abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 27 april 2013 @ 21:49:53 #1
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_125809829


Wat je hier zit is een schematische weergave van de binnenkant van een elektrische vliegenmepper. hij is nog niet volledig omdat ik bijvoorbeeld de waarde van de condensator en transistor niet heb kunnen berekenen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een van de redenen waarom ik die tekening heb gemaakt was omdat ik een filmpje had gezien waarin van een elektronische vliegenmepper een mini stun gun wordt gemaakt.
Het filmpje zegt dat zo'n ding 500 V aan spanning geeft. Of dat ook echt zo is weet ik niet, maar ik vroeg me dus af wat eraan moet worden veranderd om hem bijvoorbeeld 50.000 V te kunnen laten geven.

Zelf denk ik dat je er een grotere transformator voor zou moeten gebruiken, hoewel ik niet weet of de andere onderdelen dat aan kunnen en waarom wel/niet.

Overigens vroeg ik me af wat het nut van het middelste pootje van een transformator zoals die van een vliegenmepper is.
  zaterdag 27 april 2013 @ 22:17:15 #2
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_125811494
Ik weet trouwens niet of dit het goede subforum is. Waar hij eigenlijk wel hoort weet ik niet.
pi_125863366
Schop!
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_125870199
Weinig mogelijkheden, ze gebruiken de goedkoopste onderdelen die nog net voldoen, dus veel verder kan je het niet opdrijven of ze gaan eraan. Een voltage multiplier is een optie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier
Zie de electronic dazer: hmin.tripod.com/als/andysm/pages/sw-regs8.html
De diodes en condensatoren moeten (minstens) zelfde spanning aankunnen als die op het board. De capaciteit maakt op zich niet zo uit, als ze maar dezelfde zijn (ook geen absolute vereiste, maar wel het makkelijkst omdat je dan over elke C dezelfde spanning hebt staan. )

Uit oude electronica, zoals CRT beeldschermen en PC voedingen kan je heel wat nuttigs halen. Keuze van schakeling baseer je dan op de onderdelen die je hebt.

Voor spanningen van 5 kV en hoger is een flyback transformator misschien de makkelijkste oplossing.

Spaarlampen hebben bruikbare onderdelen. De plastic voet is veelal broos plastic, kan je stukje per stukje afbreken, ijzerzaag helpt ook. Als je een beetje voorzichtig bent lukt dit zonder te breken, vier draden doorknippen en het circuit is los van de lamp.
Zit een electrolytische cap op, 400V, 4.7microF voor een 20W lamp. Verder 6 diodes, trafo, ferrietkern met wikkeling, vier gewone caps, enkele weerstanden en twee transistors of andere halfgeleider. ,

Een plasmabol heeft een hoogspanningscircuit, kan je er makkelijk uit halen zonder de bol te beschadigen.
  dinsdag 30 april 2013 @ 20:59:44 #5
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_125919504
Bedankt voor die info,

Om dat allemaal te verwezenlijken is het nodig om een aantal componenten op een printplaat te monteren. Momenteel weet ik nog niet hoe ik dit kan oplossen.
Ik heb al natriumpersulfaat in poedervorm om als etsmiddel te gebruiken, maar van de week was ik op zoek naar geschikt materiaal om een printplaat van te maken, en dat was een stuk moeilijker dan ik had gedacht. Welk soort kunststof kan als materiaal voor een printplaat dienen?
pi_125930031
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 20:59 schreef Ypmaha het volgende:
Bedankt voor die info,

Om dat allemaal te verwezenlijken is het nodig om een aantal componenten op een printplaat te monteren. Momenteel weet ik nog niet hoe ik dit kan oplossen.
Ik heb al natriumpersulfaat in poedervorm om als etsmiddel te gebruiken, maar van de week was ik op zoek naar geschikt materiaal om een printplaat van te maken, en dat was een stuk moeilijker dan ik had gedacht. Welk soort kunststof kan als materiaal voor een printplaat dienen?
:o Zelf een printplaat maken van kunststof en koper is wel heel extreem doe-het-zelven. Voor een eenmalig project is het een stuk makkelijker om een prototyping board te gebruiken, die hebben reeds koperbanen en gaten. Om te experimenteren en testen is een breadboard handig: http://en.wikipedia.org/wiki/Breadboard.
Voor echt hoge spanningen wordt veelal zonder printplaat gewerkt, de geleiders moeten ver genoeg van elkaar liggen, en scherpe randen zorgen voor corona ontlading.
Vb van "free-form construction":
http://www.electricstuff.co.uk/marxgen.htm

