abonnement Unibet Coolblue
  maandag 29 april 2013 @ 13:31:14 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125863316
Dit jaar toch herdenking gesneuvelde Duitsers in Vorden (NRC)
Een afvaardiging van de gemeente Bronckhorst loopt dit jaar tijdens de dodenherdenking in het Gelderse Vorden alsnog mee met het plaatselijke comité 4 en 5 mei langs de graven van gesneuvelde Duitsers. De gemeenteraad van Bronckhorst heeft daar vanavond volgens persbureau Novum mee ingestemd.

'Geen helden, wel slachtoffers' (HN nr. 5/2013)
Door Bas Kromhout
‘Zolang er mensen leven die de oorlog hebben meegemaakt, is 4 mei geen goede dag om Duitsers of collaborateurs te gedenken. Dat moeten de mensen die dat willen maar in eigen kring doen.’ Zo reageert Marlies Schmitz op de stelling van deze maand. Die luidde: ‘Het geeft geen pas op 4 mei Duitsers of collaborateurs te herdenken.’ Hier is 56 procent het mee eens, tegen 37 procent oneens.
‘Het is een gotspe op 4 mei misdadigers te herdenken,’ schrijft Jaap de Cooker. ‘Ik vind het ook ongepast slachtoffers van andere oorlogen op deze dag te herdenken.’ C. van den Emde Boas is het hiermee eens: ‘Mensen slepen er van alles bij. Zelfs de politionele acties en vredesmissies. Ik zie dat als ontkenning van wat de Duitsers en hun handlangers met de Joden hebben gedaan.’ Als zij ‘achterdochtig’ is, dan bespeurt ze ‘een subtiele ondertoon van antisemitisme’.

B.W.J. Niemeijer denkt dat het betrekken van de voormalige vijanden bij de 4 mei-herdenking ‘een slag in het gezicht van velen’ is. ‘Zolang er mensen zijn wie dit pijn doet, moet je het absoluut niet doen,’ vindt ook W.N. Grimme. ‘Daarna kunnen Duitsers wel worden herdacht, maar landverraders nooit.’

Verscheidene respondenten hebben er geen moeite mee als deze categorieën op een aparte dag worden herdacht. ‘De vierde mei is voor de slachtoffers en nabestaanden; voor Duitsers en anderen is een van de overige 364 dagen beschikbaar – en zijn ze ook welkom,’ reageert J.C. Snel. Dat vindt Evelien Allijn ook: ‘Niet iedere Duitser was slecht en niet iedere collaborateur besefte wat hij deed.’

K.H. Wisman stelt dat Duitsers ‘net zo goed slachtoffers’ waren, ‘misleid door hun elites en opgeofferd op de slagvelden’. Hij vindt wel dat ze op 4 mei genoemd mogen worden. ‘We hoeven ze niet als helden te eren,’ schrijft Marianne Wiegman, ‘maar we moeten ons realiseren dat oorlog verschillende slachtoffers maakt.’

Op Schiermonnikoog gebeurt het al, laat H.G. Vries weten. De 4 mei-herdenking vindt er jaarlijks plaats op een begraafplaats waar zowel geallieerde als Duitse gesneuvelden liggen. ‘En dan worden al die jongens herdacht, ook de Duitsers.’

Poll: Duitsers herdenken op 4 mei?
Ja
Nee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  maandag 29 april 2013 @ 13:33:11 #2
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_125863385
Leuk om hier eindelijk eens een topic over te zien.
En de stemming is dan ook nog positief.

Iedereen vond het altijd raar als ik zei dat de Duitsers net zo goed herdacht diende te worden. Blijkbaar denken andere daar toch ook net zo over. :)
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 april 2013 @ 13:35:38 #3
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_125863468
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 13:30 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Het staat toch vrij duidelijk in het memorandum?
In het memorandum wel. Maar in de radiospotjes die nu regelmatig iedereen om de oren vliegen spreekt men niet over Nederlandse maar over alle oorlogslachtoffers.

Het comite zorgt dus wel degelijk zelf ook voor verwarring.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 29 april 2013 @ 13:36:47 #4
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125863506
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 13:35 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

In het memorandum wel. Maar in de radiospotjes die nu regelmatig iedereen om de oren vliegen spreekt men niet over Nederlandse maar over alle oorlogslachtoffers.

Het comite zorgt dus wel degelijk zelf ook voor verwarring.
Aha. Die heb ik niet gezien gehoord. Slordig!
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 april 2013 @ 13:49:18 #5
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_125863868
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 13:36 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Aha. Die heb ik niet gezien gehoord. Slordig!
Yep. Welk van de twee standpunten ook juist is, het tonen van eensgezindheid binnen een nationaal comite zou wel goed uitkomen rond deze tijd van het jaar.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_125865342
quote:
‘Het is een gotspe op 4 mei misdadigers te herdenken,’ schrijft Jaap de Cooker. ‘Ik vind het ook ongepast slachtoffers van andere oorlogen op deze dag te herdenken.’ C. van den Emde Boas is het hiermee eens: ‘Mensen slepen er van alles bij. Zelfs de politionele acties en vredesmissies. Ik zie dat als ontkenning van wat de Duitsers en hun handlangers met de Joden hebben gedaan.’ Als zij ‘achterdochtig’ is, dan bespeurt ze ‘een subtiele ondertoon van antisemitisme’.
Toch wel handig als je van Joodse komaf bent, dan mag je gewoon legaal racistisch zijn en discrimineren! Vreemd genoeg valt niemand dit op.... als het andersom werd gezegd of over andere volkeren dan was de wereld te klein geweest.

Dit is precies de reden voor mij om voortaan ook de Duitsers maar te gaan herdenken. Ik vind dat je de Duitsers niet allemaal als kwaadaardig mag zien. Ze kregen de opdrachten van hogere hand en ze moesten die maar uitvoeren, een keuze hadden ze niet. Het is dus wel een beetje heel vreemd om ze de misdaden allemaal aan te rekenen.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_125866592
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 14:37 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Toch wel handig als je van Joodse komaf bent, dan mag je gewoon legaal racistisch zijn en discrimineren! Vreemd genoeg valt niemand dit op.... als het andersom werd gezegd of over andere volkeren dan was de wereld te klein geweest.

Dit is precies de reden voor mij om voortaan ook de Duitsers maar te gaan herdenken. Ik vind dat je de Duitsers niet allemaal als kwaadaardig mag zien. Ze kregen de opdrachten van hogere hand en ze moesten die maar uitvoeren, een keuze hadden ze niet. Het is dus wel een beetje heel vreemd om ze de misdaden allemaal aan te rekenen.
De Duitse Wehrmacht soldaten waren geen willoze werktuigen, maar (zeker de Ostheer) welwillende instrumenten van genocide en een sleutelelement in het realiseren van de holocaust. Zij waren Hitler's leger, zagen zeker na de eerste winter in Rusland alleen de nazivisie van de oorlog als de enige juiste en was als organisatie net zo misdadig als de SS of de SA. Het houdt natuurlijk niet in dat ieder lid kwaadaardig was maar als groep wel. Daarom hoort de algemene Wehrmacht soldaat niet herdacht te worden gezien dat over het algemeen een misdadige, antisemitische fascist was.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125867571
quote:
2s.gif Op maandag 29 april 2013 15:17 schreef Polacco het volgende:
Ik denk dat dit een heel groot punt van discussie is. Veel Duitsers hebben natuurlijk de nodige propaganda voor hun kiezen gekregen voor en tijdens de oorlog. Zo bouw je wel haat op en dus welwillendheid. Maar ik weet nu niet precies of je ze het persoonlijk mag aanrekenen. Ik vind dat heel moeilijk om over te oordelen.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_125867884
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 15:48 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Ik denk dat dit een heel groot punt van discussie is. Veel Duitsers hebben natuurlijk de nodige propaganda voor hun kiezen gekregen voor en tijdens de oorlog. Zo bouw je wel haat op en dus welwillendheid. Maar ik weet nu niet precies of je ze het persoonlijk mag aanrekenen. Ik vind dat heel moeilijk om over te oordelen.
Het maakt zijn lot wellicht uiterst tragisch maar zijn daden worden niet minder gruwelijk en het vormt dan ook absoluut geen rechtvaardiging daarvoor. Vergelijk het met een persoon die altijd racistisch en met een afkeer aan negroïde personen is opgevoed en die vervolgens een moord begaat op een negroïde persoon. Die wil je ook veroordeelt zien neem ik aan?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125867926
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 14:37 schreef AlfredJKwak5 het volgende:


Dit is precies de reden voor mij om voortaan ook de Duitsers maar te gaan herdenken. Ik vind dat je de Duitsers niet allemaal als kwaadaardig mag zien. Ze kregen de opdrachten van hogere hand en ze moesten die maar uitvoeren, een keuze hadden ze niet. Het is dus wel een beetje heel vreemd om ze de misdaden allemaal aan te rekenen.
Alfred, jij mag herdenken wie je wil herdenken.Wil je juist expres geen slachtoffers herdenken van de oorlog maar juist de zielige Duitsers dan moet je dat echt doen.Maar je vergeet 1 ding: lang voor de oorlog was er al haat van het Duitse volk (overal eigenlijk in Europa) op de joden.Ook jegens de Russen.
De sjoa is gewoon een vulkaanuitbarsting die er zat te komen van duizend jaar haat jegens de joden

In 1942 kwamen al de eerste informatie over de jodenvervolging terecht bij de geallieerden.
Het zogenaamd "we hebben het niet geweten' is onzin.Ze wisten het wel, ze konden en willen niks aan doen.Ze hadden andere plannen.
En niet alleen in west europa heeft de wehrmacht huisgehouden maar wat denk je in Oekraine?Het volk daar waren blij met de komst van de Duitsers "eindelijk worden we verlost van de Russen" maar dat geluk draaide al snel om in angst,dood en verderf.Vrouwen verkacht noem maar op.

Enfin iedereen weet wel wat er is gebeurd.
Dat jij deze Duitse leger wil herdenken prima.Het is jouw keus maar om te zeggen dat komt door de joden die aanstellen vind ik echt diep triest.
pi_125869149
quote:
2s.gif Op maandag 29 april 2013 15:58 schreef Polacco het volgende:
Het maakt zijn lot wellicht uiterst tragisch maar zijn daden worden niet minder gruwelijk en het vormt dan ook absoluut geen rechtvaardiging daarvoor. Vergelijk het met een persoon die altijd racistisch en met een afkeer aan negroïde personen is opgevoed en die vervolgens een moord begaat op een negroïde persoon. Die wil je ook veroordeelt zien neem ik aan?
Dat vind ik dus juist zeer moeilijk! Als iemand altijd met een bepaalde haat is opgevoed hoe kan je hem dan die haat kwalijk nemen? Het lijkt me een moeilijke kwestie. Maar er ongestraft mee vandoor gaan is natuurlijk not-done.

quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 15:59 schreef Skillsy het volgende:
Dat jij deze Duitse leger wil herdenken prima.Het is jouw keus maar om te zeggen dat komt door de joden die aanstellen vind ik echt diep triest.
Misschien dat jij het prettig vind om altijd maar holocoast! en antisemitisme! te horen maar ik ben het wel zat inmiddels. Bij het minste of geringste kruipen de Joden in de slachtofferrol. (ter info: andere buitenlandse bevolkingsgroepen doen het ook hoor, maar die gebruiken "racisme" en "discriminatie" als eeuwige excuus)
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_125869704
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 16:27 schreef AlfredJKwak5 het volgende:


[..]

Misschien dat jij het prettig vind om altijd maar holocoast! en antisemitisme! te horen maar ik ben het wel zat inmiddels. Bij het minste of geringste kruipen de Joden in de slachtofferrol. (ter info: andere buitenlandse bevolkingsgroepen doen het ook hoor, maar die gebruiken "racisme" en "discriminatie" als eeuwige excuus)
Oke een andere verhaal:

Het is merkwaardig dat eigenlijk alleen joodse organisaties zich laten horen. De massamoord op 100.000 Nederlandse joden op grond van hun afkomst was de meest schokkende gebeurtenis tijdens de Bezetting. Ze heeft ook het grootste trauma achtergelaten; één bevolkingsgroep werd doelgericht en massaal uitgemoord, terwijl de Nederlandse samenleving geen passend verweer wist te leveren tegen deze ongekende terreur.

