abonnement Unibet Coolblue
pi_125955385
Beste fokkers,

Ik heb een Peugeot 206 uit '99. Heeft 78.000 gelopen. Heb 'm nu 2.5 jaar maar sta nu voor een wat lastige beslissing. Namelijk:
De auto lekt olie. Koppakking moet hiervoor worden vervangen. Daarnaast is de multiriem tot op heden nog niet vervangen. Beste is natuurlijk om de koppakking en riem in 1 keer te vervangen. Daarnaast komt er nog een bandje aan voor de APK.

Wat de APK(Eind augustus) mij verder zal brengen, is nog niet bekend.

De kosten voor het vervangen van de riem, koppakking en bandje bedraagt 810EU. Naast die 810EU komen er nog wat kleine kosten aan (Bougies vervangen, luchtfilter & olie). Bougies en luchtfilter doe ik zelf. Olie laat ik doen.
Zeg dat ik op 950EU totaal kom incl. APK (Als de auto zonder problemen erdoorheen rolt).

Zouden jullie deze 950EU waard vinden of kan ik beter opzoek naar een andere wagen?

Bedankt alvast!
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:05:20 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_125955537
Ik denk dat je beter op zoek kan gaan naar een andere garage....beetje belachelijke prijzen.

Distributieriem 300 euro
Koppakking 300 euro
APK 50 euro
Band 50 euro

Totaal 700 euro

[ Bericht 40% gewijzigd door trigt013 op 01-05-2013 21:11:36 ]
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:06:27 #3
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_125955597
Gezien de KM stand kan die er dan wel weer even tegen aan. Enig idee wat je er inruil voor kan krijgen?
pi_125955987
Wat zou dan wel een redelijke prijs zijn voor het vervangen van onderstaande punten:
-Koppakking
-Multiriem + spanrollen en waterpomp
-APK + afmelden
-Olie vervangen + olie filter

Edit; Ik zie je prijsopgave al. Bedankt

quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:05 schreef trigt013 het volgende:
Ik denk dat je beter op zoek kan gaan naar een andere garage....beetje belachelijke prijzen.
pi_125956098
Nee helaas heb ik hier niet echt een idee van
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:06 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Gezien de KM stand kan die er dan wel weer even tegen aan. Enig idee wat je er inruil voor kan krijgen?
pi_125956127
Je kunt ook vragen als de garage je auto wil voor keuren. Dan weet je waar je aan toe bent
  woensdag 1 mei 2013 @ 21:20:20 #7
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_125956278
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:02 schreef Erick678 het volgende:
Beste fokkers,

Ik heb een Peugeot 206 uit '99. Heeft 78.000 gelopen. Heb 'm nu 2.5 jaar maar sta nu voor een wat lastige beslissing. Namelijk:
De auto lekt olie. Koppakking moet hiervoor worden vervangen.
Lekt hij links voor ? Passagierszijde op de hoek ?
Anders kan het ook kleppendekselpakking zijn.
Er ligt, als het goed is, een TU blok in.
En als je handig bent is dat zelf te doen.

quote:
Daarnaast is de multiriem tot op heden nog niet vervangen. Beste is natuurlijk om de koppakking en riem in 1 keer te vervangen. Daarnaast komt er nog een bandje aan voor de APK.
Mutlirien moet je even kijken op partsbase wat de kosten zijn.
Neem wel gelijk je spanrol en waterpomp mee.
Het zijn niet de kosten maar wel als er later een spanrol vastloopt of de waterpomp gaat lekken.
Ook dit is best zelf te doen.

quote:
Wat de APK(Eind augustus) mij verder zal brengen, is nog niet bekend.

De kosten voor het vervangen van de riem, koppakking en bandje bedraagt 810EU. Naast die 810EU komen er nog wat kleine kosten aan (Bougies vervangen, luchtfilter & olie). Bougies en luchtfilter doe ik zelf. Olie laat ik doen.
Zeg dat ik op 950EU totaal kom incl. APK (Als de auto zonder problemen erdoorheen rolt).

Zouden jullie deze 950EU waard vinden of kan ik beter opzoek naar een andere wagen?