Andere gebruikte techniek is "dead bug" stijl, waarbij onderdelen als dode insecten: op hun rug met de poten omhoog gemonteerd worden. Kan je elke gewenste ondergrond gebruiken, je lijmt indien nodig de onderdelen vast met wat secondenlijm of smeltlijm, en soldeert.

Google dead bug style circuits images voor voorbeelden. Meer algemeen ook "Ugly Construction" genoemd, om evidente redenen.


  vrijdag 3 mei 2013 @ 21:16:20 #7
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_126037515
Even om het voor mezelf helder te krijgen:


Dit is het schema van die electronic dazer. In eerste instantie klopt de spanningsverhouding niet als je
U1/U2 = N1/N2 gebruikt, maar dat komt vast door die voltage multier (al heeft deze steeds twee diodes parallel staan en die uit het wikipedia artikel niet :? ).


Het viel me op dat vlak daaronder het schema van een stun-gun stond. Deze is totaal verschillend ten opzichte van de dazer. Even voor de goede orde: is een dazer iets anders dan een stun-gun? Het lijkt mij van niet namelijk. Ook wel raar dat die stun-gun twee transformatoren heeft ipv één.
pi_126061115
Tripod.com images werken niet met fok als referer, heb ze op tinypic gezet:

Eerste circuit geeft niet zo'n hoge spanning, met 2000V kan je geen (redelijke) vonk maken, maar met grote condensatoren kan het dodelijk zijn.


tweede circuit: voor de eerste trafo kan een goedkoop standaard type gebruikt worden, is makkelijker dan één transfo met 20000 windingen op secondary.
en de weerstand van de windingen ligt lager.
de tweede trafo moet ook hoogspanning aankunnen, je kan niet zomaar wikkelen, de wikkelingen moeten gespreid worden, bekijk de high voltage coil op:
http://www.spudfiles.com/(...)h-camera-t23160.html
Als begin en einde van de spoel vlak naast elkaar zouden komen, dan krijg je een vonk in je trafo zelf, ipv aan de contacten.
worden vaak in hars gegoten, kunnen ze kleiner zijn.



Transformator formule geldt voor sinusvorm, bij pulsen moet je rekening houden met de duty cycle.
Een goed voorbeeld is de
buck-boost converter:
Zie fig 1: in principe is dat hetzelfde als wanneer je ipv de spoel een trafo met identieke windingen zou plaatsen;
de spoel wordt opgeladen als schakelaar dicht, ontladen als open.
gaat evenveel uit als er ingaat, als dicht 90% tijd, open 10%, dan moet bij open de stroom 9 keer sneller dalen dan hij bij gesloten stijgt, dus is spanning negen keer hoger.

Anders geformuleerd: stroomsterkte door een spoel kan niet ogenblikkelijk veranderen, de spanning over de spoel zal de waarde krijgen nodig om zo'n stroom te laten lopen. Vb


Stel weerstand is 100 ohm, je sluit een batterij aan en koppelt die los wanneer IL = 1A
stroom kan niet onmiddelijk veranderen, kan enkel via R weg, spanning nodig om 1 A door 100 ohm te laten lopen is 100V.
Dus wat de aangelegde spanning ook was, als die wegvalt krijg je een spanningspiek van 100V.
In theorie kan je elke spanning bereiken door de weerstand hoog genoeg te kiezen, in praktijk zal de transistor waarmee je de stroom aan en uitschakelt doorslaan bij te hoge waarden.

[ Bericht 17% gewijzigd door meth1745 op 04-05-2013 17:41:39 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')