abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 april 2013 @ 21:04:43 #1
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125455411

Welkom in de Grote C&H Kennisquiz!
We nodigen iedereen graag uit om mee te doen, maar lees dan wel eerst deze openingspost een keer goed door.



Geef slechts één antwoord per keer. Pas wanneer de vraagsteller aangeeft dat het niet juist is, mag je opnieuw een antwoord geven. Wanneer je een ingeving krijgt en toch een nieuw antwoord wilt geven, geef dan duidelijk aan dat je eerdere post niet meer geldt. Als er meerdere antwoorden op een vraag zijn, dan mag je er net zoveel, en dus niet één meer, geven als dat de vraagsteller aangeeft te willen horen.

Bewerk je antwoord nooit. Spelfouten, toevoegingen of verbeteringen zijn geen geldige redenen om je antwoord te editten. Wanneer je iets op je antwoord hebt aan te merken, post dat dan in een nieuw bericht. Wanneer een post bewerkt blijkt te zijn, is deze per direct ongeldig.

Opzoeken is verboden. Het gebruik van internetpagina's, encyclopedieën, boeken en elke andere bron is absoluut niet toegestaan. Ook vragen aan huisgenoten, een moeder die meeleest en haar mond niet kan houden of geflashed worden bij het chatten wordt als opzoeken beschouwd. Wanneer blijkt dat je je hier toch schuldig aan hebt gemaakt, krijg je minpunten en word je mogelijk voor een paar delen uitgesloten.


Je krijgt 15 minuten om een nieuwe vraag te stellen, vanaf het moment dat jouw antwoord is goedgekeurd. Na 15 minuten mag iemand anders een nieuwe vraag stellen en wordt jouw punt ingetrokken. Mooie boel! Een uitzondering wordt gemaakt wanneer de goedkeuring langer dan 15 minuten op zich laat wachten (tussen 23:00 uur en 07:00 uur wordt 5 minuten wachttijd op goedkeuring aangehouden, daarna mag je gaan slapen). Er is verder niet één geldige reden om geen nieuwe vraag te stellen.

Formuleer je vraag duidelijk. Wanneer een vraag meerdere antwoorden heeft, geef dan duidelijk aan hoeveel je er wilt horen en of ze in één post moeten staan. Wanneer je dit niet aangeeft, gaat het punt naar degene die als laatste het antwoord compleet maakt. Geef specifiek aan wat voor antwoord je verwacht (dus bijvoorbeeld niet Waarvandaan .. ?, maar Uit welk continent/land/dorp .. ?). Vermijd verder het gebruik van een schuine streep (bijv. Welk lied / van wie?), omdat het niet duidelijk maakt of je beide vragen (lied en artiest) beantwoord wilt hebben, of slechts één van de vragen (lied of artiest). Tot slot het verzoek om je vragen dikgedrukt te stellen, zodat iedereen kan zien dat het een quizvraag betreft.

Wissel het onderwerp zoveel mogelijk af. Stel niet vaker dan drie keer een vraag over hetzelfde onderwerp, maar nog beter is om voor elke nieuwe vraag een ander onderwerp te kiezen. Zo blijven deelnemers gemotiveerder dan wanneer er telkens een vraag komt over een onderwerp waar ze minder van weten.

Vermijd ordinaire gokvragen. Vragen die beginnen met wanneer, welk jaar, hoeveel, etc. hebben vaak weinig met algemene kennis te maken en een hoop gegok is dan ook het gevolg.

Houd het topic actief. Geef tijdig aan of een antwoord fout is en plaats hints wanneer een vraag lastig blijkt te zijn. Als het juiste antwoord maar niet komt, dan mag je een nieuwe vraag stellen. Je mag zelf kiezen of je het antwoord op jouw vorige vraag geeft, of dat je die vraag open laat staan. In dat laatste geval mag men de vorige vraag nog beantwoorden voordat het topic gesloten is.


Als vraagsteller ben jij degene die een antwoord goedkeurt. Het punt geven doe je door de actuele stand van het topic te kopiëren en bij de juiste gebruiker een punt op te tellen. Doe dit dikgedrukt voor de duidelijkheid. Wanneer een gebruiker nog niet in de lijst staat, voeg hem of haar dan gewoon toe.

Probeer binnen 15 minuten een antwoord goed of af te keuren. Wanneer je 15 minuten niks van je laat horen, mag een andere deelnemer een antwoord controleren en eventueel goedkeuren. Als het juiste antwoord dan nog niet gegeven is, mag iemand anders een nieuwe vraag stellen en blijft jouw vraag open staan.

Een juist antwoord is een juist antwoord. Wanneer iemand een goed antwoord geeft dat je eigenlijk niet wilde horen, dan is dat jammer voor jou en dien je het alsnog goed te keuren. Voorkom zulke situaties door je vraag dus duidelijk te formuleren.

Wees soepel met spellingsfouten. Door het soms hoge tempo worden letters nog wel eens vergeten of omgedraaid. Ook bij (buitenlandse) namen mag je niet verwachten dat ze foutloos gespeld worden. Afkortingen zullen ook regelmatig als antwoord gegeven worden, als vraagsteller mag je zelf beslissen of je daar genoegen mee neemt.


Probeer slowchatten enigszins te beperken. Het is niet verboden, maar het is niet de bedoeling dat vragen en antwoorden worden bedolven onder offtopic geneuzel.

De huidige stand (graag bij het openen van een nieuw deel de score bijwerken):
50 De_Kardinaal †
30 Ser_Ciappelletto
23 Polacco
21 DeParo
15 Stephen_Dedalus
13 Nibb-it
12 Doler12
11 Rm-rf
10 Woestijnvos
10 YouriNL
9 Rave_NL
8 Iblardi
4 TitusPullo
4 Cobra4
3 Woestijnvos
3 Mederiacvm
3 _dodecahedron_
2 Timwonnacott
2 Serieus_Persoon
2 ullie
2 99.999
1 LompeHork
1 Moin
1 Poespas
1 motorbloempje
1 NoCigar
1 Frikandelbroodje
1 Id_do_her
1 Ullie
1 tuurke77



Discussies over vragen, antwoorden of andere dingen waar je het niet mee eens bent of gewoon iets over kwijt wilt, mogen in de C&H SC. Bedankt MaJo voor de originele OP! De vorige delen zijn hier terug te lezen. Veel succes en plezier in deze reeks!

----

[ Bericht 1% gewijzigd door Nibb-it op 02-05-2013 21:20:11 ]
  donderdag 18 april 2013 @ 21:06:22 #2
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125455494
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 20:38 schreef Rave_NL het volgende:
En wat voor symbolische waarde heeft deze voor een ander Europees land?
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 20:53 schreef TitusPullo het volgende:
Ik gis dat het voor Frankrijk of voor België symbolische waarde heeft.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 21:00 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Oh ja. De RC werd gebruikt om Karel II naar Engeland te brengen na de val van Cromwell, en droeg daarom ook zijn naam. In die zin vertegenwoordigde het schip de monarchie.
Game on.
  donderdag 18 april 2013 @ 21:29:53 #3
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_125456924
Niets toe te voegen aan Nibb. :P
  donderdag 18 april 2013 @ 21:37:02 #4
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125457390
Ik eigenlijk ook niet. :@

Al symboliseert het vooral de grootste maritieme nederlaag in de geschiedenis van Engeland.

5 Polacco
4 YouriNL
3 Stephen_Dedalus
2 DeParo
2 Rave_NL
1 Ser_Ciappelletto
1 Nibb-it
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  donderdag 18 april 2013 @ 22:00:05 #5
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125458706
Nog een maritiem vraagje.

Na de nederlaag van de Republiek in de Eerste Engelse Oorlog werd onder leiding van oa Johan de Witt een ambitieus scheepsbouwprogramma op poten gezet. Zo ontstond in de jaren 1654-55 een permanente oorlogsvloot van 64 slagschepen, elk bewapend met veertig tot zestig stuks geschut. De zware bewapening van de slagschepen veroorzaakte een verandering in tactiek. Hoe zag deze nieuwe tactiek eruit?
pi_125458932
Met de "hull" (weet het Nederlandse woord even niet) langs elkaar heen varen en alle kanonnen af laten gaan lijkt me.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 18 april 2013 @ 22:05:12 #7
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125459026
De 'halve maan'-tactiek, met de zwaardere slagschepen in het midden en de lichtere schepen voor- en achteraan.
  donderdag 18 april 2013 @ 22:19:54 #8
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125459886
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:03 schreef Polacco het volgende:
Met de "hull" (weet het Nederlandse woord even niet) langs elkaar heen varen en alle kanonnen af laten gaan lijkt me.
Iets specifieker. Ik ben op zoek naar een sleutelwoord.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De 'halve maan'-tactiek, met de zwaardere slagschepen in het midden en de lichtere schepen voor- en achteraan.
Doel je op de vorm van de formatie? Het was geen halve maan..
  donderdag 18 april 2013 @ 22:30:07 #9
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125460351
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:19 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Iets specifieker. Ik ben op zoek naar een sleutelwoord.

[..]

Doel je op de vorm van de formatie? Het was geen halve maan..
Ik weet niet meer hoe je het noemt, ik weet alleen dat het een tactiek is die je kunt gebruiken in Empire: Total War. Je Ships-of-the-Line in het midden, je lichtere schepen aan de zijkant, en dan langs elkaar afvaren. Bij voorkeur voor de boeg van de andere schepen door 'crossing the T', omdat ze daar weinig tot geen kanonnen hebben.
pi_125460724
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik weet niet meer hoe je het noemt, ik weet alleen dat het een tactiek is die je kunt gebruiken in Empire: Total War. Je Ships-of-the-Line in het midden, je lichtere schepen aan de zijkant, en dan langs elkaar afvaren. Bij voorkeur voor de boeg van de andere schepen door 'crossing the T', omdat ze daar weinig tot geen kanonnen hebben.
Haha ja, ik moest ook terug denken aan Empire :D
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 18 april 2013 @ 22:37:09 #11
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125460736
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik weet niet meer hoe je het noemt, ik weet alleen dat het een tactiek is die je kunt gebruiken in Empire: Total War. Je Ships-of-the-Line in het midden, je lichtere schepen aan de zijkant, en dan langs elkaar afvaren. Bij voorkeur voor de boeg van de andere schepen door 'crossing the T', omdat ze daar weinig tot geen kanonnen hebben.
Ik dank u. Ik was inderdaad op zoek naar het liniegevecht, die de mêlée achterhaald maakte.

Twee 'linten' van schepen voeren langs elkaar, terwijl zij vuur uitbrachten. Dan was er nog een onderverdeling in charters of eskaders, maar dat is niet zo relevant voor het grote plaatje. Omdat coördinatie en leiderschap zo belangrijk waren, kreeg het kader bovendien een permanente en professionelere invulling. U is.

5 Polacco
4 YouriNL
3 Stephen_Dedalus
2 DeParo
2 Rave_NL
2 Ser_Ciappelletto
1 Nibb-it
  donderdag 18 april 2013 @ 22:50:36 #12
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125461373
Wie was de laatste onafhankelijke koning der Friezen en waarom wilde hij uiteindelijk niet gedoopt worden?
  donderdag 18 april 2013 @ 23:16:25 #13
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125462648
Radbod / Radboud. De rest weet ik niet. :P
  donderdag 18 april 2013 @ 23:29:30 #14
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125463301
quote:
14s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:16 schreef Nibb-it het volgende:
Radbod / Radboud. De rest weet ik niet. :P
Dat is alvast de juiste naam. Nu nog de reden waarom hij niet gedoopt wilde worden.

Hij stond overigens op het punt gedoopt te worden, toen hij één belangrijk detail vernam waardoor hij direct weigerde.
pi_125463786
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is alvast de juiste naam. Nu nog de reden waarom hij niet gedoopt wilde worden.

Hij stond overigens op het punt gedoopt te worden, toen hij één belangrijk detail vernam waardoor hij direct weigerde.
Had het met het dopen te maken, of het bloed en lichaam van christus tot zich nemen?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  donderdag 18 april 2013 @ 23:51:25 #16
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125464200
Met het christen-worden in het algemeen. Hij kreeg een detail te horen van zijn 'redding', waar hij het niet mee eens was.
pi_125464226
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Met het christen-worden in het algemeen. Hij kreeg een detail te horen van zijn 'redding', waar hij het niet mee eens was.
Volgens mij vroeg hij naar het lot van zijn voorvaderen. Die waren niet gedoopt en dus was de kans nihil dat Redbad hen in de hemel zou tegenkomen.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 18 april 2013 @ 23:53:52 #18
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125464314
quote:
7s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:51 schreef Polacco het volgende:

[..]

