Geef je maatschappijleer?quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Buiten het feit dat je in staat moet zijn om een platform te bieden aan verschillende leerlingen is het wel ten alle tijden de bedoeling dat de leerling zelf nadenkt, naar mijn idee. Ik geef op verschillende manieren de voorzetten en handvaten, maar uiteindelijk is het nooit overnemen van mij.
Tja, de basis moet zijn dat het hoofd van de leerling bezig is, in mijn ogen. Maar op welke wijze strookt jouw visie op leren daar niet mee dan?quote:
Nou, om even voor mij zelf te spreken: bij sommige lessen werk ik ook zo, maar als leerlingen nieuwe grammatica moeten leren of gekende moeten automatiseren Door oefeningen op Schrift gaat dat toch echt het beste frontaal of zelfstandig, afh. van wat het precies is.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Tja, de basis moet zijn dat het hoofd van de leerling bezig is, in mijn ogen. Maar op welke wijze strookt jouw visie op leren daar niet mee dan?
Uiteindelijk is de docent de expert, en je ontkomt er niet aan soms gewoon uit te leggen hoe de zaken nu eigenlijk in elkaar steken. Je kunt leerlingen niet alles zelf laten ontdekken, om verschillende redenen, hoewel ook ik er naar streef om dat wel zoveel mogelijk te bereiken. Ik kaats vragen vaak terug ('wat denk je zelf', en dan komen ze al dan niet met wat hulp vaak ook tot het antwoord), maar met 'ouderwetse' uitleg is niks mis. Mijns inziens gaat het er uiteindelijk om dat je varieert.quote:Op woensdag 22 mei 2013 19:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Tja, de basis moet zijn dat het hoofd van de leerling bezig is, in mijn ogen. Maar op welke wijze strookt jouw visie op leren daar niet mee dan?
Natuurlijk, maar dan heb je het over de werkvorm. Een doceervorm als werkvorm is natuurlijk ideaal voor lessen met de inhoud die jij benoemt. Daar heb ik niets op tegen, hoor. Je moet alleen oppassen dat jij niet al het werk doet voor de leerlingen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 20:05 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Nou, om even voor mij zelf te spreken: bij sommige lessen werk ik ook zo, maar als leerlingen nieuwe grammatica moeten leren of gekende moeten automatiseren Door oefeningen op Schrift gaat dat toch echt het beste frontaal of zelfstandig, afh. van wat het precies is.
Daarnaast oefenen ze ook wel op andere manieren die met activerend zijn. Maar je kunt niet bij alle vakken het grootste deel van je lessen zo geven als jij doet.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Zoals ik hierboven al aangeef is er niets mis frontale werkvormen waarbij de docent de dirigent is, je moet alleen wel constant 'waarom' 'hoezo' 'leg eens uit' 'benoem eens' te vragen ipv zelf constant benoemen, uit te leggen en te verklaren.quote:Op woensdag 22 mei 2013 20:11 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Uiteindelijk is de docent de expert, en je ontkomt er niet aan soms gewoon uit te leggen hoe de zaken nu eigenlijk in elkaar steken. Je kunt leerlingen niet alles zelf laten ontdekken, om verschillende redenen, hoewel ook ik er naar streef om dat wel zoveel mogelijk te bereiken. Ik kaats vragen vaak terug ('wat denk je zelf', en dan komen ze al dan niet met wat hulp vaak ook tot het antwoord), maar met 'ouderwetse' uitleg is niks mis. Mijns inziens gaat het er uiteindelijk om dat je varieert.
Ik ben ook opgegroeid met zulke computers. Ben zeker geen digibeet, maar toch zie ik niet veel meerwaarde in tablets in de klas, sorry. Ik vind juist schrijven in plaats van typen en belangrijke motorische handeling in het leren.quote:Op woensdag 22 mei 2013 21:46 schreef Lemmens het volgende:
Prachtige discussie zeg!
Bram, bedankt voor je reactie. We zijn het gewoon fundamenteel oneens vermoed ik. Gelukkig geeft niet iedereen op dezelfde manier les want anders zou het een saaie aangelegenheid worden.
Wel heb ik nog een paar vragen/opmerkingen voor je naar aanleiding van je post.
1.
Ik draai het even om. Hoe kan je van studenten verwachten dat ze op een gewenste manier met tablets/smartphones in lessituaties omgaan als ze dat nooit is geleerd toen ze jonger waren? Ik heb die problemen tot op heden niet extreem in mijn lessen en ik werk met VMBO-ers. Daarnaast is het maar de vraag of leerlingen zonder smartphones wel altijd alles doen in de les wat jij graag wilt. Dat denk ik dus niet!
2.
Je zegt: "Het is immers lekker gemakkelijk om iets te projecteren in plaats van op het bord te moeten schrijven, het is lekker gemakkelijk om diezelfde slides te uploaden in plaats van een goed dictaat te schrijven. Dat is niet kwaliteitsbevorderend."
Je komt op mij op een nogal denigrerende manier over wanneer je over digitaal lesmateriaal praat. Ik weet niet of je het ook echt zo bedoelt... Maar heb je enige ervaring met het voorbereiden van digitaal lesmateriaal? Zo nee, dan weet je ook niet dat dat waanzinnig veel tijd in beslag neemt als je het zorgvuldig en goed wilt doen. Zo ja, dan ben ik benieuwd hoe je het zo snel in elkaar kan zetten!
3.
Dat software veroudert is een feit. Maar ik ben relatief jong (35) en kan me zonder problemen nieuwe software eigen maken. Waarom? Omdat mijn ouders het verstandig vonden om mij met computers te laten opgroeien. Ja dus met DOS en daarna Windows 3.1 enzo. Door die vaardigheden die ik toentertijd heb opgedaan, ben ik nu handiger met het eigen maken van nieuwe programma's die allang niet meer werken als DOS en de oude versies van Windows die je met floppy's en diskettes op je PC moest zetten met een hardeschijf van 20mb. Met andere woorden: het heeft wel degelijk zin om mensen te laten werken met software en ze die eigen laten maken. Ook al weet je dat die software over 10 jaar naar alle waarschijnlijkheid niet eens meer gebruikt zal worden.
Groet!
LEMM
Het gaat mij in mijn reactie niet eens specifiek over de meerwaarde van tablets in de klas. Dat die een meerwaarde kunnen hebben, denk ik wel. Maar dan zijn we al een paar stappen verder.quote:Op woensdag 22 mei 2013 23:27 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik ben ook opgegroeid met zulke computers. Ben zeker geen digibeet, maar toch zie ik niet veel meerwaarde in tablets in de klas, sorry. Ik vind juist schrijven in plaats van typen en belangrijke motorische handeling in het leren.
Zo zie ik het ook. Eerst theorie presenteren (mag met een leuke inleiding maar daarna serieus), vervolgens oefenen, vervolgens weer theorie presenteren, weer oefenen etc.quote:Op woensdag 22 mei 2013 20:11 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Uiteindelijk is de docent de expert, en je ontkomt er niet aan soms gewoon uit te leggen hoe de zaken nu eigenlijk in elkaar steken. Je kunt leerlingen niet alles zelf laten ontdekken, om verschillende redenen, hoewel ook ik er naar streef om dat wel zoveel mogelijk te bereiken. Ik kaats vragen vaak terug ('wat denk je zelf', en dan komen ze al dan niet met wat hulp vaak ook tot het antwoord), maar met 'ouderwetse' uitleg is niks mis. Mijns inziens gaat het er uiteindelijk om dat je varieert.
Die vraag moet ik terugkaatsen met de vraag of dat leerlingen überhaupt in staat zijn om hiermee te leren omgaan. Ik denk aan het bijbelse scheppingsverhaal (appel, slang). Waarom die verleiding onnodig groot maken wanneer dat tablet ook na de les gebruikt kan worden als hulpmiddel voor het huiswerk. Ik ben trouwens van mening dat je beter vroeg kan beginnen met het maken van een serieuze portie huiswerk aangezien ik uit weet dat het voor een ietwat slimme VWO-leerling lastig is om op de universiteit ineens met regelmaat te studeren. Gewoontes zijn hardnekkig. Ik ben dan ook een voorstander van het Vlaamse systeem om op de lage school op te bouwen van minder dan een kwartier huiswerk per dag naar 2 uur huiswerk per dag (startende in groep 1 of groep 2). Prima, vroeg de juiste gewoonte aanleren.quote:Op woensdag 22 mei 2013 21:46 schreef Lemmens het volgende:
Prachtige discussie zeg!
Bram, bedankt voor je reactie. We zijn het gewoon fundamenteel oneens vermoed ik. Gelukkig geeft niet iedereen op dezelfde manier les want anders zou het een saaie aangelegenheid worden.
Wel heb ik nog een paar vragen/opmerkingen voor je naar aanleiding van je post.
1.
Ik draai het even om. Hoe kan je van studenten verwachten dat ze op een gewenste manier met tablets/smartphones in lessituaties omgaan als ze dat nooit is geleerd toen ze jonger waren?
Ze doen het toch ook niet als je voorbij komt lopen?quote:Ik heb die problemen tot op heden niet extreem in mijn lessen en ik werk met VMBO-ers. Daarnaast is het maar de vraag of leerlingen zonder smartphones wel altijd alles doen in de les wat jij graag wilt. Dat denk ik dus niet!
Zo zie ik het niet. Voor sommige vakken is dat prima, voor andere vakken niet. Ik vind het jammer dat:quote:Je zegt: "Het is immers lekker gemakkelijk om iets te projecteren in plaats van op het bord te moeten schrijven, het is lekker gemakkelijk om diezelfde slides te uploaden in plaats van een goed dictaat te schrijven. Dat is niet kwaliteitsbevorderend."
Je komt op mij op een nogal denigrerende manier over wanneer je over digitaal lesmateriaal praat.
Nee, zie de uitleg hierboven. Wat jij proeft is een oprechte ergernis aan de nadelige gevolgen hiervan. Op zich is er niets mis met een goede presentatie maar het is geen substituut voor het alternatief. Ik zou graag willen dat het louter als hulpmiddel zou worden gebruikt (even wat plaatjes, animaties of een filmpje laten zien) en dat het niet langer een doel op zichzelf is.quote:Ik weet niet of je het ook echt zo bedoelt...
Daar ben ik me bewust van aangezien ik zelf ook met Powerpoint en Impress (Open Office) heb gewerkt. Ik begrijp dan ook dat juist hierdoor niet langer goede dictaten worden geschreven en dat vind ik jammer aangezien die dictaten geschikter zijn voor zelfstudie dan die PP-slides, PP is immers een presentatiemiddel, het is niet alleen de bedoeling dat je volzinnen schrijft bij PP, het wordt zelfs afgeraden door presentatiedeskundigen. Noem mij maar ouderwets, ik geloof dat je vaak volzinnen nodig hebt om goed informatie over te dragen wanneer het wat complexer en abstracter wordt.quote:Maar heb je enige ervaring met het voorbereiden van digitaal lesmateriaal? Zo nee, dan weet je ook niet dat dat waanzinnig veel tijd in beslag neemt als je het zorgvuldig en goed wilt doen.
Niet. Misschien minder tijd besteden aan de presentaties en het vooral gebruiken voor plaatjes en aanvullend een dictaat gebruiken? Ik spreek nu echter vooral over de universiteit aangezien bij de middelbare scholen in Nederland bij mijn weten al decennia lang weinig wordt gewerkt met dictaten. Zeg het maar als het bij jullie anders is.quote:Zo ja, dan ben ik benieuwd hoe je het zo snel in elkaar kan zetten!
Stel je voor dat jij op je 18de voor het eerst met een computer had gewerkt, zou het echt zo veel verschil maken? Ik heb echter wel als student voor het eerst met Excel gewerkt, mijn jaren van ervaring hielpen niets hoor. Net als iemand die voor het eerst een computer aanzette moest ik alles opzoeken en uitzoeken. Misschien helpt het een beetje als je er vertrouwd mee bent maar zeg nu zelf, wat is nuttiger? Extra wiskunde, een vreemde taal beter beheersen, een betere algemene ontwikkeling, ... of net iets sneller kunnen werken met nieuwe software?quote:Dat software veroudert is een feit. Maar ik ben relatief jong (35) en kan me zonder problemen nieuwe software eigen maken. Waarom? Omdat mijn ouders het verstandig vonden om mij met computers te laten opgroeien. Ja dus met DOS en daarna Windows 3.1 enzo. Door die vaardigheden die ik toentertijd heb opgedaan, ben ik nu handiger met het eigen maken van nieuwe programma's die allang niet meer werken als DOS en de oude versies van Windows die je met floppy's en diskettes op je PC moest zetten met een hardeschijf van 20mb. Met andere woorden: het heeft wel degelijk zin om mensen te laten werken met software en ze die eigen laten maken. Ook al weet je dat die software over 10 jaar naar alle waarschijnlijkheid niet eens meer gebruikt zal worden.
9 vd 10 keer gaat het er niet over of de regels te moeilijk zijn of wat de regels precies zijn. Ze vinden het gewoon zinloos om ze te gebruiken. 'Hij heefd' is ook goed, aldus de leerlingen, want je snapt wat ze bedoelen. Die straf is in mijn ogen dan ook vaak zinloos.quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat vraagt om creatief straffen.
1000 woorden vervoegen in het weekeinde en per fout woord 100 nieuwe woorden voor het volgende weekeinde of iets dergelijks.
Maar eh, kijk eens of dat je met de link in mijn handtekening iets kan.
Och, ik lees vaak zaken als "zegde", "vraagde", "riepte"...quote:
Gaan de leraren Nederlands in dat geval niet te voorzichtig om met die andere 'straf'? Een zware onvoldoende.quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:24 schreef -J-D- het volgende:
[..]
9 vd 10 keer gaat het er niet over of de regels te moeilijk zijn of wat de regels precies zijn. Ze vinden het gewoon zinloos om ze te gebruiken. 'Hij heefd' is ook goed, aldus de leerlingen, want je snapt wat ze bedoelen. Die straf is in mijn ogen dan ook vaak zinloos.
Ze kiezen ervoor om dat bij elke proefwerk/SO/opdracht mee te laten tellen als punt dat je kan verdienen. Je krijgt dus automatisch een 1 als je geen spellings- en grammaticafouten maken.quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gaan de leraren Nederlands in dat geval niet te voorzichtig om met die andere 'straf'? Een zware onvoldoende.
Ik vind straf niet erg, maar ik laat het sporadisch voorkomen. Dan blijft het bijzonder en is de kans het grootst dat het effect kan hebben.quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind straffen sowieso iets uit de oudheid. De laatste keer dat ik straf heb gegeven is in 2004.
Soms kun je ook niet anders, voor mijn gevoel. Een moeilijke klas Vmbo-basis waar de ene kanker over de andere vliegt kan ik niet anders dan af en toe flink te straffen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind straffen sowieso iets uit de oudheid. De laatste keer dat ik straf heb gegeven is in 2004.
Bij vmboklassen heb ik om overwicht te behouden soms wel straf nodig in de zin van verwijdering. Eens per semester moet er wel eens iemand van me vertrekken hoewel dat toch als een zwaktebod voelt.quote:Op donderdag 23 mei 2013 18:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik geef zelf ook alleen les aan vmbo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |