Dat zou helemaal idioot zijn.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:44 schreef Cucumissativus het volgende:
ben blij dat je niet extra moet dokken voor extra de vervuiling die je auto geeft.
Paar tientjes? Vertel dat de dieselaars en lpg rijders maar.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:44 schreef Cucumissativus het volgende:
Wat een gezeur.
Als je als hobby een oude auto hebt, dan maken die paar tientjes per maand écht niets uit voor de liefhebber. En rijd je in de wintermaanden niet dan schors je die auto toch, bij een klassieker kost dat niet veel.
Een hobby kost geld, ben blij dat je niet extra moet dokken voor extra de vervuiling die je auto geeft.
En inderdaad, voor hen is de schade nog veel groter.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Paar tientjes? Vertel dat de dieselaars en lpg rijders maar.
Idioot vind ik dat ze nu gratis over de weg rijden, met een dubbele uitstoot t.o.v. een moderne auto die wel aan alle eisen voldoet en netjes en wegenbelasting plichtig is.quote:
Dat vind ik persoonlijk niet.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:56 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Idioot vind ik dat ze nu gratis over de weg rijden, met een dubbele uitstoot t.o.v. een moderne auto die wel aan alle eisen voldoet en netjes en wegenbelasting plichtig is.
De meeste klassiekers rijden op benzine, en de achteraf ingebouwde lpg tank kan er ook weer uit.quote:Op zaterdag 27 april 2013 22:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Paar tientjes? Vertel dat de dieselaars en lpg rijders maar.
Afgunst!quote:Op zaterdag 27 april 2013 23:01 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
De meeste klassiekers rijden op benzine, en de achteraf ingebouwde lpg tank kan er ook weer uit.
Voor die paar Diesels die onder de liefhebber klassiekers vallen kunnen hun auto schorsen voor 73 euro per keer.
Alle vervuilers/profiteurs met een gare import Mercedes Diesel, Jetta D e.d. worden hiermee in één keer van de weg gehaald.
Slechts 24,-quote:Op zaterdag 27 april 2013 23:01 schreef Cucumissativus het volgende:
Voor die paar Diesels die onder de liefhebber klassiekers vallen kunnen hun auto schorsen voor 73 euro per keer.
Nee, ik zit er alleen maar in mijn BMW cabrio achter, en zit die walmen maar in te ademen.quote:
Och arme, ik heb met je te doen...quote:Op zaterdag 27 april 2013 23:53 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Nee, ik zit er alleen maar in mijn BMW cabrio achter, en zit die walmen maar in te ademen.
Goed idee, ik stem voor de cabriotoeslag. Een hobby mag best wat extra kosten nietwaar, als je dat niet kunt betalen kun je er net zo goed mee stoppenquote:Op zaterdag 27 april 2013 23:53 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Nee, ik zit er alleen maar in mijn BMW cabrio achter, en zit die walmen maar in te ademen.
Ik hou van auto's, maar als je het niet kan betalen dan moet je een andere hobby zoeken.
Het is geen toeslag, maar je moet gewoon net zoals een ander betalen voor het gebruik van de weg. Ik krijg ook geen goedkope benzine voor mijn ritjes in de zon omdat het mijn hobby is.quote:Op zondag 28 april 2013 07:42 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Goed idee, ik stem voor de cabriotoeslag. Een hobby mag best wat extra kosten nietwaar, als je dat niet kunt betalen kun je er net zo goed mee stoppen
en de postzegelheffing, tuiniertoeslag, natuurlijk ook de bridgetaks
Je gaat voorbij aan het feit dat er voor de overheid op zich geen prijskaartje aan het wel of niet rond laten rijden van die oldtimers zit. De MRB voor het wel-MRB betalende deel van het wagenpark levert al ca. 4x het bedrag op dat nodig is om de weg te onderhouden. Alles dat extra binnenkomt vloeit dus rechtstreeks in naar de algemene middelen en het is dus niet zo dat de rest van Nederland meer moet betalen om de weg in orde te houden omdat oldtimers dat niet doen. De uitspraken 'de vrijstelling kost x-miljoen' zijn dan ook alleen maar terecht omdat de winst van het afschaffen van de vrijstelling al ingeboekt was. Daar is een spreekwoord over, iets met huid en beer.quote:Op zondag 28 april 2013 07:50 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Het is geen toeslag, maar je moet gewoon net zoals een ander betalen voor het gebruik van de weg. Ik krijg ook geen goedkope benzine voor mijn ritjes in de zon omdat het mijn hobby is.