MAAR eveneens een onderdeel van de vergaande geschiedvervaging is dat de niet-joodse slachtoffers uit de nazi-tijd achter de horizon verdwijnen. Het gaat om gefusilleerde of in concentratiekampen vermoorde verzetsmensen, omgekomen dwangarbeiders, slachtoffers van bombardementen, honger en oorlogsgeweld.

De naam van mijn oom staat op een oorlogsmonument in Zelhem. Hij werd in 1944 opgepakt wegens het maken van distributiebonnen voor onderduikers. Via de concentratiekampen Vught en Sachsenhausen belandde hij in Bergen-Belsen, waar hij aan de honger en de vlektyfus is bezweken. Wie weet komt er iemand in Zelhem (het valt tenslotte onder de zelfde gemeente als Vorden) op het idee om aan de lijst van verzetsmensen en andere oorlogsslachtoffers nog wat namen toe te voegen. Waarom geen plekje voor de mensen, die de broer van mijn moeder hebben verraden, opgepakt, afgevoerd, gekweld en uitgehongerd? Daartegen zou ik toch ernstige bezwaren koesteren. Daarom vind ik het vreemd dat de algemene verenigingen van oud-verzetsstrijders de kastanjes uit het vuur laten halen door de joodse organisaties.
pi_125870228
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 16:27 schreef AlfredJKwak5 het volgende:


Misschien dat jij het prettig vind om altijd maar holocoast! en antisemitisme! te horen maar ik ben het wel zat inmiddels. Bij het minste of geringste kruipen de Joden in de slachtofferrol. (ter info: andere buitenlandse bevolkingsgroepen doen het ook hoor, maar die gebruiken "racisme" en "discriminatie" als eeuwige excuus)
Als je goed mijn berichten heb gelezen vind ik het geen probleem als Nederland Duitsers herdenken.Ik vind het alleen diep triest
Het is een beetje moeilijk he om sjoa erbuiten te laten.

Maar daar had ik het niet over.Ik had het over alle Nederlandse slachtoffers, over hun rug gaan we nu Duitsers herdenken.
Jammer maarja we 'vergeten' langzaam aan wat er is gebeurd.Er roepen al mensen die vinden dat de herdenking en 2 minuten stilte afgeschaft moet worden 'is al lang geleden en kost teveel geld,boeit ons dat nou wat 70 jaar geleden is gebeurd"
Treurig
pi_125870373
De laatste tijd ga ik in Vught herdenken bij een plek waar verzetslieden veelal zijn vastgehouden en erger. Joodse groepen proberen die samenwerking met bvb verzetslieden goed in stand te houden. Mijn Joodse grootouders bvb zetten zich ook keihard in voor de veteranen van de prinses irenebrigade. Probleem is wel dat veel verzetslieden en veteranen overleden zijn waardoor de stem van die groep minder krachtig is. Hoe dan ook kan ik verzekeren dat Joden het niet alleen als Jodenherdenking zien maar dat Joden wel een belangrijke positie in die herdenking innemen uiteraard.
pi_125870569
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 16:27 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Dat vind ik dus juist zeer moeilijk! Als iemand altijd met een bepaalde haat is opgevoed hoe kan je hem dan die haat kwalijk nemen? Het lijkt me een moeilijke kwestie. Maar er ongestraft mee vandoor gaan is natuurlijk not-done.

Je kan het hem kwalijk nemen dat er nooit een belletje is gaan rinkelen "hé, dit slaat eigenlijk nergens op" of "wat we nu aan het doen zijn gaat eigenlijk helemaal nergens meer over". Het betekent dat indien hij is gaan moorden, hij die idealen volledig heeft geaccepteerd en tot uitvoer is gaan brengen. De ongelofelijk brute, beestachtige en raciale wijze waarop de Wehrmacht vanaf het begin van de oorlog in het oosten tekeer ging spreekt wat dat betreft boekdelen.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125871434
quote:
14s.gif Op maandag 29 april 2013 11:27 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat je die vraag niet beantwoordt zegt genoeg.
Dat jij het antwoord weigert te zien zegt genoeg.
  maandag 29 april 2013 @ 17:29:52 #17
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_125871449
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 16:38 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Oke een andere verhaal:

Het is merkwaardig dat eigenlijk alleen joodse organisaties zich laten horen. De massamoord op 100.000 Nederlandse joden op grond van hun afkomst was de meest schokkende gebeurtenis tijdens de Bezetting. Ze heeft ook het grootste trauma achtergelaten; één bevolkingsgroep werd doelgericht en massaal uitgemoord, terwijl de Nederlandse samenleving geen passend verweer wist te leveren tegen deze ongekende terreur.

MAAR eveneens een onderdeel van de vergaande geschiedvervaging is dat de niet-joodse slachtoffers uit de nazi-tijd achter de horizon verdwijnen. Het gaat om gefusilleerde of in concentratiekampen vermoorde verzetsmensen, omgekomen dwangarbeiders, slachtoffers van bombardementen, honger en oorlogsgeweld.

De naam van mijn oom staat op een oorlogsmonument in Zelhem. Hij werd in 1944 opgepakt wegens het maken van distributiebonnen voor onderduikers. Via de concentratiekampen Vught en Sachsenhausen belandde hij in Bergen-Belsen, waar hij aan de honger en de vlektyfus is bezweken. Wie weet komt er iemand in Zelhem (het valt tenslotte onder de zelfde gemeente als Vorden) op het idee om aan de lijst van verzetsmensen en andere oorlogsslachtoffers nog wat namen toe te voegen. Waarom geen plekje voor de mensen, die de broer van mijn moeder hebben verraden, opgepakt, afgevoerd, gekweld en uitgehongerd? Daartegen zou ik toch ernstige bezwaren koesteren. Daarom vind ik het vreemd dat de algemene verenigingen van oud-verzetsstrijders de kastanjes uit het vuur laten halen door de joodse organisaties.
Naast joden waren meer bevolkingsgroepen de pineut.
Dit, dus.
pi_125871528
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 17:29 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Naast joden waren meer bevolkingsgroepen de pineut.
Neemt niet weg dat Joden het voornaamste doelwit waren als bevolkingsgroep waren tijdens de Nazi-periode toentertijd.
pi_125871912
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 17:29 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Naast joden waren meer bevolkingsgroepen de pineut.
Juist daarom, wie zegt dat de Joden alle aandacht opeisen.Dat is weer zo n achterlijke fabel en leugen
En om nu de Duitse wehrmacht als 'gewone jongens die ook maar moesten' te gaan afschilderen is echt schandalig want dat waren ze niet.Ja msichien een enkele die moesten maar de grote gedeelte toch niet.Er zitten bij Nederlandse slachtoffers ook vreselijke beulen tussen.

Maar het maakt niet uit.op 5 mei herdenken we de vrijheid, hierbij herdenken we eigenlijk alles en iedereen.Op 4 mei herdenken we de Nederlandse slachtoffers.Dat mensen persoonlijk behoefte hebben om op Duitse begraafplaatsen te gaan ronddwarrelen en ze te herdenken vind ik prima hoor.We leven ten slotte door (de bevrijders en stijders )in een vrije staat.Zo zie je maar hoe krom het is

Overigens, sinds wanneer kwam deze gedachte om ook de bezetters te gaan herdenken?Door wie en hoe?
pi_125871952
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 17:32 schreef DeParo het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat Joden het voornaamste doelwit waren als bevolkingsgroep waren tijdens de Nazi-periode toentertijd.
Yep daar kan niemand wat aan veranderen.Het is een zwarte bladzijde in de geschiedenis.
pi_125872427
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 17:32 schreef DeParo het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat Joden het voornaamste doelwit waren als bevolkingsgroep waren tijdens de Nazi-periode toentertijd.
Laten we zeggen dat zij de eerste op de "to exterminate - list" waren. De vernietiging van de Polen en later de Russen, naast eigenlijk alle andere ongewenste elementen in de samenleving, was ook al in gang gezet.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125872760
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 16:38 schreef Skillsy het volgende:

Het is merkwaardig dat eigenlijk alleen joodse organisaties zich laten horen.
Met de huidige reputatie van joodse organisaties vind ik het allesbehalve 'merkwaardig' te noemen dat uitgerekend zij zich laten horen.
quote:
De massamoord op 100.000 Nederlandse joden op grond van hun afkomst was de meest schokkende gebeurtenis tijdens de Bezetting. Ze heeft ook het grootste trauma achtergelaten; één bevolkingsgroep werd doelgericht en massaal uitgemoord, terwijl de Nederlandse samenleving geen passend verweer wist te leveren tegen deze ongekende terreur.
Dat was inderdaad niet erg sociaal van de Nazi's.
quote:
MAAR eveneens een onderdeel van de vergaande geschiedvervaging is dat de niet-joodse slachtoffers uit de nazi-tijd achter de horizon verdwijnen. Het gaat om gefusilleerde of in concentratiekampen vermoorde verzetsmensen, omgekomen dwangarbeiders, slachtoffers van bombardementen, honger en oorlogsgeweld.
Verdwijnen die achter de horizon ja? Daar heb ik weinig van gemerkt. Dat, en er zijn gewoon heel veel mensen die geen genoegdoening halen uit medelijden van derden.
quote:
De naam van mijn oom staat op een oorlogsmonument in Zelhem. Hij werd in 1944 opgepakt wegens het maken van distributiebonnen voor onderduikers. Via de concentratiekampen Vught en Sachsenhausen belandde hij in Bergen-Belsen, waar hij aan de honger en de vlektyfus is bezweken. Wie weet komt er iemand in Zelhem (het valt tenslotte onder de zelfde gemeente als Vorden) op het idee om aan de lijst van verzetsmensen en andere oorlogsslachtoffers nog wat namen toe te voegen.
Naar. Mijn oma heeft met haar gezin twee joodse onderduikers verstopt. Zowel mijn oma als de 2 onderduikers hebben het gelukkig overleefd.
quote:
Waarom geen plekje voor de mensen, die de broer van mijn moeder hebben verraden, opgepakt, afgevoerd, gekweld en uitgehongerd?
Maakt het uit of andere mensen die namen kunnen lezen? Zoiets zou ik voor mezelf houden. Andere mensen hebben daar niets mee te maken.
quote:
Daartegen zou ik toch ernstige bezwaren koesteren. Daarom vind ik het vreemd dat de algemene verenigingen van oud-verzetsstrijders de kastanjes uit het vuur laten halen door de joodse organisaties.
Misschien interesseert het ze niet zo heel veel wat andere mensen wel of niet herdenken, wat mij een hele gezonde gedachtegang lijkt.
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 16:51 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Als je goed mijn berichten heb gelezen vind ik het geen probleem als Nederland Duitsers herdenken.Ik vind het alleen diep triest
Waarom? Waarom zo druk maken om wat anderen denken? Mijn familie is deels afgeslacht en gemarteld door Japanners maar het laat me letterlijk Siberisch wat anderen wel of niet daarvan vinden. Ook kan ik geen enkele motivatie vinden om me druk te maken of Japanse slachtoffers/militairen herdacht worden of niet. Dat moet men lekker zelf weten.
quote:
Maar daar had ik het niet over.Ik had het over alle Nederlandse slachtoffers, over hun rug gaan we nu Duitsers herdenken.
De nederlandse slachtoffers zijn dood en hebben geen mening over het geheel.
quote:
Jammer maarja we 'vergeten' langzaam aan wat er is gebeurd.Er roepen al mensen die vinden dat de herdenking en 2 minuten stilte afgeschaft moet worden 'is al lang geleden en kost teveel geld,boeit ons dat nou wat 70 jaar geleden is gebeurd"
Treurig
Ik ben het totaal niet vergeten. Sterker nog, ik word nog regelmatig geconfronteerd met verhalen erover. Wel laat het me (wederom) koud of mensen het wel of niet herdenken. Ik zie zelf ook geen meerwaarde aan een nationale herdenking.
Conscience do cost.
pi_125873510
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 18:11 schreef ems. het volgende:

Waarom? Waarom zo druk maken om wat anderen denken? Mijn familie is deels afgeslacht en gemarteld door Japanners maar het laat me letterlijk Siberisch wat anderen wel of niet daarvan vinden. Ook kan ik geen enkele motivatie vinden om me druk te maken of Japanse slachtoffers/militairen herdacht worden of niet. Dat moet men lekker zelf weten.
heb je gelezen wat ik geschreven heb?Mensen moeten doen wat ze willen doen.Duitsers herdenken?Prima iedereen is vrij!!!

quote:
De nederlandse slachtoffers zijn dood en hebben geen mening over het geheel.
Nope, niet iedereen is dood.Ik ken nog mensen die de terreur hebben meegemaakt en wel duidelijk een mening hebben over deze gezeur.

quote:
Ik ben het totaal niet vergeten. Sterker nog, ik word nog regelmatig geconfronteerd met verhalen erover. Wel laat het me (wederom) koud of mensen het wel of niet herdenken. Ik zie zelf ook geen meerwaarde aan een nationale herdenking.
je bent het niet vergeten neen omdat we het niet kunnen vergeten.Het laat inderdaad de mensen koud.We leven tenslotte in een vrij land, waarom druk maken toch?Wat boeit mij nou dat andere mensen geleden hebben toch?Zo 'n mentaliteit hebben we ondertussen wel opgebouwd.

Je ziet geen meerwaarde aan het herdenken van Nederlanders maar wel van Duitse soldaten...apart..
Maar is je recht.Ik zou zeggen: geniet van je vrijheid !
pi_125875288
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 14:37 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Toch wel handig als je van Joodse komaf bent, dan mag je gewoon legaal racistisch zijn en discrimineren! Vreemd genoeg valt niemand dit op.... als het andersom werd gezegd of over andere volkeren dan was de wereld te klein geweest.
Je kletst.
Er is geen wet die het legaal maakt dat Joodse mensen racistisch en discriminerend zijn .
Dat jij dat suggereert riekt wel naar discriminerend gedoe.
In de quote die je aanhaalt valt ook niks racistisch te lezen.
In de quote is er wél iets discriminerend waarin de hele groep Duitsers gelijk wordt gesteld aan de nazi's.
Maar jij overdrijft net zo.

quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 16:27 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

Misschien dat jij het prettig vind om altijd maar holocoast! en antisemitisme! te horen maar ik ben het wel zat inmiddels. Bij het minste of geringste kruipen de Joden in de slachtofferrol. (ter info: andere buitenlandse bevolkingsgroepen doen het ook hoor, maar die gebruiken "racisme" en "discriminatie" als eeuwige excuus)
In jouw visie doen alleen buitenlandse groepen in een slachtofferrol kruipen?
Kijk nog eens goed naar jezelf . Jij doet het ook.
Ik neem aan dat jij een inlandse groep bent ?

[ Bericht 30% gewijzigd door Bluesdude op 29-04-2013 19:26:08 ]
pi_125890287
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 18:32 schreef Skillsy het volgende:

je bent het niet vergeten neen omdat we het niet kunnen vergeten.
Wat is het probleem dan :?
quote:
Het laat inderdaad de mensen koud.We leven tenslotte in een vrij land, waarom druk maken toch?Wat boeit mij nou dat andere mensen geleden hebben toch?Zo 'n mentaliteit hebben we ondertussen wel opgebouwd.
Het heeft niets met mentaliteit te maken en natuurlijk boeit het wel of andere mensen hebben geleden. Echter voegt een paar minuutjes stil zijn daar niets aan toe.
quote:
Je ziet geen meerwaarde aan het herdenken van Nederlanders maar wel van Duitse soldaten...apart..
Maar is je recht.Ik zou zeggen: geniet van je vrijheid !
Ik zie geen meerwaarde aan een nationale herdenking in z'n algemeenheid. Ik bekritiseer puur de in mijn ogen hypocriete visie van bepaalde sujetten in het topic over wat anderen wel of niet zouden moeten of mogen.

Maar blijf vooral gekke dingen zeggen.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')