abonnement Unibet Coolblue
pi_125666593
Ik ben toe aan een nieuwe schuurmachine, maar ik ben er nog niet uit welke ik moet kopen.

Met deze schuurmachine wil ik vooral deuren, deurkozijnen en raamkozijnen grondig kunnen schuren. Ik heb echter weinig ervaring met schuurmachines en daarom wil ik graag advies over welke schuurmachine ik moet aanschaffen. Mijn budget is ongeveer 150 euro.

Ik heb wel een machine op het oog, de BO3711X vlakschuurmachine van Makita.


Zou deze machine geschikt zijn voor het schuurwerk wat ik wil doen? Wat ik belangrijk vind is een krachtige machine die van goede kwaliteit is.

Alvast bedankt!
  woensdag 24 april 2013 @ 00:14:01 #2
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_125667160
Makita is goed in van die accuboormachines, en volgens mij ook wel in de rest. Je kan ook op bva auctions kijken, daar staat heel vak van dat spul op. Dan heb je voor (veel) minder geld een (gebruikte) nog betere.
pi_125667435
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 00:14 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Makita is goed in van die accuboormachines, en volgens mij ook wel in de rest. Je kan ook op bva auctions kijken, daar staat heel vak van dat spul op. Dan heb je voor (veel) minder geld een (gebruikte) nog betere.
Bedankt voor de reactie! Ik wil vooral weten wat voor soort schuurmachine geschikt is, of ik bijvoorbeeld een delta schuurmachine of een vlakschuurmachine moet kopen. Ik zal mij daarna eens verdiepen of ik deze nieuw of via een veiling/tweedehands koop.
  woensdag 24 april 2013 @ 00:27:55 #4
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_125667517
Ah ok. Gezien de hoeken en smalle stukken etc. die je wilt gaan schuren zou ik voor delta gaan.
pi_125667709
Voor het fijne werk moet je echt een delta nemen, gewoon eentje kopen die bij de supermarkt in de aanbieding is dan ben je voor twee tientjes klaar.
pi_125667960
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 00:35 schreef machtpen het volgende:
Voor het fijne werk moet je echt een delta nemen, gewoon eentje kopen die bij de supermarkt in de aanbieding is dan ben je voor twee tientjes klaar.
Ik ben op zoek naar een wat krachtigere machine, goede kwaliteit. De "supermarktkwaliteit" ben ik juist op uit gekeken. Ik heb gemerkt dat goed spul het halve werk is en ben daarom opzoek naar een goede krachtige schuurmachine die geschikt is voor de werkzaamheden die ik wil verrichten. Dit zullen dus merken zijn als makita, bosch blauw, dewalt etc. Ik weet alleen niet welk type ik precies nodig heb, vandaar mijn vraag. ;)
pi_125669434
Ik heb zo een kleine driehoekige van Bosch. Misschien geen professioneel merk, maar ik heb er alle deuren en kozijnen mee gedaan en dat ging prima.
Klussen deel 1 en 2
pi_125669614
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 00:14 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Makita is goed in van die accuboormachines, en volgens mij ook wel in de rest. Je kan ook op bva auctions kijken, daar staat heel vak van dat spul op. Dan heb je voor (veel) minder geld een (gebruikte) nog betere.
op bva gaan die machines voor 2/3e vd nieuwprijs weg. Niet doen.
Volgens mij is die makita een prima keus, eventueel kan je zo'n delta overwegen. Of je koopt die er bij voor 2 tientjes zodat je een goede machine hebt voor algemeen gebruik en een delta voor de hoekjes..
pi_125670621
Ben behoorlijk pro makita minded, en heb de voorloper van de 3700 zelf ook gebruikt maar vond het een slecht schurend apparaat. Niet verstelbaar in toeren, ligt niet lekker in de hand. Misschien een idee om een tweedehands festool rts of dts400 aan te schaffen ? Inmiddels schuur ik daar mee, maar wat een verademing :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_125673912
Ik heb zelf de Bosch PSM 160A..

Deze kocht ik omdat hij in alle hoeken komt, maar ook een vrij groot schuurvlak heeft. Dus zowel hoeken als grote oppervlakte zijn er mee te schuren.

Ik ben er tevreden over, ik ben dan ook geen schilder en werk niet dagelijks met hout. Ik denk wel dat dit een machine is waar ik een tijdje mee kan doen.

Is niet zo gek duur..
http://www.wehkamp.nl/tui(...)tz5CjC9nS99o&BAC=ALG
pi_125681367
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 09:20 schreef Cybersijp het volgende:
Ben behoorlijk pro makita minded, en heb de voorloper van de 3700 zelf ook gebruikt maar vond het een slecht schurend apparaat. Niet verstelbaar in toeren, ligt niet lekker in de hand. Misschien een idee om een tweedehands festool rts of dts400 aan te schaffen ? Inmiddels schuur ik daar mee, maar wat een verademing :)
Daar heb ik al naar gekeken, dat valt momenteel nog buiten budget helaas!

quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 11:36 schreef Nico987 het volgende:
Ik heb zelf de Bosch PSM 160A..

Deze kocht ik omdat hij in alle hoeken komt, maar ook een vrij groot schuurvlak heeft. Dus zowel hoeken als grote oppervlakte zijn er mee te schuren.

Ik ben er tevreden over, ik ben dan ook geen schilder en werk niet dagelijks met hout. Ik denk wel dat dit een machine is waar ik een tijdje mee kan doen.

Is niet zo gek duur..
http://www.wehkamp.nl/tui(...)tz5CjC9nS99o&BAC=ALG
Is deze machine ook een beetje geschikt voor het wat groffere werk?
quote:
12s.gif Op woensdag 24 april 2013 08:06 schreef cracktor het volgende:

[..]

op bva gaan die machines voor 2/3e vd nieuwprijs weg. Niet doen.
Volgens mij is die makita een prima keus, eventueel kan je zo'n delta overwegen. Of je koopt die er bij voor 2 tientjes zodat je een goede machine hebt voor algemeen gebruik en een delta voor de hoekjes..
Ik heb al zo'n soort goedkoop delta schuurmachientje maar die neemt niet genoeg af, deze is eerder geschikt voor het wat fijnere werk en de hoeken. Ik zoek dus vooral een machine voor erbij die wat groffer schuurt.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval *O*
  Moderator woensdag 24 april 2013 @ 16:32:20 #12
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_125683738
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 15:25 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Is deze machine ook een beetje geschikt voor het wat groffere werk?

Dat hangt er maar net vanaf welk schuurpapier je eronder plakt ;)

Ik heb hem zelf ook en het is echt een prima apparaat voor kleine stukjes en moeilijk hoekjes. Voor grotere oppervlakten (deuren, kozijnen) heb ik deze:http://www.wehkamp.nl/tui(...)9,17,18,20&PI=2&SM=5
Grote voordeel ervan is dat je het toerental traploos kunt regelen. Dus je kan schuren als een malle met korrel 40 op maximale toeren of heel voorzichtig met korrel 220 op minimale toeren. Ben over beide machines erg tevreden.
pi_125686254
Heb een Metabo Delta. Prima ding. Eigenlijk moet je je optionele machine in de hand houden om te weten of ie lekker ligt en of ie niet te zwaar in gebruik wordt na 2 - 3 uren schuren.

Pas op met occasion machines; kunnen wel eens behoorlijk versleten zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125687819
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 17:45 schreef blomke het volgende:
Heb een Metabo Delta. Prima ding. Eigenlijk moet je je optionele machine in de hand houden om te weten of ie lekker ligt en of ie niet te zwaar in gebruik wordt na 2 - 3 uren schuren.

Pas op met occasion machines; kunnen wel eens behoorlijk versleten zijn.
Bedoel je dan zoiets? http://www.toolsxl.nl/met(...)handpalm-p-1500.html Ziet er op zich ook wel goed uit. Ik denk dat het zoiets of een vlakschuurmachine gaat worden. :)
pi_125688035
Nee, deze:



Overigens koop ik de schuurdriehoekjes bij de Action.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125688196
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 18:39 schreef blomke het volgende:
Nee, deze:

[ afbeelding ]

Overigens koop ik de schuurdriehoekjes bij de Action.
Schuurt deze machine grondig, of is 'ie meer geschikt voor het fijne werk?
pi_125688305
Net wat voor schuurpapier je eronder zet.

We hebben een blokhut - van halfrond hout - hlemaal kaal geschuurd met iets van 25 grove P60 schuurpapiertjes. Maar ook een laklaag van een raamkozijn opgeschuurd met P180 voor de finale verflaag.

Z'n toerental is instelbaar van traag tot hoogfrequent.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125688511
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 18:48 schreef blomke het volgende:
Net wat voor schuurpapier je eronder zet.

We hebben een blokhut - van halfrond hout - hlemaal kaal geschuurd met iets van 25 grove P60 schuurpapiertjes. Maar ook een laklaag van een raamkozijn opgeschuurd met P180 voor de finale verflaag.

Z'n toerental is instelbaar van traag tot hoogfrequent.
Klinkt goed! Ik heb nu zo'n goedkoop apparaat waarmee je met korrel 60 de lak niet eens dof krijgt. Vandaar dat ik nu eens een goede schuurmachine wil hebben :s)
pi_125688552
Hij is er < ¤150,-
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125688877
Volgens mij hebben wij de Bosch PSM 80 A handpalmschuurmachine, niet duur.
Daar hebben we al heel wat deuren en kozijnen meegedaan inmiddels en gaat prima. Ook wij halen schuurpapier voor het apparaat bij de Action vandaan.
pi_125689077
http://www.nonpaintstore.(...)es-ls-delta-21a.html

Ik heb me laten vertellen dat dit apparaat intern (vrijwel) identiek is aan die van de Festool DTS400. Of het zo is weet ik niet, het is wel een profi apparaat en goede machine. Iets boven budget, maar iets beters schijnt niet te krijgen te zijn voor dit geld.

Met alle respect, maar als je met schuurpapier van de Action vindt dat het goed werkt, heb je blijkbaar nooit geschuurd met écht goed materiaal.
pi_125689235
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:09 schreef 4wood het volgende:
http://www.nonpaintstore.(...)es-ls-delta-21a.html

Ik heb me laten vertellen dat dit apparaat intern (vrijwel) identiek is aan die van de Festool DTS400. Of het zo is weet ik niet, het is wel een profi apparaat en goede machine. Iets boven budget, maar iets beters schijnt niet te krijgen te zijn voor dit geld.

Met alle respect, maar als je met schuurpapier van de Action vindt dat het goed werkt, heb je blijkbaar nooit geschuurd met écht goed materiaal.
Ik heb wel eens gehoord van dat merk, volgensmij schuren veel schilders hiermee. Goede tip, hier ga ik even achteraan!
  woensdag 24 april 2013 @ 19:31:24 #23
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_125689941
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 18:54 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Klinkt goed! Ik heb nu zo'n goedkoop apparaat waarmee je met korrel 60 de lak niet eens dof krijgt. Vandaar dat ik nu eens een goede schuurmachine wil hebben :s)
Wat voor papier haal je dan..?
Je kunt wel een machine van 1000 euro kopen, met el cheapo schuurpapier is ie niets beter dan eentje van 2 tientjes... ;)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_125690476
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:31 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Wat voor papier haal je dan..?
Je kunt wel een machine van 1000 euro kopen, met el cheapo schuurpapier is ie niets beter dan eentje van 2 tientjes... ;)
Klopt, maar andersom is het ook zo dat het beste schuurpapier icm een slechte machine ook een slecht resultaat geeft. Ik gebruik nu goedkoop schuurpapier maar als ik een goede machine heb koop ik geschikt schuurpapier daarvoor.
  woensdag 24 april 2013 @ 20:20:59 #25
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_125692333
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:43 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Klopt, maar andersom is het ook zo dat het beste schuurpapier icm een slechte machine ook een slecht resultaat geeft. Ik gebruik nu goedkoop schuurpapier maar als ik een goede machine heb koop ik geschikt schuurpapier daarvoor.
Ben ik niet met je eens.. ik haal met mijn aldi muis, prima resultaten met goed schuurpapier, alleen is de verleiding vaak te groot om vaak ook het goedkope schuurpapier wat erbij zit, of er naast ligt, in de aanbieding, te gebruiken...

[ Bericht 1% gewijzigd door Snowballed op 24-04-2013 20:28:45 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_125697923
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 20:20 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens.. ik haal met mijn aldi muis, prima resultaten met goed schuurpapier, alleen is de verleiding vaak te groot om vaak ook het goedkope schuurpapier wat erbij zit, of er naast ligt, in de aanbieding, te gebruiken...
Dat kan natuurlijk :P Ik heb wel geleerd dat goed materiaal het halve werk is en daarom ga ik een goede schuurmachine kopen, met daarbij goed schuurpapier.

Ik denk dat ik voor de Rupes LS21A ga zoals 4Wood voorstelt.

Bedankt voor de adviezen iedereen, het wordt zeer gewaardeerd ^O^
  woensdag 24 april 2013 @ 22:19:06 #27
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_125699649
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 21:57 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk :P Ik heb wel geleerd dat goed materiaal het halve werk is en daarom ga ik een goede schuurmachine kopen, met daarbij goed schuurpapier.

Ik denk dat ik voor de Rupes LS21A ga zoals 4Wood voorstelt.

Bedankt voor de adviezen iedereen, het wordt zeer gewaardeerd ^O^
Klopt helemaal, maar ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe vaak je hem gebruikt...
Maar Rupes is inderdaad een goede keus, als je echt een goede wilt hebben...
Ik dacht dat die veel duurder waren :? maar deze aanbieding is wel een mooie idd... :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_125700316
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 22:19 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Klopt helemaal, maar ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe vaak je hem gebruikt...
Maar Rupes is inderdaad een goede keus, als je echt een goede wilt hebben...
Ik dacht dat die veel duurder waren :? maar deze aanbieding is wel een mooie idd... :Y
Het valt mij eerlijk gezegd ook best mee! Ik moet alleen nog even kijken of ik 'm online bestel of via mijn buurtschilder als dat kan. Ik koop liever grote aankopen niet via internet namelijk.
  woensdag 24 april 2013 @ 22:39:27 #29
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_125700983
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 22:29 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Het valt mij eerlijk gezegd ook best mee! Ik moet alleen nog even kijken of ik 'm online bestel of via mijn buurtschilder als dat kan. Ik koop liever grote aankopen niet via internet namelijk.
Oh ik bestel juist alle grote aankopen via internet, daar valt vaak t meest te besparen, te vergelijken etc.. Ik blijf natuurlijk een FOKker... :+
Maar dat is maar net wat je voorkeur heeft iig..
Als mijn muis de geest geeft, weet ik iig welke er dan voor in de plaats komt.. :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_125705870
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:03 schreef JantinaGr het volgende:
Volgens mij hebben wij de Bosch PSM 80 A handpalmschuurmachine, niet duur.
Daar hebben we al heel wat deuren en kozijnen meegedaan inmiddels en gaat prima. Ook wij halen schuurpapier voor het apparaat bij de Action vandaan.
Die ook gebruikt, en daarom besloten die Bosch te gebruiken. Heeft wel zo weinig kracht die handpalm..

De toeren zijn niet instelbaar..

Ik heb alleen lak opgeschuurd, maar met een grovere korrel, kun je ook grover schuren. Ik denk wel dat jij een klasse hoger mikt.
pi_125744390
Knappe aanbieding die rupes, zou mijn voorkeur hebben. Check wel even de garantievoorwaarden, Festool heeft nu nl. recent zijn garantie wel heel erg verruimd(3 jaar alles inclusief, ook vallen etc geloof ik )
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_125773158
Net de Rupes deltaschuurmachine besteld, ben benieuwd!
pi_125949126
Ik heb 'm binnen :) Morgen krijg ik mijn bestelde schuurpapier binnen, ik ben benieuwd!
pi_125952633
haha dit zijn nu typisch van die producten waar je verrukt op kan wachten, en als het er dan is, jah dan is er niks te schuren!
pi_125954325
Nice! Dat er maar veel geschuurd mag worden. :7
pi_125965150
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 20:07 schreef Nico987 het volgende:
haha dit zijn nu typisch van die producten waar je verrukt op kan wachten, en als het er dan is, jah dan is er niks te schuren!
Zat te schuren, deze zomer de buitenboel en hier binnen moet er ook nog een hoop worden geschilderd en dus geschuurd.
pi_126097969
Ik heb gister lekker lopen schuren buiten, gaat echt geweldig met de nieuwe schuurmachine! Een van de beste aankopen tot nu toe. Merk dat ik korrel 60, 180 en 320 het meest gebruik, dus als mijn assortimentsdoos op is ga ik die kopen.

Vandaag lekker geschilderd. Was er ook lekker weer voor :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')