Bedankt alvast!
Pittige prijs, maar kijk eens rond op een peugeot forum.
Ik denk dat het goedkoper kan en dan is hij het zeker waard als er verder geen gekke dingen zijn..

Na 78.000 km mag het ook wel eens.
En je kunt wel weer ruim 100.000 kilometer voorruit.

Plus je weet nu wat je hebt, anders moet je ook maar afwachten.
pi_125958076
Persoonlijk vind ik het een vreemde overweging om een auto misschien weg te doen omdat er wat regulier onderhoud aan zit te komen, tenzij de auto ook al allerlei gebreken begint te vertonen die niet met het regulier periodiek onderhoud te maken hebben.

Dus welke redenen zijn er om een aanschaf van een andere auto te overwegen, behalve de kosten van regulier periodiek onderhoud aan je huidige auto?

Wordt voor die 800 euro ook de kop en het blok gevlakt bij het vervangen van de koppakking? Zo niet, dan moet je haast maken met het vinden van een andere garage.
pi_125958306
een normale garage vervangt samen met de koppakking meteen de distributie en aanverwante zaken, de olie en de koelvloeistof.
vaak ook nog de bougies en het luchtfilter. dus ik zou eens gaan vragen wat je precies krijgt voor je geld.
pi_125961488
Puur het jaartal van de auto. Ik weet niet of ik het de kosten wel waard vind voor een 206je uit '99.

Nee de kop wordt niet gevlakt bij het vervangen van de koppakking. Ik zal inderdaad eens kijken wat andere garages mij voor prijs kunnen bieden. Bedankt in iedergeval:)
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:52 schreef Ivo1985 het volgende:
Persoonlijk vind ik het een vreemde overweging om een auto misschien weg te doen omdat er wat regulier onderhoud aan zit te komen, tenzij de auto ook al allerlei gebreken begint te vertonen die niet met het regulier periodiek onderhoud te maken hebben.

Dus welke redenen zijn er om een aanschaf van een andere auto te overwegen, behalve de kosten van regulier periodiek onderhoud aan je huidige auto?

Wordt voor die 800 euro ook de kop en het blok gevlakt bij het vervangen van de koppakking? Zo niet, dan moet je haast maken met het vinden van een andere garage.
pi_125962144
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:20 schreef beware_reageerd het volgende:

Lekt hij links voor ? Passagierszijde op de hoek ?
Anders kan het ook kleppendekselpakking zijn.
Er ligt, als het goed is, een TU blok in.
En als je handig bent is dat zelf te doen.
Hij lekt aan de passagierszijde. Echter is de riem wel droog.
Ik ben best handig. Zou het wel zelf kunnen. Helaas beschik ik niet over een goede en ruime werkruimte.

quote:
Na 78.000 km mag het ook wel eens.
En je kunt wel weer ruim 100.000 kilometer voorruit.

Plus je weet nu wat je hebt, anders moet je ook maar afwachten.
Daar heb je absoluut gelijk in:)
Thanks!
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:16:59 #12
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_125971628
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:50 schreef Erick678 het volgende:

[..]

Hij lekt aan de passagierszijde. Echter is de riem wel droog.
Ik ben best handig. Zou het wel zelf kunnen. Helaas beschik ik niet over een goede en ruime werkruimte.
Het alom bekende plekje.
Hebben bijna alle TU blokken.

Als je het wilt doen, reken op ongeveer 1,5 uur demontage.
Dan is je kop er wel af.

Even checken of deze gevlakt moet worden.
Verse pakking en kopbouten (dit zijn trekbouten namelijk) en je hebt hem de dag erop in een uur of 5 weer in elkaar.
Heb je ook gelijk koelvloeistof en olie + filter vervangen. (Purflex filter)
Al met al is het te doen in ongeveer 6 uur.

Ik deed het afgelopen dec ook buiten.
Dus nu moet het zeker kunnen.

quote:
[..]

Daar heb je absoluut gelijk in:)
Thanks!
En daar zou ik toch op inzetten.
Anders sta je wellicht binnen de kortste keren met het zelfde of erger.
Ik zeg doen.

Je hebt ook e&h in zierikzee, Ron van leeuwenservice in Nijkerk en wilfred de ronde in Lutten.
Zij zijn heel goed en niet te duur.
Vraag hun eens om prijsopgave ?

Weet je zeker dat het echte liefhebbers zijn die van hun hobby hun werk hebben gemaakt.
Die krijgen auto's uit heel het land.
Wie weet is dat een optie.
pi_126038540
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:16 schreef beware_reageerd het volgende:
Als je het wilt doen, reken op ongeveer 1,5 uur demontage.
Dan is je kop er wel af.

Even checken of deze gevlakt moet worden.
Verse pakking en kopbouten (dit zijn trekbouten namelijk) en je hebt hem de dag erop in een uur of 5 weer in elkaar.
Heb je ook gelijk koelvloeistof en olie + filter vervangen. (Purflex filter)
Al met al is het te doen in ongeveer 6 uur.
Mja, ik denk ook dat hij het gewoon moet proberen, maar je moet wel realistisch zijn. De kans dat het je de eerste keer in zo'n korte tijd lukt is niet zo heel groot.

Desondanks zou ik het toch gewoon doen. Of als je het al niet zelf doet, het in ieder geval wel laten doen. Als de rest van de auto goed is tenminste.
pi_126040915
Ik vind het trouwens wel een verdacht lage kilometerstand voor een auto uit '99. Wanneer heb jij het gekocht en op welke kilometerstand?

Waarschijnlijk zijn er dus alleen maar stadkilometers gemaakt, waardoor er mogelijk nog meer onvoorziene dingen kunnen gaan voorkomen.
pi_126042478
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:50 schreef Erick678 het volgende:

[..]

Hij lekt aan de passagierszijde. Echter is de riem wel droog.
Ik ben best handig. Zou het wel zelf kunnen. Helaas beschik ik niet over een goede en ruime werkruimte.

bestel sowieso een ORGINELE koppakking, deze zijn namelijk gemodificeerd waardoor dit probleem niet meer voorkomt ;) Vervang OOK de kopbouten (!), en houd rekening met het aanhaal moment, er zijn namelijk 2 verschillende waardes, afhankelijk van een alu blok of gietijzer
  vrijdag 3 mei 2013 @ 23:56:12 #16
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_126045244
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 22:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

bestel sowieso een ORGINELE koppakking, deze zijn namelijk gemodificeerd waardoor dit probleem niet meer voorkomt ;) Vervang OOK de kopbouten (!), en houd rekening met het aanhaal moment, er zijn namelijk 2 verschillende waardes, afhankelijk van een alu blok of gietijzer
Klopt qua aanhaal. Volgens Peugeot monteurs op onze club niet qua koppakking.
(trek je mening niet in twijfel maar ik ga liever wel op de specialisten af die het regelmatig meemaken.)

Aanhaal alu is vast met 20 Nm en dan 1x 240 graden trekken.
Aanhaal giet is vast met 20 Nm 1x 120 graden en nogmaals 120 graden.

Kopbouten zijn wel TX EX 14 dacht ik.

@Caferoker, ik deed het pas de tweede keer in 20 jaar.
Mijn totaal was wel 6 uur inclusief alles.

Dat is kwestie van juiste gereedschap klaar hebben liggen en weten hoe te gebruiken.
Dat kost wel wat tijd, maar wijst zich als men zich even inleest.

Dat is mijn ervaring.
Best te doen dus, met juiste wil en instelling. Pilsje doe je echt wel pas nadat alles klaar is.
Dat kost de meeste tijd als je dat gaat doen.
pi_126045358
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 23:56 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Klopt qua aanhaal. Volgens Peugeot monteurs op onze club niet qua koppakking.
(trek je mening niet in twijfel maar ik ga liever wel op de specialisten af die het regelmatig meemaken.)

Bij Citroën hadden we destijds een mededeling van uit Citroën Frankrijk, (uiteraard is slecht vertaald Engels :') ) , met een wijziging op de Koppakking van de TU motoren, en deze was zichtbaar anders (dubbele afdichting rond om het beroemde olie kanaal)
  zaterdag 4 mei 2013 @ 00:05:41 #18
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_126045619
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 23:59 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Bij Citroën hadden we destijds een mededeling van uit Citroën Frankrijk, (uiteraard is slecht vertaald Engels :') ) , met een wijziging op de Koppakking van de TU motoren, en deze was zichtbaar anders (dubbele afdichting rond om het beroemde olie kanaal)
Die kennen we, maar als je orgineel besteld krijg je dus wel de foute.
Althans als je peugeot op geeft. (205 1.4i indeze, afgelopen december)

Dus beter gelijk vragen om de gemodificeerde. Dan krijg je een pakking die er weer anders uitziet maar wel past en die is ook iets dikker.
Dan schijnt het probleem wel weg te zijn.

Maar wie weet is die modificatie op de 206 al wel in het systeem.
Zeker niet op de 205, vandaar dat ik erop wijs, net als de trekbouten en aanhaal moment en graden.
Ik kan ze inmiddels wel dromen. Volgende 205 staat alweer voor de deur, de telfort auto.
(Hans miljionair die van vakantie paradijs naar subtropischzwemparadijs gaat) Die heb ik nu.

Blijf toch wel een TU fan, zijn de beste blokken naar mijn smaak.
pi_126045688
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 00:05 schreef beware_reageerd het volgende:

[..]

Die kennen we, maar als je orgineel besteld krijg je dus wel de foute.
Althans als je peugeot op geeft. (205 1.4i indeze, afgelopen december)

Dus beter gelijk vragen om de gemodificeerde. Dan krijg je een pakking die er weer anders uitziet maar wel past en die is ook iets dikker.
Dan schijnt het probleem wel weg te zijn.

Maar wie weet is die modificatie op de 206 al wel in het systeem.
Zeker niet op de 205, vandaar dat ik erop wijs, net als de trekbouten en aanhaal moment en graden.
Ik kan ze inmiddels wel dromen. Volgende 205 staat alweer voor de deur, de telfort auto.
(Hans miljionair die van vakantie paradijs naar subtropischzwemparadijs gaat) Die heb ik nu.

Blijf toch wel een TU fan, zijn de beste blokken naar mijn smaak.
TU blokkies zijn wel makelijk om aan te werken, zolang er maar niet die smerige secundaire luchtpomp op zit, die krengen sta ik nog regelmatig te vervangen :')

Koppakking bij een TU is dom slagwerk, ik ben er 3 uur mee bezig :P en dat is incl de auto wassen en proefrijden _O-
pi_126162701
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 22:25 schreef Warrick21 het volgende:
Ik vind het trouwens wel een verdacht lage kilometerstand voor een auto uit '99. Wanneer heb jij het gekocht en op welke kilometerstand?

Waarschijnlijk zijn er dus alleen maar stadkilometers gemaakt, waardoor er mogelijk nog meer onvoorziene dingen kunnen gaan voorkomen.
Ik heb de auto zo'n 2 jaar geleden gekocht. Toen stond de teller op 74.000
pi_126162757
Bedankt voor jullie hulp mannen! Ik heb besloten om het eind volgende week zelf te gaan doen.

Ik hou jullie op de hoogte! :)
  dinsdag 7 mei 2013 @ 11:57:06 #22
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_126166739
Rij je wel eens met die auto? _O-
pi_126167559
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 09:48 schreef Erick678 het volgende:

[..]

Ik heb de auto zo'n 2 jaar geleden gekocht. Toen stond de teller op 74.000
In andere woorden je rijdt maar 2000km per jaar? Dan is het eigenlijk zonde om uberhaupt een auto te bezitten.
pi_126388345
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:23 schreef Warrick21 het volgende:

[..]

In andere woorden je rijdt maar 2000km per jaar? Dan is het eigenlijk zonde om uberhaupt een auto te bezitten.
Heb de auto nodig voor m'n werk.
  Moderator zondag 12 mei 2013 @ 15:59:31 #25
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')