Zoals elke andere belasting gaat ook de MRB naar algemene middelen, het zou mooi zijn dat we alleen voor de werkelijke kosten mochten betalen.quote:Op zondag 28 april 2013 07:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Je gaat voorbij aan het feit dat er voor de overheid op zich geen prijskaartje aan het wel of niet rond laten rijden van die oldtimers zit. De MRB voor het wel-MRB betalende deel van het wagenpark levert al ca. 4x het bedrag op dat nodig is om de weg te onderhouden. Alles dat extra binnenkomt vloeit dus rechtstreeks in naar de algemene middelen en het is dus niet zo dat de rest van Nederland meer moet betalen om de weg in orde te houden omdat oldtimers dat niet doen. De uitspraken 'de vrijstelling kost x-miljoen' zijn dan ook alleen maar terecht omdat de winst van het afschaffen van de vrijstelling al ingeboekt was. Daar is een spreekwoord over, iets met huid en beer.
Om historische redenen zijn/waren oldtimers MRB vrij. Oldtimers moesten dus niet betalen, net als bromfietsers, tractoren en dat soort spul. Wat er nu gedaan is, is dat min of meer willekeurig deze groep eruit gepikt is om extra aan de schatkist bij te dragen.
edit: trouwens, mocht jouw nieuwe cabrio als tweede auto ook maar 1000 km per jaar rijden vind ik het persoonlijk ook niet zo nodig dat je belasting moet betalen. En de benz diesel uit 86 die elke ochtend over de A2 zwoegt zou het naar mijn mening wel gewoon moeten.
Wat jij van die regeling vindt doet niet zoveel ter zake, de regeling bestaat gewoon. Maar je klinkt wel heel jaloers.quote:Op zondag 28 april 2013 08:58 schreef Cucumissativus het volgende:
Ik heb in het verdelen naast mijn normale auto een Jeep Wrangler gehad voor de zomer, ik betaalde daarvoor ook elke maand wegenbelasting. Waarom zou een auto van een ouder bouwjaar dan een uitzondering moeten zijn?
Exact, ben blij dat je het zelf toegeeft.quote:Liefhebberij of hobby hebben niets met het bouwjaar te maken.
Tsja, maar jij hebt dan ook geen "club" die bij de overheid gaat janken als ze belasting moeten betalen. Want blijkbaar werkt ondemocratisch lobbygedrag in Nederland nog steeds.quote:Op zondag 28 april 2013 07:50 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Het is geen toeslag, maar je moet gewoon net zoals een ander betalen voor het gebruik van de weg. Ik krijg ook geen goedkope benzine voor mijn ritjes in de zon omdat het mijn hobby is.
Onzinvergelijking. Je kan voor elke willekeurige auto zeggen dat "het de overheid niets kost" om die te laten rondrijden. Feit is: de overheid heeft een gruwelijke geldhonger. Feit is ook: als de een minder betaalt, betaalt de ander meer. Die x miljoen die ouwe bakken nu niet hoeven te betalen, komt gewoon bij de rest van de belastingbetalers vandaan. Alleen "de rest van de belastingbetalers" heeft geen lobbyclub.quote:Op zondag 28 april 2013 07:59 schreef CafeRoker het volgende:
Je gaat voorbij aan het feit dat er voor de overheid op zich geen prijskaartje aan het wel of niet rond laten rijden van die oldtimers zit. De MRB voor het wel-MRB betalende deel van het wagenpark levert al ca. 4x het bedrag op dat nodig is om de weg te onderhouden. Alles dat extra binnenkomt vloeit dus rechtstreeks in naar de algemene middelen en het is dus niet zo dat de rest van Nederland meer moet betalen om de weg in orde te houden omdat oldtimers dat niet doen. De uitspraken 'de vrijstelling kost x-miljoen' zijn dan ook alleen maar terecht omdat de winst van het afschaffen van de vrijstelling al ingeboekt was.
Ik ben niet jaloers, ik had toen ook kunnen kiezen voor een nog oudere auto om te kunnen profiteren. Maar ik vond een fraai exemplaar uit 1994 en kocht wat ik mooi vond en niet wat het voordeligste was. (met een verbruik van 1 op 5 boeide die wegenbelasting me ook niet meer)quote:Op zondag 28 april 2013 09:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat jij van die regeling vindt doet niet zoveel ter zake, de regeling bestaat gewoon. Maar je klinkt wel heel jaloers.
[..]
Exact, ben blij dat je het zelf toegeeft.
En niet iedereen heeft de mogelijkheid tot schorsen.
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.quote:MRB
Motorrijtuigenbelasting wordt geheven als je in het bezit bent van een auto, ongeacht het aantal kilometers dat je rijdt. Vroeger heette deze belasting wegenbelasting en is oorspronkelijk bedoeld voor de aanleg en onderhoud van wegen. In 2010 haalde de overheid 5,044 miljard euro op met deze belasting.
Accijns
Accijns is weer een andere vorm van belasting. Deze wordt geheven op brandstof zoals benzine, diesel en LPG. Per liter benzine gaat er ongeveer 1 euro (!) naar de Nederlandse overheid. Dat is meer dan de helft dat je betaalt voor een liter. Inkomsten uit accijns voor de overheid in 2010? 6,589 miljard euro.
Geniaal planquote:Op zondag 28 april 2013 09:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.
Als ik het nog bij kan houden gaan ze die subsidie op "schone auto's" toch ook aanpakken!?quote:Op zondag 28 april 2013 09:41 schreef Cucumissativus het volgende:
...
Het is toch krom om subsidie te geven op schone auto's en tevens ook de steeds grotere groep vervuilende Diesels een voordeeltje te blijven geven.
Nee, conclusie is dat de overheid, itt de rest van de wereld, vindt dat ze alleen al aan het godsvermogen wat ze binnen halen aan accijnzen niet genoeg hebben.quote:Op zondag 28 april 2013 09:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Kijk eens naar de cijfers: Conclusie, je hoeft de brandstofaccijns nog niet eens met 1 schamele euro per liter te verhogen en je kunt de hele MRB afschaffen! Dan stimuleer je pas zuinig rijden en selectief autogebruik. Verder kun je een besparing inboeken van een enorme administratieve last van de inning van de MRB. Onvoorstelbaar dat hier niet serieus naar gekeken wordt.
De enige drijfveer is geld, niks meer en niks minder. Het is niet voor niets dat Weekers koste wat het kost 150 miljoen wil binnen halen.quote:Op zondag 28 april 2013 09:41 schreef Cucumissativus het volgende:
[..]
Ik ben niet jaloers, ik had toen ook kunnen kiezen voor een nog oudere auto om te kunnen profiteren. Maar ik vond een fraai exemplaar uit 1994 en kocht wat ik mooi vond en niet wat het voordeligste was. (met een verbruik van 1 op 5 boeide die wegenbelasting me ook niet meer)
De overheid heeft het in het verleden altijd te rooskleurig bekeken. Een oldtimer zou volgens hun alleen uit de garage komen bij mooie dagen om een ritje te maken en de rest van het jaar zou hij gepoetst en onderhouden worden.
Nu met de import van Diesels die dagelijks worden gebruikt en alleen voor het voordeel worden gekocht zien ze in dat ze iedereen over een kam moet scheren. Alleen zo wordt misbruik tegen gegaan.
Oh ja, het milieu, daar is het natuurlijk om te doen...quote:Het is toch krom om subsidie te geven op schone auto's en tevens ook de steeds grotere groep vervuilende Diesels een voordeeltje te blijven geven.
quote:Vrijstelling mrb vervalt
De vrijstelling voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto's
Wat zou dan de reden zijn?quote:[..]
Oh ja, het milieu, daar is het natuurlijk om te doen...
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |