abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 24 april 2013 @ 18:03:24 #1
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125686842
Welkom in het Bonsai topic!

Bonsai is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent. Eigenlijk is het een techniek om een boom zo te kweken en te vormen zodat hij er natuurlijk oud uit ziet. De planten mogen maximaal 1m hoog zijn om nog officieel als Bonsai betitelt te worden.

Voorbeelden
Loofbomen

Acer palmatum


Azalea

Naaldbomen

Pinus mugo


Picea abies

Jaarkalender
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele handige links.
http://www.bonsaiempire.nl/ Site met onder andere informatie over het kweken, vormen en verzorgen van Bonsai.
http://www.bonsaikunst.nl/ Site met heel veel info op over verzorging, het verpotten, ziektes etc.
http://walter-pall.de/ Site met heel veel afbeeldingen van bonsai, deze kunnen als voorbeeld/inspiratie dienen.
http://walter-pall-bonsai(...)atering-english.html Informatie over voeding, substraat en water geven. (Engels) • http://bonsaifarm.tv/ World of Bonsai tv series.
• Op bonsaiforum.nl hoef je niet te proberen om je te registreren aangezien je geen activatie e-mail krijgt, mocht dit toch lukken dan wordt je niet geholpen als beginner.

Webshops
http://www.bonsai.de/ Snelle levering volgens Soelsa (Ook in het Nederlands te bekijken)
http://www.exotischezaden.nl/ Veel zaden en een snelle levering.
http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html Site met wat informatie en een shop met Bonsai, gereedschap en potten, ze bieden ook een vakantieservice aan.

Andere winkels/bonsai studios
www.lodderbonsai.nl Grote winkel in Harmelen, ze hebben er enorm veel bomen en potten. Het is al een hele ervaring om door alle kassen te lopen.

Archief
Deel 1 F&F / Bonsai boompje
Deel 2 F&F / Bonsai boompje deel 2
Deel 3 F&F / Bonsai boompje deel 3
Deel 4 F&F / [Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 4
Deel 5 F&F / [Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 5


Deze OP is hier te vinden.
Als je de laatste post hebt, maak dan even een nieuw topic aan.
soooo, da's mooi!
  zondag 19 mei 2013 @ 19:42:56 #2
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_126734033
De lente is al flink op dreef en mijn zelkova doet goede zaken. :)





soooo, da's mooi!
  zondag 19 mei 2013 @ 20:31:17 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_126736263
Ah zat ie weer vol, had ik niet eens door.. (overigens kan het vorige deel nog aan de OP worden toegevoegd)

Hier gaat het ook z'n gangetje, m'n larixen zitten weer goed in de naalden sinds een maandje en m'n jeneverbes begint ook al wat nieuwe knopjes te krijgen maar da's een erg traag groeiende soort.
Binnenkort ook maar eens kijken of m'n chameoparis zonder draad kan en ik moet maar weer eens op zoek naar wat nieuwe boompjes.. de afgelopen winters hebben hun sporen achter gelaten.
  maandag 20 mei 2013 @ 10:52:29 #4
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_126757897
De winter heeft zeker zijn sporen nagelaten. Mijn Japanse esdoorn doet nog steeds niets, ik vrees het ergste dat de boom pas erg laat gaat uitlopen. Ook mijn Chinese drietand wil nog maar geen knoppen aanmaken. Gelukkig leeft de boom nog wel, dat geldt ook voor de Japanse esdoorn. Mijn larix en jeneverbes groeien iets langzamer, maar doen het verder goed. Ook de haagbeuk en azalea maken weer knoppen aan, maar groeien niet zo uitbundig als verleden jaar. Als extraatje heb ik een beuk geplant in de volle grond en mijn Japanse blauwe regen. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. :)

Tevens heb ik weer een paar marcotten aangemaakt. Het gaat om een Japanse esdoorn, een berk en een hazelaar. Hopelijk slaan ze aan.
soooo, da's mooi!
pi_127349229
Goedmorgen allemaal!

Al een enige tijd kijk ik mee op dit leuke forum. Vooral Flora & Fauna wekte altijd mijn interesse totdat ik het leuke Bonsai topique zag.

Om andere leuke mensen (online) te ontmoeten en gezellig te discussiëren heb ik mijzelf toch kunnen overhalen om te registreren :).

Dit jaar ben ik begonnen met het verzorgen en onderhouden van een Bonsai. Een in mijn ogen een mooie Bonsai met een bijzondere stamvorm. :)

Kortom: een beginner in de Bonsai wereld. Maar wees niet getreurd: ik heb mij flink in zitten lezen in het prachtige Nederlandse boek van Harry Tomlinson! Mijn planning vanwege de stam is om de Bonsai in Moyogi stijl te doen.

Uiteraard mag in dit topique leuk beeldmateriaal van mijn Bonsai niet ontbreken. Het is een Zelkova Serrata, ongeveer 12 jaar oud.

Het enigste wat nog rest is dat de Bonsai nog geknipt en bedraad moet worden. De planning is om dit midden tot eind juni uit te voeren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoop dat ik hier leuke tips en trucs mag ontvangen en dat ik hier met jullie en de anderen in Flora & Fauna een gezellige tijd mag meemaken!

Nog een fijne dag verder.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
pi_127410160
Ik hoop dat de hyperlinks goed werken :).
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  woensdag 5 juni 2013 @ 01:06:46 #7
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127428778
Links werken prima, mooi boompje staat erg goed in z'n blad en leuke pot ook, zo in het wit.
Zoeen heb ik er ook gehad, die is dood.. ik ben zelf beter met naaldbomen hoewel dat ook niet altijd goed gaat :)

Ik zou er verder in het begin niet al teveel aan doen, volgend jaar als ie het nog steeds goed doet evt de aarde verversen.
Verhuizen van een boom is vaak toch al een behoorlijke ingreep, andere omgeving, andere zonstand, etc.
Ook snoeien is een behoorlijke ingreep, dat zou je ook makkelijk een jaar uit kunnen stellen.

Kijk verder uit dat je in het begin je niet teveel laat meeslepen in je nieuwe hobby, je hebt al snel teveel (verschillende) bomen en die hebben vaak per stuk een aparte verzorging nodig.
Je kan beter 1 boom hebben die je lang in leven houdt dan veel bomen die je elk jaar weer moet vervangen.
pi_127431434
Goedemorgen! Bedankt voor je reactie :).

De eerste paar weken deed de Bonsai niet goed. Dit kwam inderdaad door de verhuizing. Vergeelde en verloor veel van z'n blaadjes. De paar vorstdagen die we hadden had ik 'm ingepakt :). De Bonsai is behoorlijk goed bezig nu!

Mijn bedoeling is om langzaam af aan te in vorm gaan snoeien. Eerst breng ik de uitlopers terug tot twee blaadjes. Kwalitatieve wondpasta en uiteraard een Bonsai RVS snoeischaar is aanwezig :).

Verpotten wil ik volgend jaar doen zoals gezegd hebbende wanneer hij het nog steeds goed doet ;).

Ik wil niet teveel bomen. Hoe leuk ik het ook vind, de reden zeg jij eigenlijk al. Mijn maxima zit op twee bomen. Enigste wat ik nog wil is volgend jaar, naast degene die ik nu heb, nog een mooie Prunus, Satsuki of een Rhodendron halen. :)

Jouw meerdere Bonsai vind ik ook erg leuk om te zien!

[ Bericht 3% gewijzigd door Greyson op 05-06-2013 09:33:05 ]
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:40:23 #9
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127433478
@Greyson. Je bonsai is geen Zelkova, maar een Ulmus Parvifolia. Vergelijk het loof van je boom maar eens met mijn bovenstaande Zelkova, dan zie je de verschillen wel. Maar geen nood, qua verzorging verschillen ze niet zoveel. Het zit hem puur in de naam. De Zelkova is de Japanse iep en de Ulmus Parvifolia is de Chinese. Bladval komt idd door verhuizing, maar een iep herpakt zich vrij snel. Ik hoop dat je lang zult genieten van je eerste bonsai. :)

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van 50 nieuwe bomen! Helaas zijn het allemaal verse boomzaden, haha. Het gaat om de volgende vier soorten: Acer Buergerianum, Zelkova Serrata, Ulmus Parvifolia en Juniperus Rigida. Hoewel ik zaaien niet snel doe, was ik het beu om continue met slecht materiaal opgescheept te worden. En zo heb ik weer mooi de controle over de gehele boom en zijn groeiproces. Ik ben benieuwd wat er volgend voorjaar op gaat komen. :)
soooo, da's mooi!
pi_127435191
Bedankt voor je reactie :).

Oei :D 50 boompjes. Dat zijn er nogal wat. Ga je ze allemaal zaaien?

Beetje jammer. Waarschijnlijk hebben ze zelf ook over het hoofd gezien. Het Nederlandse bedrijf is vrij hoogstaand en heeft het mij als een Zelkova Serrata verkocht. Ik had daar ook nadrukkelijk om gevraagd. Ah ja, kan gebeuren. Ben er ondanks toch erg blij mee :).

http://m.flickr.com/#/photos/chrisguise/4541012905/

Het lijkt een soort mengelmoesje. Deze persoon heeft een duidelijke foto gemaakt.

Ik heb nog twee foto's geüpload. Oude groene blaadjes en een close up van de verse groene blaadjes. Zijn de blaadjes aan de zijkant niet 'te scherp' voor een Ulmus?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Greyson op 05-06-2013 11:40:30 ]
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
pi_127441794
wat is een leuk advies voor een nieuweling op dit gebied ?
denk dat ik inmiddels toch wel een setje wil gana bestellen ergens.
  woensdag 5 juni 2013 @ 16:30:24 #12
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127445570
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:40 schreef LordofLeaves het volgende:
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van 50 nieuwe bomen! Helaas zijn het allemaal verse boomzaden, haha. Het gaat om de volgende vier soorten: Acer Buergerianum, Zelkova Serrata, Ulmus Parvifolia en Juniperus Rigida. Hoewel ik zaaien niet snel doe, was ik het beu om continue met slecht materiaal opgescheept te worden. En zo heb ik weer mooi de controle over de gehele boom en zijn groeiproces. Ik ben benieuwd wat er volgend voorjaar op gaat komen. :)
Phoe.. Acer uit zaad is moeilijk en de zaailingen gaan snel en makkelijk dood, alleen de allersterkste zaden overleven het.
Daarom worden esdoorns ook vaak geënt, veel makkelijker.

En moeten die Juniperzaden nog gestratificeerd worden? (periode in de koelkast/vriezer in een zakje met grof zand)
Overigens, esdoornzaden moeten geloof ik gescarificeerd worden, er moeten krasjes in de buitenste laag van de zaadjes gemaakt worden (of beetje opgeschuurd worden) anders kan de kiem er vaak niet uitkomen.
En volgens mij hadden die ook vorst nodig..

Ik heb hier ook nog een hoop zaden (Cupressus Arizonica, Pinus Aristrata, Pinus Cembra en ik dach took nog Juniper zaden maar die kan ik even niet vinden)
eigenlijk moet ze eens allemaal tegelijk planten want een hoop komen er niet op of gaan als zaailing dood.

[ Bericht 9% gewijzigd door SiGNe op 05-06-2013 16:39:25 ]
  woensdag 5 juni 2013 @ 17:36:22 #13
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127448449
quote:
2s.gif Op woensdag 5 juni 2013 14:47 schreef kovenant het volgende:
wat is een leuk advies voor een nieuweling op dit gebied ?
denk dat ik inmiddels toch wel een setje wil gana bestellen ergens.
Het beste is eerst inlezen en daarna is het makkelijkste om een starterset te kopen, zit draad en pot al bij plus een boom die je zelf kan vormen.
Is leuker dan een kant en klare boom kopen en een grotere uitdaging.

je kan ook bij een tuincentrum een normaal klein boompje halen en die snoeien en buigen maar dan heb je alsnog een pot en draad enzo nodig.
Koop in elk geval geen voorgevormde bonsai bij een tuincentrum, dat zijn vaak massa-productie bomen van lage kwaliteit, gaan vaak snel dood.
Voorgevormde bonsai koop je bij bonsai-winkels of bij verenigingen.

Beginnersboompjes zijn vaak de Chinese iep (qua loofboom) en de Jeneverbes (qua naaldboom), dat zijn relatief makkelijke bomen die foutjes goed vergeven (al is het bij naaldbomen vaak al te laat, als je de naalden bruin ziet worden is de boom al dood en niet mer te redden.)
pi_127449417
quote:
2s.gif Op woensdag 5 juni 2013 14:47 schreef kovenant het volgende:
wat is een leuk advies voor een nieuweling op dit gebied ?
denk dat ik inmiddels toch wel een setje wil gana bestellen ergens.
Hallo :).

Ik heb mijn Bonsai van Hoka-En vandaan. (Lodder Bonsai). Ik heb met ze gemaild over advies en aankoop. Ik was er iedergeval heel tevreden over hun service! Zeer netjes en respectabel en staan open voor alle vragen. Ze stellen zelf het beste (afhankelijk van budget) je pakket samen. Misschien kun jij dat ook doen of hier wachten op een antwoord van een gevorderde gebruiker :).

Edit: Ik zie dat Signe al op je heeft gereageerd :).
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  woensdag 5 juni 2013 @ 18:53:58 #15
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127451423
Lodder is een erg goeie.. importeren zelf ook bomen uit Japan en ze hebben er véél!
Ze hebben er ook een leuk klein Japans vrouwtje rondlopen voor het snoeien van de bomen :D
  woensdag 5 juni 2013 @ 18:54:33 #16
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127451443
@Greyson. De blaadjes ogen scherp voor een Ulmus, maar een Serrata is het zeker niet. Misschien een Zelkova Nire, maar dat weet ik niet zeker. Er worden in Europa veel Zelkova Serrata verkocht dat in werkelijk doodnormale Ulmus Parvifolia zijn. Ergens is het een vorm van consumenten misleiding.

@SIGNe. Acer Buergerianum word nooit geënt Met een goed wortelstelsel kunnen ze meer hebben dan een Japanse esdoorn. Ik hoop dat van de 10 bomen er zeker 6 gaan opkomen. Planten doe ik pas in september, de winter mag voor mij de hele boel gaan stratificeren. Op deze manier loop ik ook niet de kans dat mogelijke zaailingen kunnen bevriezen, zoals de Chinese iep. De Rigida word spannend. Zo vaak zie deze boomsoort niet in Europa en ik zal blij zijn als er van de 10 4 gaan opkomen. Ik plant ze niet in bakken, maar gewoon in de volle grond. Het schijnt dat ze dan sneller groeien.
soooo, da's mooi!
pi_127451543
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 18:53 schreef SiGNe het volgende:
Lodder is een erg goeie.. importeren zelf ook bomen uit Japan en ze hebben er véél!
Ze hebben er ook een leuk klein Japans vrouwtje rondlopen voor het snoeien van de bomen :D
Haha. Met al dat spul wat ze hebben staan is het sowieso een dagtaak! Ik was er iedergeval erg tevreden mee.

@LordofLeaves (reactie op bovenstaande)
Evengoed bedankt. Ik vind het wel prima zo :).
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  woensdag 5 juni 2013 @ 19:02:45 #18
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127451802
Nou..... Volgens mij heb je toch een Zelkova Nire. Google er maar eens op! :)
soooo, da's mooi!
pi_127456558
Nu je het zo zegt de bladvorming lijkt er heel veel op! Misschien is het inderdaad een Zelkova Nire :).

Bedankt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Greyson op 05-06-2013 21:12:15 ]
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
pi_127457103
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:36 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Het beste is eerst inlezen en daarna is het makkelijkste om een starterset te kopen, zit draad en pot al bij plus een boom die je zelf kan vormen.
Is leuker dan een kant en klare boom kopen en een grotere uitdaging.

je kan ook bij een tuincentrum een normaal klein boompje halen en die snoeien en buigen maar dan heb je alsnog een pot en draad enzo nodig.
Koop in elk geval geen voorgevormde bonsai bij een tuincentrum, dat zijn vaak massa-productie bomen van lage kwaliteit, gaan vaak snel dood.
Voorgevormde bonsai koop je bij bonsai-winkels of bij verenigingen.

Beginnersboompjes zijn vaak de Chinese iep (qua loofboom) en de Jeneverbes (qua naaldboom), dat zijn relatief makkelijke bomen die foutjes goed vergeven (al is het bij naaldbomen vaak al te laat, als je de naalden bruin ziet worden is de boom al dood en niet mer te redden.)
thanks,
had me al een beetje ingelezen dat wel :)

maar het is iets wat me eigenlijk al jaren fascineert, dus nu wil ik eens de sprong gaan maken zeg maar.
wilde inderdaad een starterset aanschaffen kijken wat te doen hoe & wat en noem maar op.

maar dan weet ik beetje waar ik naar kan kijken zal dan wel een loofboom worden aangezien loofbomen vaak toch wat veerkrachtiger zijn.

van de week eens even naar kijken :)
pi_127457130
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 18:02 schreef Greyson het volgende:

[..]

Hallo :).

Ik heb mijn Bonsai van Hoka-En vandaan. (Lodder Bonsai). Ik heb met ze gemaild over advies en aankoop. Ik was er iedergeval heel tevreden over hun service! Zeer netjes en respectabel en staan open voor alle vragen. Ze stellen zelf het beste (afhankelijk van budget) je pakket samen. Misschien kun jij dat ook doen of hier wachten op een antwoord van een gevorderde gebruiker :).

Edit: Ik zie dat Signe al op je heeft gereageerd :).
thanks ik zal jouw advies en dat van signe gebruiken om een keus te maken :)
  donderdag 6 juni 2013 @ 09:01:27 #22
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127471966
@kovenant. Wees slim en begin met iets simpels. Ik weet dat het niet meteen uitdagend is, maar zo leer je wel de kneepjes van het bonsai houden. Loofbomen zijn idd veerkrachtiger dan naaldbomen, maar ga je niet storten op tropische bomen. Die gaan in onze huiskamers niet lang mee.
soooo, da's mooi!
pi_127472281
thanks voor de info
was ik ook niet van plan hoor.

wil juist op zoek gaan naar een sterke boomsoort die evt ook buiten de winter kan overleven , dan weet ik zeker dat ze bijna niet kapot te krijgen zijn :P
  donderdag 6 juni 2013 @ 15:05:21 #24
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127483136
quote:
2s.gif Op donderdag 6 juni 2013 09:16 schreef kovenant het volgende:
thanks voor de info
was ik ook niet van plan hoor.

wil juist op zoek gaan naar een sterke boomsoort die evt ook buiten de winter kan overleven , dan weet ik zeker dat ze bijna niet kapot te krijgen zijn :P
Jeneverbessen kunnen erg goed tegen vorst en larixen helemaal.. larixen verliezen hun naalden dus hebben 's winters bijna geen sapstroom in de boom.
Op de toendra's overleven larixen zelfs -70

Beiden ook makkelijke bomen voor beginners, ook met buigen van de takken en wortelsnoei, de jeneverbes vergeeft het je snel.
pi_127513743
Goedemorgen, bijna middag,

Heeft iemand ervaring in het snoeien in Moyogi stijl? Ik heb zelf al Gegoogled op internet maar ik kom niet echt goede tutorials tegen hoe ik het beste moet beginnen. Moet ik bijvoorbeeld van beneden naar boven werken of net andersom, of eerst bedraden en dan in de stijl knippen. Of zal ik eerst met onderhoud snoei beginnen? Ik wil langzaam maar zeker in de zomer de Bonsai in fases in Moyogi stijl snoeien.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bedankt :).
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  vrijdag 7 juni 2013 @ 14:53:25 #26
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127520408
Ik zou eerst bedraden en later snoeien. (na onderhoudssnoei als de boom dat nodig heeft)
Maar ik zou het ook over meerdere jaren uitstippelen, een boom hoeft niet meteen af te zijn (is eigenlijk nooit af) en de boom moet na elke ingreep ook herstellen.

En met het snoeien moet je goed weten wat je doet, je kan takken wel weer aan de boom enten maar dat levert altijd lelijke wonden op.
Alleen als je zeker bent haal je takken weg.

Leer je boom ook eerst goed kennen (netjes voorstellen, beetje flirten ;) :P )
Leer hoe de boom reageert op water geven en lichte snoei voor je zaken groot aanpakt.
Voor je het weet heb je teveel gedaan en kan de boom niet meer herstellen.
pi_127527995
jeuj gister ook mijn eerste bonsai binnengekregen :D
zit al een tijdje deze topics door te lezen en heb er uiteindelijk ook een besteld bij de bonsaishop, ik heb gewoon een starterkit gehaald met de Ligustrum Delavayanum..
nou zat die in een behoorlijke pot en heb flink wat wortel weggeknipt om hem in het bonsaipotje te krijgen dus hoop dat die het gaat overleven :)
pi_127529050
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 14:53 schreef SiGNe het volgende:
Ik zou eerst bedraden en later snoeien. (na onderhoudssnoei als de boom dat nodig heeft)
Maar ik zou het ook over meerdere jaren uitstippelen, een boom hoeft niet meteen af te zijn (is eigenlijk nooit af) en de boom moet na elke ingreep ook herstellen.

En met het snoeien moet je goed weten wat je doet, je kan takken wel weer aan de boom enten maar dat levert altijd lelijke wonden op.
Alleen als je zeker bent haal je takken weg.

Leer je boom ook eerst goed kennen (netjes voorstellen, beetje flirten ;) :P )
Leer hoe de boom reageert op water geven en lichte snoei voor je zaken groot aanpakt.
Voor je het weet heb je teveel gedaan en kan de boom niet meer herstellen.
Duidelijk. Bedankt :).
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:16:25 #29
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127549807
@Greyson. Zou je wat foto's kunnen plaatsen van elke zijde van de boom. Ik zou weleens willen zien welke kant de stam opgroeit. :)

@boik. Gefeliciteerd met je eerste bonsai en dan al meteen een wortelsnoei doen! Je durft wel.... :P Zet de boom maar lekker buiten in de halfschaduw en elke dag sproeien en/of water geven. Hopelijk overleefd je boom de operatie. :)
soooo, da's mooi!
pi_127550055
@boik Gefeliciteerd! Is het misschien een idee om een foto te plaatsen?

@LordofLeaves Ik zal vanmiddag wat foto's maken :).
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
pi_127550553
danku danku :)
haha ja ik dacht moet hem wel meteen ompotten want in die grote plastic pot vond ik hem er niet echt bonsai uitzien zeg maar :9
ik ben nu op mijn werk zal vd week eens een foto plaatsen.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 14:13:01 #32
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127554491
Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van de snoei en of ie het gaat redden..
Haarwortels wel laten zitten en alleen de grootste wortels weggehaald?

Overigens is het aan te raden om altijd een beetje van de oude aarde/akadama bij de nieuwe aarde/akadama te doen.
Sommige bomen leven in symbiose met schimmels bij de wortels.
Die schimmels verteren het voedsel van de boom alvast voor zeg maar..
Bomen hebben die schimmel nodig om te overleven, niet alle bomen hebben schimmels bij de wortels overigens.
In elk geval is het dan handig om wat van die schimmels (die in de oude aarde zitten) te transplanteren naar de nieuwe aarde.
pi_127555904
ik heb de grootste wortels ingekort en veel haarwortels verwijderd, maar van alles wel wat laten zitten.
hij staat nu op mijn balkon en daar heeft die in de ochtend volle zon de rest van de dag niet meer, verder heb ik nu ook al 2x gehad dat aan het einde van de dag de blaadjes een beetje gaan hangen maar na water geven staan ze zo weer overeind dus water neemt die wel goed op :)
snoeien wil ik pas gaan doen als ik zie dat die het echt goed doet, en als ik weet wa ik precies voor model wil hebben.
heb op jullie aanraden wel het bonsai boekje gekocht bij de witteboeken voordeel en daar ben ik nu beetje inspiratie uit aan het halen.
ik heb idd oude grond ook gedeelte bij de nieuwe grond gedaan :)
pi_127558557
@LordofLeaves

Hierbij de gevraagde foto's! :). Alleen vanaf rechterkant wil niet omdat daar een muur staat. Bonsai staat ongeveer 30 centimeter van de muur af. Het is om het uit de wind te houden.

Heb je hier wat aan? Hopelijk is het duidelijk.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zaterdag 8 juni 2013 @ 18:02:11 #35
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127559886
@Greyson. Bedankt voor de foto's. Ik wilde even zien wat je eventueel met de boom zou kunnen doen. Je zou idd de moyogi als voorbeeld kunnen nemen. Let er wel op dat je je boom niet perse zo moet snoeien en vormen. De zogenaamde stijlen zijn meer een richtlijn, dus je kunt met je boom doen wat jij het mooiste vind. Persoonlijk hou ik meer van een natuurlijke stijl dan de Japanse stijlen, die komen zo geforceerd en nep over.

@boik. Hou je boom goed in de gaten hoor. Vooral sub-tropische bomen zoals je Liguster zijn in ons klimaat erg kwetsbaar. En nee, het plaatsen van de boom in je huiskamer zal de boom geen goed doen.
soooo, da's mooi!
  zaterdag 8 juni 2013 @ 18:18:51 #36
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127560261
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 18:02 schreef LordofLeaves het volgende:
Persoonlijk hou ik meer van een natuurlijke stijl dan de Japanse stijlen, die komen zo geforceerd en nep over.
Dat vind ik opzich ook maar bij jeneverbessen en dennenbomen in de natuur komen echt extreme, grillige vormen voor.
Dat vind ik dan weer het mooist maar daarmee benader je wel weer de natuurlijke vorm.

Hier in de buurt staan veel Pinus Nigra van een jaar of 40 oud en meter of 30 hoog.. prachtige vormen hebben die in de top.
pi_127560477
@LordofLeaves Bedankt :). Wat voor stijl zie jij als 'natuurlijk'? Bijvoorbeeld gewoon niet tot weinig snoeien en bedraden?

Ik kan bijvoorbeeld mijn Bonsai ook gewoon in een kroon snoeien, zonder teveel takken en snoeiwerk. Staat ook leuk denk ik. Want zoals je ziet de stam helt van achteren gezien aan de bovenkant naar rechts toe. :)


Of gewoon klein snoeien en er verder helemaal niks aan doen. :D
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zaterdag 8 juni 2013 @ 19:26:38 #38
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127561859
@Greyson en SIGNe. In Japan hanteren ze een nogal vreemde filosofie als het op het stijlen van bonsai aankomt. Ze vinden het daar normaal om bijvoorbeeld een esdoorn te stijlen als een den die weer gestijleerd is als een jeneverbes. Bij dennen en jeneverbessen staan die grillige vormen idd prachtig, maar een esdoorn of een iep kun je er onmogelijk op deze manier uit laten zien. Niet alleen is het soort boom er niet geschikt voor, het staat ook nog eens volledig achterlijk. Google maar eens op bijvoorbeeld azalea bonsai. Vele azalea zijn weer gestijleerd als een den, ze hebben de bekende driehoeksvorm en iedere tak is heel zorgvuldig uitgewaaierd. De meeste jeneverbessen zien er in Japan weer uit als een verkapte (Europese) loofboom. Je herkend ze vaak met de grote "wolkvormige" loofetages aan iedere tak. Alleen zelkova behouden in Japan hun natuurlijke vorm d.w.z. de bekende bezemvorm. De bezemvorm is ook ideaal voor bijvoorbeeld de iep, esdoorn,beuk en zelfs de eik. Sterker nog, de meeste bomen in de natuur vertonen vaak de bezemstijl.

Iedere loofboom die ik heb, snoei ik maar 2 tot 3 keer per jaar. Niet alles is dit beter voor de gezondheid van de boom ( hoe meer loof, hoe meer energie de boom kan omzetten ), ook word de stam snel dikker en ook de takken nemen in dikte snel toe. In de herfst snoei ik takken die overbodig zijn voor de vorm en om de boom in het volgende voorjaar weer knoppen dichterbij de stam te laten maken.
soooo, da's mooi!
  zaterdag 8 juni 2013 @ 19:27:59 #39
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127561883
@Greyson, bij je boom past idd perfect een ronde kroon. Je begint het al aardig door te hebben. Bekijk de loofbomen in je omgeving maar eens, je zal zien dat loofbomen voornamelijk ronde kronen aanmaken. :)
soooo, da's mooi!
pi_127563658
Bedankt ^O^

Nooit geweten dat ze in Japan zulke rare filosofie hanteerden. Nu je het zegt lijkt het wel raar inderdaad.

Qua loofbomen heb je gelijk. Veelal mooie kronen hier. Ik ga ook voor het eerst snoeien dus. Langzaam beginnen uiteraard :).
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zondag 9 juni 2013 @ 02:25:18 #41
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127573777
Wel grappig eigenlijk dat dit topic elke lente net zo opleeft als de bomen zelf en dat het 's winters altijd vrij rustig is.. :P
  zondag 9 juni 2013 @ 09:05:00 #42
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127574859
Klopt. Het enige wat hier in de winter te doen is, is zeuren over het weer. ;)
soooo, da's mooi!
  zondag 9 juni 2013 @ 14:25:38 #43
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127580532
Deze lente valt er voor mij weinig te zeuren, 't is een goede lente voor naaldbomen, ook in de natuur.
De dennenbomen die hier in de volle grond staan hebben enorm veel pollen en uitlopende takken, meer dan vorig jaar valt me op.

Ik let buiten altijd op de bomen om me heen, vooral de bomen die ikzelf heb (vooral Larix).
Door op andere bomen te letten in de buurt weet ik wat mijn bomen horen te doen.
Een stukje verderop staat een grote larix en die loopt altijd zo'n 3 weken voor op mijn eigen bomen, hierdoor weet ik precies wanneer de naalden weer beginnen uit te komen in de lente, wanneer de eerste uitlopers komen en wanneer de naalden weer uit gaan vallen in de herfst.
Ideaal zo'n hulpmiddel. ^O^
pi_127581868
@Signe Dat is wel een goede tip! Handig :)

Alleen vandaag is het weer een omslag vergeleken met afgelopen 3 dagen.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zondag 9 juni 2013 @ 15:31:44 #45
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127582561
Scheelt weer water geven :)
Op warme zonnige dagen moet dat zeker 2 keer per dag en sowieso flink doorgieten zodat het er aan de bodem van de pot weer helder uitloopt maar dat moet altijd.
pi_127582773
Waar halen jullie trouwens je water vandaan? Online of bij de lokale winkel? En hoeveel liter? :)

Ik haal ze altijd bij de kruidvat. Gedemineraliseerd water voor ¤0,50 c/Ltr.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zondag 9 juni 2013 @ 17:12:46 #47
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127586000
Hier gewoon uit de kraan, Utrechtse Heuvelrug dus (net iets hogere bron dan Sourcy).
En regenwater, dat vinden ze vooral fijn.
pi_127586079
Als je water uit de kraan haalt, worden de bladeren dan niet wit van door de kalk? Tenminste bij loofbomen. Of witte wortelaanslag.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zondag 9 juni 2013 @ 17:25:50 #49
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127586421
Valt wel mee.. er zit hier niet veel kalk in het leidingwater gelukkig en na een regebuitje is het meeste ook wel weer weggespoeld.
pi_127587035
Ok. Bedankt. Ik kijk wel even :).
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zondag 9 juni 2013 @ 21:00:21 #51
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127595322
Kalk spoelt zo de bodem weer uit zoals SIGNe al aangaf. Mocht je je zorgen maken over het teveel aan kalk in de bodem, dan zou je het water even kort kunnen koken. Bomen ondervinden overigs geen schade door kalk. Het staat alleen lelijk. Gelukkig heb ik er nog nooit last van gehad.
soooo, da's mooi!
pi_127595942
^O^
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  woensdag 12 juni 2013 @ 00:35:28 #53
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127690342
Grr.. nu gaat m'n neef weer op vakantie naar Japan.
Heb er zelf geen geld voor anders zou ik ook wel gaan.

Maar hebben jullie eigenlijk ook iets met Japan naast de bomen?
Zelf vind ik de cultuur erg fascinerend, samurai, geishas, de hierargie binnen het volk, de gebouwen maar natuurlijk ook de natuur.
In Japan zijn veel bomen die gewoon op openbare grond staan zelfs gesnoeid en in laagjes opgebouwd, geweldig.
en uiteraard zou ik er ook minstens 1 bonsaikwekerij bezoeken en ook minstens 1 boom proberen mee naar huis te nemen.
pi_127694175
Haha. Zelfde. Alleen lijkt mij tof om daar ook de technologie te bekijken en de gekste trends.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  woensdag 12 juni 2013 @ 09:05:54 #55
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127694797
Ik zou zeker Omiya bonsai village eens van dichtbij willen zien. Je gaat er iets langer dan een week heen en dan lekker slenteren langs al die oude bonsai kwekerijen. :) Ook de Japanse tuinen maken altijd een diepe indruk.

Voor de rest vind ik Japan tof vanwege hun continue voortgang in technologie en ergens heb ik een zwak voor die lolita meiden en cosplay, maar dat zal wel door mijn ex komen. :P
soooo, da's mooi!
pi_127797532
Goedenavond allemaal :).

Sommige blaadjes van mijn Zelkova zijn getransformeerd. Zo heb ik ze nog nooit gezien. De nieuwe blaadjes. Ze zijn groter. :).

Beeldmateriaal mag uiteraard niet ontbreken!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lijkt inderdaad op een Zelkova Nire?

[ Bericht 3% gewijzigd door Greyson op 14-06-2013 18:25:02 (Oeps! Taalfoutje.) ]
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  vrijdag 14 juni 2013 @ 18:21:59 #57
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127798489
Geen zorgen, je boom groeit lekker door. :) En ja, ik weet nu wel zeker dat het een Zelkova Nire is. :P
soooo, da's mooi!
pi_127798665
Bedankt! Ik maak mij ook geen zorgen. Maar ik vind het leuk om de groei te zien. :)

Go Nire. ^O^
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  vrijdag 14 juni 2013 @ 22:56:17 #59
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127810520
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 09:05 schreef LordofLeaves het volgende:
Ik zou zeker Omiya bonsai village eens van dichtbij willen zien. Je gaat er iets langer dan een week heen en dan lekker slenteren langs al die oude bonsai kwekerijen. :) Ook de Japanse tuinen maken altijd een diepe indruk.

Voor de rest vind ik Japan tof vanwege hun continue voortgang in technologie en ergens heb ik een zwak voor die lolita meiden en cosplay, maar dat zal wel door mijn ex komen. :P
Jup, dat zou ik ook wel willen doen, die lolita meiden.. ehmm Omiya.. ;) :P
De hoogbouw van de steden en de neonlichten trekken me ook wel denk ik, in films en computerspellen in elk geval wel.
't is aan de ene kant heel erg vasthouden aan tradities en aan de andere kant technologisch vooruitlopen op de rest.
Ik kan niet wachten tot Neo-Tokio er echt komt :D

On-topic, ik merk wel aan m'n bomen dat het de laatste tijd droog en warm is, aarde droogt snel uit en m'n jeneverbes heeft lichte schade door een tekort aan water (heeft al een kleine pot met vrij harde aarde, moet eigenlijk ververst worden maar ben bang dat de wortels dan teveel beschadigen en ik heb het vorig jaar ook al geprobeerd.)
  zaterdag 15 juni 2013 @ 08:56:28 #60
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127818723
Je bedoeld een beeld van Tokio zoals je dat ziet in bijvoorbeeld cyber punk? Dat zou wel tof zijn ja. Ik denk dat ze dat beeld nog wel achterna gaan.

Jeneverbessen zou ik nu niet gaan verpotten. Ze hebben de neiging om snel het loodje te leggen in de zomer na een verpotting. In september kun je weer met een gerust hart dennen en coniferen verpotten.
soooo, da's mooi!
pi_127818976
Het is wel lastig. Ben zelf ook aan het werk. Ik probeer 's ochtends vroeg te gieten. En na zonsondergang. Tussen die tijd kan ik niet 'zomaar' komen om hem te gieten. Dat is lastig.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zaterdag 15 juni 2013 @ 10:31:02 #62
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127819719
Twee keer water geven op één dag? Ik geef alleen maar s'ochtends water en dat geldt ook voor warme zomerdagen.
soooo, da's mooi!
pi_127819865
Zijn geen grote gietbuien :).
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zaterdag 15 juni 2013 @ 13:36:59 #64
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127823637
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 10:31 schreef LordofLeaves het volgende:
Twee keer water geven op één dag? Ik geef alleen maar s'ochtends water en dat geldt ook voor warme zomerdagen.
Ik heb hier aan het eind van de middag pas zon op m'n balkon maar die is dan vaak wel al redelijk warm.
Plus dus die jeneverbes waarvan de aarde weinig vocht opneemt..
bakje is ook maar een centimeter of 3 hoog.

Maar goed, ik vergeet ook nog weleens een dagje water te geven, ook 's zomers..
En veel regen is er ook nog niet geweest dus daar krijgen ze ook al geen water van.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 15:26:50 #65
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127826772
Je zou de jeneverbes ook kunnen dompelen. Het enige nadeel is dat je mogelijk zouten in de bodem kunt opbouwen.

Ik zorg er altijd voor dat de bomen kletsnat komen te staan. Wortels, stam, takken en loof krijgen de volle laag. :P
soooo, da's mooi!
  zaterdag 15 juni 2013 @ 18:14:48 #66
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127831361
Trouwens, ik ben momenteel met een experiment bezig om de wortels van mijn bonsai te verbeteren. Voor de wat gevorderde bonsaifanaten onder ons, ik ben bezig om ook op andere bomen bodemschimmels toe te voegen. Voor coniferen en dennen is de schimmel mycorrhiza onmisbaar, maar het schijnt ook op loofbomen een goed effect te hebben en dan met name het afbreken van bodemzouten en het goed kunnen opnemen van de bemesting. Ik ben erg benieuwd of de bomen er beter door gaan groeien. :)
soooo, da's mooi!
  zaterdag 15 juni 2013 @ 20:59:51 #67
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127836931
Fruitbomen schijnen er vooral baat bij te hebben qua loofbomen.
Voordeel is dat het verder ook niet echt kwaad kan als het niet werkt :)
  zondag 16 juni 2013 @ 10:47:56 #68
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127854499
Zo is dat. Het was alleen niet geschikt voor azalea's las ik op de verpakking. Op verschillende foto's over effecten van de schimmel, zie je dat er in de herfst paddenstoelen ontstaan onder de bomen. Dat moet wel erg leuk staan. :)
soooo, da's mooi!
  zondag 16 juni 2013 @ 13:36:10 #69
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127858906
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 10:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Zo is dat. Het was alleen niet geschikt voor azalea's las ik op de verpakking. Op verschillende foto's over effecten van de schimmel, zie je dat er in de herfst paddenstoelen ontstaan onder de bomen. Dat moet wel erg leuk staan. :)
Ah, vandaar dat ik af en toe een paddo moet weghalen, dacht dat die via sporen via de de lucht bij m'n bonsai waren gekomen :D
pi_127860587
Goedemiddag :).

Ik heb mos bij mijn Bonsai. En op het mos groeien kleine plantjes. Wat kan het zijn? Kan het een ander boompje zijn? Of is het gewoon onkruid.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zondag 16 juni 2013 @ 16:22:58 #71
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127864505
@SIGNe, ik heb ooit ook paddenstoelen onder mijn bonsai gehad en heb het toen ook weggehaald. Stom,stom,stom! :P

@Greyson. Is het mos dat ook tussen de tegels groeit? Zo ja, gewoon laten groeien. Niet al het onkruid is slecht in een bonsaischaal. Als je het in toom houdt, dan kan het erg mooi staan. :)
soooo, da's mooi!
pi_127864770
Nee, ik bedoel op de Bonsai grond :).

Ik maak vanavond wel foto.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zondag 16 juni 2013 @ 18:45:17 #73
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127869073
Levermos moet je wel weer weghalen, da's niet goed.
En die plantjes.. volgens mij weet ik welke je bedoelt, heb ik ook vaak last van.
Als die plantjes groter worden krijgen ze een soort bonen en die springen open waardoor de zaadjes overal terecht komen.
ik trek ze er altijd met wortel en al uit.

Mos is leuk en ik heb ook een larix met wat wilde heideplantjes in de schaal staan, ook leuk..
maar andersoortige plantjes gaan er bij mij altijd uit.

quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 16:22 schreef LordofLeaves het volgende:
@SIGNe, ik heb ooit ook paddenstoelen onder mijn bonsai gehad en heb het toen ook weggehaald. Stom,stom,stom! :P
Naja, zo stom is het niet.. paddestoelen houden van een vochtige grond en ondanks dat bonsai veel water nodig hebben moet de grond ook weer niet constant kletsnat zijn.


Met heide én paddo :P
pi_127873645
Leuk Signe! Leuke potten ook :).

M.b.t. gekke mos begroeiing. Hierbij het beeldmateriaal:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zondag 16 juni 2013 @ 20:43:55 #75
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127874210
Zijn grassen en inderdaad zitten er wat van bij die ik bedoelde (met de ronde blaadjes).. weghalen met wortel en al, liefst voor er zaden zijn aangemaakt want dan blijf je het verwijderen.
Komt desondanks elk jaar weer terug hier ondanks dat ik op de 1e verdieping zit.
pi_127874316
Bedankt! ^O^

Hebben jullie ook altijd last van spinnenwebben? Kleine spinnen :D.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  zondag 16 juni 2013 @ 20:59:43 #77
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127875228
Jups, ik laat ze gewoon zitten, kan geen kwaad,
alleen ziet het er wat minder mooi uit, zo'n web tussen de takken.
Ik heb het idee dat spinnen ook ongedierte vangen dus alleen maar goed.
Net zoals lieveheersbeestjes gebruiken tegen bladluis.
  maandag 17 juni 2013 @ 10:44:47 #78
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127894173
Geen last van spinnen, wel ontzettend veel rupsen die het op mijn zelkova hebben voorzien. :P
soooo, da's mooi!
pi_127896678
Hm. Nog geen last van gehad. Maar misschien komt het ook omdat ik de Bonsai op een balkon heb staan?

Wel kever gezien. Die heb ik gelanceerd met mijn middelvinger tot het verre oosten :P.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  maandag 17 juni 2013 @ 13:40:22 #80
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127900115
Rupsen vinden m'n larixen ook wel lekker en ze hebben zo'n beetje dezelfde maat en kleur als een naald dus dat wordt de komende tijd weer goed opletten.
Een paar van die beestjes eten zo een tak in een dag leeg.
En ik zit ook op een balkon, 1 hoog..
pi_127903570
Ah. Ik zal het in de gaten houden. Morgen en overmorgen wordt het heel warm weer. Ik moet helaas werken.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik wil voorkomen dat de grond droog valt.

's Ochtend flinke hoeveelheid water gieten? (Rond uur of kwart voor 7 zal dat zijn) nog voordat de zon erop schijnt?

[ Bericht 80% gewijzigd door Greyson op 17-06-2013 15:07:37 ]
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  maandag 17 juni 2013 @ 15:18:45 #82
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127904302
's ochtends gieten, boompjes uit de zon houden en op een schotel met water zetten (aarde mag het water niet raken)
Door verdamping van het water krijg je je eigen mini-klimaat.. 's avonds weer gieten maar dan wel met water dat niet direct uit de kraan komt.
Kraanwater is te koud en kan de opgewarmde aarde en wortels beschadigen.
pi_127904472
Bedankt :).
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  maandag 17 juni 2013 @ 15:41:20 #84
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127905200
Ook grote kans op een onweersstorm dus het zal ook flink gaan waaien...
  maandag 17 juni 2013 @ 15:50:05 #85
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127905511
Mijn eerste experiment van dit jaar is geslaagd! Een marcot van mijn Japanse esdoorn laat zijn wortelgroei zien! ^O^

soooo, da's mooi!
pi_127906530
Wat tof! ^O^
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  maandag 17 juni 2013 @ 17:12:12 #87
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127909184
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 15:50 schreef LordofLeaves het volgende:
Mijn eerste experiment van dit jaar is geslaagd! Een marcot van mijn Japanse esdoorn laat zijn wortelgroei zien! ^O^

[ afbeelding ]
Ah, beter dan vorig jaar hopelijk.
Toen had je het toch ook geprobeerd bij een appelboompje?
Hoe is die wond eigenlijk geworden want ik herinner me dat je zei dat de wond er wel goed uitzag (beter dan voor de marcot poging)
  maandag 17 juni 2013 @ 18:31:25 #88
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127912235
De Japanse kers had maar wortels aan één zijde en heeft de koude winter niet overleefd. De blauwe regen staat nog in de volle grond en groeit erg langzaam. De appelboom deed het idd niet en de tak is uiteindelijk afgestorven. Gelukkig heeft dat op de boom geen slechte invloed gehad.

Hopelijk gaat deze esdoorn het een stuk beter doen. Het is een gewone Japanse esdoorn, geen speciaal geënt soort zoals de Deshojo. Die bleek nogal gevoelig te zijn voor wortelrot en de verwelkingsziekte en dat heb ik helaas geweten. :(
soooo, da's mooi!
  maandag 17 juni 2013 @ 18:33:17 #89
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127912294
Esdoorn is sowieso best gevoelig geloof ik.
Hopelijk lukt deze goed ^O^
  maandag 17 juni 2013 @ 19:44:25 #90
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127915479
Vast wel. Ik heb nog twee marcotten staan, namelijk nog een Japanse esdoorn en een gewone berk. Mijn hazelaar marcot is begonnen met het aanmaken van callus vorming, dus dat gaat het hem niet meer worden.....
soooo, da's mooi!
pi_127953971
:o

Vanmorgen vergeten water te geven. En dit op zo'n cruciale dag.

Straks even een flinke hoosbui geven, maar vrees dat de aarde goed uitgedroogd is.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  dinsdag 18 juni 2013 @ 18:12:39 #92
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127955530
Niet al te snel in paniek raken. Een boom kan heus wel tegen een stootje hoor. :)
soooo, da's mooi!
  dinsdag 18 juni 2013 @ 18:15:12 #93
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127955614
Zolang de bladeren niet helemaal uitgedroogd zijn is het niet zo erg inderdaad.
Hoewel het er ook aan ligt hoe lang de boom in direct zonlicht staat.

Niet te koud water geven in elk geval..
pi_127955917
^O^ .
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  woensdag 19 juni 2013 @ 01:08:22 #95
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_127972809
Morgen ook weer opletten, niet alleen wordt het warm maar in het oosten van het land kan het naast onweren ook hard gaan waaien en hagelen (grote stenen).
Hoe hoeger de temperatuur, hoe hoger de kans.
pi_127975843
Ik heb mijn Bonsai al vanaf het begin onder afdakje. Krijgt meestal van 8 uur tot en met 2 uur volle zon. Na 3 uur half volle en dan verdwijnt de zon achter een muurtje.

Trouwens de Zelkova groeit mij toch hard. Heb heel veel uitlopers. Veel uitlopende takken :D.

Ik zal eind juni even licht snoeien.

[ Bericht 22% gewijzigd door Greyson op 19-06-2013 12:49:59 ]
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  woensdag 19 juni 2013 @ 13:18:33 #97
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_127984907
Mooi om te lezen dat je boom het zo goed doet. :)

Het is hier al de hele dag bewolkt en erg plakkerig, warm weer. Ik ben benieuwd of het nog gaat regenen.
soooo, da's mooi!
  donderdag 20 juni 2013 @ 17:54:44 #98
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_128042710
En de regen viel! Hier in mijn woonplaats in het oosten staan de straten blank. Voor de zekerheid de bomen maar even schuin gezet voor een snellere afwatering. De komende dagen hoef ik geen water meer te geven. :P
soooo, da's mooi!
  donderdag 20 juni 2013 @ 18:10:50 #99
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_128043250
Hier viel het reuze mee met de regen, ook maar 2 onweersklappen gehoord.
Maar door de hoge luchtvochtigheid hoefde ik gister al geen water te geven en vandag hebebnz e inderdaad een beetje regen gehad.
pi_128045365
Zelfde. Alleen gelukkig onder afdak. Veel regen. Man o man.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
pi_128060899
Vandaag of morgen toch maar een starterset bestellen via bonsaishop.nl. Het enige wat is jammer vind, is dat je de bonsai niet ziet voordat ze deze versturen. Het lijkt me overigens ook wel apart dat je hem terug kunt sturen, omdat ie 'er niet mooi uitziet'.

Voorkeur gaat uit naar de Ligustrum, maar wat is nou eigenlijk het verschil tov de Chinese dwergrhododendron

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')