveau van dit topic naar beneden haalt. Als je persoonlijk naar me wilt schelden en tieren, dan doe je dat maar in een DM/PM.

Afijn, jouw feit is simpelweg een fictie vergeleken met de huidige realiteit, het wordt door niemand opgenomen behalve jijzelf, aangezien je de eerste bent die ik er over hoor. Als Defensie het niet wilde, was het al afgesproken met de ROC's, aangezien dit welbekend is.
pi_130684988
Tuurlijk knul, wat jij wil ^O^
pi_130688346
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 18:02 schreef Bouke-p het volgende:
en gewoon accepteren dat je 0,0 ervaring hebt en dat af en toe eens een week in t groen rond huppelen je geen militair maakt :x
Punt is dat hij nog geen dag in het groen rond gehuppeld heeft en dit topic op 5 mei gestart is terwijl hij NU nog geen 4 dagen op de VEVA heeft gezeten.
Dus zelfs daar kan hij zijn 'wijsheid', 'kennis' en ervaring niet op baseren.

Zich bescheidener opstellen en dit blog ECHT puur gebruiken als het dagboek van een VEVA groentje zou beter zijn.
  † In Memoriam † zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:30:17 #252
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_130689157
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 23:08 schreef Ouder1 het volgende:

[..]
Zich bescheidener opstellen en dit blog ECHT puur gebruiken als het dagboek van een VEVA groentje zou beter zijn.
Eens.
Wat discussie is m.i. niet verkeerd, omdat hier potentiële V&V-ers ook weer wat van op kunnen steken.
Discussies over hoe 'slecht of goed' V&V wel niet is, of V&V vergelijken met de AMO mogen m.i. achterwegen blijven.
En TS is gewoon zoals helaas heel veel jongeren een IWAB-er, ik zie over 4 jaar wel of ik inderdaad bij de uitreiking van de door hem zo graag geziene baret zal zijn. :)
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_130696800
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 18:02 schreef Bouke-p het volgende:
je topic is goed bedoeld, zeker omdat iig onder mijn directe collegas veva gewoon als een grote grap beschouwd word en mss mensen zo een beetje een beeld kunnen krijgen van de opleiding.
VEVA wordt onterecht door veel mensen gezien als een militaire opleiding. Dat is het niet. Het is een burger opleiding die voorbereidt op een militaire opleiding. Wat ik begrepen heb van het HRM is het volgende (correct me if I'm wrong): Feitelijk is de hele VEVA ontstaan als bezuinigingsmaatregel. Defensie is namelijk verplicht militairen aan te houden tot zij een MBO diploma hebben; zij mogen mensen niet laten gaan die geen startkwalificatie hebben op de arbeidsmarkt. Door geen mensen meer aan te nemen voor de KMS of KMA zonder zo'n startkwalificatie (beroepsdiploma MBO of HBO) omzeilen ze deze maatregel.
Valt een leerling bij de VEVA uit dan heeft dat geen gevolgen voor defensie zelf.

Je hebt nu dus spijkerbroeken instroom die een MBO of HBO burgerdiploma hebben en VEVA instroom. Het is dus een beetje flauw om VEVA leerlingen te vergelijken met AMO leerlingen. Je moet ze vergelijken met leerlingen op een willekeurige andere MBO burgeropleiding.

Zelf had ik nogal wat vraagtekens bij de VEVA omdat ROC leerlingen in het algemeen niet zo goed te boek staan. Toch blijkt dat VEVA leerlingen die daarna gewoon KMS hebben gedaan niet slechter functioneren dan 'gewone' KMS gediplomeerden.

Ik vind het dan ook uitermate jammer dat dit blog meer weerstand oproept door de manier van schrijven van BredeBroeder dan dat het een inzicht geeft in het reilen en zeilen op de VEVA. Het doet zo de naam van de VEVA opleidingen meer kwaad dan goed. Dat schaadt ook de VEVA leerlingen die wel hun plaats weten.
pi_130697179
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 10:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

VEVA wordt onterecht door veel mensen gezien als een militaire opleiding. Dat is het niet. Het is een burger opleiding die voorbereidt op een militaire opleiding. Wat ik begrepen heb van het HRM is het volgende (correct me if I'm wrong): Feitelijk is de hele VEVA ontstaan als bezuinigingsmaatregel. Defensie is namelijk verplicht militairen aan te houden tot zij een MBO diploma hebben; zij mogen mensen niet laten gaan die geen startkwalificatie hebben op de arbeidsmarkt. Door geen mensen meer aan te nemen voor de KMS of KMA zonder zo'n startkwalificatie (beroepsdiploma MBO of HBO) omzeilen ze deze maatregel.
Valt een leerling bij de VEVA uit dan heeft dat geen gevolgen voor defensie zelf.

Je hebt nu dus spijkerbroeken instroom die een MBO of HBO burgerdiploma hebben en VEVA instroom. Het is dus een beetje flauw om VEVA leerlingen te vergelijken met AMO leerlingen. Je moet ze vergelijken met leerlingen op een willekeurige andere MBO burgeropleiding.

Zelf had ik nogal wat vraagtekens bij de VEVA omdat ROC leerlingen in het algemeen niet zo goed te boek staan. Toch blijkt dat VEVA leerlingen die daarna gewoon KMS hebben gedaan niet slechter functioneren dan 'gewone' KMS gediplomeerden.

Ik vind het dan ook uitermate jammer dat dit blog meer weerstand oproept door de manier van schrijven van BredeBroeder dan dat het een inzicht geeft in het reilen en zeilen op de VEVA. Het doet zo de naam van de VEVA opleidingen meer kwaad dan goed. Dat schaadt ook de VEVA leerlingen die [b]wel hun plaats weten.[/b]
Ik vind het jammer dat jij dit zo ervaart, dit is namelijk zeker niet de bedoeling van dit topic. Alles wat ik schrijf in dit topic draait om eigen ervaringen m.b.t. V&V.
pi_130698266
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 11:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Ik vind het jammer dat jij dit zo ervaart, dit is namelijk zeker niet de bedoeling van dit topic. Alles wat ik schrijf in dit topic draait om eigen ervaringen m.b.t. V&V.
Nu leg je het weer bij mij neer terwijl je dergelijke commentaren van meerdere mensen op meerdere topics krijgt. Zoek het probleem eens bij jezelf. Het is jouw manier van schrijven die dit veroorzaakt, niet mijn manier van lezen.
BTW Het schrijven dat je van binnen keihard aan het lachen bent omdat een ander een reprimande krijgt maakt je als persoon ook niet sympathiek. Als je later ook zo met je collegae omgaat dan vrees ik het ergste voor degenen die naast jou in gevaarlijke situaties moet staan.
pi_130698407
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 12:02 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nu leg je het weer bij mij neer terwijl je dergelijke commentaren van meerdere mensen op meerdere topics krijgt. Zoek het probleem eens bij jezelf. Het is jouw manier van schrijven die dit veroorzaakt, niet mijn manier van lezen.
BTW Het schrijven dat je van binnen keihard aan het lachen bent omdat een ander een reprimande krijgt maakt je als persoon ook niet sympathiek. Als je later ook zo met je collegae omgaat dan vrees ik het ergste voor degenen die naast jou in gevaarlijke situaties moet staan.
Iedereen vond 't grappig, dat was wel af te lezen aan de gezichten.

Verder leg ik niks bij jou neer, ik vind het alleen jammer dat jij (en anderen) mijn goed bedoelde manier van schrijven opvatten zoals ik het dus niet bedoel te zeggen. Dat zal dan misschien aan mijn schrijfstijl liggen, geen idee. Als je het niet erg vind, probeer ik nu het topic weer met een goede draai voort te zetten en met een goede schrijfstijl hervatten.
pi_130705103
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 10:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

VEVA wordt onterecht door veel mensen gezien als een militaire opleiding. Dat is het niet. Het is een burger opleiding die voorbereidt op een militaire opleiding. Wat ik begrepen heb van het HRM is het volgende (correct me if I'm wrong): Feitelijk is de hele VEVA ontstaan als bezuinigingsmaatregel. Defensie is namelijk verplicht militairen aan te houden tot zij een MBO diploma hebben; zij mogen mensen niet laten gaan die geen startkwalificatie hebben op de arbeidsmarkt. Door geen mensen meer aan te nemen voor de KMS of KMA zonder zo'n startkwalificatie (beroepsdiploma MBO of HBO) omzeilen ze deze maatregel.
Valt een leerling bij de VEVA uit dan heeft dat geen gevolgen voor defensie zelf.
Ik wist niet dat Defensie verplicht was om militairen aan te houden tot ze een MBO diploma hebben, ik wist wel dat Defensie de eisen omhoog had gegooid, en ook dat VeVa een bezuinigingsmaatregel was, maar dat dat ook deels te maken had omdat de AMO wordt ingekort met een maand, en dat een deel van de kosten worden opgevangen door het Ministerie van Onderwijs.

Je verhaal verklaart in ieder geval wel het hele MBO verhaal, dat wist ik nog niet.
pi_130705677
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:13 schreef Aapsoldaat het volgende:
Je verhaal verklaart in ieder geval wel het hele MBO verhaal, dat wist ik nog niet.
Als het klopt. Ik heb het van mensen die het kunnen weten, dat wel. Dus ik geloof het ook.
Ik zit wel te wachten op proefprocessen aangaande de VEVA grondoptreden opleiding. Deze is zo beroep specifiek dat je er buiten het leger eigenlijk niets mee kunt. En dat is juist de reden van de eis mensen aan te houden tot zij een beroepsdiploma hebben.
  maandag 2 september 2013 @ 17:47:13 #259
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_130747577
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:13 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Ik wist niet dat Defensie verplicht was om militairen aan te houden tot ze een MBO diploma hebben, ik wist wel dat Defensie de eisen omhoog had gegooid, en ook dat VeVa een bezuinigingsmaatregel was, maar dat dat ook deels te maken had omdat de AMO wordt ingekort met een maand, en dat een deel van de kosten worden opgevangen door het Ministerie van Onderwijs.

Je verhaal verklaart in ieder geval wel het hele MBO verhaal, dat wist ik nog niet.
Tot op zeker hoogte heeft defensie wel een opleidingsverplichting richting de militairen, dan kunnen ze met een papiertje het hek over geschopt worden, lees: indekken.

Echter is dat VeVa gewoon een bezuinigingsmaatregel om zo ter zijner tijd de schoolbats te kunnen opheffen. Leerling gaat de VeVa in, leert de hoogst noodzakelijke dingen (verkapte AMO) verdwijnt daarna naar de parate club waar hij "just in time, just enough" verder wordt opgeleid. Op deze manier heb je geen schoolbats meer nodig. Ook geen last van salarissen, legering etc.

Lekker goedkoop dus.
pi_130747718
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 17:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Tot op zeker hoogte heeft defensie wel een opleidingsverplichting richting de militairen, dan kunnen ze met een papiertje het hek over geschopt worden, lees: indekken.

Echter is dat VeVa gewoon een bezuinigingsmaatregel om zo ter zijner tijd de schoolbats te kunnen opheffen. Leerling gaat de VeVa in, leert de hoogst noodzakelijke dingen (verkapte AMO) verdwijnt daarna naar de parate club waar hij "just in time, just enough" verder wordt opgeleid. Op deze manier heb je geen schoolbats meer nodig. Ook geen last van salarissen, legering etc.

Lekker goedkoop dus.
Dat zie ik nu al helemaal fout gaan, bovendien is het zo dat 16-17 jarigen volgens mij helemaal niet met een wapen mogen lopen, wegens kindsoldaten o.i.d. van de VN, dus dat gaat hem sowieso niet worden. Het zal me echter niet verbazen als ze Noord & Zuid laten verdwijnen en alleen Schoolbat Midden (her)activeren...
  maandag 2 september 2013 @ 17:56:29 #261
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_130747854
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 17:51 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

Dat zie ik nu al helemaal fout gaan, bovendien is het zo dat 16-17 jarigen volgens mij helemaal niet met een wapen mogen lopen, wegens kindsoldaten o.i.d. van de VN, dus dat gaat hem sowieso niet worden. Het zal me echter niet verbazen als ze Noord & Zuid laten verdwijnen en alleen Schoolbat Midden (her)activeren...
Zou maar zo kunnen, Assen dicht, de Stoters naar Schaarsbergen, 45 painfbat zou toch al vanuit Ermelo naar Havelte verhuizen, ruimte voor de KMS en schoolbat centraal, en zo is het cirkeltje weer rond.
pi_130759738
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 17:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zou maar zo kunnen, Assen dicht, de Stoters naar Schaarsbergen, 45 painfbat zou toch al vanuit Ermelo naar Havelte verhuizen, ruimte voor de KMS en schoolbat centraal, en zo is het cirkeltje weer rond.
zou idd zomaar kunnen...

een pax van 17 mag btw niet eens wacht lopen :P die moeten de hele nacht slapen ofzo, arbo geneuzel. Ze kunnen dan wel weer een MB, 4tonner en YPR rijbewijs hebben op hin 17e(zat n meid in mn ptls klas die dat dus had)
  dinsdag 3 september 2013 @ 15:42:21 #263
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_130778743
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 15:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Als het klopt. Ik heb het van mensen die het kunnen weten, dat wel. Dus ik geloof het ook.
Ik zit wel te wachten op proefprocessen aangaande de VEVA grondoptreden opleiding. Deze is zo beroep specifiek dat je er buiten het leger eigenlijk niets mee kunt. En dat is juist de reden van de eis mensen aan te houden tot zij een beroepsdiploma hebben.
Je mag in Nederland alle opleidingen aanbieden die je wilt op elk niveau mits ze voldoen aan heel veel criteria, mitsen en maren etc. Volgens mij vormt een potentieel minimumaantal studenten gedurende X jaren een voorwaarde om overheidsfinanciering te ontvangen, of je na je opleiding een baan kan vinden met je 'kennis' is volstrekt irrelevant.De UvA, bijvoorbeeld, biedt schaamteloos een 'opleiding' 'Scandinavische talen en culturen' aan en die mag ook prima bestaan, hoe diep werkloos je er ook mee blijft. Als de opleiding voldoet aan objectief vastgestelde kwaliteitseisen mag deze blijven bestaan, zo werken particuliere instituten zoals Nyenrode ook.

De 'grap' zit hem er volgens mij als ik het topic zo doorlees dat een VEVA'er met grondoptreden niet aangenomen hoeft te worden door Defensie omdat hij daar nog niet onder valt en er dus geen aanhoudingsverplichting-tot-mbo-diplomering is. Als je zou solliciteren op een relevante functie kun je afgewezen worden ondanks je achtergrond, dat is wat je heel goed in je achterhoofd moet houden denk ik als VEVA'er. VEVA is volgens veva.nl mbo2/3 en met baangarantie, wat dan weer vreemd is gezien het voorgaande, niet iedereen kan aansluiten bij de mariniers. Wat erop zou duiden dat je wel aangesteld kunt worden, maar niet noodzakelijk in de functie die je ambieert.

Proefproces zou je dan weinig aan hebben, je kunt wel terecht maar uiteindelijk zegt Defensie aan het eind van de opleiding of ze je willen gaan trainen op de plek waar je wilt komen. Kom je niet op die plek dan heeft je VEVA op dat moment geen meerwaarde, maar het is niet zo dat dat ligt aan VEVA zelf omdat je zelf maar meer indruk had moeten maken. Als jij daarentegen kan aantonen dat VEVA onder de maat is en dat je daarom niet de burgermaatschappij gekwalificeerd zou kunnen betreden, dan zou het anders kunnen liggen. Dat is wat ik er nu van kan maken wat proefprocessen betreft :@
kijk maar
pi_130781146
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 15:42 schreef newguy3000 het volgende:
De 'grap' zit hem er volgens mij als ik het topic zo doorlees dat een VEVA'er met grondoptreden niet aangenomen hoeft te worden door Defensie omdat hij daar nog niet onder valt en er dus geen aanhoudingsverplichting-tot-mbo-diplomering is.
Ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen. VEVA grondoptreden is niet alleen voor de mariniers, ook bij de landmacht, luchtmacht en marine kunnen zij instromen. Ik had het dan ook niet over het 'niet aangenomen worden' maar over het er uit gooien nadat zij wél zijn aangenomen. Wanneer zij dan alleen en enkel in het bezit zijn van dat grondoptreden papiertje... dan vraag ik me af of daar geen proefprocessen over gaan komen. Volgens mij kan je daar dan op wachten namelijk. Lijkt me dan interessant om te volgen.
pi_130782290
Hoe zit het eigenlijk met keuringen? Word dat vooraf gedaan of pas nadat je je diploma krijgt en definitief gaat solliciteren?

Knap lullig als je dan afgekeurd zou worden :x
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 september 2013 @ 17:32:58 #266
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_130782314
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 17:32 schreef Bouke-p het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met keuringen? Word dat vooraf gedaan of pas nadat je je diploma krijgt en definitief gaat solliciteren?

Knap lullig als je dan afgekeurd zou worden :x
Na de opleiding dacht ik. :o
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_130782359
Dan zullen er nog bosjes afvallen voor de inf/marns gok ik.

Sta je dan met je grondoptreden papiertje...
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 17:37:15 #268
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_130782463
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 17:34 schreef Bouke-p het volgende:
Dan zullen er nog bosjes afvallen voor de inf/marns gok ik.

Sta je dan met je grondoptreden papiertje...
Jup, is na de VeVa.
pi_130783725
Is ook een andere keuring dan de 'spijkerbroeken'
Wat ik me heb laten vertellen is het gewoon een verkapte FIT
pi_130784443
Deel van de keuring is voor de opleiding, deel erna.

Kisten onder burger tenue is btw niet toegestaan zoals bouke al eerder zei, onder schooltenue wel, echter wordt er de eerste maand een uitzondering met combinatie burger gemaakt i.v.m inlopen
pi_130784655
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:41 schreef BredeBroeder het volgende:
Deel van de keuring is voor de opleiding, deel erna.
Een sportkeuring stelt niet zo heel veel voor hoor :N
Veel meer is het niet vóór de VEVA. Voor de mariniers moet je toch veelmeer in je mars hebben. Ik denk dat Bouke gelijk heeft en er dan nog bosjes afvallen die toch graag bij inf/marns willen.
pi_130784820
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:48 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Een sportkeuring stelt niet zo heel veel voor hoor :N
Veel meer is het niet vóór de VEVA. Voor de mariniers moet je toch veelmeer in je mars hebben. Ik denk dat Bouke gelijk heeft en er dan nog bosjes afvallen die toch graag bij inf/marns willen.
Ik doelde ook op de fysieke keuring van Defensie, die wordt als het goed is tijdens de VeVa gegeven, later krijg je GO, PO en VO erachteraan volgens mij. In principe wordt je gewoon getrained dat je de keuringseisen van het door jou gekozen eenheid makkelijk kan halen.
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 18:55:05 #273
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_130784887
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:55 schreef jitzzzze het volgende:
Voor een PO valt er weinig te trainen.
Ik doel ook op fysiek
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 18:56:43 #275
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_130784933
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:56 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat meen je niet :')
Doe dan niet zo dom
pi_130784948
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:41 schreef BredeBroeder het volgende:
Deel van de keuring is voor de opleiding, deel erna.
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:53 schreef BredeBroeder het volgende:
Ik doelde ook op de fysieke keuring van Defensie, die wordt als het goed is tijdens de VeVa gegeven, later krijg je GO, PO en VO erachteraan volgens mij.
Waarom zeg je dan niet "Deel van de keuring is tijdens de opleiding, deel erna". :X
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 18:57:47 #278
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_130785011
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:57 schreef BredeBroeder het volgende:
Doe dan niet zo dom
Mmm.. hadden we het hier niet al eens over gehad? :{
pi_130785052
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mmm.. hadden we het hier niet al eens over gehad? :{
Dat meen je niet :')

Ja.
pi_130785468
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:53 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Ik doelde ook op de fysieke keuring van Defensie, die wordt als het goed is tijdens de VeVa gegeven, later krijg je GO, PO en VO erachteraan volgens mij. In principe wordt je gewoon getrained dat je de keuringseisen van het door jou gekozen eenheid makkelijk kan halen.
Enkel het kunnen halen van de eisen is niet voldoende voor de keuring he ;) Er zijn zat dingen te bedenken waarop je afgekeurd word maar waar je zelf (nog) niks van merkt.

Collega van me wilde graag naar luchtmobiel als verbindelaar, erg fitte vent: fanatiek hardloper, loopt met 2 vingers in zn neus FIT4, altijd bij de eerste 10 met bataljons/regiment survival wedstrijden maar omdat hij van een CL1 naar CL4 functie ging moest hij ff langs een of andere keurings arts. Daar bleek dat zn knieen te zwak/versleten waren dus helaas einde luchtmobiel.
pi_130785968
Hoe gaat het nu eigenlijk met je opleiding? Wat doe je en hoe bevalt het? Hoe is je groep?
Daar ging dit topic toch over? Maar ik lees er niet zo veel van eigenlijk.. :N
pi_130786268
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 19:23 schreef Ouder1 het volgende:
Hoe gaat het nu eigenlijk met je opleiding? Wat doe je en hoe bevalt het? Hoe is je groep?
Daar ging dit topic toch over? Maar ik lees er niet zo veel van eigenlijk.. :N
Een paar bladzijden terug heb ik vermeld dat er wekelijkse verslagen kwamen. Het is nu dinsdag....

Maar het bevalt zeer goed, gaat redelijk goed op wat beginnersfoutjes na :P Groep is gewoon 1 team, geen buitenbeentjes gewoon iedereen gelijk en iedereen die elkaar helpt indien dat nodig mocht zijn.
pi_130786369
Zitten er bij jullie ook meisjes?
pi_130786430
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 19:32 schreef Ouder1 het volgende:
Zitten er bij jullie ook meisjes?
Nope, niveau 2 klas wel.
pi_130786706
In Apeldoorn zitten er 2 in niveau 3 heb ik gehoord.
pi_130786777
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 19:39 schreef Ouder1 het volgende:
In Apeldoorn zitten er 2 in niveau 3 heb ik gehoord.
Bij ons kunnen ze ook wel in Niv. 3 zitten, alleen dan niet GROP
pi_130786871
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 19:40 schreef BredeBroeder het volgende:
Bij ons kunnen ze ook wel in Niv. 3 zitten, alleen dan niet GROP
Vreemd. Overal elders wel. Ik had het ook over grondoptreden in Apeldoorn.
Volgens mij is het bij wet verboden ze te weigeren trouwens.
pi_130786986
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 19:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Vreemd. Overal elders wel. Ik had het ook over grondoptreden in Apeldoorn.
Volgens mij is het bij wet verboden ze te weigeren trouwens.
Ik denk dat het gewoon toeval is, wij zijn sowieso maar een kleine klas.
pi_130788295
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 19:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Vreemd. Overal elders wel. Ik had het ook over grondoptreden in Apeldoorn.
Volgens mij is het bij wet verboden ze te weigeren trouwens.
Dit is omdat Apeldoorn alleen gericht is op GROP, misschien is dat het?
Ik weet niet welke richtingen ROC Amsterdam geeft, zo heb je op ROC Zwolle BAT etc.
pi_130789048
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 september 2013 20:13 schreef Grolschy het volgende:

[..]

Dit is omdat Apeldoorn alleen gericht is op GROP, misschien is dat het?
Ik weet niet welke richtingen ROC Amsterdam geeft, zo heb je op ROC Zwolle BAT etc.
ROC Zwolle? Je bedoelt Deltion? Of Landstede? Alhoewel de laatstgenoemde volgens mij alleen GROP heeft..
pi_130846975
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 20:30 schreef Aapsoldaat het volgende:

[..]

ROC Zwolle? Je bedoelt Deltion? Of Landstede? Alhoewel de laatstgenoemde volgens mij alleen GROP heeft..
Ja ik bedoel het Deltion, excuses.
pi_130852752
Als ik me examenjaar goed afsluit, kan ik dan gewoon in aanmerking komen voor NIV. 3 GROP?
pi_130957225
8/9/13

Eerste week zit erop, nog nooit zo blij geweest dat ik weekend heb. Maandag begonnen we met een appel om 8:15, voor onze klas verliep dit erg stuntelig omdat we nog geen exercitie hadden gehad, bij appel zijn alle VeVa klassen van de school aanwezig in de sporthal en wordt er opgesteld per klas. De klassenoudste, welke bij ons per maand verandert, zet de klas in de houding en meldt de bijzonderheden aan het kader. Vervolgens loopt het kader door de gelederen voor tenue inspectie.

Na het appel ging iedereen naar zijn les toe, voor ons was dat KTD (Kerntaken Defensie), je kreeg les in blokken van anderhalf uur met militaire instructeurs die om het anderhalf uur wisselden en verschillende lessen gaven, zo hebben we het met 1 over PGU gehad, de ander over verplaatsing en camouflage en weer een ander over het Koninkrijk der Nederlanden etc. etc.

Ik ben zeer goed te spreken over de instructeurs, sommige wat strenger dan de ander, maar wij als klas kunnen het redelijk goed met ze vinden.

Dinsdag hadden we krachttraining en Nederlands. Krachttraining was een 0 meting van opdrukken en sit-ups, met achteraf wat "bergbeklimmen", planken, squaten en wat opdruk oefeningen, lekker aan de bak geweest dus.

Woensdag weet hetzelfde verhaal als maandag, echter andere lessen en de eerste keer les exercitie op het schoolplein waar de hele school kon zien hoe we faalden :') Qua exercitie bleef het nog redelijk simpel, 1e rust, 2e rust, uitrichten, in de houding staan, opstellen, present melden en toen was het ook wel klaar.

Donderdag hadden we burgerschap, Engels en sport algemeen. Burgerschap en Engels is niet zoveel bijzonders gebeurd, stond vooral in het teken van voorstellen en bij Engels het NATO-alfabet leren. sport algemeen (Fysieke Mentale Vorming) hield een coopertest in die we bij 30 graden celsius in het Bijlmerpark mochten lopen. 2700m gehaald uiteindelijk, de eis is voor iedereen 3200m aan het einde van het jaar. Daarna had onze sportdocent nog een "leuke" oefening voor ons. Een stuk tijgeren, 10x opdrukken, weer tijgeren, 10 sit-ups, weer tijgeren, 20x opdrukken en aan het einde 20 sit-ups en terugrennen naar de start.

Het tijgeren moest gebeuren op droog gras, waardoor m'n knieën aan het einde ook open lagen. Het was een wedstrijdje met 2 teams, de verliezer mocht de baan opnieuw doen. Ons team had uiteindelijk verloren, maar de sportdocent vond toch dat iedereen hem nog een keer moest doen. We hadden 8 minuten de tijd om het te fixen, en we hebben het uiteindelijk afgesloten in 4.10 minuten. Het ging hem er vooral om hoezeer de klas elkaar hielp met als iemand b.v. geen sit-ups meer kon doen dat je 'm bij z'n voeten vastpakte terwijl je zelf ook nog je sit-ups moest doen, hier waren we als klas erg in geslaagd dus hebben we het goed afgesloten.

Vrijdag hadden we rekenen, computerles, zelfverdediging en mentor uur. Rekenen was ook weer voorstellen en alles, ditzelfde voor pc les. Zelfverdediging was ook erg leerzaam, we begonnen met een pittige warming-up, wat opdrukken, squaten, sit-ups in teamverband (armen inhaken) etc. etc. Waarna we een 2-tal moesten vormen en de hele tijd rechte stoten eruit moesten gooien tegen zijn borst en andersom. Ik had het nadeel iemand te hebben die aardig hard kon meppen, dus dan was je net klaar met slaan tegen hem, en dan kreeg je een paar stoten tegen je borstkas waardoor je niet de kans had om op adem te komen.

Na de stoten mochten we knietjes geven, en achteraf de stoten combineren met knietjes. De leraar had als cooling down een soort van tikkertje geplanned, in 2-tal elkaar proberen te tikken op de schouders en de ander blocken etc. Tijdens het voordoen ging er echter wat fout, een leerling raakte per ongeluk onze docent op zijn mond, waarna onze klas inc. ik zich gingen gedragen als kleuters door te gaan lachen, dit was achteraf niet zo'n slim idee.. Ik dacht in principe zelf dat de docent het zelf ook grappig zou vinden, maar dat veranderde snel toen we uit 't niets voorligsteun te horen kregen. 100x opdrukken, 100x sit-ups, 100x squats en de zaal in orde maken voor de volgende les, de docent was zwaar pissed, en we hebben dus als hele klas behalve de jongen die hem per ongeluk sloeg dit moeten doen. Dat was dus wel ff kut, maar ook tegelijkertijd een leerzaam moment om het nooit weer te flikken.

Het laatste uur van de dag hadden we mentor uur, en het leuke is dat onze mentor ook onze zelfverdediging geeft. Gelukkig was die niet meer zo kwaad, en konden we gewoon een normale les houden. We hebben wat gegevens genoteerd en buddy's gemaakt. Ik heb met m'n buddy een paar gedragsregels afgesproken waar we ons aan gaan houden de komende jaren en dat is ook bij elke onvoldoende een 30x opdrukken de man, goede maatregel dus.

Dat was wel zo'n beetje mijn eerste schoolweek, spierpijn is aardig wat gezakt, morgen weer topfit voor KTD. Samenvattend heb ik het er dus erg naar m'n zin, waar het op sommige momenten wel zwaar is, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Eenmaal gefixed kan je er positief op terugkijken. We hebben ook een erg leuke klas, iedereen kent elkaar al redelijk goed en we kunnen goed met elkaar opschieten.
  † In Memoriam † maandag 9 september 2013 @ 22:59:07 #295
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_131007481
Leuk te lezen :Y

Maar wanneer ken je nu het eerste en zesde couplet van het Wilhelmus?
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
pi_131013587
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 22:59 schreef MaryMouse het volgende:
Leuk te lezen :Y

Maar wanneer ken je nu het eerste en zesde couplet van het Wilhelmus?
Ken 'm bijna :P
  woensdag 11 september 2013 @ 16:40:31 #297
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_131063329
Ja die instructeurs in hun gezicht kletsen zal een negatieve goodwillbalans opgeleverd hebben :')
Leuk om te lezen wat je doet
kijk maar
pi_131156376
14/09/13

2e week school, allemaal wat beter verlopen dan vorige week en eindelijk kleding ontvangen. Maandag hadden we KTD, we hebben die dag stukjes gemarst, exercitie, veldtekens en een hele hoop andere dingen wat ik me niet zo 123 kan herinneren.

Dinsdag krachttraining, viel gelukkig erg mee want het was een intro rondje in de binnenschoolse sportschool, oftewel, je moest gewoon alles wat er stond uitproberen en een paar herhalingen maken. O.a. wat matjes, optrek stangen, wat bankjes om te bankdrukken, en een hoop ander spul.

Woensdag zou ik normaal gesproken KTD hebben, echter moest ik nog kleden in Soesterberg dus zat ik om 0800 uur in de bus richting het KPU. Daar aangekomen moesten er wat formulieren ingevuld worden, eentje voor runners world en eentje voor het KPU zelf. Maten werden niet opgemeten, vrouw achter het bureau inspecteerde je lichaam gewoon en kruiste wat maten aan. Ik ben begonnen met het aanmeten van de sportschoenen. Als eerst de voeten op een drukplaat zetten om te zien waar de drukpunten van je voeten liggen, daarna de voetlengte en breedte meten om vervolgens een stukje te hardlopen met zo'n high speed camera. De meneer zei dat ik bijna perfect liep, alleen een lichte overpronatie met m'n rechtervoet. Hij had me eerst minimalistische schoenen aangemeten, die dingen wogen bijna niks. Echter zaten ze nogal kut dus heb ik mooie Asics gekregen die wel goed zaten. Na een paar schoenen gekregen te hebben moest ik het winkelwagentje pakken met het bonnetje. In een rij van 15 man langs de tafels lopen om kleding te passen, achteraf toen we klaar waren nog op school wat manco's opgevuld en terug naar huis.

Donderdag sport algemeen. We begonnen met hardlopen vanaf de school naar Bijlmerpark op een stevig tempo, waar we vervolgens in het park een aantal warming-up oefeningen voor de benen gingen pakken, o.a. buitenkant enkel aantikken, binnenkant enkel aantikken en knie heffen, dat 3x op 70, 70 en 100%. Daarna moesten we tot een boom jumpsquats naar voren maken, een klein sprongetje terug, en weer een grote naar voren. Daarna lunges tot diezelfde boom, 2x en achteraf lunges zonder je knieën op tillen waardoor er dus constant spanning op staat. Toen nog een of andere oefening waarbij je in een soort van voorligsteun gaat en dan met je handen naar voren moet lopen en je benen naast je neer moet zetten, beetje moeilijk uit te leggen. Naja, daarna waren de benen dus helemaal naar de klote, waarop we een stuk gingen hardlopen naar een brug. De opdracht luidde als volgt: 15 burpees met push-up, 100 meter sprint 5x, en van de brug af springen in het water, onder de brug door zwemmen en jezelf weer optrekken aan de andere kant van de brug, wat dus niet lukte zonder hulp van boven omdat die brug aardig hoog was. En dat alles 2x. Sprinten en die burpees gingen wel, alleen omhoog komen vanuit 't water was nogal kut. Achteraf nog een halve sprint terug naar school waar we eindelijk konden douchen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vrijdag begonnen we met kickbox, een warming up in een spelvorm waarbij een rij van 6 in de voorligsteun mocht en de achterste er onder door tijgerde en zo door totdat je uiteindelijk de overkant bereikte en weer terug was om de lijn aan te tikken. Ons team had dus net aan verloren, waardoor we een suicide run mochten doen, dat houdt in: sprinten naar de eerste lijn van de zaal, de lijn aantikken, terug sprinten naar het begin en daar de lijn aantikken, en dat voor een 2e, 3e en 4e lijn waar je dus helemaal kapot van gaat, we hadden er gelukkig 30 sec voor. Echter was iemand vergeten de lijn aan te tikken, waardoor we allemaal opnieuw mochten.

Toen we het gefixed hadden in een minuut, mocht het andere team het proberen, ik dacht in eerste instantie dat wij ook weer moesten dus heb ik maar mee gerend, maar dat hoefde dus niet kwam ik al achter, maar dan ga je niet stoppen :')

Naja, toen de warming up klaar was, gevechtshouding aannemen. We begonnen vrij simpel met een linker en rechter jab eruit te gooien, en daarna een hoek en uppercut etc. erbij. Als de docent (mentor) "ja" riep, ging iedereen z.s.m in de voorligsteun, 10 pushups, 10 situps en 5 burpees. Daarna moestne we weer de gevechtshouding aannemen en weer allerlei combo's eruit gooien dus we bleven constant bezig. En om de zoveel minuten hoorde je weer ja en dan was het 9 pushups 9, situps 4, burpees en zo door tot 5. Daarna gingen we de combo's die we net in de lucht hadden geoefend oefenen op je buddy, waarbij je hem later op z'n gezicht moest proberen te slaan en hij jou moest blocken en counteren.

Als allerlaatste van de les ging je met je buddy staan, je spande je buikspieren aan en hij mocht 30 seconden gaan rammen. Dit hebben we zo'n 3x 30 seconden gedaan en achteraf toen de klas was afgemeld mochten we pas weg nadat je een paar stoten van onze mentor had gekregen, dus iedereen stond in de 1e rust wachtend tot hij je 3x klappen zou geven waarna je naar de kleedkamer mocht lopen.

Dat was vrijdag wel zo'n beetje, nog wat uitleg over communicatie binnen defensie met radio's en zenders etc. maar dat was meer voor de ICT klassen, hij vond het gewoon leuk om te laten zien.

Maandag bivak te Woensdrecht, belooft ( volgens defensie ) prachtig weer te worden, veel regen dus :') 2 nachten slapen we buiten, de rest op de legeringskamer, heb er in ieder geval veel zin in.
pi_131161342
Ik begreep dat jullie met meerdere ROC's de stages doen. Klopt dat? En met welke ROC's gaat jouw school dan samen?
pi_131162576
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 13:48 schreef Ouder1 het volgende:
Ik begreep dat jullie met meerdere ROC's de stages doen. Klopt dat? En met welke ROC's gaat jouw school dan samen?
Klopt ja. Welk ROC weet ik echter niet.
  zaterdag 14 september 2013 @ 14:33:08 #301
403884 newguy3000
nieuwer dan 2000
pi_131162614
je zal maar zo'n beer als buddy hebben die geen 3x 30 sec nodig heeft ;(
kijk maar
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')