abonnement Unibet Coolblue
pi_126870852
quote:
14s.gif Op woensdag 22 mei 2013 19:19 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Buiten het feit dat je in staat moet zijn om een platform te bieden aan verschillende leerlingen is het wel ten alle tijden de bedoeling dat de leerling zelf nadenkt, naar mijn idee. Ik geef op verschillende manieren de voorzetten en handvaten, maar uiteindelijk is het nooit overnemen van mij.
Geef je maatschappijleer?
  woensdag 22 mei 2013 @ 19:41:50 #102
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_126870890
quote:
7s.gif Op woensdag 22 mei 2013 19:41 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Geef je maatschappijleer?
:Y Onder andere.
Dit, dus.
pi_126871673
Dat verklaart je visie op leren.
  woensdag 22 mei 2013 @ 19:59:41 #104
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_126872025
quote:
7s.gif Op woensdag 22 mei 2013 19:54 schreef Sloggi het volgende:
Dat verklaart je visie op leren.
Tja, de basis moet zijn dat het hoofd van de leerling bezig is, in mijn ogen. Maar op welke wijze strookt jouw visie op leren daar niet mee dan?
Dit, dus.
  woensdag 22 mei 2013 @ 20:05:25 #105
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126872403
quote:
14s.gif Op woensdag 22 mei 2013 19:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Tja, de basis moet zijn dat het hoofd van de leerling bezig is, in mijn ogen. Maar op welke wijze strookt jouw visie op leren daar niet mee dan?
Nou, om even voor mij zelf te spreken: bij sommige lessen werk ik ook zo, maar als leerlingen nieuwe grammatica moeten leren of gekende moeten automatiseren Door oefeningen op Schrift gaat dat toch echt het beste frontaal of zelfstandig, afh. van wat het precies is.

Daarnaast oefenen ze ook wel op andere manieren die met activerend zijn. Maar je kunt niet bij alle vakken het grootste deel van je lessen zo geven als jij doet.

vind digiborden irritsnt trouwens. Ik wil schrijven op een bord niet knoeien met digipennen die niet leesbaar schrijven... De rest kan met de beamer ook.
Kwak
pi_126872811
quote:
14s.gif Op woensdag 22 mei 2013 19:59 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Tja, de basis moet zijn dat het hoofd van de leerling bezig is, in mijn ogen. Maar op welke wijze strookt jouw visie op leren daar niet mee dan?
Uiteindelijk is de docent de expert, en je ontkomt er niet aan soms gewoon uit te leggen hoe de zaken nu eigenlijk in elkaar steken. Je kunt leerlingen niet alles zelf laten ontdekken, om verschillende redenen, hoewel ook ik er naar streef om dat wel zoveel mogelijk te bereiken. Ik kaats vragen vaak terug ('wat denk je zelf', en dan komen ze al dan niet met wat hulp vaak ook tot het antwoord), maar met 'ouderwetse' uitleg is niks mis. Mijns inziens gaat het er uiteindelijk om dat je varieert.
  woensdag 22 mei 2013 @ 20:12:29 #107
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_126872895
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 20:05 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Nou, om even voor mij zelf te spreken: bij sommige lessen werk ik ook zo, maar als leerlingen nieuwe grammatica moeten leren of gekende moeten automatiseren Door oefeningen op Schrift gaat dat toch echt het beste frontaal of zelfstandig, afh. van wat het precies is.