Volgens mij vroeg hij naar het lot van zijn voorvaderen. Die waren niet gedoopt en dus was de kans nihil dat Redbad hen in de hemel zou tegenkomen.
Helemaal correct.

6 Polacco
4 YouriNL
3 Stephen_Dedalus
2 DeParo
2 Rave_NL
2 Ser_Ciappelletto
1 Nibb-it
pi_125465040
Tijdens de Slag om Frankrijk in 1940 pasten de Duitsers opnieuw de Blitzkrieg toe en met succes: er werd een simpele tactische overwinning geboekt en Frankrijk werd bezet. Toch was het opnieuw toepassen van deze tactiek enorm risicovol en had het verkeerd kunnen uitpakken voor de Duitsers. Hitler en zijn generaals waren ook op de hoogte van dit gevaar. Waarin zat dit grote risico?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  vrijdag 19 april 2013 @ 00:59:25 #20
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125466285
Doel je op het risico dat de hoofdmacht het tempo van de gepantserde eenheden niet bij kon houden door de snelle opmars, en dat de aanvoerlijnen te lang dreigden te worden? Of zoek ik in de verkeerde hoek?

Ik ga naar bed. :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Nibb-it op 19-04-2013 01:06:26 ]
pi_125466552
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 april 2013 00:59 schreef Nibb-it het volgende:
Doel je op het risico dat de hoofdmacht het tempo van de gepantserde eenheden niet bij kon houden door de snelle opmars, en dat de aanvoerlijnen te lang dreigden te worden? Of zoek ik in de verkeerde hoek?

Ik ga naar bed. :P
Het is helemaal juist :)

Op het cruciale moment van de campagne raceten niet meer dan 9 panzerdivisies zij aan zij naar het Kanaal om zo de geallieerde strijdkrachten in tweeën te splijten. Door de grote snelheid raakte de hoofdmacht inderdaad ver achterop, hadden de geallieerden de aanvoerlijnen toen kunnen doorsnijden dan was deze hele campagne fataal afgelopen. Zonder brandstof heb je vrij weinig aan de tanks en andere gemotoriseerde voertuigen. Toch besloten de Duitsers het risico te nemen mede vanwege de slechte staat van de westerse legers, de beperkte ruimte in het westen en de qua aantal gelijkwaardige legers.

+1 Nibb-It

6 Polacco
4 YouriNL
3 Stephen_Dedalus
2 DeParo
2 Rave_NL
2 Ser_Ciappelletto
2 Nibb-It
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  vrijdag 19 april 2013 @ 09:06:10 #22
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125469224
Wie is deze meneer en hoe is hij op zijn positie terecht gekomen?



Ik ben pas ergens vanmiddag weer online, dus misschien wil iemand anders de antwoorden controleren.
pi_125469368
Generaal Winkelman? Hij was de enige hooggeplaatste generaal die de capitulatie wilde ondertekenen in mei 1940? De gebroeders van Voorst tot Voorst bijvoorbeeld wilden doorvechten tot de laatste kogel.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 19 april 2013 @ 09:21:34 #24
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125469474
De naam is correct.
pi_125469642
Of ging het om de gedwongen pensionering van zijn voorganger in het opperbevel?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 19 april 2013 @ 10:15:41 #26
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125470751
Hij is op die positie terecht gekomen door op de stoel te gaan zitten en deze aan te schuiven.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  vrijdag 19 april 2013 @ 10:44:11 #27
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125471463
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 09:30 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Of ging het om de gedwongen pensionering van zijn voorganger in het opperbevel?
Daar zocht ik naar. Reijnders werd ontslagen vanwege meningsverschillen met Dijxhoorn. Winkelman werd zo Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht. Zit even mobiel dus kan je zelf de score bijwerken? :P
pi_125471835
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2013 10:44 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Daar zocht ik naar. Reijnders werd ontslagen vanwege meningsverschillen met Dijxhoorn. Winkelman werd zo Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht. Zit even mobiel dus kan je zelf de score bijwerken? :P
Ok :P

6 Polacco
4 YouriNL
4 Stephen_Dedalus
2 DeParo
2 Rave_NL
2 Ser_Ciappelletto
2 Nibb-It

Mijn familie werd rijk door de productie van buskruit. In mijn leven werd een Koning geëxecuteerd en een republiek uitgeroepen. Ik maakte de pestepidemie en grote brand van London mee. Tijdens de tweede Engels-Nederlandse zeeoorlog werkte ik voor de Engelse admiraliteit.

Wie ben ik?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  vrijdag 19 april 2013 @ 11:49:00 #29
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125473649
Generaal Rijnder (??) wou een complete defensielinie van zowel de grebbelinie als de linie in Brabant/Limburg.

De defensieminister vond dat hij moest kiezen. Zijn opvolger Winkelman koos voor het zwaartepunt op de grebbelinie.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  vrijdag 19 april 2013 @ 11:50:15 #30
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125473709
Stond nog iets open in m'n mobiel. Te laat dus. :')
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  vrijdag 19 april 2013 @ 18:17:15 #31
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125489924
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 10:56 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

Mijn familie werd rijk door de productie van buskruit. In mijn leven werd een Koning geëxecuteerd en een republiek uitgeroepen. Ik maakte de pestepidemie en grote brand van London mee. Tijdens de tweede Engels-Nederlandse zeeoorlog werkte ik voor de Engelse admiraliteit.

Wie ben ik?

Samuel Pepys?
pi_125513466
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 18:17 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Samuel Pepys?
Nee

Ze kennen elkaar wel trouwens.

[ Bericht 4% gewijzigd door Stephen_Dedalus op 20-04-2013 11:31:41 ]
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125522498
Thomas Fairfax om maar even een naam te roepen.
pi_125522672
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 14:48 schreef DeParo het volgende:
Thomas Fairfax om maar even een naam te roepen.
Ook niet.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125522679
Hint??
pi_125522735
Hij hield net als Samuel Pepys ook een dagboek bij.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 20 april 2013 @ 17:12:12 #37
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_125525955
George Downing? Wilde gok. :P
pi_125526364
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 17:12 schreef YouriNL het volgende:
George Downing? Wilde gok. :P
Nee

Nog twee hints:
Peter de grote woonde drie maanden in zijn huis in 1698.
Hij was een van de oprichters van de Royal Society.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125526942
Deze ga ik niet snel raden vrees ik haha.
  zaterdag 20 april 2013 @ 17:58:28 #40
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125527236
De enige prominente wapenhandelaars die me zo te binnen schieten komen uit de familie Trip, maar dat klopt chronologisch en geografisch niet. :P
pi_125527531
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 17:58 schreef Nibb-it het volgende:
De enige prominente wapenhandelaars die me zo te binnen schieten komen uit de familie Trip, maar dat klopt chronologisch en geografisch niet. :P
Zijn familie was rijk geworden door het produceren van buskruit maar hijzelf was geen handelaar.
Hij is vooral beroemd door zijn dagboek.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 20 april 2013 @ 18:13:19 #42
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_125527598
Het zal ook wel niet Sprat of Defoe zijn.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_125527636
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 18:13 schreef TitusPullo het volgende:
Het zal ook wel niet Sprat of Defoe zijn.
Ook niet inderdaad.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 20 april 2013 @ 21:31:56 #44
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_125535042
Zullen we deze anders even parkeren?
pi_125535586
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 21:31 schreef YouriNL het volgende:
Zullen we deze anders even parkeren?
Ik vind het goed.
De vraag en hints:

quote:
Mijn familie werd rijk door de productie van buskruit. In mijn leven werd een Koning geëxecuteerd en een republiek uitgeroepen. Ik maakte de pestepidemie en grote brand van London mee. Tijdens de tweede Engels-Nederlandse zeeoorlog werkte ik voor de Engelse admiraliteit.

Wie ben ik?


Hints:
-Ik correspondeerde met Samuel Pepys
-Hij hield net als Samuel Pepys ook een dagboek bij.
-Peter de grote woonde drie maanden in zijn huis in 1698.
-Hij was een van de oprichters van de Royal Society.
-Hij is vooral beroemd door zijn dagboek.

"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 20 april 2013 @ 22:00:07 #46
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_125536452
Ik ben een groot veroveraar en de stichter van onder andere een dynastie... Tijdens mijn regeerperiode werd Korea veroverd en werden mislukte pogingen gedaan Japan en Zuidoost-Azië te veroveren, toch zal ik niet klagen. Wie ben ik?
  zaterdag 20 april 2013 @ 22:00:15 #47
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125536458
Heb het opgezocht, maar ik heb echt nog nooit van die kerel gehoord.
  zaterdag 20 april 2013 @ 22:00:56 #48
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125536500
Dat is die mongool, die (klein)zoon van Dzjengis. Kublai?
  zaterdag 20 april 2013 @ 22:01:09 #49
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_125536508
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 22:00 schreef YouriNL het volgende:
Ik ben een groot veroveraar en de stichter van onder andere een dynastie... Tijdens mijn regeerperiode werd Korea veroverd en werden mislukte pogingen gedaan Japan en Zuidoost-Azië te veroveren, toch zal ik niet klagen. Wie ben ik?
Koebilai?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_125536518
Gengkis Khan?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zaterdag 20 april 2013 @ 22:13:00 #51
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_125537120
Inderdaad, de kleinzoon van Djengis. Aan zijn hof heeft Marco Polo nog gediend.

6 Polacco
4 YouriNL
4 Stephen_Dedalus
2 DeParo
2 Rave_NL
3 Ser_Ciappelletto
2 Nibb-it
  zaterdag 20 april 2013 @ 22:14:09 #52
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_125537185
(Punt voor Ser, forum citeerde niet.)
  zaterdag 20 april 2013 @ 23:15:33 #53
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125539708
Wie is Finn McCool en wat is zijn relatie met vis?
pi_125541113
Dat is een mythische krijger uit de Ierse mythologie. :P
Ура для россии
pi_125542294
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 23:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wie is Finn McCool en wat is zijn relatie met vis?
Mythische Ierse krijger. Werd hij niet in een vis veranderd in 1 van de verhalen?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 21 april 2013 @ 10:38:15 #56
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125547928
quote:
9s.gif Op zaterdag 20 april 2013 23:54 schreef Woestijnvos het volgende:
Dat is een mythische krijger uit de Ierse mythologie. :P
Dat is het 'wie', nu nog het 'wat'.
  zondag 21 april 2013 @ 10:48:57 #57
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125548020
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 00:24 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Mythische Ierse krijger. Werd hij niet in een vis veranderd in 1 van de verhalen?
Niet dat ik weet.
pi_125552772
Hij houdt erg van een visgerecht.
  zondag 21 april 2013 @ 14:01:17 #59
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125553186
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 13:47 schreef DeParo het volgende:
Hij houdt erg van een visgerecht.
Er is in de overlevering helaas niets overgebleven over de voedselvoorkeuren van Finn MacCool...
pi_125565030
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 14:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Er is in de overlevering helaas niets overgebleven over de voedselvoorkeuren van Finn MacCool...
Op de rug van een vis de wereld rond??
  zondag 21 april 2013 @ 19:04:43 #61
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125565062
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:04 schreef DeParo het volgende:

[..]

Op de rug van een vis de wereld rond??
Helaas, dat is 'm ook niet.
pi_125565106
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Helaas, dat is 'm ook niet.
De vis is z'n stamwapen of familiewapen of stond op z'n schild?
Doet me denken dat ik hier nog een boek over Iers mythologie heb mag ik het opzoeken :P :P?
  zondag 21 april 2013 @ 19:06:42 #63
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125565149
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:05 schreef DeParo het volgende:

[..]

De vis is z'n stamwapen of familiewapen of stond op z'n schild?
Doet me denken dat ik hier nog een boek over Iers mythologie heb mag ik het opzoeken :P :P?
Dat mag wel, maar dan krijg je wel een minpunt. En nee, de vis is niet z'n stamwapen. De vis speelde een rol in een van de mythes rond Finn.
pi_125565257
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat mag wel, maar dan krijg je wel een minpunt. En nee, de vis is niet z'n stamwapen. De vis speelde een rol in een van de mythes rond Finn.
Een pratende vis die hem wijsheid verschafte op zijn weg naar glorie?
  zondag 21 april 2013 @ 19:10:08 #65
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125565311
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:08 schreef DeParo het volgende:

[..]

Een pratende vis die hem wijsheid verschafte op zijn weg naar glorie?
De vis verschafte hem inderdaad wijsheid, maar de manier waarop is belangrijk.
pi_125565381
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De vis verschafte hem inderdaad wijsheid, maar de manier waarop is belangrijk.
Door de vis op te eten?
  zondag 21 april 2013 @ 20:59:02 #67
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125571209
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:11 schreef DeParo het volgende:

[..]

Door de vis op te eten?
Niet precies.
pi_125571356
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 20:59 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Niet precies.
Te bakken?
pi_125571638
Ik zal het antwoord op mijn vraag maar geven want ik denk dat hij niet meer beantwoord zal worden.

quote:
Mijn familie werd rijk door de productie van buskruit. In mijn leven werd een Koning geëxecuteerd en een republiek uitgeroepen. Ik maakte de pestepidemie en grote brand van London mee. Tijdens de tweede Engels-Nederlandse zeeoorlog werkte ik voor de Engelse admiraliteit.

Wie ben ik?


Hints:
-Ik correspondeerde met Samuel Pepys
-Hij hield net als Samuel Pepys ook een dagboek bij.
-Peter de grote woonde drie maanden in zijn huis in 1698.
-Hij was een van de oprichters van de Royal Society.
-Hij is vooral beroemd door zijn dagboek.
Ik was op zoek naar John Evelyn, de man die net zoals Samuel Pepys een dagboek bij hield. Het dagboek bestrijkt een periode van 1640 tot 1706.
Verder stond hij bekend om zijn kennis van bomen en was hij een auteur en bibliofiel. Tijdens de tweede engelse oorlog was hij een van de vier commisieleden van de 'Sick and Hurt' commissie van de Engelse admiraliteit. Deze commisie was verantwoordelijk voor de zieken, gewonden en krijgsgevangenen.

Zeer uitgebreide wiki pagina met links naar zijn dagboek:
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Evelyn
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125575305
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 19:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De vis verschafte hem inderdaad wijsheid, maar de manier waarop is belangrijk.
Door de vis te vangen?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zondag 21 april 2013 @ 21:51:23 #71
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125575372
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 21:00 schreef DeParo het volgende:

[..]

Te bakken?
quote:
5s.gif Op zondag 21 april 2013 21:50 schreef Polacco het volgende:

[..]

Door de vis te vangen?
Hij deed beiden, maar ze zijn niet precies genoeg.
pi_125575520
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2013 21:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

[..]

Hij deed beiden, maar ze zijn niet precies genoeg.
Door de vis te sparen en juist niet op te eten?
pi_125599949
Er is een boek over geschreven Finn McCool and the Great Fish.
En verder heb ik geen idee.
Ура для россии
pi_125600190
Gaat het toevallig over het feit dat hij een prinses red van een grote vis? De prinses is vastgebonden aan een paal op het strand om een of andere reden en Finn vecht met de vis en voorkomt zo dat ze opgegeten wordt?

Een paar jaar terug zoiets gelezen in J. M. Synge's The Arran Islands, maar ik weet niet meer zeker of dat over Finn Maccool ging.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125623890
Nog maar een hintje dan?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  maandag 22 april 2013 @ 23:39:44 #76
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125625245
Het gaat om de zogenaamd 'Zalm Der Wijsheid'. De baas van Finn ving die, en Finn moest die koken. Maar tijdens het koken ging er iets mis...
  maandag 22 april 2013 @ 23:52:39 #77
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125625826
Ik zal het ook maar gewoon zeggen. Als je het niet weet, raad je het nooit:

Finn was dus die Zalm Der Wijsheid aan het bakken voor z'n baas. De Zalm zou degene die 'm at alle wijsheid in de wereld geven. Maar Finn brandde zijn duim aan het beest, en stak die duim in zijn mond om af te koelen. Daarbij kreeg hij een stukje van de huid van de zalm in z'n mond, en voilà: hij had alle kennis ter wereld.
In het vervolg, elke keer dat Finn z'n duim in z'n mond stak, kon hij bogen op de kennis van de Zalm.

En degene die nu als eerste de nieuwe vraag stelt, is 'm.
pi_125626447
Vooruit dan maar:

Wat was de eerste genocide van de 20ste eeuw? Wie was de dader en wie het slachtoffer?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125628363
Een of andere Afrikaanse stam die het slachtoffer werd van Duitse kolonisten in Afrika?!
pi_125628379
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 03:45 schreef DeParo het volgende:
Een of andere Afrikaanse stam die het slachtoffer werd van Duitse kolonisten in Afrika?!
Heel warm uiteraard maar iets specifieker graag :)
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125628381
er was een concentratiekamp in zuid-West-Afrika , een duitse kolonie. dat heet nu Namibie

de dader: duitsland

ja ik weet de naam van de Afrikaanse stam niet
pi_125629863
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 april 2013 04:00 schreef Polacco het volgende:

[..]

Heel warm uiteraard maar iets specifieker graag :)
De herero in Duits zuid-west Afrika(Namibië). De Duitsers waren natuurlijk de daders.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 23 april 2013 @ 09:52:20 #83
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125630537
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 23:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik zal het ook maar gewoon zeggen. Als je het niet weet, raad je het nooit:

Finn was dus die Zalm Der Wijsheid aan het bakken voor z'n baas. De Zalm zou degene die 'm at alle wijsheid in de wereld geven. Maar Finn brandde zijn duim aan het beest, en stak die duim in zijn mond om af te koelen. Daarbij kreeg hij een stukje van de huid van de zalm in z'n mond, en voilà: hij had alle kennis ter wereld.
In het vervolg, elke keer dat Finn z'n duim in z'n mond stak, kon hij bogen op de kennis van de Zalm.

En degene die nu als eerste de nieuwe vraag stelt, is 'm.
Komt daar ook "uit je duim zuigen" vandaan?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 23 april 2013 @ 10:01:24 #84
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125630695
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 april 2013 09:52 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Komt daar ook "uit je duim zuigen" vandaan?
Ik heb werkelijk geen idee. Dat zou ik even op moeten zoeken.
pi_125632640
De genocide, in De Oranje Vrijstaat tussen 1899-1902 door de Britten?
Ура для россии
  dinsdag 23 april 2013 @ 11:28:10 #86
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125633052
Mijn eerste ingeving was ook de Britten daar, inclusief concentratiekampen.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125633089
quote:
9s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:14 schreef Woestijnvos het volgende:
De genocide, in De Oranje Vrijstaat tussen 1899-1902 door de Britten?
Dat was geen genocide.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 23 april 2013 @ 11:52:49 #88
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125633799
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 11:29 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Dat was geen genocide.
quote:
"this was not a deliberately genocidal policy; rather it was the result of [a] disastrous lack of foresight and rank incompetence on [the] part of the [British] military."

- Niall Ferguson, Empire: The Rise and Demise of the British World Order, p. 250
Oh, dan is het goed...
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125635646
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 09:15 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

De herero in Duits zuid-west Afrika(Namibië). De Duitsers waren natuurlijk de daders.
Dat is juist :)

+1 Stephen_Dedalus

6 Polacco
4 YouriNL
5 Stephen_Dedalus
2 DeParo
2 Rave_NL
3 Ser_Ciappelletto
2 Nibb-it
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125636144
Zullen we maar in Afrika blijven voor de volgende vraag.

In welk jaar verkocht Nederland zijn laatste koloniale bezittingen in Afrika? Aan wie verkocht Nederland deze bezittingen en in ruil waarvoor?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 23 april 2013 @ 16:09:12 #91
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_125643051
1871 volgens mij, de goudkust natuurlijk! De Britten zouden ons niet lastig vallen tijdens een of andere verovering op Sumatra.
  dinsdag 23 april 2013 @ 16:10:11 #92
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_125643082
Ik ben nu afwezig (tennis), indien het antwoord goed is kan ik niet opnieuw een vraag stellen voor 6/7 uur.
pi_125643511
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 16:09 schreef YouriNL het volgende:
1871 volgens mij, de goudkust natuurlijk! De Britten zouden ons niet lastig vallen tijdens een of andere verovering op Sumatra.
Klopt! In 1871 werden allen Nederlandse factorijen op de Goudkust verkocht voor 47000 gulden aan het verenigd koninkrijk. In ruil daarvoor zouden de Britten niet ingrijpen als we Atjeh zouden veroveren.

6 Polacco
5 YouriNL
5 Stephen_Dedalus
2 DeParo
2 Rave_NL
3 Ser_Ciappelletto
2 Nibb-it
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125686381
Volgende??
  woensdag 24 april 2013 @ 18:13:29 #95
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125687118
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 17:49 schreef DeParo het volgende:
Volgende??
Ga uw gang.
pi_125688908
Op welke wijze werd getracht cohesie en samenhang te bereiken tussen de soldaten in de Wehrmacht?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  woensdag 24 april 2013 @ 19:18:57 #97
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125689431
Willen jullie het puntensysteem zoals het nu is aanhouden, of liever iets anders?

[ Bericht 10% gewijzigd door Nibb-it op 24-04-2013 19:43:41 ]
  woensdag 24 april 2013 @ 19:20:43 #98
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125689498
quote:
6s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:04 schreef Polacco het volgende:
Op welke wijze werd getracht cohesie en samenhang te bereiken tussen de soldaten in de Wehrmacht?
Viagra onder de rechterarm smeren?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125689705
quote:
16s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:18 schreef Nibb-it het volgende:
Willen jullie het puntensysteem met een maandwinnaar (dus zoals het nu is) aanhouden, of liever iets anders?
Hoe bedoel je?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125689793
quote:
9s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:20 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Viagra onder de rechterarm smeren?
Close maar nee.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  woensdag 24 april 2013 @ 19:38:24 #101
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125690241
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:26 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Nou ik zat eraan te denken het puntensysteem misschien wat aan te passen (bonuspunten voor snelheid of volledigheid of zo iets) om het wat dynamischer te maken. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
  woensdag 24 april 2013 @ 19:39:01 #102
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125690264
quote:
14s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:28 schreef Polacco het volgende:

[..]

Close maar nee.
Heeft het te maken met een teeny weeny string bikini?
  woensdag 24 april 2013 @ 19:52:22 #103
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125690950
quote:
6s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:38 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Nou ik zat eraan te denken het puntensysteem misschien wat aan te passen (bonuspunten voor snelheid of volledigheid of zo iets) om het wat dynamischer te maken. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
We zouden kunnen beginnen met de regel van 'binnen 15 minuten geen nieuwe vraag, punten kwijt' daadwerkelijk eens toe te passen.
pi_125691272
quote:
11s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:39 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Heeft het te maken met een teeny weeny string bikini?
Nope. Het was een sociaal systeem.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125692586
Veel exercitie.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  woensdag 24 april 2013 @ 20:45:07 #106
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125693520
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

We zouden kunnen beginnen met de regel van 'binnen 15 minuten geen nieuwe vraag, punten kwijt' daadwerkelijk eens toe te passen.
Het tempo ligt denk ik niet (nog) echt hoog genoeg om dat korte tijdsbestek strak te handhaven, maar je hebt gelijk dat we daar wat meer op kunnen letten.
quote:
15s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:58 schreef Polacco het volgende:

[..]

Nope. Het was een sociaal systeem.
Even serieus dan: het idee van Gemeinschaft zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld. Het was een onderdeel van de nationaal-socialistische leer, en zal daarom bij de (aspirant-)militairen met de paplepel zijn ingegoten via organisaties als de H-Jugend.

Hoeveel manieren wil je eigelijk weten? :P
pi_125694935
quote:
6s.gif Op woensdag 24 april 2013 20:45 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Het tempo ligt denk ik niet (nog) echt hoog genoeg om dat korte tijdsbestek strak te handhaven, maar je hebt gelijk dat we daar wat meer op kunnen letten.

[..]

Even serieus dan: het idee van Gemeinschaft zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld. Het was een onderdeel van de nationaal-socialistische leer, en zal daarom bij de (aspirant-)militairen met de paplepel zijn ingegoten via organisaties als de H-Jugend.

Hoeveel manieren wil je eigelijk weten? :P
Gemeinschaft heeft er mee te maken maar het systeem is ouder dan het nationaal socialisme, onder de nazi's werd het Wehrmacht mankrachtbeleid bij dit oude systeem gelaten.

De voornaamste manier :P
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125711283
quote:
6s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:04 schreef Polacco het volgende:
Op welke wijze werd getracht cohesie en samenhang te bereiken tussen de soldaten in de Wehrmacht?
Of er echt een ding is aan te wijzen is lastig, een 'sociaal systeem' lijkt me inderdaad meer op z'n plaats, de soldaten een gevoel van macht en affectie geven, hun positie doet er toe, ze zijn samen van belang, en het leger wordt niet alleen een vorm van 'levensonderhoud' maar ook hun manier van leven an sich. Dit werd gestimuleerd door dit te propaganderen binnen de Duitse samenleving, er was sprake van slechts een denkbeeld, en dat was het Duitse belang. Verder zijn er meer kleine aspecten zoals contact tussen soldaten onderling, plaatsen van soldaten uit dezelfde regio binnen een bepaalde regio, gevoel van bescherming door officieren en naast het al genoemde aspect dat militaire waarden hoog werden geplaatst probeerde het leger zich bijna onmisbaar te maken voor de dagelijkse behoeftes.
pi_125711424
quote:
6s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:04 schreef Polacco het volgende:
Op welke wijze werd getracht cohesie en samenhang te bereiken tussen de soldaten in de Wehrmacht?
volgens mij niet specifiek eigen aan de Wehrmacht, maar eerder onderdeel van een lange, pruisische leger-traditie;

De regimenten werden bewust samengesteld met mensen uit eenzelfde regionale en vaak ook sociale afkomst ... dat zorgde er al direkt voor dat men het gevoel had tussen de 'zijnen' te zitten..

wel leidde dat er vaak toe dat de overheid bij lokale onrusten en bv opstanden (zoals rond 1848) bewust moesten schuiven om te voorkomen dat regimenten met een binding met een regio daar ook ingezet werden om een lokale opstand te onderdrukken, en zulke regimenten tijdig te vervangen door een regiment uit een totaal andere regio.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_125721913
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:03 schreef RM-rf het volgende:

[..]

volgens mij niet specifiek eigen aan de Wehrmacht, maar eerder onderdeel van een lange, pruisische leger-traditie;

De regimenten werden bewust samengesteld met mensen uit eenzelfde regionale en vaak ook sociale afkomst ... dat zorgde er al direkt voor dat men het gevoel had tussen de 'zijnen' te zitten..

wel leidde dat er vaak toe dat de overheid bij lokale onrusten en bv opstanden (zoals rond 1848) bewust moesten schuiven om te voorkomen dat regimenten met een binding met een regio daar ook ingezet werden om een lokale opstand te onderdrukken, en zulke regimenten tijdig te vervangen door een regiment uit een totaal andere regio.
Dit is het antwoord inderdaad. Bartov omschrijft het als "primary groups" waar soldaten loyaal en verbonden moesten zijn aan hun eigen eenheid. Bataljons, regimenten en later ook divisies werden samengesteld uit dezelfde regio, er direct voor zorgend inderdaad dat de soldaat tussen de zijnen zat. Door de gigantische verliezen aan het oostfront en mankracht crisis van de Wehrmacht werden deze primaire groepen voor een groot deel vernietigd.

+1 RM-rf

6 Polacco
5 YouriNL
5 Stephen_Dedalus
2 DeParo
2 Rave_NL
3 Ser_Ciappelletto
2 Nibb-it
1 RM-rf
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125727093
Ik zei toch ook dat ze uit dezelfde regio kwamen :P :P?
pi_125729300
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 18:31 schreef DeParo het volgende:
Ik zei toch ook dat ze uit dezelfde regio kwamen :P :P?
Ja maar jij noemde dat een klein aspect :P Terwijl dat juist de kern was.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125730628
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2013 19:27 schreef Polacco het volgende:

[..]

Ja maar jij noemde dat een klein aspect :P Terwijl dat juist de kern was.
Ik denk dat daar wel verschillende theorieën over zijn maar vooruit dan maar :P :P.
  donderdag 25 april 2013 @ 20:06:59 #114
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125731176
RM, heb je een vraag?
  donderdag 25 april 2013 @ 20:20:18 #115
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125731747
quote:
6s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:06 schreef Nibb-it het volgende:
RM, heb je een vraag?
Stel maar gewoon een vraag als je er een hebt.

Ik denk dat we sowieso de regel 'juiste antwoord stelt nieuwe vraag' moeten verslappen. De helft van de tijd laat de steller op zich wachten, en de andere helft van de tijd heeft hij geen inspiratie. Als we stellen dat de steller een kwartier heeft als zijn antwoord binnen het kwartier goed wordt gekeurd (event. met puntaftrek), en een uur als het langer dan een kwartier duurde (zonder puntaftrek), is dat tijd genoeg imho. Na die periode mag er een nieuwe vraag gesteld worden door de eerste die er een weet.
pi_125731940
Misschien de regel dat als je geen vraag hebt gesteld, wanneer het wel jouw beurt was, je ook geen punten mag verdienen met een volgende vraag?
  donderdag 25 april 2013 @ 20:33:49 #117
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125732365
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:24 schreef DeParo het volgende:
Misschien de regel dat als je geen vraag hebt gesteld, wanneer het wel jouw beurt was, je ook geen punten mag verdienen met een volgende vraag?
Kweenie. Ik denk dat er bij de meesten geen kwade opzet in het spel is, maar dat het pure overmacht is. Je kunt moeilijk de hele dag gaan zitten wachten totdat je antwoord gekeurd wordt...
  donderdag 25 april 2013 @ 20:34:25 #118
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125732398
Voor wat betreft de vraag: Peter I van Rusland (1672-1725) kwam tijdens zijn regeerperiode verschillende malen naar West-Europa. Peter was een leergierig man. Zo leerde hij in Amsterdam onder meer schepen bouwen, uurwerken maken en tanden trekken. Welke taal gebruikte Peter om met zijn Engelse en Hollandse gastheren te communiceren?
pi_125732551
quote:
6s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:34 schreef Nibb-it het volgende:
Voor wat betreft de vraag: Peter I van Rusland (1672-1725) kwam tijdens zijn regeerperiode verschillende malen naar West-Europa. Peter was een leergierig man. Zo leerde hij in Amsterdam onder meer schepen bouwen, uurwerken maken en tanden trekken. Welke taal gebruikte Peter om met zijn Engelse en Hollandse gastheren te communiceren?
Frans?
Ik twijfel ook met Latijn maar misschien was het ook wel een Duitse taal of iets anders!
  donderdag 25 april 2013 @ 20:41:08 #120
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125732753
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Stel maar gewoon een vraag als je er een hebt.

Ik denk dat we sowieso de regel 'juiste antwoord stelt nieuwe vraag' moeten verslappen. De helft van de tijd laat de steller op zich wachten, en de andere helft van de tijd heeft hij geen inspiratie. Als we stellen dat de steller een kwartier heeft als zijn antwoord binnen het kwartier goed wordt gekeurd (event. met puntaftrek), en een uur als het langer dan een kwartier duurde (zonder puntaftrek), is dat tijd genoeg imho. Na die periode mag er een nieuwe vraag gesteld worden door de eerste die er een weet.
Uit de OP:
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 21:04 schreef Nibb-it het volgende:
Je krijgt 15 minuten om een nieuwe vraag te stellen, vanaf het moment dat jouw antwoord is goedgekeurd. Na 15 minuten mag iemand anders een nieuwe vraag stellen en wordt jouw punt ingetrokken. Mooie boel! Een uitzondering wordt gemaakt wanneer de goedkeuring langer dan 15 minuten op zich laat wachten (tussen 23:00 uur en 07:00 uur wordt 5 minuten wachttijd op goedkeuring aangehouden, daarna mag je gaan slapen). Er is verder niet één geldige reden om geen nieuwe vraag te stellen.
Zullen we dit dan gewoon aanhouden vanaf nu? Wellicht kunnen we het uitbreiden naar een half uurtje, aangezien het tempo niet zo hoog ligt en niet iedereen even vaak online is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nibb-it op 25-04-2013 21:12:59 ]
  donderdag 25 april 2013 @ 20:41:23 #121
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125732770
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Frans?
Ik twijfel ook met Latijn maar misschien was het ook wel een Duitse taal of iets anders!
Neen, Peter sprak geen Frans.
pi_125733006
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:41 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Neen, Peter sprak geen Frans.
Latijn?
  donderdag 25 april 2013 @ 20:45:52 #123
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125733037
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:45 schreef DeParo het volgende:

[..]

Latijn?
Ook niet.
pi_125733053
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:45 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Ook niet.
Duits?
  donderdag 25 april 2013 @ 20:46:43 #125
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125733081
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:46 schreef DeParo het volgende:

[..]

Duits?
Het antwoord zit al in de vraag verscholen. :P
pi_125733125
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:46 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Het antwoord zit al in de vraag verscholen. :P
Nederlands aangezien hij een zo leergierig man is?
Anders Engels?
  donderdag 25 april 2013 @ 20:48:20 #127
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125733166
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:47 schreef DeParo het volgende:

[..]

Nederlands aangezien hij een zo leergierig man was?
Juist. Behalve Russisch sprak Peter ook vloeiend Nederlands. In de Russische taal komen nog altijd Nederlandse woorden voor die uit deze tijd stammen.

6 Polacco
5 YouriNL
5 Stephen_Dedalus
3 DeParo
3 Ser_Ciappelletto
2 Rave_NL
2 Nibb-it
1 RM-rf
  donderdag 25 april 2013 @ 20:48:36 #128
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125733193
En nu het tempo erin houden. :P
pi_125733485
Noem twee redenen, en twee alternatieven, waarom 'Ferdinand Magellaan' niet de eerste was die als eerste rond de wereld wist te reizen?
  donderdag 25 april 2013 @ 20:55:17 #130
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125733608
1. Hij ging dood onderweg. :P
pi_125733631
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:55 schreef Nibb-it het volgende:
1. Hij ging dood onderweg. :P
Correct :P :P.
pi_125733804
Overigens hebben beide alternatieven iets te maken met de redenen waarom niet Magellaan die de eerste was die als eerste rond de aarde wist te reizen.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:02:40 #133
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125734099
Wat bedoel je eigenlijk met de alternatieven?
pi_125734115
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:02 schreef Nibb-it het volgende:
Wat bedoel je eigenlijk met de alternatieven?
Andere namen.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:15:30 #135
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125734962
Ik weet het niet.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:23:18 #136
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125735471
Een of andere jonge inboorling van een of ander oosters gebied ging met hem mee, waardoor de jongen technisch gezien al de wereld rond was toen ze terugkwamen bij zijn archipel, terwijl Ferdinand nog verder moest naar Portugal om het rondje te vervolmaken.
pi_125735845
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een of andere jonge inboorling van een of ander oosters gebied ging met hem mee, waardoor de jongen technisch gezien al de wereld rond was toen ze terugkwamen bij zijn archipel, terwijl Ferdinand nog verder moest naar Portugal om het rondje te vervolmaken.
Correct en hij heette Enrique, daarmee heb je en een reden gegeven, en een alternatief! De andere reden was dat hij voortijdig was overleden, maar wie is het alternatief, die iets met deze reden te maken heeft?
  donderdag 25 april 2013 @ 21:31:08 #138
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125735996
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:29 schreef DeParo het volgende:

[..]

Correct en hij heette Enrique, daarmee heb je en een reden gegeven, en een alternatief! De andere reden was dat hij voortijdig was overleden, maar wie is het alternatief, die iets met deze reden te maken heeft?
Cook, die op hetzelfde eiland opgevreten werd? Als ik me niet vergis, zijn beiden achter de kiezen van kannibalen op het Kerstmis-eiland verdwenen.
pi_125736067
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Cook, die op hetzelfde eiland opgevreten werd? Als ik me niet vergis, zijn beiden achter de kiezen van kannibalen op het Kerstmis-eiland verdwenen.
Incorrect, ik bedoel meer, als Magellaan al voortijdig overleden was wie was dan wel de eerste die die reis om de wereld wist te maken :P :P?
  donderdag 25 april 2013 @ 21:33:28 #140
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125736119
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:32 schreef DeParo het volgende:

[..]

Incorrect, ik bedoel meer, als Magellaan al voortijdig overleden was wie was dan wel de eerste die die reis om de wereld wist te maken :P :P?
Enrique? Dat zeg je net zelf...
pi_125736166
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Enrique? Dat zeg je net zelf...
Haha, nee, die reis.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:35:56 #142
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125736264
Een Spanjaard, Pablo of Miguel of zo?
  donderdag 25 april 2013 @ 21:36:38 #143
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125736302
Vasco da Gama, volgens mij. Of Cabeza de Pollo.
pi_125736697
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Vasco da Gama, volgens mij. Of Cabeza de Pollo.
Zie de opmerking van Nibb-it, een omschrijving van wie wel, vind ik al voldoende.
pi_125736716
quote:
9s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:35 schreef Nibb-it het volgende:
Een Spanjaard, Pablo of Miguel of zo?
Bijna :D :D.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:43:58 #146
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125736754
Een Portugees dan.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:44:53 #147
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125736812
Joao of zo.
pi_125736824
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een Portugees dan.
Het gaat niet om de nationaliteit, maar om wie ze waren, het antwoord zit in de expeditie zelf verscholen :P :P.
  donderdag 25 april 2013 @ 21:50:11 #149
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125737154
Zijn zoon, Ferdinand Magellaan Jr.
pi_125737291
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Zijn zoon, Ferdinand Magellaan Jr.
Zover ik weet niet, maar nogmaals, de expeditie van Magellaan werd wel afgemaakt................
  donderdag 25 april 2013 @ 21:53:55 #151
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125737391
En nu is je vraag dus door wie?
pi_125737567
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
En nu is je vraag dus door wie?
In principe, maar aangezien meer namen mogelijk zijn, mag je ook een omschrijving geven zoals je dat deed bij Enrique overigens haha.
pi_125755234
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
En nu is je vraag dus door wie?
Bereikte iemand vd expeditie Europa....??
  zaterdag 27 april 2013 @ 00:35:59 #154
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125785617
Voor de liefhebbers: DEF / [DEF] Militaire Kennisquiz!
  zaterdag 27 april 2013 @ 00:41:02 #155
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125785728
In de Republiek ontstond vanaf de tweede helft van de zeventiende eeuw een levendige handel in duivenpoep. Met name op de Veluwe was het spul niet aan te slepen. Waar werden deze duivenuitwerpselen voor gebruikt?
pi_125793242
quote:
6s.gif Op zaterdag 27 april 2013 00:41 schreef Nibb-it het volgende:
In de Republiek ontstond vanaf de tweede helft van de zeventiende eeuw een levendige handel in duivenpoep. Met name op de Veluwe was het spul niet aan te slepen. Waar werden deze duivenuitwerpselen voor gebruikt?
Iets met de papierproductie van doen? Ik weet dat er heel veel papiermolens op de veluwe stonden.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 27 april 2013 @ 13:19:45 #157
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125793463
Neen. Het heeft te maken met de teelt van een handelsgewas. Wellicht zeg ik nu al te veel.
pi_125793498
Tabakteelt!
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 27 april 2013 @ 13:34:43 #159
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125793771
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 13:21 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Tabakteelt!
Juist. Op aansporing van Hollandse kooplieden begonnen Veluwse boeren met de verbouw van tabak. Deze werd, meestal versneden met –superieure– tabak uit de Engelse koloniën, geconsumeerd als snuif- en pruimtabak.

Tabak kon het hele jaar door verbouwd worden, mits de bemesting goed was. Proefondervindelijk was vastgesteld dat dit een mengsel van duiven- en schapenmest moest zijn. Mocht je nog eens overwegen de tabaksteelt in te gaan. U is.

6 Stephen_Dedalus
6 Polacco
5 YouriNL
3 DeParo
3 Ser_Ciappelletto
2 Rave_NL
2 Nibb-it
1 RM-rf
pi_125794483
Ik wil graag de stemvolgorde van de zeven provinciën weten in de staten generaal ten tijde van de republiek der verenigde Nederlanden. Op grond van welke reden mocht de provincie die als eerste mocht stemmen dat doen?

Dus ik wel een lijst van de provincies in de juist volgorde. En ik wil de reden waarom de eerste provincie als eerste mocht stemmen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 27 april 2013 @ 14:52:02 #161
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125795383
Leuke vraag.

Als ik het me goed herinner hing die volgorde samen met de last die het gewest droeg binnen het quotenstelsel. Holland droeg de zwaarste last (zo'n zestig procent geloof ik), en had daarom de eerste stem?
pi_125795496
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 april 2013 14:52 schreef Nibb-it het volgende:
Leuke vraag.

Als ik het me goed herinner hing die volgorde samen met de last die het gewest droeg binnen het quotenstelsel. Holland droeg de zwaarste last (zo'n zestig procent geloof ik), en had daarom de eerste stem?
Het quotenstelsel had er niks mee te maken. Het heeft te maken met de status van de verschillende provincies toen ze tot de unie van Utrecht toetraden.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 27 april 2013 @ 20:12:17 #163
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125804870
Miljaar.
pi_125805448
Tip: Het is was een overblijfsel van het feodaal stelsel.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125809876
De provincie met de hoogste positie in het oude feodale systeem had de eerste stem?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125810269
quote:
5s.gif Op zaterdag 27 april 2013 21:50 schreef Polacco het volgende:
De provincie met de hoogste positie in het oude feodale systeem had de eerste stem?
Ja
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 27 april 2013 @ 21:56:45 #167
398369 YouriNL
'Eeuwige faler' - Um
pi_125810298
Inderdaad: graafschap Holland. :D
pi_125810394
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 21:56 schreef YouriNL het volgende:
Inderdaad: graafschap Holland. :D
Nee ;)

Maar kom maar op met die lijst in de juiste volgorde jongens!
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125810908
Gok:

Holland
Zeeland
Utrecht
Friesland
Groningen
Overijssel
Gelre
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zaterdag 27 april 2013 @ 22:08:03 #170
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125810942
Utrecht soberso eerste, want die hadden de (aarts)bisschop.
pi_125811143
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 22:07 schreef Polacco het volgende:
Gok:

Holland
Zeeland
Utrecht
Friesland
Groningen
Overijssel
Gelre
Helemaal fout.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 22:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Utrecht soberso eerste, want die hadden de (aarts)bisschop.
Vreemd genoeg niet.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zaterdag 27 april 2013 @ 22:13:06 #172
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125811234
Die Graaf van Rennenberg was me wel een boef.
pi_125811324
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 22:11 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Helemaal fout.

[..]

Vreemd genoeg niet.
Je streept de foute niet weg, jammer :P
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125811374
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 april 2013 22:14 schreef Polacco het volgende:

[..]

Je streept de foute niet weg, jammer :P
Dat is omdat er niet 1 op de goeie positie staat. :D
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125811510
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 22:15 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Dat is omdat er niet 1 op de goeie positie staat. :D
:'(
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125811539
Tip: Stad en Lande mocht als laatste stemmen.

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7. Stad en Lande
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125812208
Mocht Gelderland als voormalig hertogdom dan eerst?
Gevolgd door Holland, Utrecht, Zeeland, overijssel, Friesland en Groningen?
pi_125812541
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2013 22:27 schreef 99.999 het volgende:
Mocht Gelderland als voormalig hertogdom dan eerst?
Gevolgd door Holland, Utrecht, Zeeland, overijssel, Friesland en Groningen?
1. Gelderland Goed
2. Holland Goed
3. Utrecht Fout
4. Zeeland Fout
5. Overijssel Fout
6. Friesland Fout
7. Stad en Lande Goed

Gelderland als Hertogdom mocht om die reden als eerste stemmen. Daarnaast werden ze ook altijd als eerste genoemd in verdragen.

Dus alleen nog even de correcte volgorde. Er moeten nog wat kleine verschuivingen plaatsvinden.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125813039
Tip/Saillant detail: Friesland betwiste de plaats van Utrecht.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125814285
1 Gelderland
2 Holland
3 Overijssel
4 Utrecht
5 Friesland
6 Zeeland
7 Stad en Lande

Zo dan maar
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125814411
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 23:11 schreef Polacco het volgende:
1 Gelderland
2 Holland
3 Overijssel
4 Utrecht
5 Friesland
6 Zeeland
7 Stad en Lande

Zo dan maar
Ik ga het zo verklappen maar je moet er nog twee omwisselen en dan is het goed. :P
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125814564
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 23:14 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Ik ga het zo verklappen maar je moet er nog twee omwisselen en dan is het goed. :P
1 Gelderland
2 Holland
3 Zeeland
4 Utrecht
5 Friesland
6 Overijssel
7 Stad en Lande

Nu moet hij goed zijn :P
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125814789
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2013 23:18 schreef Polacco het volgende:

[..]

1 Gelderland
2 Holland
3 Zeeland
4 Utrecht
5 Friesland
6 Overijssel
7 Stad en Lande

Nu moet hij goed zijn :P
Correct!

Gelderland was een Hertogdom, Holland en Zeeland graafschappen. Utrecht, Friesland, Overijssel. en Stad en Lande Heerlijkheden. Calvinistische landen kennen geen bisdommen. :P

6 Stephen_Dedalus
7 Polacco
5 YouriNL
3 DeParo
3 Ser_Ciappelletto
2 Rave_NL
2 Nibb-it
1 RM-rf
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125815714
Vul de lege plekken van onderstaande quote in:

quote:
Van dit (1) debacle heeft de leiding van de orde blijkbaar goed geleerd, want toen in datzelfde jaar hertog Konrad van Mazovië haar vroeg hem te helpen bij de invallen van de (2), gingen zij niet over één nacht ijs. Er werden afspraken gemaakt over de eigendomsrechten van nog te veroveren gebieden en Hermann von Salza (neef van de (3)) zocht vooraf steun bij de paus in Rome. De strijd kreeg zo de officiële status van een (4), met daaraan gekoppeld de zeer aantrekkelijke mogelijkheid van (5) voor deelnemers.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125822515
Van dit (1) debacle heeft de leiding van de orde blijkbaar goed geleerd, want toen in datzelfde jaar hertog Konrad van Mazovië haar vroeg hem te helpen bij de invallen van delitouwers, gingen zij niet over één nacht ijs. Er werden afspraken gemaakt over de eigendomsrechten van nog te veroveren gebieden en Hermann von Salza (neef van de grootmeester) zocht vooraf steun bij de paus in Rome. De strijd kreeg zo de officiële status van een kruistocht, met daaraan gekoppeld de zeer aantrekkelijke mogelijkheid van land voor deelnemers.

Die eerste kan ik echt niet opkomen. :P
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125822596
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 10:27 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Van dit (1) debacle heeft de leiding van de orde blijkbaar goed geleerd, want toen in datzelfde jaar hertog Konrad van Mazovië haar vroeg hem te helpen bij de invallen van delitouwers, gingen zij niet over één nacht ijs. Er werden afspraken gemaakt over de eigendomsrechten van nog te veroveren gebieden en Hermann von Salza (neef van de grootmeester) zocht vooraf steun bij de paus in Rome. De strijd kreeg zo de officiële status van een kruistocht, met daaraan gekoppeld de zeer aantrekkelijke mogelijkheid van land voor deelnemers.

Die eerste kan ik echt niet opkomen. :P
Je zit wel in de goede richting in ieder geval :)
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zondag 28 april 2013 @ 11:18:05 #187
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125823402
1) De kruistochten.
2) Litouwse heidenen.
3) Heilige Romaanse Keizer
4) Reconquista-achtige 'kruistocht'
5) Verlossing van zonden.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125823802
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 11:18 schreef Rave_NL het volgende:
1) De kruistochten.
2) Litouwse heidenen.
3) Heilige Romaanse Keizer Goed
4) Reconquista-achtige 'kruistocht' Goed
5) Verlossing van zonden. Goed
4) Reconquista is feitelijk fout gezien dat ging over een herovering; de Baltische landen waren nooit christelijk geweest. Het ging wel om een een kruistocht.

5) Het ging om kruisaflaten, een kwijtschelding van de zonden. Ik reken hem goed.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zondag 28 april 2013 @ 14:14:16 #189
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125827404
quote:
7s.gif Op zondag 28 april 2013 11:48 schreef Polacco het volgende:

[..]

4) Reconquista is feitelijk fout gezien dat ging over een herovering; de Baltische landen waren nooit christelijk geweest. Het ging wel om een een kruistocht.

5) Het ging om kruisaflaten, een kwijtschelding van de zonden. Ik reken hem goed.
Ik zei Reconquista-achtig omdat de paus zelf niet had opgeroepen tot de verovering, itt tot de kruistochten. ;)
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 28 april 2013 @ 14:24:10 #190
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125827658
1) lijkt mij slaan op de verovering van de laatste kruisvaardersbolwerken in het Heilige Land door de moslims.

2) de oorspronkelijke heidense inwoners van Oost-Pruisen? Litouwen kwam pas in beeld na de uitbreiding van het landgebied door de orde.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125827676
quote:
6s.gif Op zaterdag 27 april 2013 23:44 schreef Polacco het volgende:
Vul de lege plekken van onderstaande quote in:

[..]

1) Teutoonse
2) Baltische staten
3) HRK
4) Kruistocht
5) Aflaten
pi_125827827
quote:
7s.gif Op zondag 28 april 2013 14:14 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Ik zei Reconquista-achtig omdat de paus zelf niet had opgeroepen tot de verovering, itt tot de kruistochten. ;)
Ach zo, in die zin is het natuurlijk wel correct!
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 14:24 schreef Rave_NL het volgende:
1) lijkt mij slaan op de verovering van de laatste kruisvaardersbolwerken in het Heilige Land door de moslims.

2) de oorspronkelijke heidense inwoners van Oost-Pruisen? Litouwen kwam pas in beeld na de uitbreiding van het landgebied door de orde.
1) Hoewel de Duitse orde ook actief was in het heilige land slaat dit debacle niet hierop. Het debacle speelde zich af in Europa.

2) de oorspronkelijke heidense inwonners van Oost-Pruisen is correct. De naam van dat volk is het goede antwoord.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125827870
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 14:24 schreef DeParo het volgende:

[..]

1) Teutoonse
2) Baltische staten
3) HRK
4) Kruistocht
5) Aflaten
2) iets preciezer graag!
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125827976
1) Kerstening
2) Pruisen
pi_125828112
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 14:36 schreef DeParo het volgende:
1) Kerstening
2) Pruisen Goed
1 slaat op een plek in Europa waar de Duitse orde haar eerste echt grote militaire acties uitvoerde tegen heidenen.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125828145
quote:
3s.gif Op zondag 28 april 2013 14:41 schreef Polacco het volgende:

[..]

1 slaat op een plek in Europa waar de Duitse orde haar eerste echt grote militaire acties uitvoerde tegen heidenen.
Oh ik dacht iets organisatorisch!
Frankrijk? (Tegen Katharen)
En aangezien jij het bent is mijn tweede suggestie Polen!
Haha!
  zondag 28 april 2013 @ 14:43:00 #197
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125828146
Polen?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 28 april 2013 @ 14:44:38 #198
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125828189
Tweede gok: Spanje.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125828220
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 14:42 schreef DeParo het volgende:

[..]

Oh ik dacht iets organisatorisch!
Frankrijk?
En aangezien jij het bent is mijn tweede suggestie Polen!
Haha!
Nee Frankrijk en Polen waren allebei al gekerstend als ik het goed heb.

"Op verzoek van Koning Andreas II vertrokken in 1211 250 ridders en meer dan 1000 strijders, om diens rijk te beschermen tegen binnenvallende heidense stammen".
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zondag 28 april 2013 @ 14:46:51 #200
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125828235
Hongarije?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125828460
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 14:46 schreef Rave_NL het volgende:
Hongarije?
Ja, 1 slaat op het Hongaarse debacle. De acties van de ridders waren zo succesvol, dat zij zich in 1211 al definitief vestigden in de grensgebieden. Toen Hermann von Salza in 1223 besloot de revenuen van de nieuw verworven gebieden niet langer af te dragen aan de koning, greep deze in. Na een korte bloedige veldslag werd de orde in 1225 weer uit Hongarije verdreven met achterlating van alle veroverde bezittingen. Vandaar dat zij later die afspraken maakten met Konrad van Mazovië.

Tegen Polen volgde de uitschakeling van de Duitse orde in 1410, een klap die zij niet meer te boven kwamen.

+1 Rave NL

6 Stephen_Dedalus
7 Polacco
5 YouriNL
3 DeParo
3 Ser_Ciappelletto
3 Rave_NL
2 Nibb-it
1 RM-rf
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125828552
Informatie en quote kwam uit het Geschiedenis Magazine van deze maand over "De vergeten kruistochten: Hoe Duitse ridders Oost Europa veroverden".
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zondag 28 april 2013 @ 14:58:17 #203
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125828629
Tijdens de Tiendaagse Veldtocht waren er meerdere compagnieën die bestonden uit enthousiaste studenten uit oa Utrecht en Leiden die naar het zuiden trokken om daar aan de gevechten deel te nemen.

Wat was de belangrijkste doodsoorzaak onder deze studenten?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125828886
Ging dat niet over één of andere dronkelap die was verzopen? :P
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  zondag 28 april 2013 @ 15:19:00 #205
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125829398
Correct, de veldtocht van de honderden studenten bestond voornamelijk uit achter de feiten aan lopen, daadwerkelijke strijd is niet geleverd.

Één student is echter niet meer levend teruggekomen, doordat hij te veel gedronken had viel hij in een sloot en verdronk.

6 Stephen_Dedalus
+8 Polacco
5 YouriNL
3 DeParo
3 Ser_Ciappelletto
3 Rave_NL
2 Nibb-it
1 RM-rf
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 28 april 2013 @ 17:23:37 #206
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125832490
Bien.
pi_125832654
Mijn vraag even iemand afmaken die alleen nog ingekopt moet worden :') :').
En echt waar, makkelijker kan ik het niet maken, haha.
pi_125845388
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 17:29 schreef DeParo het volgende:
Mijn vraag even iemand afmaken die alleen nog ingekopt moet worden :') :').
En echt waar, makkelijker kan ik het niet maken, haha.
Kun je hem even herhalen, met al de al gegeven tips en antwoorden, misschien wel zo handig.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125845477
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:16 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Kun je hem even herhalen, met al de al gegeven tips en antwoorden, misschien wel zo handig.
Staat maar paar pagina's terug en er is best veel gezegd :P :P, echt een keer teruglezen, en je weet het en kan hem inkoppen.
  zondag 28 april 2013 @ 22:37:56 #210
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125846716
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:53 schreef DeParo het volgende:
Noem twee redenen, en twee alternatieven, waarom 'Ferdinand Magellaan' niet de eerste was die als eerste rond de wereld wist te reizen?
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:55 schreef Nibb-it het volgende:
1. Hij ging dood onderweg. :P
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een of andere jonge inboorling van een of ander oosters gebied ging met hem mee, waardoor de jongen technisch gezien al de wereld rond was toen ze terugkwamen bij zijn archipel, terwijl Ferdinand nog verder moest naar Portugal om het rondje te vervolmaken.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:29 schreef DeParo het volgende:

[..]

Correct en hij heette Enrique, daarmee heb je en een reden gegeven, en een alternatief! De andere reden was dat hij voortijdig was overleden, maar wie is het alternatief, die iets met deze reden te maken heeft?
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2013 12:18 schreef DeParo het volgende:

[..]

Bereikte iemand vd expeditie Europa....??
pi_125847927
Gezien de vraag van DeParo een inkoppertje is, hier alvast een nieuwe:

Wat is het verschil tussen Asjkenazische Joden en Sefardische Joden? Wat zijn typische Asjkenazische achternamen en typische Sefardische achternamen? Welke talen zijn uit de groepen ontstaan?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125848322
quote:
10s.gif Op zondag 28 april 2013 22:58 schreef Polacco het volgende:
Gezien de vraag van DeParo een inkoppertje is, hier alvast een nieuwe:

Wat is het verschil tussen Asjkenazische Joden en Sefardische Joden? Wat zijn typische Asjkenazische achternamen en typische Sefardische achternamen? Welke talen zijn uit de groepen ontstaan?
De eerste groep komt uit gebieden meer in het Oosten van Europa en de tweede groep van het Iberisch Schiereiland. Een typische naam voor de eerste groep is Cohen terwijl die voor de tweede groep bijvoorbeeld De Pinto is (De Pinto huis in Amsterdam om maar een voorbeeld te noemen). Ik denk dat uit de eerste groep Jiddisch is ontstaan, dat weet ik echter volgens mij niet helemaal zeker, en uit de tweede groep Ladino.
pi_125848557
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:04 schreef DeParo het volgende:

[..]

De eerste groep komt uit gebieden meer in het Oosten van Europa en de tweede groep van het Iberisch Schiereiland. Een typische naam voor de eerste groep is Cohen terwijl die voor de tweede groep bijvoorbeeld De Pinto is (De Pinto huis in Amsterdam om maar een voorbeeld te noemen). Ik denk dat uit de eerste groep Jiddisch is ontstaan, dat weet ik echter volgens mij niet helemaal zeker, en uit de tweede groep Ladino.
Nu twijfel ik ook even over de achternaam Cohen, volgens mij zijn er ook een paar Sefardische Joden met die achternaam gezien de religieuze achtergrond van die naam, Asscher is wat dat betreft beter op z'n plaats vermoedelijk.
pi_125849027
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:04 schreef DeParo het volgende:

[..]

De eerste groep komt uit gebieden meer in het Oosten van Europa en de tweede groep van het Iberisch Schiereiland. Een typische naam voor de eerste groep is Cohen terwijl die voor de tweede groep bijvoorbeeld De Pinto is (De Pinto huis in Amsterdam om maar een voorbeeld te noemen). Ik denk dat uit de eerste groep Jiddisch is ontstaan, dat weet ik echter volgens mij niet helemaal zeker, en uit de tweede groep Ladino.
Het is helemaal goed, zeker met je toevoeging van Asscher. Polak vind ik zelf een hele mooie Asjkenazische naam :P Jiddisch werd inderdaad gehanteerd door de eerste groep en is een mengelmoesje van Hebreeuwse, Duitse en Slavische invloeden.

+1 DeParo

6 Stephen_Dedalus
+8 Polacco
5 YouriNL
4 DeParo
3 Ser_Ciappelletto
3 Rave_NL
2 Nibb-it
1 RM-rf
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125849253
Nou nu mijn vraag! Als Magellaan zijn reis niet afmaakte wie was dan de eerste die eigenlijk het eerst om de wereld was als Enrique even buiten beschouwing wordt gelaten? :P :P

Een omschrijving is genoeg, specifieke namen niet nodig, een makkie.
pi_125849384
Toch niet Drake?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125849464
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 23:22 schreef Polacco het volgende:
Toch niet Drake?
Het is niet zo dat de expeditie van Magellaan niet werd afgemaakt.................. :P :P.
  zondag 28 april 2013 @ 23:28:29 #218
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125849681
Z'n bootsman.
pi_125849965
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Z'n bootsman.
De bemanning op het enige schap wat wel de haven wist te bereiken inderdaad :D :D.
Volgens mij was er ook iemand specifiek die de eer kreeg.

+1 Ser_Ciappelletto

8 Polacco
6 Stephen_Dedalus
5 YouriNL
4 DeParo
4 Ser_Ciappelletto
3 Rave_NL
2 Nibb-it
1 RM-rf
  zondag 28 april 2013 @ 23:38:30 #220
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125850143
Wie zei "If you gave Falwell an enema, he could be buried in a matchbox. " en over wie ging het?
pi_125850754
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wie zei "If you gave Falwell an enema, he could be buried in a matchbox. " en over wie ging het?
Een enema is wat ik denk dat het is?
  zondag 28 april 2013 @ 23:51:56 #222
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125850784
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:51 schreef DeParo het volgende:

[..]

Een enema is wat ik denk dat het is?
Ik kan niet ruiken wat jij denkt dat het is hé.
pi_125850793
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik kan niet ruiken wat jij denkt dat het is hé.
Ruiken zal het zeker :D :D.
  zondag 28 april 2013 @ 23:52:39 #224
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125850812
:')
  zondag 28 april 2013 @ 23:52:56 #225
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125850824
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:52 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ruiken zal het zeker :D :D.
Dan zul je er niet ver naast zitten.
pi_125850928
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dan zul je er niet ver naast zitten.
Nou ja, een van de weinige Falwells die ik ken als hopelijk aanstaand Amerikanist, is Jerry Falwell.
pi_125850980
Jerry Falwell
Ура для россии
  zondag 28 april 2013 @ 23:57:58 #228
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125851020
Jerry Falwell is in ieder geval de 'Falwell' die genoemd werd. Nu nog spreker en de context van de quote.
pi_125851134
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Jerry Falwell is in ieder geval de 'Falwell' die genoemd werd. Nu nog spreker en de context van de quote.
Misschien antisemitisme of zijn opmerkingen over 9/11 anders?
Wie de opmerking heeft gemaakt staat me weinig bij misschien een columnist ergens!
  maandag 29 april 2013 @ 00:09:11 #230
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125851502
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 00:00 schreef DeParo het volgende:

[..]

Misschien antisemitisme of zijn opmerkingen over 9/11 anders?
Wie de opmerking heeft gemaakt staat me weinig bij misschien een columnist ergens!
Nee, het was geen (directe) reactie op een uitspraak van Falwell. De spreker is inderdaad onder meer een columnist.
  woensdag 1 mei 2013 @ 09:06:37 #231
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125933441
Nog een tip dan:

De spreker van deze quote stond bekend als een voorstander van de oorlog in Irak.
pi_125933966
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 09:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nog een tip dan:

De spreker van deze quote stond bekend als een voorstander van de oorlog in Irak.
Dick Cheney?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  woensdag 1 mei 2013 @ 09:42:52 #233
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125934020
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 09:39 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Dick Cheney?
Nee. Hoewel hij uiteindelijk Amerikaans staatsburger is geworden, is hij geboren en getogen in het VK.
pi_125934039
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 09:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee. Hoewel hij uiteindelijk Amerikaans staatsburger is geworden, is hij geboren en getogen in het VK.
Pierce Morgan?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  woensdag 1 mei 2013 @ 10:04:32 #235
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125934368
Nee, de spreker is helaas al overleden.
pi_125935354
Zo maar een gok nu hoor maar is het Bob Hope?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125946096
Tussendoor vraagje?
  woensdag 1 mei 2013 @ 17:12:20 #238
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125946987
Het is niet Bob Hope.

Jullie zullen de spreker niet zozeer kennen als politiek commentator. Zijn grootste bekendheid in FOK!-kringen zal op een ander vlak liggen.

Ook zag hij zichzelf, ondanks zijn standpunt omtrent de Irakoorlog, niet als rechts of conservatief, maar als 'leftist'. Zijn tegenstanders waren het daar niet altijd mee eens.
pi_125962177
Vast een of andere onzinverkoper ergens haha maar het is een erg lastige zo te zien.
pi_125963040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 16:44 schreef DeParo het volgende:
Tussendoor vraagje?
Tussenvraagje dan maar :)

Tijdens de 13de eeuw veranderde de houding van de kerk en de Europese heersers tegenover de Joden. Segregaties, verslechteringen van Joodse rechten en uiteindelijk ook verdrijvingen uit Engeland (eind 13de eeuw), Frankrijk (14de eeuw), uit een zeker aantal Duitse steden (zeker ten tijden van de zwarte dood) en Tsjechië en Moravië (14de eeuw).

De Joden zochten plaatsen waar de wreedheid tegen hen minder was en waar ze zich (relatief) veilig voelden. Polen werd uiteindelijk een populaire plaats van vestiging voor veel verdreven Joden. Waarom juist in Polen?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125963189
Ja, goeie vraag, ik ben benieuwd naar het antwoord. :P
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125963262
quote:
7s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:04 schreef Polacco het volgende:

[..]

Tussenvraagje dan maar :)

Tijdens de 13de eeuw veranderde de houding van de kerk en de Europese heersers tegenover de Joden. Segregaties, verslechteringen van Joodse rechten en uiteindelijk ook verdrijvingen uit Engeland (eind 13de eeuw), Frankrijk (14de eeuw), uit een zeker aantal Duitse steden (zeker ten tijden van de zwarte dood) en Tsjechië en Moravië (14de eeuw).

De Joden zochten plaatsen waar de wreedheid tegen hen minder was en waar ze zich (relatief) veilig voelden. Polen werd uiteindelijk een populaire plaats van vestiging voor veel verdreven Joden. Waarom juist in Polen?

Daar had ik wel iets over gelezen maar had het niet te maken dat in Polen meer acceptatie was jegens de Joden vanwege hun eigen verleden? Of had het iets met handel te maken?
pi_125963563
De koningen van Polen die extra inkomen nodig hadden voor hun strijd tegen de Duitse orde en daardoor de joden toelieten. Zoiets?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125963569
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:07 schreef DeParo het volgende:

[..]

Daar had ik wel iets over gelezen maar had het niet te maken dat in Polen meer acceptatie was jegens de Joden vanwege hun eigen verleden? Of had het iets met handel te maken?
Nee dat was het niet. Ook in middeleeuws Polen waren de joden niet 100% veilig, ook hier vielen slachtoffers door antijoodse tumulten. Toch was dit in Polen veel zeldzamer dan in het westen van Europa.

Handel heeft het in een bepaald opzicht mee te maken.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125963655
quote:
6s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:13 schreef Polacco het volgende:

[..]

Nee dat was het niet. Ook in middeleeuws Polen waren de joden niet 100% veilig, ook hier vielen slachtoffers door antijoodse tumulten. Toch was dit in Polen veel zeldzamer dan in het westen van Europa.

Handel heeft het in een bepaald opzicht mee te maken.
Uiteindelijk vertrokken veel ook weer door pogroms en vervolgingen inderdaad, maar misschien dachten ze gebruik te kunnen maken van Joodse expertise, die een belangrijke positie innamen in de handelsnetwerken waar Polen tussen ligt.
pi_125963665
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:13 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De koningen van Polen die extra inkomen nodig hadden voor hun strijd tegen de Duitse orde en daardoor de joden toelieten. Zoiets?
Strijd tegen Duitse ordes heeft het weinig mee te maken. De Poolse koningen wel.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125963802
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:14 schreef DeParo het volgende:

[..]

Uiteindelijk vertrokken veel ook weer door pogroms en vervolgingen inderdaad, maar misschien dachten ze gebruik te kunnen maken van Joodse expertise, die een belangrijke positie innamen in de handelsnetwerken waar Polen tussen ligt.
Gebruik maken van joodse expertises op bepaalde gebieden is deel van een juiste reden, een van de 4 grote redenen.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125963959
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:17 schreef Polacco het volgende:

[..]

Gebruik maken van joodse expertises op bepaalde gebieden is deel van een juiste reden, een van de 4 grote redenen.
:@ :@
4?? :P :P
pi_125964166
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:19 schreef DeParo het volgende:

[..]

:@ :@
4?? :P :P
Haha, ja er zijn 4 duidelijk aanwijsbare redenen waarom er in Polen sprake was van een relatieve veiligheid voor de Joden.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 00:14:36 #250
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_125966322
quote:
10s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:24 schreef Polacco het volgende:

[..]

Haha, ja er zijn 4 duidelijk aanwijsbare redenen waarom er in Polen sprake was van een relatieve veiligheid voor de Joden.
Was 1 daarvan niet hun kennis etc van diamanten?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  donderdag 2 mei 2013 @ 00:21:11 #251
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125966549
Ze werden aangetrokken door de (relatieve) religieuze tolerantie in die contreien?
pi_125966809
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 00:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Was 1 daarvan niet hun kennis etc van diamanten?
Nee, de joden hadden wel kennis van bepaalde zaken (2 in het bijzonder) en daar maakten bepaalde lieden in Polen graag gebruik van.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125966846
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 00:21 schreef Nibb-it het volgende:
Ze werden aangetrokken door de (relatieve) religieuze tolerantie in die contreien?
Klopt, maar wat veroorzaakte die relatieve tolerantie?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 00:31:57 #254
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_125966873
quote:
12s.gif Op donderdag 2 mei 2013 00:29 schreef Polacco het volgende:

[..]

Nee, de joden hadden wel kennis van bepaalde zaken (2 in het bijzonder) en daar maakten bepaalde lieden in Polen graag gebruik van.
Ben laatst in Krakow geweest, kwam ik dit tegen, maar kom er even niet op.

Moet echt minder drinken.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_125966909
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 00:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Ben laatst in Krakow geweest, kwam ik dit tegen, maar kom er even niet op.

Moet echt minder drinken.
:P
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125967536
quote:
12s.gif Op donderdag 2 mei 2013 00:29 schreef Polacco het volgende:

[..]

Nee, de joden hadden wel kennis van bepaalde zaken (2 in het bijzonder) en daar maakten bepaalde lieden in Polen graag gebruik van.
Hun connecties met monarchen?
pi_125967613
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 00:58 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hun connecties met monarchen?
Dat is in de goede richting.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 08:24:40 #258
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125969403
Hun neus voor zaken?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  donderdag 2 mei 2013 @ 08:31:28 #259
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125969472
Hun handelskennis die de Poolse gebieden aansluiting deed vinden bij de Hanze? En hun kennis van het leger, de gewoontes en de staatsinrichting van de landen waaruit ze verdreven waren, zodat ze goede diplomaten waren?
pi_125970355
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 08:24 schreef Rave_NL het volgende:
Hun neus voor zaken?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In zekere zin is dat goed :P Joden waren voor veel beroepen en werkzaamheden uitgesloten waardoor er 2 dingen overbleven waar ze vaak op terugvielen.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125970409
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 08:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hun handelskennis die de Poolse gebieden aansluiting deed vinden bij de Hanze? En hun kennis van het leger, de gewoontes en de staatsinrichting van de landen waaruit ze verdreven waren, zodat ze goede diplomaten waren?
Een van die twee zaken waar Joden op terug vielen was inderdaad de handel. Maar waarom maakte dat, dat de Joden het in Polen relatief veilig hadden?

De tweede zin die je noemt is minder van belang.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 09:37:19 #262
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125970570
quote:
7s.gif Op donderdag 2 mei 2013 09:28 schreef Polacco het volgende:

[..]

In zekere zin is dat goed :P Joden waren voor veel beroepen en werkzaamheden uitgesloten waardoor er 2 dingen overbleven waar ze vaak op terugvielen.
Koopman en bankier.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  donderdag 2 mei 2013 @ 09:38:50 #263
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125970607
quote:
6s.gif Op donderdag 2 mei 2013 09:31 schreef Polacco het volgende:

[..]

Een van die twee zaken waar Joden op terug vielen was inderdaad de handel. Maar waarom maakte dat, dat de Joden het in Polen relatief veilig hadden?

De tweede zin die je noemt is minder van belang.
Doordat ze de bankiers van de koning waren? En je gaat niet de mensen doden die je land van geld voorzien.
pi_125970627
quote:
7s.gif Op donderdag 2 mei 2013 09:37 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Koopman en bankier.
Juist. Maar dat waren ze ook in het westen. Bepaalde lieden in Polen maakten graag gebruik van de kennis van de Joden op deze gebieden.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_125970712
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 09:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Doordat ze de bankiers van de koning waren? En je gaat niet de mensen doden die je land van geld voorzien.
Mooi, dat is 1 van de 4.
Inderdaad, de Joden genoten een zekere bescherming van de koning, die bij antijoodse tumulten zijn inkomsten in gevaar zag komen. Hoge boetes en straffen werden uitgedeeld aan onderdanen die zich schuldig hadden gemaakt aan antijoods geweld en de slachtoffers werden vaak gecompenseerd.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 09:45:19 #266
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125970803
2) De Polen waren pas net bekeerd tot het christendom, dus die hele 'haat uw buurman als hij zich niet bekeert'-ideologie zat er nog niet echt in.
pi_125971025
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 09:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
2) De Polen waren pas net bekeerd tot het christendom, dus die hele 'haat uw buurman als hij zich niet bekeert'-ideologie zat er nog niet echt in.
Nee, dat viel wel mee. De geestelijkheid in Polen beschuldigden de Joden er bijv. ook van dat zij de hosti hadden geschonden of van rituele moord.

Tips:
2) "geschat wordt dat er zich in de 15de eeuw ong. 6 duizend Joden in Polen bevonden - tegenover 7,5 miljoen totale inwonners."

3) Eerste kruistocht

4) Black Death

[ Bericht 0% gewijzigd door Polacco op 02-05-2013 10:06:42 ]
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:06:08 #268
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125971328
quote:
3s.gif Op donderdag 2 mei 2013 09:55 schreef Polacco het volgende:

[..]

Nee, dat viel wel mee. De geestelijkheid in Polen beschuldigden de Joden er bijv. ook van dat zij de hosti hadden geschonden of van rituele moord.

Tips:
2) "geschat wordt dat er zich in de 15de eeuw ong. 6 duizend Joden in Polen waren - tegenover 7,5 miljoen totale inwonners."

3) Eerste kruistocht

4) Black Death
2) Er waren te weinig Joden om een fatsoenlijke pogrom te kunnen organiseren.
3) De Eerste Kruistocht met al het antisemitisme van dien ging aan Polen voorbij. De voornamelijk Franse en Duitse kruisridders trokken door Hongarije, onder Polen door.
4) Polen bleef grotendeels onaangetast door de zwarte pest, die in andere delen van Europa het antisemitisme aanwakkerde.
pi_125971555
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

2) Er waren te weinig Joden om een fatsoenlijke pogrom te kunnen organiseren.
3) De Eerste Kruistocht met al het antisemitisme van dien ging aan Polen voorbij. De voornamelijk Franse en Duitse kruisridders trokken door Hongarije, onder Polen door.
4) Polen bleef grotendeels onaangetast door de zwarte pest, die in andere delen van Europa het antisemitisme aanwakkerde.
Inderdaad, de immigratie van de Joden was demografisch zwak te noemen; de eerste kruistocht trok niet door Polen. Wel door Duitsland, Tsjechië en Hongarije inderdaad, waar de Joden vaak de eerste slachtoffers waren van de kruisridders en de pest zorgde in Polen niet voor een zodanige impact dat er een Joods zondebok nodig was om te straffen.

Mede door deze relatieve veiligheid in Polen groeide hier uiteindelijk een joodse gemeenschap van meer dan 3 miljoen leden, 1/3 van alle Europese joden.

+1 Ser Ciappelletto

8 Polacco
6 Stephen_Dedalus
5 YouriNL
4 DeParo
5 Ser_Ciappelletto
3 Rave_NL
2 Nibb-it
1 RM-rf

Terug naar jouw vraag lijkt me.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:23:04 #270
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125971789
In de herhaling;

quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Wie zei "If you gave Falwell an enema, he could be buried in a matchbox. " en over wie ging het?
Met een weggeeftip:
De spreker staat vooral bekend als een van de grote namen in de beweging die lijnrecht tegenover Falwell's religieus fundamentalisme staat.

Hij deed deze uitspraak in het kader van een grote gebeurtenis in het leven (nou ja, 'leven') van Falwell.
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:24:16 #271
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125971820
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:13 schreef Polacco het volgende:
Terug naar jouw vraag lijkt me.
Alsof iemand nu wel het antwoord weet... :N

Daarom!

We blijven in het Jodendom, met de Tempelberg in Jerusalem als belangrijkste heiligdom. Maar wat wordt gezien als de op een na heiligste plek voor het Jodendom?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:25:56 #272
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125971874
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:24 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Alsof iemand nu wel het antwoord weet... :N

Daarom!

We blijven in het Jodendom, met de Tempelberg in Jerusalem als belangrijkste heiligdom. Maar wat wordt gezien als de op een na heiligste plek voor het Jodendom?
Rustig aan matje, ik hen juist een duidelijke tip gegeven hé. :P
pi_125976500
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
In de herhaling;

[..]

Met een weggeeftip:
De spreker staat vooral bekend als een van de grote namen in de beweging die lijnrecht tegenover Falwell's religieus fundamentalisme staat.

Hij deed deze uitspraak in het kader van een grote gebeurtenis in het leven (nou ja, 'leven') van Falwell.
Die antitheist Higgins dan?
  donderdag 2 mei 2013 @ 12:43:08 #274
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
pi_125976523
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:24 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Alsof iemand nu wel het antwoord weet... :N

Daarom!

We blijven in het Jodendom, met de Tempelberg in Jerusalem als belangrijkste heiligdom. Maar wat wordt gezien als de op een na heiligste plek voor het Jodendom?
Steen- en been Klaagmuur?
pi_125976734
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:24 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Alsof iemand nu wel het antwoord weet... :N

Daarom!

We blijven in het Jodendom, met de Tempelberg in Jerusalem als belangrijkste heiligdom. Maar wat wordt gezien als de op een na heiligste plek voor het Jodendom?
Hebron?
pi_125977086
Heel het land Israël?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 13:15:44 #277
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125977662
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 12:43 schreef BorisDeLul het volgende:

[..]

Steen- en been Klaagmuur?
quote:
5s.gif Op donderdag 2 mei 2013 12:59 schreef Polacco het volgende:
Heel het land Israël?
Neen en neen.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 12:49 schreef DeParo het volgende:

[..]

Hebron?
En als Jerusalem de Tempelberg heeft, wat heeft Hebron dan?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125977767
Heeft het iets met de Babylonische ballingschap te maken? Babylon?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125977849
quote:
7s.gif Op donderdag 2 mei 2013 13:15 schreef Rave_NL het volgende:

[..]


[..]

Neen en neen.

[..]

En als Jerusalem de Tempelberg heeft, wat heeft Hebron dan?
Die graven van belangrijke Joden die belangrijk zijn geweest voor het Jodendom daar.
  donderdag 2 mei 2013 @ 13:29:35 #280
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125978159
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 13:20 schreef DeParo het volgende:

[..]

Die graven van belangrijke Joden die belangrijk zijn geweest voor het Jodendom daar.
Graven zijn correct. Maar niet alleen voor alleen het jodendom, en niet alleen daar.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125978867
Graf van koning David?
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 13:53:13 #282
343757 BorisDeLul
Komt hier niet meer
  donderdag 2 mei 2013 @ 13:56:20 #283
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125979048
De Patriarchen.
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:19:29 #284
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125993813
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 13:56 schreef Nibb-it het volgende:
De Patriarchen.
Correct!

De begraafplaats van Abraham en Sara, Isaac en Rebekka en Jacob en Lea.

Omdat de moslims Abraham ook als aartsvader zien is het voor hen ook een belangrijk heiligdom.

8 Polacco
6 Stephen_Dedalus
5 YouriNL
4 DeParo
5 Ser_Ciappelletto
3 Rave_NL
+3 Nibb-it
1 RM-rf
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:28:45 #285
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125994243
Een vraagje over het Interbellum.
In 1935 haalde de NSB bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten haar grootste electorale succes, met 7,94% van de stemmen. Twee jaar later, bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer, was dat percentage bijna gehalveerd. Bovendien begon vanaf 1936 het ledenaantal van de partij fors terug te lopen. De NSB was over haar hoogtepunt heen.

Wat was de belangrijkste reden voor het zowel het electorale verlies als de teruggang van het ledenaantal?
pi_125994731
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2013 13:29 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Graven zijn correct. Maar niet alleen voor alleen het jodendom, en niet alleen daar.
Misschien niet alleen voor de Joden maar je vroeg wel voor de Joden :p :p.
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:50:02 #287
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125995166
Overigens is Polacco de maandwinnaar van april. Feli en zulks.

Zullen we vanaf hier gewoon door blijven tellen met de score ipv steeds te resetten aan het eind van de rit?
pi_125995290
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:50 schreef Nibb-it het volgende:
Overigens is Polacco de maandwinnaar van april. Feli en zulks.

Zullen we vanaf hier gewoon door blijven tellen met de score ipv steeds te resetten aan het eind van de rit?
Ik vind het goed.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_125995425
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:50 schreef Nibb-it het volgende:
Overigens is Polacco de maandwinnaar van april. Feli en zulks.

Zullen we vanaf hier gewoon door blijven tellen met de score ipv steeds te resetten aan het eind van de rit?
Is goed :)
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:59:02 #290
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125995567
Heb voor de grap even een volledige lijst samengesteld. U ziet wel wie de onvervalste Quizkoning is.

50 De_Kardinaal †
30 Ser_Ciappelletto
23 Polacco
21 DeParo
14 Stephen_Dedalus
13 Nibb-it
12 Doler12
11 Rm-rf
10 Woestijnvos
10 YouriNL
9 Rave_NL
8 Iblardi
4 TitusPullo
4 Cobra4
3 Woestijnvos
3 Mederiacvm
3 _dodecahedron_
2 Timwonnacott
2 Serieus_Persoon
2 ullie
2 99.999
1 LompeHork
1 Moin
1 Poespas
1 motorbloempje
1 NoCigar
1 Frikandelbroodje
1 Id_do_her
1 Ullie
1 tuurke77
pi_125995594
quote:
7s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:28 schreef Nibb-it het volgende:
Een vraagje over het Interbellum.
In 1935 haalde de NSB bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten haar grootste electorale succes, met 7,94% van de stemmen. Twee jaar later, bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer, was dat percentage bijna gehalveerd. Bovendien begon vanaf 1936 het ledenaantal van de partij fors terug te lopen. De NSB was over haar hoogtepunt heen.

Wat was de belangrijkste reden voor het zowel het electorale verlies als de teruggang van het ledenaantal?
De oorlog in Ethopië, waar het fascistische regime van Mussolini o.a. gifgas gebruikte. Dat of de spaanse burgeroorlog.

Edit: Misschien even netjes een kruisje achter de kardinaal zetten?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:01:36 #292
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125995674
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:59 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

De oorlog in Ethopië, waar het fascistische regime van Mussolini o.a. gifgas gebruikte. Dat of de spaanse burgeroorlog.
Ook, maar dat is niet de belangrijkste reden. Het heeft te maken met de partijkoers...
pi_125995738
Deze begon steeds meer nazistische trekjes te krijgen? Meer de focus richting de Duitse Nazi partij?
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:03:44 #294
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125995745
Meer aansluiting zoeken met het antisemitisme terwijl daar in Nederland weinig draagvlak voor was?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125995916
Volgens mij werd het inderdaad steeds radicaler; de "bloed en bodem" leuzen etc.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:11:39 #296
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125996053
Daedalus en Rave hebben beiden gelijk, soort van. Er was interne heibel: er was een factie die gewoon fascistisch wilde blijven zonder al die rare rassenleer en relatief autonoom t.o.v. Aan de andere kant was er een factie die zo'n beetje ingelijfd wilde worden bij de NSDAP, inclusief het virulente antisemitisme. Door die interne tweestrijd liepen veel mensen weg.

Hebben 4 jaar geschiedenisles over WOII toch nog nut gehad. :')
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:14:41 #297
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125996191
Anti-semitisme is een aardig nazistisch trekje, ik gun Stephen hem.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:14:54 #298
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125996211
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:03 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Deze begon steeds meer nazistische trekjes te krijgen? Meer de focus richting de Duitse Nazi partij?
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:03 schreef Rave_NL het volgende:
Meer aansluiting zoeken met het antisemitisme terwijl daar in Nederland weinig draagvlak voor was?
Beiden juist. Het burgerlijk-fatsoenlijke maakte plaats voor openlijk antisemitisme, rancuneuze taal en toenemend agressief optreden (knokpartijtjes e.d.). Na Mussolini's inval in Abessinië werd ook de toon van het partijkrantje steeds agressiever.
Het radicaliseren van de NSB had sterk te maken met het aantreden van Rost van Tonningen, die (nog sterker dan Mussert) op het Duitse nationaal-socialisme georiënteerd was.

Ik geef Stephen het punt, want die was iets eerder.

50 De_Kardinaal †
30 Ser_Ciappelletto
23 Polacco
21 DeParo
15 Stephen_Dedalus
13 Nibb-it
12 Doler12
11 Rm-rf
10 Woestijnvos
10 YouriNL
9 Rave_NL
8 Iblardi
4 TitusPullo
4 Cobra4
3 Woestijnvos
3 Mederiacvm
3 _dodecahedron_
2 Timwonnacott
2 Serieus_Persoon
2 ullie
2 99.999
1 LompeHork
1 Moin
1 Poespas
1 motorbloempje
1 NoCigar
1 Frikandelbroodje
1 Id_do_her
1 Ullie
1 tuurke77
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:16:00 #299
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125996280
De Kardinaal's C&H Kennisquiz #10
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:19:54 #300
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125996482
Sluit jij af, Rave? De score in de OP klopt al.
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:22:25 #301
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_125996626
Och.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')