Daarnaast oefenen ze ook wel op andere manieren die met activerend zijn. Maar je kunt niet bij alle vakken het grootste deel van je lessen zo geven als jij doet.
Natuurlijk, maar dan heb je het over de werkvorm. Een doceervorm als werkvorm is natuurlijk ideaal voor lessen met de inhoud die jij benoemt. Daar heb ik niets op tegen, hoor. Je moet alleen oppassen dat jij niet al het werk doet voor de leerlingen.
Dit, dus.
  woensdag 22 mei 2013 @ 20:13:59 #108
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_126873006
quote:
7s.gif Op woensdag 22 mei 2013 20:11 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Uiteindelijk is de docent de expert, en je ontkomt er niet aan soms gewoon uit te leggen hoe de zaken nu eigenlijk in elkaar steken. Je kunt leerlingen niet alles zelf laten ontdekken, om verschillende redenen, hoewel ook ik er naar streef om dat wel zoveel mogelijk te bereiken. Ik kaats vragen vaak terug ('wat denk je zelf', en dan komen ze al dan niet met wat hulp vaak ook tot het antwoord), maar met 'ouderwetse' uitleg is niks mis. Mijns inziens gaat het er uiteindelijk om dat je varieert.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Zoals ik hierboven al aangeef is er niets mis frontale werkvormen waarbij de docent de dirigent is, je moet alleen wel constant 'waarom' 'hoezo' 'leg eens uit' 'benoem eens' te vragen ipv zelf constant benoemen, uit te leggen en te verklaren.
Dit, dus.
  woensdag 22 mei 2013 @ 21:46:07 #109
403824 Lemmens
Docent economie VMBO
pi_126878637
Prachtige discussie zeg!

Bram, bedankt voor je reactie. We zijn het gewoon fundamenteel oneens vermoed ik. :) Gelukkig geeft niet iedereen op dezelfde manier les want anders zou het een saaie aangelegenheid worden.

Wel heb ik nog een paar vragen/opmerkingen voor je naar aanleiding van je post.
1.
Ik draai het even om. Hoe kan je van studenten verwachten dat ze op een gewenste manier met tablets/smartphones in lessituaties omgaan als ze dat nooit is geleerd toen ze jonger waren? Ik heb die problemen tot op heden niet extreem in mijn lessen en ik werk met VMBO-ers. Daarnaast is het maar de vraag of leerlingen zonder smartphones wel altijd alles doen in de les wat jij graag wilt. Dat denk ik dus niet! :)

2.
Je zegt: "Het is immers lekker gemakkelijk om iets te projecteren in plaats van op het bord te moeten schrijven, het is lekker gemakkelijk om diezelfde slides te uploaden in plaats van een goed dictaat te schrijven. Dat is niet kwaliteitsbevorderend."
Je komt op mij op een nogal denigrerende manier over wanneer je over digitaal lesmateriaal praat. Ik weet niet of je het ook echt zo bedoelt... Maar heb je enige ervaring met het voorbereiden van digitaal lesmateriaal? Zo nee, dan weet je ook niet dat dat waanzinnig veel tijd in beslag neemt als je het zorgvuldig en goed wilt doen. Zo ja, dan ben ik benieuwd hoe je het zo snel in elkaar kan zetten!

3.
Dat software veroudert is een feit. Maar ik ben relatief jong (35) en kan me zonder problemen nieuwe software eigen maken. Waarom? Omdat mijn ouders het verstandig vonden om mij met computers te laten opgroeien. Ja dus met DOS en daarna Windows 3.1 enzo. Door die vaardigheden die ik toentertijd heb opgedaan, ben ik nu handiger met het eigen maken van nieuwe programma's die allang niet meer werken als DOS en de oude versies van Windows die je met floppy's en diskettes op je PC moest zetten met een hardeschijf van 20mb. Met andere woorden: het heeft wel degelijk zin om mensen te laten werken met software en ze die eigen laten maken. Ook al weet je dat die software over 10 jaar naar alle waarschijnlijkheid niet eens meer gebruikt zal worden.

Groet!

LEMM
"De enige bank die ik vertrouw, is de vensterbank"
pi_126881385
Leuke discussie! Zeker omdat ik vandaag zelf een training heb gehad over het geven van schrijftrainingen, waarin erg werd uitgegaan van het omdraaien van de rol: dus de leerling / student in de expertrol plaatsen. Ik ben daar zelf erg enthousiast over. Wat ik er tot nu toe in de praktijk van gezien heb, werkt het ook goed. Studenten worden daardoor veel actiever betrokken bij de les, in plaats van dat ze alleen maar lui achterover hangen en met hun mobieltje spelen.

Ik ben ook erg voor veel ICT in de les, en schrik soms echt van hoe slecht studenten kunnen omgaan met computers. Ik vind het echt basisvaardigheden, en sluit me dan ook volledig aan bij het verhaal van Lemmens hierboven.
  woensdag 22 mei 2013 @ 23:27:27 #111
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_126884842
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:46 schreef Lemmens het volgende:
Prachtige discussie zeg!

Bram, bedankt voor je reactie. We zijn het gewoon fundamenteel oneens vermoed ik. :) Gelukkig geeft niet iedereen op dezelfde manier les want anders zou het een saaie aangelegenheid worden.

Wel heb ik nog een paar vragen/opmerkingen voor je naar aanleiding van je post.
1.
Ik draai het even om. Hoe kan je van studenten verwachten dat ze op een gewenste manier met tablets/smartphones in lessituaties omgaan als ze dat nooit is geleerd toen ze jonger waren? Ik heb die problemen tot op heden niet extreem in mijn lessen en ik werk met VMBO-ers. Daarnaast is het maar de vraag of leerlingen zonder smartphones wel altijd alles doen in de les wat jij graag wilt. Dat denk ik dus niet! :)

2.
Je zegt: "Het is immers lekker gemakkelijk om iets te projecteren in plaats van op het bord te moeten schrijven, het is lekker gemakkelijk om diezelfde slides te uploaden in plaats van een goed dictaat te schrijven. Dat is niet kwaliteitsbevorderend."
Je komt op mij op een nogal denigrerende manier over wanneer je over digitaal lesmateriaal praat. Ik weet niet of je het ook echt zo bedoelt... Maar heb je enige ervaring met het voorbereiden van digitaal lesmateriaal? Zo nee, dan weet je ook niet dat dat waanzinnig veel tijd in beslag neemt als je het zorgvuldig en goed wilt doen. Zo ja, dan ben ik benieuwd hoe je het zo snel in elkaar kan zetten!

3.
Dat software veroudert is een feit. Maar ik ben relatief jong (35) en kan me zonder problemen nieuwe software eigen maken. Waarom? Omdat mijn ouders het verstandig vonden om mij met computers te laten opgroeien. Ja dus met DOS en daarna Windows 3.1 enzo. Door die vaardigheden die ik toentertijd heb opgedaan, ben ik nu handiger met het eigen maken van nieuwe programma's die allang niet meer werken als DOS en de oude versies van Windows die je met floppy's en diskettes op je PC moest zetten met een hardeschijf van 20mb. Met andere woorden: het heeft wel degelijk zin om mensen te laten werken met software en ze die eigen laten maken. Ook al weet je dat die software over 10 jaar naar alle waarschijnlijkheid niet eens meer gebruikt zal worden.

Groet!

LEMM
Ik ben ook opgegroeid met zulke computers. Ben zeker geen digibeet, maar toch zie ik niet veel meerwaarde in tablets in de klas, sorry. Ik vind juist schrijven in plaats van typen en belangrijke motorische handeling in het leren.
Kwak
  donderdag 23 mei 2013 @ 00:23:15 #112
403824 Lemmens
Docent economie VMBO
pi_126887461
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 23:27 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik ben ook opgegroeid met zulke computers. Ben zeker geen digibeet, maar toch zie ik niet veel meerwaarde in tablets in de klas, sorry. Ik vind juist schrijven in plaats van typen en belangrijke motorische handeling in het leren.
Het gaat mij in mijn reactie niet eens specifiek over de meerwaarde van tablets in de klas. Dat die een meerwaarde kunnen hebben, denk ik wel. Maar dan zijn we al een paar stappen verder.

Mijn oorspronkelijke vraag sloeg op ICT gebruik in schoolverband, dus voornamelijk in de les, in het algemeen. Dat kan dus met tablets ja. Maar hoeft helemaal niet.
"De enige bank die ik vertrouw, is de vensterbank"
  donderdag 23 mei 2013 @ 00:58:56 #113
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126888343
quote:
7s.gif Op woensdag 22 mei 2013 20:11 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Uiteindelijk is de docent de expert, en je ontkomt er niet aan soms gewoon uit te leggen hoe de zaken nu eigenlijk in elkaar steken. Je kunt leerlingen niet alles zelf laten ontdekken, om verschillende redenen, hoewel ook ik er naar streef om dat wel zoveel mogelijk te bereiken. Ik kaats vragen vaak terug ('wat denk je zelf', en dan komen ze al dan niet met wat hulp vaak ook tot het antwoord), maar met 'ouderwetse' uitleg is niks mis. Mijns inziens gaat het er uiteindelijk om dat je varieert.
Zo zie ik het ook. Eerst theorie presenteren (mag met een leuke inleiding maar daarna serieus), vervolgens oefenen, vervolgens weer theorie presenteren, weer oefenen etc.
En natuurlijk gewoon feitjes kennen: woordjes, regeltjes (grammatica, wiskunde), afleidingen (hopelijk door het te begrijpen), data, namen, ...
Een taal via woordjes stampen, grammaticaregels drillen, oefeningen maken met die woordjes en regels waaronder het vertalen in twee richtingen. Wiskunde via aanname, stelling, bewijs, oefening.
Voor maatschappijleer is dit allemaal wat anders, dat begrijp ik. Mede daarom (ook omdat het om vergankelijke kennis gaat die veel leerlingen toch vanzelf wel opdoen) vraag ik me af of dat maatschappijleer wel in de bovebouw van het VWO thuis hoort.

Ik ben als leerling en als student nooit gecharmeerd geweest van het uitwisselen van meninkjes en speculaties van medeleerlingen en studenten, ik kwam en kom naar school (nu universiteit) om te leren van deskundige mensen hoe het werkelijk zit. Het is natuurlijk wel vaak interessant als de leraar schetst hoe een bepaalde theorie ooit is ontwikkeld en waarom. Calculus kan je zo bijvoorbeeld prima inleiden.
Just my two cents.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 23 mei 2013 @ 01:21:06 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126888734
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:46 schreef Lemmens het volgende:
Prachtige discussie zeg!

Bram, bedankt voor je reactie. We zijn het gewoon fundamenteel oneens vermoed ik. :) Gelukkig geeft niet iedereen op dezelfde manier les want anders zou het een saaie aangelegenheid worden.

Wel heb ik nog een paar vragen/opmerkingen voor je naar aanleiding van je post.
1.
Ik draai het even om. Hoe kan je van studenten verwachten dat ze op een gewenste manier met tablets/smartphones in lessituaties omgaan als ze dat nooit is geleerd toen ze jonger waren?
Die vraag moet ik terugkaatsen met de vraag of dat leerlingen überhaupt in staat zijn om hiermee te leren omgaan. Ik denk aan het bijbelse scheppingsverhaal (appel, slang). Waarom die verleiding onnodig groot maken wanneer dat tablet ook na de les gebruikt kan worden als hulpmiddel voor het huiswerk. Ik ben trouwens van mening dat je beter vroeg kan beginnen met het maken van een serieuze portie huiswerk aangezien ik uit weet dat het voor een ietwat slimme VWO-leerling lastig is om op de universiteit ineens met regelmaat te studeren. Gewoontes zijn hardnekkig. Ik ben dan ook een voorstander van het Vlaamse systeem om op de lage school op te bouwen van minder dan een kwartier huiswerk per dag naar 2 uur huiswerk per dag (startende in groep 1 of groep 2). Prima, vroeg de juiste gewoonte aanleren.

quote:
Ik heb die problemen tot op heden niet extreem in mijn lessen en ik werk met VMBO-ers. Daarnaast is het maar de vraag of leerlingen zonder smartphones wel altijd alles doen in de les wat jij graag wilt. Dat denk ik dus niet! :)
Ze doen het toch ook niet als je voorbij komt lopen? ;)
Voor smartphones idem ja, ik steun het van harte als mijn docent dat verbiedt tijdens de lessen.

quote:
Je zegt: "Het is immers lekker gemakkelijk om iets te projecteren in plaats van op het bord te moeten schrijven, het is lekker gemakkelijk om diezelfde slides te uploaden in plaats van een goed dictaat te schrijven. Dat is niet kwaliteitsbevorderend."
Je komt op mij op een nogal denigrerende manier over wanneer je over digitaal lesmateriaal praat.
Zo zie ik het niet. Voor sommige vakken is dat prima, voor andere vakken niet. Ik vind het jammer dat:
- het digitaal presenteren tijdens de les leidt tot een meer passieve houding bij zowel de docent als de studenten aangezien ik merk dat hierdoor de concentratie bij studenten/leerlingen daalt met als gevolg meer rumoer en onrust, dat laatste ook bij de docent. Het hangt natuurlijk ook van de didactische kwaliteiten af, de beste docenten die ik heb gehad gebruikten trouwens vooral het bord.
- het op de universiteiten leidt tot het niet langer schrijven van dictaten, in het algemeen.

quote:
Ik weet niet of je het ook echt zo bedoelt...
Nee, zie de uitleg hierboven. Wat jij proeft is een oprechte ergernis aan de nadelige gevolgen hiervan. Op zich is er niets mis met een goede presentatie maar het is geen substituut voor het alternatief. Ik zou graag willen dat het louter als hulpmiddel zou worden gebruikt (even wat plaatjes, animaties of een filmpje laten zien) en dat het niet langer een doel op zichzelf is.

quote:
Maar heb je enige ervaring met het voorbereiden van digitaal lesmateriaal? Zo nee, dan weet je ook niet dat dat waanzinnig veel tijd in beslag neemt als je het zorgvuldig en goed wilt doen.
Daar ben ik me bewust van aangezien ik zelf ook met Powerpoint en Impress (Open Office) heb gewerkt. Ik begrijp dan ook dat juist hierdoor niet langer goede dictaten worden geschreven en dat vind ik jammer aangezien die dictaten geschikter zijn voor zelfstudie dan die PP-slides, PP is immers een presentatiemiddel, het is niet alleen de bedoeling dat je volzinnen schrijft bij PP, het wordt zelfs afgeraden door presentatiedeskundigen. Noem mij maar ouderwets, ik geloof dat je vaak volzinnen nodig hebt om goed informatie over te dragen wanneer het wat complexer en abstracter wordt.

quote:
Zo ja, dan ben ik benieuwd hoe je het zo snel in elkaar kan zetten!
Niet. Misschien minder tijd besteden aan de presentaties en het vooral gebruiken voor plaatjes en aanvullend een dictaat gebruiken? Ik spreek nu echter vooral over de universiteit aangezien bij de middelbare scholen in Nederland bij mijn weten al decennia lang weinig wordt gewerkt met dictaten. Zeg het maar als het bij jullie anders is.

quote:
Dat software veroudert is een feit. Maar ik ben relatief jong (35) en kan me zonder problemen nieuwe software eigen maken. Waarom? Omdat mijn ouders het verstandig vonden om mij met computers te laten opgroeien. Ja dus met DOS en daarna Windows 3.1 enzo. Door die vaardigheden die ik toentertijd heb opgedaan, ben ik nu handiger met het eigen maken van nieuwe programma's die allang niet meer werken als DOS en de oude versies van Windows die je met floppy's en diskettes op je PC moest zetten met een hardeschijf van 20mb. Met andere woorden: het heeft wel degelijk zin om mensen te laten werken met software en ze die eigen laten maken. Ook al weet je dat die software over 10 jaar naar alle waarschijnlijkheid niet eens meer gebruikt zal worden.
Stel je voor dat jij op je 18de voor het eerst met een computer had gewerkt, zou het echt zo veel verschil maken? Ik heb echter wel als student voor het eerst met Excel gewerkt, mijn jaren van ervaring hielpen niets hoor. Net als iemand die voor het eerst een computer aanzette moest ik alles opzoeken en uitzoeken. Misschien helpt het een beetje als je er vertrouwd mee bent maar zeg nu zelf, wat is nuttiger? Extra wiskunde, een vreemde taal beter beheersen, een betere algemene ontwikkeling, ... of net iets sneller kunnen werken met nieuwe software?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_126910934
3 havo. 'Hij heefd'.

:')
  donderdag 23 mei 2013 @ 18:08:24 #116
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126913020
Dat vraagt om creatief straffen.
1000 woorden vervoegen in het weekeinde en per fout woord 100 nieuwe woorden voor het volgende weekeinde of iets dergelijks. :)
Maar eh, kijk eens of dat je met de link in mijn handtekening iets kan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_126913601
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 18:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat vraagt om creatief straffen.
1000 woorden vervoegen in het weekeinde en per fout woord 100 nieuwe woorden voor het volgende weekeinde of iets dergelijks. :)
Maar eh, kijk eens of dat je met de link in mijn handtekening iets kan.
9 vd 10 keer gaat het er niet over of de regels te moeilijk zijn of wat de regels precies zijn. Ze vinden het gewoon zinloos om ze te gebruiken. 'Hij heefd' is ook goed, aldus de leerlingen, want je snapt wat ze bedoelen. Die straf is in mijn ogen dan ook vaak zinloos.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 23 mei 2013 @ 18:25:09 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_126913609
Als je dáár serieus straf voor geeft, heb je echt niks beters te doen...

quote:
15s.gif Op donderdag 23 mei 2013 17:16 schreef Sloggi het volgende:
3 havo. 'Hij heefd'.

:')
Och, ik lees vaak zaken als "zegde", "vraagde", "riepte"...
.
  donderdag 23 mei 2013 @ 18:27:15 #119
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_126913681
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 18:24 schreef -J-D- het volgende:

[..]

9 vd 10 keer gaat het er niet over of de regels te moeilijk zijn of wat de regels precies zijn. Ze vinden het gewoon zinloos om ze te gebruiken. 'Hij heefd' is ook goed, aldus de leerlingen, want je snapt wat ze bedoelen. Die straf is in mijn ogen dan ook vaak zinloos.
Gaan de leraren Nederlands in dat geval niet te voorzichtig om met die andere 'straf'? Een zware onvoldoende.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 23 mei 2013 @ 18:28:57 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_126913744
Ik vind straffen sowieso iets uit de oudheid. De laatste keer dat ik straf heb gegeven is in 2004.
.
pi_126913784
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 18:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Gaan de leraren Nederlands in dat geval niet te voorzichtig om met die andere 'straf'? Een zware onvoldoende.
Ze kiezen ervoor om dat bij elke proefwerk/SO/opdracht mee te laten tellen als punt dat je kan verdienen. Je krijgt dus automatisch een 1 als je geen spellings- en grammaticafouten maken.
Ze willen niet dat het zwaarder meetelt, want dan meet je bepaalde andere vaardigheden automatisch.
Deze manier is vrij soft, jouw manier is vrij rigoureus. Beide manieren bereiken hun doel in ieder geval niet.
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 18:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind straffen sowieso iets uit de oudheid. De laatste keer dat ik straf heb gegeven is in 2004.
Ik vind straf niet erg, maar ik laat het sporadisch voorkomen. Dan blijft het bijzonder en is de kans het grootst dat het effect kan hebben.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 23 mei 2013 @ 18:36:39 #122
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_126914050
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 18:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind straffen sowieso iets uit de oudheid. De laatste keer dat ik straf heb gegeven is in 2004.
Soms kun je ook niet anders, voor mijn gevoel. Een moeilijke klas Vmbo-basis waar de ene kanker over de andere vliegt kan ik niet anders dan af en toe flink te straffen.
Dit, dus.
  donderdag 23 mei 2013 @ 18:49:27 #123
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_126914477
Ik geef zelf ook alleen les aan vmbo.
.
  donderdag 23 mei 2013 @ 18:58:28 #124
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_126914811
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 18:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik geef zelf ook alleen les aan vmbo.
Bij vmboklassen heb ik om overwicht te behouden soms wel straf nodig in de zin van verwijdering. Eens per semester moet er wel eens iemand van me vertrekken hoewel dat toch als een zwaktebod voelt.
Dit, dus.
pi_126916081
Over spelfouten: bij ons op de opleiding is het zo (in elk geval officieel, in de praktijk wordt het niet altijd toegepast) dat bij alle werkstukken, dus ook de juridische, taal 'voorwaardelijk' is. Dat wil zeggen dat je geen cijfer krijgt als je te veel taalfouten maakt. En daarnaast hebben we een stevig taalprogramma om de studenten aan te leren hoe het wel moet.

En wat anders: alinea-opbouw zit toch zeker wel in het curriculum op de havo? En op het vmbo? Ik ben deze week betogende alinea's aan het nakijken, en het is echt rampzalig. Standpunt wordt vaak helemaal weggelaten, of het staat ergens halverwege de alinea, met ervoor en erna argumenten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')